Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:10
Daar heb ik zelf nog niets van gemerkt. Ik ben elke dag onderweg en zie tientallen Tesla's voorbijrijden.

Hoe uit zich dat dan?

Als ik zelf een Tesla zie dan voel ik daar zelf weinig politieke lading bij.

Maar des te meer als ik naar de beursgrafiek van Tesla kijk. Het is daar dat er brokken moeten gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:30
Wozmro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:09:
Daar heb ik zelf nog niets van gemerkt. Ik ben elke dag onderweg en zie tientallen Tesla's voorbijrijden.

Hoe uit zich dat dan?

Maar des te meer als ik naar de beursgrafiek van Tesla kijk. Het is daar dat er brokken moeten gemaakt worden.
Ik rij gisteren aan de lichten een BMW X5 voorbij, en wil wat verder rechts invoegen. Word ik ineens rechts ingehaald en bijna tot stilstand gedwongen op de verdrijvingsstrook (nadat ik eerder wou invoegen maar niet kon omdat de BMW mij rechts probeerde voorbij te rijden.

En nadat ik achter hem invoegde kreeg ik er nog een 'brake check' bovenop.

Dat is mij nooit eerder gebeurd... toeval... of niet....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
De kans dat algemeen weinig intelligent patsergedrag is lijkt mij veel groter.

Ik zag vandaag een Mercedes AMG V8 onnozel doen op een tweevaksbaan, met de lichten flitsen, luid gas geven naar zijn voorligger om voorbij te willen terwijl er duidelijk voor zijn voorligger nog een tiental auto's aan 70 per uur reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 22:52
Tommie12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Ik rij gisteren aan de lichten een BMW X5 voorbij, en wil wat verder rechts invoegen. Word ik ineens rechts ingehaald en bijna tot stilstand gedwongen op de verdrijvingsstrook (nadat ik eerder wou invoegen maar niet kon omdat de BMW mij rechts probeerde voorbij te rijden.

En nadat ik achter hem invoegde kreeg ik er nog een 'brake check' bovenop.

Dat is mij nooit eerder gebeurd... toeval... of niet....
Ik had hem even ingehaald, laten stoppen en even gevraagd om uitleg.

Nu zou ik er vanuit gaan dat het Tesla haat is inderdaad. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 21:54
Roenie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:55:
[...]
Dat statement is geen cadeau, maar krijg je ongevraagd opgedrongen door mensen waarbij mensen als Musk als een rode lap op een stier werken en die niet slim genoeg zijn om het rijden (of zelfs nieuw kopen) van een auto te scheiden van de rare, maar legale, fratsen van een vent zoals Musk.
Die Tesla auto is niet los te zien van Musk helaas. En daarmee ook niet van Trump zijn beleid. Musk = Tesla. Je krijgt er een politiek statement bij. In ieder geval opgedrongen.

Je sponsort Musk en iedereen vindt er iets van. En dat is zonde want dat creëert een stigma op de (nieuwe) Tesla rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zelfs op NOS Journaal:

https://nos.nl/l/2560116

[ Voor 35% gewijzigd door MaStar op 17-03-2025 20:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:00
MaStar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Die Tesla auto is niet los te zien van Musk helaas. En daarmee ook niet van Trump zijn beleid. Musk = Tesla. Je krijgt er een politiek statement bij. In ieder geval opgedrongen.

Je sponsort Musk en iedereen vindt er iets van. En dat is zonde want dat creëert een stigma op de (nieuwe) Tesla rijder.
Je kúnt het wel los zien en de mening van anderen gewoon negeren, dat is een keuze.

Iedere (nieuwe) Tesla rijder als fascist zien/bestempelen vind ik zelf VEEL te ver gaan, ieder weegt het gewoon anders mee (of zelfs helemaal niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Fornoo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:51:
[...]

Ik had hem even ingehaald, laten stoppen en even gevraagd om uitleg.

Nu zou ik er vanuit gaan dat het Tesla haat is inderdaad. /s
Nee, geen zin in verdere agressie.
Daar valt niks mee te winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
jeroenkb schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:05:
De essentie is gewoon simpel. Zonder het succes van Tesla was Musk niet in staat geweest om een dergelijke impact te hebben op de afbraak van de democratie in de Verenigde Staten die we nu zien.

Iedereen die een Tesla aanschaf is daar, wat mij betreft, indirect medeverantwoordelijk voor.

Alle argumenten die je hier tegenin kunt brengen vallen gewoon onder het kopje 'struisvogel' politiek.
Ik snap dat dat voor veel mensen niet prettig is; je wilt gewoon lekker consumeren en prijstechnisch de beste deal sluiten. Moraal is dan alleen maar lastig.

Verandert niets aan het gegeven dat Musk met de winst op de verkoop van jouw auto (en alle andere Tesla's) nu kan doen wat hij doet.

En dit geldt natuurlijk breder dan alleen Tesla....
En dan stopt Musk straks een keer als CEO en dan koopt iedereen weer vrolijk een Tesla ;) . Terwijl hij het bedrijf al 20 jaar leidt, de afgelopen 5 jaar groot is geworden door onder andere Nederlandse overheidssubsidie (belastinggeld) en iedereen die toen ging leasen . Niet van de aankopen die nu worden gedaan. Ook typisch, zo’n persoon die gister in het NOS Journaal was, had zijn Tesla ingeruild voor een Porsche en stond bij een Tesla Supercharger te laden. Ja….

Typisch Nederland en bekrompen korte termijn moraal gedachte als je het mij vraagt. Over 1 jaar kijkt niemand meer om .

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 18-03-2025 07:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
MaStar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Typisch Nederland en bekrompen korte termijn moraal gedachte als je het mij vraagt. Over 1 jaar kijkt niemand meer om .
Dat denk ik niet.
De effecten van het beleid van Trump en Musk gaan dan pas echt gevoeld worden, zowel binnen als buiten de VS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het gaat niet om een politiek correcte auto kopen, wel een bepaalde merk/bedrijf te boycotten. Er zijn meer dan genoeg andere merken/bedrijven die EV's maken en verkopen. Dat je een leasecontract niet zomaar kan veranderen en nog moet oprijden, begrijp ik.

De Britse consumenten waren begonnen met het boycotten van slavernijproduct. Vervang suiker dat uit een bepaalde regio, kolonie, land,... door suiker van ergens anders.
The sugar boycott

One of the most successful campaigns for the abolitionist movement was encouraging British people, especially women, not to buy or use goods produced by slaves in the West Indies, particularly sugar. Around 300,000 people boycotted sugar and sales dropped dramatically.

National Petition Campaign, 1788

The 'Society for Effecting the Abolition of the Slave Trade' organised a nationwide effort to highlight the evils of the Atlantic slave trade and to mark it as an issue of national outcry. It met with vastly positive public response and over 100 petitions were presented to Parliament within three months. Manchester sent the largest petition, with 10,639 signatures –almost 20 per cent of the city’s population.
https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/z3rj7ty/revision/7
Anti-apartheidsbeweging:
De Engelse Anti-Apartheid Movement (AAM) startte als een boycotbeweging van Zuid-Afrikaanse ballingen en hun aanhangers in 1959 en groeide uit tot een spil van de internationale ant-apartheidsbeweging. De boycotactie in 1959 kreeg in Het Verenigd Koninkrijk veel steun van studenten, vakbonden en progressieve politieke partijen. Het bloedbad van Sharpeville op 21 maart 1960, toen 69 ongewapende demonstranten werden doodgeschoten door de Zuid-Afrikaanse politie, leidde tot een intensivering van de activiteiten en een naamsverandering in de "Anti-Apartheid Movement'. Op dat moment was het Verenigd Koninkrijk de grootste buitenlandse investeerder in Zuid-Afrika. De AAM behaalde verscheidene successen. Zo werd Zuid-Afrika gedwongen te vertrekken uit het Britse Gemenebest in 1961. In 1962 nam de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties een resolutie aan waarin alle lidstaten opgeroepen werden over te gaan tot een handelsboycot tegen Zuid-Afrika. Later volgde een sportboycot en een wetenschappelijke boycot. Het Verenigd Koninkrijk ging echter niet over tot een economische boycot.
Wikipedia: Anti-apartheidsbeweging
De beweging richtte zich op consumenten, internationale organisaties, regeringen en bedrijven, vooral in de jaren zeventig en tachtig, om via isolatie van Zuid-Afrika tot afschaffing van de apartheid te komen. Het voornaamste doel was een internationale boycot van Zuid-Afrika. Een voorbeeld daarvan was een olie-embargo, die in 1975 door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties tegen Zuid-Afrika werd afgekondigd.
Musk komt ook uit Zuid-Afrika.
Wozmro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:09:

Hoe uit zich dat dan?

Als de geruchten op de beurs kloppen, Musk kan margin call krijgen als TSLA onder de 100 gaat. Hij had de aandelen als onderpand voor het geleend geld gebruikt om Twitter te kunnen kopen.

Het kan hilarisch voor het grote publiek worden als hij margin call krijgt en eventueel Bill Hwang (Archegos Capital) achterna gaat.

In die context kan je zien waarom Trump Tesla promoot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het punt met moraliteit is dat het niet alleen voor ieder individu anders is en het ongeschreven regels zijn, maar dat ook cultuur, locatie, tijd en persoonlijke omstandigheden een grote rol spelen in het bepalen wat goed en slecht is. Wiens moraal is dan bepalend? Als je dat aan mensen vraagt antwoordt vrijwel de grote meerderheid met: "Mijn moraal." En dan gaan mensen dus anderen de maat nemen.

Gooi voor de gein eens binnen een groepje tennissers de vraag op of het oké is om onderhands te serveren. Regel wel eerst wat popcorn en geniet van de discussie die zich binnen de groep ontvouwt. Degene die de regels volgt zegt dat onderhands serveren niet tegen de regels is en dus mag. De ander die de hoffelijkheid van het tennis hoog in het vaandel heeft staan zal zeggen dat het niet sportief is en daarom ongewenst. En wie heeft er uiteindelijk 'gelijk' hierbij? Zolang deze spelers elkaar in de voorronde niet tegenkomen is het geen probleem. Het wordt anders wanneer zij elkaar uiteindelijk in de finale (zonder stoelscheidsrechter) tegenkomen. In dit voorbeeld gaat het dan om twee individueen met min of meer dezelfde achtergrond. Laat staan als de spelers een hele andere achtergrond hebben. Iedereen ziet het door zijn-eigen bril.

Zo zie ik het ook in deze discussie. Iedereen bepaalt voor zichzelf of hij-zij een bepaalde auto (of ander produkt) koopt. Degene die betaalt (en/of gebruikt) bepaalt de moraliteit waartegen de aankoop wordt afgezet. Degene die niet betaalt (en/of gebruikt) mag daar wat van vinden en dat uiteraard ook kenbaar maken. De mate van drammen is dan weer bepalend voor hoe de koper (en/of gebruiker) daarop reageert. Beter lijkt het mij om iedereen de ruimte te geven zijn-haar overwegingen zelf te wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:32:
Het punt met moraliteit is dat het niet alleen voor ieder individu anders is en het ongeschreven regels zijn, maar dat ook cultuur, locatie, tijd en persoonlijke omstandigheden een grote rol spelen in het bepalen wat goed en slecht is. Wiens moraal is dan bepalend? Als je dat aan mensen vraagt antwoordt vrijwel de grote meerderheid met: "Mijn moraal." En dan gaan mensen dus anderen de maat nemen.

Gooi voor de gein eens binnen een groepje tennissers de vraag op of het oké is om onderhands te serveren. Regel wel eerst wat popcorn en geniet van de discussie die zich binnen de groep ontvouwt. Degene die de regels volgt zegt dat onderhands serveren niet tegen de regels is en dus mag. De ander die de hoffelijkheid van het tennis hoog in het vaandel heeft staan zal zeggen dat het niet sportief is en daarom ongewenst. En wie heeft er uiteindelijk 'gelijk' hierbij? Zolang deze spelers elkaar in de voorronde niet tegenkomen is het geen probleem. Het wordt anders wanneer zij elkaar uiteindelijk in de finale (zonder stoelscheidsrechter) tegenkomen. In dit voorbeeld gaat het dan om twee individueen met min of meer dezelfde achtergrond. Laat staan als de spelers een hele andere achtergrond hebben. Iedereen ziet het door zijn-eigen bril.

Zo zie ik het ook in deze discussie. Iedereen bepaalt voor zichzelf of hij-zij een bepaalde auto (of ander produkt) koopt. Degene die betaalt (en/of gebruikt) bepaalt de moraliteit waartegen de aankoop wordt afgezet. Degene die niet betaalt (en/of gebruikt) mag daar wat van vinden en dat uiteraard ook kenbaar maken. De mate van drammen is dan weer bepalend voor wat de koper (en/of gebruiker) daarop reageert. Beter lijkt het mij om iedereen de ruimte te geven zijn-haar overwegingen zelf te wegen.
Eens.

