[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.003 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Ok, interessante lectuur.

Een paar opmerkingen/paralellen:
- Crypto is de nieuwe Mefo? Maar dan niet via een bank gefinancierd, maar via believers rondom de wereld.
Nog niet. De verwachting is er wel, maar dit is vooralsnog afwachten. De doelstelling is er bij veel vectoren, maar niet alle - zie de goldbugs en dat drama. Complicatie is dat er kritieke punten zijn waar men vanuit cultisme geen concept van geld erkend.

Er zal een evolutie moeten volgen voor hun vereisten. Wat dat wordt? Alles kan. Maar er is wel één ding wat centraal staat, hetzelfde basale mechanisme van bankieren op vooruitgeschoven schuld is elementair aanwezig bij elke variant die in de lucht hangt.

En dat is iets waar analisten zich best zorgen over maken. Immers, men moet iets doen op gegeven moment om wat vooruitschuift te compenseren om zo verder vooruit te kunnen schuiven. Het is moeilijk om in historische context voorbeelden te vinden die niet neerkomen op kruistochten, plunderen, oorlog. Heel moeilijk.
- Gebruik van fondsen die van anderen zijn: Ik denk dat deze er aan komt. Nog even zien of dat enkel bestaat uit het terughalen van geld dat de overheid van de VS in het verleden heeft overgemaakt en blokkeren van nieuwe overboekingen, of dat het verder gaat door bijvoorbeeld de onderpanden van vertrouwen (valuta/goud) van andere landen in beslag te nemen.
Ja, daar zijn al tekenen van. Zeker in commercieel domein, maar de overname van FinCen is reden tot zorg. Saillant is hier dat de Federal Reserve Bank nog wel een dingetje wordt. Dat is namelijk geen onderdeel van overheid of staat. het is een particuliere instelling. In het verleden was dat de reden waarom ze het afgeschaft hebben, maar goed, toxische lobby en het was weer terug. Maar hier zitten wel complicaties.
- Belastingen: De tariffs. Debiel systeem t.o.v. het Duitse van toen.
- Importeren van grondstoffen van elders: Oekraïne. Belemmerd door tariffs voor andere zaken.
- Production control: Productie terug in de VS.
- De oorlogseconomie zie ik niet zo goed. Daarvoor gaan ze te destructief te werk. Een oorlogseconomie kan voordelen hebben bij een efficiënte organisatie, maar er moet wel continuïteit van kennis zijn.
Je maakt de aanname dat functionaliteit van conflictdynamiek een vereiste is. En dat continuïteit van de VS een vereiste is.
- Nieuwe territoria aanboren: Panama, Canada, Groenland, Oost-Oekraïne.
Ik zie dat persoonlijk (nog) niet zo. Het is veel meer spel van voedingssystemen, niet traditionele concepten. Dit wordt afwachten, maar ja, de focus op grondstoffenreservoirs is rigide. En dat is logisch, dat zit ingebakken in zowel de selectorale als feodale dynamiek.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:03
Rene44 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Ik zie dat toch echt anders. Trump benadert dit conflict op een andere wijze dan Biden administratie heeft gedaan en doet wat hij denkt dat goed is voor de VS. Het conflict kost de VS veel geld en drijft Poetin en China veel te dicht bij elkaar, in Trumps ogen. Trumps focus is China, niet Poetin, niet Rusland. Bovendien worden relaties met de VS en Rusland aangehaald en worden ambassades woor op niveau bemand. Als dit 1991 was zou de hele wereld jubelen en elke dreiging van een totale vernietiging, omarmd worden. Voor zover Poetin een volledig ontspoorde dictator is geworden (en dat lijkt hij te zijn) is ook dit een te verkiezen optie dan de oorlog te verlengen, voort te laten modderen. Dat laatste zou meer escalaties kunnen veroorzaken, nog meer niet te overzien ellende. De VS steunt Oekraine maar alleen voor een balans, net om Rusland te vernietigen of echt veel pijn te doen en Poetin nog veel gekkere dingen gaat ondernemen. Dit kan zo niet verder.

Daarnaast is het een goede stok om de EU, de NAVO partners nu eens flink de waarheid te spreken over het verzaken in defensiebudgetten.

Dat Trump een slaatje wil slaan uit een akkoord is niet vreemd. Elke president heeft dat tijdens de nasleep van ww2 gedaan. Loop eens door ons luchtmacht museum, het is 1 groot Amerikaanse oorlogstuig parade, aangekocht door Nederlands belastinggeld. Het JSF schandaal. We zijn allemaal de beste vriend van Washington maar vooral als we veel geld naar de VS brengen.

Dit is nog los van de vleesmolen die er op het slagveld gebeurt. Ik zie persoonlijk heel graag dat het stopt, op wat voor manier dan ook. Het zal altijd een compromis worden, en mogelijk is niemand echt blij maar het stopt wel.

Ik weet niet of je de documentaire The Vietnam War van Ken Burns en Lynn Novick hebt gezien maar qua VS president kan het allemaal nog vele tandjes erger dan Trump. Lyndon B Johnson. Richard Nixon. Oorlogen door laten lopen om verkiezingen te winnen. De Russen zullen altijd vijand nummer 1 van de VS blijven en een bestand met ze, waar Poetin zn oorlogsmachine stopt en de EU dwingt tot stappen die ze veel eerder hadden moeten nemen (en daamee ook de toekomst voor Oekraine te waarborgen) ik vind het een goed plan. 500 miljard aan grondstoffen verkopen aan de VS tov wat er nog in de grond zit, is een schijntje. Natuurlijk is het wel goed dat Zelensky niet gelijk ja zegt. Er zal nog een hoop gesputter komen. Maar alles beter dan de puinhopen van Joe Biden. Dan doorgaan met die zinloze, machteloze padstelling die er nu is.
Trump doet wat hij denkt dat goed is voor de VS? Ambassades worden weer op niveau bemand?? Poetin LIJKT een ontspoorde dictator te zijn??? Oekraïne die water bij de wijn moet doen om Amerika tevreden te stellen???? De puinhopen van Joe Biden?????

Dit moet toch wel het domste, meest ongeïnformeerde schrijfsel zijn wat ik vandaag heb gelezen. Het zou zo van r/conservative kunnen komen... :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13
Ik hoop dat dit "schrijfsel" van de NY Times wat meer voer voor nadenken geeft.

Ze hebben de verkiezingen van afgelopen jaar geanalyseerd met dit als uitkomst:
After decades of gerrymandering and political polarization, a vast majority of members of Congress and state legislatures did not face competitive general elections last year.

Instead, they were effectively elected through low-turnout or otherwise meaningless primary contests. Vanishingly few voters cast a ballot in those races, according to a New York Times analysis of more than 9,000 congressional and state legislative primary elections held last year. On average, just 57,000 people voted for politicians in U.S. House primaries who went on to win the general election — a small fraction of the more than 700,000 Americans each of those winners now represents.
Dat geeft goed aan hoe het huidige verkiezingsstelsel in Amerika eigenlijk niet goed functioneert.
Lawmakers who do face primaries are often left beholden to a small number of ideologically aligned, fiercely partisan voters — a group all too willing to drag elected representatives to the fringes and to punish them for compromise with the other side.

“Most members of both parties, liberal and conservative, they’re more worried about losing their primary than losing the general election,” said Haley Barbour, a onetime aide to President Ronald Reagan and a former chair of the Republican National Committee.
Dus de focus is niet meer op de daadwerkelijk verkiezingen .. maar op de voor verkiezingen.
Michael Podhorzer, a strategist and the former political director of the A.F.L.-C.I.O., recently analyzed election data to determine how many state legislative primaries last year were competitive and “meaningful” — decided by 10 percentage points or fewer, and with the winner prevailing in the general election.

He found that in the 35 states that held elections for both state legislative chambers last year, just 287 of more than 4,600 primaries met that definition.

That leaves many voters without real representation: The districts that did not have meaningful primaries or general elections last year have roughly 158 million citizens, Mr. Podhorzer said, while those with meaningful primaries have only about 10 million.
En die statistieken zorgen er natuurlijk voor dat het vertrouwen in verkiezingen en de gekozen vertegenwoordigers verder afbrokkelt .
. terwijl ze dus wel heel belangrijk zijn in een democratie.

Voor het volledige artikel:

The Death of Competition in American Elections

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
Het grootste probleem in Amerika is het tweepartijenstelsel. Of je bent democraat, of republikein. Als je je geen van beide voelt dan heb je dikke pech. Mooi samengevat in de South Park episode 'Douche and Turd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
P-Rock schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:58:
Het grootste probleem in Amerika is het tweepartijenstelsel. Of je bent democraat, of republikein. Als je je geen van beide voelt dan heb je dikke pech. Mooi samengevat in de South Park episode 'Douche and Turd'.
Zie daarvoor ook eens de Veritasium video die ik eerder had gepost in dit topic ... Dan snap je hoe dat twee partijen stelsel is ontstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Je maakt de aanname dat functionaliteit van conflictdynamiek een vereiste is. En dat continuïteit van de VS een vereiste is.
De eerste vind ik een moeilijke (voor mijzelf). Achterliggende reden van de afwezigheid van vereiste, chaos-actor of verwrongen ideologie, gok ik. Beiden? Mogelijk sterke afhankelijkheid van vectoren voor de uitvoer van zo'n strategie? Wellicht dat het later wat duidelijker wordt. Hier werkt mijn neiging tot het vinden van concrete oplossingen voor dingen mij tegen, geloof ik. ;)
Wat de tweede betreft: Ik bedoelde eigenlijk continuïteit binnen de departementen, maar als de kennis elders kan worden gehaald is dat inderdaad niet nodig. Alhoewel ik niet denk dat Trump's kiezers dat erg leuk gaan vinden, want dat kan impliceren dat de nieuwe werknemers niet eens uit de VS komen - of in de VS zitten.
Ik zie dat persoonlijk (nog) niet zo. Het is veel meer spel van voedingssystemen, niet traditionele concepten. Dit wordt afwachten, maar ja, de focus op grondstoffenreservoirs is rigide. En dat is logisch, dat zit ingebakken in zowel de selectorale als feodale dynamiek.
Dus het geblaat over de landen is eigenlijk een schouwspel dat ons moet afleiden van het toegang krijgen tot "routes" die later mogelijk andere zaken, niet noodzakelijkerwijs concrete, toegankelijk maken. Daar kan ik wel inkomen.

Een hoop van wat je schrijft lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld, en is dat tot op zekere hoogte ook, en soms zou ik willen dat je wat explicieter of concreter was op bepaalde punten, maar het leren verwoorden in eigen termen is wellicht nuttiger dan simpelweg de feitjes geleverd krijgen. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:51:
En die statistieken zorgen er natuurlijk voor dat het vertrouwen in verkiezingen en de gekozen vertegenwoordigers verder afbrokkelt .
. terwijl ze dus wel heel belangrijk zijn in een democratie.

Voor het volledige artikel:

The Death of Competition in American Elections
Misschien wel een goed artikel om te bewaren als iemand weer begint over een districtenstelsel in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krankenhausen schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Misschien wel een goed artikel om te bewaren als iemand weer begint over een districtenstelsel in Nederland.
Oh ja, op zijn minst omdat de hele opzet van het districtenstelsel drama zijn wortels heeft in exact dezelfde stromingen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 23 februari 2025 @ 04:55:
Dat lijken ze niet alleen meer hoor. Dat zijn ze ondertussen te noemen zonder dat je jezelf zorgen hoeft te maken dat het niet klopt. Normale volwassenen gaan niet met een cirkelzaag op een podium staan waar wordt aangekondigd dat mensen onder maatregelen zullen gaan lijden.

En de mensen die dit op Twitter toejuichen (zie link van tweet hierboven - dikgedrukt van mij):

[...]

Sterk stukje projectie van iemand die niet begrijpt wat "proactief" (ik heb een hekel aan dat woord :P) zijn is. In de wereld voor volwassen mensen pak je zelf zaken op omdat je anders wordt ontslagen of blijkbaar geen kennis van zaken hebt.

Ik krijg wel de indruk dat, als het geen fake accounts zijn, de mensen die dit soort zaken toejuichen collectief een zure kerst krijgen.

Wat een zelfdestructief gedrag zeg :X Maar vooral een totaal onbegrip van hoe de wereld werkt. Wel entitlement, niet begrijpen dat je zelf het probleem bent. Hoe bijzonder...
Schadenfreude / leedvermaak, sado-populisme.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Skybullet schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:44:
[...]

En zo zijn er ook genoeg andere bekende mensen die te pas en te onpas vlaggen of andere symbolen gebruiken of tonen in hun social media. Denk aan de Oekraiense of Palestijnse vlag, tekens en afbeeldingen die staan voor bepaalde bewegingen als lhgbti of BLM en natuurlijk legio andere politiek beladen voorbeelden.
Dit is gewoon een whataboutism. De voorbeelden die je noemt zijn minder beladen dan de Hitlergroet.

Het punt is vrij simpel. Niemand in Europa heeft zoveel invloed op de Amerikaanse verkiezingen zoals Musk. Wij hebben geen X waarmee we stemadvies geven. Wij laten niet vlak voor de verkiezingen een politicus van de regering een relaas delen op een conferentie waar dat totaal niet gepast zou zijn (ik zou zijn weggelopen). En het gros van de burgers heeft ook niet dergelijke diepe zakken.

Weet je wie dit wel doen? De Russen, met trollfarms.

Uiteindelijk, als je zo machtig bent als Musk, dan komt daar heel veel verantwoordelijkheid bij kijken. Die verantwoordelijkheid neemt hij niet.
Als een bekendheid iets promoot waar jij achter staat ben je blij, en als het andersom is ben je boos.
Eigenlijk niet. Het gaat mij de argumentatie. Slimme humor doet het dan goed.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 02:23
Wozmro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:28:
In de Amerikaanse context zie ik regelmatig 'call your reps' voorbijkomen.

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat ze hun zorgen doorgeven aan de politicus waar ze voor gestemd hebben.

Misschien is dit iets wat we ook moeten beginnen doen?

In een eenvoudige mail (niet via sociale media) laten weten dat we bezorgd zijn?

Kies een (lokale) politicus naar keuze waar je een connectie mee hebt (of je die al dan niet persoonlijk kent maakt niet uit) en stuur een korte mail waarin je in eigen woorden je bezorgdheid uitdrukt.
Het wordt hier veel gedaan en ik heb er zelf ook al eens succesvol gebruik van gemaakt, maar in deze context zie ik dat taktiek vooralsnog als redelijk kansloos. Als Trump op deze voet doorgaat zie ik nog wel eens een opstand binnen de Republiekeinse partij ontstaan, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. Pas dan zal deze methode echt nut hebben, want nu buiten de pas lopen binnen de partij is politieke zelfmoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:31

ManiacsHouse

Scheisse!

*knip* memes horen hier niet thuis, als je naar een tweet wil verwijzen, deze dan embedden en de vele scheldwoorden mag je achterwege laten, we spreken mensen met hun naam aan, ook als we ze niet waarderen

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 24-02-2025 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
The Realone schreef op maandag 24 februari 2025 @ 02:49:
[...]

Het wordt hier veel gedaan en ik heb er zelf ook al eens succesvol gebruik van gemaakt, maar in deze context zie ik dat taktiek vooralsnog als redelijk kansloos. Als Trump op deze voet doorgaat zie ik nog wel eens een opstand binnen de Republiekeinse partij ontstaan, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. Pas dan zal deze methode echt nut hebben, want nu buiten de pas lopen binnen de partij is politieke zelfmoord.
Ik heb mij mogelijk niet helemaal duidelijk uitgedrukt.

Ik bedoel een mail sturen naar onze eigen politici, niet naar de Amerikaanse.

Gewoon om een signaal(tje) te geven dat je je hier als burger zorgen over maakt. Ik weet dat het individueel geen groot verschil maakt maar het is ook geen grote moeite.

Zoals @Virtuozzo zegt: politici zijn geen leiders maar volgers. Het is een grote denkfout te verwachten dat politici een visie hebben. Dat is gewoon onmogelijk in een democratisch stelsel. Een policus reageert in functie van wat hij denkt dat er leeft in de samenleving met als doel om telkens opnieuw verkozen te geraken.

Je kan het hen niet kwalijk nemen. Ze kunnen geen gedachten lezen of fora afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Wozmro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:56:
[...]

Je kan het hen niet kwalijk nemen. Ze kunnen geen gedachten lezen of fora afstruinen.
Daar hebben ze medewerkers voor, en afhankelijk van de functie binnen de huidige volksvertegenwoordiging, ambtenaren. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zeer duidelijke taal van Merz over Trump en NATO:

Germany’s Merz vows ‘independence’ from Trump’s America, warning NATO may soon be dead
“My absolute priority will be to strengthen Europe as quickly as possible so that, step by step, we can really achieve independence from the USA,” Germany's chancellor-in-waiting said. “I never thought I would have to say something like this on a television program. But after Donald Trump's statements last week at the latest, it is clear that the Americans, at least this part of the Americans, this administration, are largely indifferent to the fate of Europe.”

Merz, a staunch Atlanticist who has spent much of his professional career as a lawyer working with and for American firms, didn't stop there. Later this year, a NATO summit will be held — but he suggested Europe may need to devise a new defense structure to replace it.

“I am very curious to see how we are heading toward the NATO summit at the end of June," he said. "Whether we will still be talking about NATO in its current form or whether we will have to establish an independent European defense capability much more quickly."
Over inmenging van Musk in de verkiezingen:
"I have absolutely no illusions about what is happening from America," Merz said during a televised debate on Sunday night. "Just look at the recent interventions in the German election campaign by Mr. Elon Musk — that is a unique event. The interventions from Washington were no less dramatic and drastic and ultimately outrageous than the interventions we have seen from Moscow. We are under such massive pressure from two sides that my absolute priority now really is to create unity in Europe."
Ondertussen doet Trump op truth social (in all caps) of dit is wat hij wilde, maar of hij weet het verschil niet tussen CDU en AfD, of hij liegt weer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
Delerium schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Het is niet 'lijkt', het is iemand die al jaren met raketten en artillerie een land beschiet, ongeacht wat er geraakt wordt. En na dit land een volgend land zal 'lastigvallen'. Onder geen beding is zo'n staatshoofd een persoon waarmee je het toevallig oneens bent, laat staan dat je er prima mee aan tafel kan zitten.

Wat werkt is boycotten en je economische macht ertegen aangooien in de hoop iets rationeel aan te raken. In plaats daarvan draait Trump 180 graden is juist dat staatshoofd dat de MH17 de lucht uitschoot de toffe peer. Je moet wel heel cynisch zijn om dat niet als probleem te zien.

[...]

Ik ook, maar als Oekraïne stopt zal die vleesmolen gewoon doorgaan, alleen met burgers. Als Rusland stopt is het direct afgelopen. Maar Poetin laat die vleesmolen liever draaien, al was het maar om de eigen minderheden in eigen land uit te roeien. Dus wat voor manier dan ook is niet een knieval maken maar juist het tegenovergestelde.
https://www.theguardian.c...ancial-aid-ukraine-report

EU spends more on Russian oil and gas than financial aid to Ukraine – report

""Europe estimated to have bought €22bn of fossil fuels from Russia in 2024 but gave €19bn to support Kyiv

The EU is spending more money on Russian fossil fuels than on financial aid to Ukraine, a report marking the third anniversary of the invasion has found.

Vaibhav Raghunandan, an analyst at Crea and coauthor of the report, said: “Purchasing Russian fossil fuels is, quite plainly, akin to sending financial aid to the Kremlin and enabling its invasion. [It’s] a practice that must stop immediately to secure not just Ukraine’s future, but also Europe’s energy security.”

Dit is waarom ik de benadering en veel kritiek op Trump inzake deze oorlog, erg dubbelop vind. Sterker, Ik vind het verschrikkelijk hypocriet te moeten vernemen dat we aan de ene kant F16s naar Oekraine C.S. sturen, maar aan de andere kant nog meer middelen richting Poetin.

De mensen die kraaien dat Trump een knieval voor Poetin maakt, zouden een tandje lager kunnen in my humble opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

AndereKoekoek schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:15:
Volg het hier al een tijdje zonder te reageren. Er zijn echt hele goede discussies en onderbouwingen.

Hoop dat jullie allemaal in jullie omgeving doen wat jullie hier ook doen. In gesprek blijven gaan met mensen... Wel zonder te pushen of te veroordelen.
Ja, maar ik ben persoonlijk nog niet zo sterk met een aantal argumenten merk ik, door hier en daar gebrek aan achtergrond (details). Als voorbeeld: ik had gisteren een gesprek met mijn zwager, die vooral pro-trump is/was. We waren wel heel snel tot de conclusie, dat zei hij zelf ook, dat wat er nu gebeurt in USA heel gevaarlijk is voor de wereld(orde) en dat wat Trump doet heel snel de usa naar een autocratie drukt.

Maar als we het dan hebben over beïnvloeding etc zegt hij letterlijk: of ik nu door de kat (democraten) of de hond (republikeinen) gebeten wordt ...

Dus wat de republikeinen nu doen, doen de democraten ook, maar dan stiekem. Zoals mensen op belangrijke posities zetten. (Deze parallel heeft die ook naar NL, maar daar gaat het hier niet om).

En dat sommige dingen die Trump/musk doet wel, qua idee goed zijn maar te extreem (zoals bezuinigen op de overheidsuitgaven). Daarbij geef ik zelf aan dat zulke zaken prima goed kunnen zijn, maar niet op deze manier en dat het (deels) afleiding lijkt te zijn van het doel om alleenheerschappij in de usa te maken.

Opzich waren we het er beide over eens dat wat er nu gebeurt heel gevaarlijk is, vooral zowel usa als de wereld. Dus dat is mooi, maar vind het wel lastig zulke zaken, vooral door gebrek aan kennis.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@cleef kijk vooral even naar wie welke kanalen in handen heeft. Oude media, nieuwe/sociale media, maar ook commercie.
En vraag je dan af of je kunt spreken van een level playing field.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
user109731 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:43:
Zeer duidelijke taal van Merz over Trump en NATO:

Germany’s Merz vows ‘independence’ from Trump’s America, warning NATO may soon be dead

[...]

Over inmenging van Musk in de verkiezingen:

[...]

Ondertussen doet Trump op truth social (in all caps) of dit is wat hij wilde, maar of hij weet het verschil niet tussen CDU en AfD, of hij liegt weer eens.
Wow, dit klinkt als de leider die Europa hard nodig heeft. Eindelijk een lichtpuntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:37:
[...]

