Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-06 22:18
Ook weer eens een update. Vanaf februari, eerst met twee mates, vanaf maart met 5 mates. Bijna alleen maar in p1 stand. Ook ongeveer een 78% RTE. En dat zie ik bij anderen ook vaak terug volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwkzj-QllTIOWgE1IW-wd6cKWmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFT4wQnNZdHSOsRUTShWWHpX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Wil.B schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:59:
[...]
Overigens heb ik nu ook een foutmelding op het display. De app geeft geen foutmelding of storing.

[Afbeelding]
Ik heb deze ook gehad en vraag aan support gesteld. Onderstaand hun antwoord destijds:
Bedankt voor je bericht.

De melding die je ziet op het display betreft zeer waarschijnlijk de batterij-storingsindicator die automatisch oplicht bij het bereiken van 100% laadniveau. Dit is een ingebouwde beveiligingsfunctie tegen overladen van de batterij.

Zodra de batterij volledig is geladen, schakelt het systeem tijdelijk het laden uit en kan dit lampje even oplichten. Dit is normaal gedrag en geen storing of foutmelding. In de app zie je dit meestal niet terug, omdat het geen echte foutstatus is, maar puur een beschermingssignaal van het systeem.

Je hoeft in dit geval niets te doen — het systeem regelt dit automatisch. Uitschakelen is niet nodig.

Mocht je de melding vaker of op andere momenten zien (bijv. bij lage SOC of zonder laadactiviteit), laat het dan gerust weten, dan kijken we graag even mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:52
Zojuist 2x 585Wp zonnepanelen aangesloten op de EvaPower. Direct nog wat extra opwek en bij een volle accu wordt het opgewekte vermogen gewoon teruggeleverd aan het net.
(mocht iemand zich afvragen of Evapower dan stopt met zonne-energie genereren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Welke zonnepanelen heb je aangesloten? Ik wil er ook nog gaan kopen maar zoveel veel opties en merken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
@NLWildcard : DMEGC 585. Die vallen binnen de specs van EvaPower. Dat zijn wel flinke jongens trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Hul
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-06 20:41
Beste. Mede Eva-power gebruikers.

Ik ben aan het uit zoeken wat nu de beste modes is voor mij situatie.
Het mooiste zou zijn om hem op te laden als de energie prijs het laagste is en te ontladen was de prijs het hoog is.
Dus met de “dynamische controle”
Alleen heb ik wel het idee dat Eva power wel deze energieprijzen binnenhaalt maar niet overneemt om automatisch te gaan schakelen tussen opladen en opladen.
Was even power op de P1-regeling staat gebeurt dit wel alleen dan op energie teruggave van de zonnepanelen en het energiegebruik van de woning.

Is er iemand die dit al geautomatiseerd heeft of weet waar de juiste instellingen staan?
Ik ben ook in het bezit van een Homey, maar volgens mij werkt deze niet zo lekker samen met de Eva, power om hem te kunnen laten opladen en opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 00:18
Vraag: ondersteunt de Life Energy app meerdere gebruikers?
Mijn situatie: ik wil dat een gezinslid ook de Evapower kan bedienen op zijn/haar smartfoon. Moet ik dan mijn accountgegevens delen (liefst niet) of kan zij/hij een nieuw account aanmaken en dan ook de Evapower toevoegen?
Hoe hebben jullie dit geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky5
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-06 08:40
Ik heb zojuist de Eva Power met 5 extra accu's besteld, ik vraag me af of ze ook aangestuurd kunnen worden zonder gebruik van P1 meter. Ik heb nog een Ferraris meter en daar heb ik een Shelly pro 3EM op geinstalleerd die mijn Home Assistant aanstuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-06 09:07
@Dusky5 dan kan je de slimme meter simulator gebruiken https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLWildcard
Je opties zijn dan beperkt, en dan alleen op basis van alphaess apis. Je zou kunnen overwegen wwn brug te maken met de p1simulator. Dan kan je bij voorbeeld via home assiatant het 1 uitlezen en dan van de meegeleverde p1 dongle alsnog de Eva aansturen. Maar dat is wel qat knutselwerk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:34
NLWildcard schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:31:
Je opties zijn dan beperkt, en dan alleen op basis van alphaess apis. Je zou kunnen overwegen wwn brug te maken met de p1simulator. Dan kan je bij voorbeeld via home assiatant het 1 uitlezen en dan van de meegeleverde p1 dongle alsnog de Eva aansturen. Maar dat is wel qat knutselwerk...
Ik vond dat geknutsel erg mee vallen en het werkt voor mij heel erg goed de combinatie van Home Assistant, Day Ahead Optimizer en de slimme meter simulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 10:34

Dennisb1

VCDS 058

Welke is nou beter qua RTE?

De Eva of de Homewizard? De Eva is per kWh scherper geprijsd, zo'n 100 euro goedkoper namelijk (uitgaande van de maximale capaciteit van de Eva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Ik weet niet wat de rte van homewizard is, Eva is iig rond de 78 procent bij 800w ontladen. Dat zal hoger zijn bij 2000w ontladen verwacht ik omdat de omvormer dan efficiënter is. De HW kan max 800w terugleveren en heeft daar een meer geoptimaliseerde omvormer voor. Mijn verwachting zou dan ook zijn dan bij 800w de homewizard iets efficiënter zal zijn.

Echter zou ik me niet blind staren op de rte maar ook kijken naar de andere functies zoals noodstroomogelijkheden en direct aansluiten van zonnepanelen. Die twee laatste waren voor mij de belangrijkste overweging om voor Eva te gaan ipv homewizard (hoewel ik het huis verder vol heb hangen met hw spullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:39
Als je de batterij oplaad met zonnestroom is de RTE helemaal niet interessant.
De RTE wordt ook sterk beïnvloed door de manier van op en ontlading, als dat schommelt op het huisgebruik van 100 tot 400 watt is het een stuk lager dan als je continue op maximaal vermogen op en ontlaad, de omvormer werkt dan efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinater
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 13:20
dennisfr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat dit beide vragen beantwoord:
[Afbeelding]
Sinds 10 uur zijn twee wassen gedraaid, de wasdroger (warmtepomp) is bezig en de vaatwasser is bijna klaar.
[Afbeelding]
Hi Dennis! Zou jij kunnen delen welke waardes je in HA voor 't energy dashboard gebruikt? Ik heb hem vanmorgen aangesloten, maar zowel "Charge" als "Discharge" worden bij mij niet geupdate en staan tevens in de min (Ik heb het systeem van iemand overgenomen). Overigens heb ik mijn P1 nog niet binnen, dus wellicht is dat het issue. Leek me toch de moeite even te verifieren met iemand die hem heeft draaien?

Dankje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinater
Nilsinater schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Hi Dennis! Zou jij kunnen delen welke waardes je in HA voor 't energy dashboard gebruikt? Ik heb hem vanmorgen aangesloten, maar zowel "Charge" als "Discharge" worden bij mij niet geupdate en staan tevens in de min (Ik heb het systeem van iemand overgenomen). Overigens heb ik mijn P1 nog niet binnen, dus wellicht is dat het issue. Leek me toch de moeite even te verifieren met iemand die hem heeft draaien?

Dankje!!
Nog even een extra stukje teruggelezen, lijkt erop dat ik de simulator moet gebruiken of even geduldig op m'n P1 moet wachten om charge/discharge te laten updaten :)

Uiteraard wel nog steeds benieuwd naar de gebruikte waardes en of ze bij jou ook in de min staan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
@Nilsinater : aan het energiedashboard heb ik inderdaad Charge en Discharge toegevoegd. Die waardes springen bij mij om middernacht , naar 0 kWh en lopen dan gedurende de dag op, naar positieve waarden.
Doet ‘Instantaneous Battery I/O’ wel iets bij jou? Dat is het actuele vermogen dat er in of uit gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door dennisfr op 21-05-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:35
Vandaag zag ik per toeval een vreemd gebruik snachts, nadat de accu op z'n minimale niveau van 10% was beland.
Dit begon op 17 mei.
In plaats van redelijke vlakke lijn rond de 175w schommelde het nu plotseling tussen de 0 en 500w.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHZOGqWmzv2IMUE6ewQ0XiKDvMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UP6k1QXLz3vzuZwAEvAm0052.png?f=fotoalbum_large

Aangezien die naar 0w sprong soms vermoedde Ik meteen de Eva.

Toen ik in de Energy Life app keek zag ik inderdaad de laadmomenten in de nacht.

Het ligt vermoedelijk aan het feit dat de Off grid standby tijd niet was ingesteld. Hier stond dus niks aangevinkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icJfrM6FoeTcY5cMhJX_q3Nm30E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tRQpLEB8ueohY3eJ7chGhv8E.png?f=fotoalbum_large

Heb deze nu weer ingesteld op 60min. Wat default was dacht ik? Kijken of het nu weer goed gaat.

Het lijkt er sterk op dat de app een update heeft gehad aan de server-side. Aangezien de versie in de app store geen update heeft gehad.

Wellicht goed om dit na te kijken.
(Je loopt er natuurlijk alleen tegenaan als je de accu leeg trekt tot de ingestelde soc)

EDIT: Het had niks te maken met de instelling hierboven.
De SOC kwam bij mij niet onder de 30% opeens en bleef daarna laden en ontladen. Nadere inspectie liet zien dat de extra EvaMate helemaal leeg was (2-3%) En de EvaPower stond nog op 50%. En daar bleef hij op hangen en bleef maar laden en aan het ontladen. Dat lijkt me allesbehalve OK.
Vanochtend alles eens herstart, morgenvroeg nog eens kijken wat er gebeurd..

EDIT2:
Helaas niet opgelost door een reset.. Heb Eva maar eens gemaild :(

[ Voor 13% gewijzigd door Fuske op 23-05-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinater
dennisfr schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:49:
@Nilsinater : aan het energiedashboard heb ik inderdaad Charge en Discharge toegevoegd. Die waardes springen bij mij om middernacht , naar 0 kWh en lopen dan gedurende de dag op, naar positieve waarden.
Doet ‘Instantaneous Battery I/O’ wel iets bij jou? Dat is het actuele vermogen dat er in of uit gaat.
Bedankt Dennis!!

Ondertussen heb ik mijn P1 er gisteren aan gehangen Charge/Dischage staat idd op 0 nu. Dus laten we even zien wat dit doet vandaag!

Instantaneous Battery I/O update wel regelmatig inderdaad! Ik heb alleen het idee dat hij de verkeerde kant op gaat, omdat hij in de min gaat als de accu oplaad en in de plus als de accu ontlaad. Is dit bij jou hetzelfde? Ik kan me namelijk indenken dat dit by design is maar gewoon niet overeenkomt met mijn persoonlijke perspectief.

Instantaneous Grid I/O Total is perfect trouwens! Die update constant mee met boven de 0 verbruik/opladen en onder de 0 is ontladen. En die schommelt nu door de P1 dus consistent met mijn netto grid use mee.

Dus weg gaan eens kijken hoe 't precies loopt vandaag :)

Ik heb overigens ook een template sensor gemaakt die mij DSMR totaal verbruik/opwekking tegen elkaar wegstreept en daarmee netto grid use laat zien. Met de EvaPower zou deze natuurlijk (binnen de piek en capaciteit) vrij dicht bij 0 moeten blijven. Tot op heden ziet dit er goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arro3038
Voor wie ook een slimme meter simulator heeft....

Ik miste nog iets om het board en de nodemcu een beetje te beschermen. Dat is nu ook opgelost middels een heel simpel 3d geprint doosje. Ik heb het op printables gezet voor wie het ook graag wil gebruiken:

https://www.printables.co...ng-slimme-meter-simulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Thx voor de STL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HSJQoDVYZtjrr7lrzFndzza9aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xePJjgLwbRvVeVMQ2Rgmm957.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Die zat in de printer, en geen zin om andere rol te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderijck
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 18:38
janderijck schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:51:
[...]

Heb je ergens wat meer info over hoe je die koppeling gedaan hebt?
Je hebt dat de gesimuleerde meter ingekoppeld in de app?
Update:

Na overleg met Robbshop toestel onder garantie terug gestuurd.
Vandaag de nieuwe binnen gekregen.

P1 meter geeft nog steeds geen waarden door maar via de gekochte simulator gewoon via home assistant de homewizard waarde doorsturen naar de P1 meter van eva en de waarden komen binnen.

Maar nu reageert de EVA niet op injectie of afname naar/van het net. |:(

De firmware upgrades heb ik al 6 keer geprobeerd en falen voortdurend.

Begin het zo stilaan wel gehad te hebben ...

Support alweer gemaild na gebrekkige support bij de vorige batterij...

Nog even en de hele handel gaat terug naar afzender.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdrkvJPNcgvqyHzSm9Nd0N5zuD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OunbmIw2WyrE1PYa9KDSLpOA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBaN8mfb1HKJ-Balumpfv-SGmYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5xPkdJMOORyf7y6RYAjKjUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrhpt9lbqsehMm2B36GIv5g30iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d14jOU0Uvncmdb6o31xo8MmE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
janderijck schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Update:

Na overleg met Robbshop toestel onder garantie terug gestuurd.
Vandaag de nieuwe binnen gekregen.

P1 meter geeft nog steeds geen waarden door maar via de gekochte simulator gewoon via home assistant de homewizard waarde doorsturen naar de P1 meter van eva en de waarden komen binnen.

Maar nu reageert de EVA niet op injectie of afname naar/van het net. |:(

De firmware upgrades heb ik al 6 keer geprobeerd en falen voortdurend.

Begin het zo stilaan wel gehad te hebben ...

Support alweer gemaild na gebrekkige support bij de vorige batterij...

Nog even en de hele handel gaat terug naar afzender.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Omvormer v1.029 is de laatste firmware, tenminste: die draait bij mij ook.
EMS versie is v1.01.43 bij mij, heb jij dat ook?

Ik meen dat ik de eerste keer nadat de koppeling met de P1 meter werkte, nog een keer de EvaPower helemaal moest uit- en weer inschakelen voordat er automatisch werd ge- en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudiKe
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-06 22:58
Hallo allemaal,

Is er hier iemand actief die EVA heeft draaien "naast" een andere thuisaccu, zoals een HomeWizard ?
Ik ben erg benieuwd hoe dat samen gaat. Theoretisch kunnen ze elkaar gaan laden/ontladen maar ik verwacht dat, mede door de traagheid van de EVA, de HomeWizard meestal leidend zal zijn.
NOM is voor mij niet het doel, maar wel om mijn teruglevering te verminderen en zoveel mogelijk vermogen op te kunnen slaan om 's nachts te kunnen gebruiken.
Volgens de laatste berichten ga ik € 907,- per jaar betalen aan terugleverboete :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderijck
dennisfr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:54:
[...]

Omvormer v1.029 is de laatste firmware, tenminste: die draait bij mij ook.
EMS versie is v1.01.43 bij mij, heb jij dat ook?

