Dat noemen we Model Collapse. Dat is een reëel fenomeen, waar knappe mensen al een tijdje voor naar een oplossing zoeken.Helixes schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:53:
Misschien is het wel het beste te vergelijken met een AI-model, dat je traint op diens eigen output, in een zichzelf voedende loop. Het resultaat zijn waanideeën, losgezongen van de realiteit. De zelfverzekerdheid neemt toe, maar de realiteitszin neemt af.
"Trump stelt dat er met name veel fentanyl de VS binnenkomt via beide buurlanden en wil dat die daar strenger tegen optreden."
Fact check: Canada makes up just 0.2% of US border fentanyl seizures
Ja, dat gaat zoden aan de dijk zetten...

Tja, je moet niet toegeven aan de bokito-streken van deze meneer.
Dat deden ze ook niet. Want wat deze twee landen deden, dat was allang afgesproken.
Maar het klonk wel alsof ze toegaven.
Ik zag het destijds al als uitstel. Dan is men gewaarschuwd, kan men nog snel even wat orders fixen.
Hoe dan ook: dan zou ik de maatregelen die eerder zijn aangekondigd (indien ze niet in mijn voordeel zijn) wel stoppen
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik las daar onbewust een referentie naar Oleg Boyko ipv de Rotterdamse gorilla van weleer.Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:16:
Oleg heeft veel van zijn vermogen dat door sancties geraakt zou worden op naam van familieleden gezet om ze te ontlopen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
<sarcasm>Makaja schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:12:
[...]
"Trump stelt dat er met name veel fentanyl de VS binnenkomt via beide buurlanden en wil dat die daar strenger tegen optreden."
Fact check: Canada makes up just 0.2% of US border fentanyl seizures
Ja, dat gaat zoden aan de dijk zetten...
Dat is alleen wat er allemaal gevonden is .. maar in werkelijkheid is er natuurlijk heel veel meer binnen gekomen via Canada .. en alles wat er wel gevonden is ..is door de Amerikanen gevonden .. want met een rood uniform op een paard kan je natuurlijk dit niet tegen houden
</sarcasm>
Maar met tarifs natuurlijk wel ...duvekot schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:04:
[...]
<sarcasm>
Dat is alleen wat er allemaal gevonden is .. maar in werkelijkheid is er natuurlijk heel veel meer binnen gekomen via Canada .. en alles wat er wel gevonden is ..is door de Amerikanen gevonden .. want met een rood uniform op een paard kan je natuurlijk dit niet tegen houden
</sarcasm>
Stable geniusJerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:16:
Het is nooit om de fentanyl gegaan. Trump had al besloten importheffingen in te stellen, en heeft gezocht naar een reden om dat te gaan doen. Het is als bij je werkgever: Als ze een reden zoeken om je te ontslaan, dan vinden ze die heus wel. Fentanyl is een gelegenheidsargument, en doet er volstrekt niet toe.
Sowieso zoeken drugs de weg van de minste weerstand naar plaats van bestemming. Die gaan daar echt wel terecht geraken, ook als de grenzen met Mexico en Canada hermetisch worden afgesloten. Het maakt niet uit. De enige waar je wellicht nog iets mee kan is de producent - ik laat me vertellen China. Maar, China wordt bepaald niet harder afgestraft dan Mexico of Canada. Dus meh.
Nee, Donald Trump heeft in zijn eigen hoofdje bedacht dat importheffingen een goed idee zijn. Mensen die dat géén goed idee vinden zijn allang niet meer welkom in zijn kleine kliekje. Ook al is het een heel erg slecht idee. Voor de VS, en voor de rest van de wereld. Maar, nog het meeste voor de VS. Het doet me nog het meeste denken aan Mao, die het in zijn kale hoofdje heeft gehaald dat het een goed idee is intellectuelen boerenarbeid te laten verrichten in de meest barre omstandigheden. Volstrekt destructief, maar de grote baas zei dat het zo moest.
En niemand hield hem tegen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Reagan stond wel aan de wieg vd heropleving van liberalisme (deregulering, privatisering), maar Reagan is in 1981 president geworden, zijn Tax Reform Act is van 1986 (toptarief verlaagd van 50% naar 28%).Appesteijn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:15:
[...]
Volgens mij is dit tijdens de olie-crisis (1973) met Reagan begonnen. Toen begon de deregulereing van Wall-street (weer) en kwam de 'trickle down economy' (weer) in zwang. Daarvoor betaalde de tech-bro's gewoon 80% belasting en was de welvaart goed verdeeld. De documentaire van Arte eerder gepost geeft hier een goed beeld over.
Voordat de Democratische partij er wat mee kon doen was er eerst nog een Republikeins president: George HW Bush, pas in 1993 was het Clinton.
De grote deregulering vd financiële sector waar we de rommelhypotheken en de financiële crisis van 2008 aan te danken hebben was in de jaren '90.
Belasting in de VS was het hoogst tijdens WO2 (94% toptarief voor inkomen meer dan ~$3 miljoen in huidige dollars) tot aan halverwege jaren '60 toen het toptarief is verlaagd naar 70%.
Wikipedia: History of taxation in the United States
Bernie Sanders heeft een opiniestuk geschreven in de Guardian:
America must not surrender its democratic values
Het gaat onder andere over de opstelling van de US in de vergadering van de Verenigde Naties.
Ik keek ook even op zijn eigen site (of dit stuk er bijvoorbeeld stond)
Ik moest wel lachen wat er helemaal onderaan zijn site staat:
Het gaat onder andere over de opstelling van de US in de vergadering van de Verenigde Naties.
This week, in a radical departure from longstanding US policy, the Trump administration voted against a United Nations resolution which clearly stated that Russia began the horrific war with Ukraine. That resolution also called on Russia to withdraw its forces from occupied Ukraine, in line with international law. The resolution was brought forward by our closest allies, including the United Kingdom, Australia, Canada, France, Germany, Japan and dozens more democratic nations. And 93 countries voted “yes”.
The president sees the world’s dictators as his friends, our democratic allies as his enemies and the use of military force as the way to achieve his goals. Disgracefully, he wants to push 2.2 million Palestinians out of their homeland in order to build a billionaire’s playground in Gaza. He talks openly about annexing Greenland from Denmark. He says the United States should take back the Panama canal. And he ruptures our friendship with our Canadian neighbors by telling them they should become the 51st state in the union.
Hij blijft iig niet stil, van de Democraten hoor je helaas niet heel veel (of ze komen mijn bubbel niet in ...of mijn bubbel is te klein .. maar ik probeer meestal wel de bubbel te doorbreken)This is a turning point – a moment of enormous consequence in world history. Do we go forward toward a more democratic, just and humane world? Or do we retreat back into oligarchy, authoritarianism, colonialism and the rejection of international law?
/f/image/bjF2WFHH92sWHh2xcF8P3sL6.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, vergeleken met Trump zijn alle voorgaande regeringen Links. Maar hij slaagt er in zeer diverse doelgroepen aan te spreken met heel verschillende talking points, t/m links-leunende kiezers die geloven dat hij corruptie aan gaat pakken en echt gaat opkomen voor arbeiders.Marzman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Trump doet toch nog minder? Die breekt alleen maar dingen af.
Het lijkt er op dat veel bij veel mensen blijft hangen wat in hun straatje past, en bij wat niet past denken ze dat het wel los zal lopen of dat het iets is wat Trump niet zo meent.
Een 2-partijen-systeem is de enige logische uitkomst van een winner-takes-all districtenstelsel.Waah schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Het hele 2 partijen systeem moet op de schopProbleem is echter: Voor zowel Democraten als Rebublikeinen is er geen enkele incentive om dit te veranderen. Nu is er ~50/50 kans. Bij een meerpartijensysteem zal die kans altijd flink dalen....
De VS zit vast in een 2 partijen-systeem tot er een coup komtEn wie gaat die organiseren?
![]()
Dat is meestal de taak van de USA namelijk
De enige manier om daar wat aan te doen is de complete manier van verkiezingen overhoop te gooien. Ik kan zo snel niet vinden of dit systeem in de grondwet staat overigens.
Het eerlijkste en meest werkbare is een systeem van 2 of 3 voorkeursstemmen en een hoge kiesdrempel.
Haalt je eerste keuze de kiesdrempel niet, dan gaat je stem naar je tweede (of derde) keuze.
Daarmee hebben nieuwkomers een kans, ga je strategisch stemmen tegen en gaat een stem nooit verloren.
Maar goed.
Never nooit in de VS.
Sanders is helaas geen Democraat maar een independent. Daarom kan hij zich ook zo uitspreken, hij heeft niet van doen met partij-mores of dergelijke.duvekot schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:35:
[...]
[...]
[...]
Hij blijft iig niet stil, van de Democraten hoor je helaas niet heel veel (of ze komen mijn bubbel niet in ...of mijn bubbel is te klein .. maar ik probeer meestal wel de bubbel te doorbreken)
[Afbeelding]
[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 28-02-2025 15:28 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Belangrijke naam om te weten:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fSqCBi0I5oGQCd6n89rJLQH5.jpg?f=user_large)
Russell Vought
oa Director of the White House Office of Management and Budget (ook tijdens Trump's 1e termijn); soort van minister van financiën
Hij is één vd architecten achter- en uitvoerder van wat Trump II momenteel aan doen is oa dmv DOGE (afbreken, stil leggen, defunden van federale voorzieningen).
"(Center for Renewing America is) an organization that i helped turn into the Death Star... I want to be the person that crushes the deep state" - Russell Vought
- Tevens director of the Consumer Financial Protection Bureau
(Vought heeft nog voordat Musk er overheen ging CFPB opgedragen het werk stil te leggen en heeft het hoofdkantoor gesloten. Het enige van CFPB wat nog functioneert zijn procedures die de hypothekenmarkt ondersteunen. Bij CFPB liggen honderden klachten mbt Tesla)
- Project 2025 mastermind
- President van de pro-Trump denktank Center for Renewing America, waar hij het volgende heeft gezegd:
"We want the bureaucrats to be traumatically affected. When they wake up in the morning we want them to not want to go to work. (laughter) Because they are increasingly viewed as the villains. We want their funding to be shut down so that the EPA can't do all of the rules against our energy industry because they have no bandwidth financially to do so. We want to put them in trauma."
Russell Vought wants to burn the government down
https://jacobin.com/2025/...vought-trump-project-2025
...Rather than starting out by going after big-ticket items that working Americans had paid into for decades like Social Security, Vought explained, the first targets ought to be the things funded by the US government that seem most divorced from their day-to-day concerns, like “the Bob Dylan statute in Mozambique or the LGBT activist in Senegal.” That way, “you build a culture of spending cuts,” so that eventually “you will get to a point where you can actually deal with these big immovable spending [sic],” meaning cuts to Medicare and Social Security...
In July 2024, Project 2025 co-author Russell Vought met with two people he believed to be relatives of a wealthy conservative donor interested in funding the effort. In fact, he was meeting with two reporters with the U.K.-based Centre for Climate Reporting as part of an undercover sting captured on video.
Over the course of two hours, Vought described Trump's disavowal of Project 2025 as mere theater and laid out plans for mass deportations, restricting abortion, gutting independent government bureaucracies, using the military against racial justice protesters and more. YouTube: Project 2025 Co-Author Lays Out "Radical Agenda" for Next Trump Term... (Democracy Now, 2024)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fSqCBi0I5oGQCd6n89rJLQH5.jpg?f=user_large)
Russell Vought
oa Director of the White House Office of Management and Budget (ook tijdens Trump's 1e termijn); soort van minister van financiën
Hij is één vd architecten achter- en uitvoerder van wat Trump II momenteel aan doen is oa dmv DOGE (afbreken, stil leggen, defunden van federale voorzieningen).
"(Center for Renewing America is) an organization that i helped turn into the Death Star... I want to be the person that crushes the deep state" - Russell Vought
- Tevens director of the Consumer Financial Protection Bureau
(Vought heeft nog voordat Musk er overheen ging CFPB opgedragen het werk stil te leggen en heeft het hoofdkantoor gesloten. Het enige van CFPB wat nog functioneert zijn procedures die de hypothekenmarkt ondersteunen. Bij CFPB liggen honderden klachten mbt Tesla)
- Project 2025 mastermind
- President van de pro-Trump denktank Center for Renewing America, waar hij het volgende heeft gezegd:
"We want the bureaucrats to be traumatically affected. When they wake up in the morning we want them to not want to go to work. (laughter) Because they are increasingly viewed as the villains. We want their funding to be shut down so that the EPA can't do all of the rules against our energy industry because they have no bandwidth financially to do so. We want to put them in trauma."
Russell Vought wants to burn the government down
https://jacobin.com/2025/...vought-trump-project-2025
...Rather than starting out by going after big-ticket items that working Americans had paid into for decades like Social Security, Vought explained, the first targets ought to be the things funded by the US government that seem most divorced from their day-to-day concerns, like “the Bob Dylan statute in Mozambique or the LGBT activist in Senegal.” That way, “you build a culture of spending cuts,” so that eventually “you will get to a point where you can actually deal with these big immovable spending [sic],” meaning cuts to Medicare and Social Security...
In July 2024, Project 2025 co-author Russell Vought met with two people he believed to be relatives of a wealthy conservative donor interested in funding the effort. In fact, he was meeting with two reporters with the U.K.-based Centre for Climate Reporting as part of an undercover sting captured on video.
Over the course of two hours, Vought described Trump's disavowal of Project 2025 as mere theater and laid out plans for mass deportations, restricting abortion, gutting independent government bureaucracies, using the military against racial justice protesters and more. YouTube: Project 2025 Co-Author Lays Out "Radical Agenda" for Next Trump Term... (Democracy Now, 2024)
Dat weet ik .. vandaar dat ik ook zei dat je de Democraten ook niet veel hoort.DropjesLover schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:05:
Sanders is helaas geen Democraat maar een independent.
AOC komt meerdere keren per week in het nieuws.duvekot schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:35:
[...]
[...]
[...]
Hij blijft iig niet stil, van de Democraten hoor je helaas niet heel veel (of ze komen mijn bubbel niet in ...of mijn bubbel is te klein .. maar ik probeer meestal wel de bubbel te doorbreken)
[Afbeelding]
..maar Bernie en AOC zijn links, dus die zou je hoe dan ook horen.
Het zijn de gematigde Dems en Reps die hun scheur open moeten trekken. Of hun vingers weelderig over het touchscreen moeten laten vliegen, zoals de moderne toetsenbordwarrior annex politicus betaamt.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
GOP faces backlash after report suggests death threat may have swayed voteJerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:03:
[...]
AOC komt meerdere keren per week in het nieuws.
..maar Bernie en AOC zijn links, dus die zou je hoe dan ook horen.
Het zijn de gematigde Dems en Reps die hun scheur open moeten trekken.
https://www.msn.com/en-us...e-swayed-vote/ar-AA1zsuoq
Last month, U.S. Senator Thom Tillis, a North Carolina Republican who has on rare occasions stood up to Donald Trump, cast the deciding—and, to some, unexpected—vote to confirm Pete Hegseth as Secretary of Defense. Now, a report reveals that Tillis says the FBI had informed him of “credible” death threats before his vote.
“In private,” Vanity Fair‘s Gabriel Sherman reports, “Republicans talk about their fear that Trump might incite his MAGA followers to commit political violence against them if they don’t rubber-stamp his actions.”
Why am I not surprised als dat inderdaad zo zou zijn. Je ziet het nu gewoon weer gebeuren met die speciaal aanklager en dat executive order "Deranged Jack Smith".BadRespawn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:15:
[...]
GOP faces backlash after report suggests death threat may have swayed vote
https://www.msn.com/en-us...e-swayed-vote/ar-AA1zsuoq
Last month, U.S. Senator Thom Tillis, a North Carolina Republican who has on rare occasions stood up to Donald Trump, cast the deciding—and, to some, unexpected—vote to confirm Pete Hegseth as Secretary of Defense. Now, a report reveals that Tillis says the FBI had informed him of “credible” death threats before his vote.
“In private,” Vanity Fair‘s Gabriel Sherman reports, “Republicans talk about their fear that Trump might incite his MAGA followers to commit political violence against them if they don’t rubber-stamp his actions.”
Dit is echt fascisme pur sang, die kerel spoort echt niet goed. Het zou Europa echt goed staan om wat afstand te nemen van Amerika.
Ik snap overigens ook niet echt waarom Europa niet "die deal" met Oekraine maakte ipv Amerika. Maar goed, Europa heeft nog een lange weg te gaan om een serieus blok te zijn waarmee gedealed moet worden.
Beleggers zijn niet blij met Trump:
*knip*, als je een link plaatst, plaats dan ook even een citaat of samenvatting.
*knip*, als je een link plaatst, plaats dan ook even een citaat of samenvatting.
[ Voor 60% gewijzigd door NMH op 28-02-2025 20:33 ]
Wel, het is een deal op papier met Trump. En een deal op papier met Trump is niets waard, dus eigenlijk kan je dat dus gewoon tekenen.De_Bastaard schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:22:
[...]
Ik snap overigens ook niet echt waarom Europa niet "die deal" met Oekraine maakte ipv Amerika. Maar goed, Europa heeft nog een lange weg te gaan om een serieus blok te zijn waarmee gedealed moet worden.
Niet tekenen is vrijwel zeker bewapening voor de Russen (geen boycot, chipexport voor drones etc), dus veel keuze hebben ze niet. De uitvoering en exploitatie is voor de verre toekomst
Prachtig dit:
En niemand binnen GOP zegt: Hey, misschien kan dit niet helemaal door de beugel.
En niemand binnen GOP zegt: Hey, misschien kan dit niet helemaal door de beugel.
[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 28-02-2025 20:32 ]
Voorspelbaar natuurlijk dat schaduwpresident Musk dit soort deals toe gaat schuiven naar zijn eigen bedrijven.De_Bastaard schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:52:
Prachtig dit:
*knip*
Dat is wel zo efficient en de E in van DOGE staat voor Efficiency, immers. Hoort ook wel bij de Oligarchy die Musk en Trump aan het opzetten zijn: elkaar de leuke dealtjes toespelen.
Belangenverstrengeling en zelfverrijking speelt uiteraard onder geen enkele voorwaarde enige rol hier. Echt niet, no way.
[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 28-02-2025 20:32 ]
Virussen? Scan ze hier!
Los van hoe het onderwerp van ontwikkelingshulp (meer reële term: ontwikkelingssamenwerking) gemanipuleerd wordt in perceptie management (hoe anders is Nederland in deze tegenwoordig), wat wij “ontwikkelingshulp” noemen is eigenlijk iets heel elementairs, en kritiek onderdeel van eigen functionaliteit van politieke economie. In praktische zin is het een hoeksteen daarvan.walletje-w schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:47:
De volledige ontwikkelingshulp is nu stopgezet. Een schande natuurlijk en eentje welke voor een “klein” bedrag gigantisch veel goeds deed binnen de wereld. https://nos.nl/artikel/25...nt-buitenlandse-hulp-stop
“Klein” tussen aanhalingstekens want als je zo’n gigantisch budget hebt als de VS dan lijkt een bedrag al snel groot terwijl het percentueel klein is. Ook dat is iets qua perceptie wat in dit geval niet lekker werkt.
Als je dan ziet dat een groot gedeelte van de bevolking gelooft dat 25% van het federale budget naar buitenlandse hulp gaat en ze liever 10% prefereren dan weet je dat er miscommunicatie plaatsgevonden heeft. In realiteit gaat ging er minder dan 1 procent naartoe.
YouTube: Trump 2.0: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) minuut 16
De betere bril is hier niet die van het van lading en connotatie voorziene woord van “hulp”. Ja, morele kaders, maar dit gaat dieper. Zowel in termen van geopolitiek als eigen politieke economie.
Het begrip “soft power” komt hier op tafel. Een kritieke hoeksteen, waar we zelden echt stil bij staan.
