KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Amerika blijft Oekraine steunen omdat dat wettelijk zo geregeld is en ze het niet konden stoppen.C00P schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:44:
Ik zou zeggen, nou knap gedaan van Khrushchev.
[Afbeelding]
Maar iets klopt er niet, Amerika blijft Oekraïne steunen.
Of gaat Trump eerst Amerika naar de Filistijnen helpen en daarna de Russen helpen winnen in Oekraïne?
En erna gaat hij de brics landen joinen?
Niets lijkt mij nog tever gezocht.
Nu ze bezig zijn met het instituut dat de daadwerkelijke betalingen doet zou het zomaar kunnen dat met een paar dagen de kraan dicht gaat en dat soort betalingen niet meer gedaan worden.
Hetzij wegen "technische problemen" of ze geven gewoon toe dat ze de kraan dicht draaien.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Tijdperk waarin de geopolitieke macht wordt verdeeld ten kostte van al het andere lijkt aangebroken.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat dingen wettelijk geregeld zijn, is tot nu toe geen belemmering geweest voor Trump/Musk.MewBie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:57:
[...]
Amerika blijft Oekraine steunen omdat dat wettelijk zo geregeld is en ze het niet konden stoppen.
Nu ze bezig zijn met het instituut dat de daadwerkelijke betalingen doet zou het zomaar kunnen dat met een paar dagen de kraan dicht gaat en dat soort betalingen niet meer gedaan worden.
Hetzij wegen "technische problemen" of ze geven gewoon toe dat ze de kraan dicht draaien.
Die 90 dagen freeze, raakt(e) Ukraine ook gewoon.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Dat klinkt alsof dat Musk dus ASAID beschuldigt van het uitvoeren van diens taak zoals is omschreven 🤪NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Ondertussen:
[Afbeelding]
Voor het idee:
USAID is het Amerikaanse agentschap voor internationale ontwikkeling dat wereldwijd hulp en democratisering bevordert; Musk bekritiseert het vanwege vermeende politieke beïnvloeding en inmenging.
[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 02-02-2025 23:12 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
De firehose of falsehood staat aan, dus hij beticht ze sneller dan ik het kan delen van van alles.Thalaron schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:11:
[...]
Dat klinkt alsof dat Musk dus ASAID beschuldigt van het uitvoeren van diens taak zoals is omschreven 🤪
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zou kunnen. Dan zijn zowel de VS als Rusland nu migratie aan het forceren. Ondertussen hebben we in de EU wel genoeg gehad dus zal dat niet enorm lekker gaan werken.Cobb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:26:
Gaat met het stoppen van USAID mogelijk ook een vluchtelingenstroom (opzoek naar medische hulp in Europa) opgang komen? Veel Afrikaanse landen krijgen er een groot deel van hun medicijnen door aangeleverd/bekostigd.
Tijdje terug heb ik geroepen dat Musk X verplicht zou gaan stellen voor elke Amerikaan. Er zijn eerste indicatoren dat dit inderdaad de bedoeling is, oa voor alle overheids transacties.
I think this is our future unless someone stops him. Musk’s plan for X has been for it to replace the entire banking system. His keen interest in seizing control of Treasury payments (and its tech) may forebode an intention to have such payments go through X www.theverge.com/2023/10/26/2...
— Asha Rangappa (@asharangappa.bsky.social) 1 februari 2025
Koffiedik kijken door de chaos, maar toch.
Massive protest against Trump deportations forms in downtown L.A. causing ‘major gridlock’
Verkeer liep vast. Demonstratie was niet geautoriseerd maar verliep vredig, aldus LAPD.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ah ja, dat was zijn droom al sinds PayPal. Waarschijnlijk stinkend jaloers op Wechat / QQ.NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:32:
[...]
Zou kunnen. Dan zijn zowel de VS als Rusland nu migratie aan het forceren. Ondertussen hebben we in de EU wel genoeg gehad dus zal dat niet enorm lekker gaan werken.
Tijdje terug heb ik geroepen dat Musk X verplicht zou gaan stellen voor elke Amerikaan. Er zijn eerste indicatoren dat dit inderdaad de bedoeling is, oa voor alle overheids transacties.
[Embed]
Koffiedik kijken door de chaos, maar toch.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Verwijderd
Had ik ook gezien ja. Ik twijfelde gisteren om die hier te delen omdat ik niet wist of dit meer naar conspiracy neigt (mede door de onbekendheid van de youtuber). Wel interessant om te zien of de constateringen uit dat filmpje tot uiting komen. Mocht iemand achtergrond informatie hebben over de genoemde 'Butterfly Revolution', ik kon het niet vinden.D-Ed schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:21:
[...]
Gisteren zag ik een Youtube video die het had over de 'Butterfly Revolution'.. Is alweer twee maanden oud en leek een waarschuwing te zijn maar het lijkt gewoon echt te gebeuren allemaal..
[YouTube: DARK GOTHIC MAGA: How Tech Billionaires Plan to Destroy America]
Taiwan kun je vergeten. Dit is een uitstekend moment om het aan te vallen. Echter kan Taiwan ook e.e.a. Ze kunnen China lelijk pijn doen door bepaalde dammen aan te vallen.Pheace schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]
We gaan nog er hard aan moeten trekken dan want ook hier word er aan alle kanten aan gewerkt om regeringen aan de macht te krijgen die Europa uit elkaar trekken. Amerika zometeen enkel op zichzelf gericht en ruzie aan het zoeken met elke bondgenoot die ze hadden en lief doen tegen al de dictator dus daar hoef je niet op te vertrouwen, dus is het EU die Ukraine moet ondersteunen.
Wereldorde vervalt steeds meer zo. Dat ga je overal zien verslechteren. Ik vrees bijvoorbeeld voor Taiwan de komende jaren. Er is geen beter moment geweest in de laatste decennia om hier acties te ondernemen zonder dat de rest van de wereld er tijd voor heeft zich hier mee te bemoeien. Nu is iedereen genoodzaakt zich steeds meer op zichzelf te richten.
Waarschijnlijk niet meer dan wat anderen hebben gevonden;Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:45:
[...]
Mocht iemand achtergrond informatie hebben over de genoemde 'Butterfly Revolution', ik kon het niet vinden.
Ik neem aan de het een verwijzing is naar het boek met die titel:
Wikipedia: The Butterfly Revolution
Gebaseerd op het weinige wat ik er over heb gelezen heeft het naar mijn idee "Lord of the Flies" vibes.
Wikipedia: Lord of the Flies
De Butterfly Revolution wiki verwijst naar
"For the anti-democracy plan of the same name, see Curtis Yarvin." waar de video ook naar verwijst.
Wikipedia: Curtis Yarvin
"he argues that American democracy is a failed experiment[10] that should be replaced by an accountable monarchy, similar to the governance structure of corporations."
In 2020, Yarvin began blogging his views on Substack under the page name Gray Mirror.[36] His posts, such as "Reflections on the late election" (2020) and "The butterfly revolution" (2022), are thought experiments on how to achieve an American coup and replace democracy with a new form of monarchy
https://graymirror.substack.com/p/the-butterfly-revolution
Trump himself will not be the brain of this butterfly. He will not be the CEO. He will be the chairman of the board—he will select the CEO (an experienced executive). This process, which obviously has to be televised, will be complete by his inauguration—at which the transition to the next regime will start immediately.
For Trump, being President will be exactly like it was—all the photo-ops and more—without any papers to sign, “decisions” to “make,” etc. The CEO he picks will run the executive branch without any interference from the Congress or courts, probably also taking over state and local governments. Most existing important institutions, public and private, will be shut down and replaced with new and efficient systems.
...Therefore, this document is safe—Trump will never do anything like this. Whew! But I won’t disguise my belief that someone should. Someone worthy of the task, of course.
Dat laatste is waar Thiel, Mercer etc er aan te pas komen: zij doen het, Trump is het gezicht en "chairman", en Musk is CEO.
[ Voor 49% gewijzigd door BadRespawn op 03-02-2025 00:31 ]
https://www.nu.nl/verkiez...riminele-organisatie.html
Waar ken ik dit soort vuile dingen van?
Iets met beschuldigd worden dat men een 'buitenlandse agent' is...
Het is daar steeds gestoorder aan het worden. Wtf.
@k995
Er zijn wat sneren geweest van Putin. Onder andere over de beveiliging van Trump. Ondertussen heeft de staats tv het erover dat Trump zijn overwinning aan Putin te danken heeft.NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:11:
@MewBie Rusland wil de Donbas oa voor de grondstoffen. Die wil Trump vast ook. De voorwaarden worden geschapen om te eisen, te claimen en te nemen.
Tijdperk waarin de geopolitieke macht wordt verdeeld ten kostte van al het andere lijkt aangebroken.
Ik heb stilletjes zitten denken afgelopen tijd. Wat als het inderdaad is gelukt om Trump aan het verstand te peuteren dat Putin zwak is?
Ik kan hier een lichte zenuwtrek in zien van de ene dealer tav de andere. Dit is een kans om of Oekraine tot client te veroordelen van Amerikaanse oligarchie, en/of de clan van Putin over te nemen? Dat laatste lijkt me een waagstuk, maar wie weet hoe de hazen inmiddels lopen? Putin spreekt maar met een beperkte kring getrouwen, en de economische klappen vallen inmiddels ook onder de Russische oligarchen.
Trump positioneert zich als senior tov Putin door steeds te beweren dat hij die junioren wel even op de plek kan zetten. Ik ben benieuwd hoe lang Putin die rol weet vast te houden, en hoeveel eetlust er is over en weer.
Trump zal hoe dan ook van Oekraine willen profiteren, het is vrij zeker dat hij uitsluitend in termen van transacties denkt.
Ik heb de discussie niet gezien, maar we blunderen allemaal wel eens?migchiell schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:37:
Ik kan me herinneren dat sommigen hier vorige week nog riepen dat al die alarmistische berichten niet nodig waren, dat het zo'n vaart niet zou lopen allemaal, dat de VS voldoende checks and balances hadden om Trump in toom te houden - hoe zien die mensen de gebeurtenissen van afgelopen dagen?
@k995
N.a.v. de podcast 'Crypto is bad, actually' van Dave Troy en die YouTube video met die blonde Britse over de techbro's van twee maanden geleden is me duidelijk dat cryptocurrency maar een algemeen belang dient: het ontwijken van sancties, en het ontduiken van vermogensbelasting. Of is dat geen algemeen belang? Oh nee, dat is een individueel en egocentrisch belang. Dankzij cryptocurrency is Noord Korea rijk (want ransomware). Dankzij cryptocurrency kan China goedkoop minen. Dankzij cryptocurrencies kan een land als Rusland sancties omzeilen (China en Rusland zouden nooit aan ransomware doen).bulle bas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:12:
[...]
Er zijn wat sneren geweest van Putin. Onder andere over de beveiliging van Trump. Ondertussen heeft de staats tv het erover dat Trump zijn overwinning aan Putin te danken heeft.
Ik heb stilletjes zitten denken afgelopen tijd. Wat als het inderdaad is gelukt om Trump aan het verstand te peuteren dat Putin zwak is?
Ik kan hier een lichte zenuwtrek in zien van de ene dealer tav de andere. Dit is een kans om of Oekraine tot client te veroordelen van Amerikaanse oligarchie, en/of de clan van Putin over te nemen? Dat laatste lijkt me een waagstuk, maar wie weet hoe de hazen inmiddels lopen? Putin spreekt maar met een beperkte kring getrouwen, en de economische klappen vallen inmiddels ook onder de Russische oligarchen.
Trump positioneert zich als senior tov Putin door steeds te beweren dat hij die junioren wel even op de plek kan zetten. Ik ben benieuwd hoe lang Putin die rol weet vast te houden, en hoeveel eetlust er is over en weer.
Trump zal hoe dan ook van Oekraine willen profiteren, het is vrij zeker dat hij uitsluitend in termen van transacties denkt.
Overtuig me dat het anders gaat lopen dan het volgende:
1) Poetin krijgt de gedeeltes die hij eerder zgn. annexeerde (Luhansk, Donetsk, Kherson, Zaporizhia).
2) Trump neemt de belangrijkste assets uit Taiwan (TSMC), en geeft Taiwan aan China.
3) CA, VK, AU, EU vormen met succes gezamenlijk een machtsblok _of_ ze worden opgeslokt. Dat hangt af van hoe het gaat lopen m.b.t. de verkiezingen van de grote spelers.
