Vraag AP mode ASUS router RT-AX53U

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:31
Heb Odido 1 Gbit met Zyxel 56 modem maar op zolder te weinig Wifi coverage.

Aldus deze ASUS router gekocht. Heb hem in AP mode gezet maar dan:

1) Krijgt hij niet automatisch een IP adres toegewezen in de 192.168.1.x range maar geeft hij zichzelf IP adres 192.168.50.1 (zijn default IP neem ik aan?). Weet iemand waarom? Hij staat op DHCP en alle apparaten in mijn netwerk krijgen IP adressen. Ik heb hem nu als tijdelijke oplossing IP adres 192.168.1.200 gegeven maar wie weet heeft de Zyxel ineens zin om dat IP te geven aan een random telefoon die connect ooit..?

2) Ik dacht dat AP mode inhield "repeater met een ethernetkabel". Als in, dat je het bestaande Wifi SSID boost maar dan met een kabel. Maar nu twijfel ik. Kan ik inderdaad het beste hetzelfde SSID nemen of is het beter om een ander SSID te nemen dan wat de Zyxel uitzendt? De Zyxel verzorgt de benedenverdieping en de 1e en deze ASUS router de 1e en met name de zolder, dus er is wat overlap.

[ Voor 9% gewijzigd door Atomius op 07-01-2025 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:55
In AP mode moet de router (als AP) een IP van je router krijgen ja.

Staat wel de optie "Get LAN IP automatically" aan?
Eventueel kan je nog de WAN poort proberen in plaats van de LAN poorten, maar dat zou niet uit moeten maken natuurlijk.

Zie ook topic met Asus router als AP
Wat is de beste optie asus of kpn superwifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Atomius schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:59:
Ik heb hem nu als tijdelijke oplossing IP adres 192.168.1.200 gegeven maar wie weet heeft de Zyxel ineens zin om dat IP te geven aan een random telefoon die connect ooit..?
Om dat te voorkomen kan je op de router (Zyxel) meestal een bepaalde IP pool instellen bijvoorbeeld 192.168.1.1-192.168.1.199. Je kan er op inloggen en kijken hoe dat is geconfigureerd. Dat zou wel een lapmiddel zijn. Hij moet automatisch een IP krijgen maar waarom dat niet werkt weet ik niet. De suggesties van The_Doman is een goede.
2) Ik dacht dat AP mode inhield "repeater met een ethernetkabel". Als in, dat je het bestaande Wifi SSID boost maar dan met een kabel. Maar nu twijfel ik. Kan ik inderdaad het beste hetzelfde SSID nemen of is het beter om een ander SSID te nemen dan wat de Zyxel uitzendt? De Zyxel verzorgt de benedenverdieping en de 1e en deze ASUS router de 1e en met name de zolder, dus er is wat overlap.
Hij boost niks, het is een zelfstandig WiFi signaal dat je zelf moet instellen. Je kan het beste hetzelfde SSID kiezen en wachtwoord & beveiliging (WPA2/3) exact hetzelfde kiezen. Bij hetzelfde SSID schakelen apparaten over als het andere signaal sterker is. Bij verschillende SSID schakelen ze over als ze het signaal verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

se77en schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Bij hetzelfde SSID schakelen apparaten over als het andere signaal sterker is. Bij verschillende SSID schakelen ze over als ze het signaal verliezen.
Is dat zo? Overschakelen betekent in principe verbreken van bestaande verbindingen en volgens mij zijn clients daar ongeacht of het hetzelfde SSID is of niet juist heel terughoudend in?

De oplossing is toch vooral ook om overlap van dekking te minimaliseren en/of apparatuur gebruiken die daadwerkelijk roaming ondersteunt (mesh oplossingen) of op zijn minst functionaliteit heeft om actief clients te weren wanneer ze onder een bepaalde signaalsterkte komen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Orion84 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Is dat zo? Overschakelen betekent in principe verbreken van bestaande verbindingen en volgens mij zijn clients daar ongeacht of het hetzelfde SSID is of niet juist heel terughoudend in?

De oplossing is toch vooral ook om overlap van dekking te minimaliseren en/of apparatuur gebruiken die daadwerkelijk roaming ondersteunt (mesh oplossingen) of op zijn minst functionaliteit heeft om actief clients te weren wanneer ze onder een bepaalde signaalsterkte komen?
Moderne apparatuur ondersteunt roaming of dat nou access points of mesh is. Laatstgenoemde heeft natuurlijk wel min of meer out-of-the-box hetzelfde SSID.

De WiFi-standaard is zo dat er geen roaming is tussen verschillende SSID, ook niet als van beiden het wachtwoord bekend is. Hetzelfde SSID gebruiken is dus echt wel wat het grote verschil maakt. Actief sturen van clients was ook ooit het beeld dat ik had maar mede-tweakers wezen me er toen op dat clients zelf kiezen of en wanneer ze schakelen. Dezelfde mensen adviseren wel vaak integrale oplossingen binnen hetzelfde merk maar dat heeft meer met beheer te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:31
The_Doman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:29:
In AP mode moet de router (als AP) een IP van je router krijgen ja.

Staat wel de optie "Get LAN IP automatically" aan?
Eventueel kan je nog de WAN poort proberen in plaats van de LAN poorten, maar dat zou niet uit moeten maken natuurlijk.
Hij zit al in de WAN poort. En die optie stond idd aan.

Verder heeft @se77en met alles gelijk lijkt het. Ik heb de DHCP IP range beperkt tot .199 en de ASUS .200 gegeven. Verder allebei dezelfde SSID gegeven en WPA2/WPA3 security ingesteld. Mijn Samsung telefoon schakelt nu automatisch over naar de ASUS als ik naar zolder loop.

Voor 59 euro nu een soort Mesh WIFI 6 netwerk dat werkt, precies wat ik wilde. Dank :D
Pagina: 1