Telefoon schakelt steeds over naar slecht WIFI-netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-04 19:11
Mijn vraag
...
We hebben op onze slaapkamer een accespoint hangen die een goed signaal uitzendt. Toch hebben we sinds een week of 2 een probleem dat mijn mobiele telefoon continu schakelt tussen het WIFI-signaal van de huiskamer en het WIFI-signaal van de slaapkamer. En dat terwijl het WIFI-signaal van de slaapkamer VEEL beter is dan dat van de huiskamer (ik zie dat wanneer ik een WIFI-scan-app gebruik). Dit was een paar weken geleden nog niet zo, en we hebben niets aan de instellingen gewijzigd.

Dit is heel vervelend want ik krijg continu de melding op mijn telefoon dat hij aan het switchen is tussen de 2 WIFI-signalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Gekeken of ik hier ergens iets over kon vinden, maar vindt veel problemen over mensen die een slecht WIFI-signaal hebben, maar dat hebben wij niet, het signaal is gewoon goed, maar toch schakelt de telefoon steeds over naar een slechter signaal.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
Als je het belangrijkste deel, 'Relevante software en hardware die ik gebruik', niet invult, dan valt er weinig mee te beginnen. Dus vul dat nog even in, in zoveel detail als je maar kan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:36
Wat @Hahn al meldt ... Maar op voorhand ... WiFi op 2.5GHz? Grote kans dat de buurman op dezelfde frequentie zit, dankzij routers die zelf "slim" kanalen kiezen en dat die dus in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@Hahn , ik heb internet van Ziggo, en het accespoint op de slaapkamer is bedraad verbonden met de Ziggo-router die beneden staat. Het accespoint is een oudje (een Linksys EA7500) maar die hangt er al 6 jaar en nooit problemen mee gehad.

@Houtenklaas Mijn telefoon gebruikt het 5GHz signaal van de Linksys en schakelt dan over naar het WIFI-signaal van beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:20
Staat het als een roaming netwerk ingesteld? Als in zelfde ssid etc?

En 2.4ghz zit vaak dwars bij roaming. Weet je heel zeker dat die daar niet op zit? (Bv dedicated 5ghz ssid gebruiken ipv mixed )

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@laurens0619 , de WIFI-naam van beneden is anders dan die van boven. Ook de WIFI-naam van het 2,4 netwerk boven is anders dan de naam van het 5ghz-netwerk boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Appelmoesje schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:45:
Het accespoint is een oudje (een Linksys EA7500)..
Dat is in de basis een router. Gebruik je 'm expliciet in access point modus of staat 'ie nog standaard als router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@Nielson , ik weet dat niet zeker, maar tot voor ongeveer 2 weken geleden had ik er nog geen last van. Dus aan de Linksys is niets veranderd, al 5 of 6 jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:16
Appelmoesje schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:54:
@laurens0619 , de WIFI-naam van beneden is anders dan die van boven. Ook de WIFI-naam van het 2,4 netwerk boven is anders dan de naam van het 5ghz-netwerk boven.
Dat is niet handig. Geef ze hetzelfde SSID met hetzelfde wachtwoord en type wachtwoord (WPA2). Nu lijkt je telefoon een voorkeur ontwikkeld te hebben voor het netwerk beneden. Waarschijnlijk is die voorkeur weg als beide punten hetzelfde SSID hebben.

Als je geen zin hebt dit te veranderen, geef je telefoon dan de opdracht beide wifi netwerken te vergeten. En verbind daarna opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@GekkeRipper , bedoel je dat de WIFI-naam van boven hetzelfde moet zijn als die van beneden? Dat heb ik volgens mij eerst wel gehad, maar dat vond ik lastig omdat ik dan niet kon zien op welk netwerk mijn telefoon zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:20
Jup je moet ze gelijk zetten
Denk hierbij ook dat naast het wachtwoord je subnet en encryptie gelijk is. Dus bv beide wpa2 aes en niet de ene wpa/wpa2 vs wpa2 only

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Appelmoesje schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:28:
@GekkeRipper , bedoel je dat de WIFI-naam van boven hetzelfde moet zijn als die van beneden? Dat heb ik volgens mij eerst wel gehad, maar dat vond ik lastig omdat ik dan niet kon zien op welk netwerk mijn telefoon zat.
Omdenken: het is juist de bedoeling dat het een netwerk is - en dan klopt het dat je daarmee verbonden bent. Dan kan je telefoon zelf bepalen welk AP binnen dat netwerk het beste is om mee te verbinden.

Wil je per se weten met welk AP je verbonden bent, kijk dan naar het BSSID waar je mee verbonden bent: dat is het MAC-adres van de specifieke AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Appelmoesje schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:28:
Je kunt toch via de (web)interfaces van de accesspoints zien welke client ermee verbonden is? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelmoesje
@CH4OS , Dat geloof ik graag, maar ik heb daar gewoon niet genoeg kaas van gegeten.

