Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 22:16
Omdat ik nog regelmatig de vragen zie over de efficiëntie van Eva (ik blijf stug Eva zeggen) ook in relatie tot besparingsmogelijkheden deze update. Mijn laatste update was toen ik de Eva pas een dikke week in gebruik had en inmiddels heb ik meer data vergaard. Ik heb overigens een energie contract met vaste tarieven (althans per kwartaal kan er een aanpassing op gedaan worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfGrFPHH0u38IbsylPFVL4VJJyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7enQToOTBbMkH1MWGkRfkDfK.jpg?f=fotoalbum_large

Als echte nerd heb ik natuurlijk mijn data sheet die ik regelmatig update met data vanuit Homewizard en Enphase.
Sinds begin Mei heb ik mijn Eva in gebruik (2 kWh) en sinds begin Juli uitgebreid met nog eens 2 kWh naar het totaal van 4 kWh.

Hij staat sinds dag 1 in "eigen verbruik" modus en regelt dus alles met de P1-meter in de meterkast.
In 4 maanden tijd heb ik 434,5 kWh in Eva gestopt en is er 324,2 kWh uitgekomen wat uitkomt op een rendement van 74.6%. Interessant om te zien is dat sinds ik 4 kWh heb het rendement (RTE) duidelijk is toegenomen.

Wanneer ik alle kWh die ik heb geimporteerd naar Eva, die ik anders zou hebben 'verkocht' terug aan de energieleverancier, vermenigvuldig met mijn verkooptarief dan is dit 434.5 kWh * €0.0941 = €40.87 (kWh niet verkocht). Dit is dus het bedrag dat anders in mindering zou worden gebracht op mijn energierekening.

Wanneer ik de kWh die ik op andere momenten gebruik, wanneer de zon niet schijnt (dal-uren), dan zou ik €0.2664 per kWh betalen. 324.2 kWh * €0.2664 = €86.37 (kWh niet ingekocht). Dit is het bedrag dat ik had moeten betalen aan energie wanneer ik dit zou inkopen bij de energieleverancier.

De besparing in 4 maanden door Eva is dus 324.2 kWh wat mij omgerekend €45.50 heeft bespaard aan energiekosten.

Dit zijn overigens de maanden met de meeste zonuren dus ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien in de herfst en wintermaanden. Daarover zal ik over een poosje weer een update plaatsen.

Het is geen wereldbedrag wat je bespaard per maand en de vraag is of ik uiteindelijk mijn investering van €2000 eruit ga halen maar wel interessant om te zien dat het wel degelijk iets oplevert. En mooi dat je tevens kunt bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet. En wanneer de saldering wordt afgeschaft dan word de besparing alleen maar groter natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Wil.B op 08-09-2025 22:11 ]

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:26
Wil.B schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:47:

Dit zijn overigens de maanden met de meeste zonuren dus ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien in de herfst en wintermaanden. Daarover zal ik over een poosje weer een update plaatsen.
Dit lijkt er op dat je op een vast contract zit. Volgens mij om een batterij te laten renderen moet je op een dynamisch contract zitten.

En in dat geval heb je ook bij wintermaanden winst in de zin dat het gaat om het verschil in dure van goedkope uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:26
In navolging van @Wil.B ook even mijn resultaten tot nu toe, begonnen met 3kWh en sinds juni 4kWh. Voornamelijk in P1 stand en heel af en toe geforceerd (ont)laden wanneer de prijzen gunstig waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvotOkg1b9J6BHPgALQeWmtfogQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Lm2vmh9Q2t2p72phNdjEzeZl.png?f=user_large
Edit: op basis van dynamische uur prijzen -> negatief is geld terug, positief is betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Voogel op 08-09-2025 11:10 . Reden: Verduidelijking ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:26
Voogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:00:
In navolging van @Wil.B ook even mijn resultaten tot nu toe, begonnen met 3kWh en sinds juni 4kWh. Voornamelijk in P1 stand en heel af en toe geforceerd (ont)laden wanneer de prijzen gunstig waren.

[Afbeelding]
Moet ik dit lezen als dat je 93 kWh gelaten hebt, 69 kWh ontladen en dat je op dit proces een euro 88 verlies gemaakt hebt?

Vraag is dan moet je je batterij niet uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Batavia Negatief is geld terug dus behalve in Juli en Februari heb ik geld overgehouden aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Batavia schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:58:
[...]

Dit lijkt er op dat je op een vast contract zit. Volgens mij om een batterij te laten renderen moet je op een dynamisch contract zitten.

En in dat geval heb je ook bij wintermaanden winst in de zin dat het gaat om het verschil in dure van goedkope uren
Dat klopt, ik heb een vast contract. Ik begrijp dat je dat zegt als het gaat om financieel rendement, zeker omdat ik dit zelf ook heb aangedragen, maar het feit dat ik op de "eigen verbruik" modus het net ontlast en tevens nog bespaar op energiekosten is voor mij voldoende.
Toevallig dat @Voogel ook een post heeft geplaatst waarbij de "eigen verbruik" modus in combinatie met dynamische prijzen niet per definitie meer financieel voordeel heeft.

