[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.420.151 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:41
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:29:
Niet anders dan toen. Ik heb nooit gezegd dat trump geen tarrieven ging zetten, dat is perfect binnen de macht van een president. Hzt ging hem over zaken zoals burgerschap afnemen , eeuwig president blijven en andere landen binnenvallen. En ofwel voert trump dat niet door of is hij al teruggedlotene door justitie.
Op dit moment ziet het er naar uit dat enige deelname aan onderzoek naar de couppoging van 2021 uit functie bij de FBI reden is om ontslagen te worden.

WaPo - Justice Department orders FBI purge, review of staff who touched Jan. 6 cases

Hoe zie je dat precies?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Je doelt hier op de onvrije democratie. Zeker ook een goed antwoord op de vraag die ons voorligt.

Op dit moment zijn er twee special elections gepland, beide in Florida, en beide voor een zetel in het huis van afgevaardigden. Die verkiezingen vinden plaats op 1 april, en op dit moment is het lastig in te zien hoe die zitjes naar de Democraten gaan. Aan de andere kant: Als Trump zo doorgaat....

Maar ik hou het scherp in de gaten. Als er ook maar een kleine kans is dat die zetels geflipt worden, dan vermoed ik dat we de ware aard van het beestje wel te zien zullen krijgen. Zo groot zijn de marges op dit moment nu ook weer niet.
Maar de hele chain of events leidt m.i. nergens op...

Een staat gaat naar de stembus, er komt iemand anders in het huis van afgevaardigden, die gaat (al dan niet) zeggen dat Trump er een zooitje van maakt. En dan?

Zelfs als gek gezegd 2/3 van het huis het daarmee eens is... Wat gebeurt er dan?

Er is geen magisch mechanisme dat dan ineens de oranje olifant stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En de volgende is aan de beurt:
South African President Cyril Ramaphosa responded on Monday to US President Donald Trump’s threat to cut off aid over the alleged mistreatment of White farmers, denying Trump’s claim that authorities were “confiscating land.”

“South Africa is a constitutional democracy that is deeply rooted in the rule of law, justice and equality. The South African government has not confiscated any land,” Ramaphosa wrote on X.
https://edition.cnn.com/2...th-africa-intl/index.html
Land confisqueren mag natuurlijk alleen als je de VS bent en het Canda/Groenland/Panama is...

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:39:
Op zich heb je een punt, we zijn het allemaal wel eens denk ik dat een afzettingsprocedure het niet gaat halen. Toch kunnen de Democraten, met controle in het Huis en Senaat het Trump 100x lastiger maken dan dat de Republikeinen op dit moment doen.

Het eikmoment is over een kleine twee jaar, bij de tussentijdse verkiezingen. En ik wil helder zijn, alle seinen staan wat mij betreft op rood dat de volgende verkiezingen vrij en eerlijk zullen verlopen. We zullen er dus over na moeten denken wat het meest realistische scenario is waarin die verkiezingen onvrij en/of oneerlijk zullen zijn.

En ik denk dus dat tussentijdse verkiezingen die spannend genoeg zijn om de Democraten een extra plekje te geven ons een hele waardevolle indicatie kunnen geven hoe dat er uit zou kunnen zien.

Dat was mijn punt, meer niet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Een staat gaat naar de stembus, er komt iemand anders in het huis van afgevaardigden, die gaat (al dan niet) zeggen dat Trump er een zooitje van maakt. En dan?

Zelfs als gek gezegd 2/3 van het huis het daarmee eens is... Wat gebeurt er dan?

Er is geen magisch mechanisme dat dan ineens de oranje olifant stopt.
Neither the norms nor the mechanisms of law or state provided any means of defence against those who ignored them, or compromised them, in that order.

En dat is de essentie. Die politieke arena is niet langer relevant, in bepalende mate is het gereduceerd tot theater, een masker van afleiding. Zeker, "beleid", maar de trein rijdt er aan voorbij.

De enige manier om die trein te laten ontsporen, is middels het afdwingen van het omleiden ervan, naar het spoor waar de bevolking zich beweegt. Massa mobilisatie, maar dat is a) zonder voedingsbodem in het geatomiseerde land, en b) nou niet echt iets waar de VS al een gezonde traditie bij hebben.

We mogen één ding niet vergeten: in tegenstelling tot Europa, waar men ook al veel vergeten is, en steeds minder kennis van samenhangen, consequenties en effecten geleerd krijgt, hebben de VS geen institutioneel geheugen van escalatie of conflagratie van Might Makes Right cycli.

Ja, de burgeroorlog. Maar de gemiddelde Amerikaan heeft totaal geen kennis van de essenties van dat conflict: hoe conservatisme ingebouwde reflex heeft om de klok terug te zetten naar warlords en slavery for all, hoe insurrectie door oligarchie de primaire historische cyclus is van het land omdat men bij stichting daar nooit mee afgerekend heeft - ga zo door.

Autoritarisme? Fascisme? Neofeodalisme? Het is voor Amerikanen iets van buiten de VS. Iets van anderen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
YakuzA schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:45:

Land confisqueren mag natuurlijk alleen als je de VS bent en het Canda/Groenland/Panama is...
Hahaha - Hij es een regte blanke!

Hier toont Trump zich toch echt de buikspreekpop van de belangrijkste Afrikaner in de VS. Dat hij zich hiervoor leent, zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:23
Delerium schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:15:
Volgens mij kom je hier alleen met een coup vanaf. Ieder proces is eigenlijk al gesaboteerd.

Wie de coup doet? Leger, bevolkingsrevolte? Geen idee. Iig niet de dems, na de eerste tweet worden die opgerold.
Een tegen-coup dan, want wat er nu gebeurt is toch al een coup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:34
durian schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:48:
[...]

yup, een nacht van de lange messen (had het al eerder genoemd hier) precies hetzelfde playbook 8)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dat is trouwens een van die cult mythos narratieven zo gretig gepropageerd vanuit de oude Nazi netwerken. Vervolgingsmythos. White farmers. Christians.

Waar we die narratieven zien opduiken, zit elke keer weer exact dezelfde vector te duwen - en dat is iets waar journalistiek aan zal moeten wennen. Het gaat niet om wat de actoren in beeld zeggen, het gaat om de patronen van narratieven geworteld in cultisme van might makes right.

Het zijn patronen waar cultural engineering dynamica navolgbaar zijn, te onderzoeken voor distributie, scope en focus. Waarmee zowel fixers als brokers in kaart gebracht kunnen worden.

Dit zie je trouwens ook in het Nederlandse. Traditionele organisaties die in sturing en/of financiering gecoöpteerd worden, vanuit selectie van memes en frames met resonantie voor die narratieven. Christenvervolging, witte boeren vervolging, je kan zo de Nederlandse politici volgen die het daar over hebben als talking points, en stuk voor stuk duiken dan de invloeden en aldus de touwtjes bij die politici op.

Soms is dat heel duidelijk, te duidelijk zelfs, die politici worden dan geparkeerd - dat zie je vaak bij regionale wannabes, menig goed voorbeeld was/is bij een CDA te vinden, zoals van Helvert. Soms is het minder evident, enkel wanneer journalisten de moeite doen om naar bijeenkomsten te gaan is observatie mogelijk, zoals bij Omtzigt. Maar goed, het patroon ligt er. Logisch ook, dit soort netwerken zijn transnationaal, en de afgelopen tien jaar is bijvoorbeeld zo al 90 miljoen aan christian dark money van de VS via Nederland naar accelerationische organisaties in Europa gevloeid.

Enfin, dat gaat voor dit topic al snel off-topic 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
durian schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Ja, en nee. Het is in essentie een self-coup. Maar ook die definitie gaat niet volledig op, omdat de interne vectoren niet dan wel niet volledig dominant zijn.

Self-coup -> Hostile Takeover -> Firesale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Hier toont Trump zich toch echt de buikspreekpop van de belangrijkste Afrikaner in de VS. Dat hij zich hiervoor leent, zeg.
Onderschat dit niet. Dit is wat we signalling noemen. Die blanke boer maalt hem niet. Het signaal naar verbinding en faciliteren, dat is wat hij uitvoert. Het is een goed voorbeeld van Trump als trek- en spreekpop, de fixatie ligt op hem, maar het gaat om de connects daarachter, en daarna.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:59
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Op zich heb je een punt, we zijn het allemaal wel eens denk ik dat een afzettingsprocedure het niet gaat halen. Toch kunnen de Democraten, met controle in het Huis en Senaat het Trump 100x lastiger maken dan dat de Republikeinen op dit moment doen.

Het eikmoment is over een kleine twee jaar, bij de tussentijdse verkiezingen. En ik wil helder zijn, alle seinen staan wat mij betreft op rood dat de volgende verkiezingen vrij en eerlijk zullen verlopen. We zullen er dus over na moeten denken wat het meest realistische scenario is waarin die verkiezingen onvrij en/of oneerlijk zullen zijn.

En ik denk dus dat tussentijdse verkiezingen die spannend genoeg zijn om de Democraten een extra plekje te geven ons een hele waardevolle indicatie kunnen geven hoe dat er uit zou kunnen zien.

Als je een uitvoerende macht hebt die per decreet regeert, wat heeft een oppositie dan nog aan een meerderheid in het Huis of de Senaat? Neem daarbij de het rechtssysteem wat volledig geneutraliseerd is. Als een partij niet meer volgens de (soms ongeschreven) regels en kaders handelt, dan is het eind zoek en kunnen ze doen wat ze willen. Volgens mij is dat wat Virtuozzo ook bedoelde in z'n eerdere post. We denken nog teveel binnen de oude kaders en het functioneren van instituties (ik heb er zelf ook erg last van). Haal dat weg en het is een wild westen. Ook al hebben de dems een 2/3de meerderheid. So what. Het gaat niet om gelijk hebben, maar het krijgen. En daarvoor moet iedereen binnen de afgesproken kaders handelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Megalith schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Als je een uitvoerende macht hebt die per decreet regeert, wat heeft een oppositie dan nog aan een meerderheid in het Huis of de Senaat? Neem daarbij de het rechtssysteem wat volledig geneutraliseerd is. Als een partij niet meer volgens de (soms ongeschreven) regels en kaders handelt, dan is het eind zoek en kunnen ze doen wat ze willen. Volgens mij is dat wat Virtuozzo ook bedoelde in z'n eerdere post. We denken nog teveel binnen de oude kaders en het functioneren van instituties (ik heb er zelf ook erg last van). Haal dat weg en het is een wild westen. Ook al hebben de dems een 2/3de meerderheid. So what. Het gaat niet om gelijk hebben, maar het krijgen. En daarvoor moet iedereen binnen de afgesproken kaders handelen.
Inderdaad. Instituties zijn geen bescherming tegen cycli van Might Makes Right.

Dit is een geloofsartikel in collectief bewustzijn wat geen enkele basis in de realiteit heeft. Mensen klampen zich er aan vast, vanuit deelname in collectieve systemen - en die zijn in de basis normatief. Ze bestaan want we zijn het er over eens dat ze bestaan.

Misschien kennen mensen de uitspraak "governance is a shared myth". Daar zit heel veel in. Die structuren, systemen, mechanismen, het zijn geen magische entiteiten die los staan van menselijk gedrag. Het is allemaal mythos, het "bestaat" enkel omdat we het eens zijn dat ze bestaan.

Op het moment dat er een trend komt waarbij voldoende dynamica die mythos breken, houdt elke functionaliteit ervan op. Het verdampt.

Instituties zijn geen fysieke constructies. Het is geen infrastructuur. Het zijn ideeën die enkel gedragen worden in menselijk gedrag. Wordt dat gedrag gecompromitteerd, geconverteerd, gesubverteerd? Dan bestaan instituties de facto niet langer. Ze hebben geen operabiliteit meer.

Als we het dan al over dergelijke mythos hebben, dan is er nog een die inherent gekoppeld is met die Myth of Government. Namelijk de Myth of Ownership. Laat de burger daar eens over nadenken wat het wil zeggen als dat ophoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 03-02-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Mijn vraag is vooral; wat voor actie verwachten we?
Zelfs als de afzettingsprocedure zelf het zou redden, moet er toch iets gebeuren. Wat als de uitkomst door Trump naast zich neer wordt gelegd?

Denk inderdaad dat we het eens zijn; maar ook hier. Tot wat voor actie leidt het? Ik zie het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
De Republikeinen leggen hem werkelijk geen strobreed in de weg. De VS verkeert in een diepe, ongekende constitutionele crisis. En, je merkt er niets van, omdat het lijdende voorwerp van die constitutionele crisis met de pootjes omhoog gaat liggen.

Zonder de meerderheid in het Huis en de Senaat was Trump nog niet half zo effectief. Echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ben overgegaan naar Signal. Niet vanwege privacy maar omdat ik het niet meer kon verantwoorden om een fout regime te steunen. Best triest dat al die tech bros zich gewillig inschrijven bij de Kultur Kamer.
"Er is geen fascisme in Ba Sing Se"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:04:
[...]

De Republikeinen leggen hem werkelijk geen strobreed in de weg. De VS verkeert in een diepe, ongekende constitutionele crisis. En, je merkt er niets van, omdat het lijdende voorwerp van die constitutionele crisis met de pootjes omhoog gaat liggen.

Zonder de meerderheid in het Huis en de Senaat was Trump nog niet half zo effectief. Echt niet.
De republikeinen niet.
De democraten niet.
De intelligentsia niet.
De media niet.
Het bedrijfsleven niet.
Het volk niet.

De term comfortably numb komt bij me op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Lees net weer een paar zaken via https://reportersonline.n...-druk-en-usaid-moet-dood/ zoals
– Advocaten bij de U.S. Securities Exchange Commission (SEC) moeten voortaan toestemming vragen aan de politiek benoemde leiding voordat ze formeel onderzoeken starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No rules for the wannabe lords, all the rules and consequences for the oxen ...

Might Makes Right. En informatie is macht ...

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 03-02-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04

[...]

De link met Musk als Zuid-Afrikaan is wel iets te toevallig dat opeens Trump Zuid-Afrika op de korrel neemt terwijl daar geen enkele aanleiding voor was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat betreft de politiek is die dood. Trump negeert de senaat en weet dat hij gerechtelijk de hoogste rechtbank onder controle heeft. De FBI wordt gewoon de nieuwe Stasi van Trump.

En het volk? De meeste die het weten en niet voor Trump zijn worden momenteel geestelijk overrompeld. Trump speedrunned een autocratie.

Dit is bijna stap voor stap een omvorming tot autocratie. Binnen nu en een paar maanden zijn de laatste restjes democratie door de wc gespoeld daar. Er komen geen echte verkiezingen meer. Zelfs geen verkiezingen zoals de laatste. Er wordt gekozen in 2028 wie Trump en zijn naasten wil dat er gekozen wordt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:18

ManiacsHouse

Scheisse!

Vind deze nog gestoorder
"Duizenden FBI-agenten en medewerkers wordt door de leiding van het ministerie van Justitie gevraagd om een vragenlijst met 12 vragen in te vullen, waarin zij hun rol beschrijven in onderzoeken naar de aanval op het Capitool op 6 januari."
Eh waarom want laat zich wel raden? ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
@ManiacsHouse - WaPo meldde een paar dagen geleden al dat men bezig is met een purge bij de FBI:

Helixes in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geheel voorspelbaar. Musk heeft een aantal keer een SEC-onderzoek tegen zich gehad wegens dubieuze praktijken bij zijn bedrijven.

Die onderzoeken kan hij op deze manier netjes laten stoppen voor ze maar beginnen.