Ik meen dat ik de eerste keer nadat de koppeling met de P1 meter werkte, nog een keer de EvaPower helemaal moest uit- en weer inschakelen voordat er automatisch werd ge- en ontladen.
Ik heb
Firmware Omvormer 1.014
Firmware EMS 1.01.36

Als je met uitschakelen bedoelt dat je 3 seconden op de start knop duwt en even wacht tot hij terug begint wifi te zoeken, dan heb ik dat idd al een paar keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
janderijck schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb
Firmware Omvormer 1.014
Firmware EMS 1.01.36

Als je met uitschakelen bedoelt dat je 3 seconden op de start knop duwt en even wacht tot hij terug begint wifi te zoeken, dan heb ik dat idd al een paar keer gedaan.
Ik weet niet zeker of je het apparaat dan helemaal uitgeschakeld hebt. Ik heb eerst de EvaMates uitgeschakeld en vervolgens de EvaPower. En dan echt helemaal uit: Display en de knop waren helemaal uit. Even een paar minuten uitlaten en dan in omgekeerde volgorde weer inschakelen.
Misschien helpt dat ook om de firmware update er door te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Er is een nieuwe update van de Energy Life app. Versie 3.0.5
In ieder geval beschikbaar voor Android.

De app gaf zelf een melding dat er een update beschikbaar was. Deze downloadde echter de .apk file in plaats van de update te installeren vanuit de Play Store. :|

Ik heb hem vervolgens zelf via de Play Store geupdate. Helaas startte de app bij mij daarna niet meer op. Heb hem dus maar even volledg opnieuw geinstalleerd waarna deze weer werkt.

Vernieuwingen:
Optimization: Mode settings interface and bug fixes.

Ben momemteel nog altijd in afwachting van reactie van Eva omtrent mijn probleem. Nog altijd trekt die 1 accu helemaal leeg en de hoofdunit komt niet onder de 58%. Zelfs niet met maximaal uitgangsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-06 13:54
Zelfde bij mij. App werkt niet na installatie via APK maar wel weer na verwijderen en nieuwe installatie play store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwindob
Ik heb er nog eentje om te weten.
Bij mij schakelde de omvormer regelmatig uit zodra de accu vol was. Log melding van de omvormer over het stroom rooster over druk.
Na onderzoek door EVA geven ze aan dat de omvormer bij 245V uitschakelt als beveiliging tegen overspanning. (Wat panelen verplicht doen bij 253V)
Mogelijke oplossingen die ze aangeven, andere fase gebruiken, beveiliging naar 250V of mee leven.
Ik heb de 250V optie gevraagd.
NB. Dit gebeurt pas of heb ik pas in de gaten sinds ik ook panelen aan de EVA heb gekoppeld.
En ik heb daadwerkelijk 245V (gehad) op de momenten dat EVA uitschakelt. Het is me nog niet duidelijk hoe lang de spanning onder welke waarde moet zijn voordat weer ingeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-06 11:33
Fuske schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:42:
Er is een nieuwe update van de Energy Life app. Versie 3.0.5
In ieder geval beschikbaar voor Android.

De app gaf zelf een melding dat er een update beschikbaar was. Deze downloadde echter de .apk file in plaats van de update te installeren vanuit de Play Store. :|

Ik heb hem vervolgens zelf via de Play Store geupdate. Helaas startte de app bij mij daarna niet meer op. Heb hem dus maar even volledg opnieuw geinstalleerd waarna deze weer werkt.

Vernieuwingen:
Optimization: Mode settings interface and bug fixes.

Ben momemteel nog altijd in afwachting van reactie van Eva omtrent mijn probleem. Nog altijd trekt die 1 accu helemaal leeg en de hoofdunit komt niet onder de 58%. Zelfs niet met maximaal uitgangsvermogen.
Mijn inziens is er niets vernieuwends in de app. Alleen de uitleg van de verschillende modes ziet er iets meer fancy uit.

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 16:23
Ik had het APK bestand gekozen om te installeren. Hierna ook geen toegang meer. Maar via Instellingen\App Beheer even de gegevens gewist van de app en toen had ik, na opnieuw inloggen, weer toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 20:02
Op iOS ook update sinds 5 uur geleden beschikbaar in de aoo store, kunnen updaten zonder problemen, maar op het oog inderdaad alleen wat cosmetische look & feel aanpassingen.

Overigens zie ik nog steeds regelmatig in de app dat Eva bijvoorbeeld te lang stroom levert, terwijl ik zie (via een andere app, die werkt via CT klemmen, niet via de P1, en dus veel sneller is) dat er al 30 seconden (soms langer) stroom wordt teruggeleverd aan het net. Ik weet dat Eva via P1 slechts elke 10 seconden een update krijgt, maar soms lijken een aantal updates overgeslagen te worden en Eva daardoor (nog) langzamer te reageren? Iemand die dit herkend? (ik zie wel het lampje op de Eva P1 meter dan gewoon elke 10 seconden knipperen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderijck
dennisfr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Ik weet niet zeker of je het apparaat dan helemaal uitgeschakeld hebt. Ik heb eerst de EvaMates uitgeschakeld en vervolgens de EvaPower. En dan echt helemaal uit: Display en de knop waren helemaal uit. Even een paar minuten uitlaten en dan in omgekeerde volgorde weer inschakelen.
Misschien helpt dat ook om de firmware update er door te krijgen.
Inderdaad, alles was uit.

EVA support is tot dezelfde conclusie gekomen:

Via afstand zien we dat het systeem nog op een oude firmware draait, bij het updaten komt er een foutmelding.

Dus dat is het 2e toestel op rij waar een fout in zit.

Ik begin sterk mijn twijfels te hebben bij de kwaliteit van voornamelijk de platformen/firmware/software

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4ERVDMPM2ddP-uwJq2rULgxdRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WANZtOqFZJuzPriibE8IVfD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door janderijck op 27-05-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
janderijck schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, alles was uit.

EVA support is tot dezelfde conclusie gekomen:

Via afstand zien we dat het systeem nog op een oude firmware draait, bij het updaten komt er een foutmelding.

Dus dat is het 2e toestel op rij waar een fout in zit.

Ik begin sterk mijn twijfels te hebben bij de kwaliteit van voornamelijk de platformen/firmware/software

[Afbeelding]
Ik begrijp je frustratie. Mijn persoonlijke ervaring (en de algemene stemming in het topic) is dat het allemaal best goed en betrouwbaar werkt, maar als je al 2x bent opgescheept met een maandagochtend exemplaar snap ik dat je ander beeld hebt. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven, succes met de afwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderijck
dennisfr schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Ik begrijp je frustratie. Mijn persoonlijke ervaring (en de algemene stemming in het topic) is dat het allemaal best goed en betrouwbaar werkt, maar als je al 2x bent opgescheept met een maandagochtend exemplaar snap ik dat je ander beeld hebt. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven, succes met de afwikkeling.
Ik probeer objectief en constructief te blijven :D

We zien het wel. Thanks voor het begrip :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Vanochtend kreeg ik 2 pushmeldingen over een firmware upgrade. Ik heb niks hoeven te bevestigen of iets dergelijks maar hij heeft bij mij EMS geupdate van 1.43 naar 1.44E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 12:20
Is het met deze accu ook mogelijk om hem als een soort UPS te gebruiken of werkt het stopcontact alleen maar bij stroomuitval? Ik zoek namelijk een accu thuisaccu met een stopcontact, die ook gewoon werkt als er stroom is en dat ik dan bij stroomuitval de server die er op aangesloten is netjes uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlippieAI
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 11:28