Dan blijft over het handelen op basis van day-ahead prijzen in combinatie met Frank Energie. Het is me echter nog onduidelijk of hier een significant voordeel te behalen valt. Feit is dat je accu dan waarschijnlijk leeg is op het moment dat je snachts eventueel juist zelf (nood)stroom zou willen/kunnen gebruiken.

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Voogel schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:00:

[Afbeelding]
Edit: op basis van dynamische uur prijzen -> negatief is geld terug, positief is betalen.
Leuk om een vergelijk te kunnen maken, niet zozeer financieel maar op basis van de geladen en ontladen kWh's. Het valt mij op dat jou set van 4kWh in Juli bijvoorbeeld 'maar' 98 kWh laadt en die van mij 126kWh.
Uiteraar heeft dit te maken met de opwek van zonne energie (orientatie zonnepanelen etc.) maar ik ben ook benieuwd of dat daar een andere reden aan ten grondslag zou kunnen liggen?

Edit: ik zie nu in je handtekening je zonnepanelen. Die zouden in Juli ongeveer 148kWh moeten hebben opgebracht wanneer ik dit afzet tegen de opwek van mijn zonnepanelen. Dan is 98kWh laden alsnog een mooi resultaat lijkt me want dat zou betekenen dat je 66% van je opwek opslaat en 33% rechtstreeks verbruikt?

[ Voor 13% gewijzigd door Wil.B op 08-09-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
@Wil.B in juli had ik 168kWh opgewekt daarvan 34kWh direct gebruikt, 98kWh opgeslagen en 36kWh teruggeleverd.

Ten opzichte van vorige jaar 160kWh opgewekt daarvan 65kWh direct gebruikt en 95kWh teruggeleverd. (In 2024 was ik relatief veel thuis ivm de geboorte van onze jongste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:24

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik zal mn dashboardje weer eens draaien om te kijken naar de besparingen en mn RTE's weer delen.

Voor nu kwam ik dit tegen:
https://solarmagazine.nl/...leider-in-thuisbatterijen

Aangezien er op mijn ZinVolt/EvaPower gewoon AlphaESS staat, vind ik dit wel een goede ontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Zinvolt is distributeur voor de Alpha ESS Vitapower systemen in Nederland, uiteindelijk is dat inderdaad gewoon ook Alpha ESS maar strikt genomen zijn dat wel twee verschillende bedrijven. (Alpha ESS zit in Eindhoven en Zinvolt in Schaik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@arro3038 @diamanten bij mij wil dao tijdens de prijs piek van zojuist maar met maximaal 1750Watt ontladen, hebben jullie dat ook of mis ik ergens een setting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornel12
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-09 22:07
Ik kreeg net deze mail binnen van Zinvolt. Waarin ze hun roadmap tot aan het einde van het jaar delen. Wat mij betreft mooie ontwikkelingen, maar ik mis nog wel de P1 optimalisatie (vertraging van 10sec).

Wat vinden jullie er van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J9rJ1PssMAejsanZN1-60D-A6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZyaxCGolkBgu2AqvyDmf3Tz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 19:57
Voogel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:55:
@arro3038 @diamanten bij mij wil dao tijdens de prijs piek van zojuist maar met maximaal 1750Watt ontladen, hebben jullie dat ook of mis ik ergens een setting?
Mijn Eva is niet 'unlocked' voor het ontladen, maar met onderstaande settings is het ontladen vandaag maximaal met 550W, dus ongeveer 10% minder dan wat in de DAO-config staat als max (600W):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
      "discharge stages": [
        {
          "power": 0,
          "efficiency": 1
        },
        {
          "power": 100,
          "efficiency": 0.92
        },
        {
          "power": 200,
          "efficiency": 0.93
        },
        {
          "power": 300,
          "efficiency": 0.94
        },
        {
          "power": 400,
          "efficiency": 0.94
        },
        {
          "power": 500,
          "efficiency": 0.95
        },
        {
          "power": 600,
          "efficiency": 0.92
        }
      ],

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:11:
Ik kreeg net deze mail binnen van Zinvolt. Waarin ze hun roadmap tot aan het einde van het jaar delen. Wat mij betreft mooie ontwikkelingen, maar ik mis nog wel de P1 optimalisatie (vertraging van 10sec).

[Afbeelding]
Bij mij staat dat er wel in, onder de roadmap afbeelding:
Nieuwe P1-dongle: meer snelheid en precisie
Misschien heb je gemerkt dat de huidige P1-dongle elke 10 seconden data doorstuurt. Dat kan bij deze dongle technisch niet sneller. Toch hebben we goed nieuws: we werken aan een nieuwe dongle die dit interval terugbrengt naar 1 seconde. Die oplossing verwachten we eind dit jaar of begin volgend jaar aan te bieden. Tot die tijd verbeteren we de reactiesnelheid al flink, doordat je batterij straks veel sneller kan op- en afschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornel12
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-09 22:07
Fioravanti schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:46:
[...]

Bij mij staat dat er wel in, onder de roadmap afbeelding:

[...]
Heel bijzonder, bij mij staat dat er niet onder maar bedankt voor het delen. Blij om te horen dat dat er aan komt!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:20
Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:25:
[...]

Heel bijzonder, bij mij staat dat er niet onder maar bedankt voor het delen. Blij om te horen dat dat er aan komt!
Het komt eraan in de vorm van een nieuwe P1 dongle, niet via een firmware update of zo. Ik ga er van uit dat er wel kosten aan verbonden zijn.

Hopelijk is die dongle in staat rechtstreeks met de Zinvolt te communiceren ipv via internet/cloud.

Overigens: er komt ook een nieuwe productlijn aan met 4kWh of 8kWh opslag. Ik hoop dat die integreren in dezelfde app en tot bepaalde hoogte samenwerken met de bestaande thuisbatterij.

[ Voor 16% gewijzigd door dennisfr op 10-09-2025 06:27 ]

• Voogel
Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:11:

Die 10 seconden vertraging heb ik sowieso omdat mn meter niet vaker update… Ik ben vooral blij met de verbetering van de snelheid van aanpassen (ont)laden, nu is dat iets van -50W/s en dat gaat bijna 2,5 sneller straks.

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdTP06jO8sKRsw54TsuNtX4xLRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/km5x0k2ZzjvBhShntW2wxteY.png?f=fotoalbum_large
Iemand deze al eens gehad?

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:07
Ja die heb ik een week of 2 gelden ook gehad. En calibratie aangeklikt. Ging verder goed... maar vergeten te kijken wat jij nu precies heeft gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door NLWildcard op 10-09-2025 13:26 ]

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 20:56

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Ja, vandaag ook gehad na de app update - ook op de calibratieknop gedrukt kijken wat die Load Priority mode precies oplevert.

De "Load Priority Mode" bepaalt hoe en wanneer energie wordt geleverd aan bepaalde apparaten of verbruikers in je huis, vooral wanneer de energiebron beperkt is — bijvoorbeeld tijdens stroomuitval of wanneer je draait op batterij/zon.

Wat is "Load Priority Mode"?
Het is een instelling in het EMS (Energy Management System) van AlphaESS waarmee je bepaalt welke elektrische lasten (apparaten/verbruikers) prioriteit krijgen bij stroomlevering uit:
- de batterij
- zonnepanelen
- of het net

[ Voor 67% gewijzigd door Nibblebit op 10-09-2025 14:54 ]

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Die kreeg ik vorige week, maar 's avonds, waardoor ik het niet gedaan heb.
Vervolgens kon ik die optie nergens meer vinden. Maar ik vermoed dat dit vanzelf al gebeurt als alles langere tijd op 100% staat.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:20
Ik zie bij mij nog steeds een verschil in laad/ontlaadsnelheid tussen de ‘originele set’ (basisunit met 1 mate) en de uitbreiding (3x mates) die ik later heb besteld, hoewel het verschil wel steeds kleiner wordt.
Ik ben benieuwd of het na een kalibratie helemaal weg is.

Overigens: gisteren voor het eerst in zeker 3 maanden de batterij niet vol gekregen in de P1 mode. (zelfs niet eens de 30% gehaald)

[ Voor 19% gewijzigd door dennisfr op 10-09-2025 17:58 ]

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

dennisfr schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:55:
Ik zie bij mij nog steeds een verschil in laad/ontlaadsnelheid tussen de ‘originele set’ (basisunit met 1 mate) en de uitbreiding (3x mates) die ik later heb besteld, hoewel het verschil wel steeds kleiner wordt.
Ik ben benieuwd of het na een kalibratie helemaal weg is.

Overigens: gisteren voor het eerst in zeker 3 maanden de batterij niet vol gekregen in de P1 mode. (zelfs niet eens de 30% gehaald)
Same here! Zag dat het dynamisch tarief echter wel heel hoog was tussen 19-20, dus voor het eerst de accu tijdelijk ingesteld op Snelladen.

En toen begon alsnog de zon te schijnen om 18u tot na 19u...

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:24
Betreffende de mailing van Zinvolt:

Zelf ben ik erg benieuwd naar de "Combinaties Systemen" mededeling. Zou dat betekenen dat ik meerdere Zinvolt Power accu's op afzonderlijke fasen zou kunnen en deze per fase kunnen aansturen ? Dat zou ik wel mooi vinden, ik ben benieuwd. Ben ik de enige of zijn hier die dat zou willen of zijn er hier meer ?
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste