Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:49
datum einde bouw heeft er mee te maken dat je gedurende een bouwperiode van max 3 jaar de rente en schuld in box1 mag aftrekken. Anders gaat de woningwaarde en de hypotheekschuld naar box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:53
Onbekend schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:00:
[...]

Ik heb jarenlang een spaarrekening gehad met 13 cent erop, en de belastingdienst zette in de vooraf invulde aangifte deze altijd op 1 euro. Handmatig heb ik deze elk jaar op 0 euro gezet (omdat je naar beneden mag afronden), en nooit iets van gehoord.

Een lege rekening heb ik ook altijd netjes opgegeven. In de belastingaangifte staat ook onderaan je rijtje met (spaar)rekeningen de vraag of je nog meer rekeningen hebt.
En het is denk ik wel verstandig om dat op te geven, want dan krijg je later nooit een discussie dat je een verborgen spaarrekening had waarop je mogelijk nog geld op had staan.
Thanks, en ook @peter-rm , dan ga ik het ook gewoon met 0€ aangeven zoals van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sparxy86 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Je maakt hier een denkfout. De kosten voor de aanvullende hypotheek zelf zijn aftrekbaar als kosten wanneer deze betrekking hebben op de hypotheek (hypotheekadviseur, taxatie, notaris etc ). De hypotheek die je hebt afgesloten om dit te betalen mag je niet meenemen als hypotheek onder de hypotheek eigen woning. Dit deel hypotheek is namelijk niet voor de woning geweest, maar voor de kosten. Je krijgt daardoor een verdeelsleutel voor je hypotheek van de verbouwing en voor de betaalde rente hierop. https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten
Onze hypotheek bestaat uit meerdere leningdelen en volgens onze hypotheekadviseur moeten wij de kosten naar rato verdelen per leningdeel, weet iemand hier meer vanaf?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:51
Ik begrijp er niks meer van. Zoals elk jaar loop ik alles na en vul aan waar nodig. Over 2024 weliswaar iets nieuws omdat het bouwdepot opgeheven werd en huis toen is opgeleverd. Bouwdepot was wel langer dan 2 jaar actief (ongeveer 2 jaar en 7 maanden).

Maar ik krijg niks terug dit jaar, waar dat de vorige twee jaren ongeveer 2,5K was. Hoe kan dat?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:37
Ik heb zojuist ook (met fiscaal partner) de belastingaangifte ingevuld. Nu zitten we qua vermogen boven het heffingsvrije vermogen. Maar bij controle van het eind overzicht kwamen we geld tekort.

Met wat speuren kwamen we erachter dat er vorig jaar rondom de jaarwisseling met geld hebben geschoven naar rekeningen met meer rente etc.

We hebben op 30-12 een bedrag verplaatst naar Raisin om voor langere tijd vast te zetten. Maar dat is pas op 3-1 daar aangekomen. Het bedrag staat dan ook niet op 1 van beide jaaroverzichten.

Hoe hier nu mee om te gaan? Want het is niet de intentie om dit te verzwijgen. Maar het is ook niet helemaal duidelijk hoe we dit het beste kunnen opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
S-te-fan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:26:
Ik heb zojuist ook (met fiscaal partner) de belastingaangifte ingevuld. Nu zitten we qua vermogen boven het heffingsvrije vermogen. Maar bij controle van het eind overzicht kwamen we geld tekort.

Met wat speuren kwamen we erachter dat er vorig jaar rondom de jaarwisseling met geld hebben geschoven naar rekeningen met meer rente etc.

We hebben op 30-12 een bedrag verplaatst naar Raisin om voor langere tijd vast te zetten. Maar dat is pas op 3-1 daar aangekomen. Het bedrag staat dan ook niet op 1 van beide jaaroverzichten.

Hoe hier nu mee om te gaan? Want het is niet de intentie om dit te verzwijgen. Maar het is ook niet helemaal duidelijk hoe we dit het beste kunnen opgeven.
Er is toch een optie voor overige bezittingen/tegoeden ?
Als je het wilt opgeven zou ik het daar zetten.

Aan de andere kant vind ik het bijzonder dat anno 2025 dit niet instant geregeld is binnen de eu....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

S-te-fan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:26:

Zolang het niet op jouw rekening is bijgeschreven is het een vordering die jij hebt tov Raisin.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:33

Barrycade

Through the...

Raisin en automatisch vooringevuld was een drama, misten rekeningen en ook de rekening nummers klopten niet.
Ook Revolut doet niet mee in het doorgeven aan de belasting blijkbaar.
Dus alles qua rekeningen checken en uitzoeken was nog wel het meeste werk.

(even los van het invullen van mijn vrouw haar zzp deel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:37
Ja, even goed uitzoeken om welk bedrag het dan gaat. Als ik in de afschriften terugzoek hebben we er een flinke doorsluisfeest van gemaakt met al onze spaarpotjes...

Onze bedragen bij Revolut en Raisin klopten overigens wel allemaal met de jaaroverzichten. Alleen namen en IBANs waren niet juist ingevuld dus dat hebben we wel maar gecorrigeerd voor de volledigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:15

Agent47

I always close my contracts.

Gisteren rustig ingevuld, complimenten verder aan het systeem. Alles verliep soepel en alles stond ook goed ingevuld. Mag ook wel eens gezegd worden :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:17
LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:11:
Ik was bezig, en ik pak altijd de samenvatting van het jaar ervoor erbij om niet alles opnieuw te hoeven uitzoeken. Maar nu kom ik bij deze vragen, ik bouw nog pensioen op naast het pensioen van de werkgever. Daar kan je altijd een paar centen terug krijgen.

[Afbeelding]

Echter de Factor-A is wel terug te vinden op mijn UPO maar al die andere velden niet. Premiebedrag A? Die term kent de hele UPO PDF niet. Ook het woord jaarruimte komt niet in het overzicht terug.

Nu zou je zeggen dan neem je ze niet over zoals er boven staat. Maar hoe weet je dan of je genoeg invult of niet. :?
Dit is wat de pensioen firma er over te zeggen had
De gegevens welke wij op ons Uniform Pensioen Overzicht vermelden zijn wij wettelijk verplicht. Hieronder valt onder andere de factor A welke voor jouw polis afgegeven is. De overige 3 punten zijn met betrekking tot Allianz bij jouw huidige pensioenverzekering niet van toepassing. Of je deze gegevens uiteindelijk ook leeg kan laten kan ik niet zeggen. Voor een antwoord op deze vraag kan ik je het best doorverwijzen naar een belastingadviseur.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:33
Zatarra schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:04:
[...]

Een beetje vaag en is anders dan vorige jaren maar ik heb ook alleen de factor A ingevuld. Kwam uiteindelijk het bedrag uit dat je ook op sites zoals brightpensioen ziet.
Ah, vandaar dat ook bij ons deze vragen onbekend overkwamen. Ik denk dat we het wel goed ingevuld hebben.

Wel kwamen we erachter dat bij een parttime baan mét pensioenopbouw via de werkgever, de jaarruimte al heel gauw opgebruikt is vanwege de AOW-franchise. Net nu we afgelopen jaar hebben besloten naast het werkgeverspensioen een eigen potje bij Meesman op te bouwen.

Dat was dus sprokkelen uit de jaarruimtes vanaf 2016, en uiteindelijk ongeveer 80% van de 2024-inleg kunnen opvoeren voor belastingteruggave. Dat gaat dit jaar dus veranderen...

Vraagje daarover: als in deze situatie de inleg via de werkgever verhoogd wordt (dat is een vrijwillige optie), geldt dan nog steeds dat je snel over de jaarruimte heen zit, of zitten daar hogere marges op? Deze vraag staat ook al bij HR uit, maar wellicht dat mensen hier dat zo weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12
LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:11:
Ik was bezig, en ik pak altijd de samenvatting van het jaar ervoor erbij om niet alles opnieuw te hoeven uitzoeken. Maar nu kom ik bij deze vragen, ik bouw nog pensioen op naast het pensioen van de werkgever. Daar kan je altijd een paar centen terug krijgen.

[Afbeelding]

Echter de Factor-A is wel terug te vinden op mijn UPO maar al die andere velden niet. Premiebedrag A? Die term kent de hele UPO PDF niet. Ook het woord jaarruimte komt niet in het overzicht terug.

Nu zou je zeggen dan neem je ze niet over zoals er boven staat. Maar hoe weet je dan of je genoeg invult of niet. :?
Die drie vragen komen op mijn UPO ook niet voor, vul ik al jaren 0 in. De vraag over "Premiebedrag A in 2023, enz" is nieuw in de aangifte. Staat ook niet op mijn UPO, dus 0 ingevuld. Misschien is dat de eerste stap naar vereenvoudiging?
Jaarruimte wordt automatisch berekend in je aangifte, daarvoor is o.a. de factor A nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
gerritjan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Die drie vragen komen op mijn UPO ook niet voor, vul ik al jaren 0 in. De vraag over "Premiebedrag A in 2023, enz" is nieuw in de aangifte. Staat ook niet op mijn UPO, dus 0 ingevuld. Misschien is dat de eerste stap naar vereenvoudiging?
Jaarruimte wordt automatisch berekend in je aangifte, daarvoor is o.a. de factor A nodig.
En ik maar zoeken naar het antwoord op die vraag "Premiebedrag A in 2023, enz"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 00:12
sjakie66 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:11:
[...]
En ik maar zoeken naar het antwoord op die vraag "Premiebedrag A in 2023, enz"
Zelf zoeken kan geen kwaad want ik heb lang niet altijd gelijk.

In dit geval staat dit in de aangifte:
Premiebedrag A in 2023. Zie uw Uniform pensioenoverzicht onder Jaarruimte.

In mijn UPO komt het woord 'Jaarruimte' alleen voor in dit zinnetje onder het kopje Factor A:
"Je hebt jouw Factor A nodig als je wilt berekenen hoeveel fiscale ruimte je hebt om jouw pensioen
aan te vullen met lijfrentes. Met het hulpmiddel van de belastingdienst kun je jouw fiscale
jaarruimte zelf berekenen."

Daaruit concludeer ik dan maar dat de vraag nvt is voor mij en vul ik er 0 euro in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:43
Premiebedrag A in 2023 is alleen van toepassing als je pensioenregeling al is ingevaren. In dat geval vervangt Premiebedrag A in 2023 je A-factor 2023.

Je vult dus 1 van de twee (Premiebedrag A of A-factor) afhankelijk van de status van je pensioenregeling. Welke voor jou van toepassing is blijkt daarom dus ook uit je UPO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 13:35
Trishul schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:02:
Ik begrijp er niks meer van. Zoals elk jaar loop ik alles na en vul aan waar nodig. Over 2024 weliswaar iets nieuws omdat het bouwdepot opgeheven werd en huis toen is opgeleverd. Bouwdepot was wel langer dan 2 jaar actief (ongeveer 2 jaar en 7 maanden).

Maar ik krijg niks terug dit jaar, waar dat de vorige twee jaren ongeveer 2,5K was. Hoe kan dat?

***members only***
niet toevallig al een voorlopige teruggaaf gehad, die verrekend wordt?
of opeens veel meer gaan verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door SL65 op 11-03-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:51
swinferno schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:33:
[...]

niet toevallig al een voorlopige teruggaaf gehad, die verrekend wordt?
of opeens veel meer gaan verdienen?
Ik ben er nog steeds niet over uit. In ieder geval geen enkele voorlopige teruggave.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:26
Door de bonus ben je misschien de algemene heffingskorting kwijt. Vergelijk de uitkomst van 2023 eens met die van 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-07 15:37
In september een erfenis gekregen die eind december is uitbetaald. Hierdoor boven de heffingsvrije grens gekomen voor vermogen.

Natuurlijk moest er ook erfbelasting betaald worden, die is net niet hoog genoeg om boven de schulden grens uit te komen.

Gaat om enkele tientjes wat het uit zou maken, maar toch zuur

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:58
KnuCha schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:03:
hier zat er ook enkele euro's verschil in wat de dividendbelasting van Meesman was op 1 maart versus nu (6 euro. ik heb 46 opgegeven en het is nu 39, nogwat), Ik laat het maar zo.

Ik heb wel even een vraag over Box3, ik twijfel daar nu of ik het goed heb gedaan. Dit komt omdat er in de aangifte de vraag staat bij "bankrekeningen en andere bezittingen"
waren deze bezittingen ..... meer dan 73.904 waard? Ik heb toen ingevuld "nee"

Wat ik niet snap is wat deze 73k inhoud? mijn vrouw en ik mogen toch totaal 114k vermogen hebben? De beleggingen staan in de aangifte vervolgens ook weer apart als onderdeel. Hier staat dan het eerder genoemde stukje over de dividendbelasting van Meesman.

Ik lees in dit topic ook dat mensen in de aangifte al hun bank/spaarrekeningen zien staan, die ben ik ook niet tegengekomen tijdens de aangifte.
Gaat dit in ons geval nu goed?

***members only***
Waarschijnlijk is de reden waarom je geen bankrekeningen ziet, het gevolg van jouw “nee” antwoord. Ik neem aan dat ze wel bij de vooraf ingevulde gegevens staan ?

Kunt u niet bij het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' komen?

Kijk dan eens onderaan het scherm 'Bankrekeningen en andere bezittingen'. Daar ziet u de vraag: 'Waren al deze bezittingen op 1 januari 2024 in totaal meer waard dan € 36.952?' (of € 73.904 als u een fiscale partner hebt).
Hebt u deze vraag met 'Nee' beantwoord? Dan kunt u geen bankrekeningen toevoegen. Als de waarde van uw bezittingen inclusief uw ontbrekende spaarrekeningen onder het grensbedrag blijft, hoeft u dit niet aan ons door te geven.
Als de waarde van uw bezittingen door het toevoegen van uw ontbrekende spaarrekeningen boven € 36.952 komt (en met fiscale partner € 73.904), zet u de vraag op 'Ja'. Als u dan op 'Akkoord' klikt, verschijnt het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' en kunt u uw spaarrekening toevoegen, zoals we hierboven uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-07 21:10
pjotter1965 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Waarschijnlijk is de reden waarom je geen bankrekeningen ziet, het gevolg van jouw “nee” antwoord. Ik neem aan dat ze wel bij de vooraf ingevulde gegevens staan ?

Kunt u niet bij het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' komen?

Kijk dan eens onderaan het scherm 'Bankrekeningen en andere bezittingen'. Daar ziet u de vraag: 'Waren al deze bezittingen op 1 januari 2024 in totaal meer waard dan € 36.952?' (of € 73.904 als u een fiscale partner hebt).
Hebt u deze vraag met 'Nee' beantwoord? Dan kunt u geen bankrekeningen toevoegen. Als de waarde van uw bezittingen inclusief uw ontbrekende spaarrekeningen onder het grensbedrag blijft, hoeft u dit niet aan ons door te geven.
Als de waarde van uw bezittingen door het toevoegen van uw ontbrekende spaarrekeningen boven € 36.952 komt (en met fiscale partner € 73.904), zet u de vraag op 'Ja'. Als u dan op 'Akkoord' klikt, verschijnt het scherm 'Bank- en spaarrekeningen' en kunt u uw spaarrekening toevoegen, zoals we hierboven uitleggen.
Opzich logisch je uitleg, ik heb inderdaad nee aangevinkt. Overigens kan ik die 73.9k niet plaatsen, hoe zit dat dan? Het heffingsvrij vermogen is voor getrouwden toch 114K in 2024 voordat je vermogensbelasting moet betalen.

Ik weet ook niet of je een aanvraag zomaar weer kunt openen en inzien. Deze is al ondertekend en ingestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
KnuCha schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Opzich logisch je uitleg, ik heb inderdaad nee aangevinkt. Overigens kan ik die 73.9k niet plaatsen, hoe zit dat dan? Het heffingsvrij vermogen is voor getrouwden toch 114K in 2024 voordat je vermogensbelasting moet betalen.

Ik weet ook niet of je een aanvraag zomaar weer kunt openen en inzien. Deze is al ondertekend en ingestuurd
Die € 73.904 is de grens voor huurtoeslag. Om de huurtoeslag te bepalen gebruiken ze je vermogen uit je aangifte. Dit staat dus los van de VRH grens

Je kan aangeven dat je je aangifte wilt wijzigen. Dan kom je opnieuw in de aangifte die je dan na het aanpassen kan verzenden maar je kan ook de "aangepaste" versie weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 16:40
Hmmmm, bijzonder... ik moet bijbetalen :?

Afgelopen jaar niet van werkgever gewisseld en alleen reguliere loonsverhogingen ontvangen vanuit salarisschalen en een CAO verhoging. Loonheffingstechnisch lijkt mij dat de werkgever dat allemaal op moet pakken?

Verder geen aftrekposten of andere inkomsten of weet ik veel wat.
Zijn er veranderingen geweest in de inkomstenbelasting of premie volksverzekeringen die ik over het hoofd zie?

In ieder geval maar eens een mailtje aan gewaagd bij de salarisadministratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:10
Komende de week ga ik (zoals ieder jaar) mijn ouders helpen met de belastingaangifte. Die is vrij standaard, met AOW, pensioen en een kleine hypotheekrenteaftrek.
Alleen is de hypotheekrenteaftrek dit jaar net even anders en twijfel ik over een ding. Vandaar dat ik hier even wil checken of mijn gedachtegang juist is.

Ze hebben een kleine aflossingsvrije hypotheek (van 1999) die ze een een paar jaar terug hebben overgesloten. De boeterente hebben ze deels meegefinancierd, dus niet alle rente is aftrekbaar.
Dat nemen we ook al jaren mee. Dus stel de totale openstaande hypotheek is € 100.000, waarvan € 5.000 de meegefinancierde boeterente, dan vullen we 95% van de betaalde rente in als aftrekbare rente.
Nu heeft mijn vader vorig jaar een deel afgelost, en wel meer dan het niet-aftrekbare deel van de hypotheek. Stel: € 10.000 euro.

Nu ben ik in de veronderstelling, dat je zelf mag kiezen welk deel van het totaal (dus het aftrekbare of niet-aftrekbare deel) je als eerste aflost met de eenmalige aflossing. Dus in dit geval kies je er uiteraard voor om het niet-aftrekbare deel als eerste af te lossen, zodat er alleen een volledig aftrekbare hypotheek resteert. En dan is dus alle betaalde rente (vanaf het moment van aflossing) geheel aftrekbaar. En tot dat moment geldt uiteraard de 95% zoals in voorgaande jaren.

Is dat juist? Of gaat de aflossing naar rato?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Out.of.Control schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:01:
Komende de week ga ik (zoals ieder jaar) mijn ouders helpen met de belastingaangifte. Die is vrij standaard, met AOW, pensioen en een kleine hypotheekrenteaftrek.
Alleen is de hypotheekrenteaftrek dit jaar net even anders en twijfel ik over een ding. Vandaar dat ik hier even wil checken of mijn gedachtegang juist is.

Ze hebben een kleine aflossingsvrije hypotheek (van 1999) die ze een een paar jaar terug hebben overgesloten. De boeterente hebben ze deels meegefinancierd, dus niet alle rente is aftrekbaar.
Dat nemen we ook al jaren mee. Dus stel de totale openstaande hypotheek is € 100.000, waarvan € 5.000 de meegefinancierde boeterente, dan vullen we 95% van de betaalde rente in als aftrekbare rente.
Nu heeft mijn vader vorig jaar een deel afgelost, en wel meer dan het niet-aftrekbare deel van de hypotheek. Stel: € 10.000 euro.

Nu ben ik in de veronderstelling, dat je zelf mag kiezen welk deel van het totaal (dus het aftrekbare of niet-aftrekbare deel) je als eerste aflost met de eenmalige aflossing. Dus in dit geval kies je er uiteraard voor om het niet-aftrekbare deel als eerste af te lossen, zodat er alleen een volledig aftrekbare hypotheek resteert. En dan is dus alle betaalde rente (vanaf het moment van aflossing) geheel aftrekbaar. En tot dat moment geldt uiteraard de 95% zoals in voorgaande jaren.

Is dat juist? Of gaat de aflossing naar rato?
Ik ben het met je eens, ook omdat als ze die 5000 apart geleend hadden (bv van jou), hadden ze die 5000 ook apart kunnen aflossen. Maakt de aangifte in volgende jaren ook simpeler.
(maar ik weet ook niet precies wat in wet staat)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Een controlevraag;

Ik heb zojuist mijn belastingaangifte ingevuld. Het afgelopen jaar heb ik gebruik gemaakt van niet eerder aangesproken jaarruimte en een flink bedrag ingelegd in een lijfrentepolis, waardoor mijn "inkomen uit werk en woning" dusdanig is gedaald dat ik onder de inkomensgrens voor zorgtoeslag zit.

Klopt het dat ik nu zonder problemen zorgtoeslag kan aanvragen/krijgen over heel 2024?
Als ik het goed heb, is het "inkomen uit werk en woning" dan het toetsingsinkomen toch?

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@LA-384 als je de printversie van de ingevulde aangifte bekijkt (pdf) zie je na de verdeling bij een gele balk staan wat je terug krijgt, maar ook wat je verzamelinkomen is. het verzamelinkomen is de referentie voor inkomensafhankelijke uitkeringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

LA-384 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:41:
Een controlevraag;

Ik heb zojuist mijn belastingaangifte ingevuld. Het afgelopen jaar heb ik gebruik gemaakt van niet eerder aangesproken jaarruimte en een flink bedrag ingelegd in een lijfrentepolis, waardoor mijn "inkomen uit werk en woning" dusdanig is gedaald dat ik onder de inkomensgrens voor zorgtoeslag zit.

Klopt het dat ik nu zonder problemen zorgtoeslag kan aanvragen/krijgen over heel 2024?
Als ik het goed heb, is het "inkomen uit werk en woning" dan het toetsingsinkomen toch?
Ja, je vult je verzamelinkomen, wat onderaan staat, in bij dienst toesloegen voor berekening zorg/huur/kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.

Misschien ook vermindering of kwijt scheiding gemeentelijke lasten, net hoe hoog je vermogen is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29

PeaceNlove

Deugleuter

In deze aangifte kunt u niet uw werkelijk rendement over 2024 aangeven. In de loop van 2026 krijgt u een brief hoe u dit kunt doen. De aangifte die u nu doet moet u nog wel invullen en opsturen.
Zojuist aangifte gedaan met partner en ik kreeg deze fantastische mededeling. Het maakte bij de HRA en vermogensverdeling nogal uit waar ik het beide liet landen. Als ik alle vermogen (boven drempel) en de HRA richting mijn partner als minst verdienende schoof kregen we allebei een paar tientjes terug, maar als ik met de werkelijke rendementen ga rekenen zou het volgens mij heel anders zijn.
Gevoelsmatig doe ik in de loop van 2026 de volledige aangifte nogmaals, want een groot deel van dat vermogen was gereserveerd spaargeld voor de belastingaangifte van 2023 en daar heb ik bij een grote nederlandse bank niet zo veel rente voor gekregen..., dus als ik dan met het werkelijke rendement aangifte doe dan wil ik misschien de HRA ook wel weer opnieuw verdelen.
Wat een shitshow 8)7
De shitshow was dit jaar nog groter voor mij. Ongevraagd een voorlopige aangifte ontvangen, met het vriendelijke verzoek of ik ff > 40000 euro naar ze wilde overmaken. Daar hadden ze me in november ook al wel van op de hoogte kunnen brengen, dan had ik uit goedheid van mijn hart eenmalig direct de goede voorlopige aangifte gedaan in plaats van hun bizarre construct te moeten corrigeren. Maar gewoon even proactief je burger van te voren informeren in plaats van met een ongevraade v-aangifte te confronteren is niet mogelijk bij deze ultieme faalclub 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hebben jullie ook "Inkomsten uit overig werk" opgegeven? Het berekende belastingpercentage lijkt aan de hoge kant te zijn?

Mijn vrouw heeft wat inkomsten uit overige werkzaamheden. Het zijn geen grote bedragen, maar als je dit opgeeft, komt het belastingpercentage voor die werkzaamheden boven de 50% uit. Dus zelfs nog hoger dan de hoogste belastingschijf. Daar komt de ZVW bijdrage van 5,26% dan nog bovenop.

We komen qua inkomsten niet boven de grens van 75.518 uit, dus ik zou een percentage van 36,96% verwacht hebben.

Ik heb wat zitten spelen met de bedragen. Dit is zowel bij 1000,- (rond 52%) als 10000,- (rond 50%) en alles er tussenin.
Het maakt niet uit bij wie van de twee ik de inkomsten uit overig werk ingeef, ook niet na schuiven met de aftrekposten.

Waarom wordt er niet met de normale percentages gerekend? Is dit een foutje in de aangifte, of werkt dit anders dan vorige jaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-07 17:25
Speed24 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:02:
Hebben jullie ook "Inkomsten uit overig werk" opgegeven? Het berekende belastingpercentage lijkt aan de hoge kant te zijn?

Mijn vrouw heeft wat inkomsten uit overige werkzaamheden. Het zijn geen grote bedragen, maar als je dit opgeeft, komt het belastingpercentage voor die werkzaamheden boven de 50% uit. Dus zelfs nog hoger dan de hoogste belastingschijf. Daar komt de ZVW bijdrage van 5,26% dan nog bovenop.

We komen qua inkomsten niet boven de grens van 75.518 uit, dus ik zou een percentage van 36,96% verwacht hebben.

Ik heb wat zitten spelen met de bedragen. Dit is zowel bij 1000,- (rond 52%) als 10000,- (rond 50%) en alles er tussenin.
Het maakt niet uit bij wie van de twee ik de inkomsten uit overig werk ingeef, ook niet na schuiven met de aftrekposten.

Waarom wordt er niet met de normale percentages gerekend? Is dit een foutje in de aangifte, of werkt dit anders dan vorige jaren?
Arbeidskorting, algemene heffingskorting en dergelijken dalen over het algemeen, dus marginaal betaal je iets meer. Effect kan je zien in een bruto netto calculator voor het betreffende jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-07 11:18
Weten jullie of hypotheekrenteaftrek effect heeft op de arbeidskorting?

Jaarlijks bereken ik het netto effect van de hypotheekrenteaftrek via deze online tool (https://www.berekenhet.nl...ypotheekrenteaftrek.html?)

Maar nu valt het me op dat dit niet helemaal goed gaat.
Het bedrag dat weergegeven wordt onder "heffingskortingen" staat gelijk aan de algemene heffingskorting, de arbeidskorting wordt hierin niet meegenomen. Het "te betalen belasting" bedrag is veel hoger dan wat we daadwerkelijk betalen en in onze situatie komt dit inderdaad overeen met de arbeidskorting. Dit heb ik nagerekend.
Nu vraag ik me af, klopt de netto besparing die de tool uitrekend dan wel? Want volgens mij is de arbeidskorting ook afhankelijk van de hoogte van inkomen. (Of is dit misschien weer een net iets andere definitie van inkomen waardoor deze niet van invloed is op de arbeidskorting?) Het feit dat de tool de arbeidskorting negeert suggereert wellicht dat de arbeidskorting inderdaad niet veranderd door de hypotheekrenteaftrek.
Ik kom er niet helemaal uit

Nevermind. Ik heb het gevonden. Er wordt gerekend met 'arbeidsinkomen'

[ Voor 13% gewijzigd door Anatidae op 18-03-2025 13:37 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
PeaceNlove schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Zojuist aangifte gedaan met partner en ik kreeg deze fantastische mededeling. Het maakte bij de HRA en vermogensverdeling nogal uit waar ik het beide liet landen. Als ik alle vermogen (boven drempel) en de HRA richting mijn partner als minst verdienende schoof kregen we allebei een paar tientjes terug, maar als ik met de werkelijke rendementen ga rekenen zou het volgens mij heel anders zijn.
Gevoelsmatig doe ik in de loop van 2026 de volledige aangifte nogmaals, want een groot deel van dat vermogen was gereserveerd spaargeld voor de belastingaangifte van 2023 en daar heb ik bij een grote nederlandse bank niet zo veel rente voor gekregen..., dus als ik dan met het werkelijke rendement aangifte doe dan wil ik misschien de HRA ook wel weer opnieuw verdelen.
Wat een shitshow 8)7
De shitshow was dit jaar nog groter voor mij. Ongevraagd een voorlopige aangifte ontvangen, met het vriendelijke verzoek of ik ff > 40000 euro naar ze wilde overmaken. Daar hadden ze me in november ook al wel van op de hoogte kunnen brengen, dan had ik uit goedheid van mijn hart eenmalig direct de goede voorlopige aangifte gedaan in plaats van hun bizarre construct te moeten corrigeren. Maar gewoon even proactief je burger van te voren informeren in plaats van met een ongevraade v-aangifte te confronteren is niet mogelijk bij deze ultieme faalclub 7(8)7
HRA heeft impact op je box 1 inkomen, niet op je box 3 inkomen. Dus werkelijk rendement box 3 ja of nee maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29

PeaceNlove

Deugleuter

Hielko schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:14:
[...]
HRA heeft impact op je box 1 inkomen, niet op je box 3 inkomen. Dus werkelijk rendement box 3 ja of nee maakt niks uit.
Goed punt, ff over het hoofd gezien hier. Het heen en weer schuiven van box drie tussen mezelf en partner en de berekening uitvoeren was op dezelfde pagina waar je ook de HRA heen en weer kon schuiven, dus vandaar denk ik mijn fout te denken dat straks aangifte met werkelijk rendement invloed had op mijn box 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginmaster
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-03 16:14
Even een checkvraag of ik het goed invul. Voor de vragen bij de hypotheken en andere schulden in het programma.

Ik heb een woning gekocht in 2010, hiervoor toen een hypotheek afgesloten en nu in december 2024 een nieuwe woning gekocht. Dit met een hogere hypotheek. Oude woning in 2025 verkocht (komt dus pas volgend jaar in de aangifte). Klopt het dat de belastingdienst dit in de aangifte ziet als voortzetting van je eerdere hypotheek/lening?

Dit hypotheekdeel komt dus dan 2x voor je in aangifte. Voor je oude woning en nieuw woning. Even als voorbeeld 150k:
Bij de lening van de nieuwe woning:
Bij de vraag; Jaar waarin deze lening is afgesloten, moet je dan dus het oude jaar invullen? 2010
Schuld op 1 jan 2024; hier vul je dan neem ik aan 0 in? of moet dit 150.000 zijn?
Schuld op 31 december 2024; 150.000
Betaalde rente in 2024; 0

Bij de lening van de oude woning:
Bij de vraag; Jaar waarin deze lening is afgesloten, moet je dan dus 2010 invullen
Schuld op 1 jan 2024; hier vul je dan 150.000
Betaalde rente in 2024; vul je de rente die je daadwerkelijk aan de bank betaald heb in.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je verkoopt de woning pas in 2025. Dan is je schuld op 1-1-24 dus niet 0.
Voor het precieze bedrag moet je even in je jaaropgave van je hypotheek verstrekker duiken.

0 kan nergens staan gezien dat je woning in je aangifte inkomstenbelasting over 2024 nog niet verkocht is.

Lijkt mij, IAMAL/belastingconsulent

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Ginmaster schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:42:
Even een checkvraag of ik het goed invul. Voor de vragen bij de hypotheken en andere schulden in het programma.

Ik heb een woning gekocht in 2010, hiervoor toen een hypotheek afgesloten en nu in december 2024 een nieuwe woning gekocht. Dit met een hogere hypotheek. Oude woning in 2025 verkocht.
Klopt het dat de belastingdienst dit in de aangifte ziet als voortzetting van je eerdere hypotheek/lening?

Dit hypotheekdeel komt dus dan 2x voor je in aangifte. Voor je oude woning en nieuw woning. Even als voorbeeld 150k:
Bij de lening van de nieuwe woning:
Bij de vraag; Jaar waarin deze lening is afgesloten, moet je dan dus het oude jaar invullen? 2010
Schuld op 1 jan 2024; hier vul je dan neem ik aan 0 in? of moet dit 150.000 zijn?
Schuld op 31 december 2024; 150.000
Betaalde rente in 2024; 0

Bij de vraag; Jaar waarin deze lening is afgesloten, moet je dan dus 2010 invullen
Betaalde rente in 2024; vul je de rente die je daadwerkelijk aan de bank betaald heb in.

Klopt dit?
Je hebt nu toch gewoon een nieuwe hypotheek voor je nieuwe woning? Dat er overgangsrecht is van bijvoorbeeld aflossingsvrij met behoud van HRA staat hier los van.

In mijn beleving heb je dus:
Hypotheek 1:
Ingangsdatum xx-xx-20210
Schuld op 01-01-2024 150.000
Schuld op 31-12-2024 150.000

Hypotheek 2:
Ingangsdatum xx-12-2024*
Schuld op xx-12-2024*: 250.000
Schuld op 31-12-2024: 250.000

* datum van passeren bij de notaris

Eventuele nog een overbrugginshypotheek maar die noem je niet dus laat ik buiten beschouwing

Daarnaast heb je in je aangifte 2024 dus ook 2 woningen bij bezittingen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mzzl
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-04 15:50
Goedendag, graag vraag ik het volgende:
Ik ben begin vorig jaar (2024) gestart als ZZP'er en heb het hele jaar wzh verricht. Nu wil ik over 2024 aangifte doen en als ik de Ondernemerschecklist op de site van de Belastingdienst invul kom ik er niet 100% uit als echte zelfstandige/ZZP'er.
Nu heb ik gelezen dat de Belastingdienst pas per 1-1-25 echt gaat controleren op schijnzelfstandigheid.
Denk je dat het kan om over 2024 aangifte te doen als Ondernemer (met alle extra aftrekken/belastingvoordelen) en een eventuele correctie door de Belastingdienst te reserveren en af te wachten? (Weet niet of er ook nog een boete kan volgen).
Of is het beter om op nu al op zeker te gaan, de extra belastingvoordelen te laten liggen en mijn inkomsten op te geven bij "overige inkomsten" in de aangifte?
Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Mzzl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:43:
Ik ben begin vorig jaar (2024) gestart als ZZP'er en heb het hele jaar wzh verricht. Nu wil ik over 2024 aangifte doen en als ik de Ondernemerschecklist op de site van de Belastingdienst invul kom ik er niet 100% uit als echte zelfstandige/ZZP'er.
Nu heb ik gelezen dat de Belastingdienst pas per 1-1-25 echt gaat controleren op schijnzelfstandigheid.
Denk je dat het kan om over 2024 aangifte te doen als Ondernemer (met alle extra aftrekken/belastingvoordelen) en een eventuele correctie door de Belastingdienst te reserveren en af te wachten? (Weet niet of er ook nog een boete kan volgen).
Of is het beter om op nu al op zeker te gaan, de extra belastingvoordelen te laten liggen en mijn inkomsten op te geven bij "overige inkomsten" in de aangifte?
Dank voor je reactie!
Je haalt meerdere dingen door elkaar. Als je schijnzelfstandig zou zijn dan ben je eigenlijk in loondienst bij de opdrachtgever, dan valt het ook niet onder resultaat overige werkzaamheden. De checklist van de BD of je een ondernemer bent (voor de inkomstenbelasting!) of niet geeft alleen een indicatie, en het zal afhangen van de exacte feitelijke omstandigheden of je wel of niet in aanmerking komt om aangifte te doen als ondernemer. Overleg het met je boekhouder of accountant als je er niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Welke punten geeft de checklist aan dat je (mogelijk) geen ondernemer zou zijn?
Wat is de branche en waaruit bestaan je werkzaamheden?
Wat bedoel je precies? Reserveren als in; op je spaarrekening laten staan of alvast een kostenpost ten laste van je resultaat te brengen? Dat laatste mag sowieso niet ;)
Dank voor je reactie!
Wat @Hielko ook al aanstipt, het is niet óf ondernemer óf inkomsten uit overige werk, maar je bent óf ondernemer óf werknemer.

Hóe de Belastingdienst zal gaan handhaven, heeft de Belastingdienst al uitgewerkt en gepubliceerd:
- https://www.belastingdien...vingsplan-arbeidsrelaties

Hierin is te lezen wat het voornemen van de Belastingdienst is om de IB / OB en LH te corrigeren mocht er sprake zijn van een arbeidsrelatie.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dank voor je reactie!
De grote vraag is, ben jij zo’n schijn zelfstandige? :p

1 baas, tenue van de baas etc?
Voor 24 is het misschien een optie op eigen risico en naar eigen keus, maar 25 zal je er met de extra controles moeilijker/niet meer mee wegkomen als schijn zzp gok ik.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 19-03-2025 13:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Kwam er gister achter dat de studieschuld van mijn vrouw niet eens automatisch werd ingevuld in de aangifte. Hoe dan. Bizar dat elke commerciële partij keurig alle info doorgeeft en automatisch invult en dat een eigen overheidsinstelling als DUO dit dan niet doet. Is natuurlijk in het nadeel van de staat dus misschien dat ze er daarom geen haast mee hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Ginmaster schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:42:

Klopt dit?
staat allemaal netjes bij de VIA (vooringevulde gegevens) opgenomen. als het daar (nog) niet staat dan is het voor dat jaar niet van belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
Ik heb een vraag over iets wat naar ik vermoed heel eenvoudig is maar me toch niet helemaal duidelijk is.

Situatie:
2023 nieuwe woning gekocht, deel nieuwe hypotheek en deel overbrugging vanuit overwaarde
2024 oude woning verkocht, aflossing oude hypotheek en overbrugging

Nu wordt in de aangifte gevraagd om het bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txZqrylCu2J8duBkwagIXG8vfAY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/McVespylzAuYIRB8yxh84RfO.jpg?f=user_large

Van de notaris heb ik de volgende aflosnota:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM3zP70IrCQbL2e-B5hF7hH8CcU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nqhhir3E2J9kekdXHa6MUwDY.jpg?f=user_large

Waar de geel gearceerde 141k dus de resterende hypotheek van de oude woning was en de 219k overbrugging voor aankoop van de nieuwe woning (in 2023).

Doe ik dit nu goed, klopt het dat de overbrugging hier ook meegerekend moet worden? Gek genoeg vind ik via google ook niet direct antwoord alhoewel ik zou denken dat dit een compleet gebruikelijke situatie is. Wellicht lees of begrijp ik iets niet goed...

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 19-03-2025 20:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:23
Members only: title

[ Voor 6% gewijzigd door NMMNG op 19-03-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
als de saldi van bezittingen boven dit bedrag uitkomen kun je in vervolgschermen eea specificeren. Voor mensen met een kleine spaarpot sla je deze specificatiestap over. Bij een te hoog saldo aan banktegoeden wordt de vraag niet eens gesteld, en ga je direct naar de detail schermen.
het genoemde bedrag van € 36.952 per persoon is oa de vermogensgrens voor recht op huurtoeslag

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 19-03-2025 20:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-07 20:30
peter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:11:
[...]

ad 1 correct het verschil tussen a en b staat op de geldrekening of komt van die geldrekening
ad 2 het gaat erom dat er box3 vermogen van beleggingen naar geld verschoven is op de peildatum om heffing te ontlopen.
het totaal(saldo) van de aan/verkopen voor en na de peildatum willen ze weten, niet de afzonderlijke effectentransacties
Ik worstel hier nog wel mee, peildatumarbitrage. Het komt er dus op neer dat ik als particulier moet aantonen dat ik geen peildatumarbitrage heb toegepast. Ik ben een belegger die meerdere transactie per maand uitvoert. Wat nu als ik door marktomstandigheden wat meer heb verkocht in de periode okt- dec dan dat ik gekocht heb in de periode na 1 januari. Marktomstandigheden zijn een geldige reden, alleen ik kan dit niet aantonen en dus vindt de belastingdienst dat ik maar meer belasting moet betalen. Het gaat dus om het verschil in saldo (aan en verkoop) tussen de 2 periodes. Hoe zit het met de verkoop van opties (schrijven van opties). Je hebt niets en je verkoopt een optie. Hoe ziet de belastingdienst dit? Toch als een verkoop? Dit heeft namelijk niks met besparen van belasting te maken. Hoe bereken je dit mee in het saldo. Veel van mijn transacties zijn in vreemde valuta. Elke transactie gaan omrekenen naar eurokoers...niet te doen.

Als het om "zakelijke" transacties gaat dan is er geen sprake van belastingbesparing. Vanaf hoeveel transacties per maand spreken we van zakelijke transacties....grijs gebied.

In het belastingformulier staat bij "i " als u verwachtte dat de koers ging zakken dan hoeft u dit niet aan te geven.....maar wel aantonen...hoe dan? Kijk, heb je een email ontvangen van je beleggingsadviseur met een verkoopadvies, dan heb je een bewijs. Heb je geen beleggingsadviseur en je doet precies dezelfde transactie dan zegt belastingdienst je hebt belastingbesparing toegepast....

Als je laatste verkoop op bv 31 december is geweest....dan betekent dat bij het berekenen van je saldo dat je moet wachten tot 31 maart om het definitieve aan en verkoop saldo te berekenen? Je kunt nu dus nog geeneens aangifte doen...

Iemand hier ervaring mee? Belastingtelefoon kon mij niet helpen, er moet een expert naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:30

de Peer

under peer review

Janpietertje89 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:25:
Kwam er gister achter dat de studieschuld van mijn vrouw niet eens automatisch werd ingevuld in de aangifte. Hoe dan. Bizar dat elke commerciële partij keurig alle info doorgeeft en automatisch invult en dat een eigen overheidsinstelling als DUO dit dan niet doet. Is natuurlijk in het nadeel van de staat dus misschien dat ze er daarom geen haast mee hebben...
Ja ik vul dit ook al 10 jaar handmatig in. Best onhandig inderdaad.
Misschien omdat ze niet goed kunnen bepalen wel deel van de studieschuld definitief is en welk deel nog vrijgescholden wordt.

Of omdat ze simpelweg geen koppeling tussen systemen gerealiseerd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:01
Justie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Ik worstel hier nog wel mee, peildatumarbitrage. Het komt er dus op neer dat ik als particulier moet aantonen dat ik geen peildatumarbitrage heb toegepast. Ik ben een belegger die meerdere transactie per maand uitvoert. Wat nu als ik door marktomstandigheden wat meer heb verkocht in de periode okt- dec dan dat ik gekocht heb in de periode na 1 januari. Marktomstandigheden zijn een geldige reden, alleen ik kan dit niet aantonen en dus vindt de belastingdienst dat ik maar meer belasting moet betalen. Het gaat dus om het verschil in saldo (aan en verkoop) tussen de 2 periodes. Hoe zit het met de verkoop van opties (schrijven van opties). Je hebt niets en je verkoopt een optie. Hoe ziet de belastingdienst dit? Toch als een verkoop? Dit heeft namelijk niks met besparen van belasting te maken. Hoe bereken je dit mee in het saldo. Veel van mijn transacties zijn in vreemde valuta. Elke transactie gaan omrekenen naar eurokoers...niet te doen.

Als het om "zakelijke" transacties gaat dan is er geen sprake van belastingbesparing. Vanaf hoeveel transacties per maand spreken we van zakelijke transacties....grijs gebied.

In het belastingformulier staat bij "i " als u verwachtte dat de koers ging zakken dan hoeft u dit niet aan te geven.....maar wel aantonen...hoe dan? Kijk, heb je een email ontvangen van je beleggingsadviseur met een verkoopadvies, dan heb je een bewijs. Heb je geen beleggingsadviseur en je doet precies dezelfde transactie dan zegt belastingdienst je hebt belastingbesparing toegepast....

Als je laatste verkoop op bv 31 december is geweest....dan betekent dat bij het berekenen van je saldo dat je moet wachten tot 31 maart om het definitieve aan en verkoop saldo te berekenen? Je kunt nu dus nog geeneens aangifte doen...

Iemand hier ervaring mee? Belastingtelefoon kon mij niet helpen, er moet een expert naar kijken.
Peildatum is toch 1 januari 2024 dus okt. 2023 t/m mrt. 2024

Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 12:07
Ik heb mijn aangifte dit jaar toch maar via een bureautje laten doen omdat het een lastige was wegens scheiding.

Ik heb hem alle gegevens gegeven, hij heeft alles met een ipad ingevoerd, ik kon helaas niet meekijken wat hij deed, wat hij zat tegenover mij. Het rare is dat ie niet naar digid of machtigingen gevraagd heeft. Ook zie ik in mijn belastingdienst nog steeds staan dat ik aangifte moet doen. Ik vraag mij af of het nou wel goed gegaan is. Hoe gaat dit normaal gesproken bij een bureau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@mennoo die bureautjes doen dat meestal met een pakket en hebben een soort collectieve machtiging op basis van hum beconnummer. je kunt bij de aangifte via pakketsoftware de (inhoud van de)aangifte helaas niet terugzien in de mijn belastingdienst omgeving

[ Voor 2% gewijzigd door peter-rm op 20-03-2025 11:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mennoo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:14:
Ik heb mijn aangifte dit jaar toch maar via een bureautje laten doen omdat het een lastige was wegens scheiding.

Ik heb hem alle gegevens gegeven, hij heeft alles met een ipad ingevoerd, ik kon helaas niet meekijken wat hij deed, wat hij zat tegenover mij. Het rare is dat ie niet naar digid of machtigingen gevraagd heeft. Ook zie ik in mijn belastingdienst nog steeds staan dat ik aangifte moet doen. Ik vraag mij af of het nou wel goed gegaan is. Hoe gaat dit normaal gesproken bij een bureau?
Intermediairs kunnen via software aangiftes indienen. Daar is geen DigID of machtiging voor nodig. Je zou dan op mijn belastingdienst iets als onderstaand moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO76XLvK2C_CfycHr6Y6Xween98=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mzJnad3qrKtKfLzrdRUQtfCb.png?f=user_large

Dus misschien goed om dat bureautje (schept niet meteen veel vertrouwen eerlijk gezegd) even te contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
normaal krijg je een rapport/print van de aangifte mee. je wilt tochwel weten wat er betaald/terug te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
PolarBear schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Intermediairs kunnen via software aangiftes indienen. Daar is geen DigID of machtiging voor nodig. Je zou dan op mijn belastingdienst iets als onderstaand moeten zien:

[Afbeelding]

Dus misschien goed om dat bureautje (schept niet meteen veel vertrouwen eerlijk gezegd) even te contacten.
Bij mij staat het nog zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljg2mxEhRmrfQrRE56s1Gwghb2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q7mx1VF1gj30jFcsLZNqeU82.png?f=fotoalbum_large

Dinsdag langs geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
peter-rm schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:01:
normaal krijg je een rapport/print van de aangifte mee. je wilt tochwel weten wat er betaald/terug te krijgen is.
Ik heb inderdaad wel een printje mee gehad en weet wat ik terug krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@mennoo intermediairs sturen aangiftes niet per stuk maar in bulk (xml file aan het eind van de dag/week/etc). Ook de verwerking bij de belastingdienst gaat in batch, dus de actuele status bijwerken kan even duren.

[ Voor 2% gewijzigd door peter-rm op 20-03-2025 12:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-07 20:30
Hazelnoot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:05:
[...]

Peildatum is toch 1 januari 2024 dus okt. 2023 t/m mrt. 2024

Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker..
Ja, klopt. Ik heb me vergist, dus de opmerking van mij in mijn vorig bericht over aangifte doen voor 1 april 2025 klopt niet. Saldo bezittingen box 3 berekenen t/m 31 maart 2024.
Al mijn overige vragen blijven staan. Ik ben teruggebeld door de belastingdienst. Ik ben helaas geen stap verder. Het zijn vragen voor een expert. Voor een terugbelverzoek door een expert is de wachttijd 3 weken !!!

Gewoon een simpele vraag. Hoe kun je aantonen dat je geen belastingbesparing hebt toegepast als je bv meerdere box 3 transacties hebt uitgevoerd (bv beleggingen),. Al mijn vragen uit mijn vorige post blijven dus staan en ik ben geen stap verder.

Gewoon een fictief voorbeeld:
Stel je verkoopt in november 2023 je aandelen Shell omdat je denkt dat de koers gaat zakken. Minder vraag naar olie/gas etc. Legitieme reden, toch?
en stel dat er in januari 2024 een crypto hype begint en je wilt hieraan mee doen en je koopt bitcoin. Legitieme reden, toch? Shell aandelen zijn heel wat anders dan een bitcoin belegging. Toch kan de belastingdienst dit zien als belastingbesparing en zul je het hogere beleggingstarief moeten betalen....... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
peter-rm schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:22:
@mennoo intermediairs sturen aangiftes niet per stuk maar in bulk (xml file aan het eind van de dag/week/etc). Ook de verwerking bij de belastingdienst gaat in batch, dus de actuele status bijwerken kan even duren.
Eh nee? In software als Nextens is het zeker niet gebruikelijk, en bij een klein bureautje verwacht ik eigenlijk ook niet dat er nog een review gedaan wordt door een andere medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
PolarBear schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Bij een intermediair is er wél een machtiging nodig ;) De intermediair vraagt bij de Belastingdienst machtigingen aan, de klant ontvangt van de Belastingdienst brieven ter bevestiging van deze machtiging.

@mennoo Kun je hier zien dat je intermediair is gemachtigd:
- https://machtigen.digipoo...ekkingsportaal/inloggen?1

Verder vind ik het een heel raar verhaal.
peter-rm schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:22:
Nee hoor, de aangiftesoftware die ik ken schiet de aangifte na akkoord gelijk in bij Logius en deze worden meteen verwerkt door de Belastingdienst :) Dat is seconden-werk.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Bij een intermediair is er wél een machtiging nodig ;) De intermediair vraagt bij de Belastingdienst machtigingen aan, de klant ontvangt van de Belastingdienst brieven ter bevestiging van deze machtiging.
Je kan als intermediair gewoon voor iedereen een IB aangifte doen, zonder enige machtiging. Je hebt alleen een PKIoverheid certificaat nodig (of je gebruikt het certificaat van de software leverancier). Alleen voor de VIA (voorlopig ingevulde aangifte) heb je een machtiging nodig (opt-in) of SBA (servicebericht aanslagen (opt-out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
PolarBear schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Je kan als intermediair gewoon voor iedereen een IB aangifte doen, zonder enige machtiging. Je hebt alleen een PKIoverheid certificaat nodig (of je gebruikt het certificaat van de software leverancier). Alleen voor de VIA (voorlopig ingevulde aangifte) heb je een machtiging nodig (opt-in) of SBA (servicebericht aanslagen (opt-out).
Ah, dat wist ik niet.
Toch denk ik dat de werkwijze van belastingkantoren (vrijwel) altijd zou zijn om wel een DOMA en uitstel aan te vragen. Sowieso om de VIA en SBA's in te kunnen zien en om langer de tijd te hebben om de aangifte IB en eventuele toeslagen in te dienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Justie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Gewoon een fictief voorbeeld:
Stel je verkoopt in november 2023 je aandelen Shell omdat je denkt dat de koers gaat zakken. Minder vraag naar olie/gas etc. Legitieme reden, toch?
en stel dat er in januari 2024 een crypto hype begint en je wilt hieraan mee doen en je koopt bitcoin. Legitieme reden, toch? Shell aandelen zijn heel wat anders dan een bitcoin belegging. Toch kan de belastingdienst dit zien als belastingbesparing en zul je het hogere beleggingstarief moeten betalen....... 8)7
je wordt toch niet direct aangeslagen voor het hogere tarief? Je moet er alleen wat vragen over beantwoorden die toetsen of je wel/niet bewust aan arbitrage gedaan hebt?

Ik zit met precies hetzelfde probleem, alleen heb ik (toevallig!) niets verkocht in de laatste maanden van 2024, maar dat had even goed wel het geval kunnen zijn want ik heb er niet bewust op gelet, wat ook logisch is omdat ik niet bewust bezig ben met arbitrage, maar simpelweg met het beleggen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Ah, dat wist ik niet.
Toch denk ik dat de werkwijze van belastingkantoren (vrijwel) altijd zou zijn om wel een DOMA en uitstel aan te vragen. Sowieso om de VIA en SBA's in te kunnen zien en om langer de tijd te hebben om de aangifte IB en eventuele toeslagen in te dienen :)
Anyway, als de mijn belastingdienst site aangeeft dat er geen aangifte gedaan is bij @mennoo dan is dat 99% zeker nog niet gedaan (er kan altijd iets mis gaan natuurlijk). Dus even navragen kan IMHO geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
Herman schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:26:
[...]

@mennoo Kun je hier zien dat je intermediair is gemachtigd:
- https://machtigen.digipoo...ekkingsportaal/inloggen?1

Verder vind ik het een heel raar verhaal.

[...]

Nee hoor, de aangiftesoftware die ik ken schiet de aangifte na akkoord gelijk in bij Logius en deze worden meteen verwerkt door de Belastingdienst :) Dat is seconden-werk.
Ik heb maar even contact gezocht met de intermediair, antwoordapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cw123456
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-07 21:25
- verwijderd, partner na 1963 geboren, dus geen recht op uit laten betalen van heffingskortingen.: https://www.belastingdien...skortingen_uitbetaald.htm

Was me hier niet van bewust, partner loopt hierdoor 800 heffingskorting "mis", wat best aanzienlijk is.

[ Voor 74% gewijzigd door Cw123456 op 22-03-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 15-07 21:13
*knip* reactie verplaatst naar dit topic, deze reactie is nu dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:21:
Even een vraag m.b.t. de belasting aangite:
Bij IBKR is je cash saldo inderdaad 'overige bezittingen'

Bij andere partijen hangt het er vanaf hoe ze het geregeld hebben, daar moet je je dan in verdiepen.

[ Voor 37% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2025 17:08 . Reden: reactie verplaatst - link naar dit topic niet meer nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:21:

2. Schulden,
Hoe zit het als je bij een broker aandelen gekocht hebt op marge en je bijvoorbeeld een schuld heb van zeg € 10.000,-. Moet je deze schuld plaatsen bij beleggingen of hoort deze bij schulden?
schulden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@phantom09 Onder Performance & Reports -> Tax Documents -> Dividend Report kun je bij ibkr een gedetailleerd dividend rapport vinden met de exacte verdeling per land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

1. Saldo op beleggingsrekening:

Er werd mij altijd verteld dat je je cash saldo op een broker rekening moet vermelden bij beleggingen i.p.v. Spaar/bankrekeningen.
Echter toen ik de gegevens bekeek die ik kreeg van de belastingdienst zag ik dat DeGiro, Saxo en Interactive Brokers alle 3 vermelden dat ik saldo heb bij mijn bankrekening in mijn aangifte. Bij DeGiro en Saxo stond het juiste bedrag, bij IB moest ik die zelf invullen.

2. Schulden,
Hoe zit het als je bij een broker aandelen gekocht hebt op margin en je bijvoorbeeld een schuld heb van zeg € 10.000,-. Moet je deze schuld plaatsen bij beleggingen of hoort deze bij schulden?

3. Dividend
Bij interactive brokers krijg je netjes een zeer uitgebreide jaaropgave. Ook krijg je netjes een overzicht van de dividend. Echter IB gooit alle EURO bedragen op 1 hoop. Zo doen ze dividend uit Nederland, Belgie en Frankrijk allemaal bij elkaar. Echter ik ga dit apart aangeven.
Dus het bedrag voor NL apart, voor Belgie en voor Frankrijk. Dit lijkt mij toch correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:00
phantom09 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:09:

1. Saldo op beleggingsrekening:

Er werd mij altijd verteld dat je je cash saldo op een broker rekening moet vermelden bij beleggingen i.p.v. Spaar/bankrekeningen.
Echter toen ik de gegevens bekeek die ik kreeg van de belastingdienst zag ik dat DeGiro, Saxo en Interactive Brokers alle 3 vermelden dat ik saldo heb bij mijn bankrekening in mijn aangifte. Bij DeGiro en Saxo stond het juiste bedrag, bij IB moest ik die zelf invullen.

2. Schulden,
Hoe zit het als je bij een broker aandelen gekocht hebt op margin en je bijvoorbeeld een schuld heb van zeg € 10.000,-. Moet je deze schuld plaatsen bij beleggingen of hoort deze bij schulden?

3. Dividend
Bij interactive brokers krijg je netjes een zeer uitgebreide jaaropgave. Ook krijg je netjes een overzicht van de dividend. Echter IB gooit alle EURO bedragen op 1 hoop. Zo doen ze dividend uit Nederland, Belgie en Frankrijk allemaal bij elkaar. Echter ik ga dit apart aangeven.
Dus het bedrag voor NL apart, voor Belgie en voor Frankrijk. Dit lijkt mij toch correct?
T.a.v punt 3

helloitsme in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:58
Wellicht een domme vraag maar ik kom er niet meer uit.

Afgelopen februari een brief gekregen van de belastingdienst met daarin de mededeling dat ik een voorschot moest betalen voor eind februari 'om niet voor verrassingen komen te staan in mei', iets wat ik sowieso al raar vind want ik had al rekening ermee gehouden in mei te moeten betalen en niet in februari al.

Affijn, de aangifte inkomstenbelasting hebben wij uitbesteed, hiervan heb ik inmiddels de documenten ontvangen maar hier zat dat voorschot niet bij, bij navraag gaven ze aan dat dat voorschot voor de aangifte over 2025 betrof en de aangifte ging natuurlijk om 2024.

Nou vraag ik me toch echt af waarom ik dat bedrag vooruit heb betaald aan de belastingdienst om in mei geen verrassing te krijgen.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:46:

Afgelopen februari een brief gekregen van de belastingdienst met daarin de mededeling dat ik een voorschot moest betalen voor eind februari 'om niet voor verrassingen komen te staan in mei', iets wat ik sowieso al raar vind want ik had al rekening ermee gehouden in mei te moeten betalen en niet in februari al.

Affijn, de aangifte inkomstenbelasting hebben wij uitbesteed, hiervan heb ik inmiddels de documenten ontvangen maar hier zat dat voorschot niet bij, bij navraag gaven ze aan dat dat voorschot voor de aangifte over 2025 betrof en de aangifte ging natuurlijk om 2024.

Nou vraag ik me toch echt af waarom ik dat bedrag vooruit heb betaald aan de belastingdienst om in mei geen verrassing te krijgen.. :?
Je hebt een voorlopig aanslag gekregen en die heeft betrekking op dit jaar en ik denk dat de verrassing in mei, in mei 2026 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FabianGTI schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:46:

Waarschijnlijk heb je in het verleden moeten bijbetalen in de eindafrekening van 2023.
Die is nu verwerkt in je prognose aan BD kant voor je voorlopige aanslag voor 2025.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wie kan me uitleggen wat dit (dik gedrukt) nu precies betekent:
Bij aflossing van de gemengde lening kan de belastingplichtige kan zelf kiezen aan welk vermogensbestanddeel of welk deel van de lening hij de aflossing toerekent. Bij overgang van een deel van de eigen woning naar box 3 is de resterende eigenwoningschuld maximaal het deel van de oorspronkelijke verwervingsprijsdat kan worden toegerekend aan het box 1-gedeelte. De keuze voor toerekening bij aflossing van de gemengde lening of bij overgang van een deel van de eigen woning naar box 3, moet de belastingplichtige maken in de aangifte inkomstenbelasting over het desbetreffende jaar.
https://wetten.overheid.n...1_Circulaire.divisie3.1.2

Je mag bij een aflossing deze toerekenen (vrije keuze) aan het box1 deel of het box 3 deel. maar wat betekent de beperking hierboven nu precies? Dat je alsnog je eigenwoningschuld hiermee niet kunt verlagen en dus niet van de bijleenregeling af kunt komen door simpelweg aflossen?

of staat hier: de eigenwoningschuld kan nooit groter zijn dan wat het box1 gedeelte oorspronkelijk was (voordat een deel naar box 3 ging)?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 24-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik heb drie hypotheekdelen waarvan er eentje geen recht meer heeft op hypotheekrenteaftrek. Maar deze komt wel in de vooringevulde aangifte te staan. Moet ik die zelf verwijderen of zo? Want voor zover ik zie is dat de enige manier om de aftrek te voorkomen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bastien schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:07:
Ik heb drie hypotheekdelen waarvan er eentje geen recht meer heeft op hypotheekrenteaftrek. Maar deze komt wel in de vooringevulde aangifte te staan. Moet ik die zelf verwijderen of zo? Want voor zover ik zie is dat de enige manier om de aftrek te voorkomen.
Nee gewoon de vragen beantwoorden. 'is deze lening volledig gebruikt voor de woning' ==> nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Bij IBKR is je cash saldo inderdaad 'overige bezittingen'

Bij andere partijen hangt het er vanaf hoe ze het geregeld hebben, daar moet je je dan in verdiepen.
Net een chat gehad met een medewerker van Saxo. Die zegt dat mijn cash positie bij Saxo zowel in euro als dollar onder niet belegd vermogen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

de Peer schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Nee gewoon de vragen beantwoorden. 'is deze lening volledig gebruikt voor de woning' ==> nee
Ja, maar hij is wel volledig gebruikt voor de woning, echter heb ik op dat leningdeel geen recht meer op aftrek. Dus de vraagstelling is nogal vaag i.m.o. Want hieronder is wat ik krijg aan begeleidende tekst en daarin wordt gesuggereerd dat ik ja moet kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jysl7SPzOkrfK46qnm-RkU0SwGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KyWupyXxmpRROnWIzlHTd1CK.jpg?f=user_large

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bastien schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:53:
[...]
Ja, maar hij is wel volledig gebruikt voor de woning, echter heb ik op dat leningdeel geen recht meer op aftrek. Dus de vraagstelling is nogal vaag i.m.o. Want hieronder is wat ik krijg aan begeleidende tekst en daarin wordt gesuggereerd dat ik ja moet kiezen.

[Afbeelding]
Wat is (volgens jou) de reden dat je geen recht meer hebt op aftrek? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Krisp schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Wat is (volgens jou) de reden dat je geen recht meer hebt op aftrek? :)
Mijn vorige hypotheek heb ik deels afgelost. Daarna nieuwe woning met een nieuwe hypotheek (rentetechnisch beter). Heb nu 50% aflosvrij (met aftrek omdat de vorige van voor 2013 (?) was), een deel nieuw met 30 jaar aftrek en een deel ter grootte van het bedrag wat ik eerder al heb afgelost in de vorige hypotheek. Dat derde deel heeft voor zover ik weet geen recht meer op aftrek, ook al was de 30 jaar nog niet om.

Of mijn kennis hierover is heel erg roestig. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 24-03-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 19:37
Voor het eerst heb ik een fout gemaakt bij het berekenen van mijn jaarruimte waardoor ik 717 heb ingelegd op mijn lijfrente polis terwijl ik 0 beschikbare ruimte had. Als ik het aangifte programma goed begrijp wordt dit automatisch gecorrigeerd aangezien ik van ontvangen nu moet betalen (even los vd andere aftrekposten). Iemand enig idee of dit klopt of moet ik nog iets anders doen? (contact opnemen met de belastingdienst hoeft neem ik aan niet).

Verder viel mij op dat er, t.o.v. de voorlopige aangifte over 2024, bij de definitieve aangifte een optie is bijgekomen. Zo staan er 2 posten:

1. Premiebedrag A in 2023. Zie Uniform pensioenoverzicht(en) onder Jaarruimte.

2. Premie ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen na pensioendatum (POPPP) in 2023. Zie Uniform pensioenoverzicht(en) onder Jaarruimte.

Nergens in mijn UPO vindt ik een onderscheid tussen die 2. Ik heb nu het totaalbedrag in 2023 ingelegde premies onder de 2e post gezet. Eerste post is leeg. Geen idee of dit correct is maar als ik wissel maakt dit niet uit onder de streep, de beschikbare jaarruimte blijft helaas 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Neutron schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:30:
Voor het eerst heb ik een fout gemaakt bij het berekenen van mijn jaarruimte waardoor ik 717 heb ingelegd op mijn lijfrente polis terwijl ik 0 beschikbare ruimte had. Als ik het aangifte programma goed begrijp wordt dit automatisch gecorrigeerd aangezien ik van ontvangen nu moet betalen (even los vd andere aftrekposten). Iemand enig idee of dit klopt of moet ik nog iets anders doen? (contact opnemen met de belastingdienst hoeft neem ik aan niet).

Verder viel mij op dat er, t.o.v. de voorlopige aangifte over 2024, bij de definitieve aangifte een optie is bijgekomen. Zo staan er 2 posten:

2. Premie ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen na pensioendatum (POPPP) in 2023. Zie Uniform pensioenoverzicht(en) onder Jaarruimte.

Nergens in mijn UPO vindt ik een onderscheid tussen die 2. Ik heb nu het totaalbedrag in 2023 ingelegde premies onder de 2e post gezet. Eerste post is leeg. Geen idee of dit correct is maar als ik wissel maakt dit niet uit onder de streep, de beschikbare jaarruimte blijft helaas 0.
dit komt vaker voor. heb ik ook 1 keer gehad. zie hier wat je kunt doen:
https://new.brandnewday.n...aarruimte-gestort-wat-nu/

Ik heb gekozen voor verklaring geruisloze terugstorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Neutron schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:30:

Hier had je de zoekfunctie voor kunnen gebruiken. dit is laatst al besproken hier:
LordSinclair in "Aangifte inkomstenbelasting 2024"

In jouw geval is alleen de factor A relevant. Dus niet premiebedrag A. Dat is volgens mij als je al met pensioen bent en nu dus niet relevant voor je (als ik het goed inschat)

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 24-03-2025 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
premiebedrag A is relevant als er een pensioen wordt opgebouwd volgens het beschikbare premie regime (ipv opbouw naar verworven rechten , aangroeifactor)

de gestorte premie wordt direct in mindering gebracht op de jaarruimte, bij de aangroeifactor wordt dit eerst met 6,27 vermenigvuldigd

[ Voor 31% gewijzigd door peter-rm op 24-03-2025 21:52 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07 16:30
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:25:
Eens. Dat viel mij ook alweer op.

Overigens: één van jullie bekend met een tooltje of een handigheidje voor de perfecte verdeling? We hebben wel wat Box 3-vermogen en dan stelt de Bdienst zelf niets meer voor en moet je gaan rekenen. Ik zie een paar miljard mogelijke combinaties voor me dus ik wil liever dat de software dat even doet. Ivm privacy-overwegingen wil ik het niet in AI gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bastien schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:09:
[...]
Mijn vorige hypotheek heb ik deels afgelost. Daarna nieuwe woning met een nieuwe hypotheek (rentetechnisch beter). Heb nu 50% aflosvrij (met aftrek omdat de vorige van voor 2013 (?) was), een deel nieuw met 30 jaar aftrek en een deel ter grootte van het bedrag wat ik eerder al heb afgelost in de vorige hypotheek. Dat derde deel heeft voor zover ik weet geen recht meer op aftrek, ook al was de 30 jaar nog niet om.

Of mijn kennis hierover is heel erg roestig. :D
Het klinkt alsof je de overwaarde van de woning niet in de woning hebt gestopt, maar (tegelijkertijd met de verhuizing) ‘uit je woning hebt gehaald’. Klopt dat? Dan heb je dat leningdeel wel gebruikt voor de woning, maar omdat je eigenlijk je overwaarde zou moeten gebruiken, heb je dat volgens de belastingdienst toch niet gedaan. :)

In dat geval moet je de vraag ‘Hebt u of <partner> deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van deze woning (hoofdverblijf)?’ met ‘nee’ beantwoorden en heb je geen recht op aftrek.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 09:36

Zenix

BOE!

Pannencouque schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Eens. Dat viel mij ook alweer op.

Overigens: één van jullie bekend met een tooltje of een handigheidje voor de perfecte verdeling? We hebben wel wat Box 3-vermogen en dan stelt de Bdienst zelf niets meer voor en moet je gaan rekenen. Ik zie een paar miljard mogelijke combinaties voor me dus ik wil liever dat de software dat even doet. Ivm privacy-overwegingen wil ik het niet in AI gooien...
Ik vond de DUO in het verleden sowieso altijd lastig, konden nooit jaaropgaven sturen, doen ze nu nog steeds niet. Je kan wel de schuld zien op een bepaald moment, maar zou toch fijn zijn om het wel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:57

D4NG3R

kiwi

:)

Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies zit met vakantiegeld? De vooraf ingevulde gegevens komen overeen met het loon/kortingen, zeg eens 12x3200 = 38400, maar ik heb geen idee of ik vakantiegeld nog ergens (anders) in moet vullen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
@D4NG3R uitbetaald vakantiegeld zit in de jaaropgave/VIA gegevens

[ Voor 8% gewijzigd door peter-rm op 25-03-2025 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

D4NG3R schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:34:
Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies zit met vakantiegeld? De vooraf ingevulde gegevens komen overeen met het loon/kortingen, zeg eens 12x3200 = 38400, maar ik heb geen idee of ik vakantiegeld nog ergens (anders) in moet vullen. :)
je kijkt alleen naar het totaal, jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:38:
[...]

je kijkt alleen naar het totaal, jaarsalaris.
En dat staat gewoon op je jaaropgave.

Sowieso vakantiegeld… Meh… Het is gewoon salaris en ik snap ook niet dat we dat apart uitbetalen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:44:
[...]

En dat staat gewoon op je jaaropgave.

Sowieso vakantiegeld… Meh… Het is gewoon salaris en ik snap ook niet dat we dat apart uitbetalen….
Omdat veel mensen zelf geen discipline hebben. Op deze manier worden mensen geholpen om op het juiste moment geld beschikbaar te hebben voor de vakantie.

Ja is betuttelend. Maar stiekem hebben veel mensen er baat bij denk ik ;)

Offtopic dit trouwens. laten we daar mee stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-03-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:57

D4NG3R

kiwi

:)

@peter-rm @de Peer het probleem is dat we eind april vorig jaar naar een ander HR systeem zijn overgestapt, en ik enkel over de laatste 8 maanden een jaaropgave heb.. De vorige keet heeft er geen haast bij mij te voorzien van data t/m april.. :')

Maar als ik zo even snel reken is het ingevulde bedrag wel grofweg bruto jaarsalaris * 1.08, dus het zal wss wel gewoon netjes kloppen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
D4NG3R schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:52:
@peter-rm @de Peer het probleem is dat we eind april vorig jaar naar een ander HR systeem zijn overgestapt, en ik enkel over de laatste 8 maanden een jaaropgave heb.. De vorige keet heeft er geen haast bij mij te voorzien van data t/m april.. :')

Maar als ik zo even snel reken is het ingevulde bedrag wel grofweg bruto jaarsalaris * 1.08, dus het zal wss wel gewoon netjes kloppen.
Je werkgever is wettelijk verplicht een correcte jaaropgave aan te leveren. Die zal moeten zorgen dat alles daar op staat, en niet alleen de laatste 8 maanden (en de vorige dienstverlener kan je geen jaaropgave verstrekken, want daarvoor zijn de gegevens van het volledige jaar nodig).

[ Voor 8% gewijzigd door Hielko op 25-03-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
in de via gegevens moeten de juiste (totaal)getallen staan. immers de werkgevers doen elke maand verplicht de loonaangifte en de belastingdienst telt dat alleen maar op per werknemer/werkverband in de VIA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
peter-rm schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:01:
in de via gegevens moeten de juiste (totaal)getallen staan. immers de werkgevers doen elke maand verplicht de loonaangifte en de belastingdienst telt dat alleen maar op per werknemer/werkverband in de VIA
In de praktijk heb je gelijk, maar in theorie zou je als belastingplichtige juist de aangifte moeten corrigeren op basis van de ontvangen jaaropgaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
D4NG3R schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:52:

Wat is dat voor vreemde gang van zaken. Als je werkgever overstapt naar een nieuw salaris pakket per mei dan zou dat nieuwe pakket ook de gegevens over januari t/m april moeten hebben. Zo doen wij zo’n migratie wel in ieder geval.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Let op:
Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.