Is in zijn eigen belang dus gunstig zo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vraag me wel af hoe over een jaartje of 80 wordt teruggekeken op die gast op dat dak die op 5 cm na mis schoot.
Wordt dat een soort von Stauffenberg of blijft het een gestoorde gek op een dak waarbij het maar goed is dat ie mis schoot vanwege de democratie.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Apache4u schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:27:
Ik vraag me wel af hoe over een jaartje of 80 wordt teruggekeken op die gast op dat dak die op 5 cm na mis schoot.
Wordt dat een soort von Stauffenberg of blijft het een gestoorde gek op een dak waarbij het maar goed is dat ie mis schoot vanwege de democratie.
Ik ben bang dat er meer naar hem gekeken zal worden als een 21e eeuwse Marinus van der Lubbe. Het is eenvoudig die mislukte aanslag aan te wijzen als de zondebok voor het succes van Trump. Nu denk ik niet dat dat geheel waar is - mogelijk had Trump zonder de aanslag ook wel gewonnen. Maar, het heeft hem zeker ook geen windeieren gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:24
Miki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:10:
[...]

De link met Musk als Zuid-Afrikaan is wel iets te toevallig dat opeens Trump Zuid-Afrika op de korrel neemt terwijl daar geen enkele aanleiding voor was.
Die link staat opeens niet meer bij het nieuwsbericht op de NOS. Waar eerst stond de zuid-afrikaanse trump staat dat er nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Miki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Toch wel hoor:Ondertussen sloten wij 6 dec 2024 een handelsaccoord met Zuid-Amerika:

https://nos.nl/artikel/25...t-zuid-amerikaanse-landen
Wat staat er in de EU-Mercosurdeal?

Een groot deel van de huidige importheffingen wordt afgeschaft.
Douaneprocedures worden versimpeld.
Het doen van investeringen wordt makkelijker.
Mercosur erkent Europees beschermde voedselproducten, zoals Limburgse vlaai en Roquefort kaas.
De EU krijgt een voorkeursbehandeling voor Zuid-Amerikaanse grondstoffen, als lithium.
Er komen bindende afspraken over het tegengaan van ontbossing.
Gaan we dieper in op specifiek afgelopen weekeinde dan dit:

Negen landen starten operatie om Israël aan internationale rechtsorde te houden
Negen landen uit Afrika, Latijns-Amerika en Azië slaan de handen ineen om Israël aan de internationale rechtsorde te houden. Het collectief stelt daarnaast dat westerse landen met twee maten meten. Ze vrezen voor de autoriteit van de internationale rechtspraak.

Het collectief The Hague Group kondigde de campagne vrijdag aan bij een persconferentie in Den Haag. Het gaat om Zuid-Afrika, Maleisië, Colombia, Bolivia, Chili, Senegal, Belize, Cuba en Namibië.
(Dikgedrukt door mij.)

Hoe symbolisch wil je het hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 03-02-2025 13:40 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jerie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Toch wel hoor:Ondertussen sloten wij 6 dec 2024 een handelsaccoord met Zuid-Amerika:

https://nos.nl/artikel/25...t-zuid-amerikaanse-landen

[...]

Gaan we dieper in op specifiek afgelopen weekeinde dan dit:

Negen landen starten operatie om Israël aan internationale rechtsorde te houden

[...]

(Dikgedrukt door mij.)

Hoe symbolisch wil je het hebben.
De verbanden die je trekt lijken evident maar wat je zegt past niet in de context waarop Trump reageert namelijk: specifiek Zuid-Afrika over het afpakken van land wat eigendom is van witte boeren.

Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen en moet rechtstreeks uit de koker van Musk komen.
South African President Cyril Ramaphosa responded on Monday to US President Donald Trump’s threat to cut off aid over the alleged mistreatment of White farmers, denying Trump’s claim that authorities were “confiscating land.”
bron: https://edition.cnn.com/2...th-africa-intl/index.html

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 03-02-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Net zoals op de Reichstag, 9/11, de moord op Kennedy, en de moord op Pim Fortuyn: het had zo en zo kunnen gaan, die en die zit er achter, die en die had er belang bij. Stel je voor dat [...]

Het is ook helemaal niet de eerste of laatste (poging tot) politieke moord in VS.

Mijn take: mogelijke burgeroorlog. Want dan kwam de kogel weer van links :O hoe dan ook: dat hadden Peter Thiel & Co niet erg gevonden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Raak schieten had niets opgelost, het probleem gaat verder dan Trump alleen en er was wel een ander poppetje op die plek gezet.

Maar ik hoop dat er over 80 jaar meer middelbare scholen in de VS naar Thomas Matthew Crooks zijn vernoemd dan dat er nog gebouwen zijn die de naam Trump dragen. Dat zou nl. betekenen dat de VS deze donkere periode heeft overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Miki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:49:
[...]

De verbanden die je trekt lijken evident maar wat je zegt past niet in de context waarop Trump reageert namelijk: specifiek Zuid-Afrika over het afpakken van land wat eigendom is van witte boeren.

Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen en moet rechtstreeks uit de koker van Musk komen.

[...]
bron: https://edition.cnn.com/2...th-africa-intl/index.html
Waar het om gaat is het volgende: de enige vriend van de VS, is Israel. That's it. En dat is religie gerelateerd.

Onderaan je artikel staat de volgende link: What’s behind Trump’s concern for white farmers in South Africa?
Here’s Trump’s full Thursday tweet on Africa.

I have asked Secretary of State @SecPompeo to closely study the South Africa land and farm seizures and expropriations and the large scale killing of farmers. “South African Government is now seizing land from white farmers.” @TuckerCarlson @FoxNews
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 23, 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:36
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Musk heeft daar mogelijk wat invloed op, maar het stoppen/veranderen van ontwikkelingshulp in het algemeen is onderdeel van het plan waarbij Trump de puppet is en Musk de CEO.

Musk: "USAID {U.S. Agency for International Development} is a criminal organization. Time for it to die."
NiGeLaToR in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

Elon Musk says USAid is ‘beyond repair’ and he is working to shut it down
https://www.theguardian.c...s-working-to-shut-it-down

Trump administration puts senior USAID officials on leave
https://www.npr.org/secti...aid-leave-executive-order

Volgens project2025/Herritage Foundation lijdt USAID aan "programmatic incoherence; wasteful spending; and dependence on huge awards to a self-serving and politicized aid industrial complex of United Nations agencies, international nongovernmental organizations (NGOs), and for-profit contractors." en moet het in lijn worden gebracht met VS buitenlands beleid. https://static.project202...Leadership_CHAPTER-09.pdf

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Miki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen en moet rechtstreeks uit de koker van Musk komen.tml
Dat kan zijn maar het is slecht een detail in een groter geheel. Lijkt me vanzelfsprekend dat naast wat Trump er en publiek over zegt, er ook andere belangen spelen zoals steun aan Israel, internationale economische belangen en USAID op de schop nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
BadRespawn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:01:
Musk heeft daar mogelijk wat invloed op, maar het stoppen/veranderen van ontwikkelingshulp in het algemeen is onderdeel van het plan waarbij Trump de puppet is en Musk de CEO.
Nu snap ik de associatie tussen USAID en Afrika, maar Ik denk dat het een vergissing is om te denken dat dit gaat over ontwikkelingshulp.

Dit gaat over ofwel het (cliëntalistische) inwilligen van de agenda van derden; danwel directe allignment met white supremacy cq loyaal verklaren aan oude imperialistische elementen.

Kies maar welke beter is :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
BadRespawn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Dat kan zijn maar het is slecht een detail in een groter geheel. Lijkt me vanzelfsprekend dat naast wat Trump er en publiek over zegt, er ook andere belangen spelen zoals steun aan Israel, internationale economische belangen en USAID op de schop nemen.
Trump kennende zoals hij zich normaliter gedraagt zou hij dit direct adresseren. In plaats daarvan pakt hij iets heel selectiefs wat een bijzaak is in het grotere geheel. Trump is geen diplomaat, strateeg of schaker maar een botte hork die zegt wat in hem opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Op dit moment ziet het er naar uit dat enige deelname aan onderzoek naar de couppoging van 2021 uit functie bij de FBI reden is om ontslagen te worden.

WaPo - Justice Department orders FBI purge, review of staff who touched Jan. 6 cases

Hoe zie je dat precies?
Dat is perfect binnen de macht van de president en was al voorspeld dat trump dit ging doen.

Nogmaals het ging over zaken die buiten zijn bevoegdhedne vielen en dan vooral die tegen de grondwet gingen zoals 3e termijn of nationaleit afpakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Dat is perfect binnen de macht van de president en was al voorspeld dat trump dit ging doen.

Nogmaals het ging over zaken die buiten zijn bevoegdhedne vielen en dan vooral die tegen de grondwet gingen zoals 3e termijn of nationaleit afpakken.
Hij doet allerlei dingen die niet mogen. Lonen stoppen, mensen met vast contract ontslaan lopende het contract, hij laat mensen zonder security clearance in federale gebouwen, hij houdt zich niet aan financiële afspraken. Hoe kan iemand de rechtsstaat USA nu nog serieus nemen. Triple A my ass.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Er worden agenten ontslagen omdat ze hun werk hebben gedaan. Voor zover ik begrijp heeft de President die bevoegdheid in het geheel niet. Kijk bijvoorbeeld naar het ontslag van Peter Strozk. Uiteindelijk heef de rechter besloten dat het ontslag onterecht was, en heeft hij er behoorlijk wat back pay en pensioen aan overgehouden.

Maar hij doet het wel.

Deze mensen hebben niets meer dan hun werk gedaan - het onderzoeken van misdaden. Met welke motivatie zou je mensen willen ontslaan, omdat ze hun werk hebben gedaan? Zeker op het gebied van wetshandhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Neither the norms nor the mechanisms of law or state provided any means of defence against those who ignored them, or compromised them, in that order.

En dat is de essentie. Die politieke arena is niet langer relevant, in bepalende mate is het gereduceerd tot theater, een masker van afleiding. Zeker, "beleid", maar de trein rijdt er aan voorbij.
EN dat is klinklare onzin. De VS is nog steeds een rechtstaat en als je zegt dat het niet meer relavent is dan doe je of een harris niet anders was geweest dan een trump en dan kan je niet meer verkeerd zijn.

Je politiek en stemmen is zeer zeker relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Delerium schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:15:
Volgens mij kom je hier alleen met een coup vanaf.
Waarom? Wat zie je dan dat je besluit dat de VS geen democratie mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Als je een uitvoerende macht hebt die per decreet regeert, wat heeft een oppositie dan nog aan een meerderheid in het Huis of de Senaat?

Neem daarbij de het rechtssysteem wat volledig geneutraliseerd is. Als een partij niet meer volgens de (soms ongeschreven) regels en kaders handelt, dan is het eind zoek en kunnen ze doen wat ze willen. Volgens mij is dat wat Virtuozzo ook bedoelde in z'n eerdere post. We denken nog teveel binnen de oude kaders en het functioneren van instituties (ik heb er zelf ook erg last van). Haal dat weg en het is een wild westen. Ook al hebben de dems een 2/3de meerderheid. So what. Het gaat niet om gelijk hebben, maar het krijgen. En daarvoor moet iedereen binnen de afgesproken kaders handelen.
Zo werkt de VS echter niet. EO's zijn beperkt in scope en functie.
Waarom denk je dat trump nooit zijn muur kreeg vorige keer? Juist omdat congress hem die niet wilde geven omdat het achterlijk idee was.

Dat is nu niet anders, een president is nog steeds beperkt in wat die kan doen.
Ja een VS president (net als de franse bv) is heel machtig maar is en blijft beperkt. En ja congres en justie kunnen eo's tegenhouden en afvoeren, dat is nu al gebeurd net zoals men dat deed in 2017->2021 en net zoals men dat deed bij elke president de laatste decenia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Miki schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Trump kennende zoals hij zich normaliter gedraagt zou hij dit direct adresseren. In plaats daarvan pakt hij iets heel selectiefs wat een bijzaak is in het grotere geheel. Trump is geen diplomaat, strateeg of schaker maar een botte hork die zegt wat in hem opkomt.
Trump kennende is het gewoon PR, en dat houdt in een korte duidelijk boodschap tav de doelgroep ipv een uitgebreid verhaal, relevantie en waarheid zijn daarbij minder belangrijk.
"Zwarten pikken land van blanken" is koren op de molen van het racistische deel van zijn achterban. Steun aan Israel strookt niet met het anti-semitische deel van zijn achterban.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:45
Ik vraag mij inmiddels echt af wat je agenda is. Je kan dit toch niet blijven verdedigen? Wat dit weekend bij USAID gebeurt is, is allemaal netjes binnen de lijntjes volgens jou? Hou toch op.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Waaj schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Raak schieten had niets opgelost, het probleem gaat verder dan Trump alleen en er was wel een ander poppetje op die plek gezet.
Neen er is niemand die trump zomaar kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Nu snap ik de associatie tussen USAID en Afrika, maar Ik denk dat het een vergissing is om te denken dat dit gaat over ontwikkelingshulp.
Ik denk dat het niet het één of het ander is; het is allemaal onderdeel van een groter geheel.
Dit gaat over ofwel het (cliëntalistische) inwilligen van de agenda van derden; danwel directe allignment met white supremacy cq loyaal verklaren aan oude imperialistische elementen.
Stoppen/anders inzetten van ontwikkelingshulp past daar toch goed bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:48
Spykie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Ik vraag mij inmiddels echt af wat je agenda is. Je kan dit toch niet blijven verdedigen? Wat dit weekend bij USAID gebeurt is, is allemaal netjes binnen de lijntjes volgens jou? Hou toch op.
Dat zegt die toch ook niet? Maar op dit moment geloof k995 nog wel dat de checks en balances gaan werken en jij niet;

Ik heb sterk m'n twijfels en ben heel benieuwd wat/ of er iets vandaag gaat gebeuren; Dat gaat een goed teken zijn of de checks&balances wel/niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Jerie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Hij doet allerlei dingen die niet mogen. Lonen stoppen, mensen met vast contract ontslaan lopende het contract, hij laat mensen zonder security clearance in federale gebouwen, hij houdt zich niet aan financiële afspraken.
Dat is allemaal binnen zijn bevoegdheid. Waar haal je dat dit niet legaal zou zijn?
Hoe kan iemand de rechtsstaat USA nu nog serieus nemen. Triple A my ass.
Door het feit dat toen trump "birthright citizenship" stopte met een EO de rechtstaat dat onmiddelijk afschafte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:05
ManiacsHouse schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Vind deze nog gestoorder
"Duizenden FBI-agenten en medewerkers wordt door de leiding van het ministerie van Justitie gevraagd om een vragenlijst met 12 vragen in te vullen, waarin zij hun rol beschrijven in onderzoeken naar de aanval op het Capitool op 6 januari."
Eh waarom want laat zich wel raden? ;w
Ik weet niet of ik dat gestoorden vind. Ik bedoel, de FBI aanvallen en een heksenjacht op n.a.v. Jan 6th was aangekondigd en te verwachten.

De SEC echter politiek maken, dat is zeer verontrustend. Er zijn de laatste jaren genoeg zaken rondom de beurzen en crypto geweest waar de SEC moest ingrijpen/vervolgen om vertrouwen te houden in het systeem.
Dat is nu poef, weg.

Handel met voorkennis en andere beurs gerelateerd misdrijven zijn nu gewoon legaal voor Trump aanhangers :X

De FBI is een interne aangelegenheid, beurs manipulatie heeft wereldwijde gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 03-02-2025 14:46 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

marapuru

db.

In dit topic gaat het natuurlijk over niets anders dan Trump en de impact die Musk en de rest van de aangewezen personen de komende jaren gaan hebben op het land en de wereld. Maar in hoeverre raakt dit de gewone Amerikaan? Heeft iemand al iemand gesproken die ‘weg wil’?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marc H
  • Laatst online: 16:53

Marc H

- - Is wakker - -

Laat dat hele Verenigde Staten maar lekker helemaal naar de klere gaan. Merken die eikels die op hem gestemd hebben wat voor "geweldige" keuze ze gemaakt hebben. Ik hoop er zelfs op dat hij nog meer van die Tarifs gaat doorvoeren...

Hoe sneller het compleet fout gaat des te beter het is.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Dat is allemaal binnen zijn bevoegdheid. Waar haal je dat dit niet legaal zou zijn?

[...]

Door het feit dat toen trump "birthright citizenship" stopte met een EO de rechtstaat dat onmiddelijk afschafte
Tsjah... Das 1 strohalm... Waar vast het laatste nog niet over gezegd is...

Hoe wil je het zuiveren van defensie, tsa, sec etc typeren? Of het opheffen van hele organisaties?

Ik help het je hopen. Maar eerlijk gezegd begin ik het somber in te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54
Ik moest wel lachen om het bericht dat Trump furieus is dat Canada, Mexico en China tegenmaatregelen hebben aangekondigd na de verhoging van de tarieven. Wat had die idioot dan verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Misschien is Trump ingedekt vanwege zijn immuniteit:

Supreme Court says Trump has absolute immunity for core acts only
https://www.npr.org/2024/...reme-court-trump-immunity

Maar het valt nog te bezien:

Executive Action: Reinstatement of Schedule F for Policy/Career Employees
https://www.justsecurity....p-administration-actions/
Trump’s executive order authorizes the Director of the Office of Personnel Management to reclassify thousands of members of the civil service and strip them of their civil-service protections, enabling the president or heads of agencies to fire them at will. The National Treasury Employees Union sued to block implementation of the order on behalf of the union’s members. The lawsuit argues that the executive order violates laws Congress passed to provide civil-service protections to the vast majority of civil servants
Niet afgeschaft; De EO mbt birthright citizenship is tijdelijk geblokkeerd en meerdere staten hebben tegen die EO een rechtszaak gestart. Hoe dat afloopt is nog afwachten en het kan uiteindelijk voor het Supreme Court komen.

A federal judge temporarily blocks Trump’s executive order redefining birthright citizenship
https://apnews.com/articl...34c854a68a9b9f8c0d6cd8a1c
Trump’s order drew immediate legal challenges across the country, with at least five lawsuits being brought by 22 states and a number of immigrants rights groups. A lawsuit brought by Washington, Arizona, Oregon and Illinois was the first to get a hearing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Marc H schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:49:
Laat dat hele Verenigde Staten maar lekker helemaal naar de klere gaan. Merken die eikels die op hem gestemd hebben wat voor "geweldige" keuze ze gemaakt hebben. Ik hoop er zelfs op dat hij nog meer van die Tarifs gaat doorvoeren...

Hoe sneller het compleet fout gaat des te beter het is.
Een groot deel van onze pensioenen zitten in de S&P500. We hebben er echt helemaal niets aan als het compleet fout gaat. Nog los van de overige economische effecten.

EDIT:

$260 miljard van ons pensioen zit in Amerikaanse fondsen. Een knauw daar zou de dekkingsgraad geen goed doen.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 03-02-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Er worden agenten ontslagen omdat ze hun werk hebben gedaan. Voor zover ik begrijp heeft de President die bevoegdheid in het geheel niet. Kijk bijvoorbeeld naar het ontslag van Peter Strozk. Uiteindelijk heef de rechter besloten dat het ontslag onterecht was, en heeft hij er behoorlijk wat back pay en pensioen aan overgehouden.

Maar hij doet het wel.
Dat ging over het ontslag zelf en de reden niet of de president (die zelf niet Strozk ontslagen heeft) dat mag.

Die mensen hebben nog steeds cotnracten en gezien de VS nog steeds een rechtstaat is moet de overheid zich daaraan houden, of de boete clausules betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Spykie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Wat verdedig ik? Trump IS een fascist , maar het niet omdat er een fascist aan de macht is dat plots de rechtstaa in de VS ophoud te bestaan.

Net zo min omdat in nederland er ook een fascist aan de macht is dat geen rechtstaat meer zou zijn.

Zal trump over de schreef gaan? Tuurlijk nogmaals ELKE president doet dat.
Zal trump dat meer doen en ernstiger? Ja, zal congress hem tegenhouden? ALs demcoraten terug een meerderheid krijgen of als trump tever gaat? Ja, zal rechterlijke macht dat doen? Ja , hebben ze al gedaan.

Ik verdedig trump dus nergens ik reageer louter op doemdenken man mensen die geen diee hebben hoe de VS in elkaar zit of wat zo op social media zien van onzin hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Kies maar welke beter is :Y)
Dat, in termen van derden en geopolitiek, maar eerst het garanderen van voedingsbodems voor, nota bene, 1) de FSB criminele oligarchie uit Rusland met hun Private Intelligence / PMC apparaten en 2) de Nazi expat conglomeraten die we bij elke vector tegenkomen, en hun varianten van die apparaten.

Onder de streep is dit het faciliteren en indirect financieren van behoorlijke grote en subversieve netwerken & organisaties met extreme bereidheid tot geweld - waar dan ook.

Met als bonus het instigeren van rimpeleffecten waarbij niet enkel de soft power van de VS wordt afgebroken, maar ook de toegang tot grondstoffenreservoirs. Denk eens aan de kritieke rol van Cobalt - de Cobalt War is in volle gang, hiermee verklaren de VS zich in die oorlog tot verliezer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Helixes
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:53:
Dat ging over het ontslag zelf en de reden niet of de president (die zelf niet Strozk ontslagen heeft) dat mag.

Die mensen hebben nog steeds cotnracten en gezien de VS nog steeds een rechtstaat is moet de overheid zich daaraan houden, of de boete clausules betalen.
Dit is je reinste onzin.

Wetshandhaving moet de vrije hand hebben onderzoek te doen naar misdaad. De politiek kan bepalen dat zaken niet langer strafbaar zijn. Maar, tot die tijd moeten justitie en wetshandhaving hun werk kunnen doen.

Dat is óók hoe een rechtsstaat functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
P-Rock schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:51:
Ik moest wel lachen om het bericht dat Trump furieus is dat Canada, Mexico en China tegenmaatregelen hebben aangekondigd na de verhoging van de tarieven. Wat had die idioot dan verwacht?
Omdat hij dat oneerlijk vind, omdat het de Amerikaanse bedrijven kan schaden.

Hij vind dat alleen de VS tarieven mag opleggen, en andersom niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Wat verdedig ik? Trump IS een fascist , maar het niet omdat er een fascist aan de macht is dat plots de rechtstaa in de VS ophoud te bestaan.

Net zo min omdat in nederland er ook een fascist aan de macht is dat geen rechtstaat meer zou zijn.

Zal trump over de schreef gaan? Tuurlijk nogmaals ELKE president doet dat.
Zal trump dat meer doen en ernstiger? Ja, zal congress hem tegenhouden? ALs demcoraten terug een meerderheid krijgen of als trump tever gaat? Ja, zal rechterlijke macht dat doen? Ja , hebben ze al gedaan.

Ik verdedig trump dus nergens ik reageer louter op doemdenken man mensen die geen diee hebben hoe de VS in elkaar zit of wat zo op social media zien van onzin hier posten.
De lijn loopt andersom. Wanneer de rechtsstaat ophoudt te functioneren, dan faciliteren de restanten het autoritarisme.

En daarmee krijgen chaos actoren vrij spel. Hun eigenaren scheppen vervolgens hun eigen. volgende, rechtstaat.

Dit is allemaal geen kwestie van doemdenken. We kennen deze draaiboeken, zowel historisch als contemporair. Er is niets nieuw in deze. Ook niet onze eigen reflex om weg te kijken van een realiteit die niet conformeert aan onze perceptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
BadRespawn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Misschien is Trump ingedekt vanwege zijn immuniteit:

Supreme Court says Trump has absolute immunity for core acts only
https://www.npr.org/2024/...reme-court-trump-immunity
Dat gaat eerder over de strafbaarheid/aanklaagbaarheid vand e VS president.

Wat scotus daar zei is dat omdat hij verkozen is en omdat die de bevoegdheden kreeg die per definitie wettelijk en dus rechtsgeldig moeten zijn en je dus de president daarvoor niet kan aanklagen.

Contractbreuk die de overheid pleegde tegen een ambtenaar valt daar dus niet onder.
Maar het valt nog te bezien:

Executive Action: Reinstatement of Schedule F for Policy/Career Employees
https://www.justsecurity....p-administration-actions/
Trump’s executive order authorizes the Director of the Office of Personnel Management to reclassify thousands of members of the civil service and strip them of their civil-service protections, enabling the president or heads of agencies to fire them at will. The National Treasury Employees Union sued to block implementation of the order on behalf of the union’s members. The lawsuit argues that the executive order violates laws Congress passed to provide civil-service protections to the vast majority of civil servants
Idd je kan zo'n EO aanvechten, gebeurde vorige keer en is nu ook al gebeurd.
Niet afgeschaft; De EO mbt birthright citizenship is tijdelijk geblokkeerd en meerdere staten hebben tegen die EO een rechtszaak gestart. Hoe dat afloopt is nog afwachten en het kan uiteindelijk voor het Supreme Court komen.

A federal judge temporarily blocks Trump’s executive order redefining birthright citizenship
https://apnews.com/articl...34c854a68a9b9f8c0d6cd8a1c
Trump’s order drew immediate legal challenges across the country, with at least five lawsuits being brought by 22 states and a number of immigrants rights groups. A lawsuit brought by Washington, Arizona, Oregon and Illinois was the first to get a hearing.
Idd zo werkt dat, die EO word stopgezet en niet uitgevoerd tot die volledig uitgeprocdeerd is.

Een perfect voorbeeld dat de rechtstaat binnen de VS wel nog werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wildhagen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Hij weet dat heel goed. Hij heeft in het verleden met dergelijke toepassingen ruime ervaring gehad, zoals bij de avonturen in Kazachstan.

Hij doet nu alsof hij het niet weet, en daar maakt hij theater mee. En omdat hij voor mensen de connotatie "crazy" heeft lukt het aldus om mensen op hem te fixeren, en niet verder te kijken dan het theater. Ah crazy -> incompetent -> ignore.

Trump als post-chaos actor volgt vrij goed herkenbare scripts van story arcs. Het is eerder opgemerkt, maar het is iets typisch Amerikaans, wie een WWE / WWF drama kent, zal het herkennen.

Theater, narratief, positioneren, participeren.

Trump schrijft die scripts niet, hij voert ze uit, en waar ruimte valt is hij transactioneel voor eigen vreten, maar that's it.

Een van die gedragseffecten wat inmiddels genormaliseerd wordt raakt direct aan het Amerikaans exceptionalisme wat de afgelopen twintig jaar al flink wat perverse prikkels heeft geïntegreerd. De regels voor de VS moeten anders zijn, de VS hebben een positie, dus wanneer anderen iets doen is het reden tot haat.

En dat gaat gecultiveerd worden. Dit is weinig meer dan weer een variant van de slachtoffer mythos. En dat zoals altijd enorm resoneren bij de core geodemografie van cultisme, of het nu christelijk is of corporatistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:49:
[...]

Tsjah... Das 1 strohalm... Waar vast het laatste nog niet over gezegd is...

Hoe wil je het zuiveren van defensie, tsa, sec etc typeren? Of het opheffen van hele organisaties?

Ik help het je hopen. Maar eerlijk gezegd begin ik het somber in te zien.
Niet anders dan vorige keer.
Tuurlijk zal trump democratie en de rechtsaat een klap toebrengen deed die de vorige keer ook, maar alls wat via EO word gedaan kan via EO terug afgeschaft worden of nog beter congress kan dat ongedaan maken.

Democraten gaan zo goed als zeker congress terugkrijgen in 2027 en dan is trump terug meer beperkt zoals vorige keer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@k995 Een land waar een dictator regeert is ook een rechtstaat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Idd, dat is altijd zo grappig , puur propaganda natuurlijk want trump wil doen alsof alles wat hij beslist rechtsreeks van god zelf kom en dus onfeilbaar is maar nog steeds grappig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DevWouter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:04:
Yup.

Maar dat ligt extreem gevoelig. Extreem. Dusdanig dat we er niet over na willen denken. Nazi Duitsland was een rechtsstaat. Wat Nazis deden was rechtmatig conform de aanwezige rechtsstaat. Fully conform the shares mythos of ownership and government ..............

Hier zit een enorm subtiele maar significante connect met specifieke predisposities. Uiterst significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
marapuru schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:48:
In dit topic gaat het natuurlijk over niets anders dan Trump en de impact die Musk en de rest van de aangewezen personen de komende jaren gaan hebben op het land en de wereld. Maar in hoeverre raakt dit de gewone Amerikaan? Heeft iemand al iemand gesproken die ‘weg wil’?
Op vs fora dat ik zit is het chaos, zoals de vorige keer.

Je hebt alles van link tot centrum-rechts die met afkeer zitten te kijken en beseffen dat het nog maar 2 weken was en ze nu al die shit en invloed beu zijn.

Rechts zit wat gevangen tussen soms goed soms afshwu

en extreem rechts juigt alles toe.

Maar deze allemaal krijgen beetje bij beetje te maken nu dat beleid begint door te sijpelen, vrienden/familie opgepakt door ice, of ontslagen of werken in een sector die plots tarieven over hen krijgt of ...

Dat zal maanden tot jaren duren maar de shit en wanbeleid dat trump doet rijkt ver en ik zie mensne nu wel beter dan vorige keer ebseffen wat een shit show het weer zal zijn.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De overheid in Ontario (Canada) wil geen Starlink meer. Duidelijke taal in dit bericht.

Ford ‘ripping up’ Ontario’s $100M contract with Elon Musk’s Starlink system

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:prbujtubgq4ufyf5pu2y24gc/bafkreicackxzrvfm6zjxvbkcgqkwdkdxqtpivxalxj2ndexhpi3pfvqcva@jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Niet anders dan vorige keer.
Tuurlijk zal trump democratie en de rechtsaat een klap toebrengen deed die de vorige keer ook, maar alls wat via EO word gedaan kan via EO terug afgeschaft worden of nog beter congress kan dat ongedaan maken.

Democraten gaan zo goed als zeker congress terugkrijgen in 2027 en dan is trump terug meer beperkt zoals vorige keer.
Hoelang duurt het voordat overheidsinstanties weer hersteld zijn? Mensen die weggestuurd zijn, komen niet zomaar terug.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
marapuru schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:48:
Ik ken een ambtenaar daar, zij moet sinds een week 5x8 op kantoor zijn (werkte 4xp/w remote 2 uur enkele reistijd). Maakt zich grote zorgen om wat Musk allemaal aan het rommelen is in de overheidssystemen. Heeft ook de "'deferred resignation" e-mail gehad. Zij vraagt zich serieus af wat er de komende tijd allemaal nog meer staat te gebeuren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Uitermate voorspelbaar dat Trump nu, na het invoeren van tarieven, wel wil praten met Canada en Mexico.

Ik hoop ten zeerste dat zowel Trudeau als Sheinbaum voet bij stuk houden en geen cm inkrimpen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
En precies dit is de manier om de bewegingsruimte voor toxiciteit te ontzeggen. De lijn trekken, forceren tot reactief gedrag, de trein op het spoort zetten waar men niet wil rijden.

Slim. En dat vang je vervolgens op met een selectie competentie ambtenaren met rigide focus op proces en procedure, met primaire focus op meta perspectieven. Ik ben benieuwd hoeveel Canadese Barniers er zijn, laat ik het zo zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TARIFFic >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Dit is je reinste onzin.

Wetshandhaving moet de vrije hand hebben onderzoek te doen naar misdaad. De politiek kan bepalen dat zaken niet langer strafbaar zijn. Maar, tot die tijd moeten justitie en wetshandhaving hun werk kunnen doen.

Dat is óók hoe een rechtsstaat functioneert.
Dat is nooit het geval geweest in de VS en dat heeft niks met trump te maken.

Dus neen dat is gewoon de realiteit in de VS en deel van hun rechtstaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P-Rock
Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:11:
[...]

En precies dit is de manier om de bewegingsruimte voor toxiciteit te ontzeggen. De lijn trekken, forceren tot reactief gedrag, de trein op het spoort zetten waar men niet wil rijden.

Slim. En dat vang je vervolgens op met een selectie competentie ambtenaren met rigide focus op proces en procedure, met primaire focus op meta perspectieven. Ik ben benieuwd hoeveel Canadese Barniers er zijn, laat ik het zo zeggen.
Eerst een boycot op Amerikaanse producten, en nu dit. Volhouden, Canada! *O*

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Joris748 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Hoelang duurt het voordat overheidsinstanties weer hersteld zijn? Mensen die weggestuurd zijn, komen niet zomaar terug.
We onderschatten de schade die Might Makes Right aanricht structureel. Praktisch voorbeeld, Duitsland is nu nog aan het herstellen van de impact van het Nazisme. Zowel in termen van rechtsorde als sociaal-culturele inertie als kenniseconomie.

Bijna honderd jaar later, en met extreme hulp van buiten af.

En dat laatste is een significant punt. Er is in de geschiedenis geen enkel land of volk geweest wat zich op eigen kracht aan dergelijke verstoringen heeft weten te ontworstelen. Het is altijd een synergistisch proces van externe input. Ongeacht of het nu in preventie is, correctie, of reparatie na conflagratie.

Dit is waarom Brussel de lange termijn hoed heeft opgezet. Er is terdege besef dat dit hoe dan ook een uitdaging van betrokkenheid én decennia gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:12:
Dat is nooit het geval geweest in de VS en dat heeft niks met trump te maken.

Dus neen dat is gewoon de realiteit in de VS en deel van hun rechtstaat.
Ik ben niet bekend met precedenten. Dus als je die hebt - graag.

Misschien geldt dit voor mensen op het politiek-strategische niveau. Maar, niet voor de operationele mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:34
[...]

hij had denk ik het beeld dat Amerikaanse producten zo goed en onmisbaar zouden zijn dat niemand het in zijn hoofd zou halen om ze extra te belasten. 8)7

de realiteit is dat er een handelstekort was omdat er Amerikanen liever spullen uit het buitenland kopen (oa EU) dan uit eigen land om dat de kwaliteit simpelweg beter is en goedkoper ook nog.

de man leeft nog in lang vervlogen tijden die nooit meer terug gaan komen (Make America Great Again?) dat gaat niet meer gebeuren die tijden liggen 50 jaar achter ons.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P-Rock schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Eerst een boycot op Amerikaanse producten, en nu dit. Volhouden, Canada! *O*
De Canadese geschiedenis van standhouden versus corporatistisch kolonialisme vanuit de VS stemt niet bijster positief, van militaire industrie die verdampte tot visgronden die geplunderd werden, er ligt nogal wat geschiedenis.

Maar, die lijkt men niet vergeten te zijn, dat valt wel op. Ik ben benieuwd hoe ze het aanpakken, er lijkt besef te zijn dat binnen context van neofeodalisme en klimaatverandering Canada dé voedingsbodem is voor de continentale Amerikaanse oligarchie in de toekomst. Dus als men zelfstandig wil blijven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:58:
[...]

De lijn loopt andersom. Wanneer de rechtsstaat ophoudt te functioneren, dan faciliteren de restanten het autoritarisme.

En daarmee krijgen chaos actoren vrij spel. Hun eigenaren scheppen vervolgens hun eigen. volgende, rechtstaat.
Zo werkt dat nu eenmaal niet, moest het zo eenvoudig zijn hadden ze dat vorige keer al wel gedaan.

De rechtstaat functioneerd nog steeds, oh dat sommige liever anders willen is wel duidelijk maar tot duver lukt hen dat niet en is er eerlijk gezegd weinig kans op slagen.
Daarom is doen alsof de VS al geen rechtstaat meer is na 2 weken van trump gewoon lachwekkend.
Dit is allemaal geen kwestie van doemdenken. We kennen deze draaiboeken, zowel historisch als contemporair. Er is niets nieuw in deze. Ook niet onze eigen reflex om weg te kijken van een realiteit die niet conformeert aan onze perceptie.
Neen er is hier eenvoudig weg geen vergelijk, maar geef gerust de historische en contemporaire demcoratische staten waar een legetiem verkozen leider die staat omvormde tot een dictatuur.

Juist, doemdenken dus. Je ziet dat aan het gebrek aan argumenten want blijkbaar alles wat trump doet is een voorbeeld van dit zelfs al past het perfct binnen de VS rechtstaat of deden trump zelf of zijn voorgangers net hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
DevWouter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:04:
Neen een dictatuur is geen rechtstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwelgje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:17:
[...]

hij had denk ik het beeld dat Amerikaanse producten zo goed en onmisbaar zouden zijn dat niemand het in zijn hoofd zou halen om ze extra te belasten. 8)7

de realiteit is dat er een handelstekort was omdat er Amerikanen liever spullen uit het buitenland kopen (oa EU) dan uit eigen land om dat de kwaliteit simpelweg beter is en goedkoper ook nog.

de man leeft nog in lang vervlogen tijden die nooit meer terug gaan komen (Make America Great Again?) dat gaat niet meer gebeuren die tijden liggen 50 jaar achter ons.
Nee, hij schepte het beeld, in vol besef van wat zou volgen en hoe het wel werkt. Hij reduceert perspectief tot hem. En dat met redenen van subversie.

Dat Amerikaanse industrie niet competitief is, ja, al heel lang. Maar dat is nogal een dingetje, want men wil geen concurrentie. Wel fake concurrentie. Duopolies van oligarchie voor de schijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
[...]

Of, als ie borderline heeft, is het eerst iemand net zolang prikken totdat ie boos wordt en iets terug doet, en op dat moment heb je een mooie reden om zelf boos te gaan doen, en in de aanval te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
olafmol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Of, als ie borderline heeft, is het eerst iemand net zolang prikken totdat ie boos wordt en iets terug doet, en op dat moment heb je een mooie reden om zelf boos te gaan doen, en in de aanval te gaan.
Ik denk eerder dat Trump een sociopaat is met narcistische trekjes.

Musk daarentegen is 100% een psychopaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Neen een dictatuur is geen rechtstaat.
Niet conform onze definities. En ja, in termen van normen, waarden e.d. valt heel, heel veel te zeggen, maar een dictatuur heeft een rechtsstaat.

Dat het "recht" van Might Makes Right is, met structuren van valstrikken, compromitteren, faciliteren, transactionalisme e.d., dat is vers 2.

En die weg zijn de VS al lang en breed ingeslagen in de periode Reagan. Class justice -> illeberalism -> corporatism -> kleptocracy -> autoritarisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Yup.

Maar dat ligt extreem gevoelig. Extreem. Dusdanig dat we er niet over na willen denken. Nazi Duitsland was een rechtsstaat. Wat Nazis deden was rechtmatig conform de aanwezige rechtsstaat. Fully conform the shares mythos of ownership and government ..............

Hier zit een enorm subtiele maar significante connect met specifieke predisposities. Uiterst significant.
Yup, "het grote kwaad" komt altijd aan de macht dankzij gematigde personen. Daar is nog nooit een uitzondering op geweest.

Kijkend naar het huidige politieke landschap in de VS is de vraag al lang niet meer wanneer het land "politiek failliet" is, immers de checks & balances worden niet gerespecteerd en de sleutels van macht zijn expliciet overhandigd aan een Musk terwijl die geen politieke functie bekleed, dus die kan je niet tot orde roepen.

Ik vermoed dat de rest van de politiek (zowel VS als de rest van de wereld) vooral nog met ongeloof kijken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Joris748 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Dat is een goede vraag en idd de schade kan aanzielinlijk zijn. Je bouwt niet zomaar departementen opnieuw op in 1-2-3 expertiese is verloren en moet terug opgebouwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:15:
[...]

We onderschatten de schade die Might Makes Right aanricht structureel. Praktisch voorbeeld, Duitsland is nu nog aan het herstellen van de impact van het Nazisme. Zowel in termen van rechtsorde als sociaal-culturele inertie als kenniseconomie.

Bijna honderd jaar later, en met extreme hulp van buiten af.

En dat laatste is een significant punt. Er is in de geschiedenis geen enkel land of volk geweest wat zich op eigen kracht aan dergelijke verstoringen heeft weten te ontworstelen. Het is altijd een synergistisch proces van externe input. Ongeacht of het nu in preventie is, correctie, of reparatie na conflagratie.

Dit is waarom Brussel de lange termijn hoed heeft opgezet. Er is terdege besef dat dit hoe dan ook een uitdaging van betrokkenheid én decennia gaat zijn.
Rusland heeft nooit waardig afscheid genomen van hun Sovjetverleden.

Japan idem van hun keizerrijk.

Duitsland is nog steeds splijtzwam West vs. Oost.

Zuid-Afrika kent nog steeds veel ongelijkheid en racisme.

Groenland burgers worden niet voor vol aangezien door Denemarken.

Groningen heeft nauwelijks mogen profiteren van de gasbel.

Mijnstreek in Limburg is sinds sluiting mijnen een armoedig geraamte.

Onderdrukking speelt op allerlei niveaus. In het hier en nu staat die in VS op randje exploderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:18

ManiacsHouse

Scheisse!

Zal Musk(iet) nu ook een rechtzaak starten zoals tegen Lego etc want jullie willen iets niet meer van ons afnemen :+ :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Ik ben niet bekend met precedenten. Dus als je die hebt - graag.

Misschien geldt dit voor mensen op het politiek-strategische niveau. Maar, niet voor de operationele mensen.
Het bekendste van allemaal watergate bijvoorbeeld.
Witte huis, fbi & cia wisten dit allemaal en deden hun best dit te verstoppen tot de pers het lekte en zelfs dan was nixon bezig via die agenschappen het verborgent e houden en kon enkel ene dreigment van impeachment hem uiteindelijk ontslag doen nemen.

Congress dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Niet conform onze definities.
Neen dus gewoon al je "redenen" dat het er wel onder valt slaan nergens op.

Neen per definitie is een dicatuur geen rechtstaat. En de VS is nog steeds een rechtstaat zelf al beweer je keer op keer dat het die dat niet meer is. Zonder enige bewijs van dat sta je gewoonweg nergens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:26:
Het bekendste van allemaal watergate bijvoorbeeld.
Witte huis, fbi & cia wisten dit allemaal en deden hun best dit te verstoppen tot de pers het lekte en zelfs dan was nixon bezig via die agenschappen het verborgent e houden en kon enkel ene dreigment van impeachment hem uiteindelijk ontslag doen nemen.

Congress dus.
Dus... je zegt nu dat Trump wegens het (dreigende) ontslag van mogelijk honderden FBI-agenten uit het ambt zou moeten worden ontzet?

Want dan zijn we het eens :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Yup.

Gezien de verkiezingen waat de nazi's aan demacht mee kwamen niet legetiem waren volgens de eigen duitse wetgeving van de tijd is dat niet juist.

Ik weet dat er een push is om van duitsland anno jaren 30 een moderne demcoratie te maken, maar datw aren die niet, dat was een prille democratie die een heleboel van de checks and balancens die we nu hebben neit hadden.

Hitler is nooit demcoratische dictator geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Helixes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Dus... je zegt nu dat Trump wegens het (dreigende) ontslag van mogelijk honderden FBI-agenten uit het ambt zou moeten worden ontzet?
Mij maakt het niet uit wat de VS doet, als ze een fascist als president willen is dat hun keuze.
Want dan zijn we het eens :Y)
De realiteit is dat congress geen reden nodig heeft voor een impeachment, je hebt enkel de stemmen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:27:
[...]

Neen per definitie is een dicatuur geen rechtstaat.
Wikipedia: Rechtsstaat
A Rechtsstaat is a constitutional state in which the exercise of governmental power is constrained by the law.

Dus het enige wat nodig is voor een rechtsstaat is een grondwet en wetten waaraan de overheid zich houdt. Wat de grondwet en de wetten inhouden staat daar los van. Jodenvervolging was ook keurig bij de wet geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
ManiacsHouse schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Zal Musk(iet) nu ook een rechtzaak starten zoals tegen Lego etc want jullie willen iets niet meer van ons afnemen :+ :/
Ik ben benieuwd hoeveel verlies Musk al heeft geleden met X, Tesla, Space X en Starlink sinds hij een full-time Trump wappie werd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:22
Dit is juist een van de makkelijke dingen te doorzien. Creëer vijanden, creëer woede, zet jezelf neer als hij die voor het volk opkomt en het volk is makkelijker te manipuleren. Hou jij ze dom dan hou ik ze boos.

Wat ik zo moeilijk vind te aanvaarden is dat er dus bij de gemiddelde persoon een complete afwezigheid van zelfreflectie bestaat. Wanneer ooit heeft zoveel haat en negativiteit positieve dingen gebracht..?..

Edit: ik hoop dat ik me vergis met de gemiddelde persoon. Deze gekte maakt misschien dat ik het niet goed objectief zie, ik probeer me daar bewust van te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Mutatie op 03-02-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
BadRespawn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Wikipedia: Rechtsstaat
A Rechtsstaat is a constitutional state in which the exercise of governmental power is constrained by the law.

Dus het enige wat nodig is voor een rechtsstaat is een grondwet en wetten waaraan de overheid zich houdt. Wat de grondwet en de wetten inhouden staat daar los van. Jodenvervolging was ook keurig bij de wet geregeld.
constrained by the law
dictator
/dɪkˈteɪtə/
noun
1.
a ruler with total power over a country, typically one who has obtained control by force.
Dus neen een dicator is niet beperkt door wetten en een dictatuur is dus per defintitie geen rechtstaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
k995 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:34:
Mij maakt het niet uit wat de VS doet, als ze een fascist als president willen is dat hun keuze.
Nu maakt mij dat wel uit. Een fascistsche president op de machtigste positie ter wereld lijkt mij niet bevorderlijk.

Maar je moet het toch met mij eens zijn dat het ontslaan van FBI-agenten die, in uitoefening van hun functie, onderzoek hebben gedaan naat Trump of zijn bondgenoten, een corruptie is van de rechtsstaat?
De realiteit is dat congress geen reden nodig heeft voor een impeachment, je hebt enkel de stemmen nodig.
Gezien de ambtseed lijkt mij dan sprake van een constitutionele crisis bij het uitblijven van afzetting.

Pagina: 1 ... 24 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.