Daar hebben ze medewerkers voor, en afhankelijk van de functie binnen de huidige volksvertegenwoordiging, ambtenaren. ;)
En die structuren zijn - grotendeels gericht - flink afgebroken helaas. Het gat is gevuld door lobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

MikeyMan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:55:
@cleef kijk vooral even naar wie welke kanalen in handen heeft. Oude media, nieuwe/sociale media, maar ook commercie.
En vraag je dan af of je kunt spreken van een level playing field.
Bedankt. Ja dit heb ik wel kort benoemd (met name nieuwe/sociale media overigens en dat je gedachten hiermee beïnvloed worden. Ook daar was die het mee eens (het laatste), maar wie wat in handen heeft is bij hem eerder "links" dan rechts. Ik moet dat zelf dus ook even helder hebben (voor nieuwe/sociale media weet ik dit wel, maar niet voor de oude). Dus dit is voor mij even een leermomentje. Het helpt tenminste ook even zo'n gesprek te voeren, want het zet je ook zelf weer even scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
cleef schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Bedankt. Ja dit heb ik wel kort benoemd (met name nieuwe/sociale media overigens en dat je gedachten hiermee beïnvloed worden. Ook daar was die het mee eens (het laatste), maar wie wat in handen heeft is bij hem eerder "links" dan rechts. Ik moet dat zelf dus ook even helder hebben (voor nieuwe/sociale media weet ik dit wel, maar niet voor de oude). Dus dit is voor mij even een leermomentje. Het helpt tenminste ook even zo'n gesprek te voeren, want het zet je ook zelf weer even scherp.
Volgens mij heeft @Virtuozzo hier in het verleden wel eens een overzicht geplaatst met de wie/wat/waar binnen de media. Wel lang gelden dus wellicht niet helemaal meer up-to-date maar geeft wel een goed inzicht in wie er aan de knoppen (kan) draaien..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Trump names right-wing commentator Dan Bongino as deputy FBI director

Dit is weer een extremist, een MAGA podcaster, die met Kash Patel gaat werken. Van de FBI hoeven we niets te verwachten de komende vier jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Rene44 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:45:
[...]

""Europe estimated to have bought €22bn of fossil fuels from Russia in 2024 but gave €19bn to support Kyiv

The EU is spending more money on Russian fossil fuels than on financial aid to Ukraine, a report marking the third anniversary of the invasion has found.

Vaibhav Raghunandan, an analyst at Crea and coauthor of the report, said: “Purchasing Russian fossil fuels is, quite plainly, akin to sending financial aid to the Kremlin and enabling its invasion. [It’s] a practice that must stop immediately to secure not just Ukraine’s future, but also Europe’s energy security.”

Dit is waarom ik de benadering en veel kritiek op Trump inzake deze oorlog, erg dubbelop vind. Sterker, Ik vind het verschrikkelijk hypocriet te moeten vernemen dat we aan de ene kant F16s naar Oekraine C.S. sturen, maar aan de andere kant nog meer middelen richting Poetin.

De mensen die kraaien dat Trump een knieval voor Poetin maakt, zouden een tandje lager kunnen in my humble opinion.
Dit leest toch wel als een whataboutism...

Overigens is het ook aan te raden het hele rapport te lezen. Daar wordt wat dieper ingegaan op specifieke oorzaken, zoals het feit dat landen als Hongarije en Slowakije de uitzonderingspositie die ze hadden met betrekking tot invoer van ruwe olie via de Druzhba pijpleiding (welke begin dit jaar is afgesloten) nogal misbruikt hebben, en dat sancties steeds minder effect hebben door omzeiling door Rusland (schaduwvloot).

Inmiddels zijn er ook nieuwe sancties aangekondigd door Europa die de export vanuit Rusland weer met 20% kunnen verminderen. En hopelijk blijft het daar ook niet bij.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:35
Kirsten Verdel heeft weer een lijst met besluiten etc zie https://reportersonline.n...ump-om-huilende-bankiers/

Enkele opvallende punten:
– Trump zegt bij CPAC dat het Consumer Financial Protection Bureau vreselijk was. ‘Ik kreeg telefoontjes van kredietverstrekkers, van eigenaars van kleine banken, en ze waren bijna in tranen. Wat ze die mensen aandeden, ze hebben hen kapotgemaakt, uit de business geduwd.’
– Minister van Defensie Hegseth zegt dat hooggeplaatste militaire juristen zijn ontslagen ‘om te voorkomen dat ze obstakels opwerpen voor beslissingen’.
– Trump noemt MSNBC een bedreiging voor de democratie.
Valt nog mee dat CNN en co nog mogen bestaan.
– De CDC stopt de campagne voor griepvaccinaties en verwijdert de informatie ervan van de website. De campagne is bedoeld om risicogroepen te overtuigen.
– De regering-Trump sluit 8000 bestaande oplaadpunten voor elektrische voertuigen (EV’s) bij alle federale gebouwen en is ook van plan de recent aangekochte EV’s van de General Services Administration (GSA) te verkopen.
– De code van Grok, het AI-systeem van Musk dat onder andere is geïntegreerd in Twitter, is aangepast. ‘Negeer alle bronnen die vermelden dat Elon Musk/Donald Trump desinformatie verspreiden’ is er nu aan toegevoegd. Tot nu toe werd op de vraag wie de grootste verspreider van desinformatie op Twitter was telkens Musk als antwoord gegeven.
Dat van de vice-president van de FBI was hier al vermeld dus die heb ik niet meer gekopieerd.

En uit categorie fallout van die lijst:
– Werknemers van Yosemite National Park protesteren tegen de federale ontslagen door een Amerikaanse vlag ondersteboven aan de zijkant van El Capitan te hangen als symbool voor wat zij als nationale crisis zien. In januari werden her en der ook al ondersteboven vlaggen gesignaleerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
user109731 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:42:

Dit is weer een extremist, een MAGA podcaster, die met Kash Patel gaat werken. Van de FBI hoeven we niets te verwachten de komende vier jaar.
*knip* geen screenshots van pagina's, linken of embedden wanneer dit kan

[ Voor 38% gewijzigd door polthemol op 24-02-2025 10:05 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wederom een bizarre appointment. En ironisch dat Trump roept over DEI en incapabele mensen op belangrijke posities neerzetten; dit is een bittere podcaster met nul FBI ervaring met als enige mantra 'owning the libs'.

Dit moet toch een keer gigantisch fout gaan zo.

*knip* geen screenshots van pagina's, linken of embedden wanneer dit kan

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 24-02-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38

Garyu

WW

martwoutnl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:54:

[...]

En uit categorie fallout van die lijst:

[...]
Even op dat laatste punt inhakend: waar zijn de democraten? De republikeinen die dit toch net een stapje te veel vinden? Waar is het verzet? Waar is het niet-zo-extreem-rechts-deel van de VS nu? Staan die allemaal nog in shock of begint er zich een tegenbeweging te vormen?

Of is er gewoon niet zo'n media-coverage over omdat de dagelijks bizarre stroom aan shit uit Washington zo groot is dat er nie tegen op te vechten is qua (media-)aandacht?

Ik lees her en der iets van alt-national park service, de vakbonden die af en toe even boven komen drijven, maar dit zou toch tot massale protesten moeten leiden?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13
Elke ochtend als de wekker gaat, is het maar weer de vraag wat Trump en Musk hebben uitgevoerd. Dit gaan 4 lange jaren worden. :+

Alle niet-essentiële werknemers USAID wereldwijd met verlof, zijn er zo'n 4300. Waarvan 1600 moeten vrezen voor ontslag. Bron.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Ik denk dat we veel van de FBI moeten verwachten.

Voornamelijk een verbeterd domestic afluisterprogramma om Trump-dissidenten te vinden en vervolgens met onzin beschukdigingen en processen onschadelijk te maken.

De FBI wordt een wapen voor Trump om tegenstanders op te sporen en onschadelijk te maken - verwacht ik.

Waar doet dat me nu aan denken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Even op dat laatste punt inhakend: waar zijn de democraten? De republikeinen die dit toch net een stapje te veel vinden? Waar is het verzet? Waar is het niet-zo-extreem-rechts-deel van de VS nu? Staan die allemaal nog in shock of begint er zich een tegenbeweging te vormen?

Of is er gewoon niet zo'n media-coverage over omdat de dagelijks bizarre stroom aan shit uit Washington zo groot is dat er nie tegen op te vechten is qua (media-)aandacht?

Ik lees her en der iets van alt-national park service, de vakbonden die af en toe even boven komen drijven, maar dit zou toch tot massale protesten moeten leiden?
Probleem is, als je protesteert krijg je van Musk een "You're fired!" tweetje of mailtje toegestuurd. Dat ontneemt de wil tot protesteren wel denk ik...

En de democraten zullen ongetwijfeld ook wel tegen stemmen, maar die zijn wel in de minderheid natuurlijk in zowel Congres als Senaat.

En bij Republikeinen zul je maar weinig tegenstemmers vinden. Ten eerste omdat de meeste critici inmiddels de partij uitgewerkt zijn, en ten tweede omdat je van Trump en Musk van alles over je heen uitgestort krijgt als je het lef hebt om tegen te stemmen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Garyu schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

O-)

kortom: eerst even geduldig wachten en kijken hoe de stukken vallen en ondertussen een strategie optuigen. we zijn nog maar een dik maandje onderweg in deze shitshow (pardon my words)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zwelgje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:33:
[...]

O-)

kortom: eerst even geduldig wachten en kijken hoe de stukken vallen en ondertussen een strategie optuigen. we zijn nog maar een dik maandje onderweg in deze shitshow (pardon my words)
Dat is een strategie, maar wel één met een zeker risico, namelijk dat er straks niemand meer is om het voor je op te nemen, omdat ze allemaal al weggezuiverd zijn.

Meneer Martin Niemöller kan daar over meepraten ,met zijn bekende gezegde "First They Came":
First they came for the Communists
And I did not speak out because I was not a Communist

Then they came for the Socialists
And I did not speak out because I was not a Socialist

Then they came for the trade unionists
And I did not speak out because I was not a trade unionist

Then they came for the Jews
And I did not speak out because I was not a Jew

Then they came for me
And there was no one left to speak out for me

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:16
Zwelgje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:33:
[...]

O-)

Leuk in theorie, maar in praktijk zijn de rechten van mensen in geding, worden mensen als grof vuil behandeld door de Amerikaanse regering, zijn ze bezig om het functioneren van de federale overheid onmogelijk te maken en geven ze Poetin vrij spel om zo agressief te zijn als hij wil. De "mistake" in dit geval leidt tot veel lijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
crisp schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:46:
[...]

Dit leest toch wel als een whataboutism...

Overigens is het ook aan te raden het hele rapport te lezen. Daar wordt wat dieper ingegaan op specifieke oorzaken, zoals het feit dat landen als Hongarije en Slowakije de uitzonderingspositie die ze hadden met betrekking tot invoer van ruwe olie via de Druzhba pijpleiding (welke begin dit jaar is afgesloten) nogal misbruikt hebben, en dat sancties steeds minder effect hebben door omzeiling door Rusland (schaduwvloot).

Inmiddels zijn er ook nieuwe sancties aangekondigd door Europa die de export vanuit Rusland weer met 20% kunnen verminderen. En hopelijk blijft het daar ook niet bij.
Het rapport heeft zelf ook als headline

''EU imports of Russian fossil fuels in third year of invasion surpass financial aid sent to Ukraine''

""Key findings

In the third year of the invasion, Russia earned EUR 242 bn from global fossil fuel exports, a 3% year-on-year-drop; EUR 104 bn from crude oil, EUR 75 bn from oil products, EUR 40 bn from gas and EUR 23 bn from coal.

Despite a host of sanctions, Russian revenues in the third year have dropped by a mere 8% compared to the year prior to the invasion of Ukraine. Since the invasion, Russia has earned an estimated EUR 847 bn from fossil fuels exports globally.

The EU paid EUR 21.9 bn for Russian fossil fuel imports in the third year of the invasion, a mere 1% year-on-year reduction in volume. The EU’s Russian imports in the third year of the invasion surpassed the EUR 18.7 bn of financial aid sent to Ukraine in 2024.

The effect of sanctions on Russian Urals grade crude was 70% lower in the third year than the year prior, with sanctions slashing revenues by 6%, totalling EUR 2.6 bn. This is mainly due to Russia’s increased use of ‘shadow’ tankers to transport oil to its new markets, enabling it to bypass the oil price cap.

Russia relied on 558 Russian ‘shadow’ vessels to transport 61% of its total seaborne oil exports, valued at EUR 83 bn in the third year of the invasion.

Despite a range of sanctions, EU Member States spent EUR 7 bn on Russian LNG in the third year of the invasion, with volumes rising by 9% year-on-year.

