Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-09 11:05
Mochten er nog mensen extra mates nodig hebben, op MP biedt iemand er een paar aan voor 270 per stuk https://link.marktplaats.nl/m2286679104

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:59
Voogel schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:18:
Is er iemand met de simulator en dynamisch tarieven die al wat kan roepen over de financiën? Ik draai 99% van de tijd op P1 met Tibber en sta nu op ~9 euro winst. (475kWh laden/351kWh ontladen). Ik ben wel benieuwd hoeveel verschil het actief sturen op dynamische tarieven zou doen maar wil niet gelijk de simulator aanschaffen.
Ik heb meer winst dan dat (bijna 40 euro) sinds april.

laden 478 kWh
ontladen 366 kWh

Maar of dat nu puur door die simulator en DAO komt durf ik echt niet te zeggen. Effect van die twee samen is wel dat de Zinvolt laadt als de stroompriijs laag is en niet meteen in de ochtend als de prijzen nog wat hoger liggen en terugleveren van de zonnepanelen interessanter is.

Rijk wordt je er in elk geval niet van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 09:10

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Inderdaad @arro3038 het is meer een hobby... zitten we ons hier rot te tweaken met 0 op de meter en dure investeringen om een paar euro te besparen die we pas over 5~7 jaar echt in onze zak kunnen steken - met het gezin van vier en elk 5 minuten douchen ben je meer geld kwijt (als je stadsverwarming hebt).

Was het maar zo dat je warmte zo makkelijk kon opwekken zonder er heel veel energie in te moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Nibblebit schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:41:
Inderdaad @arro3038 het is meer een hobby... zitten we ons hier rot te tweaken met 0 op de meter en dure investeringen om een paar euro te besparen die we pas over 5~7 jaar echt in onze zak kunnen steken - met het gezin van vier en elk 5 minuten douchen ben je meer geld kwijt (als je stadsverwarming hebt).

Was het maar zo dat je warmte zo makkelijk kon opwekken zonder er heel veel energie in te moeten steken.
Die Zinvolt wordt best een beetje lekker warm als hij draait. Waterkoeling erin knutselen en daarmee je douchewater opwarmen :*)

Of een zonneboiler, maar dat is weer een heel ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taquel_287
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:23
Ik heb een probleem met die eindweerstand.
Zodra ik die in de laatste batterij druk gaat m'n hele set na ongeveer 30 minuten offline.
Ik draai nu ongeveer 2 maanden zonder die weerstand is dat ding echt heel erg noodzakelijk weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik kreeg mijn set zonder die weerstand. Deze werd na een paar maanden nageleverd. Boel draaide prima ondertussen..

Neemt niet weg dat het compleet ook hoort te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@taquel_287 Die eindweerstand ligt tussen de 120~130 Ohm (bij mij 130 Ohm) en zit er om te voorkomen dat er reflecties op het signaal kunnen plaatsvinden. Het RS-485 signaal komt als het ware terug over de kabel vanuit het eindpunt. In de praktijk valt het mee maar je kunt je voorstellen dat het in bepaalde gevallen heel onhandig/kritisch kan zijn voor apparatuur die wordt aangestuurd. Vandaar dat het in de stuurtechniek toch echt wel wordt toegepast en het wordt voorgeschreven.

Ik weet niet of je een multimeter hebt? Meet dan even de weerstand over twee middelste pennetjes van het vakje waar 5 pennetjes zitten. Daar gaat het Modbus signaal overheen. Meet je 0 Ohm dan kun je eventueel proberen er zelf een nieuwe weerstand in te solderen. In het geval van 0 Ohm zou ik de eindweerstand sowieso weglaten want dan komt het Modbus signaal helemaal niet door.

Schroef even de plug open om visueel te inspecteren of er geen sluiting zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Nibblebit op 20-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
arro3038 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Die Zinvolt wordt best een beetje lekker warm als hij draait. Waterkoeling erin knutselen en daarmee je douchewater opwarmen :*)

Of een zonneboiler, maar dat is weer een heel ander topic.
Nice! Bij ons staat de zinvolt in de garage waar we naast het sww vat geen verwarming (meer) hebben. In de winter ook lekker dat het misschien toch weer graadje warmer kan worden met min of meer ‘gratis’ warmte. De verliezen zijn immers kleiner dan de terugleverkosten.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taquel_287
Nibblebit schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:25:
@taquel_287 Die eindweerstand ligt tussen de 120~130 Ohm (bij mij 130 Ohm) en zit er om te voorkomen dat er reflecties op het signaal kunnen plaatsvinden. Het RS-485 signaal komt als het ware terug over de kabel vanuit het eindpunt. In de praktijk valt het mee maar je kunt je voorstellen dat het in bepaalde gevallen heel onhandig/kritisch kan zijn voor apparatuur die wordt aangestuurd. Vandaar dat het in de stuurtechniek toch echt wel wordt toegepast en het wordt voorgeschreven.

Ik weet niet of je een multimeter hebt? Meet dan even de weerstand over twee middelste pennetjes van het vakje waar 5 pennetjes zitten. Daar gaat het Modbus signaal overheen. Meet je 0 Ohm dan kun je eventueel proberen er zelf een nieuwe weerstand in te solderen. In het geval van 0 Ohm zou ik de eindweerstand sowieso weglaten want dan komt het Modbus signaal helemaal niet door.

Schroef even de plug open om visueel te inspecteren of er geen sluiting zit.
Heb de eindweerstand even open gedraaid en kan geen bijzonderheden zien.
Het is een weerstandje wat op die 2 bewuste pennetjes is gesoldeerd.
Weerstand gemeten en die is 119.9 Ohm.
Heb al een keer de volgorde van de mate's veranderd want er zat eerder een firmware verschil in maar dat is momenteel ook al niet meer.
Dus dat leek dan goed te zijn.
Weerstand nogmaals een keer geinstalleerd, eerst blijft alles werken en na 30minuten poef gehele systeem offline.
Kan m gewoon weer aanzetten inc de mate's en dan werkt hij weer en na precies 30min weer het systeem uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-09 14:54
Gevalletje mail naar support lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taquel_287
Nou ja ik snap niet waarom hij dit zo doet.
Mijn ouders hebben hetzelfde systeem alleen hebben die 2 mate's en ik heb er 4.
Eindweerstand bij hen geplaatst geen probleem, heb ze een keer omgewisseld bij hen werkt het gewoon.
Bij mij na 30 min poef systeem uit.
Ik ga zo nog eens een keer proberen als ik ook maar 2 mate's aansluit wat hij dan doet.
Anders ligt het dus echt aan de hoofd unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Zijn de kabels ok? Heb je interferentie door (spannings-)leidingen in de buurt? Het kan ook aan één mate liggen, inderdaad trouble shooten en een hele gespecificeerde melding bij support inschieten. Meestal helpen ze sneller als je er zelf wat tijd in steekt en duidelijke uitleg geeft over wat je zoal hebt geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turbodiesel13
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 20:51

turbodiesel13

---------------

turbodiesel13 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:10:
[...]

Ik krijg ze helaas met geen mogelijkheid geupdate. Zelfs al geprobeerd om alleen de unit los direct naast de router te plaatsen, maar update blijft helaas mislukken. Opzich weet ik niet wat ik mis want er zijn geen release notes ;) maar veel vertrouwen wekt het nog niet. Ik wacht nog even af en anders maar contact zoeken met de helpdesk.
Even een update mbt bovenstaande. Ik had contact gezocht met ZinVolt support en het verhaal uitgelegd. Ze stelde na onderzoek voor om de basisunit om te wisselen. Dat is vandaag netjes gebeurd en alles is nu netjes ge-update. Snelle en fijne service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taquel_287
Nibblebit schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:22:
Zijn de kabels ok? Heb je interferentie door (spannings-)leidingen in de buurt? Het kan ook aan één mate liggen, inderdaad trouble shooten en een hele gespecificeerde melding bij support inschieten. Meestal helpen ze sneller als je er zelf wat tijd in steekt en duidelijke uitleg geeft over wat je zoal hebt geprobeerd.
De kabels zijn nieuw uit de doos kan er verder weinig aan zien.
Het is een nieuwbouw huis, hij zit bij mij op een eigen groep (nou ja zit verder alleen een UPS voor mn internet apparatuur bij op)
Ik ga van de week eerst eens proberen met wat minder mate's en daarna zal ik m nog op een andere groep/fase zetten.
Vooraslnog heb ik nog geen nadelige effecten gezien van het draaien zonder de eindweerstand.
MAar zal het dan bij support ook weer eens neerleggen.

