Goedkope wifi router of duur mesh systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 20:51
Wij hebben ziggo en gebruiken de connect box voor ons bedrade en draadloze netwerk. Dat werkt prima maar de dekking op zolder is zeer slecht. Op zolder hebben we twee kamers: en kinderkamer en een werkkamer. De connect box staat op de begane grond in de meterkast.

Tijdens corona heb ik een bestaande telefoonkabel die vanuit de meterkast naar zolder liep, vervangen door een utp kabel. Sindsdien werkt ook het videobellen op teams vlekkeloos maar wifi is op zolder natuurijk nog steeds prut. Naast mijn laptop, staat er een switch met daarop een printer, NAS en de omvormer van de zonnepanelen.

Nu zijn we van plan de kinderkamer en de werkkamer om te wisselen omdat de werkkamer beter is in te richten als tienerkamer. Helaas betekent dat ook dat we opnieuw moeten zorgen voor een fatsoenlijke thuiswerkplek. Een nieuwe kabel trekken vanuit de meterkast zit er, bij gebrek aan leidingen, niet in. Bovendien wordt het ook tijd om de wifi dekking op zolder te verbeteren nu daar meer gebruik van gemaakt zal worden.

Ik heb me daarom met de best buy guides erbij georiënteerd op een goede router. Daarbij ben ik gecharmeerd geraakt van het ecosysteem van Asus ook omdat er veel in te stellen valt. Maar er hangt ook een prijskaartje aan. Nu twijfel ik wat de beste keuze is.

De opties zoals ik die zie:
1. Kabels langs en door muren vanuit de wandcontactdoos in de huidige werkkamer naar de nieuwe plek. Dit is de minst fraaie en minst wenselijke oplossing. Ook verbetert dit niks aan de wifi.

2. Connect box van ziggo blijven gebruiken en boven een eenvoudige wifi router als acces point. Ik dacht aan de Asus RT-AX53. Dit is de goedkoopste oplossing.

3. Connect box van ziggo blijven gebruiken voor bekabelde netwerk en Asus RT-AX86 voor alle wifi. Die zetten we dan op de 1e verdieping waar ook een utp kabel ligt. Daarmee kun je voor mobiele devices de functies van Asus gebruiken zoals aiprotection maar ook de firewall en ouderlijk toezicht. Vanaf de 1e verdieping zou die router zowel op de begane grond als op zolder voor een goed signaal moeten kunnen zorgen denk ik.

4. Connect box in bridge modus, RT-AX86 in de meterkast als hoofdrouter en RT-AX53 als acces point icm aimesh van Asus. Daarmee controleer je dus het hele netwerk mbv Asus routers. Dit is gelijk ook de duurste optie.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Is het de investering waard om voor optie 4 te gaan? Gebruik je wel echt die extra functies? Nu hebben we die ook niet en ik denk niet dat we dat gemist hebben. Optie 1 zie ik niet echt als een optie.

Zelf neig ik daarom naar optie 2. Daarmee zou de wifi dekking op zolder toch wel opgelost moeten zijn en kan ik daar ook via wifi teams gebruiken. En de investering is het laagste. Enige risico wat ik zie is dat mijn laptop om wat voor reden dan ook niet de wifi via die router kiest, maar het signaal van de connect box pakt ookal is dat slechter. Maar misschien kan ik daar voorkomen door de nieuwe router een ander ssid te geven? Als ik de informatie over aimesh van Asus lees, zou die daar geen/ minder last van moeten hebben. Is dan optie 4 toch beter?

Of is er nog een andere optie die niet in mijn lijstje staat? Ik heb ook wel over ubiquiti en vergelijkbare mesh systemen gelezen, maar dat is nog veel kostbaarder en ik denk dat dat overkill is voor een simpel thuisnetwerk. Aimesh van Asus vind ik al behoorlijk prijzig worden. Maar misschien zie ik dat verkeerd?

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Beste antwoord (via Pieter.txt op 27-12-2024 09:20)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skynett schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:56:
Met glasvezel in aantocht is dit wel een uitgelezen moment om je thuisnetwerk provider onafhankelijk in te richten, zoals hierboven al gemeld. Ik zou nog wat tijd nemen om die keuze te overwegen, je hoeft niet volgende week over volgens mij.

Dan wordt overstappen in de toekomst pijnloos en kan je elk jaar van een aan bieding gebruik maken.

Zelfs als je provider-router geen bridge modus kent is er in feite niets aan de hand. Van dubbel nat merk je echt niks, als je zelf geen diensten host. (Doet vrijwel niemand (meer))

Ik zit zelf op Unifi van Ubiquiti, niet dat je dat moet nemen, maar overstappen stelt niets meer voor, en in dit ecosysteem kunnen ook camera's en een fatsoenlijke deurbel. Wifi is echt fenomenaal, en heb mijn Wifi5 AP's al weer een jaar of 5, en ben nog niet van plan die te vervangen. Alles werkt namelijk nog steeds probleemloos.

Guest Vlans, IOT Vlans, je kan het zo gek niet bedenken.

Succes met je keuze.
Bij alles in de IT is nu dingen kopen die je straks misschien nodig hebt geld over de balk smijten. Het is altijd goedkoper om nu je huidige eisen te realiseren en pas als het nodig is (en apparatuur goedkoper en zuiniger is) uitgebreidere dingen te doen.

Sowieso maakt het hier niet eens uit. Stel TS stapt over naar glas op enig moment. Dan krijgt hij een router gateway van zijn provider die 1 op 1 de connectbox kan vervangen. Een losse AP kan daar net zo goed of slecht naast werken als naast wat hij nu heeft.

Fundametelere vragen:
- ben je van plan binnenkort en/of regelmatig van provider te wisselen?
- heb je liever alle instellingen op een plek ipv los op verschillende APs in te stellen?

Als je nadrukkelijk geen plannen hebt van provider te wisselen is veruit de makkelijkste optie het kiezen voor een AP van je provider die automatisch instellingen van je connectbox overneemt. Ws ook goedkoopste.

Wil je daarentegen nadrukkelijk wel alles op zelfde plek regelen en niet aan ISP vast zitten dan kun je beter alle WiFi los regelen maar dan moet WiFi op de connectbox uit en heb je minimaal twee APs nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik kreeg bij ziggo gratis een extender. Die via utp aangesloten en werkte prima

Kun je niet zoiets aan ziggo vragen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Asus heeft niet mijn voorkeur als het aankomt op AP's en andere netwerkapparatuur.
Ik zou eerst een Access Point proberen omdat het daar toch al bedraad is, of die @laurens0619 bedoeld moet ook bedraad zijn aan te sluiten.
Alternatief is je hele netwerk provider onafhankelijk te maken met Omada of Unifi - maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
laurens0619 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:03:
Ik kreeg bij ziggo gratis een extender. Die via utp aangesloten en werkte prima

Kun je niet zoiets aan ziggo vragen?
Heb ik ook nog aan gedacht maar volgend jaar wordt hier glasvezel van delta aangesloten en waarschijnlijk stappen we dan over. Dan moeten we ook de spullen van ziggo inleveren als ik het goed heb begrepen. Dus daarom dat het mij verstandig leek om zelf in iets te investeren.

Ander mogelijk voordeel is dat nieuwere routers wifi 6 ondersteunen waar connect box op wifi 5 zit. Maar misschien maakt dat allemaal niet uit?

[ Voor 12% gewijzigd door Pieter.txt op 24-12-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
franssie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:15:
Asus heeft niet mijn voorkeur als het aankomt op AP's en andere netwerkapparatuur.
Ik zou eerst een Access Point proberen omdat het daar toch al bedraad is, of die @laurens0619 bedoeld moet ook bedraad zijn aan te sluiten.
Alternatief is je hele netwerk provider onafhankelijk te maken met Omada of Unifi - maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Waarom geen Asus als access point? Welk merk heb jij dan goede ervaringen mee? Ik heb eerder al wel een range extender van tp-link geprobeerd, maar dat was nu niet echt een succes te noemen.

Wat ik nu bedacht: misschien een powerline adapter?

[ Voor 13% gewijzigd door Pieter.txt op 24-12-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:20
Je moet ook geen range extenders nemen, je hebt een acces point nodig. Eventueel zijn veel routers ook in te stellen op AP modus.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Pieter.txt schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:19:
[...]

Waarom geen Asus als access point? Welk merk heb jij dan goede ervaringen mee? Ik heb eerder al wel een range extender van tp-link geprobeerd, maar dat was nu niet echt een succes te noemen.

Wat ik nu bedacht: misschien een powerline adapter?
Ik heb goede ervaringen met Omada en Unifi, draai dat wel met controllers en access points (dus de WiFi van de router van Ziggo of glas uit)

edit op een site heb ik dit
nieuws: Ubiquiti introduceert UniFi Express-router met ingebouwd Wi-Fi 6-acce...

met een bedraad utp schoteltje van hun op de andere etage, werkt super soepel.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 24-12-2024 19:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:50
Pieter.txt schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:55:
Zelf neig ik daarom naar optie 2. Daarmee zou de wifi dekking op zolder toch wel opgelost moeten zijn en kan ik daar ook via wifi teams gebruiken. En de investering is het laagste.
Ja, dat is de meest logische / optimale keuze.
Zo heb ik hier hier ook:
Ziggo modem Wifi + extra AP(s) (en dan nog af en toe Powerlines :P)
Als je geen speciale eisen stelt aan je modem functies is deze goed genoeg daarvoor.
Zie ook deze gelijksoortige situatie topics:

Goede wifi op zolder
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken
En hier een Asus router als AP gebruikt:
Wat is de beste optie asus of kpn superwifi
Pieter.txt schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:55:Enige risico wat ik zie is dat mijn laptop om wat voor reden dan ook niet de wifi via die router kiest, maar het signaal van de connect box pakt ookal is dat slechter. Maar misschien kan ik daar voorkomen door de nieuwe router een ander ssid te geven?
Bij Windows systemen kan je daarvoor meestal wel wat instellen.
Zelf gebruik ik één SSID (voor 2,4/5Ghz) + een gast netwerk.
Verschillende SSID's vind ik zelf te onhandig werken.

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Of al deze opties aanwezig zijn hangt af van je adapter/drivers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zorg zoveel mogelijk voor je eigen wifi zodat je bij het wisselen van provider dat gezeur niet hebt.

Hier hangen meerdere accesspoints in huis, geen goedkoop spul, en het werkt perfect. Het modem is enkel voor het verbinding maken met het netwerk van de provider, na het modem regel ik met eigen spullen alles zelf.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, gelukkig. Toch zou ik gaan voor een wifi-systeem wat één geheel vormt. Een setje Deco's zou zoiets al voor je op kunnen lossen.

Op zolder heb je al een UTP liggen, samen met een switch. Dat is perfect. Dan hoef je alleen van de switch naar de Deco een kabeltje te fixen, dan is die aangesloten. Beneden regel je het ook dat er een kabel naar een Deco gaat zodat die als hoofd van je wifi kan dienen (volgens mij zitten die Deco dingen zo in elkaar).

Het voordeel van één wifi-systeem is dat het roamen veel beter zou moeten gaan. Dit blijft theoretisch uiteraard. Binnen één systeem is het doorgaans makkelijker in te stellen en aan te passen dan met allerlei losse apparaten. Wanneer je bang bent dat je laptop op zolder het wifi signaal van beneden oppikt en daar op gaat communiceren dan zou je simpelweg het zendvermogen naar beneden kunnen bijstellen. Minder hard schreeuwen betekent ook dat je alleen op kortere afstanden te horen bent.

Je wilt voor de Asus routers gaan? Ik ken die dingen niet maar hoor er niet veel over, waarschijnlijk omdat er betere systemen zijn voor een complete wifi-installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:36
Een range extender kan je meestal ook bedraad aansluiten, is dat wat je gedaan hebt?

En je kan ook met twee RT-AX53's AiMesh opzetten. Je hebt het alleen helemaal niet nodig. Dat je mesh nodig hebt om te wisselen naar het sterkste signaal is marketingpraat om mensen die kabels hebben liggen toch mesh te laten kopen.

Verschillende SSIDs gebruiken is iets wat je juist niet moet doen. Altijd dezelfde SSID, wachtwoord, beveiliging (WPA2/WPA3) en instellen als AP waardoor hij een IP binnen de range krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:19
Met glasvezel in aantocht is dit wel een uitgelezen moment om je thuisnetwerk provider onafhankelijk in te richten, zoals hierboven al gemeld. Ik zou nog wat tijd nemen om die keuze te overwegen, je hoeft niet volgende week over volgens mij.

Dan wordt overstappen in de toekomst pijnloos en kan je elk jaar van een aan bieding gebruik maken.

Zelfs als je provider-router geen bridge modus kent is er in feite niets aan de hand. Van dubbel nat merk je echt niks, als je zelf geen diensten host. (Doet vrijwel niemand (meer))

Ik zit zelf op Unifi van Ubiquiti, niet dat je dat moet nemen, maar overstappen stelt niets meer voor, en in dit ecosysteem kunnen ook camera's en een fatsoenlijke deurbel. Wifi is echt fenomenaal, en heb mijn Wifi5 AP's al weer een jaar of 5, en ben nog niet van plan die te vervangen. Alles werkt namelijk nog steeds probleemloos.

Succes met je keuze.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb zelf een simpele deco m4 node op
Zolder staan nu. Settings gelijk
Getrokken met de fritz box beneden en werkt prima.

Makkelijkste is multi ap systeem kopen met boven en beneden 1 node, vervolgens zet je wifi van provider uit. Bv deco x10/x50 setje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Heb je betonnen vloeren of hout?

Als het hout is, heb je vaak nog heel schoon wifi als de AP 1 verdiepen hoger/lager is. Met beton verslechterd alles aanzienlijk.

Kabels is wel de investering waard, er is in ieder huis altijd wel wat mogelijk. En als je het zelf niet ziet, vraag handige handigerts wat ze zouden doen, die zien soms slimme routes.

Goede wifi start met goede kabels, en goede plekjes. De AP's zijn dan minder belangrijk.

Liever dus goede Kabels, Goede plekken, en matige APs, dan Dure AP zonder kabels of op slechte plekken.

Mesh is een chique woord voor Draadloze wifi extenders, en dat blijft altijd een gok. Soms een hele dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Een simpele accespoint kan al prima zijn. De truuk met goede wifi-dekking is dat je meerdere punten hebt met lage zendsterkte. Devices gaan dan juist mooi roamen tussen verschillende punten.

Als je te sterke zenders hebt, dan blijft het device mogelijk te lang plakken waardoor er inmiddels een accespoint in de buurt is die eigenlijk beter zou zijn om mee te verbinden qua signaal. Die routers met 8 antennes ofzo moet ik dan ook om lachen, dat gaat helemaal tegen dat principe in namelijk :+ Daarom zie je in kantoren/hotels e.d. ook meestal een accespoint per ruimte.

Ik weet eigenlijk niet of je op het Ziggo modem de zendsterkte ook kunt aanpassen. Koop er een accespoint (of router en dan DHCP en firewall uitschakelen == accespoint) bij die dat kan en stel SSID zelfde in als je modem. Je devices zullen dan, als de zendsterkte van modem en accespoint goed staat t.o.v. je woning (kun je meten met wifi-scanner apps), automatisch naar het in theorie beste punt verbinden. Geen dure meshing voor nodig :z
Voordeel van zo’n mesh systeem zoals TP-Link Deco is dat er een app bij zit om het te managen. Maar als je een simpel accespoint eenmaal hebt ingesteld via PC/laptop dan hoef je er eigenlijk ook niet meer bij.

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Ik zou voor optie 4 gaan, maar dan niet de meshing gebruiken, maar die tweede Asus met de kabel op zolder aansluiten. Twee stuks AX53 lijkt mij ook zat trouwens. Of je koopt op Marktplaats een set met 3 stuks TP-Link Deco, sluit er twee bedraad aan (beneden en zolder) en kunt de derde gebruiken om in de zomer in de tuin nog wat dekking erbij te krijgen. 3 stuks Deco M4 moet voor €60 lukken op Marktplaats.
Ziggo modem in bridge met wifi uit en dan kun je zelf alles instellen. Voordeel is dat als je besluit over te stappen van provider, je alleen aan de voorkant het modem hoeft te wisselen en niet elk apparaat weer met nieuw wifi-netwerk moet verbinden etc.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Ok veel om over na te denken tijdens het kerstdiner. Over één ding geeft iedereen hetzelfde advies: zorg dat het 1 netwerk is. De vraag is alleen hoe.

Het kan met de router van ziggo icm een eenvoudige router op zolder die dient als bedraad acces point.

Andere adviezen:
- combinatie van bijvoorbeeld 2 Asus RT-AX53
- tp link deco (m4, x10, x50)
- mesh systemen (tp link omada, ubiquiti)

Extra voordeel van de laatste optie, ongeacht welk merk, is dat je onafhankelijk bent van je provider (en ook wat meer en nieuwere technologie hebt).

Ubiquiti is, als ik het zo zie, een vrij kostbaarder systeem. Ongetwijfeld heb je dan ook wat, maar ik weet niet of ik dat er aan uit wil geven. Tp-link deco heb je dan weer in allerlei soorten en maten. In de bbg roundup is het dan weer niet de eerste keus.

Op zich heb ik op iedere verdieping kabel dus ik kan overal bedraad een acces point aansluiten als het nodig is.

Heb je aan een set van 2 of 3 deco's genoeg? Of moet daar nog en router bij? Idem voor ubiquiti. Moet daar een gateway bij of niet? Kun je ook beginnen met één acces point van deco of ubiquiti en later uitbreiden als dat gewenst is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skynett schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:56:

Succes met je keuze.
Bij alles in de IT is nu dingen kopen die je straks misschien nodig hebt geld over de balk smijten. Het is altijd goedkoper om nu je huidige eisen te realiseren en pas als het nodig is (en apparatuur goedkoper en zuiniger is) uitgebreidere dingen te doen.

Sowieso maakt het hier niet eens uit. Stel TS stapt over naar glas op enig moment. Dan krijgt hij een router gateway van zijn provider die 1 op 1 de connectbox kan vervangen. Een losse AP kan daar net zo goed of slecht naast werken als naast wat hij nu heeft.

Fundametelere vragen:
- ben je van plan binnenkort en/of regelmatig van provider te wisselen?
- heb je liever alle instellingen op een plek ipv los op verschillende APs in te stellen?

Als je nadrukkelijk geen plannen hebt van provider te wisselen is veruit de makkelijkste optie het kiezen voor een AP van je provider die automatisch instellingen van je connectbox overneemt. Ws ook goedkoopste.

Wil je daarentegen nadrukkelijk wel alles op zelfde plek regelen en niet aan ISP vast zitten dan kun je beter alle WiFi los regelen maar dan moet WiFi op de connectbox uit en heb je minimaal twee APs nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Of en wanneer we overstappen is nog maar de vraag. Bij ziggo kun je nu wifi pods kopen (misschien krijgen als je gaat bellen en klagen, maar in principe kosten ze 50 euro). Dat zijn dus niet meer de deco m4's die ze eerder hadden.

Ik denk dat een simpele router als acces point dan voor nu de beste stap is. Dan zien we daarna wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-05 21:57
@Pieter.txt mss interessante lectuur om ook eens door te nemen voor je keuze maakt:

https://www.wiisfi.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:36
Je bent nooit onafhankelijk van je provider. (1) Sommige mensen willen hun eigen modem gebruiken maar dan moet je echt wel weten waar je mee bezig bent. (2) Overal je eigen access points ophangen en WiFi op het modem van je provider uitschakelen is een mooie tussenweg en vergt weinig inspanning bij het wisselen van provider. (3) WiFi aan laten op het modem en daarnaast zoveel access points als nodig is de goedkoopste oplossing. Bij wisselen van provider stel je daarop hetzelfde wachtwoord in als op je access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:50
se77en schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:54:
(3) WiFi aan laten op het modem en daarnaast zoveel access points als nodig is de goedkoopste oplossing. Bij wisselen van provider stel je daarop hetzelfde wachtwoord in als op je access points.
Ja, dat is toch voor de meeste de eenvoudigste ook efficiëntste oplossing.
Gewoon eerst proberen met je modem/router/Wifi van je provider, dat scheelt toch weer een apparaat en/of een extra AP erbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pieter.txt schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:56:
Of en wanneer we overstappen is nog maar de vraag. Bij ziggo kun je nu wifi pods kopen (misschien krijgen als je gaat bellen en klagen, maar in principe kosten ze 50 euro). Dat zijn dus niet meer de deco m4's die ze eerder hadden.

Ik denk dat een simpele router als acces point dan voor nu de beste stap is. Dan zien we daarna wel weer verder.
Dat is t voordeel van ergens een deco node scoren. Als t wat is dan plug je bij en wordt t 1 geheel.

De goedkoopste start is een deco m4 node. Die staan vaak voor 3 voor 40-60 op marktplaats. Voor 20 per node haal je dan een prima wifi5 accesspoint die je bekabeld aansluit. Als t lukt dan kun je er 1 netwerk van maken met het ap beneden. Zo niet, zet je een 2e erbij.

Sure tis slechts 450mbit max maar dat is vaak al zat

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se77en schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:54:
Je bent nooit onafhankelijk van je provider. (1) Sommige mensen willen hun eigen modem gebruiken maar dan moet je echt wel weten waar je mee bezig bent. (2) Overal je eigen access points ophangen en WiFi op het modem van je provider uitschakelen is een mooie tussenweg en vergt weinig inspanning bij het wisselen van provider. (3) WiFi aan laten op het modem en daarnaast zoveel access points als nodig is de goedkoopste oplossing. Bij wisselen van provider stel je daarop hetzelfde wachtwoord in als op je access points.
Je hebt het hier over "modem" maar de beschrijving klinkt meer alsof je het over de router van je provider hebt.

Die twee functionaliteiten kunnen best in een kastje zitten (bij Ziggo iig), maar het is een relevant onderscheid. Eigen modem is duur, lastig en biedt eigenlijk weinig meer dan eigen router. Modem in bridge mode zetten met eigen router erachter kan veel makkelijker. Komt bij: eigen modem is DOCSIS-only, bij overstap naar provider op koperpaar of glas kan hij in de kliko. Eigen router kun je ook bij PON of DSL gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1