[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.748 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:41:
North Carolina is weer een stapje dichterbij om Griffin (een Republikein) zijn 'state supreme court' baan terug te geven nadat hij deze met 734 stemmen had verloren in november.

Hij wil meer dan 65000 stemmen in 'blauwe' gebieden ongeldig laten verklaren en hoopt zo alsnog te winnen. Deze stemmers hebben nu 15 dagen om aan te tonen dat hun stem geldig was, maar dat gaat natuurlijk nooit lukken om ze allemaal te bereiken.

North Carolina judges back Republican colleague in bid to toss votes and overturn election
Uit het artikel:
In a lengthy dissenting opinion, judge Toby Hampson noted that Griffin had not identified a single voter who cast a ballot who should not have been able to. Instead, he said, he was trying to change the rules around eligibility after the election.
Gecombineerd met een citaat uit een ouder artikel:
Some people may have registered before the requirement went into effect. Anyone who registered without providing a driver’s license or social security number would be required to show ID before they voted, proving their identity, Riggs’s lawyers noted. And just because someone’s voter record did not show a driver’s license or social security number, did not necessarily mean they were unable to provide one.
...geven er nog wat meer context aan, mocht dat nog nodig zijn na het horen over die onrealistische uitspraak van 15 dagen.

Strict op de (eigen) regels, tenzij het ze niet uitkomt.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kid Buu schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:29:

Wellicht is dit dus wel gewoon iets waar die tot tevredenheid mee kan komen?
Nee. Want in de ogen van Trump is al sprake van oneerlijke handel als Vietnam meer exporteert naar de VS dan ze importeren vanuit de VS. En een arm land als Vietnam wordt niet opeens een netto-importeur van Amerikaanse goederen alleen omdat ze tarieven op 0% zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
Kid Buu schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:29:
https://nypost.com/2025/0...ro-after-productive-call/

[Afbeelding]

[...]

Wellicht is dit dus wel gewoon iets waar die tot tevredenheid mee kan komen?
Tevredenheid, ja, maar dan vooral omdat Vietnam zichzelf nu aan Trump aanbiedt als gewillig slachtoffer, aangeeft te zullen toegeven aan zijn druk.

Alsof je de overvaller, die alleen vroeg om je portemonnee, uit eigen beweging ook je horloge en je autosleutels aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31
migchiell schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:02:
[...]

Tevredenheid, ja, maar dan vooral omdat Vietnam zichzelf nu aan Trump aanbiedt als gewillig slachtoffer, aangeeft te zullen toegeven aan zijn druk.

Alsof je de overvaller, die alleen vroeg om je portemonnee, uit eigen beweging ook je horloge en je autosleutels aanbiedt.
op korte termijn kunnen ze ook niet anders dan toegeven, op lange termijn moet je er maar voor zorgen dat meer landen 'klant bij je worden' dan had je dit niet gehad.

geen visie als land, geen plan gemaakt en te lang gedacht dat het wel prima was zo... dat zien we hier in de EU ook met het herbewapenen en losmaken van de NAVO.

zwakke bevolking, letargisch gemaakt door overconsumptie en het goede leven heeft jarenlang de verkeerde politici gekozen en moet nu op de blaren zitten.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trump heeft in ieder geval nu al een zondebok gevonden om de schuld te geven van de economische problemen.

Het kan immers niet zo zijn zijn dat de Grote Leider Himself, de immens populaire en alom geliefde Trunp, zelf ook maar iets met de problemen te maken heeft. Onder geen enkele omstangheid kan dat waar zijn.

Nee, degene die alles gedaan heeft is Lutnick. Een mooie analyse: Amerikaanse minister van Handel dreigt zondebok te worden na invoering importheffingen op ‘Liberation Day’

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50
wildhagen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:27:
Trump heeft in ieder geval nu al een zondebok gevonden om de schuld te geven van de economische problemen.

Het kan immers niet zo zijn zijn dat de Grote Leider Himself, de immens populaire en alom geliefde Trunp, zelf ook maar iets met de problemen te maken heeft. Onder geen enkele omstangheid kan dat waar zijn.

Nee, degene die alles gedaan heeft is Lutnick. Een mooie analyse: Amerikaanse minister van Handel dreigt zondebok te worden na invoering importheffingen op ‘Liberation Day’
Da’s allemaal leuk maar ik vrees dat het “als het fout gaat” al een gepasseerd station is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:27

Amphiebietje

In de blubber

In elk geval heeft Trump's actie flink wat Amerikanen laaiend gemaakt, zeker degenen met een hobby waar in het buitenland bestellen een rol speelt. Ik zie nu forums waar politieke discussie in principe verboden is discussie van de tariffs toch toestaan, zolang het factueel blijft - en aangezien het een feit is dat de berekeningswijze onzinnig is...

Dus ironisch genoeg heeft een actie in het kader van afzakking naar een dictatuur door gebruik te maken van over 40 jaar ingesleten culturele mechanismes waarschijnlijk het bij-effect dat een redelijk groot aantal mensen indirect gaat worden blootgesteld aan de echte feiten, die wegens de opgewekte woede over iets wat ze emotioneel treft een effectieve ingang tot hun psyche krijgen. Whoops.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:45

alienfruit

the alien you never expected

Toch al twee orders uit Amerika verloren door deze tarieven. Gelukkig lopen de orders uit Europa nog wel binnen. We hadden al wel verwacht dat Economisch belabberd zou worden dit jaar. De enkele dingen die we uit Amerika moesten importeren hebben we een vervanger voor gevonden in Europa of binnenlands.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

alienfruit schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:19:
Toch al twee orders uit Amerika verloren door deze tarieven. Gelukkig lopen de orders uit Europa nog wel binnen. We hadden al wel verwacht dat Economisch belabberd zou worden dit jaar. De enkele dingen die we uit Amerika moesten importeren hebben we een vervanger voor gevonden in Europa of binnenlands.
En op die manier draagt Trump toch weer bij aan een duurzamere toekomst. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zwelgje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:20:
[...]

geen visie als land, geen plan gemaakt en te lang gedacht dat het wel prima was zo... dat zien we hier in de EU ook met het herbewapenen en losmaken van de NAVO.
Ik denk dat als je een lijst maakt met landen met beste visie (tja hoe maak je zo'n lijst :p ) dat Vietnam ergens bovenaan staat. 20 jaar geleden reden ze op fietsen, 10 jaar geleden op brommertjes en nu zijn het allemaal auto's. Ja, het geld komt door export naar ontwikkelde landen, maar niet alleen van de VS. Europa, Japan, Zuid Korea investeren daar ook. En voor China werkte het ook (en iets langer geleden voor Zuid Korea, en nog iets langer geleden voor Japan).

Als je ziet hoe snel de steden daar veranderen en de infrastructuur. Ik ben nu 14 jaar met mijn vrouw (ze is vietnamese) en toen begonnen ze een beetje met het verbeteren van de wegen maar had je af en toe nog stukken zand als je van het vliegveld naar hun reed en vloog je af en toe met je hoofd tegen het dak van de auto. Nu is er gewoon een snelweg en die andere weg is ook geasfalteerd en versierd met bloemenperkjes en palmbomen. En de betere wijken in de steden, onvergelijkbaar met wat we hier hebben. Mijn schoonzus woont in zo'n wijk, zelfs hotels zijn hier niet zo luxe. En dat is gewoon een wijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Marzman schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat als je een lijst maakt met landen met beste visie (tja hoe maak je zo'n lijst :p ) dat Vietnam ergens bovenaan staat. 20 jaar geleden reden ze op fietsen, 10 jaar geleden op brommertjes en nu zijn het allemaal auto's. Ja, het geld komt door export naar ontwikkelde landen, maar niet alleen van de VS. Europa, Japan, Zuid Korea investeren daar ook. En voor China werkte het ook (en iets langer geleden voor Zuid Korea, en nog iets langer geleden voor Japan).

Als je ziet hoe snel de steden daar veranderen en de infrastructuur. Ik ben nu 14 jaar met mijn vrouw (ze is vietnamese) en toen begonnen ze een beetje met het verbeteren van de wegen maar had je af en toe nog stukken zand als je van het vliegveld naar hun reed en vloog je af en toe met je hoofd tegen het dak van de auto. Nu is er gewoon een snelweg en die andere weg is ook geasfalteerd en versierd met bloemenperkjes en palmbomen. En de betere wijken in de steden, onvergelijkbaar met wat we hier hebben. Mijn schoonzus woont in zo'n wijk, zelfs hotels zijn hier niet zo luxe. En dat is gewoon een wijk.
dat is dat een visie gericht op zoveel mogelijk export en je daar zwaar afhankelijk van maken. dat blijkt dus niet zo heel slim te zijn als er een tarievenoorlog woedt de komende jaren.

eigen interne markt is er niet genoeg blijkbaar (maar ik ben geen econoom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:30
[...]

Als mensen zo kunnen wonen, betekent het dat er nog heel veel meer niet zo wonen. De bedrijven produceren daar omdat de arbeid zo goedkoop is.

Je zus zit bij de 1%...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Zwelgje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:37:
[...]

dat is dat een visie gericht op zoveel mogelijk export en je daar zwaar afhankelijk van maken. dat blijkt dus niet zo heel slim te zijn als er een tarievenoorlog woedt de komende jaren.

Naar mate de ontwikkelijk stijgt word de interne markt steeds belangrijker lijkt me, aangezien door de deze ontwikkeling de gemiddelde koopkracht ook stijgt ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50
Volgens mij is het belangrijkste voor een land om een stabiele en brede middenstand op te bouwen. En daarnaast naast een productie economie ook een diensten sector en kennis economie. Dat laatste gaat vaak hand in hand met die middenstand. Maar dit vereist wel een lange termijn visie waar je je ook zeker 20 jaar aan vast houdt qua politiek.

Landen die alleen maar een hele rijke bovenlaag hebben en daaronder een heel groot gat en dan allemaal arme mensen, die redden het niet. Landen die alleen afhankelijk zijn van lage lonen productie en/of toerisme ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door olafmol op 05-04-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Helaas is een deel daarvan wel een façade, zoals in de rest van SEA. Het lijkt in eerste instantie heel mooi, tot je ziet hoe snel de gebruikte materialen degraderen, waar het fijnstof voor zorgt en hoe gebouwen niet altijd af zijn (hence: façade).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De vooruitgang die ze er hebben met o.a. tech uit China is trouwens inderdaad wel cool. Het is niet goed voor de privacy, maar oh... wat is het belachelijk handig om een kluisje bij de winkel te openen door alleen maar je gezicht te laten zien :p (geen code, geen gepruts met het deurtje).

Met andere woorden: ja, ze zijn China #2 aan het worden (op meerdere vlakken...), maar kunnen ze dat volhouden met wat Trump er nu allemaal bovenop gooit en de kennis rond wat onvermijdelijk gaat komen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Blijkbaar zijn er dit weekend massieve (voor een zekere waarde van "massieve") anti-Trump protesten gepland door een aantal linkse Amerikaanse organisaties:

https://www.theguardian.c...-trump-protests-hands-off

Zou Trump het al aandurven het leger tegen ze in te zetten? We gaan het zien.
Mocht hij dat doen, dan verwacht ik maandag een nog ergere slachting op de beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:50:
Blijkbaar zijn er dit weekend massieve (voor een zekere waarde van "massieve") anti-Trump protesten gepland door een aantal linkse Amerikaanse organisaties:

https://www.theguardian.c...-trump-protests-hands-off

Zou Trump het al aandurven het leger tegen ze in te zetten? We gaan het zien.
Mocht hij dat doen, dan verwacht ik maandag een nog ergere slachting op de beurzen.
Zou me persoonlijk totaal niet verbazen als hij de demonstranten gaat betitelen als "donestic terrorists" en er het leger inderdaad op af stuurt. Al dan niet et instructies om met scherp of gericht te uren.

Hij heeft immers al vaker laten weten dat hij demonstraties tegen zijn beleid als terrorisme beschouwt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
En Nintendo laat weten dat de Switch 2 voorlopig niet in de USA op de markt komt.
Woensdag onthulde de Japanse spellenfabrikant Nintendo zijn langverwachte console Switch 2. Dat was dezelfde dag waarop de Amerikaanse president Donald Trump zijn hoge invoertarieven aankondigde voor buitenlandse producten die de VS binnen komen.

Ninteno stelde woensdag dat Amerikaanse consumenten "over enkele dagen" al een pre-order konden plaatsen voor een Switch 2. Maar het bedrijf komt daar nu op terug. "Pre-orders voor Nintendo Switch 2 in de VS zullen niet op 9 april 2025 beginnen. Zo kan de mogelijke impact van tarieven en veranderende marktomstandigheden beoordeeld worden", klinkt het in een verklaring.

Japan kreeg een invoertarief van 24 procent opgelegd, dat vanaf 9 april moet ingaan. Het betekent hogere kosten, die Nintendo ofwel zelf moet slikken ofwel aan de consument moet doorrekenen.

Nintendo zegt dat de timing voor het plaatsen van pre-orders "op een later tijdstip zou worden bijgewerkt." De lanceerdatum van 5 juni wordt niet uitgesteld.

Voorlopig zijn er geen aanwijzingen dat pre-orders in andere landen worden beïnvloed.
Uit een live-blog van VRT-NWS

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Arator schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:15:
En Nintendo laat weten dat de Switch 2 voorlopig niet in de USA op de markt komt.

[...]

Uit een live-blog van VRT-NWS
Klopt, was gisteren ook op de frontpage in het nieuws: nieuws: Nintendo stelt preorders voor Switch 2 in VS uit vanwege importheffin...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:27
wildhagen schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:00:
[...]

Zou me persoonlijk totaal niet verbazen als hij de demonstranten gaat betitelen als "donestic terrorists" en er het leger inderdaad op af stuurt. Al dan niet et instructies om met scherp of gericht te uren.

Hij heeft immers al vaker laten weten dat hij demonstraties tegen zijn beleid als terrorisme beschouwt.
En wat als ze terugschieten?

Stel u voor dat Trump een EO moet opstellen om wapenbezit aan banden te leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 05-04-2025 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wozmro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:33:
[...]

Stel u voor dat Trump een EO moet opstellen om wapenbezit aan banden te leggen.
Dan wordt het een eenzijdige slachtpartij waar heel veel studenten bij omkomen. Vergeet niet dat het leger beter getraind is, beter georganiseerd en over pantserwagens en ander zwaar materieel beschikt. Zelfs tegen de "gewone" oproerpolitie zullen bewapende studenten het altijd afleggen.

Het zou voor Trump een geschenk uit de hemel zijn als er beelden opduiken van "domestic terrorists" die op de politie of het leger zouden schieten. Zijn eigen aanhangers zouden het helemaal fantastisch vinden en het zou hem een excuus geven voor harde actie tegen "links".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wozmro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:33:
[...]
Dat zou Trump graag zien .. want dan heeft hij een excuus om de Insurrection Act in te schakelen ... En daarmee nog meer vrijheid krijgt om te handelen zoals hij wil ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zwelgje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:37:
[...]

Het is een ontwikkelingsland dat in een razend tempo rijker wordt, als je alleen naar je eigen interne markt kijkt dan blijft iedereen op zijn rijstveld zitten en de lokale markt en blijf je een ontwikkelingsland.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:57
"Hoe ga ik om met mijn handelspartners?"
"My advice to every country right now is do not retaliate. Sit back, take it in, let's see how it goes. Because if you retaliate, there will be escalation," Bessent said Wednesday in an interview on "Special Report" shortly after the announcement. "If you don't retaliate, this is the high-water mark."
Bron: https://www.foxnews.com/m...ng-liberation-day-tariffs
Bijbehorende video, rond 01:40: https://www.foxnews.com/video/6370948756112

Wat een pestgedrag dit... Wij openen de aanval, maar o wee als je terugvecht, dan zijn wij genoodzaakt wraak te nemen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Iemand Rachel Maddow al gezien over Ron Vara, de "tariff expert" die Trumps beleid heeft geïnspireerd? Blijkt een fictief persoon te zijn, bedacht door Peter Navarro (een anagram van Ron Vara).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:10
skimine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:43:

[...]

Wat een pestgedrag dit... Wij openen de aanval, maar o wee als je terugvecht, dan zijn wij genoodzaakt wraak te nemen. 8)7
Eigenlijk zou dit ons niet moeten verbazen. De VS heeft zich altijd zo opgesteld, of het nou om handel gaat, wetgeving of oorlog.

In het Midden-Oosten zijn ze altijd goed geweest in snel en ongezien zware bommen droppen vanuit de lucht, maar vervolgens mag je als land niks terugdoen. Want dat is dan een 'oorlogsverklaring'.

Wetgeving idem; privacy wetgeving van de EU dat eigenlijk ook een beetje een reactie is op dingen zoals de Patriot Act worden ook als doorn in het oog gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

https://www.politico.eu/a...-alarm-over-reserves-usa/

Sommige kranten extrapoleren dit naar "Duitsland gaat haar goud opeisen", wat wel heel voorbarig is, maar dit is wederom een openbaar vertoon van wantrouwen in de VS als (handels)partner.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

nst6ldr schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:22:
https://www.politico.eu/a...-alarm-over-reserves-usa/

Sommige kranten extrapoleren dit naar "Duitsland gaat haar goud opeisen", wat wel heel voorbarig is, maar dit is wederom een openbaar vertoon van wantrouwen in de VS als (handels)partner.
Het mooie aan die reserves is dat ze eigenlijk onderpand zijn voor (monetair) vertrouwen. Dus haal je eigen reserves weg en dat staat gelijk aan het opzeggen van vertrouwen, maar andersom werkt het ook: Als het land dat de voorraden beheert ze aanraakt zonder toestemming, dan blazen ze het internationale vertrouwen in de eigen munt op.

Nu reken ik er op dat Trump en co. dat mechanisme niet begrijpen, en dus hebberig gaan zijn en het goud gaan innemen, met als resultaat dat de dollar in elkaar stort. Vervolgens zullen ze met Crypto aan komen zetten als vervanging, maar ja, die is zo ondoorzichtig als de pest (want virtueel) en dan heb je ook nog steeds vertrouwen nodig, dus dat zal niet werken. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
drfruit schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:01:
Iemand Rachel Maddow al gezien over Ron Vara, de "tariff expert" die Trumps beleid heeft geïnspireerd? Blijkt een fictief persoon te zijn, bedacht door Peter Navarro (een anagram van Ron Vara).
Interessant. https://www.msnbc.com/rac...bal-disaster-236611653893

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:01:
[...]

Zelfs tegen de "gewone" oproerpolitie zullen bewapende studenten het altijd afleggen.
De "gewone" oproerpolitie heeft in de VS ook tot bepaalde mate pantserwagens ( MRAP's ), mede dankzij een programma als het Law Enforcement Support Office. Waarom ze ooit dachten dat dit nodig of nuttig was blijft ook wel een vraagteken. Het is en blijft een bijzonder land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
alienfruit schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:19:
Het interessante is dat juist de andere landen waar we voorheen minder zaken mee deden nu juist wel interessant worden; het lijkt er zelfs op dat China, Zuid Korea en Japan meer samen gaan werken... hoe dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:13:
[...]

Het interessante is dat juist de andere landen waar we voorheen minder zaken mee deden nu juist wel interessant worden; het lijkt er zelfs op dat China, Zuid Korea en Japan meer samen gaan werken... hoe dan 8)7
The enemy of my enemy is my friend

De VS stelt zich nu duidelijk op als bondgenoot van Rusland (geheel "toevallig" dat dat één van de 2 landen is die géén (nieuwe) importheffingen opgelegd kregen....), en als de vijand van de rest van de wereld.

Die rest van de wereld kruipt dan dichter naar elkaar toe. Dat zie je nu dus met China, Japan en Zuid-Korea al beginnen, en ik verwacht dat er nog wel meer landen/combinaties naar elkaar toe zullen groeien om de VS als gezamenlijke vijand tegenwicht te kunnen bieden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
https://fortune.com/2025/...g-president-donald-trump/

wat is het, die 'big bazooka'
That plan could involve the Anti-Coercion Instrument (ACI), allowing the bloc to place market limitations on service companies that could hit American tech or Wall Street. Put in place in 2023, the ACI allows the bloc to respond to coercion through diplomatic means by any retaliatory measure necessary like import or export restrictions or limitations on access to the European market.
en bovenal: wat kun je er dan precies mee doen?
According to a preliminary plan obtained by DealBook, in response to tariffs, the EU officials have brought up the possibility of implementing ACI to limit American banks’ ability to access the bloc’s public procurements market, essentially barring banks from projects worth $2.18 trillion each year. Additionally, the plan suggested targeting the roughly $327.02 billion annual flow of European investment into American companies.
Als ik vele mogelijke reacties lees, vermoed ik dat men zich niet heel precies heeft ingelezen in waar landen en unies mee terug kunnen slaan. Deze maatregel zou wel heel veel problemen kunnen veroorzaken door niet alleen afzetmarkten weg te nemen maar ook een gigantische sloot investeringsgelden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:57
Napo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:48:
[...]

De "gewone" oproerpolitie heeft in de VS ook tot bepaalde mate pantserwagens ( MRAP's ), mede dankzij een programma als het Law Enforcement Support Office. Waarom ze ooit dachten dat dit nodig of nuttig was blijft ook wel een vraagteken. Het is en blijft een bijzonder land.
De geschiedenis van de militarisering van de Amerikaanse politiemachten is mooi samengevat in deze video van 8 minuten: YouTube: Why America's police look like soldiers

Samenvatting:
War on drugs -> betere samenwerking nodig tussen politie en leger
1033 programma -> politiedepartementen kunnen overtollig militair materieel lenen
Uitbreiding 1033 programma -> niet meer gelimiteerd tot gebruik voor drugsgerelateerde zaken
Terugtrekking uit Irak -> grote instroom van overtollig militair materieel
En als de politie eenmaal zover gemilitariseerd is, is er niet echt een weg meer terug...
Daar komt the Law of the instrument ook weer om de hoek kijken; stel eens voor hoe anders protesten en rellen in Nederland eruit zouden zien als de ME in plaats van wapenstokken aanvalsgeweren zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skimine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:43:

[...]

Ik beschreef gisteren al het script :| Dit is onderdeel van de victim blaming scope: “please don’t make us do this”.

Er gaat nog meer komen, maar kritiek punt hier is dat het cyclisch is. Dus niet een lineaire progressie en dat was het dan, nee. Een cyclus van scripts op een curve van telkens meer / erger / harder.

En hoe meer je jezelf presenteert, zoals bijvoorbeeld vanuit transactionalisme, de valstrik van “de deal maken”, des te meer je jezelf als buffet serveert.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polthemol schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:28:
https://fortune.com/2025/...g-president-donald-trump/

wat is het, die 'big bazooka'

[...]

en bovenal: wat kun je er dan precies mee doen?

[...]

Als ik vele mogelijke reacties lees, vermoed ik dat men zich niet heel precies heeft ingelezen in waar landen en unies mee terug kunnen slaan. Dese maatregel zou wel heel veel problemen kunnen veroorzaken door niet alleen afzetmarkten weg te nemen maar ook een gigantische sloot investeringsgelden.
Primair punt van aandacht hierbij zijn big data, big tech, big banking. Net als bij Brexit, zet niet zelf de hefboom, schep een dynamiek waar men van binnen uit dat doet.

Complicatie in deze zit hem in de twee scholen, als ik dat zo kan stellen, binnen het Europese. De een erkent dat die drie een vector van autoritarisme vormen, beseffen dus dat het potentieel voor interne hefboom laag is. De ander erkent dat gegeven niet, want gescheiden machten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skimine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:29:
[...]

De geschiedenis van de militarisering van de Amerikaanse politiemachten is mooi samengevat in deze video van 8 minuten: YouTube: Why America's police look like soldiers

Samenvatting:
War on drugs -> betere samenwerking nodig tussen politie en leger
1033 programma -> politiedepartementen kunnen overtollig militair materieel lenen
Uitbreiding 1033 programma -> niet meer gelimiteerd tot gebruik voor drugsgerelateerde zaken
Terugtrekking uit Irak -> grote instroom van overtollig militair materieel
En als de politie eenmaal zover gemilitariseerd is, is er niet echt een weg meer terug...
Daar komt the Law of the instrument ook weer om de hoek kijken; stel eens voor hoe anders protesten en rellen in Nederland eruit zouden zien als de ME in plaats van wapenstokken aanvalsgeweren zou hebben.
Zie Copaganda, inderdaad :| Naadloos verlengstuk van militarized capitalism.

Voor wie in België woont en zich de geschiedenis herinnert van de jaren van lood, dit gaat vele malen verder, dieper en erger dan dat. Systemisch karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:34:
[...]

Het mooie aan die reserves is dat ze eigenlijk onderpand zijn voor (monetair) vertrouwen. Dus haal je eigen reserves weg en dat staat gelijk aan het opzeggen van vertrouwen, maar andersom werkt het ook: Als het land dat de voorraden beheert ze aanraakt zonder toestemming, dan blazen ze het internationale vertrouwen in de eigen munt op.

Nu reken ik er op dat Trump en co. dat mechanisme niet begrijpen, en dus hebberig gaan zijn en het goud gaan innemen, met als resultaat dat de dollar in elkaar stort. Vervolgens zullen ze met Crypto aan komen zetten als vervanging, maar ja, die is zo ondoorzichtig als de pest (want virtueel) en dan heb je ook nog steeds vertrouwen nodig, dus dat zal niet werken. ;w
Maar het gaat er dus niet om dat het werkt. De dekking is het vraagstuk of het kan werken -> gedragseffecten -> ruimte voor toepassing van agenda.

Men schept stelselmatig een dynamiek van trends waar termijneffecten zo langzamerhand heel erg overeenkomen met de condities van fiscaal-monetair beleid in Weimar Duitsland zoals geinstigeerd door Hjalmar Schacht.

Maak de gaten. Doe de afbraak. Kom op met drama. Kom op met pseudo-alternatief. Op gegeven moment moet je de put dempen, en dan is alles gerechtvaardigd om dat te doen.

En de enige weg dan is die van plundering. Conflagratie.

Waarom denk je dat in het Europese bankwezen zelfs de Zwitsers aan de bel trekken. Men herkent een cumulatief patroon met verontrustende resonantie met specifieke oude geschiedenis waar iedereen van stelde dat het voor altijd voorbij was, voor altijd gesloten, die trukendoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Zijn deze hier al voorbijgekomen? Wanneer IFW in Kiel gelijk krijgt dan zijn deze tarieven toch wel een heel bijzonder geval van in je eigen voet schieten:

Afbeeldingslocatie: https://www.ifw-kiel.de/fileadmin/Dateiverwaltung/Media/Images/News_Press_Releases/2025/mi2025-04-03_exports.svg

Afbeeldingslocatie: https://www.ifw-kiel.de/fileadmin/Dateiverwaltung/Media/Images/News_Press_Releases/2025/mi2025-04-03_price_index.svg

Afbeeldingslocatie: https://www.ifw-kiel.de/fileadmin/Dateiverwaltung/Media/Images/News_Press_Releases/2025/mi2025-04-03_realproduction.svg

Met name 20% minder export en 7% extra inflatie zou ik me als Amerikaan een beetje zorgen over maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De wereldwijde handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend zal niet makkelijk worden voor de Verenigde Staten, maar zal volgens hem wel een ‘economische revolutie’ veroorzaken voor de Amerikaanse bevolking.

Dat schreef Trump zaterdag op zijn socialemediaplatform Truth Social.‘Houdt vol, het wordt niet makkelijk. Dit is een economische revolutie, het eindresultaat zal historisch zijn.’ Volgens de Amerikaanse president zal zijn beleid van importheffingen op buitenlandse goederen zorgen voor een terugkeer van banen en bedrijfsactiviteit naar de VS in een mate die nooit eerder is gezien. ‘We zullen winnen’, aldus Trump.
Bron en meer info: https://www.bndestem.nl/b...ische-revolutie~a0dac8ca/

Mijn god zeg, wat heeft die man gesnoven? Ik wil dat ook, het is behoorlijk sterk spul als je echt zo ontspoord bent dat je dit gelooft...

In één ding ben ik het echter wel met hem eens: het zal zeker historisch zijn wat hij gaat bereiken. Alleen denk ik niet dat dat de manier is die hij bedoelt....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik blijf me steeds afvragen of wij iets over het hoofd zien. Zijn er stiekem hele slimme mensen in Trump's inner circle waardoor zijn handelsoorlog wellicht echt kan gaan werken? Laten ze de aandelenbeurs bewust crashen met een of ander geniaal vervolg op de lange termijn?

Of doet Trump echt maar wat en heeft hij enkel ja-knikkers om zich heen die geen tegenspraak durven te geven en wordt dit daadwerkelijke de economische ondergang van de VS zoals de rest van de wereld lijkt te denken? Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat deze administratie echt zo stom is als dat het momenteel overkomt naar de buitenwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Vanuit zijn standpunt zal het waarschijnlijk wel geniaal zijn. Voor zijn miljardairsbubbel.

Niet vergeten dat de segregatie tussen arm en rijk heel groot is. Ook bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 13:09
kazuka schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:35:
Ik blijf me steeds afvragen of wij iets over het hoofd zien.
Niet alleen Trump's manier van politiek bedrijven maar ook zijn doel is ongebruikelijk.
De manier van politiek bedrijven is volop liegen en misleiden. Dus als hij zegt dat ie het beste voor heeft met de Amerikaanse bevolking: flinke schep zout erbij.
Voor het doel zie Project 2025, en hoe mensen zoals Peter Thiel en Vance denken over de inrichting van regering en samenleving.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:59:
[...]

Maar het gaat er dus niet om dat het werkt. De dekking is het vraagstuk of het kan werken -> gedragseffecten -> ruimte voor toepassing van agenda.

Men schept stelselmatig een dynamiek van trends waar termijneffecten zo langzamerhand heel erg overeenkomen met de condities van fiscaal-monetair beleid in Weimar Duitsland zoals geinstigeerd door Hjalmar Schacht.

Maak de gaten. Doe de afbraak. Kom op met drama. Kom op met pseudo-alternatief. Op gegeven moment moet je de put dempen, en dan is alles gerechtvaardigd om dat te doen.

En de enige weg dan is die van plundering. Conflagratie.

Waarom denk je dat in het Europese bankwezen zelfs de Zwitsers aan de bel trekken. Men herkent een cumulatief patroon met verontrustende resonantie met specifieke oude geschiedenis waar iedereen van stelde dat het voor altijd voorbij was, voor altijd gesloten, die trukendoos.
Wel, ik heb ook een bijkomende vraag die luidt: Wie bezit het Amerikaanse schuldpapier?

En dan nog wat vragen:

En wat gebeurt er als de VS proberen te doen alsof de schulden ofwel niet bestaan, ofwel ongeldig zijn? Eigenlijk vermoed ik dat deze vraag, en de vorige, niet van belang is...

Welke bedrijven en fondsen hebben op mysterieuze wijze geen last gehad van de tariffs-aankondiging (d.w.z. ze hadden er last van moeten hebben, maar dat was niet zo...)?

Is er vreemd valuta-verkeer geweest (ruim) voor of tijdens Trump's aankondiging?

Is Crypto een red herring? Ik vermoed dat het te volatiel is om voor lange termijn zaken te worden gebruikt...handig om snel wat wit te wassen, dat wel, en om geld van (onwetende) anderen te verkrijgen zonder dat je vast zit aan een notaris, regels, of wat dan ook (crypto-eigenaren zijn useful idiots in deze).

Zo ja, welke commodity of ander iets wordt gebruikt als eigenlijk dollar-alternatief? Potentiële ontginning van gebied in de toekomst te verkrijgen via maffia-praktijken? Het moet iets zijn dat zowel stabiel als onzichtbaar als te monopoliseren is. D.w.z. een future, vatbaar in een papiertje of token. Overigens ook een useful idiots mechanisme, want de kans dat het token later weer verzilverd kan worden, is nooit 100%.

Ah, je zou crypto kunnen combineren met futures voor een mooie pyramidale constructie waarbij je een solide basis bouwt van useful idiots die gewone crypto investeringen doen, met daar boven een deel rijkere gebruikers (ook idiots) dat denkt dat crypto hen later toegang gaat geven tot fenomenale hoeveelheden fysieke resources die gewoon wachten te worden ontgonnen, met aan de top degenen die er eigenlijk alleen maar zitten om de dusdanig verkregen fondsen te verzamelen en te hergebruiken voor hun eigen doelen. Je hoeft dan niet eens in de eerste munten te hebben geïnvesteerd, enkel het algoritme te hebben gestart(!). Heb ik Satoshi Nakamoto gevonden? ;)

Dan is de reden dat de dollar moet crashen dat hij in de ogen van Trump's backers nutteloos is geworden.

Op zich lijkt mij dan een redelijke reactie om alle niet-goedgekeurde cryptomunten per direct te verbieden, en de useful idiots te forceren hun investering terug te vragen, om de stenen uit de basis van de pyramide weg te halen.
Iets wat China geloof ik al heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ik blijf me steeds afvragen of wij iets over het hoofd zien. Zijn er stiekem hele slimme mensen in Trump's inner circle waardoor zijn handelsoorlog wellicht echt kan gaan werken? Laten ze de aandelenbeurs bewust crashen met een of ander geniaal vervolg op de lange termijn?
Als ik het correct heb, dan is het doel een economische oorlog te starten die ertoe moet leiden dat landen op economisch vlak kunnen worden overgenomen om geheel ontgonnen te worden, op alle vlakken, hoe onethisch ook (mensen zijn in deze enkel een grondstof). Als landen dat niet willen, bestaat de mogelijkheid tot een gerichte werkelijke oorlog om ze te onderwerpen, na vele dreigementen en extra druk. Alles om een kleine elite boven iedereen te zetten.

Might makes Right to the extreme.

Niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 19:01

boesOne

meuh

Of doet Trump echt maar wat en heeft hij enkel ja-knikkers om zich heen die geen tegenspraak durven te geven en wordt dit daadwerkelijke de economische ondergang van de VS zoals de rest van de wereld lijkt te denken? Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat deze administratie echt zo stom is als dat het momenteel overkomt naar de buitenwacht.
Je moet in je achterhoofd blijven houden wat het doel is: omverwerping van de bestaande wereldorde, zodat er ruimte komt voor iets anders.

In dat licht is zijn handelen prima verklaarbaar en zelfs consistent.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 15:57

ericplan

5180 Wp PV

@Amphiebietje Bedoel je de staatsschuld of alle schulden, ook van de huishoudens? Want ook daar ziet het er vreemd uit. Heb helaas te weinig kennis van economie om alles te duiden. https://www-fool-com.tran...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

Het gerucht gaat dat hij de markten laat crashen zodat de grote bedrijven/investeerders "goedkoop" veel terug te kunnen kopen. Probleem is alleen dat de rest van de wereld niet mee lijkt te spelen (gelukkig maar), recessie kans lijkt groot, helemaal als men besluit om de Euro straks aan te houden ipv de Dollar bijv... dan stort de hele VS in.

In het verleden liet de wereld vaker over zich heen lopen en ging men als brave schoothondjes overstag, ik verwacht dat dit niet meer het geval gaat zijn. Zeker omdat de Europese defensie industrie toch al in wederopbouw was sinds Oekraïne, dat is/was toch wel grootste heikele punt van Amerikaanse support.

Misschien stom, maar dit hele scenario doet mij aan de vooravond van de film "Civil War" denken:
IMDB: Civil War (2024)

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 05-04-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@Virtuozzo Als de Zwitsers zich zorgen maken, neem ik aan dat er iets is dat raakt aan het bankgeheim waardoor ze het er niet direct over kunnen hebben, maar waar ze wel spooked van raken. Waarschijnlijk in de trant van een hoop rekeningen die plots gelijktijdig ongebruikelijke activiteit hebben die zowel individueel de regels net niet overtreden als tezamen zeer zorgelijk zijn wegens de afkomst, bestemming en richting van de transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@ericplan In eerste instantie de staatsschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

ArcticWolf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:13:
[...]

Het gerucht gaat dat hij de markten laat crashen zodat de grote bedrijven/investeerders "goedkoop" veel terug te kunnen kopen. Probleem is alleen dat de rest van de wereld niet mee lijkt te spelen (gelukkig maar), recessie kans lijkt groot, helemaal als men besluit om de Euro straks aan te houden ipv de Dollar bijv... dan stort de hele VS in.
Een ander probleem schijnt te zijn dat sommige hedge funds zo hongerig zijn geweest dat ze door hun kapitaal heen zijn gebrand, waardoor ze nu zelf bij de grote banken moeten aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Amphiebietje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:55:
[...]

Wel, ik heb ook een bijkomende vraag die luidt: Wie bezit het Amerikaanse schuldpapier?

En dan nog wat vragen:

En wat gebeurt er als de VS proberen te doen alsof de schulden ofwel niet bestaan, ofwel ongeldig zijn? Eigenlijk vermoed ik dat deze vraag, en de vorige, niet van belang is...

Welke bedrijven en fondsen hebben op mysterieuze wijze geen last gehad van de tariffs-aankondiging (d.w.z. ze hadden er last van moeten hebben, maar dat was niet zo...)?
Niet mysterieus:

‘Oligarchy’: Trump exempts big oil donors from tariffs package
https://www.theguardian.c...fs?CMP=Share_iOSApp_Other

De olie industrie is ook een lievertje van minister v financiën Russel Vought.
Is Crypto een red herring?
Volgens sommige crypto handelaren is Trump coin obviously een zgn shitcoin; het doel ervan is om donaties aan Trump te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

BadRespawn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:31:

Niet mysterieus:

[...]

Volgens sommige crypto handelaren is Trump coin obviously een zgn shitcoin; het doel ervan is om donaties aan Trump te maken.
Dat zijn de bedrijven die buiten de tariffs vallen. Ik bedoelde bedrijven die wel klappen op de beurs hadden moeten krijgen, maar dat niet deden (zoals blijkbaar Unilever op dag 1 na Trump's aankondiging).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
Er wordt gesuggereerd dat Trump dit zou doen om geforceerd een krimp van de economie en inflatie te bewerkstelligen. Dit omdat er veel 10-year bonds binnenkort hergefinancierd zouden moeten lopen, en dat is nu tegen een hogere rente (4,5%) dan toen (2%). Die renteverhoging kan de VS niet betalen.
Met een crash gaat de rente omlaag en inflatie omhoog, verdampen de schulden.

Maar dat zou suggereren dat Trump nadenkt over secundaire effecten en zorgen heeft over het land/burgers. En daar heb ik hem nog niet eerder op betrapt.

Tegelijkertijd past het wel bij een financier/vastgoed sjacheraar om zo veel mogelijk assets te hebben maar op papier zo min mogelijk en proberen de banken te misleiden.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 06-04-2025 09:17 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:56:

Klinkt goed maar de gemiddelde Amerikaan is afhankelijk van aandelen om hun pensioen te financieren. Die mensen gaan het niet waarderen dat ze straks niet met pensioen kunnen omdat Trump hun spaarpotje heeft verbrand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
downtime schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:15:
[...]

Klinkt goed maar de gemiddelde Amerikaan is afhankelijk van aandelen om hun pensioen te financieren. Die mensen gaan het niet waarderen dat ze straks niet met pensioen kunnen omdat Trump hun spaarpotje heeft verbrand.
Denk je oprecht dat Trump zo ver nadenkt?
* DropjesLover mompelt iets over USAID en Amerikaanse boeren...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
[...]

Ik verwacht niet dat hij zich daar druk over maakt, zolang hij kan golfen en de burgers laten betalen ervoor interesseert het hem allemaal niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DropjesLover schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:18:
[...]

Denk je oprecht dat Trump zo ver nadenkt?
Nee. Maar dat Trump het verband tussen tarieven en de economie niet snapt wil niet zeggen dat de gemiddelde Amerikaan het hem niet duidelijk gaat maken als er weer verkiezingen komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:23:
[...]

Nee. Maar dat Trump het verband tussen tarieven en de economie niet snapt wil niet zeggen dat de gemiddelde Amerikaan het hem niet duidelijk gaat maken als er weer verkiezingen komen.
Die komen er niet. Dat is nou net de truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DropjesLover schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:56:
Er wordt gesuggereerd dat Trump dit zou doen om geforceerd een krimp van de economie en inflatie te bewerkstelligen. Dit omdat er veel 10-year bonds binnenkort hergefinancierd zouden moeten lopen, en dat is nu tegen een hogere rente (4,5%) dan toen (2%). Die renteverhoging kan de VS niet betalen.

Maar dat zou suggereren dat Trump nadenkt en zorgen heeft over het land enzo. En daar heb ik hem nog niet eerder op betrapt.
Ik vrees eerder dat er wat vriendjes van Trump uit zijn op goedkope overnames en gratis marktaandeel door faillissementen van concurrenten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 17:13
Als je bereid bent zo'n potentiele gifpil te slikken op basis van het advies van één persoon dan is dat reden genoeg voor preventieve opname in een kliniek. Dat die ene persoon op zijn beurt fictieve bronnen verzint is ook gestoord maar eigenlijk ondergeschikt. Overigens een gifpil voor de hele wereld maar eigen schuld, dan hadden wij maar op Harris moeten stemmen :/

offtopic:
Het doet een beetje denken aan Being There met Peter Sellers, waarin Chance, the gardener door allerlei toeval ineens als topadviseur van de president is benoemd, op basis van Chance zijn vage niet gerelateerde prietpraat, wat door weer ander toeval door de president als magisch helder inzicht werd gezien waardoor Chance als topadviseur werd benoemd.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:46:
[...]

Jawel hoor, gewoon achteraf 60k stemmen laten aanpassen of ongeschikt laten verklaren, zoals in North Carolina:

https://www.commondreams.org/news/allison-riggs-nc
Riggs' GOP challenger, Judge Jefferson Griffin, lost by 734 votes—but rather than conceding, he has sought to have select ballots thrown out. In Friday's 2-1 decision, Republican Judges Fred Gore and John Tyson gave the targeted citizens 15 days to provide documentation to election workers confirming their eligibility to vote. If they don't do so, their votes could be discarded.
Ik heb het eerder ergens voorbij zien komen, maar ben even kwijt welk topic het ook alweer was.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

Ik ook niet. Een ding, trump weet wel dat hij zich goed moet laten adviseren, en heeft slimme mensen in zijn inner-circle.
Ik verwacht dat hier nog een langer termijn plan inzit, waarvan we nu nog niet weten hoe zich dat ontwikkelt.
Dat kan echt niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Helaas tegenwoordig in Nederland ook, met dat 'nieuwe pensioenstelsel' (wat eigenlijk gewoon ieder voor zich is net als in Amerika). Dat kan daar ook extra gevolgen voor hebben.

Het stomme is in Amerika nog dat ik weinig berouw zie van hun kiesgedrag. Trump weet het allemaal slim te spinnen en iedereen de schuld te geven behalve hijzelf. Zie dit bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25...r-steun-voor-trump-blijft

Het probleem is; op die manier is het alleen maar gunstig voor Trump om veel narigheid te creeren. Want alle negatieve dingen die gebeuren door zijn beleid wimpelt hij gewoon af op zijn tegenstanders, buitenland enz. En zijn achterban wordt alleen maar kwader. Niet bepaald een constructieve manier om politiek te bedrijven maar het houdt hem wel in het zadel.

[ Voor 18% gewijzigd door Llopigat op 05-04-2025 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:04
Llopigat schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:42:
[...]

Helaas tegenwoordig in Nederland ook, met dat 'nieuwe pensioenstelsel' (wat eigenlijk gewoon ieder voor zich is net als in Amerika). Dat kan daar ook extra gevolgen voor hebben.

Het stomme is in Amerika nog dat ik weinig berouw zie van hun kiesgedrag. Trump weet het allemaal slim te spinnen en iedereen de schuld te geven behalve hijzelf. Zie dit bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25...r-steun-voor-trump-blijft

Het probleem is; op die manier is het alleen maar gunstig voor Trump om veel narigheid te creeren. Want alle negatieve dingen die gebeuren door zijn beleid wimpelt hij gewoon af op zijn tegenstanders, buitenland enz. En zijn achterban wordt alleen maar kwader. Niet bepaald een constructieve manier om politiek te bedrijven maar het houdt hem wel in het zadel.
Dat berouw begint inmiddels te komen:
NOS Nieuws • Vandaag, 21:27 Amerikanen van Hawaï tot Washington de straat op tegen Trump: 'Stop de chaos'

[ Voor 5% gewijzigd door CrazyFool op 05-04-2025 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
BadRespawn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:31:
[quote]Amphiebietje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:55:
[...]

En dan nog wat vragen:

Niet mysterieus:

[...]

Schulden niet afbetalen kun je 1x doen, daarna wil niemand nog geld aan je lenen en ben je alsnog failliet.

Ja die Trump coin is inderdaad een vehikel voor corruptie. Zou me niks verbazen als je de tarieven kan opheffen door een 100 miljoen positie in Trump coin te nemen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HEY_DUDE schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:15:
[...]

Schulden niet afbetalen kun je 1x doen, daarna wil niemand nog geld aan je lenen en ben je alsnog failliet.
Zet dat eens in perspectief van Trump’s pad, en dat van de spreekwoordelijke 10% van de VS.

Fundamenteel anders dan hier. Men leeft juist vanuit het niet afbetalen van schulden, als dynamiek is juist het fundament het gebruik en zelfs het misbruik van schulden. Het denken is geen match.

Ja, dat punt komt op gegeven moment, maar kijk dan naar het patroon aanwezig wanneer men dergelijk punt nadert. Reflexieve toepassing? Crisis, conflagratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja die Trump coin is inderdaad een vehikel voor corruptie. Zou me niks verbazen als je de tarieven kan opheffen door een 100 miljoen positie in Trump coin te nemen,
Dat geldt voor elk ander land inderdaad.

Maar zolang de dollar de facto de wereld munt is, is het een kwestie van de persen aan zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Llopigat schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:42:
[...]

Nja, dat nieuwe pensioenstelsel is dan ook weer zo’n pijnlijk voorbeeld van zaken die te herleiden zijn tot de valstrikken van advisory circuits en denkbeelden die hun wortels hebben in de beeldvorming omtrent en de gepopulariseerde narratieven uit de VS.

Ik hoop dat mensen in de Kamer een beetje opgelet hebben met wat de afgelopen dagen precies verdampt is in de VS. Nogal wat pensioenen. Fantastisch stelsel 8)7

Maar goed, dit is ook weer iets van bewustwording, Big Picture, fasen van rouw. Voor met name het Nederlandse ligt hier een enorme taak voor media en journalistiek, het post mortem van de lijnen waarop wij volgen, en de meet- én zichtbare onvermijdelijke resultaten daarvan.

Of we nu kijken naar de perikelen van academisch landschap, media landschap, onderwijs, pensioenstelsel, bancaire drama’s, als we eens even eerlijk kunnen en willen zijn is het stuk voor stuk overgenomen van zaken en gedachtegoed uit de VS.

Hoe slim is Nederland. Dat zal moeten blijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:35:
[...]

Ik ook niet. Een ding, trump weet wel dat hij zich goed moet laten adviseren, en heeft slimme mensen in zijn inner-circle.
Ik verwacht dat hier nog een langer termijn plan inzit, waarvan we nu nog niet weten hoe zich dat ontwikkelt.
Dat kan echt niet anders.
Die plannen zijn er ook, absoluut. Maar met Trump heeft het weinig te doen, behoudens in die zin dat hij al vanuit zijn vorming door fixers als Roy Cohn de geloofsvalstrikken behorende bij die plannen met de paplepel heeft binnengekregen. Dit tariffs drama is daar tekstboek voorbeeld van.

Trump is gewoon uitvoerder van die plannen.

Maar dan wordt het gevoelig, want die plannen die zijn al decennia oud, net als het denken erachter nog ouder is. En dan wordt het voor ons hier moeilijk, want dat kunnen we ons moeilijk voorstellen. Het conflicteert ook met onze perceptie, want het idee dat we zo lang blind geweest zijn? Dat is nogal een confrontatie.

Toch is dit een meetbare realiteit. Dat Project 2025 is een partiële herverpakking van wat Paul Weyrich al begin jaren ‘80 formuleerde als draaiboek. Wat opgepikt werd door zowel de corporatisten als de zeloten.

Nee, geen evil masterplan. Geen James Bond villains. Gewoon gestoorde mensen met disproportionele middelen en gestoord denken - wat te lang teveel ruimte heeft gekregen omdat a) we het niet serieus namen en b) ze slim genoeg waren om gebruik te maken van onze normale sociale psychologie.

Zoals valstrikken van normalisatie en conformisme. Dit is niet voor het eerst, het is archetypisch bij elke cyclus van autoritarisme. We zien iets op de bühne, we zien iemand op de stoel zitten, dus het moet wel conform zijn - het bestel onderschrijven. Want we delen toch allemaal wel ergens iets, zeker collectieve afhankelijkheden.

Nou, nee dus. Autoritarisme is toxisch, mogelijk gemaakt door wat non-conform is, maar zich voordoet als conform. Dat hellend vlak is de ruimte die het neemt.

Dit is geen speelveld van Koude Oorlog meer. De tijd van “because Russians love their children too” is voorbij. Autoritarisme is een dynamiek van misbruikers. Om het gruwelijk scherp te stellen, kinderen interesseren hen niet. Zeker niet de eigen, alles is gereedschap en grondstof, misbruik is mechanisme van macht.

Het wordt tijd dat we beseffen wat hyperparasitisme echt is.

Enfin, die plannen, ja. Die zijn er. Gezond zijn ze niet. Heel simplistisch gesteld, het is allemaal geënt op de goede oude tijden van feodalisme, might makes right, en de vereiste van grensoverschrijdend gedrag als norm.

Maakt niet uit welk gereedschap dan geselecteerd wordt, welke marketing erbij zit, dat is links- of rechtsom destructief - en dan komen we weer exact uit bij dat denken bij hyperparasitisme.

We weten hoe het eindigt. We hoeven de geschiedenisboeken maar open te slaan.

En ja, onderschat niet hoe gestoord het denken is. Hier zit een basaal conflict tussen barbaren en beschaving. Het cultisme is inherent. Maar ja, wij zien bijvoorbeeld dit drama, en we kijken weg. Terwijl juist dat soort figuren actoren van een breder netwerk zijn, waar al veertig jaar aan de weg getimmerd wordt alsof ze geen kerk maar een inlichtingendienst zijn - met exact die toolboxen. Neem eens een duik in White, en sta dan te kijken dat je Big Tech overal tegenkomt, van Thiel tot Andreessen, via een NAR en I AM.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 05-04-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
[...]

Wie zegt dat die schulden niet worden afbetaald?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Vrij toegankelijk artikel in Foreign Affairs over het fenomeen state capture:
The Economic Consequences of State Capture
To most Americans, this kind of corruption will seem unfamiliar. Never in modern U.S. history has a businessman president partnered with the world’s wealthiest man to seize control of the federal government. But globally, it is part of a worrying pattern. In struggling democracies around the world, small cliques of politicians, business elites, and politicians with business interests—what political scientists call “poligarchs”—have warped the state to serve their interests. Together, these unholy alliances change rules, fire bureaucrats, silence critics, and then eat up the country’s resources. The politicians commandeer banks, rewrite regulations, and take control of procurement contracts. Their friends in the private sector, meanwhile, provide kickbacks, donations, and favorable media coverage.
There is a name for this process: state capture. It has occurred in Bangladesh, Hungary, South Africa, Sri Lanka, Turkey, and many other countries. Its exact economic effects can be difficult to quantify, and it often takes years before they fully manifest. But they are serious. In captured economies, the relationship between talent and success is severed. Skilled workers who lack the right political connections leave the country, and competent firms go under. Well-networked firms, meanwhile, grow fat without innovating or delivering quality products (or, sometimes, without delivering products at all). The country’s infrastructure deteriorates. Banks run out of money giving bad loans to favored businesses. The result is lower growth, fewer jobs, rising inequality, and high inflation.
Unfortunately, resisting and reversing state capture is an arduous process. It requires that whistleblowers, journalists, and activists continuously speak up, with no immediate reward and at significant personal risk. Such persistence can pay off in the long run: civil society groups in Bangladesh, South Africa, and Sri Lanka eventually chased out corrupt politicians. But success often comes only after captors have crashed the economy by milking it for everything it’s worth. And by then, rebuilding is extremely difficult.
If Trump and Musk succeed at capturing the American economy, they will not only distort U.S. markets. They will harm economies the world over. Since the United States is the planet’s largest economy and its main financial node, what happens there reverberates everywhere. And traditionally, Washington has been the world’s most powerful force for clean governance, pressuring and sanctioning corrupt elites elsewhere. But Trump has moved to suspend enforcement of the Foreign Corrupt Practices Act and backtrack on corporate transparency requirements. The United States, in other words, is not just abandoning its historical role as the world’s clean-governance policeman. It is changing sides and becoming a mob boss. It is turning into a very different kind of role model.
Het artikel gaat voornamelijk op de manier waarop landen via state capture ten gronde worden gericht, het proces van zelfverrijking ten koste van de overheid en samenleving zorgt voor steeds meer corruptie en vernietigd uiteindelijk zowel menselijk als bedrijfskapitaal. Banken zijn extra kwetsbaar aangezien die veel financieringsvermogen hebben. Uiteindelijk krimpt de economie en disfunctioneert het land steeds meer, waarna het zelfs failliet kan gaan

Het probleem is dat als dit eenmaal gebeurd is het erg moeilijk is om terug te draaien, de corruptie zit zo diep in het hele systeem wat is getransformeerd naar mensen op alle belangrijke plekken die omgekocht zijn of loyalisten zijn van dit soort maffia praktijken.

Uiteindelijk is state capture ten en nadele van bijna iedereen in het land behalve een kleine elite, die weet te profiteren en vaak uiteindelijk kan vluchten met het kapitaal mocht er toch genoeg weerstand komen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
BadRespawn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:04:
[...]

Wie zegt dat die schulden niet worden afbetaald?
Waar doel je dan op met “doen alsof schulden niet bestaan”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
HEY_DUDE schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:35:
[...]

Waar doel je dan op met “doen alsof schulden niet bestaan”?
Dat heb ik niet gezegd, ik had verkeerd gequote waardoor het lijkt alsof ik dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Nog een keer hierop terugkomend, Rachel Maddow geeft een wel heel eenzijdig en versimpeld beeld van het handelstarievendrama. Het is niet alleen Peter Navarro die achter het idee van de tarieven zit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er een idee achter zit. Het gaat er in het kort over dat herindustrialisatie in de VS wordt gehinderd door de waarde vd dollar (die sinds Nixon niet meer is gekoppeld aan de waarde van goud, wat na Bretton Woods het geval was). Door die loskoppeling is productie in de VS over de decennia veel te duur geworden t.o.v. elders in de wereld. Probleem is dat VS wel de dollar als globale reservecurrency willen houden het toch herindustrialisatie willen => dillema.

Anyway, het wordt uitgelegd (veel beter dan dat ik het kan) in deze video van Money & Macro:
YouTube: Why Trump's tariff chaos actually makes sense (big picture)

Het recente gedrag van Trump en Vance (sticks i.p.v. carrots) zetten echter het idee op drijfzand. Dat suggereert dat er mogelijk nog andere motieven spelen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
mekkieboek schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:56:
[...]

Nog een keer hierop terugkomend, Rachel Maddow geeft een wel heel eenzijdig en versimpeld beeld van het handelstarievendrama. Het is niet alleen Peter Navarro die achter het idee van de tarieven zit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er een idee achter zit. Het gaat er in het kort over dat herindustrialisatie in de VS wordt gehinderd door de waarde vd dollar (die sinds Nixon niet meer is gekoppeld aan de waarde van goud, wat na Bretton Woods het geval was). Door die loskoppeling is productie in de VS over de decennia veel te duur geworden t.o.v. elders in de wereld. Probleem is dat VS wel de dollar als globale reservecurrency willen houden het toch herindustrialisatie willen => dillema.

Anyway, het wordt uitgelegd (veel beter dan dat ik het kan) in deze video van Money & Macro:
YouTube: Why Trump's tariff chaos actually makes sense (big picture)

Het recente gedrag van Trump en Vance (sticks i.p.v. carrots) zetten echter het idee op drijfzand. Dat suggereert dat er mogelijk nog andere motieven spelen.
Ezra Klein had een interview met een welbespraakte Nobelprijs winnaar in de economie. Die ook vrij helder uitlegt dat geen van de gesuggereerd motieven inderdaad drijfzand zijn. Daarnaast gaf hij aan dat tarieven niet echt een probleem zijn, het grootste probleem is dat niemand een zinvolle inschatting kan maken hoe de tarieven zich komende maanden of paar jaar gaan ontwikkelen. Als je een fabriek wil bouwen en twijfelt tussen de US of Mexico, dan ga je die nu niet bouwen. Als de tarieven verdwijnen door een ‘deal’ ben je de sjaak als je in de V.S. Bouwt. Bouw je de fabriek in Mexico en de tarieven houden stand of worden hoger ben je ook de sjaak. Ergo een goed recept voor een flinke recessie.

https://podcasts.apple.co...548604447?i=1000702294977

Terwijl er wat geruchten waren dat Musk zich weer zou gaan richten op zijn bedrijven duikt hij weer op bij een Italiaanse fascistische partij feestje.
“At the end of the day, I hope it’s agreed that both Europe and the United States should move ideally, in my view, to a zero-tariff situation, effectively creating a free-trade zone between Europe and North America,” Musk said in a video-link interview with Matteo Salvini, Italy’s deputy prime minister and the leader of the far-right League party, during a League congress in Florence.
Een free trade zone met de V.S. Klinkt leuk maar dan worden we opgescheept met ondermaatse kwaliteitsstandaarden en gaat de V.S. Effectief dicteren welke kwaliteitsstandaarden wij aan producten geven. Wellicht is hier een reden voor de handelsoorlog met de E.U., nu zijn wij het strengst en hebben een flinke markt en Amerikaanse bedrijven moeten volgen. Je kan proberen om als Maffiabaas je eigen kwaliteits standaard af te dwingen door de winkelstraat kort en klein te slaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Het volgende mogelijke slachtoffer van RFK: belangrijke data voor medische research.

https://www.404media.co/n...r-potential-modification/
“The problem with archiving this data is that we can’t,” Lisa Chinn, Head of Research Data Services at the University of Chicago, told 404 Media. Unlike other government datasets or web pages, downloading or otherwise archiving NIH data often requires a Data Use Agreement between a researcher institution and the agency, and those agreements are carefully administered through a disclosure risk review process.

A message appeared at the top of multiple NIH websites last week that says: “This repository is under review for potential modification in compliance with Administration directives.”

Repositories with the message include archives of cancer imagery, Alzheimer’s disease research, sleep studies, HIV databases, and COVID-19 vaccination and mortality data.
Als je niet in HIV of slaap gelooft, dan is de data niet nodig.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Obama geeft zijn mening wat de Amerikanen moeten doen. Op de Obama manier, wat een verschil met hoe het nu gaat. Niet het Capitool bestormen, maar wel iets doen. Ook de universiteiten, tech bedrijven. Niet alleen iets doen als het trendy of makkelijk is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jadjong schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:46:
[...]

De VS is een land met letterlijk honderden jaren democratische traditie. Zelfs de aanhang van Trump zal achter z'n oren krabben als er opeens geen verkiezingen meer zijn. Of het eerlijke verkiezingen zijn is een tweede. Maar ik geloof zeker dat er verkiezingen zullen zijn en dat Trump zijn eigen aanhang niet teveel van zich kan vervreemden. De VS zal (voorlopig) meer op Hongarije en het Rusland van de jaren 10 lijken dan op Nazi-Duitsland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

downtime schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:17:
[...]

De VS is een land met letterlijk honderden jaren democratische traditie. Zelfs de aanhang van Trump zal achter z'n oren krabben als er opeens geen verkiezingen meer zijn. Of het eerlijke verkiezingen zijn is een tweede. Maar ik geloof zeker dat er verkiezingen zullen zijn en dat Trump zijn eigen aanhang niet teveel van zich kan vervreemden. De VS zal (voorlopig) meer op Hongarije en het Rusland van de jaren 10 lijken dan op Nazi-Duitsland.
Dus er komen geen verkiezingen in de zin van vrije verkiezingen. Dat de MAGA's zich in de luren laten leggen met nepverkiezingen doet daar niks aan af. De traditie van vrije verkiezingen gaat gebroken worden. Woordspelletjes...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boesOne schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:22:
[...]

Dus er komen geen verkiezingen in de zin van vrije verkiezingen. Dat de MAGA's zich in de luren laten leggen met nepverkiezingen doet daar niks aan af. De traditie van vrije verkiezingen gaat gebroken worden. Woordspelletjes...
Er is wel een verschil. Dit is een pad waarbij elke "illiberal democracy" in een andere fase zit. In Polen kon de PiS nog door verkiezingen afgezet worden. Hongarije is al verder op dat pad maar nog niet kansloos. Turkije is weer verder en Rusland is ver voorbij het punt waar de kiezer er nog toe doet. Zo kan ik nog een lijst landen noemen waar geen volledig vrije verkiezingen zijn maar waar de regering niet simpelweg kan stoppen met het organiseren van verkiezingen. De VS start net op dat pad en Trump heeft de kiezer voorlopig nodig om verkiezingen te winnen. Het simpelweg arresteren van de Democratisch tegenkandidaat lijkt me voorlopig een stap te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16

MazeWing

The plot thickens...

downtime schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:30:
[...]

Er is wel een verschil. Dit is een pad waarbij elke "illiberal democracy" in een andere fase zit. In Polen kon de PiS nog door verkiezingen afgezet worden. Hongarije is al verder op dat pad maar nog niet kansloos. Turkije is weer verder en Rusland is ver voorbij het punt waar de kiezer er nog toe doet. Zo kan ik nog een lijst landen noemen waar geen volledig vrije verkiezingen zijn maar waar de regering niet simpelweg kan stoppen met het organiseren van verkiezingen. De VS start net op dat pad en Trump heeft de kiezer voorlopig nodig om verkiezingen te winnen. Het simpelweg arresteren van de Democratisch tegenkandidaat lijkt me voorlopig een stap te ver.
Het belangrijkste voor Trump & Co. is dat ze voor de midterms maatregelen hebben getroffen (in de breedste zin van het woord) die voorkomen dat ze de macht in het huis en senaat verliezen. Of dit schijnverkiezingen gaat worden, het voor democratische kiezers praktisch onmogelijk wordt om je stem uit te brengen, etc. laat ik even in het midden.

De snelheid waarmee flinke veranderingen doorgevoerd worden is het sterkste wapen. Voordat en echt "wakker" wordt moet er een dusdanige verandering doorgevoerd zijn dat dit praktisch onomkeerbaar is. Want ik kan me echt niet voorstellen dat eerlijke verkiezingen voor de midterms niet een compleet ander beeld laten zien en heel veel Trump stemmers massaal democratisch gaan stemmen.

De midterms en Supreme Court zijn misschien wel de grootste struikelblokken op het pad van Trump & Co....

[ Voor 6% gewijzigd door MazeWing op 06-04-2025 08:41 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

[...]

Ik denk dat de VS al veel verder op het pad zitten dan een Polen of Hongarije. De infiltratie van corruptie en geld in de democratie is juist al zeer ver gevorderd. Het wordt heel normaal gevonden dat lobbyisten beleid kopen. Polictici hoeven niet gearresteerd te worden, ze zijn gewoonweg niet meer relevant. De oligarchen zitten gewoon naast de president om beleid te maken. Wie weet wat voor flauwekul ze verzinnen om de midterms hun kant op te laten vallen. Alles is mogelijk. Er is geen norm meer.

Ik zie niet in hoe de huidige situatie gekeerd kan worden op conforme wijze. Elke verkiezingen vanaf nu zijn een illusie lijkt me, met veel drama, gedoe enzovoort. Maar dat ze een bepaalde kant uitvallen lijkt me vrij logisch.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

HEY_DUDE schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:18:

Een free trade zone met de V.S. Klinkt leuk maar dan worden we opgescheept met ondermaatse kwaliteitsstandaarden en gaat de V.S. Effectief dicteren welke kwaliteitsstandaarden wij aan producten geven. Wellicht is hier een reden voor de handelsoorlog met de E.U., nu zijn wij het strengst en hebben een flinke markt en Amerikaanse bedrijven moeten volgen. Je kan proberen om als Maffiabaas je eigen kwaliteits standaard af te dwingen door de winkelstraat kort en klein te slaan.
Geen kwaliteitsstandaarden is ook een optie.

Maar ik krijg nogal de indruk dat alles wat uit de koker van het huidige Amerikaanse bewind komt en zeer publiekelijk geroeptoeterd wordt, eigenlijk afleiding is van wat er op de achtergrond gebeurt. Het is een verhaaltje met als doel af te leiden door zo veel mogelijk ophef te veroorzaken en andere zaken naar de achtergrond te dringen.
De tariffs zijn op zich ook een verhaaltje - eentje met een iets andere vertelmodus waarbij de "lezer" gelijktijdig personage is in het verhaal - en dienen waarschijnlijk als afdekking voor iets anders; waarschijnlijk vreemde financiële transacties waar afleiding voor nodig was. Gelijktijdig zijn ze een tool die toevallig handig uit komt wat betreft de achterliggende doelen van de groeperingen achter Trump.

Ah, dus wat sneeuwt nu onder?

Een paar zaken die wel in de media komen, maar nu geen aandacht krijgen:

Oekraïners in VS krijgen "per ongeluk" mail dat ze binnen korte tijd weg moeten: https://www.theguardian.c...ogizes-ukrainian-refugees
Natuurlijk niet per ongeluk.

Zuid-Soedan weigert Trump's spelletje meer te spelen, met als gevolg dat alle visa's voor Zuid-Soedanezen worden ingetrokken:
https://www.theguardian.c...re-to-repatriate-citizens
Totaal niet gerelateerd aan vorige item, of course. /s

Amerikaanse Senaat stemt voor Republikeins plan voor nieuw budget:
https://www.theguardian.c...-tax-breaks-spending-cuts
...dat natuurlijk zeer positief uitvalt voor de super-rijken, en ook geld omvat voor Trump's massa-deportatie.

Amerikaanse overheid moet man terughalen die ze "verkeerd" hebben gedeporteerd:
https://www.theguardian.c...ador-kilmar-abrego-garcia
...wat natuurlijk niet gaat gebeuren, want de deal met El Salvador omvat meer dan alleen te deporteren personen; El Salvador wordt er ook voor betaald (deel van een wegsluis-mechanisme voor Amerikaans overheidsgeld?).

ICE arresteert mensen met een wettelijke verblijfsstatus:
https://www.theguardian.c...ans-detained-legal-status
Het doel hiervan is waarschijnlijk te kijken hoe ver men kan gaan in het oprekken en niet navolgen van de wet.

Merk ook op dat de Amerikaanse overheid nu geregeld zichzelf verontschuldigt voor zaken die "fout" zijn gegaan met deportaties...zonder verder gevolg te geven aan die excuses. Dat heeft als waarschijnlijk doel te normaliseren dat die deportaties gewoonweg kunnen gebeuren, ondanks dat ze er "sorry" voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boesOne schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat de VS al veel verder op het pad zitten dan een Polen of Hongarije. De infiltratie van corruptie en geld in de democratie is juist al zeer ver gevorderd.
Mogelijk. Maar daar staat tegenover dat de VS geen gecentraliseerde staat zijn en dit proces niet overal even snel verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
[...]

Dit is een kerel die:
  • Al 6 van zijn bedrijven failliet gekregen heeft.
  • Notoir zijn advocaten niet betaalt (wanneer hij niet wint, en geen no cure no pay afgesproken heeft).
  • Waarde van iets laat afhangen van hoe hij zich voelt.
  • Niets om anderen, al helemaal niet het gepeupel, geeft behalve zichzelf
  • Zeer impulsief en 101% overtuigd is van zijn eigen gelijk.
Net een Trump heeft het in zich om dit gewoon te doen

BThGvNeOA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Hoe vrij zijn verkiezingen zonder vrije pers? Als kranten zoals de Washington Post van de eigenaar geen kritische geluiden meer mag laten horen? Als elke tegenkandidaat op Twitter, Facebook, tiktok etc. continu zwart wordt gemaakt? Als stemmen fysiek onmogelijk wordt gemaakt door het aantal stembureaus te verminderen? Als er onredelijke eisen worden gesteld aan legitimatiebewijzen om te mogen stemmen? Als tienduizenden kiezers maanden later opeens 15 dagen de tijd krijgen om te bewijzen dat ze mochten stemmen?

En dat is slechts een opsomming van de afgelopen verkiezingen. In een land dat al zo corrupt is waar het de verkiezingen betreft, hoeveel schade kan dan nog extra worden aangericht in de komende 2 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

DropjesLover schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:23:
[...]

Dit is een kerel die:
  • Notoir zijn advocaten niet betaalt (wanneer hij niet wint, en geen no cure no pay afgesproken heeft).
  • Niets om anderen, al helemaal niet het gepeupel, geeft behalve zichzelf Zeer impulsief is en 101% overtuigd is van zijn eigen gelijk.
  • Geld geleend heeft van Rusland omdat niemand nog geld aan hem wilde lenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 06-04-2025 09:27 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:02:
[...]

Maar ik krijg nogal de indruk dat alles wat uit de koker van het huidige Amerikaanse bewind komt en zeer publiekelijk geroeptoeterd wordt, eigenlijk afleiding is van wat er op de achtergrond gebeurt. Het is een verhaaltje met als doel af te leiden door zo veel mogelijk ophef te veroorzaken en andere zaken naar de achtergrond te dringen.
De tariffs zijn op zich ook een verhaaltje - eentje met een iets andere vertelmodus waarbij de "lezer" gelijktijdig personage is in het verhaal - en dienen waarschijnlijk als afdekking voor iets anders; waarschijnlijk vreemde financiële transacties waar afleiding voor nodig was. Gelijktijdig zijn ze een tool die toevallig handig uit komt wat betreft de achterliggende doelen van de groeperingen achter Trump.

Oekraïners in VS krijgen "per ongeluk" mail dat ze binnen korte tijd weg moeten: https://www.theguardian.c...ogizes-ukrainian-refugees

Zuid-Soedan weigert Trump's spelletje meer te spelen, met als gevolg dat alle visa's voor Zuid-Soedanezen worden ingetrokken:

...dat natuurlijk zeer positief uitvalt voor de super-rijken, en ook geld omvat voor Trump's massa-deportatie.

...wat natuurlijk niet gaat gebeuren, want de deal met El Salvador omvat meer dan alleen te deporteren personen; El Salvador wordt er ook voor betaald (deel van een wegsluis-mechanisme voor Amerikaans overheidsgeld?).

Het doel hiervan is waarschijnlijk te kijken hoe ver men kan gaan in het oprekken en niet navolgen van de wet.

Merk ook op dat de Amerikaanse overheid nu geregeld zichzelf verontschuldigt voor zaken die "fout" zijn gegaan met deportaties...zonder verder gevolg te geven aan die excuses. Dat heeft als waarschijnlijk doel te normaliseren dat die deportaties gewoonweg kunnen gebeuren, ondanks dat ze er "sorry" voor zijn.
Ik kan je wel volgen, maar op de achtergrond gebeurt er ook te veel ruis om een plan of agenda te zien.

Tax voordeeltjes zijn leuk maar als de beurs in rook op gaat heb je er ook niet veel aan. Vind het altijd lastig te begrijpen dat superrijken niet gematigder zijn binnen extreme regimes. Meestal zijn zij als eerste de sjaak, of het volk komt in opstand en zorgt voor chaos en komt achter je geld aan of je dictator kijkt om zich heen welke bedrijven hij toe kan eigenen. Of de dictator begint een oorlog. Er zijn vrijwel geen scenario's waarbij je als miljardair op de midden en lange termijn profijt hebt van dit soort tuig.

ICE wordt 'slim' ingezet. Het is onmogelijk om serieuze aantallen te deporteren. Maar als je veel media aandacht genereert per deportatie dan hou je de sado populistische achterban tevreden. Zij willen buitenlanders zijn lijden en afgestraft worden, zodat zij zich beter voelen. Een citizen is een beter persoon dan een niet citizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:23:
[...]

Dit is een kerel die:
  • Niets om anderen, al helemaal niet het gepeupel, geeft behalve zichzelf
  • Zeer impulsief en 101% overtuigd is van zijn eigen gelijk.
Denk ook dat Trump er toe in staat is, maar daarna is het wel echt gedaan met de V.S. Als ze geen geld meer kunnen lenen en het buitenland niet meer investeert in je fascistische helstaat is het gewoon gedaan. De geschiedenis zit vol situaties waar supermachten ver terug vallen. Trump zou daar weleens de condities voor kunnen scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
HEY_DUDE schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:33:
[...]

Denk ook dat Trump er toe in staat is, maar daarna is het wel echt gedaan met de V.S. Als ze geen geld meer kunnen lenen en het buitenland niet meer investeert in je fascistische helstaat is het gewoon gedaan. De geschiedenis zit vol situaties waar supermachten ver terug vallen. Trump zou daar weleens de condities voor kunnen scheppen.
Als de GOP geen zelfreinigend vermogen toont en de Democraten niet snel een redelijk alternatief gaan presenteren, dan zitten we hier inderdaad naar te kijken.

Het beleid tussen Obama - Trump - Biden was als wispelturig maar dit heeft al zeker het lange termijn vertrouwen aangetast. Zowel naar landen als Navo en bedrijven toe.
Hier kan je niks mee voor langere termijnen dan 3 jaar.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waaj schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:25:
[...]

Hoe vrij zijn verkiezingen zonder vrije pers? Als kranten zoals de Washington Post van de eigenaar geen kritische geluiden meer mag laten horen? Als elke tegenkandidaat op Twitter, Facebook, tiktok etc. continu zwart wordt gemaakt? Als stemmen fysiek onmogelijk wordt gemaakt door het aantal stembureaus te verminderen? Als er onredelijke eisen worden gesteld aan legitimatiebewijzen om te mogen stemmen? Als tienduizenden kiezers maanden later opeens 15 dagen de tijd krijgen om te bewijzen dat ze mochten stemmen?

En dat is slechts een opsomming van de afgelopen verkiezingen. In een land dat al zo corrupt is waar het de verkiezingen betreft, hoeveel schade kan dan nog extra worden aangericht in de komende 2 jaar.
Ik zei niet dat er niks aan de hand is. Ik zei alleen dat het (nog) geen hopeloze zaak is. Maar ik weet ook niet wanneer de situatie onomkeerbaar wordt en (zoals in Rusland) verkiezingen er gewoon niet meer toe doen en de bevolking zich daar ook lijdzaam bij neerlegt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:45
Amphiebietje schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:02:

Wat mij opvalt, en ik vind dat oprecht onderbelicht, dat het Amerikaanse overheidsapparaat - ambtenarenapparaat - zich zo makkelijk bereid toont om zulke orders uit te voeren. Ook als ze tegen alle normen en waarden ingaan de Amerikanen in ieder geval lang gepretendeerd te hebben gehad. Freedom. Life, liberty and the persuit of happiness. Al die zaken die ze toch duidelijk toebedeeld zijn in bescherming tegen de overheid in de Constitution en de Bill of Rights.

En ik snap wel dat iedere weigering bekocht moet worden met ontslag op staande voet. Maar, iedere ambtenaar, ieder radertje, heeft een keus. En iedereen lijkt zijn armen in de lucht te gooien, met een idee van ow well, we're fascist now, om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag.

Nu kun je daar heel veel over zeggen, maar het zijn in ieder geval niet de heldhaftige fantasieën die men zichzelf voorgespiegeld had mocht men zich in de verschrikkelijke ambtelijke machine van Nazi-Duitsland hebben aangetroffen.

Dat moet trouwens ook voor ons in Europa een snoeiharde waarschuwing zijn.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Wat betreft het gedrag van de ambtenaren.

Ik heb mijzelf al de vraag gesteld wat ik zou doen als bijvoorbeeld mijn werkgever begint 'raar' te doen.

Zeker als het zou beginnen met iets heel kleins en zeer geleidelijk verder evolueert.

Op een dag besef je het wel maar dan is het te laat. Je zit al in de mentale gevangenis, je bent gecompromitteerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwelgje
Wozmro schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:41:
Wat betreft het gedrag van de ambtenaren.

Ik heb mijzelf al de vraag gesteld wat ik zou doen als bijvoorbeeld mijn werkgever begint 'raar' te doen.

Zeker als het zou beginnen met iets heel kleins en zeer geleidelijk verder evolueert.

Op een dag besef je het wel maar dan is het te laat. Je zit al in de mentale gevangenis, je bent gecompromitteerd.
het is of je bek opentrekken en protesteren maar dan ben je wel je baan kwijt en ben je niet meer verzekerd voor gezondheidszorg terwijl je thuis wel een hypotheek hebt en een vrouw en 3 hongerige mondjes. en daar komt bij dat je ook niet zo makkelijk meer aan werk gaat komen.

dan kies je eieren voor je geld (al zijn eieren daar wel duur :P ) en knik je maar ja en amen.

...achteraf zat iedereen in het verzet, dat zag je in Nederland ook in die jaren. had maar je bek opengetrokken toen de joden werden opgehaald maar dat deed bijna niemand (om bovenstaande redenen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mekkieboek
Zwelgje schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:46:
...achteraf zat iedereen in het verzet, dat zag je in Nederland ook in die jaren. had maar je bek opengetrokken toen de joden werden opgehaald maar dat deed bijna niemand (om bovenstaande redenen)
Wat Hannah Arendt inhaar onderzoek voor Die Banalitaet des Bosen had gevonden, ook de Joodse raad had medewerking verleend aan deportatie van Joden. Die bevinding werd haar niet in dank afgenomen maar zij wilde het héle verhaal op tafel, niet alleen Eichmann.
HEY_DUDE schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:30:
ICE wordt 'slim' ingezet. Het is onmogelijk om serieuze aantallen te deporteren. Maar als je veel media aandacht genereert per deportatie dan hou je de sado populistische achterban tevreden. Zij willen buitenlanders zijn lijden en afgestraft worden, zodat zij zich beter voelen. Een citizen is een beter persoon dan een niet citizen.
Het is in de VS wel wat extremer en geweldadiger dan bij ons in Nederland maar toch, het rijmt. Omgekeerd is inderdaad denkbaar dat het gaat om beeldvorming. Daadwerkelijke massadeportaties zouden het verhaal onmogelijk maken en immigranten zijn ook nodig voor onderbetaald werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
defiant schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:12:
Vrij toegankelijk artikel in Foreign Affairs over het fenomeen state capture:
The Economic Consequences of State Capture

[...]

[...]

[...]

[...]

Het artikel gaat voornamelijk op de manier waarop landen via state capture ten gronde worden gericht, het proces van zelfverrijking ten koste van de overheid en samenleving zorgt voor steeds meer corruptie en vernietigd uiteindelijk zowel menselijk als bedrijfskapitaal. Banken zijn extra kwetsbaar aangezien die veel financieringsvermogen hebben. Uiteindelijk krimpt de economie en disfunctioneert het land steeds meer, waarna het zelfs failliet kan gaan

Het probleem is dat als dit eenmaal gebeurd is het erg moeilijk is om terug te draaien, de corruptie zit zo diep in het hele systeem wat is getransformeerd naar mensen op alle belangrijke plekken die omgekocht zijn of loyalisten zijn van dit soort maffia praktijken.

Uiteindelijk is state capture ten en nadele van bijna iedereen in het land behalve een kleine elite, die weet te profiteren en vaak uiteindelijk kan vluchten met het kapitaal mocht er toch genoeg weerstand komen.
Het werd tijd dat het correcte label eens openlijk gebruikt werd.

Ik ben oprecht benieuwd wie in het Nederlandse media landschap dit ook durft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:27:
[...]

Nu kun je daar heel veel over zeggen, maar het zijn in ieder geval niet de heldhaftige fantasieën die men zichzelf voorgespiegeld had mocht men zich in de verschrikkelijke ambtelijke machine van Nazi-Duitsland hebben aangetroffen.
Ik denk dat die mensen zichzelf ook vertellen dat hun vervanger erger is, want dat wordt wel een "true believer", en dat ze van binnenuit meer kunnen doen om dat proces af te remmen. Of om de organisatie weer op poten te zetten als er weer een normaal regime zit.

Ook in het bezette Nederland was een "goede" burgemeester (of wat voor functie dan ook) nog altijd beter dan een NSB-burgemeester op dezelfde plek ook al had die "goede" burgemeester maar beperkt ruimte om wat goeds te doen. Ik weet ook niet goed wat de juiste afweging is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Leestip voor de zondag.

Ik had in gedachten een introductie te schrijven voor een boek wat bij de huidige ontwikkelingen een aanrader is, ondanks dat het ietwat academisch is, in de zin van verwachting van kennis bij verwijzingen - maar ook / juist als portret van realiteit reeds in kaart gebracht is het heel goed te lezen. Maar goed, bij de NewRepublic kwam een artikel voorbij waar men er ook op in gaat, op heldere wijze, en behoorlijk hapklaar.

Opmerkelijk is dat het niet enkel een terugblik is, als analyse van toen nuttig bij het nu. Bedoeld of onbedoeld, het is die analyse waar juist het nu herkenbaar en hapklaar bij wordt. Nog beter, er is consistente focus op potentieel tot weerstand en verzet, in zowel systemisch als praktische zin.

Dat maakt het een werk wat zeker bij eerste indruk een drempel heeft, maar zeer de moeite waard is om het door te spitten, of zelfs maar als gewoon verhaal te nemen. Als verzameling van essays is het ook heel prima in stukken en beetjes te verwerken.

De review bij de NewRepublic gaat er verder, maar ook breder op in, een aanrader.

W.G. Sebald and the Politics of Melancholy The essay collection “Silent Catastrophes” explores how we might navigate the end of empire and the rise of authoritarianism.
its focus on Austria—a crumbling empire that slowly but willingly descended into fascism as a means of trying to capture its former glory—means that Silent Catastrophes, unfortunately, is arriving at an apposite time
Rather than approach Silent Catastrophes as a series of scholarly essays, I found it more rewarding to read the book as a group portrait of a country and an empire in crisis, its writers both narrating the Fall while trying, in various ways and with various levels of success, to cling to some kind of meaning. I began to be less interested in the finer points of these writers, and more in understanding what the decay of Austria—refracted through its writers—has to tell us about today.
Kafka, Sebald notes, recognized fundamentally that power is “parasitic rather than powerful.” We can, in other words, stop asking what billionaires want, since by now they don’t want anything but power itself; for all of their actions and violence, they have paradoxically lost all agency, incapable of doing other than simply existing for the sole purpose of accumulating more.
But it is no longer enough simply to recognize how authoritarians work, and it would be one thing if Silent Catastrophes was merely diagnostic. What makes Sebald fascinating even decades after his death is the way he marks out possible lines of resistance—not in the traditional sense of protest, witness, and activism (all of which, it goes without saying, remain vital and necessary) but through other means altogether.

Pagina: 1 ... 96 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.