Ik heb de units destijds uit duitsland gehaald omdat in nederland de eva-power toen slecht leverbaar was.
Maar Alpha-ess of eva-power/Zinvolt het zijn allemaal dezelfde units dus voor dit forum zou het niet uit moeten maken.

Tnx voor de input zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausje64
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 21:59
Heb vanmorgen update geprobeerd, Evamate update ging goed. Volgende Evamate bleef de app aangeven dat er geupdate werd en kreeg plots melding "apparaat offline" ! Nu krijg ik geen "beweging¨ meer in Evapower.Ḧet enige wat flauw brand is de groene LED verlichting om de aan/uit knop als ik hem probeer aan/uit te zetten. Teruglevering in de app werkt dus dongle ook neem ik aan.
Iemand enig idee hoe nu te handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42
Bij de alphaess smile G3 zie ik efficiëncy statistieken staan van 96-97%.

Bij de zinvolt hier in het forum lees ik dat ik al blij mag zijn met 80%.

Is het verschil echt zo groot? Of is dit alleen mooie beloftes van de praktijk. Als ik de zinvolt nu zou moeten inschatten is het eerder de onderkant van de markt samen met homewizzard en niet iets om (snel) terug te verdienen.

Mis ik nog iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voogel
@Batavia Terugverdienen gaat sowieso lastig worden zonder dat je allerlei extra dingen zoals onbalans er bij doet. Ik vermoed dat het grote probleem zit in hoe je (ont)laad: Ik draai vrijwel altijd op de P1 stand dus dan laad ik met ~800W en ontlaad ik met ~150-250W, daarmee zit je heel ver van het optimum van de omvormer en dus een RTE van 74%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 13:39
Hier laden met 2000 en ontladen tot 800 in p1 stand en idd rendement van 80% als ik ontladen ontgrendel tot 2000 verwacht ik dat rendement iets hoger zal zijn maar zeker niet voorbij de 85%.

Hoe de g3 tot die prestaties kom weet ik niet, maar zal niet alleen de omvormer zijn. De homewizard heeft een kleine omvormer maar heeft niet echt hoger rendement. Wel sneller verbruik volgend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-09 18:47
zijn er meer hier die nog mates bijbesteld hebben afgelopen week nav de mailing daarover?

Hier komen er 2 bij (5kWh totaal) maar ik heb nog geen leverdatum gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
erwindob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:06:
zijn er meer hier die nog mates bijbesteld hebben afgelopen week nav de mailing daarover?

Had je ook op MP gekeken want daar stonden er een paar op tegen zeer gereduceerde tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
ja, maar wel een heel eind verderop in NL voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
G3 kan nooit 97% zijn.
Je hebt 3 soorten conversie:
- DC-DC die kan 97% zijn
- AC-DC en DC-AC en die zit volgens mij ergens rond de 83%.
Moet nog eens een bidirectionele nieuwe kWh plaatsen om het zeker te weten. Zit nu nog teveel te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilsinater
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 09:56
erwindob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:06:

Ik heb ze eerder besteld n.a.v. de mail over vakantiegeld korting. Ik kreeg ze gisteren binnen. Gelijk aangesloten, waren beide half vol en draaide gelijk mee. Vanmorgen nog 30% SOC terwijl ik de hele nacht de airco aan had, tot op heden behoorlijk tevreden! (Totaal 6KWh nu overigens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0HOttD8YdqD2wUax9Wuz-pThFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hsbMTWfrCUBbMpBDavy2eWrM.png?f=user_large

Nu nog hopen op een goeie HA integratie, zodat ik HA kan laten regelen dat de accu zo langzaam mogelijk en/of enkel tijdens de goedkoopste uren oplaad en toch vol is aan het eind van de dag. Zodat ik nog wat kan terugleveren en aan het eind van de dag op verdienst kom ipv kosten :) Tot op heden maak ik elke ochtend een schema'tje aan, maar ik laat dit natuurlijk liever door HA regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Nilsinater schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:16:
[...]
Nu nog hopen op een goeie HA integratie, zodat ik HA kan laten regelen dat de accu zo langzaam mogelijk en/of enkel tijdens de goedkoopste uren oplaad en toch vol is aan het eind van de dag. Zodat ik nog wat kan terugleveren en aan het eind van de dag op verdienst kom ipv kosten :) Tot op heden maak ik elke ochtend een schema'tje aan, maar ik laat dit natuurlijk liever door HA regelen..
Daar hoef je helemaal niet op te wachten. Dat kan nu al met een slimme meter simulator. Zoek in dit topic maar eens op simulator.

[ Voor 26% gewijzigd door arro3038 op 06-08-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
De energy life app praat sinds een paar dagen Chinees tegen me. Gaat dat nog over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:16
Jan VLD schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:30:
De energy life app praat sinds een paar dagen Chinees tegen me. Gaat dat nog over?
In de app onderaan op het profiel icoontje klikken (de rechter), daarna kan je in het 3e veld van boven de taal wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Jan VLD schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:30:
Klik in het hoofdscherm rechtsonder op het poppetje.

In volgende scherm is derde optie van boven de taalinstelling.

In volgende scherm staat nederlands helemaal onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
@dennisfr en @arro3038:

dank, dat scheelt een hoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Zinvolt power geïnstalleerd:

1 -NOM loopt goed met wat verwaarloosbare schommelingen.

2 - Offgrid gaat vanzelf bij uitvallen netstroom

3 - Offgrid schakelt uit na 30 min. Geen in- of uit stroom.

4 - Offgrid blijft actief omdat er een 8w ledlampje in 1 vd nood contacten gestoken is😀

5 - Offgrid aan/uit bij ongewenste status laden/ontladen dmv slimme stekker (aangestuurd door Homey)😃😃

In afwachting van een update voorlopig deze KISS oplossing.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Ingeschakeld houden bij offgrid kan ook met de setting in het menu. "off grid standby tijd"
Het noodstopcontact moet je toch eerst handmatig activeren met de knop die er naast zit?!

[ Voor 33% gewijzigd door erwindob op 09-08-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
erwindob schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:28:
Ingeschakeld houden bij offgrid kan ook met de setting in het menu. "off grid standby tijd"
Het noodstopcontact moet je toch eerst handmatig activeren met de knop die er naast zit?!

-nee ledlampje ging vanzelf aan.

"Ik had dat knopje al ingedrukt voordat zinvolt offgrid" ging."

-ok. Dankje. Idd. ik ga t aanpassen👍

[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 09-08-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausje64
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 21:59
mausje64 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:17:
Heb vanmorgen update geprobeerd, Evamate update ging goed. Volgende Evamate bleef de app aangeven dat er geupdate werd en kreeg plots melding "apparaat offline" ! Nu krijg ik geen "beweging¨ meer in Evapower.Ḧet enige wat flauw brand is de groene LED verlichting om de aan/uit knop als ik hem probeer aan/uit te zetten. Teruglevering in de app werkt dus dongle ook neem ik aan.
Iemand enig idee hoe nu te handelen?
Ff update;

Support heeft alles geprobeerd om Zinvolt aan de gang te krijgen, helaas kon men het probleem niet op afstand herstellen. Omruilen was de enige mogelijkheid. Chapeau voor de snelle service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

-nee ledlampje ging vanzelf aan.