Echter vanuit discussies kan ook een bepaalde moraal komen die verder gaat dan de eigen individuele keuze, waarbij de moraal meer maatschappelijk gedragen / gevoeld wordt (en die soms ook tot wetten zou kunnen leiden bv geen kinderarbeid meer (vonden we eeuwen lang de normaalste zaak van de wereld))

Gezien de dalende verkopen van Tesla en de noodgrepen van Musk (op het bordes van het Witte Huis je auto's laten promoten door Trump) lijkt de maatschappeljke moraal wel een bepaalde kant op te gaan.

Kun je natuurlijk niets van aan trekken, maar je bent op zijn minst, wat mij betreft, een beetje out-off sync met de huidige ontwikkelingen

Gezien de dalende verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Eens.

Echter vanuit discussies kan ook een bepaalde moraal komen die verder gaat dan de eigen individuele keuze, waarbij de moraal meer maatschappelijk gedragen / gevoeld wordt (en die soms ook tot wetten zou kunnen leiden bv geen kinderarbeid meer (vonden we eeuwen lang de normaalste zaak van de wereld))

Gezien de dalende verkopen van Tesla en de noodgrepen van Musk (op het bordes van het Witte Huis je auto's laten promoten door Trump) lijkt de maatschappeljke moraal wel een bepaalde kant op te gaan.

Kun je natuurlijk niets van aan trekken, maar je bent op zijn minst, wat mij betreft, een beetje out-off sync met de huidige ontwikkelingen

Gezien de dalende verkopen
Maar het punt is dat dit niet wil zeggen dat een specifieke moraliteit dan ook leidend moet zijn voor iedereen. En inderdaad, dat betekent in dit geval dat ik out-of-sync ben met de teneur in deze draad. Degenen die niet out-of-sync willen zijn staat het vrij die leidende moraal te volgen uiteraard.

Over verkiopen: is dat omdat mensen door hun moraal geen Tesla meer willen kopen? Of omdat de groepsdruk (met allerlei bijeffecten) te sterk is voor die potentiële kopers? Bijvoorbeeld: organisaties die geen Tesla meer laten leasen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 18-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is het überhaupt wel een debat van moraliteit of ethiek?

Of is het een afweging vanuit zelfbescherming. Immers, consumptief gedrag staat in deze gelijk met faciliteren van zowel actoren als mechanismen die een voornemen hebben van neofeodaal kolonialisme waarbij Europa het beoogde buffet is.

Voordat iemand nu zegt "zo'n vaart zal het niet lopen" of "dat is overdreven" ... het zijn a) hun eigen woorden en b) al tien jaar lang negeren we die consistent terwijl c) ze elke keer exact doen wat ze eerder gezegd hebben ongeacht d) hoe ridicuul of surrealistisch dat bij ons hier overkwam.

Mij valt het wel op hoe reflexief dit in setting van moraliteit gezet wordt, terwijl het in de basis een discussie is van wereldbeeld en realiteit van invulling daarvan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:07:
Is het überhaupt wel een debat van moraliteit of ethiek?

Of is het een afweging vanuit zelfbescherming. Immers, consumptief gedrag staat in deze gelijk met faciliteren van zowel actoren als mechanismen die een voornemen hebben van neofeodaal kolonialisme waarbij Europa het beoogde buffet is.

Voordat iemand nu zegt "zo'n vaart zal het niet lopen" of "dat is overdreven" ... het zijn a) hun eigen woorden en b) al tien jaar lang negeren we die consistent terwijl c) ze elke keer exact doen wat ze eerder gezegd hebben ongeacht d) hoe ridicuul of surrealistisch dat bij ons hier overkwam.

Mij valt het wel op hoe reflexief dit in setting van moraliteit gezet wordt, terwijl het in de basis een discussie is van wereldbeeld en realiteit van invulling daarvan.
Ja, dat is het. De reden daarvoor is dat bij het kiezen van een auto (of andere produkten) de eigen levensvisie en de invloed van de heersende norm een grote rol speelt. En afhankelijk van de persoon laat hij-zij zich daardoor al dan niet in een bepaalde mate beïnvloeden. En wat de exacte redenen voor die persoon hierbij zijn bepaalt die persoon zelf. Zelfbescherming is wat dat betreft sterk gelinkt aan de (angst voor de) heersende ethiek, reflexief of niet ;)

Je maakt het veel te groot met het faciliteren van kolonialisme. Het kopen van een Tesla is simpelweg het ruilen van geld tegen een 'bang for buck' vervoermiddel. De kopers daarvan hebben kolonialisme echt niet op hun lijstje staan bij het uitkiezen van een (lease)auto ;) En zelfs als dat zo is dan is dat hun eigen keuze en verantwoordelijkheid.

Maar goed, als je die kant op wil gaan dan is het even kijken wie daar samen met jou in willen duiken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:00

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Gelukkig was de VW kever wel politiek correct? https://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Kever

Dat was wereldwijd de best verkochte auto (20 miljoen) en men boeide blijkbaar niet wat de achtergrond was. (Ferdinand Porsche ontwierp de kever).

Vind de hele discussie over de rug van tesla rijders veel te ver gaan. Ja, die musk is knettergek, maar alsof iemand dat beleid actief huidig ondersteunt met het rijden in een tesla. Het is hypocriet gedrag om mensen aan te vallen, ga het op de man (musk / trump) spelen, niet op de rijders van een merk.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

peterpijpelink schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:43:
Ja, die musk is knettergek, maar alsof iemand dat beleid actief huidig ondersteunt met het rijden in een tesla.
Rijden kunnen mensen inderdaad weinig aan doen. Ik heb zelf ook 2x een Model S gehad. Maar hoe is het nu bestellen van een Tesla niet een actieve ondersteuning, zeker nu de auto's letterlijk vanaf het gazon van het Witte Huis aangeprezen worden :? Zowel Trump als Musk zitten bovenop de huidige verkoop en reageren ook op de daling. Elke verkoop die niet gedaan word is een overwinning wat dat betreft. En inderdaad, die ene auto die jij wel of niet zou bestellen maakt het verschil niet. Net zoals 1 stem tijdens de verkiezingen niet uitmaakt. Maar toch gaan we stemmen, omdat we vinden dat onze stem ook mee moet tellen.

Elke nieuwe Tesla, is een steun aan MAGA op dit moment. Of je dat belangrijk vind of niet is aan ieder persoon zelf. Maar het ontkennen van het verband, zeker na vorige week, is wel echt struisvogel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
We zullen het zien.

Niet 100% van de mensen moet stoppen met Tesla's kopen/rijden om de beurskoers van Tesla te laten kelderen.

Bij dergelijk massaproduct in een dergelijke concurrentiële markt kan enkele procenten al voldoende zijn om voor onbepaalde duur verlies te draaien terwijl de leningen, vaste kosten, gewoon doorlopen.

Er zijn al heel veel automerken failliet gegaan in de loop van de geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:00

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

PWM schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Rijden kunnen mensen inderdaad weinig aan doen. Ik heb zelf ook 2x een Model S gehad. Maar hoe is het nu bestellen van een Tesla niet een actieve ondersteuning, zeker nu de auto's letterlijk vanaf het gazon van het Witte Huis aangeprezen worden :? Zowel Trump als Musk zitten bovenop de huidige verkoop en reageren ook op de daling. Elke verkoop die niet gedaan word is een overwinning wat dat betreft. En inderdaad, die ene auto die jij wel of niet zou bestellen maakt het verschil niet. Net zoals 1 stem tijdens de verkiezingen niet uitmaakt. Maar toch gaan we stemmen, omdat we vinden dat onze stem ook mee moet tellen.

Elke nieuwe Tesla, is een steun aan MAGA op dit moment. Of je dat belangrijk vind of niet is aan ieder persoon zelf. Maar het ontkennen van het verband, zeker na vorige week, is wel echt struisvogel gedrag.
Dus ook maar massaal stoppen met superchargen? Of de Starlink boven Oekraïne uit? Nee zeker? Dit is precies wat ik bedoel, men is erg selectief in "principieel" keuzes maken. Niet alles is zwart-wit. Ik verafschuw ook het beleid van Trump, maar tot iemand dit stopt (waar is Harvey Lee O als je hem nodig hebt...) zullen we moeten aanschouwen en ons verbazen. We hebben nog niet het gekste gezien ben ik zeker van.

Zal blij zijn als ze Musk de deur wijzen (bij X/Tesla/SpaceX), maar tot die tijd haal je geen miljoenen teslas van de weg. Dus hou de discussie zuiver, Musk en Trump moet je hebben, niet de merken en de rijders er achter.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
jeroenkb schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:47:
De ontwikkelingen gaan natuurlijk al decennialang de andere kant uit, omdat we door mondialisering steeds vaker producten kopen (kleding, alles met een batterij) die worden geproduceerd door kinderarbeid, of wordt geproduceerd onder arbeidsomstandigheden die we nooit voor onszelf of onze buren zouden accepteren.

In dat opzicht vind ik de opmerking over een "neo-koloniaal project" een gotspe ...
PWM schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:00:
Rijden kunnen mensen inderdaad weinig aan doen. Ik heb zelf ook 2x een Model S gehad. Maar hoe is het nu bestellen van een Tesla niet een actieve ondersteuning, zeker nu de auto's letterlijk vanaf het gazon van het Witte Huis aangeprezen worden :?
Je hebt dus zelf 2x een Tesla gereden, maar als je diezelfde Tesla's binnenkort voorbij ziet rijden (en hopelijk rijden ze nog rond, want in theorie hebben ze een lange levensduur, er zijn er verschrikkelijk veel van geproduceerd, en de milieukosten van de productie zijn al terugverdiend) haal je je neus ervoor op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:20:
[...]
Ja, dat is het. De reden daarvoor is dat bij het kiezen van een auto (of andere produkten) de eigen levensvisie en de invloed van de heersende norm een grote rol speelt. En afhankelijk van de persoon laat hij-zij zich daardoor al dan niet in een bepaalde mate beïnvloeden. En wat de exacte redenen voor die persoon hierbij zijn bepaalt die persoon zelf. Zelfbescherming is wat dat betreft sterk gelinkt aan de (angst voor de) heersende ethiek, reflexief of niet ;)

Je maakt het veel te groot met het faciliteren van kolonialisme. Het kopen van een Tesla is simpelweg het ruilen van geld tegen een 'bang for buck' vervoermiddel. De kopers daarvan hebben kolonialisme echt niet op hun lijstje staan bij het uitkiezen van een (lease)auto ;) En zelfs als dat zo is dan is dat hun eigen keuze en verantwoordelijkheid.

Maar goed, als je die kant op wil gaan dan is het even kijken wie daar samen met jou in willen duiken ;)
Ik maak hier niets. Ben nu heel voorzichtig. De realiteit om ons heen is wat het is. Een realiteit van diepe en brede verschuivingen gericht op een dominantie van wereldbeeld en denken gestoeld op autoritarisme.

Je kan dan naar mede slachtoffers wijzen, maar je zou juist naar de daders moeten wijzen.

Het kopen van een Tesla heeft niets te maken met persoonlijke intentie of perspectief, niet meer, die tijd is voorbij. Het kopen van een Tesla is de facto faciliteren van een nogal saillante agenda die haaks staat op het aanwezige wereldbeeld van waaruit men juist in staat is om persoonlijke intentie en perspectief te kunnen hebben.

De discussie van moraliteit is een valstrik hier. Wat onder de streep staat telt. Dat is absoluut hard, maar de aanjagers van deze cyclus van autoritarisme hebben dat tot een binaire keuze gemaakt, waarbij het volledig irrelevant is of onze keuzes daarin passief zijn - zoals bijvoorbeeld vanuit consumptief gedrag.

Daarom dat ik het op tafel leg. Het is niet voor het eerst dat we hier mee te maken hebben. En nee, het is niet leuk. Maar het is wel de realiteit waar we stil bij moeten staan.

Oh, en als terzijde, zoals Musk en kornuiten de afgelopen jaren meermaals duidelijk gemaakt hebben, alles wat ze verkopen is infrastructuur voor doelstellingen. Dat wil dus niet enkel zeggen dat het kopen van in dienst staat, maar ook het gebruik van, alsmede de gebruiker zelf. Zo zien zij het.

Wat wij daar van en bij denken is hen worst. Dat besef zal moeten komen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Je hebt dus zelf 2x een Tesla gereden, maar als je diezelfde Tesla's binnenkort voorbij ziet rijden (en hopelijk rijden ze nog rond, want in theorie hebben ze een lange levensduur, er zijn er verschrikkelijk veel van geproduceerd, en de milieukosten van de productie zijn al terugverdiend) haal je je neus ervoor op?
Nou, de bouwkwaliteit was om te janken, dus de levensduur weet ik niet. Maar ik zou mijn neus er niet voor ophalen nee, andere tijden.

Voor Tesla's die nu bestelt worden, zou ik zeker mijn neus wel ophalen.
peterpijpelink schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Dus ook maar massaal stoppen met superchargen? Of de Starlink boven Oekraïne uit? Nee zeker?
Waarom vul je die Nee zeker? voor mij in. Ja, natuurlijk. Net zoals ik Prime en Amazon heb opgezegd.

Voor sommige dingen is nauwelijks tot geen keuze. Je kan nu niet opeens je hele AWS overhoop halen zonder alternatief.

Maar voor Tesla's zijn alternatieven.

Je kan 1000x door proberen te rederneren, je zou nog even Hugo Boss erbij kunnen halen, mag allemaal. Maar nu een Tesla bestellen, is steun voor Musk. Er is echt niet anders van te maken :) En, je hoeft je er ook niets van aan te trekken.

[ Voor 36% gewijzigd door PWM op 18-03-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Ik maak hier niets. Ben nu heel voorzichtig. De realiteit om ons heen is wat het is. Een realiteit van diepe en brede verschuivingen gericht op een dominantie van wereldbeeld en denken gestoeld op autoritarisme.

Je kan dan naar mede slachtoffers wijzen, maar je zou juist naar de daders moeten wijzen.

Het kopen van een Tesla heeft niets te maken met persoonlijke intentie of perspectief, niet meer, die tijd is voorbij. Het kopen van een Tesla is de facto faciliteren van een nogal saillante agenda die haaks staat op het aanwezige wereldbeeld van waaruit men juist in staat is om persoonlijke intentie en perspectief te kunnen hebben.

De discussie van moraliteit is een valstrik hier. Wat onder de streep staat telt. Dat is absoluut hard, maar de aanjagers van deze cyclus van autoritarisme hebben dat tot een binaire keuze gemaakt, waarbij het volledig irrelevant is of onze keuzes daarin passief zijn - zoals bijvoorbeeld vanuit consumptief gedrag.

Daarom dat ik het op tafel leg. Het is niet voor het eerst dat we hier mee te maken hebben. En nee, het is niet leuk. Maar het is wel de realiteit waar we stil bij moeten staan.

Oh, en als terzijde, zoals Musk en kornuiten de afgelopen jaren meermaals duidelijk gemaakt hebben, alles wat ze verkopen is infrastructuur voor doelstellingen. Dat wil dus niet enkel zeggen dat het kopen van in dienst staat, maar ook het gebruik van, alsmede de gebruiker zelf. Zo zien zij het.

Wat wij daar van en bij denken is hen worst. Dat besef zal moeten komen.
Je hoeft niet voorzichtig te zijn, het zijn maar woorden en ik ben niet van suiker ;)

Je maakt het wel degelijk groot door er 'kolonialisme' bij te halen. Als je werkelijk denkt dat Musk een dergelijk hoger plan heeft in een soort van samenzwering met Trump om Europa te 'verorberen', dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die verder in het bewijs daarvan willen duiken met je. Voor de gemiddelde Tesla koper en/of rijder is die hele discussie niet zo interessant vermoed ik. Die koopt een auto en meer niet. Ook omdat velen de aankoop van, of het rijden in, een Tesla niet zien als een (praktische of mentale) steun voor dergelijke plannen.

Wel hebben deze mensen te maken met negatieve sentimenten die bij bepaalde groepen heersen met betrekking tot het merk. Dat zou hen kunnen doen besluiten geen Tesla te kopen en/of te rijden (angst, imago, waardedaling, et cetera), of juist wel een tesla te kopen en/of te rijden (imago, waardedaling). Frappant is dat overwegingen twee kanten op kunnen werken. Neem de mogelijke waardedaling. Een hoge afschrijving is financieel gezien een risico als je nieuw koopt, maar juist een kans als je tweedehands koopt. Een lagere nieuwprijs vanuit Tesla werkt weer omgekeerd.

Je geeft ook steeds aan dat iets moet, zoals wijzen naar daders, stil staan bij de realiteit. Bedoel je niet dat jij vindt (en wellicht anderen in deze draad vinden) dat dit zou moeten? Want een ieder bepaalt uiteraard zelf naar wie hij-zij wijst of wat al dan niet meegewogen wordt. Het kopen en/of rijden van een Tesla heeft dus wel degelijk te maken met persoonlijke intentie of perspectief, beide kanten op. En als iemand een Tesla wil kopen of juist niet wil kopen vanwege de mening van anderen of het geloof in een of andere hogere macht of samenzwering, dan is die persoon daar vrij in.

Wat ik overigens opvallend vind is dat als het op GoT over ander auto's dan Tesla's gaat, de focus in het algemeen meer ligt op de meer praktische en objectieve zaken van het product zelf (verbruik, kosten, ruimte, et cetera). De emotie en subjectieve zaken (imago, stoer uiterlijk, bij willen horen, et cetera) worden dan vaak van ondergeschikt belang gezien in die discussie. In deze draad lijkt dit echter juist omgedraaid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:15:
[...]
Je hoeft niet voorzichtig te zijn, het zijn maar woorden en ik ben niet van suiker ;)

Je maakt het wel degelijk groot door er 'kolonialisme' bij te halen. Als je werkelijk denkt dat Musk een dergelijk hoger plan heeft in een soort van samenzwering met Trump om Europa te 'verorberen', dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die verder in het bewijs daarvan willen duiken met je.
Het huidige VS topic ligt al maanden vol van bewijs op tafel. Het vorige ook. Dat daarvoor ook. Zeker, er liggen nog steeds enorme gaten in het publieke debat in het Nederlandse, maar wie hier een beetje actief is moet zich in enorme bochten wringen om de realiteit van agenda’s en doelstellingen te ontkennen.

Dit is geen onderwerp van auto kopen. Was het maar zo. Het zou een stuk eenvoudiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:17
mitsumark schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:33:

Daarnaast is het nu natuurlijk een hot topic dat Elon Musk, met het grootste aandeel in Tesla, zich behoorlijk inmengt in de politiek. Niet alleen als "rechter hand" van Trump in Amerika, maar ook, mede via zijn platform X, in Europa.
Kun je met dat in het achterhoofd nog wel een Tesla kopen?
...
Kortom: wat kun je nog kopen met een zuiver geweten, of maakt het allemaal niet zoveel uit?
"kan" als in "mag het", en wat het uitmaakt: ieder bepaalt dat voor zich qua aanschaf, en wat je er van vindt als iemand zo'n auto wel of niet aanschaft, en hoeveel het je uitmaakt wat anderen er van vinden als jij wel of niet zo'n auto aanschaft.
Het feit dat anderen er kritiek op hebben houdt niet in dat het "niet mag".

Verder is het wel interessant dat mbt Tesla/Musk het voor velen kennelijk wel zo veel uit maakt dat de verkopen sterk zijn gedaald sinds Musk's bijzonder rol bij Trump II.
Ik denk dat het Musk financieel nauwelijks raakt, het is meer een symbolisch gebaar, en zal hooguit zijn ego raken.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
BadRespawn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat het Musk financieel nauwelijks raakt, het is meer een symbolisch gebaar, en zal hooguit zijn ego raken.
Sowieso gebruiken die miljardairs hun aandelen en vermogen als tegenwaarde om op te lenen. Want als ze aandelen verkopen realiseren ze winst en moeten ze belastingen betalen.

Maar, dat heeft grenzen, en als de lening te hoog is tov de waarde van de aandelen volgt er een margin call, en verkoopt de bank automatisch de aandelen die in pand gegeven werden.
Bij Musk zou dat kunnen gebeuren als de koers van Tesla onder de 100 duikt.

Vandaag staat Tesla 228$. Er is nog wat ruimte, maar laat ons niet vergeten dat de P/E van Tesla zowat 100 is. En een paar maand geleden stond die koers nog op 488$ en was de P/E boven de 200. Ongezien voor een groot bedrijf.

Bij een bedrijf als Apple is de P/E 34, Google(Alphabet) 20 en Nvidia 39. Je ziet dus dat Tesla heel duur gewaardeerd wordt tov andere bedrijven die ook als topbedrijven gezien worden.

Als die margin call gebeurt, dan raakt Musk aandelen (en invloed) kwijt, en zal de koers ongetwijfeld nog een verdere duik maken omdat er dan enorme volumes aan aandelen op de markt komen.

Ik durf er in elk geval niet op te wedden dat het nooit kan gebeuren. Waarschijnlijk gaan banken nu al hogere interesten aan Musk vragen omdat het risico aan het stijgen is.

Ja, op 1 auto komt het niet aan, maar als heel veel mensen dat doen, en de parkings lopen vol... dan kan het sentiment snel omdraaien (in beide richtingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Het huidige VS topic ligt al maanden vol van bewijs op tafel. Het vorige ook. Dat daarvoor ook. Zeker, er liggen nog steeds enorme gaten in het publieke debat in het Nederlandse, maar wie hier een beetje actief is moet zich in enorme bochten wringen om de realiteit van agenda’s en doelstellingen te ontkennen.

Dit is geen onderwerp van auto kopen. Was het maar zo. Het zou een stuk eenvoudiger zijn.
Misschien had ik het duidelijker moeten opschrijven: helemaal jouw keuze om die discussie, inclusief het bewijs dat je al dan niet hebt te gebruiken voor in in gesprek te gaan met mensen die het al dan niet met je eens zijn.

In deze draad gaat echter om welke auto’s je politiek correct kan kopen. En na vele pagina’s lijkt het mij duidelijk dat velen vinden dat een Tesla niet politiek correct is en dat anderen dat dan weer niet vinden. Een andere groep interesseert de verdere discussie dan weer niet, omdat zij andere criteria hanteren bij het kopen en/of rijden van een auto. Maar goed, het is GoT, dus mensen met een achtergrond en positie die niet gemiddeld is.

Interessanter lijkt mij een discussie over welke criteria voor mensen belangrijk zijn in het kopen en/of rijden van een auto. Niet alleen de eigenschappen van de auto zelf, maar welke aspecten spelen een rol in het al dan niet politiek correct zijn? Bijvoorbeeld door een soort is van policor-index, waardoor potentiële kopers en/of rijders dat als een soort van energielabel kunnen gebruiken in welke mate die desbetreffende auto salonfähig is of niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:37:
[...]
Misschien had ik het duidelijker moeten opschrijven: helemaal jouw keuze om die discussie, inclusief het bewijs dat je al dan niet hebt te gebruiken voor in in gesprek te gaan met mensen die het al dan niet met je eens zijn.
Ga nou niet weer vals doen met projecties à la weigeren van in het gesprek te gaan - dat is net zo’n onzin als het script van “we mogen X niet benoemen”. We kennen die kokers wel inmiddels. En na zoveel jaren van doorspitten is het absoluut niet onredelijk - en volledig in lijn met functionaliteit van het forum - om enige inclinatie voor wat huiswerk te verwachten. De realiteit ligt immers al heel lang op tafel. Waar het nut ligt om te doen alsof het een gevalletje mening is, tja, dat is het omkeren van bewijslast. Dit topic heeft een onderwerp, het raakt aan de genoemde andere topics, daar ligt die verdieping.
In deze draad gaat echter om welke auto’s je politiek correct kan kopen. En na vele pagina’s lijkt het mij duidelijk dat velen vinden dat een Tesla niet politiek correct is en dat anderen dat dan weer niet vinden. Een andere groep interesseert de verdere discussie dan weer niet, omdat zij andere criteria hanteren bij het kopen en/of rijden van een auto. Maar goed, het is GoT, dus mensen met een achtergrond en positie die niet gemiddeld is.
Ben voorzichtig met generalisaties zou ik zeggen. Je kan geen conclusies verbinden aan mening of perceptie.
Interessanter lijkt mij een discussie over welke criteria voor mensen belangrijk zijn in het kopen en/of rijden van een auto. Niet alleen de eigenschappen van de auto zelf, maar welke aspecten spelen een rol in het al dan niet politiek correct zijn? Bijvoorbeeld door een soort is van policor-index, waardoor potentiële kopers en/of rijders dat als een soort van energielabel kunnen gebruiken in welke mate die desbetreffende auto salonfähig is of niet.
Dat is een leuke methode voor het wegleiden van de primaire discussie naar detail discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 18-03-2025 17:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Dus ook maar massaal stoppen met superchargen? Of de Starlink boven Oekraïne uit? Nee zeker? Dit is precies wat ik bedoel, men is erg selectief in "principieel" keuzes maken. Niet alles is zwart-wit. Ik verafschuw ook het beleid van Trump, maar tot iemand dit stopt (waar is Harvey Lee O als je hem nodig hebt...) zullen we moeten aanschouwen en ons verbazen. We hebben nog niet het gekste gezien ben ik zeker van.

Zal blij zijn als ze Musk de deur wijzen (bij X/Tesla/SpaceX), maar tot die tijd haal je geen miljoenen teslas van de weg. Dus hou de discussie zuiver, Musk en Trump moet je hebben, niet de merken en de rijders er achter.
Ik ben inderdaad gestopt met superchargen. Heeft me geheid geld gekost op mijn laatste trip naar Oostenrijk.

Maar ja: dat is de essentie van principes hebben: die doen pijn / kosten wat....

En we moeten dus helemaal niet alleen maar moeten aanschouwen; binnen wat je als individu kan doen, moet je dat doen wat je kan doen (als dat in lijn is met je principes natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:27:
Het huidige VS topic ligt al maanden vol van bewijs op tafel. Het vorige ook. Dat daarvoor ook.
Het huidige VS topic bevat een veelvoud van meningen. Het is geen "bewijs" voor de stelling die je aanvoert, Verder worden er op Tweakers bronnen verwacht. Populair-wetenschappelijke boeken over politiek, of opinie-artikelen in gerenommeerde Amerikaanse bladen zijn evenmin "bewijs" of "onderbouwing", omdat er niet aan feitelijke gebeurtenissen wordt gerefereerd, maar aan (soms heftig gekleurde) interpretaties daarvan.

Ik vind "Manufacturing Consent" een fantastisch boek. Maar ik snap dondersgoed dat het niet als "bron" aan te voeren is, omdat het een sterk geopinieerde interpretatie van de werkelijkheid vertegenwoordigt.

Dat is echt geen uitzonderlijk hoge bewijslast, maar gewoon het minimale wat in een normale discussie verwacht mag worden.

[ Voor 12% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 18-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Ga nou niet weer vals doen met projecties à la weigeren van in het gesprek te gaan - dat is net zo’n onzin als het script van “we mogen X niet benoemen”. We kennen die kokers wel inmiddels. En na zoveel jaren van doorspitten is het absoluut niet onredelijk - en volledig in lijn met functionaliteit van het forum - om enige inclinatie voor wat huiswerk te verwachten. De realiteit ligt immers al heel lang op tafel. Waar het nut ligt om te doen alsof het een gevalletje mening is, tja, dat is het omkeren van bewijslast. Dit topic heeft een onderwerp, het raakt aan de genoemde andere topics, daar ligt die verdieping.

[...]

Ben voorzichtig met generalisaties zou ik zeggen. Je kan geen conclusies verbinden aan mening of perceptie.

[...]

Dat is een leuke methode voor het wegleiden van de primaire discussie naar detail discussie.
We hebben het in deze draad over het al dan niet politiek correct zijn van auto's en ik krijg een beetje de indruk dat jij liever een quasi intellectuele en -visionaire verhandeling voert waar je allerlei complexe geopolitieke zaken over wat Musk allemaal met Europa van plan zou zijn bij wil betrekken. Jij bent echter niet (net zo min als ik overigens) bepalend voor waar anderen het over mogen hebben, zeker niet als hun posting aansluit bij de OP. Vandaar ook mijn ontopic opmerking over een policor-index. Als dat te gedetailleerd is naar jouw zin, dan kun je die richting uiteraard aan je voorbij laten gaan ;)

Grosso modo komt het er met betrekking tot Tesla in deze draad op neer wat ik eerder schreef: veel posters vinden Musk genoeg reden om een Tesla niet salonfähig te verklaren, een aantal anderen laten zich niet primair leiden door wat Musk doet en zegt in hun beslissing en een klein deel denkt er niet echt over na. Als je er liever een grondige analyse op wil loslaten dan kun je dat uiteraard doen. Laat maar weten als je op een hele andere conclusie komt dan wat ik in mijn opsomming schrijf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Het huidige VS topic bevat een veelvoud van meningen. Het is geen "bewijs" voor de stelling die je aanvoert,
Nope, daar gaat het weer scheef. Dit soort projectie van subjectiviteit is problematisch. Het is precies als het recente noodsignaal vanuit monitors rechtsorde en onderzoeksinstellingen. Gepakt, bewijs op tafel, maar ja is maar mening. I don’t like it, don’t wanna hear it, so accusation in a mirror.

We kennen dat draaiboek.

Toetsbare realiteit is wat het is. Als je nu wil dat ik hier het topic vol ga zetten met tien jaar aan functionele analyse en handelingen alsmede door de subversieve actoren zelf geformuleerde doelstellingen, prima, dan zijn we zo tien pagina’s verder. Maar dat valt buiten scope van dit topic en zal dus begrijpelijkerwijze gemodereerd worden.

Zoals je al weet. Heel goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
*knip*, reageer respectvol of reageer niet.

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 21-03-2025 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Accusation in a mirror, projectie, ga zo door.

Ik snap dat het gevoelig is, maar kom op. De crux is en blijft dat het geen discussie van moraliteit of mening is. De individuele afweging kan dat zijn, maar het gevoelige probleem is dat onder de streep er een ruimte ligt waar faciliteren als probleem op tafel komt.

Absoluut gevoelig. Confronterend zeker. Naar idee, absoluut. Maar dit is wel de echte wereld waar het zich in afspeelt. Geen subjectieve wereld van mening of alternatieve feiten, maar reële ontwikkelingen vanuit trends die mogelijk maken - historische constante bij cycli van autoritarisme. Dit soort gesprekken waren er ook in de Koude Oorlog, net zo tijdens het Interbellum, en zo voorts en zo verder.

Het is ongemakkelijk, maar de discussie is er geen van moraliteit. Het is een vraagstuk van wat we mogelijk willen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Roenie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:45:
[...]
We hebben het in deze draad over het al dan niet politiek correct zijn van auto's en ik krijg een beetje de indruk dat jij liever een quasi intellectuele en -visionaire verhandeling voert waar je allerlei complexe geopolitieke zaken over wat Musk allemaal met Europa van plan zou zijn bij wil betrekken. Jij bent echter niet (net zo min als ik overigens) bepalend voor waar anderen het over mogen hebben, zeker niet als hun posting aansluit bij de OP. Vandaar ook mijn ontopic opmerking over een policor-index. Als dat te gedetailleerd is naar jouw zin, dan kun je die richting uiteraard aan je voorbij laten gaan ;)

Grosso modo komt het er met betrekking tot Tesla in deze draad op neer wat ik eerder schreef: veel posters vinden Musk genoeg reden om een Tesla niet salonfähig te verklaren, een aantal anderen laten zich niet primair leiden door wat Musk doet en zegt in hun beslissing en een klein deel denkt er niet echt over na. Als je er liever een grondige analyse op wil loslaten dan kun je dat uiteraard doen. Laat maar weten als je op een hele andere conclusie komt dan wat ik in mijn opsomming schrijf ;)
Om even bij de auto's te blijven: Iemand kiest vandaag voor een Tesla want leuke auto en Musk/politiek heeft daar niets mee te maken.

En binnen een half jaar blijkt dat Musk beslist om, ik zeg maar wat: bij Europese Tesla's software-updates uit te stellen, of bepaalde functionaliteiten te verwijderen.

Omdat de Europese politiek hem niet aanstaat, uit rancune vanwege dalende beurskoers of gewoon omdat ie daar zin in heeft.

Ga je dan alleen maar kwaad zijn op jezelf vanwege de keuze of wordt het dan wel politiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Tommie12 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:57:
Als die margin call gebeurt, dan raakt Musk aandelen (en invloed) kwijt, en zal de koers ongetwijfeld nog een verdere duik maken omdat er dan enorme volumes aan aandelen op de markt komen.

Ik durf er in elk geval niet op te wedden dat het nooit kan gebeuren. Waarschijnlijk gaan banken nu al hogere interesten aan Musk vragen omdat het risico aan het stijgen is.
Men vraagt zich ook af wanneer medeaandeelhouders en grote beleggers in opstand komen tegen het gedrag van de CEO en of hij niet weer eens aan het werk zou moeten, waarde scheppen ofzo. Ik zou me wel bekocht voelen, ofschoon het aandeel ook absurd snel is gegroeid afgelopen half jaar. Zo gewonnen zo geronnen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:29:
[...]Om even bij de auto's te blijven: Iemand kiest vandaag voor een Tesla want leuke auto en Musk/politiek heeft daar niets mee te maken.

En binnen een half jaar blijkt dat Musk beslist om, ik zeg maar wat: bij Europese Tesla's software-updates uit te stellen, of bepaalde functionaliteiten te verwijderen.

Omdat de Europese politiek hem niet aanstaat, uit rancune vanwege dalende beurskoers of gewoon omdat ie daar zin in heeft.

Ga je dan alleen maar kwaad zijn op jezelf vanwege de keuze of wordt het dan wel politiek?
Dat is een vals dilemma. Het is (in mijn geval) geen van beiden.

Uiteindelijk maak je als koper en/of berijder van die auto de keuze uit vrije wil en ondervind je daar in het scenario dat je schetst ook zelf de nadelen van. Kwaad worden op jezelf is zonde van de emotie. Als het echt zover komt dan zal ik wel balen, maar ik kom daar ook wel weer over heen :)
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:00:
.... Als je nu wil dat ik hier het topic vol ga zetten met tien jaar aan functionele analyse en handelingen alsmede door de subversieve actoren zelf geformuleerde doelstellingen, prima, dan zijn we zo tien pagina’s verder...
*knip*, geen commentaar op andermans stijl van reageren graag.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 21-03-2025 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Dus ook maar massaal stoppen met superchargen?
Tenzij je een Tesla hebt die onbeperkt gratis kan superchargen...
Ik ben blij dat ik een 11kW lader bij mijn moeder heb geplaatst. Nu in gebruik... dus onderweg sla ik Tesla over.
Ik gebruik superchargers te weinig voor een Ionity abonnement. Suggestie voor de veel gebruikers.@jeroenkb
De volgende rit naar Spanje, als die komt, probeer ik een Ionity abonnement ipv een Tesla abo.
Of de Starlink boven Oekraïne uit? Nee zeker? Dit is precies wat ik bedoel, men is erg selectief in "principieel" keuzes maken. Niet alles is zwart-wit. Ik verafschuw ook het beleid van Trump, maar tot iemand dit stopt (waar is Harvey Lee O als je hem nodig hebt...) zullen we moeten aanschouwen en ons verbazen. We hebben nog niet het gekste gezien ben ik zeker van.
Wikipedia: Lee Harvey Oswald ?
Als je Musk (en Trump) weg wilt hebben helpt het om Tesla te raken.
Dat kan je als individu hier dus wel doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

mekkieboek schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Men vraagt zich ook af wanneer medeaandeelhouders en grote beleggers in opstand komen tegen het gedrag van de CEO en of hij niet weer eens aan het werk zou moeten, waarde scheppen ofzo. Ik zou me wel bekocht voelen, ofschoon het aandeel ook absurd snel is gegroeid afgelopen half jaar. Zo gewonnen zo geronnen.
Tesla's P/S-ratio (koers/omzet-ratio) is recent boven 10 geweest en nu onder 8.

Dit betekent een behoorlijke kans dat de CEO de beruchte brief van de Sun Microsystems CEO (Scott McNealy) nadoet:
“At 10 times revenues, to give you a 10-year payback, I have to pay you 100% of revenues for 10 straight years in dividends. That assumes I can get that by my shareholders. That assumes I have zero cost of goods sold, which is very hard for a computer company. That assumes zero expenses, which is really hard with 39,000 employees. That assumes I pay no taxes which is very hard. And that assumes you pay no taxes on your dividends which is kind of illegal. And that assumes with zero R&D for the next 10 years, I can maintain the current revenue run rate. Now, having done that, would any of you like to buy my stock at $64? Do you realize how ridiculous those basic assumptions are? You don’t need any transparency. You don’t need any footnotes. What were you thinking?”
Daar in de VS kan een CEO de bagholders uitschelden voor "Wat voor idioten zijn jullie?".

Bagholders zijn de mensen die zwaar afgewaardeerde aandelen vasthouden wegens rond de piek van de koersen gekocht hebben. Om winst te realiseren moet je genoeg idioten vinden die een zak stront willen kopen en vasthouden.

De mens koopt graag iets dat al gestegen is en had geen interesse toen de koers laag was. Je kan als verkoper de market psychology zoals FOMO goed gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Men kijkt halsreikend uit naar de kwartaal cijfers, maar ondanks dat die niet geweldig zullen zijn, zijn die volgens mij nog niet zo relevant. Wat we nu geleverd zien worden zijn de November/December en begin januari orders. Deze zullen heus nog redelijk (zeg -10%) constant zijn. Het is het volgende kwartaal wat het echte beeld gaat weergeven. Dat zijn de orders die gevallen zijn toen Musk als een idioot tekeer begon te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PWM schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:30:
Men kijkt halsreikend uit naar de kwartaal cijfers, maar ondanks dat die niet geweldig zullen zijn, zijn die volgens mij nog niet zo relevant. Wat we nu geleverd zien worden zijn de November/December en begin januari orders. Deze zullen heus nog redelijk (zeg -10%) constant zijn. Het is het volgende kwartaal wat het echte beeld gaat weergeven. Dat zijn de orders die gevallen zijn toen Musk als een idioot tekeer begon te gaan.
Je weet toch ook dat de daling in Jan-Feb in EU heel sterk was, en in China ook.
De vraag is vooral : hoe groot is het effect van Musk en het effect van de lancering van de Juniper die mensen hun orders liet uit stellen. En dan is er natuurlijk de prijsstijging die maakt dat sommigen niet direct toe happen en wachten op de volgende "soldenperiode"...

Ik kijk daarom meer naar de verkopen van de 3, en die vallen ook makkelijk 20-30%. Dat is veel erger, want dat is een nieuw model, en Tesla bouwde op een jaarlijkse groei van 20-30%. 2024 hebben ze dat totaal niet gehaald (-2%), en het ziet er niet naar uit dat ze dat in 2025 gaat inhalen.
Van de Cybertruck heb ik geen cijfers gezien, maar met de kortingen die gegeven worden lijkt het me niet dat heel veel van die 2 mio pre-orders echt omgezet worden in echte orders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Misschien is het niet Musk maar zijn de Tesla autos gewoon kut of te duur?
Ik bedoel de EU zet een import tarief op Chinese EVs en ze zijn nog steeds concurrerend geprijsd.

En in het geval van China is het natuurlijk normaal dat die mensen liever in een Chinese auto rijden dan eentje van een perfide Amerikaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:19
emeralda schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:13:
Misschien is het niet Musk maar zijn de Tesla autos gewoon kut of te duur?
Het gaat hier om de politiek maar als je naar de auto's zelf kijkt dan kun je geen betere EV kopen voor het geld.
Ik heb zelf een jaar geleden voor een 2e hands Tesla gekozen en het is nog steeds de meest heerlijke auto die ik ooit gehad heb.
Voor deze had ik een Golf GTE van 2022 maar dat was een en al drama, software wat zichzelf restart of gewoon niet opstart als je in de auto stapt, veel geld betalen voor de app om ook maar iets te doen met voorverwarmen oid en dan hebben we het nog niet eens over de service van de dealer als er iets niet goed is.

Maar dat is een heel ander verhaal, sinds ik de tesla heb rij ik met veel plezier en zal het mij een zorg zijn wie een bepaald percentage van de aandelen heeft want ik moet er dagelijks in rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17
Tommie12 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Je weet toch ook dat de daling in Jan-Feb in EU heel sterk was, en in China ook.
De vraag is vooral : hoe groot is het effect van Musk en het effect van de lancering van de Juniper die mensen hun orders liet uit stellen. En dan is er natuurlijk de prijsstijging die maakt dat sommigen niet direct toe happen en wachten op de volgende "soldenperiode"...

Ik kijk daarom meer naar de verkopen van de 3, en die vallen ook makkelijk 20-30%. Dat is veel erger, want dat is een nieuw model, en Tesla bouwde op een jaarlijkse groei van 20-30%. 2024 hebben ze dat totaal niet gehaald (-2%), en het ziet er niet naar uit dat ze dat in 2025 gaat inhalen.
Van de Cybertruck heb ik geen cijfers gezien, maar met de kortingen die gegeven worden lijkt het me niet dat heel veel van die 2 mio pre-orders echt omgezet worden in echte orders...
Je weet toch ook dat de nieuwe ModelY aangekondigd is en dat de meeste kopers hierop gewacht hebben?

Het is gewoon maart/april afwachten.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Devian schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Je weet toch ook dat de nieuwe ModelY aangekondigd is en dat de meeste kopers hierop gewacht hebben?

Het rationale bang/buck is bij dat model in met het nieuwe prijspunt ver te zoeken, ook de vele leaserijders zullen geen bijtellingknallers meer kunnen rijden voor een paar honderd netto per maand voor een complete auto. Daarbij krabben de LM zich achter hun oren voor de leaseprijzen met de fratsen van Tesla m.b.t. verlagen van de aanschafwaardes van exact dezelfde auto's.
  • -> hoge bijtelling door prijspeil nieuwe model Y
  • -> relatief hoge leaseprijs door eerdere prijsverlagingen Tesla's
Ik denk dat we voor full operational lease we meer alternatieven zullen zien én er zullen veel meer mensen leasebudgetten als mobiliteitsbudgetten gaan inzetten en zelf wat gaan aanschaffen.

Maar om terug te komen op je punt, hoe staat het inmiddels in maart met de verkoopcijfers? Want in jan was het ja, maar niemand koopt in jan een auto, en in feb was het weer wat anders. Wat doen de verkoopcijfers van EVs over de hele bandbreedte het zo'n beetje in Q1?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
True schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Het rationale bang/buck is bij dat model in met het nieuwe prijspunt ver te zoeken, ook de vele leaserijders zullen geen bijtellingknallers meer kunnen rijden voor een paar honderd netto per maand voor een complete auto. Daarbij krabben de LM zich achter hun oren voor de leaseprijzen met de fratsen van Tesla m.b.t. verlagen van de aanschafwaardes van exact dezelfde auto's.
  • -> hoge bijtelling door prijspeil nieuwe model Y
  • -> relatief hoge leaseprijs door eerdere prijsverlagingen Tesla's
Ik denk dat we voor full operational lease we meer alternatieven zullen zien én er zullen veel meer mensen leasebudgetten als mobiliteitsbudgetten gaan inzetten en zelf wat gaan aanschaffen.

Maar om terug te komen op je punt, hoe staat het inmiddels in maart met de verkoopcijfers? Want in jan was het ja, maar niemand koopt in jan een auto, en in feb was het weer wat anders. Wat doen de verkoopcijfers van EVs over de hele bandbreedte het zo'n beetje in Q1?
Cijfers van Maart zijn er nog niet. Elke website die daar iets rond publiceert is ofwel clickbait, of scam.
Maar algemeen zou de penetratie van EV’s wel vooruit gaan, terwij Tesla zakt. Ze verliezen dus stevig marktaandeel, en dat zowat overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ja, dat is gekend, maar ook de verkopen van de 3, S, X en CT vallen vies tegen.

En ja, als er overal acties tegen Tesla zijn, dan kan het toch noet dat dit geen enkel effect heeft…

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 23-03-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:00:
...Als je nu wil dat ik hier het topic vol ga zetten met tien jaar aan functionele analyse en handelingen alsmede door de subversieve actoren zelf geformuleerde doelstellingen, prima, dan zijn we zo tien pagina’s verder. Maar dat valt buiten scope van dit topic en zal dus begrijpelijkerwijze gemodereerd worden....
Door je correcte constatering in laatste zin verwordt de eerste wel een beetje tot een loos dreigement natuurlijk ;)
True schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:36:
[...]...Maar om terug te komen op je punt, hoe staat het inmiddels in maart met de verkoopcijfers? Want in jan was het ja, maar niemand koopt in jan een auto, en in feb was het weer wat anders...
Ik haal uit je posting dat je het gevoel hebt dat mensen excuses verzinnen voor de verkoopcijfers, anders dan dat het aan Musk zijn gedrag en uitlatingen ligt. Klopt dat? En als dat zo is, waarom vind je het dan zo belangrijk om mensen op te wijzen?

Mensen die niets van Musk moeten hebben en hem gelijk stellen aan Tesla, zullen 'blij' zijn met lagere verkoopcijfers. Mensen die het niet interesseert die...wel, die interesseren die verkoopcijfers ook niet neem ik aan.

Hoe lager de cijfers, hoe eerder Musk gevraagd wordt op te zouten. Imago is immers net zo belangrijk het feitelijke product. Dat was zo in de tijd van sexy sportauto's met brullende V8 motoren, maar ook met een CEO die de weg kwijt is. Zonder marketing geen autoindustrie ;) Als Musk niet opstapt dan gaat het merk wellicht ten gronde. Het geeft in beide gevallen rust. Wat is dan eigenlijk het probleem? :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
[...]

Ja,.half internet lag te wachten op die nieuwe model y waarvan de productie in januari gestart is. Normaal zie ik hier hele parkeerterreinen vol staan met nieuwe teslas (ik woon in tilburg), zeker aan het eind van het kwartaal als de meeste uitleveringen plaatsvinden. Nu kun je er een kanon afschieten.... ik denk dat ik de q1 cijfers wel kan raden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

[...]

Ik heb 1x in de 3 maanden een samenkomen met de directie van 10 Nederlandse IT bedrijven. We bespreken dan wat de markt doet, trends, salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo helpen we elkaar om de markt beter te begrijpen.

Zonder uitzondering mag Tesla, tot nader order, niet meer besteld worden. Lopende contracten worden wel uitgediend, maar nieuwe komen er niet meer in.

Ik heb vrienden met bedrijven waar Tesla ook echt niet meer binnenkomt. Het is wellicht een bubbel waar ik in zit, maar het is wel een hele grote bubbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dan blijft de vraag waar je dan als werkgever de grens trekt. Moet je dan ook geen chinese auto's toestaan?

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 23-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
jongetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Dan blijft de vraag waar je dan als werkgever de grens trekt. Moet je dan ook geen chinese auto's toestaan?
Dat is aan de werkgevers uiteraard. Zat werkgevers die om wat voor reden dan ook bepaalde merken niet willen, of juist wel. Maar dat is niet de discussie hier.... Velen lijken nu afstand te nemen van tesla om diverse redenen. Is 'chinees' wel ok? Najah... het zou ook niet mijn persoonlijke voorkeur hebben. Desondanks staan ze hoger op de ladder dan tesla inmiddels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
jongetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Er is geen grens, er is enkel risicoanalyse en het het afwegen van de voor- en nadelen.

Iedereen mag(moet) van mij zijn eigen vrije keuzes maken. Zolang eventuele negatieve gevolgen van die vrije keuzes maar niet op mijn bordje terechtkomen (rechtstreeks, of onrechtstreeks via belastingsgeld) vind ik alles best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
stylezzz schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Ja,.half internet lag te wachten op die nieuwe model y waarvan de productie in januari gestart is. Normaal zie ik hier hele parkeerterreinen vol staan met nieuwe teslas (ik woon in tilburg), zeker aan het eind van het kwartaal als de meeste uitleveringen plaatsvinden. Nu kun je er een kanon afschieten.... ik denk dat ik de q1 cijfers wel kan raden.
Eens. Ik heb in mijn omgeving ook laten vallen dat een Tesla een optie was , de reacties waren niet mals. Zowel als zakelijk, niemand wacht meer op een Tesla.

Collega’s ruilen hun leasebak ivm Tesla schaamte.

Anti Tesla
Tesla kan echt niet meer
Tesla schaamte
Ik zou het heel erg vinden als je Tesla gaat rijden
Etc.

Allemaal omdat je impliciet het rechtse Amerikaanse beleid steunt en de racistische en anti diversiteit uitspraken en banden in Europa van Musk. Wat een enorme idioot die dit merkt echt de nek omdraait . Bizar .

Al met al ligt er nu zo’n sentiment op dat mensen wel uitkijken nu een Tesla te bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 23-03-2025 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Inmiddels is dit het "Ik wil/durf geen Tesla te kopen/leasen" topic geworden. Tesla gaat inmiddels helemaal niet om politiek maar omdat Musk bepaalde gebaren heeft gemaakt in de media...

Ben serieus benieuwd hoe de wereld er over een jaar uitziet. In Zweden en Noorwegen sinds deze maand weer het best verkochte automerk....

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 23-03-2025 18:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

jongetje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:32:
Inmiddels is dit het "Ik wil/durf geen Tesla te kopen/leasen" topic geworden. Tesla gaat inmiddels helemaal niet om politiek maar omdat Musk bepaalde gebaren heeft gemaakt in de media...

Ben serieus benieuwd hoe de wereld er over een jaar uitziet. In Zweden en Noorwegen sinds deze maand weer het best verkochte automerk....
Je hebt het stuk gemist waar Trump als veredelde autoverkoper de Tesla aan de man probeert te brengen in zijn eigen achtertuin van het Witte Huis? Ze hebben het zelf 100% een politiek vehikel gemaakt, daar kun je gewoon niet meer omheen. De overheid heeft het beschadigen van Tesla's nu zelfs aangemerkt als domestic terrorism. Geen Fords, geen GM's, enkel Tesla's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb een aantal offtopic en whataboutisme reacties verwijderd. Graag een beetje ontopic blijven; voor niet-autotech hebben we Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
Niet om het gebaar, Musk blijft een polariserende figuur door zijn betrokkenheid bij politieke kwesties en de invloed die hij uitoefent op sociale media en het publieke debat. Daarom kan je niet meer politiek correct een Tesla kopen:

- Politieke verschuiving naar rechts (Trump)
- Verbindingen met extreemrechts
- Controversiële uitlatingen en acties
- Invloed op politiek en publieke sfeer

Ook Spanje gaat het los:
https://www.spanjevandaag...oopdaling-boze-eigenaren/

Dit kan heel groot worden.

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 23-03-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

In Duitsland antwoord 94% in een poll dat ze geen Tesla kopen.
Germany is so over electric car maker Tesla, according to a recent poll, and the company can thank CEO Elon Musk for the cold shoulder.

A new T-Online poll found that of 100,000 Germans, 94 percent said they would not buy a Tesla. Only 3 percent said they'd still consider the purchase.

https://www.independent.c...r-buy-tesla-b2719686.html
Moet wel erbij zeggen dat in Duitsland is een auto kopen een heel serieuze keuze is. Voor de Duitsers is een auto een kunstwerk op wielen die iets zegt over wie je bent, wat je in het leven wilt, ambities,... Het is alsof dat je een schilderij uitkiest.

94% van 100k Duitsers willen niet het statement van de Swasticar uitstralen.
[...]

Onderschat niet de:
  • Verzekeraars die vandalisme tot het afbranden van Tesla's gaan inprijzen in de verzekeringspremies.
  • Leasemaatschappijen die de verhoogde afschrijving gaan doorrekenen.
  • Car policies die een representatieve auto voor de werknemers van een bedrijf bepalen met beperkte kleurenkeuze (zoals alleen grijs en zwart) en ze voegen het verboden automerk clausule eraan toe.
Als een Tesla voor de leaserijders een kwart tot de helft duurder wordt, dan gaan de leaserijders VW ID.7 of iets anders rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12

Musk heeft wel meer fout gedaan dan een paar gebaren.
Dat hij openlijk steun geeft aan Farage in Engeland, en de AfD in Duitsland en dan Israel zowat onvoorwaardelijk steunt is genoeg voor mij, zelfs zonder gebaren.

En verkopen van deze maand? Graag een (betrouwbare) bron.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:
[...]Niet om het gebaar, Musk blijft een polariserende figuur door zijn betrokkenheid bij politieke kwesties en de invloed die hij uitoefent op sociale media en het publieke debat. Daarom kan je niet meer politiek correct een Tesla kopen:

- Politieke verschuiving naar rechts (Trump)
- Verbindingen met extreemrechts
- Controversiële uitlatingen en acties
- Invloed op politiek en publieke sfeer
...
Je lijstje bevat enkele punten waarbij veel vragen opkomen, die je uiteraard niet allemaal hoeft te beantwoorden ;)

Bijvoorbeeld de eerste. Je opmerking suggereert dat het niet politiek correct is om rechts te denken/handelen. Betekent dit dat iedereen die rechts stemt, al is dit op een van de mainstream rechtse partijen, niet politiek correct is of handelt? Was Musk eerst wel politiek correct omdat hij populair was bij de linkse gemeenschap vanwege zijn doelstellingen, maar nu hij een 180 graden draai heeft gemaakt naar rechts ineens niet meer? En betekent dit dat iedereen die op Trump heeft gestemd niet politiek correct is?

Wie bepaalt überhaupt wat al dan niet politiek correct is (en kan dit anders zijn voor andere mensen/landen/culturen)? En 'mag' iemand sowieso politiek 'incorrect' mogen zijn (binnen de grenzen van de wet)? Zo ja, waarom vinden bepaalde mensen dat het normaal is om Tesla eigenaren of -bestuurders aan te spreken (in welke vorm dan ook) op hun keuzes die niets te maken hebben met daadwerkelijk gedrag van Musk?

Je tweede punt bekijkt het vanuit één kant en dat snap ik want je hebt het over de huidige Musk. Maar hoe zie je het als een organisatie een link heeft met extreemlinks? Is dat wel politiek correct?

Het derde punt roept ook vragen op. Wat is dan al dan niet controversieel en wie bepaalt dat? Ik snap dat een soort van nazi groet daaraan voldoet, maar geldt dit dan voor alles wat iemand zegt of doet dat ook maar een beetje tegen de gebaande paden in gaat en op wat lange tenen staat? Zonder wrijving geen glans (en geen vooruitgang). Of maakt het feit dat Musk iets zegt of doet het gelijk controversiëler?

Als je laatste punt een criterium is, dan kun je vele automerken aan de kant zetten in verband met lobbyen en marketing. Misschien moeten we op dat gebied eens op de rem trouwens, maar dan in het algemeen.

Wat ik schrijnend vind is dat er mensen zijn die de Tesla eigenaren of rijders openlijk bekritiseren, beledigen, bedreigen en zelfs soms vandalisme plegen, simpelweg vanwege (vermeende) verwerpelijke acties, opvattingen van de CEO van Tesla. Daarmee worden zij onder druk gezet om hun auto weg te doen of zich in bochten te wringen om vergiffenis te vragen. De mensen die dat doen zijn simpelweg hun eigen mening en levensvisie aan het opdringen aan anderen. En dat vindt toch niemand fijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
@Roenie
Dat iemand aanzet om een auto te beschadigen of mensen geweld aan te doen is altijd fout.
Men mag mij bekritiseren (beledigen vind ik onder de gordel), en dan zal ik verdedigen waarom ik toen een Tesla koos (beste EV toen voor het geld, en nog wat van die redenen)

Maar verder probeer je Musk nogal te vergoelijken.
Hitlergroet is dan één punt, en de onvoorwaardelijke steun aan een veroordeelde krimineel die president geworden is, en net erna de grondwet overtreedt, zich racistisch uit, en de rechten van de LGBTQ inperkt, daar kan ik me niet mee vereenzelvigen.
Dat zijn dingen die voor mij verder gaan dan een levensvisie, het gaat over mensenrechten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Tommie12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:05:
@Roenie
Dat iemand aanzet om een auto te beschadigen of mensen geweld aan te doen is altijd fout.
Men mag mij bekritiseren (beledigen vind ik onder de gordel), en dan zal ik verdedigen waarom ik toen een Tesla koos (beste EV toen voor het geld, en nog wat van die redenen)

Hitlergroet is dan één punt, en de onvoorwaardelijke steun aan een veroordeelde krimineel die president geworden is, en net erna de grondwet overtreedt, zich racistisch uit, en de rechten van de LGBTQ inperkt, daar kan ik me niet mee vereenzelvigen.
Dat zijn dingen die voor mij verder gaan dan een levensvisie, het gaat over mensenrechten…
Dit dus. Hitlergroet en openlijk een beleid voeren, rechters aanvallen . Los van op het goed of fout is gaat het onpersoonlijke meningen en wie je wilt steunen. Als het gaat over politiek correct een auto koop dan zijn dit afwegingen die mensen maken.

En dan zijn er duizenden mensen die geen Tesla meer nemen om hun CEO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 22:52
@Roenie

Het punt dat hij maakt is dat als je geen Tesla mag kopen, omdat de CEO zich raar gedraagt, je eigenlijk niets meer kunt kopen omdat er overal een druppeltje zweet of bloed aan kleeft. Als je het over mensenrechten hebt; de iPhones uit China, het gros van de kleding afkomstig uit sweatshops, de rozen uit Afrika. Nog niet te spreken over het winnen van grondstoffen in de wereld.

Zal wel weer gerapporteerd worden als whataboutism dus ik hou er lekker kort. Ik slaap er niet minder om, heb sowieso geen auto. Als je lekker slaapt omdat je nu ook geen Tesla hebt, helemaal prima. Maar zodra je anderen gaat betichten dat ze politiek incorrect zijn, is dat gewoon meten met twee maten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
Fornoo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Het punt dat hij maakt is dat als je geen Tesla mag kopen, omdat de CEO zich raar gedraagt, je eigenlijk niets meer kunt kopen omdat er overal een druppeltje zweet of bloed aan kleeft. Als je het over mensenrechten hebt; de iPhones uit China, het gros van de kleding afkomstig uit sweatshops, de rozen uit Afrika. Nog niet te spreken over het winnen van grondstoffen in de wereld.

Zal wel weer gerapporteerd worden als whataboutism dus ik hou er lekker kort. Ik slaap er niet minder om, heb sowieso geen auto. Als je lekker slaapt omdat je nu ook geen Tesla hebt, helemaal prima. Maar zodra je anderen gaat betichten dat ze politiek incorrect zijn, is dat gewoon meten met twee maten.
dat is natuurlijk een kul argument. Op dit moment is de steun van Elon Musk Donald Trump zo hoog, letterlijk honderden miljoenen, en publieke steun. Een Criminele president, massa ontslagen, LGBTQ veroordelen.

Dat hebben andere autofabrikanten op dit moment echt niet. En het is op dit moment zo actueel en het sentiment speelt hoog dat je dat niet kan vergelijken.

Zie ook: https://www.bnr.nl/nieuws...erwegen-aankoop-door-musk

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 24-03-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Een aantal reacties zijn verplaatst naar Klimaat en de toekomst van mobiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:46:
Leuk dat je het aanhaalt. Mijn vader heeft ooit (jaren 80 vorige eeuw) een lada gereden.... Value for money was niet onaardig, maar wat werd je met de nek aangekeken zeg..... Zelfs op het schoolplein was het een 'ding'.
Toevallig zag ik er vandaag nog een rijden, model 1200, met Russische vlag als bumpersticker. Extreem fout volgens de maatstaven in dit topic.

Een "I bought this before I knew Vladimir was crazy"-bumpersticker zou helemaal hilarisch geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 23:26
[...]

Iedereen heeft zijn eigen principes. Als de één vindt dat hij of zij geen Tesla moet kopen vanwege een figuur die ongekozen een (soort van?) democratie aan het (helpen) afbreken is dan is dat die persoon zijn goed recht. Er zijn weinig CEO's van autofabrikanten die dat nu actief aan het doen zijn. Daarnaast kun je ook niet alles weten. Dat productie van auto's en andere producten zeker geen perfect proces is maakt niet dat je niet zelf mag kiezen waar jij de grens trekt. En daarnaast ben je niet meteen hypocriet als je de ene overweging wel maakt en de andere niet. Perfect is de vijand van goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

PWM schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb 1x in de 3 maanden een samenkomen met de directie van 10 Nederlandse IT bedrijven. We bespreken dan wat de markt doet, trends, salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo helpen we elkaar om de markt beter te begrijpen.

Zonder uitzondering mag Tesla, tot nader order, niet meer besteld worden. Lopende contracten worden wel uitgediend, maar nieuwe komen er niet meer in.

Ik heb vrienden met bedrijven waar Tesla ook echt niet meer binnenkomt. Het is wellicht een bubbel waar ik in zit, maar het is wel een hele grote bubbel ;)
Idem, hier (F500 toko met +- 120.000 medewerkers) heeft de board area Tesla verbannen. Rijd zelf notabene nu nog in een Model 3 die in december uit de lease gaat maar toevallig vandaag een Megane EV als opvolger besteld. Zou hem het liefst eerder inleveren maar ik verwacht dat ze de lopende contracten respecteren. Het is zeker wel een trend in met name Europa gok ik.

Overigens, de FBI heeft vandaag aangekondigd een heuse task force ingericht te hebben tegen Tesla vandalisme: https://www.cnbc.com/2025...e-threats-trump-doge.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Ik denk dat we (allemaal) proberen te bepalen waar op de schaal van policor een merk/type staat, opdat we dat tegen ons moraal kompas kunnen leggen, inzien in hoeverre we er invloed op hebben om vervolgens een auto wel of niet te overwegen op de shortlist.
Ten minste, zo geldt dat voor mij.
Is de CEO lid van de chinese communistische partij komt ie misschien wat minder snel op shortlist dan wanneer een CEO stemt op Le Pen, om maar wat te noemen.

Ja, dit kun je zeker ook voor andere dingen doen, maar persoonlijk ga ik dat niet na voor elk klein dingetje dat ik koop, gaat dit topic ook niet over. Doe ik wel voor de grotere aankopen waar gewoon alternatieven voor zijn, zoals een auto.
Je kunt er inderdaad heel ver in gaan, dat is je goed recht, maar ergens zou ik een grens trekken van hoeveel tijd/geld je erin wilt steken om voor het beste te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
kazuka schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Idem, hier (F500 toko met +- 120.000 medewerkers) heeft de board area Tesla verbannen. Rijd zelf notabene nu nog in een Model 3 die in december uit de lease gaat maar toevallig vandaag een Megane EV als opvolger besteld. Zou hem het liefst eerder inleveren maar ik verwacht dat ze de lopende contracten respecteren. Het is zeker wel een trend in met name Europa gok ik.

Overigens, de FBI heeft vandaag aangekondigd een heuse task force ingericht te hebben tegen Tesla vandalisme: https://www.cnbc.com/2025...e-threats-trump-doge.html
Waarom eerder inleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MaStar schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:25:
[...]

Waarom eerder inleveren?
Ik rij ook nog met een Y… voor de volgende 3 jaar.
Ik merk hewoon agressief gedrag. Anderen rijden het gaatje dicht zodat je niet kan invoegen, kort voor mijn neus invoegen, brake checks. Dat gebeurde de eerste 2 jaar niet, en komt nu de laatste 3-4 weken op.
Dus …. Misschien toch maar die sticker al ben ik daar helemaal niet voor.
Of hopen dat het een tijdelijk fenomeen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Tommie12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Ik rij ook nog met een Y… voor de volgende 3 jaar.
Ik merk hewoon agressief gedrag. Anderen rijden het gaatje dicht zodat je niet kan invoegen, kort voor mijn neus invoegen, brake checks. Dat gebeurde de eerste 2 jaar niet, en komt nu de laatste 3-4 weken op.
Dus …. Misschien toch maar die sticker al ben ik daar helemaal niet voor.
Of hopen dat het een tijdelijk fenomeen is.
Dat inderdaad, de lol is er voor mij wel vanaf. Ik keur het gedrag ook zeker af en het zal wel afzwakken op den duur als het gedrag van Musk/Trump niet meer nieuwswaardig is of genormaliseerd is in de maatschappij (de shock value is er op een gegeven moment gewoon niet meer), maar ik heb intussen ook al een middelvinger gehad en wat afkeurende blikken. Sommige mensen vinden er heel erg wat van blijkbaar.

Maar ik wil zeker ook mensen niet afschrikken om een Tesla te rijden, het blijven ontzettend fijne wagens met nog altijd de beste EV en in-car tech op de markt naar mijn mening. Er werken ook zat knappe koppen bij Tesla en dat zie je terug in hun producten. Met name de Highland en Juniper modellen zijn echt mooie en volwassen producten geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
YouTube: The Dirty Truth about Combustion Engine Vehicles | An 'Open Source' ...
Als je dit weet neem je toch nooit meer een ICE... Dat is never nooit niet politiek correct.
Voor een specifiek antwoord alleen op de topictitel: alleen een Europese EV. Mijn mening.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Ook geopolitiek lijkt het mij een goed idee om zo weinig mogelijk fossiel nodig te hebben.

De VS, Rusland, Qatar,... het zijn allemaal geen vriendjes van Europa. En als ze merken dat hun verdienmodel onder druk staat dan zullen ze niet vriendelijker worden. (China is ook geen vriend, uiteindelijk zal Europa toch zelf weer dingen moeten gaan produceren.)

Ow, wacht is dit nu niet wat er nu gaande is?

Wat mij betreft zitten we nu midden in de overgangsperiode van grotendeels fossiel naar grotendeels zon/wind/batterij (en mogelijk ook grootschalig geothermie)

Momenteel is de prijs van olie laag maar ik verwacht mij wel aan de nodige woeligheid op gebied van energievoorziening de komende jaren. Om Europa politiek onder druk te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
@Roenie

Eerder schreef je ook het volgende:
Tommie12 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Musk heeft wel meer fout gedaan dan een paar gebaren.
Dat hij openlijk steun geeft aan Farage in Engeland, en de AfD in Duitsland en dan Israel zowat onvoorwaardelijk steunt is genoeg voor mij, zelfs zonder gebaren...
Het gaat niet om wat ik persoonlijk van Musk vind hè ;) Ik zie een aandacht-zoekende vent die niet goed bij zijn kokosnoot is. En tegelijk vind ik dat hij dat mag zijn binnen de grenzen van de wet.

Zijn uitlatingen en acties en daden vind jij fout. Een ander weer niet. Neem de AfD bijvoorbeeld. Dat is een legale partij, die weliswaar extreme standpunten heeft die niet naar ieders smaak zijn, maar Musk mag die gewoon steunen. Prima als jij dan vindt dat dit te ver gaat en dat je daarom Tesla in de ban doet, maar een ander die op de AfD stemt mag dat uiteraard anders zien.
PatrickH89 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:16:Iedereen heeft zijn eigen principes. Als de één vindt dat hij of zij geen Tesla moet kopen vanwege een figuur die ongekozen een (soort van?) democratie aan het (helpen) afbreken is dan is dat die persoon zijn goed recht. Er zijn weinig CEO's van autofabrikanten die dat nu actief aan het doen zijn. Daarnaast kun je ook niet alles weten. Dat productie van auto's en andere producten zeker geen perfect proces is maakt niet dat je niet zelf mag kiezen waar jij de grens trekt. En daarnaast ben je niet meteen hypocriet als je de ene overweging wel maakt en de andere niet. Perfect is de vijand van goed.
Ik propageer juist ook dat iedereen zijn eigen principes heeft. Als dus iemand WEL een Tesla koopt (en/of rijdt) vanwege de intrinsieke eigenschappen van de auto OF zelfs juist vanwege Musk, dan is dat ook iemands zijn-haar goed recht. En uiteraard mag je vanalles van die persoon vinden ;)

Wat politiek correct is of niet in algemene zin binnen een specifieke gemeenschap kan sterk afwijken van de principes van het individu of van andere gemeenschappen. Politiek correct zijn en handelen is arbitrair. Waar de één niets met Musk te maken wil hebben, is hij voor een ander wellicht een held en alles ertussenin.

Ik onderscheid vier groepen:
  1. Mensen die Musk niets vinden en daarom uit principe geen Tesla kopen (en/of rijden).
  2. Mensen die Musk geweldig vinden en daarom juist wel een Tesla kopen (en/of rijden).
  3. Mensen die het allemaal niet zo interesseert en die voornamelijk de eigenschappen van de auto zelf in hun beslissing meenemen.
  4. Mensen die Musk niets vinden en die groep 2 of 3 daarop, IRL of online, verbaal en/of non-verbaal (of zelfs in daden) aanvallen.
Voor die laatste groep kan ik simpelweg geen begrip opbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Als je zelf zegt dat Musk niet goed bij zijn kokosnoot is, waarom doe je dan inspanningen om zijn gedrag te normaliseren?

Wie wordt daar beter van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:27:
Als je zelf zegt dat Musk niet goed bij zijn kokosnoot is, waarom doe je dan inspanningen om zijn gedrag te normaliseren?

Wie wordt daar beter van?
Ik beweer simpelweg dat anderen Musk zijn uitlatingen en gedrag wel ok mogen vinden of het simpelweg niets mag interesseren ;)

Iedereen heeft, behoudens het gestelde in de wet, het recht om niet goed bij zijn kokosnoot te zijn :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Op voorwaarde dat je geen schade toebrengt aan anderen mag je zo gek zijn als je zelf wil.

Brengt Musk geen schade toe aan anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:36:
Op voorwaarde dat je geen schade toebrengt aan anderen mag je zo gek zijn als je zelf wil.

Brengt Musk geen schade toe aan anderen?
Nee, ik heb het over: behoudens het gestelde in de wet.

[ Voor 8% gewijzigd door Roenie op 25-03-2025 13:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Roenie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:41:
[...]
behoudens het gestelde in de wet.
Nou, dat doet hij dus niet. Meerdere rechters hebben hem al teruggefloten (trekt ie zich niets van aan). Hij heeft zelf beslissingen genomen waarvoor hij helemaal geen mandaat heeft. En hij heeft gegevens van miljoenen mensen gekopieerd uit overheidsdatabases die hij helemaal niet mag hebben. Met hulp van Tesla medewerkers.

Het lijkt mij een meer dan prima uitgangspunt om de Wet als maatstaaf te nemen. Maar daar komt hij dan dus niet goed uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:25:
[...]

Nou, dat doet hij dus niet. Meerdere rechters hebben hem al teruggefloten (trekt ie zich niets van aan). Hij heeft zelf beslissingen genomen waarvoor hij helemaal geen mandaat heeft. En hij heeft gegevens van miljoenen mensen gekopieerd uit overheidsdatabases die hij helemaal niet mag hebben. Met hulp van Tesla medewerkers.

Het lijkt mij een meer dan prima uitgangspunt om de Wet als maatstaaf te nemen. Maar daar komt hij dan dus niet goed uit.
Het is simpel: als hij de wet overtreedt dan kan het OM hem vervolgen en als hij schuldig wordt verklaard dan volgt straf. Als zijn daden en acties niet verboden (blijken te) zijn dan valt er niets te vervolgen en mag hij als die gekke kokosnoot lekker doen wat hij wil.

De wet als maatstaf ben ik helemaal voor en het kopen (en/of rijden) van een Tesla valt binnen de wet. Dat niet politiek correct vinden zegt iets over het moreel kompas van personen die dat vinden. Ik vind het raar dat die mensen kennelijk niet op een rationale wijze een gebruiksvoorwerp kunnen scheiden van een kokosnoot van een Musk. Er wordt een gevoel van schaamte aangepraat uit een soort van morele superioriteit, waarbij men gezien wil worden als verlicht, reflectief en ethisch aan de 'goede' kant staand.

Ga je druk maken om strafbare handelingen van Musk via legale weg aan te pakken denk ik dan, niet door mensen die een tesla kopen (en/of rijden) de les te lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Roenie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Het is simpel: als hij de wet overtreedt dan kan het OM hem vervolgen en als hij schuldig wordt verklaard dan volgt straf. Als zijn daden en acties niet verboden (blijken te) zijn dan valt er niets te vervolgen en mag hij als die gekke kokosnoot lekker doen wat hij wil.
Ik weet niet of jij helemaal doorhebt wat er op dit moment gaande is in de US. Met een Trump en Musk die gerechtelijke bevelen gewoon naast zich neerleggen.
De wet als maatstaf ben ik helemaal voor en het kopen (en/of rijden) van een tesla valt binnen de wet. Dat niet politiek correct vinden zegt iets over het moreel kompas van personen die dat vinden. Ik vind het raar dat die mensen kennelijk niet op een rationale wijze een gebruiksvoorwerp kunnen scheiden van een kokosnoot van een Musk. Er wordt een gevoel van schaamte aangepraat uit een soort van morele superioriteit, waarbij men gezien wil worden als verlicht, reflectief en ethisch aan de 'goede' kant staand.

Ga je druk maken om strafbare handelingen van Musk via legale weg aan te pakken denk ik dan, niet door mensen die een tesla kopen (en/of rijden) de les te lezen.
Daar kijken we dan inderdaad compleet anders naar. Het bestellen van een Tesla is een directe steun aan de persoon Musk. Daar is echt geen enkele discussie over.

Daarmee zeg ik dus niet dat een koper een ook fascist of iets dergelijks is. Maar je faciliteert het wel en geeft ook het signaal af daar geen probleem mee te hebben. Musk en Trump hebben zelf ook van Tesla een politiek statement gemaakt.

Ze zijn echt niet los van elkaar te zien, period:

Afbeeldingslocatie: https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/01-gettyimages-2204588044.jpg?q=w_1160,c_fill/f_webp

Vanzelfsprekend is elk agressief gedrag in woord of gebaar richting een Tesla rijder ook stompzinnig, laat dat duidelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 25-03-2025 14:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Roenie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:43:
[...]

De wet als maatstaf ben ik helemaal voor en het kopen (en/of rijden) van een Tesla valt binnen de wet. Dat niet politiek correct vinden zegt iets over het moreel kompas van personen die dat vinden. Ik vind het raar dat die mensen kennelijk niet op een rationale wijze een gebruiksvoorwerp kunnen scheiden van een kokosnoot van een Musk. Er wordt een gevoel van schaamte aangepraat uit een soort van morele superioriteit, waarbij men gezien wil worden als verlicht, reflectief en ethisch aan de 'goede' kant staand.

Omdat morele luiheid de weg is naar afglijden. Dit heeft gewoon niets met al dan niet politieke correctheid te maken.

Helaas begrijpen heel erg veel mensen - waaronder u kennelijk - dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
PWM schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:50:
[...]Musk en Trump hebben zelf ook van Tesla een politiek statement gemaakt.
Dat was wel een Tesler hé? :)

Dit moment is wel echt de doodsteek geweest voor Tesla. Zoals je zegt hebben ze het merk met deze actie direct gekoppeld aan de politiek, en het is hierdoor een stuk moeilijker geworden om de aankoop van een Tesla te rechtvaardigen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:50:
[...]Ik weet niet of jij helemaal doorhebt wat er op dit moment gaande is in de US. Met een Trump en Musk die gerechtelijke bevelen gewoon naast zich neerleggen....
Ieder volk krijgt de leider die het verdient. Het is aan de bevolking van de VS om daar iets aan te doen als de meerderheid dat wil.
...Daar kijken we dan inderdaad compleet anders naar. Het bestellen van een Tesla is een directe steun aan de persoon Musk. Daar is echt geen enkele discussie over.

Daarmee zeg ik dus niet dat een koper een ook fascist of iets dergelijks is. Maar je faciliteert het wel en geeft ook het signaal af daar geen probleem mee te hebben. Musk en Trump hebben zelf ook van Tesla een politiek statement gemaakt.

Ze zijn echt niet los van elkaar te zien, period:

[Afbeelding]...
Daar is wel discussie over. Sterker nog, dat hebben we nu toch? :? En ik zie die zaken dus wel los van elkaar, period.

Dat Trump en Musk een politiek statement hebben gemaakt wil niet zeggen dat kopers (en/of rijders) van een Tesla met de aankoop of het berijden een politiek statement maakt. En ook geeft die persoon daarmee geen signaal af dat hij-zij Musk een toffe peer vindt. Het zijn juist anderen die daar een signaal in zien. Heb je wel eens gevraagd waarom iemand een Tesla koopt (en/of rijdt)? Het aantal dat dit doet om zo een politiek statement te maken zal zeer gering zijn vermoed ik. En zelfs als je zo iemand vindt dan mag die persoon dat statement maken uiteraard, behoudens het gestelde in de wet ;)

Even concreet, moet ik dan mijn Tesla weg doen omdat Musk bepaald gedrag vertoont om zodoende aan de zelfverklaarde goede kant te staan? En als ik nu op zoek zou zijn naar een andere auto (al dan niet nieuw), die ik zelf betaal, dan moet ik toch zelf weten of ik kijk naar wat die auto mij te bieden heeft in plaats van mij te laten leiden door het gedrag van Musk? En voor de duidelijkheid, dat anderen zich daardoor wel laten leiden is ook hun goed recht.
...Vanzelfsprekend is elk agressief gedrag in woord of gebaar richting een Tesla rijder ook stompzinnig, laat dat duidelijk zijn.
Dan zijn we het daar over eens *; Al moet ik wel zeggen dat de taal en bijnamen in deze draad naar Tesla rijders en/of hun auto hier en daar absoluut niet netjes is. Veel is daar trouwens wel van weg gemodereerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Zijn uitlatingen en acties en daden vind jij fout. Een ander weer niet. Neem de AfD bijvoorbeeld. Dat is een legale partij, die weliswaar extreme standpunten heeft die niet naar ieders smaak zijn, maar Musk mag die gewoon steunen. Prima als jij dan vindt dat dit te ver gaat en dat je daarom Tesla in de ban doet, maar een ander die op de AfD stemt mag dat uiteraard anders zien.
Je hoeft me niet in hokjes te duwen.

Hij beloofde oa miljoenen euro te schenken aan AfD en aan de partij van Farage in UK.
Dat de AfD ook nog eens vervolgd wordt maakt de zaak niet zo vanzelfsprekend.
Daarenboven, door zijn aandacht op X zet hij een luidspreker op wat die partijen doen en geeft hij hen virtueel een enorm voordeel.

Zelfs als dat gaat om een partij die veel minder controversieel is en niet vervolgd wordt vind ik dit ontoelaatbaar. Ik aanvaard dat ook niet van de Russen. En als morgen de Zwitsers ineens miljoenen gooien naar een groene milieupartij of de Zweden beginnen een socialistische partij te sponsoren, dan ben ik even verontwaardigd.

Zo lang Musk dat kan en wil doen... zal ik hem tegenwerken met mijn behoorlijk beperkte middelen.
En dat is NIET het beschadigen van voertuigen of gebouwen, maar ik zal niemand aanraden om een Tesla te kopen en zal er zelf ook geen meer kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Wat mij betreft staat ethiek boven de wet.

Als bijvoorbeeld Trump een wet voorlegt die apartheid terug invoert dan ga ik daar niet in mee (binnen mijn mogelijkheden zoals niet op vakantie gaan naar de VS, Amerikaanse producten in de mate van het mogelijke vermijden).

Nochtans is het formeel een wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:56:
[...]
Ieder volk krijgt de leider die het verdient. Het is aan de bevolking van de VS om daar iets aan te doen als de meerderheid dat wil.

[...]
Daar is wel discussie over. Sterker nog, dat hebben we nu toch? :? En ik zie die zaken dus wel los van elkaar, period.

Dat Trump en Musk een politiek statement hebben gemaakt wil niet zeggen dat kopers (en/of rijders) van een Tesla met de aankoop of het berijden een politiek statement maakt. En ook geeft die persoon daarmee geen signaal af dat hij-zij Musk een toffe peer vindt. Het zijn juist anderen die daar een signaal in zien. Heb je wel eens gevraagd waarom iemand een Tesla koopt (en/of rijdt)? Het aantal dat dit doet om zo een politiek statement te maken zal zeer gering zijn vermoed ik. En zelfs als je zo iemand vindt dan mag die persoon dat statement maken uiteraard, behoudens het gestelde in de wet ;)

Even concreet, moet ik dan mijn Tesla weg doen omdat Musk bepaald gedrag vertoont om zodoende aan de zelfverklaarde goede kant te staan? En als ik nu op zoek zou zijn naar een andere auto (al dan niet nieuw), die ik zelf betaal, dan moet ik toch zelf weten of ik kijk naar wat die auto mij te bieden heeft in plaats van mij te laten leiden door het gedrag van Musk? En voor de duidelijkheid, dat anderen zich daardoor wel laten leiden is ook hun goed recht.

[...]
Dan zijn we het daar over eens *; Al moet ik wel zeggen dat de taal en bijnamen in deze draad naar Tesla rijders en/of hun auto hier en daar absoluut niet netjes is. Veel is daar trouwens wel van weg gemodereerd.
Je blijft bij je stelling dat het kopen van een Tesla en het gedrag van Musk compleet niets met elkaar te maken hebben.

Ik zou je willen verzoeken om dan op onderstaande vraag een antwoord te geven met ja / nee:

Komt de politieke invloed die Musk nu heeft voort uit het feit dat hij miljardair is, waarbij hij deze miljarden grotendeels door het succes van Tesla vergaard heeft (door de winst die op de verkoop van elke Tesla gemaakt wordt? Ja of Nee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Wozmro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:38:
Wat mij betreft staat ethiek boven de wet.

Als bijvoorbeeld Trump een wet voorlegt die apartheid terug invoert dan ga ik daar niet in mee (binnen mijn mogelijkheden zoals niet op vakantie gaan naar de VS, Amerikaanse producten in de mate van het mogelijke vermijden).

Nochtans is het formeel een wet.
De zogenoemde cancel cultuur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Aardig om te zien dat conformisme werkt; sommige mensen zijn erg vocaal over het abjecte gedrag van Musk en het boycotten van Tesla. Anderen, inclusief bedrijven, die het wellicht in eerste instantie een 'ver-van-mijn-bed'-show vonden, passen hun eigen gedrag erop aan door Tesla ook te vermijden.

Het aardige is dat het hier dus ook mensen die toch al geen Tesla zouden kopen wellicht meer invloed hebben dan ze denken. Door negatief te reageren op mensen die nu nog een Tesla (willen) kopen voeren we de sociale druk op tegen het steunen van fascisten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
dawg schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:29:
Omdat morele luiheid de weg is naar afglijden. Dit heeft gewoon niets met al dan niet politieke correctheid te maken.
Je legt eigenlijk de vinger op de zere plek.

In de geschiedenis hebben heel veel mensen het lef gehad om actie te ondernemen op basis van morele overtuiging. Ze hielpen bijvoorbeeld tot slaaf gemaakten ontsnappen, gingen staken, of weigerden de dienstplicht.

Mensen riskeerden een boete, verlies van geld, en sowieso werden ze bespuugd door hun medemensen. En er zijn een hele hoop dappere mensen die, met de kennis van nu, aan de verkeerde kant van de geschiedenis stonden.

Ook vandaag de dag zijn er mensen die handelen uit morele overtuiging. Ze plakken zichzelf vast aan de A12, knippen het hek door op een luchtmachbasis met kernrakketen, rammen de deur van het Provinciehuis in, of protesteren tegen de oorlog in Oekraïne.

"Ik blijf in mijn Tesla rijden tot het contract op is, maar daarna vernieuw ik niet!!" is de meest luie, risicoloze, ongevaarlijke, impactloze vorm van protest die ik me maar kan voorstellen. Je riskeert financieel niks, carrièretechisch niks, en in sociaal opzicht ook niks, als de Fortune 500 bedrijven met je meedoen, weet je zeker dat je aan de kant van het establishment staat.

Die Tesla niet verlengen is morele luiheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA59yoEncI5fw523Pnryi6wfLJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvwjDcjpMP7r2q6SGlosuqm6.jpg?f=fotoalbum_large

Hehe, de concurrentie adverteert inmiddels omfloerst met ‘En het is geen Tesla!’ :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
MaStar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:09:
[...]

De zogenoemde cancel cultuur dus.
Wat heeft het maken van keuzes nu te maken met cancel cultuur.

Ik ga al jaren niet op vakantie naar Dubai, Israel of Saudi Arabie.

Ik heb heel mijn leven nog nooit gestemd op extreem rechtse of extreem linkse partijen.

Ik heb nog nooit een chinese auto gekocht.
....

Ben ik nu een 'cancel culture' mens?

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 26-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Je legt eigenlijk de vinger op de zere plek.

In de geschiedenis hebben heel veel mensen het lef gehad om actie te ondernemen op basis van morele overtuiging. Ze hielpen bijvoorbeeld tot slaaf gemaakten ontsnappen, gingen staken, of weigerden de dienstplicht.

Mensen riskeerden een boete, verlies van geld, en sowieso werden ze bespuugd door hun medemensen. En er zijn een hele hoop dappere mensen die, met de kennis van nu, aan de verkeerde kant van de geschiedenis stonden.

Ook vandaag de dag zijn er mensen die handelen uit morele overtuiging. Ze plakken zichzelf vast aan de A12, knippen het hek door op een luchtmachbasis met kernrakketen, rammen de deur van het Provinciehuis in, of protesteren tegen de oorlog in Oekraïne.

"Ik blijf in mijn Tesla rijden tot het contract op is, maar daarna vernieuw ik niet!!" is de meest luie, risicoloze, ongevaarlijke, impactloze vorm van protest die ik me maar kan voorstellen. Je riskeert financieel niks, carrièretechisch niks, en in sociaal opzicht ook niks, als de Fortune 500 bedrijven met je meedoen, weet je zeker dat je aan de kant van het establishment staat.

Die Tesla niet verlengen is morele luiheid.
Ik ben akkoord dat een zekere mate van skin in the game belangrijk is.

Maar wat kunnen we daaruit nu besluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:03
eamelink schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:42:
[Afbeelding]

Hehe, de concurrentie adverteert inmiddels omfloerst met ‘En het is geen Tesla!’ :)
Tja, dit doet mij denken aan de boodschappenlijstjes met prijsvergelijkingen van bepaalde supers een aantal jaren terug. Vond men ook niet chique.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
El Capitan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Tja, dit doet mij denken aan de boodschappenlijstjes met prijsvergelijkingen van bepaalde supers een aantal jaren terug. Vond men ook niet chique.
Daar kun je dan ook weer je eigen morele kompas naast leggen en hierom geen Polestar kiezen, of (juist) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:03
mitsumark schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Daar kun je dan ook weer je eigen morele kompas naast leggen en hierom geen Polestar kiezen, of (juist) wel.
precies! ze maken het er niet eenvoudiger op
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de aankoop van toekomstige auto's, niet wat mensen nu rijden.