[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
marktweakt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:16:
Ik hoorde net op 1 Vandaag dat uit onderzoek blijkt dat 54% van de Amerikanen geen idee heeft wat importheffingen zijn en hoe die werken.

En Trump beweert gewoon glashard dat die Amerikaanse importheffingen door de landen worden betaald aan wie hij ze heeft opgelegd. Echt waar.

Die 54% gaat zich de komende periode nog verbazen over waar al die prijsstijgingen nou toch vandaan komen.

Daar zal Biden dan wel weer de schuld van krijgen.
Is dat niet hetzelfde percentage Amerikanen dat leest op groep 7 niveau?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
martwoutnl schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:40:
En dan lees je in het dagverslag van Kirsten Verdel dat Kennedy heeft opgeroepen om maar Vitamine A te nemen tegen Mazelen i.p.v. een vaccin. Nog even en half Amerika is over 4 jaar overleden als ze zo doorgaan. Dan heb je allemaal grote uitbraken gehad. Je weet dat hij anti-vaccin is maar je blijft je verbazen over zulke domheid.
Grote kans dat het voornamelijk MAGA aanhang is. Dan is het toch een beetje Darwinisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
marktweakt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:16:
Ik hoorde net op 1 Vandaag dat uit onderzoek blijkt dat 54% van de Amerikanen geen idee heeft wat importheffingen zijn en hoe die werken.

En Trump beweert gewoon glashard dat die Amerikaanse importheffingen door de landen worden betaald aan wie hij ze heeft opgelegd. Echt waar.

Die 54% gaat zich de komende periode nog verbazen over waar al die prijsstijgingen nou toch vandaan komen.

Daar zal Biden dan wel weer de schuld van krijgen.
Ik kwam vandaag toevallig dit filmpje tegen op YouTube. Een MAGA aanhanger die dingen roept en helemaal niet weet hoe het daadwerkelijk werkt (importtarief).
Blijkbaar is dit de enige methode. Door alles met feiten en rationaliteit te betwisten en weerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Trump maakt opnieuw een bocht:
President Trump is granting a one month exemption for the big three U.S. automakers from tariffs he imposed on Mexico and Canada, the White House said Wednesday. "The president is happy to do it," White House Press Secretary Karoline Leavitt said.

The request came from the heads of Ford Motor Co., General Motors Co. and Stellantis NV, she said.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik ben bezig me te verdiepen in de Gilded Age (USA laat 19e eeuw).
Man man man dát waren nog eens toestanden. Bijvoorbeeld openlijke corruptie die zo gewoon werd dat deze gelegaliseerd werd. Deze era geeft wel een heel andere blik op de USA dan die mij voorgespiegeld is in mijn schooltijd (jaren ‘60-’70 van de vorige eeuw). Nog relatief kort na WOII was toen alles van “Amerika” beter en moderner dan in Europa, en vooral ook moreel beter en rechtvaardiger.

Dit essay op Politico (2 maart j.l.) wil ik jullie niet onthouden. Het geeft compact weer wat er zoal speelde in de Gilded Age en wat de parallellen met de huidige tijd zijn: The Gilded Age Is Back — And That Should Worry Conservatives
Then as now, growing income and wealth inequality opened a rift in American society, with a small group of elites amassing substantial power and influence. In the Gilded Age, industrial magnates like John D. Rockefeller and Andrew Carnegie dominated public life, while today, tech CEOs like Elon Musk and Jeff Bezos hold sway. Political corruption and patronage were rampant then, presaging concerns over corporate influence in politics now. Both periods witnessed intense political polarization and social upheaval, reflecting deep divisions within American society.
En voor diegenen die meer willen weten, een lang en relatief droog maar onthutsend overzicht van de Gilded Age op Wikipedia

[ Voor 22% gewijzigd door micky_ op 05-03-2025 20:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:53

WhySoSerious

Be the change.

micky_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:01:
Man man man dát waren nog eens toestanden. Bijvoorbeeld openlijke corruptie die zo gewoon werd dat deze gelegaliseerd werd. Deze era geeft wel een heel andere blik op de USA dan die mij voorgespiegeld is in mijn schooltijd (jaren ‘60-’70 van de vorige eeuw). Nog relatief kort na WOII was toen alles van “Amerika” beter en moderner dan in Europa, en vooral ook moreel beter en rechtvaardiger.

Dit essay op Politico (2 maart j.l.) wil ik jullie niet onthouden. Het geeft compact weer wat er zoal speelde in de Gilded Age en wat de parallellen met de huidige tijd zijn: The Gilded Age Is Back — And That Should Worry Conservatives

[...]

En voor diegenen die meer willen weten, een lang en relatief droog maar onthutsend overzicht van de Gilded Age op Wikipedia
Ik weet niet of je Virtuozzo's Cult of Wealth tip meegekregen hebt? Deel 1 gaat daar ook deels op in.

https://ihavenotv.com/ser...talism-the-cult-of-wealth

Ga zo deel 2 verder kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
xabre16v schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:39:
Macron gaat vanavond om 8 uur Frankrijk toespreken ivm de puinhoop in de wereld lees ik net in Le Monde.

"Le chef de l’Etat français, Emmanuel Macron, s’adressera aux Français à 20 heures pour parler de la situation internationale, à la veille d’un sommet extraordinaire européen sur la guerre en Ukraine."
Hier een liveblog van Le Monde:

Kort gezegd, het zou wel eens boots on the ground kunnen zijn in het geval van een staakt het vuren:
"Het staatshoofd zei woensdag dat vrede in Oekraïne "de inzet van Europese troepen kan inhouden" in het land, die "niet aan de frontlinie zouden gaan vechten, maar er integendeel zouden zijn, zodra de vrede is ondertekend, om volledig respect ervoor te garanderen".

Daarnaast gaan ze fors meer investeren in de Defensie-industrie, zonder hun belastingen te verhogen.

Emmanuel Macron kondigde aan dat hij volgende week in Parijs "de stafchefs van de landen die hun verantwoordelijkheden in dit opzicht willen nemen" bijeen zou brengen, en prees "een plan voor een solide, duurzame, verifieerbare vrede, (...) opgesteld met de Oekraïners en verschillende andere Europese partners".

"Ik wil geloven dat de Verenigde Staten ons zullen bijstaan, maar we moeten er klaar voor zijn als we dat niet doen."
De president van de republiek stelt verder een "debat voor over de bescherming van de bondgenoten van het Europese continent" door de Franse nucleaire afschrikking.

[ Voor 3% gewijzigd door YouKnow op 05-03-2025 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik weet niet of deze al voorbij was gekomen, maar de Yanks maken vrienden:

https://www.ad.nl/buitenl...n-tot-het-einde~aa143054/

Ik heb China eigenlijk nooit openlijk zo zien/horen ageren. De vraag is nu vooral hoe stevig China reageert en hoe gepikeerd Trump daar weer van raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dr.lowtune en intussen trekt Trump de tariffs voor autos voorlopig weer in.

Als ik Canada was zou ik ze lekker in stand houden. Koekje van eigen deeg.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Frame164
MikeyMan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:56:
@dr.lowtune en intussen trekt Trump de tariffs voor autos voorlopig weer in.

Als ik Canada was zou ik ze lekker in stand houden. Koekje van eigen deeg.
Dus hij en z'n vriendjes hebben even lekker wat aandelen gekocht vandaag die ze morgen of overmorgen weer gaan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

[...]

Toch voelt wat er nu gebeurd extremer, toegegeven ik weet niets van de gilded age, maar wat ik in wikipedia lees is het grootste vergelijk een overheid die belangen van een elite begenadigd en coruptie als gevolg, plus een deel van de samenleving welke niet de economische vooruitgang meemaakt. Maar itt tot nu was er ook een economische opbouw en vooruitgang, nu is er afbraak/roofbouw, accelerationisme; kapot maken om naar eigen voorkeur opnieuw op te bouwen. Economische groei door industriële groei maakt plaats voor kannibalisme ten bate van bigtech/AI (en toevallig al de nieuwe oligarchen met vingers in beinvloedings platforms/mechanismen). En itt tot de gilded age wordt dit keer de staatsvorm omgeturnd naar iets autoritairs ten koste van enige democarische correctie mogelijkheid door de samenleving. Als in dit verhaal de conservatieven MAGATrump zijn, dan denk ik niet dat ze zich zorgen hoeven te maken voor enige tijdige bewustwording en effectieve tegenbeweging in de samenleving.

[ Voor 3% gewijzigd door Norjee op 05-03-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39

Amphiebietje

In de blubber

Cheezborger schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Ik kwam vandaag toevallig dit filmpje tegen op YouTube. Een MAGA aanhanger die dingen roept en helemaal niet weet hoe het daadwerkelijk werkt (importtarief).
Blijkbaar is dit de enige methode. Door alles met feiten en rationaliteit te betwisten en weerleggen.

[YouTube: Tariffs Explained to MAGA by a Professional Importer/Exporter]
Helaas zijn er mensen die je daarmee nog steeds niet bereikt. Recentelijk heb ik op een ander forum ook aan iemand uitgelegd hoe het echt werkte, en de enige reactie die ik kreeg was dat hij gelijk had want Trump had het zo uitgelegd en de rest van de wereld was gek en manipulatief. Dezelfde persoon klaagde vervolgens dat alles zo duur aan het worden was, en of er niet nog wat meer tarieven konden komen om dat op te lossen. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Ik begrijp dat Trump en co gecompromitteerd is door Russische belangen. Althans, dat is wat ik zo lees in bepaalde onderzoeken en de manier waarop Trump en co zich gedragen richting Rusland en Oekraïne.

Alleen wat ik nou niet begrijp, is hoe kan het in vredesnaam dat de CIA, NSA noem maar op hebben liggen slapen? De C staat toch voor 'Counter'. Hoe is het mogelijk dat zij de Russische en TechBro inmenging hebben laten gebeuren tijdens de verkiezingen.
In de VS is veel mogelijk, maar de CIA en consorten hebben toch wel een enorme reputatie. Of zijn de inlichtingendiensten teveel gefocust geweest op et buitenland?
Ik vind het nog steeds onwerkelijk hoe dit zover heeft kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Trishul schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:41:
Ik begrijp dat Trump en co gecompromitteerd is door Russische belangen. Althans, dat is wat ik zo lees in bepaalde onderzoeken en de manier waarop Trump en co zich gedragen richting Rusland en Oekraïne.