"Ik had dat knopje al ingedrukt voordat zinvolt offgrid" ging."

-ok. Dankje. Idd. ik ga t aanpassen👍
- SOC op 9% gezet

- Homey checkt op 12% accuvulling

- vanmorgen om 05.59 1.30 uur offgrid tgv accu < 12%

-Homey checkt op >300 watt zonnestroom

-om 7.31 ongrid tgv >300 watt zonnestroom

- laad/ontlaad cycli niet opgelopen!!!!!

-dus langere levensduur accu's?........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
amarkest schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

- SOC op 9% gezet

- Homey checkt op 12% accuvulling

- vanmorgen om 05.59 1.30 uur offgrid tgv accu < 12%

-Homey checkt op >500 watt zonnestroom

-om 7.31 ongrid tgv >500 watt zonnestroom

- laad/ontlaad cycli niet opgelopen!!!!!

-dus langere levensduur accu's?........
Als ik het goed begrijp heb je accu met een slimme stekker verbonden en schakel je die stekker uit zodra de accu leegraakt, maar voor dat de accu zelf stopt met ontladen?
Mijn eerste vraag is; waarom? Voor het laden snap ik het nog (ik zou graag willen stoppen met laden bij 90%), maar voor het stoppen met ontladen zit er toch juist een instelling in de app?
Cijfermatig zal de laadcycli misschien niet opgehoogd zijn, controleer dat nog eens nadat de accu weer volgeladen is. Ik verwacht niet dat het invloed heeft op de levensduur van de accu. Fysiek belast je de accu toch hetzelfde? (100%->12%->100%)

EDIT: vreemd dat bij jou de (nood) stopcontacten ingeschakeld blijven, ik moet ze handmatig aanzetten en dat lukt alleen als de accu "off grid" is.

[ Voor 6% gewijzigd door dennisfr op 10-08-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
dennisfr schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

@dennisfr

Als ik het goed begrijp heb je accu met een slimme stekker verbonden en schakel je die stekker uit zodra de accu leegraakt, maar voor dat de accu zelf stopt met ontladen?

- klopt (gaat offgrid bij <12%)

Mijn eerste vraag is; waarom? Voor het laden snap ik het nog (ik zou graag willen stoppen met laden bij 90%),

- ik ook, dus ga ik dat ook met de Homey/slimme stekker regelen

maar voor het stoppen met ontladen zit er toch juist een instelling in de app?

- klopt , maar accu geeft error bij <SOC en moet handmatig weer op gang geholpen worden.

Cijfermatig zal de laadcycli misschien niet opgehoogd zijn, controleer dat nog eens nadat de accu weer volgeladen is. Ik verwacht niet dat het invloed heeft op de levensduur van de accu. Fysiek belast je de accu toch hetzelfde? (100%->12%->100%)

-veel info over verlengen levensduur.
O.a. : https://axtrel.com/bms/lfp_bescherming/

EDIT: vreemd dat bij jou de (nood) stopcontacten ingeschakeld blijven, ik moet ze handmatig aanzetten en dat lukt alleen als de accu "off grid" is.

- als ik de nood-stopcontact-knop indruk als de accu ingeschakeld is, blijft het groene noodknoplampje branden zolang de accu niet uitgeschakeld is.

Btw volgens TNO is de laadsnelheid ook van invloed.......

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 10-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Een nieuwtje ivm de direct in EVA aangesloten panelen:
Ik ben nu een nieuw geïnstalleerd en in EVA aangesloten paneel aan het testen. Omdat de stroom nog een beetje opbracht de unit UIT gezet, dwz op de aangepaste instelling en dat heb ik dan zo ingesteld dat de hele dag niks gebeurt. Mijn grote zonnesets kunnen dan nog wat naar het net leveren.
Direct aangesloten panelen gaan dan gewoon door de accu's te laden.

op ene zeker moment leverde dat nieuwe paneel 200 watt.
om 9 uur werd de stroom waardeloos en schakel ik EVA over op "eigen gebruik"
dan wordt er 700 uit het huis geladen, maar de productie van dat testpaneel zakte gelijk in naar 180 W. ??
Geen wolkje aan de lucht, vreemd,

enfin, terug, en beetje heen en weer geschakeld, en steeds gaat dat direct aangesloten paneel mee heen en weer, steeds tussen ongeveer 180 en ongeveer 200 watt.

De omvormer die overschotten van het huis laadt zit dus blijkbaar de omvormer van de direct aangesloten zonnepanelen een beetje in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellen79
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 21:26
Onze EvaPower met 5 mates, ontlaat sinds een aantal dagen op de hoofdunit niet meer onder de 62.8%.
De mates gaan naar 4.4%. SOC staat ingesteld op 10%.
Is dit herkenbaar.
Alles is herstart, SOC waarde veranderd, alleen gedraaid op hoofdunit. Niks helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 15:07
Ik had gisteren ingesteld dat de batterij van 12:00 tot 15:59 uur moest opladen met 2000 Watt.
Zo te zien startte hij daar om 12:00 uur ook netjes mee, maar vrij kort daarop zakte hij terug naar een laadstroom van zo'n 480 Watt om vervolgens daarop te blijven staan.
Rond 18:30 uur heb ik 'm maar weer op P1 eigen gebruik gezet, dat is ook te zien in de grafiek, hij ging weer laden (gelukkig nog zonnestroom, maar die had ik op dat moment liever teruggeleverd voor 10 cent per KWh).

Ik vraag mij af, waarom zakt de laadstroom terug naar +/-480 Watt?
Hij zou toch moeten blijven laden met 2000 watt totdat de batterij vol is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpq5KTsTB-aMNx-mJV9qM7UVVYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXtu652oOoV1PIB0EiWHX1Wo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Veel batterijen schakelen in laad vermogen terug als de batterij voller raakt. Het laatste stuk gaat dan met minder vermogen en duurd daardoor langer.
Ken jou batterij niet, maar dat kan een oorzaak zijn.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Voogel
@ThinkAboutIt Ik had dit ook in het begin en heb daarom op advies van iemand hier het opladen op 1980W gezet en dan blijft hij gewoon de hele tijd laden op ~1980W.

• ThinkAboutIt
@Voogel Mijn dank voor de tip, ik ga het proberen.

• Jan VLD
ThinkAboutIt schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:26:
Ik vraag mij af, waarom zakt de laadstroom terug naar +/-480 Watt?
Batterijmanagementsystemen van alle EV's doen dat ook, en dat is om de batterij te beschermen.

Ik heb maar een kleintje (Dacia Spring) en als ik die onderweg op een langere rit aan de snellader hang met een 20% accu dat laadt die met 32 kW. op ene accu van 27 kWh is dat dus ongeveer 32/27=1,2 C. Tot 60-% gaat dat door en dan zakt dat al af naar 24 % Voorbij de 80% naar 18 en voorbij de 90 naar 12 kW (0,4 C) en steeds minder. Als de accu warrm is wordt dat nog veel harder afgeknepen.

Ik heb de pool van een accu door iemand horen vergelijken met een enorm hotel waar heel veel gasten een kamer moeten vinden. Is het hotel nog half leeg dan vindt iedereen na een tot drie deuren opentrekken wel een lege kamer, maar hoe voller het hotel hoe moeilijker het wordt die lege kamers te vinden. Blijft de lobby toch in hoog tempo gasten naar boven sturen dan verstoppen de liften en de gangen. Mensen slaan elkaar op den duur de hersens in voor een kamer.
Wat er chemisch voorvalt is dat de ionen die geen plekje vinden in de anode daarop als metaal neerslaan en in het vervolg niet meer meedoen. Naarmate dat dit proces vaker te hard gaat worden er op den duur dendrieten (denk aan druipsteengrotten) gevormd die, groot genoeg, de separator, de laag die de kathode van de anode scheidt, lek kunnen prikken. Vanaf dan gaat de accu snel in capaciteit achteruit.