4) Onder softpower VS wordt de VN e.a. instanties in Den Haag opgeheven, en mag Israel de Palestijnen het land uitzetten of oppakken (dat is een 'vrije keus'), en worden de grenzen opgerekt onder het mom van verdedigen van de bevolking (hier is ook een Duits woord voor, die zal ik niet gebruiken).
Wat betreft punt 3: vergeet niet dat Rusland in een oorlogseconomie zit. Daar zullen we op den duur op moeten reageren, en dat kost centjes in de vorm van economische vooruitgang. We zitten dan feitelijk tussen drie machtsblokken in, waarvan er eentje relatief klein is maar wel een kernmacht is met mannetjes die als kanonnenvoer dienen.
En dat allemaal dankzij cryptocurrency. Met als dependency: 1) cryptografie, en 2) het internet. Die twee zijn wel nuttig
Kruistochten is een goed woord hier. Terug naar voor de tijd van Wenen en Westfalen, Deus le Vult, feodale domeinen, en in alles is een thema fundamenteel: apocalyptisch denken.NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Er lopen wellicht wat kruistochten door elkaar zodat het voor de ‘bystanders’ echt lastig is te zien wat het plan is.
Denk dat @Virtuozzo er goed zicht op heeft - waarbij het onherroepelijk maken van een welhaast maffia achtige cult als heerschappij zo min of meer de bedoeling is.
Ondertussen:
[Afbeelding]
Voor het idee:
USAID is het Amerikaanse agentschap voor internationale ontwikkeling dat wereldwijd hulp en democratisering bevordert; Musk bekritiseert het vanwege vermeende politieke beïnvloeding en inmenging.
Ken je de uitspraak uit de tijd van Vietnam? We had to burn the village to save it. Dat kolonialisme wordt nu intern geprojecteerd.
Ik stel het ietwat scherp, maar niet veel. Het denken bij die clusters is … weinig menselijk.
Wie inzicht wil krijgen kan een begin maken met verkenning van één van die clusters, The Family, het netwerk van religieuze zeloten die gretig gebruik maken van religieuze mythos, maar voor wie zelf de religie an sich niets anders is dan transitioneel, transformatief, situationeel gereedschap.
Jeff Sharlet heeft er een tweetal boeken over, en recent is ook een scherpe analyse uitgekomen over de historische precursor van vergelijkbaar - maar veel kleinschaliger - subversief netwerkfenomeen, Opus Dei (de precieze titel ontgaat me even, ik heb het eerder hier vermeld).
Zelfs Netflix heeft een docu over The Family, maar het is zo gestoord dat mensen het zien, en wegzetten als “crazy”. Precies dat is weer zo’n verdedigingsmechanisme. Ze zijn gek, dus zetten we ze weg, en kijken we weg.
Dat vacuüm wat mensen laten vallen is wat zij vullen.
Begrijp me niet verkeerd. Ze zijn gestoord, verwrongen is misschien een beter woord. Volstrekt rationeel, beredenerend, maar vooral berekenend. Crazy + calculative = evil, zo zeiden onafhankelijk van elkaar zowel Popper, Arendt en Meerloo.
Dat iets gestoord is wil niet zeggen dat het incompetent is. Dat het geen agenda kan hebben of continueren. Integendeel zelfs.
Wat velen ook ontgaat is hoe het niet conformeert aan ons denken van organisatie. De netwerken hoeven niet eens verbonden te zijn om elkaar te faciliteren. Een Musk is een stroman chaos actor met vele touwtjes die aan hem trekken, verschillende netwerken, soms zelfs tegenstrijdige situationele doelen, maar stuk voor stuk delen ze op basaal niveau specifieke concepten en overtuigingen. Zo identificeert men elkaar, en faciliteert men elkaar. En waar men elkaar in de haren hangt, is nog steeds escalatie ook weer een hefboom voor voeding - zeker binnen kaders van wat ze allemaal delen: de VS zoals wij ze kennen, van demos cratos, rule of law, primus inter pares, rechtsorde, mondiale orde, civil liberties en zo meer?
Dat moet dood. Het maakt daarbij niet uit hoe. De ene club wil een feniks uit de as laten herrijzen. De ander wil alles verkavelen. De ander wil de worldbuilding van Blade Runner realiteit maken (geen grap). De ander wil dat alles brandt want dan komt God terug. Weer een ander wil zelf goden worden. Ga zo door.
Crazy? Inderdaad. Maar let op, al die perspectieven hebben hun gemene delers waarbij het niet uitmaakt wie dominant is in uitvoering van agenda. Immers, de VS zoals wij ze kennen? Dat moet voorbij zijn.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Meer basaal nog, crypte als toepassing van cultural engineering mag ook eens beter bekeken worden. Cultisme is de basis. Geloofsgedrag het mechanisme. Toxische predisposities en activatie daarvan integraal. Er is gewoon geen wereld van goede crypto, al die discussies gaan volledig voorbij aan die arena van gedrag.Jerie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:30:
[...]
N.a.v. de podcast 'Crypto is bad, actually' van Dave Troy en die YouTube video met die blonde Britse over de techbro's van twee maanden geleden is me duidelijk dat cryptocurrency maar een algemeen belang dient: het ontwijken van sancties, en het ontduiken van vermogensbelasting. Of is dat geen algemeen belang? Oh nee, dat is een individueel en egocentrisch belang. Dankzij cryptocurrency is Noord Korea rijk (want ransomware). Dankzij cryptocurrency kan China goedkoop minen. Dankzij cryptocurrencies kan een land als Rusland sancties omzeilen (China en Rusland zouden nooit aan ransomware doen).
Overtuig me dat het anders gaat lopen dan het volgende:
1) Poetin krijgt de gedeeltes die hij eerder zgn. annexeerde (Luhansk, Donetsk, Kherson, Zaporizhia).
2) Trump neemt de belangrijkste assets uit Taiwan (TSMC), en geeft Taiwan aan China.
3) CA, VK, AU, EU vormen met succes gezamenlijk een machtsblok _of_ ze worden opgeslokt. Dat hangt af van hoe het gaat lopen m.b.t. de verkiezingen van de grote spelers.
4) Onder softpower VS wordt de VN e.a. instanties in Den Haag opgeheven, en mag Israel de Palestijnen het land uitzetten of oppakken (dat is een 'vrije keus'), en worden de grenzen opgerekt onder het mom van verdedigen van de bevolking (hier is ook een Duits woord voor, die zal ik niet gebruiken).
Wat betreft punt 3: vergeet niet dat Rusland in een oorlogseconomie zit. Daar zullen we op den duur op moeten reageren, en dat kost centjes in de vorm van economische vooruitgang. We zitten dan feitelijk tussen drie machtsblokken in, waarvan er eentje relatief klein is maar wel een kernmacht is met mannetjes die als kanonnenvoer dienen.
En dat allemaal dankzij cryptocurrency. Met als dependency: 1) cryptografie, en 2) het internet. Die twee zijn wel nuttig
Wat NK aan gaat, ook de moeite waard om eens goed naar te kijken. De huurlingstaat zoals Zwitserland dat ooit was is terug van weggeweest. Compleet met versie 2 van fiscaal-economisch huurlingenland. Wie wil weten onder welke condities de Might Makes Right clubs verwachten te opereren doet er goed aan om eens rustig uit te werken waar NK zich voor omgevormd heeft.
Die analyse zou aan het denken moeten zetten. Immers, een dergelijke wereld is onverenigbaar met de manier waarop wij hier leven. In volledigheid.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Negeer de chaos actors, de establishment actors, de stromannen en de poppetjes. Zij zijn niet relevant, zij zijn stukken op de bühne. It’s an Intelligence War. Tussen dynamica van fusies van oude clubs van Inlichtingen, georganiseerde misdaad, oligarchie en zeloten. Waar we ook kijken, dat is het speelveld. Zelfs bij de voetnoten in het drama, zoals Nederland, zien we figuren uit die dynamica de actoren worden.bulle bas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:12:
[...]
Er zijn wat sneren geweest van Putin. Onder andere over de beveiliging van Trump. Ondertussen heeft de staats tv het erover dat Trump zijn overwinning aan Putin te danken heeft.
Mensen zullen hun traditionele perspectieven los moeten laten, van gescheiden domeinen, doosjes, kaders, grenzen, landen e.d.
Cassandra’s Curse.migchiell schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:37:
Ik kan me herinneren dat sommigen hier vorige week nog riepen dat al die alarmistische berichten niet nodig waren, dat het zo'n vaart niet zou lopen allemaal, dat de VS voldoende checks and balances hadden om Trump in toom te houden - hoe zien die mensen de gebeurtenissen van afgelopen dagen?
@k995
Het wordt meer interessant om te zien hoe media een normaal gaan proberen te vinden / scheppen, want net als gewone mensen zijn media ook maar menselijk. Maar, ze vormen wel collectieve perceptie.
Wat dat aangaat, er valt voor redacties en journalisten veel te leren nu van studies naar media tijdens het Interbellum, vorige eeuw. Heel veel. Laat ik dit zeggen, de NY Times maakte van Hitler een staatsman. The abornmal had to be sold, repackaged, otherwise it wouldn’t all fit in nice tidy boxes.
Met alle gevolgen van dien. Zie ook de publicaties van Timothy D. Snyder. Obeying in advance is ook het geen keuze maken.
Iemand die beleid radicaal wil veranderen kan ik nog volgen. Het idee dat je de complete aandelenmarkt en je munt wil opblazen, dat vind ik lastiger te verteren. Dan is de elite de kaarten opnieuw aan het schudden, maar met het risico dat je na de opschudding er naast grijpt. Joe Average pak je niet zomaar in zijn aandelenportefeuille, maar je pakt wel jezelf.Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:44:
[...]
Dat moet dood. Het maakt daarbij niet uit hoe. De ene club wil een feniks uit de as laten herrijzen. De ander wil alles verkavelen. De ander wil de worldbuilding van Blade Runner realiteit maken (geen grap). De ander wil dat alles brandt want dan komt God terug. Weer een ander wil zelf goden worden. Ga zo door.
Crazy? Inderdaad. Maar let op, al die perspectieven hebben hun gemene delers waarbij het niet uitmaakt wie dominant is in uitvoering van agenda. Immers, de VS zoals wij ze kennen? Dat moet voorbij zijn.
Ik kan nog begrijpen dat als je USD vervangt door de DOGE-coin (heyy, waar ken ik dat van?) , en jij controleert de DOGE-coin, dan ja kassa. Maar wie ga je dan allemaal in je ark naar binnen laten? En gaat dat niet veel kabaal maken? Ik kan me voorstellen dat andere mensen uit de Trump-stal vinden dat Musk teveel naar zich toetrekt. En dan zie ik zomaar een noodlottig ongeval gebeuren.
Dit alles vind ik ook moeilijk te rijmen met het idee dat Trump volledig afhankelijk is van zijn makers. Jij had eens genoemd dat Trump wel geprobeerd had de tools van hen in beheer te krijgen, maar dat dat voorkomen is. Met de uittocht van veel Reps en de hoeveelheid power die Trump krijgt vraag ik me af hoeveel er van het idee nog klopt dat de choreografen nog zelfstandig controle uitoefenen. De Musk-Trump is een dodelijk snelle combinatie gebleken.
Ik krijg het idee niet uit mijn hoofd dat de poppenspelers de regie misschien al lang en breed kwijt zijn geraakt.
Dat maakt je menselijk. In tegenstelling tot zowel dergelijke stromannen, als de architecten. Ik gebruikte eerder het woord “verwrongen”, er zal vast een beter woord zijn, maar dit is het minst slechte. Denk aan de pathology of wealth, hoe dat denken, voelen en functioneren kan verwringen - dit is vele malen erger.NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:24:
@Virtuozzo dus als het - net als Musk Twitter heeft gesloopt - allemaal naar de fillistijnen, gallemiezen of elders heen gaat is men alsnog tevreden mits de eigen zakken gevuld zijn?
Ik mis het inlevingsvermogen om te begrijpen.
Probleem is dat conceptueel alles al geïnternaliseerd is. Who cares if it all burns? Shock Doctrine, never waste a crisis, laisser-faire. Van conservatisme tot neoliberalisme, al die gedragskaders zijn al integraal genormaliseerd.
En de analyses lopen er achter aan. Wie herinnert zich nog hoe Musk Twitter deed afbranden als bedrijf intern? De analyses gingen uit hun dak, wrongen zich in bochten om het maar in de doosjes van zaken doen en ondernemen te houden.
En het was zoveel simpeler, maar onvoorstelbaar. Any means. Tools don’t matter. Of het nu een onderneming is, een land, of mensen an sich. Everything and everyone is both tool and food alike.
De traditionele motivaties die mensen hanteren zijn niet van toepassing. Geld? Ze geloven er niet eens in (geen grap). Macht. Wil. Wat dan ook kunnen doen.
Je bent wat mild. Een poosje dwalen, a la.Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 02:02:
[...]
Cassandra’s Curse.
Het wordt meer interessant om te zien hoe media een normaal gaan proberen te vinden / scheppen, want net als gewone mensen zijn media ook maar menselijk. Maar, ze vormen wel collectieve perceptie.
Als er nu NOG geen signaal wordt opgepikt dat er misschien iets vreemds aan de hand is dan is het vak van journalistiek geen passende keuze geweest. Dan weet ik nog wel voldoende talent dat werkt in de groenvoorziening met een fijner neusje voor zaken.
Er komt een punt dat je de föhn-methode moet toepassen in de kleedkamer om je ploeg wakker te maken.
Met hoe snel ze schakelen verwacht ik binnenkort een "lone wolf" aanval op een prominent persoon die dicht bij het midden staat.
Is dat echt zo snel gegaan? Ik stel dat het volledig conform de lijnen loopt. Chaos ja, maar agenda.bulle bas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 02:05:
[...]
Iemand die beleid radicaal wil veranderen kan ik nog volgen. Het idee dat je de complete aandelenmarkt en je munt wil opblazen, dat vind ik lastiger te verteren. Dan is de elite de kaarten opnieuw aan het schudden, maar met het risico dat je na de opschudding er naast grijpt. Joe Average pak je niet zomaar in zijn aandelenportefeuille, maar je pakt wel jezelf.
Ik kan nog begrijpen dat als je USD vervangt door de DOGE-coin (heyy, waar ken ik dat van?) , en jij controleert de DOGE-coin, dan ja kassa. Maar wie ga je dan allemaal in je ark naar binnen laten? En gaat dat niet veel kabaal maken? Ik kan me voorstellen dat andere mensen uit de Trump-stal vinden dat Musk teveel naar zich toetrekt. En dan zie ik zomaar een noodlottig ongeval gebeuren.
Dit alles vind ik ook moeilijk te rijmen met het idee dat Trump volledig afhankelijk is van zijn makers. Jij had eens genoemd dat Trump wel geprobeerd had de tools van hen in beheer te krijgen, maar dat dat voorkomen is. Met de uittocht van veel Reps en de hoeveelheid power die Trump krijgt vraag ik me af hoeveel er van het idee nog klopt dat de choreografen nog zelfstandig controle uitoefenen. De Musk-Trump is een dodelijk snelle combinatie gebleken.
Ik krijg het idee niet uit mijn hoofd dat de poppenspelers de regie misschien al lang en breed kwijt zijn geraakt.
Regulier observeren we vanuit media. En Amerikaanse media hebben vier jaar lang consistent hun best gedaan om perceptie van status quo te combineren met de traditionele toepassingen van selectie/deselectie. Alles min van Biden in beeld, en als er niets was, dan werd het wel gemaakt. Inflatie! Oeps, oorzaak greedflation? Weg met het onderwerp.
Ondertussen, op regionale en lokale niveaus werden enorme spellen gespeeld met pink slime media, cable syndication en stilletjes opkopen van lokale media en vervangen door actoren van pink slime (met flink, flink wat AI machinaties). En dat viel hier allemaal buiten beeld, want media hier gaan niet op lokaal niveau daar, en al helemaal gaan ze niet media pur sang daar observeren, de collega’s, nee.
Met de door Trump geschapen Afghanistan exit was de toon gezet. Niet vanwege de controverse. Maar omdat hij Biden dwong om de Blackrock et alii elite de rug toe te keren, óf hij moest de oorlog juist escaleren naar Vietnam proporties. Die clusters van Amerikaanse oligarchie zijn de eigenaren van de grote bepalende media. Hun verdienmodel, die oorlog, daar viel de bodem uit, en Oekraïne werd maar geen alternatief (want dat liep via DoD, Main Justice en enorme controles - de traagheid van steun is consistent herleidbaar tot de noodzakelijke en omslachtige oefeningen ter voorkomen van het omvormen tot pervers verdienmodel voor die “elite”).
Er zijn sinds dat moment binnen het media landschap vier momenten geweest van verzet tegen reorganisatie en narratief fixaties door de eigenaren. Elk moment ging verloren. Werd de kop ingedrukt. En dat was voor hier voldoende om variabelen voor projecties flink bij te stellen. Immers, perceptie, gedrag.
Dat was waarom ik toen schreef dat er potentieel was voor een Democratische overwinning, maar enkel in combinatie van media + grassroots. Indien niet, dan was het potentieel voor een Trump overwinning dramatisch meer consistent, met zowel verschuivingen bij latino geodemografie als metropole mobilisation.
En dat is allemaal heel erg gradueel verlopen. Hadden een NRC en VK toch besloten om eens met Rosen te babbelen toen hij hier was, toch de analyses van local / regional / national narratives te laten doen? Dan was er hier geen verrassing geweest, en zeker geen perceptie van omslag of tempo.
American Affairs schreef al dik tien jaar geleden dat de nieuwe klasse oorlog in de elite zou zijn. De 3 tot 1%. En dat is volledig uitgekomen. De traditionele elite conform perceptie, die zit vast. Zij hebben geen kaarten meer te schudden. Clubs als het blackrock segment hebben enkel nog te volgen, en dat is perfect zichtbaar in de trend van obeying in advance.
In alle eerlijkheid, journalistiek is gevormd noch opgeleid om met dit soort netwerkfenomen om te gaan. Laat ik het zo zeggen, je kan in Nederland het aantal mensen werkzaam in media met enige ervaring in / blootstelling aan dynamica van Inlichtingen en Transnationale Georganiseerde Misdaad én de oude Surveillance Capitalism clubs op een hand tellen. En zelfs zij lopen er achter aan want het staat allemaal zo ontzettend haaks op de kaders die men heeft voor de spreekwoordelijke realiteit. In het NL politiek topic kwam zo lang geleden nog niet een artikel voorbij waar redacteuren terugblikten op drama in Amsterdam waar Bibi’s knokploegen onderwerp bij waren. Een van de redacteuren gaf aan initieel te denken aan mogelijkheid van operaties en gelieerde methodologie vanwege betrokken actoren, maar iedereen volgde op narratief dus heeft hij het er bij gelaten. Tja. Met alle gevolgen van dient, en naderhand, ja, gevoelig en zo.bulle bas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 02:19:
[...]
Je bent wat mild. Een poosje dwalen, a la.
Als er nu NOG geen signaal wordt opgepikt dat er misschien iets vreemds aan de hand is dan is het vak van journalistiek geen passende keuze geweest. Dan weet ik nog wel voldoende talent dat werkt in de groenvoorziening met een fijner neusje voor zaken.
Er komt een punt dat je de föhn-methode moet toepassen in de kleedkamer om je ploeg wakker te maken.
Het zijn trends van gedrag waar conflict tussen perceptie en realiteit bij aanwezige kennis en condities een totale mismatch scheppen. Niet eens bewust, maar volgend. En dat, is de crux. Maar het alternatief is Cassandra zijn, en media kennen die vloek maar al te goed, en vermijden dergelijke positie institutioneel.
Is zeer zeker een reële mogelijkheid ja.Cobb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:26:
Gaat met het stoppen van USAID mogelijk ook een vluchtelingenstroom (opzoek naar medische hulp in Europa) opgang komen? Veel Afrikaanse landen krijgen er een groot deel van hun medicijnen door aangeleverd/bekostigd.
En het zou ook naadloos passen in het beleid van Trump en Musk om Europa verder te destabiliseren, waar Rusland van kan profiteren door meer onrust te zaaien aan onze grenzen.
Virussen? Scan ze hier!
Whether consequence or effect, both are synergistic levers for stressors, regardless of whether they are real, regardless of scale, regardless of pace.wildhagen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 02:38:
[...]
Is zeer zeker een reële mogelijkheid ja.
En het zou ook naadloos passen in het beleid van Trump en Musk om Europa verder te destabiliseren, waar Rusland van kan profiteren door meer onrust te zaaien aan onze grenzen.
Het is als met het onderwerp handelsoorlog. De realiteit doet er niet toe. Perception is everything.
Het is niet eens relevant of doelstellingen behaald worden, op zijn minst erg is het voer voor lokale vectoren: omg Afrikanen komen!
Er is al een lone wolf actie geweest. Stel je voor dat Pim Fortuyn de aanslag had overleeft. Of dat Donald Trump de aanslag niet had overleeft.mercapto schreef op maandag 3 februari 2025 @ 02:20:
Verzuiling op landelijk niveau, iedereen moet hetzelfde denken, hetzelfde doen, dezelfde diensten gebruiken, chantabel zijn, en constant in de gaten worden gehouden, de jaren 30 in sneltreinvaart.
Met hoe snel ze schakelen verwacht ik binnenkort een "lone wolf" aanval op een prominent persoon die dicht bij het midden staat.
Tegenwoordig weet men het te verdraaien.
Zo wist Trump ook twee seconden na de poging tot 'hey dit kan ik gebruiken'. Een mooier voorbeeld hoe deze man in elkaar zit, is er niet. Dit was dan ook Trump's Reichstag moment. Hij was gered door God, enz. Terwijl deze dude zich niet bepaald als Christen gedraagd. Kan ook niet, hij is moreel failliet, heeft geen ethisch kompas. Sommigen zagen toen in dat Trump wellicht zou gaan winnen.
In Duitsland heeft iemand op een kerstmarkt tientallen mensen vermoord met een auto. Die meneer komt uit Saoedi Arabië. Is hij moslim? Nee. Sterker nog, hij is extreemrechts. Toch weet men het dusdanig te verdraaien dat het een buitenlander betreft (AfD). Not one of us, he's one of them.
Dan was er nog die ene actie jegens die meneer van een verzekeringsmaatschappij, een rijk iemand. Rechtse elite heeft een hekel aan verplichte verzekeringen, terwijl de armen het nodig hebben maar het dusdanig uitgekleed is dat het functioneel naakt is. Dus iemand valt op het veld en men steekt de handen in de lucht ik was het niet; niet eentje van ons.
Maar het maakt niet uit of het er eentje van ons of van hen is. Dit is de M.O. van chaos actors. Creëer controverse, drama, olie op het vuur, zet groepen tegen elkaar op, provoceer en trol er op los. En ga dan in het toneelstukje wijzen en heel verontwaardigd lopen doen. Of nou een AOC wordt doodgeschoten of een Elon Musk het zou onnodig zijn, het had niet hoeven te gebeuren, en het is in gang gezet door alle consternatie en controverse.
Vergeet niet wie hier probeert te verbinden (en hoofdzakelijk faalt) en wie hier probeert te verdelen (polariseren). Onpartijdig verslag geven is partijdig zijn; dat wist men ook, daarom verketterde men de reguliere media als MSM, woke, links, communistisch, en weet ik veel wat. Dat heeft een chilling effect, dat doet wat met je, tenzij je een koude kikker bent. Want wil jij niet de boel bij elkaar houden? Wel toch? Geef radicaal rechts dan de ruimte. Dat verdienen ze, ze hebben immers vrijheid van meningsuiting en links heeft genoeg geregeerd (haha, Obama en Biden en Balkenende en Rutte links een dijenkletser).
en wat gaat het militair industrieel complex hiervan vinden? die verdienen miljarden het maken van nieuwe wapensystemen/tanks/minutie (voor eigen gebruik, het oude ging naar Oekraïne) die gaan hier niet heel blij van worden?MewBie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:57:
[...]
Amerika blijft Oekraine steunen omdat dat wettelijk zo geregeld is en ze het niet konden stoppen.
A wise man's life is based around fuck you
zal ook onderdeel van het plan zijn, chaos creëren en in die chaos staat dan weer een nieuwe leider op.Cobb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:26:
in de jaren 30 iemand uit Oostenrijk die leider van Duitsland werd, nu moeten we het iets zuidelijker zoeken en komt hij uit Zuid-Afrika om Amerika (in feite) te leiden.
En Pim aan de macht gekomen als die had blijven leven. tJa weet je nooit hoe dat uitgepakt had, maar links NL scheet in de broek voor Fortuyn.
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 03-02-2025 06:26 ]
Neem dit alsjeblieft niet persoonlijk, want zo bedoel ik het niet. Je bent vooral de zoveelste die ik het zie zeggen en ik word eigenlijk een beetje treurig van dit soort uitspraken omdat ze niet volledig zijn en zaken platter slaan dan een ouderwets dubbeltje.Jerie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:30:
[...]
N.a.v. de podcast 'Crypto is bad, actually' van Dave Troy en die YouTube video met die blonde Britse over de techbro's van twee maanden geleden is me duidelijk dat cryptocurrency maar een algemeen belang dient: het ontwijken van sancties, en het ontduiken van vermogensbelasting. Of is dat geen algemeen belang? Oh nee, dat is een individueel en egocentrisch belang. Dankzij cryptocurrency is Noord Korea rijk (want ransomware). Dankzij cryptocurrency kan China goedkoop minen. Dankzij cryptocurrencies kan een land als Rusland sancties omzeilen (China en Rusland zouden nooit aan ransomware doen).
Yes, er zijn veel misbruikers binnen crypto:
1/ Recently a team reached out to me for assistance after $1.3M was stolen from the treasury after malicious code had been pushed.
— ZachXBT (@zachxbt) 15 augustus 2024
Unbeknownst to the team they had hired multiple DPRK IT workers as devs who were using fake identities.
I then uncovered 25+ crypto projects with… pic.twitter.com/W7SgY97Rd8
Maar zo wordt wel het kind met het badwater weggegooid. Ten eerste bestaat Noord-Korea omdat China het als een bufferzone wilde hebben in de jaren vijftig. En dat is wat het nog steeds mogelijk maakt. Tegenwoordig ook omdat het voor de Chinezen handig is: zoals bijvoorbeeld, naast andere basiszaken, voor de kleding die "Made in China" is:
https://www.reuters.com/a...raders-say-idUSKBN1AT00J/
Of de resterende handel:

Nederland staat wellicht hoog vanwege de havens voor doorvoer?
En om het plaatje completer te maken rondom de cryptoinkomsten van NK:

Let vooral op de naam "DeFi" en Token. Dat heeft doorgaans weinig met bijvoorbeeld Bitcoin te maken. De stelling dat Noord-Korea rijk is door crypto kan zo al half de prullenbak in. En dan hebben we sowieso nog niet de onderliggende netwerken die er vast zullen zijn en weinig met crypto te maken hebben benoemd...
Daarom was ik trouwens ook een van de mensen die absoluut niet stond te juichen toen Trump op het podium stond bij de Bitcoin2024-conferentie. Gary Gensler was serieus een van de betere dingen die het systeem kon overkomen.
Ook hier is te zien dat mensen te goedgelovig zijn en meegaan in het narratief. Trek de huidige gevolgen even los van de tech en je houdt voornamelijk een logische conclusie over: de digitalisering van basisdiensten, zoals email, online shopping en het hele internet zullen sowieso doorgang blijven vinden omdat veel mensen nieuwsgierig zijn (I know I was toen ik als jong fruitje nog met Basic iets voor elkaar probeerde te krijgen!) en omdat het daadwerkelijk levens makkelijker en beter kan maken.
Zulke basisvindingen wegzetten als slecht terwijl het vooral evolutie van gewenste zaken is, is wat mij betreft weinig meer dan desinformatie en gaat dezelfde conservatieve kant op als waar Trump, MAGA en Musk je in mee naar beneden willen trekken. Dan kun je er ook een bothsideism van maken door te stellen dat het hele web plat moet omdat er alleen al in de VS in 2021 een miljard aan verliezen waren door datingscams.
De links hierboven die naar de FBI verwijzen heb ik trouwens gelijk even opgeslagen voor de Wayback Machine. Kleine moeite. Dat is wat tech ook mogelijk maakt ipv diefstal.
Om bij mijn punt aan te komen: het valt eveneens terug te trekken naar uitspraken over de Democraten: zeg lang genoeg dat ze lui zijn en niets doen en mensen gaan het ook echt zo zien terwijl het tegen die tijd misschien al lang niet meer zo is. Herhaling is key, toch @Virtuozzo?
Waarom wordt dit fatalistische gedrag aangehangen in een topic waarin men duidelijk wel weet te observeren dat er kaders worden gezet waarin mensen geforceerd bewogen worden om te voldoen aan wat de MAGA's willen?
Dat geeft degenen die nu bezig zijn met de overname van o.a. de Treasury toch alleen maar nog meer slagkracht omdat er nog meer verdeling is tussen het "gepeupel" die met "belangrijkere" dingen bezig zijn terwijl dat voornamelijk terug is te leiden tot dezelfde vormen van misbruik die op de meeste andere fronten worden toegepast om macht naar zich toe te trekken?
Of zie ik dit echt zo verkeerd?
Dat zit wel Schnorr.
UIt het AD Liveblog.FBI-medewerkers in de Verenigde Staten moeten laten zien of ze hebben meegewerkt aan onderzoek naar mensen die meededen aan de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021. Daarmee bestaat er angst voor een nieuwe ontslagronde. Het persbureau Reuters kreeg inzage in de vragenlijst die de medewerkers moeten invullen.
,,Ik weet dat ik zelf en anderen die de vragenlijst hebben ontvangen een hoop vragen en zorgen hebben, waarop ik antwoord probeer te krijgen", schrijft Chad Yarbrough, assistent-directeur van de divisie Crimineel Onderzoek op het hoofdkwartier van de FBI, in een e-mail die Reuters heeft ingezien.
Democraten en andere critici hebben gezegd dat de regering Trump een zuivering doorvoert bij de FBI en op het ministerie van Justitie, dat ook een rol heeft gespeeld in het onderzoek naar de bestorming van 6 januari en president Donald Trumps rol daarin.
Trump heeft de straffen van veertien mensen die deelnamen aan de bestorming veranderd en aan de rest gratie verleend.
Inmiddels zijn tien leidinggevenden en staffunctionarissen van de FBI ontslagen. Ook op het ministerie van Justitie zijn zeker tien mensen ontslagen, die werkten aan het onderzoek van speciaal aanklager Jack Smith tegen Trump.
Virussen? Scan ze hier!
De oorzaak:
WSJ: The Dumbest Trade War in History (deze krant is van Murdoch en echt geen links bolwerk)
Hedge funds bet billions on market crash in Trump’s America
Ondertussen wordt in Canada drank uit 'rode staten' uit de schappen gehaald:
[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 03-02-2025 07:18 ]
De bestrijding hiervan is, ironisch genoeg, redelijk simpel, zolang je niet in individuen denkt. Zie alle acties als een vector, gericht op ontwrichting, zoals uitgevoerd en ge-encodeerd in een virus. Afsnijden, containment, vernietiging van het virus is de basis. Propaganda gericht tegen het virus, waarbij goed onderwijs van belang is, is de vaccinatie.Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:44:
[...]
Wat velen ook ontgaat is hoe het niet conformeert aan ons denken van organisatie. De netwerken hoeven niet eens verbonden te zijn om elkaar te faciliteren. Een Musk is een stroman chaos actor met vele touwtjes die aan hem trekken, verschillende netwerken, soms zelfs tegenstrijdige situationele doelen, maar stuk voor stuk delen ze op basaal niveau specifieke concepten en overtuigingen. Zo identificeert men elkaar, en faciliteert men elkaar. En waar men elkaar in de haren hangt, is nog steeds escalatie ook weer een hefboom voor voeding - zeker binnen kaders van wat ze allemaal delen: de VS zoals wij ze kennen, van demos cratos, rule of law, primus inter pares, rechtsorde, mondiale orde, civil liberties en zo meer?
Eigenlijk zou ik bijna oproepen tot het doorsnijden van alle communicatiekanalen tussen de VS en de rest van de wereld, maar eigenlijk liever tot het vernietigen (als in "nuke them from orbit") van de achterliggende netwerken en alles wat daaraan grenst.
Je gaat ervan uit dat crypto-gebruikers individuele actoren zijn wiens wil van belang is. Als we op netwerk niveau kijken naar Homo sapiens, en dan vooral naar gedragssturing, is dat eigenlijk niet van belang. Eigenlijk is het hele crypto-gebeuren zelfs binnen het verwrongen plan waar @Virtuozzo het over heeft niet meer dan een red herring, een means to an end (waar dat "end" eigenlijk geen concreet iets of punt in de tijd is), een gebruik van useful idiots gevangen in een gefabriceerd geloof ("ik kan rijk worden als ik in crypto investeer"). Ook op het niveau van belangrijke actoren, poppetjes, als Trump en Musk. Laat dat laatste maar tot je doordringen.
Het gaat niet om individuen.
Had ik ook inderdaad.. En ik roer mij hier niet zo vaak dus had gedacht dat iemand anders het wel zou delenVerwijderd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:45:
[...]
Had ik ook gezien ja. Ik twijfelde gisteren om die hier te delen omdat ik niet wist of dit meer naar conspiracy neigt (mede door de onbekendheid van de youtuber). Wel interessant om te zien of de constateringen uit dat filmpje tot uiting komen. Mocht iemand achtergrond informatie hebben over de genoemde 'Butterfly Revolution', ik kon het niet vinden.
Hmmm, dat wist ik niet dat de VS eerst geen inkomstenbelasting kende maar alles via tarifs bij de grens belastte.user109731 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:52:
We zijn nu boos op de WSJ en hedge funds:
[Afbeelding]
De oorzaak:
WSJ: The Dumbest Trade War in History (deze krant is van Murdoch en echt geen links bolwerk)
Hedge funds bet billions on market crash in Trump’s America
Ondertussen wordt in Canada drank uit 'rode staten' uit de schappen gehaald:
[Afbeelding]
Wel een interessant, totaal ander concept dan wat er tegenwoordig overal geld. De overheid kan dan ook meer sturen door fruit lage tarifs te geven en ongewenste zaken hoge. En het zwengelt je binnenlandse productie aan.
Maar er zijn ook goede redenen dat men er van weg gegaan is, en je kan niet tarifs en inkomstenbelasting naast elkaar doen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Misschien goed om te starten met lezen over de geschiedenis van "income tax" in de US ...DropjesLover schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:08:
[...]
Hmmm, dat wist ik niet dat de VS eerst geen inkomstenbelasting kende maar alles via tarifs bij de grens belastte.
Wel een interessant, totaal ander concept dan wat er tegenwoordig overal geld. De overheid kan dan ook meer sturen door fruit lage tarifs te geven en ongewenste zaken hoge. En het zwengelt je binnenlandse productie aan.
Maar er zijn ook goede redenen dat men er van weg gegaan is, en je kan niet tarifs en inkomstenbelasting naast elkaar doen.
Bijvoorbeeld via dit Wikipedia artikel als startpunt :
https://en.m.wikipedia.or..._tax_in_the_United_States
De EU (laat staan Nederland) heeft nog geen eens (nieuwe) importheffingen of we doen al concessies op het gebied van taalgebruik
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bizar. Congress heeft dit geld toegewezen en nu wordt USAID door Musk volledig afgesloten want Trump heeft hem toestemming gegeven.
Het probleem is imho ook dat de uitoefening van tegenwoordige vak van journalistiek zelf onvoldoende is om te begrijpen wat er gaande is, omdat men onvoldoende toegang heeft tot de gebieden in de maatschappij waren zowel beslissingen/plannen gemaakt worden als waar de effecten plaatsvinden. In Nederland noemen dat het Haagse kaasstolp fenomeen, journalisten en politici praten voornamelijk met elkaar wat een scheef beeld schets en ingangen geeft tot manipulatie. Gooi daarbij nog het fenomeen big tech/sociale media overheen en je hebt een reality distortion field.bulle bas schreef op maandag 3 februari 2025 @ 02:19:
Als er nu NOG geen signaal wordt opgepikt dat er misschien iets vreemds aan de hand is dan is het vak van journalistiek geen passende keuze geweest.
Dus hoewel de media/journalistiek misschien wel door kan hebben dat de zaken niet kloppen, zijn ze niet meer in staat om te begrijpen waarom zaken gebeuren. En als ze het begrijpen, dan is nog het probleem dat alle grote journalistieke outlets in Amerika te maken hebben problemen met redactionele onvrijheden en onafhankelijkheid, zie ook het drama van the washington post.
Als beslissingen steeds meer worden gemaakt door kleinere elite die zich kan afschermen van de normale journalistiek toegang, dan kom je steeds minder op het terrein van journalistiek, maar op het gebied van inlichtingen en spionage voor primaire informatie. En dat is een hele andere expertise.
En juist als de journalistiek niet meer functioneert omdat alle informatiebronnen zoals sociale media/big tech die gebruikt worden vervuild zijn, dan moet je als journalistiek juist terug naar lokaal niveau om al die kanalen over te slaan. Het is juist de lokale journalistiek die in Amerika (maar ook in veel andere westerse landen) niet meer levensvatbaar is.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
12.96.42.215 usaid.gov
12.96.42.215 www.usaid.gov
DOGE heeft vast toegang tot DNS bemachtigd en nog niet tot de infra zelf.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dus met een clubje welwillende Tesla-‘engineers’ de overheid slopen, terwijl er in tientallen landen mensen van afhankelijk zijn.user109731 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:37:
Elon Musk says he and Trump are shutting down USAID
[Afbeelding]
Bizar. Congress heeft dit geld toegewezen en nu wordt USAID door Musk volledig afgesloten want Trump heeft hem toestemming gegeven.
New — USAID staff received an email just a few minutes ago letting them know HQ would be closed to all personnel Monday. It’s likely some employees will miss the overnight email, show up and be turned away. It was sent by Gavin Kliger, one of the young guys at DOGE doing Musk’s bidding.
— Marisa Kabas (@marisakabas.bsky.social) 3 februari 2025
Typisch om dan midden in de nacht een email te sturen dat je niet naar kantoor hoeft te komen.
Het is natuurlijk efficiënter om het zo buiten Congress om te doen (al die vragen, lastig!) en in eigen zak te steken. En het doel van Musk was de efficiente verhogen.user109731 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:37:
Elon Musk says he and Trump are shutting down USAID
[Afbeelding]
Dan is dit vanuit zijn standpunt dus volstrekt logisch
Virussen? Scan ze hier!
er is weinig interessants aan: tarieven is nog altijd een consumentenbelasting in de praktijk. Je legt de rekening neer bij je inwoners. Het zwengelt alleen je binnenlandse productie aan, in zoverre die productie volledig inlands uitgevoerd kan worden (denk ook aan grondstoffen). Bedenk ook dat landen waar je tarieven aan gaat opleggen, heel snel met heel gerichte lijsten gaan komen om maximaal pijn te doen.DropjesLover schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:08:
Tarieven en inkomstenbelasting kunnen prima naast elkaar. Dat is al heel lang gewoon de casus.Maar er zijn ook goede redenen dat men er van weg gegaan is, en je kan niet tarifs en inkomstenbelasting naast elkaar doen.
Er zijn geen zinnige economische redenen waarom men hier van weg wil gaan, buiten dat Trump het gebruikt als een stok om mee te slaan en een shakedown uit te voeren. De grootste kijktip voor als je Trump wil begrijpen: 'You've been Trumped': https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ve_Been_Trumped
Hoe hij daar zaken doet, is precies zoals hij nu probeert zaken te doen.
Dit is dus niet 'interessant' of 'er zijn goede redenen', dit is gewoon jezelf als land bestempelen als een onbetrouwbare partner waar geen afspraken mee te maken zijn, gezien alle handelsverdragen die hij doodleuk verscheurt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dan kan dat toch ook met andere diensten? Justitie.. is toch ook alleen maar lastig
Om USAID te molesteren had hij ook geen toegang nodig tot alle HR gegevens van alle federale medewerkers (wellicht had Putin daar interesse in ofzo?) of alle financiële data.Glashelder schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:57:
Hoe zit het nou echt met de autoriteit van dit alles? Kan een president zomaar besluiten van de een op de andere dag een dienst als USAID te sluiten?
Dan kan dat toch ook met andere diensten? Justitie.. is toch ook alleen maar lastig
Ik denk dus dat USAID niet het doel is: altijd kijken naar waar de heren niet naar wijzen.
Tevens: hij heeft USAID aan laten randen door een stel tieners, waar met dank aan Wired een helder overzicht van is (en nu een online manhunt op losgebarsten is).
Tegelijk lees ik ook dat ze pas net het federale HR kantoor verlaten hebben. Dat betekent meerdere dingen die parallel gebeuren.
Ondertussen verliezen duizenden mensen hun HIV remmers, babies hun noodzakelijke zorg en gaan vele andere binnen en buiten de VS dus gewoon dood zonder voortzetting van hulpprogramma’s vanuit usaid.
Allemaal woke.
Als dat niet zo is dan is het fascinerend om af te wachten wat de reactie van 'het systeem' gaat zijn.
'Het systeem' is rigged... En functioneert in grote mate op goodwill. Stel dat er een rechtszaak komt. En een rechter zegt foei. Wat dan?Glashelder schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:07:
Zoals ik zei gaat het mij meer om de vraag of het neerhalen van een toko als USAID voor een president legaal is. Heeft hij het mandaat om dat te doen? Liefst met bronnen.
Als dat niet zo is dan is het fascinerend om af te wachten wat de reactie van 'het systeem' gaat zijn.
Een normale president houdt zich eraan.
Trump veegt zn reet af met de uitspraak en gaat gewoon door.
Dan wordt het uiteindelijk de ene uitvoerings instantie tegenover de andere.
Maargoed, ik weet niet hoe het in de VS zelf is, maar ik vind het angstvallig stil. Vanuit de media, vanuit de senaat, vanuit het volk. Beangstigend om te zien.
Denk eens even kijken op een nieuwssite. CNN:
/f/image/3b4SSlHoQN3nSaHDoVVjA2od.png?f=fotoalbum_large)
Will China make it a trade war? Is het niet Trump die dat doet...?

Maar verder; weinig aandacht voor wat er in het weekend gebeurd is.
MSNBC noemt meer, maar gaat er vrij tam mee om:
/f/image/y7M2vwzzKkOmKOu7Io3yDehr.png?f=fotoalbum_large)
FOX gaat uiteraard mee in de narratieven:
/f/image/HurDDc4XIpMGjCHgLvG4ksTb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2025 09:16 ]
Het NBC News artikel dat ik hierboven postte zegt dit:Glashelder schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:07:
Zoals ik zei gaat het mij meer om de vraag of het neerhalen van een toko als USAID voor een president legaal is. Heeft hij het mandaat om dat te doen? Liefst met bronnen.
Dat zou dan bij het Hooggerechtshof terecht komen en wie weet wat die doen...A 1974 federal law known as the Impoundment Control Act says that the president generally cannot withhold funds that Congress has approved. Some Trump aides argue that the law is unconstitutional, foreshadowing a potential fight in the courts.
Meest bizarre vind ik nog deze passage in bovenstaand artikel:
Musk handelt dus niet in opdracht van Trump maar met instemming.[...] He [Musk] said the idea had “the full support of the president” and that he had spoken with Trump on the matter several times.
“With regard to the USAID stuff, I went over [it] with him in detail, and he agreed that we should shut it down,” he said. “I actually checked with him a few times [and] said, ‘Are you sure?’” he said. He said that Trump responded, “Yes.”
Als iemand nog twijfels had wie aan de touwtjes trekt, het is niet Trump in ieder geval.
Zo'n email klinkt als een truucje om mederwerkers te kunnen ontslaan. Niet komen opdagen = werkweigering ofzo.NiGeLaToR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:52:
[...]
Dus met een clubje welwillende Tesla-‘engineers’ de overheid slopen, terwijl er in tientallen landen mensen van afhankelijk zijn.
[Embed]
Typisch om dan midden in de nacht een email te sturen dat je niet naar kantoor hoeft te komen.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Wat ik een positief punt vind is dat er nu wel eindelijk bij domme uitspraken staat 'dat er geen bewijs voor geleverd of te vinden is' of iets in die strekking.Het einde voor de Amerikaanse hulporganisatie USAID is nabij, zo heeft de Zuid-Afrikaanse miljardair Elon Musk vannacht bekendgemaakt. Dat deed Musk in een groepsgesprek op het sociale medium X, waarvan hij eigenaar is.
De rijkste man ter wereld, die van de nieuwe president Trump de taak heeft gekregen om de omvang en het uitgavenpatroon van de Amerikaanse overheid te beperken, zei in dat online groepsgesprek met andere Republikeinse politici dat de hulporganisatie "niet meer te redden is". Volgens hem is Trump het met hem eens dat de organisatie opgedoekt moet worden.
Eerder op zondag had Musk het op X over een 'criminele organisatie'. "Wist u dat USAID, met uw belastinggeld, onderzoek naar biologische wapens financierde, waaronder covid-19, waaraan miljoenen mensen zijn gestorven?". Voor deze bewering is geen bewijs te vinden.
En zoals we allemaal dit weekend hebben gezien zitten de democraten vanaf de tribune een beetje boe te roepen, wat natuurlijk geen enkel nut heeft tegen Musk en z'n militie van IT-stagairs.
Verder zijn de beurzen geopend, in 'mineur' zoals beurshandelaren dat dan noemen. Mocht je iets met crypto doen dan heb je 'dubbel digit losses' moeten incasseren. De Amerikaanse beurzen gaan nog open natuurlijk, dus dan zullen we echt zien hoe het sentiment is.Senator Peter Welch, Democraat uit Vermont, noemde het optreden van Musk "grof machtsmisbruik door een niet-verkozen bureaucraat. Blijkbaar kun je met geld macht kopen in het Witte Huis van Trump." Zijn collega Amy Klobuchar, uit Minnesota, zei dat "het einde van USAID de wereld een gevaarlijkere plek maakt voor Amerikanen. Het is een geschenk aan Rusland en China."
Op BSKY lees ik dat de trade toestand mogelijk met een paar weken wordt afgezwakt of zelfs teruggedraaid, als de winsten op de beurzen gemaakt zijn. Aan complot theorien geen tekort. Ondertussen dreigen overal ter wereld bijvoorbeeld kinderen en HIV patienten de dupe te worden van Musk z'n tirannie. Sterker nog: Trump zegt naderhand dat ze toch 'livesaving care' blijven leveren, maar ook dit is gelogen.
Met dank aan keta is Musk nog steeds wakker en voila:
“Now, as fears emerge Trump’s administration is ‘dangerously’ undermining the U.S. dollar, Musk has confirmed he wants to put the U.S. Treasury on a blockchain, the technology that underpins bitcoin and other cryptocurrencies—including Musk’s pet project dogecoin.” www.forbes.com/sites/digita...
— Katie Phang (@katiephang.bsky.social) 3 februari 2025
Dit interesseert zijn achterban echt geen ene reet. "Waarom zouden wij betalen voor X of Y een paar 1000 kilometer verderop".NiGeLaToR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:20: Ondertussen dreigen overal ter wereld bijvoorbeeld kinderen en HIV patienten de dupe te worden van Musk z'n tirannie. Sterker nog: Trump zegt naderhand dat ze toch 'livesaving care' blijven leveren, maar ook dit is gelogen.
Ze betalen liever al niet mee aan de zorgkosten van de buren, laat staan in Afrika.
Het is ongelooflijk eng wat er gebeurt, zelfs gedurende hun nachtelijke uren, maar qua populariteit is dit niet iets wat hem gaat schaden.
In absolute cijfers is 72 miljard behoorlijk wat geld, en na 50 jaar is er nog steeds geen verbetering in Afrika (het zelfde riedeltje als waar Wilders ed mee strooien), terwijl de VS er wel aan invloed verliezen (of beter gezegd, China en Rusland groter worden).
Bepaalde politici noemen het een verloren continent dat door stammenstrijd en gierende corruptie na 50+ jaar nog steeds maar niet zichzelf weet op te bouwen.
Kort door de bocht omdat het Westen er dikke vinger in de pap heeft met bedrijven die goedkoop de bodemschatten opkopen, waardoor de lokale bevolking er maar niet beter van wordt, maar ook niet geheel onwaar.
