Beste oplossing voor WiFi zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Een familielid heeft het probleem dat zijn Wifi signaal boven op zolder onvoldoende is.
Na wat zoeken blijkt er op de 1e verdieping een UTP aansluiting te zijn in een kast. Deze kunnen we mogelijk door trekken naar het trapgat. Dit wordt dan waarschijnlijk punt op een muur of in een kast bij de trap op de zolder.
Nu zit ik te overwegen wat een mooie oplossing is. Een accespoint erbij zou kunnen maar krijg je dan problemen met 'plakkende' telefoons die niet willen roamen tussen het accespoint en de Wifi van de provider?

Een andere alternatief zou een paar Deco X50 units kunnen zijn (een met PoE). Of bijvoorbeeld twee accespoints van TP-link Omada met een cloud controller (zelf ervaring mee). Een accespoint bij mij thuis wat verticaal in het trapgat zit geeft prima dekking. Maar hoe sterk is het signaal van zo'n Deco unit? Iemand ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:19

franssie

Save the albatross

Waar is het voor nodig? Mesh setjes werken redelijk maar het blijft als iets doorfluisteren po de lagere school, de zwakste schakel verpest het en de vertraging is groot.

Is er Coax? Dan is MoCa wellicht een optie. Laats bij een vergelijikbaar probleem twee van deze gebruikt, werkte tot mijn verbazing uitstekend (ping ging van 9 naar 12 maar soit, volle bandbreedte van 780)

EDIT: als het draadloos moet, dan zijn er ook genoeg setjes die wel bedraad kunnen maar een eigen handover doen tussen apparaten. Staan wel artieklen over op de frontpage zo nu en dan.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 14-01-2025 21:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met uit te zoeken wat er nu al aanwezig is en (beneden) WiFI verzorgt. Antwoord daarop is een begin om te kijken hoe dat het beste naar boven uit te breiden.

Signaalsterkte is alvast niet bepalend - wettelijk mag WiFi max met 200mW zenden en dat doen alle apparaten. Sowieso is het tweerichtingsverkeer, dus al zou je een AP hebben dat vele malen harder zou zenden heb je er nog niets aan want je client (telefoon, laptop etc) kan niet harder terug zenden en verliest alsnog verbinding.

In ieder geval is netwerkkabel naar boven krijgen veruit beste manier om AP verbinding met router te krijgen, en als je onderste verdieping(en?) goed kunt dekken met enkele bestaande AP, dan lukt zolder geheid met een enkele, ongeacht type.

Waar je wel op zou kunnen/moeten kiezen is hoe makkelijk een AP samen kan werken met wat er nu al aanwezig is, of op andere features afhankelijk van de eisen die je hebt.

Dat laatste is ook key: wat moet de WiFi oplossing (boven en/of beneden) exact kunnen?

Ik lees dingen over snelheid, ik lees dingen over roaming, ik lees dingen over PoE en ik lees een paar totaal verschillende voorgestelde oplossingen ('domme' Deco, prosumer Omada) met als enige gemeenschappelijke factor dat het managed WiFi is, dus waar alle AP's in huis mee samen moeten werken - en je dus de bestaande AP beneden moet vervangen als het niet Deco danwel Omada is. Begin dus met uitzoeken wat er al aanwezig is en met helder krijgen wat de eisen zijn, en het budget waarmee eea gerealiseerd kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik sluit me aan bij wat @dion_b zegt, eerst even duidelijk krijgen wat er nodig / mogelijk is.

Maar misschien kun je voor je uberhaupt iets aanschaft het bestaande wifi-punt wel op de verdieping zetten en heb je vandaaruit prima bereik in het hele huis... En als het bestaande wifi-punt daar niet kan dan kun je misschien een oude router daarvoor misbruiken (de lan-poorten gebruiken en indien nodig instellen dat al het verkeer op het lan ook naar wifi mag en omgekeerd)

En hoe belangrijk is het wifi-ontvangst op zolder eigenlijk? Het is m.i. logischer om voor een duurdere oplossing te gaan als er een thuiswerkplek op zolder zit dan dat de zolder een slaapkamer is en wifi alleen gebruikt wordt om voor of na het slapen nog even het nieuws te lezen.

In mijn geval is de noodzaak dermate hoog dat ik vanuit de meterkast langs de trap een cat-6 kabel naar zolder heb gelegd. Op zolder heb ik vervolgens een switch en een accesspoint. Maar ik heb op zolder dan ook een thuiswerkplek met hoge eisen aan betrouwbaarheid, veiligheid (verschillende VLAN's voor werk, privé en gasten) en de mogelijkheid tot het maken van netwerk-traces voor bepaalde apparaten. Er staat dus voor enkele honderden euro's aan Ubiquiti apparatuur. Maar als mijn thuiswerkplek beneden zou zijn en we op zolder enkel zouden slapen, dan had ik waarschijnlijk voor een hele andere oplossing gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29

Tazzios

..

Pragmatische aanpak: Pak een oud accesspoint en hang die aan de kabel op de eerste verdieping en het familielid het een weekje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Boven is een werkplek dus goede wifi is belangrijk.
Het gaat dus vooral om bedraade mesh of accespoints.
Bestaande wifi is een Odido wifi router. Die on de meterkast is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Mr_gadget schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:30:
Dank voor de reacties.
Boven is een werkplek dus goede wifi is belangrijk.
Het gaat dus vooral om bedraade mesh of accespoints.
Bestaande wifi is een Odido wifi router. Die on de meterkast is geplaatst.
als je de mogelijkheid hebt zorg dat de kabel verlengt wordt naar de werkplek, zet daar de AP neer en sluit de werkplek bekabeld aan op de AP
Pagina: 1