Dus nee, dwing je accu niet naar 100% met iets in de buurt van 1C. De BMS zal bewust zijn ingesteld om die laatste laadfases te laten verlopen op enkele tienden C.

• Jan VLD
Voogel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:17:
@ThinkAboutIt Ik had dit ook in het begin en heb daarom op advies van iemand hier het opladen op 1980W gezet en dan blijft hij gewoon de hele tijd laden op ~1980W.
ik denk niet dat dat een gezond advies is voor de levensduur van je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elevien
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 13:07
Nibblebit schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:46:
Het schijnt dat Frank Energie samen werkt met AlphaESS en andere firmware erop zet. Dat is wel interresant maar geeft de gebruiker misschien minder vrijheid. Kwestie van vertrouwen ook denk ik. Bij Frank Energie is er geen sprake van een eigen P1 dongle maar de AlphaESS dongle wordt gebruikt. Ik ga dus eens Frank Energie uitproberen. Bedankt voor de tip @Elevien
Ik heb eindelijk een duidelijke reactie van Frank Energie over de koppeling met de Zinvolt:
'Vanuit Alpha hebben we te horen gekregen dat dit voor jouw systeem nog niet gevolgd wordt. Dit betekent dat je systeem deze minimum van 10% niet aanhoudt.
Echter, in de handelsmodus houden we aan de boven- en onderkant een klein deel van de capaciteit over om te kunnen reageren op extreme prijzen. Als die prijzen zich niet voordoen, blijft de batterij in rustmodus.'

Helaas trekt hij mijn 5kW zo snel leeg dat ik geen gebruik meer ga maken van de handelsmodus bij Frank. Nu gewoon lekker NOM via p1 en misschien even verder kijken naar een andere dynamische leverancier...

@Nibblebit hoe zijn jouw eerste ervaringen met Frank Energie en je batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Jan VLD schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Als het traag laden kwam door een bijna volle accu heb je gelijk maar bij mij was er wel degelijk een bug waardoor hij kort na de start al langzamer of niet ging laden.

Die 1980W is sowieso de bovengrens… de ondergrens bepaalt de BMS dynamisch op basis van het voltage van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
Ingesteld op 1980 watt doet hij hetzelfde.
Ik weet niet precies wanneer hij terugschakelt, maar ik denk dat het zo rond de 60% vulling is.
Jan VLD schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Ik neem je advies ter harte en hou er gewoon rekening mee dat het laden langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@Elevien Mijn eerste ervaringen met Frank Energie icm de Zinvolt zijn gematigd positief. In tegenstelling tot wat ik ergens had opgepikt komt er geen nieuwe firmware op de Zinvolt. Met jouw serienummer in de hand kan de Zinvolt worden aangestuurd door Frank Energie. Met (tot noch toe) 2Kwh aan opslagcapaciteit en de Standaard Handel stand in de Frank Energie app behaal ik ongeveer €0,25 per dag tot nu toe €3,76 in totaal deze maand augustus, niet iets waarmee je m.i. de investering snel terug kunt verdienen voor de afschrijving. Soms zie ik nog onlogische laad/ontlaad acties zoals maximaal laden met met een hoger wattage dan je zonnepanelen op dat moment opbrengen waardoor je toch weer afneemt van het net.

Omdat teruglevering ook heel weinig lijkt op te brengen (terwijl het een volledig product is) is de beste strategie in mijn optiek om vooral te sturen op het eigen verbruik, op te laden bij lage prijs en zo min mogelijk af te nemen van het net.
  • Overdag opladen met zon (gratis)
  • Opladen aan het net tijdens daluren of bij lage energieprijzen (indien dynamisch contract)
  • Ontladen alleen voor eigen gebruik bij hoge prijzen of piekverbruik om dure netstroom te vermijden
Op de één of andere manier toch maximale grip krijgen op deze strategie levert voor jezelf de meeste winst op. Externe sturing wil toch een bijdrage leveren aan onbalans maar dat vind ik niet iets om op te laten lossen door particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Nibblebit schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:49:
Met (tot nu toe) 2Kwh aan opslagcapaciteit en de Standaard Handel stand in de Frank Energie app behaal ik ongeveer €0,25 per dag tot nu toe €3,76 in totaal deze maand augustus,
Dan heb je ook niet zo veel PV? hier heb ik van 1-15 augustus 270 kWh teruggeleverd, puur op epex-prijs was dat € 11,40 waard, gemiddeld wat meer dan 4ct/kWh.
tweede helft juli was trouwens een stuk beter, € 18,50 voor 260 kWh.

Aansturing is "handmatig", op basis van weersverwachting en uurprijzen maken we een ruw plan voor wat we die dag wanneer gaan doen. Meestal betekent dat in de praktijk terugleveren tot een uur of tien, daarna gaat het grote witgoed draaien, of de auto laden, afhankelijk van wat harder nodig is, en de accu mag tussendoor laden op de overschotjes. Vandaag bewolkt en morgen zon? Dan wacht datgeen dat wachten kan.

Moet nog wel steeds bedenken hoe ik dat komende winter ga doen als ik zelf bij lange niet voldoende produceer. . Op een kWh die ik importeer betaal ik ook nog 13 ct energiebelasting, en ik kan denk ik maar salderen op een kwart van mijn export want meer importeer ik niet meer. Als ik zo eens door oude EPEX-plaatjes van afgelopen winter kijk betekent dat vaak voldoende laden voor de dure uren na zonsondergang, maar voor de rest zie je lang niet altijd prijspieken die meer dan een dubbeltje hoger zijn dan de dalen, en dan kun je die accu net zo goed uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42
Ook met mijn 3e exemplaar had ik weer problemen. De Power ging niet lager als 55-60% terwijl de Mates helemaal werden leeg getrokken tot onder de 5%.
Gelukkig is het deze keer binnen 24u opgelost middels een firmware upgrade van de accu's naar versie 1.92.
Ik hoop dat de problemen nu voorgoed verleden tijd zijn :). Wel complimenten voor de snelle support.
Tevens heb ik ook de geaarde aansluitkabel ontvangen zoals ze me al beloofd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:28

DRK

Fuske schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:15:
Ook met mijn 3e exemplaar had ik weer problemen. De Power ging niet lager als 55-60% terwijl de Mates helemaal werden leeg getrokken tot onder de 5%.
Gelukkig is het deze keer binnen 24u opgelost middels een firmware upgrade van de accu's naar versie 1.92.
Ik heb dit gedrag sinds gisteren ook bij mijn systeem. Hopelijk ook snel op te lossen via support want hij vindt bij mij geen firmware upgrades hoger dan v1.19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Fuske schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:15:
Ik hoop dat de problemen nu voorgoed verleden tijd zijn :). Wel complimenten voor de snelle support.
Tevens heb ik ook de geaarde aansluitkabel ontvangen zoals ze me al beloofd hadden.
Bizar, dat je zo veel problemen hebt. Ik heb in het voorjaar 1x gehad dat mijn systeem van slag was en stopte met terugleveren, verder werkt het eigenlijk feilloos. Ik denk dat ik inmiddels al een maand of 3 alleen de status monitor. Instellingen wijzigen of ingrijpen (herstarten) is onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Kan er iemand me uitleggen waarom de Slimme Modus : Laadprioriteit (Standaard) zo wordt genoemd?
bij de verklaring staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaPYziP6TQ9ZzT6sHwoiDNLBVOY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ja9jHjLwSP7n7q3jbpuesa6r.png?f=user_large
maar ik heb een nu een paneel dat in de schutting hangt aangesloten, dikke 100 watt momenteel. Verder nog panelen die aan het huis hangen, en de auto hangt rustig te laden, er schiet een paar honderd watt over onder een overwegend blauwe lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOLPOko1CPjR3SDvXoYuqgPrXl4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ank8roKwenug21Wi7NvpJEE9.png?f=user_large

Het huishouden heeft niks nodig want er is al overschot, toch gaat het grootste deel van de paneelopbrengst naar de teruglevering.

Komt het huishouden vemogen te kort dan verandert er verder niks.
Er wordt dus verdomd weinig geladen.
Als eht huis even wat vermogen te kort komt (wolkje) gaat de accu in deze stand overigens niet meehelpen :(
Eigenlijk staat de accu in deze modus bijna uit, en functioneert de unit als omvormer voor dat paneel.

Je verwacht dan een naam voor deze modus als : "Doorgeven Paneelvermogen" of iets als "Behoud SOC".

In dit kader verder: ik heb zelf een modus "UIT" gemaakt door in de modus "Aangepast" het ding op 24 uur lang leveren van 0 W in te stellen. Dan brengt hij alle paneelvermogen naar de accu tot die vol is, en dan stopt hij ook het paneel. Dat is dan weer jammer.
Daarvoor heb ik dus liever een modus: accu laden uit panelen tot SOC 95, daarna doorleveren naar thuis. Dat zou ik dan Laadprioriteit kunnen noemen

En ik zoek eigenlijk een modus waarbij de accu niet laadt uit het huis, maar bij een tekort wél bijspringt.
's Morgens levert de stroom nog wat op, gooi maar in de teruglevering. Accu laden kan dan altijd nog als de prijs is gezakt. Dat scheelt dan gelijk behoorlijk in die lange omschakeltijd van 2 kW laden naar 800 W laden als de wasmachine gaat warmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRK

DRK

Jan VLD schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:19:

En ik zoek eigenlijk een modus waarbij de accu niet laadt uit het huis, maar bij een tekort wél bijspringt.
's Morgens levert de stroom nog wat op, gooi maar in de teruglevering. Accu laden kan dan altijd nog als de prijs is gezakt. Dat scheelt dan gelijk behoorlijk in die lange omschakeltijd van 2 kW laden naar 800 W laden als de wasmachine gaat warmen.
Mee eens! Het zou mooi zijn als er wat meer (dynamische) functionaliteit kan worden ingebouwd in de modussen... Het is al een tijdje stil geweest in de ontwikkeling van de app functionaliteit. Heeft iemand nog recent contact gehad met Zinvolt over hun roadmap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK

DRK

DRK schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb dit gedrag sinds gisteren ook bij mijn systeem. Hopelijk ook snel op te lossen via support want hij vindt bij mij geen firmware upgrades hoger dan v1.19
Inmiddels na contact met support ook de 1.92 firmware gepusht gekregen, hopelijk dat dat de oplossing was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voogel
Jan VLD schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:19:
Kan er iemand me uitleggen waarom de Slimme Modus : Laadprioriteit (Standaard) zo wordt genoemd?
Dit is de originele stand van de accu voordat men de P1 modus heeft toegevoegd specifiek voor de Nederlandse markt. In deze stand kijkt de accu alleen naar de apparaten/load die direct op de accu is aangesloten en negeert hij volledig wat er op P1 gebeurd.

Edit: Wat mij mateloos irriteert is het feit dat de P1 stand niet gecombineerd kan worden met de twee planbare modi: op basis van tijd of op basis van prijs. Je kan daar alleen van te voren een Wattage opgeven voor (ont)laden.

[ Voor 19% gewijzigd door Voogel op 19-08-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Voogel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Edit: Wat mij mateloos irriteert is het feit dat de P1 stand niet gecombineerd kan worden met de twee planbare modi: op basis van tijd of op basis van prijs. Je kan daar alleen van te voren een Wattage opgeven voor (ont)laden.
Precies om die reden maak ik nu al maanden gebruik van de slimme.meter simulator waardoor ik de Zinvolt via HA aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Voogel schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:41:
In deze stand kijkt de accu alleen naar de apparaten/load die direct op de accu is aangesloten en negeert hij volledig wat er op P1 gebeurd.
Dus eigenlijk is dat een modus bedoeld voor off-grid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
arro3038 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Precies om die reden maak ik nu al maanden gebruik van de slimme.meter simulator waardoor ik de Zinvolt via HA aan kan sturen.
Ik heb dezelfde wens als @Voogel. Ik snap dat ik met een slimme meter simulator om dit probleem heen kan werken (en enerzijds lijkt het me ook wel een leuk project), maar het blijft een oplossing voor een probleem dat er niet zou moeten zijn. Dit zou gewoon direct via de app instelbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
ik wil, naast wat er al kan:
1) laden uit het huis begrenzen: (2000 watt laden en dan de wasmachine starten betekent bij mij 4500 W op een groepsschakelaar voor de tijd dat de unit nodig heeft om terug te schakelen)
2) een modus "ALLEEN HELPEN", eigen gebruik die alleen ONTlaadt indien nodig. Dan kan ik 's morgens het huis laten terugleveren maar als de wasmachine gaat draaien toch de accu laten meehelpen indien nodig. Bijladen kan dan later, als de stroom toch weinig meer oplevert.
3) een modus "UIT" : gewoon niks doen, alleen laden uit direct aangesloten panelen indien dat niet direct naar het huis kan. Nu gebruik ik daarvoor de modus "AANGEPAST"
4) een modus "PROGRAMMA" waarin ik kan instellen dat van zus tot zo laat die of die modus actief is.

en dat zal dan hier vaak zijn dat hij van 11 tot 16 "EIGEN GEBRUIK (NOM)" draait, en de rest van de tijd "ALLEEN HELPEN" . En wellicht dat er 's winters ook wel eens de modus "SNELLADEN" wordt ingeschakeld op een goedkoop uurtje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DRK

DRK

Ik heb Zinvolt support gevraagd naar de roadmap voor de app en kreeg het volgende antwoord:

"De volgende verbeteringen staan gepland:

Uiterlijk september 2025
- Verbeteringen in de dynamische modus (laden/ontladen op basis van eigen verbruik of zonne-opwek).
- Instelbare delta tussen laad- en ontlaadtarieven.
- Inzicht in dynamische tarieven van de volgende dag.
- Snellere aanpassing van laad- en ontlaadvermogen via de P1-dongle.

Q4 2025
- Vernieuwde app met uitgebreidere functies en beter overzicht.
- Nieuwe P1-dongle met seconde-intervals voor nauwkeuriger sturing.
- Mogelijkheid tot samenwerking tussen meerdere systemen.
- Introductie van nieuwe generatie hardware.

Daarnaast is de BMS-update v1.20 beschikbaar, waarmee de nauwkeurigheid van de SoC-weergave verder is verbeterd."

• Fuske
Nieuwe dongle en nieuwe hardware.. Oei.
Zitten wij al redelijk snel met oude meuk te kijken dalijk of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27

Fioravanti

Fioravantastisch!

Vooral die 'snellere aanpassing' lijkt mij top. Het hobbelt er nu een beetje achteraan. Zal ws gerommel in de marge zijn, maar toch.

Ondersteuning meerdere systemen heb ik zelf ook een aantal keer naar gevraagd, hopelijk schuift die niet nog een keer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Fuske schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:17:
Nieuwe dongle en nieuwe hardware.. Oei.
Zitten wij al redelijk snel met oude meuk te kijken dalijk of?
Die nieuwe dongle kon nog wel eens een CT klem zijn voor in de meterkast, daar hebben ze het dacht ik al eens eerder over gehad. Dan ben je niet afhankelijk van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
amarkest schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:56:

4 - Offgrid blijft actief omdat er een 8w ledlampje in 1 vd nood contacten gestoken is😀

5 - Offgrid aan/uit bij ongewenste status laden/ontladen dmv slimme stekker (aangestuurd door Homey)😃😃

UPDATE:
-SOC <5 -> slaapstand OPGELOST door ZINVOLTsupportteam:

Hi Arie,

Wanneer het batterijniveau te laag wordt, gaat de batterij automatisch in slaapstand. Dit is normaal gedrag en de batterij moet daarna opnieuw worden opgestart.
De reden dat het batterijniveau soms toch onder het ingestelde minimum komt (het zogenaamde cut-off SOC), was dat de batterij een kleine hoeveelheid zelfontlading heeft.
We willen u graag laten weten dat hiervoor inmiddels een update op afstand is uitgevoerd, waardoor dit probleem nu is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Voogel schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Die nieuwe dongle kon nog wel eens een CT klem zijn voor in de meterkast, daar hebben ze het dacht ik al eens eerder over gehad. Dan ben je niet afhankelijk van de meter.
Staat toch echt P1-dongle? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Fuske schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

Staat toch echt P1-dongle? ;)
Ja dat lijkt me ook handiger dan weer knutselen in de meterkast met klemmen. Dat is voor de meeste ook niet weg gelegd of gevaarlijk.

Ik heb de zinvolt de afgelopen dagen kunnen testen en vind het een mooi apparaat, maar de snelheid van de P1 moet wel omhoog en gelukkig zijn ze daarmee bezig.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Als Zinvolt power 2000w stroom levert uit de batterij en de aangesloten zonnepanelen leveren ook hun max van 1200 watt, wordt er dan 3200 watt in het huisnet ge-injecteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42
amarkest schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @21:36:
Als Zinvolt power 2000w stroom levert uit de batterij en de aangesloten zonnepanelen leveren ook hun max van 1200 watt, wordt er dan 3200 watt in het huisnet ge-injecteerd?
Nee want de batterij naar net is 2000w (uit)

En er gaat 1200w in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
#reactie snelheid Zinvolt:
Is er al een update gepland mbt het traag reageren op stroomschommelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
amarkest schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:14:
#reactie snelheid Zinvolt:
Is er al een update gepland mbt het traag reageren op stroomschommelingen?
DRK schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:09:
Ik heb Zinvolt support gevraagd naar de roadmap voor de app en kreeg het volgende antwoord:

"De volgende verbeteringen staan gepland:

Uiterlijk september 2025
[..]
- Snellere aanpassing van laad- en ontlaadvermogen via de P1-dongle.

Q4 2025
[..]
- Nieuwe P1-dongle met seconde-intervals voor nauwkeuriger sturing.
[..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
amarkest schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:56:

Hoe die jij dit met de apparaten die je 'offgrid' gebruikt? In mijn geval zou ik dit voor de koelkast wel willen maar draait deze dan altijd via omvormer/stopcontacten kant van de Zinvolt? Nu moet ik de omvormer bij stroomuitval zelf activeren en dus de stekker van de koelkast ook van een gewoon stopcontact verplaatsen naar een van de 3 van de ZinVolt. Benieuwd hoe dit in de praktijk anders/slimmer kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Banjy schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Hoe die jij dit met de apparaten die je 'offgrid' gebruikt? In mijn geval zou ik dit voor de koelkast wel willen maar draait deze dan altijd via omvormer/stopcontacten kant van de Zinvolt? Nu moet ik de omvormer bij stroomuitval zelf activeren en dus de stekker van de koelkast ook van een gewoon stopcontact verplaatsen naar een van de 3 van de ZinVolt. Benieuwd hoe dit in de praktijk anders/slimmer kan.
Als de zinvolt ongrid is kun je het knopje bij de 3 stopcontacten op de achterkant indrukken. Daarna licht er een groen indicatie lampje op datzelfde knopje op.
Als de zinvolt offgridd gaat komt er vanzelf spanning op de 3 stopcontacten.
Zolang de zinvolt aan staat blijft dat knopje geactiveerd.
Meerdere keren ongrid/offgrid gewisseld; groene lampje bleef branden en mn test ledmapje ging keurig aan en uit.
In stopcontacten kun je een slimme switch oid in doen, zodat je koelkast niet handmatig omgezet hoeft te worden
Ik ben nog aan t bedenken hoe, maar er is vast wel een manier te vinden

Zoiets?
https://www.dewitschijnde...jpQCrbv4mxvxoCSXsQAvD_BwE

[ Voor 14% gewijzigd door amarkest op 27-08-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJagtenberg
  • Laatst online: 18:46
Ik heb mn ZinVolt P1 dongle gekoppeld aan de Tuya app. Nu is in de ZinVolt de P1 gestuurde modus niet meer beschikbaar. Loskoppelen en opnieuw verbinden, ZinVolt pack opnieuw initialiseren of opnieuw opstarten helpt ook niet. De P1 dongle is wel gewoon zichtbaar en meet verbruik en terugleveren wel. Wat te doen om in de Zinvolt AlphaEss app de P1 stand terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taquel_287
De dongle kan maar bij 1 app gekoppeld zijn.,
Dus of de Tuya app of de Alpha ess app.

• Voogel
CJagtenberg schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:53:
Wat te doen om in de Zinvolt AlphaEss app de P1 stand terug te krijgen?
Heb je de dongle zelf al gereset door de knop lang ingedrukt te houden? (ik heb ooit hetzelfde gedaan maar was toen wel in staat de dongle weer terug te koppelen aan de Energy Life app alsof het een nieuwe dongle was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

op verzoek titel aangepast

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Als bij een stroomstoring de boel off-grid moet vind ik het niet bezwaarlijk om te leven met wat kabelhaspels en verlengsnoeren.
Anderzijds vraag ik me af wat er gebeurt als ik de hoofdschakelaars uitschakel , een snoer maak met twee stekkers, en dan een van de drie offgrid-aansluitingen aan een stopcontact hang.
Prik blijft dan beperkt tot de groep waarin ik deze dubbelstekker prik denk ik he? of zouden alle groepen die aan dezelfde fase hangen werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Voogel
Jan VLD schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:27:
[..] een snoer maak met twee stekkers, en dan een van de drie offgrid-aansluitingen aan een stopcontact hang.[..]
Dit is een levensgevaarlijk plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinater
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 09:56
amarkest schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

UPDATE:
-SOC <5 -> slaapstand OPGELOST door ZINVOLTsupportteam:

Hi Arie,

Wanneer het batterijniveau te laag wordt, gaat de batterij automatisch in slaapstand. Dit is normaal gedrag en de batterij moet daarna opnieuw worden opgestart.
De reden dat het batterijniveau soms toch onder het ingestelde minimum komt (het zogenaamde cut-off SOC), was dat de batterij een kleine hoeveelheid zelfontlading heeft.
We willen u graag laten weten dat hiervoor inmiddels een update op afstand is uitgevoerd, waardoor dit probleem nu is opgelost.
Hierop wil ik graag aanvullen, dat bij mij de USB-A/C poorten aan de voorkant ook niet direct afhankelijk zijn van het ingestelde discharge limit. Ik heb zoveel mogelijk niet-locatie-gebonden usb devices van eigen 220v blokjes naar de USB poorten verplaatst (Druppel op 'n emmer, maar ivm ac/dc verlies). Hierdoor zakt mijn accu regelmatig (een beetje) onder de ingestelde waarde.
Wat mij betref zou de mooiste oplossing zijn om b.v. 1% onder de grens toe te laten, en dan bijvoorbeeld langzaam aan 2% bij te laden. Echter heb ik 'm een keer 3% onder de ingestelde waarde zien zakken, de poorten zijn nooit uitgevallen. Wat in mijn situatie natuurlijk gunsig is, maar weer terugladen zou het mooiste zijn.

