Virtuozzo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:19:
[...]
Ik maak hier niets. Ben nu heel voorzichtig. De realiteit om ons heen is wat het is. Een realiteit van diepe en brede verschuivingen gericht op een dominantie van wereldbeeld en denken gestoeld op autoritarisme.
Je kan dan naar mede slachtoffers wijzen, maar je zou juist naar de daders moeten wijzen.
Het kopen van een Tesla heeft niets te maken met persoonlijke intentie of perspectief, niet meer, die tijd is voorbij. Het kopen van een Tesla is de facto faciliteren van een nogal saillante agenda die haaks staat op het aanwezige wereldbeeld van waaruit men juist in staat is om persoonlijke intentie en perspectief te kunnen hebben.
De discussie van moraliteit is een valstrik hier. Wat onder de streep staat telt. Dat is absoluut hard, maar de aanjagers van deze cyclus van autoritarisme hebben dat tot een binaire keuze gemaakt, waarbij het volledig irrelevant is of onze keuzes daarin passief zijn - zoals bijvoorbeeld vanuit consumptief gedrag.
Daarom dat ik het op tafel leg. Het is niet voor het eerst dat we hier mee te maken hebben. En nee, het is niet leuk. Maar het is wel de realiteit waar we stil bij moeten staan.
Oh, en als terzijde, zoals Musk en kornuiten de afgelopen jaren meermaals duidelijk gemaakt hebben, alles wat ze verkopen is infrastructuur voor doelstellingen. Dat wil dus niet enkel zeggen dat het kopen van in dienst staat, maar ook het gebruik van, alsmede de gebruiker zelf. Zo zien zij het.
Wat wij daar van en bij denken is hen worst. Dat besef zal moeten komen.
Je hoeft niet voorzichtig te zijn, het zijn maar woorden en ik ben niet van suiker
Je maakt het wel degelijk groot door er 'kolonialisme' bij te halen. Als je werkelijk denkt dat Musk een dergelijk hoger plan heeft in een soort van samenzwering met Trump om Europa te 'verorberen', dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die verder in het bewijs daarvan willen duiken met je. Voor de gemiddelde Tesla koper en/of rijder is die hele discussie niet zo interessant vermoed ik. Die koopt een auto en meer niet. Ook omdat velen de aankoop van, of het rijden in, een Tesla niet zien als een (praktische of mentale) steun voor dergelijke plannen.
Wel hebben deze mensen te maken met negatieve sentimenten die bij bepaalde groepen heersen met betrekking tot het merk. Dat zou hen kunnen doen besluiten geen Tesla te kopen en/of te rijden (angst, imago, waardedaling, et cetera), of juist wel een tesla te kopen en/of te rijden (imago, waardedaling). Frappant is dat overwegingen twee kanten op kunnen werken. Neem de mogelijke waardedaling. Een hoge afschrijving is financieel gezien een risico als je nieuw koopt, maar juist een kans als je tweedehands koopt. Een lagere nieuwprijs vanuit Tesla werkt weer omgekeerd.
Je geeft ook steeds aan dat iets moet, zoals wijzen naar daders, stil staan bij de realiteit. Bedoel je niet dat jij vindt (en wellicht anderen in deze draad vinden) dat dit zou moeten? Want een ieder bepaalt uiteraard zelf naar wie hij-zij wijst of wat al dan niet meegewogen wordt. Het kopen en/of rijden van een Tesla heeft dus wel degelijk te maken met persoonlijke intentie of perspectief, beide kanten op. En als iemand een Tesla wil kopen of juist niet wil kopen vanwege de mening van anderen of het geloof in een of andere hogere macht of samenzwering, dan is die persoon daar vrij in.
Wat ik overigens opvallend vind is dat als het op GoT over ander auto's dan Tesla's gaat, de focus in het algemeen meer ligt op de meer praktische en objectieve zaken van het product zelf (verbruik, kosten, ruimte, et cetera). De emotie en subjectieve zaken (imago, stoer uiterlijk, bij willen horen, et cetera) worden dan vaak van ondergeschikt belang gezien in die discussie. In deze draad lijkt dit echter juist omgedraaid.