mooi !
ik heb hier mijn data ook maar eens op een rijtje gezet, voor wat ze waard zijn. Ik noteer netjes dagelijks de producties van al mijn PV-sets (2 grotere en 3 kleinere).
Ik meet (en noteer) wat EVA doet voor het huis met een homewizard energysocket.
Sinds derde week februari hangt er een 570 Wp gevelset (helling 80 gr op zuidoost) rechtstreeks achterin EVA, half augustus is daar nog een 440/350 Wp bifacial paneel in de schutting bij gekomen.
Kleine dip in juli toen ik tien dagen alle PV heb uitgeschakeld want ik dreigde een terugleverings-staffel te gaan overschrijden.
"IN" is een optelsom van wat EVA aan overschot laadde uit het huis volgens HW-socket, plus de direct achterin binnenkomende PV volgens EVA zelf.
"UIT" is wat EVA leverde aan het huis volgens de HW-socket.
NB, als de accu vol is maar de panelen nog produceren levert EVA dat direct door aan het huis. Dat is dan vaak op tijdstippen dat mijn gewone PV ook nog over heeft, dus of je dat dan eigenlijk mag meenemen onder "RTE" ???. in de zomer gaat dat best over een flink aantal uren omdat EVA niet zelden om een uur of 10 alweer vol zit. Van februari tot nu heeft de EVA-PV ruim 400 kWh binnen gekregen. Schatting een kwart tot de helft direct doorgeleverd.
De accu van de hoofdunit zelf heeft 239 cycles gedraaid, de beide mates elk 213. Totaal 665 kWh
Welk cijfer nou leidend mag zijn, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik maandenlang gemiddeld maar 0,5 kWh importeerde, en dat is inclusief thuisladen EV (grannylader). Voor een belangrijk deel toch wel mijn redelijk forse PV icm slim stroomgebruik, maar avond en nacht natuurlijk helemaal EVA. Van begin maart tot half oktober ging EVA maar zelden helemaal leeg 's nachts.
EVA gaat me natuurlijk ook heel de winter de extreem dure uren helpen mijden (sinds de zomer een dynamisch contract) Dat zal nu niet altijd meer lukken met de PV-restjes van overdag, maar als het prijsverschil bij 15 ct/kWh in de buurt komt wordt laden uit het net een optie. Niet veel eerder want voor 4 laden krijg je er maar 3 terug uit. Maar, voordeel van een dynamisch contract is wel dat ik nu 's winters ook nog wat aan de accu heb
Met een gewoon contract valt nog wel een beetje te rekenen aan centen, nu kan ik dat niet. voorheen was dat vrij eenvoudig: terugleveren voor bijna niks of import uitsparen. Nu moet ik ook nog gaan bedenken of ik opsla of teruglever. Juli en augustus gaven tot een uur of 11-12 best vaak nog redelijke prijzen in de teruglevering. dus tot dan de accu uit en de overschotten naar het net, en dan vanaf een uur of 12 de accu weer op "eigen gebruik" als teruggeleverde stroom maar een habbekrats opbrengt.
Ik heb er wat diverse natte vingers overheen gegooid. Ik denk dat ik dit jaar rond de 250 euro ga uitsparen met dit ding (ik reken salderen niet mee) . Maar nu ben ik er heel intensief mee bezig (sinds 1½ jaar EV, sinds 1 jaar veel meer PV, sinds ½ jaar accu, sinds de zomer dynamisch, sinds kort WP, kortom veel steile leercurves tegelijk) . Maar dat ga ik geen 10 jaar volhouden. Praktijk dus 150/jr? 10 jaar om af te schrijven.
Mijn conclusie: ik word er niet rijk van, maar het is een goedkope hobby