Overigens "leuk" weetje; Als de batterij een firmware update doet, schakelt hij de USB poorten uit, deze moeten weer met de fysieke knop worden aangezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Jan VLD schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:27:
Als bij een stroomstoring de boel off-grid moet vind ik het niet bezwaarlijk om te leven met wat kabelhaspels en verlengsnoeren.
Anderzijds vraag ik me af wat er gebeurt als ik de hoofdschakelaars uitschakel , een snoer maak met twee stekkers, en dan een van de drie offgrid-aansluitingen aan een stopcontact hang.
Prik blijft dan beperkt tot de groep waarin ik deze dubbelstekker prik denk ik he? of zouden alle groepen die aan dezelfde fase hangen werken?
Nee, alle groepen op dezelfde fase blijven onder spanning, tenzij je de automaten van de andere groepen uitzet. Maar zoals @Voogel terecht opmerkt: een kabel met twee stekkers is levensgevaarlijk.

Ik heb zelf een kabel met een stekker aan ZinVolt kant en een verdeeldoos in de meterkast. In het geval van een langdurige stroomuitval sluit ik daar de meest essentiele apparaten op aan. Mijn gezinsleden mogen zich in dat geval ook best wel realiseren dat het een exceptionele situatie is: Als ik het hele huis onder spanning houd is het wachten op de eerste slimmerik die een ei gaat bakken op de elektrische kookplaat, of de vaatwasser start, en in no time de accu leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Voogel schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:50:
Dit is een levensgevaarlijk plan.
Niet gevaarloos, eens.
dennisfr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:53:
Als ik het hele huis onder spanning houd is het wachten op de eerste slimmerik die een ei gaat bakken op de elektrische kookplaat, of de vaatwasser start, en in no time de accu leegtrekt.
dat is in mijn 2p huishoudentje minder aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Zonnepanelen, rechtstreeks op
thuisbatterij (Zinvolt), worden door FrankEnergie gedeactiveerd bij slimhandelen...

Vandaag heb ik slimhandelen (weer) geactiveerd.

-thuisbatterij is volgeladen dus stroomtoevoer wordt stopgezet.

-helaas wordt de pvstroom ook niet meer doorgegeven aan het thuisnet.

-zou ZC+ de pvstroom in dit geval wel doorzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
dennisfr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Nee, alle groepen op dezelfde fase blijven onder spanning, tenzij je de automaten van de andere groepen uitzet. Maar zoals @Voogel terecht opmerkt: een kabel met twee stekkers is levensgevaarlijk.

Ik heb zelf een kabel met een stekker aan ZinVolt kant en een verdeeldoos in de meterkast. In het geval van een langdurige stroomuitval sluit ik daar de meest essentiele apparaten op aan. Mijn gezinsleden mogen zich in dat geval ook best wel realiseren dat het een exceptionele situatie is: Als ik het hele huis onder spanning houd is het wachten op de eerste slimmerik die een ei gaat bakken op de elektrische kookplaat, of de vaatwasser start, en in no time de accu leegtrekt.
Interessant! Had geen idee dat dit zou kunnen werken. Klinkt zeker levensgevaarlijk. En je zet dan de hoofdschakelaar in de meterkast uit lijkt mij om te voorkomen dat er opeens weer stroom/spanning van het net komt?

Puur theoretisch: zou de omvormer van zonnepanelen dan ook weer gaan werken als deze op dezelfde fase zit? Deze denkt door de spanning dan weer uit eiland bedrijf te zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
Banjy schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:00:
[...]

Puur theoretisch: zou de omvormer van zonnepanelen dan ook weer gaan werken als deze op dezelfde fase zit? Deze denkt door de spanning dan weer uit eiland bedrijf te zijn?
We hadden een tijdje geleden een stroomstoring door een defecte kabel in de wijk. Het vervangen heeft een paar dagen geduurd, en in de tussentijd is een aggregaat geplaatst om het getroffen deel van de wijk van stroom te voorzien. Om te voorkomen dat alle zonnepanelen omvormers in de wijk gaan 'helpen' (en er dus potentieel meer vermogen wordt opgewekt dan nodig), hebben ze de netfrequentie verhoogt van 50.0 naar 50.3Hz. Dat is buiten de specificatie van de omvormers (en thuisbatterijen) en die gingen dus allemaal in storing.

Ik denk (niet nagemeten) dat de thuisbatterij op de uitgaande stopcontacten hetzelfde doet. Anders ontstaat een onwenselijke situatie: als je externe zonnepanelen omvormer meer vermogen gaat opwekken dan je huishouden nodig heeft, en je thuisbatterij vol, waar moet dat vermogen dan naar toe?

Wat wel kan, is zonnepanelen direct op de ZinVolt aansluiten: dat werkt prima, en in geval van een langdurige stroomuitval zal de ZinVolt worden bijgeladen met zonneenergie. En als de batterij vol is, dan stopt de ZinVolt met zonneenergie opwekken.

[ Voor 10% gewijzigd door dennisfr op 01-09-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Banjy schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:00:
En je zet dan de hoofdschakelaar in de meterkast uit lijkt mij om te voorkomen dat er opeens weer stroom/spanning van het net komt?
Dat niet doen is een garantie voor problemen. Niet voor niets krijgen invoedende apparaten pas toestemming als ze zichzelf uitschakelen bij wegvallende netspanning. Spanning op een systeem dat spanningsvrij zou moeten zijn, nou nee...
En met je accu kun je ook niet heel de straat voeden.
Die paneelomvormer zal vast wel willen werken. Vraag is of de accu "langs achter" gevoed wil worden. En een hoop vermogen aansluiten op een klein thuisnet waar de overschot nergens heen kan lijkt me ook een ongewenste situatie. Ik zou dan verwachten hier en daar magic blue smoke te zien ontstaan. Ik heb nog een schuurkraftwerkje met een 500 W stecagrid-omvormertje, maar dat proefje ga ik zeker niet doen. (ik heb wel koppelstukken gekocht om die drie schuurpaneeltjes parallel te kunnen schakelen en direct aan de paneelaansluitingen van de Zinvolt te kunnen hangen, in geval van een langdurige storing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@diamanten of @arro3038 of @Travelan zouden jullie misschien je DAO "battery": [ ] config kunnen delen? Ik blijf foutmeldingen krijgen maar zie even niet waar het mis gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Voogel op 01-09-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Jan VLD schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:45:
[...]

Dat niet doen is een garantie voor problemen. Niet voor niets krijgen invoedende apparaten pas toestemming als ze zichzelf uitschakelen bij wegvallende netspanning. Spanning op een systeem dat spanningsvrij zou moeten zijn, nou nee...
En met je accu kun je ook niet heel de straat voeden.

[...]