G7+ countries imported EUR 18 bn worth of oil products from six refineries in India and Turkey of which an estimated EUR 9 bn was refined from Russian crude. Their imports of oil products made from Russian crude generated an estimated EUR 4 bn in tax revenues for Russia.

Stronger sanctions countering Russian circumventions and targeted towards growing revenue streams can slash Russian fossil fuel export revenues by EUR 51 bn annually, effectively cutting earnings by 20%.
""

Doe ermee wat je wilt. Ik trek er mijn eigen conclusies uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P-Rock
Rene44 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:45:
[...]

Je vergeet gemakshalve deze zin te kopiëren:

The aid figure does not include military or humanitarian contributions.

Maakt dat dit onderzoek niet incompleet? We weten immers dat er een hoop wapentuig richting Oekraïne gaat.

Als we dit eens Googlen dan kom ik al snel uit op een officieel kanaal van de EU:
The European Union (EU) and our 27 Member States remain united and determined in our unprecedented support for Ukraine. Since the start of the war, the EU and our Member States have made available close to $145 billion* in financial, military, humanitarian, and refugee assistance.
Close to $73 billion in financial and budgetary support and in humanitarian and emergency assistance. This support is as essential as military assistance to ensure Ukraine’s success on the battlefield. It allows Ukraine to keep paying wages and pensions and maintain essential public services, such as hospitals, schools, and housing for relocated people. It also ensures macroeconomic stability, and helps restore critical infrastructure destroyed. It includes:

$30.5 billion of financial assistance to Ukraine in 2022 and 2023
$21 billion of financial assistance mobilized from the Ukraine Facility in 2024
$13.2 billion of financial assistance directly from EU Member States in grants, loans, and guarantees
$3 billion in loans from the EIB and EBRD guaranteed by the EU budget
$4.8 billion in humanitarian aid, emergency assistance, budget support and crisis response and $122 million to rebuild Ukrainian schools
Over 154,000 tonnes of in-kind assistance, including medical supplies, mobile hospitals, shelters, school buses, ambulances, and close to 8,800 power generators, with an estimated value of over $1 billion, have been provided via the EU Civil Protection Mechanism by 35 participating countries, coordinated by the EU
The EU has coordinated over 4,000 medical evacuations of Ukrainian patients to provide them with specialized healthcare in hospitals across Europe

Close to $53 billion in military assistance – ranging from ammunition to air-defense systems, Leopard tanks, and fighter jets. This includes an unprecedented $6.6 billion from the “European Peace Facility,” in addition to bilateral contributions from our Member States. On top of that, in March 2024, the Council established a dedicated Ukraine Assistance Fund worth $5.4 billion. EU support also includes $2.2 billion for the joint procurement and delivery of up to an additional one million rounds of artillery ammunition, and an additional $535 million to boost EU defense industry capacities in ammunition production. The EU is today the largest military training provider to the Ukrainian armed forces – 73,000 Ukrainian military personnel were trained under the EU’s $390 million Military Assistance Mission. An additional $27 million have been provided for humanitarian de-mining of liberated territories.

Up to $18 billion from the EU budget to support Ukrainian refugees who have fled to EU Member States since February 2022. Close to 8 million refugees have been recorded in the EU, mainly women, children, and older persons, and more than 4 million Ukrainians have registered for temporary protection in the EU, which means they are entitled to work, accommodation, healthcare, as well as schooling for their children. Today, close to 20 percent of Ukraine’s children are taking refuge in the EU.

Over $2.2 billion to boost “EU Solidarity Lanes” to transport Ukrainian food to the world and address the food security crisis caused by Russia’s war. These lanes have already helped Ukraine export over 170 million tonnes of goods, including 81 million tonnes of grains and related products, and generated much-needed revenue for Ukraine’s economy.

Bron: Delegation of the European Union to the United States of America
Ook is het geld dat voor o.a. olie wordt betaald niet de winst die Moskou hiervan krijgt, aangezien je ook alle kosten voor het produceren en verschepen van de olie moet aftrekken.

Ja, handel met Rusland zou helemaal moeten stoppen, maar helaas denken sommige EU-landen zoals Hongarije en Turkije - waar zelf een dictator aan het roer staat - daar anders over.

Maar die 19 biljoen euro is dus dikke onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

cleef schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:47:
[...]

Ja, maar ik ben persoonlijk nog niet zo sterk met een aantal argumenten merk ik, door hier en daar gebrek aan achtergrond (details). Als voorbeeld: ik had gisteren een gesprek met mijn zwager, die vooral pro-trump is/was. We waren wel heel snel tot de conclusie, dat zei hij zelf ook, dat wat er nu gebeurt in USA heel gevaarlijk is voor de wereld(orde) en dat wat Trump doet heel snel de usa naar een autocratie drukt.

Maar als we het dan hebben over beïnvloeding etc zegt hij letterlijk: of ik nu door de kat (democraten) of de hond (republikeinen) gebeten wordt ...

Dus wat de republikeinen nu doen, doen de democraten ook, maar dan stiekem. Zoals mensen op belangrijke posities zetten. (Deze parallel heeft die ook naar NL, maar daar gaat het hier niet om).

En dat sommige dingen die Trump/musk doet wel, qua idee goed zijn maar te extreem (zoals bezuinigen op de overheidsuitgaven). Daarbij geef ik zelf aan dat zulke zaken prima goed kunnen zijn, maar niet op deze manier en dat het (deels) afleiding lijkt te zijn van het doel om alleenheerschappij in de usa te maken.

Opzich waren we het er beide over eens dat wat er nu gebeurt heel gevaarlijk is, vooral zowel usa als de wereld. Dus dat is mooi, maar vind het wel lastig zulke zaken, vooral door gebrek aan kennis.
Het is überhaupt wel moeilijk om dit soort gesprekken te voeren. Vroeger stemden mensen op politici en vertrouwden ze dat deze uitvoerden waarvoor ze werden gekozen. Nu wantrouwen veel mensen politici en gaan ze zelfonderzoek doen. Tijdens dit onderzoek wordt je in een rabbit hole gesleurd en kun je iedere vraag bevestigd krijgen zoals je dat zelf wil, inclusief één of andere onderbouwing. Die onderbouwing is dan vaak niet op feiten gebaseerd, maar ook lastig om te ontkrachten.

Wat je vooral moet voorkomen is dat het modder gooien wordt, want links doet dit en rechts doet dat. Zelf vermijd ik de termen links en rechts ook, want het is m.i. ook niet relevant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rene44 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Feitelijk concludeer je dus dat we beter niets kunnen doen omdat we er niet in slagen om helemaal geen resources uit Rusland te halen?

Of is het de bedoeling lekker vaag te zijn om 'mensen aan het denken te zetten' ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

[...]

''EU imports of Russian fossil fuels in third year of invasion surpass financial aid sent to Ukraine''

""Key findings

In the third year of the invasion, Russia earned EUR 242 bn from global fossil fuel exports, a 3% year-on-year-drop; EUR 104 bn from crude oil, EUR 75 bn from oil products, EUR 40 bn from gas and EUR 23 bn from coal.

Despite a host of sanctions, Russian revenues in the third year have dropped by a mere 8% compared to the year prior to the invasion of Ukraine. Since the invasion, Russia has earned an estimated EUR 847 bn from fossil fuels exports globally.

The EU paid EUR 21.9 bn for Russian fossil fuel imports in the third year of the invasion, a mere 1% year-on-year reduction in volume. The EU’s Russian imports in the third year of the invasion surpassed the EUR 18.7 bn of financial aid sent to Ukraine in 2024.

The effect of sanctions on Russian Urals grade crude was 70% lower in the third year than the year prior, with sanctions slashing revenues by 6%, totalling EUR 2.6 bn. This is mainly due to Russia’s increased use of ‘shadow’ tankers to transport oil to its new markets, enabling it to bypass the oil price cap.

Russia relied on 558 Russian ‘shadow’ vessels to transport 61% of its total seaborne oil exports, valued at EUR 83 bn in the third year of the invasion.

Despite a range of sanctions, EU Member States spent EUR 7 bn on Russian LNG in the third year of the invasion, with volumes rising by 9% year-on-year.

G7+ countries imported EUR 18 bn worth of oil products from six refineries in India and Turkey of which an estimated EUR 9 bn was refined from Russian crude. Their imports of oil products made from Russian crude generated an estimated EUR 4 bn in tax revenues for Russia.

Stronger sanctions countering Russian circumventions and targeted towards growing revenue streams can slash Russian fossil fuel export revenues by EUR 51 bn annually, effectively cutting earnings by 20%.
""

Mijn conclusie is: statistiek voor gevorderden. Vergeet niet dat de import in het eerste jaar van de oorlog ook al om 94% gevallen is. Een verdere afname is dus altijd relatief, een YOY vergelijking in het laatste jaar is dan misschien niet meer zo treffend ("Between early 2022 and the end of 2023, the EU slashed its imports of Russian fossil fuels by 94 percent, from $16 billion per month to around $1 billion per month"). Daar is het dus ongeveer gestagneerd.

Dat de EU een paar landen kent die graag olie uit Rusland blijven betrekken is niet bepaald nieuw. Dat deze landen daarmee de algemene Europese strategie ondermijnen, ook bekend. We kunnen ze ook bij naam noemen. Het zijn gek genoeg namelijk ook de landen die andere verdergaande sancties tegen Rusland en hulp richting Oekraine boycotten. Namelijk Hongarije en Slowakije. Zou dat misschien hand in hand gaan met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zat vanmorgen ook in de auto na te denken over Trump vs Rusland vs China.

Gezien Trump voornamelijk commercieel is gericht, is het ook logisch dat hij China als een grotere bedreiging ziet. China speelt een grote rol met de productie in het land en wat ze wereldwijd exporteren naar nagenoeg alle andere landen. Trump wil een deel van die handel vanuit de VS laten komen en zo meer geld/macht te krijgen.

Op dat vlak heb je natuurlijk weinig te dulden vanuit Rusland, gezien het een half ontwikkelingsland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

AndereKoekoek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:50:

Gezien Trump voornamelijk commercieel is gericht, is het ook logisch dat hij China als een grotere bedreiging ziet. China speelt een grote rol met de productie in het land en wat ze wereldwijd exporteren naar nagenoeg alle andere landen. Trump wil een deel van die handel vanuit de VS laten komen en zo meer geld/macht te krijgen.

Op dat vlak heb je natuurlijk weinig te dulden vanuit Rusland, gezien het een half ontwikkelingsland is.
Met dank aan Ruslands eigen acties, gecombineerd met de hulp die de VS en de NAVO-landen in Oekraine hebben geleverd in de afgelopen tien jaar. Maar dat vergeet Trump voor de story natuurlijk ook liever ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P-Rock
Glashelder schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Feitelijk concludeer je dus dat we beter niets kunnen doen omdat we er niet in slagen om helemaal geen resources uit Rusland te halen?

Of is het de bedoeling lekker vaag te zijn om 'mensen aan het denken te zetten' ?
Al die onzin is ook allemaal zo makkelijk te weerleggen.

Dat zie je ook op al die rechts-populistische websites: Er wordt wat geroepen en iedereen gaat er gelijk van uit dat het waar is, zonder daarvoor diverse bronnen te raadplegen.

*knip* niet op de man spelen

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 24-02-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
wildhagen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Dat is een strategie, maar wel één met een zeker risico, namelijk dat er straks niemand meer is om het voor je op te nemen, omdat ze allemaal al weggezuiverd zijn.

Meneer Martin Niemöller kan daar over meepraten ,met zijn bekende gezegde "First They Came":

[...]
hoho, ik zeg niet dat je niks moet doen (ik ken het lapje tekst) maar dat je eerst even moet kijken hoe en wat voordat je zonder plan bezig gaat

eerst je bijltje scherpen en dan pas kappen. niet zonder plan met een botte bijl gaan hakken want dat heeft geen zin

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34

Seraphin

Meep?