Voor wie daar eens in wil duiken ter verkenning, een stukje leesvoer: https://www.diplomacy.edu...ations-of-usaids-closure/
De systeemschok hier is enorm. Niet enkel in termen van “wat nu”, maar in relatie tot het scheppen van vacuüms en het instigeren van rimpeleffecten - en die gaan zich flink uitwerken.
Vacuüm wordt immers gevuld, en rimpeleffecten zijn - ongeacht alle illusies - altijd onbeheersbaar. Meer gevoelig, rimpeleffecten werken op elkaar in, en ze versterken elkaar.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En dan te bedenken dat de belangenverstrengeling voor hen slechts een gunstige bijkomstigheid is.wildhagen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Voorspelbaar natuurlijk dat schaduwpresident Musk dit soort deals toe gaat schuiven naar zijn eigen bedrijven.
Dat is wel zo efficient en de E in van DOGE staat voor Efficiency, immers. Hoort ook wel bij de Oligarchy die Musk en Trump aan het opzetten zijn: elkaar de leuke dealtjes toespelen.
Belangenverstrengeling en zelfverrijking speelt uiteraard onder geen enkele voorwaarde enige rol hier. Echt niet, no way.
Als je vindt dat het libertarische idee dat de overheid alleen nationale veiligheid en recht op privé eigendom zou moeten waarborgen een idioot idee is: de oligarchische techbros van Trump II zijn hard op weg dat realiteit te maken.
Hoe ver ze gaan komen is nog de vraag, en voor zover het realiteit wordt (en al is) gaat waarschijnlijk blijken dat het net zo irreëel is als de vele eerdere gefaalde libertarische experimenten.
Russell Vought heeft daarbij een aparte symbolische rol: hij is naast hardcore libertariër (en sleutelfiguur mbt P2025 en de implementatie daarvan) ook Christian Nationalist en vormt dus een brug tussen de techbros en de religieuze/evangelical achterban van Trump.
[ Voor 13% gewijzigd door BadRespawn op 28-02-2025 16:34 ]
Dat is hun ruimte voor hun transactionalisme. Als onderwerp gaat dit heel veel bandbreedte opvreten in media debat, en al is dat nodig, de drempel om juist daarbij de reële machtsdynamiek uit het oog te verliezen is pijnlijk laag.wildhagen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Voorspelbaar natuurlijk dat schaduwpresident Musk dit soort deals toe gaat schuiven naar zijn eigen bedrijven.
Dit is een draaiboek wat we altijd zien bij subversie, ongeacht schaal. Of het nu broker, fixer of chaotic actor is, er is altijd de vereiste van gelokaliseerd voedingssysteem - of dit nu effectief is of niet, “slaagt” of niet.
Misschien wat hard, maar als mensen de dynamiek rondom een Tate broertjes eens tegen het licht houden, en die van Musk, dan zou het patroon op moeten gaan vallen. Ze hebben hun ruimte, ze functioneren als equivalent van wat we in netwerk theorie omschrijven als “burst”, ze vreten, maar het is hun bewegen wat de bredere strategie faciliteert. Middels ontwrichting, uit de weg duwen van blokkades, positioneren voor toegang, ga zo door.
Vrijwel altijd zijn dat soort actoren functioneel incompetent. Of je nu naar die broers kijkt, een Faber, of een Musk, het is die functionele incompetentie die centraal staat. Zij ontwrichten, perverteren, faciliteren (altijd via effect, nooit direct’.
Vrijwel altijd ligt er dan ook een spoor bij wat te volgen is. Of dat nu via PR connects is, netwerkcorruptie, faciliteren van middelen of financiering - wederom altijd indirect maar wel volgbaar. Musk is een tekstboek voorbeeld hiervan. Achter de PR zit een uiterst en langdurig beschadigd iemand met consistent patroon van vooruit struikelen op basis van stimuli voorzien primair in sociale kring, zowel van narratief (zie Musk met zijn leven in een simulatie) als conflictdynamiek die richting geeft aan gedrag, helemaal door aan perikelen van sociaal-psychologische disfuncties en commercieel struikelen.
Het spoor daar ligt niet bij de actor, maar de kring. Ze worden altijd gered, krijgen vrijwel altijd volgende impuls, worden altijd gebufferd in financiering en faciliteren. Bij DOGE is dat tekstboek, wat lijkt “mee te liften” is wanneer we terug werken op de tijdlijn juist opmerkelijk sturend dan wel beïnvloedend voor de curves op die tijdlijn.
Wat echter echt pijnlijk is, dat is dat tegenwoordig dat soort dynamiek nog slechts zelden gewogen wordt in verkenningen van journalistiek - terwijl dat tot ongeveer twintig jaar geleden integraal was bij onderzoeken. Er is een trend ontstaan waar weliswaar de puzzel gelegd wordt, maar altijd in fixatie op de actor. En niet meer (bijvoorbeeld zoals bij een Oliecrisis, de Dividendperikelen van de jaren ‘70 / ‘80, de RaRa aanslagen, grote pensioenroof en zo meer) de puzzel van het meta perspectief. In plaats daarvan is onderzoek beperkt tot connotatie en context van cultuur-maatschappelijk geïnternaliseerde kaders.
De “aanschaf” van Twitter was in deze een pijnlijk / prachtig voorbeeld van struikelen van media daarbij. Wat was het primaire perspectief? Business. Kan er wel winst gemaakt worden? Wat doen de adverteerders? Ga zo door. Inmiddels is wel duidelijk dat financiering een spel van fake en faciliteren is, compleet met signaleren en pressie technieken.
En de inzet? Nu ja, wie Joost Meerloo gelezen heeft zal de term “menticide” kennen.
Actoren hebben hun speelruimte. Wie zich afvraagt “what happens next” zal moeten kijken naar het gebruik van de actoren, en de via hen geschapen effecten.
In praktische zin, dit is waarom de transitievergoeding van kleptocratie kritiek is bij cycli van autoritarisme.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Erger, achter de vlag van Evangelical Christian (compleet met kritieke rol en functie van cultisme) is hij Dominionist. Hij is dus geen passieve brug. Geen channel, connector of burst, maar uitvoerder - zoals Cipollone en Eastman dat waren. Het is iemand die meer centraal staat in machtsdynamiek van agenda dan een Trump.BadRespawn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:04:
[...]
En dan te bedenken dat de belangenverstrengeling voor hen slechts een gunstige bijkomstigheid is.
Als je vindt dat het libertarische idee dat de overheid alleen nationale veiligheid en recht op privé eigendom zou moeten waarborgen een idioot idee is: de oligarchische techbros van Trump II zijn hard op weg dat realiteit te maken.
Hoe ver ze gaan komen is nog de vraag, en voor zover het realiteit wordt (en al is) gaat waarschijnlijk blijken dat het net zo irreëel is als de vele eerdere gefaalde libertarische experimenten.
