[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.420.774 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:06
Morrar schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:53:
Fighting for peace is like fucking for virginity was ooit zo'n gezegde...
offtopic:
Het gezegde werkt perfect omdat "fucking" inderdaad de meest conventionele manier is om meer "virgins" te maken, net als dat (voorbereiding op) strijd nodig is om vrede te garanderen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:55
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:12:
[...]

Hoe kun je dit opschrijven en vinden dat het alternatief nog slechter was... Wat gaat er dan mis in je hoofd?
Ik zal maar even Ernst Thälmann aanhalen, de leider van de Duitse communisten in de begin jaren 30 die de slogan destijds (toen er nog verkiezingen waren) had "Nach Hitler kommen Wir", waarmee hij beredeneerde dat de nazis zouden imploderen aan de macht en dat het niet nodig was om verzet tegen hen te organiseren omdat ze het toch zelf zouden verpesten. Thälmann werd in 1944 door de Nazis geëxecuteerd te Buchenwald. Daarnaast, zelfs al ga je er vanuit dat Trump en Musk het compleet gaan vergooien, dan gaat dat ten koste van veel mensenleed, overal ter wereld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
-AzErTy- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:37:
Vanaf nu "Rood, Wit en Blauwland” in plaats van Groenland?

https://www.hln.be/buiten...en-blauwland-br~a8637648/

Echt een beetje de weg kwijt. Binnenkort een eigen atlas, de wereld volgens Trump?
Doe mij dan liever New Denmark, een petitie (met een glimlach) als reactie op Trump zijn bizarre Groenland-plannen:
Have you ever looked at a map and thought, "You know what Denmark needs? More sunshine, palm trees, and roller skates." Well, we have a once-in-a-lifetime opportunity to make that dream a reality.

Let’s buy California from Donald Trump!

Yes, you heard that right.

California could be ours, and we need your help to make it happen.
The Tremendous Plan

1. Crowdfunding Goal of $1 trillion (give or take a few billion). That’s just 200,000 kroner from every Dane. Skip a few lattes, and you’re golden.
2. We’ll send our bestest negotiators – Lego executives and the cast of Borgen.
3. It is in the national interest to promote the extraordinary heritage of our Nation, so California will become New Denmark. Los Angeles? More like Løs Ångeles.
4. Danish Values: We’ll bring hygge to Hollywood, bike lanes to Beverly Hills, and organic smørrebrød to every street corner. Rule of law, universal health care and fact based politics might apply.
Bron: https://denmarkification.com/

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

drooger schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Doe mij dan liever New Denmark, een petitie (met een glimlach) als reactie op Trump zijn bizarre Groenland-plannen:

[...]

[...]

Bron: https://denmarkification.com/
Als het zo doorgaat dan geven de blauwe staten aan de oost- en westkust zichzelf nog vrijwillig op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:15:
Dat ging niet gebeuren zei @k995 . Hij luistert niet naar @k995 .
Toch je rol van adviseur van Trump iets sterker wegzetten. Hij luistert niet meer naar je.
Ik ben toch vooral benieuwd hoe @k995 er nu tegenaan kijkt. Ik heb hem nu al even niet gezien in het topic, maar er gebeuren nu toch echt wel dingen die niet zouden gebeuren volgens hem.

Het is voor mij typerend voor hoeveel mensen denken (inclusief de Democraten) ‘zo ver gaat hij niet’. Op dit moment is er niks dat hem tegenhoudt want de gerechtelijke macht wordt gewoon genegeerd. Hoe zou dat volgens @k995 (en anderen die zeggen dat het allemaal niet zo erg is) dan moeten werken? Wie gaat dit écht tegenhouden?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Wat precies dan? Ik zie eigenlijk alleen die Andre2496615 die consequent Trump propaganda roeptoetert, maar die wordt stelselmatig gecorrigeerd. Best netjes eigenlijk, ik ben juist positief verrast.
Inderdaad, ik zie nu wat meer reacties. Wel nog een aantal die in de EV topics ook altijd erg anti zijn. Dezelfde luide personen.

Dank voor de correctie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
DropjesLover schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:24:
[...]
Gewoon conventionele bommen. De MOAB heeft hij in z'n eerste termijn al eens gegooid.
En de leveringen van de zwaarste bommen die door Biden geblokkeerd waren, weer toegestaan.
Een hoop kleine bommetje zodat je de brokstukken direct in kleine stukjes kan maken. Scheelt bij het bouwrijp maken van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
twowheeler schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:27:
*knip*

Nu wist ik dat autoweek niet perse de meest heldere geesten in de reacties heeft staan, maar ik verbaas me (schokkend) over wat mensen daar zeggen over wat er gebeurt. Allemaal van die facebook weetjes etc.
Kijk eens naar reacties onder video's van BNR op YouTube... Kan je lachen, of huilen.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Jerie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:46:
Google Calendar heeft ook een... ehhh... belangrijke update

[...]

Die worden blijkbaar niet meer door de federale overheid erkend. Dan kun je daar tegen vechten, of erin meegaan (zelfde als met Golf van). Het rapporteren zoals de fed het ziet, vind ik fair enough. Al snap ik de woede natuurlijk ook (zelfde met Golf van Mexico (en ja, zo noem ik dat: ik ben Nederlander, en dit is een Nederlandstalig forum)).
Waarom "Jewish Heritage Month"? Israel "de joodse gemeenschap" is toch te vriend? Misschien is de motivator dan niet politiek.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

-AzErTy- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:37:
Vanaf nu "Rood, Wit en Blauwland” in plaats van Groenland?

https://www.hln.be/buiten...en-blauwland-br~a8637648/

Echt een beetje de weg kwijt. Binnenkort een eigen atlas, de wereld volgens Trump?
Rood-wit-blauwland. Nederland 🇳🇱 :?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:33

hneel

denkt er het zijne van

Deze is denk ik nog niet langs gekomen.

https://tennesseelookout....nd-them-directly-to-jail/
In Tennessee, a vote by public officials can send them directly to jail

The Tennessee legislature just passed a bill that will go down —or should go down — in infamy: It provides criminal penalties for any local public officials who vote for sanctuary policies, in which municipalities may refuse to cooperate with federal immigration policies. This law strikes at the very heart of representative government.
Het wordt daar voor lokale politici letterlijk een misdaad om tegen het beleid van Trump te stemmen.
Steeds als je dacht dat het niet erger kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Sebazzz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Waarom "Jewish Heritage Month"? Israel "de joodse gemeenschap" is toch te vriend? Misschien is de motivator dan niet politiek.
Hun denkwijze volgende zou ik zeggen; in Israel wonen Israelis, die toevallig ook joods zijn, dat zijn goede joden want ze wonen in Israel. In Hollywood wonen joden die uit zijn op de vernietiging van de VS met het verspreiden van het woke mindvirus, dat zijn minder goede joden. En dan zijn er nog alle andere Amerikaanse joden, maar die bestaan niet echt want dat is te lastig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hneel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:04:

[...]

Het wordt daar voor lokale politici letterlijk een misdaad om tegen het beleid van Trump te stemmen.
Volgens mij hebben ze dat zelfs in Rusland niet :+

*knip*, op de man.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Volgens mij hebben ze dat zelfs in Rusland niet :+

*knip*
*knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 45% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In de VS mag de rechter toetsen aan de grondwet. En die is niet zomaar aangepast.

[ Voor 19% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:24

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Het gaat alleen maar erger worden... en uiteindelijk eindigt het in geweld.. kwestie van tijd.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:47:
[...]

In de VS mag de rechter toetsen aan de grondwet. En die is niet zomaar aangepast.
Welnee, nergens voor nodig. Trump zal het toch wel weten :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

[...]

En dat, is dan de "formele" weg, en zelfs daar komt te weinig van in het nieuws, je merkt echt het gat wat valt in Local News, de Pink Slime + AI "alternatieven" van de tech bro club rept er met geen woord over. Maar ondertussen worden ook andere toepassingen uitgevoerd, een kennis die bij de verkiezingen facilitator was vanuit de OESO voor waarnemingen heeft vorige week te maken gekregen met pressie vanuit zowel de universiteit waar zijn dochter studeert (scholarschip verdampt op magische wijze), als de lokale politie (search & seizure toepassingen, hij vraagt zich af of hij volgende maand nog wel een huis heeft).

Dit soort tactieken begint uit de klauwen te lopen, maar het is nog heel erg wachten op journalistiek om het in kaart te brengen. New Republic is bezig met een onderzoek, maar ook daar is de druk voelbaar van commerciële verschuivingen (Ad Economy laat zich flink gelden), zo zijn er nog wel een paar, maar zelfs daar waar men bezig is zijn er geografische gaten. Californië, ja, een paar onderzoeken, maar red country? Nope.

Als terzijde, die search & seizure wetjes en verordeningen, dat is serieus gestoord concept.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

ManiacsHouse

Scheisse!

Zewatanejo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Het gaat alleen maar erger worden... en uiteindelijk eindigt het in geweld.. kwestie van tijd.
Er gaan er een paar komen die dit allemaal niet gaan accepteren nee. Kwestie van tijd ja. Helaas...
Maar Trump en meneertje Musk gaan letterlijk en figuurlijk over lijken. En dat interesseert ze dus blijkbaar geen hol dat dat landgenoten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:37

Amphiebietje

In de blubber

Autoritaire leiders elders juichen USAid om zeep helpen toe, vragen om gegevens USAid ontvangers in eigen land om ze aan te pakken:

https://www.theguardian.c...12/usaid-musk-soviet-bloc

...en vermoedelijk zal het regime Trump die gegevens ook nog aan hen verkopen, rechtstreeks uit de Amerikaanse overheidsadministratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Welnee, nergens voor nodig. Trump zal het toch wel weten :|
Dat is dus een beetje wat ik bedoel met het brekende stokje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
We zijn nog geen maand verder. Dit is helaas nog helemaal niets. Ben benieuwd hoe ver het allemaal moet gaan voordat de gemiddelde Trump stemmer het door heeft en voelt. Daar zijn we sowieso nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

PilatuS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:04:
[...]

We zijn nog geen maand verder. Dit is helaas nog helemaal niets. Ben benieuwd hoe ver het allemaal moet gaan voordat de gemiddelde Trump stemmer het door heeft en voelt. Daar zijn we sowieso nog lang niet.
Ik vermoed dat het gewelddadig gaat worden zodra mensen geen loon meer krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:21
PilatuS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Die Trump stemmer zal in eerste instantie niet erkennen verkeerd gestemd te hebben, en Trump is goed in het anderen de schuld geven dus dat zullen die stemmers dan ook wel overnemen.
Tegen de tijd dat de Amerikanen zich echt gaan verzetten is het misschien te laat. Democratie werkte toch al matig in de VS, daar is volgend jaar niet voldoende van over om het tij te keren.
Dus je krijgt dan een herhaling van de jaren 30/40 in Duitsland of een maatschappij zoals beschreven door George Orwell. Ik had begrepen dat overheidsorganen bepaalde termen als "inclusive" niet meer mogen gebruiken dus de introductie van Newspeak is ook al gaande.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:05
Trump belt met Poetin en er worden direct twee Amerikaanse gevangenen vrijgelaten, maar hij wil niks zeggen over wat daar precies tegenover staat.

https://www.theguardian.c...prisoner-trump-marc-fogel

Een zeer gevaarlijke ontwikkeling dat Amerika meteen begint te heulen met een gezamenlijke vijand.

[ Voor 17% gewijzigd door P-Rock op 12-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
Amphiebietje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Ik vermoed dat het gewelddadig gaat worden zodra mensen geen loon meer krijgen...
Je zal maar een Trump-stemmende ambtenaar zijn, hoeveel cognitieve dissonantie heb je dan momenteel. Bij de Brexit duurde het ook nog wel 1 a 2 jaar voordat de Pro-Brexit stemmers toch begonnen te morren en dingen als "ze hebben ons voorgelogen!" begonnen te zeggen. De menselijke geest kan zich in behoorlijke kronkels werken om maar niet hoeven toe te geven dat men ongelijk had of voorgelogen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:19:
Trump belt met Poetin en er worden direct twee Amerikaanse gevangenen vrijgelaten, maar hij wil niks zeggen over wat daar precies tegenover staat.

Een zeer gevaarlijke ontwikkeling dat Amerika meteen begint te heulen met een gezamenlijke vijand.
Poetin en Trump zijn geen vijanden maar hebben vriendschappelijke bandeni. Poetin heeft Trump niet voor niets geholpen bij in ieder geval zijn vorige verkiezingcampagne.

Ook de schaduwpresident, Musk dus, heeft relatief warme banden met Putin. Zie bijvoorbeeld Elon Musk has been in regular contact with Putin for two years, says report of Elon Musk’s Secret Conversations With Vladimir Putin

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
wildhagen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Poetin en Trump zijn geen vijanden maar hebben vriendschappelijke bandeni. Poetin heeft Trump niet voor niets geholpen bij in ieder geval zijn vorige verkiezingcampagne.

Ook de schaduwpresident, Musk dus, heeft relatief warme banden met Putin. Zie bijvoorbeeld Elon Musk has been in regular contact with Putin for two years, says report of Elon Musk’s Secret Conversations With Vladimir Putin
Putin lacht zich de ballen uit z'n broek met Elon en Donald in het witte huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olafmol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Je zal maar een Trump-stemmende ambtenaar zijn, hoeveel cognitieve dissonantie heb je dan momenteel. Bij de Brexit duurde het ook nog wel 1 a 2 jaar voordat de Pro-Brexit stemmers toch begonnen te morren en dingen als "ze hebben ons voorgelogen!" begonnen te zeggen. De menselijke geest kan zich in behoorlijke kronkels werken om maar niet hoeven toe te geven dat men ongelijk had of voorgelogen is.
Het grote verschil in deze dynamica tussen VS en VK is dat die laatste nog regionale / lokale informatie ecosystemen heeft. Dat heeft ontzettend effect gehad op publiek debat. In de VS is dat volledig vormbaar, dusdanig dat er zelfs geen cognitieve of andere bias aan te pas komt. In het VK was er groeiend bewustzijn van zowel de disfuncties van gedrag bij rechts/conservatief als inzicht in de consequenties - en dankzij Brexit waren die ook al best voelbaar.

De publieke debatten in het VK zijn nog steeds verstoord, maar in praktisch / algemene zin heeft de rechts/conservatieve kiezer er de stekker uit getrokken, en dat was de grondslag voor de recente verschuiving daar.

In de VS is die ruimte er niet, want het informatie ecosysteem is er botweg niet naar. De bias komt pas veel later in het proces, en dan meer in het bijzonder, niet in relatie tot politiek gedrag, maar sociaal-economisch gedrag.

Gelukkig is er in de VS wel een soort van historische traditie van tegenwicht, maar die is primair geënt op netwerkfenomenen van sociale kringen en entertainment. Historisch primair boeken, tegenwoordig zijn daar ook moderne fenomenen bij, maar de crux is dat die patronen voortkomen uit personen binnen de verstoorde groepsdynamica.

Dus niet van buitenaf, of sociale / progressieve / wat dan ook politici of dergelijke. Maar schrijvers of entertainers die hun medium gebruik om van binnen de muren het verhaal als tegengif voor het narratief in te zetten.

Complicatie hierbij is wel de combinatie van internet, de toolbox van pseudo-AI eb de dominantie van big tech / big entertainment. Denk bijvoorbeeld aan Amazon met zijn KDP, dat is al sinds het begin iets waar gericht prioriteit ingebouwd werd voor specifieke memes (dystopianism, cultism, magical groupthink e.d.), onderschat ook niet de macht van mechanismen als Disney voor collectief gedrag in de VS. Wij zien hier slechts bitter weinig van de zeeën aan gecultiveerde ruis die daar over mensen heen gegoten wordt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
*knip*, iets meer eigen inzet graag.

[ Voor 83% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Iets met een steen en zo. Veelvuldig in dit topic langsgekomen, maar vooruit, nog maar eens: https://nos.nl/artikel/25...exico-nu-golf-van-amerika

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 88% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:24
Amphiebietje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Als de boeren, en dus hun toeleveranciers gaan merken dat er 10 miljard aan voedselhulp niet meer afgenomen wordt.
https://www.newsweek.com/...st-potential-cuts-2029572
Goed, er gaat puur aan boeren ~223 miljard om, dus het is "maar" 2,2%, maar toch.
https://www.ers.usda.gov/...percent%20of%20U.S.%20GDP.

Maar je zal maar de conservatieve GOP stemmende boer/boerengebied zijn waar wel veel naar USAID toe ging...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:12 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
In dit BBC artikel kwam ik deze foto uit 1970 (!) tegen die volgens mij nu ook heel relevant is:

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/1024xn/p0kql5ls.jpg.webp
One of the exhibition's most powerful images, Stars and Stripes Forever? (1970) was created by New York advertising photographer Bill Stettner, who sought to elevate the status of commercial photography, and successfully campaigned for photographers to retain the rights to their work. "I'd like to think that what I'm doing, which is clearly commercial photography for advertising, is an art," he told an interviewer for the 1980s television series World of Photography.

Stars and Stripes Forever?, his best-known work, was originally just a sample, made, he said, "out of necessity" to boost his portfolio following a financial downturn. The work takes its name from a patriotic march and features a US flag made from matches that has just caught fire, suggesting, perhaps, the fragility of the US and the principles that founded it. "Commercial photography is very often overlooked and not collected by museums, but it's a fascinating field pictorially," says Rooseboom. "You find the precursors of Modernism in advertising, but hardly anyone knows about this and [hardly anyone] has been collecting it or showing it in exhibitions."
Hier het gehele artikel:

https://www.bbc.com/cultu...-tell-the-story-of-the-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:19:

Yep, die zag ik ook voorbij komen. Mijn gut shot was: geld, heel veel geld. Prima manier om Rusland meer dollars te geven, om je kompromat af te betalen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Putin lacht zich de ballen uit z'n broek met Elon en Donald in het witte huis.
Poetin heeft geen ballen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
Allard schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Die Trump stemmer zal in eerste instantie niet erkennen verkeerd gestemd te hebben, en Trump is goed in het anderen de schuld geven dus dat zullen die stemmers dan ook wel overnemen.
Tegen de tijd dat de Amerikanen zich echt gaan verzetten is het misschien te laat. Democratie werkte toch al matig in de VS, daar is volgend jaar niet voldoende van over om het tij te keren.
Dus je krijgt dan een herhaling van de jaren 30/40 in Duitsland of een maatschappij zoals beschreven door George Orwell. Ik had begrepen dat overheidsorganen bepaalde termen als "inclusive" niet meer mogen gebruiken dus de introductie van Newspeak is ook al gaande.
Rustig aan. De term inclusief betekent alles omvattend. Degenen die het veelvuldig gebruiken, sluiten Trump stemmers uit. Dan ga je al de mist in.

Zeg dan gewoon dat je graag in je eigen bubbel verkeerd. Daar is niets mee. Maar noem jezelf dan niet inclusief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Zou dit dan de voorwaarde zijn voor het vrijlaten van die US journalist? Stelletje…..

VS noemt NAVO-toetreding Oekraïne en terugkrijgen van grondgebied onrealistisch https://www.nu.nl/buitenl...gebied-onrealistisch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 12-02-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, te laat...

Hef die Navo ook maar gelijk op. Zijn we van die illusie ook af. Heeft totaal geen waarde meer zo.

[ Voor 171% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2025 15:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:09
Fornoo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Rustig aan. De term inclusief betekent alles omvattend. Degenen die het veelvuldig gebruiken, sluiten Trump stemmers uit. Dan ga je al de mist in.

Zeg dan gewoon dat je graag in je eigen bubbel verkeerd. Daar is niets mee. Maar noem jezelf dan niet inclusief.
Ahum, paradox van tolerantie

Bij inclusie gaat het over wederzijds respect. Als je geen respect hebt voor minderheden, hoef je ook geen respect terug te verwachten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 07:53
olafmol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:06:
Zou dit dan de voorwaarde zijn voor het vrijlaten van die US journalist? Stelletje…..

VS noemt NAVO-toetreding Oekraïne en terugkrijgen van grondgebied onrealistisch https://www.nu.nl/buitenl...gebied-onrealistisch.html
Lijkt me duidelijk. Dat plus dat de VS Oekraïne mag leeg plunderen qua mineralen en mag weder opbouwen...

Die 2 vrijlatingen waren slechts een gangmakertje... Lekker van 2 walletjes meesnoepen in het conflict. Wat een peace maker he...

EU mening zal er ook weinig toe doen... De wereld is nu VS, Rusland en China. De rest is wisselgeld voor de tyrannen.

[ Voor 19% gewijzigd door Morrar op 12-02-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Morrar Rusland? Lege huls..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Militair stellen ze niet zoveel voor, maar ze zijn wel de reden dat Trump, Wilders, Baudet, AfD, et cetera in opkomst zijn... Veel softpower dus en veel wisselgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
Hef die Navo ook maar gelijk op. Zijn we van die illusie ook af. Heeft totaal geen waarde meer zo.
Ik vind het toch wel prettig om als NL in de NAVO te zitten met landen die ook zonder de VS kernwapens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PilatuS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Ik vind het toch wel prettig om als NL in de NAVO te zitten met landen die ook zonder de VS kernwapens hebben.
Daar hebben we een Navo niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
[...]

omdat je dan door Frankrijk of Groot Brittannië geholpen gaat worden?

Article 5

“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.

.. die sturen een zeecontainer met helmen en dan moeten wij het maar uitzoeken als het écht zover gaat komen.

opdoeken die club, en je eigen zaakjes maar regelen, inclusief 'the ownership of nuclear weapons' :9~ die non proliferatieverdragen kan je gewoon opzeggen of aan de laars lappen

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
Allard schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Ik had begrepen dat overheidsorganen bepaalde termen als "inclusive" niet meer mogen gebruiken dus de introductie van Newspeak is ook al gaande.
Het gaat veel verder dan woorden niet mogen gebruiken:

Trump's Executive Order 14168 (DEFENDING WOMEN FROM GENDER IDEOLOGY EXTREMISM AND RESTORING BIOLOGICAL TRUTH TO THE FEDERAL GOVERNMENT)
https://www.whitehouse.go...o-the-federal-government/

bepaalt dat “Gender identity” "disconnected from biological reality" is en daarom niet relevant is voor federale taken, oa gezondheidszorg:

...The Center for Disease Control and Protection, as well as other health resources, saw similar purges, including a swath of website pages related to trans and nonbinary healthcare, sexually transmitted infections and diseases, HIV, and vaccinations. Data related to youth and LGBTQ+ mental health, substance abuse, and violence, as well as federal goals for curbing that, were also removed...
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

...loss of gender-affirming care as trans women face transfers to men’s prisons.
https://www.theguardian.c...ns-people-federal-prisons

...National Center for Missing & Exploited Children’s website ...at least three key reports—including those on missing children with suicidal tendencies and male victims of child sex trafficking—were removed after January 24, The Verge reports. Additionally, three crucial guides on identifying and preventing child sex trafficking, which explicitly mentioned transgender and homeless LGBTQ+ youth, were deleted...
https://www.advocate.com/...loited-lgbtq-kids-removed

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tegen een maffiastaat als Rusland kan de NAVO geen kwaad. Hoe het dan in de praktijk ook zal gaan. Op het moment dat Rusland een NAVO land aanvalt dan moet je wel iets doen. Voor de landen die geen kernwapens hebben, maar wel deel zijn van de NAVO is dat toch wel prettig. Zonder een verdrag waar ook landen zonder kernwapens bij horen is het verhaal toch wat anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Van de front page: nieuws: Wikipedia neemt maatregelen om identiteit van paginabewerkers te besc...
Onlangs werd bekend dat The Heritage Foundation, een Amerikaanse denktank gericht op beleidsonderzoek, van plan is om Wikipedia-redacteuren te identificeren door middel van nepaccounts, tekstanalyse, geolocatietracking en gezichtsherkenningssoftware. Wikimedia heeft aan 404 Media verklaard dat ook de toenemende kritiek van onder anderen Elon Musk reden is om actie te ondernemen om de veiligheid van Wikipedia-gebruikers te waarborgen.
Deze had ik nog gemist van The Heritage Foundation, de organisatie achter Project 2025. Een bericht waar Musk Wikipedia aanvalt heb ik hier een paar weken geleden gedeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 12-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Dit zal wel verkeerd eindigen voor degenen die het protestgezang hebben laten horen en degenen die de school uit zijn gelopen, maar in elk geval een beginnetje:

https://www.theguardian.c...gseth-dei-protest-germany

Overigens, die Hegseth is gekleed als een malloot...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PilatuS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:31:
Tegen een maffiastaat als Rusland kan de NAVO geen kwaad. Hoe het dan in de praktijk ook zal gaan. Op het moment dat Rusland een NAVO land aanvalt dan moet je wel iets doen. Voor de landen die geen kernwapens hebben, maar wel deel zijn van de NAVO is dat toch wel prettig. Zonder een verdrag waar ook landen zonder kernwapens bij horen is het verhaal toch wat anders.
Je gaat er volledig aan voorbij dat je dan wel moet kunnen vertrouwen op de leden van de NAVO die daadwerkelijk in actie komen. Als de VS dat niet doet, en daar lijkt het steeds meer op, sta je de facto al in je hemd. Trek dan die pleister er.maar meteen vanaf. Misschien landt het besef dan dat er actie moet worden genomen.
Mind you; zonder VS kunnen de overige legers niet eens normaal verplaatsen en communiceren. We zijn volledig afhankelijk van een Amerikaanse backbone. Als die weg blijkt te zijn, zijn we aan de beurt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:03

hamsteg

Species 5618

Morrar schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:21:
Militair stellen ze niet zoveel voor, maar ze zijn wel de reden dat Trump, Wilders, Baudet, AfD, et cetera in opkomst zijn... Veel softpower dus en veel wisselgeld.
Poef, dat is nogal een statement. Volgens mij heeft Rusland niets te maken met binnenlands falen. PVV, FvD, mogelijk ook al Fortuyn, komen voort uit een voedingsbodem van onvrede. De politiek heeft aan bepaalde punten veel te veel aandacht besteed en op andere punten gewoon weggekeken. De grote grijze midden massa die jarenlang/decennialang braaf belasting op de paal legde werd en wordt nog steeds gebruikt voor stokpaardjes maar zien eigen levensstandaard steeds meer afbrokkelen. De gewogen belangen zijn verdwenen en de grijze middenmoot begint een kleur te krijgen. Deze kleur is natuurlijk "anti" want jarenlang braaf zijn heeft sluipende verslechteringen opgeleverd (of dat werkelijk zo is, is de vraag maar perceptie management is ook onderdeel van politieke keuzes).

Dit heeft niets te maken met Rusland, Rusland gebruikt een Thierry B en Geert W, voor eigen propaganda, een beetje paaien, een gelikt verhaal, een kleine donatie of andere verleiding en ineens zijn ze pro. Geert en Thierry zijn pionnen in het spel van Rusland; echt niet andersom.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Je gaat er volledig aan voorbij dat je dan wel moet kunnen vertrouwen op de leden van de NAVO die daadwerkelijk in actie komen. Als de VS dat niet doet, en daar lijkt het steeds meer op, sta je de facto al in je hemd. Trek dan die pleister er.maar meteen vanaf. Misschien landt het besef dan dat er actie moet worden genomen.
Mind you; zonder VS kunnen de overige legers niet eens normaal verplaatsen en communiceren. We zijn volledig afhankelijk van een Amerikaanse backbone. Als die weg blijkt te zijn, zijn we aan de beurt...
Precies, het lijkt me handig als Europa zijnde om eens aan een alliantie te denken zonder de VS, of naast de navo. Want het zal toch geen fijn gevoel geven om voor je veiligheid afhankelijk te zijn van een totaal-idioot en z’n makkers.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Tuurlijk is de VS heel belangrijk, maar zonder hun dan Rusland maar gewoon hun gaan laten gaan, dat zie ik ook niet gebeuren. Tuurlijk is de NAVO zonder de VS nog niet eens de helft, maar dat betekend nog niet dat er niet genoeg is om Rusland aan te kunnen pakken. Als ik zie wat ze nu gebruiken in Oekraïne en wat ze verloren hebben dan moet de NAVO zonder de VS dat ook wel aankunnen. Zie je de NAVO en EU niets doen als Rusland naar Polen gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ben benieuwd waar Mark R nu mee komt. Die moet hier op een of andere manier iets van zien te maken. Leuke “challenge”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:47:
Ben benieuwd waar Mark R nu mee komt. Die moet hier op een of andere manier iets van zien te maken. Leuke “challenge”.
Dat kon ie als PM ook altijd prima. Alleen zullen z’n woorden nu nog holler klinken. Wat voor invloed heeft een navo-chef nou eigenlijk? Volgens mij bijna 0.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Stukje uit AD liveblog
Een verslaggever van The Associated Press (AP) is dinsdag uitgesloten van een evenement met president Donald Trump in het Witte Huis vanwege de weigering van het Amerikaanse persbureau om de Golf van Mexico te hernoemen tot Golf van Amerika.

,,We werden door het Witte Huis geïnformeerd dat als AP zijn redactionele normen niet zou afstemmen op het uitvoerende bevel van president Donald Trump om de Golf van Mexico te hernoemen tot Golf van Amerika, AP geen toegang zou krijgen tot een evenement in de Oval Office," zei AP-hoofdredacteur Julie Pace in een verklaring. Dinsdag werd de Witte Huis-verslaggever van AP daadwerkelijk uitgesloten van het bijwonen van een evenement, aldus Pace.

Trump bepaalde vlak na zijn aantreden als president in een uitvoerend bevel dat de Golf van Mexico voortaan Golf van Amerika zou heten. Op Google Maps is dit inmiddels aangepast.
Persvrijheid is dus ook al de nek omgedraaid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zwelgje
Apache4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Precies, het lijkt me handig als Europa zijnde om eens aan een alliantie te denken zonder de VS, of naast de navo. Want het zal toch geen fijn gevoel geven om voor je veiligheid afhankelijk te zijn van een totaal-idioot en z’n makkers.
die is er, dat is de EU

artikel 42 lid 7

https://www.eumonitor.eu/...20de%20Verenigde%20Naties.

Indien een lidstaat op zijn grondgebied gewapenderhand wordt aangevallen, rust op de overige lidstaten de plicht deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen overeenkomstig artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties. Dit laat het specifieke karakter van het veiligheids- en defensiebeleid van bepaalde lidstaten onverle

beter dan artikel 5 van de NAVO die niet heel duidelijk is omtrent militaire inzet. dit is heel duidelijk O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Dat zitten we buiten de NAVO nu ook al. In de verdragen van de EU is ook gemeenschappelijke verdediging opgenomen (qua woorden zelfs verdergaand dan de NAVO).

Vraag is of we die twee (NAVO, EU) nog los van elkaar willen nu de NAVO eigenlijk vijandig is aan de EU.

Misschien is het wel veel beter om die twee samen te brengen. Een Europees leger, met Europese industrie en Europese wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
Joris748 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Ahum, paradox van tolerantie

Bij inclusie gaat het over wederzijds respect. Als je geen respect hebt voor minderheden, hoef je ook geen respect terug te verwachten.
Inclusief betekent heel simpel alles omvattend. Als je geen respect hebt voor Trump stemmers is dat prima. Maar dan ben je niet inclusief. Ik ben pro LGBTQ+, gelijke rechten voor de man en vrouw, gelijke verdeling van de welvaart. Ik heb weinig met Trump stemmers, maar ook weinig met linkse activisten. Dus ik noem mezelf ook niet inclusief. Dan ga ik niet zeggen dat linkse activisten geen respect hebben voor domme mensen, en ik dus toch inclusief ben. Heb ik helemaal niet nodig. Who cares.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Inflatie stijgende in de VS:

https://www.theguardian.c...2/trump-january-inflation

...en dit zijn cijfers van voor de handelsoorlog. Gaat dus nog erger worden.

Huizencrisis in VS verergert door Trump's handelsoorlog:

https://www.theguardian.c...-tariffs-housing-shortage

...omdat aluminium en staal belangrijke bouwmaterialen zijn.

Coca-Cola prijzen in VS gaan stijgen door Trump's handelsoorlog:

https://www.theguardian.c...ease-use-of-plastic-in-us

...want de blikjes worden uit geimporteerd aluminium en staal vervaardigd.

Ofwel, de consument gaat heel snel merken dat Trump de prijzen niet verlaagt, maar juist verhoogt. Dat, gecombineerd met alle bijkomende effecten van de importheffingen en andere maatregelen waardoor mensen hun baan of inkomen gaan verliezen, gaan een flinke impact hebben.

("It's the economy, stupid?")

[ Voor 18% gewijzigd door Amphiebietje op 12-02-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PilatuS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Tuurlijk is de VS heel belangrijk, maar zonder hun dan Rusland maar gewoon hun gaan laten gaan, dat zie ik ook niet gebeuren. Tuurlijk is de NAVO zonder de VS nog niet eens de helft, maar dat betekend nog niet dat er niet genoeg is om Rusland aan te kunnen pakken. Als ik zie wat ze nu gebruiken in Oekraïne en wat ze verloren hebben dan moet de NAVO zonder de VS dat ook wel aankunnen. Zie je de NAVO en EU niets doen als Rusland naar Polen gaat ?
Wat voor nut schrijf je de NAVO dan nog toe? Ik verwacht op basis van de laatste weken inderdaad niet dat de VS mee gaan doen. En dan zijn we dus sowieso afhankelijk van de EU... Wat waarschijnlijk ook nog lastig zat wordt met een Orban en een Fico. Hell... Kans bestaat dat Wilders dwars gaat liggen :X

En dan komt het opeens aan op de afzonderlijke landen. Ik gok zomaar dat ze in de Baltische staten ook niet heel gerust zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2025 16:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zwelgje
voor wat betreft die verhoging van de NAVO norm naar 5% zoals de Amerikanen willen ben ik het volledig mee eens met 1 (kleine) kanttekening

géén enkele investering in wapens komt uit de US, al het geld wordt geïnvesteerd in Europese makers van dit wapentuig.

Make Europe Great Again.

en we gaan maar eens een belletje plegen met Beijing of er wellicht interesse is in een leuke trade-deal nu Amerika wat lastig tegen ze doet. ik denk dat we wel wat leuks kunnen afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Wat voor nut schrijf je de NAVO dan nog toe? Ik verwacht op basis van de laatste weken inderdaad niet dat de VS mee gaan doen. En dan zijn we dus sowieso afhankelijk van de EU... Wat waarschijnlijk ook nog lastig zat wordt met een Orban en een Fico. Hell... Kans bestaat dat Wilders dwars gaat liggen :X
Gezien de EU verdragen heeft de NAVO hier inderdaad niet veel nut. Was mijn niet bewust van het feit dat de EU verdragen verder gingen dan die van de NAVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Zwelgje er ligt nu al vast dat 65% van de aanschaf vanuit de EU moet komen.

Maar we kunnen best eens in Zuid Korea kijken. Heeft Polen ook gedaan.

Vervelende aan die discussie is dat een oorlog veel meer kost dan die 2 of 5 %. Lijkt men wat te vergeten.

Zit trouwens eens te kijken n.a.v. een uitzending van Boekenstein en De Wijk. Bij de NL marine is er blijkbaar toch iemand wakker geweest. Enige niet-Amerikaanse commandovaartuig is Nederlands. En met de zeven Provinciën klasse hebben we ook op radar gebied wel iets in de melk te brokkelen.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
Zwelgje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:07:
voor wat betreft die verhoging van de NAVO norm naar 5% zoals de Amerikanen willen ben ik het volledig mee eens met 1 (kleine) kanttekening
Waarom? Amerika voldoet zelf niet eens aan die norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:11:
[...]

I know, wellicht zal het in de praktijk wel 4% worden (voldoet de USA ook niet aan overigens) maar toch. we hebben jaren te weinig betaald zullen ze zeggen en wij moeten dan compenseren. 5% dan maar direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Amphiebietje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:04:
Inflatie stijgende in de VS:

https://www.theguardian.c...2/trump-january-inflation

...en dit zijn cijfers van voor de handelsoorlog. Gaat dus nog erger worden.

Huizencrisis in VS verergert door Trump's handelsoorlog:

https://www.theguardian.c...-tariffs-housing-shortage

...omdat aluminium en staal belangrijke bouwmaterialen zijn.

Coca-Cola prijzen in VS gaan stijgen door Trump's handelsoorlog:

https://www.theguardian.c...ease-use-of-plastic-in-us

...want de blikjes worden uit geimporteerd aluminium en staal vervaardigd.

Ofwel, de consument gaat heel snel merken dat Trump de prijzen niet verlaagt, maar juist verhoogt. Dat, gecombineerd met alle bijkomende effecten van de importheffingen en andere maatregelen waardoor mensen hun baan of inkomen gaan verliezen, gaan een flinke impact hebben.

("It's the economy, stupid?")
Als de massa gaat mokken kun je mooi de schuld aan iets of iemand geven, heb je een mooi excuus om daar mee aan de slag te gaan. Ik noem een Europa, een Groenland/denemarken, een Canada.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:11:
[...]

Nee maar die zijn al redelijk voorzien. Vrijwel alle EU landen hebben nog een inhaalslag te maken. Zal nog lastig zat zijn om het geld überhaupt uitgegeven te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
En gisteren kwam ie nog met dit compleet tegenstrijdige verhaal:

https://www.newsweek.com/...-lease-weapons-us-2029195

“ Today, I will introduce the FREEDOM FIRST LEND-LEASE ACT to give President Trump flexible authorities to send war-winning weapons to our partners including Ukraine to deter War Criminal Putin as Biden should have done long ago. Bring Russia to the table through American Strength!”

Is dit ook “flooding the zone with shit”? Of is het gewoon dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet?

[ Voor 36% gewijzigd door olafmol op 12-02-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Nee maar die zijn al redelijk voorzien. Vrijwel alle EU landen hebben nog een inhaalslag te maken. Zal nog lastig zat zijn om het geld überhaupt uitgegeven te krijgen.
Wij zitten gewoon op de destijds afgesproken 2%. Bovendien hangt het halen van de NAVO-norm ook af van allerlei economische omstandigheden en is het vaak niet eens mogelijk om zomaar even 5% af te snoepen van het totale economische budget dat een land te besteden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Wij zitten gewoon op de destijds afgesproken 2%. Bovendien hangt het halen van de NAVO-norm ook af van allerlei economische omstandigheden en is het vaak niet eens mogelijk om zomaar even 5% af te snoepen van het totale economische budget dat een land te besteden heeft.
Gewoon? Er worden allerlei trucs uitgehaald om spul mee te tellen waar we in geval van een gevecht weinig aan hebben...

Tevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGQBXh9yGWLS1t_vFLgUy8EiLmM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oX9tirsEPbM2t6Exb45BPI5F.png?f=fotoalbum_large

Niet mogelijk om 5% uit te geven? Het is een keuze. Eentje die je liever zelf maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2025 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makaja
  • Laatst online: 13:25
olafmol schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:16:
En gisteren kwam ie nog met dit compleet tegenstrijdige verhaal:

https://www.newsweek.com/...-lease-weapons-us-2029195

“ Today, I will introduce the FREEDOM FIRST LEND-LEASE ACT to give President Trump flexible authorities to send war-winning weapons to our partners including Ukraine to deter War Criminal Putin as Biden should have done long ago. Bring Russia to the table through American Strength!”

Is dit ook “flooding the zone with shit”? Of is het gewoon dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet?
Wel even erbij zetten, dat dit niet Trump is die dit zegt, maar Representative Joe Wilson, een republikein uit South Carfolina.

En het is nog maar een voorstel. Het Congres heeft ook geen provisie opgenomen in de begroting hiervoor, dus het is allerminst zeker dat dit ooit gerealiseerd wordt...

En dan nog: tot september 2023 was er ook al een dergelijke regeling, waar nooit gebruik van is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:16:
[...]

harde keuzes maken, niks doen betekent op termijn dat je als land het onderspit delft en niet meer bestaat. dat lijkt me duurder dan 5% aftikken

ja het is een hoop geld maar het gaat om existentiële keuzes. als ik in mijn voortbestaan wordt bedreigt wil ik ook best kattenvoer eten of water uit een goot drinken. lekker is het niet maar het moet

same here, ik stop dat geld ook liever in onderwijs of nieuwe technologie maar die luxe hebben we niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 22:02
Oops, eigenlijk kon je het wel verwachten. Anonymous gaat zich in de strijd gooien tegen facisme en dus Trump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Gewoon? Er worden allerlei trucs uitgehaald om spul mee te tellen waar we in geval van een gevecht weinig aan hebben...

Tevens:
[Afbeelding]

Niet mogelijk om 5% uit te geven? Het is een keuze. Eentje die je liever zelf maakt.
Dat is inderdaad een keuze:
Nog voor zijn officiële aanstelling als president gaat Donald Trump er met gestrekt been in: hij wil een ophoging van de NAVO-norm van de huidige 2 naar 5 procent. Trump herhaalt zijn dreigement dat ‘wanbetalers' niet langer hoeven te rekenen op Amerikaanse militaire steun. Voor Nederland zou de ophoging neerkomen op 30 miljard euro extra naar Defensie.

30 miljard. Dat is meer geld dan de begroting van het gehele ministerie van Financiën, 2x het budget voor Infrastructuur en Waterstaat. Waar gaan we dat geld vandaan halen? En dat terwijl NAVO-baas Rutte onlangs opriep tot een verhoging van de norm naar 3 procent.

Bron: Stand.nl: De NAVO-norm van 5 procent gaan we nooit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
tiswat schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
Oops, eigenlijk kon je het wel verwachten. Anonymous gaat zich in de strijd gooien tegen facisme en dus Trump.
Tijd geleden dat ik daar iets van gehoord heb, ik ben benieuwd waar ze mee komen…

per aspera ad astra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makaja
  • Laatst online: 13:25
Zwelgje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
harde keuzes maken, niks doen betekent op termijn dat je als land het onderspit delft en niet meer bestaat. dat lijkt me duurder dan 5% aftikken

ja het is een hoop geld maar het gaat om existentiële keuzes. als ik in mijn voortbestaan wordt bedreigt wil ik ook best kattenvoer eten of water uit een goot drinken. lekker is het niet maar het moet

same here, ik stop dat geld ook liever in onderwijs of nieuwe technologie maar die luxe hebben we niet meer
Ik las vanochtend een artikel, dat 42 vaste medewerkers worden ontslagen bij de Universiteit Twente. Sommigen werken er al 20 jaar...

En dat door de bezuinigingen die dit kabinet heeft doorgevoerd. Als we dan ook nog eens 3% extra van het BBP moeten gaan routeren naar defensie, dan gaat er nóg minder geld naar dat soort instanties. Economisch gezien is dat gewoon niet realistisch.

Niet vergeten ook, dat er nog veel meer zaken hierin een rol spelen, zoals demografie, vergrijzing en het feit dat je wel geld kunt steken in materieel, maar je moet ook mensen hebben die ermee om kunnen gaan én in het leger willen. Dan zul je dus al haast de dienstplicht weer in moeten voeren. En of je dáár op zit te wachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Makaja schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:28:
[...]
Ik las vanochtend een artikel, dat 42 vaste medewerkers worden ontslagen bij de Universiteit Twente. Sommigen werken er al 20 jaar...

En dat door de bezuinigingen die dit kabinet heeft doorgevoerd. Als we dan ook nog eens 3% extra van het BBP moeten gaan routeren naar defensie, dan gaat er nóg minder geld naar dat soort instanties. Economisch gezien is dat gewoon niet realistisch.[...]
Dat is maar de vraag. 5% defensiebudget hoeft niet te betekenen dat al dat geld direct naar aanschaf van nieuwe apparatuur of hogere lonen gaat. Daar kan ook onderzoek in zitten, zoals bij de betreffende persoon met nanotechnologie welke echt wel wat militaire toepassingen heeft.
Ja, niet alles kan direct naar onderzoek, maar alles alleen naar materieel in de huidige staat heeft ook geen zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
Makaja schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:28:
[...]

En dat door de bezuinigingen die dit kabinet heeft doorgevoerd. Als we dan ook nog eens 3% extra van het BBP moeten gaan routeren naar defensie, dan gaat er nóg minder geld naar dat soort instanties. Economisch gezien is dat gewoon niet realistisch.

Niet vergeten ook, dat er nog veel meer zaken hierin een rol spelen, zoals demografie, vergrijzing en het feit dat je wel geld kunt steken in materieel, maar je moet ook mensen hebben die ermee om kunnen gaan én in het leger willen. Dan zul je dus al haast de dienstplicht weer in moeten voeren. En of je dáár op zit te wachten?
ok opgeven dus, we leveren ons wel over aan de russen/amerikanen of chinezen. beter dan de dienstplicht maar weer invoeren of bezuinigen op een universiteit (die er straks niet meer is als we onder de voet zijn gelopen)

Boekje Russisch voor beginners of Ni-Hao al besteld? want dat is het resultaat van niks doen en 'oei oei de dienstplicht komt terug dat moeten we niet willen'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Dat is inderdaad een keuze:

[...]
Ok... Dan doen we het niet... En dan?
Laten we polen en de Baltische staten in de kou staan? En wat als er een Iskander op het Binnenhof ploft?

We hebben te lang teveel gekozen voor luxe en te weinig in veiligheid. We zijn in slaap gesust, en hebben het vredesdividend volledig opgegeten.

Ik geef het geld ook liever ergens anders aan uit. Aber das war einmal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Ok... Dan doen we het niet... En dan?
Laten we polen en de Baltische staten in de kou staan? En wat als er een Iskander op het Binnenhof ploft?

We hebben te lang teveel gekozen voor luxe en te weinig in veiligheid. We zijn in slaap gesust, en hebben het vredesdividend volledig opgegeten.

Ik geef het geld ook liever ergens anders aan uit. Aber das war einmal.
Waar denk jij dat die 30 miljard vanaf gesnoept kan worden? Woningbouw, Zorg, Onderwijs..?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

P-Rock schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:34:
[...]

Waar denk jij dat die 30 miljard vanaf gesnoept kan worden? Woningbouw, Zorg, Onderwijs..?
Alledrie...

Wat heb je aan woningbouw, chemokuur of een opleiding als de Russen of Chinezen op je deur staan te kloppen?

Daarom zeg ik; die keuze maak je liever zelf. Liever nu investeren in paraatheid en afschrikking. Liever dan dat de keuze voor een veelvoud van het bedrag gemaakt wordt door Putin.

Als de afgelopen drie jaar nog geen wake up call zijn geweest, weet ik echter wel waar het heen gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 06:23
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Alledrie...

Wat heb je aan woningbouw, chemokuur of een opleiding als de Russen of Chinezen op je deur staan te kloppen?
offtopic:
Jij dacht dat die Chinezen zin hebben om naar Europa te komen? Denk niet dat die veel ambities hebben voor een oorlog in Europa, dus dat lijkt me nou niet echt een realistisch scenario. De Russen, tsjah, dat zal ook vooral Oost-Europa zijn en ik vrees dat dat voor onze bevolking niet de beste motivator is. En met een dienstplicht ga je dan weinig oplossen, want dienstplichtigen hebben daar ook geen zin in. Denk dat dat toch wel een groter probleempje dan geld is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:15
Er al veel te besparen door niet Amerikaans wapens en systemen te kopen maar hier binnen de EU, alleen moeten we samen met andere landen gaan inkopen en afstemmen. Het is veel te gefragmenteerd zowel aan productie kant als inkoop kant.

Dan koop je meer voor minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:45
Snowdog schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:42:
[...]

offtopic:
Jij dacht dat die Chinezen zin hebben om naar Europa te komen? Denk niet dat die veel ambities hebben voor een oorlog in Europa, dus dat lijkt me nou niet echt een realistisch scenario. De Russen, tsjah, dat zal ook vooral Oost-Europa zijn en ik vrees dat dat voor onze bevolking niet de beste motivator is. En met een dienstplicht ga je dan weinig oplossen, want dienstplichtigen hebben daar ook geen zin in. Denk dat dat toch wel een groter probleempje dan geld is.
Het mooie van dienstplichtigen is dat het niet uit maakt of die er zin in hebben. Die moeten gewoon.

En alle grote verhalen dat men niet komt of zich wel even laat afkeuren.... Zijn vooral grote verhalen.

Maar dienstplicht is nog lang geen optie, daarvoor is teveel en te lang bezuinigd. Er is geen uitrusting, geen locaties en vooral geen kader om dienstplichtigen op te leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:45
[...]

offtopic:
Precies zo dacht men in de jaren 30. Wij zouden wel weer neutraal blijven toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
[...]

offtopic:
geen idee, de mongolen hebben in 1241 wel Hongarije getracht in te lijven

Wikipedia: First Mongol invasion of Hungary

wij dachten ook dat de Amerikanen niet imperialistisch meer waren (zijn ze wel!) dus wie weet dat de Chinezen nog ambities hebben om zich te wreken voor de opium-oorlogen :?

who knows, ik heb net als biggetje 3 mijn huisje graag op orde als de boze wolf komt

Wikipedia: De wolf en de drie biggetjes :9

EDIT: die wolf klopt al op onze deur! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zwelgje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:04:
[...]

geen idee, de mongolen hebben in 1241 wel Hongarije getracht in te lijven

Wikipedia: First Mongol invasion of Hungary

wij dachten ook dat de Amerikanen niet imperialistisch meer waren (zijn ze wel!) dus wie weet dat de Chinezen nog ambities hebben om zich te wreken voor de opium-oorlogen :?
En dat is wat mensen missen zodra het om machtspolitiek gaat.

Het zit letterlijk in de naam.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Morrar
hamsteg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:40:
[...]
Poef, dat is nogal een statement. Volgens mij heeft Rusland niets te maken met binnenlands falen. PVV, FvD, mogelijk ook al Fortuyn, komen voort uit een voedingsbodem van onvrede. De politiek heeft aan bepaalde punten veel te veel aandacht besteed en op andere punten gewoon weggekeken. De grote grijze midden massa die jarenlang/decennialang braaf belasting op de paal legde werd en wordt nog steeds gebruikt voor stokpaardjes maar zien eigen levensstandaard steeds meer afbrokkelen. De gewogen belangen zijn verdwenen en de grijze middenmoot begint een kleur te krijgen. Deze kleur is natuurlijk "anti" want jarenlang braaf zijn heeft sluipende verslechteringen opgeleverd (of dat werkelijk zo is, is de vraag maar perceptie management is ook onderdeel van politieke keuzes).

Dit heeft niets te maken met Rusland, Rusland gebruikt een Thierry B en Geert W, voor eigen propaganda, een beetje paaien, een gelikt verhaal, een kleine donatie of andere verleiding en ineens zijn ze pro. Geert en Thierry zijn pionnen in het spel van Rusland; echt niet andersom.
De onvrede van de middenmoot wordt vooral veroorzaakt door een steeds extremer kapitalisme en focus op privatisering. In Nederland bijvoorbeeld door de VVD die de sociale woningbouw mocht afbreken en de woningmarkt op slot kon gooien. En een verschuiving van lasten van bedrijven naar burgers.

Daarnaast zijn er een aantal demografische veranderingen zoals vergrijzing, waardoor een kleine groep opdraait voor de hoge kosten van een andere,, grotere groep (met dus meer politieke macht). Die groep heeft weinig tot niks gedaan om zich daarop voor te bereiden.

Maar degenen die daar nu garen bij spinnen hebben focus op heel andere zaken, zoals (asiel) migratie, wat vooral een afleiding is. Die afleiding wordt gevoed door een stroom aan nepnieuws, waarbij Rusland een grote speler is. Denk ook aan zaken zoals het Oekraïne referendum.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 12-02-2025 17:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zoals verwacht: Tulsi Gabbard confirmed as intelligence head despite fears of pro-Russia stance
Tulsi Gabbard, a former Democratic congresswoman who has been publicly questioned over her affinity for foreign dictators and promoting conspiracy theories, has been confirmed as director of national intelligence by the US Senate.

The Senate voted 52 to 48, with just one Republican – the senator Mitch McConnell of Kentucky – voting against her confirmation.
Dat McConnell nu de enige is die tegen stemde... Collins en Murkowski volgen braaf de partij.

Collins heeft al gezegd ook RFK Jr te steunen.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 12-02-2025 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
Pete Hegseth heeft gelijk de koers van Amerika bevestigd tijdens de NAVO-top en vindt dat Oekraïne de veroverde gebieden + lidmaatschap van de NAVO moet opgeven voor vrede.
He also reiterated Trump’s position that “stopping the fighting and reaching an enduring peace” in Ukraine is a top priority – and that Kyiv must recognise that it cannot win back all the land occupied by Russia.

“We must start by recognising that returning to Ukraine’s pre-2014 borders is an unrealistic objective,” Hegseth said, sketching out an initial position for any peace negotiations with Russia.

“Chasing this illusory goal will only prolong the war and cause more suffering,” he added, though this could be interpreted as effectively acknowledging the annexation of Crimea, and large parts of the Donbas by Russia.

Kyiv would only achieve peace through “robust security guarantees”, but Hegseth ruled out Nato membership for Ukraine. Instead, peace would have to be secured by “capable European and non-European troops”, who he stressed would not come from the US.

Any British or European troops who did end up deployed in Ukraine would not be covered by part of a Nato mission or covered by the alliance’s article 5 guarantee, Hegseth added, meaning they would in effect be reliant on help from participating states.
Bron: The Guardian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Bouke-p schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:01:
[...]

Precies zo dacht men in de jaren 30. Wij zouden wel weer neutraal blijven toch?
Inderdaad, en een slagveld ver van huis is handig voor China en de VS. Dan heeft de eigen bevolking er minder last van.

Hoeveel is 5% van een modaal salaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Teveel. Aangezien de velen nu al amper rondkomen.
Hef maar meer vermogensbelasting en erfbelasting.

Als je het weer van de lage en middeninkomens gaat afsnoepen komt er hier nog een keer een burgeroorlog.

Er is totaal geen draagvlak voor bij de bevolking. Rusland is ver weg en hebben we Duitsland nog als buffer.
China toont helemaal geen interesse in overname van de EU. Behalve dan dat aliexpress groter wordt..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:28:

Als je het weer van de lage en middeninkomens gaat afsnoepen komt er hier nog een keer een burgeroorlog.

Er is totaal geen draagvlak voor bij de bevolking. Rusland is ver weg en hebben we Duitsland nog als buffer.
China toont helemaal geen interesse in overname van de EU. Behalve dan dat aliexpress groter wordt..
Mijnheer de president, slaap zacht...

De VS laten hun bondgenoten vallen. Er zit niets anders op dan het been bijtrekken.

En dat zal grotendeels uit de inkomstenbelasting komen. Zonder twijfel. Vermogensbelasting en erfbelasting stellen niets voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO1C3Z9kAvida8qRRQNet5B2z90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zWuZXn7zrXYVo0onvXFelYQU.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook; het gaat de komende decennia pijn doen. Hopelijk vooral financieel.
Het idee dat elke volgende generatie het beter gaat krijgen dan de vorige mag inmiddels ook de prullenbak in.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Ha nee, dat mag net niet de prullenbak in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42
Trump heeft wss gewoon een deal gesloten met Poetin, ben benieuwd wat Rusland hem aangeboden heeft, moet wel iets moois geweest zijn want deze deal is echt een cadeau anders voor rusland..

Misschien mineralen uit bezette delen van ukraine of dat ze hem lekker zijn gang laten gaan in Groenland.

Wat een wereld leven we in zeg, wie had dit gedacht een paar jaar geleden.

[ Voor 11% gewijzigd door Stylze op 12-02-2025 18:44 ]

Playstation 5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
Dennis1812 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:28:

vijf procent is ook nergens voor nodig. Zelfs in de koude oorlog hadden we nauwelijks 3% nodig.

Als we ruwweg kijken naar de uitgaven van defensie van Rusland (PPP, dus gecorrigeerd voor wat je ongeveer met een dollar kunt). Dan geeft Rusland 290 miljard dollar per jaar uit aan defensie. Dat kan collectief met de EU landen relatief eenvoudig overtroffen worden door rond de 3% van het BNP gaan zitten.

We moeten niet vergeten dat Rusland eigenlijk maar een regionale macht is, met een economie van 3x niets. We hebben teveel onze eigen veiligheid bij de Amerikanen ondergebracht, maar het is nu ook niet zo dat we het niet kunnen betalen. Met realistische percentages avn het BNP, wat we in mijn jeugd ook hebben uitgegeven, moet het wel lukken.

Het enige probleem zit hem in de integratie. Het is een utopie om te denken dat alle EU-landen hun eigen leger op gaan geven. Maar je kan wel vanuit de EU de samenwerking specificeren en op papier de benodigde collectieve eisen. De EU wordt dan verantwoordelijk voor de samenwerking en integratie.

Maar goed, dan moeten we nog 10 miljard per jaar vinden. En het EU-budget moet ook omhoog, dus de afdracht naar de EU zal ook omhoog moeten.

[ Voor 18% gewijzigd door Adlermann op 12-02-2025 18:47 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.