Dat weet ik niet. In de rol van President, of ambtenaar, zoals Musk nu is, zit je primair om het volk te dienen. Niet jezelf. Als goed voorbeeld wijs ik je graag op de docu
The Zelensky Story. Ik wil niet zeggen dat hij er niet ook voor zichzelf zit hoor. Maar, het idee dat hij dienaar van het volk is, zit er bij hem ook wel heel dik in. Met succes, voeg ik daar aan toe.
Maar ik zie ook dat Elon een hele boel doet voor andere mensen en voor de wereld. Hij zal overal geld aan verdienen, maar heeft wel ergens een moreel waardoor hij goede dingen wil doen voor de wereld.
Ik begrijp dat niet iedereen dat zo ziet, maar ik zie zijn werk wel als dingen die de wereld beter maken. Maar dat is een mening.
Voor zijn geschiktheid voor de
public service wijs ik je er graag op dat dit ongeveer alle kenmerken heeft van een
whataboutism. Sowieso, als dit de maat der dingen is, dan wijs ik je graag op wat er precies met de Trump Foundation is gebeurd.
Lock! Him! Up!
Maar - het onderwerp van filantopisme in de VS is toch ook niet onproblematisch. Primair ben ik van mening dat hier door rijke individuen zaken worden bedreven die veelal binnen de primaire verantwoordelijkheid van de overheid vallen. Als ze werkelijk zo begaan zijn met de wereld, dan zouden ze kunnen vragen de belastingen op te schroeven, en die zaken vanuit publiek geld (en naar democratisch inzicht) te betalen. Dat doen ze natuurlijk niet.
Bovendien begrijp ik dat filantropisme in de VS afrtrekbaar is van de belasting. Ongevraagd betaalt de fiscus dus gewoon alsnog mee. Hobby's zijn prima, maar dat kan niet de bedoeling zijn.
Het gaat hier ook vaak om
legacy. Ze willen vaak ook uit ijdelheid hun naam verbinden aan bepaalde zaken. Denk Alfred Nobel - bij leven ook niet bepaald bevorderlijk voor de wereldvrede. Als je dit alles werkelijk doet om de wereld een betere plek te maken, dan is dat geloofwaardiger als je er verder je grote klep over dichthoudt. Maar goed.
Dus nee. Ik hoor wat je zegt, maar je zult echt meer - en andere - dingen moeten doen om met filantropie in mijn gevlij te komen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000