Die paneelomvormer zal vast wel willen werken. Vraag is of de accu "langs achter" gevoed wil worden. En een hoop vermogen aansluiten op een klein thuisnet waar de overschot nergens heen kan lijkt me ook een ongewenste situatie. Ik zou dan verwachten hier en daar magic blue smoke te zien ontstaan. Ik heb nog een schuurkraftwerkje met een 500 W stecagrid-omvormertje, maar dat proefje ga ik zeker niet doen. (ik heb wel koppelstukken gekocht om die drie schuurpaneeltjes parallel te kunnen schakelen en direct aan de paneelaansluitingen van de Zinvolt te kunnen hangen, in geval van een langdurige storing)
Wel mooie gedachten even de buurt helpen maar dat werkt dan nooit inderdaad. Volgens mij kunnen omvormer en zonnepanelen wel met een situatie werken waarbij er meer vermogen beschikbaar is dan de vraag? Denk al aan zelf de hoofdschakelaar uitzetten. Ook de thuisbatterij ontploft niet als deze eenmaal vol zit maar panelen volle zon blijven ontvangen. In ieder geval gaan we het hier ook zeker niet proberen maar interessant idee/concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Voogel schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:32:
@diamanten of @arro3038 of @Travelan zouden jullie misschien je DAO "battery": [ ] config kunnen delen? Ik blijf foutmeldingen krijgen maar zie even niet waar het mis gaat.
Zeker.
"battery": [
{
"name": "EvaPower",
"entity actual level": "sensor.alg001124080450_instantaneous_battery_soc",
"capacity": 6.14,
"upper limit": 100,
"lower limit": 9,
"optimal lower level": 10,
"entity min soc end opt": "input_number.battery_min_soc_einde_opt",
"entity max soc end opt": "input_number.battery_max_soc_einde_opt",
"charge stages": [
{
"power": 0.0,
"efficiency": 0.89
},
{
"power": 30.0,
},
{
"power": 60.0,
},
{
"power": 90.0,
},
{
"power": 150.0,
},
{
"power": 300.0,
},
{
"power": 600.0,
},
{
"power": 1200.0,
},
{
"power": 1300.0,
},
{
"power": 1400.0,
},
{
"power": 1500.0,
},
{
"power": 1600.0,
},
{
"power": 1700.0,
},
{
"power": 1800.0,
},
{
"power": 1900.0,
},
{
"power": 2000.0,
}
],
"discharge stages": [
{
"power": 0.0,
"efficiency": 1
},
{
"power": 100.0,
},
{
"power": 200.0,
},
{
"power": 300.0,
},
{
"power": 400.0,
},
{
"power": 500.0,
},
{
"power": 600.0,
},
{
"power": 700.0,
},
{
"power": 800.0,
}
],
"minimum power": 100,
"dc_to_bat efficiency": 0.89,
"dc_to_bat max power" : 2000,
"bat_to_dc efficiency": 0.89,
"bat_to_dc max power" : 800.0,
"cycle cost": 0,
"entity set power feedin": "input_number.battery_feedin_grid",
"entity set operating mode": "input_select.battery_operating_mode",
"entity stop inverter": "input_datetime.battery_stop_inverter",
"entity balance switch": "input_boolean.battery_balanceer_grid",
"entity from battery": "input_number.growatt_from_battery",
"entity from pv": "input_number.battery_from_pv",
"entity from ac": "input_number.battery_from_ac",
"entity calculated soc": "input_number.battery_calculated_soc",
"solar": [

]
}
],

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:45
En die van mij (iets andere settings):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
"battery": [
    {
      "name": "EvaPower",
      "entity actual level": "sensor.evasoc_dao_waarde",
      "capacity": 3,
      "upper limit": 100,
      "lower limit": 10,
      "optimal lower level": 10,
      "entity set power feedin": "input_number.dao_feedin_grid",
      "entity calculated soc": "input_number.dao_entity_calculated_soc",
      "entity min soc end opt": "input_number.dao_entity_min_soc_end_eva",
      "entity balance switch": "input_boolean.dao_balance_switch_eva",
      "cycle cost": 0.01,
      "dc_to_bat efficiency": 0.95,
      "bat_to_dc efficiency": 0.95,
      "minimum power": 0,
      "charge stages": [
        {
          "power": 0,
        },
        {
          "power": 100,
          "efficiency": 0.85
        },
        {
          "power": 200,
          "efficiency": 0.88
        },
        {
          "power": 300,
          "efficiency": 0.90
        },
        {
          "power": 400,
          "efficiency": 0.91
        },
        {
          "power": 1600,
          "efficiency": 0.93
        },
        {
          "power": 2000,
          "efficiency": 0.95
        }
      ],
      "discharge stages": [
        {
          "power": 0,
        },
        {
          "power": 100,
          "efficiency": 0.92
        },
        {
          "power": 200,
          "efficiency": 0.93
        },
        {
          "power": 300,
          "efficiency": 0.94
        },
        {
          "power": 400,
          "efficiency": 0.94
        },
        {
          "power": 500,
          "efficiency": 0.95
        },
        {
          "power": 600,
          "efficiency": 0.92
        }
      ],
      "solar": []
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@arro3038 @diamanten Super bedankt!! Hebben jullie dan nog waarden ingevuld voor die input velden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Voogel schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:01:
@arro3038 @diamanten Super bedankt!! Hebben jullie dan nog waarden ingevuld voor die input velden?
Is al ff geleden, maar ik geloof het niet, op de battery_operating_mode na. die heeft een paar statussen nodig voor DAO:

Power
Efficiency
Aan
Uit

Tenminste, toen ik het aanmaakte. Hoe het nu is staat vast in de docs beschreven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
Iedereen dank voor de hulp, ik krijg nu output waar ik wat mee kan!

• Crohot
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 13:22
Hallo allemaal,
Ik heb thuis een ZinVolt (voorheen EwaPower) thuisbatterij – volgens mij technisch gelijk aan de AlphaESS VitaPower VT1000.
In de app wordt soms gevraagd om een ontgrendelingscode om bepaalde instellingen of functies vrij te geven.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Is dit een universele code voor alle apparaten, of wordt deze specifiek per toestel of installateur gegenereerd?
Krijg je deze code van ZinVolt/AlphaESS-support of van de installateur?
Ik ben géén installateur, maar gewoon eindgebruiker en wil graag weten wat de officiële weg is om toegang te krijgen, of welke stappen ik moet nemen.
Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
Crohot schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:44:
Hallo allemaal,
Ik heb thuis een ZinVolt (voorheen EwaPower) thuisbatterij – volgens mij technisch gelijk aan de AlphaESS VitaPower VT1000.
In de app wordt soms gevraagd om een ontgrendelingscode om bepaalde instellingen of functies vrij te geven.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Is dit een universele code voor alle apparaten, of wordt deze specifiek per toestel of installateur gegenereerd?
Krijg je deze code van ZinVolt/AlphaESS-support of van de installateur?
Ik ben géén installateur, maar gewoon eindgebruiker en wil graag weten wat de officiële weg is om toegang te krijgen, of welke stappen ik moet nemen.
Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!
Volgens mij heb je die code alleen nodig voor het vrijgeven van ontladen met 2000W.

Je kunt de code krijgen als je een bericht stuurt aan Zinvolt met daarbij bewijs dat de Zinvolt op een eigen 16A groep is aangesloten. Hoie dat bewijs er precies uit moet zien weet ik niet. Ik heb het ontladen met 2000W niet geactiveerd, dan is hij veel te snel leeg naar mijn zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
arro3038 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:02:
[...]
Hoie dat bewijs er precies uit moet zien weet ik niet.
[...]
Een foto van de situatie en een beschrijving van de opzet is genoeg.

• Crohot
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 13:22
Dat klinkt goed. Dan neem ik contact op met de support. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Ik ben niet vaak succesvol in het aanloggen op cloud.alphaess.com/login onderstaand scherm verschijnt na het inloggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FysMOGatr3YJH0jok4o8Jk9wFYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7G9DD6lQEgAf8UxW2mmtoO21.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik netwerk verkeer van en naar China geblokkeerd maar ook tijdelijk de blokkade weghalen heeft geen zin. Heeft iemand nog tips hoe de website wel aan de praat is te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRK

DRK

Nibblebit schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:01:
Ik ben niet vaak succesvol in het aanloggen op cloud.alphaess.com/login onderstaand scherm verschijnt na het inloggen:
[Afbeelding]

Nu heb ik netwerk verkeer van en naar China geblokkeerd maar ook tijdelijk de blokkade weghalen heeft geen zin. Heeft iemand nog tips hoe de website wel aan de praat is te krijgen?
Ik had dat ook, volgens mij is dat een andere AlphaESS cloud. Het werkte wel met de link uit de handleiding van de volgende github: https://github.com/CharlesGillanders/homeassistant-alphaESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@DRK Je hebt mijn dag weer goed gemaakt: https://open.alphaess.com/login is de werkende URL (bookmarks aangepast en China weer geblokkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Best wel suf dat ze in de dynamische prijzen modus maar tot twee decimalen gaan en dan niet afronden bij het vergelijken. 0.10 is dus 0.100 en niet 0.095 en hoger. (Het gaat om hele kleine verliezen maar toch)

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste