Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
JacobsT schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:29:
Ik vind dit gewoon allemaal veel te ver gaan.

De grootste cruise maatschappij van europa stoot jaarlijks meer uit dan het hele Europese wagenpark.

Vrijwel niemand hier kan 100% zijn EV opladen met hernieuwbare energie. Na 4 jaar zijn de batterijen voor de vuilbak, overnames van tweedehands EVs zijn zeer beperkt en dalend (net door de hevige kosten die opduiken voor de batterijen te herstellen/vervangen), ... Ik zie het niet :)
Hoe denk je dat olie hier naartoe vervoerd wordt? Alsof dat niet voor genoeg uitstoot zorgt. Meer dan en paar cruise schepen hoor.

Daarnaast gaan accu's van moderne auto's makkelijk 6000 cycli mee. Dat betekent voor een gemiddelde accu van 60kWh dat je al makkelijk 2,5 miljoen kilometer kunt rijden met die accu. Knap als je dat in 4 jaar kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
FrambozenTaart schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:43:
Schijnt dat de verkopen van Tesla in Europa aardig teruglopen;

https://www.ad.nl/auto/te...imago-elon-musk~a8936ea5/

Blijkbaar zijn er gelukkig toch aardig wat mensen die de swastikar extreem rechts laten liggen.
Mensen wachten op de nieuwe Y. Hoe goed die gaat lopen is natuurlijk afwachten.

Feit is dat er altijd al haat was vanuit de onderste lagen van de maatschappij tegen EV's en Tesla's in het algemeen.
Dat de man achter Tesla nu opeens ultra rechts blijkt, geeft die groep opeens moed om openlijk overal het merk af te kraken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
fisherman schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Mensen wachten op de nieuwe Y. Hoe goed die gaat lopen is natuurlijk afwachten.

Feit is dat er altijd al haat was vanuit de onderste lagen van de maatschappij tegen EV's en Tesla's in het algemeen.
Dat de man achter Tesla nu opeens ultra rechts blijkt, geeft die groep opeens moed om openlijk overal het merk af te kraken.
Euh, is dat nu echt wat je zegt? Dat aanzienlijk wat mensen altijd al stiekem een gruwelijke hekel hadden aan Tesla en EV's en dat het openlijk fascisme van Musk nu eindelijk de haat tegen Tesla en EV's bespreekbaar maakt? _O-

Zou het ook gewoon kunnen dan mensen Musk associëren met Tesla en een hekel hebben aan fascisten?

Ik snap natuurlijk dat het oprecht vervelend is wanneer je een Tesla rijdt dat je ineens in het blikveld van wereldwijd groeiende haat staat, maar dat heb je dan wel te danken aan het feit dat Musk besloot om als fullblown fascist die groeiende haat te zaaien, niet andersom :P

Niet zulke woordspelingen graag.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 08-02-2025 00:13 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

henrov schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Een kleine groep mensen? De daling van verkoop van Tesla's in een grafiekje

[Afbeelding]
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut niet pro-Musk ben (getuige mijn eerdere post hier), maar dit is nog veel te voorbarig. Ik ben benieuwd naar een aug-aug '24-'25 vergelijking dan kunnen we er wat meer over gaan zeggen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:49

Wimo.

Shake and Bake!

FrambozenTaart schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:23:
[...]

Euh, is dat nu echt wat je zegt? Dat aanzienlijk wat mensen altijd al stiekem een gruwelijke hekel hadden aan Tesla en EV's en dat het openlijk fascisme van Musk nu eindelijk de haat tegen Tesla en EV's bespreekbaar maakt? _O-

Zou het ook gewoon kunnen dan mensen Musk associëren met Tesla en een hekel hebben aan fascisten?

Ik snap natuurlijk dat het oprecht vervelend is wanneer je een Tesla rijdt dat je ineens in het blikveld van wereldwijd groeiende haat staat, maar dat heb je dan wel te danken aan het feit dat Musk besloot om als fullblown fascist die groeiende haat te zaaien, niet andersom :P
*knip*, reactie op woordspeling. Benieuwd hoe het over een paar paginas gaat hier d:)b

"Wereldwijde haat" nog wel.. jeetje.. en dat vanwege een auto die een jaar geleden nog werd gezien als de heilige graal door velen.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 08-02-2025 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:19:
Of de fiscale regels in landen veranderen gewoon en er komt meer concurrentie... Ik denk dat de gemiddelde consument in Europa het geen biet boeit dat Musk zo heeft gestaan. Sterker nog, ik denk dat de gemiddelde consument het niet eens (meer) weet.
Yep.. Het was ook 'gewoon' een onhandige armbeweging van een CEO.. Nothing to see here, move along people..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wimo. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:58:
[...]

[mbr]*knip*, reactie op woordspeling.[/mbr] Benieuwd hoe het over een paar paginas gaat hier d:)b

"Wereldwijde haat" nog wel.. jeetje.. en dat vanwege een auto die een jaar geleden nog werd gezien als de heilige graal door velen.
De iPhone werd ook heel lang geleden gezien als de 'heilige graal' door velen.. Als Steve Jobs rond 2010 ook Sieg heilend op een podium had gestaan was Apple niet zo groot geweest als nu... 'Denk ik'... Tenminste, dan had ik in ieder geval niets van Apple (meer) gehad ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wimo. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:58:
[...]

[mbr]*knip*, reactie op woordspeling.[/mbr] Benieuwd hoe het over een paar paginas gaat hier d:)b

Je snapt niet dat het niet om de auto gaat, die is prima.
Maar de CEO die nu zijn geld gebruikt om invloed te kopen (X als je dat gemist hebt), en met die invloed alles inzet op extreem (fascistisch) rechts.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Je snapt niet dat het niet om de auto gaat, die is prima.
Maar de CEO die nu zijn geld gebruikt om invloed te kopen (X als je dat gemist hebt), en met die invloed alles inzet op extreem (fascistisch) rechts.
Misschien snap ik het inderdaad niet. Als ik naar de OP kijk ben ik voor statement 1. Jij staat duidelijk meer achter statement 2 maar acteert er niet naar. Dat is prima, ik acteer wel naar statement 1 en heb minder last van de haat vanwege mijn keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:51
Een mening formuleren en er op acteren hoeft niet tegelijk te gebeuren.

Je kan heel goed vandaag bedenken dat je dit of dat niet meer gaat doen of juist wel gaat doen. En dit pas na verloop van tijd, in functie van de omstandigheden, in de praktijk brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Ik snap natuurlijk dat het oprecht vervelend is wanneer je een [mbr]Tesla[/mbr] rijdt dat je ineens in het blikveld van wereldwijd groeiende haat staat, maar dat heb je dan wel te danken aan het feit dat Musk besloot om als fullblown fascist die groeiende haat te zaaien, niet andersom :P

[mbr]Niet zulke woordspelingen graag.[/mbr]
*knip*, die discussie is hier offtopic.

[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 08-02-2025 22:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 08-02-2025 22:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 76% gewijzigd door NMH op 08-02-2025 22:05 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Als je reacties op bijvoorbeeld Autoweek leest gebruiken de bekende EV haters Musk's gedrag ineens als extra argument. Wat ook komsich is dat die reageerders ook continu klagen over de "roverheid" die te hoge belastingen op autorijden vraagt maar zodra er belasting op EVs komt vinden ze het geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
True schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:47:
[...]

Laat ik vooropstellen dat ik absoluut niet pro-Musk ben (getuige mijn eerdere post hier), maar dit is nog veel te voorbarig. Ik ben benieuwd naar een aug-aug '24-'25 vergelijking dan kunnen we er wat meer over gaan zeggen.
Precies. Mijn n=1 ervaring is dat behoorlijk wat collega's hebben gewacht met de bestelling van hun nieuwe leaseauto totdat de nieuwe Model Y er was. En die waren precies in deze tijd "aan de beurt" voor een nieuwe auto. Of ze nu nog steeds een Tesla gaan bestellen moeten we nog zien, maar de huidige daling lijkt me toch meer met de nieuwe Y te maken hebben dan met Musk. Al was het maar omdat auto's best wel een tijdje voor levering worden besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Frame164 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Precies. Mijn n=1 ervaring is dat behoorlijk wat collega's hebben gewacht met de bestelling van hun nieuwe leaseauto totdat de nieuwe Model Y er was. En die waren precies in deze tijd "aan de beurt" voor een nieuwe auto. Of ze nu nog steeds een Tesla gaan bestellen moeten we nog zien, maar de huidige daling lijkt me toch meer met de nieuwe Y te maken hebben dan met Musk. Al was het maar omdat auto's best wel een tijdje voor levering worden besteld.
Aan de andere kant, zijn er zo'n 30k Model 3's in 2019 op naam gezet die met eventueel verlenging (in de lease in de bijtelling) mooi voor 4% gereden konden worden en die moesten er eind 2024 uit. Die mensen heb echt al wel een nieuwe auto besteld begin 2024 (of eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
True schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Aan de andere kant, zijn er zo'n 30k Model 3's in 2019 op naam gezet die met eventueel verlenging (in de lease in de bijtelling) mooi voor 4% gereden konden worden en die moesten er eind 2024 uit. Die mensen heb echt al wel een nieuwe auto besteld begin 2024 (of eerder).
Et voila de best verkochtte auto van 2024... de model y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

stylezzz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Ik vrees dat dat ook wel gaat veranderen gezien de prijs welke ze bij Tesla voor het MY25 Juniper model van de 'Y' gaan vragen. De 'launch-edition' moet schijnbaar een ruime 60K gaan kosten op de NL markt en heeft daarmee voor de zakelijk leaserijders een significant groter deel van de waarde in het 22% fiscale bijtelling deel zitten (tot 30K in de 17% is ook al een hele slok op een borrel t.o.v. de éérste 'Y').

:o

Dit heeft overigens niets met Politiek Correct beslissen te maken maar meer met de manier waarop het merendeel van de mensen uiteindelijk tóch zal gaan 'stemmen' (en da's zoals altijd op basis van de inhoud van de eigen portemonnaie).

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 08-02-2025 17:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 19:55
Een auto kun je niet politiek correct kopen. Een auto bevat zoveel onderdelen dat op zijn minst 1 onderdeel wel onder dubieuze omstandigheden is geproduceerd (zelfs een condensator of weerstand kan al in India/China gemaakt zijn met slechte arbeidsomstandigheden). Geen één auto is daar vrij van. Dat is pure idealisme. De enige keuze wat je dan kan nemen is geen auto kopen, maar dat kan bijna niet voor de meeste mensen. Een autovrij leven is gewoon heel moeilijk tenzij je alleenstaand bent en dicht bij je werk woont.

Tesla verkopen is gewoon hard gezakt door het wegnemen en versoberen van de subsidiemaatregelen/belastingmaatregelen in verschillende landen. Ook is de concurrentie hardnekkig. De Chinezen maken mooiere en betere bolides. Helpt ook niet dat de batterij van Tesla Y ook gewoon afkomstig is van BYD. Tesla heeft niks merkwaardigs meer uitgebracht na de cybertruck wat veel problemen heeft (roest). Nu komt er ook nog eens slechte PR om de hoek kijken. Zeekr, Nio, BYD en zelfs Xiaomi maken gewoon hele mooie auto's voor hele sterke prijzen. Je blijft afhankelijk van China, omdat de grondstoffen voor het produceren van accu's voor electrische auto's stuk goedkoper daar is.

Ik koop dan gewoon liever een Toyota hybride. Rijdt weliswaar op benzine maar is zuinig en de meeste Toyota's worden nog gemaakt in Japan. Maar ook die is niet 100% politiek correct.

Als je met een politiek correct bril gaat kijken naar spullen die je aanschaft, dan zul je zien dat de meeste dat gewoon niet zijn. Wil je deze leefwijze aanhouden dan moet je je begeertes loslaten en minimalistisch leven.

[ Voor 6% gewijzigd door Monkeydancer op 08-02-2025 16:37 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Will_M schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:28:
[...]

Ik vrees dat dat ook wel gaat veranderen gezien de prijs welke ze bij Tesla voor het MY25 Juniper model van de 'Y' gaan vragen. De 'launch-edition' moet schijnbaar een ruime 60K gaan kosten op de NL markt.

:o
Zal wel meevallen. De standaard rwd uitvoering kun je vanaf 46k bestellen. Die launch edition is voor de fanboys die al een jaar niet kunnen slapen door de juniper. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Wimo. schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Misschien snap ik het inderdaad niet. Als ik naar de OP kijk ben ik voor statement 1. Jij staat duidelijk meer achter statement 2 maar acteert er niet naar. Dat is prima, ik acteer wel naar statement 1 en heb minder last van de haat vanwege mijn keuzes.
Ik denk dat je helemaal buiten het doel van dit topic gaat. Jij hebt geen idee van wat ik doe, en je hebt daar ook geen commentaar over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
stylezzz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Ja, maar op globaal niveau heeft Tesla in 2024 minder auto’s verkocht dan in 2023. Niet veel, maar de trend om ieder jaar 20-30% meer te verkopen is gebroken.
Ik ben het eens dat we over 2025 nog niet veel kunnen zeggen, maar Tesla is in elk geval heel slecht begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Ja, maar op globaal niveau heeft Tesla in 2024 minder auto’s verkocht dan in 2023. Niet veel, maar de trend om ieder jaar 20-30% meer te verkopen is gebroken.
Ik ben het eens dat we over 2025 nog niet veel kunnen zeggen, maar Tesla is in elk geval heel slecht begonnen.
Ben ik helemaal met je eens, de concurrentie is de afgelopen jaren flink toegenomen dus het (bijna) monopoli op EV's is niet meer. Overigens is de eerste maand van een kwartaal (ook nog eens van een jaar) traditioneel erg zwak bij tesla. Komt nu ook nog bij dat alle productielijnen omgebouwd worden van de oude y naar de juniper. De nieuwsberichten van de afgelopen dagen dat niemand meer tesla wil i.v.m musk neem ik met een vaatje zout in ieder geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Monkeydancer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:32:
Een auto kun je niet politiek correct kopen. Een auto bevat zoveel onderdelen dat op zijn minst 1 onderdeel wel onder dubieuze omstandigheden is geproduceerd (zelfs een condensator of weerstand kan al in India/China gemaakt zijn met slechte arbeidsomstandigheden). Geen één auto is daar vrij van. Dat is pure idealisme. De enige keuze wat je dan kan nemen is geen auto kopen, maar dat kan bijna niet voor de meeste mensen. Een autovrij leven is gewoon heel moeilijk tenzij je alleenstaand bent en dicht bij je werk woont.

Tesla verkopen is gewoon hard gezakt door het wegnemen en versoberen van de subsidiemaatregelen/belastingmaatregelen in verschillende landen. Ook is de concurrentie hardnekkig. De Chinezen maken mooiere en betere bolides. Helpt ook niet dat de batterij van Tesla Y ook gewoon afkomstig is van BYD. Tesla heeft niks merkwaardigs meer uitgebracht na de cybertruck wat veel problemen heeft (roest). Nu komt er ook nog eens slechte PR om de hoek kijken. Zeekr, Nio, BYD en zelfs Xiaomi maken gewoon hele mooie auto's voor hele sterke prijzen. Je blijft afhankelijk van China, omdat de grondstoffen voor het produceren van accu's voor electrische auto's stuk goedkoper daar is.

Ik koop dan gewoon liever een Toyota hybride. Rijdt weliswaar op benzine maar is zuinig en de meeste Toyota's worden nog gemaakt in Japan. Maar ook die is niet 100% politiek correct.

Als je met een politiek correct bril gaat kijken naar spullen die je aanschaft, dan zul je zien dat de meeste dat gewoon niet zijn. Wil je deze leefwijze aanhouden dan moet je je begeertes loslaten en minimalistisch leven.
Dit is inmiddels ook al een aantal keer voorbij gekomen:
Dat gaat niet op, dat is een perfect solution fallacy die al eerder genoemd is: eamelink in "Welke auto kun je nog politiek correct kopen?"

Je kunt het wel hebben over de keuze van de auto zonder alles perfect te moeten doen.

Misschien dat @mitsumark dit wellicht in de TS kan opnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:53
True schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Dat gaat niet op, dat is een perfect solution fallacy die al eerder genoemd is: eamelink in "Welke auto kun je nog politiek correct kopen?"

Je kunt het wel hebben over de keuze van de auto zonder alles perfect te moeten doen.

Ja, er staat al wel dit:
En dan de Europese merken, ....
Daarnaast zitten deze auto's natuurlijk alsnog vol met Chinese onderdelen en hebben velen ook autofabrieken in China.

Maargoed, dat let je natuurlijk niet om even te benoemen dat helemaal geen auto nog beter is ;)

Ik zal eens kijken of ik de TS sowieso eens kan updaten, staat nog meer op mn wensenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 19:55
True schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Dan heb je mijn post niet volledig gelezen. Ik geef als aanbeveling toch aan dat Toyota mijn keuze is maar ook niet 100% perfect is, maar ineens doe je mijn post af als perfect solution fallacy.

Ik wilde met name met mijn punt de illusie uit de wereld helpen dat er een auto bestaat dat 100% politiek correct is en dit uit de wereld helpen, want sommige mensen zijn op zoek naar deze "eenhoorn". Dat je schadeleed kan beperken door een auto te kopen die in jouw optiek politiek meer correct is, is absoluut mogelijk. Maar wat politiek correct is, laat ik in het midden. Want dat is voor ieder persoon weer verschillend.

Maar zelfs dat is vaak een gok, want de supplychain kan bijna niet volledig geontroleert worden. Ook leveranciers besteden weer een deel van hun werk uit aan derden en ga zo maar door. Een miljardenbedrijf zoals Apple heeft ook te maken gehad met kinderarbeid binnen hun supply chain in het verleden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:53
Je kunt als burger maar weinig meer dan “stemmen met je portemonee”. En ik rij nu in mijn tweede Tesla maar dat gaat bij ongewijzigd beleid van Tesla/Musk echt mijn laatste worden. Was best wel fan maar dat is toch echt wel minder geworden. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zich goed bij voelt maar zeggen dat je er toch niks aan kunt doen is wel erg gemakkelijk vind ik. Maar doe vooral waar je je goed bij voelt.

Ik voel me er dus niet meer goed bij maar kan er niet zomaar afscheid van nemen contractueel zonder flinke boete. De mijne is nu dus zijn logo’s op voor en achterkant kwijt, een sticker gaat me dan net weer wat te ver.

En natuurlijk is overal wel wat van te vinden maar er zijn grenzen, en Musk is die bij mij echt aan het overtreden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:37:Ik denk dat je helemaal buiten het doel van dit topic gaat. Jij hebt geen idee van wat ik doe, en je hebt daar ook geen commentaar over te geven.
Deze draad staat vol met commentaar op anderen en hun (vermeende) gedrag. Tesla rijden = fout en Musk afkeuren = goed. Althans, dat is wel een beetje de teneur hier. Wie kaatst… ;)

Maar goed, dat is gelijk de link met de term policor die zelfs in de titel zit. Daarin zitten wat mij betreft drie zaken die de discussie lastig maken.

Ten eerste, het salonfähig zijn van een auto zoals Tesla, zegt iets over hoe die auto door (een groep) mensen gezien wordt, niet in welke mate die auto binnen de productgroep feitelijk op verschillende maatschappelijke aspecten een goede keuze is. En op zich is dat geen probleem, want imago is belangrijk binnen de autoindustrie. Alleen op GoT wordt vaak de focus gelegd op praktische eigenschappen. Dat mis ik hier. De topictitel zou dan ook beter kunnen zijn: “Welke auto heeft een policor imago?”

Ten tweede gaat het in het geval van Tesla slechts over hoe de CEO/mede-eigenaar gezien wordt en gaat het niet over de auto zelf. De topictitel zou dan ook beter kunnen zijn: “Welke CEO van een autofabrikant is policor?”

Ten derde is het policor appèl een mening/levensvisie en het staat een ieder vrij een andere visie te hebben. Dat kan (in extreme vorm) zijn het goedkeuren wat Musk doet, maar minder uitgesproken mag iemand Musks gedrag simpelweg niet interessant genoeg vinden bij de keuze van of in het rijden van een bepaald merk auto.

Het lijkt hier wel of bepaalde mensen verwachten dat hun eigen mening over Musk bepalend zou moeten zijn voor welke aute anderen in rijden, zonder rekening te houden met de situatie en de mening van die mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Naar mijn mening lijk je er nu een beetje een prozaische zinsbouwanalyse van te maken.

Er is ook nog zoiets als de geest van wat er gezegd wordt en volgens mij begrijp je die heel goed.

Bij getypte tekst valt er sowieso al veel nuance en informatie weg. Het medium heeft zijn beperkingen qua informatieoverdracht. En daarbovenop zijn de reacties redelijk snel neergetypt, meestal niet door mensen die journalistiek of Germaanse filologie gestudeerd hebben

Niemand verwacht perfectie van een ander, je bent niets verplicht. Het is een debat zoals je die ook op café zou voeren. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
Monkeydancer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:32:

Ik zou willen voorstellen dat we de policor bril inwisselen voor die van schadereductie. Als je een auto nodig hebt, voel je dan niet schuldig om die (goedkope) tweedehands Tesla, als je daarmee benzine-uitstoot kunt vermijden.

Zie het als je opdracht om de schade die je berokkent aan je buren en omgeving te verminderen.

Rijd wat langer met je auto. Rijd tweedehands. Laat'm staan als je ook met de fiets kunt gaan.

Dit zijn allemaal zaken die veel meer effect hebben dan het kiezen van een auto met het "juiste" imago.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Ik zou willen voorstellen dat we de policor bril inwisselen voor die van schadereductie. Als je een auto nodig hebt, voel je dan niet schuldig om die (goedkope) tweedehands Tesla, als je daarmee benzine-uitstoot kunt vermijden.

Zie het als je opdracht om de schade die je berokkent aan je buren en omgeving te verminderen.

Rijd wat langer met je auto. Rijd tweedehands. Laat'm staan als je ook met de fiets kunt gaan.

Dit zijn allemaal zaken die veel meer effect hebben dan het kiezen van een auto met het "juiste" imago.
Welke andere auto kun je gebruikt voor slechts pakweg 35k rijden, stuurt net zo fijn en is net zo goedkoop in gebruik?

Ook als je geen auto nodig hebt zoals ik, is het gewoon leuk om erin te rijden. Ik vind het een fijn sturende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
fisherman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:06:
Welke andere auto kun je gebruikt voor slechts pakweg 35k rijden, stuurt net zo fijn en is net zo goedkoop in gebruik?

Ook als je geen auto nodig hebt zoals ik, is het gewoon leuk om erin te rijden. Ik vind het een fijn sturende auto.
Hij is ook heel makkelijk onder een brug te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben momenteel aan het kijken voor een nieuwe auto voor in Singapore. Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit. Maakt niet uit of het een BYD, Tesla of een Mercedes is. Tesla 3 vergeleken met BYD Seal is ook maar rond €5.000 duurder. Tesla en BYD zouden beiden een beetje politiek incorrect zijn. Mijn voorkeur qua design gaat eigenlijk meer uit naar BYD dan Tesla. De Tesla auto's nooit echt mooi gevonden. BYD Seal is mooier.

De maakt de keuze natuurlijk ook wel makkelijker als het prijsverschil niet zo groot is :)

[ Voor 38% gewijzigd door alienfruit op 09-02-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@alienfruit En Mercedes dan ? :+

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Een EQA250 AMG (import) is €10-15.000 duurder dan een BYD Seal.

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 09-02-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Hij is ook heel makkelijk onder een brug te parkeren.
Hij is overal makkelijk te parkeren. Er zitten niet voor niets zoveel camera's op. Heel lang geleden had ik nog een vervuilende arme mensen auto, zonder sensoren en camera's. Daarmee was parkeren veel moeilijker kan ik je vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

fisherman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Daarmee was parkeren veel moeilijker kan ik je vertellen.
Dat is geen verdienste van de CPU's in je vehikel. :N
Maar een manco van de control unit tussen stuur en hoofdsteun! :+

ik parkeer liever zelf dan dat een of 't ander algoritme dat voor me moet doen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
Afbeeldingslocatie: https://hooiberg.speld.nl/wp-content/uploads/2025/02/kever-site_508a6e840403d115bad2cebc4e04b001_2000.jpg

Moest aan dit topic denken ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dan moet je daar wel deze van De Speld bijplakken: https://speld.nl/2025/02/...before-hitler-went-crazy/ ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wel weer jammer dat de Zeit-Geist niet meewerkt. De 'Käfer' op de foto is van vér na dat tijdperk :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:55:
[...]

Wel weer jammer dat de Zeit-Geist niet meewerkt. De 'Käfer' op de foto is van vér na dat tijdperk :P
Er was helaas geen ruimte meer op de sticker voor de /s tag ;)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Hitler's obsessie met personenauto's kwam waarschijnlijk voort uit zijn bewondering voor Henry Ford, in zijn tijd een van de meest prominente anti-semieten van Amerika. Hij heeft bijvoorbeeld betaald voor een Engelse uitgave van de Protocollen van de wijzen van Sion.

Toch wordt Ford in Amerika vooral gevierd als innovator en hervormer van de werkweek.

• Brent
  • Registratie: September 2001
klik s op t plaatje ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 16:47

bonyuri

Investigator!

Op dit moment lijkt de Renault Scenic E-Tech een goede keuze als je "politiek correct" een keuze wil maken

https://www.renault.nl/el...tos/scenic/ecodesign.html

Veel onderdelen zijn recyclebaar (inclusief de batterij), of vervaardigd uit recycled materiaal.
Auto wordt in Frankrijk gebouwd (in Douai), en als ik de marketing praatjes moet geloven komen veel onderdelen van lokale partijen.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
Frame164 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:32:
[...]

Als je reacties op bijvoorbeeld Autoweek leest gebruiken de bekende EV haters Musk's gedrag ineens als extra argument. Wat ook komsich is dat die reageerders ook continu klagen over de "roverheid" die te hoge belastingen op autorijden vraagt maar zodra er belasting op EVs komt vinden ze het geweldig.
De “discussies” daar zijn al jaren van het niveau NuJij, tot het punt dat ik me echt afvraag waarom de redactie dat überhaupt nog als meerwaarde ziet voor hun website.

Ondertussen zie dat er onder het Model Y artikel van vandaag juist prominent wordt opgeroepen een “wir haben es nicht gewusst” houding aan te meten van de lokale Tesla fan brigade.

Stelletje toetsenbordpubers bij elkaar daar helaas. Zelfs de console wars en AMD/Nvidia draadjes hier zijn gezelliger en vriendelijker, en bieden meer ruimte voor dialoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
mjvdzwet schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:17:
[...]

Ik heb mijn Tesla nu bijna 1.5 jaar, van mijn eigen zuurverdiende centen gekocht. Dit omdat het een mooi product is met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Nu maak ik mij deels zorgen om de auto... in de USA worden de auto's moetwillig gevandaliseerd. Omdat je een Musk fan of Trump aanhanger bent als je een Tesla rijdt.

Ik hoop dat het niet overwaaid naar Europa, ik ben blij en trots op mijn auto... en voel me zeer bezwaard door de reactie van mensen naar de eigendommen van anderen toe.
Protesteren mag, maar dan wel bij Tesla, Musk of Trump, maar niet over de rug van andere burgers die gewoon een auto hebben gekocht op basis van specificaties.

Ik zou nu geen Tesla kopen omdat ik me niet in de politieke bemoeienis van Musk kan vinden. Ga gewoon weer lekker tech doen ipv politiek en de angst voor represailles op mijn auto. dit laatste weegt voor mij het zwaarste, ik kan daar gewoon van wakker liggen.
Ik kan me je zorgen goed voorstellen. Heb zelf een jaar geleden ook nog met de gedachte gespeeld "wat als ik nu een privé auto moest kopen", en een Tesla stond gewoon hoog op het lijstje.

Ja, Musk was Musk, en z'n plannen met Twitter stonden me niet aan. Maar zelfs voor iemand die zich bovengemiddeld voor dat debat interesseert, was het geen doorslaggevende factor. Er is toch wel een duidelijke scheidslijn te zien tussen hoe Musk zich opstelde ten tijde van toen jij jouw keuze hebt gemaakt, waar je hem nog het voordeel van de twijfel kon geven, of hooguit net een stapje erger dan iedere andere lobbyende grootkapitalist (BMW familie is er ook niet vies van).

Tussen dat en het huidige actief censureren en ondermijnen van zowel de binnenlandse als buitenlandse democratiën en een Sieg heil na de overwinning van Trump, ligt toch wel een flink gat.

Had je het aan kunnen zien komen? Ja, wellicht, de trend was ingezet, maar de lengte waarmee hij deze door zou zetten, dat is ook vandaag nog een vraagstuk. Achteraf is het in ieder geval wel heel makkelijk praten.

Ik snap dat je je zorgen maakt en hoop dat men er in Europa in ieder geval nog nuchter genoeg onder blijft de nuance te kunnen maken die men in de VS grotendeels verloren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 26-08 12:00
Politiek correct is voor iedereen anders.

De beëindiging van het witte mensen rijk dat de wereld sinds pakweg 1700 heeft gedomineerd zou je daar onder kunnen scharen. De Chinezen die hun rechtmatige plaats weer innemen in de beschaving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:34
Hoi allemaal! Momenteel ben ik in het bezit (lease) van een M3P uit 2019. Deze loopt over ongeveer een maand uit het contract. Perfect, want de Juniper/Nieuwe Model Y zou daar mooi op aansluiten wat dat betreft. Een auto waar ik al meer dan een jaar op heb gewacht.

Echter.. De recente ontwikkelingen rondom de persoon Musk hebben mij zeer aan het twijfelen gebracht. Mijn vriendin spreekt min of meer haar veto uit waardoor we ons ook aan het oriënteren zijn op andere merken. En eerlijk gezegd kijk ik ook met hele andere ogen naar hem. Ik walg echt van zijn uitspraken en acties waar ik hem voorheen een inspirator vond. We kijken nu ook bijvoorbeeld Chinese merken waar ik me tegelijkertijd van af vraag of dat nu zoveel beter is (Zeekr 7X, Xpeng G6/9).

Eigenlijk baal ik er gewoon enorm van want zonder Elon Musk en zijn acties had ik zonder twijfelen de Model Y LR besteld.

Greep uit zijn acties/ontwikkelingen van de afgelopen weken - massa ontslagen via DOGE, combinatie van extreme rijkdom en veel macht binnen een van de invloedrijkste regeringen ter wereld, vermeende groet tijdens de inauguratie, bemoeienis met de politiek en daarbij steun voor veelal 'extreem' rechtse partijen die bovendien global warming ontkennen. Vooral dit laatste vind ik opvallend aangezien ik in de veronderstelling was dat Tesla een activistisch doel voor ogen heeft om elektrisch rijden 'cool' te maken en zo het gebruik van fossiele brandstof te doen afnemen.

Tdlr: Beïnvloed het gedrag van Musk jullie kijk op Tesla? Zouden jullie nu opnieuw een Tesla aanschaffen/leasen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59
Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:
Hoi allemaal! Momenteel ben ik in het bezit (lease) van een M3P uit 2019. Deze loopt over ongeveer een maand uit het contract. Perfect, want de Juniper/Nieuwe Model Y zou daar mooi op aansluiten wat dat betreft. Een auto waar ik al meer dan een jaar op heb gewacht.

Echter.. De recente ontwikkelingen rondom de persoon Musk hebben mij zeer aan het twijfelen gebracht. Mijn vriendin spreekt min of meer haar veto uit waardoor we ons ook aan het oriënteren zijn op andere merken. En eerlijk gezegd kijk ik ook met hele andere ogen naar hem. Ik walg echt van zijn uitspraken en acties waar ik hem voorheen een inspirator vond. We kijken nu ook bijvoorbeeld Chinese merken waar ik me tegelijkertijd van af vraag of dat nu zoveel beter is (Zeekr 7X, Xpeng G6/9).

Eigenlijk baal ik er gewoon enorm van want zonder Elon Musk en zijn acties had ik zonder twijfelen de Model Y LR besteld.

Greep uit zijn acties/ontwikkelingen van de afgelopen weken - massa ontslagen via DOGE, combinatie van extreme rijkdom en veel macht binnen een van de invloedrijkste regeringen ter wereld, vermeende groet tijdens de inauguratie, bemoeienis met de politiek en daarbij steun voor veelal 'extreem' rechtse partijen die bovendien global warming ontkennen. Vooral dit laatste vind ik opvallend aangezien ik in de veronderstelling was dat Tesla een activistisch doel voor ogen heeft om elektrisch rijden 'cool' te maken en zo het gebruik van fossiele brandstof te doen afnemen.

Tdlr: Beïnvloed het gedrag van Musk jullie kijk op Tesla? Zouden jullie nu opnieuw een Tesla aanschaffen/leasen?
Tesla ≠ Musk. Musk is wel groot aandeelhouder en CEO van Tesla. Maar er werken nog duizenden anderen die hun best doen om een mooi product af te leveren.
En laten we in EU alsjeblieft niet mee gaan in dat Dem. vs Rep. (Trump) feest. De VS is een land van tegenstellingen en dat zal de komende jaren alleen nog maar erger worden.

Of ik nu weer een Tesla zou kiezen; dat weet ik niet. Kijkend naar 'value for maney' dan ziet het plaatje er echt anders uit dan 2 jaar geleden toen ik mijn Y LR AWD bestelde. Andere merken hebben een inhaalslag gemaakt en het ligt nu allemaal dichter bij elkaar. Zeekr is zeker interessant. Maar ik zal mijn keuze niet laten afhangen van sentiment rondom een CEO (wat voor een gigantische eikel het dan ook is).
sorry :D

[ Voor 5% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 24-02-2025 15:07 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollux89
Niet gezien, dank voor de vermelding. Ik snap dat het geen politiek forum moet worden, anderzijds natuurlijk wel relevant want Musk is wel hét gezicht van Tesla en bijna dagelijks in het nieuws.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pollux89
f4stf0rw4rd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Tesla ≠ Musk. Musk is wel groot aandeelhouder en CEO van Tesla. Maar er werken nog duizenden anderen die hun best doen om een mooi product af te leveren.
En laten we in EU alsjeblieft niet mee gaan in dat Dem. vs Rep. (Trump) feest. De VS is een land van tegenstellingen en dat zal de komende jaren alleen nog maar erger worden.

Of ik nu weer een Tesla zou kiezen; dat weet ik niet. Kijkend naar 'value for maney' dan ziet het plaatje er echt anders uit dan 2 jaar geleden toen ik mijn Y LR AWD bestelde. Andere merken hebben een inhaalslag gemaakt en het ligt nu allemaal dichter bij elkaar. Zeekr is zeker interessant. Maar ik zal mijn keuze niet laten afhangen van sentiment rondom een CEO (wat voor een gigantische eikel het dan ook is).

[...]

sorry :D
Ik kan me grotendeels in je verhaal vinden. Er werken 10duizenden mensen bij Tesla die het ongetwijfeld niet met hem eens zijn. Anderzijds is Musk, itt veel andere merken, wel echt het gezicht van het merk. Ik hou wel van excentriek en het mag van mij best een beetje controversieel zijn en schuren. Maar zoveel rijkdom met zoveel macht is in mijn ogen geen succesformule icm zijn recente gedrag. Zeker voor Europese standaarden is het vrij extreem wat hij allemaal roept en doet. En met het kopen/leasen van een Tesla lijkt het je of niet te interesseren of je kunt je enigszins vinden in zijn gedrag en verdere ontwikkelingen. Althans zo voelt het nu voor mij. Hoe je het ook went of keert, alle omzet die gaat naar Tesla = positief voor Musk. Maar wellicht ben ik (te) principieel in dit opzicht... Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
emeralda schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:18:
Politiek correct is voor iedereen anders....
Dit dus. Ieder heeft zijn-eigen moreel kompas. Voor de ene persoon is Musks gedrag niet te tolereren en zal hij-zij nooit meer een auto waar die naam aan verbonden is kopen en voor de ander zijn Musks uitlatingen en gedrag geen probleem bij de keuze voor een auto omdat zij de persoonlijke vrijheid om te zeggen en doen wat je wil binnen de grenzen van de wet als uitgangspunt nemen. En daartussen zit waarschijnlijk nog een groep die een auto beoordelen op de eigenschappen eigenschappen van de auto (en productie) zelf en het gedrag van de CEO speelt daarbij geen (grote) rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 17:55

bert pit

asdasd

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:52:
Hitler's obsessie met personenauto's kwam waarschijnlijk voort uit zijn bewondering voor Henry Ford, in zijn tijd een van de meest prominente anti-semieten van Amerika. Hij heeft bijvoorbeeld betaald voor een Engelse uitgave van de Protocollen van de wijzen van Sion.

Toch wordt Ford in Amerika vooral gevierd als innovator en hervormer van de werkweek.
Voor de duidelijkheid hopelijk ten overvloede: die protocollen berusten op gefalsificeerde informatie.

Henny Ford heeft antisemitische stukken gepubliceerd in een krant onder de titel the Internationale Jew. Ook in boekvorm, later heeft hij daar zijn excuses voor gemaakt. Hitler zou veel van Fords denkbeelden overgenomen hebben in zijn bekende boek. Ford kreeg een Nazi onderscheiding.

NB zelf heb ik prive twee jaar geleden een Tesla gekocht. Dus "ich habe es nicht gewußt". Ik speel nog met de gedachte om bij wijze van protest de logo's er af te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 24-02-2025 18:03 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Ik kan me grotendeels in je verhaal vinden. Er werken 10duizenden mensen bij Tesla die het ongetwijfeld niet met hem eens zijn. Anderzijds is Musk, itt veel andere merken, wel echt het gezicht van het merk. Ik hou wel van excentriek en het mag van mij best een beetje controversieel zijn en schuren. Maar zoveel rijkdom met zoveel macht is in mijn ogen geen succesformule icm zijn recente gedrag. Zeker voor Europese standaarden is het vrij extreem wat hij allemaal roept en doet. En met het kopen/leasen van een Tesla lijkt het je of niet te interesseren of je kunt je enigszins vinden in zijn gedrag en verdere ontwikkelingen. Althans zo voelt het nu voor mij. Hoe je het ook went of keert, alle omzet die gaat naar Tesla = positief voor Musk. Maar wellicht ben ik (te) principieel in dit opzicht... Lastig!
Zelfde gevoel hier.
Zo lang Musk CEO en meer dan 5% van de aandelen bezit zal ik zelf geen Tesla meer kopen.
Dat betekent niet dat ik de neiging heb om op andere Tesla’s hakenkruisen te gaan schilderen of mensen daarom te veroordelen.

Ik hoop eigenlijk dat de board en de andere aandeelhouders er ook genoeg van krijgen en Musk er uit trappen.

Alleen iemand die nu de lof van Trump en of Musk zingt krijgt van mij wel wederwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 24-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 15:59
*knip* whataboutisms zijn geen basis voor een vruchtbare discussie. Daarbij zijn je punten offtopic hier

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 25-02-2025 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pollux89 Is een Skoda Enyaq een optie voor je? Ik ben er heel tevreden mee qua rijden.
Voor mij graag Europees. "Anders gaat er teveel geld de EU uit."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Videopac

Rommelt wat aan.

emeralda schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:18:
Politiek correct is voor iedereen anders.

De beëindiging van het witte mensen rijk dat de wereld sinds pakweg 1700 heeft gedomineerd zou je daar onder kunnen scharen. De Chinezen die hun rechtmatige plaats weer innemen in de beschaving?
Het gaat (mij) niet om de vermeende superieuriteit van witte mensen maar om vrij te kunnen blijven doen wat ik wil doen zonder dat een Amerikaanse/Chinese/... overheid, bedrijf, of met een kettingzaag zwaaiende druktemaker mijn auto uit kan zetten of mijn gegevens verzamelt en daar onduidelijke dingen mee doet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

bonyuri schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:21:
Op dit moment lijkt de Renault Scenic E-Tech een goede keuze als je "politiek correct" een keuze wil maken

https://www.renault.nl/el...tos/scenic/ecodesign.html

Veel onderdelen zijn recyclebaar (inclusief de batterij), of vervaardigd uit recycled materiaal.
Auto wordt in Frankrijk gebouwd (in Douai), en als ik de marketing praatjes moet geloven komen veel onderdelen van lokale partijen.
Alleen dan weer jammer dat veel moderne Renaults min of meer rijdende Google telefoons zijn omdat ze Android Automotive draaien :P Desondanks staat de Megane momenteel wel bovenaan mijn shortlist om mijn Model 3 te vervangen als deze uit de lease gaat eind dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
kazuka schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Alleen dan weer jammer dat veel moderne Renaults min of meer rijdende Google telefoons zijn omdat ze Android Automotive draaien :P Desondanks staat de Megane momenteel wel bovenaan mijn shortlist om mijn Model 3 te vervangen als deze uit de lease gaat eind dit jaar.
Het lijkt me inderdaad verstandig om het gegeven dat een auto Android Auto heeft zeer zwaar mee te laten wegen in de keuze ervoor. Google verdient een vermogen aan alle data die ze hiermee verzamelen, terwijl je er nul invloed op hebt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
De recente ontwikkelingen rondom de persoon Musk hebben mij zeer aan het twijfelen gebracht. Mijn vriendin spreekt min of meer haar veto uit
De wakkere is gevonden ... :+
Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55: Ik walg echt van zijn uitspraken en acties waar ik hem voorheen een inspirator vond.
We kijken nu ook bijvoorbeeld Chinese merken waar ik me tegelijkertijd van af vraag of dat nu zoveel beter is
Ik zie niet zo veel verschil tussen Musk en Ping
Eigenlijk baal ik er gewoon enorm van
Mijn puberende kinderen balen er ook van. Maar omdat ze bang zijn, niet vanwege een auto.
(en nee, thuis worden ze niet bang gemaakt, het onderwerp wordt bewust positief en voorzichtig behandeld, juist om die angst te voorkomen maar ook mijn kinderen hebben toegang tot informatie over de rest van de wereld)
Pollux89 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:Vooral dit laatste vind ik opvallend aangezien ik in de veronderstelling was dat Tesla een activistisch doel voor ogen heeft om elektrisch rijden 'cool' te maken en zo het gebruik van fossiele brandstof te doen afnemen.
Al het nieuws rondom Tesla gemist? Arbeidsomstandigheden? Vakbonden verbieden? Onbetaalde overuren?
Ik suggereer dat je even wat terugleest

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

[...]
De nuance is dat het geen Amerikaans probleem is, maar dat de Tesla CEO z’n macht gebruikt voor politieke invloed hier in Europa. Dat wat ze daar doen is mij in dat opzicht nog om het even, maar zodra het onze maatschappij beïnvloedt, dat is wel een andere grens die overschreden wordt. Actief ingrijpen op sociale media om de internationale politiek te sturen, het pluggen van anti-Europese politieke partijen in verkiezingstijd.

Daar zijn enige zorgen toch niet geheel onterecht in, of zie je dat anders?

Die duizenden anderen zijn overigens niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de CEO. Een CEO die op het moment genadeloos aan de stoelpoten van duizenden kostwinnaars aan het zagen is, ironisch genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 07:22

Ik heb je post aan mijn vrouw laten lezen. Ik leef in exact dezelfde situatie als jij. Tot in de details!

Behalve dat ik Chinese merken niet echt zie zitten. Ik heb mijn keuze beperkt naar de Skoda Enyaq en de Kia EV6. De Scenic is ook mooi maar Renault is niet mijn merk zeg maar.

Om je vraag te beantwoorden..ik keek enorm uit naar de nieuwe Y en stond al klaar om hem te bestellen. Natuurlijk vond ik wat van Musk en dacht ik dude.... Maar voor mij is een auto functioneel en staat deze los van een CEO (hoe debiel dan ook). Maar mijn vrouw hield echt voet bij stuk en dat bewonder ik ook wel bij haar. Zo erg dat ze dan liever een tweede auto erbij koopt, die we niet nodig hebben, voor haar trips en vakanties. Dus zo.... Geen idee of we nog wel bij superchargers gaan laden in onze overtuiging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Helemaal mee eens. Beoordeel het product en baseer daar je keuze op. Je ziet nu ook protestacties bij Tesla showrooms waar je alleen maar mensen mee treft die daar gewoon werken en niets met de idiote acties van Musk te maken hebben. Die willen gewoon hun werk doen. Ik denk dat als je even gaat doorzoeken dat velen van ons ook voor eikels werken. En toch blijven we er werken omdat we het werk leuk vinden, het geld nodig hebben, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Frame164 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:17:
Helemaal mee eens. Beoordeel het product en baseer daar je keuze op. Je ziet nu ook protestacties bij Tesla showrooms waar je alleen maar mensen mee treft die daar gewoon werken en niets met de idiote acties van Musk te maken hebben. Die willen gewoon hun werk doen. Ik denk dat als je even gaat doorzoeken dat velen van ons ook voor eikels werken. En toch blijven we er werken omdat we het werk leuk vinden, het geld nodig hebben, etc.
Die mensen hebben een keuze. Die mensen kunnen ook elders hun werk doen. Of, die mensen willen het liefst werken voor een merk dat op dit moment het meest geassocieerd wordt met het opkomend fascisme, geen idee.

Goed, sommigen hebben misschien geen keuze. Met hen kunnen we denk ik wel allemaal medelijden hebben. Aan de andere kant kan Musk ook werkelijk iedere dag beslissen dat hij vanaf nu alleen nog wil werken met linkshandige Andorrezen. En, dan staan ze ook op straat.

Toen de Occupy-beweging op zijn hoogtepunt was, en er iemand in z'n tentje voor het kantoor van de ING in Winschoten sliep, hoorde ik trouwens niemand over die arme bankmedewerkers. Mij bekruipt toch een beetje dat mensen een Tesla nog steeds een begeerlijk hebbedingetje vinden, en de cognitieve dissonantie naar 11 draaien waar het aankomt op de grote man achter het bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 25-02-2025 15:25 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Cid Highwind schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:57:
[...]
De nuance is dat het geen Amerikaans probleem is, maar dat de Tesla CEO z’n macht gebruikt voor politieke invloed hier in Europa. Dat wat ze daar doen is mij in dat opzicht nog om het even, maar zodra het onze maatschappij beïnvloedt, dat is wel een andere grens die overschreden wordt. Actief ingrijpen op sociale media om de internationale politiek te sturen, het pluggen van anti-Europese politieke partijen in verkiezingstijd.
[...]
*knip* s.v.p. geen rants, dat heeft geen discussiewaarde..

[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 25-02-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Tja, ieder z’n eigen mening en moreel kompas. Maar van ons mag je gewoon hoor, wij houden je niet tegen.

Veel plezier met je volgende Tesla.

[ Voor 74% gewijzigd door defiant op 25-02-2025 22:45 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
-Splash- schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:03:
[...] Behalve dat ik Chinese merken niet echt zie zitten. Ik heb mijn keuze beperkt naar de Skoda Enyaq en de Kia EV6. De Scenic is ook mooi maar Renault is niet mijn merk zeg maar.

[...] Maar mijn vrouw hield echt voet bij stuk en dat bewonder ik ook wel bij haar.[...] Geen idee of we nog wel bij superchargers gaan laden in onze overtuiging. ;)
Ik heb 2 1/2 jaar terug allerlei EV's proef gereden. Deels op de EV experience op Zandvoort. De Chinezen bevielen me niet. Later nog anderen en het is de Enyaq geworden.

Met een abonnement is Ionity in Frankrijk goedkoper dan Tesla zonder abo. Zelfs met abo is Tesla niet goedkoper, soms even duur.

In NL hangt het af van waar je gaat laden welke goedkoper is, als je een abo hebt.

Wat ik oppervlakkig kijk in Duitsland is Ionity met abo veel goedkoper. Ik zie 0,58 bij Tesla zonder abo en 0,39 bij Ionity met abo.

Na de prijsverhoging van de 11kW palen van januari weet ik niet of ik daar ooit nog ga laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009

Als ik dan bv dit filmpje kijk, met een interview met "engineer" Lars Moravy, dan is Tesla inderdaad/natuurlijk niet alleen Musk. Dit soort mensen verdienen het dat je "hun" auto koopt, het geeft weer een ander perspectief, anders dan wat je in de media tegenkomt.
https://www.youtube.com/watch?v=z4eT6Lxgc6M?start=500

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 26-02-2025 23:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stylezzz
Goed, het voordeel van trump zijn toneelstukje gisteren is dat ik inmiddels wel de knoop heb doorgehakt. Geen tesla meer.... een maand terug twijfelde ik nog, en had ik ergens in mijn achterhoofd dat die amerikanen niet helemaal gek zijn. Inmiddels is het tegendeel wel bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@stylezzz Een Tesla die je hier bestelt, wordt hoogst waarschijnlijk in de Gigafactory Berlin-Brandenburg gefabriceerd.

Is het dan een Amerikaanse auto of een Duitse auto? :?
Die mensen die in die fabriek werken zijn die ook allemaal gek?

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 01-03-2025 13:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ehtweak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:03:
@stylezzz Een Tesla die je hier bestelt, wordt hoogst waarschijnlijk in de Gigafactory Berlin-Brandenburg gefabriceerd.

De winst gaat wel naar Musk en de VS, dus dat wil je eigenlijk niet.

Koop gewoon Europese merken, of eventueel Koreanen of Japanners ofzo. Niets uit de VS. Laat ze daar gewoon de gevolgen van hun eigen wanbeleid maar eens voelen. Boycotten die hap.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar consequent zijn is wel heel moeilijk. :X

Ook al worden de meeste aifeuns niet in USofA gefabriceerd. 't Is en blijft toch een US bedrijf.
En gaan we alles waar Mosanto de hand in heeft ook boycotten?
Of Cargill, Of andere giganten zoals Pepsi of Coca-Cola, etc, etc.

Kortom, het klinkt allemaal heel lovenswaardig, maar in de praktijk KUN je gewoon niet om US bemoeienis heen.

Ik rijd zelf in een Ford, Made in Spain, maar het is toch een, van oorsprong US bedrijf?
Dus... mag/kan dat ook niet meer?

Of kijken we alleen maar naar 'foute' topmensen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:14:
Maar consequent zijn is wel heel moeilijk. :X

Ook al worden de meeste aifeuns niet in USofA gefabriceerd. 't Is en blijft toch een US bedrijf.
En gaan we alles waar Mosanto de hand in heeft ook boycotten?
Of Cargill, Of andere giganten zoals Pepsi of Coca-Cola, etc, etc.

Kortom, het klinkt allemaal heel lovenswaardig, maar in de praktijk KUN je gewoon niet om US bemoeienis heen.

Ik rijd zelf in een Ford, Made in Spain, maar het is toch een, van oorsprong US bedrijf?
Dus... mag/kan dat ook niet meer?

Of kijken we alleen maar naar 'foute' topmensen?
Verval nu niet steeds in drogredenen. Het hoeft niet perfect. Het zal best zijn dat je sommige bedrijven niet kan / wil vermijden, maar elke bedrijf waarvan je niet meer koopt is er 1.

Gaat binnenkort ook vanzelf gebeuren als Trump 25% heffingen op Europese goederen gaat invoeren. Gaat dan hetzelfde gebeuren de andere kant op...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
ehtweak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:03:

Daar gaat het niet om. Tesla is amerikaans, en een van de meest succesvolle merken van de afgelopen jaren. Ik kan het voor mijzelf niet goedpraten om nog eens 5 jaar in dat merk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nogmaals de vraag dan:

Aangezien dit topic over politiek correcte autoaankopen gaat, is een Ford kopen (en die zijn de laatste jaren niet zo heel succesvol) wel oké dan?

Lijkt me een hele normale vraag, gezien dit topic.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
ehtweak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:34:
Nogmaals de vraag dan:

Aangezien dit topic over politiek correcte autoaankopen gaat, is een Ford kopen (en die zijn de laatste jaren niet zo heel succesvol) wel oké dan?

Ondanks dat ford ook amerikaans is hebben ze als voordeel dat er geen mafkees als musk in de gelederen rondloopt. Desondanks ben ik nooit fan van ford geweest.... kwestie van smaak. Dus nee, die gaat het ook niet worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Het is geen normale vraag want je dwingt richting een binaire keuze die niet bestaat in de huidige omstandigheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orac
  • Laatst online: 11-09 01:47

Orac

Ik mis je papa.

Mijn vriendin spreekt min of meer haar veto uit waardoor we ons ook aan het oriënteren zijn op andere merken.
Die vriendin moet je houden. ;)
Ik had het al niet op amerikaanse auto's, ivm rijgedrag, vormgeving, materiaalgebruik en afwerking.
Ik rij nu echter wel in zo'n Tesla hok, omdat het op dat moment de meest verstandige keus was. Toendertijd met bijna tranen in mijn ogen voor gekozen. Elke keer dat ik in dat ding stap word ik weer heel verdrietig.

Het stond al vast dat mijn volgende auto geen Tesla wordt, maar weer europees of japans. De recente ontwikkelingen in Amerika en met Musk bevestigen mijn keuze. Nooit meer een Tesla.

Koop alles zo lokaal mogelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
*knip* whataboutism

[ Voor 128% gewijzigd door polthemol op 01-03-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Orac schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Die vriendin moet je houden. ;)

[...]

Ik had het al niet op amerikaanse auto's, ivm rijgedrag, vormgeving, materiaalgebruik en afwerking.
Ik rij nu echter wel in zo'n Tesla hok, omdat het op dat moment de meest verstandige keus was. Toendertijd met bijna tranen in mijn ogen voor gekozen. Elke keer dat ik in dat ding stap word ik weer heel verdrietig.

Het stond al vast dat mijn volgende auto geen Tesla wordt, maar weer europees of japans. De recente ontwikkelingen in Amerika en met Musk bevestigen mijn keuze. Nooit meer een Tesla.

Koop alles zo lokaal mogelijk!
*knip* op demman

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 01-03-2025 16:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
ehtweak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Idd!

Da's nou precies wat ik bedoelde.
De vraag of je dus wel of niet (ex)amerikaanse producten/diensten kunt/mag/gaat kopen, is niet zo 1-2-3 te beantwoorden!
Er is namelijk geen goed of fout antwoord.

Op de keper beschouwd kun je de vraag helemaal niet beantwoorden... :+
Maar je kan er wel voor kiezen om een deel(tje) te zijn van een collectieve dynamiek.

Kleine dingen' Een sticker op je Tesla, een blik cola minder drinken,...

Grotere dingen: geen Tesla kopen of de volgende keer geen Tesla kopen, niet op vakantie gaan naar de VS,...

Waarom iemand er voor kiest om te reageren met: 'het is niet perfect dus ik doe niets' ik heb geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Wozmro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Maar je kan er wel voor kiezen om een deel(tje) te zijn van een collectieve dynamiek.

Grotere dingen: geen Tesla kopen of de volgende keer geen Tesla kopen, niet op vakantie gaan naar de VS,...

Waarom iemand er voor kiest om te reageren met: 'het is niet perfect dus ik doe niets' ik heb geen idee.
Daarom... ik heb ook niet de illusie dat mijn persoonlijke keuze spontaan tot bezinning van bepaalde personen zal leiden in the oval office. Feit is wel dat ik dit jaar een nieuwe auto zal moeten kiezen, en daar wil ik mij persoonlijk prettig bij voelen. De tesla heb ik nu ruim 4 jaar gereden, tot grote tevredenheid overigens. Mocht biden of harris nu op de presidentszetel hebben gezeten dan had het waarschijnlijk wel een model y geworden. Maar nu? Nee....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
De individuele keuze maakt geen verschil, de collectieve keuze wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:47:
De individuele keuze maakt geen verschil, de collectieve keuze wel.
En hoe meer individuele keuzes hoe groter de collectieve impact...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
jeroenkb schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:12:
[...]

En hoe meer individuele keuzes hoe groter de collectieve impact...
En het begint er voorzichtig op te lijken dat die keuzes gemaakt worden. Let wel... de meeste leveringen nu, zijn al besteld voordat swerelds grootste clown op de troon ging zitten. Ook zitten de nieuwe model Y's nog niet in de leveringen.... de komende maanden zullen tekenend worden.

https://www.ad.nl/auto/ne...-minder-tesla-s~abdc43fe/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
Dat is allemaal waar wat je zegt.

Maar dan nog kan je individueel toch proberen om de beste (minst slechte) keuze te maken?

Dat is toch beter dan er vanuit te gaan dat andere mensen daar toch niet van wakker liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:41:
Dat is allemaal waar wat je zegt.

Maar dan nog kan je individueel toch proberen om de beste (minst slechte) keuze te maken?

Dat is toch beter dan er vanuit te gaan dat andere mensen daar toch niet van wakker liggen?
Is toch een mooie (drog)reden om dan zelf ook maar niets te hoeven doen ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag geen whatabouts meer en stop met elkaar zo de maat te nemen op persoonlijke keuzes.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ehtweak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:34:
Nogmaals de vraag dan:

De vraag is zeker niet verkeerd.
En wat ik nu schrijf is persoonlijk.
Het is voor mij beter te verantwoorden dan een Tesla (omdat de CEO of de grootste aandeelhouders geen extreem rechtse partijen gaan promoten en steunen), maar nog beter vind ik een europeess merk als VW of Renault als je in die klasse wil blijven.

Maar vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Tommie12 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:18:
[...]

De vraag is zeker niet verkeerd.
En wat ik nu schrijf is persoonlijk.
Het is voor mij beter te verantwoorden dan een Tesla (omdat de CEO of de grootste aandeelhouders geen extreem rechtse partijen gaan promoten en steunen), maar nog beter vind ik een europeess merk als VW of Renault als je in die klasse wil blijven.

Maar vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Als Tesla wegvalt zijn dat wel 15000 ontslagen in Berlijn dus Europa. Op macroniveau allemaal prima uit te leggen maar op microniveau heeft het ook hier een flinke impact. Zeker omdat er in Berlijn relatief weinig industrie zit. En VW zit 250km verderop, dus ook niet direct een alternatief. En uiteindelijk zal Musk er geen minuut slechter door slapen als Tesla kapot gaat. Die merkt daar niet veel van. Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 02-03-2025 08:37 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 02-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Frame164 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Als Tesla wegvalt zijn dat wel 15000 ontslagen in Berlijn dus Europa. Op macroniveau allemaal prima uit te leggen maar op microniveau heeft het ook hier een flinke impact. Zeker omdat er in Berlijn relatief weinig industrie zit. En VW zit 250km verderop, dus ook niet direct een alternatief. En uiteindelijk zal Musk er geen minuut slechter door slapen als Tesla kapot gaat. Die merkt daar niet veel van. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Blijkbaar vallen de verkopen van Tesla zowat overal tegen, en Musk is niet de 100% eigenaar van Tesla. Vroeg of laat moeten de andere aandeelhouders en de board reageren, dat is hun taak.

Ideaal scenario is overigens dat Musk zich terugtrekt uit Tesla… Dat is beter voor de medewerkers.
Maar iemand die voor Tesla gaat werken weet dat een dag slecht humeur al kan leiden tot ontslag. Kijk maar wat hij recent deed met het team dat de superchargers moest uitrollen, of met Twitter direct na zijn aantreden.

En wat hij met Doge doet slaat alles.

Bij Tesla moet je niet zijn voor een stabiele werknemer-werkgever relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tommie12 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Welkom in het land van de onbesuisde/ongrensde mogelijkheden! De USofA :-(

Dat bizarre werkgever gedrag is niet alleen van toepassing op Tesla hoor.

Bij één van mijn vorige werkgevers hadden we een vestiging in Florida. Daar ter plekke was het ook vaak van "you're fired" "please collect your things and bye-bye".
En als ik dan vertelde hoe dat hier in NL ging, was men stomverbaasd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Blijkbaar vallen de verkopen van Tesla zowat overal tegen,
Mogelijk toch door de komst van de nieuwe Model Y. Zelfs Trump/Musk aanhangers zullen de bestelling uitstellen als ze weten dat er een nieuw model komt.

Bij welk Amerikaans bedrijf wel? Zelfs de US vestiging van mijn werkgever (EU bedrijf) is daar heel Amerikaans in.

Het is dat ze soms in ons deel van de wereld ook vestigingen moeten hebben, maar als die personeelsbescherming hier is alleen maar lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wozmro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Een blik cola is tenminste nog iets van een collectieve boycot, maar een sticker op je Tesla plakken is wel echt het toppunt van treurig activisme. Als je de eigenaar bent van een Telsa maar zo erg tegen Musk bent dat je actie wil ondernemen, ben je financieel sterk genoeg om daadwerkelijk iets te veranderen en een (vaak goedkopere) Europese of Aziatische EV te kopen. Dan is een aflaatsticker van 2 euro wel echt te gemakkelijk om je schuldgevoel af te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Marrtijn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Een blik cola is tenminste nog iets van een collectieve boycot, maar een sticker op je Tesla plakken is wel echt het toppunt van treurig activisme. Als je de eigenaar bent van een Telsa maar zo erg tegen Musk bent dat je actie wil ondernemen, ben je financieel sterk genoeg om daadwerkelijk iets te veranderen en een (vaak goedkopere) Europese of Aziatische EV te kopen. Dan is een aflaatsticker van 2 euro wel echt te gemakkelijk om je schuldgevoel af te kopen.
Ik gok dat de meeste Tesla rijders geen eigenaar zijn maar deze via de werkgever rijden. En eens dat een sticker van mij ook niet hoeft maar ik had hem niet gekozen als ik had geweten hoe bizar Elon zich zou gaan gedragen. Met rijkdom komt ook verantwoordelijkheid en die neemt hij, in ieder geval naar zijn eigen werknemers toe, niet echt. Lijkt er een beetje op dat alles hem aan z’n …. roest.

Ik heb dus geen sticker, maar ook geen Tesla logo’s meer op m’n witte EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ehtweak schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Welkom in het land van de onbesuisdegrensde mogelijkheden! De USofA :-(

Dat bizarre werkgever gedrag is niet alleen van toepassing op Tesla hoor.

Bij één van mijn vorige werkgevers hadden we een vestiging in Florida. Daar ter plekke was het ook vaak van "you're fired" "please collect your things and bye-bye".
En als ik dan vertelde hoe dat hier in NL ging, was men stomverbaasd.
Er zijn nog altijd gradaties…
Ons bedrijf heeft ook vestigingen in de VS, en naar mijn mening zitten er daar ook mensen die we beter kwijt dan rijk zijn, en toch zitten ze er nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34
Helixes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:56:
Op dit moment kan ik even niks beters verzinnen dan Toyota, denk ik. Ze zijn daar zeker niet clean, en Japanse bedrijven van die omvang hebben de neiging zich met de politiek te vermengen.
Ze doen het heel gewiekst omdat ze sinds de prius het publieke beeld mee hebben, maar achter de schermen blijkt Toyota wereldwijd de zwaarste lobby’s tégen klimaatmaatregelen te voeren.
Voor mij ook zeker geen Toyota (nog los van het feit dat hun BEV’s voor mij niet aantrekkelijk zijn).
https://www.citizen.org/n...ero%2Demission%20vehicles.
https://www.nytimes.com/2...20Stories&pgtype=Homepage

https://www.transportenvi...lobbying-for-fossil-fuels

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

Frame164 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Het doel is dan ook niet om Tesla stuk te maken, het doel is om een signaal af te geven als 'markt' om Elon eindelijk eens met kop en kont uit het bedrijf te pleuren. Hij is de oorzaak van de instortende vraag, hij voegt ook niet echt iets meer toe als de aandelenprijs genormaliseerd is en de cult of musk multiplier verdwenen is.
Marrtijn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Hoezo? als je ooit een tesla hebt kunnen kopen is dat een garantie op een geldstroom waarbij je elk jaar een nieuwe auto kunt kopen als het zo uitkomt? Top, ik zal mn rekening even nakijken.

Die sticker is natuurlijk niet een aflaat (we zijn niet allemaal katholiek), en vast niet de enige actie die mensen ondernemen. Maargoed, noem mensen maar treurig als ze iets doen tegen een kerel als Musk.

[ Voor 35% gewijzigd door killercow op 10-03-2025 10:10 ]

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de aankoop van toekomstige auto's, niet wat mensen nu rijden.