[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.420.792 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

Wozmro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:40:
Ha nee, dat mag net niet de prullenbak in.
Dat is al in de prullenbak.
Vorige generaties kregen huizen bij een pakje boter ongeveer.
Huidige generaties zitten met een huizen crisis, enorme studieschulden en een potentiële WW3.

De boomers hadden het zo slecht nog niet.
Maar nu ga ik wel flink offtopic.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Adlermann duurzaam wellicht niet... Maar er moet op dit moment een flinke inhaalslag gemaakt worden. In voorraden, letterlijk alle wapentuig en manschappen. En misschien nog wel belangrijker; er moet heel snel industrieel opgeschaald worden. Die vijf procent ga je de komende jaren wel nodig hebben om op te bouwen.

Die integratie is overigens ook wel te doen zonder een Europees leger. Maar dan moet ook op dat vlak de rol van de Amerikanen worden overgenomen. Op het gebied van intelligence, logistiek en communicatie/commandovoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Zwelgje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
[...]

harde keuzes maken, niks doen betekent op termijn dat je als land het onderspit delft en niet meer bestaat. dat lijkt me duurder dan 5% aftikken

ja het is een hoop geld maar het gaat om existentiële keuzes. als ik in mijn voortbestaan wordt bedreigt wil ik ook best kattenvoer eten of water uit een goot drinken. lekker is het niet maar het moet

same here, ik stop dat geld ook liever in onderwijs of nieuwe technologie maar die luxe hebben we niet meer
Als je kijkt waar het geld naartoe gaat is dat zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Als je van 2 naar 5% defensiebudget moet zijn dat eigenlijk de enige ministeries waar je zo'n bedrag vandaan kunt halen. De budgetten van de andere ministeries zijn eigenlijk zo klein dat je daar geen grote bedragen kunt halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:46:
@Adlermann duurzaam wellicht niet... Maar er moet op dit moment een flinke inhaalslag gemaakt worden. In voorraden, letterlijk alle wapentuig en manschappen. En misschien nog wel belangrijker; er moet heel snel industrieel opgeschaald worden. Die vijf procent ga je de komende jaren wel nodig hebben om op te bouwen.

Die integratie is overigens ook wel te doen zonder een Europees leger. Maar dan moet ook op dat vlak de rol van de Amerikanen worden overgenomen. Op het gebied van intelligence, logistiek en communicatie/commandovoering.
Investeringen kun je buiten de lopende begroting houden, net zoals we met het klimaatfonds doen. En daar kan je dus prima voor lenen. En dan investeren in productiecapaciteit, infrastructuur, etc. Dan komt het ook nog wel weer terug de economie inrollen.

Ik bedoel dus met integratie wat je zegt. Beheren van standaarden en communicatie, etc (wat een Enterprise Architect ongeveer doet in een bedrijf :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 12-02-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:39
Onze huidige regering gaat dat soort dingen allemaal niet doen, helaas.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
Dennis1812 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Huidige generaties zitten met een huizen crisis, enorme studieschulden en een potentiële WW3.

Ik weet niet of het heel erg offtopic is. De huidige veranderingen en situatie in de wereld zijn wel een voedingsbodem voor wat we zien gebeuren. Als je er gevoelig voor bent kan je gaan denken dat je geen huis kunt betalen doordat er vluchtelingen zijn maar niet dat het komt omdat je ouders of grootouders (of hun generatiegenoten) de hoofdprijs voor hun huis willen hebben. Iedereen die al meer dan 10 jaar een huis heeft zou het best voor minder kunnen aanbieden en nog steeds wat verdienen. Het hangt allemaal met elkaar samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 20:29
Frame164 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:47:
[...]

Als je kijkt waar het geld naartoe gaat is dat zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Als je van 2 naar 5% defensiebudget moet zijn dat eigenlijk de enige ministeries waar je zo'n bedrag vandaan kunt halen. De budgetten van de andere ministeries zijn eigenlijk zo klein dat je daar geen grote bedragen kunt halen.
of je geeft alle nederlanders met spaargeld boven de 100.000 een 'haircut' en/of claimed de pensioeninleggen. :z

(die haarcut ga ik zelf ook last van hebben) :X

600 miljard aan spaargeld, hier kunnen we wat halen voor de verdediging van ons homeland

https://geldzaken.nl/gemiddelde-spaargeld-nederland

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:57
Vlak ook de financiële sector niet uit: de prijs van huizen wordt deels bepaald door het schaarse aanbod, maar vooral ook door wat je kunt lenen.

Na de boomers werden twee verdieners de norm. Hypotheekverstrekkers hebben daar mooi op ingespeeld door dat tweede salaris (bijna) volledig mee te laten tellen voor de hypotheek. Samen met de boomers hebben zij daar uitstekend aan verdiend.

Voor de individuele kopers leek het leuk, want nu konden ze net wel dat huis kopen wat zo mooi was. Maar kijk je naar de markt als geheel, dan zie je vooral een enorme toename in prijzen en bijbehorende (rente) lasten. En dus een enorme verschuiving van vermogen naar een groep die er toch al warm bijzit (al is dat vermogen in stenen lastig te consumeren).

Voor alles waren/zijn (simpele) oplossingen te verzinnen, maar ja, de markt mocht zijn gang gaan...

Verder maakt iedereen zich zorgen over de militaire kant van de zaak, maar persoonlijk vind ik onze IT afhankelijkheid van de VS een veel grotere zorg. Letterlijk elk overheidsorgaan zou omvallen als ze morgen geen Microsoft meer mogen/kunnen gebruiken en in de commerciële wereld ongeveer net zo (denk even terug aan CrowdStrike). Letterlijk al onze data staan bij ome Trump en Elon...

[ Voor 19% gewijzigd door Morrar op 12-02-2025 19:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:57
Dennis1812 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Zulke gedachten hebben werkelijk geen enkele zin.

Ik ben zelf geen boomer maar ik kan wel bedenken dat toen de boomers jong waren er ook wereldproblemen bestonden die voor onzekerheid zorgden. Ik zou zeker niet willen ruilen.

We zitten momenteel echt niet in een situatie die anders of specialer is dan wat we kennen uit de geschiedenisles.

Ook dit gaat weer voorbij mits de nodige inspanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:41

Amphiebietje

In de blubber

Wozmro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Ik ben zelf geen boomer maar ik kan wel bedenken dat toen de boomers jong waren er ook wereldproblemen bestonden die voor onzekerheid zorgden. Ik zou zeker niet willen ruilen.
Wederopbouw na WO2, Korea en Vietnam, onafhankelijkheid voormalige koloniën, oliecrisis, extreemlinks terrorisme zoals de RAF in Duitsland, burgeroorlog in Noord Ierland en IRA aanslagen in VK, loden jaren in diverse landen, krakersrellen, etc.
We zitten momenteel echt niet in een situatie die anders of specialer is dan wat we kennen uit de geschiedenisles.
Afgezien van een niet-rationele dictator met kernwapens in de VS.
Met of zonder mens. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Tijdens de koude oorlog waren ze ook best manisch bezig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:33

hneel

denkt er het zijne van

De tijd van de boomers, zeg jaren 50, 60 en 70, was ondanks alles wel een zeer optimistische tijd. Een nooit eerder vertoonde economische groei. En in die tijd dacht men dat rond het jaar 2000 alle wereldproblemen zouden zijn opgelost.

Kom daar nu maar eens om. De toekomst ziet er vandaag de dag niet echt rooskleurig uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:12
ManiacsHouse schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:51:
Ik zie Rtl nieuws nu toevallig. (Kijk ik eigenlijk nooit)
Wat een pulp is dat zeg. Oh importheffingen op staal. Hihi haha jahaaa Trump zet flink gas erop. (Ja dat gegrinnik is echt 8)7 )En Jaaaa Trump is energiek en werkt aan zijn verkiezingbeloftes. Geen enkel kritische noot...
Is Rtl4/Nieuws een evenknie van Fox ofzo?
Ik kijk zowel het RLT4 als het NOS journaal en herken dat beeld helemaal niet. In bepaalde kringen is het natuurlijk makkelijk scoren met ‘het is commercieel dus het moet wel pulp zijn’ maar ik vind beide journaals qua toon vergelijkbaar, maar RTL doet vaker zelf aan onderzoeksjournalistiek waarbij een misstand bloot gelegd wordt waar de NOS alleen nieuws lijkt te verslaan.

Vandaag was er in het RTL journaal uitgebreid aandacht voor de misstanden rondom Trump, liet men kritische vragen aan Musk en zijn antwoord zien, werden de IT jongeren die hem helpen toegang te verschaffen uitgelicht (met aandacht voor de dubieuze achtergrond van sommigen) en liet men zien hoe overheidsinstanties onder dwang gesloten worden. In beknopte vorm eigenlijk veel van wat er de afgelopen dagen in dit forum voorbij gekomen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
Wozmro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Het was zeker ook moeilijk om een woning te kopen, ook met 20% eigen inleg en enorme rentes. Mijn vader heeft nog een hypotheek gehad met 11% rente.
Maar... De economische groei (en dus hypotheekschuld verdamping) ging net zo hard, overal goede kansen op promoties (pensioenleeftijd fors lager) en dergelijke. In de '90 en '00 iedereen een leaseauto, bedrijfsfeesten geheel betaald in het buitenland, etc.

Ja die tijden zijn wel voorbij.

En daar zit ook het zeer bij de oudere generatie die dat nog kent en nu is alles moeilijk en duur, en de gen X / millenials die hetzelfde beloofd is maar niet krijgt, etc.
Dus een enorm conservatieve ruk naar rechts.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bouke-p schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Het mooie van dienstplichtigen is dat het niet uit maakt of die er zin in hebben. Die moeten gewoon.

En alle grote verhalen dat men niet komt of zich wel even laat afkeuren.... Zijn vooral grote verhalen.

Maar dienstplicht is nog lang geen optie, daarvoor is teveel en te lang bezuinigd. Er is geen uitrusting, geen locaties en vooral geen kader om dienstplichtigen op te leiden.
Niks moet, en uiteindelijk heb je altijd een keus. Je kunt de gevangenis in, onderduiken of vluchten. Zie je nu met Oekraïne ook genoeg gebeuren. Ik zou het als morgen een oorlog uitbreekt ook eerder doen dan braaf daar staan. Als je als maatschappij je defensie en veiligheid niet serieus neemt is het een beetje zonde je leven daar te gaan riskeren met het gebroken geweertje. Wetende dat je heel veel levens had kunnen besparen door even na te denken, en dat degene die dat nalaten niet in de loopgraven eindigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Brazos op 12-02-2025 20:22 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:11:
[...]

Waarom? Amerika voldoet zelf niet eens aan die norm.
Omdat we 20+ jaren een verloedering en achterstand moeten inhalen.

Zonder een groot Europees leger spenderen we 40% van de Amerikaanse defensie-uitgaven en krijgen 10% van de Amerikaanse capabilities. Er is veel meer samenwerking, groepsaankopen,... nodig en veel minder kleine bestellingen van afwijkend spul om het geld efficiënter tot capabilities om te zetten.

Als je in 2014 een threat assessment deed en voor de toenmalige dreigingen 2% GDP afspreekt. Dan hadden de Europese landen 8 jaren later 2% GDP als de "do not exceed" lijn op de grafiek behandeld.

Afbeeldingslocatie: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/f/f7/General_government_total_expenditure_on_defence%2C_2022_%25_of_GDP.png
https://ec.europa.eu/euro...ence,_2022_%25_of_GDP.png

Alleen Griekenland en de Baltische Staten waren boven 2% GDP. We hadden de 2% GDP naar 1,2% afgedingt. Dat was 40% korting op het afgesproken doel.

Als we nu 5% GDP afspreken, dan is er veel kans dat in 8 jaren zal het gemiddelde op 3% uitkomen.

Het afdingen, de deadlines missen, traagheid, inefficiënties,... moet je allemaal inprijzen met een hogere ambitieuzere doel kiezen.

5% GDP verzekeringspremie om een oorlog te voorkomen is goedkoop in vergelijking tot wat een oorlog kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbj57xoOXAyicuUzrm0oLvVTdh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMOE0p227sVmh3gVDUwUJfyB.png?f=fotoalbum_large
http://news-infographics-...-a-share-of-gdp-long.html

Als de Britten of de Amerikanen aan een wereldoorlog meededen, dan gingen ze naar 40% GDP. Dit geeft een idee van hoeveel een rijke grootmacht aan een oorlog spendeert. rusland ging kapot aan het pieken op 190% GDP.

De baten van hoge defensie-uitgaven kan je zien aan de landen die veel aan defensie uitgeven. Ze hebben een techsector met wereldwijd bekende merken (in de zakelijke markt).

Alle banken, veel helpdesks,... gebruiken Israëlische technologie. Wat voor spionage goed werkt, werkt ook goed om een papertrail van de gesprekken in de financiële sector vast te leggen om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Ik heb met Israëlische netwerkmateriaal en IOT-devices gewerkt.

Deze achterstand in tech moeten we nog inhalen.

Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F91da2c40-f4cd-44ad-bb7f-e216cb8ad108_1400x788.jpeg
https://geekway.substack....ion-of-europes-non-bubbly

Europese tech sector is zo klein als de Europese militaire capabilities.

Het is veel meer dan een herbewapeningsprogramma. Het gaat over de EU van vazallen/kolonies status tot een serieuze speler tussen de wereldmachten in de wereld upgraden.

Momenteel is de EU een lekke band. 3 trillion euro of 18% aan gemiste GDP is eruit gelekt.

Hoe zijn we op de ideeën van vrije verkeer van personen, goederen, customs union, de euro,... gekomen? Omdat de voorgaande generaties naar oplossingen voor de economische problemen in de jaren 70 zochten.

Nu is het tijd voor het zoeken naar oplossingen voor de huidige problemen/crisissen. De EU is door elke crisis sterker geworden en het is weer tijd voor de volgende ronde leveling up of een nieuwe Verdrag van Maastricht. We gaan ook met de tegendraadse figuren zoals Orban, Fico,... moeten afrekenen. Mogen ze nog wel in de volgende versie/generatie van de EU?

Vanwaar halen we het personeel voor de wapenindustrie en de legers?

In Duitsland gaan 190k jobs in de auto-industrie verdwijnen.
Current trend: Transformation could cost around 190,000 jobs by 2035

The study therefore shows that major adjustments are taking place within the workforce in the industry: the priorities are shifting. It is also clear that a lot of new things are emerging: the decline in employment of 75,000 employees since 2019 is offset by an increase of 29,000 in other areas.

The largest decline, with a loss of 8,900 workers (-16%), occurred in metalworking jobs, which are predominantly located in the supplier industry. The largest increase, with 10,700 employees or +14%, occurred in automotive engineering jobs, which are mainly located in the manufacturers.

Nevertheless, the employment balance is negative and will probably continue to develop negatively: If the trend that began between 2019 and 2023 continues, employment in the automotive industry in Germany in 2035 will be 186,000 people lower than in 2019, when only a few purely battery-electric vehicles were manufactured. The main reason for this is transformation effects due to the switch to alternative drive systems. 46,000 jobs – around a quarter of them – have already been lost between 2019 and 2023, and around 140,000 more are expected to be lost by 2035.
https://www.vda.de/en/pre...n_the_automotive_industry
Dit betekent personeel naar de wapenindustrie doorschuiven.

Trump is al bezig met de DEI, LBGT,... het leven zuur te maken. Fascisme wordt gewelddadig wanneer de fascisten de werkelijkheid gaan ombouwen om aan hun alternatieve realiteiten te laten conformeren. Als het buitenpesten van demografieën niet goed genoeg werkt, dan wordt deporteren, concentratiekampen of erger noodzakelijk.

Als 1% Amerikanen naar de EU migreren, dan zijn het al 3 miljoen mensen die erbij komen en jobs nodig hebben.

Duitsland biedt gratis hoger onderwijs aan iedereen die wilt komen.
More than 4,600 US students are fully enrolled at Germany universities, an increase of 20% over three years. At the same time, the total student debt in the US has reached $1.3 trillion (£850 billion).

Each semester, Hunter pays a fee of €111 ($120) to the Technical University of Munich (TUM), one of the most highly regarded universities in Europe, to get his degree in physics.

Included in that fee is a public transportation ticket that enables Hunter to travel freely around Munich.

Health insurance for students in Germany is €80 ($87) a month, much less than what Amy would have had to pay in the US to add him to her plan.

"The healthcare gives her peace of mind," says Hunter. "Saving money of course is fantastic for her because she can actually afford this without any loans."

To cover rent, mandatory health insurance and other expenses, Hunter's mother sends him between $6,000-7,000 each year.

At his nearest school back home, the University of South Carolina, that amount would not have covered the tuition fees. Even with scholarships, that would have totalled about $10,000 a year. Housing, books and living expenses would make that number much higher.
https://www.bbc.com/news/magazine-32821678
Totale kosten van een jaar in Duitsland studeren is goedkoper dan een jaar tuition fees voor een Amerikaanse universiteit.

Wat kost het Duitsland.
One student in Berlin costs the country, on average, €13,300 ($14,600) a year. That number varies according to the field of study. With no tuition fees that expense is shouldered by the individual states, and ultimately the German taxpayer.

Of 170,000 students in the capital city of Berlin, more than 25,000 are from outside Germany. In simple math, that's €332.5 ($364.3) million that Berlin spends a year on foreign students. The question is why?

"It's not unattractive for us when knowledge and know-how come to us from other countries and result in jobs when these students have a business idea and stay in Berlin to create their start-up," says Steffen Krach, Berlin's Secretary of Science.

German students do not need to worry either, he says, because the city has increased capacities massively in recent years at its universities and there is enough space for everyone on campus.
De gemaakte kosten worden terug verdiend als 40% van de buitenlandse studenten 5 jaren blijven.
Research shows that the system is working, says Sebastian Fohrbeck of DAAD, and that 50% of foreign students stay in Germany.

"Even if people don't pay tuition fees, if only 40% stay for five years and pay taxes we recover the cost for the tuition and for the study places so that works out well."

For a society with a demographic problem - a growing retired population and fewer young people entering college and the workforce - qualified immigration is seen as a resolution to the problem.

"Keeping international students who have studied in the country is the ideal way of immigration. They have the needed certificates, they don't have a language problem at the end of their stay and they know the culture," says Fohrbeck.
Als de migranten in Duitsland blijven totdat het fascisme weggewaaid is of een oorlog uitgevochten wordt, dan verdient Duitsland de gemaakte kosten meermaals terug.

De aantrekkelijk migratieroute dat snel terug te verdienen valt, bestaat 10 jaren geleden al.

De vergrijzing in Europese landen kan opgelost worden door het binnenlaten van Amerikaanse studenten.

Ik zou ook een migratieroute aanbieden voor wie in het leger wilt dienen. 10 jaren contract voor de armen die geen eigen geld aan iets willen spenderen?

US Army is 8 jaren contract voordat je aan Basic Training begint:
Before Basic Training, you'll agree to an initial eight-year service commitment, which typically works out to about four years of active duty and four years of IRR.
https://www.goarmy.com/ar...army-life/time-commitment
Als er vreemdelingenlegioenen opgericht worden, dan kunnen we het ook als het EU-leger ipv een nationale leger van een land oprichten. Een nieuwe overkoepelende supranationale laag boven de lidstaten creëren. Dan kunnen alle lidstaten nog altijd zoals in de oude situatie voor hun eigen leger betalen terwijl er een veel grootschaliger leger op een hogere niveau aangemaakt wordt.

Er is een EU-leger nodig als je een groot logistiek apparaat, een dozijn supercarriers (1 schip is geen schip, want eentje is op uitzending, eentje vaart terug naar de basis, eentje is aan het voorbereiden om uit te varen,...), honderden tot duizenden militaire satellieten die elke half uur, kwartier,... over dezelfde stukje rusland vliegen om intel te vergaren, zwaargewichten zoals F-15, F-22,... wilt kunnen betalen (wij zijn aan de kleinere lichtere straaljagers wegens te kleine leasedefensiebudget gewend, we moeten van B of C segment naar D of E segment kunnen gaan),...

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 12-02-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 19-09 18:33

hneel

denkt er het zijne van

DropjesLover schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:18:
En daar zit ook het zeer bij de oudere generatie die dat nog kent en nu is alles moeilijk en duur, en de gen X / millenials die hetzelfde beloofd is maar niet krijgt, etc.
Dus een enorm conservatieve ruk naar rechts.
Die 'dus' snap ik dan niet goed. Ik zie die hele stagnatie toch vooral als een gevolg van het neoliberalisme wat begin jaren 80 begon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:58
New York is plotseling 80 miljoen aan FEMA geld kwijt, omdat de regering Trump (zoals ik het lees) het geld van de bankrekening van de stad terug heeft laten halen. Bizar. Dit is geld wat door het Congres is toegewezen, daar hebben Trump c.s. niets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:46

ManiacsHouse

Scheisse!

autje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:18:
New York is plotseling 80 miljoen aan FEMA geld kwijt, omdat de regering Trump (zoals ik het lees) het geld van de bankrekening van de stad terug heeft laten halen. Bizar. Dit is geld wat door het Congres is toegewezen, daar hebben Trump c.s. niets over te zeggen.
Trump is (denkt te zijn) onschendbaar... Dus blijkbaar mag (denkt) hij alles te kunnen doen. :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
rapture schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:44:
Deze achterstand in tech moeten we nog inhalen.
...imposante bollenvergelijking...
Europese tech sector is zo klein als de Europese militaire capabilities.
Ik pak een item uit je betoog:

Die imposante cirkel illustratie, die high tech vergelijking. De cirkels vertegenwoordigen market capitalisation, dat is niet de beste graadmeter voor intrinsieke waarde van een bedrijf. Neem Tesla, de koers is in 6 maanden van 200,- naar 480,- naar nu weer 330,- gegaan (en dat in 6 maanden, ik begrijp dat de verkoop van nieuwe tesla's nogal een dreun heeft gekregen, mogelijk door het publieke optreden van mijnheer Musk maar dat terzijde).

De EU heeft een hele reeks high tech bedrijven maar misschien dat de waarde daarvan meer gestuurd wordt door fysieke producten i.p.v. de veronderstelde waarde van enorme aantallen gebruikers op een platform. Het filter van 10+B market cap in de bollen illustratie is overigens arbitrair en vertekenend.

Waarom vermoed ik dat? Volgens het IMF is in 2025 de VS GDP is 34.6 trln versus 28.2 trln in de EU. Het is echt niet dat we alleen kaas en wijn verkopen in de EU, toch?

En ik vermoed sterk dat dingen ontbreken, neem de cirkel van Tesla, '24 omzet 97,000 mio, neem ASML, '24 omzet 30,000 mio maar ik zie geen vergelijkbare cirkel (ong. 1/3) aan de rechterkant.

Ik bedoel het niet ten nadele van je betoog hoor maar ik vind dat de EU maar al te vaak omlaag wordt gepraat.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

ManiacsHouse schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Trump is (denkt te zijn) onschendbaar... Dus blijkbaar mag (denkt) hij alles (te kunnen doen). :/
Het justitiële apparaat is traag. Recht viert achteraf zege, als dat het überhaupt zal doen nog.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Het justitiële apparaat is traag. Recht viert achteraf zege, als dat het überhaupt zal doen nog.
En dan? Hij is onschendbaar. Hij kan doen wat hij wil, en wordt dan misschien (ooit) nog eens teruggefloten.

Het eerste bewezen dodelijke slachtoffer is een feit:

US aid freeze claims first victims as oxygen supplies cut off

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Grote Nederlandse bedrijven tegen felle reactie op Amerikaanse importheffingen die van twee walletjes eten doen het in hun broek.

Logisch, als je van twee kanten water bij de wijn moet doen dan is dat moeilijker dan als er slechts een reactie van 1 kant komt.

Bizar OSINT onderzoekje:

At Mar-a-Lago, a bizarre, golden-hoofed goat idol is on display. The idol is wrapped in Trump $100 bills that say, “In Trump we Trust,” replacing God with Trump. The idols’ base says, “I love you” along with Trump’s signature.

PatriotTakes 🇺🇸 (@patriottakes.bsky.social) 10 februari 2025

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:7upoypvlxudsiv4pzbi5jtwf/bafkreigye7scy2rvacmyj5up3wybjc4vre4drvykg3tveuzplg2l24gd2u@jpeg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:7upoypvlxudsiv4pzbi5jtwf/bafkreifv7hsfvdph3fdy2rlzkevq4k2hh2ex5cp72nkfi22hsrmy3vpwyi@jpeg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:7upoypvlxudsiv4pzbi5jtwf/bafkreievcw37hl6bjjkdx6y2tracxz6f53uv6iidc6eu6pnwzfiu5ovzpy@jpeg

Niet "in god we trust" maar "in trump we trust" :F

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morrar
hneel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Die 'dus' snap ik dan niet goed. Ik zie die hele stagnatie toch vooral als een gevolg van het neoliberalisme wat begin jaren 80 begon.
Dat is eigenlijk het meest interessant; dat op een verslechtering van de situatie door extremer kapitalisme een ruk naar rechts volgde... In vrij veel landen tegelijk ook wel.

Mijn verklaring daarvoor is vooral dat liberaal (kapitalistisch) economische beleid gekoppeld is aan conservatief beleid door "rechts". Waar "links" vooral ging voor progressief beleid en socialistisch beleid steeds meer leek te vergeten...

De "arbeider" had steeds meer behoefte aan sociaal economisch beleid (vanwege de stagnatie in koopkracht, inflatie, etc), maar links was veel meer bezig met progressief gedachtegoed, zoals gelijkheid, identiteit, wereldburgerschap, klimaat et cetera.

Daarmee verloren ze de aansluiting met "de arbeider", die wraak nam door te stemmen op alles dat anti-progressief (of woke of immigratie) was... Met als gevolg nog meer kapitalisme, nog meer onvrede, et cetera.

Soms zou je willen dat links het ook weer eens over "de hardwerkende Nederlander" zou hebben, maar het is de VVD die daarmee aan de haal wil gaan nu... Nota bene de partij die de hardwerkende Nederlander meer dan 15 jaar als citroenen heeft uitgeperst. De ironie is echt stuitend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mekkieboek schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:36:
[...]

Die imposante cirkel illustratie, die high tech vergelijking. De cirkels vertegenwoordigen market capitalisation, dat is niet de beste graadmeter voor intrinsieke waarde van een bedrijf. Neem Tesla, de koers is in 6 maanden van 200,- naar 480,- naar nu weer 330,- gegaan (en dat in 6 maanden, ik begrijp dat de verkoop van nieuwe tesla's nogal een dreun heeft gekregen, mogelijk door het publieke optreden van mijnheer Musk maar dat terzijde).

De EU heeft een hele reeks high tech bedrijven maar misschien dat de waarde daarvan meer gestuurd wordt door fysieke producten i.p.v. de veronderstelde waarde van enorme aantallen gebruikers op een platform. Het filter van 10+B market cap in de bollen illustratie is overigens arbitrair en vertekenend.

Waarom vermoed ik dat? Volgens het IMF is in 2025 de VS GDP is 34.6 trln versus 28.2 trln in de EU. Het is echt niet dat we alleen kaas en wijn verkopen in de EU, toch?

En ik vermoed sterk dat dingen ontbreken, neem de cirkel van Tesla, '24 omzet 97,000 mio, neem ASML, '24 omzet 30,000 mio maar ik zie geen vergelijkbare cirkel (ong. 1/3) aan de rechterkant.

Ik bedoel het niet ten nadele van je betoog hoor maar ik vind dat de EU maar al te vaak omlaag wordt gepraat.
Ik heb/had ook zo mijn twijfels bij die illustratie. Lijkt biased te zijn naar US, mede ook door al die lege bolletjes. Het is een selectie van een aantal filters, maar dat zegt niet alles. Dat Bloomberg-filmpje vind ik wel zorgwekkend en bevestigt mijn gevoel dat de EU momenteel een pingpongbal/voer wordt op het wereldtoneel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het Algemeen Dagblad wordt wakker:
https://www.ad.nl/buitenl...utionele-crisis~ab5e9cba/

Wakker in de zin dat ze doorkrijgen dat Trump gerechtelijke uitspraken aan zijn laars lapt en dictatoriale trekjes vertoond. En dat dit tot een serieuze crisis kan gaan leiden.

Blijkbaar zijn we hier toch zo gek nog niet..

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 12-02-2025 22:17 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Eens met jouw laatste opmerking. ASML, SAP, Nokia, Ericsson, Airbus, BMW, Daimler Benz, Spotify, IKEA, ARM, Shell, Telefonica zijn zomaar een paar bedrijven die ik in een halve minuut kon bedenken die een behoorlijke impact hebben op de wereld en zeker ook in de VS. Als Nokia en Ericsson niet meer zou leveren aan de VS hebben ze geen mobiele netwerken meer. Als SAP niet meer levert storten veel bedrijven in die hun processen aan SAP hebben gekoppeld. En de impact van ARM is ook duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 22:15
Jerie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:46:

Bizar OSINT onderzoekje:

[Bluesky]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet "in god we trust" maar "in trump we trust" :F
Echt een man van het volk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:13
hneel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:50:
De tijd van de boomers, zeg jaren 50, 60 en 70, was ondanks alles wel een zeer optimistische tijd. Een nooit eerder vertoonde economische groei. En in die tijd dacht men dat rond het jaar 2000 alle wereldproblemen zouden zijn opgelost.

Kom daar nu maar eens om. De toekomst ziet er vandaag de dag niet echt rooskleurig uit.
In 1981 protesteerden dezelfde boomers massaal tegen de atoombom. Ik kan me dat als vijfjarig jochie nog herinneren. Mijn ouders deden mee en ik keek bij mijn oma naar de beelden op tv. De koude oorlog was op zijn hoogtepunt. Ik kon die angst voelen. Dan heb ik over de angst van een kernoorlog.

Na de val van de muur heerste er kort een gevoel dat er eindelijk wereldvrede zou zijn. Maar dat gevoel verdween langzaam weer en na de golf oorlog van 1991 stond iedereen weer met beide benen op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Als een actieve belegger op de Amerikaanse beurs weet ik dat market cap is niet veel meer dan de koers * aantal shares outstanding. En de koers is niet veel meer dan de prijs waarop de laatste transactie uitgevoerd is. Als er nu idioten zijn die 488 dollar voor een TSLA-aandeel betalen, dan kan je 488 dollar maal shares outstanding doen voor de market cap.

Er zijn genoeg grafieken waarop je kan zien hoe techaandelen naar -80 tot -90 % onder de piek gezakt zijn.

Soms kies je een plaatje voor de shock value.

Als je wilt dat de mensen wakker worden en grote veranderingen in de politiek laten gebeuren, dan moet je de mensen shockeren zoals Sputnik crisis.

Kunnen wij overreageren zoals de Amerikanen die plotseling dachten dat hun contract with God is broken en the sky fell? De Amerikaanse overreactie zorgde voor de complete overhaul van hun onderwijs, STEM,... en gevolgen waren 50 jaren later nog goed voelbaar.

De Engelsen/Britten hebben een geschiedenis van overreageren.

Wij zijn geen Engelsen of Britten die na het verloederen van de vloot in dolle paniek gaan als ze plotseling ontdekten dat de Frankrijk een leven lang gespendeerd heeft aan een vloot bij elkaar sparen/bouwen of Duitsland bouwde teveel slagschepen.
  • De Engelse reactie op de Franse dreiging was de centrale bank en de staatsschuld uitvinden. Eventjes in een jaar tijd het geld ophalen dat de Fransen een leven lang bij elkaar gespaard hadden.
  • De Britse reactie om een mensenleven aan achterstand in te halen was inkomstenbelasting en de belastingaangifte met aftrekposten uitvinden. Ik ga niet verder uitwijden over welke orders dat ze plaatsten en hoe dat de industriële revolutie mogelijk gemaakt heeft.
Ze zijn gewend aan de regeringen laten vallen, de koning van de troon trappen,... bij elke hint naar de anderstaligen zoals de Fransen, Duitsers,... kunnen een voet on the beaches zetten.

Voor meer info over de impact van de Royal Navy op de Britse geschiedenis: BBC: Empire of the Seas Hoe de hele samenleving rond de noden van de vloot geconfigureerd werd.

Een overreactie op de Franse vlootopbouw dat tot de industriële revolutie geleid heeft, was wel de moeite waard. Als wij dankzij een grote herbewapeningsprogramma in Europa de Amerikaanse Big Tech van de kaart kunnen vegen, dan is het de moeite waard om voorsprong op de rest van de wereldeconomie te krijgen.

In empire building en world conquest, hebben we in Continentaal Europa nooit het werk- en denkniveau van de Britten of Amerikanen bereikt.

De Duitsers hadden zelfs een lijst van Britse public schools in The Black Book gemaakt voor het geval dat ze voet op Britse grond konden zetten en de Duitse elite wilde hun kinderen naar de Britse public schools sturen om the secrets of Empire aan te leren.

Er is een steile leercurve om iets te bereiken dat we in de geschiedenis van het Europese vasteland nooit bereikt hebben. Hebben we de ambities voor een moonshot zoals de Amerikanen dat hebben?

Ze hadden nooit verwacht dat de euro ging werken. De euro werkt dankzij een ontwerpfout. Iedereen moet akkoord gaan met beleidsverandering. Dit gaat nooit gebeuren wegens het noorden wilt dat de munt zo waardevast als de Deutsche mark is en het zuiden wilt de munt devalueren zoals de Turkse lira. Er zal nooit een consensus bereikt worden. Dus de niemand kan aan de knoppen van de euro draaien en het blijft waardevast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
  • Laatst online: 00:18
Fornoo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:47:
[...]

In 1981 protesteerden dezelfde boomers massaal tegen de atoombom. Ik kan me dat als vijfjarig jochie nog herinneren. Mijn ouders deden mee en ik keek bij mijn oma naar de beelden op tv. De koude oorlog was op zijn hoogtepunt. Ik kon die angst voelen. Dan heb ik over de angst van een kernoorlog.

Na de val van de muur heerste er kort een gevoel dat er eindelijk wereldvrede zou zijn. Maar dat gevoel verdween langzaam weer en na de golf oorlog van 1991 stond iedereen weer met beide benen op de grond.
precies dat. Ik herinner nog de nachtmerries over kernoorlog van mijn jeugd. Voor mijn gevoel duurde de rustige tijden iets langer, 1990 t/m 2020. De conflicten ergens in Africa/Asia was op kleine schaal en ver weg. Er is altijd iets daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
hneel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Conservative partijen appelleren veel naar de "vroeger was alles beter" gevoelens.
De kern, het liberale, globaliserende kapitalisme dat het veroorzaakt heeft, is ook het systeem wat toen welvaart bracht.
Je werkt nu net zo hard, of harder dan toen, maar je voelt niet dezelfde welvaart.
Wie dat wel belooft door de uitkeringstrekkers die je baan inpikken er uit te gooien en met importheffingen bedrijven te bewegen weer in eigen land te produceren zodat er meer werkgelegenheid en dus hogere lonen / meer kansen zijn, die krijgen stemmen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:40
rapture schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:10:
[...]
In empire building en world conquest, hebben we in Continentaal Europa nooit het werk- en denkniveau van de Britten of Amerikanen bereikt.
[...]
Nouja, ik denk dat de VOC ook wel een overcompensatie was als extreme reactie op interne onrust opgelegd door externe dreigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Frame164 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:47:
[...]

In de zorg is veel te halen door serieus kritisch te kijken naar welke behandelingen werkelijk meerwaarde hebben en welke niet, en al helemaal naar de behandelingen die in onderzoek al minimale verbetering laten zien maar wel 10x de bestaande behandeling kosten.

Schattingen lopen uiteen, maar rond de 30% van alle ingrepen heeft geen meetbare verbetering maar een placebo-effect (tijd, aandacht, er is "iets" gedaan). Dat is niet omdat er geen klachten zijn, maar wel dat we de klachten (nog) niet kunnen verhelpen.

Maar dat zijn politieke keuzes.

@rapture
Ik denk dat we wel degelijk, of zelf een betere werk en denkwijze hebben dan de Amerikanen.
Europeanen zijn doorgaans per gewerkt uur veel productiever, gelukkiger en gezonder.
Maar ook zeker protestants, hard werken, tikkeltje conservatief en risico mijdend.
"Doe maar normaal dan die je al gek genoeg* kom je in meer landen dan alleen Nederland tegen.

Amerikanen nemen zijn veel ondernemender, high risk high reward. Sowieso meer gefocust op snelheid, snel de markt aanboren, bedienen, verbeteringen komen later wel, concurrenten wegdrukken met marketing of domweg meer geld ophalen en opkopen.
Hier begin je klein en blijf je dat ook lange tijd omdat er weinig durfinvesteerders zijn, en je dus eerst echt onderzoek, solide business case, bewezen succes, etc moet overleggen.

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 13-02-2025 00:13 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Family of Venezuelan Migrant Sent to Guantánamo: ‘My Brother Is Not a Criminal.’ (deelartikel)
That day, the Department of Homeland Security declared that those who had been transferred to the island represented “the worst of the worst” and were all members of a Venezuelan criminal group, the Tren de Aragua.

But in an interview from her home in Colombia, Mr. Castillo’s sister Yajaira Castillo said her brother was not a gang member to be feared, but rather an everyday Venezuelan who had fled his country because of its economic crisis.

She broke down repeatedly during the conversation, crying as she described her pain and confusion around her brother’s situation.

“My brother is not a criminal,” she said. “This is all discrimination and xenophobia, just because he’s Venezuelan.”
SURPRISE! Man die gedeporteerd wordt naar Guantanamo Bay is geen crimineel.. maar een doodgewone economische vluchteling. 19 januari kwam hij aan, 4 februari is hij naar Guantanamo Bay getransporteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 13-02-2025 00:17 ]

• Caelorum
DropjesLover schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:04:
[...]
In de zorg is veel te halen door serieus kritisch te kijken naar welke behandelingen werkelijk meerwaarde hebben en welke niet, en al helemaal naar de behandelingen die in onderzoek al minimale verbetering laten zien maar wel 10x de bestaande behandeling kosten.
[...]
En medicatie. Zo krijgen wij elke 8 maanden 3 doosjes van noodmedicatie door epilepsie mee. Standaard protocol. De neuroloog had al aangegeven dit te moeten doen, maar dat we dit niet nodig gaan hebben. Ik weet de precieze kosten even niet meer, maar ik dacht iets van 100E per doosje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
[...]

Schattingen lopen uiteen, maar rond de 30% van alle ingrepen heeft geen meetbare verbetering maar een placebo-effect (tijd, aandacht, er is "iets" gedaan). Dat is niet omdat er geen klachten zijn, maar wel dat we de klachten (nog) niet kunnen verhelpen.

@rapture
Ik denk dat we wel degelijk, of zelf een betere werk en denkwijze hebben dan de Amerikanen.
Europeanen zijn doorgaans per gewerkt uur veel productiever, gelukkiger en gezonder.
Maar ook zeker protestants, hard werken, tikkeltje conservatief en risico mijdend.
"Doe maar normaal dan die je al gek genoeg* kom je in meer landen dan alleen Nederland tegen.

Amerikanen nemen zijn veel ondernemender, high risk high reward. Sowieso meer gefocust op snelheid, snel de markt aanboren, bedienen, verbeteringen komen later wel, concurrenten wegdrukken met marketing of domweg meer geld ophalen en opkopen.
Hier begin je klein en blijf je dat ook lange tijd omdat er weinig durfinvesteerders zijn, en je dus eerst echt onderzoek, solide business case, bewezen succes, etc moet overleggen.
offtopic:
En dat begint met de financiering. Ziekenhuizen krijgen geld voor behandelen, niet voor niet behandelen of anders behandelen. De ene specialist behandelt de bijwerkingen van de behandeling door een andere specialist. Maar als een ziekenhuis een patiënt integraal wil behandelen, krijgen ze geen geld daarvoor. Dus blijft iedere specialist op zijn eigen eilandje zitten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Tot zover "read-only access" voor DOGE:
“This morning, my financial team shockingly uncovered that President Trump and his crony Elon Musk illegally executed a revocation of $80 million in congressionally-appropriated FEMA funding from New York City’s bank accounts late yesterday afternoon. This is money that the federal government previously disbursed for shelter and services and is now missing. This highway robbery of our funds directly out of our bank account is a betrayal of everyone who calls New York City home.”
https://comptroller.nyc.g...reversal-of-fema-funding/

Ik moest even twee keer lezen voordat ik zag dat het, gezien de gedane uitspraken, een officieel statement was.

Dat zit wel Schnorr.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:01
En niemand die ze een strobreed in de weg ligt bij deze hoogst illegale praktijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Stukfruit schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:20:

[...]

Ik moest even twee keer lezen voordat ik zag dat het, gezien de gedane uitspraken, een officieel statement was.
https://www.ad.nl/tech/x-...horting-account~ad432dd9/

Moet ergens van betaald worden.. Je denkt toch niet dat dit van de bankrekening van X komt? }:O

Resterende 70 miljoen is profit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
https://www.npr.org/2025/...n-worth-of-armored-teslas
The Trump administration is expected to purchase $400 million worth of armored Tesla vehicles, according to a new State Department document detailing procurement for fiscal year 2025.
Zoals voorspeld - de zelfverrijking is pas net begonnen. Die berg auto's moet nog verkocht worden en de koper is gevonden.
The document does not specify what Tesla vehicles will be purchased by U.S. officials, but Musk's Cybertruck, with its militaristic design and stainless steel exterior, could be an option.

After reports circulated Wednesday night of the State Department's intent to purchase Tesla vehicles, the document was edited, at 9:12 p.m., and now says the federal contract is for $400 million worth of "armored electric vehicles," but the word "Tesla" was removed.
En dat dit er wel erg dik bovenop ligt vonden ze zelf blijkbaar ook.

Waarna Musk natuurlijk uit moest halen naar een journalist die citeerde uit het later aangepaste document:
Responding to a segment by MSNBC's Rachel Maddow about the $400 million contract, Musk wrote on X on Wednesday night: "Hey @Maddow, why the lie?"
En omdat ze ook goed werkende auto's nodig hebben kopen ze ook wat andere auto's, waaronder van BMW:
The State Department document also shows that some Tesla competitors are expected to receive lucrative, yet considerably smaller, contracts for armored vehicles, including from BMW, which the document shows is set to supply about $40 million worth of SUVs to the federal government.
Pardon the cynism - het is gewoon te bizar om nog te lezen elke ochtend.

Kleurrijk taalgebruik aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
P-Rock schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:13:
En niemand die ze een strobreed in de weg ligt bij deze hoogst illegale praktijken.
Wie zou ze iets in de weg moeten leggen?

Congres en Senaat zijn Republikeins in meerderheid, dus die gaan hun eigen president niet blokkeren.

Hooggerechtshof is ook in hoofdzaak conservatief, en voor een fors deel door Trump benoemd dus ook die zullen weinig tot niks gaan doen.

En andere functionarissen die er iets proberen te doen zullen vermoedelijk meteen worden ontslagen door Trump en Musk, dat is ook al eerder gebeurd (bij Justitie etc).

Dus tsja. Niemand KAN er simpelweg iets tegen doen.

Virussen? Scan ze hier!

• tiswat
  • Laatst online: 22:02
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Congres en Senaat zijn Republikeins in meerderheid, dus die gaan hun eigen president niet blokkeren.

Hooggerechtshof is ook in hoofdzaak conservatief, en voor een fors deel door Trump benoemd dus ook die zullen weinig tot niks gaan doen.

En andere functionarissen die er iets proberen te doen zullen vermoedelijk meteen worden ontslagen door Trump en Musk, dat is ook al eerder gebeurd (bij Justitie etc).

En de burgers zullen tot zekere hoogte écht niet in opstand komen. Dat duurt nog eventjes denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

NiGeLaToR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:24:

[...]

Zoals voorspeld - de zelfverrijking is pas net begonnen. Die berg auto's moet nog verkocht worden en de koper is gevonden.
De Cybertruck is toch niet gepantserd? Nou ja, als de Republikeinen daar zelf achter willen komen... O-)

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zelfs voor Kadyrov voldeed die 'armored Tesla' niet, dus zal voor het leger/VS ook wel niks worden. :)

https://nos.nl/artikel/25...cybertruck-heeft-uitgezet

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Zelfs voor Kadyrov voldeed die 'armored Tesla' niet, dus zal voor het leger/VS ook wel niks worden. :)

https://nos.nl/artikel/25...cybertruck-heeft-uitgezet
Hij zinspeelde voor zijn verkiezingsaanschaf al op de inzet van Cybertrucks voor de politie bijvoorbeeld.

En afhankelijk van de definitie is de auto wel licht gepantserd: 9mm patronen van enige afstand gaan niet door de deuren heen. Voor een paar honderd miljoen usd kunnen er vast wat betere panelen achter en bijpassende ramen in.

Als ze doelen op meer MRAP niveau bescherming zullen ze wat nieuws moeten maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Stiggy
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:24:

[...]

[...]

Pardon the cynism - het is gewoon te bizar om nog te lezen elke ochtend.
*knip*, reactie op aangepast deel.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Amphiebietje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:06:
[...]

De Cybertruck is toch niet gepantserd? Nou ja, als de Republikeinen daar zelf achter willen komen... O-)
Dat ding werd geadverteerd als zo'n beetje "armoured" (armored) en dat de ruiten bulletproof zouden zijn. Dit bleek een fiasco toen bij de launch Musk met een hamer gewoon dwars door de ruit heen sloeg terwijl die daartegen bestand zou zijn.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
*knip*, reactie op geknipte reactie. doch kun je uit de links zelf opmaken dat het een buitengewoon slecht product is en ze de voorraden al een tijd niet meer verkocht krijgen.

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had de speech van Hegseth nog niet gehoord.

Paar dingen die me opvallen:
- Hij heeft het specifiek over de grenzen van voor 2014. Dat laat nog wat ruimte voor de gebieden anders dan de Krim.
- Hij heeft het over boots on the ground in Ukraine. Ook dat laat wat ruimte.
- Hij lult goed

Ik zeg niet dat het ineens positief nieuws is. Maar er zit wat licht tussen wat hij daadwerkelijk gezegd heeft en wat er in de media verschenen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
Stukfruit schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:20:

[...]

Zo, die Brad Lander neemt z'n verantwoordelijkheden wel serieus, en is ook heel boos zo te lezen (terecht). Eens kijken wat er met hem gaat gebeuren. Oneindig respect voor dit soort mensen. _/-\o_

Meer info over de beste man: https://comptroller.nyc.gov/about/about-brad-lander/

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 13-02-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Zo, die Brad Lander neemt z'n verantwoordelijkheden wel serieus, en is ook heel boos zo te lezen (terecht). Eens kijken wat er met hem gaat gebeuren. Oneindig respect voor dit soort mensen. _/-\o_

Meer info over de beste man: https://comptroller.nyc.gov/about/about-brad-lander/
Functie elders waarschijnlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Nou nou, niet zo fatalistisch en negatief. Team Brad lijkt behoorlijk strijdbaar:

"“New York City cannot take this lying down. I call on the Mayor to immediately pursue legal action to ensure the tens of millions of dollars stolen by Trump and DOGE are rightfully returned. If instead Mayor Adams continues to be President Trump’s pawn, my Office will request to work in partnership with the New York City Law Department to pursue aggressive legal action.” "

Nu maar eens kijken hoe er gereageerd wordt door de burgemeester van NYC, of dat mss Elon en/of Donald zich er direct zelf mee gaan bemoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:22:
[...]

*knip* - doch kun je uit de links zelf opmaken dat het een buitengewoon slecht product is en ze de voorraden al een tijd niet meer verkocht krijgen.

*knip*

[ Voor 60% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:10 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:13 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit is de “deny” fase zodat het hoofdonderwerp uit het zicht raakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:29:

- Hij heeft het specifiek over de grenzen van voor 2014. Dat laat nog wat ruimte voor de gebieden anders dan de Krim.
- Hij lult goed

Ik zeg niet dat het ineens positief nieuws is. Maar er zit wat licht tussen wat hij daadwerkelijk gezegd heeft en wat er in de media verschenen is.
Dat was me ook opgevallen. Ik mis in de media de duiding van dit deel. En dan zou het logischer wijs ook gaan over de Donbas. Er werd expliciet niets gezegd over het verroverde gebied in de huidige oorlog.

Mag hopen dat de EU en Ukraïne aan gaan sluiten bij de onderhandelingen en teruggave van alle gebieden, verroverd sinds februari 2022, een keiharde eis is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:29:

- Hij lult goed

🇺🇸 Trump says U.S. aid to Ukraine will continue to prevent "Putin from thinking he won." He confirmed talks with Putin to end the war, with a possible first meeting in Saudi Arabia. Trump believes a ceasefire could happen "in the not-too-distant future." www.holosameryky.com/a/trump-pro-...

NOELREPORTS (@noelreports.com) 13 februari 2025

Dit past wel in dat plaatje wat je schetst nav dat interview. Wellicht minder negatief dan dat wordt voorgeschoteld.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tump says U.S. aid to Ukraine will continue to prevent "Putin from thinking he won."

Ik vraag me af hoeveel waarde we daaraan moeten hechten. Trump zegt vanalles maar Poetin krijgt veel voor elkaar bij hem, Trump en MAGA zijn altijd fel tegen steun geweest, en er zijn al dingen stopgezet:

US orders halt to virtually all foreign aid except for Israel and Egypt

Eerst zien dan geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:00
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:59:
[...]

[Embed]

Dit past wel in dat plaatje wat je schetst nav dat interview. Wellicht minder negatief dan dat wordt voorgeschoteld.
Eerder is weleens aangehaald dat we niet af moeten gaan op Trump zijn woorden, maar zijn daden. Er komt nu zoveel tegenstrijdige info naar buiten en we weten nog niet exact wat het doel is van de onderhandelingen.
Wilde gok is dat Trump de grondstoffen in UA wilt en het liefst zo goedkoop mogelijk.

Zelensky heeft aangegeven open te staan hiervoor in ruil voor wapens om de russen weg te schoppen, nu is het dus nog het spel om ze zo goedkoop mogelijk te krijgen en wat is hiervoor de makkelijkste weg? UA/Zelensky nog verder met de rug tegen de muur zetten en die shaping zie je nu door Hegseth/Trump gebeuren en op de achtergrond wordt wel voorgesorteerd op een uitkomst waarbij UA vol gesteund zou moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 11:13

burgt

Starbass

Ik kwam dit filmpje tegen op youtube, zoon van Elon zei tijdens de persco tegen Trump terwijl zijn vader aan het praten is: "you are not he president, go away"

X is eerlijker dan het zooitje ongeregeld dat de dienst uitmaakt op het moment

Kanaal is van een gast die flink wat post tegen Elon Musk.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• Caelorum

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:11 ]

• Caelorum
Delerium schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:55:
Dit is de “deny” fase zodat het hoofdonderwerp uit het zicht raakt?
Je moet het niet te vaak doen, maar het is goed om soms even iemand aan te spreken op een onderwerp dat zijdelings dit raakt zodat ze niet van het padje af gaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Weer een dagupdate: https://reportersonline.n...oolbestorming-verwijderd/

Wat mij opviel
De Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden presenteren een begrotingsplan waarin ze voorstellen om $4,5 biljoen aan belastingverlagingen door te voeren, ten minste $1,5 biljoen aan uitgaven te verminderen en het schuldenplafond met $4 biljoen te verhogen. Het plan omvat bezuinigingen op Medicaid en voedselprogramma’s voor Amerikanen met een laag inkomen en wijst $300 miljard toe aan defensie en immigratiehandhaving.
De Trump-regering trekt meer dan 80 miljoen dollar voor het Shelter and Serviced Services Program van de Federal Emergency Management Agency (FEMA) terug van de bankrekeningen van New York City. Het geld is op 4 februari al gestort, maar verdwijnt woensdag plotseling van de stadsrekening. Het geld was bedoeld om steden te ondersteunen bij de opvang en dienstverlening aan migranten.
De WHO bevestigt dat de CDC is gestopt met het delen van griepdata via WHO-platforms. Terwijl de VS de zwaarste griepuitbraak in 15 jaar doormaakt, verzwakt dit de wereldwijde virusdetectie en pandemievoorbereiding, aldus de wereldgezondheidsorganisatie.
Een rechter beveelt het ministerie van Justitie om te stoppen met het verwijderen van videobewijs over de Capitoolbestorming. Meerdere videobestanden waren ineens verdwenen van een overheidsplatform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 22:02
Sjeeees, het is echt een dictatuur aan het worden joh. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door tiswat op 13-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit soort lui maken de dienst nu uit in de VS en daar moeten andere landen mee dealen omdat ze er in meer of mindere mate van afhankelijk zijn.

Als een 15-jarige puber dit zou doen kan je er nog om lachen misschien maar nu vind ik het diep triest. De achterban zal wel zeggen.. “ze zijn zoals wij!”.
Ik, bijvoorbeeld, wil helemaal niet iemand zoals ik om een machtig land te runnen. Ik wil iemand slimmer, empathischer en emotioneel stabieler dan ik. Misschien dat dat inzicht daar nog ooit komt, maar heb er een hard hoofd in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkcW91exSpnohSIbk0HCvp5f7B8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wNKIOqPM1KRHkhVBCwkdQMvo.jpg?f=user_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

burgt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:57:
Ik kwam dit filmpje tegen op youtube, zoon van Elon zei tijdens de persco tegen Trump terwijl zijn vader aan het praten is: "you are not he president, go away"

X is eerlijker dan het zooitje ongeregeld dat de dienst uitmaakt op het moment

[YouTube: Musk to Trump "You're not the President"]

Kanaal is van een gast die flink wat post tegen Elon Musk.
Even snel gekeken, maar dat is kopieer gedrag. Het kind heeft het ook niet tegen Trump, maar tegen de verschillende omstanders, en dat is als het al gericht. Waarschijnlijk heeft hij het gedrag van Trump gekopieerd.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:46

ManiacsHouse

Scheisse!

tiswat schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Sjeeees, het is echt een dictatuur aan het worden joh. 8)7
En het geld weghalen bij de zwakkeren en degene met een laag inkomen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:46:
[...]

En het geld weghalen bij de zwakkeren en degene met een laag inkomen. :(
Daar heeft Trump ook in zijn verkiezingscampagne nooit een geheim van gemaakt, en dat is ook iets wat de Republikeinen al tientallen jaren doen.

In andere woorden, daar hebben de kiezers zelf voor gekozen, die staan er dus achter dat het geld bij de zwakkeren gehaald wordt.

Dan moten ze nu niet gaan klagen als opeens blijkt dat ze er zelf ook last van gaan hebben. Dan had je dat in het stemhokje al moeten bedenken.

Virussen? Scan ze hier!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 18:34
[...]

Daar heb je in NL het zorginstituut voor dat de minister adviseert over wat er wel en niet vergoed moet worden in het basispakket. Probleem alleen is dat de afweging wat (verlenging van) een mensenleven mag kosten een vrij moeilijke is. Veel is een politieke keuze.

Er zijn zat voorbeelden waarbij het zorginstituut heeft geadviseerd om een bepaalde behandeling of medicijn niet te vergoeden en er een dag later een zielig verhaal op de voorpagina staat van een patiënt voor wie die behandeling de enige hoop is. Dan kan het zorginstituut nog zo gelijk hebben dat de behandeling onbewezen effectief en/of te duur is, maar de verantwoordelijke minister neemt nooit een besluit waarbij het optisch lijkt alsof hij/zij de betrokken patiëntgroep ter dood veroordeelt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• wildhagen
  • Niet online
Trump wil de handelsoorlog nu werkelijk wereldwijd maken, en komt met zijn magische "But her emails my tariffs!":
De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd donderdag 'wederkerige importheffingen' in te willen voeren. Landen die hoge invoerrechten vragen voor Amerikaanse goederen, krijgen daarmee even hoge heffingen terug. Dit zou een escalatie kunnen veroorzaken van de handelsgeschillen die de VS onder Trump hebben met andere mogendheden.

'Drie geweldige weken, misschien wel de beste ooit, maar vandaag is de klapper: wederkerige importheffingen!!!', schrijft Trump op zijn eigen sociale medium Truth Social. Dit soort heffingen zouden vooral opkomende economieën kunnen raken die hun markt nu nog afschermen met barrières voor Amerikaanse producten, zoals India.

Eerder tekende Trump al een decreet waarmee de VS in maart 25 procent belasting heffen op al het aluminium en staal dat het land binnenkomt, waarop onder andere de Europese Unie boos reageerde. Ook andere bondgenoten waren getergd. Daarnaast voerde hij extra importheffingen in op producten uit China.
AD Liveblog.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Simpele oplossing: Gewoon geen handel meer met de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Makaja schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Even in perspectief: €23.578 in 1970 is €136.516 nu (bron) Dat is een stijging van 479%.

In 2024 was het modaal inkomen in Nederland € 46.500 (€ 3.875 per maand).
In 1970 was het modaal inkomen in Nederland € 5.559 euro per jaar, oftewel € 429 per maand.(bron)

Nu is mijn statistiek niet zo goed, dus wellicht kan iemand anders mij uitleggen hoe het zit... :+
Gevoelsmatig echter redeneer ik zo: huis prijzen 20x zo duur, maar bijna 500% inflatie en inkomen 10x zo hoog. Iemand mag mij corrigeren, maar is dan niet alles nog steeds even duur (in verhouding dan)?
Volgens CPB is bruto modaal in 2024 wat lager: 44500. Wikipedia: Modaal inkomen
Al met al kostte eenzelfde woning in 1970 ca 4.2x jaarsalaris en in 2024 10x jaarsalaris. Dus zijn woningen relatief ca 2.4 maal zo duur geworden. Juist omdat huisvesting een relatief grote kostenpost is hakt dat er flink in.

Daar komt bij dat bepaalde vaste lasten zoals zorgkosten ook meer zijn gestegen dan inflatie (en niet worden meegerekend bij inflatie).
Veel vd producten die in dezelfde periode relatief goedkoper zijn geworden (en wel worden meegerekend bij inflatie) zijn niet-vaste lasten zoals elektronica (geluidsapparatuur, PC's, TV's). YouTube: 'Mensen ervaren inflatie veel hoger dan die is'

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
Spookelo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:49:
[...]

In 1970 kostte een huis 4,24 jaarsalarissen, nu 9,56 jaarsalarissen. Dat is het verschil.
In 1970 was een 1-verdiener de norm in een gezin, nu is dat een 2-verdiener.
Er is maar deels een huizenprobleem, er is een probleem van verschuivende / meegeschoven norm. De norm wordt bepaald door de grootste (en welvarendste) groep binnen de bevolking, en dat zijn sinds midden jaren '90 de tweeverdienende gezinnen.

Daarnaast zijn de mogelijkheden voor starters op verschillende manieren vergroot (jubeltonnetje, lagere overdrachtsbelasting), terwijl er wel een tekort is. Dus dat werkt alleen maar prijsopdrijvend voor de totale markt.
Malfunctions schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Daar heb je in NL het zorginstituut voor dat de minister adviseert over wat er wel en niet vergoed moet worden in het basispakket. Probleem alleen is dat de afweging wat (verlenging van) een mensenleven mag kosten een vrij moeilijke is. Veel is een politieke keuze.

Er zijn zat voorbeelden waarbij het zorginstituut heeft geadviseerd om een bepaalde behandeling of medicijn niet te vergoeden en er een dag later een zielig verhaal op de voorpagina staat van een patiënt voor wie die behandeling de enige hoop is. Dan kan het zorginstituut nog zo gelijk hebben dat de behandeling onbewezen effectief en/of te duur is, maar de verantwoordelijke minister neemt nooit een besluit waarbij het optisch lijkt alsof hij/zij de betrokken patiëntgroep ter dood veroordeelt.
Exact. En daarom zijn de hoge zorgkosten expliciet een politieke keuze. En kan er dus ook een politieke keuze gemaakt worden om meer naar het zorginstituut te luisteren, ruggengraat te tonen en dat budget over te hevelen naar andere zaken, zoals defensie.
Wanneer we meer in een oorlog getrokken worden zal dat ook vanzelf wel gebeuren.
Amphiebietje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:01:
Gewoon in hun eigen sop gaar laten koken, zonder tegen-heffingen. Laat alles in de VS maar 25% duurder worden. En als het om ruwe materialen gaat, worden de eindproducten voor ons ook fors duurder, dus oninteressanter.

Ik zie het probleem maar beperkt eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 13-02-2025 14:09 ]

BThGvNeOA

• Wozmro
Maar een huis uit 1970 kan je niet vergelijken met een huis in 2025 qua comfort en energie efficiëntie.

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 13:25
Spookelo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:49:

In 1970 kostte een huis 4,24 jaarsalarissen, nu 9,56 jaarsalarissen. Dat is het verschil.
Dank. Dit maakt het (heel eenvoudig) helder! Zo had ik er nog niet naar gekeken, maar zo is het inderdaad wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Maar de vraag is: waren huizen misschien al die tijd te goedkoop? Zelfde met energie.

Maar wat heeft dit met dit topic te maken?

• DropjesLover
Wozmro schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:15:
Maar een huis uit 1970 kan je niet vergelijken met een huis in 2025 qua comfort en energie efficiëntie.
Tegelijkertijd zijn de kosten van het daadwerkelijk bouwen niet zo hard gestegen.
Bouwkosten zijn ~7x gestegen, terwijl de inflatie over die periode ~6x was, dus dat is redelijk in belans.
De rest van de stijging komt van de grondprijs, en dat is puur gewildheid / betaalbaarheid.

Maar dit is niet het topic voor dit onderwerp :P

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 13-02-2025 14:34 ]

BThGvNeOA

• BadRespawn
Een theorie over het doel van Musk mbt uitkleden van overheidsinstanties: hij wil die disfunctioneel maken en dan als oplossing de functionaliteit over zetten naar zijn "everything app", vergelijkbaar met WeChat in China (oa betalen, chatten, nieuws, lokatie tracking). In 2019 is de Chinese overheid begonnen die app te gebruiken als identificatie voor social security. Activiteit op Wechat wordt ook meegenomen in China's Social Credit Score systeem.

Chinese super-app
https://www.businessinsid...2?international=true&r=US

China just announced a new social credit law. Here’s what it means.
https://www.technologyrev...it-law-what-does-it-mean/

"Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app." - Elon Musk
Back in 2022, on the All-In podcast, Musk said that the US needs a super app. "It's either convert Twitter to that or start something new. It does need to happen somehow," he said.
"If you're in China, you kind of live on WeChat," Musk said. "It does everything. It's sort of like Twitter plus PayPal plus a whole bunch of things all rolled into one, with a great interface. It's really an excellent app, and we don't have anything like that outside of China."

https://www.zdnet.com/art...sks-x-the-everything-app/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Met als enige verschil dat WeChat waarschijnlijker veiliger is dan Musk's variant, want ongeveer neerkomt als schrijven dat een wegens wanpraktijken geroyeerde arts beter is dan een psychopaat.

• BadRespawn
twowheeler schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:27:
Maar de vraag is: waren huizen misschien al die tijd te goedkoop? Zelfde met energie.
Afgaand op winst gemaakt door de bouwsector indertijd waren woningen niet te goedkoop. Energie was toen goedkoper omdat er nog veel olie en gas was, en klimaatverandering nog niet op de politieke agenda stond.
Maar wat heeft dit met dit topic te maken?
Wat het met het onderwerp heeft te maken is de vraag hoe het komt dat mensen stemmen op een autocraat zoals Trump:
onvrede van de middenmoot (steeds meer economisch in de knel) veroorzaakt door een steeds extremer kapitalisme

Vervolgens werd ontkend dat het economisch niet best gaat met de middenmoot, waar vervolgens argumenten tegenin werden gebracht.

NL was daarbij het voorbeeld, maar het geldt in grote lijnen (eerder nog erger) ook voor de VS.

[ Voor 4% gewijzigd door BadRespawn op 13-02-2025 15:18 ]

• Don Quijote
  • Laatst online: 09:01

Don Quijote

El Magnifico

wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:56:
Trump wil de handelsoorlog nu werkelijk wereldwijd maken, en komt met zijn magische "But her emails my tariffs!":

[...]

AD Liveblog.
Even voor de mensen zoals ik die niet echt leven in de wereld van importheffingen; dit lijkt nog niet zo onredelijk? Het blijft natuurlijk een belasting op je eigen inwoners, maar als het doel is de andere partij de heffingen te laten verlagen (en daarmee je export markt vergroten) nog niet zo verkeerd?

Of mis ik hier iets?

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:00
Amphiebietje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:01:
Of: tarieven opleggen aan de export naar de VS, willen jullie nederlands staal wat je niet zelf kunt produceren? Je mag het hebben maar betaal wel even 25% extra voor onze staatskas. Is het dan in de USA, dan mag je nogeens 25% extra betalen :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://www.volkskrant.nl...-aan-het-worden~b82e8aa1/
‘Vanaf vandaag is het officiële beleid van de Amerikaanse overheid dat er slechts twee geslachten bestaan: mannen en vrouwen’, zei Trump tijdens zijn inauguratie. Trans personen noemt hij een verzinsel van ‘radicaal-links’. En de Democraten hebben een ‘transgendercult’ over kinderen afgeroepen, aldus de president.

De regering heeft het voortaan over lhb’ers in plaats van lhbti’ers – de letter ‘t’ voor transgender is van overheidssites verwijderd. Ook besloot Trump transgender personen uit het leger te weren en mogen transgender meisjes en -vrouwen voortaan niet meer meespelen in vrouwelijke sportteams.

‘Sommige staten willen ouders van transgender kinderen gaan vervolgen voor kindermisbruik’, zegt Allison Spillman (44), moeder van een transgender dochter. ‘Er zijn al wetten in de maak. Ik ben bang dat ze straks mijn dochter van me afpakken omdat ze thuis alle steun krijgt die ze verdient.’
Intens treurig natuurlijk. Ik vraag me af of de “anti-woke-brigade” wel doorheeft dat dergelijk beleid echte mensen raakt?
Of ze geven er niets om. En vooral de laatste alinea is schrikbarend.

Ik weet. Iedereen heeft de aandacht gevestigd op importheffingen, de NAVO, Rusland-Oekraïne en weet ik het. Laten we echter ook aandacht houden voor alle lelijke facetten die project 2025 met zich meebrengt. Dit is er slechts één van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
saikol schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Of: tarieven opleggen aan de export naar de VS, willen jullie nederlands staal wat je niet zelf kunt produceren? Je mag het hebben maar betaal wel even 25% extra voor onze staatskas. Is het dan in de USA, dan mag je nogeens 25% extra betalen :+
De wederzijdse afhankelijkheid is erg groot. Als Europa besluit de machines die de machines maken niet meer te exporteren, heeft de hele wereld het een beetje moeilijk.
Het feit dat het ene criminele netwerk het andere criminele netwerk beter begrijpt dan een EU is allemaal prima, maar onze wannabe gangsters kunnen beter niet alle rapportages uit wetenschap of overheid verbranden. Want dan zou men weleens wat informatie kunnen missen over leverage vanuit de EU.
En leverage, dat is een term waar deze jongens groot mee zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Aardige uitleg waar Trump zijn ideeen over tarieven vandaan haalt en de drie verschillende doelen die ze kunnen dienen:

YouTube: Why Trump’s Idol, McKinley, Abandoned His Own Tariff Strategy | WSJ

@dawg Ja het is extreem treurig en compleet nergens voor nodig... Puur leedvermaak / wraak nemen op de zogenaamde "linkse elite", terwijl zulke mensen echt niks verkeerd hebben gedaan of uberhaupt tot een elite behoren... Ze zijn gewoon collateral damage in een verzonnen identiteitsoorlog.

[ Voor 36% gewijzigd door Morrar op 13-02-2025 16:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nou de kogel is door de kerk.

Bekend antivaxxer- en complotdenker/wappie RFK wordt minister van gezondheid:
Robert F. Kennedy jr. wordt de nieuwe Amerikaanse minister van Volksgezondheid. De Senaat heeft ingestemd met zijn benoeming.

De 71-jarige Kennedy geldt als een vaccincriticus en dat maakte zijn benoeming omstreden. Ook binnen de Republikeinse Partij van president Donald Trump waren er zorgen over zijn kandidatuur. Daardoor was aanvankelijk onduidelijk of er voldoende politieke steun was om hem als gezondheidsminister aangesteld te krijgen.

Kennedy, een neef van de vermoorde Democratische president John F. Kennedy, deed vorig jaar aanvankelijk als onafhankelijk kandidaat mee aan de presidentsverkiezingen. Later staakte Kennedy zijn campagne en sprak hij steun uit voor Donald Trump. Die beloonde zijn prominente bondgenoot met een belangrijke baan in zijn regering. Hij heeft beloofd dat Kennedy 'los mag gaan' op de gezondheidszorg.
(AD Liveblog)

Dus de gezondheidzorg in de VS, die al niet bepaald best was, zal nog wel verder achteruit gaan

Zou me niet verbazen als vaccinaties bijvoorbeeld wettelijk verboden worden. Volgens RFK zijn die immers maar gevaarlijk..

Virussen? Scan ze hier!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 18-09 20:04
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:39:

[...]

(AD Liveblog)

Dus de gezondheidzorg in de VS, die al niet bepaald best was, zal nog wel verder achteruit gaan

Zou me niet verbazen als vaccinaties bijvoorbeeld wettelijk verboden worden. Volgens RFK zijn die immers maar gevaarlijk..
Ik heb de hele hearing bekeken en hij werd hard aangepakt. Hij leek en lijkt zijn toon te matigen.

Die Kash Patel vind ik een grotere engerd. Die wordt zodirect gekozen.

McConnell stemde tegen Tulsi Gabbard en RFK jr. Had ie 4 jaar geleden ook maar ballen getoond en Trump aan impeachment geholpen...

• olafmol
jaapstobbe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb de hele hearing bekeken en hij werd hard aangepakt. Hij leek en lijkt zijn toon te matigen.

McConnell stemde tegen Tulsi Gabbard en RFK jr. Had ie 4 jaar geleden ook maar ballen getoond en Trump aan impeachment geholpen...
*knip*, houd het een beetje inhoudelijk graag.

[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 13-02-2025 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:39:

[...]

(AD Liveblog)

En dat terwijl ze de vogelgriep in de landbouw niet onder controle krijgen. Erger nog, ze doen alsof er geen probleem is.

Het is ook de schuld van links dat de prijs van eieren blijft stijgen.

En het virus zit ook al bij de melkkoeien.

Ik kan alleen maar hopen dat de Europese instanties de situatie in de VS zo goed mogelijk opvolgen en dat ze op tijd preventieve maatregelen instellen zoals grenzen sluiten.

• wildhagen
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Ik kan alleen maar hopen dat de Europese instanties de situatie in de VS zo goed mogelijk opvolgen en dat ze op tijd preventieve maatregelen instellen zoals grenzen sluiten.
Volgens mij had Trump eerder al aangegeven dat hij dat niet zou accepteren en dat hij dan strafmaatregelen tegen de EU gaat opleggen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
Iemand overigens een idee wat er gebeurt als iedereen gewoon nalaat om met tegenreacties te komen op de Amerikaanse tol?

Het is tol die Amerikanen zelf bij import betalen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het voor het milieu ook helemaal geen slechte zaak is als het staal niet over de Atlantische oceaan moet.

Stort onze markt in als we geen tegengas geven?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Snowdog
  • Laatst online: 19-09 06:23
jaapstobbe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:47:
[...]

Leek zijn toon te matigen om ff een betere indruk te maken, we weten allemaal wel hoe dat zit nu toch? En McConnell hetzelfde, de slechtste dude die je je kan bedenken in moeilijke tijden, maar nu alles er sowieso wel doorheen komt is het ineens een "probleem"? Yea, ok...

• Morrar
Wozmro schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:07:
[...]

En dat terwijl ze de vogelgriep in de landbouw niet onder controle krijgen. Erger nog, ze doen alsof er geen probleem is.

Het is ook de schuld van links dat de prijs van eieren blijft stijgen.

En het virus zit ook al bij de melkkoeien.

Dat het inmiddels overspringt naar zoogdieren is behoorlijk zorgwekkend. Vogelgriep is gewoon dodelijk, dus daarbij vergeleken was COVID nog een lief klein schattig virusje...

En de VS zijn uit de WHO gestapt en delen geen data meer, dus we zullen het als laatste horen als het overspringt naar mensen.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:01
Morrar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Dat het inmiddels overspringt naar zoogdieren is behoorlijk zorgwekkend. Vogelgriep is gewoon dodelijk, dus daarbij vergeleken was COVID nog een lief klein schattig virusje...

En de VS zijn uit de WHO gestapt en delen geen data meer, dus we zullen het als laatste horen als het overspringt naar mensen.
De VS is dus een soort van China 2.0. Die hadden het hele COVID-gebeuren ook liever in de doofpot gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:08:
Intens treurig natuurlijk. Ik vraag me af of de “anti-woke-brigade” wel doorheeft dat dergelijk beleid echte mensen raakt?
Of ze geven er niets om. En vooral de laatste alinea is schrikbarend.
Kijk deze eens: YouTube: Timothy Snyder Speaks, ep. 4: Sadopopulism

Ik las net ook dit artikel: Musk, Trump degrade federal workers as they put them out of work. It's sadistic.
But this is, by appearances at least, the most powerful person in America, and he is running around acting downright gleeful about thousands upon thousands of Americans losing their jobs.

Musk’s boy-who-wishes-someone-loved-him childishness is part and parcel of the vicious “own the liberals” mindset driving President Donald Trump and seemingly all around him. It is clearly what congressional Republicans want. And it is vile, bordering on sadism.
Duizenden mensen worden ontslagen waaronder harde werkers die zich decennialang ingezet hebben voor het land. Die krijgen van Trump en Musk een trap na. Echt nul empathie.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Morrar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:43:
[...]

De worst case ±50% mortaliteit van de infecties bij mensen zullen het redelijk snel duidelijk maken dat het serieus is, en dat zal naar buiten komen, behalve als Musk/Trump alle communicatie naar buiten stilleggen.
Pagina: 1 ... 39 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.