Alleen wat ik nou niet begrijp, is hoe kan het in vredesnaam dat de CIA, NSA noem maar op hebben liggen slapen? De C staat toch voor 'Counter'. Hoe is het mogelijk dat zij de Russische en TechBro inmenging hebben laten gebeuren tijdens de verkiezingen.
In de VS is veel mogelijk, maar de CIA en consorten hebben toch wel een enorme reputatie. Of zijn de inlichtingendiensten teveel gefocust geweest op et buitenland?
Je neemt het wel heel erg aan als een feit terwijl het gewoon speculatie is voor zover ik begrijp. Of heb je sterke bronnen voor zulke claims?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:33

Niemand heeft willen afrekenen met Trump omdat ze bang waren dat het zou backfiren. Er zijn onder Trump twee impeachments geweest. Na Trump 1 diverse rechtzaken (waar men te lang mee gewacht hebben). En een legertje aan gop politici die wel buyers remorse hadden of hebben gekregen maar op cruciale momenten gewoon pro Trump stemden. McCain was de enige en zeer vroege uitzondering,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
DeKoetsier schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:45:
[...]

Je neemt het wel heel erg aan als een feit terwijl het gewoon speculatie is voor zover ik begrijp. Of heb je sterke bronnen voor zulke claims?
Het Mueller report bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

C staat in dit geval voor Central, niet Counter. Maar vergis je niet, er zijn bijna 20 intelligence agencies in de VS. Die allen weer een rol/taak/niche vervullen.Deze bijna 20 agencies zijn samen “verenigd” in de USIC, de US Intelligence Community.

Dat “verenigd” tussen aanhalingstekens staat klopt: er is regelmatig strijd om hun terrein af te bakenen/taken naar zich toe te trekken. Dat blijkt bijv al uit hoe counter intel belegd is:

Een club als de OICI, the Office for Intelligence and Counter Intelligence zou naar counter moeten kijken (blijkt ook uit de naam). Dat doet de FBI ook (die zijn bekender), maar dan op federaal niveau en gericht op nationaal/intern. En voor militaire counterintel is dat de ACI (onderdeel van US military Intel).

[ Voor 24% gewijzigd door YouKnow op 06-03-2025 02:29 . Reden: Structuur plus aanvulling FBI ACI om voorbeeld niches/afbakening kracht bij te zetten. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Een ander boeiend verhaal is van Michael Parenti: Democracy and the Pathology of Wealth

Is van 2012 rond de tijd van de occupy beweging. Hij geeft een inkijk in wat er fout is aan het systeem dat voor de 1‰ prima lijkt te werken en niet voor de 99.9‰. Maar ook wat er mis is, b.v. kapitalism devouring itself. Het zijn precies dezelfde thema's die nu spelen, die in de VS topics hier telkens terugkeren. Hooguit is het nu flink wat extremer en in-your-face geworden maar de mechanismen bestaan al veel langer, zie ook inderdaad the Cult of Wealth docu serie van Arte.

Maar dit verhaal (het duurt een uur) staat op zich en hij brengt het ook grappig hoewel het eigenlijk een tamelijk slecht verhaal is. Hij heeft er meerdere boeken over geschreven.

Anyway het is op meer channels te vinden, dit is er een:
YouTube: Michael-Parenti-January-6-2012-Democracy and the Pathology of Wealth

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
HEY_DUDE schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:46:
[...]

Het Mueller report bijvoorbeeld.
Dat rapport toonde toch aan dat er wel sprake was van beïnvloeding via desinfo etc maar niet genoeg bewijs om te concluderen dat er een strafrechtelijke samenzwering was tussen de Trump en Rusland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alleen wat ik nou niet begrijp, is hoe kan het in vredesnaam dat de CIA, NSA noem maar op hebben liggen slapen? De C staat toch voor 'Counter'.
De C staat voor Central. Counter Intelligence is een taak van de FBI. De CIA mag op eigen grondgebied niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:31

Ik lees ook dat Trump veel onroerend goed in Rusland zou hebben, en na een zoveelste faillissement weer met Russisch geld omhoog geholpen is.
Achter dat onroerend goed en geld zitten hele kersbomen om de exacte eigenaar en herkomst te verbergen. Het is niet verboden om met geld van investeerders een imperium op te bouwen. Die investeerders kunnen van de hele wereld komen.
En het maakt je ook niet direct corrupt of chantabel. Veel groot-kapitaal investeerders (pensioenfondsen bijv.) kijken gewoon naar het bedrijf en de cijfers, en bemoeien zich totaal niet met de persoon.
Want als CEO wil je ook immers een breed, divers aantal investeerders hebben zodat jij je kan richten op het bedrijf runnen.

Totdat het foute boel blijkt te zijn en je een telefoontje of ander... drukmiddel ervaart.

Een intelligence agency heeft helemaal niet de capaciteit om die hele bv-kerstbomen van voor tot achter te gaan ontrafelen. Dat is meer aan de belastingdiensten om ontwijking/ontduiking op te sporen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
DeKoetsier schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Dat rapport toonde toch aan dat er wel sprake was van beïnvloeding via desinfo etc maar niet genoeg bewijs om te concluderen dat er een strafrechtelijke samenzwering was tussen de Trump en Rusland?
The investigation produced 37 indictments; seven guilty pleas or convictions; and compelling evidence that the president obstructed justice on multiple occasions. Mueller also uncovered and referred 14 criminal matters to other components of the Department of Justice.
Trump associates repeatedly lied to investigators about their contacts with Russians, and President Trump refused to answer questions about his efforts to impede federal proceedings and influence the testimony of witnesses.
A statement signed by over 1,000 former federal prosecutors concluded that if any other American engaged in the same efforts to impede federal proceedings the way Trump did, they would likely be indicted for multiple charges of obstruction of justice.
https://www.acslaw.org/pr...gs-of-the-mueller-report/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Eigenlijk was die conclusie er wel. Tenminste, als het een willekeurig ander persoon was geweest dan de president. Daar durfden ze gewoon niet aan te beginnen. Met alle gevolgen vandien dus nu.

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 05-03-2025 23:25 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
[...]

Ik heb dat rapport laten samenvatten door DeepSeek en daaruit komt inderdaad naar voren dat er niet voldoende hard bewijs was dat er sprake zou zijn van verboden activiteiten en samenwerking tussen Trump en Rusland.

Maar, het rapport gaf dus in 2019 al aan hoe kwetsbaar de Amerikaanse verkiezingen zijn. Je zou denken dat er dan iets gedaan wordt met die adviezen. Aan de andere kant kun je weinig/niks beginnen tegen massale manipulatie via mainstream en social media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Door andere gebruikers hier eerder gedeeld, dan moet je deze ook zeker kijken (of heb je mogelijk al bekeken):
American Capitalism – The Cult of Wealth
https://ihavenotv.com/ser...talism-the-cult-of-wealth

1. A Paradise for Millionaires (1870-1920)
2. Making the Rich Pay (1921-1946)
3. Who Wants to Be a Billionaire? (1981-Today)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Trishul schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:32:
[...]

Ik heb dat rapport laten samenvatten door DeepSeek en daaruit komt inderdaad naar voren dat er niet voldoende hard bewijs was dat er sprake zou zijn van verboden activiteiten en samenwerking tussen Trump en Rusland.

Maar, het rapport gaf dus in 2019 al aan hoe kwetsbaar de Amerikaanse verkiezingen zijn. Je zou denken dat er dan iets gedaan wordt met die adviezen. Aan de andere kant kun je weinig/niks beginnen tegen massale manipulatie via mainstream en social media.
Trump was omringt door Rusland adepten waarvan er best wat succesvol vervolgd zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
People Are Paying Millions to Dine With Donald Trump at Mar-a-Lago
Guests are paying millions of dollars to dine and meet with President Donald Trump at special events held at his Mar-a-Lago estate in Palm Beach, Florida.

Business leaders can secure a one-on-one meeting with the president at Mar-a-Lago for $5 million, according to sources with direct knowledge of the meetings. At a so-called candlelight dinner held as recently as this past Saturday, prospective Mar-a-Lago guests were asked to spend $1 million to reserve a seat, according to an invitation obtained by WIRED.
Influencer for hire.

Claremont Institute Wants Trump to Order Civil Servants to Undergo ‘Deprogramming’
Elon Musk’s lawless rampage through the executive branch, including indiscriminate mass firings, isn’t enough for the folks at the far-right Claremont Institute. Claremont Senior Director of Strategic Innovation Chris Ross floated a proposal last week that President Donald Trump sign an executive order forcing civil servants to take Claremont Institute training courses to “deprogram” employees from what Ross claims is “the cultish anti-Americanism that infects the Swamp.”

Ross argues that the federal workforce needs “a mental reset of what constitutes good and bad behavior, and to know the corresponding rewards and punishments.” This, Ross, says, can be part of a broader “great re-learning that America needs.” Ross has a great deal of confidence in Claremont’s propaganda, arguing that its trainings would “help unify Americans and turn adversaries into friends” by “uniting Americans around a shared understanding of our country’s heritage, principles, and civic duties.”

Eric Trump plainly admits that his father’s Sunday social media post about the “crypto strategic reserve” was intended to manipulate the crypto markets

Molly White (@molly.wiki) 4 maart 2025

Pump & dump.
Elon Musk’s satellite business Starlink may not have officially taken over Verizon’s $2.4 billion contract with the Federal Aviation Administration yet to upgrade the systems it uses to manage America’s airspace. However, on Friday, FAA officials ordered staff to begin finding tens of millions of dollars for a Starlink deal, according to a source with knowledge of the FAA and two people briefed on the situation.
Olichargie / fascisme.

FAA Officials Ordered Staff to Find Funding for Elon Musk’s Starlink. Wat dan wel grappig is, gezien Carlos Slim orders to cancel his collaboration with Elon Musk’s Starlink (Mexico). Canada zal ook wel stoppen, in ieder geval diverse Canadese provincies las ik dat over (kan de bron even niet vinden). Nu Meloni nog.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zoek in het topic naar de term “private intelligence”. Het is een van de onderliggende netwerkfenomenen die als aanjager functioneren bij dit alles vanuit het historische probleem van insurrectie door oligarchie.

Er is heel veel zeer serieuze geschiedenis die aan deze kant van de oceaan heel lang volledig beeld is buiten gebleven vanuit de druk van de Koude Oorlog. Wie hier uit België komt zal de Jaren van Lood kennen, uit Italië de jaren van Gladius.

Lang verhaal kort, we hebben hier na de oude oorlog de synergistische effecten van oligarchie, inlichtingen en georganiseerde misdaad in de voormalige Soviet Unie kunnen observeren, en nog heeft het extreem lang geduurd voordat we ook maar enigszins de verkenning aan konden / durfden / wilden. In de VS is sprake van een gelijksoortige hybridisering, maar a) al veel langer en b) verweven met corporatistische dynamiek en c) langdurige aanwezigheid van politieke oligarchie. Daarmee bleven de remmen er enigszins op, ook al was sprake van dezelfde verschuivingen, maar dan al veel eerder. Hier ligt helaas ook een uiterst gevoelige verkenning t.a.v. gebruik / invloed vanuit / besmetting met Nazi elementen na WOII en tijdens de Koude Oorlog - Russ Bellant heeft hier breed onderzoek naar gedaan. En het is een patroon wat extreem genesteld is (zie de rol van actoren als Laszlo Pasztor al voor Paul Weyrich, met Weyrich, en helemaal door naar het scheppen van de verbindingen tussen Evangelicals en Trump).

Ik wijs er met klem op dat de verkenning in deze niet makkelijk zijn, en niet vanzelfsprekend. Maar in die verkenning ligt ook het antwoord op vraagstukken rondom specifieke frames en memes structureel onderdeel bij de campagnes van conspiracy theory zaaien van rechts/conservatief (al sinds de Gold Bugs en Birch periode, Dave Troy is hierbij een uitstekende eerste ingang voor historisch onderzoek).

In algemene zin kun je stellen dat er sprake is van een derde fase in de cyclus van autoritarisme.

De eerste fase is die van signaleren. Men herkent elkaar.
De tweede fase is die van identificeren. Men schept verbindingen en gaat faciliteren, zowel direct als indirect.
De derde fase is die van synchroniseren. Ongeacht cluster of vector, men deelt bepaalde core concepts en core constructs (frames, mentaliteit, mythos, cultisme e.d.) van waaruit zowel verlamming optreedt bij dynamica waar predisposities aanwezig zijn maar nog niet geactiveerd, als gelijkschakelen van denken en doelen daar waar dat wel zo is.

Klassiek netwerkfenomeen binnen sociale psychologie van groepsdynamica, het minst slecht nog te begrijpen als een mentale besmetting waar bij de neuzen dezelfde kant uit gaan. De onderzoeken en publicaties van zowel Hannah Arendt als Joost Meerloo zijn hierbij van kritiek belang voor inzicht.

Die fasen zijn niet uniform, ze lopen niet parallel. Bij de zeloten was dit al veel langer aanwezig als proces (versterkt vanuit de functies van organisaties zoals Dominionisme en Opus Dei), elders nog veel langer maar veel meer als gefragmenteerde dynamiek, geen centrale sturing. Weer elders gewoon later op de curve.

En dat binnen een culturele dynamiek die in hoge mate a) geconditioneerd is voor specifieke frames van autoritarisme (follow the leader e.d.) en b) gecultiveerd voor predisposities van zowel normaliseren als systemisch internaliseren. Hier is heel veel over te vinden in het domein van sociologie bij studies naar de VS, en, gevoelig, wat we Failed States noemen. Het werk van Charles Derber en Milan Zafirovski is een goed begin voor die verkenning.

Het is geen kwestie van zitten slapen. Maar van geloofsgedrag. Geloof in symbolen en ordening, terwijl over pakweg vier à vijf decennia heen de systemische hoekstenen verschoven dan wel dusdanig vervangen zijn dat er blinde vlekken zijn ontstaan, en stimuli t.v.b. acceptatie en toestemming zijn gegroeid. En dat is gewoon een rijpe voedingsbodem voor grensoverschrijdend gedrag. Zeker wanneer dat georganiseerd, en gecamoufleerd is.

Voor het aspect van transnationale ontwikkelingen en fenomenen is de verkenning nog meer gevoelig. Laat ik het zo zeggen, we hebben ons wijsgemaakt dat de Koude Oorlog gewonnen was. Het conflict is enkel bericht getransformeerd, en nog in hetzelfde jaar van de Val van de Muur bloeiden de relaties tussen toxische actoren en organisaties in VS en de voormalige Soviet Unie op.

Let wel, ik zeg niet dat het inlichtingen domein dom is of corrupt. Maar er is een langdurig issue van parasitaire verstrengelingen, misbruik door clusters van (politieke en andere) oligarchie, onder conditions een wereld die in snel tempo zeer complex werd, waar geen stabiliteit van binair conflict meer was, een grenzen aan conflict vanuit Mutually Assured Destruction kaders van geopolitiek. Dat heeft enorme gevolgen gehad, puur de bandbreedte vereist bij het domein voor terrorisme na de War on Terror is gruwelijk verlammend geweest.

Het klinkt simplistisch, maar men heeft botweg ruimte laten vallen voor actoren van autoritarisme en bewegingen met denken van autoritarisme terwijl men vanuit Exceptionalisme keihard vooruit struikelde na de illusie van het winnen van de Koude Oorlog.

Ze is helaas erg nihilistisch geworden de afgelopen twee jaar, wat absoluut begrijpelijk is, maar het is een probleem. Immers, nihilisme is aanjager van autoritarisme. Dat gezegd, het eerste boek van Sarah Kendzior omvat een uiterst gedetailleerde - en toetsbare - reconstructie van de dynamiek die geleid heeft tot het fenomeen en het gebruik van Trump als chaotic actor. En dat omvat een periode en een realiteit die hier al die jaren vrijwel volledig buiten de hier aanwezige beeldvorming is gebleven.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Twee stukjes leesvoer, van relevantie. Het eerste is er een om zeer serieus te nemen. Het tweede is dan net iets anders ..

‘Seismic’ shift in UK-US relations is not a blip, warns ex-ambassador Sir David Manning and other former diplomats highlight major changes in ‘special relationship’

Dit is echt iets om stil bij te staan. Mensen fixeren zich op “omg NATO”, maar de convenanten en systemen die aan de basis liggen van collectieve veiligheid zijn al gebroken, met als resultaat een radicaal omdenken voor heroriëntering.

De Britten geven zelden signaal voor dit soort domeinen. Als ze het al doen, dan subtiel verpakt via zorgvuldige selectie van ongelieerde actor. Het zegt heel, heel erg veel, dat hij de boodschap brengt, en hij is absoluut niet subtiel. Waarbij we dus in het achterhoofd moeten houden dat dergelijk signaal altijd pas na de adaptaties komt, en dat de adaptaties veel verder gaat dan het signaal aangeeft.

En dan dit … puur even voor de grijns.

Canada goose fights off bald eagle in rare, symbolism-laden battle on ice Photographer captures 20-minute clash between birds emblematic of Canada and US amid high trade tensions

Yup, Canada > VS, 3 tegen 0.

En bedenk, autoritarisme beweegt vanuit zwaktepunten. Wij moeten dus vanuit onze sterktepunten ageren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pump & dump ja, maar observeer het eens vanuit selectorale dynamiek. Keys en coin. Trump is bereik aan het kopen middels die toolboxen. En welk bereik, waar - extreem toxische én van geloofsvalstrikken doorspekte segmenten.

Dat gezegd, de crypto drama’s blijven iets om heel zorgvuldig in het oog te houden. Men dweept de afgelopen drie jaar overal openlijk met verwijzingen naar Hjalmar Schacht en wat voor fantastische kerel met prachtige ideeën dat was.

Dat narratief van “crypto capitol of the world”, daar zit ook iets bij waar echo’s bijzitten. Reserve. Bank. We zouden er goed aan doen om toch eens de kijken naar de geschiedenis van stablecoin banken tijdens vorige periodes van insurrectie door oligarchie (nogal wat NL banken, VOC periode, de conceptuele precursor, en dan VS Interbellum, en ja, de toolboxen van Schacht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Top Trump allies hold secret talks with Zelenskyy’s Ukrainian opponents

Smerig weer. Het artikel gaat over verkiezingen houden op korte termijn. Dan kunnen Rusland en de VS samen volop misinformatie verspreiden om van Zelensky af te komen, en het dan opnieuw proberen met zijn opvolger.
The senior Trump allies held talks with Ukrainian opposition leader Yulia Tymoshenko, a remorselessly ambitious former prime minister, and senior members of the party of Petro Poroshenko, Zelenskyy’s immediate predecessor as president, according to three Ukrainian parliamentarians and a U.S. Republican foreign policy expert.
Both Tymoshenko and Poroshenko have publicly opposed holding elections before the fighting ends, as has Kyiv Mayor Vitali Klitschko. Nonetheless, “Poroshenko’s people and Yulia, they’re all talking to Trump World, positioning themselves as people who would be easier to work with. And people who would consent to many of the things that Zelenskyy is not agreeing to,” a top Republican foreign policy expert told POLITICO, asking that his name be withheld so he could speak freely.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:45
Cheezborger schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:37:
Ik zie een hele beleefde Trump-aanhanger (vermoedelijk?) die zich laat overrompelen door een man die roept "I'm an importer, I know how this works." en hem niet laat uitpraten, maar volhardt met een onzinverhaaltje dat de consument alleen de importheffingen betaalt.

En vermoedelijk om te de-excaleren uiteindelijk maar zegt "I'm not educated on this, I'll assume you're right".

Dit lijkt me niet echt een goed voorbeeld van "rationaliteit" en open discussie, maar meer een voorbeeld van hoe beide kanten in de VS elkaar als misleid, dom, onwetend of vals zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Misschien is het al voorbij gekomen, of oud nieuws
Maar ik kwam het volgende tegen
https://meta-defense.fr/n...he-de-salut-des-europeens

Trump maakt agressief werk van MAGA , ook ten koste van bondgenoten
Het zou me niks verbazen als het contract met Zelensky addertjes onder het gras bevat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39

Amphiebietje

In de blubber

Trump's ophefmakende AI-video is zogenaamd een "grap" en "satire":

https://www.theguardian.c...tical-satire-says-creator

Tuurlijk, en ik heb een brug over de Atlantische Oceaan te koop.

Ze hadden zijnde arrogante idioten gewoon een andere reactie verwacht waarbij iedereen razend enthousiast zou worden, en schrokken toen bleek dat niet iedereen hun geschifte wereldvisie deelde. Dus nu doorzichtige damage-control...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wouw, ik weet niet of de website van het witte huis nu lachwekkend is of om te huilen. Alsof hij zelf de artikelen schrijft.

Biden heeft miljoenen gespendeerd aan transgender dieren
https://www.whitehouse.go...ender-animal-experiments/

De democraten hebben niet geklapt
https://www.whitehouse.go...-not-the-american-people/

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 06-03-2025 09:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Het zijn de woke democraten hè, die niet klapten.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DropjesLover schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Ik lees ook dat Trump veel onroerend goed in Rusland zou hebben, en na een zoveelste faillissement weer met Russisch geld omhoog geholpen is.
Achter dat onroerend goed en geld zitten hele kersbomen om de exacte eigenaar en herkomst te verbergen. Het is niet verboden om met geld van investeerders een imperium op te bouwen. Die investeerders kunnen van de hele wereld komen.
En het maakt je ook niet direct corrupt of chantabel. Veel groot-kapitaal investeerders (pensioenfondsen bijv.) kijken gewoon naar het bedrijf en de cijfers, en bemoeien zich totaal niet met de persoon.
Want als CEO wil je ook immers een breed, divers aantal investeerders hebben zodat jij je kan richten op het bedrijf runnen.

Totdat het foute boel blijkt te zijn en je een telefoontje of ander... drukmiddel ervaart.

Een intelligence agency heeft helemaal niet de capaciteit om die hele bv-kerstbomen van voor tot achter te gaan ontrafelen. Dat is meer aan de belastingdiensten om ontwijking/ontduiking op te sporen.
Als je als staathoofd veel assets in het buitenland hebt als bezit dan maakt je dat per definitie chantabel? Poetin kan makkelijk dreigen met onteigening bijv.

Wanneer ben je in jouw ogen dan wel chantabel?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:18:
Wouw, ik weet niet of de website van het witte huis nu lachwekkend is of om te huilen. Alsof hij zelf de artikelen schrijft.

De republikeinen hebben niet geklapt
Het feit dat er dit soort artikelen geplaatst worden (met zulke taal) op de website van het Witte Huis, geeft maar weer aan hoe verknipt die hele administratie is.

per aspera ad astra

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

boesOne

meuh

Ik lees het niet eens meer. We blijven te makkelijk hangen in verontwaardeging over wat voor nieuwe low's er nu weer bereikt worden.
Ik denk dat het beter is om te accepteren dat de USA qua waarden en moraal anders zijn dan wij en we ons beter kunnen concentreren hoe we omgaan met de nieuwe dreigingen van binnen en van buiten de EU.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

Flooding the zone with shit tactieken. Hoe meer aandacht je/wij er aan besteden, hoe effectiever het is :/
Glashelder schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Als je als staathoofd veel assets in het buitenland hebt als bezit dan maakt je dat per definitie chantabel? Poetin kan makkelijk dreigen met onteigening bijv.

Wanneer ben je in jouw ogen dan wel chantabel?
Je bent niet chantabel wanneer je portfolio uit maar 5% in 1 land staat, en je investeerders uit 30 verschillende landen komen.

Trump zal misschien gevallen zijn voor de goede deal met lage kosten (voor hem). Want hij kijkt immers alleen naar de centen, niet naar de effecten.

De omgekeerde variant van "when you owe the bank $100, you have a problem. If you owe the bank 100 million, the bank has a problem".

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
President Donald Trump vaardigt naar verwachting donderdag een bevel uit om het ministerie van Onderwijs op te heffen, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden. De krant heeft een concept ingezien dat minister van Onderwijs Linda McMahon opdraagt 'alle noodzakelijke stappen te ondernemen om de sluiting van het ministerie van Onderwijs te vergemakkelijken'.

Trump heeft herhaaldelijk opgeroepen het ministerie af te schaffen en noemde het een 'grote oplichterij'. Vorige maand zei de president dat hij het ministerie onmiddellijk wilde sluiten, maar erkende ook dat hij hiervoor steun nodig heeft van het Congres, dat de financiering ervan bepaalt, en van de lerarenvakbonden.

Het ministerie houdt toezicht op ongeveer 100.000 openbare en 34.000 privéscholen in de Verenigde Staten, hoewel meer dan 85 procent van de openbare schoolfinanciering van staats- en lokale overheden komt. Ook houdt het ministerie toezicht op de 1,6 biljoen dollar aan studieleningen van tientallen miljoenen Amerikanen die hun studie niet volledig kunnen betalen.

Onder Joe Biden bekritiseerden Republikeinen het ministerie vooral vanwege de kwijtschelding van studieleningen en het beleid over diversiteit, gelijkheid en inclusieprogramma's.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...erwijs-opheffen~a8070050/)

WTF? Ministerie van Onderwijs opheffen? Het wordt steeds idioter met die gast.... :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:49
@wildhagen Het ministerie van onderwijs is er in de us pas sinds 1980. Daarvoor was het per staat geregeld.

Niet dat ik het als een goede ontwikkeling zie. Maar het is nu ook niet weer alsof ze niet zonder kunnen. Pre 1980 konden ze ook zonder.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:14
Kunnen we eindelijk als Europa weer naar onszelf kijken, uiteindelijk waren en zijn wij de bakermat van democratie en moeten we dit ten koste van alles beschermen en trots op zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Canada slaat terug:
Canadian stores pull U.S. liquor from shelves as Trump’s tariffs take effect
The government of New Brunswick said on Facebook that it has stopped buying U.S. alcohol, posting a video of an employee reboxing wine bottles from the U.S. section of an Alcool NB Liquor store.
The Liquor Control Board of Ontario announced Tuesday in a statement on its website that it has “ceased the purchase of all US products.”
“The governor of Kentucky said, ‘Don’t touch our bourbon,' and I said, ‘Governor, that’s the first thing we’re going after,’” Ontario Premier Doug Ford told reporters Tuesday. “We’re the largest purchaser of bourbon in the world for Kentucky bourbon manufacturers. They’re done. They’re gone.”
Jack Daniel’s maker says Canada pulling US alcohol off shelves ‘worse than tariff’

Amerikaanse bedrijven klagen nu dat dit 'disproportionate' is :+ Gelukkig zijn het veel rode staten (Kentucky, Tennessee) die hierdoor geraakt worden die hier zelf voor gekozen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Trump wil Zelensky nu kennelijk ook af laten zetten en vervangen door een andere president:
Vier trouwe medestanders van de Amerikaanse president Donald Trump hebben geheime gesprekken gevoerd met politieke tegenstanders van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Dat meldt nieuwssite Politico op basis van drie Oekraïense parlementsleden en een Amerikaanse Republikeinse expert buitenlandbeleid.

De adviseurs spraken met de Oekraïense oppositieleider Joelia Tymosjenko, hooggeplaatste leden van de partij van voormalig president Petro Porosjenko, en een voormalige premier, meldt Politico. De site baseert zich op informatie van drie Oekraïense parlementsleden en een Amerikaanse Republikeinse expert in buitenlandbeleid.

De regering-Trump wil volgens Politico graag snel presidentsverkiezingen in Oekraïne. Door het afkondigen van de krijgswet als gevolg van de Russische invasie, is dat volgens de grondwet momenteel niet mogelijk.

In Kiev klinkt het bovendien dat verkiezingen chaotisch kunnen verlopen en in Ruslands kaart zouden spelen, aangezien veel potentiële kiezers aan het front vechten of in het buitenland verblijven als vluchtelingen.
Bron en meer info: “Team Trump voert geheime gesprekken met tegenstanders Zelensky”

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-09 15:45

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

In Canada zal het ook niet alleen zijn via de overheid. Burgers hebben dadelijk geen trek meer in VS spullen.
In Europa en bijna overal op deze wereld krijgt iedereen een bloedhekel aan de VS. Behalve dan in Rusland.
Dat kan alleen maar tot gevolg hebben dat mensen producten uit de VS niet meer kopen.
En nog iets erger dat ze zich ook gaan schamen voor VS producten.
Het eerste voorbeeld is die sticker voor Tesla rijders.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Dat van die jongen van 13 jaar is ook wel een beetje treurig. Nu is het een zelfgemaakte "rel" omdat de "dems" niet klapten, maar Trump of republikeinen hebben niets voor de jongen gedaan behalve hem gebruiken voor zelfpromotie.

Het is alsof je naar een slechte realityshow kijkt. Maar dan eentje waarbij mensen hun levens letterlijk en figuurlijk kwijtraken.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

wildhagen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:22:
Trump wil Zelensky nu kennelijk ook af laten zetten en vervangen door een andere president:

Bron en meer info: “Team Trump voert geheime gesprekken met tegenstanders Zelensky”
Zelensky is wel de kracht gebleken waardoor Oekraïne niet binnen enkele dagen/weken na de invasie een stuk van Rusland is geworden. Zijn termijn zou (in tijden van vrede) tot een einde zijn gekomen in 2024 en er zouden nieuwe verkiezingen zijn geweest (opgeschort want dat doe je niet tijdens een oorlog natuurlijk).

Ik snap dus wel dat het team van Trump praat met Joelia Tymosjenko, Petro Porosjenko en anderen om hun invloed daar te verzekeren. De VS ziet heel graag een andere persoon op deze plek. Zolang ze maar niet op de proppen komen met Viktor Janoekovytsj.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Zelensky is wel de kracht gebleken waardoor Oekraïne niet binnen enkele dagen/weken na de invasie een stuk van Rusland is geworden. Zijn termijn zou (in tijden van vrede) tot een einde zijn gekomen in 2024 en er zouden nieuwe verkiezingen zijn geweest (opgeschort want dat doe je niet tijdens een oorlog natuurlijk).

Ik snap dus wel dat het team van Trump praat met Joelia Tymosjenko, Petro Porosjenko en anderen om hun invloed daar te verzekeren. De VS ziet heel graag een andere persoon op deze plek. Zolang ze maar niet op de proppen komen met Viktor Janoekovytsj.
Ik vertrouw de VS voor geen meter meer, en volgens mij is het ze helemaal niet te doen om daar Poroshenko of Tymoshenko als president te hebben.
Het gaat er puur om, om verdeeldheid in het binnenland te creëren. Iets wat Moskou natuurlijk weer enorm zou helpen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 16:34
Apache4u schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Ik vertrouw de VS voor geen meter meer, en volgens mij is het ze helemaal niet te doen om daar Poroshenko of Tymoshenko als president te hebben.
Het gaat er puur om, om verdeeldheid in het binnenland te creëren. Iets wat Moskou natuurlijk weer enorm zou helpen.
Die eerste wordt ervan beschuldigd zaken te doen met Pro-Russische mensen in het bezette deel. Zal me dus niet verbazen als beiden pro-Rusland zijn. Maar dan nog zijn ze niet echt populair dus kans op verkiezing winnen is echt nihil. Zoveel stemmen vervalsen gaat Poetin niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Maar juist omdat de VS nu een beetje de facto bondgenoot van Rusland is geworden, zou het me niet in het minst verbazen als ze toch weer Janoekovytsj naar voren zouden schuiven.

Immers, Trump wil die rare earth metals die Oekraïne heeft. Als hij nou Putin pleased door Janoekovytsj (die immers pro-Putin is) te steunen, maakt het voor de VS de kans misschien wel groter dat Putin wat van die rare earth metals aan de VS toekent.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Laatst online: 02:49
Edgenumber schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:52:
@wildhagen Het ministerie van onderwijs is er in de us pas sinds 1980. Daarvoor was het per staat geregeld.

Niet dat ik het als een goede ontwikkeling zie. Maar het is nu ook niet weer alsof ze niet zonder kunnen. Pre 1980 konden ze ook zonder.
Dat is al bijna een halve eeuw geleden, de organisaties die toen bestonden zullen er nu niet meer in die hoedanigheid zijn,

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LAD93 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Het feit dat er dit soort artikelen geplaatst worden (met zulke taal) op de website van het Witte Huis, geeft maar weer aan hoe verknipt die hele administratie is.
Trump lijkt me zeker chantabel, voor hij herkozen werd leek het er zelfs op dat hij de gevangenis in zou gaan. Of hiij ook gechanteerd wordt weet ik natuurlijk niet, hij is ook niet de enige die zo denkt in zijn administratie en ze zullen niet allemaal chantabel zijn door rusland.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 06-03-2025 10:16 ]

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:10
Edgenumber schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:52:

Waar heb je die wijsheid vandaan?

Nu ja. Ik neem je graag terug naar het megaproject om de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg in Nederland te verplaatsen van het ministerie van volksgezondheid naar de gemeenten. Dat is een project van járen geweest, en de hele zooi is alsnog in de soep gelopen.

Het is wat @Qwerty-273 zegt: Er is geen organisatie om op terug te vallen. Die moet nog worden opgebouwd. Het is destructief op een ongekende manier. Het doel is niet de verantwoordelijkheid over te dragen op lokalere overheden. Het doel is vernietiging, en zo veel mogelijk schade aanrichten.

Onderwijs is de belangrijkste pijler van de meritocratie; en het is duidelijk dat die moet en zal worden afgebroken. Het doel is stratificatie van de maatschappij. De uitwerking is het einde van de laatste restanten van de Amerikaanse droom - ten faveure van de mensen die het nú (erg) goed hebben.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
Toch opvallend dat Trump die niks met project 2025 te maken heeft, vooral plannen door duwt die uit dat plan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 12:41
wildhagen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Maar juist omdat de VS nu een beetje de facto bondgenoot van Rusland is geworden, zou het me niet in het minst verbazen als ze toch weer Janoekovytsj naar voren zouden schuiven.

Immers, Trump wil die rare earth metals die Oekraïne heeft. Als hij nou Putin pleased door Janoekovytsj (die immers pro-Putin is) te steunen, maakt het voor de VS de kans misschien wel groter dat Putin wat van die rare earth metals aan de VS toekent.
Maar hoe gaat dit dan in zijn werk?

Voor verkiezingen is vrede een vereiste, er kunnen geen verkiezingen in oorlogstijd komen. Dat zou dus betekenen dat er ergens een 'deal' of vredesakkoord moet zijn.

Optie A is dat UA een enorme hoeveelheid land afstaat (min of meer dat wat Putin geannexeerd heeft). Dan heeft Trump geen mogelijkheid om daar mineralen vandaan te halen en zal het 'Pro-Russische' geografische kiesveld en stuk kleiner zijn.

Optie B is dat RU (fictief) water bij de wijn doet, UA een deel grond geeft in ruil voor het gebied in Kursk. Vervolgens worden de verkiezingen gemanipuleerd en komt er een Pro RU regering en tekent Trump een akkoord met RU om wat mineralen te claimen.

Voor de VS is een optie B scenario het beste. Immers toegang tot mineralen en een Pro-RU regering in de UA. Voor Europa lijkt me optie A het beste, dan zou er een vredesmacht kunnen komen met een mandaat wat uit te voeren is.

Voor UA zie ik het eigenlijk somber in. Die zijn niet gebaat bij optie A en B. Maar een optie C (wat dat ook mag zijn zie ik niet zo snel op tafel komen).

Europa moet tijdens de top vandaag wat knopen doorhakken en laten zien dat we prima zonder de VS kunnen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

martwoutnl schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Die eerste wordt ervan beschuldigd zaken te doen met Pro-Russische mensen in het bezette deel. Zal me dus niet verbazen als beiden pro-Rusland zijn. Maar dan nog zijn ze niet echt populair dus kans op verkiezing winnen is echt nihil. Zoveel stemmen vervalsen gaat Poetin niet lukken.
Poroshenko heeft in de chaos aan het begin van de oorlog zelf een militie van 800 man opgericht die hij uit eigen zak financierde. Ik heb niet gevolgd wat er sindsdien met die militie is gebeurt (800 man is in die oorlog een druppel in de zee) maar ik geloof niet dat Poroshenko pro-Russisch is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Helixes
Vrietje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:22:
Toch opvallend dat Trump die niks met project 2025 te maken heeft, vooral plannen door duwt die uit dat plan komen.
Okee, ik ga het zeggen.

Donald John Trump is een leugenaar.

There, I said it. Project 2025 was nooit heel populair onder het electoraat. Wat Trump moest doen om verkozen te worden, was zich distantiëren van Project 2025. Dus dat heeft hij gedaan. Alleen, (verkiezings-)beloften van Trump hebben dezelfde waarde als vredesovereenkomsten tussen Rusland en Oekraïne.

We kennen die man nu al 9 jaar als politicus. Dit is niets persoonlijks, maar ik snap niet dat mensen dat niet eindelijk eens doorhebben.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Vrietje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:22:
Geheugensteuntje: Het enige wat trump doet is liegen.

Samen met de bedreigingen en chantage hebben we dus 4 jaar Maffia praktijken voor de boeg.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Helixes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:18:
Het is wat @Qwerty-273 zegt: Er is geen organisatie om op terug te vallen. Die moet nog worden opgebouwd. Het is destructief op een ongekende manier. Het doel is niet de verantwoordelijkheid over te dragen op lokalere overheden. Het doel is vernietiging, en zo veel mogelijk schade aanrichten.
Ik ga er vanuit dat de vernietiging en crisis die daar uit voorkomt prima gebruikt kan worden om heel veel geld richting die schimmige private school toko's te kunnen laten schuiven en evangelische thuisscholing. Dat zal het einddoel zijn. Al die miljarden van de overheid daar naar toe en fuck de public schools.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Virtuozzo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 01:48:
[...]

Zoek in het topic naar de term “private intelligence”. Het is een van de onderliggende netwerkfenomenen die als aanjager functioneren bij dit alles vanuit het historische probleem van insurrectie door oligarchie.

Er is heel veel zeer serieuze geschiedenis die aan deze kant van de oceaan heel lang volledig beeld is buiten gebleven vanuit de druk van de Koude Oorlog. Wie hier uit België komt zal de Jaren van Lood kennen, uit Italië de jaren van Gladius.

Lang verhaal kort, we hebben hier na de oude oorlog de synergistische effecten van oligarchie, inlichtingen en georganiseerde misdaad in de voormalige Soviet Unie kunnen observeren, en nog heeft het extreem lang geduurd voordat we ook maar enigszins de verkenning aan konden / durfden / wilden. In de VS is sprake van een gelijksoortige hybridisering, maar a) al veel langer en b) verweven met corporatistische dynamiek en c) langdurige aanwezigheid van politieke oligarchie. Daarmee bleven de remmen er enigszins op, ook al was sprake van dezelfde verschuivingen, maar dan al veel eerder. Hier ligt helaas ook een uiterst gevoelige verkenning t.a.v. gebruik / invloed vanuit / besmetting met Nazi elementen na WOII en tijdens de Koude Oorlog - Russ Bellant heeft hier breed onderzoek naar gedaan. En het is een patroon wat extreem genesteld is (zie de rol van actoren als Laszlo Pasztor al voor Paul Weyrich, met Weyrich, en helemaal door naar het scheppen van de verbindingen tussen Evangelicals en Trump).

Ik wijs er met klem op dat de verkenning in deze niet makkelijk zijn, en niet vanzelfsprekend. Maar in die verkenning ligt ook het antwoord op vraagstukken rondom specifieke frames en memes structureel onderdeel bij de campagnes van conspiracy theory zaaien van rechts/conservatief (al sinds de Gold Bugs en Birch periode, Dave Troy is hierbij een uitstekende eerste ingang voor historisch onderzoek).

In algemene zin kun je stellen dat er sprake is van een derde fase in de cyclus van autoritarisme.

De eerste fase is die van signaleren. Men herkent elkaar.
De tweede fase is die van identificeren. Men schept verbindingen en gaat faciliteren, zowel direct als indirect.
De derde fase is die van synchroniseren. Ongeacht cluster of vector, men deelt bepaalde core concepts en core constructs (frames, mentaliteit, mythos, cultisme e.d.) van waaruit zowel verlamming optreedt bij dynamica waar predisposities aanwezig zijn maar nog niet geactiveerd, als gelijkschakelen van denken en doelen daar waar dat wel zo is.

Klassiek netwerkfenomeen binnen sociale psychologie van groepsdynamica, het minst slecht nog te begrijpen als een mentale besmetting waar bij de neuzen dezelfde kant uit gaan. De onderzoeken en publicaties van zowel Hannah Arendt als Joost Meerloo zijn hierbij van kritiek belang voor inzicht.

Die fasen zijn niet uniform, ze lopen niet parallel. Bij de zeloten was dit al veel langer aanwezig als proces (versterkt vanuit de functies van organisaties zoals Dominionisme en Opus Dei), elders nog veel langer maar veel meer als gefragmenteerde dynamiek, geen centrale sturing. Weer elders gewoon later op de curve.

En dat binnen een culturele dynamiek die in hoge mate a) geconditioneerd is voor specifieke frames van autoritarisme (follow the leader e.d.) en b) gecultiveerd voor predisposities van zowel normaliseren als systemisch internaliseren. Hier is heel veel over te vinden in het domein van sociologie bij studies naar de VS, en, gevoelig, wat we Failed States noemen. Het werk van Charles Derber en Milan Zafirovski is een goed begin voor die verkenning.

Het is geen kwestie van zitten slapen. Maar van geloofsgedrag. Geloof in symbolen en ordening, terwijl over pakweg vier à vijf decennia heen de systemische hoekstenen verschoven dan wel dusdanig vervangen zijn dat er blinde vlekken zijn ontstaan, en stimuli t.v.b. acceptatie en toestemming zijn gegroeid. En dat is gewoon een rijpe voedingsbodem voor grensoverschrijdend gedrag. Zeker wanneer dat georganiseerd, en gecamoufleerd is.

Voor het aspect van transnationale ontwikkelingen en fenomenen is de verkenning nog meer gevoelig. Laat ik het zo zeggen, we hebben ons wijsgemaakt dat de Koude Oorlog gewonnen was. Het conflict is enkel bericht getransformeerd, en nog in hetzelfde jaar van de Val van de Muur bloeiden de relaties tussen toxische actoren en organisaties in VS en de voormalige Soviet Unie op.

Let wel, ik zeg niet dat het inlichtingen domein dom is of corrupt. Maar er is een langdurig issue van parasitaire verstrengelingen, misbruik door clusters van (politieke en andere) oligarchie, onder conditions een wereld die in snel tempo zeer complex werd, waar geen stabiliteit van binair conflict meer was, een grenzen aan conflict vanuit Mutually Assured Destruction kaders van geopolitiek. Dat heeft enorme gevolgen gehad, puur de bandbreedte vereist bij het domein voor terrorisme na de War on Terror is gruwelijk verlammend geweest.

Het klinkt simplistisch, maar men heeft botweg ruimte laten vallen voor actoren van autoritarisme en bewegingen met denken van autoritarisme terwijl men vanuit Exceptionalisme keihard vooruit struikelde na de illusie van het winnen van de Koude Oorlog.

Ze is helaas erg nihilistisch geworden de afgelopen twee jaar, wat absoluut begrijpelijk is, maar het is een probleem. Immers, nihilisme is aanjager van autoritarisme. Dat gezegd, het eerste boek van Sarah Kendzior omvat een uiterst gedetailleerde - en toetsbare - reconstructie van de dynamiek die geleid heeft tot het fenomeen en het gebruik van Trump als chaotic actor. En dat omvat een periode en een realiteit die hier al die jaren vrijwel volledig buiten de hier aanwezige beeldvorming is gebleven.
Interessante auteurs die je noemt, dankjewel.
Voor de geïnteresseerden, dit is het eerste boek waar Virtuozzo op doelt: https://search.worldcat.org/en/title/1006491098

Ik was even vergeten dat de intelligence diensten vaak ook gedreven worden door financiële motivatie. Of soms zelf in dienst staan van grote bedrijven. Ik kan me nog iets vaags herinneren met de United Fruit Company (?) en een Zuid-Amerikaans land, dat was een conflict over goedkopere bananen.
Saddam Hoessein was ook een prima vriend van de VS, totdat de ellende begon toen hij iets meer dollars wilde per vat olie.
Zelensky is al tot dictator verklaard en de VS zegt al dat hij niet klaar is voor vrede en dat het aan hem ligt. Geschiedenis herhaalt zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 15:41
Helixes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:26:
Ehm ja, en de lucht is blauw en de zee is nat. Dat is toch geen vraag meer, maar een gegeven.

Kijk alleen al naar zijn laatste speech: https://edition.cnn.com/2...dress-congress/index.html
Zoveel leugens en onwaarheden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Nu ja. Ik neem je graag terug naar het megaproject om de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg in Nederland te verplaatsen van het ministerie van volksgezondheid naar de gemeenten. Dat is een project van járen geweest, en de hele zooi is alsnog in de soep gelopen.

Onderwijs is de belangrijkste pijler van de meritocratie; en het is duidelijk dat die moet en zal worden afgebroken. Het doel is stratificatie van de maatschappij. De uitwerking is het einde van de laatste restanten van de Amerikaanse droom - ten faveure van de mensen die het nú (erg) goed hebben.
Staten in de VS is wel wat anders dan steden in Nederland. Zelfs steden in de VS is al niet vergelijkbaar (zijn veel groter, mijn schoonfamilie woont in een stad en rijdt een half uur over de snelweg door weilanden en zit dan nog steeds in de stad. Ik noem dat een provincie ;) )

/▌

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Dat is nog een understatement. Je moet de Truth-O-Meter van Trump maar eens bekijken. Daar worden zijn uitspraken gefactchecked met bron en al.

90 procent van de uitspraken/claims die Trump doet zijn op zijn mint deels (11 procent) of volledig (79 procent) gelogen en verzonnen.

Slechts 7 procent van wat hij zegt is deels waar, en slechts 3 procent (!) is volledig waar.

Dan ben je gewoon een pathologische leugenaar ja...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

wildhagen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Dat is nog een understatement. Je moet de Truth-O-Meter van Trump maar eens bekijken. Daar worden zijn uitspraken gefactchecked met bron en al.

90 procent van de uitspraken/claims die Trump doet zijn op zijn mint deels (11 procent) of volledig (79 procent) gelogen en verzonnen.

Slechts 7 procent van wat hij zegt is deels waar, en slechts 3 procent (!) is volledig waar.

Dan ben je gewoon een pathologische leugenaar ja...
Die 10% min of meer waarheid valt me nog mee, ik was in de veronderstelling dat 100% gelogen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
keuringsdienst schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Samen met de bedreigingen en chantage hebben we dus 4 jaar Maffia praktijken voor de boeg.
ik was er ook sarcastisch over, maar ja vergeet een smiley erbij te zetten |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Vrietje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:45:
[...]
ik was er ook sarcastisch over, maar ja vergeet een smiley erbij te zetten |:(
Geen probleem, alle reacties bij elkaar waren toch wel leerzaam, ik weet nu dat trump voor 90% liegt.
Dat wist ik een uur geleden nog niet.

Ik vraag me dan wel af hoe dat werkt in iemands bovenkamer wanneer je 90% liegt. :?
Afgezien van de Pathologie moet dat extreem verwarrend en ingewikkeld zijn om die leugens te onthouden.
Alhoewel, de volgende dag liegt hij gewoon weer over de leugens van gisteren. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:30
keuringsdienst schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Geen probleem, alle reacties bij elkaar waren toch wel leerzaam, ik weet nu dat trump voor 90% liegt.

Ik vraag me dan wel af hoe dat werkt in iemands bovenkamer wanneer je 90% liegt. :?
Afgezien van de Pathologie moet dat extreem verwarrend en ingewikkeld zijn om die leugens te onthouden.
Alhoewel, de volgende dag liegt hij gewoon weer over de leugens van gisteren. 8)7
In zijn bovenkamer zijn het geen leugens maar is het zijn waarheid.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Marzman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:33:
Staten in de VS is wel wat anders dan steden in Nederland. Zelfs steden in de VS is al niet vergelijkbaar (zijn veel groter, mijn schoonfamilie woont in een stad en rijdt een half uur over de snelweg door weilanden en zit dan nog steeds in de stad. Ik noem dat een provincie ;) )
Dat is niet echt het punt dat ik wil maken.

Ja, het is mogelijk verantwoordelijkheid van de ene laag naar de andere laag te verplaatsen. Het is een recept voor chaos (Landelijke Politie, anyone?) - maar het kan. Mijn punt is dat er geen equivalente capaciteit binnen de Staten is om het wegvallen van het ministerie van onderwijs op te vangen. Er is geen budget gealloceerd (meestal schuift het budget mee met het verplaatsen van verantwoordelijkheid) en er zijn geen mensen aangenomen om de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Bovendien zijn staten, en counties, en incorporated cities, ook politieke organen. Dat betekent dat voordat er iets kan gebeuren, politici zich er ook eerst over moeten buigen.

Zelfs al zou een verantwoordelijkheid in Brussel plots wegvallen en naar onze nationale overheid worden verplaatst, dan gaat daar óók tijd overheen. Tijd die hier expliciet niet wordt gegund, met een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Nnoitra schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:00:
[...]
Een bijna volledige mismatch met de realiteit zou wel heel bijzonder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Dat is dus maar de vraag, belangrijker is dat het niet uitmaakt of hij er zelf in gelooft of niet. Iemand die met de beste bedoelingen zoveel mensen schade toebrengt, staat ook niet aan de juiste kant van de geschiedenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
keuringsdienst schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Je hebt immers twee soorten feiten:

- Echte feiten
- Alternatieve feiten

Als iemand in een alternatieve gedachtenwereld leeft, zonder connectie met de werkelijkheid (en Trump valt hier onder), dan zijn de alternatieve feiten opeens de waarheid.

In zo'n scenario zijn échte feiten gewoon een "Inconvenient Truth", en daar roep je dan over dat het onzin is en een Democratich compot. Of whatever.

Als je dat maar lang genoeg vol houdt, heb je genoeg mensen die de vingers in de oren stoppen, lekker "lalala" gaan zingen, en het voor zoete koek als de waarheid aannemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Nee sorry, dit is een misvatting.

Trump weet in de meeste gevallen dondersgoed dat hij porky pies serveert. Alleen denkt hij op dat moment gewin te halen uit zijn stellingnames. Dat komt hem best goed uit, want dat betekent dat wanneer hij weer gewin denkt te kunnen halen uit andere stellingnames, hij die gewoon inneemt.

Zelensky dictator? Heb ik dat gezegd? Welnee!

Uiteraard zijn er genoeg - teveel - leugens die zo vaak worden herhaald dat ze binnen zijn clique eigenschappen van waarheid beginnen aan te nemen (met uitzondering van die belangrijkste eigenschap van waarheid natuurlijk). Er komt dan ook wel een punt dat niemand meer op zijn schreden terug kan keren. Ik wil niet uitsluiten dat Trump ook is gaan geloven in de leugens in welke hij verstrikt is geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

boesOne

meuh

keuringsdienst schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Het idee dat dit na 4 jaar zomaar vanzelf ophoudt is wishful thinking. Dit houdt zonder externe interventie of burgeroorlog niet meer op.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

keuringsdienst schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Vergeet niet dat al die media gerund wordt door democraten. Trump heeft echt een IQ van 158 en is daardoor slimmer dan 99,9997% van de Amerikaanse bevolking.

Als net zo slim waren geweest, dan hadden we ver genoeg kunnen door zoeken om er dan via via achter de te komen het dan toch wel iets van waar is.

Fixed: [/s]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

boesOne schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:08:
[...]
Het idee dat dit na 4 jaar zomaar vanzelf ophoudt is wishful thinking. Dit houdt zonder externe interventie of burgeroorlog niet meer op.
Dat verwacht ik niet, maar het zal wel eindigen met het nodige geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:30
Helixes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Nee sorry, dit is een misvatting.

Trump weet in de meeste gevallen dondersgoed dat hij porky pies serveert. Alleen denkt hij op dat moment gewin te halen uit zijn stellingnames. Dat komt hem best goed uit, want dat betekent dat wanneer hij weer gewin denkt te kunnen halen uit andere stellingnames, hij die gewoon inneemt.

Zelensky dictator? Heb ik dat gezegd? Welnee!

Uiteraard zijn er genoeg - teveel - leugens die zo vaak worden herhaald dat ze binnen zijn clique eigenschappen van waarheid beginnen aan te nemen (met uitzondering van die belangrijkste eigenschap van waarheid natuurlijk). Er komt dan ook wel een punt dat niemand meer op zijn schreden terug kan keren. Ik wil niet uitsluiten dat Trump ook is gaan geloven in de leugens in welke hij verstrikt is geraakt.
Nah. Heel veel is gewoon zijn waarheid en ja, die kan wel eens veranderen.
Wat hij zegt, is ook deels gewoon wat hij van zijn 'onderdanen' en de mensen die hem bespelen te horen krijgt.
En dan is er nog zijn echochamber die dat weer bevestigt. Leugens worden uiteindelijk een "waarheid", zekers als ze zijn narcisme voeden..

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

AndereKoekoek schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Vergeet niet dat al die media gerund wordt door democraten. Trump heeft echt een IQ van 158 en is daardoor slimmer dan 99,9997% van de Amerikaanse bevolking.

Als net zo slim waren geweest, dan hadden we ver genoeg kunnen door zoeken om er dan via via achter de te komen het dan toch wel iets van waar is.
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit zogenaamde IQ van 158 niet gelogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

Hij is druk bezig om een crisis te veroorzaken in de VS. Dat geeft hem nl. de meeste kans om de grondwet aan te passen in tijden van nood. Want Trump is de enige op deze aardbol die de VS uit de crisis kan trekken natuurlijk. Maar daar is wel minimaal een derde termijn voor nodig. :+

Het was natuurlijk al bijzonder hoe hij toenadering zoekt tot Putin en hem alles wil geven wat zijn hartje begeert. Inclusief een Russische gezinde opvolger van Zelensky. Maar dat hij nu ook toenadering zoekt tot Iran voor een nucleaire deal en eventuele opheffing van de sancties is imho echt een paar treden hoger op de escalatieladder. Opzetten van een axis of Evil met Trump als middelpunt (maar eigenlijk trekt Putin stiekem aan de touwtjes van zijn marionet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Welke media worden gerund door democraten/Democraten? Fox? OAN? WaPo? The New Yorker?

En dat van dat IQ.... Ten eerste ben ik niet heel erg onder de indruk van IQ - het is een achterhaalde metric die toch echt minder zegt over mensen dan wel wordt aangenomen. Het is werkelijk een Trumpiaans argument om de wereld in te delen naar IQ, met de claim dat hij een heel hoog IQ heeft. Musk heet er zeker ook een handje van op die manier over de wereld na te denken. A propos, mensen met een hoog IQ die een andere mening hebben dan Trump/Musk tellen natuurlijk niet mee in die rangorde. Because... reasons.

Maar, als je een onafhankelijke en geverifieerde bron hebt die dit kan bevestigen, dan graag.

[/quote]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
[...]

Okee, ik ga het zeggen.

There, I said it. Project 2025 was nooit heel populair onder het electoraat. Wat Trump moest doen om verkozen te worden, was zich distantiëren van Project 2025. Dus dat heeft hij gedaan. Alleen, (verkiezings-)beloften van Trump hebben dezelfde waarde als vredesovereenkomsten tussen Rusland en Oekraïne.

We kennen die man nu al 9 jaar als politicus. Dit is niets persoonlijks, maar ik snap niet dat mensen dat niet eindelijk eens doorhebben.
Dank je wel voor de grijns op mijn gezicht. Dat had ik net ff nodig. En de grijns is nog beter dan bij de Canadese gans van @Virtuozzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
Ik neem aan dat je de /s bent vergeten? ;)

Even serieus: er wordt gespeculeerd over zijn IQ maar daar is nooit echt een betrouwbaar getal uit voortgekomen. Enerzijds zegt men 73 en anderzijds 156. Bij dat laatste kan ik me echter weinig voorstellen, gezien de dramatische wijze van zijn speeches, die vaak onsamenhangend zijn en van de hak op de tak gaan.

Het is ook maar de vraag om wat voor getal dit gaat: het Nederlandse intelligentie quotient is denk ik een andere maat, dan het Amerikaanse. In Nederland geldt 160 als maximale bovengrens, dus een iq van 158 voor Trump zou wel heel erg opvallend zijn, in die schaal. Hier is iedereen boven de 130 al bovengemiddeld en bevindt zich in de top 1%. En als ik eerlijk ben, schaar ik Trump daar niet onder. In Amerika gaat de de schaal tot 200. Dus dat zou inhouden dat Trump (met 158 in Amerikaanse cijfers) in Nederlandse termen rond de 120 zit, wat me al veel logischer in de oren klinkt.

Wat echter vaak gebeurt, is dat men zijn intelligentie schat, op basis van zijn boeken. Echter, zijn die geschreven door ghost-writers, en niet door hemzelf. Dus dat is geen goed meetpunt. Hij wil echter wel graag doen voorkomen, alsof hij 'high iq' is. Maar dat is perceptie en beeldvorming. Geen feit.

Hij heeft ook nooit een formele test gedaan, dus speculeren daarover is exact dat: speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Makaja schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:28:
Even serieus: er wordt gespeculeerd over zijn IQ maar daar is nooit echt een betrouwbaar getal uit voortgekomen. Enerzijds zegt men 73 en anderzijds 156. Bij dat laatste kan ik me echter weinig voorstellen, gezien de dramatische wijze van zijn speeches, die vaak onsamenhangend zijn en van de hak op de tak gaan.
Ik heb even gevraagd of het internet daar iets van afweet. Voor zover ik na kan gaan zijn beide beweringen ontkracht: Snopes

Wel heb ik dit artikel uit 2017:

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41573846
"If he ever releases his IQ, I just have a feeling - especially since he is daring Tillerson to release his - that it's higher than people would presume," says Dr Perry.

"People who don't like him say 'oh he's such an idiot, oh he's so stupid'. But I bet you it's higher than we might realise."
Okay, fair. Maar dan:
Either way, the time for talking may soon be over - Mensa has offered to test both Mr Trump and Mr Tillerson's IQ
So... that never happened.

Laten we eerlijk zijn. Als Trump voordeel had gezien in een onafhankelijke IQ-test met een voor hem voordelige uitkomst, dan zou hij dat zeker doen. Het feit dat het er nooit van is gekomen zegt mij dat hij in de goede uitkomst evenwel geen en/of te weinig vertrouwen had een Mensa-waardig IQ te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Helixes op 06-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
En het gaat gewoon door. Uit de Volkskrant:
Kaalslag overheidsapparaat zet door: ‘Trump heft ministerie van Onderwijs op'

President Donald Trump vaardigt naar verwachting vandaag een bevel uit om het ministerie van Onderwijs op te heffen. Dat meldt The Wall Street Journal op basis een conceptdecreet dat de krant inzag. Daarin wordt minister van Onderwijs Linda McMahon opgedragen ‘alle noodzakelijke stappen te ondernemen om de sluiting van het ministerie van Onderwijs te vergemakkelijken’.
Trump heeft herhaaldelijk opgeroepen het ministerie af te schaffen. Het ministerie houdt toezicht op ongeveer 100 duizend openbare en 34 duizend privéscholen in de Verenigde Staten, hoewel meer dan 85 procent van de openbare schoolfinanciering van staats- en lokale overheden komt. Ook houdt het ministerie toezicht op de 1,6 biljoen dollar aan studieleningen van tientallen miljoenen Amerikanen die hun studie niet volledig kunnen betalen. Onder Joe Biden bekritiseerden Republikeinen het ministerie vooral vanwege de kwijtschelding van studieleningen en het beleid op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie.
De Volkskrant linkt naar The Wall Street Journal maar dat artikel zit achter een betaalmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Dit is inderdaad meer dan Trump (die Vance is net zo erg en de republikeinen als partij laten hem toch gewoon zijn gang gaan dus zullen ze er wel achter staan?

, al is dit ook niet helemaal waarvoor is gekozen. Want Trump zei andere dingen tijdens de verkiezingen, dus ik ben ook wel benieuwd wat er zou gebeuren als er nu herverkiezingen waren.

Externe interventie? Hoe stel je dat voor?

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 06-03-2025 11:40 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

In deze context is het wellicht relevant om te beseffen dat mensen die vaak liegen of agressief worden dit doen omdat ze niet goed mee kunnen komen in inhoudelijke discussies. Dan leiden bewuste agressie en leugens, vaak direct op de man, af van het onderwerp. Vaak gezien en omschreven als overcompenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Trump heeft geen uitzonderlijk hoog IQ, dat lijkt alleen maar zo vanwege zijn compleet gebrek aan empathie. Ook is er geen bewijs van gedrag dat zou kunnen bewijzen dat hij een hoog functionerend eigenschappen heeft. Het is vooral korte termijn gedrag.
Het is eerder narcisme wat we zien en het feit dat de rest bereid is om zijn leugens tijdelijk te accepteren (voordat ze ontkracht kunnen worden).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
AndereKoekoek schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Hij is druk bezig om een crisis te veroorzaken in de VS. Dat geeft hem nl. de meeste kans om de grondwet aan te passen in tijden van nood. Want Trump is de enige op deze aardbol die de VS uit de crisis kan trekken natuurlijk. Maar daar is wel minimaal een derde termijn voor nodig. :+

Het was natuurlijk al bijzonder hoe hij toenadering zoekt tot Putin en hem alles wil geven wat zijn hartje begeert. Inclusief een Russische gezinde opvolger van Zelensky. Maar dat hij nu ook toenadering zoekt tot Iran voor een nucleaire deal en eventuele opheffing van de sancties is imho echt een paar treden hoger op de escalatieladder. Opzetten van een axis of Evil met Trump als middelpunt (maar eigenlijk trekt Putin stiekem aan de touwtjes van zijn marionet)
Toenadering tot zowel Rusland en Iran en zelfs voor onrust in de politiek in Europa willen zorgen. En zijn gewoon ook hier in Europa massa's mensen die hem geweldig vinden en hem blind volgen.

Zeer verontrustend dat ze nu zelfs bezig zijn om een kremlin gezinde opvolger voor Zelensky te zoeken. Als Oekraine echt onder de macht van Rusland komt hebben we een nog veel groter probleem in Europa.

Wat een shitshow is dit aan het worden zeg.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Ach, hij is ook de gezondste president ooit, in uitzonderlijk goede medische conditie, etc etc.
Gewoon niet, met zijn dieet en buikomvang.
Al lijkt hij wat afgevallen te zijn in de afgelopen paar jaar, maar dat lijkt ook het typische ouderdom-invallen. Hij is immers ook al 78.

Wat ik niet snap is waarom bijv. Musk ook het ministerie van onderwijs zou willen sluiten. Hij en z'n vriendjes zitten allemaal te springen om hoogopgeleid personeel. Dat begint met goed onderwijs voor iedereen.
Aan de andere kant willen Musk en z'n vriendjes ook alle personeel uit het buitenland halen met het H-1B visa, wat de werknemer vast bindt aan de werkgever.
America First, Make America Great Again, begint echt met goed onderwijs voor iedereen. Mocht men dat oprecht willen...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
DropjesLover schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:53:
Wat ik niet snap is waarom bijv. Musk ook het ministerie van onderwijs zou willen sluiten. Hij en z'n vriendjes zitten allemaal te springen om hoogopgeleid personeel.
Die weinig rechten hebben om minder loon vragen en ja knikken wat er ook gezegd wordt. Daarom wil hij het H1B visa programma uitbreiden.

De mensen uit het buitenland zullen met minder genoegen nemen. Ze moeten het land weer uit als ze hun baan verliezen en binnen een maand niet een nieuwe vinden. Hierdoor zullen ze niet snel ontslag nemen om principiële redenen and won't "rock the boat".

Deze mensen kunnen niet stemmen, de mensen die wel kunnen stemmen wil je dom houden, immers, dat is de aanwas voor de republikeinen.

[ Voor 13% gewijzigd door ZpAz op 06-03-2025 12:00 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
DropjesLover schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:53:
Wat ik niet snap is waarom bijv. Musk ook het ministerie van onderwijs zou willen sluiten. Hij en z'n vriendjes zitten allemaal te springen om hoogopgeleid personeel. Dat begint met goed onderwijs voor iedereen.
Aan de andere kant willen Musk en z'n vriendjes ook alle personeel uit het buitenland halen met het H-1B visa, wat de werknemer vast bindt aan de werkgever.
America First, Make America Great Again, begint echt met goed onderwijs voor iedereen. Mocht men dat oprecht willen...
De elite zit in de fase waarin ze hun macht willen consolideren, en ook generationeel willen consolideren. Wat je dus wilt doen is (de kinderen van) anderen hun eerlijke kans ontzeggen en de makkelijkste manier om dat te bereiken is door onderwijs aan te pakken - en dat zien we nu dus ook gebeuren. Goed onderwijs wordt zo een privilege, en dat betekent dat het schier onmogelijk wordt aan de je toegewezen klasse te ontsnappen - zowel in positieve als negatieve zin.

Een andere manier om naar het zelfde te kijken is dat rijke mensen niet betalen voor het potentiële succes van armere mensen. Het heeft ook een dosis fiscaal conservatisme in die zin.

Bovendien is het ook een anti-intellectuele move. Tegenstand komt vaak uit de hoek van de intelligentsia, en die kun je dus maar beter zo snel mogelijk de mond snoeren. Het heeft ook iets van een long game. Want geloof me, dit is niet een plan voor de komende 4 jaar.

En ja. Vergeet MAGA. Dat is ook maar een politieke leus.

Edit: ik besef me dat het géén fase is van de elite, maar een continu aanwezige inborst. Alleen nu ligt die wel heel dicht tegen de oppervlak, en ik hoop dat dat vooral een fase is.

[ Voor 7% gewijzigd door Helixes op 06-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40

hamsteg

Species 5618

keuringsdienst schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Waarom? Hij is altijd rijk geweest, is opgegroeid in een wereld van veel, heel veel geld. Hij kent geen armoede dus heeft ook geen compassie met mensen die wel in armoede leven. Daarnaast is in de USA arm zijn een "keuze" want Amerika is het land waar alles mogelijk is, als je maar wilt werken (hij negeert dat niet iedereen kan werken). Deze man staat los van de meerderheid van de bevolking, hij leeft alleen in een omgeving waar iedereen zo is - met belachelijk veel geld manipuleert of dingen afkoopt.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40

hamsteg

Species 5618

Helixes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:33:
[...]
Laten we eerlijk zijn. Als Trump voordeel had gezien in een onafhankelijke IQ-test met een voor hem voordelige uitkomst, dan zou hij dat zeker doen. Het feit dat het er nooit van is gekomen zegt mij dat hij in de goede uitkomst evenwel geen en/of te weinig vertrouwen had een Mensa-waardig IQ te hebben.
Nee, Trump is ijdel en zal alleen wat vrijgeven als hij daar als enige, boven het gepeupel, uit zal komen. Hij weet ook dat hij niet met een IQ aan moet komen van boven Einstein, dus er zullen personen boven hem zitten, dus kan hij niet pronken, dus is het voor hem niet interessant.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Ik snap niet dat we de IQ discussie voeren. Er zijn eindeloze hoeveelheden berichten van de omgeving van Trump 1 dat Trump de meest basale zaken niet begrijpt. Dat lijkt me belangrijker dan IQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
In de laatste BNR Digitaal podcast wordt de stelling gedaan dat het ook wel eens zou kunnen gebeuren dat Trump en Poetin hebben afgesproken dat er na het stoppen van de "cyberacties" minder door Rusland zal worden gedaan richting de VS, zodat Trump straks kan zeggen: "zie je nou wel, Rusland is geen dreiging".

Ik vraag me alleen af of Trump in staat is om die long game te spelen.

En ik heb helaas geen idee wie de mevrouw in kwestie is, want BNR doet niet meer aan het toevoegen van andere informatie dan promotioneel spul... :X

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Het aardige is dat rechts-conservatieven zich zorgen maken dat in de chaos het innen van studieschulden in gevaar komt.
Whether or not you think shutting down the department in the long run is a good idea, this hasty move to cull the ED workforce will likely backfire.

The first problem is that the hasty and imprecise culling of employees will almost certainly leave the department unable to carry out some necessary functions, including some that actually bring in money. For example, cutting staff willy-nilly could result in billions in lost student loan repayment if staffing shortages disrupt effective loan servicing, especially as borrowers resume payments following the five-year repayment pause. Adequate staffing is also crucial for processing borrower defense claims. If that’s not done, billions in loan volume will be discharged for no reason, causing massive losses in revenue that will be paid for by taxpayers.

To add insult to injury, once management realizes the loss of key staff and the revenue loss, they’ll likely have to hire employees back on contract (at a higher rate) to get the job done.

This is especially true because the voluntary buyout program will likely cause the best employees to move on to new opportunities and leave less effective employees behind. The $25,000 bonus to move on to new work is a pretty sweet deal for highly skilled workers with good outside job options. However, those without anywhere to go probably won’t choose the payout at the risk of an unpredictably long spell of unemployment.
Dit klinkt als een VVD-denktank. Geen enkele vraag over moraal en publieke zaak. Maar slechts focus op een verdienmodel wat in gevaar komt (het vreten aan jongere generatie). Angst dat je met rotzooi (personeel dat geen alternatief heeft) achterblijft. En zie ook de perversie: als je mensen eruit schopt, waarom dan zo zacht (25k bonus) als het ook harder kan?

Wat info over aei zelf:
AEI is a national allied organization of the American Federation for Children founded in 2010 by Dick and Betsy DeVos of the DeVos Family Foundation.[56] The AEI were supportive of Betsy DeVos' positions when she served under Donald Trump as Education Secretary in 2017-21. Hess supported her plan to gut the Borrower Defense Rule, that enables defrauded students to seek debt relief. In a National Review op-ed, Hess praised DeVos’ proposal to base debt forgiveness on student income as “clearly better for colleges, taxpayers, and students”.[191]
Let op dat alles wat in Nederland hier niet over struikelt een zelfde ziekte verspreid. Je ziet hier een duidelijk voorbeeld van denken in termen van mensen gereduceerd tot resource. Dit is niet dezelfde tussenstand maar wel hetzelfde pad als het denken in termen van het aantal calorieën wat je aan kampgevangenen kwijt wil zijn. "Met deze hoeveelheid blijven ze gemiddeld een maand in leven". I.G. Farben.

VVD-stemmers worden wild als ze hiermee geconfronteerd worden. "Dit is echt onzin, want zo zijn wij echt niet." Dat klopt, maar het is dezelfde school, met een paar leerjaren afstand.

Waarom volgen we een topic over een Amerikaanse president? Omdat we weten dat dit over onszelf gaat.
Daarom denk ik dat een discussie met de andere kant altijd eerst helder moet krijgen wat de morele uitgangspunten zijn, niet eens de praktische zaken van publieke inrichting. Want met dat eerste wordt opeens de botsing zichtbaar met de memes en gedrag van de cult waar men zich mee heeft geïdentificeerd. Zichtbaar hoeveel wegkijken en cognitieve dissonantie vereist is om maar mee te kunnen met de eigen groep.

Ik denk dat een confrontatie daarmee een eerste stap is in de richting naar het kunnen uittreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
@bulle bas - dank voor deze toevoeging.

Wat ik hier vooral uit haal is dat Trump/Musk niet geïnteresseerd zijn in geld, maar in macht. Geld (bezuinigen) is alleen een voorwendsel meer macht te vergaren. Laten we dat nooit vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Trump wil nu de 240.000 Oekraiense vluchtelingen in de US uitzetten:

https://www.reuters.com/w...s-sources-say-2025-03-06/
U.S. President Donald Trump's administration is planning to revoke temporary legal status for some 240,000 Ukrainians who fled the conflict with Russia, a senior Trump official and three sources familiar with the matter said, potentially putting them on a fast-track to deportation.

The move, expected as soon as April, would be a stunning reversal of the welcome Ukrainians received under President Joe Biden's administration.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
bulle bas schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:32:
AEI is a national allied organization of the American Federation for Children founded in 2010 by Dick and Betsy DeVos of the DeVos Family Foundation.[56] The AEI were supportive of Betsy DeVos' positions when she served under Donald Trump as Education Secretary in 2017-21. Hess supported her plan to gut the Borrower Defense Rule, that enables defrauded students to seek debt relief. In a National Review op-ed, Hess praised DeVos’ proposal to base debt forgiveness on student income as “clearly better for colleges, taxpayers, and students”.[191]
Goh, ik was dat mens alweer vergeten, maar Betsy DeVos was in Trump 1 ook erg. Die wilde alle publieke scholen afschaffen en enkel geprivatiseerd onderwijs. Onbetaalbaar voor de gemiddelde Amerikaan, maar ja als multi-miljardair snap je dat uiteraard niet. Ze waren dus toen ook al bezig het onderwijs uit te hollen....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:39

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Makaja schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Goh, ik was dat mens alweer vergeten, maar Betsy DeVos was in Trump 1 ook erg. Die wilde alle publieke scholen afschaffen en enkel geprivatiseerd onderwijs. Onbetaalbaar voor de gemiddelde Amerikaan, maar ja als multi-miljardair snap je dat uiteraard niet. Ze waren dus toen ook al bezig het onderwijs uit te hollen....
raad eens wat er gaat gebeuren als je van de ene op de andere dag (bij wijze van natuurlijk) je ministerie van onderwijs in de prullenbak veegt. 'public schools' gaan heel veel van hun sturing (en waarschijnlijk subsidies) in 1 klap kwijt raken. Onthou ook dat met al deze afbraken, ontslagen enz. er heel veel kennis en cultuur verloren gaat. Cultuur in de zin van de mindset op een ministerie wat onder ambtenaren gaat heersen en wat ervoor zorgt dat grote koerswijzigingen gedempt worden.

Dit is ook het probleem wat je eigenlijk onbedoeld weer geeft met de zin: 'ik was dat mens alweer vergeten'. Er is nog een heel blik van dat soort mensen in zijn huidige kabinet, denk ook aan een Stephen Miller bv (https://en.wikipedia.org/...iller_(political_advisor)). Maar, mensen vergeten het gewoon en denken 4 jaar later: 'goh ja, onder Trump was het toch beter misschien' en stemmen voor de dezelfde afbraakkliek.

We moeten als soort echt beter worden in het onthouden van wat mensen hebben gedaan in het verleden en ze daar ook gewoon op beoordelen. Dit is gewoon voor het gros dezelfde groep mensen, alleen vele malen beter georganiseerd en dus effectiever met het uitvoeren van hun waanzin.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1 ... 71 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.