:strip_exif()/f/image/D0g2aaK0sH6pOQCokNLtx3gF.jpg?f=fotoalbum_large)
78% rte met tot aan november op nul op de meter stand en daarna op dynamisch contract stand.
Versie met één Evapower en 5 mates.
[ Voor 4% gewijzigd door NLWildcard op 02-01-2026 14:08 ]
ik heb nog een januari pre order voor 8kwh
wil iemand die overnemen voordat ik hem annuleer?
Die EVA-dongel is nou al een paar weken af en aan aan het modderen, dan gaat het weer even goed, en dan staat hij volle bak te laden terwijl ik volop aan het importeren ben, de app geeft dan een export weer. misschien wel van een half uur eerder.
Die P1-dongel geeft de wildste waarden weer, die niks te maken hebben met wat de meter zelf zegt. Ook regematig een "service-time0ut."
In mijn meterkast is het koud. In het halletje waar de meterkast staat is het ook koud.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan VLD op 04-01-2026 13:36 ]
We wachten met smart op de update dat er sneller op/afgebouwd wordt qua vermogen.
[ Voor 5% gewijzigd door Fioravanti op 04-01-2026 14:47 ]
een graad of vijf boven nulFioravanti schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:46:
Hoe koud is koud? Hoeveel graden praten we dan over?
[ Voor 99% gewijzigd door Jan VLD op 04-01-2026 16:55 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Nibblebit op 04-01-2026 21:37 ]
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Ik heb dezelfde ervaring: naast de Zinvolt dongel heb ik ook een HW dongel en de SlimmeLezer van Zuidwijk op mijn slimme meter aangesloten. Tijdens de periodes met de Zinvolt storingen is mij opgevallen dat de HW dongel en de SlimmeLezer wel de juiste waarden aangeven. Het is dus duidelijk dat het te maken heeft met Cloudstoringen van Zinvolt/AphaESS.andre metz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:17:
Bij mij kan temperatuur niet de oorzaak zijn. Ook de dongel is niet stuk, ik heb er nog 1. Ik heb de dongels gewisseld, geen verschil. Wifi werkt, ik zie de dongel en de accu in de routergegevens staan. De slimme meter geeft de juiste signalen, de dongel knippert en de HW dongel geeft wel de juiste waarden in HA. Mijn conclusie is ook dat het ergens in de server fout gaat.
Echt ik heb zo’n spijt dat ik de mooie verhaaltjes heb geloofd over lokale API’s en ontwikkelingen die er aan zaten te komen. Zie je nu ook niks meer van terug op de site…
[ Voor 50% gewijzigd door Nibblebit op 05-01-2026 09:56 ]
Ik zie deze DNS-queries vanaf mijn Zinvolt:Nibblebit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:15:
Dank @Travelan , het is triest dat we geen eens controle hebben op onze eigen apparatuur. Voorlopig in- uitgaand verkeer met Duitsland geblokkeerd (misschien niet verstandig maar het krijgt mijn systeem voor nu wel rustig). Ik heb er enorm veel zin in om dit systeem eens flink te gaan tweaken om die regie terug te kunnen pakken. We zitten tenslotte niet voor niets op Tweakers
1
2
| iot.e-linter.com cloudiot.alphaess.com |
@Nibblebit Heb je die geblokkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door diamanten op 05-01-2026 12:33 ]
Overigens werkt mij AlphaESS integratie nog wel gewoon, maar die gaat dan weer naar Singapore. Data is eigenlijk net olie, als er land restricties van kracht zijn laat je het gewoon via andere landen terug komen. Aangezien het gegeven dat de batterij status lijkt te kloppen heb ik dus het vermoeden dat er ergens nog data lekt. Ondanks de Duitsland blokkade is toch zichtbaar dat de accustatus weer keurig opgelopen is naar 100%
[ Voor 36% gewijzigd door Nibblebit op 05-01-2026 15:28 ]
:strip_exif()/f/image/LLQFW4iXD2X7yj69865HNpM7.png?f=user_large)
Mijn resultaten voor 2025, EPEX aansturing in september/oktober en in november overgestapt naar Frank onbalans aansturing.
7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896
De zinvolt lijkt een soorr eigen leven te leiden of aangestuurd te worden door iets anders dan mijn app.
De waardes van de p1 kloppen soms wel en soms niet met wat ik in domoticz zie. Maar zelfs als ik hem niet daarop beslissingen laat nemen, gebeuren er onverklare dingen.
Maar gisteren was inderdaad een positieve opleving. Hij leek precies te ontladen op de momenten dat de onbalans prijs hoog was, dus had een resultaat van 1,30 euro, dit na dagen lang resultaten die de 0,50 euro niet te boven kwamen (OK 2 januari had ik wel 0,77 euro).
Dit is toch wel een beetje dweilen met de kraan open. Zelf gebruik ik ook nog de P1-simulator maar als de Zinvolt-cloud niet werkt, dan werkt dit helaas ook niet.Nibblebit schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:25:
Nee, ik heb de regio Duitsland geblokkeerd. Standaard doe ik dat al met China, Hong Kong en andere landen die (nog) geen datacenter in europa hebben afgehuurd. De app werkt bij mij nu ook niet, kijken of het systeem solitair kan zijn. Ik had ook eurvitapower.alphaess.com, m1.tuyaeu.com en nog eentje waarvan ik mijn handschrift niet kan teruglezen *.alphaess.com kan ook toereikend zijn. Ik zag ook nog wat losse IP-adressen die naar het MS datacenter in Duitsland leiden maar daar kan ook ander verkeer tussen zitten.
Overigens werkt mij AlphaESS integratie nog wel gewoon, maar die gaat dan weer naar Singapore. Data is eigenlijk net olie, als er land restricties van kracht zijn laat je het gewoon via andere landen terug komen. Aangezien het gegeven dat de batterij status lijkt te kloppen heb ik dus het vermoeden dat er ergens nog data lekt. Ondanks de Duitsland blokkade is toch zichtbaar dat de accustatus weer keurig opgelopen is naar 100%
[Afbeelding]
Kunnen we als Tweakers niet onze krachten gaan bundelen richting Zinvolt? Bijv. nadrukkelijk vragen om een lokale API of andere manieren om zelfstandig de accu te gaan aansturen? Of zijn er nog andere manieren om een 'autonome' aansturing voor elkaar te krijgen (reverse-engineering, dataflow proberen te ontcijferen of omleiden naar een lokale server?)
[ Voor 4% gewijzigd door diamanten op 06-01-2026 16:24 ]
Ik heb eerder geprobeerd het lokale verkeer naar de Zinvolt accu af te luisteren maar kreeg het niet goed voor elkaar vanwege issues met SSL certificates maar dat is wel onze ingang denk ik. Dit is overigens de wifi module die in de Zinvolt zit, ik heb een login aangemaakt daar en kan de module daar ook zien en configuren maar dat doet verder niks met de EMS integratie https://www.e-linter.com/smart-energy/magpie.diamanten schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:19:
[...]
Dit is toch wel een beetje dweilen met de kraan open. Zelf gebruik ik ook nog de P1-simulator maar als de Zinvolt-cloud niet werkt, dan werkt dit helaas ook niet.
Kunnen we als Tweakers niet onze krachten gaan bundelen richting Zinvolt? Bijv. nadrukkelijk vragen om een lokale API of andere manieren om zelfstandig de accu te gaan aansturen? Of zijn er nog andere manieren om een 'autonome' aansturing voor elkaar te krijgen (reverse-engineering, dataflow proberen te ontcijferen of omleiden naar een lokale server?)
Alternatieve route is de Frank energie integratie want die kan wel direct de accu aansturen maar dat gaat nog altijd via de cloud.
[ Voor 11% gewijzigd door Voogel op 06-01-2026 16:48 ]
/f/image/sO3ix9J8xHGiGaLURVyaFfSM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zM5p9eq8ifkcoDouOhBNmAZy.png?f=fotoalbum_large)