Okay, dan ga ik de WIFI-namen van boven gelijk maken aan die van beneden.en ook de wachtwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad SSID en wachtwoord overal hetzelfde.
Met WiFiman (Android) kan je eenvoudig zien een welk toegangspunt je hangt.
https://play.google.com/s....ubnt.usurvey&hl=nl&pli=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Appelmoesje Als je weet hoe je de instellingen moet aanpassen, kun je vast ook klikken naar een pagina die de clients weergeeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
@CH4OS , dat denk ik ook wel, ;-)

Eenieder bedankt, ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Mogelijk ook wel fijn om te weten waarom je het gelijk moet houden: als beide een zelfde SSID en PSK (wachtwoord) gebruiken denkt je telefoon dat het verschillende accesspoints in één netwerk zijn waardoor deze sneller over zal stappen naar een ander accesspoint. Ander accesspoint heeft minder invloed op bestaande netwerk verbindingen dan een ander netwerk want dan zou iedere connectie die je hebt wel eens kunnen verdwijnen.

Zorg dus dat je router op de slaapkamer niet via de internet aansluiting gekoppeld is met je andere router maar doe dit via één van de LAN aansluitingen op je slaapkamer router. (Allemaal duidelijk beschreven in een van de sticky topics hier in het netwerken forum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
k-janssen schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:21:
Zorg dus dat je router op de slaapkamer niet via de internet aansluiting gekoppeld is met je andere router maar doe dit via één van de LAN aansluitingen op je slaapkamer router. (Allemaal duidelijk beschreven in een van de sticky topics hier in het netwerken forum)
De betreffende Linksys EA7500 geeft daarvoor een AP/(bridge) mode.
Daarmee wordt ook de Internet/WAN poort als LAN poort geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
k-janssen schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:21:

Even zodat ik het snap, in de Linksys zitten 1 ingang die ik nu met een netwerkkabel heb verbonden met beneden. En er zitten 4 uitgangen in. Moet ik nu die kabel uit de ' ingang' halen en in 1 van de 4 ' uitgangen' stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
@Appelmoesje Zoals in de voorgaande post door The_Doman wordt gezegd is er een andere manier mogelijk maar het komt er eigenlijk wel op neer dat je dat moet doen maar het wordt vrij duidelijk uitgelegd in: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465.

Als ik je reactie goed begrijp heb je nu de situatie: Internet >Internet router > LAN1 > Linksys router > LAN 2.
de internet zijde van de linksys is dus een host in LAN 1 en wordt alles ge-NAT (verborgen) achter de linksys wat er in LAN 2 zit. in dat geval kan je niet zomaar dezelfde SSID en wachtwoord gaan gebruiken want dan komt je telefoon zomaar in een ander netwerk terecht terwijl deze "denkt" even over te stappen naar een beter verbinding.

Als je de linksys een IP adres geeft dat niet uitgegeven wordt door je internet router (zodat er geen 2 apparaten zijn met het zelfde adres) maar wel in het zelfde netwerk zit en je vervolgens de DHCP server van de linksys uit zet dan kan je deze koppelen zoals ik zei (of zoals The_Doman voorstelt). Het zou niet raar zijn als de router dit zelf allemaal al regelt zodra je deze in AP mode zet maar dat moet je zeker even controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door k-janssen op 30-12-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
k-janssen schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:26:
Het zou niet raar zijn als de router dit zelf allemaal al regelt zodra je deze in AP mode zet maar dat moet je zeker even controleren.
Dat regelt de router inderdaad zelf als deze in AP(bridge) mode staat.
De router krijgt dan ook automatisch een IP toegewezen van je (hoofd) router.

Ik heb dezelfde router hier namelijk staan en deze zo als AP/bridge getest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
k-janssen schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:26:de internet zijde van de linksys is dus een host in LAN 1 en wordt alles ge-NAT (verborgen) achter de linksys wat er in LAN 2 zit. in dat geval kan je niet zomaar dezelfde SSID en wachtwoord gaan gebruiken want dan komt je telefoon zomaar in een ander netwerk terecht terwijl deze "denkt" even over te stappen naar een beter verbinding.
Ik heb dit trouwens wel eens getest door mijn phones/tablets te laten roamen tusen 2 verschillende IP/subnets (extended gast netwerk) met hetzelfde SSID/wachtwoord.
Dat werkte gewoon, de clients schakelden zonder veel problemen over naar een andere ip range, alleen wil je dat soort situaties natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Het werkt maar half.

De verbinding wordt verbroken en via het andere ssid weer opgebouwd.
Als je maar een netwerk en een SSID hebt kun je gewoon seamless roamen, waarbij de verbinding niet wordt verbroken.
Pagina: 1