Om in die bodemloze put jaarlijks 70+ miljard te storten kan ik me voorstellen dat het snel geidentificeerd wordt als een onnodige afdeling die veel geld verspilt.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Voila. Exact. En dat is precies waar het denken in journalistiek breekt - de arena conformeert niet aan de kaders waar de mensen voor zijn gevormd. En dus ontbreekt zowel vermogen als impetus tot correctie analyse, en falen beslissingsbomen ten aanzien van taak van journalistiek pur sang.defiant schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:42:
[...]
Het probleem is imho ook dat de uitoefening van tegenwoordige vak van journalistiek zelf onvoldoende is om te begrijpen wat er gaande is, omdat men onvoldoende toegang heeft tot de gebieden in de maatschappij waren zowel beslissingen/plannen gemaakt worden als waar de effecten plaatsvinden. In Nederland noemen dat het Haagse kaasstolp fenomeen, journalisten en politici praten voornamelijk met elkaar wat een scheef beeld schets en ingangen geeft tot manipulatie. Gooi daarbij nog het fenomeen big tech/sociale media overheen en je hebt een reality distortion field.
Dus hoewel de media/journalistiek misschien wel door kan hebben dat de zaken niet kloppen, zijn ze niet meer in staat om te begrijpen waarom zaken gebeuren. En als ze het begrijpen, dan is nog het probleem dat alle grote journalistieke outlets in Amerika te maken hebben problemen met redactionele onvrijheden en onafhankelijkheid, zie ook het drama van the washington post.
Als beslissingen steeds meer worden gemaakt door kleinere elite die zich kan afschermen van de normale journalistiek toegang, dan kom je steeds minder op het terrein van journalistiek, maar op het gebied van inlichtingen en spionage voor primaire informatie. En dat is een hele andere expertise.
En juist als de journalistiek niet meer functioneert omdat alle informatiebronnen zoals sociale media/big tech die gebruikt worden vervuild zijn, dan moet je als journalistiek juist terug naar lokaal niveau om al die kanalen over te slaan. Het is juist de lokale journalistiek die in Amerika (maar ook in veel andere westerse landen) niet meer levensvatbaar is.
En dan, inderdaad, volgt het probleem van structuren, invloeden en inertie.
Wat is op het moment het grootste wingewest voor het criminele regime in het Kremlin?NiGeLaToR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Om USAID te molesteren had hij ook geen toegang nodig tot alle HR gegevens van alle federale medewerkers (wellicht had Putin daar interesse in ofzo?) of alle financiële data.
Afrika.
Waar zijn de oligarchen van dat criminele regime de afgelopen jaren het meest intensief op de grond aan de slag gegaan met PMC's & Inlichtingen?
Afrika.
Wat is de grootste buffer waar Afrikaanse landen zich staande mee kunnen houden in het speelveld van geopolitiek en grondstoffenreservoirs?
USAID
Als terzijde, let eens goed op de tijdlijn. Dit soort toepassingen vereist tijd. Veel tijd. En die is er geweest. Twaalf jaar nu, stap voor stap opbouw naar condities die toen volsagen onmogelijk geacht werden, maar die nu "plotsklaps" ingevuld worden.
Agenda. Plan. Uitvoering. Proces. Een dik decennium. Niets in dit alles is onverwacht of plotsklaps.
[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 03-02-2025 12:59 ]
Ik kan me niet voorstellen dat je handen van Afrika aftrekken bijdraagt aan welk plan ook.
Mogelijkerwijs. Maar dit geeft China alleen maar meer speelruimte. Die kunnen nu hierop inspringen, meer invloed ervoor terug krijgen. Protectionisme is isolement verkiezen en internationaal invloed opgeven.DropjesLover schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:34:
Kan de aanval op USAID niet gezien worden als een reactie op de ondankbaarheid (iets waar Trump zeer gevoelig voor is) naar de VS toe in een groot deel van de wereld?
In absolute cijfers is 72 miljard behoorlijk wat geld, en na 50 jaar is er nog steeds geen verbetering in Afrika (het zelfde riedeltje als waar Wilders ed mee strooien), terwijl de VS er wel aan invloed verliezen (of beter gezegd, China en Rusland groter worden).
Bepaalde politici noemen het een verloren continent dat door stammenstrijd en gierende corruptie na 50+ jaar nog steeds maar niet zichzelf weet op te bouwen.
Kort door de bocht omdat het Westen er dikke vinger in de pap heeft met bedrijven die goedkoop de bodemschatten opkopen, waardoor de lokale bevolking er maar niet beter van wordt, maar ook niet geheel onwaar.
Om in die bodemloze put jaarlijks 70+ miljard te storten kan ik me voorstellen dat het snel geidentificeerd wordt als een onnodige afdeling die veel geld verspilt.
De druk wat Trump nu uitoefent is alleen maar mogelijk door de welwillendheid tot samenwerking van zijn voorgangers.
Je ziet nu al een internationaal collectief ontstaan om de VS economisch te isoleren voor zover mogelijk in verband met Trumps beleid met betrekking tot tarief heffingen.
Economie en de gevolgen van beleid zijn vaak pas over een tijd zichtbaar. De prognose van Trumps keuze is niet goed op midden en lange termijn voor de Verenigde Staten. Ze zijn fouten aan het maken die we al eerder hebben gezien. Denk ook aan Kennedy die vaccinaties wilt stoppen. Je hebt in no-time vreselijke ziektes terug en de EU zal bijvoorbeel ongevaccineerden gewoon tegen houden omdat ze een risico zijn.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Doel, middel, transactie - it doesn't matter what it is. De frontmannen navigeren enkel transactioneel, de crux is en blijft het meta niveau.MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:40:
@Virtuozzo Het doel is dan om het Kremlin te ondersteunen? Of Afrika aan Rusland/China over te laten?
Ik kan me niet voorstellen dat je handen van Afrika aftrekken bijdraagt aan welk plan ook.
Anders gezegd, het gaat niet om wie waar profiteert op welk moment, maar om wat de termijn gevolgen en effecten zijn. En dat is - wederom - een afbraak van het vermogen tot projectie van macht / bereik van de VS buiten de VS.
Dit is een centraal thema bij alle vectoren: de VS moeten dood, en omgevormd worden. First burn the village, what happens next doesn't matter as long as it burns.
De gevolgen zijn mij duidelijk, maar Trump, Musk en MAGA zijn niet zo van het vooruit kijken en al helemaal niet verder kijken dan de grenzen van de VS zelf.Auredium schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Mogelijkerwijs. Maar dit geeft China alleen maar meer speelruimte. Die kunnen nu hierop inspringen, meer invloed ervoor terug krijgen. Protectionisme is isolement verkiezen en internationaal invloed opgeven.
De druk wat Trump nu uitoefent is alleen maar mogelijk door de welwillendheid tot samenwerking van zijn voorgangers.
Je ziet nu al een internationaal collectief ontstaan om de VS economisch te isoleren voor zover mogelijk in verband met Trumps beleid met betrekking tot tarief heffingen.
Economie en de gevolgen van beleid zijn vaak pas over een tijd zichtbaar. De prognose van Trumps keuze is niet goed op midden en lange termijn voor de Verenigde Staten. Ze zijn fouten aan het maken die we al eerder hebben gezien. Denk ook aan Kennedy die vaccinaties wilt stoppen. Je hebt in no-time vreselijke ziektes terug en de EU zal bijvoorbeel ongevaccineerden gewoon tegen houden omdat ze een risico zijn.
In dat wereld/denkbeeld past dit prima.
We zien immers dezelfde reflexen hier met "geen cent meer naar ontwikkelingshulp".
BThGvNeOA
Het zijn poppetjes, stromannen op de bühne, inderdaad. De architecten zitten elders. Het loont zich veel en veel meer om de brokers en fixers te observeren, want zij zijn uitvoerders van belangen en gelieerde clusters - dat was de vorige periode al duidelijk zichtbaar. Cipollone, Eastman et alii.Waaj schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:22:
[...]
[...]
Musk handelt dus niet in opdracht van Trump maar met instemming.
Als iemand nog twijfels had wie aan de touwtjes trekt, het is niet Trump in ieder geval.
Die snap ik als je het vanuit Moskou of Beijing bekijkt (/aanstuurt). Maar -het zal mijn gebrek aan voorstellingsvermogen zijn- hoe dient dit het Amerikaanse doel?Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:46:
[...]
Doel, middel, transactie - it doesn't matter what it is. De frontmannen navigeren enkel transactioneel, de crux is en blijft het meta niveau.
Anders gezegd, het gaat niet om wie waar profiteert op welk moment, maar om wat de termijn gevolgen en effecten zijn. En dat is - wederom - een afbraak van het vermogen tot projectie van macht / bereik van de VS buiten de VS.
Dit is een centraal thema bij alle vectoren: de VS moeten dood, en omgevormd worden. First burn the village, what happens next doesn't matter as long as it burns.
Wat heb je eraan als je zelf in dat afgebrande dorp woont?
Dit zijn actoren die volledig afgeschermd zijn van de echte wereld - wat maakt het hen uit? Ze komen er toch niet mee in aanraking, behoudens dan om van te vreten. En dan is er shock doctrine, never waste a crisis, goedkoop grondstoffenreservoir (mensen, arbeid, gelovigen).MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Die snap ik als je het vanuit Moskou of Beijing bekijkt (/aanstuurt). Maar -het zal mijn gebrek aan voorstellingsvermogen zijn- hoe dient dit het Amerikaanse doel?
We hebben een algemene reflex van verwachtingen en aannames ten aanzien van personen in posities van autoriteit, alsof ze op magische wijze op enige wijze wel het collectieve belang dienen.
Die relatie is er gewoon niet. Opnieuw: hyperparasitisme. Het overleven van de gastheer is volslagen irrelevant, erger nog, het sterven van de gastheer is gewoon een buffet.
Dit zijn transnationale netwerkfenomenen, in zowel organisatie als basaal gedrag als in denken. Het correspondeert niet aan onze perceptie van landen, grenzen, afspraken, normen, kaders en zo meer.
Een collega omschreeft het als volgt: the vampires rules, and they really don't care about the cows. Een kennis bekend van dat boek van surveillance capitalism omschreeft het vorig jaar al als de predator class. En dat is absoluut van toepassing.
En er is geen scenario voor de roofdieren waarin zij afsterven als de prooi afsterft. Immers, transnationaal, er zijn geen traditionele territoria en geografie van grondstoffen. Anything goes anywhere anytime any place.
Er is geen dienen van concepten als samenleving, economie, land of zelfs maar belangen. De stromannen zijn er voor het vreten, en daarin dienen zij de architecten die ongeacht verschillen tussen vectoren en clusters allemaal het er over eens zijn dat de bestaande orde vernietigd moet worden.
To save the village we had to burn it ----> to get our own villages we have to burn everything.
Als je miljarden hebt, maakt het weinig uit waar je woont, zowel letterlijk als figuurlijk.MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Die snap ik als je het vanuit Moskou of Beijing bekijkt (/aanstuurt). Maar -het zal mijn gebrek aan voorstellingsvermogen zijn- hoe dient dit het Amerikaanse doel?
Er is geen Amerikaans doel, net als de Russische oligarchen geen Russisch doel hebben. Het zijn parasieten.
Dat maakt dit juist ook zo gevaarlijk, je kan hier niet "het politieke spel" spelen, want dat spelen zij niet. Diplomatie zal ook niet werken, want ook dat spel wordt niet gespeeld.
Ik ben bang dat het enige wat dit kan stoppen, Het Systeem is, denk aan andere politici, maar uiteindelijk vooral iedereen met het geweldsmonopolie. Maar ik zie het niet gebeuren dat het Amerikaanse leger besluit een coup te plegen.
People as things, that’s where it starts.
@Virtuozzo Ik had het een weekje of wat geleden hier al gevraagd, maar wie zijn degenen die echt aan de touwtjes trekken momenteel?Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:50:
[...]
Het zijn poppetjes, stromannen op de bühne, inderdaad. De architecten zitten elders. Het loont zich veel en veel meer om de brokers en fixers te observeren, want zij zijn uitvoerders van belangen en gelieerde clusters - dat was de vorige periode al duidelijk zichtbaar. Cipollone, Eastman et alii.
Doen de Koch brothers (of nou ja, de ene broer en/of de nalatenschap) nog zo nadrukkelijk mee?