Russell Vought heeft daarbij een aparte symbolische rol: hij is naast hardcore libertariër ook Christian Nationalist en vormt dus een brug tussen de techbros en de religieuze/evangelical achterban van Trump.
Ik leg het maar bot op tafel, zodat het even in het zicht staat - anders zijn reacties wanneer de agenda toegepast komen te lang voorzien van ongeloof en verlamming: een van de hoekstenen van die verbinding van vectoren zit hem in dystopia. Dat is voor hen een fundamentele vereiste om te bewerkstelligen.
Een tweede hoeksteen is er een die wij hier met name reflexief afschrijven als “kan nooit meer gebeuren, is iets van middeleeuwen”. Kruistochten.
Hoekstenen zijn niet alleen iets waar men op bouwt. Het is fundament én streven. Het bestaande huis moet immers afgebroken worden wil men hun eigen huis naar eigen visie kunnen bouwen.
Neem hun denken en doelen dus serieus. Dit zijn figuren en dynamica die al decennia bezig zijn met opbouw voor agenda. Ja, volledig gestoord. Nee, geen James Bond villains. Ja, rigide agenda. Nee, geen evil magical masterplan. Maar consistent doelmatig.
Edit. Wie eens in dat Dominionisme wil duiken, het werk van Gagné is een aanrader: https://www.splcenter.org...w-theologian-andre-gagne/
Maar, het is gevoelig. En diep verontrustend. Neem een energie industrie, zit er vol mee. Product van dertig jaar werk, want - zo wordt gedacht - god komt enkel terug wanneer dit keer wij er voor zorgen dat de wereld gaat branden en verdrinken. Zeker in de VS liggen de grootse blokkades voor de uitdaging van klimaatverandering bij toepassingen van Dominionisten.
De theologische, christelijke, ironie is trouwens bijzonder rauw. Dominionisme lijkt hun god terug te willen halen. Maar wie het narratief doet ontleden komt erachter dat het de factor anti-christelijk is. Wij kennen christelijk als nieuwe testament. Zij als enkel het oude, in elke zin. En zonder god. Want “the elders” krijgen het beheer over elk domein van menselijk zijn.
Zoals ik al zei, ze zijn fundamenteel gestoord. Maar pijnlijk doelmatig.
[ Voor 18% gewijzigd door Virtuozzo op 28-02-2025 16:27 ]
Exact hetzelfde nu bij NPO mbt Bezos/Washington PostVirtuozzo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:13:
[...]
De “aanschaf” van Twitter was in deze een pijnlijk / prachtig voorbeeld van struikelen van media daarbij. Wat was het primaire perspectief? Business. Kan er wel winst gemaakt worden? Wat doen de adverteerders?
YouTube: Opiniepagina Washington Post onder druk: 'Er is iets ernstigs aan de...
De waarde ervan is nu de functie als propaganda platform, dat mag best wat kosten.
Weet ik, daarover heb net een uitgebreide post geplaatstVirtuozzo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:22:
[...]
Erger, achter de vlag van Evangelical Christian (compleet met kritieke rol en functie van cultisme) is hij Dominionist. Hij is dus geen passieve brug. Geen channel, connector of burst, maar uitvoerder - zoals Cipollone en Eastman dat waren. Het is iemand die meer centraal staat in machtsdynamiek van agenda dan een Trump.
BadRespawn in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"
Wat daarbij onderbelicht is gebleven: er is een 2e fase van Project 2025 die niet openbaar is gemaakt. Wat we er over weten is dat het bestaat, dat Vought er een centrale rol bij speelt, en dat het een gedetailleerd transitie plan is mbt federale instituten. Het wordt doelbewust tot het laatste moment achter gehouden om te voorkomen dat het lekt naar de pers. (zie de video aan het eind van mijn post: een interview van twee undercover journalisten met Vought)
[ Voor 28% gewijzigd door BadRespawn op 28-02-2025 16:31 ]
In a war of and for the human mind, every signal mechanism must be captured.BadRespawn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:24:
[...]
Exact hetzelfde nu bij NPO mbt Bezos/Washington Post
YouTube: Opiniepagina Washington Post onder druk: 'Er is iets ernstigs aan de...
De waarde ervan is nu de functie als propaganda platform, dat mag best wat kosten.
Ik merk daarbij op dat de burger het grootste signaalmechanisme is van allemaal.
Gaat lekker daar in de Oval Office:
Even later gevolgd door:
https://www.theguardian.c...-67c1ef478f081ffa02a935a2You are gambling with world war three,' Trump tells Zelenskyy Trump is also asked about his message to Nato allies in central and eastern Europe who are concerned about Putin's expansionist policy.
He responds by saying he is aligned with both Putin and Ukraine, because otherwise he would never get a deal, and refuses to “say terrible things about Putin" which would make negotiations difficult.
am not aligned with anybody. I am aligned with the United States of America and the good of the world," he says.
But the meeting then takesa tricky turn, as Trump tells Zelenskyy at one point that he has “to be grateful," and accusing himn of “gambling with world war thre".
Even later gevolgd door:
https://www.theguardian.c...-67c1f3368f081ffa02a935e5"Have you said thank you once?, JD Vance attacks Zelenskyy
In the course of the meeting, vice-president JD Vance accused Volodymyr Zelenskyy of "litigating in front of the American media," and said his comments were “disrespectful." "Have you said thank you once?," he asked, according to reports.
Ik zit het live te kijken, echt beschamend, Trump zit enkel en alleen ordinair te zijn. Echt wat een vertoning.
Ongelooflijk dit, heb nog nooit zulke schurken (Trump, Vance) live gezienxabre16v schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:46:
Ik zit het live te kijken, echt beschamend, Trump zit enkel en alleen ordinair te zijn. Echt wat een vertoning.
Echt ongelofelijk hoe dat roer is omgeslagen sinds trump aan de macht is.
De tering, dit is zoveel erger dan de vorige keer. Die democraten krijgen het toch ontzettend moeilijk om dit weer op de rit te krijgen, damn.
Overigens snap ik echt niet dat zelensky die deal met de VS heeft gemaakt. Waarmee hebben ze hem in de tang ?
De tering, dit is zoveel erger dan de vorige keer. Die democraten krijgen het toch ontzettend moeilijk om dit weer op de rit te krijgen, damn.
Overigens snap ik echt niet dat zelensky die deal met de VS heeft gemaakt. Waarmee hebben ze hem in de tang ?
[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 28-02-2025 18:52 ]
Waarom is iedereen zo verbaasd?
Trump is pro-Poetin en pro-Rusland is de laatste weken duidelijk gebleken.
Daarnaast heeft hij aangegeven voor 500 miljard aan grondstoffen te eisen.
Dan komt dit gebeuren toch niet als een verrassing? Dit was toch gewoon voorspelbaar?
Dan komt dit gebeuren toch niet als een verrassing? Dit was toch gewoon voorspelbaar?
Virussen? Scan ze hier!
Begrijp ik ook niet. We weten nog weinig tot niks maar van wat we tot nu toe weten is dat deze 'deal' (nouja blackmail) enkel voor Trump gunstig is. Waarom in godsnaam zoiets gaan tekenen.
Het is sowieso schofterig om Zelensky in het Witte Huis voor het oog van de wereld af te gaan zeiken, met z'n tweeën tegelijk. Als Poetin daar had gezeten zou hij de hemel in geprezen worden.
Respect voor Zelensky, ik weet niet hoe ik zou reageren op zo'n belangrijk moment.
Respect voor Zelensky, ik weet niet hoe ik zou reageren op zo'n belangrijk moment.
Omdat de "deal" onuitvoerbaar is om diverse redenen, en het een mooie mogelijkheid is om er voor te zorgen dat Trump en zijn handlangers zelf demonstreren dat ze geschift zijn live op TV.xabre16v schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:54:
Begrijp ik ook niet. We weten nog weinig tot niks maar van wat we tot nu toe weten is dat deze 'deal' (nouja blackmail) enkel voor Trump gunstig is. Waarom in godsnaam zoiets gaan tekenen.
Operatie geslaagd, zo te zien. Hopelijk komt Zelensky heelhuids terug in Oekraïne, trouwens.
Weet Trump dat het gaat om rare earth en niet raw earth?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Denk dat Trump niet eens het verschil weet.True schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:01:
Weet Trump dat het gaat om rare earth en niet raw earth?
Het begon al toen hij aankwam: "you're all dressed up today", refererend naar de legerkleding die hij standaard draagt om steun uit te dragen in deze tijden.user109731 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:00:
Het is sowieso schofterig om Zelensky in het Witte Huis voor het oog van de wereld af te gaan zeiken, met z'n tweeën tegelijk zelfs. Als Poetin daar had gezeten zou hij de hemel in geprezen worden.
Zie video.
Trump is een kind en een bully. Dit soort gedrag kun je echt niet maken

Dat zit wel Schnorr.
Het is en blijft een business-men zolang hijzelf er beter van wordt is alles geoorloofd.wildhagen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:54:
Waarom is iedereen zo verbaasd?
Dat hij nu de kant van Russen kiest verbaasd mij inderdaad ook niet.
Hij heeft ook al last van zijn geheugen of wordt hij zelf een beetje oud om in zijn woorden te blijven.
Maar overall is het een vent waar we totaal niet op kunnen vertrouwen en hopelijk wordt Europa ook wakker.
2250 WP Zuid PVoutput
Wat een... Schoften... Sneu volk. Echt.The problem is, I’ve empowered you to be a tough guy, and I don’t think you’d be a tough guy without the United States.
And your people are very brave. But you’re either going to make a deal or we are out and if we’re out, you’ll fight it out.
I don’t think it’s going to be pretty, but you’ll fight it out.
But you don’t have the cards but once we sign that deal. You’re in a much better position [with the deal], but you’re not acting at all thankful and that’s not a nice thing. I’ll be honest.
Ik weet echt niet wat ik net gezien heb...
Or we are out.. veiligheidsgaranties was toch al een nee dus.. waar is 'we' dan eigenlijk 'out' ? Er was toch al niks.
"Een puber die denkt wereldleider te zijn en alles denkt te kunnen maken en een rat die gezellig meedoet." Zo maar maar een suggestie.Vlassie1980 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:08:
Ik weet echt niet wat ik net gezien heb...
Zou mooi zijn als zelensky gewoon het eerste vliegtuig naar huis pakt... Fuck dit...
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2025 19:13 ]
Dat is beledigend voor ratten. Dat zijn best aardige huisdieren, Vance is meer als zo'n valse hond die alles onderkakt en piest en ook nog eens happen neemt uit je bank.ManiacsHouse schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:10:
[...]
"Een puber die denkt wereldleider te zijn en alles denkt te kunnen maken en een rat die gezellig meedoet." Zo maar maar een suggestie.
Volgens mij gaat hij ergens in het weekend in Europa langs. Hij was ergens uitgenodigd (waar is me even ontschoten). Dat maar vervroegen dan.MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:12:
Zou mooi zijn als zelensky gewoon het eerste vliegtuig naar huis pakt... Fuck dit...
[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 28-02-2025 19:15 ]
En dan maar hopen dat Trump geen MH17-tje gaat doen. Ik zie hem er nog toe in staat ook gezien zijn wangedragMikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:12:

Virussen? Scan ze hier!
100% dit. Gewoon opstaan en wegwandelen van deze maffiosi en eindigen met betuig mijn respect aan jullie laatste echte president. Daarna linea recta Parijs of Londen.MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:12:
God does not play dice
En die van Obama... Waarom zijn die mensen zo stil?xabre16v schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:16:
Wat zal er op dit moment door het hoofd van Biden gaan vraag ik mij weleens af..
He wacht, zegt ie nou ineens "We are commited to NATO"
De hele gang van zaken... Trump gaat echt snoeihard door een kast met porselein. Wordt elke dag gekker met die vent.
Zelensky is gewoon dé man. Die vent doet al 4 jaar wat een goed leider zou moeten doen.
En dat weet hij.
En dat weet hij.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat sowieso.YellowCube schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:21:
Zelensky is gewoon dé man. Die vent doet al 4 jaar wat een goed leider zou moeten doen.
En dat weet hij.
Als er iemand respect verdient
[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 28-02-2025 19:24 ]
Wat een held is Zelensky eerst opstaan tegen Poetin waarbij de ondergang Oekraïne aanstaande was en nu opstaan tegen de volgende Fascist.
Het was beter geweest als Macron en Starmer ook een zooi van de persconferentie hadden gemaakt. De zaken niet mooier voor laten komen dan ze zijn als Trump er een zooi van maakt laat het een zooi zijn en accepteer het.
Het was beter geweest als Macron en Starmer ook een zooi van de persconferentie hadden gemaakt. De zaken niet mooier voor laten komen dan ze zijn als Trump er een zooi van maakt laat het een zooi zijn en accepteer het.
Ik had Trump en Vance allebei een high five gegeven. In hun gezicht, met een stoel.user109731 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:00:
Heeft iemand overigens een linkje naar beeld hiervan? Want ik krijg het niet gevonden...
Met de huidige staat van de luchtverkeersleiding is dat sowieso een risicootje...wildhagen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:15:
[...]
En dan maar hopen dat Trump geen MH17-tje gaat doen. Ik zie hem er nog toe in staat ook gezien zijn wangedrag
While we're at it... Trek de pleister er maar helemaal af ook... Nato exit...
Maar volgens mij gaat er toch getekend worden?
Nog ff en Trump en z'n kornuiten gaan dreigen Oekraïne van de aardbodem te nuken.
Kijk nergens meer van op. Die Witte Huis kliek is nog gekker en gevaarlijker dan het hele Kremlin bij elkaar.
Kijk nergens meer van op. Die Witte Huis kliek is nog gekker en gevaarlijker dan het hele Kremlin bij elkaar.
[ Voor 27% gewijzigd door DutchOwnage op 28-02-2025 19:26 ]
Staat op NOS https://nos.nl/livestream...t-zelensky-trump-en-vanceFastFred schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:23:
[...]
Ik had Trump en Vance allebei een high five gegeven. In hun gezicht, met een stoel.
Heeft iemand overigens een linkje naar beeld hiervan? Want ik krijg het niet gevonden...
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Obama... Die in 2014 Oekraïne al liet vallen?Timmert schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:18:
[...]
En die van Obama... Waarom zijn die mensen zo stil?
Die in ieder geval een weldenkend mens is. True, 2014 is niet fraai maar wij keken toen ook weg.MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:24:
[...]
Obama... Die in 2014 Oekraïne al liet vallen?
Ik maak mij ook een beetje zorgen of Zelensky en delegatie wel soepel kunnen vertrekken daar...wildhagen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:15:
[...]
En dan maar hopen dat Trump geen MH17-tje gaat doen. Ik zie hem er nog toe in staat ook gezien zijn wangedrag
Een 'oepsietje' met hun zou de grote vriend van Trump wel goed uitkomen
*knip* laat die verwensingen achterwege
[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 28-02-2025 20:55 ]
Of hij is inderdaad een Putin-puppet. Hij moet toch ook wel begrijpen dat dit voor zowel hemzelf als de VS op langer termijn niet goed is.MdO82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:03:
[...]
Het is en blijft een business-men zolang hijzelf er beter van wordt is alles geoorloofd.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zonder gekheid; waarom staat half Amerika niet te protesteren op straat? Hun land wordt te grabbel gegooid…vindt men dit wel soort van oké?
Wie van de 50?
Oh ik zie dat er ook nog wat opmerkingen gemaakt zijn over free speech in Europa.
Het gore lef
[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 28-02-2025 20:57 ]
Wat ik nu nog meer vrees is dat deze twee idioten en hun gevolg alleen met geweld uit het Witte Huis te verwijderen zijn. Die gaan echt niet weg door een verkiezing, als die er al komt.
Door hem een businessman te noemen beledig je alle zakenmensen in de wereld. Hij is gewoon een grote etterbak. En een fascist.MdO82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:03:
[...]
Het is en blijft een business-men zolang hijzelf er beter van wordt is alles geoorloofd.
Hij heeft ook al last van zijn geheugen of wordt hij zelf een beetje oud om in zijn woorden te blijven.
Maar overall is het een vent waar we totaal niet op kunnen vertrouwen en hopelijk wordt Europa ook wakker.
Ik kan eigenlijk maar een conclusie trekken: De president na Trump had alles op alles moeten zetten om de democratie te verstevigen in de VS.Timmert schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:18:
[...]
En die van Obama... Waarom zijn die mensen zo stil?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hoezo? Zakenmannen zijn toch geen haar beter? Jezelf verrijken over de rug van anderen. Hoe is dat anders dan wat nu gebeurt?Frame164 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:29:
[...]
Door hem een businessman te noemen beledig je alle zakenmensen in de wereld. Hij is gewoon een grote etterbak. En een fascist.
https://www.bndestem.nl/b...r-is-voor-vrede~ad83b169/
Mooi zo. En nu opbokken met die lui.
Europa doorpakken maar. Gelukkig genoeg beeldmateriaal wie hier de idioot is.
Europa doorpakken maar. Gelukkig genoeg beeldmateriaal wie hier de idioot is.
s/peace/kissing POTUS arse
En het gemak waarmee hij zegt; “Hij heeft enorme haat voor Poetin, maakt het niet gemakkelijk, maar ja andersom is hij ook niet geliefd” genocide bagataliseren, man man. Families, kinderen kapot geschoten door die despoot Poetin. Trump reduceert dit tot een Ajax-Feyenoord wedstridj
Nou ja, dat dus. Trump en Vance zitten inmiddels op een zodanig laag niveau dat je dat als weldenkend mens gaat hopen. Bij Saddam hadden we dat idee tenslotte ook en de VS hebbe volgens mij ook wel geprobeerd de natuur een handje te helpen.Frame164 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:27:
Ik zal wel weer een waarschuwing van de moderatie krijgen maar als die galbak morgen dood neervalt gaat toch echt de vlag uit.
Dus als je migratie wilt terugdringen kan je de mensen maar beter laten sterven van de honger en laten leven in sloppenwijken. Veel beter voor de wereld....DutchCommando schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:05:
[...]
In "Hoe migratie echt werkt" beschrijft Hein de Haas dat migreren flink geld kost en daardoor primair plaatsvindt vanuit groepen/samenlevingen die al wat meer te besteden hebben en een nog beter leven willen opbouwen. Als ontwikkelingssamenwerking zich voornamelijk richt op de allerarmsten en enigsinds effectief is in de economische opbouw van die samenlevingen dan zorgt ontwikkelingssamenwerking dus voor meer migratie.
Wat een loze kreten allemaal, het mag wat mij betreft wel klaar zijn met deze idioot.
Moet Zelensk op blote knietjes gaan voor Trump & JD Vance?

Ongelooflijk. Zelenskyy wint met dit optreden. Trump en Vance verliezen echt gigantisch op wereldtoneel. Alleen de MAGA aanhang kan dit geweldig vinden.
Het gaat jaren en jaren duren eerdat Europa een beetje is waar het zou willen en moeten zijn. Ik vrees dat die tijd ons niet gegeven gaat zijn gezien de sneltreinvaart waarin alles zich nu aan het ontwikkelen is.MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:31:
https://www.bndestem.nl/b...r-is-voor-vrede~ad83b169/
Europa doorpakken maar.
Net ff zitten kijken. Dit is toch gewoon een slam dunk voor Zelensky. Voor de MAGA aanhang wellicht een mooie vertoning van Trump, voor de rest van de normaal denkende wereld not so much.
Vliegtuig af tanken en naar huis toe. Missie geslaagd voor Zelensky.
Vliegtuig af tanken en naar huis toe. Missie geslaagd voor Zelensky.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
En het alternatief is?DutchOwnage schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
[...]
Het gaat jaren en jaren duren eerdat Europa een beetje is waar het zou willen en moeten zijn. Ik vrees dat die tijd ons niet gegeven gaat zijn gezien de sneltreinvaart waarin alles zich nu aan het ontwikkelen is.
Rusland ligt net zo goed op zn gat. The time is now.
Aan de VS had je toch al niks meer. Dan kun je beter zelf de stekker eruit trekken. Laat de sportboycot ook maar komen: waarom de Russen wel boycotten en de VS niet?DutchOwnage schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
[...]
Het gaat jaren en jaren duren eerdat Europa een beetje is waar het zou willen en moeten zijn. Ik vrees dat die tijd ons niet gegeven gaat zijn gezien de sneltreinvaart waarin alles zich nu aan het ontwikkelen is.
[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 28-02-2025 19:37 ]
Rtl nieuws. Zelensky vertrokken. Geen persconferentie.
Oh Rtl nieuws... Gesprek met correspondent. Vraagt nieuwslezeres 'is dit nou handig van Zelensky om zo te doen?'. Wait what serieus??!
Oh Rtl nieuws... Gesprek met correspondent. Vraagt nieuwslezeres 'is dit nou handig van Zelensky om zo te doen?'. Wait what serieus??!
Waarschijnlijk hoopt hij dat de VS dan hun grondstoffen gaan verdedigen of aardiger tegen hem worden? Maar dat werkt zo niet bij Trump. Mexico heeft ook gewoon een BTW verhoging gekregen ondanks troepen naar de grens te sturen (waarbij ze uitstel kregen).xabre16v schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:54:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat ik begrijp is het ook nog een uitdaging die spullen eruit te krijgen. Daar kun je wel wat hulp bij gebruiken.Marzman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:37:
[...]
Waarschijnlijk hoopt hij dat de VS dan hun grondstoffen gaan verdedigen of aardiger tegen hem worden? Maar dat werkt zo niet bij Trump. Mexico heeft ook gewoon een BTW verhoging gekregen ondanks troepen naar de grens te sturen (waarbij ze uitstel kregen).
Ik denk het ook, net als met dat Russisch gas destijds, zelf stoppen dan kun je niet meer gechanteerd worden;D-e-n schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:36:
[...]
Aan de VS had je toch al niks meer. Dan kun je beter zelf de stekker eruit trekken. Laat de sportboycot ook maar komen: waarom de Russen wel boycotten en de VS niet?
/▌
Als de VS compleet de stekker uit Oekraïne trekt ( inclusief Starlink) zal het best snel gedaan kunnen zijn met Oekraïne. Dan zal Poetin over 3 jaar de volgende oorlog ontketenen.MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:35:
[...]
En het alternatief is?
Rusland ligt net zo goed op zn gat. The time is now.
Dit is 100% opgezet als een publieke vernedering. Nu kan Trump militaire hulp stopzetten onder de vermoming dat "Oekraïne geen vrede wil". Precies volgens plan.
Ben bang dat ze geen lange termijn gedachte hebben.Sebazzz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:28:
[...]
Of hij is inderdaad een Putin-puppet. Hij moet toch ook wel begrijpen dat dit voor zowel hemzelf als de VS op langer termijn niet goed is.
Kijk maar naar zijn vriendje Musk.
Er worden vele mensen ontslagen, daar heb je op korte termijn profijt van door minder kosten, maar op lange termijn zullen er zaken gaan blijven liggen omdat je aan dollars denkt en niet aan de efficiëntie (al roepen ze dat wel) straks staat heel je systeem stil.
Zijn gewoon 2 poppetjes die denken alles even snel te kunnen regelen
2250 WP Zuid PVoutput
HIV-behandelingen die door het cancelen van USAid vervallen gaan minimaal tot 500.000 doden leiden in Afrika.:Frame164 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:32:
[...]
Dus als je migratie wilt terugdringen kan je de mensen maar beter laten sterven van de honger en laten leven in sloppenwijken. Veel beter voor de wereld....
https://www.theguardian.c...-sex-workers-south-africa
Toen ik de titel zag, was mijn eerste gedachte dat het tuig daar in de VS waarschijnlijk zou denken dat dat te weinig doden zijn.

Inderdaad. Dit lijkt een vooropgezet plan. Walgelijk om zo met 'bondgenoten' om te gaan. Al weet iedereen wie Trump's échte bondgenoot is.yinx84 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:39:
Dit is 100% opgezet als een publieke vernedering. Nu kan Trump militaire hulp stopzetten onder de vermoming dat "Oekraïne geen vrede wil". Precies volgens plan.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Die vraag ook van iemand aan het einde met een dikke grijns waarom Zelenskyy geen pak draagt. Ongelooflijk. Dat is zo'n belangrijke vraag op dit moment?yinx84 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:39:

Alles om Zelenskyy als clown af te serveren.
Nee, we hebben hier niemand die dat met decreten erdoorheen kan rammen.DutchOwnage schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
[...]
/▌
Zelenskyy draagt bewust geen kostuum i.v.m. de oorlog in zijn land.Cheezborger schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:43:
[...]
Die vraag van iemand aan het einde waarom Zelenskyy geen pak draagt. Ongelooflijk. Dat is zo'n belangrijke vraag op dit moment?![]()
Alles om Zelenskyy als clown af te serveren.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
En de MAGA's slikken het als zoete koek. Die zijn net zo brainwashed als de Russische bevolking. Dit gaat echt nog gigantisch uit de hand lopen zo.
Wie niet sterk is moet slim zijn. De oorlog wordt daar niet gewonnen met 5e generatie vliegtuigen, vliegdekschepen en mooie grote tanks. Was vandaag op Radio 1 of BNR dat 2/3e van de Russische doden veroorzaakt worden door Oekraïense drones.DutchOwnage schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
[...]
Daar moet onze (EU) defensie-industrie toch iets in kunnen betekenen?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Er is wel een lange termijn gedachte. Putin wil Amerika kapot. Waarmee die de vrije hand krijgt om zijn gang te gaan in Europa. En Musk en Trump en die hele bende werken om dat doel te bereiken.MdO82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:40:
[...]
Ben bang dat ze geen lange termijn gedachte hebben.
Kijk maar naar zijn vriendje Musk.
Er worden vele mensen ontslagen, daar heb je op korte termijn profijt van door minder kosten, maar op lange termijn zullen er zaken gaan blijven liggen omdat je aan dollars denkt en niet aan de efficiëntie (al roepen ze dat wel) straks staat heel je systeem stil.
Zijn gewoon 2 poppetjes die denken alles even snel te kunnen regelen
Zo simpel is het gewoon.
Dat weet iedereen inmiddels wel. Maar toch zo'n vraag stellen in the Oval.Herman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:44:
[...]
Zelenskyy draagt bewust geen kostuum i.v.m. de oorlog in zijn land.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.