De nieuwe website gaat live in week 25, dus volgende week!P1Meter.nl schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:16:
Inmiddels wordt Zinvolt.nl al doorgelinkt, dus het lijkt die kant op te gaan
Ook officiële Facebook pagina is nu Zinvolt
@Tha Best @diamanten Jammer dat Modbus uit staat op de EVApower maar ik ben zeer benieuwd naar de Modbus oplossing voor in de groepenkast. Het liefst stuur ik het spul aan via Home Assistant omdat je dan meer parameters hebt om op te sturen. Ik monitor nu met de AlphaEss custom integratie voor Home Assistant maar dat is alleen uitlezen. De API biedt geen mogelijkheden om daadwerkelijk aan te sturen.
Ik ben in de communicatie gedoken maar er valt helaas niets te interpreteren (TLS1.2). Ook de Tuya P1 meter praat versleuteld met de cloud. De Energy Life app praat vervolgens met die cloud (MS). Voordeel is wel dat je, waar je ook bent, jij en AlphaEss eenvoudig de thuisbatterij kunnen monitoren.
Verder heel tevreden met de EVApower maar vraag mij af of iemand al aan het tweaken is geslagen door de modbus op de EVAmate of EVApower uit te lezen.
Ik ben in de communicatie gedoken maar er valt helaas niets te interpreteren (TLS1.2). Ook de Tuya P1 meter praat versleuteld met de cloud. De Energy Life app praat vervolgens met die cloud (MS). Voordeel is wel dat je, waar je ook bent, jij en AlphaEss eenvoudig de thuisbatterij kunnen monitoren.
Verder heel tevreden met de EVApower maar vraag mij af of iemand al aan het tweaken is geslagen door de modbus op de EVAmate of EVApower uit te lezen.
Dat niet, maar ik kan EVA wel aansturen via HA met een slimme meter simulator. Er staan een paar posts hier in dit topic waarin wordt uitgelegd hoe dat werktNibblebit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:15:
@Tha Best @diamanten Jammer dat Modbus uit staat op de EVApower maar ik ben zeer benieuwd naar de Modbus oplossing voor in de groepenkast. Het liefst stuur ik het spul aan via Home Assistant omdat je dan meer parameters hebt om op te sturen. Ik monitor nu met de AlphaEss custom integratie voor Home Assistant maar dat is alleen uitlezen. De API biedt geen mogelijkheden om daadwerkelijk aan te sturen.
arro3038 in "Eva Power hybride thuisaccu"
Travelan in "Eva Power hybride thuisaccu"
Ik las er al over, slimme oplossing maar wel weer een extra kastje
Ik vroeg mij af of het niet gewoon anders zou kunnen.
Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
Is er bij de gebruikers van de evapower wat data bekent mbt de RTE?
Ik zie hier op dit forum weinig (niets) over langskomen.
/f/image/QKyzlNch1AhH3P3QddecnCmz.png?f=fotoalbum_large)
Toch mooi 6 euro verdiend tot nu toe
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
het dagelijkse batterijgebruikgrafiekje van de app zelf is daarvoor niet echt handig omdat dat alleen het totaal in+uit rapporteert.Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
Is er bij de gebruikers van de evapower wat data bekent mbt de RTE?
Ik zie hier op dit forum weinig (niets) over langskomen.
Als ik de jaargrafiek daaruit haal en daar een raster over leg ziet dat er zo uit:
/f/image/NZVITjAlGzW9X714tYktfQal.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dat dan onder en boven optel zegt hij 321 kWh geladen te hebben en 279 kWh geleverd
Dat zou dan 86% RTE zijn. Ik vraag me af of dat aan de AC-zijde of aan de DC-zijde wordt gemeten.
Ik heb EVA ook aan een Homewizard socket hangen maar dat zegt niet alles want er hangt ook een kleine set panelen aan de gevel die rechtstreeks achterin EVA zit geprikt, en dus via die batterij of wellicht deels ook om de batterij heen, rechtstreeks, aan huis levert. Dan gingen er 488 kWh in het EVA-systeem, en kwamen er 374 uit, RTE 77% .
Ik zou die paneeltjes misschien eens een maandje moeten afkoppelen, maar er moet toch wel iemand zijn die zijn homewizard-socket kan uitlezen over een langere periode, en daar ook dat batterijgrafiekje uit de app naast kan leggen?
Ja, ik wacht ook vol smart op de aangekondigde modbus koppeling of een ander mechanisme om de accu via HA aan te sturen.Nibblebit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:41:
Ik las er al over, slimme oplossing maar wel weer een extra kastjeIk vroeg mij af of het niet gewoon anders zou kunnen.
Met dank aan de andere tweakers heb ik nu wel de P1-simulator in gebruik. Hiermee kan ik de accu wel ‘manipuleren’, is idd een extra kastje. Het werkt wel erg goed.
Ik heb hier sinds een week of twee een Evapower met 1 mate staan. Nog 4 mates zijn in bestelling.
Tot nu toe staat hij in dynamic mode, met entso-e prijzen. Dat werkt, maar het is wel erg jammer dat de laagste en hoogste prijzen niet dynamisch kunnen worden ingesteld. Want de hoogste toppen en diepste dalen qua prijs zijn elke dag anders.
Het zou top zijn als de Home Assistant AlphaESS integratie direct het in- en uitgangsvermogen in W kan bepalen. Misschien dat ik de virtual P1 oplossing maar eens ga onderzoeken als configuratie via de HA integratie op zich laat wachten. Want ik wil een combinatie van dynamic pricing en verbruiker-gebaseerd gedrag hebben.
Iets anders: ik heb bijna dit hele topic doorgelezen, en er wordt veel gerekend en gekeken naar RTE. Met een extra smart plug kan dit natuurlijk prima bepaald worden. Maar volgens mij rapporteert de AlpaESS-integratie zelf ook hoeveel stroom hij zelf verbruikt:
/f/image/LiVTIY9a4G75D0F7euS1l5lF.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een stukje waar het systeem in rust is, het lijkt dus het eigen sluipverbruik te tonen, waar ook wat piekjes in zitten.
Tot nu toe staat hij in dynamic mode, met entso-e prijzen. Dat werkt, maar het is wel erg jammer dat de laagste en hoogste prijzen niet dynamisch kunnen worden ingesteld. Want de hoogste toppen en diepste dalen qua prijs zijn elke dag anders.
Het zou top zijn als de Home Assistant AlphaESS integratie direct het in- en uitgangsvermogen in W kan bepalen. Misschien dat ik de virtual P1 oplossing maar eens ga onderzoeken als configuratie via de HA integratie op zich laat wachten. Want ik wil een combinatie van dynamic pricing en verbruiker-gebaseerd gedrag hebben.
Iets anders: ik heb bijna dit hele topic doorgelezen, en er wordt veel gerekend en gekeken naar RTE. Met een extra smart plug kan dit natuurlijk prima bepaald worden. Maar volgens mij rapporteert de AlpaESS-integratie zelf ook hoeveel stroom hij zelf verbruikt:
/f/image/LiVTIY9a4G75D0F7euS1l5lF.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een stukje waar het systeem in rust is, het lijkt dus het eigen sluipverbruik te tonen, waar ook wat piekjes in zitten.
en nog de cycles: Ik heb 2 mates, 3 accu's totaal dus. Het gaat niet meer zo hard als in het begin, maar de accu in de hoofdunit blijft zijn voorsprong vergroten:
:strip_exif()/f/image/9p4nd5iupcSaiMtNqpQmxyLq.png?f=user_large)
NB, hij toont alleen hele cycles, 26 kan dus alles zijn tussen 25,5 en 26,5.
Dat het niet meer zo hard gaat kan ook zijn omdat hij elke dag moeiteloos helemaal vol gaat, en dan bijna een hele dag staat te balanceren.
:strip_exif()/f/image/B6dFImjqMjeVLWbsIaHmawSI.png?f=user_large)
de zin van dat dagelijkse gebibber begrijp ik niet goed: hij staat een halve dag te werken, laden en ontladen, om er een paar losse procentjes bij te proppen.
:strip_exif()/f/image/9p4nd5iupcSaiMtNqpQmxyLq.png?f=user_large)
NB, hij toont alleen hele cycles, 26 kan dus alles zijn tussen 25,5 en 26,5.
Dat het niet meer zo hard gaat kan ook zijn omdat hij elke dag moeiteloos helemaal vol gaat, en dan bijna een hele dag staat te balanceren.
:strip_exif()/f/image/B6dFImjqMjeVLWbsIaHmawSI.png?f=user_large)
de zin van dat dagelijkse gebibber begrijp ik niet goed: hij staat een halve dag te werken, laden en ontladen, om er een paar losse procentjes bij te proppen.
De site is weer bijna online, de nieuwe naam krijg je al wel te zien
Site is weer online!
Vrijdag krijg ik hopelijk mijn nieuwe EvaPower ZinVolt binnen. Met een beetje geluk brengen ze ook de Mates mee die nog in backorder staan.
Vrijdag krijg ik hopelijk mijn nieuwe EvaPower ZinVolt binnen. Met een beetje geluk brengen ze ook de Mates mee die nog in backorder staan.
Zie ik nou goed dat je na de 6kwh niet dit systeem meer verder kan uitbreiden?
@diamanten Ik heb de Slimme Meter Simulator nu ook ingezet (dag en nacht 230W naar het grid). Dat brengt meer rust in het laden en ontladen van de batterij(en). Heerlijk zonder gebibber vol laden als de energie prijs laag is en tot 10% ontladen als die hoog is.
De Energy Life app staat op "Slimme modus". Dit scenario lijkt mij nu het meeste op te leveren en het zorgt m.i. voor minder slijtage aan de basisunit. Zonder de steady flow naar het grid via de Slimme Meter Simulator zou dit niet stabiel werken. Dan wordt er tussentijds namelijk nog ontladen.
De Energy Life app makers zouden de scenarios dus nog eens goed moeten herzien, met name het scenario "Aangepast" doet het niet volgens de beschrijving.
Ik dacht eerst nog even, ik maak een HA integratie voor de slimme meter simulator, maar zie met mijn scenario in place eigenlijk geen reden om dat nog te doen.
Overigens, weet iemand waarom de VT1000 met HongKong en China communiceerd (Alibaba cloud)? Volgens de europeese regelgeving mag dat niet als er persoongegevens (=energieverbruiksdata) heen gaat. Ik heb die regio's geblokkeerd.
De Energy Life app staat op "Slimme modus". Dit scenario lijkt mij nu het meeste op te leveren en het zorgt m.i. voor minder slijtage aan de basisunit. Zonder de steady flow naar het grid via de Slimme Meter Simulator zou dit niet stabiel werken. Dan wordt er tussentijds namelijk nog ontladen.
De Energy Life app makers zouden de scenarios dus nog eens goed moeten herzien, met name het scenario "Aangepast" doet het niet volgens de beschrijving.
Ik dacht eerst nog even, ik maak een HA integratie voor de slimme meter simulator, maar zie met mijn scenario in place eigenlijk geen reden om dat nog te doen.
Overigens, weet iemand waarom de VT1000 met HongKong en China communiceerd (Alibaba cloud)? Volgens de europeese regelgeving mag dat niet als er persoongegevens (=energieverbruiksdata) heen gaat. Ik heb die regio's geblokkeerd.
[ Voor 10% gewijzigd door Nibblebit op 18-06-2025 19:42 ]
Het korte antwoord is JADennisb1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:32:
één Eva/Zinvolt-power is uit te breiden met maximaal 5 mates. Totale capaciteit is dan 6kWh.
Echter schijnen ze op dit moment te werken aan mogelijkheid om meerdere Eva/Zinvolt-powers te kunnen gebruiken op de 3 verschillende fases. In potentie zou je dan dus 18kWh kunnen inzetten indien je 3 fases hebt. Hiervoor heb je dan wel 3 basis units nodig.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate
Hoe bevallen de panelen? Zien ze er optisch wel okay uit? Ik twijfel om mijn panelen te vervangen door deze jongens.dennisfr schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:37:
@NLWildcard : DMEGC 585. Die vallen binnen de specs van EvaPower. Dat zijn wel flinke jongens trouwens.
nieuwe website en naam https://zinvolt.com/ zie de zin en nut van die nieuwe naam niet helemaal; beetje oude wijn in nieuwe zakken. Bent ook de eerste reviews van youtubers etc kwijt etc..maar goed gaan het zien
[ Voor 39% gewijzigd door GadgetKoen op 18-06-2025 17:19 ]
Het was een moetje ivm merk recht volgens mij.GadgetKoen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:17:
nieuwe website en naam https://zinvolt.com/ zie de zin en nut van die nieuwe naam niet helemaal; beetje oude wijn in nieuwe zakken. Bent ook de eerste reviews van youtubers etc kwijt etc..maar goed gaan het zien
Ahh zou inderdaad de best zwakke argumenten om dit te doen verklarenVoogel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:13:
[...]
Het was een moetje ivm merk recht volgens mij.
Wellicht ook dat ze een tijdje moeitlijk verkrijgbaar waren
Bijna goed. Je kunt wel uitbreiden, maar dan via de achterdeur.Dennisb1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:32:
Ik heb wat losse accu's die ik kan laden als ik stroom over heb. Gewoon een lader aan het net.
Als ik stroom te kort kom, dan kan ik die accu's via een Victron Orion de EvaPower/ZinVolt laten laden via de zonnepanelen ingang. Het werkt uistekend.
Mijn accu's zijn 24 volt. Ik heb een Smart Orion 24/24/17. Als die aan staat, dan wordt er geladen met ongeveer 300 Watt op 1 kanaal. Ik zou dus 600 Watt kunnen laden als ik twee Orion's heb.
Zonder de Orion vermoed ik dat er te veel stroom de zonnepanelen ingang in gaat, en dat die ingang opblaast. Ik weet niet hoe goed die ingang beveiligd is en wil het niet destructief uitzoeken.
Tsja; donkere panelen, met zilveren/aluminium rand. Of het optisch ok is, is subjectief. Het zijn flinke lummels om te plaatsen, maar eenmaal op het dak en aangesloten op de Evapower voldoen ze prima.GioStyle schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:16:
[...]
Hoe bevallen de panelen? Zien ze er optisch wel okay uit? Ik twijfel om mijn panelen te vervangen door deze jongens.
Heeft iemand toevallig al een opsomming van bedieningsopties als de ZinVolt in eilandmodus staat? Ik las ergens iets over twee keer een knop indrukken om iets te activeren (was niet de noodverlichting aan de zijkant). Mijn bedoeling is om dat dan op het apparaat te plakken ten tijde van crisis (en je geen internet meer hebt om het op te zoeken).
Het is vrij eenvoudig: bij de stopcontacten aan de achterzijde zit een knop. Als je die indrukt (terwijl er geen netspanning is) worden de stopcontacten geactiveerd.Nibblebit schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:42:
Heeft iemand toevallig al een opsomming van bedieningsopties als de ZinVolt in eilandmodus staat? Ik las ergens iets over twee keer een knop indrukken om iets te activeren (was niet de noodverlichting aan de zijkant). Mijn bedoeling is om dat dan op het apparaat te plakken ten tijde van crisis (en je geen internet meer hebt om het op te zoeken).
EDIT: topic start licht bijgewerkt met de nieuwe productnaam, en de titel is ook bijgewerkt door een moderator, waarvoor dank.
[ Voor 9% gewijzigd door dennisfr op 20-06-2025 10:54 ]
Die inderdaad, tevens - de knop aan de voorzijde om de USB poorten aan/uit te zetten. In de handleiding staat ook 10 seconden AC schakelaar is geforceerd snel opladen, die was ik even kwijt denk ik...dennisfr schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Het is vrij eenvoudig: bij de stopcontacten aan de achterzijde zit een knop. Als je die indrukt (terwijl er geen netspanning is) worden de stopcontact geactiveerd.
Ik lees wel even goed de handleiding door

Vraag voor degenen die de 2000w unlock hebben geactiveerd, kan je daarna ook nog de maximum output manueel aanpassen?
Dat ligt aan de bedrijfsmodus: in de Slimme Modus/ Eigenverbruik niet. Dan kun je alleen in de algemene instellingen wisselen tussen 800W (locked) / 2000W (unlocked).TheNakedDev schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:30:
Vraag voor degenen die de 2000w unlock hebben geactiveerd, kan je daarna ook nog de maximum output manueel aanpassen?
Maar je kan na het unlocken dus nog wel terug wisselen naar locked (en blijven wisselen)?dennisfr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Dat ligt aan de bedrijfsmodus: in de Slimme Modus/ Eigenverbruik niet. Dan kun je alleen in de algemene instellingen wisselen tussen 800W (locked) / 2000W (unlocked).
Dit hoort eigenlijk meer binnen het DAO-forum, maar DAO dient deze schakelaar toch te activeren? Ik heb DAO draaien met benodigde Eva batterij-opties (naar mijn idee dan), maar ik heb alleen nog maar dit gezien:arro3038 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Ik heb hier nog een kleine aanpassing op gemaakt zodat de schakelaar balance_grid van DAO ook echt gebruikt wordt. Dit zorgt ervoor dat EVA nom gaat draaien als DAO deze schakelaar activeert
Werkt hier prima
code:
1
| 2025-06-23 14:41:06 info: Balanceren: False |
Kun je dit balanceren beinvloeden?
Klopt, deze wordt door DAO geactiveerd. Dit gebeurt vooral in de strategy "minimize consumption" en veel minder bij minimize cost is mijn ervaring.diamanten schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:48:
[...]
Dit hoort eigenlijk meer binnen het DAO-forum, maar DAO dient deze schakelaar toch te activeren? Ik heb DAO draaien met benodigde Eva batterij-opties (naar mijn idee dan), maar ik heb alleen nog maar dit gezien:
code:
1 2025-06-23 14:41:06 info: Balanceren: False
Kun je dit balanceren beinvloeden?
Met voornamelijk NOM draaien is het deel wat ik direct terugleverde enorm gedaald maar het bleef hangen rond de ~22%... Sinds deze maand heb ik daarom een extra mate toegevoegd waarmee ik verwacht dat het percentage nog wat verder omlaag kan.
2024 | 2025 | |
teruglever % | teruglever % | |
feb | 40% | 24% |
mar | 57% | 22% |
apr | 58% | 22% |
mei | 67% | 24% |
jun | 63% | 18% |
Ja (en het unlocken met een code hoeft alleen de eerste keer)TheNakedDev schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Maar je kan na het unlocken dus nog wel terug wisselen naar locked (en blijven wisselen)?
Zo heb ik hem nu ook ingesteld. Wat zijn jouw 'winsten' momenteel met de Evapower? Ik kom max aan de 0.32 Euro per dag.arro3038 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Klopt, deze wordt door DAO geactiveerd. Dit gebeurt vooral in de strategy "minimize consumption" en veel minder bij minimize cost is mijn ervaring.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/37zzpIiJYr8BAU8Z1chB3RWs.jpg?f=user_large)
Gisteravond was er gedurende 3 uur stroomuitval bij ons in de wijk. Dat is eigenlijk voor het eerst in jaren en voor mij een mooi moment om de EvaPower/Zinvolt als noodstroomvoorziening te gebruiken. En ik moet zeggen: dat ging best aardig.
De thuisbatterij staat bij mij in het schuurtje dus ik heb even een verlengsnoer uitgerold. Daarna hadden we als enige in de straat gewoon weer internet, tv en ook de vriezer bleef koud. Het eerste uur was er nog wat zon, dus de direct op de Zinvolt aangesloten zonnepanelen wekten ook nog stroom op, waardoor de SOC gelijk bleef.
Twee notities voor mezelf:
- de Off-Grid standy tijd instelling moet op 'apparaat ingeschakeld houden' staan ipv '60 minuten'. Op zich logisch, maar de Zinvolt schakelde zich twee keer zelf uit, voordat ik doorhad waar het aan lag. (En als er geen Wifi/Internet is kun je die instelling waarschijnlijk ook niet aanpassen)
- ik ga een extra stopcontact aanleggen in de meterkast met een kabel direct naar de Zinvolt, zodat ik niet meer buitenom hoef met verlengsnoeren. Dat is op zich niet heel erg, maar de deuren kunnen niet meer dicht/op slot.
De thuisbatterij staat bij mij in het schuurtje dus ik heb even een verlengsnoer uitgerold. Daarna hadden we als enige in de straat gewoon weer internet, tv en ook de vriezer bleef koud. Het eerste uur was er nog wat zon, dus de direct op de Zinvolt aangesloten zonnepanelen wekten ook nog stroom op, waardoor de SOC gelijk bleef.
- de Off-Grid standy tijd instelling moet op 'apparaat ingeschakeld houden' staan ipv '60 minuten'. Op zich logisch, maar de Zinvolt schakelde zich twee keer zelf uit, voordat ik doorhad waar het aan lag. (En als er geen Wifi/Internet is kun je die instelling waarschijnlijk ook niet aanpassen)
- ik ga een extra stopcontact aanleggen in de meterkast met een kabel direct naar de Zinvolt, zodat ik niet meer buitenom hoef met verlengsnoeren. Dat is op zich niet heel erg, maar de deuren kunnen niet meer dicht/op slot.
Mijn ervaring met de ZinVolt wordt er nog niet beter op...
Afgelopen vrijdag hebben ze mijn Power omgeruild voor de 2e keer. Inmiddels dus aan de 3e bezig.
Helaas lijkt er nog altijd iets mis te zijn met de Power of de Mate. De Mate wordt namelijk niet herkend.
Gelukkig zitten ze er wel bovenop bij Zinvolt en krijg ik snel reactie, ze zijn het nu aan het onderzoeken wat dit probleem kan zijn.
Mijn vertrouwen is wel flink aangetast maar goed het is ook een vrij nieuw product, en ook van andere thuisbatterijen hoor ik niet allleen maar positieve verhalen. Noem het maar het risico van een early adopter.
Afgelopen vrijdag hebben ze mijn Power omgeruild voor de 2e keer. Inmiddels dus aan de 3e bezig.
Helaas lijkt er nog altijd iets mis te zijn met de Power of de Mate. De Mate wordt namelijk niet herkend.
Gelukkig zitten ze er wel bovenop bij Zinvolt en krijg ik snel reactie, ze zijn het nu aan het onderzoeken wat dit probleem kan zijn.
Mijn vertrouwen is wel flink aangetast maar goed het is ook een vrij nieuw product, en ook van andere thuisbatterijen hoor ik niet allleen maar positieve verhalen. Noem het maar het risico van een early adopter.
Als 3 Power Stations niet werken (herkennen de Mate niet), hebben ze dan al eens een andere Mate geprobeerd (of het kabeltje er tussenin)?
Thanks voor de waardevolle tips!dennisfr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:05:
Het ligt iets anders.RichTrip schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:46:
Als 3 Power Stations niet werken (herkennen de Mate niet), hebben ze dan al eens een andere Mate geprobeerd (of het kabeltje er tussenin)?
De eerste Power kwam niet online, denk door een Firmware update fout.
De tweede Power ging opeens volledig uit balans lopen. De mate trok die helemaal leeg tot 3-4% en de Power bleef op 50-60% hangen. Nog erger, hij ging snachts, als die leeg was, weer bijladen en ontladen met 500w.
De derde Power herkent de Mate niet.
Bijzonder, en dat dus drie keer op rij. Een keer pech hebben kan gebeuren maar dit is wel heel raar. Hebben ze wel alles in 1x vervangen? Dus zowel de eva (of hoe die dan nu ook heet...) en de mates en de kabels?Fuske schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:22:
[...]
Het ligt iets anders.
De eerste Power kwam niet online, denk door een Firmware update fout.
De tweede Power ging opeens volledig uit balans lopen. De mate trok die helemaal leeg tot 3-4% en de Power bleef op 50-60% hangen. Nog erger, hij ging snachts, als die leeg was, weer bijladen en ontladen met 500w.
De derde Power herkent de Mate niet.
Tot nu toe enkel de Power vervangen.
Ik verwacht dat ze nu alles gaan vervangen of een andere mate gaan proberen. Tevens zou ik deze of volgende week de overige Mates moeten ontvangen.
Ik verwacht dat ze nu alles gaan vervangen of een andere mate gaan proberen. Tevens zou ik deze of volgende week de overige Mates moeten ontvangen.
Dat lijkt mij inderdaad een betere aanpak, gewoon alles vervangen. Dan mogen ze bij henzelf intern gaan testen en uitzoeken waar het aan ligt.
Persoonlijk contact gehad met de eigenaar en hij komt persoonlijk langs om de mate te vervangen (en de overige na te leveren). Hij geeft aan pas weg te gaan als het complete systeem werkt zoals het hoort.
Een super service! Hopelijk na volgende week dus een werkende set
Een super service! Hopelijk na volgende week dus een werkende set
Ik had ook 1 van de 5 mates die niet werkte en het hele systeem deed stoppen. Heel netjes snel vervangen en sindsdien werkt het alles perfect. De issues zullen dus eerder bij de fabrikant liggen en Zinvolt lost het tot nu toe super op. Dat is ook waar je voor betaald natuurlijk anders kan je ook een accu direct uit China bestellen maar dan zit je er mee als er iets niet werkt... Inderdaad nog early adopter fase. Maar ben er wel blij mee :-)
@dennisfr theoretisch zou je bij een totale spanningsstoring je hoofdschakelaar kunnen uitschakelen en een stekker-stekker snoer kunnen maken. Dan hoef je geen verdeeldozen te gebruiken en alles in huis wat je nodig hebt heeft in principe spanning. Dus stekker in de accu en stekker ergens in een stopcontact. Let wel op dat de hoofschakelaar alle aders (3 fase of 1 fase EN de nul) onderbreekt.
Althans dit is mijn theorie dus don't try this at home! Heeft negatieve gevolgen als er weer spanning in de straat is en je de hoofdschakelaar inschakelt zonder eerst het stekker-stekker snoer te verwijderen. Waarschijnlijk loop je dan kans op een asynchrone koppeling - als de netfrequenties maar genoeg uiteenlopen een totale black-out. Ook hier heb je speciale drie-standen hoofdschakelaars voor die eerst van grid naar neutraal en vervolgens naar off-grid kunnen schakelen. Dat zou dan een betere optie zijn. De batterij sluit je dan aan op de off-grid aansluitingen van de drie-standen hoofdschakelaar.
Althans dit is mijn theorie dus don't try this at home! Heeft negatieve gevolgen als er weer spanning in de straat is en je de hoofdschakelaar inschakelt zonder eerst het stekker-stekker snoer te verwijderen. Waarschijnlijk loop je dan kans op een asynchrone koppeling - als de netfrequenties maar genoeg uiteenlopen een totale black-out. Ook hier heb je speciale drie-standen hoofdschakelaars voor die eerst van grid naar neutraal en vervolgens naar off-grid kunnen schakelen. Dat zou dan een betere optie zijn. De batterij sluit je dan aan op de off-grid aansluitingen van de drie-standen hoofdschakelaar.
Dat klopt, maar het is een bewuste keuze om alleen essentiële apparatuur van stroom te voorzien:Nibblebit schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:23:
@dennisfr theoretisch zou je bij een totale spanningsstoring je hoofdschakelaar kunnen uitschakelen en een stekker-stekker snoer kunnen maken. Dan hoef je geen verdeeldozen te gebruiken en alles in huis wat je nodig hebt heeft in principe spanning. Dus stekker in de accu en stekker ergens in een stopcontact. Let wel op dat de hoofschakelaar alle aders (3 fase of 1 fase EN de nul) onderbreekt.
- om te voorkomen dat iemand (onbewust) de oven aanzet en zo in no time de accu leegtrekt
- omdat we een sluipverbruik hebben van minimaal 150w en ik wil voorkomen dat de beschikbare energie daaraan verloren gaat
- omdat dat inderdaad best gevaarlijk kan zijn
Nu mogen ze de boel trouwens wel weer herstellen: er staat een aggregaat verderop omdat er blijkbaar een kabel stuk is, maar die aggregaat geeft (bewust) 51Hz af en daardoor levert EvaPower/Zinvolt niet terug en de SMA zonnepanelen omvormer ook niet.
Toen dynamisch modus in de app verscheen kon je een mooi overzichtje plaatsen op het begin scherm. Zodat ik precies kon zien wanneer de targets gehaald werden. Sinds een paar updates geleden zie ik deze optie niet meer, is dit bij iedereen zo, of hebben ze de optie om dit aan te zetten zo goed verstopt dat ik het niet meer kan vinden.
/f/image/j1DqaUoOqlJX4sRIZjMZTzUn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een HW thuis accu en een Evapower met 4 mates. Het werkt, maar niet van harte. Als ik alleen de evapower gebruik mist de set 0.5 tot 1 kWh aan energie door de traagheid. Met de HW + Eva is dat vaak bij vergelijkbaar verbruik 0.1 kwh. Inductie koken, magnetron, robotstofzuiger, waterkoker en koffiemachine is de boosdoener in ons geval. HW alleen is het gemiste verbruik ook hoger door dat deze maar 800w doet.RudiKe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:39:
Hallo allemaal,
Is er hier iemand actief die EVA heeft draaien "naast" een andere thuisaccu, zoals een HomeWizard ?
Ik ben erg benieuwd hoe dat samen gaat. Theoretisch kunnen ze elkaar gaan laden/ontladen maar ik verwacht dat, mede door de traagheid van de EVA, de HomeWizard meestal leidend zal zijn.
NOM is voor mij niet het doel, maar wel om mijn teruglevering te verminderen en zoveel mogelijk vermogen op te kunnen slaan om 's nachts te kunnen gebruiken.
Volgens de laatste berichten ga ik € 907,- per jaar betalen aan terugleverboete
Dynamisch als beide accu vol zijn wil het wel redelijk als er overdag wat zon is. Verbruiker gaat aan (2000w) HW zit binnen een paar seconden op 800W en Eva begint na 10 seconden met 30w/s naar 1200 watt te huppelen. Als de belasting na de dynamische tijd weg valt. Gaat HW vrij snel naar 0w. Wacht dan met een wisselende tijd en gaat met 800w laden omdat eva nog aan het terug regelen is. Uit eindelijk wordt HW met ergens tussen de 200 Watt en 600 Watt geladen afhankelijk hoe de sterren staan tot dat de HW weer vol is.
Anders om komt ook wel eens overdag voor met wisselende bewolking.
En soms met pc-gebruik s’avonds en een oled tv begint EVA langzaam te laden met 100-300 watt als deze overdag niet helemaal vol geladen is. Ik weet niet zo goed hoe dit kan.
Ik heb al wel 2 keer de noodstroom functie gebruikt van EVA.
Het is jammer dat de EVA zo onnodig traag is gezien de HW. Ze hadden volgends mij prima een trage dynamische contract modus kunnen maken met een lange ramp. En een snelle 0 op de meter modus als HW.
Ik mis ook bij beide een XOM modus of een kalibratie optie op de NOM. Dan ben je in ieder geval van de extra cycles af.
Ik overweeg ook om de EVA te verkopen.
Eva-power.nl is uit de lucht, toch niet failliet? Weet iemand meer?
Ze zijn van naam veranderd:Mathieu2022 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:06:
https://zinvolt.com/
Bijzonder. Ik heb vandaag mijn extra mates ontvangen maar deze hebben nog gewoon versie 1.19.Voogel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:55:
[Afbeelding]
Vandaag de eerder bestelde extra mate ontvangen, valt op dat hij een andere versie van de firmware heeft maar dat de anderen geen update beschikbaar hebben.
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate
Echt? Alleen vanwege de traagheid bij lastwissel? De 0.5 kWh verlies je alleen bij herhaaldelijk kortstondig inschakelen van apparatuur die veel vermogen vergt, neem ik aan. Op zonnige dagen, neem ik 0.3 kWh af van het net, voor de rest ben ik volledig zelfvoorzienend.
Ieder zijn eigen keuze, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor de accu's niet echt prettig is om steeds heel snel te moeten wisselen tussen laden en ontladen. Ik ben er persoonlijk, met oog op de levensduur, wel blij mee dat dit op een enigszins gecontroleerde (trage) manier gaat.
De topic start en de topic titel zijn al een tijdje aangepast met de nieuwe naam. Als je dan ook nog even een week of twee terugkijkt in het topic, vind je alle informatie die je zoekt.Mathieu2022 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:06:
[ Voor 20% gewijzigd door dennisfr op 27-06-2025 10:47 ]
Ik ben het met je eens over het laden en ontladen.
Ik denk dat je het beste kan zien op 2 manieren. Polariteit wissel timer en de stijgsnelheid. HW kan in 1 of 2 seconden van 0 -> 800 watt. Er is een timer bij polariteit wissel. Ik heb het niet gemeten maar zal ergens tussen de 5-10 seconden zitten en ik heb het idee dat het langer wordt als er veel wisselingen zijn geweest. Hier heb ik geen moeite mee en is wenselijk voor de levensduur.
Van -5% naar 5% mag best lang duren. Ik snap alleen niet in 0 op de meter modus dat 0% -> 100% zo lang moet duren. Bijna alle machines met een verwarming ’s element, werken in aan en uit modus met een interval waar de Eva moeite mee heeft.
In dynamische modus snap ik dat er door regelgeving of verzoek van de netbeheerder een bepaalde stijgsnelheid gewenst is. Als iedereen van 0% -> 100% gaat op precies hetzelfde tijdstip heeft de netbeheerder een groot probleem.
Maar dat gaat niet op bij 0 op de meter modus. Als ik de waterkoker aan zet voor 2 kopjes thee en de EVA komt maar tot 1000w van de 2000w, mist de accu dus ~75% van de gevraagde energie uitgaande van een lineaire ramp. Vervolgens gaat Eva vrolijk 1000 watt terug leveren aan het net als de waterkoker afslaat om vervolgens met 30w/s terug te regelen naar de gevraagde waarde. Dus extra energie uit het net en een teruglever boete. Dit voorbeeld is in kWh niet veel maar het gebeurt wel bij de meeste apparaten (met aan/uit element).
Ik denk dat je het beste kan zien op 2 manieren. Polariteit wissel timer en de stijgsnelheid. HW kan in 1 of 2 seconden van 0 -> 800 watt. Er is een timer bij polariteit wissel. Ik heb het niet gemeten maar zal ergens tussen de 5-10 seconden zitten en ik heb het idee dat het langer wordt als er veel wisselingen zijn geweest. Hier heb ik geen moeite mee en is wenselijk voor de levensduur.
Van -5% naar 5% mag best lang duren. Ik snap alleen niet in 0 op de meter modus dat 0% -> 100% zo lang moet duren. Bijna alle machines met een verwarming ’s element, werken in aan en uit modus met een interval waar de Eva moeite mee heeft.
In dynamische modus snap ik dat er door regelgeving of verzoek van de netbeheerder een bepaalde stijgsnelheid gewenst is. Als iedereen van 0% -> 100% gaat op precies hetzelfde tijdstip heeft de netbeheerder een groot probleem.
Maar dat gaat niet op bij 0 op de meter modus. Als ik de waterkoker aan zet voor 2 kopjes thee en de EVA komt maar tot 1000w van de 2000w, mist de accu dus ~75% van de gevraagde energie uitgaande van een lineaire ramp. Vervolgens gaat Eva vrolijk 1000 watt terug leveren aan het net als de waterkoker afslaat om vervolgens met 30w/s terug te regelen naar de gevraagde waarde. Dus extra energie uit het net en een teruglever boete. Dit voorbeeld is in kWh niet veel maar het gebeurt wel bij de meeste apparaten (met aan/uit element).
[ Voor 0% gewijzigd door freekr op 27-06-2025 11:24 . Reden: (met aan/uit element) toegevoegd ]
Die optie lijkt er niet te zijn inderdaad. Zou wel handig zijn ja. Die dynamische modus mag sowieso wel wat verbeterd worden: limits dynamisch kunnen instellen bijvoorbeeld (liefst met de API). En bijhouden wat de waarde van de geladen stroom is: prijs x kwh.turbodiesel13 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:21:
Toen dynamisch modus in de app verscheen kon je een mooi overzichtje plaatsen op het begin scherm. Zodat ik precies kon zien wanneer de targets gehaald werden. Sinds een paar updates geleden zie ik deze optie niet meer, is dit bij iedereen zo, of hebben ze de optie om dit aan te zetten zo goed verstopt dat ik het niet meer kan vinden.
Bij mij ontlaadt de boel buiten het dynamisch prijsbereik vaak met zo'n 200 W, hebben anderen dat ook? Ik zou verwachten dat hij dan gewoon op 0 staat en alleen ontlaadt als aan de prijsvoorwaarde voldaan is.
899 vs 1399 best een groot verschil, mocht je vrienden in duitsland hebben dit is de link https://alphaesslife.de/c...TB8ahOt8vf1B6ibSbF%2F0u0W wel even deze url in je browser blocken https://ipapi.co/json/
[ Voor 10% gewijzigd door Voogel op 30-06-2025 11:47 ]
Via vpn kom je erop de site is voor NL geblokkeerd. Er zit natuurlijk een btw verschil (geen btw in Duitsland op accu's) en met die 10 procent vakantiegeld actie is het verschil ex btw maar 60 euro. Maar dan nog...Voogel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:46:
899 vs 1399 best een groot verschil, mocht je vrienden in duitsland hebben dit is de link https://alphaesslife.de/c...TB8ahOt8vf1B6ibSbF%2F0u0W wel even deze url in je browser blocken https://ipapi.co/json/
Ik weet niet of de vergelijking op gaat. Kunnen de Dld systemen ook eigen gebruik optimaliseren en op dynamische prijzen acteren? Wordt de P1 dongle meegeleverd?Prpro005 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Via vpn kom je erop de site is voor NL geblokkeerd. Er zit natuurlijk een btw verschil (geen btw in Duitsland op accu's) en met die 10 procent vakantiegeld actie is het verschil ex btw maar 60 euro. Maar dan nog...
@DRK die dongle kost maar 35 euro bij zinvolt dus dat lijkt mij niet het probleem. Mijn unit heeft overal Alpha branding dus ik kan me niet voorstellen dat een duitse unit hier niet werkt.
Ik heb de accu maar weer in huis gezet. hij stond in de schuur staan die warm werd.
Wat mij wel verbaasde is dat als de accu de hoge temperatuur melding geeft hij naar 0w gaat en de ventilator uitzet. Het duurde ook een tijd na de verhuizing voordat hij genoeg afgekoeld was. Toen ging de ventilator pas weer aan.
Heeft iemand dit ook al eens gehad? Bug?
Wat mij wel verbaasde is dat als de accu de hoge temperatuur melding geeft hij naar 0w gaat en de ventilator uitzet. Het duurde ook een tijd na de verhuizing voordat hij genoeg afgekoeld was. Toen ging de ventilator pas weer aan.
Dit is bij mij niet het geval. Buiten het venster ontlaad de batterij niet. Wel een paar keer gehad nu dat ik wel de notificatie krijg dat de prijs drempel bereikt is en de batterij start met laden, hij dit uiteindelijk na 30 min niet bleek te doen. Na handmatig switchen naar een andere modus en weer terug naar dynamisch starte hij wel ineens met laden.Concept8 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Bij mij ontlaadt de boel buiten het dynamisch prijsbereik vaak met zo'n 200 W, hebben anderen dat ook? Ik zou verwachten dat hij dan gewoon op 0 staat en alleen ontlaadt als aan de prijsvoorwaarde voldaan is.
Kortom; er is inderdaad nog ruimte voor verbetering😉
Ik heb de klantenservice hierover gemaild, ze zeggen dat dit niet de bedoeling is en gaan het rapporteren.turbodiesel13 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:49:
[...]Buiten het venster ontlaad de batterij niet.
Ik heb de mijne nog in de garage staan maar ik vermoed dat de temperatuur daar ook tegen de 45 graden zal zijn. Ik vroeg mij af of dat Eva een melding geeft wanneer de omgeving of Eva zelf te warm wordt maar dat lijk jij te bevestigen.freekr schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:39:
Ik heb de accu maar weer in huis gezet. hij stond in de schuur staan die warm werd.
Morgen nog een hele warme dag dus laat haar nog maar een dagje staan. zit daar een risico aan of is de beveiliging van Eva goed genoeg?
Vanmorgen de mannen van Zinvolt op bezoek gehad vanwege mijn aanhoudende problemen.
Ze hebben de mate vervangen die het probleem deze keer gaf. En tevens de overige 4 mates meteen in ontvangst mogen nemen.
Samen de set opgebouwd en getest. Nu hoop ik eindelijk zorgeloos te kunnen profiteren van deze thuisaccu!
Ze hebben de mate vervangen die het probleem deze keer gaf. En tevens de overige 4 mates meteen in ontvangst mogen nemen.
Samen de set opgebouwd en getest. Nu hoop ik eindelijk zorgeloos te kunnen profiteren van deze thuisaccu!
De unit stinkt niet en doet het nog na verplaatsen. Dat is in iedergeval iets. Er staat in de logs verder niets behalve over temperature.Wil.B schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:33:
[...]
Ik heb de mijne nog in de garage staan maar ik vermoed dat de temperatuur daar ook tegen de 45 graden zal zijn. Ik vroeg mij af of dat Eva een melding geeft wanneer de omgeving of Eva zelf te warm wordt maar dat lijk jij te bevestigen.
Morgen nog een hele warme dag dus laat haar nog maar een dagje staan. zit daar een risico aan of is de beveiliging van Eva goed genoeg?
Ik heb de units nu enige dagen staan en er vallen me twee zaken op en ik kan nu niet direct een goede oplossing vinden behalve aan de slag gaan met HA en een slimme meter simulator lijkt het.
Als één van de units op 100% is en de andere nog niet gaat er nog best wat lading naar de unit op 100%. Zien jullie dit ook en stabiliseert dit naar een aantal cycles?
Verder merk ik dat als alle accu's 100% zijn er nog een kleine 100W naar de units blijft lopen. Iemand hier een mooie verklaring voor?
Als één van de units op 100% is en de andere nog niet gaat er nog best wat lading naar de unit op 100%. Zien jullie dit ook en stabiliseert dit naar een aantal cycles?
Verder merk ik dat als alle accu's 100% zijn er nog een kleine 100W naar de units blijft lopen. Iemand hier een mooie verklaring voor?
PC gamer
Ik weet niet in hoeverre de waarden in de app betrouwbaar zijn. Ik zie bij mij ook dat het systeem geregeld al op 100% staat en dat er toch nog een half uurtje vermogen wordt opgenomen.Topslob schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:20:
Ik heb de units nu enige dagen staan en er vallen me twee zaken op en ik kan nu niet direct een goede oplossing vinden behalve aan de slag gaan met HA en een slimme meter simulator lijkt het.
Er zit nog wat (niet beschikbare) marge in de accu's neem ik aan. Daardoor geeft de app al 100% aan, terwijl de BMS nog aan het balanceren is.
Ik ben wel erg benieuwd, hoe je dit gedrag denkt te voorkomen met HA en een slimme meter simulator.
Vooralsnog heb ik de Energy Life app op "Slimme modus: Dynamische controle" staan en dit lijkt mij een toepasbaar scenario voor alle seizoenen zonder al te veel slijtage. Ik denk dan dat je de logische handelswijze volgt: inkopen wanneer het goedkoop is en verkopen/gebruiken als het duur is. Op deze manier blijft de Energy Life app ook de werkelijkheid weergeven.
Hamvraag is inderdaad: Hoe zou je een slimme meter simulator kunnen inzetten om nog meer winst te kunnen behalen bij het gebruik van lokale en actuele data (zoals lokaal weer, prijs en energieverbruik in huis) ?
Hamvraag is inderdaad: Hoe zou je een slimme meter simulator kunnen inzetten om nog meer winst te kunnen behalen bij het gebruik van lokale en actuele data (zoals lokaal weer, prijs en energieverbruik in huis) ?
Vanochtend een update ontvangen van de BMS.
Alle accupacks draaien hier nu op v1.20.
Helaas geen release notes te vinden.
Hier hetzelfde. Hopelijk een verbetering in de loadbalancing zodat er gelijkmatiger geladen en ontladen wordt tussen de verschillende batterijen. Ik ben begonnen met 1 Power + 1 Mate en inmiddels 1 Power + 4 Mates maar ik zie nog steeds dat de originele set het zwaarst belast wordt (als in als eerste vol en als eerste leeg)Fuske schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:56:
Hier had ik 2x versie V2.01 en 4x versie V1.19. Na de FW upgrade van vandaag hebben ze nu allemaal versie V1.20.Fuske schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:56:
Ik nu ook versie 1.20 echter zijn de cycli gereset naar 0 en is de SOH 0%. Zal over uurtje nog eens checken of het dan weer klopt
Update 05-07: waardes worden nu weer juist weergegeven
Update 05-07: waardes worden nu weer juist weergegeven
[ Voor 18% gewijzigd door Wil.B op 05-07-2025 09:06 ]
Ik gebruik hiervoor DAO (zie dit topic).Nibblebit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:39:
DAO kijkt naar de verwachtte opbrengst van je zonnepanelen, de dynamische prijzen en wat er nodig is in je huis en baseert daarop wat je batterij moet doen.
De dynamische modus van de app vind ik op dit moment erg onhandig. Je moet elke dag zelf weer de grenswaardes instellen terwijl .de prijzen voor de volgende dag zijn na 13 uur niet zichtbaar zijn. Met DAO en de slimme meter simulator hoeft dat niet.
Ik probeer de hele week al contact te leggen met Zinvolt over de resterende levering van 4 mates en het verzoek om het ontlaadvermogen te verhogen tot 2000watt, maar nog geen reactie. Zijn er vergelijkbare ervaringen of een telefoonnummer om ze op te benaderen?
Ja, hun reactie snelheid is dramatisch maar als ze eenmaal reageren doen ze dat heel netjes en uitgebreidthewhi schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:34:
Ik probeer de hele week al contact te leggen met Zinvolt over de resterende levering van 4 mates en het verzoek om het ontlaadvermogen te verhogen tot 2000watt, maar nog geen reactie. Zijn er vergelijkbare ervaringen of een telefoonnummer om ze op te benaderen?
Ik ben vooral benieuwd hoe de DAO addon de Smart Meter Simulator stuurt met stroom waarden waardoor het P1 scenario van de Energy Life app zich gaat gedragen naar wens. Ik wil namelijk iets soortgelijks als integratie maken maar dan eenvoudiger omdat verwachtings modellen mooi zijn maar soms is het weer op 10km al anders dan het model aan geeft (ik ga liever van actuele data zoals opbrengst uit zonnepanelen). Dus jouw laatste deel "en baseert daarop wat je batterij moet doen" is voor mij belangrijk om te gaan begrijpen. Ik weet hoe stroom waarden naar de Slimme Meter Simulator moeten worden gestuurd. Je kunt negatieve en positieve stroom waarden sturen en inderdaad hier reageert het scenario op.arro3038 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:52:
[...]
DAO kijkt naar de verwachtte opbrengst van je zonnepanelen, de dynamische prijzen en wat er nodig is in je huis en baseert daarop wat je batterij moet doen.
Misschien moet ik toch even die DAO addon installeren en parametiseren om te snappen hoe dat nou in de praktijk je batterij kan aansturen icm de Smart Meter Simulator terwijl deze op een p1 scenario staat ingesteld.
[ Voor 13% gewijzigd door Nibblebit op 05-07-2025 14:29 ]
Net firmware update van de accu's geïnstalleerd, ook aan het spelen met de dynamische modus, want sinds dit weekend over op Frank Energie. Maar ondertussen keldert de SOC wel heel hard naar beneden...toeval (want vandaag ook geen zon) of respecteert de update de drempelwaarde van 10% niet?
EDIT (13:52): de batterij reageert nu helemaal niet meer op de app. Wijzigen naar snelladen of modus aangepast zorgt er ook niet voor dat hij weer gaat laden.
EDIT 2 (14:14): de slimme handelsmodus van Frank overruled denk ik alle instellingen van de energy life app? Nu geen nut om te handelen dus batterij op pauze. Zie screenshot./f/image/gIGBt3gipZNIQz43kOBhgJGd.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast sta ik open voor alle tips over juiste instellingen met dynamisch contract Frank en het koppelen met de ZinVolt batterij. Iemand al goede ervaringen mee?
serienummers verwijderd, post is weer editbaar
EDIT (13:52): de batterij reageert nu helemaal niet meer op de app. Wijzigen naar snelladen of modus aangepast zorgt er ook niet voor dat hij weer gaat laden.
EDIT 2 (14:14): de slimme handelsmodus van Frank overruled denk ik alle instellingen van de energy life app? Nu geen nut om te handelen dus batterij op pauze. Zie screenshot.
/f/image/gIGBt3gipZNIQz43kOBhgJGd.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast sta ik open voor alle tips over juiste instellingen met dynamisch contract Frank en het koppelen met de ZinVolt batterij. Iemand al goede ervaringen mee?
serienummers verwijderd, post is weer editbaar
[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 12-07-2025 08:31 ]
@Elevien hoe heb je de accu met frank energie gekoppeld?
@Voogel door in het slim handelen gedeelte van de app de Alpha ESS te kiezen met serienummer en check code. Hij herkent de omvormer (met 2000w vermogen) en de 4kW volume.
Vandaag flink verdiend met een mooie onbalanspiek in de late avond! Maar 1 uurtje ontladen en leeggetrokken tot 2% 🫣
Ik heb de batterij nu maar even fysiek uitgezet. Morgen eerst maar weer even laden. En dan de zelfconsumptie + modus uitproberen. En de klantenservice van Frank mailen...
Vandaag flink verdiend met een mooie onbalanspiek in de late avond! Maar 1 uurtje ontladen en leeggetrokken tot 2% 🫣
Ik heb de batterij nu maar even fysiek uitgezet. Morgen eerst maar weer even laden. En dan de zelfconsumptie + modus uitproberen. En de klantenservice van Frank mailen...
[ Voor 58% gewijzigd door Elevien op 08-07-2025 18:55 ]
Hmm ik ben dan toch benieuwd welke api Frank Energie gebruikt om de Zinvolt aan te sturen want de publieke api’s ondersteunen deze functionaliteit niet.Elevien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:39:
@Voogel door in het slim handelen gedeelte van de app de Alpha ESS te kiezen met serienummer en check code. Hij herkent de omvormer (met 2000w vermogen) en de 4kW volume.
Het schijnt dat Frank Energie samen werkt met AlphaESS en andere firmware erop zet. Dat is wel interresant maar geeft de gebruiker misschien minder vrijheid. Kwestie van vertrouwen ook denk ik. Bij Frank Energie is er geen sprake van een eigen P1 dongle maar de AlphaESS dongle wordt gebruikt. Ik ga dus eens Frank Energie uitproberen. Bedankt voor de tip @Elevien
[ Voor 3% gewijzigd door Nibblebit op 08-07-2025 08:42 ]
@Elevien misschien wel goed om je screenshot even weg te halen, je exposed een beetje te veel informatie.
Firmware update van BMS naar 1.20 net ook gedaan.. ging soepel. Helaas/jammer geen version notes..
Ik krijg ze helaas met geen mogelijkheid geupdate. Zelfs al geprobeerd om alleen de unit los direct naast de router te plaatsen, maar update blijft helaas mislukken. Opzich weet ik niet wat ik mis want er zijn geen release notesGadgetKoen schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:55:
Firmware update van BMS naar 1.20 net ook gedaan.. ging soepel. Helaas/jammer geen version notes..
ohh dat is irritant een ook lastig te begrijpen zeg..heb gewoon "upgrate" ingedrukt bij een van de batterijen en was toen in ca 5min klaar. Heeft alle batterijen ineen keer gedaan. Daarna begon hij weer stroom terug te leveren (was einde middag met 90SOC ofzo en mijn auto aan de lader) alsof er niets was gebeurd.
WIFI ontvangst is goed op de plek waar de set staat.
WIFI ontvangst is goed op de plek waar de set staat.
Mijn systeem met 5* evamate en evapower werkt sinds kort met p1 op zelfverbruik. Werkt prima maar zoals elders ook gemeld is het systeem te traag voor snelle grote verbruikers. Dat betekend dat ik met meer dan voldoende zon toch minimaal 1kwh per dag gebruik. Systeem reageerd erg langzaam op verbruik en langzaam op wegvallen verbruik. Systeem gaat dan echt in stapjes van 10w omhoog en omlaag. Bij 2kw van een waterkoker is de waterkoker al klaar als de accu nog steeds meer levert. Het teruglopen van het leveren duurt dan ook weer > 1 minuut. Hopelijk komt er nog een update voor dit probleem. De accu van Homewizard doet dit veel en veel beter.
Dit is eerder op het forum ook al eens voorbij gekomen.ekuepers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:02:
Mijn systeem met 5* evamate en evapower werkt sinds kort met p1 op zelfverbruik. Werkt prima maar zoals elders ook gemeld is het systeem te traag voor snelle grote verbruikers. Dat betekend dat ik met meer dan voldoende zon toch minimaal 1kwh per dag gebruik. Systeem reageerd erg langzaam op verbruik en langzaam op wegvallen verbruik. Systeem gaat dan echt in stapjes van 10w omhoog en omlaag. Bij 2kw van een waterkoker is de waterkoker al klaar als de accu nog steeds meer levert. Het teruglopen van het leveren duurt dan ook weer > 1 minuut. Hopelijk komt er nog een update voor dit probleem. De accu van Homewizard doet dit veel en veel beter.
- heeft kennelijk deels ook te maken met de grote omvormer die in deze unit zit een +/-2KwH. Homewizard heeft een +/- 0.8kwh omvormer. de weg van 2000 naar 0 is een stuk sneller dan van 800 naar 0 :-)
- Onze units reageren met stapjes van 30w; en gaan snelle wisselingen in belasting niet helemal gladstrijken. Zou idd fijn zijn als dit sneller kan. Maar voor mij geen drama.
Op zonnige dagen dat ik thuis ben, heb ik de accu voor 1300 al vol, daarna hang ik mijn auto aan de lader om meer zonnestroom op te slurpen en doet de batterij ook mee met leveren. Rond een uurtje of 1700 stop ik de auto en laat ik de accu weer vol met zonenergie lopen voor de avond/nacht. Op die manier gebruik ik de capaciteit van de batterij 1.5x op een dag. Zie ik met een homewizard niet gebeuren (laad stuk minder snel op)
- Snelheid van de P1 meting is deels afhankelijk van hoe slim je meter is. Ik heb zelf een meter die elke 10s een puls geeft helaas. De P1 meter kan met de beste wil van de wereld niet meer signaal krijgen. Denk dat dit voor de homewizard ook opgaat.
Voor mijn sittuatie is een 5kwh (mijn setup en kan naar 6) die kan laden met bijna 2kwh vermogen is grote pre. Die met een HW setup niet gaat lukken. Daarnaast ben je dan ook nog eens 2800 (2x2.5kwh) kwijt; een stuk meer dan met Zinvolt (Evapower).
Nacht verbruik is heel stabiel en doet de batterij overigens goed genoeg.
Wel zijn er nog een hoop kleine verbeterpunten die niet heel snel worden opgepikt wat ik jammer vind. Verwacht dat HW dit een stuk beter voor elkaar heeft omdat ze al veel langer op de markt zijn met een mooi geintegreerd platform met nog meer mooie Energie management gadgets
Ik moet ook nog een strategie bepalen voor de thuisaccu en laadpaal met p1 koppeling. Ergens is het volgens mij namelijk zonde als de thuisaccu het vermogen van de laadpaal opschroeft. Je hebt immers telkens laad en ontlaad verliezen. Mijn idee nu is om de thuisbatterij met HW plug uit te schakelen als de auto laad (laadpaal kan ik niet via Home Assistant aansturen). Zonnestroom gaat het best namelijk direct de auto in. Is de auto niet aan het laden (op de zon) dan moet de thuisaccu zoveel mogelijk doen. Hoe hebben anderen dit opgelost of altijd de thuisaccu laten meedraaien en dan dus sneller de auto opladen (zon plus thuisaccu)?GadgetKoen schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:34:
[...]
Dit is eerder op het forum ook al eens voorbij gekomen.
- heeft kennelijk deels ook te maken met de grote omvormer die in deze unit zit een +/-2KwH. Homewizard heeft een +/- 0.8kwh omvormer. de weg van 2000 naar 0 is een stuk sneller dan van 800 naar 0 :-)
- Onze units reageren met stapjes van 30w; en gaan snelle wisselingen in belasting niet helemal gladstrijken. Zou idd fijn zijn als dit sneller kan. Maar voor mij geen drama.
Op zonnige dagen dat ik thuis ben, heb ik de accu voor 1300 al vol, daarna hang ik mijn auto aan de lader om meer zonnestroom op te slurpen en doet de batterij ook mee met leveren. Rond een uurtje of 1700 stop ik de auto en laat ik de accu weer vol met zonenergie lopen voor de avond/nacht. Op die manier gebruik ik de capaciteit van de batterij 1.5x op een dag. Zie ik met een homewizard niet gebeuren (laad stuk minder snel op)
- Snelheid van de P1 meting is deels afhankelijk van hoe slim je meter is. Ik heb zelf een meter die elke 10s een puls geeft helaas. De P1 meter kan met de beste wil van de wereld niet meer signaal krijgen. Denk dat dit voor de homewizard ook opgaat.
Voor mijn sittuatie is een 5kwh (mijn setup en kan naar 6) die kan laden met bijna 2kwh vermogen is grote pre. Die met een HW setup niet gaat lukken. Daarnaast ben je dan ook nog eens 2800 (2x2.5kwh) kwijt; een stuk meer dan met Zinvolt (Evapower).
Nacht verbruik is heel stabiel en doet de batterij overigens goed genoeg.
Wel zijn er nog een hoop kleine verbeterpunten die niet heel snel worden opgepikt wat ik jammer vind. Verwacht dat HW dit een stuk beter voor elkaar heeft omdat ze al veel langer op de markt zijn met een mooi geintegreerd platform met nog meer mooie Energie management gadgets
Ik denk niet dat het goed is voor de accu om geregeld keihard uitgeschakeld te worden via een hw of wat voor plug dan ook.Banjy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Ik moet ook nog een strategie bepalen voor de thuisaccu en laadpaal met p1 koppeling. Ergens is het volgens mij namelijk zonde als de thuisaccu het vermogen van de laadpaal opschroeft. Je hebt immers telkens laad en ontlaad verliezen. Mijn idee nu is om de thuisbatterij met HW plug uit te schakelen als de auto laad (laadpaal kan ik niet via Home Assistant aansturen). Zonnestroom gaat het best namelijk direct de auto in. Is de auto niet aan het laden (op de zon) dan moet de thuisaccu zoveel mogelijk doen. Hoe hebben anderen dit opgelost of altijd de thuisaccu laten meedraaien en dan dus sneller de auto opladen (zon plus thuisaccu)?
Er is een elegante oplossing met de slimme meter simulator. Als je op simulator zoekt dan vind je de posts direct. Je moet wel ff wat knutselen in bijvoorbeeld Home Assistant, maar dat hoeft niet erg ingewikkeld te zijn.
In theorie ben ik het met je eens natuurlijk.Banjy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Ik moet ook nog een strategie bepalen voor de thuisaccu en laadpaal met p1 koppeling. Ergens is het volgens mij namelijk zonde als de thuisaccu het vermogen van de laadpaal opschroeft. Je hebt immers telkens laad en ontlaad verliezen. Mijn idee nu is om de thuisbatterij met HW plug uit te schakelen als de auto laad (laadpaal kan ik niet via Home Assistant aansturen). Zonnestroom gaat het best namelijk direct de auto in. Is de auto niet aan het laden (op de zon) dan moet de thuisaccu zoveel mogelijk doen. Hoe hebben anderen dit opgelost of altijd de thuisaccu laten meedraaien en dan dus sneller de auto opladen (zon plus thuisaccu)?
In de praktijk is het bij mij zo dat als ik de auto aan de lader hang en de auto op minimale laadstroom zet (~5A 3 fase )de zonnepanelen het net wel of niet bijhouden. Als ze het niet bijhouden dan gaat ik verbruiken van het net, en dat wil ik niet. Zeker als de accu dan al vol is, en ik hem later op de dag toch weer kan aftoppen. Ik neem de laadverliezen dan voor lief.
Met mijn nieuwe vaste contract heb ik "Gratis stroom" tussen 1200-1700 in het weekeinde; dan blaf ik de auto natuurlijk zo snel mogelijk vol op 16A/3 fase.
Evengoed zou het wel heel prettig vinden als je in de app van de Zinvolt/EVA een optie zou hebben om de Accu tijdelijk "uit" te schakelen of een timer voor vanaf wanneer hij mag gaan ontladen zodat je hem pas na zeg 1800. Dat is nu vooral onthandig en patchwork in mijn beleving.
Ik kan het vermogen van mijn granny charger ook niet via HA aanpassen, maar wel de laadstroom van mijn e-golf. In deze tijd van het jaar is het trouwens geen probleem: ik laad de auto nu overdag met 1-fase 16A. Dat vermogen wordt dan geleverd door de zonnepanelen en de thuis accu. 's Avonds tegen 18:00 zit de accu dan vol (voordeel van een auto met een kleine accucapaciteitBanjy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb de accu tijdelijk uitgeschakeld door in de app een aangepast laad/ontlaad modus te makenGadgetKoen schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Evengoed zou het wel heel prettig vinden als je in de app van de Zinvolt/EVA een optie zou hebben om de Accu tijdelijk "uit" te schakelen of een timer voor vanaf wanneer hij mag gaan ontladen zodat je hem pas na zeg 1800. Dat is nu vooral onthandig en patchwork in mijn beleving.
Zodra ik deze aanklik gaat de accu 24 uur ontladen met 0 Watt.
Oftewel hij doet niks. Het is nog steeds handmatig maar dit werkt wel.
De auto kan gewoon vol laden met mijn maximale zonnestroom en de accu blijft vol.
Zodra ik stop met laden zet ik de accu weer op eigen verbruik (P1) en dan doet hij weer automatisch zijn werk.
Het is natuurlijk zonde om +/- 800Watt in de auto te stoppen waarvoor 1000Watt uit de accu gehaald word.
Die 800 Watt gebruik ik liever om de nacht op 0 te blijven scheelt ook weer slijtage van de accu van extra ontladen/opladen.
[ Voor 5% gewijzigd door taquel_287 op 10-07-2025 21:25 ]
Dat is een goede tip. Heb meteen ook zo'n schema aangemaakt. Dan kan ik die handmatig activeren wanneer nodig.taquel_287 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Ik heb de accu tijdelijk uitgeschakeld door in de app een aangepast laad/ontlaad modus te maken
De auto kan gewoon vol laden met mijn maximale zonnestroom en de accu blijft vol.
Zodra ik stop met laden zet ik de accu weer op eigen verbruik (P1) en dan doet hij weer automatisch zijn werk.
Het is natuurlijk zonde om +/- 800Watt in de auto te stoppen waarvoor 1000Watt uit de accu gehaald word.
Die 800 Watt gebruik ik liever om de nacht op 0 te blijven scheelt ook weer slijtage van de accu van extra ontladen/opladen.
Voor dit doeleinde is het al genoeg om alleen het ontladen op 0 te zetten lijkt mij? Wat zou laden doen zonder instelling, ik neem aan niks?
JA ik bedoelde ook alleen een ontladen instelling.
Zodra je van 00:00 - 23:59 ontladen met 0 Watt instelt kan je ook geen laad functie meer aanzetten ivm overlappende tijden.
Zodra je van 00:00 - 23:59 ontladen met 0 Watt instelt kan je ook geen laad functie meer aanzetten ivm overlappende tijden.
Thanks, zal er eens mee spelen. blijft wel dat je er dan dus actief mee bezig moet zijn/blijven wat ik eigenlijk niet wil. Ik zou toch liever een gecombineerde functie zien zodat hij wel laad, maar niet ontlaad op aangegeven tijden.taquel_287 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Ik heb de accu tijdelijk uitgeschakeld door in de app een aangepast laad/ontlaad modus te maken
Het zou tof zijn als je dat in de app zelf zou kunnen instellen zodat hij op een bepaalde tijd zelf omschakelt van 'Aangepast' naar 'Eigen verbruik (P1)'taquel_287 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Ik merk regelmatig dat hij bij 'Eigen verbruik (P1)' te vroeg start met laden (bij nog hoge prijzen), dan zet ik 'm handmatig op latere tijden. Maar dan moet ik de tijd in de gaten houden om 'm weer terug op ' Eigen verbruik (P1)' te schakelen.
@ThinkAboutIt : de wens is al vaker gekomen, zowel voor laden als ontladen. Samengevat willen we (ik ook) eigenlijk een Eigen verbruik modus met een tijdvenster waarin er alleen geladen mag worden en een tijdvenster waarin er alleen ontladen mag worden.
Daarmee zou je dan ook kunnen regelen dat je bijvoorbeeld tijdens het thuisladen van je EV de thuisbatterij leeg trekt.
Daarmee zou je dan ook kunnen regelen dat je bijvoorbeeld tijdens het thuisladen van je EV de thuisbatterij leeg trekt.
[ Voor 19% gewijzigd door dennisfr op 12-07-2025 09:58 ]
Het zou mooi zijn om een integratie voor HA te kunnen bouwen met een laden/ontladen-switch die je via een automation kunt sturen. De AlphaEss API kan dit wel maar beperkt zich tot 1x per dag als ik het zo lees. Tot die tijd doe ik het met het model van Frank Energie (21 juli krijg ik de levering). Ondertussen nog meer info gevonden over hoe Frank Energie mijn Zinvolt aan kan sturen: https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie
[ Voor 35% gewijzigd door Nibblebit op 13-07-2025 12:35 ]
Zoals al eerder gezegd door andere forumleden: met de P1-simulator werkt dit uitstekend. Momenteel kan ik via HA de accu aansturen met iedere waarde tussen -800W (ontladen) en 2000W (laden).Nibblebit schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:13:
Het zou mooi zijn om een integratie voor HA te kunnen bouwen met een laden/ontladen-switch die je via een automation kunt sturen. De AlphaEss API kan dit wel maar beperkt zich tot 1x per dag als ik het zo lees. Tot die tijd doe ik het met het model van Frank Energie (21 juli krijg ik de levering). Ondertussen nog meer info gevonden over hoe Frank Energie mijn Zinvolt aan kan sturen: https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie
@diamanten Dat kan maar je leidt het ingestelde scenario om de tuin door voor te doen alsof er andere stromen lopen (positief of negatief). Dat vind ik wat anders dan rechtstreekse invloed op het EMS. Als het anders is hoor ik dat natuurlijk graag.
Is er iemand met de simulator en dynamisch tarieven die al wat kan roepen over de financiën? Ik draai 99% van de tijd op P1 met Tibber en sta nu op ~9 euro winst. (475kWh laden/351kWh ontladen). Ik ben wel benieuwd hoeveel verschil het actief sturen op dynamische tarieven zou doen maar wil niet gelijk de simulator aanschaffen.