Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-11 10:59
Wil.B schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:33:
Eva staat nu zelfs op 0%, dat heb ik nog niet eerder gehad.
Dat is niet zo gezond. Minimum zou 10% moeten zijn, en zo worden ze ook afgeleverd . Dat is overigens instelbaar, maar NIET onder de 9%, probeer maar (Instellingen, en dan "batterijontlading stoppen door SOC")
Dat gezegd zijnde, de unit en mijn twee accu's ontlopen elkaar best wel, de unit loopt altijd dik voor. Als de boel dan leeg is (altijd wel ongeveer 10% op het het hoofdoverzicht) en ik kijk dan bij de afzonderlijke accu's dan zie ik de unit wel eens op 5% staan en de twee accu's ergens bij de 10. Andersom, bij laden staat de unit vaak zat op 100% terwijl de accu's nog niet bij de 90% zijn. Maar echt vol zou volgens support nog niet echt vol zijn, daar zou een ruime marge op gepakt zijn.

• Wil.B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-11 07:22
Jan VLD schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Dat is niet zo gezond. Minimum zou 10% moeten zijn, en zo worden ze ook afgeleverd . Dat is overigens instelbaar, maar NIET onder de 9%, probeer maar (Instellingen, en dan "batterijontlading stoppen door SOC")
Dat gezegd zijnde, de unit en mijn twee accu's ontlopen elkaar best wel, de unit loopt altijd dik voor. Als de boel dan leeg is (altijd wel ongeveer 10% op het het hoofdoverzicht) en ik kijk dan bij de afzonderlijke accu's dan zie ik de unit wel eens op 5% staan en de twee accu's ergens bij de 10. Andersom, bij laden staat de unit vaak zat op 100% terwijl de accu's nog niet bij de 90% zijn. Maar echt vol zou volgens support nog niet echt vol zijn, daar zou een ruime marge op gepakt zijn.
Hij staat ook ingesteld op 10% echter heeft hij 3 of 4 dagen achter elkaar geen input gekregen. Misschien loopt hij vanzelf leeg als hij te lang geen stroom krijgt?

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates

• Jan VLD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXOIv1yFZ8h_cgZNVre9szuRBzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LHw8IBz9ocj7BBBE0dWmfYRI.png?f=user_large

in dit overzicht ruim onder de 10?
dan sowieso contact opnemen met support denk ik.

• erwindob
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yMkLSCtT7ya2EQupSem5O3Zt3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boOKFXoO60uEsova5apRyNec.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds ik 2 extra mates heb, heb ik meestal ongeveer deze situatie als mijn accu leeg is. Ik heb em ingesteld op 20% zodat er nog wat over is bij stroomverstoringen.

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:48

DRK

erwindob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:36:
[Afbeelding]

Sinds ik 2 extra mates heb, heb ik meestal ongeveer deze situatie als mijn accu leeg is. Ik heb em ingesteld op 20% zodat er nog wat over is bij stroomverstoringen.
Dit is niet goed. Je zou contact moeten opnemen met support. Zij kunnen een firmware pushen dat dit verhelpt.

• erwindob
Bericht gestuurd, ik ben benieuwd.

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-11 21:46
Hallo, ik heb sinds kort een zinvolt accu en 1 mate. Ik loop tegen het volgende probleem. De dongel geeft geen signaal door aan de accu. Hij is al een keer vervangen door de support maar dat helpt niet. Ik kan hem gewoon koppelen en de accu ziet hem ook. Eigen voeding. Het lampje knippert echter niet. De hw dongel werkt perfect en ook een p1 meter op een raspberry registreert netjes. De meter is uit 2014 maar wel dsmr 4.0, gprs van landis en gyr. Ik meende dat die compatible zou zijn met de tuya dongel. Nu heb ik een vrijstaande schuur met een eigen meterkast en ook een slimme meter die is uit 2018. En iskra met smr 5.0 als ik de zinvolt daar aansluit werkt het naar behoren. Weliswaar zitten daar geen zonnepanelen, maar hij vereffent netjes het gebruik en schaalt op en af. Mijn conclusie is nu dat het toch in de slimme meter moet zitten. Is dit een bekend verschijnsel met dit type metter of is er een defect? Ik heb al een aanvraag naar liander gestuurd om de meter te vervangen. Ik begrijp dat de oude toch al vervangen moet worden ivm gprs maar dat kan nog wel een paar jaar duren. Iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5EH25fCkwzzYHuucA05P717YCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZXcObYyauqmmRM88U4w5y7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ASK4NRCmq_6xmOjvFAA4VDb_tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNTEsnmAetVwNGcgQV7fQlkq.jpg?f=fotoalbum_large

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:56
Voor diegenen die de Alpha ESS api in HA gebruiken om de zinvolt uit te lezen: sinds vandaag deze foutmelding betreffende het SSL-certificaat waardoor het niet meer werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
This error originated from a custom integration.

Logger: alphaess.alphaess
Source: custom_components/alphaess/__init__.py:50
integration: Alpha ESS (documentation, issues)
First occurred: 11:35:54 (4 occurrences)
Last logged: 11:36:01

Cannot connect to host openapi.alphaess.com:443 ssl:True [SSLCertVerificationError: (1, '[SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed: certificate has expired (_ssl.c:1032)')]
Error: Cannot connect to host openapi.alphaess.com:443 ssl:True [SSLCertVerificationError: (1, '[SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed: certificate has expired (_ssl.c:1032)')] when calling https://openapi.alphaess.com/api/getEssList

Jullie ook en hoe op te lossen (of moeten we wachten op Alpha ESS)?
Edit: laat maar, dit staat ook al op github - https://github.com/Charle...stant-alphaESS/issues/204

[ Voor 10% gewijzigd door diamanten op 26-10-2025 11:44 ]

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

Fioravanti

Fioravantastisch!

Liep ik ook tegenaan, inmiddels is het met 0.7.3 van de integratie opgelost. Heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook het interne IP adres in te stellen in die integratie. Je weet maar nooit of dat later nog handig is.

[ Voor 50% gewijzigd door Fioravanti op 26-10-2025 13:23 ]

• Rene Artois
  • Laatst online: 07-11 12:30
Fioravanti schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:22:
Liep ik ook tegenaan, inmiddels is het met 0.7.3 van de integratie opgelost. Heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook het interne IP adres in te stellen in die integratie. Je weet maar nooit of dat later nog handig is.
Het certificaat is inmiddels vervangen.....wel slecht dit....

• erwindob
erwindob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:36:
[Afbeelding]

Vrijdag gemeld bij Zinvolt, per omgaande berichtje terug. Maandag nieuwe firmware v1.92 in de accu's met bericht geforceerd vol te laden.
Na uurtje op 800W (9:30 uur) geeft de master al 100% aan maar blijft nog tot 15:00 doorladen met 180-200W.
Zonder dat de unit erg warm wordt overigens. Om 15:00 lijkt de batterij wel echt vol en gaan alleen de slaves nog verder met laden.
Het lijkt er dus sterk op dat de master veel minder batterijlading had dan aangegeven wat wellicht ook kan verklaren dat ik afgelopen nachten steeds 2000W laadpieken had in de nacht (zelfbescherming dat master niet te leeg gaat) met NoM instelling en master rond 80% indicatie.
Vannacht zijn de batterijen vrijwel gelijk op leeggegaan tot de ingestelde 20%
Blij mee.

• Wil.B
Cornel12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:11:
Ik kreeg net deze mail binnen van Zinvolt. Waarin ze hun roadmap tot aan het einde van het jaar delen. Wat mij betreft mooie ontwikkelingen, maar ik mis nog wel de P1 optimalisatie (vertraging van 10sec).

Wat vinden jullie er van?

[Afbeelding]
Oktober is bijna voorbij maar geen update gezien. Jullie wel?

8x 430wp Trina Solar BiFacial | 8x Enphase IQ8AC | 1x 3-fase IQ-relais | 1x IQ-Gateway (standard) | 1 EvaPower + 3 Evamates

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-11 18:40

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

In het voorjaar van 2026 wil ik misschien de zonnepanelen (een deel ervan tot 2x600W) rechtstreeks aansluiten op de inverters van de VT1000. Alvast inspelend op de afschaffing van de salderingsregeling - is dat handiger om te doen dan via een aparte inverter naar het net? Ik zit bij Frank Energie en vroeg mij af of iemand al ervaring heeft met deze setup (voordelen/nadelen).

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 19:15
Wil.B schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Oktober is bijna voorbij maar geen update gezien. Jullie wel?
Helaas niet... Beetje jammer.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:50
Nibblebit schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:55:
In het voorjaar van 2026 wil ik misschien de zonnepanelen (een deel ervan tot 2x600W) rechtstreeks aansluiten op de inverters van de VT1000. Alvast inspelend op de afschaffing van de salderingsregeling - is dat handiger om te doen dan via een aparte inverter naar het net? Ik zit bij Frank Energie en vroeg mij af of iemand al ervaring heeft met deze setup (voordelen/nadelen).
Zeker handig om te doen als je de mogelijkheid hebt:
  • energieopslag op deze manier heeft een hogere efficiëntie
  • het maakt je (deels) zelfvoorzienend in het geval van stroomuitval
Let wel op dat er meer limitaties zijn dan alleen max. 2x600W. Ook de spanning per tracker is beperkt. Ik heb zelf 1 groot paneel (585W) per tracker aangesloten. In totaal 1170W dus.
Het enige nadeel is, dat je de RTE van de thuisbatterij niet meer kunt bepalen (energie uit/energie in). Normaal zou dat rond de 75% zijn, maar ik zit ruim boven de 100% :)

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-11 18:40

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Oja, die spanning... als je twee relatief oudere panelen hebt die samen niet de 600W overstijgen, kun je ze parallel of serie geschakeld aanbieden. Serie verdubbeld natuurlijk de spanning. Moet ik nog even naar kijken.

• Jan VLD
andre metz schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:37:
De meter is uit 2014 maar wel dsmr 4.0, gprs van landis en gyr. Ik meende dat die compatible zou zijn met de tuya dongel. Nu heb ik een vrijstaande schuur met een eigen meterkast en ook een slimme meter die is uit 2018.
Al geprobeerd om onderin je dongel een USB-C voeding aan te sluiten? SMR 4 kan volgens mij geen dongels voeden.

• Jan VLD
Nibblebit schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:55:
Ik heb een setje tweedehandsjes (3 x 190 Wp, 38 Vmpp en 5 Ammp) aan de gevel parallel geschakeld in één poort, en in de andere poort hangt een bifacial 440 Wp die in de schutting zit. Dat werkt op zich prima. Ik heb wel het gevoel dat acculaden in modus eigen gebruik of geforceerd laden de paneelproductie wat onderdrukt.

Nadeel is dat je panelen nu àchter de accu zitten, zodat de maximale importbeperking bij die 800 W blijft. Stel dat die 700 W leveren, dan gaat de hele setup maar met 800 W je wasmachine meehelpen. Met een aparte inverter ernaast zou dat 800 + 700 = 1500 W zijn.

Of het efficiënter laadt kom ik niet achter. Ik denk dat om dat na te meten gecontroleerde omstandigheden nodig zijn.

Ik zie geen voor- of nadelen in het kader van energieleveranciers.

Ik heb eht gedaan omdat ik wat aan eht hobbyen ben geslagen met setjes tweedehandsjes op een fietsafdak, op het schuurtje en aan de gevel, en maar drie groepen in huis heb. Toen de accu er kwam had die zijn eigen groep nodig, En vanwege de idee noodvoorziening.
Nibblebit schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:52:
Oja, die spanning... als je twee relatief oudere panelen hebt die samen niet de 600W overstijgen, kun je ze parallel of serie geschakeld aanbieden. Serie verdubbeld natuurlijk de spanning. Moet ik nog even naar kijken.
Spanning is voor inverters een harde grens. Met de stroomsterkte heb je wel wat speling, zeker als je in te schakelen panelen niet ideaal gericht zijn. Mijn schuttingpaneel komt nooit boven de 200 W van de 440, dus ook nooit boven de 5 A van de 11. Daarvan zou ik er dus veilig twee in één poort kunnen hangen, parallel.

• Wil.B
Wil.B schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:47:
Omdat ik nog regelmatig de vragen zie over de efficiëntie van Eva (ik blijf stug Eva zeggen) ook in relatie tot besparingsmogelijkheden deze update. Mijn laatste update was toen ik de Eva pas een dikke week in gebruik had en inmiddels heb ik meer data vergaard. Ik heb overigens een energie contract met vaste tarieven (althans per kwartaal kan er een aanpassing op gedaan worden).
Een update voor de geinteresseerden en potentiele kopers die opzoek zijn naar resultaten aangaande RTE en opbrengst in euro's. Onderstaande is gebaseerd op de modus "eigen verbruik" via de P1-Dongle vanaf dag 1. Per begin Juli heb ik uitgebreid van 2 naar 4 kWh.

De maand Oktober is overduidelijk een minder zonnige maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOlW0F1ZfYHhIJhdncyAgzZOXPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWSdCifrDnH8M2gju7r14KVV.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan VLD
Wil.B schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:14:
Een update voor de geinteresseerden en potentiele kopers die opzoek zijn naar resultaten aangaande RTE
mooi !

ik heb hier mijn data ook maar eens op een rijtje gezet, voor wat ze waard zijn. Ik noteer netjes dagelijks de producties van al mijn PV-sets (2 grotere en 3 kleinere).
Ik meet (en noteer) wat EVA doet voor het huis met een homewizard energysocket.
Sinds derde week februari hangt er een 570 Wp gevelset (helling 80 gr op zuidoost) rechtstreeks achterin EVA, half augustus is daar nog een 440/350 Wp bifacial paneel in de schutting bij gekomen.
Kleine dip in juli toen ik tien dagen alle PV heb uitgeschakeld want ik dreigde een terugleverings-staffel te gaan overschrijden.
"IN" is een optelsom van wat EVA aan overschot laadde uit het huis volgens HW-socket, plus de direct achterin binnenkomende PV volgens EVA zelf.
"UIT" is wat EVA leverde aan het huis volgens de HW-socket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TfHPRfJwVeI_QjoL48sGA1GfG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sUXdYKZc7XS68oaM0FnwsGNf.png?f=user_large

NB, als de accu vol is maar de panelen nog produceren levert EVA dat direct door aan het huis. Dat is dan vaak op tijdstippen dat mijn gewone PV ook nog over heeft, dus of je dat dan eigenlijk mag meenemen onder "RTE" ???. in de zomer gaat dat best over een flink aantal uren omdat EVA niet zelden om een uur of 10 alweer vol zit. Van februari tot nu heeft de EVA-PV ruim 400 kWh binnen gekregen. Schatting een kwart tot de helft direct doorgeleverd.

De accu van de hoofdunit zelf heeft 239 cycles gedraaid, de beide mates elk 213. Totaal 665 kWh
Welk cijfer nou leidend mag zijn, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik maandenlang gemiddeld maar 0,5 kWh importeerde, en dat is inclusief thuisladen EV (grannylader). Voor een belangrijk deel toch wel mijn redelijk forse PV icm slim stroomgebruik, maar avond en nacht natuurlijk helemaal EVA. Van begin maart tot half oktober ging EVA maar zelden helemaal leeg 's nachts.

EVA gaat me natuurlijk ook heel de winter de extreem dure uren helpen mijden (sinds de zomer een dynamisch contract) Dat zal nu niet altijd meer lukken met de PV-restjes van overdag, maar als het prijsverschil bij 15 ct/kWh in de buurt komt wordt laden uit het net een optie. Niet veel eerder want voor 4 laden krijg je er maar 3 terug uit. Maar, voordeel van een dynamisch contract is wel dat ik nu 's winters ook nog wat aan de accu heb

Met een gewoon contract valt nog wel een beetje te rekenen aan centen, nu kan ik dat niet. voorheen was dat vrij eenvoudig: terugleveren voor bijna niks of import uitsparen. Nu moet ik ook nog gaan bedenken of ik opsla of teruglever. Juli en augustus gaven tot een uur of 11-12 best vaak nog redelijke prijzen in de teruglevering. dus tot dan de accu uit en de overschotten naar het net, en dan vanaf een uur of 12 de accu weer op "eigen gebruik" als teruggeleverde stroom maar een habbekrats opbrengt.

Ik heb er wat diverse natte vingers overheen gegooid. Ik denk dat ik dit jaar rond de 250 euro ga uitsparen met dit ding (ik reken salderen niet mee) . Maar nu ben ik er heel intensief mee bezig (sinds 1½ jaar EV, sinds 1 jaar veel meer PV, sinds ½ jaar accu, sinds de zomer dynamisch, sinds kort WP, kortom veel steile leercurves tegelijk) . Maar dat ga ik geen 10 jaar volhouden. Praktijk dus 150/jr? 10 jaar om af te schrijven.
Mijn conclusie: ik word er niet rijk van, maar het is een goedkope hobby :)

• andre metz
Jan VLD schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:56:
[...]

Al geprobeerd om onderin je dongel een USB-C voeding aan te sluiten? SMR 4 kan volgens mij geen dongels voeden.
Ja, de dongel heeft een eigen voeding, ik heb ondertussen een active splitter besteld bij smartstuff en liander heeft ook al gereageerd dat ze de meter komen wisselen. Daarmee zal het wel goed komen. Zodra het goed werkt bestel ik wat mates bij, want ik heb zelfs nu nog regelmatig 5 kwh over overdag. Als de zon schijnt is de accu in een uurtje vol. (handbediend)

• Jan VLD
andre metz schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:51:
Als de zon schijnt is de accu in een uurtje vol. (handbediend)
Hoezo "handbediend"? Gedwongen uit het net laden heeft niet zo snel zin. Als je 's middags 4 kWh laadt van 25 ct moet je 's avonds al 3kWh van 33 ct kunnen uitsparen om quitte te spelen. Dat is dan nog zonder de kosten van je cycles te rekenen. Zo vaak komt dat ook weer niet voor. Haal je dan die extra kilowatturen opslagcapaciteit aan € 375/kWh er ooit uit? In de zomer krijg ik nog geen anderhalve kilowattuur weg in de nacht, en in de winter krijg ik het zonnetje wel "op" met (af)wasmachine en EV. Als er dan in de day-ahead 50 cent of meer wordt gevraagd voor meer dan een uurtje 's avonds, dan ga ik overdag nog wel eens handmatig bijladen.

• andre metz
Jan VLD schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:41:
[...]

Hoezo "handbediend"? Gedwongen uit het net laden heeft niet zo snel zin. Als je 's middags 4 kWh laadt van 25 ct moet je 's avonds al 3kWh van 33 ct kunnen uitsparen om quitte te spelen. Dat is dan nog zonder de kosten van je cycles te rekenen. Zo vaak komt dat ook weer niet voor. Haal je dan die extra kilowatturen opslagcapaciteit aan € 375/kWh er ooit uit? In de zomer krijg ik nog geen anderhalve kilowattuur weg in de nacht, en in de winter krijg ik het zonnetje wel "op" met (af)wasmachine en EV. Als er dan in de day-ahead 50 cent of meer wordt gevraagd voor meer dan een uurtje 's avonds, dan ga ik overdag nog wel eens handmatig bijladen.
Ik zie dat ik meer dan 1000 watt teruglever aan het net, dus zet ik handmatig de accu aan het laden, in de avond levert hij dat weer terug. Als alles goed werkt doet hij dat zelfstandig, nu grijp ik nog handmatig in. Voor mij is het voldoende als ik in de winter alle overtollige stroom tijdelijk kan opslaan en in de zomer dat ik in de nacht niets uit het net hoef te trekken.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-11 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOHwhPezjZbaARYmFezC00XnKgU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mZYGl9IAL03uHbxkYcRseC1m.png?f=user_large
Hierbij mijn resultaten tot nu toe, negatief = geld terug, positief = betalen. (Ik ben overgestapt naar EPEX aansturing in September)

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• Wil.B
Voogel schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
[Afbeelding]
Hierbij mijn resultaten tot nu toe, negatief = geld terug, positief = betalen. (Ik ben overgestapt naar EPEX aansturing in September)
Is dit met 2kWh? Interessant opbrengst, handelen lijkt dan toch wel interessant te zijn.

• Jan VLD
Voogel schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
negatief = geld terug, positief = betalen. (Ik ben overgestapt naar EPEX aansturing in September)
Wat is eigenlijk de betekenis van die eurobedragen, hoe worden die berekend?

• Voogel
Ik gebruik de P1 simulator met de Day Ahead Optimizer op Home Assistant, de bedragen komen uit de Homewizard app op basis van dynamisch tarieven. Laden bij laag tarief en ontladen bij minimaal 15cent verschil. 4kWh setup met 2kW (ont)laden.

• Jan VLD
Voogel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:01:
Laden bij laag tarief en ontladen bij minimaal 15cent verschil. 4kWh setup met 2kW (ont)laden.
Dus begrijp ik dan goed dat je zonder zonnepanelen aan het handelen bent?

• erwindob
ik weet niet wat er aan de hand is maar het lijkt wel alsof ik de P1 meter van iemand anders in mijn app zie (en dat mijn accu daarop wil reageren in de P1 mode)
Ik heb steeds wel wijzigende waarden maar dat zijn niet de mijne (volgens Domoticz, Home Assistant en "common sense")
edit: het zijn vermoedelijk wel mijn P1 waardes maar die van enkele minuten geleden. De verbruik waardes lopen duidelijk een paar minuten achter bij de werkelijkheid.

[ Voor 27% gewijzigd door erwindob op 10-11-2025 10:49 ]

• Rickert1993
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-11 11:02
erwindob schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:15:
edit: het zijn vermoedelijk wel mijn P1 waardes maar die van enkele minuten geleden. De verbruik waardes lopen duidelijk een paar minuten achter bij de werkelijkheid.
Hier hetzelfde, ding begint op volle kracht te laden omdat hij denkt dat er teruggeleverd wordt 8)7

• Joke 4 bergen
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-11 10:04
Hier t zelfde... in de tijd dat ik een tweakers account aanmaakte is het blijkbaar weer opgelost.

• Voogel
@Jan VLD klopt, ik kijk uberhaupt niet naar wat de meter nu doet maar stuur het direct aan via p1 simulator (of soms door Frank Energie)

• dennisfr
Ik ben dan toch ook maar omgegaan en heb een slimme meter simulator besteld.
Aan de ene kant vind ik het een oplossing voor een probleem dat er niet zou moeten zijn (namelijk te beperkte mogelijkheden via de meegeleverde App en via de API.)
Aan de andere kant is het ook wel weer een leuk projectje en kan ik hopelijk straks de batterij exact aansturen zoals ik dat wenselijk acht.

• erwindob
Voogel schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:57:
@Jan VLD klopt, ik kijk uberhaupt niet naar wat de meter nu doet maar stuur het direct aan via p1 simulator (of soms door Frank Energie)
Met de simulator fop je ook de p1 dongle, dus als die vertraagd doorkomt bij de batterij gaat get nog steeds niet echt goed.

• dennisfr
Het was een fluitje van een cent (met dank aan het stappenplan van @arro3038) om de P1 simulator werkend te krijgen. Voor nu geef ik via Home Assistant de actuele P1 meting van de Home Wizard dongle 1:1 door aan de P1 simulator, waar de P1 Dongle van de Zinvolt dan weer ingeplugd zit, maar dit is eenvoudig uit te breiden met bepaalde tijdvensters voor het ontladen (lang gekoesterde wens van mij), of het automatisch stoppen met ontladen wanneer ik bijvoorbeeld mijn EV aan het laden ben.

• Wil.B
Net een update ontvangen via de e-mail. Lang verhaal kort: de hele eerder gedeelde roadmap word uitgesteld naar Januari. Dit alles onder het mom van “het belangrijkste is dat het goed gebeurd”. Zeker belangrijk maar lijkt een beetje een l*l verhaal.

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 20:46
Er ook vandaag een mail binnen gekomen met dezelfde strekking idd

• NLWildcard
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 20:46
In september hebben we je met veel enthousiasme laten zien wat er allemaal op de planning staat. We kunnen ons alleen heel goed voorstellen dat je inmiddels denkt: “Wanneer komt het nou?” Daarom geven we je graag een wat uitgebreidere update. Je weet dan precies waar we nu staan, wat er achter de schermen gebeurt en wanneer je de nieuwe functies kunt verwachten. We werken nog steeds elke dag hard aan alles wat we eerder hebben aangekondigd, zodat jouw systeem straks soepel draait en klaar is voor de volgende stap.

Waarom het even duurt?
We hadden graag al wat onderdelen uitgerold. Het is alleen belangrijk dat alles straks in één keer goed werkt. Je moet kunnen vertrouwen op stabiele software, duidelijke koppelingen en functies die allemaal netjes samenkomen. Kleine updates tussendoor lijken handig, alleen levert dat in de praktijk vaak weer extra aanpassingen op. Daarom kiezen we ervoor om de volledige upgrade in één keer uit te rollen in december/januari. Dat geeft je straks direct een compleet pakket aan verbeteringen waar je echt iets aan hebt.
Wat kun je verwachten?
In de periode december/januari willen we in één grote update alle nieuwe functies uitrollen die we eerder aankondigden. Het gaat om een flinke stap vooruit die de ervaring met jouw systeem merkbaar verbetert. Je krijgt een vernieuwde app met meer controle en inzicht, plus hybride functies waarmee je dynamisch laden en zelfopslag kunt combineren. Het schakelen wordt slimmer dankzij de 125 W per seconde opties, er komt ondersteuning voor systeemcombinaties en we leggen alvast de basis voor verdere uitbreidingen die later volgen. Alles bij elkaar maakt dit jouw ZinVolt krachtiger, flexibeler en toekomstbestendiger.
We houden je op de hoogte
We begrijpen dat wachten nooit leuk is. Het helpt wel om te weten dat we geen enkele concessie willen doen aan kwaliteit en betrouwbaarheid. We verwachten dat de belangrijkste update in december/januari live gaat. Zodra we een exacte datum kunnen geven hoor je dat direct van ons. Tot die tijd blijven we je helder op de hoogte houden van alles wat relevant voor je is.

Met energieke groet,
Team ZinVolt

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:01
En dan 20% korting aanbieden op aanschaf Mates? Mijn set is al compleet! Of komt er een mogelijkheid voor meer dan vijf mates?
Ben benieuwd…
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste