Nou er is een hoop gebeurd in een paar dagen zeg.
Het was even afkoelen want emoties zijn slechte raadgevers. Iedereen hier in het zuur? Adem in...adem uit.
Over het algemeen genomen werd de speech van Vance afgebrand internationaal. Niet alleen in de EU maar ook in de VS en buiten de EU waren er zat mensen (ook met invloed) die aangaven dat wat Vance deed gewoonweg niet slim was. het toonde de enorme disconnect aan die de huidige Amerikaanse regering heeft met de realiteit. Een stem in mij fluistert mij toe dat Vance hierdoor enigszins onaangenaam verrast is geworden. De huidige Amerikaanse regering echter kennende zullen ze dit glashard negeren.
De turbulente reactie op Vance zijn speech en Trumps onderhandelingen zijn in mijn ogen het gevolg van een naïeve groep politici in de EU. In de eerste vier jaar Trump was men ongerust maar 'zat men de storm uit' en zuchtte opgelucht toen Biden won. Die luxe heeft deze groep niet en dat is nu wel duidelijk. Ik ben hierin kritisch naar de Europese politiek (Niet zozeer de Nederlandse overigens die schijnt een redelijk goed inzicht te hebben).
Wat betreft Oekraïne vermoed ik dat Trump het land volledig laat vallen en dat het land wapens kan kopen in ruil voor mijn rechten op zeldzame aardemetalen in Oekraïne. Dit komt overeen met hoe Trump zijn mentaliteit is wat betreft 'deals' (zoals de maffia ze maakt) en met zijn politieke blik dat Europa niets waard is.
Een zure appel, dat zeker. Maar niet iets wat wij hier niet zagen aankomen (en ook zeker verschillende mensen in de Europese top van de politiek, het leger, de inlichtingsdiensten en het bedrijfsleven). De vraag is dan echter wat nu?
Ik verwacht dat de EU gaat proberen om Oekraïne to voorzien van wapens en mogelijk ook Europese soldaten gaat sturen voor het bewaken van grondgebied zodra er een vrede is ondertekend. Dit zal een redelijke uitdaging zijn maar niet een te zware uitdaging, enkel een zwaardere uitdaging.
Intern is er een stroming naar rechts maar deze is zeker niet pro-Russisch in zijn algehele deel. Als we dreigingen identificeren is dat in Duitsland de AfD die wordt gestuwd door de VS en Rusland. Ik zie die partij heel sterk worden maar niet het alleenrecht in Duitsland krijgen. politiek zullen ze Duitsland vleugellam maken richting Rusland maar niet de richting van de EU kunnen bepalen, hooguit beïnvloeden. Dan zijn er nog Hongarije en Roemenië. Ik zie ook dat als uitdagingen maar niet als problemen; de economische voordelen van de EU zijn dusdanig dat deze landen alleen zullen aftasten wat wel en niet kan maar niet het noodlot zullen tarten. We zien bij Hongarije reeds de vruchten hiervan in een zwakker wordende Orban.
Betreffende Trump en zijn presidentschap kunnen we stellen dat hij een redelijk ...
opmerkelijke manier van denken heeft. Trump heeft besloten dat de VS zijn handelspositie dusdanig sterk is dat ze het zonder grootschalig leger middel sancties genoeg macht hebben om iedereen te dwingen mee te werken.
Ik kan hier eenvoudig in zijn;
Nee, dat heeft de VS niet
Trump is een maand aan de macht en we zien inmiddels nieuwe handelsunies vormen die rondom de VS heen werken. Hoewel Trump zegt dat het Amerikaanse volk bestolen wordt door het buitenland is de realiteit andersom. De VS kreeg altijd al een voorkeursbehandeling in de handel omdat ze internationaal zoveel betekende voor het balanceren van de macht. Ja; deze voorkeursbehandeling kwam af van bondgenoten maar het zijn juist die bondgenoten die worden gestraft voor...eigenlijk voor een totaal onkundige blik op wereldhandel. Als Trump dacht dat de VS een rauwe deal kreeg dan zal hij snel inzien dat de VS nu pas echt de rauwe deals gaat krijgen.
Ik verwacht dat de EU meer handel gaat voeren met andere westerse bondgenoten en ik verwacht dat er met China om de tafel gaat worden gezeten. De EU zal een manier willen vinden om het potentieel van China aan te spreken op een manier waarop China niet teveel geopolitieke en economische macht over de EU krijgt maar beide zijdes gelijkertijd er toch voordeel van hebben. Rusland zal, ook na de oorlog en een groei een rechtsere sentimenten nog lang geïsoleerd blijven aangezien er een aantal sterke EU en NATO landen hevig anti-Russische zijn (De Baltische staten en Polen o.a.).
De echte vraag is of de VS het overleeft. Dat is niet een schertsende vraag of een overtrokken vraag. Trump doet een aantal dingen 'goed' en wat hij beloofd. Illegale migranten worden versnelt uitgezet. Mexico wordt beter betaald om vluchtelingen op te vangen in hun land alvorens deze aanvragen kunnen doen voor de VS in te mogen. (De EU doet hetzelfde met veel succes in Noord-Afrika).
Het ambtelijke apparaat van de VS wordt verkleint. Dit was beloofd en het wordt gedaan. Ik wil hierbij de kanttekeningen maken dat dit inderdaad wordt gebruikt voor het usurperen van macht. Ook was het slecht functionerende ambtelijke apparaat ook het gevolg van verrijkende corporate corruptie die niet wordt opgelost maar enkel zal verergeren. Maar het ambtelijke apparaat wordt verkleint.
Maar enig positief nieuws voor de VS zelf over Trumps beslissingen houd hierbij eigenlijk op. Zaken zoals het eindigen van DEI maatregels zijn leuk maar symboolpolitiek en niets meer. Trump isoleert zijn land steeds meer en de vraag is hoe de leden van QUAD (Australië, India en Japan) denken over een bondgenoot zoals de VS die met 1 draai een complete alliantie de rug toe keert. Vermoedelijk zal de VS een slechte economische tijd tegemoet gaan. Externe goederen worden duur of onbetaalbaar. Amerikaanse burgers zullen om te kunnen overleven moeten accepteren dat ze moderne slavernij moeten accepteren om te kunnen concurreren met H1B en H2B migranten. Ik zie dit als een vooropgezet plan. Ik heb dit al
jaren als een vooropgezet plan gezien.
Ik krab mij echter een beetje achter mijn oren bij dit plan. Want het betekend dat de VS moedwillig onder invloed van de rijke elite zichzelf laat terugvallen van een Eerste wereldland naar een tweede wereldland. Ze worden weer een productieland pur sang op die manier. De overname van Canada, Groenland en Mexico zie ik als waanbeelden. Mexico, Canada en Groenland zijn qua oppervlakte enorm en Groenland ligt niet direct in de buurt. De overname van deze landen militair is zeer moeilijk en kost een hoop geld. Tevens is er in de Amerikaanse bevolking een hoop weerstand en sympathie voor Canada.
Alhoewel ik geen direct concreet bewijs heb vermoed ik dat Trump de useful idiot is (zoals sommige hier ook al enige tijd zeggen). De invasieplannen gaan in de kast nadat de droom van een oligarchie is bereikt en Trump door zijn hoge leeftijd (en wellicht met een extra zetje) de oude knekelkop op bezoek krijgt.
Ik heb nog meer gedachten over de EU en Vance maar dit is niet het topic daarvoor.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.