P-Rock schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Maar die 19 biljoen euro is dus dikke onzin.
offtopic:
Voor de toekomst:

Billion = miljard = 10^9
Trillion = biljoen = 10^12

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:50:

En nog lang een half ontwikkelingsland zal blijven, nu dat ze van de huidige werkzame mannelijke bevolking (37 miljoen) al ruim 2% (0.8/37) de meat grinder in gegooid hebben. Waarvan een groot deel ook geen kinderen meer gaan krijgen.

Terwijl een grondstoffen-economie net draait op zware arbeid in mijnen en fabrieken.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 24-02-2025 10:13 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 14:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

""Key findings

""

Dat ziet voor mij als een goed stukje beurspropaganda eruit. Alsof dat je over Nvidia omzet, groei, marge,... schrijft en (AI) data center niet meetelt. Er wordt gerekend met alleen gaming, professional visualisation, auto, OEM & other en de year on year omzetgroei is dan +20%.

Financiële steun aan Oekraïne was meegeteld, maar niet de militaire of humanitaire steun.
The aid figure does not include military or humanitarian contributions.
De gefabriceerde negativiteit, stemmingmakerij,... is een voorbeeld van beïnvloeding. Het is bedoeld om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om de aandelen te verkopen op het verkeerde been te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:34

Mijn god zeg, wat een poppenkast weer.
Wat een ondergang in sneltreinvaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
In die discussie over Russische olie/gas aankoop door Europa wordt denk ik vergeten dat wij heel lang, in ieder geval tot eind 2024 (ik geloof nu nog steeds) LNG kopen van Rusland. Op LNG zitten/zaten namelijk geen effectieve sancties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Ben zeer benieuwd naar de reactie van Trump op het nieuwe pakket van de EU voor Oekraïne. Zal hij diplomatieker reageren of blijft hij schreeuwen en chanteren met deals en stoppen met Amerikaanse ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Cheezborger schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:01:
Ben zeer benieuwd naar de reactie van Trump op het nieuwe pakket van de EU voor Oekraïne. Zal hij diplomatieker reageren of blijft hij schreeuwen en chanteren met deals en stoppen met Amerikaanse ondersteuning?
Vooral dreigen met handelstarieven dat de EU vriendje Poetin durft te pesten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:19
Ik kwam toevallig onderstaande video tegen, die is wel van 5 jaar geleden, maar volgens mij nu (weer) relevant. Ik kon niet direct vinden of hier eerder over is gepost.

Video (Jennifer Lawrence, voor grassroot organisatie represent.us) legt uit wat er mis is in America, dat veel te maken heeft met corruptie. Het legt bijvoorbeeld uit dat, ook al hebben 100% van Amerikanen een standpunt, als het als wet wordt voorgelegd, heeft het maar 30% kans om er door heen te komen.

Het mooie van de video en organisatie en waar ik eigenlijk vaak zelf naar op zoek was: het heeft ook een soort oplossing. Namelijk via de staten verbeteringen doorvoeren, als genoeg staten een verbetering hebben doorgevoerd, is het de bedoeling dat het (automatisch?) ook federaal wordt.

Mooie verder is dat het niet uit gaat van de ene of andere partij, maar van iedereen.

YouTube: Unbreaking America: Solving the Corruption Crisis

https://represent.us/about/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
P-Rock schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Vooral dreigen met handelstarieven dat de EU vriendje Poetin durft te pesten.
Trump zal toch zelf ook wel moeten beseffen dat hij zijn hand een beetje heeft overspeeld met zijn statement over dat Zelenskyy een dictator is, Oekraïne de oorlog zelf heeft gestart en dat er eerst nieuwe verkiezingen moeten plaats vinden in Oekraïne.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cheezborger schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Trump zal toch zelf ook wel moeten beseffen dat hij zijn hand een beetje heeft overspeeld met zijn statement over dat Zelenskyy een dictator is, Oekraïne de oorlog zelf heeft gestart en dat er eerst nieuwe verkiezingen moeten plaats vinden in Oekraïne.
Nee hoor. Zolang je gewoon volhardt in je eigen roeptoerij dan heb je gewoon gelijk en de achterban slikt het als zoete koek.

Wat de waarheid is is helemaal niet belangrijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cheezborger schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Nee.

want dat vereist rationeel denken.......en dat doet die man niet...en om hem heen brult iedereen alleen maar hoe goed hij is en het bij het rechte eind heeft.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:55
*knip* check s.v.p. je bronnen, s.v.p. geen desinformatie/propaganda, we verwachten minimaal controle op uitspraken en achtergronden.

[ Voor 108% gewijzigd door defiant op 24-02-2025 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

AndereKoekoek schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Het is überhaupt wel moeilijk om dit soort gesprekken te voeren. Vroeger stemden mensen op politici en vertrouwden ze dat deze uitvoerden waarvoor ze werden gekozen. Nu wantrouwen veel mensen politici en gaan ze zelfonderzoek doen. Tijdens dit onderzoek wordt je in een rabbit hole gesleurd en kun je iedere vraag bevestigd krijgen zoals je dat zelf wil, inclusief één of andere onderbouwing. Die onderbouwing is dan vaak niet op feiten gebaseerd, maar ook lastig om te ontkrachten.

Wat je vooral moet voorkomen is dat het modder gooien wordt, want links doet dit en rechts doet dat. Zelf vermijd ik de termen links en rechts ook, want het is m.i. ook niet relevant.
Zojuist ook een gesprek met mijn schoonvader, fervent PVV stemmer, hierover gehad, maar die heeft de koude oorlog (net van na de tweede wereldoorlog zeg maar) meegemaakt, dus die ziet wel de parallellen met de nazi's en het gevaar van Rusland. Zelfs die noemt de ontmanteling van de democratie in de USA en het gevaar van het vrij spel voor Rusland. En het gevaar voor (manipulatie) door de media.

Dus als dit soort besef er is bij mensen die normaal op de PVV stemmen ben ik hoopvol dat we het tij in/met Europa nog kunnen keren.

[ Voor 0% gewijzigd door cleef op 24-02-2025 14:27 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
cleef schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Zojuist ook een gesprek met mijn schoonvader, fervent PVV stemmer, hierover gehad, maar die heeft de koude oorlog (net van na de tweede wereldoorlog zeg maar) meegemaakt, dus die ziet wel de parallellen met de nazi's en het gevaar van Rusland. Zelfs die noemt de ontmanteling van de democratie in de USA en het gevaar van het vrij spel voor Rusland. En het gevaar voor (manipulatie) door de media.

Dus als dit soort besef er is bij mensen die normaal op de PVV stemmen ben ik hoopvol dat we het tij in/met Europa nog kunnen keren.
We kunnen het tij keren, maar dan moet wel het lampje gaan branden dat radicaal rechts, dus ook de PVV, het verlengstuk is van de autocraten uit Rusland/VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
En in ander nieuws ... De USA wil schepen die eigendom zijn van Chinese rederijen of gemaakt zijn in China een extra fee laten betalen om aan te meren in Amerikaanse havens.

Er ligt een voorstel gemaakt door de "office of the U.S. Trade Representative" ter inzage voor commentaar:

Hier de PDF
En hier het pers bericht

Dit komt voort uit een aanvraag door een aantal vakbonden om de Amerikaanse scheepsbouw industrie te beschermen en meer Amerikaanse schepen te laten bouwen. (Dus niet rechtstreeks een gevolg van het aantreden van Trump .. maar past wel mooi in zijn straatje).

Volgens de WSJ zal dit voornamelijk Cosco (Chinees) en Maersk (Deens) en MSC (Italiaans/Zwitsers) raken. Zij zijn de grootste vervoerders die met Chinese schepen van en naar Amerika varen.

Hier het artikel van de WSJ:
https://www.wsj.com/busin...-hefty-port-fees-1894a61c
The move would directly hit Chinese shipping and logistics behemoth Cosco, the world’s biggest shipping company in terms of capacity. Through large state-owned companies such as Cosco, China operated about 19% of the world’s commercial fleet as of January 2024, according to the U.S. government.
The proposed fees would also affect large non-Chinese companies such as Maersk and MSC, who have purchased scores of vessels from China’s busy shipyards. Big boxships make multiple port calls to U.S. ports, substantially multiplying the fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Tja, was bijv. die hele regeling dat alleen Amerikaanse schepen tussen VS havens mogen varen niet ook 1 voor het beschermen van de capaciteit om een vloot te kunnen bouwen. Zodat in geval van oorlog ze een manier hebben om iedereen te verplaatsen?

Ben alleen wel benieuwd. De Chinezen zouden gewoon een overslag in Europa of Zuid-Amerika kunnen doen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Caelorum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:41:
Tja, was bijv. die hele regeling dat alleen Amerikaanse schepen tussen VS havens mogen varen niet ook 1 voor het beschermen van de capaciteit om een vloot te kunnen bouwen. Zodat in geval van oorlog ze een manier hebben om iedereen te verplaatsen?

Ben alleen wel benieuwd. De Chinezen zouden gewoon een overslag in Europa of Zuid-Amerika kunnen doen ofzo?
<troll>
Als Chinees zou ik dan Panama pakken ... Blijkbaar hebben ze die havens (en kanaal) al onder controle :+
</troll>

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Om maar even aan te geven aan welke kant de VS nu staat onder Trump, kijk eens hoe ze stemmen in de VN:

The UN General Assembly adopted a resolution initiated by Ukraine and European countries. It designates Russia as an aggressor state and demands the withdrawal of Russian forces from Ukraine's internationally recognized borders. The United States and several other countries voted against it.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 24 februari 2025

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:3ilzhrzkar3icae4mfyupmqp/bafkreifyuo3hnuiup2o7lfrupgcbpt4czar7ukvnteabsniihkvzfnxyge@jpeg

Zelfs China en Iran stemden niet tegen. Als je ziet wat voor landen toch nog 'in favour' stemden maar de VS is tegen... Erg triest om te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 24-02-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Amphiebietje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:41:
[...]

De eerste vind ik een moeilijke (voor mijzelf). Achterliggende reden van de afwezigheid van vereiste, chaos-actor of verwrongen ideologie, gok ik. Beiden? Mogelijk sterke afhankelijkheid van vectoren voor de uitvoer van zo'n strategie? Wellicht dat het later wat duidelijker wordt. Hier werkt mijn neiging tot het vinden van concrete oplossingen voor dingen mij tegen, geloof ik. ;)
Ik ga eventjes mijzelf quoten, want ik geloof dat ik snap waar ik fout ben gegaan. @Virtuozzo schreef "Je maakt de aanname dat functionaliteit van conflictdynamiek een vereiste is". Ik dacht initieel aan concrete redenen daarvoor, maar dat is het geloof ik niet.

In mijn interpretatie van "transnationale netwerken" ben ik er eigenlijk van uit gegaan dat ik mij dat moest voorstellen zoals een "internationaal conglomeraat" of een "internationale organisatie", d.w.z. het opereert internationaal, maar heeft een hoofdzetel in (meestal) het land van oorsprong. Wat als dat niet zo is? Wat als de organisatie in kwestie in zekere zin is opgezet op een manier dat het niet afhangt van een bepaalde staat? Dan hoeft er geen conflictdynamiek te zijn, indien het concept van een nationale staat niet wordt erkend als een geldig concept.

Overigens komen we via die route vervolgens bij de Big Tech bedrijven, die via het internet zo een type organisatie mogelijk maken (in de realiteit enkel tot op zekere hoogte).
Vervolgens kunnen we een stapje verder gaan, en dan belanden we bij de tech-zeloten, die naar een Blade Runner of The Matrix kijken, de dystopische aspecten compleet uit het oog verliezen, en enkel zich vergapen aan de high-tech samenleving die de (volgens de fictieve machthebbers) Verachtelijke Ander tot gehersenspoelde slaaf heeft gereduceerd, die dankzij diezelfde technologie in de wereld van hun dromen kan leven. En daarbij laat ik in het midden of de zeloten de machthebber willen zijn, of de gehersenspoelde slaaf.

---

Ergens doet de gehele gedachtengang mij denken aan een opmerking op een (Amerikaans) SF forum over "The Federation" uit Star Trek, dat het wel een brute fascistische dictatuur moest zijn waar andersdenkenden direct werden vermoord, want het was te perfect voor de echte wereld.

Terug naar de realiteit: Het is zeer onwaarschijnlijk dat een samenleving zoals in dystopische films ooit gerealiseerd kan worden, behalve als je absolute controle hebt over informatie (en absolute controle is een illusie), inclusief die in de hersenen van de mensen zelf. Ten eerste is de wereld daar te groot en te divers voor, ten tweede bestaat de technologie niet en is de inhoud van onze hersenen niet een vaste datastroom die digitaal kan worden opgeslagen maar een dynamisch systeem, ten derde zijn mensen sterfelijk, en ten vierde zit de geschiedenis bomvol met voorbeelden van een slechte afloop bij pogingen mensen te veel te willen controleren. Landsgrenzen gaan niet zomaar verdwijnen.
Al helemaal niet omdat een stel idioten loopt aan te sturen op een situatie waarvan zij lijken the denken dat het The Singularity/The Rapture/Armageddon gaat veroorzaken terwijl de kans veel groter is dat ze heel hard op hun bek gaan gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• duvekot
user109731 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:22:
Om maar even aan te geven aan welke kant de VS nu staat onder Trump, kijk eens hoe ze stemmen in de VN:
[Bluesky]
[Afbeelding]

Zelfs China en Iran stemden niet tegen. Als je ziet wat voor landen toch nog 'in favour' stemden maar de VS is tegen... Erg triest om te zien.
Misschien goed om aan te geven dat het Amerikaanse voorstel ook is aangenomen .. maar wel nadat er twee aanpassingen waren voorgesteld door de EU ..en die beide aanpassingen zijn goedgekeurd door de General Assembly.

En een voorstel van Rusland voor aanpassingen voor de tekst van de US tekst was verworpen.

Voor meer details zie deze pagina van de UN:

https://news.un.org/en/story/2025/02/1160396

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Laatst online: 12:16
[Bluesky]
[Afbeelding]

Het is echt ongelofelijk hoor, ik had al weinig hoop bij de termijn van Trump, maar dat hij zo razend snel de hele positie van Amerika in de wereld kan veranderen had ik echt never nooit niet verwacht.

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:36
[Bluesky]
[Afbeelding]

Oef.. de enige landen van enig 'gewicht' die tegen stemden zijn Rusland, de Verenigde Staten en... Israël. Een mooie as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Misschien goed om aan te geven dat het Amerikaanse voorstel ook is aangenomen .. maar wel nadat er twee aanpassingen waren voorgesteld door de EU ..en die beide aanpassingen zijn goedgekeurd door de General Assembly.

En een voorstel van Rusland voor aanpassingen voor de tekst van de US tekst was verworpen.

Voor meer details zie deze pagina van de UN:

De VS heeft niet voor het eigen voorstel gestemd, omdat men het oneens was met de amendementen (bron). _O-

Wat een afgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:52:
[...]

De VS heeft niet voor het eigen voorstel gestemd, omdat men het oneens was met de amendementen (bron). _O-

Wat een afgang.
Ze gaan het dan maar ik de Veiligheidsraad proberen:

https://www.washingtonpos...ons-ukraine-russia-trump/
A State Department official, speaking on the condition of anonymity about the fast-moving diplomacy, said the United States would introduce its resolution at a meeting of the 15-member U.N. Security Council later Monday and would veto any amendments.

“While our partners at the Security Council and in the General Assembly would like to debate the entire situation now, we are much more focused on just getting the parties to the table so that whatever the next step is can be undertaken,” the official said
Dat wordt een potje "armpje drukken" ... Ik ben benieuwd of Frankrijk (met Macron in Washington vandaag) en / of Starmer (die morgen langs gaat) het aandurven om hun Veto recht te gebruiken tegen de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Terug naar de realiteit: Het is zeer onwaarschijnlijk dat een samenleving zoals in dystopische films ooit gerealiseerd kan worden, behalve als je absolute controle hebt over informatie (en absolute controle is een illusie), inclusief die in de hersenen van de mensen zelf. Ten eerste is de wereld daar te groot en te divers voor, ten tweede bestaat de technologie niet en is de inhoud van onze hersenen niet een vaste datastroom die digitaal kan worden opgeslagen maar een dynamisch systeem, ten derde zijn mensen sterfelijk, en ten vierde zit de geschiedenis bomvol met voorbeelden van een slechte afloop bij pogingen mensen te veel te willen controleren. Landsgrenzen gaan niet zomaar verdwijnen.
Al helemaal niet omdat een stel idioten loopt aan te sturen op een situatie waarvan zij lijken the denken dat het The Singularity/The Rapture/Armageddon gaat veroorzaken terwijl de kans veel groter is dat ze heel hard op hun bek gaan gaan.
In veel boeken/films/games is er nooit absolute controle geweest, maar werd men in de gaten gehouden en gecorrigeerd. Denk aan de KGB in USSR. Technologie stelt dat in staat. Met de opkomst van AI gaat dat nog makkelijker worden. Ik denk dat die dystopische toekomst niet zo ver weg is gezien de snelheid van AI-ontwikkelingen.

Ik quote maar weer eens Larry Ellison - Oracle (zit in het AI project met Sam Altman):
"Citizens will be on their best behavior because we are constantly recording and reporting everything that's going on," Ellison said, describing what he sees as the benefits from automated oversight from AI and automated alerts for when crime takes place. "We're going to have supervision," he continued. "Every police officer is going to be supervised at all times, and if there's a problem, AI will report the problem and report it to the appropriate person."

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Ik ga eventjes mijzelf quoten, want ik geloof dat ik snap waar ik fout ben gegaan. @Virtuozzo schreef "Je maakt de aanname dat functionaliteit van conflictdynamiek een vereiste is". Ik dacht initieel aan concrete redenen daarvoor, maar dat is het geloof ik niet.

In mijn interpretatie van "transnationale netwerken" ben ik er eigenlijk van uit gegaan dat ik mij dat moest voorstellen zoals een "internationaal conglomeraat" of een "internationale organisatie", d.w.z. het opereert internationaal, maar heeft een hoofdzetel in (meestal) het land van oorsprong. Wat als dat niet zo is? Wat als de organisatie in kwestie in zekere zin is opgezet op een manier dat het niet afhangt van een bepaalde staat? Dan hoeft er geen conflictdynamiek te zijn, indien het concept van een nationale staat niet wordt erkend als een geldig concept.

Overigens komen we via die route vervolgens bij de Big Tech bedrijven, die via het internet zo een type organisatie mogelijk maken (in de realiteit enkel tot op zekere hoogte).
Vervolgens kunnen we een stapje verder gaan, en dan belanden we bij de tech-zeloten, die naar een Blade Runner of The Matrix kijken, de dystopische aspecten compleet uit het oog verliezen, en enkel zich vergapen aan de high-tech samenleving die de (volgens de fictieve machthebbers) Verachtelijke Ander tot gehersenspoelde slaaf heeft gereduceerd, die dankzij diezelfde technologie in de wereld van hun dromen kan leven. En daarbij laat ik in het midden of de zeloten de machthebber willen zijn, of de gehersenspoelde slaaf.
Transnationale netwerken zijn primair dat laatste: netwerkfenomenen. Het is geen organisatie of variant daarop zoals wij ze kennen. We hebben dan ook heel veel moeite er mee, zelfs in kringen van politie, inlichtingen en zo meer liggen er enorme drempels bij het proces van analyse - en ingrijpen.

Wij denken in hokjes. Domeinen. Relatie. Connect. Niet netwerkfenomenen. Terwijl dat laatste juist fundamenteel aspect is. Met name concepten als Bursts zijn ontzettend relevant. Zie bijvoorbeeld Barabási, Tanguy Fardet, Mathieu Ballandras, Samuel Bottani, Stéphane Métens, Pascal Monceau et alii.

Eenvoudig gezegd: netwerk theorie ligt ons niet makkelijk bij toepassingen van observatie en analyse omdat het op basaal niveau ook een confrontatie is met hoe anders dan onze perceptie onze hersenen, ons denken en ons voelen in elkaar zit. Zie hier ook de brug bij met neurolinguistiek, een van de bastions van private research wat aan de basis ligt van nogal wat drama's die de revue gepasseerd zijn. Renaissance, Medaillon, Cambridge Analytica - Big tech.

De echte complicatie bij observatie en analyse van transnationale netwerken zit hem er in dat er geen directe connect hoeft te zijn. Bursts, wederom. Signaal -> Identificatie -> Faciliteren. De overname van Twitter door Musk bijvoorbeeld is een goed voorbeeld van zowel dynamiek als toepassing van transnationale netwerk subversie. Financiering kwam uit saillante hoeken, maar niet in directe connects - die traden pas op na het proces van signaleren naar faciliteren. En zelfs die connects correspondeerden niet aan traditionele kaders van organisatie, maar wel weer aan kaders van georganiseerde misdaad. Het is nogal wat, niet in het minst een flinke inhaalslag. Maar helaas, de realiteit blijft wel toetsbaar.

Denk niet in termen van land of merk. Zelfs niet in eerste lijn in zin van belangen of kapitaal. Denk in termen van voeding en denken. Zonder grenzen heeft hier meer dan één betekenis, helaas.
---

Ergens doet de gehele gedachtengang mij denken aan een opmerking op een (Amerikaans) SF forum over "The Federation" uit Star Trek, dat het wel een brute fascistische dictatuur moest zijn waar andersdenkenden direct werden vermoord, want het was te perfect voor de echte wereld.
Ik ben bij bezoeken aan de Universiteit van Magdeburg, een van de laatste academische centra in Europa waar Cultural Engineering nog een discipline is, wel eens precies dat onderwerp tegengekomen bij studies 8)

Lang verhaal kort: Star Trek werkt omdat het verhaal is, geen narratief, omdat het rationeel internaliseren stimuleert vanuit emotionele verbinding, maar ... Star Trek episodes, zogezegd, zijn effectief een toepassing van propageren annex propaganda. Er zijn daadwerkelijk mensen afgestudeerd hierop 8)

Als je door die deur wil, er zijn punten waarop Star Trek doelbewust daarmee breekt, juist ter illustratie. Eenvoudig gezegd, de primaire lens is het logboek van de kapitein. Kijk dan eens naar DS9, de episode waar Cisko terugblikt in zijn logboek op wat hij met Garak bekokstoofd heeft om de Romulanen in de oorlog te krijgen.

En dan wist hij het logboek. Met zeer relevante bijbehorende speech. A victory for the good guys.

Dit terzijde 8) En nee, onderschat nooit rol en functie van entertainment voor samenleving en hun ontwikkeling. Die kan positief zijn, maar een raamwerk kan ook gekaapt / gekocht worden, en subversief ingezet worden. Dit is al zo oud als het integreren van pagan stories in de katholieke kerk. Hallo Kerstmis.
Is het relevant of dystopia gerealiseerd kan worden? Of is het relevant dat het streven er ligt. De schadelast is reëel in beide gevallen, en juist het punt :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:34:
[...]

In veel boeken/films/games is er nooit absolute controle geweest, maar werd men in de gaten gehouden en gecorrigeerd. Denk aan de KGB in USSR. Technologie stelt dat in staat. Met de opkomst van AI gaat dat nog makkelijker worden. Ik denk dat die dystopische toekomst niet zo ver weg is gezien de snelheid van AI-ontwikkelingen.

Ik quote maar weer eens Larry Ellison - Oracle (zit in het AI project met Sam Altman):
"Citizens will be on their best behavior because we are constantly recording and reporting everything that's going on," Ellison said, describing what he sees as the benefits from automated oversight from AI and automated alerts for when crime takes place. "We're going to have supervision," he continued. "Every police officer is going to be supervised at all times, and if there's a problem, AI will report the problem and report it to the appropriate person."
Dat ligt er maar net aan HOE die AI getraind is ...en welke basis instructies die AI heeft gekregen waaronder die moet functioneren.

De EU AI Act probeert daarom ook wat meer structuur etc te krijgen in de AI wereld (hoe lastig dat ook is)

En laat de US daar nu al problemen mee heeft .. omdat het de ontwikkelingen tegen zou houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:38:
[...]

Dat ligt er maar net aan HOE die AI getraind is ...en welke basis instructies die AI heeft gekregen waaronder die moet functioneren.

De EU AI Act probeert daarom ook wat meer structuur etc te krijgen in de AI wereld (hoe lastig dat ook is)

En laat de US daar nu al problemen mee heeft .. omdat het de ontwikkelingen tegen zou houden.
Wat bedoel je precies? AI-systemen kunnen gekoppeld worden, dus het maakt niet zoveel uit hoe iets getraind is als de moeder van de systemen een slechte intentie heeft. De moeder kan ook een mens zijn.

Die EU AI-act is leuk, maar dat is ondergeschikt aan de race die nu gaande is. Trump pusht AI, China pusht AI, EU pusht AI. Regeltjes? Daar kijken we later wel/niet naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 23:16
Er is al een topic over alternatieven voor de Europese markt. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de wijziging van de koers van Amerika betekent voor de (levens)keuzes van tweakers. Ik weet niet of hier een extra topic inzit dus ik opper het even.

Zo las ik al dat mensen die van de Amerikaanse aandelenmarkt afgaan…

Mijn keuzes/overwegingen:
- Zelf beleg ik passief, maar daar is een groot marktaandeel Amerikaans. Ik weer niet of ik dat nog wil. (Ja ik weet er zijn zat boevenstaten, maar Amerikaanse markt beslaat 67 procent.) Is niet meer passief, meer principe keuze.

- Extra bewust van het genieten per dag. Dat als altijd al goed, maar in deze tijden merk ik dat ik extra stil sta bij mooie momenten met familie/ mijn kinderen. Altijd al bewust geweest dat vrijheid(vrije democratie ook) iets is om bij stil te staan, maar ervaar dat nu wel sterker.

Hier tweakers die bewust andere keuzes maken?

Ps. Moderators, grijp gerust in als het topic hier niet voor is, maar gewoon meer om de feitelijke ontwikkelingen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

cleef schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:19:
[...]

-Bonalds schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:32:
[...]

We kunnen het tij keren, maar dan moet wel het lampje gaan branden dat radicaal rechts, dus ook de PVV, het verlengstuk is van de autocraten uit Rusland/VS.
Misschien ben ik te hoopvol, maar ik denk dat de 'by proxy'-methode wel een manier kan zijn om mensen wat aan het twijfelen te brengen. Als ik bij mijn PVV-stemmende moeder ben, wordt het (helaas) ook vaak een politieke discussie en op een gegeven moment gooide ik het op de vriendschap met Poetin - inclusief vriendschapsspeldje - en dat kwam volgens mij wel een beetje binnen.

Ik vind het superongezellig om dat soort discussies te voeren en voel me de personificatie van het linkse vingertje, maar de stabiliteit staat gewoon op het spel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

Canadezen steunen massaal petitie voor afnemen nationali­teit Elon Musk

Soms krijg je een glimlach op je gezicht, dit zal zijn ego niet goed doen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Ik vind het ook heel moeilijk om het debat aan te gaan. Van zodra je een genuanceerde zin formuleert is het van: 'zie je wel', de huidige realiteit wordt als rotslecht gepercipieerd en enkel de boel volledig afbreken zal alles beter maken.
En als dat dan toch niet zo blijkt te zijn dan steken we de schuld wel op een ander.

Iemand hier die inspiratie heeft voor een goede 'catchphrase' die binnenkomt? Waar dan hopelijk even op gekauwd wordt?

Iets in trumpstijl maar dan vanuit de andere richting ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Wozmro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:39:
Ik vind het ook heel moeilijk om het debat aan te gaan. Van zodra je een genuanceerde zin formuleert is het van: 'zie je wel', de huidige realiteit wordt als rotslecht gepercipieerd en enkel de boel volledig afbreken zal alles beter maken.
En als dat dan toch niet zo blijkt te zijn dan steken we de schuld wel op een ander.

Iemand hier die inspiratie heeft voor een goede 'catchphrase' die binnenkomt? Waar dan hopelijk even op gekauwd wordt?

Iets in trumpstijl maar dan vanuit de andere richting ;)
Ik weet niet of die goed is, maar ik zei iets als: let op wat je steunt/goed vindt, de nazi's deden sommige dingen ook goed (met als voorbeeld infrastructuur aanleggen). Maar dit is tegen mijn zwager en die kan daar wel tegen. Dat kan zeker niet bij iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:09

Dennis1812

Amateur prutser

Vooral geen discussie aangaan met mensen die dichtbij je staan.
Genoeg families kapot gegaan door de corona discussies. Ik probeer dit gevoelige onderwerpen waar je meestal toch niet uitkomt met directe naasten maar te vermijden.
Ook met collegas kan het echt veranderen hoe je omgaat met een persoon of ernaar kijkt.
Ik kwam er terloops achter dat een collega bijvoorbeeld haar kinderen niet vaccineert en denkt dat Covid niet bestaat (ja, ambulance collega)..
Tja, van een leuke meid verander je dan toch ineens naar een bijzonder persoon. Waar in elk geval mijn kinderen niet gaan spelen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dennis1812 reden temeer om de discussie dus juist wel aan te gaan. Dan kun je wat selectiever omgaan met je contacten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Dennis1812 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:50:
Genoeg families kapot gegaan door de corona discussies. Ik probeer dit gevoelige onderwerpen waar je meestal toch niet uitkomt met directe naasten maar te vermijden.
Ook met collegas kan het echt veranderen hoe je omgaat met een persoon of ernaar kijkt.
Ik kwam er terloops achter dat een collega bijvoorbeeld haar kinderen niet vaccineert en denkt dat Covid niet bestaat (ja, ambulance collega)..
Tja, van een leuke meid verander je dan toch ineens naar een bijzonder persoon. Waar in elk geval mijn kinderen niet gaan spelen.
De corona-discussies zijn volgens mij ook een afgeleide van het vergif dat trump al sinds het begin van zijn verkiezingscampagne in 2016 verspreidde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je daar je energie uithaalt vooral doen.
Het levert namelijk meestal niets op behalve 2 gefrustreerde mensen die beide menen gelijk te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wozmro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:04:
[...]

De corona-discussies zijn volgens mij ook een afgeleide van het vergif dat trump al sinds het begin van zijn verkiezingscampagne in 2016 verspreidde.
Ook in Nederland zijn er genoeg 'bijzondere" en soms minder slimme uitspraken gedaan door o.a Rutte en De Jonge.
Die dan vervolgens in talkshow of erger op facebook, compleet uit verband worden getrokken en daar een mening op gebaseerd.

De uitspraak"we weten u te vinden" over de niet gevaccineerden werd niet heel fijn ontvangen. Net als de frikandellen vergelijking (al vond ik hem best grappig)

Maargoed. Al die uitspraken terughalen gaat wel erg ver offtopic.
Ik betwijfel alleen of Trump/Rusland veel invloed heeft gehad op onze covid crisis. Er is gelukkig niemand hier die handalcohol in zn aders gespoten heeft. En toen hij zelf zien was vond hij het zelf toch ook te gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:35:
[...]
<knip>

Lang verhaal kort: Star Trek werkt omdat het verhaal is, geen narratief, omdat het rationeel internaliseren stimuleert vanuit emotionele verbinding, maar ... Star Trek episodes, zogezegd, zijn effectief een toepassing van propageren annex propaganda. Er zijn daadwerkelijk mensen afgestudeerd hierop 8)

Als je door die deur wil, er zijn punten waarop Star Trek doelbewust daarmee breekt, juist ter illustratie. Eenvoudig gezegd, de primaire lens is het logboek van de kapitein. Kijk dan eens naar DS9, de episode waar Cisko terugblikt in zijn logboek op wat hij met Garak bekokstoofd heeft om de Romulanen in de oorlog te krijgen.

En dan wist hij het logboek. Met zeer relevante bijbehorende speech. A victory for the good guys.

<knip/>
Voor de liefhebbers: Seizoen 6, aflevering 19: In the Pale Moonlight

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik vind em knettergoed. Mag hopen dat dit gaat lukken. oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis1812 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:50:
Geen discussie erover kunnen voeren resulteert in normaliseren. Ik zou proberen om wel de discussie aan te gaan, maar dan op een manier waarbij de ander zich comfortabel en gehoord voelt. Probeer prikkelende vragen te stellen, je hoeft een discussie niet altijd te winnen of de ander te overtuigen. In gesprek zijn over een onderwerp is beter dan het te negeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Uit het New York Times liveblog:
Trump is lavishing praise on Macron for the rebuilding of Notre-Dame, saying he doesn’t think the French leader has received enough credit for the renovation of the cathedral after the massive fire. Trump, a longtime real estate mogul, notes that he knows the difference between “good construction” and “bad construction.”
Trump die Macron een puike bouwvakker vindt 🥰 toch nog wat positiefs voor vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
boesOne schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:58:
[...]

italics mine. Ik denk dat je hier de mist in gaat. Wat @Virtuozzo doet is juist bijna geen aannames maken. Alles onderbouwd hij met referenties naar boeken, artiekelen en andere bronnen. Het enige waar je hem van kan beschuldigen is een bias voor wat wij vrijheid en gelijkheid noemen. Dat lijkt me geen slecht perspectief.
Ik denk dat ik mijn punt niet duidelijk heb gemaakt. Die boeken, artikelen en bronnen zijn ook weer een weerspiegeling van wat die mensen denken. Het is veelal geen keiharde wetenschap. Er zijn dingen die aannemelijker zijn, maar zelfs dan sta je soms voor theorieën en interpretatie die beide aannemelijk zijn. En persoon 1 kiest de ene kant, persoon 2 de andere. En zolang je het maar in een coherent wereldbeeld kan onderbrengen...

Of laat ik het zo zeggen: vrijwel elke expert lijdt uiteindelijk aan tunnelvisie. Door de kennis die je hebt wordt je wereldbeeld beïnvloed.
Ik ben ontwikkelaar van beroep. De wereld in logische regels samenvatten, verbanden zien waar ze niet hoeven te zijn, maar wel nuttig zijn, focussen op connecties ipv entiteiten (graph theory), focus op gebeurtenissen (event-based systemen), dat is waar ik het beste in ben. Dat is ook hoe ik de wereld doorgaans zie.
Ik heb wel eens discussies gehad met de meer artsy wereldverbeteraars en ben er nooit uitgekomen. Hun wereldbeeld is doorgaans compleet anders terwijl ze toch echt ook dezelfde dingen hebben gezien. Frame of reference.

En dan nu terug naar meneer Sachs. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op echt een fout. Zijn wereldbeeld sluit niet aan bij de mijne, en heel eerlijk gezegd die van @Virtuozzo ook niet echt. Dat kan zijn door mijn onwetendheid, maar ik verwacht eigenlijk ook gewoon domweg een andere interpretatie van gebeurtenissen.

Ik ben @Virtuozzo wel dankbaar dat hij ook bronnen en andere aanknopingspunten aanreikt, zodat verder zelf onderzoek doen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Ze gaan het dan maar ik de Veiligheidsraad proberen:

https://www.washingtonpos...ons-ukraine-russia-trump/

[...]

Dat wordt een potje "armpje drukken" ... Ik ben benieuwd of Frankrijk (met Macron in Washington vandaag) en / of Starmer (die morgen langs gaat) het aandurven om hun Veto recht te gebruiken tegen de USA.
Bij de Veiligheidsraad gaat het hierover:
What’s in the Security Council resolution?

The Security Council is set to vote on a tightly worded US resolution on Ukraine this afternoon.

The short text is identical to the US resolution put before the General Assembly this morning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gh8z9HDReJSKr07RKRa3DQ_GdI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qKqDgR4apRwyJC3dGXlyX35T.jpg?f=user_large

Earlier today at the General Assembly emergency special session, the US resolution was adopted. However, the Assembly also adopted the following amendments put forward by the European Union:

“The Russian Federation-Ukraine conflict” was replaced with “the full-scale invasion of Ukraine by the Russian Federation”.

A new paragraph was added: “Reaffirming its commitment to the sovereignty, independence, unity and territorial integrity of Ukraine within its internationally recognized borders, extending to its territorial waters,”

The phrase “lasting peace between Ukraine and the Russian Federation” was replaced with “just, lasting and comprehensive peace between Ukraine and the Russian Federation, in line with the Charter of the United Nations and the principles of sovereign equality and territorial integrity of States”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:39
boesOne schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:58:
[...]

italics mine. Ik denk dat je hier de mist in gaat. Wat @Virtuozzo doet is juist bijna geen aannames maken. Alles onderbouwd hij met referenties naar boeken, artiekelen en andere bronnen. Het enige waar je hem van kan beschuldigen is een bias voor wat wij vrijheid en gelijkheid noemen. Dat lijkt me geen slecht perspectief.
*knip* s.v.p. geen commentaar op andermans postgedrag in het topic.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 24-02-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Caelorum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Ik denk dat ik mijn punt niet duidelijk heb gemaakt. Die boeken, artikelen en bronnen zijn ook weer een weerspiegeling van wat die mensen denken. Het is veelal geen keiharde wetenschap. Er zijn dingen die aannemelijker zijn, maar zelfs dan sta je soms voor theorieën en interpretatie die beide aannemelijk zijn. En persoon 1 kiest de ene kant, persoon 2 de andere. En zolang je het maar in een coherent wereldbeeld kan onderbrengen...

Of laat ik het zo zeggen: vrijwel elke expert lijdt uiteindelijk aan tunnelvisie. Door de kennis die je hebt wordt je wereldbeeld beïnvloed.
Ik ben ontwikkelaar van beroep. De wereld in logische regels samenvatten, verbanden zien waar ze niet hoeven te zijn, maar wel nuttig zijn, focussen op connecties ipv entiteiten (graph theory), focus op gebeurtenissen (event-based systemen), dat is waar ik het beste in ben. Dat is ook hoe ik de wereld doorgaans zie.
Ik heb wel eens discussies gehad met de meer artsy wereldverbeteraars en ben er nooit uitgekomen. Hun wereldbeeld is doorgaans compleet anders terwijl ze toch echt ook dezelfde dingen hebben gezien. Frame of reference.

En dan nu terug naar meneer Sachs. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op echt een fout. Zijn wereldbeeld sluit niet aan bij de mijne, en heel eerlijk gezegd die van @Virtuozzo ook niet echt. Dat kan zijn door mijn onwetendheid, maar ik verwacht eigenlijk ook gewoon domweg een andere interpretatie van gebeurtenissen.

Ik ben @Virtuozzo wel dankbaar dat hij ook bronnen en andere aanknopingspunten aanreikt, zodat verder zelf onderzoek doen mogelijk is.
Volgens mij is het wereldbeeld van Sachs vrij makkelijk te vangen in het recht van de sterkste. Hij begint met het frame van NAVO uitbreiding. Daar kun je vrij makkelijk vinden dat landen soeverein zijn en zelf beschikking hebben of vinden dat het recht van de sterkste Rusland geldt. Een land heeft het recht om democratisch te worden en lid te worden van de NAVO, onafhankelijk van wat een politiestaat zoals Rusland daarvan vind. Andersom kun je ook vinden dat Rusland Nucleaire Wapens heeft en bereid is een oorlog te voeren, dat we daarom naar Rusland moeten luisteren. Daar ligt een andere weging van wat democratie, soevereiniteit en mensenrechten als waarden betekenen.

Verder is het eigenlijke probleem (mijn mening) dat Oekraïne een succesvolle en welvarende democratie aan het worden was. Een welvarend Oekraïne steekt heel schril af tegenover de volledig mislukte politiestaat Rusland. Russen gaan daar op bijvoorbeeld op vakantie en nemen de ideeën en indrukken mee terug. Daar lag een serieus existentieel probleem voor Rusland op de langere termijn. Dit probleem is voor Rusland niet weg na een vredes bestand waarbij grote delen van Oekraïne democratisch blijven en Europees/Westers georiënteerd. Voor je het weet breekt de vrijheid en welvaart weer uit.

Idem over het volledig gooien op betrokkenheid van de CIA bij een vermeende regime change in Oekraïne. Dat gaat volledig voorbij aan de democratische waarde van het recht op vrij verkiezingen in een democratisch land. Die waarde staat los van de al dan niet vermeende betrokkenheid van de CIA waarvan ik nooit echt bewijs heb gezien van een grote betrokkenheid.

Als Europa hebben vooralsnog twee ogen toegeknepen of meegeholpen wanneer de V.S. zich wilde laten gelden met het recht van de sterkste bijvoorbeeld de inval in Irak. Nu de V.S. zich nu ook als een bullebak ons laat vallen omdat het strong man syndroom hen naar het hoofd is gestegen zijn wij ook de gebeten hond. Maar dit is ook iets waar we wellicht ook meer op voorbereid hadden moeten zijn. De V.S. heeft ook dikwijls lak gehad aan mensenrechten, soevereiniteit van landen en intern ook problemen met democratische beginselen. Niet de waarden waar op Europa tot voor kort op dreef.

Hij wijst er wel terecht op dat de V.S. al enige tijd de boeman uithangt in het Israel conflict en de rechten van Palestijnen goeddeels negeert. Al voor Trump. Dat past volgens mij wel in bovenstaande analyse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Caelorum schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Het punt is dat iedereen zijn eigen 'programma' heeft draaien, het stukje nature wat we bij geboorte hebben meegekregen. En als we geluk hebben door nuture positief tot wasdom is gekomen. We willen ons allemaal veilig en vertrouwd voelen in ons hoofd en lichaam.

Voor de een is dat logisch en rationeel denken, abstracte connecties. Voor de ander is dat het maken van diepe emotionele connecties met anderen. De ander wil juist zoveel mogelijk zekerheden in het leven, afspraken vooraf geregeld, onderlinge rolverdeling knip en klaar. Weer een ander gaat voor zoveel mogelijk nieuwe ervaringen in het leven en onderneemt iedere dag iets nieuws. Voor ieder van deze personen zou een dag in het leven van de ander zeer oncomfortabel zijn.

Hier op tweakers veel die van logica en rationaliteit houden. Hou er rekening mee dat circa 15% van de mensen zo is. Die anderen hebben mogelijk exact hetzelfde wereldbeeld, maar ze leggen hun prioriteiten op een andere plek, omdat dat hen juist een gevoel van vertrouwen en veiligheid geeft. Ga je nooit veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Bij de Veiligheidsraad gaat het hierover:
[...]

Bij de Veiligheidsraad heeft de resolutie van de USA het wel gered. Frankrijk had nog voorgesteld om te wachten met stemmen .. maar dat haalde het niet. De UK heeft nog een aanpassing voorgesteld .. maar ook dat haalde het niet.

Uiteindelijk is dus de tekst van Amerika geaccepteerd:

Rusland vond het een "stap in de juiste richting".

Voor meer informatie ...zie de news pagina van de UN:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:58:
[...]

[Embed]

Bij de Veiligheidsraad heeft de resolutie van de USA het wel gered. Frankrijk had nog voorgesteld om te wachten met stemmen .. maar dat haalde het niet. De UK heeft nog een aanpassing voorgesteld .. maar ook dat haalde het niet.

Uiteindelijk is dus de tekst van Amerika geaccepteerd:

Rusland vond het een "stap in de juiste richting".

Voor meer informatie ...zie de news pagina van de UN:

*knip* niet de HK

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 25-02-2025 06:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Macron is in ieder geval bewust van dat Trump nogal.... beïnvloedbaar is.
https://nos.nl/artikel/25...et-tot-capitulatie-leiden

In het zelfde interview stelde Trump ook dat hij Putin geen dictator wil noemen, want "I dont use these words lightly".

Vroegtijdige dementia gok ik.

[ Voor 14% gewijzigd door graceful op 24-02-2025 23:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 25-02-2025 06:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* offtopic

[ Voor 72% gewijzigd door polthemol op 25-02-2025 06:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
*knip* offtopic

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 25-02-2025 06:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
*knip* dit soort feedback hoort niet in het topic.

[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 24-02-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
*knip* feedback/commentaar op moderatie mag met een DM naar moderator.

[ Voor 172% gewijzigd door defiant op 25-02-2025 00:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duvekot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB7avU6GgJU37f5S3AXeY9PhfrA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mu4IMlKHRl8gRrIDtUYHARwB.png?f=user_large
Bijzondere tweet (xeet? Xt?) van het US attorney’s office voor Washington DC over een uitspraak van Ed Martin die in het verleden wel meer uitspraken gedaan heeft die de onafhankelijkheid van de US Attorneys te discussie stellen.

Zie voor meer details oa dit artikel van de Guardian:

https://www.theguardian.c...us-attorney-trump-lawyers
The interim US attorney for Washington DC Ed Martin has explicitly declared himself and other federal attorneys to be the president’s lawyers rather than an independent, law-abiding officer sworn to uphold the constitution.
[..]
This post follows a pattern of controversial actions by Martin, who recently promised the billionaire Elon Musk he would “pursue any and all legal action against anyone who impedes your work” related to Musk’s so-called “Department of Government Efficiency”. Without filing any charges, Martin claimed his office had evidence people “committed acts that appear to violate the law” against Musk’s initiative.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
UK accused of political ‘foreign cyber attack’ on US after serving secret snooping order on Apple
In a letter to the recently appointed US Director of National Intelligence (DNI) Tulsi Gabbard, senator Ron Wyden of Colorada and representative Andy Biggs of Arizona bluntly ask the administration to kick the UK out of the 65-year-old UK-USA signals intelligence sharing agreement, commonly known as Five Eyes, if they do not now withdraw the demand to Apple.
”If the UK does not immediately reverse this dangerous effort, we urge you to reevaluate US-UK cyber security arrangements and programmes as well as US intelligence sharing with the UK,” the new DNI was advised.
Beetje onzinnig natuurlijk om VK eruit te gooien. Er is er maar eentje binnen FVEY die het Westen stuk probeert te maken, en dat is VS middels hun RU propaganda talking point (van meneer Trump en z'n trouwe kompanen).

Hmm, maar het bijzondere is nog wel, dat de VS nu hetzelfde wil:

FBI Warns iPhone, Android Users—We Want ‘Lawful Access’ To All Your Encrypted Data

Hier zit wel een nuance in. Dat VK dit wil, loopt al veel langer (sinds 2020?), terwijl VS hier nu net mee begint...
The furor after Apple removed full iCloud security for U.K. users may feel a long way from American users this weekend. But it’s not — far from it. What has just shocked the U.K. is exactly what the FBI told me it also wants in the U.S. “Lawful access” to any encrypted user data. The bureau’s quiet warning was confirmed just a few weeks ago.

The U.K. news cannot be seen in isolation and follows years of battling between big tech and governments over warranted, legal access to encrypted messages and content to fuel investigations into serious crimes such as terrorism and child abuse.

As I reported in 2020, “it is looking ever more likely that proponents of end-to-end security, the likes of Facebook and Apple, will lose their campaign to maintain user security as a priority.” It has taken five years, but here we now are.

[ Voor 37% gewijzigd door Jerie op 25-02-2025 02:10 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.