Als het goed is zal de RTE beter zijn bij het direct gebruik van PV aangesloten op de Anderson /MC4 aansluiting op de EVA zelf, dit scheelt een conversie. Iemand daar al ervaring mee?Doggieman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:42:
Ja... da's inderdaad niet best. Alhoewel ik dat soort getallen soms ook wel voorbij zie komen bij de concurrenten.
https://gathering.tweaker...message/81511952#81511952
Ik heb zelf geen EVA maar een HW. Bekijk de RTE over een maand. Dagelijks is leuk voor het vermaak maar maandelijks zegt pas echt wat.Voogel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:32:
[Afbeelding]
Dit rendement is wel bedroevend eigenlijk, <60%
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81512006
6320wp | Zendure 2400 AC (84% RTE) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Geheel met je eens. DC/DC omzetting zal zeker wat efficiënter zijn. En er zal zeker ook wel enige nuance zijn als je het over een maand bekijkt. Maar zelfs dan bij een RTE van 80% "gooi" je ongeveer 20% gewoon weg. Ik blijf dat toch een pijnlijk iets vinden.Chupachups schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:56:
[...]
Als het goed is zal de RTE beter zijn bij het direct gebruik van PV aangesloten op de Anderson /MC4 aansluiting op de EVA zelf, dit scheelt een conversie. Iemand daar al ervaring mee?
Aan de andere kant: die stroom levert waarschijnlijk in de zomer ook niets meer op na 2027, en kost het waarschijnlijk alleen maar geld. Dan kan je het inderdaad maar beter "verliezen" door er een accu mee vol te draaien en daarna je panelen gewoon uit zetten.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Nee, maar dat gaat wellicht niet lang meer duren. Ik ben van plan om een gevelsetje van 3 x 190 watt dat nu in serie aan een stecagrid 500 hangt, in parallel aan een PV ingang van de EVA te hangen.Chupachups schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:56:
Als het goed is zal de RTE beter zijn bij het direct gebruik van PV aangesloten op de Anderson /MC4 aansluiting op de EVA zelf, dit scheelt een conversie. Iemand daar al ervaring mee?
Ik weet alleen niet hoe ik dat dan betrouwbaar moet gaan meten allemaal. Zo helder zijn de data in die app niet vind ik.
Misschien moet je daar wat breder over gaan denken: Van de zon die op je panelen schijnt gooien die panelen al minstens 75% weg. Laad je een elektrische auto dan gooi je ook direct al 15% weg. Tank je een benzineauto dan gooi je 70% van de getankte energie weg.Doggieman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:26:
bij een RTE van 80% "gooi" je ongeveer 20% gewoon weg. Ik blijf dat toch een pijnlijk iets vinden.
Na vannacht kijk ik terug en zeg ik: Ik heb gisteren 3 kWh niet voor een habbekrats teruggeleverd, en 2,5 kWh van 29 cent vannacht niet hoeven importeren.
Ook, ik denk dat je verder kijkt dan de centen want anders heb je een paar jaar te vroeg een accuutje gekocht volgens mij. Verder kijkend gaat de centrale voor mij vannacht een halve kuub minder gas verstoken, en heb ik in de avonduren zojuist meegeholpen tijdens de netcongestie van de avondpiek want eigen stroom.
Zie het een beetje zoals de COP van een warmtepomp. De SCOP over het jaar gezien is prima, op koude en vochtige dagen valt het tegen. Ook voor de batterij hangt het rendement af van veel variabelen, omgevingstemperatuur, deellast % , type belasting etc. Ik ga de RTE ook bijhouden, twijfel nog of ik een duurdere HW kWh MID meter ga plaatsen of gewoon een energy socket. de laatste is minder nauwkeurig, heb ik begrepen van het HW forum. Voordeel is wel dat je deze kunt schakelen, dat kan de din rail meter niet voor zover ik weet.Jan VLD schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 01:30:
[...]
zo erg zou ik het niet willen stellen, maar meevallen doet het ook niet. Algemeen rondsurfend vind je cijfers van 75-80%. Ik vraag me af of die wat vertekend worden omdat veel thuisaccusystemen (ook) rechtstreeks aan PV hangen en die DC-DC omzetting verloopt allicht beter dan AC-DC.
Ik heb EVA via een homewizard energy socket aan het net hangen, en dat gaf de afgelopen 7 dagen deze uitlezingen:
[Afbeelding]
opgeteld geeft dan 20 kWh geladen en 14,3 teruggegeven. Dat is dan 72% rendement.
Per dag lijkt dat minder mooi, maar vaak zit er rond middernacht nog meer of minder in de accu.
Het aantal vermeden import-kWh is dan trouwens nog minder dan die 72% omdat vooral bij sterk wisselende grotere vermogens (magnetron, afwasser) het ontladen behoorlijk naijlt en dus leidt tot onbedoeld terugleveren.
Ik ben ook benieuwdwat er gebeurt met dat rendement op vol vermogen: als ik eerst 1 uur laad op 2000 W en dan 2,5 uur ontlaad op 800 W, zou het dan al wat beter gaan?
Goed, behalve in de donkerste maanden heb ik de meeste dagen dikke overschotten zonnestroom, dan maakt het allemaal zo niet uit. Maar je hoeft hiermee niet te gaan handelen behalve op grote prijsverschillen
Zo'n lage RTE is wel zuur.dennisfr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Efficiëntie is dramatisch: volgens de HomeWizard kWh meter 2.0 kWh geladen en 1.2 kWh ontladen. Ik heb nu in 9 uur ontladen met ~125 watt gemiddeld. Ik wil nog wat testen om te kijken of het rendement omhoog gaat als je in kortere tijd ontlaadt met meer vermogen.
Ik wil uiteindelijk wel graag het sluimerverbruik afdekken en niet alles in één keer dumpen in het verwarmingselement van de washmachine of de vaatwasser.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar thuisaccu's. ik ben verschillende opties aan het overwegen.
Liefst heb ik alles van 1 merk, bijvoorbeeld EVA, met een grote omvormer a 2000W+ (2X) en een kleine omvormer a 800W om een maximale RTE te behalen voor NOM en Peak shaving. Elke omvormer op eigen fase, maar wel gezamenlijk op 1 accu pakket/toren van +- 15kWh.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114
Denk hetzelfde maar wil wel kunnen sturen met RS485. En 1 ervan zou op een paar panelen moeten kunnen aangesloten worden, liefst die kleine. Heb nog wat plaats op mijn veranda en dak.Eastman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Zo'n lage RTE is wel zuur.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar thuisaccu's. ik ben verschillende opties aan het overwegen.
Liefst heb ik alles van 1 merk, bijvoorbeeld EVA, met een grote omvormer a 2000W+ (2X) en een kleine omvormer a 800W om een maximale RTE te behalen voor NOM en Peak shaving. Elke omvormer op eigen fase, maar wel gezamenlijk op 1 accu pakket/toren van +- 15kWh.
Totaal zou max 5kW mogen leveren aan het net (max hier in België)
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend
/f/image/sOFfSqmJLioER9s25TO2Q34K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9yIJ401Zp5EBROtzEaUhtWkw.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag een RTE van 70%, vannacht op laagste tarief geladen (met de hand gestart want app en api negeren nog altijd het schema) en vanaf vanmorgen op NOM laten ontladen.
[ Voor 4% gewijzigd door Voogel op 11-02-2025 18:39 ]
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Gisteren ook in dal tarief laten laden tot 100% (totaal laadtijd 6,5 uur bij 814w) en overdag op basis van NOM laten ontladen. RTE van 73% gehaald. Nadeel is alleen dat mijn piek en dal tarief maar 15% schelen.... dus dit is niet echt interresant om te doen. Het is echt wachten op zonnige dagen!
[ Voor 6% gewijzigd door NLWildcard op 11-02-2025 19:53 ]
Voogel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag een RTE van 70%, vannacht op laagste tarief geladen (met de hand gestart want app en api negeren nog altijd het schema) en vanaf vanmorgen op NOM laten ontladen.
Dat de schema's worden genegeerd is echt bloed irritant. De belofte is dat dit met de update van deze week wordt opgelost. Benieuwd wanneer die update komt .. en of dit de grote stap vooruit is in werkende functionaliteit die wordt beloofd. Ook benieuwd naar hoe ze de update aankondigen.. of dat jezelf moet checken of er een update is? en of ze goed gaan specificeren wat ze allemaal verbeteren/veranderen.. ipv dat we proefondervindelijk moeten vaststellen als collectief op dit ForumVoogel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat me ook opvalt nu ik dit laadprocesproces van zo dichtbij volg:
De accu's zijn bijna vol: EVA 100% de ander 92 resp 97%
De EVA-app en Homewizard rapporteren beide tot op 1-2 watt gelijk een consumptie door EVA van 320 W.
Volgens het batterij-overzicht komt daarvan dan 255 watt in de accu's terecht, da's 80%, dat vreet dan behoorlijk in de RTE
Note to self: ook eens bekijken bij volle bak laden en half lege accu's, en bij rustig-laden-want-niet-veel-overschot en half lege accu's.
De EVA-app en Homewizard rapporteren beide tot op 1-2 watt gelijk een consumptie door EVA van 320 W.
Volgens het batterij-overzicht komt daarvan dan 255 watt in de accu's terecht, da's 80%, dat vreet dan behoorlijk in de RTE
Note to self: ook eens bekijken bij volle bak laden en half lege accu's, en bij rustig-laden-want-niet-veel-overschot en half lege accu's.
Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:50:
Ik vind die dongel traag.
Er zijn hier twee grote sets PV (2610-2700 W), en drie kleine die (erg) ongunstig liggen (540-705-6 x 250).
Ik heb dus steeds kleine golven in mijn teruglevering[Afbeelding]
Op de app zie ik EVA elke tel een aanpassing doen op dat terugladen, paar watt meer, paar watt minder, dat gaat eigenlijk best OK.
Maar als er grote veranderingen zijn (de zon prikt door een gaatje in de wolken, een koffie-apparaat start, of juist andersom) dan gebeuren er gekke dingen. Die P1-dongel pikt dát maar om de 15 seconden op, en dan schiet alles nogal eens door of ik zie/begrijp iets niet goed. EVA blijft dan volgens de app nog even volle bak door laden en het net komt bij om dat laden èn dat koffie-apparaat te voeden.
En dat begrijp ik niet: die snelle kleine aanpassingen, terwijl een dongel maar om de 15 s rapporteert.
Toch, in de meterkast kijkend, de meter geeft elke seconde een signaal naar de splitter. Elke seconde zie ik ook de Homewizard-dongel knipperen, maar die EVA-dongel knippert vaker en onregelmatiger.
Is het dan dat dongel en EVA wel elke seconde communiceren, dat het werk wel gebeurt zal ik maar zeggen, maar dat de evapower elke seconde aan de app rapporteert en de dongel maar om de 15 s, en dat het daarom zo raar LIJKT ?
Ik weet niet hoe betrouwbaar die waarden zijn: ik heb ook al wel eens gezien dat de app in de overzichtspagina aangeeft dat het geheel 82% geladen is, en dat als ik dan naar de details kijk, is de EvaPower voor 75% gevuld en de EvaMate voor 78% of zo. Dan kan je nooit op een gemiddelde van 82 uitkomen lijkt me.Jan VLD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:42:
Wat me ook opvalt nu ik dit laadprocesproces van zo dichtbij volg:
Edit: de SOC status is al een uurtje of 2 100%, desalnietemin blijft er een redelijk constante 200W naar de batterij gaan.
Dat de zelfvoorzieningregeling nog niet echt optimaal werkt, is ook de reden dat ik wel de mode 'zelfvoorzienend' / NOM wil, maar dan met tijdzones waarin alleen geladen, of alleen ontladen wordt. Dat om het jojo-en en de bijbehorende belasting van de accu's te voorkomen.
Ik weet niet of de P1 dongle rechtstreeks met de EvaPower communiceert, of dat dit via de cloud gaat. Heeft iemand al getest wat er gebeurt als je de internetverbinding verbreekt? Ik zie in Home Assistant wel het actuele vermogen van mijn huisinstallatie door de P1 meter van HomeWizard vaker wordt geupdate dan die van de EvaPower P1 dongle.
Weet iemand hoe je de Eva vanuit NOM “uit” kan zetten? Bij de standen PV load prio & customized bleef Eva met 200W aan het huis leveren. Ik wilde eigenlijk tussen de middag even de accu sparen maar dat is nu niet gelukt.
Gemiddelde RTE sinds de start staat nu op 72% met maximaal 2.018Watt geleverd en 2.052Watt opgenomen vermogen.
Gemiddelde RTE sinds de start staat nu op 72% met maximaal 2.018Watt geleverd en 2.052Watt opgenomen vermogen.
[ Voor 45% gewijzigd door Voogel op 14-02-2025 19:24 ]
PV Load prio op 0 W zetten.Voogel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:15:
Weet iemand hoe je de Eva vanuit NOM “uit” kan zetten? Bij de standen PV load prio & customized bleef Eva met 200W aan het huis leveren. Ik wilde eigenlijk tussen de middag even de accu sparen maar dat is nu niet gelukt.
Waar haal je die cijfers vandaan als ik vragen mag?Voogel schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:15:
Ik ook dus in dat geval dezelfde vraag op een andere wijze gesteld: Hoe haal je die cijfers uit de homewizard data?
Als ik dat handmatig doe kom ik trouwens aan gemiddeld 68% RTE
Als ik dat handmatig doe kom ik trouwens aan gemiddeld 68% RTE
Misschien een round trip efficiency RTE van niet veel beter dan 70% tot nu toe. Althans, bij mij.
EDIT>>>>>>>>>>
ik heb mijn administratie nu beter op orde. Het lijkt nu als volgt: Als EVA kleine klusjes doet (bewolkt weer, beetjes laden en ook beetjes ontladen) dan heeft dat een sterke negatieve invloed op de RTE. 50% komt vaak voor.
dagen als vandaag (veel laden aan 1500-2000W, en een paar uur 600-800 W leveren om te helpen de auto te laden) werkt dat veel efficiënter, ik heb ook dagen van 75 tot (vandaag) 85% .
NB, dit is gebaseerd op diverse meters: de p1-meter, een socket van homewizard, en de inwendige meters van EVA zelf. Wat mogelijk ook helpt is dat ik vandaag voor het eerst een PV installatie direct invoedde met 100-400 W, totaal 2 kWh DC >DC , naast 4,6 AC >DC.
Een gewogen gemiddelde (dagen met veel omzet tellen zwaarder) van de afgelopen drie weken is dan 74%.
<<<<<<<<<<<<<\EDIT
Schakelt overdag nogal met wisselende belastingen natuurlijk, dan blijft er vast wat extra's aan de strijkstokken hangen.
[ Voor 54% gewijzigd door Jan VLD op 18-02-2025 00:28 ]
die heb ik hier de afgelopen dagen ook gehad, 77, 81, 82, 85, 80, 83% . De slechtweerdagen daarvoor, met weinig PV en dus weinig opslag, laden op een laag pitje en bij het minste weer leeg, is dat veel minder.
Dat zijn dagen met bijv 500 Wh binnengehaald en 200 Wh teruggegeven.
Zou dat komen door een eigenverbruik, zeg maar standby, van een paar honderd wattuur per dag ongeacht werken of niet werken? Dan klinkt een dag-RTE van 40% natuurlijk allerberoerdst, maar valt dat op jaarbasis allicht nog goed mee.
Of zou dat zijn omdat laden op lage wattages zo'n beroerd rendement zou hebben?
[ Voor 5% gewijzigd door Jan VLD op 20-02-2025 08:22 ]
Ja precies, vooral omdat bij eerdere posts vaak lager RTE werden benoemd wilde ik ook een mooi getal laten zien. Zal van de zomer vast nog beter worden, en dan van de winter weer minder. Pas over een jaar weten we wat het echte gemiddelde zal zijn.Jan VLD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:17:
[...]
maar valt dat op jaarbasis allicht nog goed mee.
Als je kijkt naar het afzonderlijke rendement bij laden (3,072/3,4= 0,90) en ontladen (2,7/3,072= 0,88) ben ik benieuwd hoe dat laad rendement eruit ziet als je ook pv stroom direct laadt op de EVA. Het ontlaad rendement zal vooral afhangen van de curve van de omvormer / % deellast.
ja, het is eerder anderhalve week best wel donker weer geweest, geen accuweer zullen we maar zeggenNLWildcard schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:23:
Ja precies, vooral omdat bij eerdere posts vaak lager RTE werden benoemd
Zijn er hier ook tweakers die gebruik maken van de omvormer functie van de EVA Power en bijvoorbeeld twee panelen hebben aangesloten? Ik kan mij zo voorstellen dat de RTE of iig de verliezen dan een stuk beperkter zijn om de accu op te laden. Immers er is maar 1 keer een DC naar AC conversie.
Ik wil de EVA in de schuur zetten en daar liggen 6 panelen, kan prima twee IQ7's eraf halen en de EVA aansluiten.
Ik wil de EVA in de schuur zetten en daar liggen 6 panelen, kan prima twee IQ7's eraf halen en de EVA aansluiten.
Het is iets complexer dan dat:Voogel schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:20:
Ik heb nog een leuke test gedaan:
- cut off soc percentage verhoogd naar 14%
- geforceerd geladen tot boven de 14%
- switch naar P1 stand, bij <14% switched Eva weer naar off grid
- cut off soc percentage verlaagd naar 9%
- Eva start vanzelf weer met NOM
Lang verhaal kort de off grid issues hebben volgens mij te maken met een soort overbescherming van het soc percentage.
ik heb gisteren de cut off soc naar 30% gezet:
De EvaPower heeft gisteravond/vannacht ontladen tot 21.2% en de EvaMate tot 36% (ook al een te grote delta maar goed).
De zonnepanelen zijn nu eindelijk wakker en terugleveren is begonnen, maar de status is nu toch weer 'off grid' en er wordt niet geladen.
Eén keer kort wisselen naar geforceerd laden en terug naar Zelfvoorzienend lost het op.
Nog niet: het is nog wel mijn doel om nog twee grote panelen bij te leggen en die rechtstreeks de EvaPower aan te sluiten.ELD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:
Zijn er hier ook tweakers die gebruik maken van de omvormer functie van de EVA Power en bijvoorbeeld twee panelen hebben aangesloten? Ik kan mij zo voorstellen dat de RTE of iig de verliezen dan een stuk beperkter zijn om de accu op te laden. Immers er is maar 1 keer een DC naar AC conversie.
[ Voor 31% gewijzigd door dennisfr op 20-02-2025 11:59 ]
ik heb drie tweedehandsjes 37V 5 A aan de gevel hangen. Eerst in serie op een stecagrid 500, na een test nu parallel in één PV poort van EVA.ELD schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:
Werkt prima.
Of dat ook significante invloed heeft op de RTE zal ik waarschijnlijk nooit weten, daarop zijn te veel factoren van invloed.
Nadeel is wel (voor wie wel eens veel vermogen nodig heeft) dat EVA hoe dan ook max 800 W naar het huis levert. 600 W van panelen via een eigen omvormertje op je huis plus 800 van EVA is dan 1400 W beschikbaar zonder import. Die 600 W rechtstreeks op EVA aangesloten en er is maar 800 W beschikbaar zonder import.
Na iets meer dan een maand (met relatief weinig zon en een aantal keer geforceerd laden) zit ik nu met ~40kWh ingevoed op een RTE van 68,4% (gemeten met een HW energysocket)
[ Voor 11% gewijzigd door Voogel op 03-03-2025 08:49 . Reden: Meetmethode toegevoegd ]
Ik heb de indruk dat dat bij mij beter is, toch werl minstens 75%.
Maar een betrouwbare manier om dat uit te rekenen heb ik niet, of ik moet de accu's een langere tijd achter elkaar iedere dag vóór middernacht leegtrekken.
Er zou één geweldige oplossing zijn: als de EVA-app bij zijn batterij-rapportje niet alleen maar een totaal aantal kilowatturen in plus uit gaf, maar dat gewoon gespltitst.
Nu ben ik daarvoor (mede) afhankelijk van een energy-socket van Homewizard. Die vertelt me per etmaal, naar ik aanneem redelijk netjes, wat er uit mijn huis naar EVA gaat, en v.v.
Afgelopen februari lijkt dat dan in totaal 73 in en 68 uit. 68/73 = 93%
Eigenlijk nog wel een beetje beter, want in de nacht van 31 jan op 1 feb was de accu voor middernacht leeg, Maar van 28 feb op 1 mrt zat er nog ruim 1 kWh in.
69/73 = 95% (anderhalf procent verschil)
MAAR: sinds 15 februari heb ik 570 Wp panelen achterin EVA geplugd.
Die hebben toch ook 14 kWh geleverd via EVA. 69/(73+14) = 79%.
Maar ik vraag me af of dat dan het verhaal is.
Nu staat EVA te laden na de nacht, 1300 W overschot van mijn grote panelensets via het huis, en 300 W van dat gevelsetje dat rechtstreeks is aangesloten. Nu is het terecht dat ik (handmatig) de opbrengst van dat gevelsetje optel bij "accu IN" . Maar ik verwacht over een uur een volle accu te hebben. Net als eerder ga ik dan zien dat er bijv 400 W van de gevel komt, en dat EVA dat ongeveer doorgeeft naar het huis.
Ik tel dat handmatig op bij IN, en de homewizard socket telt dat als "UIT"
Dat ging afgelopen maand naar schatting toch wel om 4-5 kWh. Als ik dat niet onder RTE mag laten vallen (??) wordt het sommetje dan (69-4)/(73+ 14-4) = 78% ? Ik denk het wel.
Ik maak ook elke dag schattingen van wat er op dagbasis gebeurt in dit opzicht.
Wat zegt de HW-socket zo tegen middernacht?
optellen wat het gevelsetje heeft gedaan bij "IN"
optellen een schatting van wat er nog resteert in de accu bij "UIT".
Dan kom ik bijna altijd uit tussen de 80 en 85 %. Ik vermoed alleen dat ik wat te optimistisch schat. Bijvoorbeeld accu geeft aan rond middernacht 40%. Dus kan nog 30% ontladen. Dat zou dan in mijn geval (2 mates) ongeveer 0,9 kWh moeten zijn. Maar dat is dan misschien wat te optimistisch.
Maar hoe dan ook, ik hou het maar op een dikke 75 tot een kleine 80%, en dit is héél wat beter dan de cijfers van Voogel.
Maar een betrouwbare manier om dat uit te rekenen heb ik niet, of ik moet de accu's een langere tijd achter elkaar iedere dag vóór middernacht leegtrekken.
Er zou één geweldige oplossing zijn: als de EVA-app bij zijn batterij-rapportje niet alleen maar een totaal aantal kilowatturen in plus uit gaf, maar dat gewoon gespltitst.
Nu ben ik daarvoor (mede) afhankelijk van een energy-socket van Homewizard. Die vertelt me per etmaal, naar ik aanneem redelijk netjes, wat er uit mijn huis naar EVA gaat, en v.v.
Afgelopen februari lijkt dat dan in totaal 73 in en 68 uit. 68/73 = 93%
Eigenlijk nog wel een beetje beter, want in de nacht van 31 jan op 1 feb was de accu voor middernacht leeg, Maar van 28 feb op 1 mrt zat er nog ruim 1 kWh in.
69/73 = 95% (anderhalf procent verschil)
MAAR: sinds 15 februari heb ik 570 Wp panelen achterin EVA geplugd.
Die hebben toch ook 14 kWh geleverd via EVA. 69/(73+14) = 79%.
Maar ik vraag me af of dat dan het verhaal is.
Nu staat EVA te laden na de nacht, 1300 W overschot van mijn grote panelensets via het huis, en 300 W van dat gevelsetje dat rechtstreeks is aangesloten. Nu is het terecht dat ik (handmatig) de opbrengst van dat gevelsetje optel bij "accu IN" . Maar ik verwacht over een uur een volle accu te hebben. Net als eerder ga ik dan zien dat er bijv 400 W van de gevel komt, en dat EVA dat ongeveer doorgeeft naar het huis.
Ik tel dat handmatig op bij IN, en de homewizard socket telt dat als "UIT"
Dat ging afgelopen maand naar schatting toch wel om 4-5 kWh. Als ik dat niet onder RTE mag laten vallen (??) wordt het sommetje dan (69-4)/(73+ 14-4) = 78% ? Ik denk het wel.
Ik maak ook elke dag schattingen van wat er op dagbasis gebeurt in dit opzicht.
Wat zegt de HW-socket zo tegen middernacht?
optellen wat het gevelsetje heeft gedaan bij "IN"
optellen een schatting van wat er nog resteert in de accu bij "UIT".
Dan kom ik bijna altijd uit tussen de 80 en 85 %. Ik vermoed alleen dat ik wat te optimistisch schat. Bijvoorbeeld accu geeft aan rond middernacht 40%. Dus kan nog 30% ontladen. Dat zou dan in mijn geval (2 mates) ongeveer 0,9 kWh moeten zijn. Maar dat is dan misschien wat te optimistisch.
Maar hoe dan ook, ik hou het maar op een dikke 75 tot een kleine 80%, en dit is héél wat beter dan de cijfers van Voogel.
Ik denk dat ik volg wat je bedoeld maar maak je het niet te moeilijk? Want voor mij zou de accu met de eigen panelen een blackbox zijn waarvan ik de Rte wil weten. Dus hoeveel kwh stop ik er in, en hoeveel krijg ik er uit terug. Dat de eigen pv panelen ervoor zorgen dat de Rte beter wordt dan zonder is mooi meegenomen (naast dat je ook in island mode stroom hebt..)
misschien wel, maar dat "doorgeven" van directe PV naar het huis uit het sommetje halen maakt mijn RTE 1% beter. Wat die andere 10 kWh die de accu sowieso DC-DC kan omzetten weet ik niet. maar dat gaat vast geen 10% betere RTE geven overall.NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:47:
Ik denk dat ik volg wat je bedoeld maar maak je het niet te moeilijk?
Daarmee blijf ik ruim 10% beter dan de RTE van Voogel, en de oorzaak daarvan aanwijzen lijkt me heel interessant.
Is dat alleen een kwestie van meting/boekhouding, of ook in belangrijke mate een kwestie van wijze van gebruik?
[ Voor 10% gewijzigd door Jan VLD op 03-03-2025 09:56 ]
Ik hier met 2000 W (2 mates) . Dat wil ik graag wat minderen omdat EVA in één groep staat met grote verbruikers.Voogel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:33:
met wat voor vermogen kan jij maximaal laden?
Ontladen 800 W. En dat blijft voorlopig zo.
RTE een kleine 80 %.
En ja, dat Voogel daar ruim 10% onder zat vond ik inderdaad al opvallend
[ Voor 13% gewijzigd door Jan VLD op 03-03-2025 17:06 ]
Ik ben dus heel benieuwd hoe de RTE's de komende weken gaan ontwikkelen. De 2KwH omvormer komt als het goed is met de grotere zonopbrengst de komende dagen/maanden beter in zijn element.NLWildcard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:58:
ik zat op 77% zonder extra PV ;-)
Eva is momenteel met 1.7kwh aan het opladen door de grote hoeveelheid zonnesstroom die er nu al gegenereerd wordt. Dit kan niet anders dan meer efficient gaan dan de 200/500wh waamee ze begin vorige maand aan het laden was met het toen nog veel zwakkere zonnetje.
Als ik de rendements grafieken van een reguliere zonnepaneel omvormer bekijk dan is de RTE vanaf 20% va het maximale vermogen en hoger al redelijk optimaal.. richting 80% van zn vermogen en hoger gaat hij juist weer omlaag.
Als de Eva omvormer eenzelfde soort curve zou hebben dan zou je dus tussen de 400w-1600w bandbreedte willen zitten toch?
Heb geen heel goede manier om het te meten, maar wel heel benieuwd naar hoe de RTE zich gaat ontwikkelen bij diegene die dit wel goed kunnen meten :-)
@Jan VLD Dan heb je wel een bizar laag sluipverbruik... met VV pomp + WTW en de koelkast zit ik toch al snel op 100-200W continue.
RTE sinds start ~71%, maart tot nu toe ~74% dus dat gaat eindelijk de juiste kant op.
RTE sinds start ~71%, maart tot nu toe ~74% dus dat gaat eindelijk de juiste kant op.
Herkenbaar, mijn sluipverbruik is ook eerder 200/300w/h door koelkasten/vriezers/WTW, VV-pompen, WiFI-AP's etc.Voogel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:34:
@Jan VLD Dan heb je wel een bizar laag sluipverbruik... met VV pomp + WTW en de koelkast zit ik toch al snel op 100-200W continue.
Zit echt keihard te twijfelen tussen de Eva of de Homewizard... 😦 Vooral ook over de RTE, wat dus met homewizard beter schijnt te zijn ivm de kleinere omvormer. Maar met Eva vind ik het wel weer handig dat je goedkoper kan uitbreiden... Grrr, lastig al die keuzes! Weet iemand al iets af van de RTE met dit merk? Wacht ook nog even wat Ketelklets hierover gaat zeggen.
Ik zou me zelf niet laten leiden door 70 of 80% RTE (of zelfs ~65%).
Je kunt m.i. de Homewizard en de Eva niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Ben je op zoek naar een backup mogelijkheid bij stroomuitval, dan moet je voor de Eva gaan (die dan in combinatie met 2 zonnepanelen je ook zelfvoorzienend zou kunnen maken - mits er wat zon schijnt natuurlijk).
Voor andere lezers hier: weet iemand of het mogelijk is, als je zonnepanelen aansluit op de Eva, om in te stellen dat de PV opgewekte stroom alleen gebruikt mag worden om de batterij te vullen (dus niet terug leveren aan de woning en/of aan het net)?
Je kunt m.i. de Homewizard en de Eva niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Ben je op zoek naar een backup mogelijkheid bij stroomuitval, dan moet je voor de Eva gaan (die dan in combinatie met 2 zonnepanelen je ook zelfvoorzienend zou kunnen maken - mits er wat zon schijnt natuurlijk).
Voor andere lezers hier: weet iemand of het mogelijk is, als je zonnepanelen aansluit op de Eva, om in te stellen dat de PV opgewekte stroom alleen gebruikt mag worden om de batterij te vullen (dus niet terug leveren aan de woning en/of aan het net)?
Nou hoop toch wel rond de 80% te zitten, 65 zou natuurlijk ridicuul zijn.marcelsa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:49:
Ik zou me zelf niet laten leiden door 70 of 80% RTE (of zelfs ~65%).
Ik zit op dit moment op 71,6% RTE op basis van HW socket data. Een paar keer heb ik Eva met 2000W laten laden maar grootste deel van de tijd laden via P1 stand met max ~800W en ontladen met gemiddeld ~250W.Holmes schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:22:
[...]
Nou hoop toch wel rond de 80% te zitten, 65 zou natuurlijk ridicuul zijn.
Persoonlijk denk ik dat 80% eigenlijk alleen haalbaar is wanneer je altijd dicht bij het maximale (ont)laadvermogen zit en dat is voor mij totaal niet haalbaar.
Ik had ook een pre order voor de HW accu maar gezien de beperkte mogelijkheden om aan te sturen heb ik toch besloten er van af te zien (vond het interview met de directeur toen ook vrij stuitend). Dat de Eva ook eenvoudig kan worden uitgebreid en je er direct zonnepanelen op kan aansluiten was een mooi extraatje.
Ik durf geen cijfers meer te geven. Metingen gaan alle kanten op. Dat begint er al mee dat de meters van de EVA-app elkaar soms heftig tegenspreken..Voogel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:03:
Ik zit op dit moment op 71,6% RTE op basis van HW socket data.
Screenshots een paar momenten na elkaar genomen
:strip_exif()/f/image/pQn3LekVkNTasbtq38yHjaAY.png?f=user_large)
los van deze procentenkwestie:
Ik tel als "accu in" wat EVA zelf zegt over de PV-stroom van het setje dat ik direct in EVA heb geplugd, plus wat de HW-socket zegt over wat EVA uit het net heeft getrokken.
Als "accu uit" tel ik wat volgens de HW-socket van EVA naar het huis is gegaan.
Deze cijfers worden al geplaagd door een onduidelijkheid: Omdat EVA tegenwoordig 's ochtends rap vol loopt, wordt een flink deel van dat direct ingeplugde setje direct doorgegeven naar het huis. En dus geteld als in èn uit. Een dag als vandaag is dat naar schatting toch wel 1,5 kWh geweest.
EVA heeft zelf een dagelijkse batterijgrafiek, maar die geeft alleen een optelsommetje van IN én UIT samen. In week- en maandgrafiekjes vind je dan wel staafjes in en staafjes uit, maar die zijn weer nauwelijks af te lezen.
Ten slotte, in een dag gebeurt er van alles. Momenten dat EVA een tekort aanvult, en daarna weer terug bijlaadt. Rond middernacht is er lading over. Met dit soort dagen is EVA nog neit eens leeg als mijn panelen alweer wakker worden en EVA weer gaan vullen. Dus zit ik nog met een HW-socketgetal van wat EVA mee kreeg van de vorige dag, plus een restpercentage (dat volgens mij slechts indicatief bedoeld kan zijn, maar waar ik niet eens plusofmin 20% watturen aan durf knopen) .
Eén ding qua RTE is wel duidelijk zodra je je hand overdag op de omvormerkast legt: die actieve ventilatie is er niet voor niets.
Ik kan het warm worden (en de fan) inderdaad bevestigen. Het is niet extreem, maar er gaat idd best wat energie verloren in de omvormer verwacht ik zo. Ook de SOC op het hoofscherm lijkt niet altijd direct relatie te hebben met de individuele SOC van de verschillende batterijen. Die individuele waarden vertrouw ik overigens wel, want als daar het laden stopt zie ik dat ook direct terug in de HW grafiek. Geen idee hoe ze de waarde op het hoofdscherm berekenen. Interresante vraag om eens aan support te stellen.
Met betrekking tot RTE blijf ik het gewoon als een blackbox bekijken waarbij je over langere tijd moet kijken. Exacte waarden over een dag wordt altijd lastig met rest charge en wisselend verbruik en wisselend weer. Maar dat is voor mij persoonlijk. Vooralsnog ben ik in mijn situatie tevreden met de RTE met 5 mates en zonnepanelen via de P1 aansturing. Ik wil met de tijd wel ook extra panelen rechtstreeks aan de EVA gaan hangen om onafhamkelijker te worden van het lichnet.En als ik ze straks verhuis naar hun definitieve plaats ga ik hem ook unlocken aangezien ik dan een aparte groep heb.
Wat ik me wel afvraag t.o.v. de HW accu is of de omvormer in 2000w (unlocked) mode efficienter is. Want het is een zwaardere omvormer dan die van HW die getuned is voor 800w, terwijl die in de EVA voor 2000w is ontworpen en wordt gecapped op 800w in locked mode.
Is al iemand met cijfers van voor en na het unlocken van de EVA en de efficiency?
Sowieso zal de efficiency bij lage teruglevering minder zijn dan bij hogere teruglevering (800w). In mijn geval zit ik aan een sluipverbruik richting de 400w. Mogelijk dat de efficiency dan hoger is dan bij 200w sluipverbruik.
Met betrekking tot RTE blijf ik het gewoon als een blackbox bekijken waarbij je over langere tijd moet kijken. Exacte waarden over een dag wordt altijd lastig met rest charge en wisselend verbruik en wisselend weer. Maar dat is voor mij persoonlijk. Vooralsnog ben ik in mijn situatie tevreden met de RTE met 5 mates en zonnepanelen via de P1 aansturing. Ik wil met de tijd wel ook extra panelen rechtstreeks aan de EVA gaan hangen om onafhamkelijker te worden van het lichnet.En als ik ze straks verhuis naar hun definitieve plaats ga ik hem ook unlocken aangezien ik dan een aparte groep heb.
Wat ik me wel afvraag t.o.v. de HW accu is of de omvormer in 2000w (unlocked) mode efficienter is. Want het is een zwaardere omvormer dan die van HW die getuned is voor 800w, terwijl die in de EVA voor 2000w is ontworpen en wordt gecapped op 800w in locked mode.
Is al iemand met cijfers van voor en na het unlocken van de EVA en de efficiency?
Sowieso zal de efficiency bij lage teruglevering minder zijn dan bij hogere teruglevering (800w). In mijn geval zit ik aan een sluipverbruik richting de 400w. Mogelijk dat de efficiency dan hoger is dan bij 200w sluipverbruik.
[ Voor 7% gewijzigd door NLWildcard op 15-03-2025 09:46 ]
Stijgende lijn in de RTE:
Deze week 20.9/25.5 kWh dat is bijn 81%.
Over de maand maart zit ik op 94.7/127 kWh, dat komt neer op 74%.
Ik draai alleen in de ‘eigen verbruik’ modus. Het lijkt de efficiëntie wel te helpen als op zonnige dagen de EvaPower met 2000w laadt.
Ik draai alleen in de ‘eigen verbruik’ modus. Het lijkt de efficiëntie wel te helpen als op zonnige dagen de EvaPower met 2000w laadt.
Ja de efficiency van de omvormer is dat vermoed ik. Ik verwacht dan ook dat als ik hem straks op definitieve plaats ga zetten waarbij de eva een eigen groep heeft en ik hem kan unlocken en daarmee 2000w ontladen de efficiency nog veel hoger zal zijn.dennisfr schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:18:
Stijgende lijn in de RTE:
Dan maar liever een wat lagere RTE: restantjes PV als vermeden teruglevering weggestreept tegen vermeden import levert me altijd minstens 25 cent per kWh op. Dat haal je bij gewone dynamisch contracthandel (en waar kun je anders 2000 W inzetten?) maar zelden.
Wat voor RTE wordt er hier gehaald met Eva?
Ik heb de Eva nu 3 weken. Er zit een HW plug voor die meet wat er in en uit gaat aan vermogen. Als ik dat op elkaar deel dan kom ik op zo'n 75% uit.
Ik draai hoofdzakelijk nom met Eva.
RTE nu 185/235 = 0.79 draai eigenlijk alleen in de NOM mode (februari geleverd).
Wel jammer die prijsverhoging. Maakt de businesscase nog lastiger rond te krijgen.arro3038 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:46:
[...]
Tsja ze zijn hier wel voor €349 te bestellen. Goedkoper dan bij EvaPower zelf maar er is geen voorraad.
Vind het ook niet zo slim van ze want de prijs per kW komt nu bij de Homewizard als goed alternatief (op offgrid na dan, naar qua rte weer niet door de omvormer)
Ik heb naast de Eva dongel op P1 (ook) een Homewizard P1 meter aangesloten en een Homewizard power socket voor de Eva.Wil.B schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:43:
[...]
Hi jan,
Dat doet hij dan in combinatie met de P1 meter? Hiervan weten we dat hij om de 10 seconden wordt uitgelezen dus een deel van de vertraging wordt hierdoor dan al verklaard.
De overige 'vertraging' vindt ik dan inderdaad reuze meevallen.
Als ik dan de HW app en de Eva app naast elkaar houd, dan zie ik dat de update die de HW app geeft (hoofdaansluiting) vaak pas 10 seconden later zichtbaar is in de Eva app. Soms lijkt Eva ook een update "over te slaan".
Zodra de waarde die ik in HW zag ook in Eva zichtbaar is dan gaat de batterij zich aanpassen, dat gaat inderdaad stapsgewijs met de snelheid zoals @Jan VLD ook al heeft aangegeven.
Bij snelle schommelingen (zon/wolken, maar ook bijv. zware gebruikers met korte pieken, zoals een Quooker) dan zie je dat Eva moeite heeft om bij te blijven (resulterend in of teveel afname van het net, of teveel terugleveren, maar de periodes zijn relatief kort dus per saldo zal het meevallen, maak me meer zorgen over de efficiency/RTE).
Ik heb ook al regelmatig gezien dat Eva op 2.000w aan het leveren is en dat dan een heel aantal updates van de P1 meter "gemist" worden (in HW zie ik dan dat Eva dik aan het terugleveren is, maar in de Eva app staat de oude waarde nog vrij lang waardoor er onnodig lang stroom wordt geleverd door Eva c.q. te laat begint met het vermogen weer af te bouwen).
Heb de Eva nu een week in gebruik en wil graag mijn eerste bevindingen delen op basis van metingen van HomeWizard en die van Eva zelf. Dit ook afgezet tegen mijn huidige energie tarieven. Dit in het kader van het delen van kennis en verschaffen van inzichten
HomeWizard geeft aan dat er 19,9 kWh is geladen door Eva en 14.5 kWh is ontladen door Eva. Dit geeft een RTE van 72.86%. Een verlies van ongeveer 27.14%.
Eva geeft aan dat zij 17.2 kWh heeft geladen, dit afgezet tegen de waarde van HomeWizard van 19.9 kWh zou dit kunnen betekenen dat Eva alleen de kWh meet die daadwerkelijk in de accu wordt geladen. Wanneer dit klopt dan zou het verlies van omzetten van AC naar DC 13,57% zijn.
Wat mij echter bevreemd is dat Eva zelf aangeeft 13,9 kWh teruggeleverd te hebben. Als we dit afzetten tegen de waarde van HomeWizard van 14.5 kWh dan is dit 'maar' een verschil van 4,14%.
Op basis van de waarden die Eva zelf meet kom je uit op een RTE van 80.81%. Ik heb echter meer vertrouwen in de metingen van HomeWizard dan die van Eva.
Hieronder de waarde in tabel, dat leest misschien wat makkelijker.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DFsIgDCG7OnABNajrEbs6a9l.jpg?f=user_large)
Interessant is dan ook om te kijken wat het oplevert. In onderstaande tabel heb ik op basis van de HomeWizard metingen de kosten inzichtelijk gemaakt die ik zou hebben 'zonder Eva' en dit afgezet tegen de besparing die Eva heeft opgeleverd. Mijn normaal en daltarief liggen op dit moment zo dicht bij elkaar dat ik voor het gemak gebruik heb gemaakt van 1 tarief.
In de eerste tabel heb ik weer gegeven dat ik 14,5 kWh had moeten inkopen. Dit is het aantal kWh dat Eva heeft teruggeleverd. Tevens zie je dat ik 19.9 kWh had moeten verkopen tegen een lager tarief ivm terugleverkosten en de teruglevergoeding (verkoop) dus lager is als de inkoopprijs. Verkoop afgezet tegen inkoop betekend dit dat €2,00 zou hebben gekost.
In de tweede tabel heb ik weergegeven dat ik de 14,5 kWh nu 'gratis' heb gekregen en dus niet heb hoeven inkopen, dit levert een besparing op van €3,86 euro.
In de derde tabel een overzicht van de potentiele situatie per 1 januari 2027 wanneer we alleen nog de verwachte €0.0025 per teruggeleverde kWh terug ontvangen.
De feitelijke besparing is op dit moment €2,00 voor de week waarin ik dit gemeten heb. Dit komt omdat er op dit moment nog een mooi bedrag tegenover staat als je teruglevert. Per 1 januari 2027 wordt dat bedrag flink minder en is de potentiele besparing €3,81 per week.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8wQyD65vS65sT5yN6B5N6Swu.jpg?f=user_large)
Volgens mij klopt de berekening vwb inkoop/verkoop aardig, graag jullie feedback als dat niet zo zou zijn.
Overigens heb ik op dit moment een Evapower + 1 mate. De overige mates verwacht ik, zoals zo velen, medio Juni. De kostprijs van deze set is €1399, dit gedeeld door besparing van €3.81 in één week betekend dat er 367 weken nodig zijn met deze hoeveelheid zonopbrengst om de Eva terug te verdienen. 367 weken is iets meer dan 7 jaar. In de praktijk is er natuurlijk niet altijd deze hoeveelheid zon en zal de terugverdientijd veel langer zijn. Dit is uiteraard op basis van de situatie per 1 januari 2027 wanneer de salderingsregeling stopt en de terugleververgoedingen er nog amper zijn.
De situatie op dit moment met een besparing van €2,00 per week zou betekenen dat ik na 13,5 jaar mijn Eva heb terug verdiend.
edit 10:29 ; ik heb een aanpassing gedaan omdat de weergegeven teruglevergoeding niet klopte. Deze werd weergegeven als €0.0941 terwijl dit feitelijk €0.1730 is. Dit maakt de uitkomst heel anders. Ik heb de tabellen geupdate met de juiste waardes
edit 2 12:18: erg verwarrend maar het initiele plaatje klopte wel. Ik heb €0.1730 aan terugleverkosten per kWh. Deze moet ik aftrekken van het inkooptarief en dus blijft er dan €0,0934 over aan daadwerkelijke teruggave.
HomeWizard geeft aan dat er 19,9 kWh is geladen door Eva en 14.5 kWh is ontladen door Eva. Dit geeft een RTE van 72.86%. Een verlies van ongeveer 27.14%.
Eva geeft aan dat zij 17.2 kWh heeft geladen, dit afgezet tegen de waarde van HomeWizard van 19.9 kWh zou dit kunnen betekenen dat Eva alleen de kWh meet die daadwerkelijk in de accu wordt geladen. Wanneer dit klopt dan zou het verlies van omzetten van AC naar DC 13,57% zijn.
Wat mij echter bevreemd is dat Eva zelf aangeeft 13,9 kWh teruggeleverd te hebben. Als we dit afzetten tegen de waarde van HomeWizard van 14.5 kWh dan is dit 'maar' een verschil van 4,14%.
Op basis van de waarden die Eva zelf meet kom je uit op een RTE van 80.81%. Ik heb echter meer vertrouwen in de metingen van HomeWizard dan die van Eva.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DFsIgDCG7OnABNajrEbs6a9l.jpg?f=user_large)
Interessant is dan ook om te kijken wat het oplevert. In onderstaande tabel heb ik op basis van de HomeWizard metingen de kosten inzichtelijk gemaakt die ik zou hebben 'zonder Eva' en dit afgezet tegen de besparing die Eva heeft opgeleverd. Mijn normaal en daltarief liggen op dit moment zo dicht bij elkaar dat ik voor het gemak gebruik heb gemaakt van 1 tarief.
In de eerste tabel heb ik weer gegeven dat ik 14,5 kWh had moeten inkopen. Dit is het aantal kWh dat Eva heeft teruggeleverd. Tevens zie je dat ik 19.9 kWh had moeten verkopen tegen een lager tarief ivm terugleverkosten en de teruglevergoeding (verkoop) dus lager is als de inkoopprijs. Verkoop afgezet tegen inkoop betekend dit dat €2,00 zou hebben gekost.
In de tweede tabel heb ik weergegeven dat ik de 14,5 kWh nu 'gratis' heb gekregen en dus niet heb hoeven inkopen, dit levert een besparing op van €3,86 euro.
In de derde tabel een overzicht van de potentiele situatie per 1 januari 2027 wanneer we alleen nog de verwachte €0.0025 per teruggeleverde kWh terug ontvangen.
De feitelijke besparing is op dit moment €2,00 voor de week waarin ik dit gemeten heb. Dit komt omdat er op dit moment nog een mooi bedrag tegenover staat als je teruglevert. Per 1 januari 2027 wordt dat bedrag flink minder en is de potentiele besparing €3,81 per week.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8wQyD65vS65sT5yN6B5N6Swu.jpg?f=user_large)
Volgens mij klopt de berekening vwb inkoop/verkoop aardig, graag jullie feedback als dat niet zo zou zijn.
Overigens heb ik op dit moment een Evapower + 1 mate. De overige mates verwacht ik, zoals zo velen, medio Juni. De kostprijs van deze set is €1399, dit gedeeld door besparing van €3.81 in één week betekend dat er 367 weken nodig zijn met deze hoeveelheid zonopbrengst om de Eva terug te verdienen. 367 weken is iets meer dan 7 jaar. In de praktijk is er natuurlijk niet altijd deze hoeveelheid zon en zal de terugverdientijd veel langer zijn. Dit is uiteraard op basis van de situatie per 1 januari 2027 wanneer de salderingsregeling stopt en de terugleververgoedingen er nog amper zijn.
De situatie op dit moment met een besparing van €2,00 per week zou betekenen dat ik na 13,5 jaar mijn Eva heb terug verdiend.
edit 10:29 ; ik heb een aanpassing gedaan omdat de weergegeven teruglevergoeding niet klopte. Deze werd weergegeven als €0.0941 terwijl dit feitelijk €0.1730 is. Dit maakt de uitkomst heel anders. Ik heb de tabellen geupdate met de juiste waardes
edit 2 12:18: erg verwarrend maar het initiele plaatje klopte wel. Ik heb €0.1730 aan terugleverkosten per kWh. Deze moet ik aftrekken van het inkooptarief en dus blijft er dan €0,0934 over aan daadwerkelijke teruggave.
[ Voor 19% gewijzigd door Wil.B op 10-05-2025 12:23 ]
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate
Dank voor het delen, zou iemand deze berekeningen ook al hebben op basis van een dynamisch contract?Wil.B schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:42:
Heb de Eva nu een week in gebruik en wil graag mijn eerste bevindingen delen op basis van metingen van HomeWizard en die van Eva zelf. Dit ook afgezet tegen mijn huidige energie tarieven. Dit in het kader van het delen van kennis en verschaffen van inzichten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke is nou beter qua RTE?
De Eva of de Homewizard? De Eva is per kWh scherper geprijsd, zo'n 100 euro goedkoper namelijk (uitgaande van de maximale capaciteit van de Eva.
De Eva of de Homewizard? De Eva is per kWh scherper geprijsd, zo'n 100 euro goedkoper namelijk (uitgaande van de maximale capaciteit van de Eva.
Ik weet niet wat de rte van homewizard is, Eva is iig rond de 78 procent bij 800w ontladen. Dat zal hoger zijn bij 2000w ontladen verwacht ik omdat de omvormer dan efficiënter is. De HW kan max 800w terugleveren en heeft daar een meer geoptimaliseerde omvormer voor. Mijn verwachting zou dan ook zijn dan bij 800w de homewizard iets efficiënter zal zijn.
Echter zou ik me niet blind staren op de rte maar ook kijken naar de andere functies zoals noodstroomogelijkheden en direct aansluiten van zonnepanelen. Die twee laatste waren voor mij de belangrijkste overweging om voor Eva te gaan ipv homewizard (hoewel ik het huis verder vol heb hangen met hw spullen).
Echter zou ik me niet blind staren op de rte maar ook kijken naar de andere functies zoals noodstroomogelijkheden en direct aansluiten van zonnepanelen. Die twee laatste waren voor mij de belangrijkste overweging om voor Eva te gaan ipv homewizard (hoewel ik het huis verder vol heb hangen met hw spullen).
Als je de batterij oplaad met zonnestroom is de RTE helemaal niet interessant.
De RTE wordt ook sterk beïnvloed door de manier van op en ontlading, als dat schommelt op het huisgebruik van 100 tot 400 watt is het een stuk lager dan als je continue op maximaal vermogen op en ontlaad, de omvormer werkt dan efficiënter.
De RTE wordt ook sterk beïnvloed door de manier van op en ontlading, als dat schommelt op het huisgebruik van 100 tot 400 watt is het een stuk lager dan als je continue op maximaal vermogen op en ontlaad, de omvormer werkt dan efficiënter.
Is er bij de gebruikers van de evapower wat data bekent mbt de RTE?
Ik zie hier op dit forum weinig (niets) over langskomen.
3850 Wp Zonnepanelen, Druk aan het kijken naar een PIB
Zoek en gij zult vindenMarcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
RTE's tussen de 72% en 78% is het gemiddelde volgens mij. Hier nog een link naar een recente post van mij nadat ik de Eva één week in gebruik had.
[ Voor 16% gewijzigd door Wil.B op 03-06-2025 12:28 ]
8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 1 Evamate
Hier 77% gemiddeld met gebruik sinds half maart. Gemeten met een HW plugMarcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
[ Voor 4% gewijzigd door arro3038 op 03-06-2025 14:18 ]
Mijn RTE's van de afgelopen maanden, met een 1+5 opstelling, altijd in P1 modus (gemeten met HW stekker):
Maart 122/98 > 80.33
April 201/160 > 79.60
Mei 217/173 > 79.72
Op zich moet ik deze data ook in HA hebben staan, ovb de Alpha ESS integratie. Zal later kijken of ik die kan toevoegen.
Maart 122/98 > 80.33
April 201/160 > 79.60
Mei 217/173 > 79.72
Op zich moet ik deze data ook in HA hebben staan, ovb de Alpha ESS integratie. Zal later kijken of ik die kan toevoegen.
@Fioravanti
Hoe is jouw opstelling?
Gebruik je panelen voor de input/voeding of 230 v AC?
Je RTE valt in positieve zin op, vandaar de vraag
Hoe is jouw opstelling?
3850 Wp Zonnepanelen, Druk aan het kijken naar een PIB
Alleen maar AC. De set staat nu op een vliering/zolder. Overweeg wel om het naar de fietsen schuur te verplaatsen, en dan 2 panelen te koppelen met west-orientatie. Dat is dan puur voor de geekfactor, omdat het kanMarcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:31:
@Fioravanti
Hoe is jouw opstelling?
[ Voor 8% gewijzigd door Fioravanti op 03-06-2025 20:06 ]
Fioravanti schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:25:
Mijn RTE's van de afgelopen maanden, met een 1+5 opstelling, altijd in P1 modus (gemeten met HW stekker):
Maart 122/98 > 80.33
April 201/160 > 79.60
Mei 217/173 > 79.72
/f/image/BoMo5jFcbkBuODm0SWSo6V86.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook een PowerBI dashboardje gemaakt. Geeft iig wat richting bij wat er nu bespaard wordt. Dynamische tarieven komen van de API van jeroen.nl. De API van m'n HA heb ik inmiddels ook in de lucht, deze berekeningen maken nog gebruik van een csv export via de Geschiedenis functie in HA.
@Marcel-64 bij mij op bijna 78%Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
zie ook hieronder
bij mij wel ontgrendeld en dus met zowel 2000W laden als ontladen (wat de efficiency wel iets ten goede komt)
/f/image/iX2KeyBlDSZJj70fW2XycjJs.png?f=fotoalbum_large)
Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
/f/image/QKyzlNch1AhH3P3QddecnCmz.png?f=fotoalbum_large)
Toch mooi 6 euro verdiend tot nu toe
het dagelijkse batterijgebruikgrafiekje van de app zelf is daarvoor niet echt handig omdat dat alleen het totaal in+uit rapporteert.Marcel-64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
Als ik de jaargrafiek daaruit haal en daar een raster over leg ziet dat er zo uit:
/f/image/NZVITjAlGzW9X714tYktfQal.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dat dan onder en boven optel zegt hij 321 kWh geladen te hebben en 279 kWh geleverd
Dat zou dan 86% RTE zijn. Ik vraag me af of dat aan de AC-zijde of aan de DC-zijde wordt gemeten.
Ik heb EVA ook aan een Homewizard socket hangen maar dat zegt niet alles want er hangt ook een kleine set panelen aan de gevel die rechtstreeks achterin EVA zit geprikt, en dus via die batterij of wellicht deels ook om de batterij heen, rechtstreeks, aan huis levert. Dan gingen er 488 kWh in het EVA-systeem, en kwamen er 374 uit, RTE 77% .
Ik zou die paneeltjes misschien eens een maandje moeten afkoppelen, maar er moet toch wel iemand zijn die zijn homewizard-socket kan uitlezen over een langere periode, en daar ook dat batterijgrafiekje uit de app naast kan leggen?
Ik heb hier sinds een week of twee een Evapower met 1 mate staan. Nog 4 mates zijn in bestelling.
Tot nu toe staat hij in dynamic mode, met entso-e prijzen. Dat werkt, maar het is wel erg jammer dat de laagste en hoogste prijzen niet dynamisch kunnen worden ingesteld. Want de hoogste toppen en diepste dalen qua prijs zijn elke dag anders.
Het zou top zijn als de Home Assistant AlphaESS integratie direct het in- en uitgangsvermogen in W kan bepalen. Misschien dat ik de virtual P1 oplossing maar eens ga onderzoeken als configuratie via de HA integratie op zich laat wachten. Want ik wil een combinatie van dynamic pricing en verbruiker-gebaseerd gedrag hebben.
Iets anders: ik heb bijna dit hele topic doorgelezen, en er wordt veel gerekend en gekeken naar RTE. Met een extra smart plug kan dit natuurlijk prima bepaald worden. Maar volgens mij rapporteert de AlpaESS-integratie zelf ook hoeveel stroom hij zelf verbruikt:
/f/image/LiVTIY9a4G75D0F7euS1l5lF.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een stukje waar het systeem in rust is, het lijkt dus het eigen sluipverbruik te tonen, waar ook wat piekjes in zitten.
Tot nu toe staat hij in dynamic mode, met entso-e prijzen. Dat werkt, maar het is wel erg jammer dat de laagste en hoogste prijzen niet dynamisch kunnen worden ingesteld. Want de hoogste toppen en diepste dalen qua prijs zijn elke dag anders.
Het zou top zijn als de Home Assistant AlphaESS integratie direct het in- en uitgangsvermogen in W kan bepalen. Misschien dat ik de virtual P1 oplossing maar eens ga onderzoeken als configuratie via de HA integratie op zich laat wachten. Want ik wil een combinatie van dynamic pricing en verbruiker-gebaseerd gedrag hebben.
Iets anders: ik heb bijna dit hele topic doorgelezen, en er wordt veel gerekend en gekeken naar RTE. Met een extra smart plug kan dit natuurlijk prima bepaald worden. Maar volgens mij rapporteert de AlpaESS-integratie zelf ook hoeveel stroom hij zelf verbruikt:
/f/image/LiVTIY9a4G75D0F7euS1l5lF.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een stukje waar het systeem in rust is, het lijkt dus het eigen sluipverbruik te tonen, waar ook wat piekjes in zitten.
Pagina: 1