FlippieAI

aka Tweek

Phoolie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:20:
Is het met deze accu ook mogelijk om hem als een soort UPS te gebruiken of werkt het stopcontact alleen maar bij stroomuitval? Ik zoek namelijk een accu thuisaccu met een stopcontact, die ook gewoon werkt als er stroom is en dat ik dan bij stroomuitval de server die er op aangesloten is netjes uit kan zetten.
Dat kan helaas niet. Wanneer de accu ‘on-grid’ staat en dus kan opladen en ontladen via het net zijn de stopcontacten uitgeschakeld. Was zodra de stroom uit valt gaat de accu in off-grid modus waarbij de stopcontacten actief worden.
Om te functioneren als UPS moet er natuurlijk altijd stroom op staan, dus daarvoor is hij helaas niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
FlippieAI schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Dat kan helaas niet. Wanneer de accu ‘on-grid’ staat en dus kan opladen en ontladen via het net zijn de stopcontacten uitgeschakeld. Was zodra de stroom uit valt gaat de accu in off-grid modus waarbij de stopcontacten actief worden.
Om te functioneren als UPS moet er natuurlijk altijd stroom op staan, dus daarvoor is hij helaas niet geschikt.
Dan zal ik dus verder moeten zoeken. Maar wellicht zoek ik wel iets dat helemaal niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Site van Eva tijdelijk gesloten.
Hopelijk blijft 't bij tijdelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky5
Fuske schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:05:
Site van Eva tijdelijk gesloten.
Hopelijk blijft 't bij tijdelijk....
Ze zijn de website aan het vernieuwen, geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-06 21:45
RudiKe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:39:

NOM is voor mij niet het doel, maar wel om mijn teruglevering te verminderen en zoveel mogelijk vermogen op te kunnen slaan om 's nachts te kunnen gebruiken.
Volgens de laatste berichten ga ik € 907,- per jaar betalen aan terugleverboete :-(
Hoe bereken jij die 900 euro "betalen"? Daar staat vast ook een terugleververgoeding tegenover? Ik heb nog een gewoon rechttoe-rechtaan variabel contractje, en hou rechtsonder altijd nog wat over van mijn teruglevering.

Ik produceer waarschijnlijk (een groot deel van mijn "glas" ligt er nog maar sinds afgelopen augustus) ongeveer 6000 kWh. Mijn huishouden verbruikt ongeveer 1800 kWh, mijn EV ongeveer 1400 (thuisladen, onderweg ook nog eens 500) . Ik denk met nu met die accu met 1000 kWh import toe te komen. Alles per jaar.
Sommetje 6000 productie, waarvan 2200 direct eigen gebruik en 3800 teruglevering

3800 terugleveren x 13,5 ct boete = - 513 terugleverboete
1000 salderen x 28 ct = + 280
2800 terugleververgoeding x 15 ct = + 420

Ik hou dus afgerond € 200 over in plaats van dat ik betaal, naast 2200 x 28 ct = € 600 stroom die ik direct zelf gebruik ( of opsla en later zelf gebruik) en dus niet hoef te importeren.

Mijn doel is zo min mogelijk importeren. Mijn EVA installatie is totaal 3kWh, en die kreeg ik in de winterdagen begin februari niet vol. Nu in de zomer krijg ik hem niet leeg :) . Op de 125 dagen dat ik hem heb heeft hij me ongeveer 250 kWh import bespaard (en ongeveer 330 kWh teruglevering) Ongeveer 2kWh/dag dus, En beter gaat dat niet worden.

In diezelfde vier maanden heeft mijn EV-tje 450 kWh teruglevering voorkomen (en 600 euro benzine uitgespaard). Dat hakt er forser in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 14:02
Ik heb recent de laatste update geinstalleerd, ging vlekkeloos overigens.
Versies staan op een van de foto’s.

De instelling om 800W te veranderen naar 2000W is verplaatst. Mijn instelling is nog steeds 800W, voor en na de update. Ik heb niets veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3eicR4_ICBOXKUUGplylh4Nrf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6EM22VjmgECOC1nEHUBTPyWc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00wLVAc3MS5QNO_ONdw4DZdm3BQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SMIuoB13CrJPv9JWYuKUXA8k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIM1sV-VIMcU3h8STTixa1nVcWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Knyvy7yb8a1mIxO1ZcLat2XM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccMeuFG3rPndhzSZ0jPixP3w8Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZGMzxSSUTQp5Rc9cRxyGBBo.jpg?f=fotoalbum_large
Echter (waarschijnlijk na de update) is mijn EvaPower nu met 2000W aan het laden???

Heeft iemand anders dit ook opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
bloek schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:02:
Ik heb recent de laatste update geinstalleerd, ging vlekkeloos overigens.
Versies staan op een van de foto’s.

De instelling om 800W te veranderen naar 2000W is verplaatst. Mijn instelling is nog steeds 800W, voor en na de update. Ik heb niets veranderd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echter (waarschijnlijk na de update) is mijn EvaPower nu met 2000W aan het laden???

Heeft iemand anders dit ook opgemerkt?
Dat heeft hij bij mij altijd al gedaan. De max van 800W is alleen voor ontladen. Laden met 2000W is standaard mogelijk als je voldoende mates hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloek
arro3038 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Dat heeft hij bij mij altijd al gedaan. De max van 800W is alleen voor ontladen. Laden met 2000W is standaard mogelijk als je voldoende mates hebt.
Dat wist ik niet. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
arro3038 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:07:
Laden met 2000W is standaard mogelijk als je voldoende mates hebt.
niet alleen mogelijk, maar moetelijk :)

Ik heb al eens gevraagd om daar ook een beperking op te kunnen zetten, want Eva hangt bij mij in een groep met o.a. ook de wasdroger (ik heb niet zo veel keus hier in huis)
Als Eva 2000 W laadt en zo'n machine start dan gaat die groepszekering naar 20+ A. Het duurt best even voordat EVA dan terug gaat regelen, en ruim een minuut voordat ze onder de 1000 W zit. . Sterker, dat ik op enig moment 5,5 kW PV heb komt nu zo in de zomermaanden best vaak voor, dan is het dus denkbaar dat EVA gewoon doorgaat zonder terug te regelen en die zekering minuten lang die 20+A moet verdragen.

Tot nu toe gaat dat goed, maar ik heb hier toch Support over gemaild. Een instelbare max voor laden is beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Jan VLD schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:19:
[...]

niet alleen mogelijk, maar moetelijk :)

Ik heb al eens gevraagd om daar ook een beperking op te kunnen zetten, want Eva hangt bij mij in een groep met o.a. ook de wasdroger (ik heb niet zo veel keus hier in huis)
Als Eva 2000 W laadt en zo'n machine start dan gaat die groepszekering naar 20+ A. Het duurt best even voordat EVA dan terug gaat regelen, en ruim een minuut voordat ze onder de 1000 W zit. . Sterker, dat ik op enig moment 5,5 kW PV heb komt nu zo in de zomermaanden best vaak voor, dan is het dus denkbaar dat EVA gewoon doorgaat zonder terug te regelen en die zekering minuten lang die 20+A moet verdragen.

Tot nu toe gaat dat goed, maar ik heb hier toch Support over gemaild. Een instelbare max voor laden is beloofd.
Je hebt de Eva dus wel op 2000 W in laten stellen, maar toch andere gebruikers op een groep? Zelf heb ik voor mijn patchkast een aparte groep. In die ruimte kan ik mooi een accu plaatsen, alleen zit daar dus geen aparte groep. Nou gebruiken de router, switch, NAS & NUC niet heel veel stroom. Ik had zelf bedacht dat als je niet boven de 1600 W van overige gebruikers uit zou komen dan kan het. Klopt dat, of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
Phoolie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Je hebt de Eva dus wel op 2000 W in laten stellen,
Nee, ongeacht het aantal mates kan EVA als stekkerapparaat maximaal 800 W ONTladen, en dat is bij mij onveranderd.

Maar met mates gaat EVA vanzelf je stroomoverschot laden, tot 2000 W, dat is de gewone vaste standaardinstelling, max 2000 W laden en 800 W ontladen.
En als EVA om te laden al 2000 W uit de meterkast trekt, en de droger gaat met 2800 W ook nog eens meedoen wordt het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 17:32
Van de week ook de update ontvangen en het valt me op dat de Evapower sindsdien geluidloos is geworden. Wordt nauwelijks meer warm en de fan slaat niet meer aan. Voor die tijd stond de Evapower bij zonnig weer (en dus snel opladen) de hele dag te brommen, nu geen last meer van. Meer mensen dit opgevallen, of verbeeld ik me dit maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Bos986 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:45:
Van de week ook de update ontvangen en het valt me op dat de Evapower sindsdien geluidloos is geworden. Wordt nauwelijks meer warm en de fan slaat niet meer aan. Voor die tijd stond de Evapower bij zonnig weer (en dus snel opladen) de hele dag te brommen, nu geen last meer van. Meer mensen dit opgevallen, of verbeeld ik me dit maar?
Welke versie heb je nu gekregen en waarvan, omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bos986
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 17:32
arro3038 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Welke versie heb je nu gekregen en waarvan, omvormer?
Het is alleen een update van de (ios) app naar versie 3.0.5 geweest.
Je zou niet denken dat dit invloed op de accu/fan heeft, maar daar lijkt het toch op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Bos986 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Het is alleen een update van de (ios) app naar versie 3.0.5 geweest.
Je zou niet denken dat dit invloed op de accu/fan heeft, maar daar lijkt het toch op
Misschien lijkt het zo door het wat koelere weer van de afgelopen dagen?

Overigens: de fan(s) blaast om de warmte af te voeren die bij het omzetten van energie AC->DC->AC vrijkomt. Als je duidelijk minder warmteontwikkeling ervaart zou dat duiden op een veel hogere efficiëntie, wat fijn zou zijn maar ook onwaarschijnlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door dennisfr op 31-05-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
RudiKe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:39:
Hallo allemaal,

Is er hier iemand actief die EVA heeft draaien "naast" een andere thuisaccu, zoals een HomeWizard ?
Ik ben erg benieuwd hoe dat samen gaat. Theoretisch kunnen ze elkaar gaan laden/ontladen maar ik verwacht dat, mede door de traagheid van de EVA, de HomeWizard meestal leidend zal zijn.
Ja, ik heb naast de EVA met 2 mates (dus 3kWh) ook een Delta 2 Max draaien met een Powerstream voor het terugleveren (2 kWh). De laatste configuratie wordt volledig aangestuurd door HA via de ecoflow cloud api's. NoM op basis van de eigen scripts bij de Delta 2 Max/Powerstream werkt erg goed en veel sneller als bij de EVA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeeedycom
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 22:05
Ik heb sinds een maandje een Eva Power + 1 Mate (4 extra nog in afwachting van levering eind juni). Op zich ben ik tevreden in combinatie met een P1 simulator. Sinds gisteren heb ik er een HomeWizard EnergySocket tussen zitten om nauwkeuriger het stroomverbruik te kunnen uitlezen (aangezien de API maar ~1x per minuut ververst). Wat mij opvalt is dat als de batterij volledig is opgeladen de Eva Power alsnog voor langere tijd ongeveer 200Watt verbruikt. Zijn er andere die dit is opgevallen en wellicht bekend wat de oorzaak hiervan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan VLD
Wellicht is hij niet werkelijk volledig opgeladen: het percentage op de display met die cirkelpijltjes is niet per se de waarheid :) Mates lopen bijvoorbeeld altijd achter op de hoofdunit.

Tap op het batterijtje middenin die display en je krijgt een overzicht per accu.

Wat ik vreemd vind en ook al eens gerapporteerd is dat een accu die 's morgens al snel vol is en dan de hele dag eigenlijk niks te doen heeft want mooi weer een hele dag afwisselend gaat staan laden/ontladen met klein vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GraedYSvTI3wMgzIOQv-I_7EFy4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LCfOBhkNlgoHiaYmGcz2ZjFr.png?f=user_large

Het groene deel is overigens voor het grootste deel het dóórleveren van wat de zonnepaneeltjes leveren die direct achterin EVA zitten geplugd. Maar zoals je ziet vreet EVA dat een deel van de tijd zelf op.

Hij staat dus eigenljk de hele tijd serieus te balanceren lijkt het. En dat is al sinds haf februari eerder de dagelijkse regel dan de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwindob
Dat laden / ontladen bij vol heb ik ook, maar ik denk (ben er niet zeker van) pas sinds er ook panelen direct op de eva zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLWildcard
Phoolie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Je hebt de Eva dus wel op 2000 W in laten stellen, maar toch andere gebruikers op een groep? Zelf heb ik voor mijn patchkast een aparte groep. In die ruimte kan ik mooi een accu plaatsen, alleen zit daar dus geen aparte groep. Nou gebruiken de router, switch, NAS & NUC niet heel veel stroom. Ik had zelf bedacht dat als je niet boven de 1600 W van overige gebruikers uit zou komen dan kan het. Klopt dat, of maak ik een denkfout?
Volgens mij bedoeld hij 2000w laden (wat standaard is), De beperking geld alleen voor ontladen. En bij laden is er niet direct een risico op brand o.i.d. (behalve een zekering die er uit klapt). Maar bij ontladen met 2000w in een groep met andere aparaten bypass je de zekering (want eva levert rechtstreeks aan apparaat ipv via een zekering). Ketelklets had hier pas een goede uitleg over icm homewizard accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil.B
Speeeedycom schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:06:
Ik heb sinds een maandje een Eva Power + 1 Mate (4 extra nog in afwachting van levering eind juni). Op zich ben ik tevreden in combinatie met een P1 simulator. Sinds gisteren heb ik er een HomeWizard EnergySocket tussen zitten om nauwkeuriger het stroomverbruik te kunnen uitlezen (aangezien de API maar ~1x per minuut ververst). Wat mij opvalt is dat als de batterij volledig is opgeladen de Eva Power alsnog voor langere tijd ongeveer 200Watt verbruikt. Zijn er andere die dit is opgevallen en wellicht bekend wat de oorzaak hiervan is?
Zowel in de app als op het display geeft Eva 100% weer als de accu’s >95% zijn. Die 95% is ter indicatie, heb zelf nooit echt gelet op het precieze omslagpunt.

Wanneer je in de app klikt op de afzonderlijke accu’s zul je zien dat ze nog niet op 100% staan. Ik heb inmiddels via dit topic geleerd dat de laatste paar procenten van de accu’s zeer langzaam worden opgeladen ivm levensduur van de accu’s. Dus ter bescherming.

Dus ja; het klopt als het display of app aangeeft dat de accu’s 100% geladen zijn en dat de Eva toch nog 200/300 watt gebruikt. Dit komt dus omdat de afzonderlijke accu’s nog niet 100% opgelaten zijn en ze op laag vermogen nog worden opgeladen.
Het is inderdaad verwarrend om 100% te zien en dat er dan nog steeds vermogen wordt opgenomen.

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VLD
erwindob schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:42:
Dat laden / ontladen bij vol heb ik ook, maar ik denk (ben er niet zeker van) pas sinds er ook panelen direct op de eva zitten.
dan moeten we die er allebei maar eens uit trekken om te zien wat er dan gebeurt. Ga ik vanavond maar eens doen. Toch stroom op overschot van al mijn "glas".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:01

DRK

NLWildcard schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Volgens mij bedoeld hij 2000w laden (wat standaard is), De beperking geld alleen voor ontladen. En bij laden is er niet direct een risico op brand o.i.d. (behalve een zekering die er uit klapt). Maar bij ontladen met 2000w in een groep met andere aparaten bypass je de zekering (want eva levert rechtstreeks aan apparaat ipv via een zekering). Ketelklets had hier pas een goede uitleg over icm homewizard accu's.
Ik heb die video gezien (zie: hier) en begrijp niet goed wat hij bedoeld. Hij geeft het voorbeeld met het inschakelen van een broodrooster (2.000 watt) op dezelfde groep van de batterij, in het geval de batterij 1.600 watt aan het ontladen is.

Hij lijkt het over het risico op brand bij kortsluiting te hebben in het geval de batterij vol vermogen aan het ontladen is. Dat lijkt mij een kwestie van het klappen van de zekering als gevolg van die kortsluiting, het verlies van spanning en het uitschakelen van de batterij. Klopt dat?

Als dat waar is gaat het eigenlijk over het risico van brand door overbelasting. Ik ben oprecht benieuw naar hoe overbelasting kan worden veroorzaakt in het voorbeeld dat hij geeft. Kan iemand dit uitleggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wil.B
DRK schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Ik heb die video gezien (zie: hier) en begrijp niet goed wat hij bedoeld. Hij geeft het voorbeeld met het inschakelen van een broodrooster (2.000 watt) op dezelfde groep van de batterij, in het geval de batterij 1.600 watt aan het ontladen is.

Hij lijkt het over het risico op brand bij kortsluiting te hebben in het geval de batterij vol vermogen aan het ontladen is. Dat lijkt mij een kwestie van het klappen van de zekering als gevolg van die kortsluiting, het verlies van spanning en het uitschakelen van de batterij. Klopt dat?

Als dat waar is gaat het eigenlijk over het risico van brand door overbelasting. Ik ben oprecht benieuw naar hoe overbelasting kan worden veroorzaakt in het voorbeeld dat hij geeft. Kan iemand dit uitleggen?
Een zekering zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld niet meer dan 3680watt over een groep kan. Maar wanneer je achter de zekering alsnog een apparaat neerzet wat energie levert, zoals Eva, kun je potentieel dus veel meer energie in die groep krijgen.

Stel je voor; je hebt een groep afgezekerd op 3680watt met daarachter een 2,5mm koperdraad. Deze afzekering voorkomt dat de 2,5mm koperdraad te warm wordt en niet kan doorbranden wanneer er meer vermogen wordt gevraagd dan 3680watt.
Als je dan na die zekering de Eva plaatst die ook 2000watt kan terugleveren met op dezelfde groep een wasmachine en droger die op hetzelfde moment 5500watt vragen dan wordt dat koperdraadje van 2.5mm erg warm en bestaat de kans op overbelasting/brand. Tenslotte gaat er dan 5500watt door het draadje, 2000watt van Eva en 3500 vanuit het net, waar de maximum 3680watt is.

Uiteraard kan bij een dikkere draad een andere zekering gebruikt worden echter is 2,5mm volgens mij zo'n beetje de standaard vandaar de zekering op 16A (=3680watt bij 230volt).

[ Voor 8% gewijzigd door Wil.B op 02-06-2025 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF2MSEAJ6yzEDAJuDS0k_wllHJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwuaLk4FdoIkF9IgvrN81N18.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag de eerder bestelde extra mate ontvangen, valt op dat hij een andere versie van de firmware heeft maar dat de anderen geen update beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:01

DRK

Wil.B schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Een zekering zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld niet meer dan 3680watt over een groep kan. Maar wanneer je achter de zekering alsnog een apparaat neerzet wat energie levert, zoals Eva, kun je potentieel dus veel meer energie in die groep krijgen.

Stel je voor; je hebt een groep afgezekerd op 3680watt met daarachter een 2,5mm koperdraad. Deze afzekering voorkomt dat de 2,5mm koperdraad te warm wordt en niet kan doorbranden wanneer er meer vermogen wordt gevraagd dan 3680watt.
Als je dan na die zekering de Eva plaatst die ook 2000watt kan terugleveren met op dezelfde groep een wasmachine en droger die op hetzelfde moment 5500watt vragen dan wordt dat koperdraadje van 2.5mm erg warm en bestaat de kans op overbelasting/brand. Tenslotte gaat er dan 5500watt door het draadje, 2000watt van Eva en 3500 vanuit het net, waar de maximum 3680watt is.

Uiteraard kan bij een dikkere draad een andere zekering gebruikt worden echter is 2,5mm volgens mij zo'n beetje de standaard vandaar de zekering op 16A (=3680watt bij 230volt).
Bedankt voor je antwoord! Helder uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil.B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex3neO6EPs_OIQn9v6m2HMZnRpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWT0MBWhonXAbAkx1gbTTg3k.jpg?f=fotoalbum_large

Om een of andere reden zat ik in een Duitse brochure te kijken naar Evapower (of Vitapower zoals onze ooster en zuiderburen zeggen). Wat mij opviel was een functionaliteit die ik nog niet heb gezien maar waar ik wel naar opzoek ben. Tenminste, het lijkt erop alsof je op basis van een voorwaarde of tijd een specifieke modus kan kiezen zoals "eigen verbruik" of "dynamisch".

Ik ben pas sinds begin Mei een Eva gebruiker en heb deze functionaliteit niet gezien, zat deze in een eerdere versie van de app ?

[ Voor 5% gewijzigd door Wil.B op 03-06-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-64
  • Laatst online: 07:32
Is er bij de gebruikers van de evapower wat data bekent mbt de RTE?
Ik zie hier op dit forum weinig (niets) over langskomen.

3850 Wp Zonnepanelen, Druk aan het kijken naar een PIB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wil.B
Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
Zoek en gij zult vinden

RTE's tussen de 72% en 78% is het gemiddelde volgens mij. Hier nog een link naar een recente post van mij nadat ik de Eva één week in gebruik had.

[ Voor 16% gewijzigd door Wil.B op 03-06-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Marcel-64 73,1% met 2 mates en in totaal ~240kWh ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Wil.B schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:43:
[Afbeelding]

Ik ben pas sinds begin Mei een Eva gebruiker en heb deze functionaliteit niet gezien, zat deze in een eerdere versie van de app ?
Gebruiker vanaf begin dit jaar en ik heb dit noot in de app gezien, de brochure is wel van juni vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-64
@Wil.B
Dank voor je reactie en link!
Ik ga het ff doornemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
Hier 77% gemiddeld met gebruik sinds half maart. Gemeten met een HW plug

[ Voor 4% gewijzigd door arro3038 op 03-06-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

Mijn RTE's van de afgelopen maanden, met een 1+5 opstelling, altijd in P1 modus (gemeten met HW stekker):
Maart 122/98 > 80.33
April 201/160 > 79.60
Mei 217/173 > 79.72

Op zich moet ik deze data ook in HA hebben staan, ovb de Alpha ESS integratie. Zal later kijken of ik die kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-64
@Fioravanti
Hoe is jouw opstelling?
Gebruik je panelen voor de input/voeding of 230 v AC?
Je RTE valt in positieve zin op, vandaar de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:31:
@Fioravanti
Hoe is jouw opstelling?
Gebruik je panelen voor de input/voeding of 230 v AC?
Je RTE valt in positieve zin op, vandaar de vraag
Alleen maar AC. De set staat nu op een vliering/zolder. Overweeg wel om het naar de fietsen schuur te verplaatsen, en dan 2 panelen te koppelen met west-orientatie. Dat is dan puur voor de geekfactor, omdat het kan :+,ik heb al overproductie, dit zou dan zijn om de laatste mogelijke zonnestralen op te pikken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fioravanti op 03-06-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Fioravanti op 03-06-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Mijn 2e Evapower is dus nu defect.
Na volgens mij wat pogingen vanuit evapower of Alphaess zelf is die vanmorgen helemaal gesneuveld. Zelfs het beeldscherm doet 't niet meer. Komt niet meer offline en kan hem alleen geforceerd uitzetten.

Deze wordt nu wederom omgeruild. Hopelijk 3 maal scheepsrecht.

Overigens begreep ik dat de site offline is vanwege een naamsverandering. Eva zou al in België door een product zijn geclaimd in dezelfde branch.
Beetje vreemd allemaal maar we gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

Fioravanti schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:25:
Mijn RTE's van de afgelopen maanden, met een 1+5 opstelling, altijd in P1 modus (gemeten met HW stekker):
Maart 122/98 > 80.33
April 201/160 > 79.60
Mei 217/173 > 79.72

Op zich moet ik deze data ook in HA hebben staan, ovb de Alpha ESS integratie. Zal later kijken of ik die kan toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezcW_VYISEg9S0NgpUHikzbKIPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BoMo5jFcbkBuODm0SWSo6V86.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een PowerBI dashboardje gemaakt. Geeft iig wat richting bij wat er nu bespaard wordt. Dynamische tarieven komen van de API van jeroen.nl. De API van m'n HA heb ik inmiddels ook in de lucht, deze berekeningen maken nog gebruik van een csv export via de Geschiedenis functie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky5
Dit werkt nu dus perfect met een custom yaml die ge-vibe-code is met Gemini. Dank voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Travelan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:52:
Ik heb op basis van het werk van @arro3038 een versie van de Home Assistant configuratie gemaakt die iets simpeler is in gebruik, maar uiteindelijk beter werkt met de DAO add-on. Maakt tevens gebruik van de P1 simulator van https://www.benefactus.nl...meter-simulator-met-wifi/ .

evapower.yaml (zet in zelfde map als configuration.yaml)
YAML: evapower.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
# P1 simulator
rest_command:
  p1simulator_set_date:
    url: "http://desimulator.localdomain/setrtc.cmd?date={{value}}"

p1simulator_set_time:
    url: "http://desimulator.localdomain/setrtc.cmd?time={{value}}"

p1simulator_set_l1:
    url: "http://desimulator.localdomain/setvalue.cmd?fieldname=electricity.current_L1&value={{ value }}"
    method: get

p1simulator_set_l2:
    url: "http://desimulator.localdomain/setvalue.cmd?fieldname=electricity.current_L2&value=0"

p1simulator_set_l3:
    url: "http://desimulator.localdomain/setvalue.cmd?fieldname=electricity.current_L3&value=0"

input_boolean:
  evapower_dao_volgen:
    name: EvaPower DAO Volgen
    icon: mdi:currency-eur

template:
  - sensor:
      - name: "EvaPower P1 value voor DAO"
        unique_id: evapower_batterij_p1_dao
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        device_class: power
        state: >-
          {% set dao_feedin = states('input_number.dao_feedin_grid') | float(0) %}
          {% set bat_power = states('sensor.thuisbatterij_switch_0_power') | float(0) %}
          {{ bat_power - dao_feedin }}

automation evapower_p1_sim:
  alias: P1 sim EvaPower Power L1
  id: evapower_p1_sim
  description: ""
  mode: single
  triggers:
    - entity_id:
        - sensor.p1_meter_active_power
      trigger: state
    - entity_id:
        - sensor.evapower_batterij_p1_dao
      trigger: state
  actions:
    - if:
        - condition: state
          entity_id: input_boolean.evapower_dao_volgen
          state: "on"
      then:
        - alias: Publiceer de DAO power naar de simulator
          action: rest_command.p1simulator_set_l1
          data:
            value: >-
              {{ (states('sensor.evapower_batterij_p1_dao') | float / 230) | round(4) }}
      else:
        - alias: Kopieer P1 meting naar de simulator
          action: rest_command.p1simulator_set_l1
          data:
            value: >-
              {{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | float / 230) | round(4) }}

Let even op dat je de volgende waardes/entiteiten voor jouw situatie aanpast:
  • De domeinnaam van de p1 simulator, in mijn voorbeeld desimulator.localdomain
  • input_number.dao_feedin_grid: de entiteit waarin de DAO optimizer het gewenste batterijvermogen (positief/negatief, laden/ontladen) in zet. Dit is in mijn geval een number helper (input_number) en in de DAO config staat "entity set power feedin": "input_number.dao_feedin_grid" onder het kopje "battery")
  • sensor.thuisbatterij_switch_0_power: de entiteit met de huidige waarde van het vermogen wat de batterij afneemt. In mijn geval een Shelly Plug S gen 3, maar dit mag ook vanuit de Alpha Ess integratie komen.
  • sensor.p1_meter_active_power: de entiteit waarin je 'echte' live P1 data wordt gezet. Positief voor net afname, negatief voor terugleveren. De DSMR integratie levert deze entiteit niet aan, dus die moet je zelf even maken met een helper. Kies dan voor een template sensor met een template als: {{ - (states('sensor.power_production') | float) + (states('sensor.power_consumption') | float) }}
De toggle entiteit 'evapower_dao_volgen' kun je gebruiken om de Evapower in 'gewone' eigen-gebruik modus te zetten (stand: uit), of op de DAO gecontroleerde waardes (stand: aan).

Vergeet niet om evapower.yaml nog even te includen in configuration.yaml:
YAML: configuration.yaml
69
70
71
72
73
74
75
76
...

homeassistant:
  ...
  packages:
    evapower: !include evapower.yaml

...

Herstart hierna je Home Assistant (reload configuration werkt niet).
Ik kan je script nog niet helemaal doorgronden, maar vwb de DAO gecontroleerde waardes (stand: aan): kun je dan Eva exact sturen met het gewenste vermogen (= input_number.dao_feedin_grid) of zet je dan Eva in de NoM mode? Ik ben nl op zoek naar een manier om Eva geheel autonoom - zonder de app - te kunnen besturen vanuit HA (dus: start/stop laden/ontladen met vermogen X).
Inmiddels kan ik met de simulator en HA: stop laden/ontladen Eva, start NoM laden/ontladen Eva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47
Sinds kort ook de eigenaar van een EvaPower met 1 EvaMate. In ons geval primair voor de losse omvormer en stopcontacten (de 2 kWh thuisbatterij gebruiken we 'als mooi meegenomen'). We nemen hem dan mee op de boot en kunnen zo tijdens het varen onze in capaciteit beperkte Epropulsion accu bijladen (dat was net zo duur als een nieuwe boot accu kopen en zo hebben we nog meer capaciteit).

Nu is de EvaPower natuurlijk niet de kleinste, het luik van de boot kan helaas nu net niet dicht en gaat dus steunen op de EvaPower. Daaroverheen komt nog een zitkussen maar toch. Ik kan de EvaPower wel op zijn kant leggen en dan is er niks aan de hand. Nu de vraag (geen is ideaal), wat zouden jullie doen;

1) Gewoon in normale positie plaatsen en dus op de EvaPower gaan zitten; dit lijkt stevig gezien ook het grote aantal EvaMates dat er op kan worden geplaatst;
2) Op zijn kant leggen; volgens mij zitten er alleen vaste onderdelen in en kan het voor de LithiumIon cellen ook geen kwaad.

Benieuwd of iemand een uitgesproken gedachte erbij heeft :-D

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 05-06-2025 20:01 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 11:12
diamanten schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Ik kan je script nog niet helemaal doorgronden, maar vwb de DAO gecontroleerde waardes (stand: aan): kun je dan Eva exact sturen met het gewenste vermogen (= input_number.dao_feedin_grid) of zet je dan Eva in de NoM mode? Ik ben nl op zoek naar een manier om Eva geheel autonoom - zonder de app - te kunnen besturen vanuit HA (dus: start/stop laden/ontladen met vermogen X).
Inmiddels kan ik met de simulator en HA: stop laden/ontladen Eva, start NoM laden/ontladen Eva.
Dat kan dan inderdaad. Je stuurt een P1 simulator aan die dan met deze automatisering automatisch op de juiste waarde wordt gezet om de EvaPower te laten laden/ontladen met een bepaald vermogen. Je zet je EvaPower dan op P1/Eigen Verbruik, waardoor deze dus de waarde van de P1 simulator overneemt. Je EvaPower is gekoppeld aan de P1 simulator en dus niet aan je echte meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
diamanten schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Ik heb hier nog een kleine aanpassing op gemaakt zodat de schakelaar balance_grid van DAO ook echt gebruikt wordt. Dit zorgt ervoor dat EVA nom gaat draaien als DAO deze schakelaar activeert

arro3038 in "Eva Power hybride thuisaccu"

Werkt hier prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderijck
Fuske schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:09:
Mijn 2e Evapower is dus nu defect.
Na volgens mij wat pogingen vanuit evapower of Alphaess zelf is die vanmorgen helemaal gesneuveld. Zelfs het beeldscherm doet 't niet meer. Komt niet meer offline en kan hem alleen geforceerd uitzetten.

