Dennis1812 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Hoe praat je het goed dat rechten van transgenders en homoseksuelen ingeperkt worden en hele ministeries tegen racisme en discriminatie naar huis worden gestuurd en er aangestuurd wordt op collegas die tegen discriminatie zijn te snitchen?
Dat heeft toch niks met efficiënt werken van doen?
en @
Trishul
Jij wilt dit niet, maar andere mensen willen dit wel. Jouw tegenstander voert uit waar jij tegenstand tegen hebt. dat is een beetje zoals het gaat. Als we in dit topic gaan schrijven dat we het er niet mee eens zijn.. raken we de discussie kwijt denk ik. Althans, het heeft niet zo veel zin om constant op te schrijven dat jouw team niet heeft gewonnen en er dus iets gebeurd waar jouw team niet achter staat.
De vorige keer heeft iemand gewonnen die doet wat jij wilt en toen waren er andere boos.
Het is toch normaal dat als je tegenstander wint dat hij dingen gaat doen die jij niet wilt. Jouw mening is dat het fout is, maar effectief is het gewoon jouw mening en niet perse fout.
Persoonlijk: Ik denk dat het gezond is als de overheid en bv politie een witte vlag zwaait. Er zullen altijd tegenstanders zijn van mensen die een gekleurde vlag zwaaien. Binnen je functioneren zou ik liever zien dat er geen kleur is. Buiten je functioneren mag je elke vlag zwaaien die je wilt. We hebben hier in Nederland een discussie over het uiten van je geloof bij de Politie. Ook daar vind je links en rechts. Afhankelijk van wie er bestuurd zal er een keuze gemaakt worden. Er zijn altijd mensen niet blij.
backupdevice schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Dat een CEO mee gaat doen in het besturen van een land is niks mis mee. Het wordt pas lastig als het gaat om de rijkste man ter wereld , die een plek krijg in de regering van een van de machtigste landen ter wereld.
Dat is op zoveel fronten fout, gevaarlijk en onbegrijpbaar.
Ja, ik zie dat risico ook wel. Maar het is niet alsof andere bestuurders en politici niet uit het bedrijfsleven komen.
Zo gaat nu ook het nieuws rond dat er onderzoek is naar steekpenningen in de EU. Dus in ons europees model heb je dit probleem ook. Corruptie heeft per definitie niet met CEO te maken. Het is van alle tijden en alle soorten.
Dus als hij jouw hypothetische corruptie niet gaat doen, dan zou het wellicht wel eens kunnen werken.
Frame164 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:57:
[...]
Je vergeet 1 belangrijk ding: een land besturen is iets totaal anders dan een bedrijf besturen. Bij een bedrijf heb je maar een beperkt aantal belangen: de klant, de eigenaren en (afhankelijk van het land) het personeel. Als een product of afdeling het niet goed doet, stop je daarmee. Simpel, en zo houdt je het efficient.
Bij het besturen van een land zijn veel processen op het eerste gezicht inefficient maar die zijn het gevolg van veel verschillende, en vaak tegengestelde, belangen. Simpel voorbeeld: we moeten makkelijker kunnen gaan bouwen en omdat we dat doe schrappen we veel regels. Geen insrpaak meer van belanghebbenden, geen minimumeisen meer voor een woning en gebruikte bouwmaterialen. Bouwen kan dan superefficient. Maar het resultaat is dan natuurlijk wel uiterst discutabel. In een bedrijf kan je dat doen. Hoogstens worden je producten te slecht en dat merk je dan wel aan de omzet en sturen de aandeelhouders de CEO weg.
Hoe zie je dat voor je bij het besturen van een land? En ja, er zijn ongetwijfeld wat regels en processen die simpeler kunnen, maar dat zijn meestal niet de zaken waar je veel mee kunt besparen of die echt een grote impact hebben.
Dit vergeet ik niet, ik omarm dit.
Ik ben juist benieuwd hoe het er aan toe gaat als een land meer als bedrijf gezien word. Het kan faliekant misgaan maar het kan juist ook eens een nieuwe wind met zich mee brengen.
We zullen dat een beetje moeten afwachten. Niemand is het zelfde dus dingen die mensen in het verleden hebben gedaan zijn geen garantie voor de toekomst. Waakzaam zijn is wel goed.
Maar ik ben wel benieuwd. Normaal zie ik hem sturen en dan kan ik me er goed in vinden. Hopen dat hij dat nu ook doet.
Makaja schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Je krijgt wel te maken met belangenverstrengeling. SpaceX bijvoorbeeld heeft diverse overheidscontracten (ter waarde van miljarden). En ook Tesla profiteert van bepaalde overheidsregelingen. Beide komen Musk goed uit, want daardoor stijgt de waarde van beide bedrijven, en dus ook zijn aandelen. Hij heeft dus direct belang erbij.
Gaat ook op voor Trump zelf trouwens: als hij moet reizen, verblijft hij in zijn eigen resorts, maar de rekening gaat naar de overheid. Hij verdient daar dus gewoon aan. Formeel moet hij zijn bedrijf ook uit handen geven, om onafhankelijk te zijn, maar dat weigert hij gewoon.
Datzelfde geldt overigens ook voor overige senatoren en congresmen, met bijvoorbeeld dikke aandelenportfolio's.
Voor allen zou moeten zijn, dat ze afstand doen van hun belangen (of in elk gevel er geen zeggenschap over hebben, zolang ze in functie zijn). In Nederland moeten ministers dat bijvoorbeeld, en zij moeten ook aangeven welke belangen in bedrijven ze hebben.
Dus op zich, een efficiëntere overheid, ja, maar is Musk dan wel de juiste keuze?
Ik vraag me ook af of Musk de ideale man is, maar ik denk wel dat hij een van de mensen is die er iets mee kan. Ik vind hem wat onhandig in publieke situaties dus een perfecte politici is het niet.
Ik zie de belangenverstrengeling ook wel als kracht. Ik zou het bijvoorbeeld erg tof vinden als onze overheid samen met ASML en Philips uitspreken dat ze samen er voor gaan zorgen marktleider te blijven en toekomst bestendig te worden.
Dat AI Team wat Trump opgezet heeft met een aantal Amerikaanse bedrijven en investeerders kun je zien als "eigen zakken vullen", maar ook als een aanval op het speelveld.
Uiteraard zullen ze er allemaal niet armer van worden, maar dit soort daadkracht mis ik een beetje in Europa.