[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.420.923 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52
Delerium schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Geen idee. Punt is wel dat alle mensen in het congres/senaat opvallend weinig van zich laten horen bij al die grootspraak. Deze mensen zijn wel slim en zijn het er blijkbaar mee eens.

Mijns inziens is de VS niet anders te zien dan een dictatuur en zouden zou behandeld moeten worden. En daar zijn ze echt wel van plan hun dictatuur te exporteren, die Musk en andere media die in de EU politiek bedrijven, louter pro-Poetin. Je zou als Nederland bijna de MH17 vergeten.
Zijn ze het er mee eens of bang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

tiswat schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:24:
[...]
Zijn ze het er mee eens of bang?
Voor de VS is het verschil van belang, voor Zelenski of Poetin maakt dat verschil in praktijk niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
olafmol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Of het is gewoon allemaal onzin (het zijn behoorlijke claims die hier zonder echte onderbouwing gemaakt worden) en er is geen “puppet master in the shadows”, maar “gewone” random events en een narcistische psychopatische persoonlijkheid hebben deze situatie gecreëerd.

Ik snap dat ons brein altijd probeert om lastige zaken te verklaren (voila religie) maar in 99% van alle gevallen is Occam’s razor in werking en zit er niet echt een groot 4D snood plan achter.
Dan zou ik er toch eens induiken - want er ligt dik vijftig jaar aan onderzoek op de plank, en dat zit allemaal absoluut niet snor.

Ben voorzichtig met het extrapoleren, want er wordt juist op gehamerd dat er geen sprake is van villains of master plans zoals wij dat uit populaire cultuur kennen. Dit is een projectie juist vanuit confrontatie met een complexiteit die zeer zuur is, maar dermate breed en diep dat het ons treft als surrealistisch.

Waar wel sprake van is, dat is iets wat in hoge mate nogal onderwerp is bij historici ten aanzien van de VS, zoals bijvoorbeeld het fenomeen van Amerikaanse oligarchie en hun rol bij cycli van autoritarisme, waar historici in hun onderzoeken bij opmerken dat het een heel eigen dynamiek is bij aanwezige patronen van overdracht van generaties / families, iets wat wij bijvoorbeeld hier in Europa niet kennen (Rusland daarentegen heeft er weer wel zijn patronen bij).

In algemene zin kun je stellen dat er sprake is van een heel oud en endemisch probleem, oligarchie, wat als algemene vector samen is gaan werken met een ander oud endemisch probleem, de zeloten, bij groeiend bereik bij en eigendom van middelen voor invloed op niveaus van culturele narratieven en politieke economie.

Dit is waarom ik het eerder omschreef als non-conform selectief belang, wat in denken dusdanig vervormd is dat het - ongeacht variant - effectief maar één pad heeft voor doelen, gedrag en middelen. Meer, erger, harder. En dat is toetsbaar, dit is iets wat we in sociaal-economische analyses tegenkomen, dit is ook waar over de decennia menig onderzoeker, journalist en academicus voor gewaarschuwd heeft, in vele studies en publicaties.

Bij aanwezige agenda's van meer / erger / harder ligt het punt waar we het niet langer over clusters kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld aanwezig in de periode van het Interbellum (zie Business Plot e.d.), maar van vectoren. Clusters die dermate langdurig investeren in agenda en opbouw van netwerken daarvoor vereist dat het geheel groter wordt dan de som der delen op een wijze waarbij netwerkfenomenen optreden. En dan zitten we dus bij de definitie van vectoren van subversie.

In zekere zin is dit allemaal iets wat we al heel lang wisten. Nils Gilman schreef bijvoorbeeld in de jaren '90 al een column op basis van een aantal academische en Pentagon studies over aanwezige stressors in de VS en de betrokkenheid van specifieke machtsdynamica bij het verergeren daarvan - het gebruik van stressors als hefbomen. Bijzondere aandacht toen lag bij de groeiende problematiek van corporatistisch overwicht op rechtsorde, en de groeiende overlap tussen wat we witte boordencriminaliteit noemen, en georganiseerde misdaad. Saillant, Trump was toen een verwijzing van voorbeeld. Nu ja, als we terug willen kijken weten we het allemaal wel, maar dat doen we maar zelden.

Nogmaals, dit is geen oorlog van villains en master plans. Zoals ik eerder schreef, er is geen Darth Sidious. In de kern is dit een probleem van extreme en geconcentreerde en langdurige rijkdom wat denken en voelen van stukken geodemografie zo vervormd heeft (een fenomeen wat we goed kennen vanuit psychologie en sociale psychologie) dat het binnen de aanwezige condities van politieke economie (weer) de ruimte heeft gekregen om instrumentatie voor macht en agenda op te bouwen. En wat opgebouwd wordt, dat wordt ook op gegeven moment toegepast. Stapje voor stapje, want de progressie zit ingebouwd in zowel de mentale als sociale als economische kaders.

Ik heb hem eerder gegeven, maar een goede leestip hier is die van H.C. Richardson en How the South Won the Civil War. Een andere is het boek en onderzoek van Charles Derber, Sociopathic Society: A People's Sociology of the United States. Nog een, handig bij detail verkenning van hoe werkt dat, zo'n disfunctie cluster en transitie naar vector, is dat van Democracy in Chains van de hand van Nancy McLean.

We hebben er heel veel moeite mee, maar het is in volledigheid toetsbare realiteit. Niet enkel de moderne realiteit, hier zitten historische wortels, tradities en cycli van perikelen.

De echt zure realiteit daarbij is gewoon dat ons beeld van de VS niet gestoeld is op diepgaande kennis of brede blootstelling, maar op basis van beeldvorming. Zo denken wij bijvoorbeeld dat deze perikelen nieuw zijn, terwijl het om een cyclus van autoritarisme gaat waar de VS al meermaals mee te maken hebben gehad. Nota bene vanuit exact dezelfde strata van politieke economie, en ja, vanuit dezelfde vervormingen en disfuncties van denken.

It may be a war of the mind for the mind, but it all begins with an oligarchy problem.

Het is inderdaad zo bruut eenvoudig als precies dat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

olafmol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Ja tuurlijk wil ik het weten. Maar meestal is “het” niet een heel spannend verhaal. Kijk naar de geschiedenis.

Welke 4D schakende puppet master heeft bv Adolf Hitler, Lenin of Stalin in het zadel geholpen? Het is meestal een toevallige samenloop van omstandigheden, niks “sexy”.

Tip: geschiedenis inside podcast, bv die van Lenin. Facepalms all over.

Trouwens die van Nixon is ook interessant, deed ook veel trieste zaken zoals Trump, alleen wat meer in het geheim terwijl trump gewoon vol in de schijnwerpers z’n gekte tentoonspreid.
Dat is omdat geleidelijkheid hier troef is. Cultural Engineering kost tijd, zeker wanneer je geen weerstand op wilt wekken. In die zin is het vergelijkbaar met de welbekende kikkers in de pan met water die geleidelijk heter wordt, zodanig dat de kikkers niet merken dat het water warmer wordt.

Overigens zijn er wel altijd scharniermomenten aan te wijzen. In het Interbellum in Weimar waren dat bijvoorbeeld Von Hindenburg & Von Papen die Hitler rijkskanselier maakten in 1933. Er was natuurlijk al een voedingsbodem aanwezig; de economische crisis wat de inflatie omhoog stuwde. Dat zorgde ervoor dat de SA enorm aan slagkracht won (zoveel dat dat uiteindelijk uitdraaide op de nacht van de lange messen omdat Hitler zich bedreigd voelde door zijn oude militie).

Bij Trump is het wat diffuser, al zie ik zelf een belangrijk kantelpunt in de Correspondents Dinner met president Obama die Trump op de hak nam. Mijn vermoeden is altijd geweest dat Trump daar besloten heeft om zich kandidaat te stellen. Echter het “masseren” van de samenleving begon al veel eerder, zo rond jaren 70. Maar het was pas echt in your face met de vorming van de Tea Party binnen de GOP. The rest is history. De voedingsbodem hier is wederom de economie in de vorm van uit de klauwen gegroeide ongelijkheid wat mensen ontvankelijk heeft gemaakt voor extremisme.

[ Voor 12% gewijzigd door dawg op 19-02-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb gisteren deze podcast van the times gepost:

https://www.nytimes.com/2...tariff-peter-navarro.html

Gaat over de architect van zn invoertarievenbeleid, tariff czar Peter Navarro. Blijkbaar kiest ie zo'n knakker uit omdat het verhaal hem bevalt en gaat dan all-in.

En naar deze man luisterend hoor je al dat het een complete wap is, die in zichzelf al inconsistent is. De taal die deze man uitslaat is stuitend.

En hetzelfde gebeurt met al z'n onderknuppels. Het sprookje bevalt en hij krijgt oneindige trouw gezworen. Kijk naar RFK, Gabbard, Patel. Zijn gewoon simpele en onjuiste narratieven.
Dit is een heel goed voorbeeld van wat we die ruimte voor transactionalisme noemen bij cycli van autoritarisme. Juist vanuit het gebruik van chaotic actors volgt het gebruik van wat in essentie totaal gestoord is, maar dat heeft juist rol en functie. Incompetence is a tool, just like crazy.

In Nederland is dit perfect zichtbaar bij een Faber. Het is heel serieus volledig tekstboek, in alles. Theater, rigiditeit, disfunctie, non-conformiteit, cultisme, het is zowel product van die specifieke ruimte voor chaotic actor als vereiste voor het gebruik daarvan.

In de VS is een JFK ook een goed voorbeeld. Triest om die afkorting te gebruiken voor wat het tegenwoordig is, pijnlijk. Maar de moderne JFK is een pijnlijk goede verkenning in hoe Elite Capture bij aanwezige extreme privileges werkt voor het cultiveren van disfunctie, om effectief een chaotic actor te construeren. Dat soort actoren rennen rond in een arena, zoeken verbinding en concurrentie maar delen specifieke frames waar ze op signaleren, men kan elkaar dus identificeren en dus verbinden. Het transactionalisme is wat dan de ruimte vult.

En daarbij deelt men allemaal dat het bestaan van een bestel niet te verenigen is met hun gedrag en hun vereisten. Of het nu is omdat de een crimineel is, de ander volstrekt gestoord, weer een ander zijn god wil dwingen om terug te komen van vakantie (geen grap, het is zo gestoord dat denken), en samen breekt men vanuit disfuncties en transactionalisme af waar diegenen die richting geven aan hen baat bij hebben.

Functional Incompetence. Het is gereedschap. En het is gereedschap wat we altijd weer tegenkomen bij alle varianten en gradaties van autoritarisme. Zowel traditioneel als non-traditioneel, zowel genormaliseerd als niet-genormaliseerd.

Een van de hoofdredenen waarom het werkt zit (weer) niet in hun gedrag, maar in ons gedrag. Wij zien incompetentie, dat is gestoord. They are crazy. En wat doen zogenaamde normale brave mensen wanneer ze op straat crazy zien? We kijken weg. Of dit nu om daklozen gaat of gestoorde pseudo-politici, die sociale psychologie is verdomd goed gekend. Dit zijn gekende predisposities en reflexieve gedragskaders.

We kijken weg van crazy. We klampen vast aan pseudo-conformiteit (it's in the system so it must be conform and subscribe to the system).

Wederom: niet hun gedrag. Ons gedrag. Dat is arena en mechanisme. Dit is weer waarom de functie als Poortwachter bij media zo ontzettend kritiek is, want de enige locus van signaalmechanismen waar dit hapklaar begrijpelijk en onderdeel van collectieve perceptie gemaakt kan worden is precies daar: in en vanuit het landschap van media.

Maar ja, binnen media ontbreekt het nog steeds aan een bewustzijnsproces dat men zelf niet los staat als observerend, maar dat men ook component is van het geheel, en dus ook onderhevig aan beïnvloeding - of het nu processen van perceptie is, of toepassingen van subversie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Virtuozzo het adagium wat u veel gebruikt was nog nooit zo evident: no rules for the lions, rule of law for the oxen, en varianten daarop.

Zelfs enkele Reps fronsen hun wenkbrauwen bij de stormram van Musk. Zodanig dat Trump & Musk zich genoodzaakt voelden om een interview te geven, uiteraard op Fox met Sean Hannity, om te pogen de gemoederen wat tot bedaren te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:34
Ik was benieuwd welke tariffs komen op EU goederen. Interessante breakdown van huidige 600 bln. imports van EU:
Motor vehicles are a top three EU export to America, following pharmaceuticals, and crude oil.
Ik zie dat zeker de auto's het tarief opgelegd krijgen, omdat de EU nu een tarief van 10% heeft op Amerikaanse auto's.

[ Voor 9% gewijzigd door andru123 op 19-02-2025 17:10 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Ok, ik ben er net via DM op gewezen dat de documentaire waar eerder naar verwezen werd wel weer online staat, dat is dus een serieuze aanrader.

American Capitalism – The Cult of Wealth

Drie delen, elk deel is ongeveer een uur, goed te doen aldus. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk als de boekentips doorspitten die hier voorbij komen, maar het is een functioneel zeer goede docu die juist uitermate handig is bij het door hier aanwezige beeldvorming t.a.v. VS prikken, voor net wat meer inzicht in de patronen die spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dawg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:52:
@Virtuozzo het adagium wat u veel gebruikt was nog nooit zo evident: no rules for the lions, rule of law for the oxen, en varianten daarop.
No rules for the wannabe lions, and all the rules and consequences for the oxen.

Inderdaad :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:45

Amphiebietje

In de blubber

dawg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:52:

Zelfs enkele Reps fronsen hun wenkbrauwen bij de stormram van Musk. Zodanig dat Trump & Musk zich genoodzaakt voelden om een interview te geven, uiteraard op Fox met Sean Hannity, om te pogen de gemoederen wat tot bedaren te brengen.
Gelukkig heeft Trump dat quasi-gelijktijdig gedaan met zijn stupiditeiten als hondje van Poetin, dus het effect van dat interview is deels te verwaarlozen:

https://www.theguardian.c...kraine-reagan-republicans

Als ik zo de reacties van oudere Republikeinen in dat artikel lees, heeft Trump er redelijk wat flink boos gemaakt. Alleen jammer dat een deel het niet uit.

Overigens is het ietwat storend om John Bolton, of all people, dingen te zien zeggen die redelijk klinken...

[ Voor 8% gewijzigd door Amphiebietje op 19-02-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Gelukkig heeft Trump dat quasi-gelijktijdig gedaan met zijn stupiditeiten als hondje van Poetin, dus het effect van dat interview is deels te verwaarlozen:

https://www.theguardian.c...kraine-reagan-republicans

Als ik zo de reacties van oudere Republikeinen in dat artikel lees, heeft Trump er redelijk wat flink boos gemaakt. Alleen jammer dat een deel het niet uit.

Overigens is het ietwat storend om John Bolton, of all people, dingen te zien zeggen die redelijk klinken...
Onder de streep zijn de Republikeinen Quislings. Harde uitspraak misschien, komt er wel op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Virtuozzo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:50:
[...]
Eenvoudiger gezegd: hij is een zetbaas die mag vreten, maar dat vreten moet de bazen en hun belangen dienen.
Interessant punt. Zo had ik het nog niet bekeken, dat die idiotie van wat er allemaal gebeurt een tool kan zijn. Je hebt het ook wel eens benoemd over Boris Johnson die als een compleet debiele clown de onderhandelingen met de EU steeds onderuit haalde. Toen zei je (als ik het goed heb begrepen) dat het allemaal een act is, tot het wilde haar van hem aan toe. In die hoek moet ik Trump en Musk dus ook zien?

Maar wat ik me nu afvraag, wat moet ik me voorstellen bij die 'bazen'? In welke richting moet ik dan denken? Als ik denk aan mensen die veel macht hebben dan denk ik juist aan een Musk aangezien die op papier de rijkste man ter wereld is. Maar ik neem aan dat deze mensen zich een stuk minder op de voorgrond stellen. Ik ben wel benieuwd wat voor mensen dat dan zijn als het niet mensen als Musk of politici als Trump zijn.. Groot industrielen? Directie van banken?

Edit: oh ik zie dat je er enkele posts hieronder ook al een beetje op ingaat ("er is geen Darth Sidious"). Sorry dit topic gaat sneller dan ik dacht. Maar ik heb er nog steeds geen concreet beeld van eigenlijk. Al is dat wellicht ook juist hun bedoeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Llopigat op 19-02-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:16
Fraggert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:34:
Dan is dit misschien een betere bron vwb dat "in contempt"-verhaal :

https://www.brennancenter...ation-defies-court-orders

@Verwijderd @marktweakt
Dank voor dat uitmuntende linkje. Erg gedetailleerd en het beantwoord alle vragen.

Trump zal moeten buigen voor een rechtelijke uitspraak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Amerikaanse president Donald Trump heeft woensdag hard uitgehaald naar president Volodymyr Zelensky. Hij noemde hem een ​​‘dictator zonder verkiezingen’. Trump reageert daarmee op de eerdere woorden van Zelensky. Die zei dat Trump in 'een val van desinformatie was gelopen'.

Volgens Trump heeft Zelensky ook 'vreselijk slecht werk verricht, waarbij miljoenen mensen onnodig zijn gestorven'. ,,Als dictator zonder verkiezingen kan Zelensky maar beter snel zijn, anders houdt hij geen land meer over”, schreef Trump op zijn sociale mediaplatform Truth Social.

De VS spreken momenteel met Rusland over een mogelijk einde van de oorlog die dat land voert tegen Oekraïne. ,,We onderhandelen met succes over een einde aan de oorlog met Rusland", aldus Trump. Oekraïne is vooralsnog door de twee partijen niet uitgenodigd voor de gesprekken.
AD Liveblog.

Misschien ben ik raar hoor, maar die doden komen volgens mij nog altijd op het conto van Rusland en Poetin. Je weet wel, dat land/die persoon waar Trump nogal aanhanger van is, en wiens belangen hij dient. En niet door Oekraïne.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
dawg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Nou ja, in feite is de rechtsstaat in de VS geen rechtsstaat meer sinds Trump de onderzoeken tegen hemzelf heeft laten seponeren. Of toen hij de terroristen van de capitoolbestorming gratie verleende. Take your pick.
Dat zijn wel bevoegdheden die een President heeft volgens het Amerikaanse staatsrecht.

Het was natuurlijk wel uiterst discutabel om een President zoveel macht te geven. Maar Trump handelde in overeenstemming met het staatsrecht en gebruikte gewoon de bevoegdheden die hij heeft.

Het negeren van een rechtelijke uitspraak is echter heel andere koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
marktweakt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:56:
Dat zijn wel bevoegdheden die een President heeft volgens het Amerikaanse staatsrecht.
Dat recht heeft de President pas recentelijk verworven. Tot voor kort gold de norm, en ook wel de eis, dat de President zich überhaupt niet bemoeit met het OM. Het Hooggerechtshof heeft besloten er echter geen probleem mee te hebben.

Dat is wel besloten door een hooggerechtshof die daar niet door toeval terecht is gekomen. Dus je moet je óók afvragen of je die factor moet meewegen in je oordeel over of een President het recht heeft zich te bemoeien met het vervolgingsbeleid.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Virtuozzo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:55:
Ok, ik ben er net via DM op gewezen dat de documentaire waar eerder naar verwezen werd wel weer online staat, dat is dus een serieuze aanrader.

American Capitalism – The Cult of Wealth

Drie delen, elk deel is ongeveer een uur, goed te doen aldus. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk als de boekentips doorspitten die hier voorbij komen, maar het is een functioneel zeer goede docu die juist uitermate handig is bij het door hier aanwezige beeldvorming t.a.v. VS prikken, voor net wat meer inzicht in de patronen die spelen.
Ha, ik wilde je ook DMen. Het nadeel is hier dat je als je wilt downloaden je in moet loggen met Google, en dat ze scammy popups hebben. Voordeel is dat ze Engelse .srt hebben, die ook kunt downloaden zonder popup. En nadeel (voor mij) is dat het in het Frans is. Deze staan trouwens ook op YouTube (ook Franse versie), dat je met yt-dlp of frontend kunt downloaden.

Adam Curtis spul staat netjes op Archive.org, dus ik hoop dat deze er ook op mag (ik zet ze er momenteel op want afhankelijk zijn van een vage site of Google vind ik nadelig), al is dat waarschijnlijk met zijn goedkeuring. Want toen ik bekend raakte met Curtis, toen was het al zo dat je zijn materiaal gewoon mocht delen. Dat moedigde hij zelfs aan. Toen stond het al op Archive.org, en het stond ook al direct op BitTorrent.

Zie ook deze blogpost met meer informatie over deze serie. Zo lijkt er een deel 3 te missen van de tijd 1946-1980. Ook blijken er drie varianten te zijn:
Please notice:

There is a French version with French titles

There is a German version with German titles

I have used the English version with English titles
Voor het gros van de mensen is originele taal plus goede focus plus subtitles prima te doen. Eventueel kun je subtitles ook vertalen. Ik ben op zoek naar de Duitse of Engelse versie. Mocht iemand die hebben, gaarne.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10
marktweakt schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Nee helemaal; een President heeft die bevoegdheden volgens een bepaalde interpretatie van het Amerikaanse staatsrecht.

The president’s new executive order would give him control over independent agencies, testing a once-fringe legal theory. Lawsuits are sure to follow.
The order appears to be designed to test a once-fringe legal theory, dubbed the unitary executive theory, which holds that the president has sole control over the entire executive branch. It also reflects the growing influence of Trump’s budget chief, Russell Vought, who has long been a proponent of the unitary executive theory.

Wikipedia: Unitary executive theory
It is "an expansive interpretation of presidential power that aims to centralize greater control over the government in the White House".[2] The theory often comes up in jurisprudential disagreements about the president's ability to remove employees within the executive branch; transparency and access to information; ...

Over transparantie en toegang tot informatie gesproken:

CNN Made FOIA Request About DOGE—Only to Learn FOIA Staff Was Fired

Musk touts DOGE transparency but downplays his own potential conflicts of interest

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
wildhagen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:54:
[...]

AD Liveblog.

Misschien ben ik raar hoor, maar die doden komen volgens mij nog altijd op het conto van Rusland en Poetin. Je weet wel, dat land/die persoon waar Trump nogal aanhanger van is, en wiens belangen hij dient. En niet door Oekraïne.
Compleet van het padje. Ik hoop dat Zelensky hem nog meer gaat zitten porren en gek maken, zodat ie helemaal uit zn panty gaat en iedereen, inclusief z’n aanhangers, ziet wat een gek hij is en niet anders kunnen dan hem te gaan “isoleren”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

Virtuozzo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:22:
Eigenlijk moeten we een manier vinden om niet te reageren, maar om autoritarisme tot reageren te dwingen. Als niet scheppend, niet-bouwend, niet-ordenend is het zo verdoemd om zich zelf op te vreten. Maar de afgelopen veertig jaar zijn wij reactief geweest. Dat patroon moet veranderen.
Duurde even, moest goed lezen. Helemaal mee eens, we moeten reactief veroordelend omdraaien naar actief niet reageren en de slang zichzelf laten opeten. Hoe actief kun je manipuleren zonder op te vallen?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
wildhagen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:54:
[...]

AD Liveblog.

Echt heel bizar, allemaal maar leugens. Hopelijk kan Europa meer en meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04
olafmol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Compleet van het padje. Ik hoop dat Zelensky hem nog meer gaat zitten porren en gek maken, zodat ie helemaal uit zn panty gaat en iedereen, inclusief z’n aanhangers, ziet wat een gek hij is en niet anders kunnen dan hem te gaan “isoleren”.
De Republikeinse partij is door en door verrot. Die gaan Trump nooit meer afvallen.

Te bizar voor woorden wat er allemaal gebeurt.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

olafmol schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Ik hoop dat Trump nog duidelijk gaat maken wat hij bedoelt met het dreigement dat Zelensky straks geen land meer heeft:
- Poetin mag Oekraïne nuken
- VS invasie/bombardementen/nukes

In het tweede geval moet Europa direct alle Amerikaanse bases in de regio blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
cheiron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:39:
[...]

De Republikeinse partij is door en door verrot. Die gaan Trump nooit meer afvallen.

Te bizar voor woorden wat er allemaal gebeurt.
Het zou goed zijn als alle Europese leiders (die niet in de zak van Putin zitten) Trump voortaan “communist”, “landverrader”, en “staatsvijand” noemen. Dat zijn woorden die de Amerikanen begrijpen. Words are important.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
We moeten samen vaststellen dat Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Maar, we moeten immidels ook vaststellen dat, wat we nu weten over Trump (en: eigenlijk al wisten) dat de verkiezingen er niet toe hebben gedaan. Als hij niet gewonnen had, dan was er Iets Gebeurd.

Waarschijnlijk was de machtsbasis van Trump dan wel smaller. Maar we houden ons voor de gek wanneer we denken dat een overwinning van Harris deze hele situatie had voorkomen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:51
Zelfs op /r/conservative gaan ze helemaal tekeer tegen Trump vanwege zijn dictator statement. Bijzonder, aangezien dat echt de MAGA stronghold is.

[ Voor 16% gewijzigd door DiscoNootje op 19-02-2025 19:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:24
DiscoNootje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:04:
Zelfs op /r/conservative gaan ze helemaal tekeer tegen Trump vanwege zijn dictator statement. Bijzonder, aangezien dat echt de MAGA stronghold is.
Op X ook onder de post van @realDonaldTrump, terwijl de trend normaal gesproken (zeker bij alles wat POTUS en DOGE/Musk post) anders is. Dat geeft wellicht nog een klein beetje hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:42

d0s

sssst

Dit begint nu toch wel langzaam een hele verkeerde kant op te gaan. Voor zover het nog niet eerder kon natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Helixes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:47:
We moeten samen vaststellen dat Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Maar, we moeten immidels ook vaststellen dat, wat we nu weten over Trump (en: eigenlijk al wisten) dat de verkiezingen er niet toe hebben gedaan. Als hij niet gewonnen had, dan was er Iets Gebeurd.

Waarschijnlijk was de machtsbasis van Trump dan wel smaller. Maar we houden ons voor de gek wanneer we denken dat een overwinning van Harris deze hele situatie had voorkomen.
Ehhh. Zeker was alles anders geweest als Harris was gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Genoeg reacties zoals dit ook:
There's nothing to understand. Trump is taking Russia's side and mischaracterizing how this conflict started and who the aggressors were. Personally it is hurting my support for this admin a bit.
Een klein beetje maar. Zelfs met zulke uitspraken van Trump staan ze nog volledig achter hem. Er moet enorm veel meer gebeuren willen ze het daar snappen. Genoeg Duitsers snapte het pas toen Berlijn in puin lag en ze concentratiekampen zagen met hun eigen ogen. Zo ook de gemiddelde Trump supporter. Een extreme uitspraak en ze vinden hem maar ietjes minder goed en zeker nog steeds helemaal prima. Het is maar een detail en ze zien het grote plaatje nog lang niet.

En dan hebben we het nog over r/conservative. Een plek waar mensen dus op Reddit zitten en van alles te zien krijgen. De MAGA's die alleen Fox News en NewsMax kijken zullen dit nooit te horen krijgen. Als Medicaid stopt en ze nergens meer heen kunnen qua gezondheidszorg dan is het vast nog steeds de schuld van Biden of anders Obama nog wel. Er moeten extreme dingen gebeuren die hun persoonlijk raken, voordat de gemiddelde MAGA het misschien ooit eens gaat snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Cheezborger schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Op X ook onder de post van @realDonaldTrump, terwijl de trend normaal gesproken (zeker bij alles wat POTUS en DOGE/Musk post) anders is. Dat geeft wellicht nog een klein beetje hoop.
Op het Guardian liveblog wordt genoemd dat Republikeinse staten niet blij zijn met hoe DOGE de federale instituten sloopt, met opmerkingen over de gang van zaken die quasi-sociaal aandoen ("de werkers zijn werkelijk afschuwelijk behandeld en dat gaat consequenties hebben voor de rest van hun leven").

Nu zit DOGE ook te wroeten aan de IRS. Laten veel Amerikanen binnenkort hun tax return verwachten; mogelijk gaat Musk die proberen te blokkeren. Dan gaan ze echt stront aan de knikker krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Amphiebietje op 19-02-2025 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 18:49
Jerie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:25:
Voor het gros van de mensen is originele taal plus goede focus plus subtitles prima te doen. Eventueel kun je subtitles ook vertalen. Ik ben op zoek naar de Duitse of Engelse versie. Mocht iemand die hebben, gaarne.
offtopic:
Mann muss nur bissel weiter suchen weil selbstverständlich gibt's 'ne Deutsche version, Arte is eben Deutsch / Französisch. Teil eins gebe ich dich, die zwei nächste episoden sind damit leicht zu finden. :P

YouTube: Kapitalismus made in USA Reichtum als Kult 1/3 ARTE

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:50
Technoloog Ben van der Burg die nu bij Jinek zit te verkondigen achter het afbraakbeleid van Musk te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36
P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:30:
Technoloog Ben van der Burg die nu bij Jinek zit te verkondigen achter het afbraakbeleid van Musk te staan.
Dus de vraag om te stellen is: wie heeft geregeld dat hij daar kan aanschuiven en deze boodschap mag verspreiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
De suggestie dat Trump en achterban het allemaal te doen is om die Nobelprijs voor de Vrede, kunnen we nu trouwens wel definitief afstrepen, lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Die zakt ff flink door het ijs (sic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Wilke schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Dus de vraag om te stellen is: wie heeft geregeld dat hij daar kan aanschuiven en deze boodschap mag verspreiden?
Ze zullen wel iets van een semi-rechts geluid erbij willen hebben, om niet partijdig te lijken.

Het is ook algemeen bekend dat die Van der Burg een enorme fan is van Musk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Helixes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:10:
[...]

Dat recht heeft de President pas recentelijk verworven. Tot voor kort gold de norm, en ook wel de eis, dat de President zich überhaupt niet bemoeit met het OM. Het Hooggerechtshof heeft besloten er echter geen probleem mee te hebben.

Dat is wel besloten door een hooggerechtshof die daar niet door toeval terecht is gekomen. Dus je moet je óók afvragen of je die factor moet meewegen in je oordeel over of een President het recht heeft zich te bemoeien met het vervolgingsbeleid.
Welke norm? Welke eis en van wie?
Normen en eisen die niet in het staatsrecht zijn vastgelegd zijn niet bestaand in dat bestel.

Daarnaast is het natuurlijk uiterst merkwaardig dat een President nieuwe rechters in het Hooggerechtshof kan benoemen. Gaat namelijk direct in tegen de trias politica. Net zoals het verlenen van gratie door een President. Maar als ze er dan zitten dan kunnen ze dit soort rulings doen. En die zijn dan gewoon rechtsgeldig.

De VS wordt nu slachtoffer van z'n weinig robuuste staatsrecht m.b.t. misbruik van macht door een President.

Dat er dan iemand als Trump komt die daar dan ook daadwerkelijk gebruik van gaat maken was natuurlijk al lang te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:05
Ken hem niet, maar van wat ik over hem kan vinden krijg ik toch een beetje charlatan vibes op tech-gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
vickypollard schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Ken hem niet, maar van wat ik over hem kan vinden krijg ik toch een beetje charlatan vibes op tech-gebied.
Zit ook vaak onzin te verkondigen bij Vandaag Inside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Lekker framen dit, dat is niet wat zei, hij gaf aan dat los van het menselijk leed het soms goed is om vanaf 0 op te bouwen om bureaucratie tegen te gaan.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
De mod van dat subforum (theboss2461) is geflipte conservative die alles gelooft wat Trump uitspuugt. Hij is alweer druk aan het vegen in de kritische reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:56:
[...]

De mod van dat subforum (theboss2461) is geflipte conservative die alles gelooft wat Trump uitspuugt. Hij is alweer druk aan het vegen in de kritische reacties.
Iemand al /r/realconservative opgezet? :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10
Voortgang vd implementatie van Project 2025 door Trump II:

https://www.project2025.observer/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h9wPtebcTjzgj0c7OpxCTUZC7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aYzw8wZnHsQHVxrOjcwMrcWz.png?f=fotoalbum_large

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Ze zullen wel iets van een semi-rechts geluid erbij willen hebben, om niet partijdig te lijken.

Nou, hier vind ik hem geen fan:

Opinie | Musk begrijpt Twitter niet
Op het digitale dorpsplein van Musk wordt het met regels, zoals de DSA, al ondoenlijk grip te houden op het ontsporen van menselijk wangedrag. Kun je nagaan als Musk de regels wil laten varen. Ben voorziet chaos.
Wat dat laatste heeft Ben gelijk gekregen. Echter ging het Musk niet om de regels te laten varen, hij introduceerde allerlei eigen biases. Shadowbans op Fediverse links, OSINT op publieke data Musk vliegtuig werd verboden, noem maar op.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Dit zijn radicaal rechtse propaganda talking points.

Er zijn zat mensen op rechts te vinden die genuanceerd zijn. Dat kan gewoon bij centrumrechts. Die zitten bij Volt, D66, NSC, CDA, VVD (in die volgorde ;)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
hamsteg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:55:
[...]
Lekker framen dit, dat is niet wat zei, hij gaf aan dat los van het menselijk leed het soms goed is om vanaf 0 op te bouwen om bureaucratie tegen te gaan.
Ik hoorde Van der Burg anders geen veroordeling van dat beleid uitspreken. Als je een beetje Googelt zie je al snel dat deze meneer best wel een fan is van het medogenloze Musk-beleid.
Zijn andere bedrijven, Tesla en SpaceX, leidt Musk bij tijd en wijle ook als een sekteleider, zegt Van der Burg. "Bij SpaceX huurde hij de 100 slimste mensen van de wereld in, die raketten konden bouwen. Ze moesten werken van 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds en ook op zaterdag. En ze deden het allemaal. Na een half jaar zei hij: we moeten eigenlijk op een atol wonen in de Stille oceaan en ze gingen allemaal… Hij krijgt het dus voor elkaar dat mensen zo hard voor hem werken en dan bereik je dus wel wat…"

Zelf zou Van der Burg er best willen werken. "Het lijkt me heel erg gaaf en goed als je drie of vier jaar in zo’n sekte, in complete gekte, werkt. Dan leer je of je dat wilt of niet", zegt hij.

Bron: NPO Radio 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Ik hoorde Van der Burg anders geen veroordeling van dat beleid uitspreken. Als je een beetje Googelt zie je al snel dat deze meneer best wel een fan is van het medogenloze Musk-beleid.

[...]
Is niet mijn definitie van fan (ik bedoel: hij heeft het over sektes). Bij fans kan Musk het niet slecht doen.

Overigens is het helemaal niet eenvoudig een sekte te verlaten. Zie het boek Bad Blood over Theranos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Jerie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Dit zijn radicaal rechtse propaganda talking points.
Het is algemeen bekend dat er aan de talkshow tafels van Jinek, Bar Laat en Renze alleen links geörienteerde gasten zitten. Soms zit er dan een gematigde rechtse spreker tussen, zoals bv. Joost Eerdmans, maar meestal zijn het toch vooral mensen die het allemaal met elkaar eens zijn, en het moet vooral gezellig blijven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 20:06
P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Het is algemeen bekend dat er aan de talkshow tafels van Jinek, Bar Laat en Renze alleen links geörienteerde gasten zitten. Soms zit er dan een gematigde rechtse spreker tussen, zoals bv. Joost Eerdmans, maar meestal zijn het toch vooral mensen die het allemaal met elkaar eens zijn, en het moet vooral gezellig blijven.
Wat een onzin. Ook talkshows vallen massaal voor de rechts radicale frames, wie er ook zit. Sowieso is er niks gematigd aan Eerdmans. Die zat nog bij Baudet te slijmen toen iedereen al kon zien wat voor een fascist het was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:15:
[...]

[...]
Nu over een andere boeg om alsnog het gelijk te halen? Als je niet tegen bent je dus voor? Omdat Musk techniek is, staat Van der Burg op dezelfde hoogte en is hij net zo erg als Musk? Dan ben ik dat ook, ik heb ook respect voor hoe Musk Tesla in de markt heeft gezet, ben ik dus nu ook Republikeins aanhanger? (Deze vraag is retorisch, nee dus). Dit soort uitingen daar worden in bepaalde regimes zomaar onschuldige mensen om vermoord. Populistisch framing, net zo fout als het gedrag van de andere kant.

Ik ken Van der Bug verder niet, weet dat hij enthousiast is van techniek en in het verlengde van dat, snap ik zijn uitspraak dat vanaf 0 opbouwen soms veel beter is. Te vaak wordt er in de techniek voortgebouwd op het bestaande zodat er uiteindelijk een bloemkool ramp ontstaat. Het is een manier om van de lasten vanuit het verleden af te komen, oude techniek of bureaucratie, maar hij plaatste daar allereerst een kanttekening bij over menselijk leed.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:12
hamsteg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:55:
[...]
Het is een totaal misplaatste opmerking tegen het licht van de politieke zuivering en de afbraak van instituties die momenteel plaatsvindt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
hamsteg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:45:
[...]
Nu over een andere boeg om alsnog het gelijk te halen? Als je niet tegen bent je dus voor? Omdat Musk techniek is, staat Van der Burg op dezelfde hoogte en is hij net zo erg als Musk? Dan ben ik dat ook, ik heb ook respect voor hoe Musk Tesla in de markt heeft gezet, ben ik dus nu ook Republikeins aanhanger? (Deze vraag is retorisch, nee dus). Dit soort uitingen daar worden in bepaalde regimes zomaar onschuldige mensen om vermoord. Populistisch framing, net zo fout als het gedrag van de andere kant.

Ik ken Van der Bug verder niet, weet dat hij enthousiast is van techniek en in het verlengde van dat, snap ik zijn uitspraak dat vanaf 0 opbouwen soms veel beter is. Te vaak wordt er in de techniek voortgebouwd op het bestaande zodat er uiteindelijk een bloemkool ramp ontstaat. Het is een manier om van de lasten vanuit het verleden af te komen, oude techniek of bureaucratie, maar hij plaatste daar allereerst een kanttekening bij over menselijk leed.
Lekker framen dit. Dat zei ik helemaal niet. Alleen dat de man aanwijsbaar een Musk-fan is en schijnbaar geen moeite heeft met diens manier van werken, ondanks dat dit nu leidt tot massa-ontslagen. Reddit staat vol met verhalen van mensen die door dit beleid recentelijk met een slap smoesje zijn ontslagen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-e-n
hamsteg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:45:
[...]

en in het verlengde van dat, snap ik zijn uitspraak dat vanaf 0 opbouwen soms veel beter is.
Het gaat hier nu echter niet om techniek maar om een overheid. Het gaat niet om opbouwen maar om afbreken. En het gaat niet om een goedbedoelde efficiëntieslag van een CEO maar om een fascistische coup.

Dus als Vd Burg niet voor fascistenvriendje wil worden aangezien moet hij zich de volgende keer wat beter verdiepen voordat hij zogenaamd "genuanceerd" wat de wereld inslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

P-Rock schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Lekker framen dit. Dat zei ik helemaal niet. Alleen dat de man aanwijsbaar een Musk-fan is en schijnbaar geen moeite heeft met diens manier van werken, ondanks dat dit nu leidt tot massa-ontslagen. Reddit staat vol met verhalen van mensen die door dit beleid recentelijk met een slap smoesje zijn ontslagen.
Simpel dus, bewijs dat hij Musk-fan en zijn politieke ideeën aanhangt en niet iemand waar hij waardering voor heeft vanuit technisch oogpunt.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Jinek is centrumrechts. Als centrumlinks regeert, dan komen er nog wel 'ns PvdA'ers bij zo'n talkshow. Als een MvR bij zo'n show is (wandelende encyclopedie B)) dan heb je centrumlinks die de teloorgang van de Amerikaanse democratie niet wenst in te zien. Want er zijn nog voldoende checks & balances. Uitstekende historicus, barslechte waarzegger. Ik wil nog steeds mijn geld terug m.b.t. 24/2/2022.

Er is een framing dat alles bij NPO links is, dat het een of ander propagandamachine voor links is. Dat is bullshit. Er is een omroep die wel centrumlinks/links is: BNNVARA. Vroeger had je ook nog LLink of hoe je dat ook schreef. VPRO is ook redelijk links, maar toch wel een andere zuil dan BNNVARA.

De Christelijke omroepen kunnen soms best goede content hebben maar zijn net als CDA niet links te noemen. Dat deel is vakkundig vernietigd door Lubbers en Balkenende.

Op Geenstijl lopen ze zeker en vast, vast en zeker te zagen dat T.net links is. Is ook zo... vanuit hun PoV!

Ik heb mezelf in verleden in extreemlinkse kringen begeven ('tijdje' geleden); daar was PvdA rechts want gevestigde orde. Enige waar ze nog een beetje vertrouwen in hadden destijds, was SP, en in mindere mate GL. Op zich logisch. Amsterdam was PvdA bolwerk, en toch krakers ontruimen.

In VS zie je hetzelfde. De linkse media is alles aan de linkerkant van Fox (aldus radicaalrechts). Maar Fox is al sinds jaar en dag een GOP propagandakanaal, en dat kun je van MSNBC, CNN, NPR, Politico, WaPo niet als zodanig zeggen. Fox is entertainment, net zoals De Telegraaf, Geenstijl, PowNed en die andere pulp. Het heeft allemaal weinig met nieuwsgaring of journalistiek te maken, maar met sado-populisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
D-e-n schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Het gaat hier nu echter niet om techniek maar om een overheid. Het gaat niet om opbouwen maar om afbreken. En het gaat niet om een goedbedoelde efficiëntieslag van een CEO maar om een fascistische coup.

Dus als Vd Burg niet voor fascistenvriendje wil worden aangezien moet hij zich de volgende keer wat beter verdiepen voordat hij zogenaamd "genuanceerd" wat de wereld inslingert.
Dit. Bovendien zijn de politiek en techniek van Musk op dit moment nauw met elkaar verweven. Dus als Van der Burg dan bewondering voor die werkwijze uitspreekt en notabene in het gesprek aangeeft te weten van de massa-ontslagen, dan lijkt het inderdaad net alsof hij het beleid zit goed te praten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
[...]

Onzin van de bovenste plank. Een paar voorbeelden:
  • Jinek had laatst nog Coenradie aan tafel van de PVV.
  • De BBB woonde in talkshows ten tijde van de boerenprotesten en zit er nog steeds veel te vaak.
  • Voor het asieldebat heeft de BBB ook een persoon die regelmatig aansluit met een rabiaat rechts standpunt.
  • Als het Yesilgoz ook maar enigszins uitkomt sluit ze ook gewoon aan.
  • VVD mastodonten zijn niet weg te slaan uit talkshows. Ed Nijpels alweer meerdere keren voorbij zien komen afgelopen weken.
  • Halbe Zijlstra is vaste gast (hoewel geen mastodont maar dat ter zijde :+ ).
  • Baudet zat ook altijd overal voordat hij compleet wappie werd. Wie herinnert zich nog het debat tussen Baudet en Rutte. .
Denk dat je vooral Wilders mist maar daar moet je vooral Wilders zelf op aanspreken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Trump op Truth Social: "CONGESTION PRICING IS DEAD. Manhattan, and all of New York, is SAVED. LONG LIVE THE KING!"

Het account van het Witte Huis plaatste dezelfde tekst met een foto van Trump met een kroon op z'n hoofd.

Ja maar, de Amerikaanse President is alleen maar als een puber aan het trollen en meent hier helemaal niets van. Toch? :/

20 januari was amper een maand geleden. Eens kijken waar we over 3, 6, 12 maanden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:01
user109731 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:01:
Trump op Truth Social: "CONGESTION PRICING IS DEAD. Manhattan, and all of New York, is SAVED. LONG LIVE THE KING!"

Het account van het Witte Huis plaatste dezelfde tekst met een foto van Trump met een kroon op z'n hoofd.

Ja maar, de Amerikaanse President is alleen maar als een puber aan het trollen en meent hier helemaal niets van. Toch? :/

20 januari was amper een maand geleden. Eens kijken waar we over 3, 6, 12 maanden zitten.
En een koning moet niet herkozen worden en blijft tot hij sterft (of op pensioen gaat) en wordt dan opgevolgd door zijn zoon/dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19

Dennis1812

Amateur prutser

De USA in een monarchie veranderen lijkt mij meer werk dan een dictatuur uitroepen en gewoonweg blijven zitten.

En als hij zichzelf koning maakt heb je nog altijd hoflakei Musk die nog een rol moet krijgen. 2 koningen is wat ingewikkeld? En ik twijfel of Musk akkoord gaat met alleen lakei spelen voor meneer bad hair day vertroebelen met een kroon.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Halen ze de Navo norm nog wel met 40% korting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hamsteg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:12:
[...]
Simpel dus, bewijs dat hij Musk-fan en zijn politieke ideeën aanhangt en niet iemand waar hij waardering voor heeft vanuit technisch oogpunt.
Ik haak hier even op in want hier zit iets wat we al heel lang niet echt meer meegemaakt hebben, maar wat wel een reëel fenomeen is - lang, want de laatste keer dat zoiets een factor was, dat was de vorige eeuw, tijdens het Interbellum, en wat later, in de jaren '50.

Even los van dat onderwerp van technisch oogpunt, de loopbaan van Musk en de kring van technologie daarbij is nog wel een verkenning die gemaakt mag worden tegenwoordig (de functie van faciliteren en de rol van mythos), we lopen tegenwoordig vaak tegen een valstrik aan bij dit soort zaken.

Het is eigenlijk niet relevant meer of iemand nu wel of niet op de hand is van zus of zo.

Dat is misschien een ietwat vreemde uitspraak, maar het wringt hier bij hoe onze perceptie en onze signaalmechanismen werken. Dit komen we ook wel eens tegen hier op het forum. Bij het observeren van propageren van specifiek narratief is het voor veel mensen voor de hand liggend om de persoon an sich aldus in de doos van te zetten. Dat hoeft niet het geval te zijn. Het komt ook voor dat mensen die valstrik vermijden, want het kan zo zijn, maar het hoeft niet zo te zijn, maar vanuit associatie bij de persoon in kwestie resulteert dat weer bij anderen in een soort reflex van verdediging.

Allemaal heel menselijk, maar, dit is een tijd van wat we noopolitik noemen. Welk verhaal wint, en daarbij moet opgemerkt worden dat dit voornamelijk een kwestie is van welk narratief gepropageerd wordt. Dit soort technieken liggen aan de basis van de tegenwoordige cyclus van autoritarisme, die technieken maken in de basis misbruik van de normale functies en werking van onze signaalmechanismen, zoals media, en hoe onze hersenen werken voor identificatie en patroonherkenning.

Het gevaar hier zit hem in iets wat eigenlijk te simpel is, dusdanig dat we ons moeilijk voor kunnen stellen dat het een issue is. Dat wat herhaalt wordt vanuit bron waar associatie bij is, heeft disproportioneel effect op vorming van onze perceptie - en ons gedrag.

Als soort zijn we verhalenvertellers en consumenten, het haakt direct in op onze groepsdynamica, het vermogen tot vormen van stammen en zeer grote stammen, geloofsgedrag en identiteit.

Daar wordt misbruik van gemaakt, en dat is een zeer serieus probleem. Maar, al dusdanig lang dat we vaak niet doorhebben, of zelfs maar kijken, naar waar dit of dat narratief of talking point vandaan komt. Of zelfs maar welk effect het ressorteert.

Laagdrempelig zit hier best vaak een factor van wat we Elite Capture noemen. Meestal niet eens een bewust proces of toepassing, maar een evolutie van wat we kennen als "waar je mee omgaat, etc.".

Wat ook kan spelen is iets wat raakt aan hoe onze omstandigheden veranderd zijn onder invloed van gradueel internaliseren van narratieven. De VS zijn hier een goed voorbeeld en punt van studie bij. Veel van wat tegenwoordig volstrekt toxisch maar normaal is, was dertig jaar geleden iets wat maatschappelijjk als disfunctie gezien werd. Maar, genormaliseerd puur vanuit repetitie.

Denk bijvoorbeeld aan de enorme opbouw en impact door het simpele landschap van Talk Radio, denk aan de rol van policy institutes in de kringen van denk tanks. Als we verder kijken, bijvoorbeeld op niveaus van groepsdynamica, dan komen we hier helaas uit bij hoe predisposities van autoritarisme en sociopathie in de VS systemisch geïntegreerd zijn geworden.

De afgelopen twintig jaar is dit issue enorm gegroeid. Het draagt ook heel erg bij aan processen van polarisatie. Grotendeels onbedoeld en onbewust, maar het is een factor.

De echte complicatie zit hem er niet in wat oorzaak zus of zo is, daar zit al complexiteit, maar in hoe dit soort verstoringen kunnen werken als netwerkfenomenen. We staan daar als samenleving niet bij stil.

Het heeft nut om bij actoren altijd ook even te kijken of er sprake is van amplificatie / versterking, en wat de frames / effecten van gepropageerd narratief zijn. Dat is veel meer relevant dan het vraagstuk of zoiets bewust, of zelfs maar of de persoon in kwestie ideologie of overtuigingen deelt.

Dat is best wel schakelen voor onze tegenwoordige samenleving. Het is weer iets wat in het verlengde ligt van die oefening van uitwerken of iets conform, of non-conform is, in consequenties dan wel effecten.

Mijn ervaring bij dit soort discussies en gesprekken is dat vrijwel altijd de actoren zelf zich niet bewust zijn van het hele issue. Men komt vanuit een eigen hoek, men komt vanuit een eigen kring, vanuit een eigen opbouw - het idee dat daar sprake kan zijn van stimuli of narratieven die toxiciteit faciliteren of normaliseren, dat is iets waar we veertig plus jaar lang niet meer over nagedacht hebben.

An sich is het vaak wel prima mogelijk om uit te werken of er wel sprake is van bewustzijn / intentie. Of dit nu is vanuit geactiveerde predisposities, commerciele condities, wat dan ook. Het pad van mensen is net als het netwerk van mensen een heel goede indicator daarbij.

De crux is eigenlijk dat we als samenleving wat vaker stil mogen staan bij wat al de ronde doet, laat ik het zo zeggen (waar ligt het effect, waar zit de bron e.d.), bij de pijnlijke realiteit dat ons gedrag de hefboom is voor autoritarisme, en dat we moeten leren onderscheid te maken tussen verhaal en narratief.

Een flinke uitdaging daarbij zit hem in hoe wij als normale mensen associëren bij persoon, perspectief en onderwerp. Je zou kunnen zeggen dat we iets van onszelf investeren en verbinden in en met dat waar we zelf resonantie bij hebben. Een uitdaging die daar hand in hand mee gaat, zit hem in hoe we te weinig tijd / ruimte nemen voor uitwerken of er sprake is van bewustzijn dan wel afwezigheid daarvan bij propageren / faciliteren / normaliseren.

We hebben hier gewoon ontzettend lang niet meer stil bij hoeven te staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:42:
Halen ze de Navo norm nog wel met 40% korting?
60% van 3,5 is 2,1. Maar wat maakt het uit? Trump zit in de pocket van Putin. Dat maakt dat NAVO dood is. Tot Trump wordt vervangen. Dat gaat lang duren, vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
hamsteg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Duurde even, moest goed lezen. Helemaal mee eens, we moeten reactief veroordelend omdraaien naar actief niet reageren en de slang zichzelf laten opeten. Hoe actief kun je manipuleren zonder op te vallen?
Heh, dat is een uiterst goede vraag. Maar het is er een waar wij bij onze ordening van gewend zijn dat het er een is voor domeinen van Inlichtingen, en niet de zogenaamde reguliere samenleving en haar componenten. Daar hebben we flink steken laten vallen, want die domeinen zijn de afgelopen jaren in functie best beperkt geworden (war on terror is een enorme factor geweest, technologie is ook een enorme factor). Dit staat los van expertise en professionaliteit, het is veel meer een onderwerp van hoe we als samenleving niet meer de stimuli kregen vanuit aanwezige conflictdynamiek om daar omgang mee te hebben.

De crux hier volgt effectief uit het besef van wat de arena is: ons gedrag.

Het is geen kwestie van wel of niet opvallen. Het is een kwestie van uitdragen, propageren, normaliseren en signaleren van wat non-conform (en erger) is.

Zoals ik al zei, de centrale spil is collectieve perceptie. Geloven we in iets, dan is het onze realiteit. Verliezen we het geloof daar in, dan volgt ruimte voor anderen om ons hun realiteit op te leggen.

Enfin, dat is eigenlijk de thuiswedstrijd. De actoren van autoritarisme hebben geen thuis - het is een transnationale dynamiek. Zolang als wij hier niet meegaan in hun theater houden we de ruimte en het vermogen om in te kunnen blijven zetten op onze sterktepunten.

En die zijn opmerkelijk goed geschikt voor juist de complexiteit van processen en dynamica die dan daarbij op tafel komen. Politiek, beleid en bestuur volgen op collectieve perceptie, en dan worden kaders daarbij vanzelf ingevuld en uitgewerkt.

Het meest frustrerende voor actoren en entiteiten van autoritarisme zit hem altijd bij slachtoffers die hun spel niet spelen, maar bovenal die opzij stappen van hun toepassingen, en zich aan conforme realiteit houden. Het drijft hen tot waanzin. Logisch ook, zij zijn volledig afhankelijk van vermogen om misbruik van ons te maken.

Het moeilijke van de uitdaging zit hem in onze leercurve bij hoe dat soort processen van perceptie echt werken, hoe kwetsbaar we zijn, en hoe ontzettend veel macht de burger eigenlijk heeft daarbij - uitdragen als consistent proces wordt heel serieus onderschat. Elke burger is een kring van synergistisch effect, laat ik het zo zeggen.

Naast de thuiswedstrijd is er ook het engageren, de toepassingen van geopolitiek, economie, inlichtingen en zo voorts. Dat kunnen we best. Zolang als thuis maar het bewustzijn en het geloof er maar is. We hebben een enorme kennisbasis, we hebben enorme middelen, we hebben het vermogen om balans te scheppen bij toewijzing daarvan.

Maar de basis is en blijft de thuiswedstrijd. Dat is het fundament waarop het hele huis staat. Zonder dat is er geen toepassing mogelijk die reëel functioneel is.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:23
user109731 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:01:

Deze is ook op het Instagram-account van het witte huis beland.
"Koning Trump" gaat overigens ook in tegen de grondwet:
Clause 8 Titles of Nobility and Foreign Emoluments

No Title of Nobility shall be granted by the United States: And no Person holding any Office of Profit or Trust under them, shall, without the Consent of the Congress, accept of any present, Emolument, Office, or Title, of any kind whatever, from any King, Prince, or foreign State.
Artikel 1, sectie 9
https://constitution.cong...owse/article-1/section-9/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

De eerste van velen waar het supreme court zich over mag gaan buigen?
An appeals court will not allow the Trump administration to end birthright citizenship for certain children of immigrants, in a ruling that could propel the issue to the Supreme Court.

The 9th US Circuit Court of Appeals on Wednesday declined an emergency Justice Department request that it lift the hold a Seattle judge had placed blocking implementation of President Donald Trump’s executive order, after concluding the order ran afoul of the Constitution.
Bron: https://edition.cnn.com/2...als-court-says/index.html

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nooit gedacht dat ik het nog eens met Pence eens zou zijn maar hij is hier iig wel spot on:
De Amerikaanse oud-vicepresident Mike Pence haalde woensdag fel uit naar zijn voormalige baas, president Donald Trump, vanwege diens opmerkingen over de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. ‘De weg naar vrede moet gebouwd worden op de waarheid', aldus Pence.

Trump suggereerde ten onrechte dat Oekraïne het conflict was begonnen. ,,Als Oekraïne aan de onderhandelingstafel had willen zitten, hadden ze op elk moment in de afgelopen drie jaar vredesgesprekken kunnen beginnen”, stelde de Amerikaanse president.

Tijdens een persconferentie op zijn landgoed Mar-a-Lago in Florida voegde hij eraan toe: ,,Vandaag hoorde ik: ‘Oh, we zijn niet uitgenodigd!’ Nou, jullie zijn er al drie jaar bij betrokken. Jullie hadden er drie jaar geleden een einde aan moeten maken. Jullie hadden deze oorlog nooit moeten beginnen.”

Maar Rusland annexeerde delen van Oekraïne in 2014 en lanceerde een militaire invasie tegen het buurland in 2022.

Pence reageerde via X op de uitlatingen van Trump: ‘Meneer de president, Oekraïne is deze oorlog niet ‘begonnen’. Rusland lanceerde een ongeprovoceerde en wrede invasie die honderdduizenden levens eiste. De weg naar vrede moet gebouwd worden op de waarheid.’
Bron: https://www.bndestem.nl/b...g-niet-begonnen~af975e50/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:24
Berny Sanders zijn reactie op de gebeurtenissen van gisteren:

Hij is meer zichtbaar dan wie dan ook aan de kant van de Democraten (hij is zelf geen Democraat, maar een "independent")

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

skimine schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 03:06:
[...]

Deze is ook op het Instagram-account van het witte huis beland.
"Koning Trump" gaat overigens ook in tegen de grondwet:

[...]

Artikel 1, sectie 9
https://constitution.cong...owse/article-1/section-9/
"Koning" Trump heeft ook een hoop negatieve reacties opgeleverd:

https://www.theguardian.c...acklash-social-media-king

...waarmee Trump's doel is bereikt: Het gaat nu over "Koning" Trump en niet meer zijn opmerkingen/Poetin's mening over Oekraïne.
Eigenlijk zouden de titels moeten zijn:

"Trump kroont zichzelf tot 'Koning' in poging af te leiden van desinformatie Oekraïne".

• ph4ge
  • Laatst online: 20:14
duvekot schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:09:

[YouTube: A Sad Moment in American History]

Hij is meer zichtbaar dan wie dan ook aan de kant van de Democraten (hij is zelf geen Democraat, maar een "independent")
Net als de rest van de democraten heeft Sanders de grote fout gemaakt geen opvolgers klaar te stomen. Leuk dat hij persoonlijk nog wat aandacht weet te vinden, maar hij is te oud om nog een grote rol te spelen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52
Amphiebietje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:11:
[...]

...waarmee Trump's doel is bereikt: Het gaat nu over "Koning" Trump en niet meer zijn opmerkingen/Poetin's mening over Oekraïne.

"Trump kroont zichzelf tot 'Koning' in poging af te leiden van desinformatie Oekraïne".
Gewoon heel veel spuien, er blijft uiteindelijk iets hangen maar niet alles. De tactiek die nu écht veel wordt toegepast waardoor hij veel dingen ook 'stiekem' kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Ja en nee, want dan ben je aan het happen. De titel zou beter "Trump toont zich een troll" kunnen zijn.

Volgens de MAGA'ers is het simpelweg trollen. Nou, goed, laten we dat even aannemen.

Welke eed heeft hij ook alweer afgelegd om de president voor de Verenigde Staten te zijn?

Beter nog: dan hoeft het ook niet meer iedere keer in het nieuws te komen want we weten inmiddels dat hij een troll is (past overigens goed bij die orcs) en dan kan de aandacht weer terug naar het echte onderwerp: hij probeert Oekraïne én Europa te destabiliseren.

Dat zit wel Schnorr.

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:21

Ik wou deze ook net delen. Helder verhaal vwb de vele leugens van Trump aangaande Rusland en Oekraïne.

Vreemd genoeg weinig over alle fratsen die Trump binnen eigen grenzen uithaalt.

Desondanks goed om te zien, ik hoop dat deze boodschap een groot publiek bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het is overigens weer goed te merken dat Trump uitglijders aan het maken is en daardoor weer absurde claims maakt om het vorige schandaal te camoufleren. Zijn vorige presidentschap was precies zo.

Ik merk zelf dat ik weer begin af te haken. Het gaat nergens meer over en tegelijkertijd breekt die de hele boel af. Sneu

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:04
Miki schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:29:
Het is overigens weer goed te merken dat Trump uitglijders aan het maken is en daardoor weer absurde claims maakt om het vorige schandaal te camoufleren. Zijn vorige presidentschap was precies zo.

Ik merk zelf dat ik weer begin af te haken. Het gaat nergens meer over en tegelijkertijd breekt die de hele boel af. Sneu
Dit is inderdaad een grote zwakte van Trump; zodra hij ergens op wordt aangesproken, heeft hij maar een antwoord en dat is er nog een schep bovenop doen.

Dat is nu het geval met Oekraïne; hij verkloot de onderhandeling door meteen volledig met Rusland mee te gaan, krijgt push back en gaat nu een stap verder door Zelensky aan te pakken en Oekraïne de schuld te geven.

Zelfde met Gaza en het belachelijke idee om het in VS handen te krijgen. Netanyahu was gewoon zichtbaar verrast toen hij die uitspraken deed.

Trump is gewoon compleet geil op aandacht, hij moet altijd het hoogste en laatste woord hebben als een klein pubertje. Maar goed, voor de MAGA kleuters is ie dan nog steeds de grote man. Mensen als Netanyahu en Poetin weten precies hoe ze zo'n idioot moeten bespelen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Morrar schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Dit is inderdaad een grote zwakte van Trump; zodra hij ergens op wordt aangesproken, heeft hij maar een antwoord en dat is er nog een schep bovenop doen.

Dat is nu het geval met Oekraïne; hij verkloot de onderhandeling door meteen volledig met Rusland mee te gaan, krijgt push back en gaat nu een stap verder door Zelensky aan te pakken en Oekraïne de schuld te geven.

Zelfde met Gaza en het belachelijke idee om het in VS handen te krijgen. Netanyahu was gewoon zichtbaar verrast toen hij die uitspraken deed.

Trump is gewoon compleet geil op aandacht, hij moet altijd het hoogste en laatste woord hebben als een klein pubertje. Maar goed, voor de MAGA kleuters is ie dan nog steeds de grote man. Mensen als Netanyahu en Poetin weten precies hoe ze zo'n idioot moeten bespelen.
Als je nog één niveau verder uitzoomt kun je een patroon herkennen.
Eerste week ging het over Groenland en Denemarken, vervolgens naar Canada en Mexico. Toen Gaza en Israël, vervolgens Oekraïne en Zelensky en we zijn nu aanbeland bij Koning Trump en zijn beslissingsbevoegdheid. Als er voldoende push back komt gaan we weer door naar de volgende absurditeit. Trust me gaat gebeuren.

Je hoort namelijk helemaal niets meer over Groenland en Denemarken. Canada en Mexico worden ook niet meer prominent genoemd in tweets en meer. Het plan om vastgoed in Gaza neer te zetten, verstomd. Het is zo doorzichtig als wat.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Morrar schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Rutte ook, wie weet kan macron ook wat. De man is zo beinvloedbaar als wat en zijn harde achterban gaat daarin mee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hij zegt precies wat er gezegd moet worden. In die zin prima.
Maar wat is het bereik? En wie gelooft hem?

Een groot deel van de Amerikaanse samenleving krijgt amper iets mee. En als ze wel wat meekrijgen, vaak alleen in de mediafuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:47

Zewatanejo

Fine Thanks!

Robsta86 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Ik wou deze ook net delen. Helder verhaal vwb de vele leugens van Trump aangaande Rusland en Oekraïne.

Vreemd genoeg weinig over alle fratsen die Trump binnen eigen grenzen uithaalt.

Desondanks goed om te zien, ik hoop dat deze boodschap een groot publiek bereikt.
Misschien dat Bernie Sanders niet zo heel relevant meer is in de VS, maar zijn boodschap is wel heel duidelijk en helder. De boodschap is bewust gericht op de gedeelde waarden van de Amerikanen en niet op interne thema's waar verdeeldheid over bestaat.
Ik zie Sanders als iemand die een goed begin maakt met een simpele boodschap. Het is zaak dat deze boodschap keer op keer herhaalt wordt binnen de VS. Herhaling is de enige manier om een toenemend aantal Amerikanen in te laten zien dat Trump er niet voor hen is. Hier moet de (media)strategie van de oppositie zich volledig op richten. Hoe meer de democraten of oppositie zich laat meeslepen in de stroom aan absurde ideeën van Trump, hoe meer verdeeldheid gevoed blijft worden. Het zijn allemaal achterhoede gevechten en dat is precies waar Trump op uit is. Het is precies wat Trump in het zadel houdt.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:15

JJJ

Miki schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Eerste week ging het over Groenland en Denemarken, vervolgens naar Canada en Mexico. Toen Gaza en Israël, vervolgens Oekraïne en Zelensky en we zijn nu aanbeland bij Koning Trump en zijn beslissingsbevoegdheid. Als er voldoende push back komt gaan we weer door naar de volgende absurditeit. Trust me gaat gebeuren.

Je hoort namelijk helemaal niets meer over Groenland en Denemarken. Canada en Mexico worden ook niet meer prominent genoemd in tweets en meer. Het plan om vastgoed in Gaza neer te zetten, verstomd. Het is zo doorzichtig als wat.
Dat is ook de strategie, flood the zone with bullshit. En wij (in de brede zin van het woord) blijven maar lekker happen. Zo komen we nergens.

Hierboven is mooi uitgelegd dat we al deze meuk het beste kunnen negeren en onze tijd beter steken in het evalueren welke narratieven verspreid worden, welke effecten dat heeft en van welke netwerken men deel uitmaakt.

Misschien helpt het voor de techies hier om een samenleving te zien waarin wij als losse burgers onderdeel uitmaken van nodes in een netwerk maar hetgeen wij beschouwen als cultuur / democratie / onze waarden juist de edges van het netwerk zijn. Voor de gezondheid van het netwerk is wát wij delen van vitaal belang om infecties te bestrijden. Het is namelijk de collectieve perceptie die wij met ons allen vormen die bepaalt hoeveel ruimte we laten voor Trump en soortgelijke mensen die onze samenleving willen ondermijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
wildhagen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:06:
Nooit gedacht dat ik het nog eens met Pence eens zou zijn maar hij is hier iig wel spot on:

[...]

Bron: https://www.bndestem.nl/b...g-niet-begonnen~af975e50/
Ik was het toch zeker ook met Pence eens toen hij weigerde mee te werken aan January 6 ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44

AOC, Jasmine Crockett en ook gouverneur Pritzker zie ik regelmatig voorbij komen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• P-Rock
Trump zal nooit toegeven dat hij fout zat. De man is een narcist en toegeven is een teken van zwakte. Wat dat betreft heeft Donald Trump een aardje naar zijn vaartje. Die man was ook verwikkeld in allerlei schandalen.

[ Voor 10% gewijzigd door P-Rock op 20-02-2025 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
P-Rock schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:39:
Trump zal nooit toegeven dat hij fout zat. De man is een narcist en toegeven is een teken van zwakte. Wat dat betreft heeft Donald Trump een aardje naar zijn vaartje. Die man was ook verwikkeld in allerlei schandalen.
Het gaat nog een beetje dieper. Narcisten zitten nooit fout ... dus ze hoeven ook nooit toe te geven.

• Cheezborger
Als je zo'n belachelijk statement zoals gisteren naar buiten brengt, dan kan je ook niet meer je fout toegeven of je keutel intrekken. Dan ben je direct ongeloofwaardig als POTUS.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Ik zou er niet zo makkelijk aan voorbij gaan, voor hetzelfde geld zijn die onderwerpen gewoon geparkeerd maar staan ze nog steeds op de planning.

Wat blijft plakken en niet is ook afhankelijk van timing, een Groenland kan zomaar eens weer naar boven komen als de Denen druk aan het vechten zijn in de Oostzee in ruil voor een wapendeal o.i.d.

Of dat de boel qua soft- en hardware van het Deense leger straks gewoon op zwart gaat als het benodigd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Mooi, maar nutteloos. De Trump achterban ziet deze man als de duivel zo ongeveer. Pence is het zelfde laken een pak. De Trump aanhang zag hem het liefst letterlijk hangen.

Statements van dit soort mensen roept juist weerstand op bij degene die je moet bereiken. En degene die dit mooi vinden, staan al aan de juiste kant.

Wat wel een beetje helpt, is een Schwarzenegger die uitgesproken is. Maar uiteindelijk moeten dit soort uitspraken komen van mensen als George W Bush en Ted Cruz die elk een stukje verschillende achterban kan bereiken. Maar goed, die laatste is juist steeds verder naar de extreme kant aan het toeschuiven.

En verder? Wie hebben er nog macht en bereik? John Thune en Steve Scalise zijn onder de MAGA Amerikanen helemaal niet zo bekend. Mensen als Mike Johnson en Rand Paul zijn helemaal niet populair. Geen idee waar het verzet vandaan moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@PWM Daar ligt het probleem. Hoewel er inmiddels wel wat republikeinen wakker aan het worden zijn.
Voorbeeldje: Michael Steele:
“I would like you to show that you give a damn!” Steele said. “I’d just like to see somebody wake the hell up and get excited about the fact that your country is under assault!”⁠
https://www.instagram.com/theqgentleman/reel/DGR-ZvpqPUV/

Probleem is alleen dat die allemaal de partij al uit gewerkt zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2025 13:26 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CNN pakt het oude draadje van 4 jaar geleden weer op en heeft de 13 grootste leugens van afgelopen maand weer op een rijtje gezet:
https://edition.cnn.com/2...rst-month-2025/index.html
- The tale of the $50 million – no, make it $100 million – in condoms for Hamas:
- Blaming Ukraine for starting the war on Ukraine
- More up-is-down reversing of the reality of January 6
etc.
Het blijft toch altijd bizar dat je daar gewoon probleemloos continu mee weg komt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:57:
CNN pakt het oude draadje van 4 jaar geleden weer op en heeft de 13 grootste leugens van afgelopen maand weer op een rijtje gezet:
https://edition.cnn.com/2...rst-month-2025/index.html

[...]

Het blijft toch altijd bizar dat je daar gewoon probleemloos continu mee weg komt.
Ja, dat dit ook allemaal maar mag onder het mom van Vrijheid van Meningsuiting is een zwak punt in onze democratische rechtsstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:42
Ik hoorde net dat de NAVO-top in Den Haag misschien wel niet doorgaat. Treurig voor Rutte dat hij de laatste Secretaris-Generaal van de NAVO zal zijn /s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
biobak schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:05:
Ik hoorde net dat de NAVO-top in Den Haag misschien wel niet doorgaat. Treurig voor Rutte dat hij de laatste Secretaris-Generaal van de NAVO zal zijn /s.
Vraag me ook af wat de top nog voor nut zou hebben, nu de NAVO de facto onder Russische controle staat via hun grote vriend Trump die de Russische belangen behartigt.

NAVO is gewoon einde verhaal, for all practical purposes is dat een tandeloze tijger geworden waar Rusland het voor het zeggen heeft via Trump,

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

New European Treaty Organisation organiseren zonder Trump. Doorpakken die handel.

Nodig Japan, Australië en Zuid Korea ook maar uit.
Misschien zelfs een uitnodiging voor Xi als special guest.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2025 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 23:30

wij

Het patroon dat we nu zien ontstaan is zorgwekkend maar voorspelbaar. Trump's uitspraken over Oekraïne en zijn claim dat zij de oorlog zijn begonnen, gevolgd door zijn zelfbenoeming tot "koning", laten een duidelijke strategie zien: elke controverse overschaduwen met een nog grotere controverse.
Dit werkt op twee niveaus: enerzijds leidt het af van de kern (in dit geval zijn pro-Russische standpunt over Oekraïne), anderzijds normaliseert het steeds extremere standpunten. Want na een week praat niemand meer over zijn "koning" uitspraak, maar is wel weer een nieuwe grens verlegd in wat acceptabel wordt geacht van een Amerikaanse president.
Het meest zorgelijke is misschien nog wel dat dit geen chaos is maar een doelbewuste tactiek. Terwijl wij ons focussen op zijn laatste provocerende uitspraken, wordt via Project 2025 systematisch gewerkt aan het ontmantelen van democratische instituties. De executive order die wetsinterpretatie centraliseert bij hemzelf en zijn AG is daar een perfect voorbeeld van - dat ging bijna onopgemerkt voorbij in alle ophef over Oekraïne en zijn "koning" uitspraken.
De vraag is niet meer óf Trump autoritair wil regeren, maar hoe we als democratische samenlevingen hierop moeten reageren. Europa lijkt in ieder geval een duidelijke koers te kiezen door nieuwe sancties tegen Rusland aan te kondigen, ondanks Amerikaanse tegenstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:10
Laat het maar doorgaan als een Europese top die een nieuwe defensie macht opzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Ik zou er niet zo makkelijk aan voorbij gaan, voor hetzelfde geld zijn die onderwerpen gewoon geparkeerd maar staan ze nog steeds op de planning.

Wat blijft plakken en niet is ook afhankelijk van timing, een Groenland kan zomaar eens weer naar boven komen als de Denen druk aan het vechten zijn in de Oostzee in ruil voor een wapendeal o.i.d.

Of dat de boel qua soft- en hardware van het Deense leger straks gewoon op zwart gaat als het benodigd is.
Als de VS en RU het slim willen spelen, dan spelen ze het verdeel en heers zoals Molotov-Ribbentrop deed met Polen. Dan doen ze net zoals Trump nu Shock Doctrine doet, het allemaal in korte tijd achter elkaar. Bijvoorbeeld, het scenario Oekraine vecht door, met of zonder directe hulp van Europa

1) De VS stopt elke financiering en intel aan UA. Stopt met alle sancties jegens Rusland. Levert stiekem wat wapens aan Rusland in ruil voor grondstoffen.

2) De VS valt Groenland aan, makkelijk ingenomen. Daarna volgt een aanval op Canada.

3) Ondertussen valt malware uit RU Europa aan (niet enkel EU, ook VK). Allerlei SCADA systemen slaan op hol (ik kwam er laatst nog een paar tegen in Europa, met RDP, via Shodan, < 5 min zoeken :X). Tegelijkertijd werken cloud diensten niet meer in Europa, en zijn bedrijven zoals FAMAG geïnstrueerd om malware met zero days naar Europa middels updates te brengen. Updates in Windows, Linux distributies, enz. Kan gewoon in Google Chrome, dat gebruikt toch iedereen :P dan hebben we het nog niet gehad over fysieke aanvallen, zoals hybride oorlogsvoering nu ook al het geval is.

Als je dat allemaal plant en coördineert kun je in korte tijd een zeer chaotische realiteit creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:22

J2S

MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:09:
[...]

New European Treaty Organisation organiseren zonder Trump. Doorpakken die handel.

???
Dan heeft een uitnodiging sturen aan Japan en Zuid-Korea dus ook geen zin. Australië weet ik zo niet.
Waarom de ene dictator vervangen met de andere? Gewoon geen dictators.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:47

Zewatanejo

Fine Thanks!

MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Zon nieuwe alliantie zou dan breder moeten gaan dan militaire samenwerking alleen.
Ik kwam het idee om canada toe te laten treden tot de EU ook al tegen. Misschien niet de meest logische vorm, maar wel een stap in de richting die noodzakelijk om westerse bondgenootschappen en economische samenwerkingen aan te passen op de nieuwe positie van de VS.
Trump is de VS aan het isoleren van de wereld, we kunnen hem best een handje helpen

[ Voor 5% gewijzigd door Zewatanejo op 20-02-2025 14:26 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

J2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:21:
[...]

???
Dan heeft een uitnodiging sturen aan Japan en Zuid-Korea dus ook geen zin. Australië weet ik zo niet.
Waarom de ene dictator vervangen met de andere? Gewoon geen dictators.
Druk erop bij Trump. Call his Bluff.

Daarnaast, we hangen al aan het opium infuus van China door alle goedkope meuk die we er vandaan halen.
Pagina: 1 ... 48 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.