Deze wordt nu wederom omgeruild. Hopelijk 3 maal scheepsrecht.

Overigens begreep ik dat de site offline is vanwege een naamsverandering. Eva zou al in België door een product zijn geclaimd in dezelfde branch.
Ik zit nu ook aan de 3e :-)

Zijn ze vandaag hoogst persoonlijk van uit Nederland naar België komen brengen.
Mijn P1 meter hangt aan een P1 simulator omdat deze niet werkte op de slimme meter.

Alles lijkt nu wel naar behoren te werken. Volgende week aparte groep laten installeren en de code aanvragen.

Algemene vraag: welke sensoren gebruiken jullie in home assistant in het energy dashboard?
Charge en discharge lijken bij mij geen waarde te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 16:23
Fuske schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:09:
https://www.evaportal.be/

Bedrijf doet aan thuisbatterij aansturing met een eigen (P1) module en werkt dus ook met Day Ahead en Dynamsiche stroomtarieven. Kortom, niet zo'n beetje dezelfde branche...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

janderijck schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Algemene vraag: welke sensoren gebruiken jullie in home assistant in het energy dashboard?
Charge en discharge lijken bij mij geen waarde te geven.
Ik heb een aantal helpers gemaakt om tot de juiste eenheid te komen. Maar het begon met deze toevoeging aan de configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
      - name: "EvaPower naar Huis"
        state: >
          {% if states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') | float > 0 %}
            {{ states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "Huis naar EvaPower"
          {% if states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') | float < 0 %}
            {{ (states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') | float) * -1 }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

[ Voor 12% gewijzigd door Fioravanti op 06-06-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyF
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-06 19:38
Website nog steeds online! Dit duurt wel heel lang om een website te vernieuwen. Hopelijk komt dit nog goed?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Travelan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Dat kan dan inderdaad. Je stuurt een P1 simulator aan die dan met deze automatisering automatisch op de juiste waarde wordt gezet om de EvaPower te laten laden/ontladen met een bepaald vermogen. Je zet je EvaPower dan op P1/Eigen Verbruik, waardoor deze dus de waarde van de P1 simulator overneemt. Je EvaPower is gekoppeld aan de P1 simulator en dus niet aan je echte meter.
Dank, ik heb je code er in gezet en (met enige hulp van chatgtp :) ) werkend gekregen. Ik heb wel een trigger toegevoegd voor input_number.dao_feedin_grid, want anders werd de l1 stroom waarde niet aangepast bij een wijziging van de dao feedin.

[ Voor 30% gewijzigd door diamanten op 06-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 20:02
@Marcel-64 bij mij op bijna 78%
zie ook hieronder
bij mij wel ontgrendeld en dus met zowel 2000W laden als ontladen (wat de efficiency wel iets ten goede komt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AOFwmQYpcBXSOl88ZlCgmoedvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iX2KeyBlDSZJj70fW2XycjJs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
marcelsa schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:01:
[...]

@Marcel-64 bij mij op bijna 78%
zie ook hieronder
bij mij wel ontgrendeld en dus met zowel 2000W laden als ontladen (wat de efficiency wel iets ten goede komt)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx20cIymTv0uADP897xxnMCqzaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7YMh0XeMm9IGafPq5lhsZmi.jpg?f=fotoalbum_large Bij mij rond de 70%, niet ontgrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Zo te zien gaat de naam veranderd worden naar AlphaPower.
Oa Robbshop heeft de naam aangepast op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:52
EddyF schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:03:
Website nog steeds online! Dit duurt wel heel lang om een website te vernieuwen. Hopelijk komt dit nog goed?!
Afgelopen week de directeur van Evapower nog gesproken. Komt wel goed hoor, maar duurt idd wel lang. De laatste dagen i.i.g. ook nog genoeg mensen waar je een levering van hoort, dus zou me niet te veel zorgen maken. Begreep wel dat nieuwe naam niet Alphapower wordt, wat dan wel? Dat is nog even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janderijck
Fioravanti schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Ik heb een aantal helpers gemaakt om tot de juiste eenheid te komen. Maar het begon met deze toevoeging aan de configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - sensor:
          {% if states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') | float > 0 %}
            {{ states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
          {% if states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') | float < 0 %}
            {{ (states('sensor.ALG001124070XXX_Instantaneous_Battery_I_O') | float) * -1 }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
Thanks,

Ik heb ze gebruikt en nog een beetje uitgebreid om de sensoren ook in het energy dashboard te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
template:
  - sensor:
          {% if states('sensor.instantaneous_battery_i_o') | float > 0 %}
            {{ states('sensor.instantaneous_battery_i_o') | float }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

{% if states('sensor.instantaneous_battery_i_o') | float < 0 %}
            {{ (states('sensor.instantaneous_battery_i_o') | float) * -1 }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.evapower_naar_huis
    name: EvaPower naar Huis Energie
    unit_prefix: k
    round: 3
    method: left

- platform: integration
    source: sensor.huis_naar_evapower
    name: Huis naar EvaPower Energie
    unit_prefix: k
    round: 3
    method: left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
P1Meter.nl schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Afgelopen week de directeur van Evapower nog gesproken. Komt wel goed hoor, maar duurt idd wel lang. De laatste dagen i.i.g. ook nog genoeg mensen waar je een levering van hoort, dus zou me niet te veel zorgen maken. Begreep wel dat nieuwe naam niet Alphapower wordt, wat dan wel? Dat is nog even afwachten.
Er staat nu de naam "Zinvolt" op de site.

Edit: en weer weggehaald... :|

[ Voor 3% gewijzigd door Fuske op 08-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikmuurman
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 11:10
Toen ik vorig jaar de evapower bestelde heb ik uitgebreid gegoogled en ben ik die België site niet tegengekomen.
Dus wellicht waren er 2 bedrijven bezig zo ongeveer tegelijk met die naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:52
Inmiddels wordt Zinvolt.nl al doorgelinkt, dus het lijkt die kant op te gaan

Ook officiële Facebook pagina is nu Zinvolt

[ Voor 24% gewijzigd door P1Meter.nl op 09-06-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggerboer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06 17:14
rebranding naar http://zinvolt.com/
geen idee waarom maar er zal een reden voor zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloek
Heeft iemand ervaringen met leveringen?

Ik heb bij Thuisbatterij.nl een Eva Power besteld met 5 mates. De Eva power en 1 mate zijn geleverd en draaien goed. De overige mates zouden eind mei-medio juni geleverd worden. Thuisbatterij.nl kan geen antwoord geven en stuurt antwoord van Eva Power door:

De zending met EvaMates is inmiddels onderweg per boot. Op basis van de huidige planning verwachten we dat de levering eind juni zal plaatsvinden, in plaats van begin juni zoals eerder gecommuniceerd.
Zodra de zending Nederland nadert, kunnen we ongeveer twee weken van tevoren een definitieve leverdatum bevestigen. Uiteraard houden we je dan direct op de hoogte.
Dank voor je geduld en begrip!

Thuisbatterij.nl communiceert nog steeds medio juni op de website… Beschikbaar via nabestelling | Levering 1x EvaPower + 1x EvaMate binnen 2 weken. Verwachte levering overige EvaMates medio juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Ik heb hetzelfde bericht ontvangen vanuit Evapower/Zinvolt gisteren.
Eind volgende week zou ik een update krijgen of ze er al zijn. Hopelijk heeft die boot wind mee :)
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste