Helixes schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:52:
[...]
Dat hij naar jouw mening (ik heb geen reden aan te nemen dat jij Amerikaans-constitutioneel jurist bent) binnen de wet opereert, betekent niet dat hij er op dit moment niet toch alles aan doet om de de
rechtsstaat liberale democratie te ondermijnen.
Ben ik niet echter volg ik wel veel mensen en media kanalen die dat wel hebben, en tot dusver kom ik verbazendwekkend weinig tegen dat dit het geval zou zijn.
Zelfs in dit topic waar ik in princiepe al jaren vraag waar trump dan wel zo zwaar de schreef over gaat komt er eingelijk nul response die enige credbiliteit heeft.
Het plan kan al gevat zijn, en in werking gezet. En op het moment dat je op het punt komt dat Trump in ieder geval de-facto dictator is, dan is het te laat. Er zijn ook wel redenen om te deduceren dat dat het geval zou kunnen zijn. Maar, weten doen we het niet.
Ik denk dat je misschien niet goed snapt wat dictator inhoud.
Jij denkt misschien dat mocht trump de grondwet overtreden en daar gebeurd weinig mee dat hij de facto dictator is, dan was biden dat ook (zie de Section 702/ race-based college admissions regime als voorbeeld).
Belgie heeft jaren zo een zaak gehad genaamd BHV waardoor eigenlijk de verkiezeingen van 2008 ongrondwettig waren, maakte ons niet een dictatuur noch de toenmalige premier leterme een dictator
Op dit moment geldt dat je geen beweringen kunt doen zonder aannames te maken. Wij maken - zeker waar het de toekomst betreft - allemaal aannames. Met speculeren is niets mis. Maar die erkenning hoort daar bij - zeker in deze verwarrende periode zonder precedent.
Het gaat er hem echter over dat "jullie" dat al beweren. Ik reageer vooral op "trump IS dictator" "de toekomst IS verdoemd" het gaat niet over mogelijk specualtie maar om zaken die als feiten al aangenomen worden, zonder enige basis.