Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:00:
Ze doen het heel gewiekst omdat ze sinds de prius het publieke beeld mee hebben, maar achter de schermen blijkt Toyota wereldwijd de zwaarste lobby’s tégen klimaatmaatregelen te voeren.
Voor mij ook zeker geen Toyota (nog los van het feit dat hun BEV’s voor mij niet aantrekkelijk zijn).
https://www.citizen.org/n...ero%2Demission%20vehicles.
https://www.nytimes.com/2...20Stories&pgtype=Homepage

https://www.transportenvi...lobbying-for-fossil-fuels
Tja...

Het is jammer dat je het eerste deel van mijn bijdrage hebt afgeknipt. Want wat ik daar zei over autofabrikanten, en het feit dat ze gevangen zitten in een kapitalistisch systeem gedreven door consumentisme geldt natuurlijk ook voor Toyota.

Als je dat tegenstaat, kun je beter stoppen met autorijden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34
Klopt, maar dat geldt voor alle fabrikanten (behalve de Chinezen?).
Het ging mij om de conclusie dan maar Toyota te kiezen als minst kwade. Gezien hun anti-klimaat pro-fossiel lobby kan ik het daar (voor m’n eigen keuze) niet mee eens zijn. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

Helixes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Tja...

Het is jammer dat je het eerste deel van mijn bijdrage hebt afgeknipt. Want wat ik daar zei over autofabrikanten, en het feit dat ze gevangen zitten in een kapitalistisch systeem gedreven door consumentisme geldt natuurlijk ook voor Toyota.

Als je dat tegenstaat, kun je beter stoppen met autorijden.
Lobbien is dan bij uitstek weer helemaal *niet* marktwerking, het is immers het beinvloeden van de markt of wetgevers naar eigen wens. Toyota Lobbied nogal hard *tegen* de marktwerking in.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
killercow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:52:
Lobbien is dan bij uitstek weer helemaal *niet* marktwerking, het is immers het beinvloeden van de markt of wetgevers naar eigen wens. Toyota Lobbied nogal hard *tegen* de marktwerking in.
Mijn originele bijdrage kun je hier lezen: Helixes in "Welke auto kun je nog politiek correct kopen?"

Maar, misschien begrijp je de incentives van de kapitalistische wereld niet helemaal. Alle bedrijven zijn in de eerste fase van hun bestaan gebaat bij een open en eerlijke markt en gezonde competitie. Dat geeft hen de ruimte een voet te krijgen in de vrije markt. Maar, zodra ze die voet in de deur hebben, en een gevestigde marktpartij worden, draaien die belangen gaandeweg om. Ze gaan de markt steeds meer zien als een zero-sum game, en proberen daaruit voor zichzelf een zo groot mogelijke taartpunt te snijden. Je kunt dat amoreel, immoreel noemen, maar dit is de keiharde realiteit.

Het is aan de uiteindelijke belanghebbende - de sociaal-maatschappelijke structuur - om bedrijven daarin af te bakenen. Je kunt dat simpelweg niet van bedrijven verwachten. Dit geldt niet alleen voor autofabrikanten; maar feitelijk voor álle bedrijven.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:31
De conclusie is dus geen auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Nee, auto’s als noodzakelijk kwaad, dus op naar de minst kwade.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:30
Je gaat wat kort door de bocht, en ook de bijdrage daarboven is nogal theoretisch.

Er zijn zeker bedrijven die niet 100% aan korte termijn winstmaximalisatie doen, maar door effectief in te zetten op groen en duurzaam op termijn willen winnen.
Het Tesla van 2015 of zo zag ik op die manier, en de grote amerikaanse SUV en Pick-Up fabrikanten zag ik in het andere kamp.

Vandaag denk ik dat Rivian en Volvo en nog wat Chinezen voorop lopen als het aan komt op gebied van decarbonisatie, maar mogelijk minder goed scoren op andere gebieden...

Om dan maar te zeggen "Geen auto", tja, als je je kan behelpen met openbaar vervoer, dan is dat een goede keuze natuurlijk. Maar dat is niet voor iedereen mogelijk, en het hangt nogal af van je woonplaats en beroep.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 14:13
Sethro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:33:
Ik stel voor dat je een DAF koopt.
DAF is van het Amerikaanse PACCAR Inc, al een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
targaryanwolf schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:32:
[...]

DAF is van het Amerikaanse PACCAR Inc, al een aantal jaar.
Ik dacht dat we het over auto’s hadden niet over vrachtauto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:00
Puppetmaster schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:35:
Klopt, maar dat geldt voor alle fabrikanten (behalve de Chinezen?).
Het ging mij om de conclusie dan maar Toyota te kiezen als minst kwade. Gezien hun anti-klimaat pro-fossiel lobby kan ik het daar (voor m’n eigen keuze) niet mee eens zijn. :)
Conclusie: allemaal aan de BZ4X, middelvinger naar de andere fabrikanten en Toyota krijgt het signaal dat BEV toch echt de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 14:13
stylezzz schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Ondanks dat ford ook amerikaans is hebben ze als voordeel dat er geen mafkees als musk in de gelederen rondloopt. Desondanks ben ik nooit fan van ford geweest.... kwestie van smaak. Dus nee, die gaat het ook niet worden. :)
Ik was ook nooit een Ford fan toch vorig jaar een C-Max en later dat jaar een Focus gekocht als 2e auto, maar dan wel beide uit de model serie 2010-2019. Moet zeggen is mij nog niet tegen gevallen, de meeste mensen hebben van Ford een vrij neutraal beeld en je krijgt veel auto en opties voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Conclusie: allemaal aan de BZ4X, middelvinger naar de andere fabrikanten en Toyota krijgt het signaal dat BEV toch echt de norm is.
Renault doet het ook niet slecht, en wordt ook in EU geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik heb overigens de afgelopen dagen al een aantal keren de nieuwe Tesla Model Y in het wild zien rijden. Ben toch wel benieuwd of het gedrag van Musk echt invloed heeft op de verkoopcijfers of dat het een tijdelijk inzinking was, hetzij doordat mensen gewacht hebben op de nieuwe Model Y of dat het gedrag van Musk alweer een beetje genegeerd wordt. Referentiekaders hebben de neiging snel te verschuiven als, we kijken immers ook niet meer op als we 's ochtends in het nieuws zien dat Trump weer iets achterlijks heeft geroepen. En als mensen dan voor een redelijke prijs toch nog altijd (in technische opzicht) de beste EV kunnen kopen, is het een kleine moeite om even oogkleppen op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Frame164 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:55:
Ik heb overigens de afgelopen dagen al een aantal keren de nieuwe Tesla Model Y in het wild zien rijden. Ben toch wel benieuwd of het gedrag van Musk echt invloed heeft op de verkoopcijfers of dat het een tijdelijk inzinking was, hetzij doordat mensen gewacht hebben op de nieuwe Model Y of dat het gedrag van Musk alweer een beetje genegeerd wordt. Referentiekaders hebben de neiging snel te verschuiven als, we kijken immers ook niet meer op als we 's ochtends in het nieuws zien dat Trump weer iets achterlijks heeft geroepen. En als mensen dan voor een redelijke prijs toch nog altijd (in technische opzicht) de beste EV kunnen kopen, is het een kleine moeite om even oogkleppen op te doen.
15% koersverlies op 1 dag is behoorlijk wat…. Er is meer aan de hand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 23:02
Alle Europese merken. Vw groep en Stellantis of Renault.

Jammer dat mensen buiten die merken lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:49
killercow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Hoezo? als je ooit een tesla hebt kunnen kopen is dat een garantie op een geldstroom waarbij je elk jaar een nieuwe auto kunt kopen als het zo uitkomt? Top, ik zal mn rekening even nakijken.
Een Tesla model 3/S met 150.000+ op de teller kun je op dit moment verkopen voor 18-20k, zelfs met de ontzettende deuk in het imago van het merk. Laten we zeggen dat je een slechte onderhandelaar bent en er 15 voor terugkrijgt. Daar krijg je een leuk ethisch en praktisch auto'tje voor. Om de Tesla dan te houden is het gewoon een keuze.
ie sticker is natuurlijk niet een aflaat (we zijn niet allemaal katholiek), en vast niet de enige actie die mensen ondernemen. Maargoed, noem mensen maar treurig als ze iets doen tegen een kerel als Musk.
Laten we nu gewoon eerlijk zijn. Met een sticker doe je helemaal niets tegen Musk. Echt he-le-maal niets. Musk gaat die sticker nooit zien en zelfs al rijdt heel Nederland met die sticker, hij verdient er geen stuiver minder om. De reden om zo'n sticker te plakken is dat het vooral een makkelijke manier is om sociale goedkeuring te krijgen zonder echt last te krijgen van de eigen principes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Marrtijn schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Een Tesla model 3/S met 150.000+ op de teller kun je op dit moment verkopen voor 18-20k, zelfs met de ontzettende deuk in het imago van het merk. Laten we zeggen dat je een slechte onderhandelaar bent en er 15 voor terugkrijgt. Daar krijg je een leuk ethisch en praktisch auto'tje voor. Om de Tesla dan te houden is het gewoon een keuze.
Het alternatief is natuurlijk niet even een "praktisch autootje".

Een goed alternatief is een wagen, dat een beetje nieuw is (eveneens ~5 jaar oud), die eveneens een beetje vlot kan optrekken (300pk+), waar 6 kratten bier of een Ikea MALM bed inclusief matras in past zonder morren, een aanhanger achter mag, waar een kinderstoel op de achterbank makkelijk achterstevoren inpast zonder dat de passagier zn knieën op moet trekken.
Daarnaast verwacht ik een behoorlijk infotainmentsysteem en dan zal ik niet te kritisch zijn op de lane assist.

Alles op brandstof valt sowieso af want veeeel te duur per kilometer.

Alle EVs die >20kwh/100km verbruiken vallen ook af. Alle EV's die moeite hebben met 100kw snelladen vallen ook af. En boven de 2000kg wordt de wegenbelasting te duur, dus dat valt ook af (ik heb een sr+ van slechts 1650kg).

Sorry - de Model 3 is als occasion helaas echt een geweldige auto waarvoor helaas geen enkel alternatief binnen die gestelde prijsklasse beschikbaar is. Ik heb de auto (occasion) een jaar geleden prive gekocht en het is by far de beste auto die ik ooit heb gereden. Ik zie oprecht geen alternatief - en wat er is, is aanzienlijk kleiner of duurder en lang niet zo'n goeie EV :)
Musk of niet, als ik hem zou inruilen dan zou er zo'n nieuwe Y komen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Je hebt het filter zo weten in te stellen dat alleen de model 3 eruit komt. Maar zoveel keus is er inderdaad niet rond dat prijspunt.
MG marvel kan eventueel nog.
Rond 2200kg komen de ipace, polestar 2 en iets duurder de mustang om de hoek kijken. Alternatieven zijn er dus, al dan niet met concessies.
Bedenk je daarbij ook dat Musk voor veel mensen nu een concessie zal zijn...
Als je echt geen Tesla wilt zijn er mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:43
Richh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 00:19:
[...]
een Ikea MALM bed inclusief matras in past zonder morren
Dat geloof ik niet >:)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@mitsumark Ik denk dat je de Enyaq vergeet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
[...]
Om de Tesla dan te houden is het gewoon een realistische keuze.
FTFY

Je kunt een ander toch geen gebrek aan 'fanatisme' verwijten als diegene niet even flink wat duizenden euro's laat vallen op een auto?

Kijk deze hele discussie hoofdschuddend aan, en heb geen enkel begrip voor mensen die Tesla eigenaars iets verwijten, en al helemaal niet voor de Tesla vernielers. Wat als Musk morgen z'n aandelen Tesla verkoopt? Is het merk dan weer zuiver?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Frame164 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:55:
Referentiekaders hebben de neiging snel te verschuiven als, we kijken immers ook niet meer op als we 's ochtends in het nieuws zien dat Trump weer iets achterlijks heeft geroepen. En als mensen dan voor een redelijke prijs toch nog altijd (in technische opzicht) de beste EV kunnen kopen, is het een kleine moeite om even oogkleppen op te doen.
Joh, we hebben een hele mode- en voedsel-industrie die drijft op arbeidsomstandigheden die we voor onszelf nooit zouden accepteren. Het kost de meeste consumenten geen enkele moeite daar de ogen voor te sluiten. De enige reden dat mensen wat langer stilstaan bij een auto is dat het zo'n grote, en vooral zichtbare aankoop is.

Mensen beelden zich graag in dat ze ergens invloed op hebben. Die auto is een enorme, belangrijke aanschaf voor hen. En dus moet het een belangrijke beslissing zijn. Jammer, maar het vermogen van Elon Musk bestaat op een schaal die we ons niet kunnen voorstellen. Jouw keuze om wel of niet Tesla te rijden is volstrekt onbelangrijk.

Om de filosoof M.Bison te citeren: "For you, the day Bison graced your village was the most important day of your life. But for me, it was Tuesday."
Laten we nu gewoon eerlijk zijn. Met een sticker doe je helemaal niets tegen Musk. Echt he-le-maal niets. Musk gaat die sticker nooit zien en zelfs al rijdt heel Nederland met die sticker, hij verdient er geen stuiver minder om. De reden om zo'n sticker te plakken is dat het vooral een makkelijke manier is om sociale goedkeuring te krijgen zonder echt last te krijgen van de eigen principes.
Musk gaat ook niet merken dat je je Tesla verkocht hebt. Alleen eerstehands aanschaf gaat een deukje in zijn marktaandeel slaan.

[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 11-03-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zie ik minder als alternatief, de meesten rond dat prijspunt hebben 204pk of minder en vaak dan ook weinig bereik.
Ik heb bv de kona en eniro ook niet genoemd.
Al kan het voor sommigen een prima keus zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

[...]

Het alternatief is natuurlijk niet even een "praktisch autootje".

Een goed alternatief is een wagen, dat een beetje nieuw is (eveneens ~5 jaar oud), die eveneens een beetje vlot kan optrekken (300pk+), waar 6 kratten bier of een Ikea MALM bed inclusief matras in past zonder morren, een aanhanger achter mag, waar een kinderstoel op de achterbank makkelijk achterstevoren inpast zonder dat de passagier zn knieën op moet trekken.
Daarnaast verwacht ik een behoorlijk infotainmentsysteem en dan zal ik niet te kritisch zijn op de lane assist.

Alles op brandstof valt sowieso af want veeeel te duur per kilometer.

Alle EVs die >20kwh/100km verbruiken vallen ook af. Alle EV's die moeite hebben met 100kw snelladen vallen ook af. En boven de 2000kg wordt de wegenbelasting te duur, dus dat valt ook af (ik heb een sr+ van slechts 1650kg).

Sorry - de Model 3 is als occasion helaas echt een geweldige auto waarvoor helaas geen enkel alternatief binnen die gestelde prijsklasse beschikbaar is. Ik heb de auto (occasion) een jaar geleden prive gekocht en het is by far de beste auto die ik ooit heb gereden. Ik zie oprecht geen alternatief - en wat er is, is aanzienlijk kleiner of duurder en lang niet zo'n goeie EV :)
Musk of niet, als ik hem zou inruilen dan zou er zo'n nieuwe Y komen.
Ik hou de 2dehands prijzen van mijn Kia eNiro in de gaten voor afschrijving etc. maar voldoet die niet aan dit plaatje? Ik vervoer er geregeld een complete DJ setup in mee met flinke speakers, spullen weg moeten brengen naar het datacenter etc. Frunk in geplaatst zodat de laadkabel niet achterin ligt. Prima batterij kwaliteit, laag kWh verbruik en full electric. En valt ongeveer in die zelfde klasse. Ook kwa gewicht ontloopt het elkaar niet veel. Ook de range is vergelijkbaar. En adaptive cruise control zonder al te veel gedoe.

Nee ik kan er niet een volledig bed in kwijt, ik moest van de zomer een spiegel van 180*90 in vervoeren naar daarvoor heb ik een handig bandje van de ANWB die in het slot kan klikken zodat alles echt goed vast zit. Gelukkig vervoer ik niet dagelijks zulke enorme voorwerpen daar zou deze auto niet geschikt voor zijn. Maar incidenteel een 2 meter lange lading zoals een Ikea bed moet met de achterklep deels open ook wel lukken!

Wat anders is, is de laadsnelheid welke lager ligt en geen batterij voorverwarmen. Dus je staat echt wat langer bij een snellader (ik gebruik deze maar incidenteel dus het maakt niet veel uit in mijn situatie) maar goed daar krijg je Android auto / Apple CarPlay weer voor terug ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Yariva op 11-03-2025 08:32 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AMARONE schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:04:
Alle Europese merken. Vw groep en Stellantis of Renault.

Jammer dat mensen buiten die merken lopen.
Stellantis beschouw ik niet als een europees merk. Ze zitten overigens echt in zwaar weer... en hun EV's zijn gewoon niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:14:
[...]

Musk gaat ook niet merken dat je je Tesla verkocht hebt. Alleen eerstehands aanschaf gaat een deukje in zijn marktaandeel slaan.
Maar onrechtstreeks zakt de restwaarde waardoor in elk geval een leasemaatschappij een hogere maandlast gaat rekenen voor een Tesla....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
alexbl69 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:37:
[...]

FTFY

Je kunt een ander toch geen gebrek aan 'fanatisme' verwijten als diegene niet even flink wat duizenden euro's laat vallen op een auto?

Kijk deze hele discussie hoofdschuddend aan, en heb geen enkel begrip voor mensen die Tesla eigenaars iets verwijten, en al helemaal niet voor de Tesla vernielers. Wat als Musk morgen z'n aandelen Tesla verkoopt? Is het merk dan weer zuiver?
Voor de duidelijkheid, ik vind het prima als mensen realistische in plaats van idealistische beslissingen voor henzelf maken en keur vernielingen van eigendom absoluut af. Ik neem het dan ook niemand kwalijk en als mensen lekker Tesla willen blijven rijden is dat hun goed recht. Ik heb meer moeite mensen die dan die verantwoordelijkheid voor zichzelf af proberen te kopen met goedkoop 'activisme' met stickertjes en bordjes.

Het is toch een beetje of je gaat inchecken bij Ryanair en je een koffer volgeplakt met XR-logo's afgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Marrtijn schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik vind het prima als mensen realistische in plaats van idealistische beslissingen voor henzelf maken en keur vernielingen van eigendom absoluut af. Ik neem het dan ook niemand kwalijk en als mensen lekker Tesla willen blijven rijden is dat hun goed recht. Ik heb meer moeite mensen die dan die verantwoordelijkheid voor zichzelf af proberen te kopen met goedkoop 'activisme' met stickertjes en bordjes.

Het is toch een beetje of je gaat inchecken bij Ryanair en je een koffer volgeplakt met XR-logo's afgeeft.
Gek, zo'n 10 posts geleden *moest* een tesla eigenaar wel vermogend genoeg zijn om zn auto in te ruilen en dat eigenlijk ook gewoon doen, want tjah, anders ben je een droeftoeter die niets *echts* doet.
Marrtijn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Als je de eigenaar bent van een Telsa maar zo erg tegen Musk bent dat je actie wil ondernemen, ben je financieel sterk genoeg om daadwerkelijk iets te veranderen en een (vaak goedkopere) Europese of Aziatische EV te kopen.
.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Marrtijn schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Ik heb meer moeite mensen die dan die verantwoordelijkheid voor zichzelf af proberen te kopen met goedkoop 'activisme' met stickertjes en bordjes.
Tja, wie gaat er van jouw mening wakker liggen. Laat de mensen toch eens lekker doen wat ze willen en zelf bepalen hoe ze hun ongenoegen willen uiten.
Ik doe voorlopig niks (kan ook niet veel doen omdat het een lease is), maar weet wel dat zo lang er sterke banden zijn tussen Tesla en Musk, zal ik zelf geen Tesla meer kiezen en zal ik iedereen beleefd af raden om er een te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Toch is 't echt zo haha. Note: Ikea verkoopt opgerolde matrassen ;)
Yariva schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:39:
[...]

Ik hou de 2dehands prijzen van mijn Kia eNiro in de gaten voor afschrijving etc. maar voldoet die niet aan dit plaatje? Ik vervoer er geregeld een complete DJ setup in mee met flinke speakers, spullen weg moeten brengen naar het datacenter etc. Frunk in geplaatst zodat de laadkabel niet achterin ligt. Prima batterij kwaliteit, laag kWh verbruik en full electric. En valt ongeveer in die zelfde klasse. Ook kwa gewicht ontloopt het elkaar niet veel. Ook de range is vergelijkbaar. En adaptive cruise control zonder al te veel gedoe.

Nee ik kan er niet een volledig bed in kwijt, ik moest van de zomer een spiegel van 180*90 in vervoeren naar daarvoor heb ik een handig bandje van de ANWB die in het slot kan klikken zodat alles echt goed vast zit. Gelukkig vervoer ik niet dagelijks zulke enorme voorwerpen daar zou deze auto niet geschikt voor zijn. Maar incidenteel een 2 meter lange lading zoals een Ikea bed moet met de achterklep deels open ook wel lukken!

Wat anders is, is de laadsnelheid welke lager ligt en geen batterij voorverwarmen. Dus je staat echt wat langer bij een snellader (ik gebruik deze maar incidenteel dus het maakt niet veel uit in mijn situatie) maar goed daar krijg je Android auto / Apple CarPlay weer voor terug ;)
Hyundai en Kia hebben inderdaad, imho als enige, auto's die een beetje in de buurt komen. Al is het qua performance en snelladen nog steeds een andere auto natuurlijk ;)
mitsumark schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 01:30:
Je hebt het filter zo weten in te stellen dat alleen de model 3 eruit komt. Maar zoveel keus is er inderdaad niet rond dat prijspunt.
MG marvel kan eventueel nog.
Rond 2200kg komen de ipace, polestar 2 en iets duurder de mustang om de hoek kijken. Alternatieven zijn er dus, al dan niet met concessies.
Bedenk je daarbij ook dat Musk voor veel mensen nu een concessie zal zijn...
Als je echt geen Tesla wilt zijn er mogelijkheden.
Ik vind niet dat het een heel onredelijk of onrealistisch 'filter' is.
De MG Marvel is als Chinese auto natuurlijk ook niet politiek correct en is imho ook wel een andere klasse auto.
Met 2200kg heb je als particulier straks wel écht andere lasten, wat de Polestar (overigens ook Chinees) en Mustang (te duur) lastiger maakt. Overigens wel beide zeer goeie EV's imho.
Betreft de ipace, die is aanzienlijk duurder in onderhoud (want jaaaagg) en die kan ook niet fatsoenlijk snelladen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
killercow schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Gek, zo'n 10 posts geleden *moest* een tesla eigenaar wel vermogend genoeg zijn om zn auto in te ruilen en dat eigenlijk ook gewoon doen, want tjah, anders ben je een droeftoeter die niets *echts* doet.

[...]
.
Dat staat er helemaal niet. Er staat dat als je een Tesla-eigenaar bent maar zo erg tegen Musk bent dat je daarop actie wil ondernemen, dan ben je financieel sterk genoeg om meer te doen dan slechts activistisch zenden.

Dat men iets moet doen, heb je er helemaal zelf bij verzonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Marrtijn schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Dat staat er helemaal niet. Er staat dat als je een Tesla-eigenaar bent maar zo erg tegen Musk bent dat je daarop actie wil ondernemen, dan ben je financieel sterk genoeg om meer te doen dan slechts activistisch zenden.
En das onzin, en niet aan jou.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:51

Een goed alternatief is een wagen, dat een beetje nieuw is (eveneens ~5 jaar oud), die eveneens een beetje vlot kan optrekken (300pk+),
Ik rij als hobby-auto een Porsche 911. Die heeft 300pk. Dat vonden we vroeger echt heel veel. Ik weet nog dat ik een diesel reed met 90pk, en een beetje jaloers keek naar de rode-T, rode-D, rode-I van Volkswagen, want die had maar liefst 150pk!

En dan noem jij hier 300pk 'een beetje vlot optrekken'. :)

How times have changed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Makaja schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:50:
[...]

How times have changed...
Fiatjes en Renaultjes, die pronkten ooit met "34pk" naast het logootje...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:21
Ik lees hier steeds Europese auto's Maar de accu's komen dan weer van Catl (77kWh van VAG)
Gaan we daar nog over oordelen?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Richh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:54:

Ik vind niet dat het een heel onredelijk of onrealistisch 'filter' is.
De MG Marvel is als Chinese auto natuurlijk ook niet politiek correct en is imho ook wel een andere klasse auto.
Met 2200kg heb je als particulier straks wel écht andere lasten, wat de Polestar (overigens ook Chinees) en Mustang (te duur) lastiger maakt. Overigens wel beide zeer goeie EV's imho.
Betreft de ipace, die is aanzienlijk duurder in onderhoud (want jaaaagg) en die kan ook niet fatsoenlijk snelladen.
Is ook zo, genoeg mensen die het filter hetzelfde zetten, 5 jaar geleden was er gewoon nog niet zo heel veel keus, zeker niet rond het prijspunt van de M3, dus die concurrentie is er nu 2e hands ook nog niet echt.
2200kg tov 2000kg is straks misschien 2 tientjes per maand, valt mee imo. 1600kg is natuurlijk wel weer een stuk lichter.
Onderhoud maak ik me meer zorgen om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@technopeuter We kunnen ons best doen. En alle beetjes helpen, vooral zoveel mogelijk Europees.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
alexbl69 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 06:37:
[...]
Wat als Musk morgen z'n aandelen Tesla verkoopt? Is het merk dan weer zuiver?
Ik zou het mooier van Tesla vinden dat zij (rest van de board of de RvC enz) Musk uit z’n functie ontheffen.
En dat hij uiteraard z’n aandelen moet verkopen als logisch gevolg.

Ik denk dat een Musk-exit strategie belangrijk is voor het overleven van Tesla.
Ik draag tesla een warm hart toe, vind m’n model 3 de beste/fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad, maar kan door musk nu niet meer kiezen voor een nieuwe.
Ik zou de huidige kunnen overnemen van de private lease, maar ze vragen een te hoog bedrag ervoor.
Daarom op zoek naar een alternatief, het lijkt vooralsnog een ID.7 te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
technopeuter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:50:
Ik lees hier steeds Europese auto's Maar de accu's komen dan weer van Catl (77kWh van VAG)
Gaan we daar nog over oordelen?
Je begint met whataboutsim, maar wil je dan zeggen dat we beter terug naar auto’s op dinosap over schakelen?

China beheerst de raffinage van Lithium, daar kan je niet rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Puppetmaster schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Ik zou het mooier van Tesla vinden dat zij (rest van de board of de RvC enz) Musk uit z’n functie ontheffen.
En dat hij uiteraard z’n aandelen moet verkopen als logisch gevolg.

Ik denk dat een Musk-exit strategie belangrijk is voor het overleven van Tesla.
Ik draag tesla een warm hart toe, vind m’n model 3 de beste/fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad, maar kan door musk nu niet meer kiezen voor een nieuwe.
Ik zou de huidige kunnen overnemen van de private lease, maar ze vragen een te hoog bedrag ervoor.
Daarom op zoek naar een alternatief, het lijkt vooralsnog een ID.7 te gaan worden.
Ik denk dat de board wel het mandaat van Musk als CEO kan op zeggen, maar verplichten om zijn aandelen te verkopen is een andere zaak. Ben geen jurist, maar twijfel of dat wettelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:21
Tommie12 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:33:
[...]

Je begint met whataboutsim, maar wil je dan zeggen dat we beter terug naar auto’s op dinosap over schakelen?

China beheerst de raffinage van Lithium, daar kan je niet rond.
Bij VAG gebruiken ze ook LG cellen, zou dan lithium ook uit china komen?
Ik ben zeer voor auto's op accu's die zijn nl evt te recyclen, heractiveren of gewoon oneindig in een thuisaccu te gebruiken. Vorige week zei een beroemde accubouwer en verkoper op YT: ïk denk dat bijna alle accu's mij gaan overleven.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
In ieder geval grappig om te zien dat de tegenvallende verkoopcijfers en beurskoers van Tesla de amerikanen wel degelijk bezig houd. Heeft iedereen die roept 'musk doesn't care... heeft maar 10% van de aandelen etc. etc.' toch de deksel op de neus. Waarom zouden ze anders gisteren zo'n toneelstukje opvoeren met trump die een nieuwe Tesla uit zou zoeken. Met Musk als family man aan de zij uiteraard.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:37:
In ieder geval grappig om te zien dat de tegenvallende verkoopcijfers en beurskoers van Tesla de amerikanen wel degelijk bezig houd. Heeft iedereen die roept 'musk doesn't care... heeft maar 10% van de aandelen etc. etc.' toch de deksel op de neus. Waarom zouden ze anders gisteren zo'n toneelstukje opvoeren met trump die een nieuwe Tesla uit zou zoeken. Met Musk als family man aan de zij uiteraard.....
Het gaat niet goed met Tesla. Zelfs al zou iedere rechts-radicale persoon in de VS (en het zijn er tegenwoordig een hele hoop) een nieuwe Tesla kopen, dan nog is de tweedehandsmarkt voor die prullen volledig ingestort. En, er zijn er daar best veel verkocht - en er zijn veel mensen die maar wat graag van hun Tesla af willen.

Trump kan roepen wat hij wil, als Tesla's in hun eerste mijl 50% van hun waarde verliezen, dan gaan mensen ze niet kopen. Het is, net als het aandeel, op dit moment een bijzonder slechte investering.

Feitelijk is het bijzonder slechte imago van Tesla ingebakken in de tweedehandsmarkt. De intrinsieke waarde van een Tesla zal allicht nog wel okee zijn, maar je moet eerst monetair gecompenseerd worden voor het feit aangezien te worden als fascist door er nú eentje aan te schaffen - als afslag op de aanschafprijs. En nee, veel mensen kunnen daarvan niet worden overtuigd, zelfs al zouden ze geld toekrijgen. Het is best een mooie verbeelding van het onderwerp van dit topic.

Schelden is niet nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Helixes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Het gaat niet goed met Tesla. Zelfs al zou iedere rechts-radicale persoon in de VS (en het zijn er tegenwoordig een hele hoop) een nieuwe Tesla kopen, dan nog is de tweedehandsmarkt voor die prullen volledig ingestort. En, er zijn er daar best veel verkocht - en er zijn veel mensen die maar wat graag van hun Tesla af willen.

Trump kan roepen wat hij wil, als Tesla's in hun eerste mijl 50% van hun waarde verliezen, dan gaan mensen ze niet kopen. Het is, net als het aandeel, op dit moment een bijzonder slechte investering.
Misschien kunnen we trump en musk een LOI cursusje marketing toesturen. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:06:
We treden een beetje buiten de oevers van dit topic. Maar, ik blijf herhalen dat het er alle schijn van heeft dat Trump en Musk zich niet bekommeren over de toekomst. De indruk die ik er aan overhou, is dat zij ervan uitgaan dat de toekomst van hen is.

Er zijn genoeg kansen voor het vergulde topje van de pyramide van de olichargische kleptocratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ik denk niet dat Trump dat nodig heeft, die heeft net vanuit een heel moeilijke positie de verkiezingen gewonnen. Dat was pure marketing. Ik ben het helemaal niet eens met waar hij voor staat, maar je moet toegeven dat de man de massa in beweging krijgt... de manier waarop is in geen enkel 'textbook' te vinden.

Maar wat Musk uit steekt, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Hij vernietigt zo veel waarde, goodwill en bereikt in elk geval op deze manier zijn oorspronkelijke doelen, namelijk een snelle omslag naar een koolstofvrije samenleving gewoon niet.
Dergelijke figuren maken enkel een omslag als ze een stevige tik op hun neus krijgen, en een instorting van de verkoop is alvast een stap in die richting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Helixes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:03:
De tweedehandsmarkt is een stuk rationeler, en ik vermoed dat dat in de VS niet anders is. Eerstehands is voor de mensen die verleid worden door de reklames, de catalogusfoto's, en voor mensen die zich druk maken om "merk".

Tweedehands vind je de mensen die met plezier in een lila Twingo rijden, als die Twingo een beetje zuinig rijdt en te onderhouden is.

Voor mij geldt dat ook; zodra ze over een paar jaar een beetje betaalbaar zijn zal ik met plezier zo'n Tesla kopen, als dat toevallig de beste optie is.

Misschien dat de Tesla-eigenaars een kleine veer moeten laten, maar "helemaal instorten" zal nooit gebeuren.

Noem de dingen graag bij de naam.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:14:
[...]

De tweedehandsmarkt is een stuk rationeler, en ik vermoed dat dat in de VS niet anders is. Eerstehands is voor de mensen die verleid worden door de reklames, de catalogusfoto's, en voor mensen die zich druk maken om "merk".

Tweedehands vind je de mensen die met plezier in een lila Twingo rijden, als die Twingo een beetje zuinig rijdt en te onderhouden is.

Voor mij geldt dat ook; zodra ze over een paar jaar een beetje betaalbaar zijn zal ik met plezier zo'n Tesla kopen, als dat toevallig de beste optie is.

Misschien dat de Tesla-eigenaars een kleine veer moeten laten, maar "helemaal instorten" zal nooit gebeuren.
Onderschat het effect van een stokkende groei niet bij een jong bedrijf.
De kosten blijven grotendeels op peil, omzet en winst zakken (kortingen..., parkeerplaatsen vol nieuwe auto's) etc. Bij een autobedrijf maak je goede winst als je fabrieken tussen 80 en 105% van hun normale capaciteit draaien. Ga je daar onder, dan wordt het moeilijk.
Nu wil ik niet zeggen dat Tesla binnen de 3 maand om valt, maar zeg nooit nooit.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Totdat die Teslas doelwit worden van lieden die zich op minder vriendelijke wijze uiten dat een Tesla not done is. En hoe harder dat trumpie onzin verspreid, hoe groter die kans zal worden.....

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:19:
Totdat die Teslas doelwit worden van lieden die zich op minder vriendelijke wijze uiten dat een Tesla not done is. En hoe harder dat trumpie onzin verspreid, hoe groter die kans zal worden.....
En die hebben jarenlang niets gedaan aan Ford F-150s, Porsche Cayennes of andere enorme landjachten die je in de Nederlandse biotoop tegenkomt?

Ik vind het niet zo'n overtuigend schrikbeeld.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:28
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:22:
[...]
En die hebben jarenlang niets gedaan aan Ford F-150s, Porsche Cayennes of andere enorme landjachten die je in de Nederlandse biotoop tegenkomt?

Die zijn gewoon groot, maar dat is toch iets van een heel ander nivo dan nu met Musk. Daarbij hoeft het jou niet te overtuigen, de huidige verkoopcijfers zijn al overtuigend genoeg. Veel mensen maken zich er dus wel degelijk druk om.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat je met die modellen doelt op milieuschade? Ik denk dat we dan wel van iets heel anders spreken als een president die te pas en te onpas WW3 gebruikt om zichzelf uit te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online

Ik ben geen marktspecialist op het gebied van occasions in de VS. Maar, de geluiden die ik hoor is dat het wel degelijk zo is.

Tesla Used Car Prices Have Fallen Off A Cliff]Tesla Used Car Prices Have Fallen Off A Cliff.

Tja, ik denk dat dit toch echt meer over jou zegt dan over de gemiddelde koper. Dit is wat je amoreel noemt, en lang niet iedereen staat zo in de wedstrijd.

Uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk dat wanneer de prijs maar ver genoeg daalt, er altijd wel een koper is - hoewel er ook een kans is dat ze gewoon op transport gaan naar elders als de prijs te ver daalt.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
redwing schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:25:
Die zijn gewoon groot, maar dat is toch iets van een heel ander nivo dan nu met Musk. Daarbij hoeft het jou niet te overtuigen, de huidige verkoopcijfers zijn al overtuigend genoeg. Veel mensen maken zich er dus wel degelijk druk om.
Zijn dat cijfers over de eerstehands of tweedehands verkoop? Want ik had het over de tweedehands verkoop.
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:25:
Ik denk dat je met die modellen doelt op milieuschade? Ik denk dat we dan wel van iets heel anders spreken als een president die te pas en te onpas WW3 gebruikt om zichzelf uit te drukken.
Ik vind milieuschade een veel overtuigender argument dan dat een auto ooit geproduceerd is door een bedrijf dat een directeur heeft dat nu een vriendje is van de huidige oorlogsmisdadiger in het witte huis.

Het is dat je niet zoveel LADAs meer ziet rijden, maar volgens mij zijn die ook nooit doelwit geworden van vandalisme. Daarin rijden was natuurlijk al straf genoeg.

Het meest vergelijkbare wat ik me kan bedenken was de bestorming van het hoofdkantoor van de CPN in de jaren '50 - maar die volgden toen openlijk de lijn van Moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Helixes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:28:
Tja, ik denk dat dit toch echt meer over jou zegt dan over de gemiddelde koper. Dit is wat je amoreel noemt, en lang niet iedereen staat zo in de wedstrijd.
Onzin. Als ik over een paar jaar, dankzij zo'n goedkope Swastikar betaalbaar elektrisch kan rijden, levert dat een veel groter netto positief effect op dan als ik een "correcte" benzine-auto koop. Utilitarisme is niet amoreel.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 12-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:34:
Onzin. Als ik betaalbaar elektrisch kan rijden, levert dat een veel groter netto positief effect op dan als ik een "correcte" benzine-auto koop. Utilitarisme is niet amoreel.
Begrijp me niet verkeerd, op dit moment is de aanschaf van een auto op basis van ICE óók amoreel. De een sluit het ander niet uit, natuurlijk.

*knip*, zo gaan we niet met elkaar om.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 13-03-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Onzin. Als ik over een paar jaar, dankzij zo'n goedkope Swastikar betaalbaar elektrisch kan rijden, levert dat een veel groter netto positief effect op dan als ik een "correcte" benzine-auto koop. Utilitarisme is niet amoreel.
Het utilitarisme of utilisme is een ethische stroming die de morele waarde van een handeling afmeet aan de bijdrage die deze handeling levert aan het algemeen nut, waarbij onder algemeen nut het welzijn en geluk van alle mensen wordt verstaan
Jouw persoonlijke voordeeltje weegt niet op tegen de schade die vele tienduizenden nu al oplopen door handelen van Trump / Musk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Ik vind milieuschade een veel overtuigender argument dan dat een auto ooit geproduceerd is door een bedrijf dat een directeur heeft dat nu een vriendje is van de huidige oorlogsmisdadiger in het witte huis.
Dat jij als persoon erg begaan bent met het milieu zal veel mensen hier op het forum niet zijn ontgaan. En mijn respect heb je daarin zeker. Toch denk ik dat veel meer mensen zich zullen laten sturen door een a.s. wereldoorlog als een stuk CO2 uitstoot.
Het is dat je niet zoveel LADAs meer ziet rijden, maar volgens mij zijn die ook nooit doelwit geworden van vandalisme. Daarin rijden was natuurlijk al straf genoeg.
Leuk dat je het aanhaalt. Mijn vader heeft ooit (jaren 80 vorige eeuw) een lada gereden.... Value for money was niet onaardig, maar wat werd je met de nek aangekeken zeg..... Zelfs op het schoolplein was het een 'ding'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:32:
[...]
Zijn dat cijfers over de eerstehands of tweedehands verkoop? Want ik had het over de tweedehands verkoop.
In Europa weet ik het niet, maar in Amerika zijn beide onderuit aan het gaan.
[...]
Waarbij de milieuschade die die 2 nu veroorzaken een stuk groter is dan een auto ooit zal produceren. Niet te vergeten de onrust die ze op de wereld veroorzaken.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
Niet echt, met de huidige energiemix moet je al heel ver rijden voordat een zuinige ICE/(P)HEV (1:20 of beter) significant meer uitstoot veroorzaakt (maar laten we die disucssie maar niet hier voeren ;) ). En voor de transitie is een EV natuurlijk beter, maar daarmee sponsor je wel de partij die juist voor meer olie oppompen is, minder milieuregels en meer vervuiling.

De milieu-impact die Musk/Trump aan het veroorzaken zijn, is vele malen groter dan wat wij met een EV kunnen compenseren.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Helixes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Ik ben geen marktspecialist op het gebied van occasions in de VS. Maar, de geluiden die ik hoor is dat het wel degelijk zo is.

Tesla Used Car Prices Have Fallen Off A Cliff]Tesla Used Car Prices Have Fallen Off A Cliff.

[...]

Uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk dat wanneer de prijs maar ver genoeg daalt, er altijd wel een koper is - hoewel er ook een kans is dat ze gewoon op transport gaan naar elders als de prijs te ver daalt.
Ja, maar dat heeft dus wel een effect op leaseprijzen. Het is een enorm verschil of een auto heel veel waarde verliest in de eerste 3-4 jaar of niet.
En vermits zowat alle bedrijven hun auto's leasen, maar ook heel veel privé eigenaars (al dan niet zelfstandingen) heeft dat een enorme impact op de verkoop.

Ik krijg in het budget wat mijn huidige Y LR DM kost ondertussen ook een Audi Q6 RWD of een A6 Quattro.
Ook als Musk terug bij zinnen komt zal ik dan toch kiezen voor een Europese auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
@Tommie12 - dat is zeker waar.

Ik was de leasemarkt nog even vergeten. Leasemaatschappijen zijn notoir risico-avers, en zullen voorziene onvoorzienigheden gewoon doorbelasten aan de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Helixes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:15:
@Tommie12 - dat is zeker waar.

Ik was de leasemarkt nog even vergeten. Leasemaatschappijen zijn notoir risico-avers, en zullen voorziene onvoorzienigheden gewoon doorbelasten aan de klant.
En dat effect maakt een Tesla dan duurder per maand dan een andere gelijkaardige auto...
En je mag niet onderschatten dat er echt heel weinig mensen zijn die een auto cash betalen en dus amper naar de aankoopprijs kijken, maar wel naar de maandprijs en dan is effect van restwaarde wel degelijk belangrijk.
En dan is er ook nog het effect dat er een aantal (grote) bedrijven Tesla gewoon niet meer opnemen in de lijst van aanvaarde merken. Alles samen.... gaat dat de groei van Tesla heel sterk beperken en dat terwijl het aandeel nog altijd geprijsd staat volgens een groei van 30-40% per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
jeroenkb schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:42:
Jouw persoonlijke voordeeltje weegt niet op tegen de schade die vele tienduizenden nu al oplopen door handelen van Trump / Musk
Vermeden CO₂-uitstoot lijkt me gewoon een collectief voordeel. Terwijl de macht van Musk niet direct verband houdt met de winstmarge van Tesla.

De balans lijkt me zeer positief.
stylezzz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:46:
Leuk dat je het aanhaalt. Mijn vader heeft ooit (jaren 80 vorige eeuw) een lada gereden.... Value for money was niet onaardig, maar wat werd je met de nek aangekeken zeg..... Zelfs op het schoolplein was het een 'ding'.
Ik kan me vooral herinneren dat LADA-rijders als hardcore gelovigen in de Sovjet-Unie werden gezien. Eerder "grappig" dan "fout". Het meestvoorkomende model was immers gebaseerd op een oud model Fiat dat in de jaren '80 al lang niet meer in Europa verkocht werd.
redwing schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:47:
Waarbij de milieuschade die die 2 nu veroorzaken een stuk groter is dan een auto ooit zal produceren. Niet te vergeten de onrust die ze op de wereld veroorzaken.
Ook dat valt nog te bezien. Musk en Trump lijken me geen "degrowthers", maar importheffingen die de wereldhandel en -economie een flinke klap geven kunnen hetzelfde effect hebben. Dat kan ruimschoots compenseren voor "Drill, baby Drill". Verder is het onduidelijk in welke mate het kopen van een tweedehands Tesla bijdraagt aan de machtspositie van Musk, laat staan Trump.

Oorlog- en wapenindustrie zijn meestal niet goed voor het milieu. Ook daar is niet duidelijk wat de netto-bijdrage van Trump gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 12:57
Tommie12 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Ja, maar dat heeft dus wel een effect op leaseprijzen. Het is een enorm verschil of een auto heel veel waarde verliest in de eerste 3-4 jaar of niet.
En vermits zowat alle bedrijven hun auto's leasen, maar ook heel veel privé eigenaars (al dan niet zelfstandingen) heeft dat een enorme impact op de verkoop.

Ik krijg in het budget wat mijn huidige Y LR DM kost ondertussen ook een Audi Q6 RWD of een A6 Quattro.
Ook als Musk terug bij zinnen komt zal ik dan toch kiezen voor een Europese auto...
Beide Audi’s zijn 64K+ (kaal) dus leuk dat het in het budget past, maar je krijgt de bijtelling wel om je oren dan. Uiteindelijk is de cataloguswaarde voor de consument van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:15:
[...]
Ook dat valt nog te bezien. Musk en Trump lijken me geen "degrowthers", maar importheffingen die de wereldhandel en -economie een flinke klap geven kunnen hetzelfde effect hebben. Dat kan ruimschoots compenseren voor "Drill, baby Drill". Verder is het onduidelijk in welke mate het kopen van een tweedehands Tesla bijdraagt aan de machtspositie van Musk, laat staan Trump.
Op korte termijn misschien wel, op de lange termijn staat het milieubeleid nu stil en worden er zelfs stappen achteruit gezet.
Dat Tesla bijdraagt aan de machtspositie van Musk lijkt me nogal duidelijk. Zeker in Amerika wil je als succesvol zakenman worden gezien. Je ziet nu al dat Trump/Musk al wat rare stappen maken om te laten zien dat Tesla toch echt goed is (Trump die een Tesla koopt :+ )

Hierdoor geef je gewoon een verkeerd signaal af als je toch nog een Tesla koopt. En zoals je ziet zijn er heel veel mensen die dat door hebben.
Oorlog- en wapenindustrie zijn meestal niet goed voor het milieu. Ook daar is niet duidelijk wat de netto-bijdrage van Trump gaat zijn.
Voorlopig verergert ie de boel vooral en dat is ook iets van meerdere jaren, want we moeten nu onze eigen industrie uit de grond stampen/moderniseren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
@Helixes @dawg

Even weer OT: welke auto vinden jullie dat je nog wel kunt kopen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:14:
@Helixes @dawg

Even weer OT: welke auto vinden jullie dat je nog wel kunt kopen?
Japans, Koreaans, Europees, full hybrid of elektrisch. Of OV.

En ja, ik ken alle vermoeiende discussies hierover. Bij mij weegt morele verantwoordelijkheid erg zwaar, en is dat bij mij leidend als dat in mijn mogelijkheden ligt. Zo heb ik, om maar wat te noemen, nog nooit iets besteld uit landen buiten de EU, dus geen spullen uit bijvoorbeeld China om maar een € te kunnen besparen o.i.d. Ik hou niet van morele armoede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Tommie12 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Er zijn intussen genoeg alternatieven voor een Tesla,
Zeker gelukkig wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:54

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Een collectie posts verwijderd: het is niet de bedoeling elkaar de maat te gaan nemen of af te dwalen naar zaken als 'vrijheid van meningsuiting'. Daar zijn andere topics voor.

Graag terug naar het onderwerp

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 21:54
Hoe gaan huidige tesla bestellers die wachten op een levering nu om met dit sentiment van Musk?
*knip* hou het algemeen
Gezien verhouding Musk en Trump en hun beleid.

[ Voor 178% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:19 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:12:
*knip* Gezien verhouding Musk en Trump en hun beleid .
Ik snap het ook niet. Het gaat niet eens alleen om de Amerikaanse politiek, maar de Hitler-groet, het (re)tweeten van allerlei rotzooi (misinformatie en nazi-troep), het inmengen in Europese verkiezingen, hoe hij praat over Europese landen.

Deze week nog: Elon Musk Shared, Then Removed a Post Absolving Dictators for Genocide

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hoe gaan huidige tesla bestellers die wachten op een levering nu om met dit sentiment van Musk?
Als consument heb je ook een soort stem, in dit geval voor of tegen de fascistische nar van Trump.

Het is dan aan je eigen politieke inslag om daar een keuze in te maken. Ik snap dan inderdaad ook niet zo goed waar je nog om twijfelt. Tenzij je dit gedachtegoed onderschrijft of het allemaal wel best vindt.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 21:54
Brazos schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Als consument heb je ook een soort stem, in dit geval voor of tegen de fascistische nar van Trump.

Het is dan aan je eigen politieke inslag om daar een keuze in te maken. Ik snap dan inderdaad ook niet zo goed waar je nog om twijfelt. Tenzij je dit gedachtegoed onderschrijft of het allemaal wel best vindt.
Ik zou gewoon voor de beste en passende auto willen kiezen. Geen politiek statement daarbij kopen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
MaStar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Ik zou gewoon voor de beste en passende auto willen kiezen. Geen politiek statement daarbij kopen .
De vraag is, kan dat nog bij het door jou genoemde merk?
Ik denk overigens dat er inmiddels ook genoeg andere goede opties zijn als je twijfelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan koop je geen Tesla.
Tesla is nu gewoon een politiek statement. Nu ervoor kiezen is dat 2x, want je wordt er actief op aangesproken.

Loopt je vrouw weleens in een Hijab of jij in een bivakmuts? Heerlijk in de winter, beter dan worstelen met een sjaal!
Vind je een Nederlands vlaggetje op je bomberjack ook gewoon een leuke accessoire?
En is een hakenkruis ook gewoon een symbool dat al veel langer bestaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
Thalaron schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Tsja… als ik een kwalitatief goed uniform wil voor Carnaval en de beste kwaliteit blijkt een SS uniform te zijn…

Ik zit nu te dubben of ik nog Coca Cola moet gaan kopen of straks een nieuwe iPhone. Dat zijn merken waar je verder niets van voorbij ziet komen.

Ook kun je er geen sticker op plakken met dat je deze auto had aangeschaft voordat Musk geschift bleek te zijn. Ik ga ook nu ook geen vakantie boeken naar Isreal of Rusland.

Ik zou persoonlijk mijn vraagtekens zetten bij iemand die nu nog een Tesla koopt. En je geeft als argument de beste auto te willen zonder politiek statement eraan te koppelen. Je leidinggevende heeft ook al zijn twijfels; een Tesla kopen op dit moment is praktisch =/= een politiek statement maken.

En daarbij vraag ik mij oprecht af of een Tesla nu zo’n geweldige kwaliteit levert.. maar geen ervaring mee persoonlijk. Hier niets te klagen over onze Kia Niro EV in ieder geval!
Over de kwaliteit van tesla heb ik niks te klagen. Maar inderdaad.... tesla = musk en musk = tesla. Dus de volgende auto word zeker geen tesla. Loopt al een heel topic over :

Welke auto kun je nog politiek correct kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Zelfs als je er niet politiek naar kijkt is het lastig, de aandelen zakken zo hard dat dat een probleem kan worden.

Maar ja, als je al in een *knip* Niet verbasteren wil rijden :o

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23

pistole

Frutter

hjs schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:19:
[...]
Maar ja, als je al in een *knip* wil rijden :o
Sorry, maar ik vind dit erg overdreven. Het blijven gewoon auto's die door een bedrijf worden gemaakt. Dat Musk daarmee is begonnen: so be it. Ga je dan stoppen met alles waar hij een verbinding mee heeft?

*knip* Niet op de man, maak de uitspraak algemeen. Polarisatie, dat gebeurt al veel te veel in de huidige tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:11 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Dan moet je niet bij Tesla zijn. Musk heeft het zelf politiek gemaakt en de salespitch van afgelopen week door Trump helpt natuurlijk ook niet.
pistole schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Sorry, maar ik vind dit erg overdreven. Het blijven gewoon auto's die door een bedrijf worden gemaakt. Dat Musk daarmee is begonnen: so be it. Ga je dan stoppen met alles waar hij een verbinding mee heeft?

*knip* en dat gebeurt al veel te veel in de huidige tijd.
De opmerking is wat overdreven ja (wellicht daarom ook de smiley), maar ik vind dat je in de huidige tijd zeker mag en moet kijken naar hoe een bedrijf (of de CEO) in de wereld staat qua politiek, klimaat, maatschappij. Zelf zou ik zo min mogelijk zaken kopen waar Elon beter van wordt, want ik vind 'm echt een verwerpelijk mens. Een ander perspectief: door spullen van Musk te kopen ondersteun je de polarisatie ook, want die man doet niet anders.

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Musk is eigenaar van Tesla en dat maakt Tesla niet gewoon ‘een bedrijf’. Als je nu een Tesla koopt dan steun je actief de eigenaar ervan.

We hebben het hier over iemand die zich actief bemoeit met de politiek in west europese landen. Die daar extreem rechts probeert te installeren door invloed uit te oefenen via zijn sociale netwerken. Partijen die pro Rusland zijn.

Dus ja: iemand die zo doorgedraaid is en onze wijze van leven bedreigt moet volledig geboycot worden. En polariseren.. hoe kan je in hemelsnaam het recht praten om iemand te steunen die hier probeert onze politiek zo te beïnvloeden voor zijn eigen gewin?

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Ga je dan stoppen met alles waar hij een verbinding mee heeft?
Ja, natuurlijk moet je daarmee stoppen.

De Tesla discussie hoort volgens mij in een ander topic, maar als al eerder gezegd, generiek: Uiteindelijk heeft de EU consument de meeste macht. Meer dan de politici, meer dan de importeurs, meer dan producerende bedrijven.

Diensten zijn best moeilijk zomaar te veranderen (Prime/Amazon heb ik wel direct opgezegd door de connecties naar Bezos). Maar het massaal links laten liggen van Amerikaanse producten zou binnen een maand al een flink zichtbaar effect hebben.

In sommige landen gebeurt het al. In Nederland is er een groep die het vooral heel moeilijk vind om er zelf een klein beetje last van te hebben. Zo'n Trump lacht toch ook zijn ballen uit zijn broek als we in de EU weer lekker verontwaardigd zitten te doen en ondertussen door consumeren.

Elke stap is er één.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Musk is niet met Tesla begonnen. Hij heeft het met ellebogenwerk overgekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 15-03-2025 15:14 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Amphiebietje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:13:

Overigens is er inmiddels ook een hoop anti-Tesla-geweld waarbij sommigen wel heel erg ver gaan om hun ongenoegen te doen blijken (schieten met een machinegeweer):

https://www.theguardian.c...zed-tesla-elon-musk-trump
Dat werkt wel twee kanten op. Zelfs maar demonstreren tegen Tesla wordt als 'domestic terrorism' gezien door de Amerikaanse overheid onder Trump, en daar kun je dus voor in de cel verdwijnen in de VS:
People protesting against Tesla should be labelled domestic terrorists, President Donald Trump said on Tuesday at a White House media event designed to bolster Elon Musk's electric car company.

[....]

Demonstrators have targeted Tesla showrooms in recent weeks in protest against Musk's cost-cutting role in Trump's administration.

Trump said they were "harming a great American company", and anyone using violence against the electric carmaker would "go through hell".
Zie https://www.bbc.com/news/articles/cqjdg4x08ylo

Ik vind het nogal wat. Sta je daar met een protestbord voor een Tesla-dealer, wordt je opgepakt als potentiele terrorist...

Op deze manier verliest de term 'terorisme' nogal wat van zijn betekenis, als je een demonstratie tegen Tesla al gelijk stelt aan, zeg, iets van IS of de Taliban ofzo :X

Edit: sorry @teacup , dit heeft elkaar net gekruist....

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 15-03-2025 15:34 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Musk is eigenaar van Tesla en dat maakt Tesla niet gewoon ‘een bedrijf’. Als je nu een Tesla koopt dan steun je actief de eigenaar ervan.
Dat hij absurd veel invloed heeft, da's een feit.
Maar hij is zeer zeker geen (alleen) eigenaar van Tesla:

Wikipedia: Tesla, Inc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOM0wMnFHm9pNaW-J65FUlVLCzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WU0itRf4M9Zsr7reldl1C0jS.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Via wereld indexfondsen ben ik ook mede-eigenaar.

Een Tesla kopen ga ik zelf niet doen. Maar het is nu ook niet zo dat telkens ik een Tesla zie voorbij rijden dat ik denk: daar rijdt een nazi.

Ook vandalisme is niet de juiste keuze.

Gewoon stoppen met Tesla's kopen is het meest efficiënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Dat hij absurd veel invloed heeft, da's een feit.
Maar hij is zeer zeker geen (alleen) eigenaar van Tesla:

Wikipedia: Tesla, Inc.

[Afbeelding]
Alleen equity zegt niet alles
However, according to a lawsuit in Delaware Chancery Court, Tesla's bylaws contain supermajority voting requirements that require the approval of two-thirds of shares to OK major changes at the electric-car maker, including mergers, acquisitions or changes to the board's compensation.

Activist gadfly James McRitchie has submitted shareholder proposals in 2014 and 2016 to do away with Tesla's supermajority voting rules. In an interview, he notes that currently insiders -mostly Musk -- control about 25.5% 13% of Tesla's shares and as a result, without Musk's support, a minimum of 879.5% of outside shares must vote to approve key changes -- an incredibly high hurdle.
https://www.thestreet.com...a-minority-stake-14564491

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Soms vraag je je af, doet 'ie het erom: 8)7

https://www.deccanherald....tors-for-genocide-3447528

Elon Musk shared, then removed a post absolving dictators for genocide
Around 2:30 a.m. Friday, Musk shared the post written by an X user that said, "Stalin, Hitler and Mao didn't murder millions of people. Their public sector workers did."

WTF?! :?
Krijgen die Amerikanen geen geschiedenis les op de middelbare school?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ehtweak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:37:

Around 2:30 a.m. Friday, Musk shared the post written by an X user that said, "Stalin, Hitler and Mao didn't murder millions of people. Their public sector workers did."

Niet incorrect; het is niet alsof die drie eigenhandig miljoenen mensen hebben vermoord, het zijn inderdaad overheidsmedewerkers geweest die dat vóór hen hebben gedaan. Net zoals het overheidsmedewerkers zijn geweest die de tweede uit het rijtje hebben tegengehouden. Maar public sector workers zijn nu de kop van jut voor de Republikeinen; die lui hebben relatief zekere banen met fatsoenlijke pensioenen en gezondheidszorg; oneerlijke privileges.

Het is vooral smakeloos, en natuurlijk een doelgerichte poging om zijn politieke tegenstanders te tergen.

We hebben dit soort figuren al jaren in de politiek, ook in Nederland. Snappen we nog steeds niet dat die lui opzettelijk zoveel mogelijk negatieve publiciteit proberen te genereren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo lust ik er nog eentje. ;)

Putin voert ook helemaal geen oorlog, oh sorry, speciale operatie. Dat doen die honderdduizenden soldaten en ander kanonnenvoer. :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CVTTPD2DQ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:54:
[...]

die lui hebben relatief zekere banen met fatsoenlijke pensioenen en gezondheidszorg; oneerlijke privileges.
Foei! Het moest verboden worden! :+

Ben ik blij dat ik als werkende in het VO, ook een fatsoelijk pensioen heb. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

[MBR]*knip* Niet op de man, maak de uitspraak algemeen. Polarisatie,[/] dat gebeurt al veel te veel in de huidige tijd.
Als dat moet? Blijkbaar gaan er toch her en der wat alarmbelletjes af binnen tesla. Waarom zouden we anders afgelopen week dat toneelstukje hebben gekregen van trump en family man musk om een tesla te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

ehtweak schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:37:
Soms vraag je je af, doet 'ie het erom: 8)7

https://www.deccanherald....tors-for-genocide-3447528

Musk zat in de jaren 80 op rijke blanke kinderen middelbare school in apartheid Zuid Afrika...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
[...]

Dat statement krijg je bij Tesla cadeau, of je wil of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Dat statement krijg je bij Tesla cadeau, of je wil of niet.
Dat statement is geen cadeau, maar krijg je ongevraagd opgedrongen door mensen waarbij mensen als Musk als een rode lap op een stier werken en die niet *knip* het rijden (of zelfs nieuw kopen) van een auto te scheiden van de rare, maar legale, fratsen van een vent zoals Musk. Die mensen verwijzen daarmee naar hun eigen morele kompas, maar vergeten dat ieder mens zijn eigen keuzes maakt. *knip*

Niet mensen op deze manier wegzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 17-03-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Het wordt ondertussen in alle richtingen gebruikt en misbruikt.

Deze ochtend in een FB groep iemand die de auto privé gekocht had: "Gezien het vandaliseren van Tesla's door de Media en ultralinks intussen gepromoot wordt ..... " en dan een hele rant daarover en over verzekeringen die vandalisme uit sluiten...

Ik weet dan hier en daar wel eens vandalisme gebeurt, maar ik heb nog geen oproepen gezien om dat te doen, vanuit welke hoek dan ook.
Ik zal voor vandalisme geen begrip tonen, laat staan oproepen tot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 11-09 22:16

Roozzz

Plus ultra

Roenie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:55:
[...]
Dat statement is geen cadeau, maar krijg je ongevraagd opgedrongen door mensen waarbij mensen als Musk als een rode lap op een stier werken en die niet *knip* het rijden (of zelfs nieuw kopen) van een auto te scheiden van de rare, maar legale, fratsen van een vent zoals Musk. Die mensen verwijzen daarmee naar hun eigen morele kompas, maar vergeten dat ieder mens zijn eigen keuzes maakt. *knip*
*knip*, reactie op geknipt deel. Ik denk dat je perfect illustreert dat mensen verschillend over iets kunnen denken én dus andere keuzes maken. Dat wil niet zeggen dat hun of jouw opvatting beter is! Hoewel de ene opvatting wel een stuk beter onderbouwd kan zijn. *knip*, reactie op geknipt deel.

Kijk ik bij mijn collega's rond dan is er nagenoeg niemand meer die nu nog een Tesla zou bestellen. Dat ongeacht stemgedrag; er is een grens overschreden met zijn weinig verholen fascistische denkbeelden. Dan is het een kleine stap om te stemmen met je portemonnee.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 17-03-2025 18:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
Roenie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:55:
[...]
*knip*, niet op de persoon spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door NMH op 17-03-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 17-03-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 17-03-2025 18:09 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de aankoop van toekomstige auto's, niet wat mensen nu rijden.