En de Mercers? Robert en Rebekah? Heritage Foundation lijkt me duidelijk, maar ik kan zo snel niet vinden welke namen daar dan achter zitten.
Je hoort er sowieso weinig over, maar is er dan geen enkele journalist die hier onderzoek naar doet en iets zinnigs over schrijft?
klopt, anders had trump zich niet bemoeit met interne (!) Zuid Afrikaanse zakenWaaj schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:22:
[...]
[...]
Musk handelt dus niet in opdracht van Trump maar met instemming.
https://www.reuters.com/w...-south-africa-2025-02-02/
dat is alleen omdat Musk toevallig uit Zuid Afrika komt en zijn vriendjes/belangen heeft. dit en dit alleen al geeft aan wie nu echt de baas is in Amerika.
Trump is de CEO. Musk en consorten zijn de 'board of directors' die eigenlijk de baas zijn. de CEO is gewoon 'het poppetje voor de buitenwereld'
Hoe zie jij de positie van het leger en de inlichtingendiensten? Acht jij de kans op een ingreep van bijv. het leger waarschijnlijk?Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:46:
[...]
Doel, middel, transactie - it doesn't matter what it is. De frontmannen navigeren enkel transactioneel, de crux is en blijft het meta niveau.
Exact. Het is op geen enkele wijze hetzelfde spel - niet het spel zoals mensen dat kennen, niet het spel zoals wordt aangenomen of verwacht. Het is hyperparasitisme, pur sang.RobinHood schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Als je miljarden hebt, maakt het weinig uit waar je woont, zowel letterlijk als figuurlijk.
Er is geen Amerikaans doel, net als de Russische oligarchen geen Russisch doel hebben. Het zijn parasieten.
Dat maakt dit juist ook zo gevaarlijk, je kan hier niet "het politieke spel" spelen, want dat spelen zij niet. Diplomatie zal ook niet werken, want ook dat spel wordt niet gespeeld.
Ik ben bang dat het enige wat dit kan stoppen, Het Systeem is, denk aan andere politici, maar uiteindelijk vooral iedereen met het geweldsmonopolie. Maar ik zie het niet gebeuren dat het Amerikaanse leger besluit een coup te plegen.
Dit is ook waarom structuren, systemen, kaders, normen en al dat geen enkele bescherming biedt. Immers, het gaat volledig daar aan voorbij, terwijl de slachtoffers - alle anderen - zich daar aan vastklampen. En zo kunnen de roofdieren rustig verder gaan met hun eigen spel.
En dat neemt plaats op een totaal ander spelbord, waar de stukken noch het bord zelf op maar enige wijze overeenkomst heeft met wat mensen gewend zijn of zelfs maar kennen.
Intelligence War, it's an entirely different ballgame.
Wat een shitshow. En in de media lees je er bijna niets over.
De slachtoffers van vandaag zijn de boze terroristen van morgen...MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Maar dat vinden de Trumps maar ook bijv. Netanyahu onbelangrijk.
Voor het hier en nu is het makkelijk scoren met "in week 2 al 72 miljard bespaard!!"
Trump en MAGA dient alleen het binnenlandse doel, de rest van de wereld mag prima branden (zie terugtrekken uit de NAVO ed).
Als ik China was, is dit het ideale moment om Taiwan in te nemen.
Trump is binnen de VS op zo veel fronten (Treasury, USAID, importtarieven, CDC, etc) tegelijkertijd bezig dat ze politiek gezien nauwelijks kunnen reageren.
BThGvNeOA
Zo wordt het wel verkocht, en de gemiddelde stemmer trapt erin.
In de praktijk maakt de wet gewoon niet uit wanneer "het systeem" niet het gereedschap heeft om Trump en Musk tegen te houden. Sommige ambtenaren proberen nog iets te doen, maar worden dan gewoon op staande voet ontslagen. Is dat terecht? Waarschijnlijk niet, maar tegen de tijd dat de rechter er iets over kan zeggen ben je gerust jaren verder.Glashelder schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:07:
Net zo zeer dat ik het jammer vind dat de democraten nu nog niet de lage approval rating zijn aan het uitbuiten. Ze worden waarschijnlijk doodgezwegen in de mainstream media, maar op zijn minst voor eigen bühne is dit het moment om theater te verkopen.
Het binnenlandse doel is "in week 2 al 72 miljard bespaard!" en dat kunnen verkopen.MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:13:
@DropjesLover Of hier een binnenlands doel gediend wordt is nu juist de vraag die in de laatste posts wordt behandeld. Het antwoord daarop lijkt nee te zijn.
Zo wordt het wel verkocht, en de gemiddelde stemmer trapt erin.
Plus dat het de aandacht afleidt van alle minder sjofele zaken die parallel plaatsvinden.
BThGvNeOA
Nou, een beetje in het verlengde van mijn eerdere klaagzang. De democraten zijn verdeeld en hebben zelf geen idee hoe ze als blok kunnen reageren. Het leadership faalt gewoon enorm, het is niet zo dat je dit niet zag aankomen na Trumps overwinning.
Als nu zelfs Alexandria Ocasio-Cortez nog op eieren gaat lopen, zal het nog wel even duren voordat de democraten op dit onderwerp 1 blok gaan vormen.
de media maken alleen verhaaltjes die de man in de straat een beetje snapt, daar moet je niet aankomen met dit soort zaken want dan wordt er niet geklikt op het artikel.Wozmro schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:09:
Musk&C denken echt dat de wereld een fantasy computerspel is.
Wat een shitshow. En in de media lees je er bijna niets over.
de man in de straat werkt 40 uur, heeft het druk met werk, gezin en wil in de avond gewoon voetbal kijken met chip en een potje bier.
die gaat zich echt niet inlezen in de zaken die echt de wereld aan het veranderen zijn. triest maar waar van de media hoef je niks te verwachten.
Mensen klampen zich vast aan kaders, regels, normen, afspraken. Weimar Duitsland is net zo'n goed punt van studie hier als post-Soviet Rusland, of ante-MAO China.Cranberry schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:06:
[...]
Hoe zie jij de positie van het leger en de inlichtingendiensten? Acht jij de kans op een ingreep van bijv. het leger waarschijnlijk?
Geef mensen wat pseudo regels, and it's all legal, all valid, all as it should be. En dan volgt Arendt's Banaliteit van het Kwaad.
Heel serieus, ik zou mensen echt aanraden om Eichmann in Jerusalem te lezen in deze. Het is geen eenvoudig boek, het is Arendt, maar puur de verkenning van hoe het denken zich zelf omvormt bij zelfs maar perceptie van confrontatie met afhankelijkheid, machteloosheid, geactiveerde predisposities bij anderen, en continuïteit van indringendheid van het "normaal".
De Inlichtingendiensten in de VS, dat is in hoge mate al decennia een eigen vector, verstrengeld met juist de aanjagende overige vectoren. Dat is een non-topic, de oude OSS clubs & heilige huisjes zijn al dominant sinds de jaren vijftig, en dat heeft zich enkel maar verder geconsolideerd. Voor wie opgelet heeft, het zegt alles dat de Bush club passief is. Men heeft de zaken overgedragen. Men is partner in het proces.
En dat is iets waar heel veel te leren valt van wat in Rusland volgde na de Val van de Muur. We spreken in analyses niet voor niets over fusie tussen Inlichtingen, Georganiseerde Misdaad, en Oligarchie. En in de VS is al dat nota bene intrinsiek verbonden via netwerkfenomenen van cultisme ("regulier" religie + accelerationisme, maar ook andere varianten - Dave Troy heeft wederom daar goede inzichten en overzichten bij).
Wat de strijdkrachten aangaat, daar ligt bijzondere historische ironie. De Amerikaanse strijdkrachten waren de grootste aanjagers van het na WOII afrekenen op normatieve wijze met de Nazi perikelen. Zie de Processen van Neuremberg.
I was only following orders. It was legal.
Twee excuses die in formele kaders vastgelegd werden als zijnde excuus noch reden voor toxisch gedrag.
Maar de Amerikaanse strijdkrachten klampen zich net als gewone mensen vast aan kaders en concepten, waar de roofdieren volledig aan voorbij gaan. Generaal zus of zo neemt stelling! Neemt ontslag uit protest! Prima, plekje gemaakt voor een stroman. Generaal zus of zo schrijft orders uit? Boem, Executive Order, bedreiging, chantage, functie elders, en men gaat volledig voorbij aan de posities die conforme actoren op het veld innemen.
Ik merk het toch maar eens heel bewust op: structuren zijn geen bescherming tegen de roofdieren. Of het nu "de wet" is, "de rechter", "de afspraak", "de norm", "de institutie"- wat dan ook.
De arena is die van gedrag. Dat is tevens de hefboom. De enige manier waarop de roofdieren ingeperkt kunnen worden in hun bewegen is middels collectief gedrag afdwingen dat zij zich op het spelbord van de prooi moeten gaan bewegen.
En dat kunnen Amerikanen al heel, heel lang niet meer. Processen van informatie en bewustzijn, volledig gecompromitteerd. Er zijn geen brede / grote subculturele stromingen meer zoals in de jaren '60 of '50. Er zijn geen clusters van grassroots meer boven lokale niveaus. Alles is, zoals Hannah Arendt dat omschreef, geatomiseerd.
Verdeel, en heers. Geatomiseerd in sociale, economische, psychologische en emotionele stukjes.
De enige mogelijke variabelen die daar verandering in zouden kunnen brengen, die zitten hem in het media landschap - op dit moment nog, maar het drama van local + pink slime + AI heeft al pijnlijk goed duidelijk gemaakt hoe eenvoudig het is om perceptie te manipuleren zonder veel middelen of zelfs maar mensen.
Maar dat Amerikaanse media landschap is niet enkel in handen van de stukken elite die al in het Obeying in Advance zitten, het is ook al heel lang gecultiveerd voor netwerken van brokers en fixers. Men volgt, or else.
Inderdaad, daarnaast, als ze hier wel op gaan reageren hebben ze hun prioriteiten volgens mij niet helemaal op orde. Begrijp me niet verkeerd, wat , en vooral hoe, er nu met de immigratie-problematiek wordt omgesprongen is niet kosjer en heel erg voor de mensen die het aangaat, maar wat er allemaal achter de schermen gebeurt, is in het grote plaatje natuurlijk veel erger. Ik zou daar als oppositie toch echt meer de nadruk op leggen op dit moment. En dan doel ik op oa Musk die met goedkeuring van de president onwettige acties uitvoert.PWM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:17:
Democrats scramble to make their immigration stand amid broader support for deportations
Nou, een beetje in het verlengde van mijn eerdere klaagzang. De democraten zijn verdeeld en hebben zelf geen idee hoe ze als blok kunnen reageren. Het leadership faalt gewoon enorm, het is niet zo dat je dit niet zag aankomen na Trumps overwinning.
Als nu zelfs Alexandria Ocasio-Cortez nog op eieren gaat lopen, zal het nog wel even duren voordat de democraten op dit onderwerp 1 blok gaan vormen.
Dat betekent, stam + t .
Verdeel, en heers. Gooi er een prikkel in, en mensen rennen achter het stokpaardje aan.PWM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:17:
Democrats scramble to make their immigration stand amid broader support for deportations
En zo missen ze de arena, en het veld, volledig.
Misschien is het nog wel een zure ironie dat het voor de wereldvrede nog wel eens beter zou kunnen zijn als taiwan zonder veel inmenging van amerika stilletjes van china wordt. "Jullie taiwan, en wij geen gedoe over groendland", of zoiets..DropjesLover schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:11:
[...]
Als ik China was, is dit het ideale moment om Taiwan in te nemen.
Trump is binnen de VS op zo veel fronten (Treasury, USAID, importtarieven, CDC, etc) tegelijkertijd bezig dat ze politiek gezien nauwelijks kunnen reageren.
Datzelfde zien we toch hier in Europa? Partij A uit een extreem rechts (migratie) standpunt. Hier raken ze een gevoelige snaar mee bij de kiezer. En de overige partijen schuiven op richitng dat standpunt om de kiezer te pleasen.PWM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:17:
En dan schuift het door naar de volgende zone van invloed. De corridor van de Zuid-Chinese zee, een van de grootste aderen van mondiale economie. En dan de Pacific - het is echt niet zonder redenen dat Australië zich nu al extreme zorgen maakt.Yucon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Misschien is het nog wel een zure ironie dat het voor de wereldvrede nog wel eens beter zou kunnen zijn als taiwan zonder veel inmenging van amerika stilletjes van china wordt. "Jullie taiwan, en wij geen gedoe over groendland", of zoiets..
De crux is dat alles wat je toegeeft aan autoritarisme het enkel maar verder doet voeden en versterken, er is geen balans of status quo mogelijk, want het correspondeert systemisch op geen enkele wijze aan normaal denken of functioneren.
Dat is een oefening in omdenken. Willen we wereldvrede? Dan zullen we ons moeten realiseren dat het een existentieel conflict is. Er is geen bewaren van vrede bij toegeven. Historisch is dat enkel garantie tot escalatie.
Minst slechte scenario? Het kopen van tijd met andermans lijden. Zie Chamberlain, Munich Pact.
En dat werkt enkel wanneer je thuis zaken op orde hebt en alles in voorbereiding hebt voor de aldus gegarandeerde escalatie en conflagratie. En daar is op geen enkele wijze sprake van in de VS, op zijn zachtst gezegd.
[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 03-02-2025 11:45 ]
Het doet me denken aan grofweg de openingswoorden van de film over de Noorse verzetsstrijder Gunnar Sonsteby: 'ik wil jullie vandaag vertellen over waarden' (vrije vertaling)Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:43:
[...]
En dan schuift het door naar de volgende zone van invloed. De corridor van de Zuid-Chinese zee, een van de grootste aderen van mondiale economie. En dan de Pacific - het is echt niet zonder redenen dat Australië zich nu al extreme zorgen maakt.
De crux is dat alles wat je toegeeft aan autoritarisme het enkel maar verder doet voeden en versterken, er is geen balans of status quo mogelijk, want het correspondeert systemisch op geen enkele wijze aan normaal denken of functioneren.
Dat is een oefening in omdenken. Willen we wereldvrede? Dan zullen we ons moeten realiseren dat het een existentieel conflict is. Er is geen bewaren van vrede bij toegeven. Historisch is dat enkel garantie tot escalatie.
Minst slechte scenario? Het kopen van tijd met andermans lijden. Zie Chamberlain, Munich Pact.
En dat werkt enkel wanneer je thuis zaken op orde hebt en alles in voorbereiding hebt voor de aldus gegarandeerde escalatie en conflagratie. En daar is op geen enkele wijze sprake van in de VS, op zijn zachtst gezegd.
Vanaf dat er geen moreel of ethisch kader meer is bij het stug uitvoeren van wetten, moet je jezelf eens afvragen wat je waarden zijn en of je nog wel handelt naar die waarden. Die vraag gaat op voor het congresslid in de VS, de agent die een bevel uitvoert, de gouverneur, de brandweerman, de arbeider, de advocaat, de rechter,...
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Tja, maar als amerika besluit z'n handen ervan af te trekken is dit helaas niet meer dan een constatering. Zie ook je laatste alinea.Virtuozzo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:43:
[...]
En dan schuift het door naar de volgende zone van invloed. De corridor van de Zuid-Chinese zee, een van de grootste aderen van mondiale economie. En dan de Pacific - het is echt niet zonder redenen dat Australië zich nu al extreme zorgen maakt.
Welke instantie moet ingrijpen als Trump bij de midterms of presidentsverkiezingen gewoon zegt: We doen deze keer eens geen verkiezingen?
Er gebeuren nu een aantal ongrondwettelijke zaken en het lijkt er nog niet op dat iemand effectief ingrijpt. Ik had het een paar maanden geleden nog weggewuifd, maar inmiddels denk ik daadwerkelijk dat het zo ver kan gaan komen.
Dat is een hele interessante vraag.PWM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:59:
Alvast maar even vooruitlopen op de zaken:
Welke instantie moet ingrijpen als Trump bij de midterms of presidentsverkiezingen gewoon zegt: We doen deze keer eens geen verkiezingen?
Er gebeuren nu een aantal ongrondwettelijke zaken en het lijkt er nog niet op dat iemand effectief ingrijpt. Ik had het een paar maanden geleden nog weggewuifd, maar inmiddels denk ik daadwerkelijk dat het zo ver kan gaan komen.
Deze verkiezingen woren georganiseerd door de staten, en niet door de nationale overheid. Trump heeft er dus feitelijk niets over te zeggen. Dat wil niet zeggen dat hij potentieel de macht niet heeft om die toch tegen te houden.
En dan is het correcte antwoord op deze vraag dezelfde als altijd geldt in dit soort situaties - wat gaat de ultieme machtsfactor doen? De vraag is dan dus of het leger zich loyaal verklaart aan de grondwet - of aan de President.
Het is waarschijnlijker dat Pence Vance de beëdiging van een nieuw gekozen congres gaat tegenhouden. Maar ook dan zit je al vrij dicht aan tegen een scenario waarin het doen en laten van het leger beslissend gaat worden.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het leger.PWM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:59:
Maar dat moet de komende weken gebeuren, niet pas over 2 of 4 jaar.
Wie de coup doet? Leger, bevolkingsrevolte? Geen idee. Iig niet de dems, na de eerste tweet worden die opgerold.
Er vanuit gaand dat er dan nog een functionerende federale overheid is. Men heeft de afgelopen decennia gewerkt aan het onklaar/partijdig maken van lokale instituties. Bvb gerrymandering, installeren van Republikeins gezinde rechters, voting committees. Neem daarbij de projectie van 'stop the steal', en je hebt een recept voor vreedzaam verlopen midterms waarbij de belangrijkste zetels vooraf al verdeeld zijn.PWM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:59:
Alvast maar even vooruitlopen op de zaken:
Er zijn flink wat publicaties over te vinden, maar, in boekenSleepie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:05:
[...]
@Virtuozzo Ik had het een weekje of wat geleden hier al gevraagd, maar wie zijn degenen die echt aan de touwtjes trekken momenteel?
Doen de Koch brothers (of nou ja, de ene broer en/of de nalatenschap) nog zo nadrukkelijk mee?
En de Mercers? Robert en Rebekah? Heritage Foundation lijkt me duidelijk, maar ik kan zo snel niet vinden welke namen daar dan achter zitten.
Je hoort er sowieso weinig over, maar is er dan geen enkele journalist die hier onderzoek naar doet en iets zinnigs over schrijft?
Hier zit een disconnect bij media, ten aanzien van informatie ecosystemen, als product van hoe media onder druk zijn komen te staan door effecten van het Internet, en dan meer specifiek de Big Five als Google et alii. Men moet opereren onder stringente condities, met enorme afhankelijkheden, met beperkte middelen, en vanuit vorming/opleiding wat op geen enkele wijze basis biedt tot omgang met complexiteit van achtergronden (en dan is er nog de cutoff van pre/post internet).
Men leest geen boeken. Men leest geen papers. De tijd is er niet voor, er is geen kennis van, de middelen zijn er niet. Men leest enkel wat men via feeds op tafel krijgt bij het zoeken, en wat men aangereikt krijgt via wat in essentie kanalen van lobby/PR zijn. Meta perspectief wordt in opleidingen de das al omgedaan, detail is key - en daar zitten flinke valstrikken bij.
Er staan flinke leeslijsten in de vorige VS topics. Ik sprak recent nog in Duitsland met twee hoofdredacteuren van Nederlandse kwaliteitsmedia - men had van boeken noch noch papers noch auteurs noch onderzoeksprojecten gehoord. En dat nota bene na al die jaren van perikelen die op tafel kwamen in en bij de VS.
Wel volledig op de hoogte van wat de Amerikaanse feeds produceren. Maar ja, daar zit gewoon nul diepgang in. Nul analyse. Nul achtergrond.
Wat de clusters, vectoren en netwerken aangaat, het is an sich prima te identificeren. Oude families, en gestoorde zeloten (religieuze en andere). Koch is een bekend cluster, niet dominant, het levert infrastructuur en operabiliteit (bijvoorbeeld, actoren als een MTG en anderen komen uit hun fabriek, opgekocht na training bij pseudo-talent agencies, worden ze verkocht en ingezet).
Het netwerk van The Family is ook een goed gekend cluster. Dit is waar alles van Dominionisme en New Apostolic Reformation zijn oorsprong heeft, het zijn cults die als verbindingsgereedschap en omvormingsmechanismen geschapen zijn om de traditionele religieuze dynamica van de VS naar de hand te zetten. Dat wordt gekoppeld met de core focus van het coöpteren van beslissingspunten van welk belang dan ook - zelfs de Netflix Docu over The Family geeft daar al voldoende inzicht in.
Het OSS netwerk is een minder goed gekend cluster, oude families van Inlichtingendomeinen, met saillant cultisme en een rigide Might Makes Right filosofie. Dit zijn telkens weer de vectoren geweest waar de VS over de schreef gingen, van Pinochet tot het coöpteren van oude Nazis voor inzet zowel in Oost-Europa als in de VS zelf. Een van Trump's mentors bijvoorbeeld, Laszlo Pasztor, is zo'n geselecteerde en gefaciliteerde operative. En hij werd door dat cluster ook al ingezet bij een van de oude architecten van een ander netwerk, de zeloten club uit de periode van Paul Weyrich. En Laszlo is een veroordeelde Nazi. Dit cluster is een van de meest primaire in dit alles, het is integraal in en dominant binnen het Amerikaanse veiligheidsapparaat. Surveillance Capitalism is hun ding. En zij functioneren niet als Amerikaans, maar als transnationaal - waar we tegenwoordig wijzen naar de fusie in Rusland van Inlichtingen, Georganiseerde Misdaad en Oligarchie is al dat geënt op die OSS club. Zij waren eerst. Bush senior is een goed voorbeeld van die club, maar ook Kissinger, Peter Thiel et alii. Cultisme zit er diep.
Pur sang heb je individuele actoren als architecten, vrijwel uniform zijn dat oligarchen van familie dynamiek. Koch, Mercer, e.d. Dan heb je de fluïde organisaties van Subversieve Inlichtingen / Private Intelligence e.d., die bewegen binnen en over traditionele Inlichtingengemeenschap heen. Dan heb je de zeloten, dat zijn ook primair oude families. En dan heb je nog een keur aan kleinere netwerken, à la de Blackrock club et alii - weinig relevant inmiddels, zij volgen / faciliteren.
Maar dat is binnen de VS, maar ook transationaal. Dit gaat over grenzen heen. The Big Tech Five bijvoorbeeld zijn al van af dag een een fusie tussen die oude OSS club van de VS, en Russische zogenaamde tegenhangers, met name bij de financieringen van Google, Facebook e.d. is dat goed herleidbaar. Dark Money, Soviet Sovereign Wealth Funds, het komt allemaal samen. Al zo lang.
Als puntje bij paaltje komt zijn er op dit moment een twaalftal primaire beslissingspunten, het meta niveau van cultural engineering en oeprationele toepassingen. Een minderheid daarvan ligt primair in de VS, à la traditioneel perspectief van voetafdruk. De meerderheid heeft geen enkele nationale of culturele voetafdruk - het is alsof voor-christus warlords over alle grenzen en kaders heen kunnen opereren.
De dominantie op dit moment ligt resoluut bij twee specifieke clusters: The Family, OSS Club. En dat zijn nu juist de meest gestoorde van allemaal, en enkel The Family heeft enige Amerikaanse connotatie. De OSS Club is een hybride fenomeen van transnationale oligarchie, georganiseerde misdaad, en Inlichtingen.
"Musk has confirmed he wants to put the U.S. Treasury on a blockchain, the technology that underpins bitcoin and other cryptocurrencies—including Musk’s pet project dogecoin."
https://www.forbes.com/si...al-doge-us-treasury-plan/
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 03-02-2025 14:14 . Reden: s.v.p. geen naamverbasteringen ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Niet anders dan toen. Ik heb nooit gezegd dat trump geen tarrieven ging zetten, dat is perfect binnen de macht van een president. Hzt ging hem over zaken zoals burgerschap afnemen , eeuwig president blijven en andere landen binnenvallen. En ofwel voert trump dat niet door of is hij al teruggedlotene door justitie.migchiell schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:37:
@k995
Je doelt hier op de onvrije democratie. Zeker ook een goed antwoord op de vraag die ons voorligt.Megalith schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:17:
Er vanuit gaand dat er dan nog een functionerende federale overheid is. Men heeft de afgelopen decennia gewerkt aan het onklaar/partijdig maken van lokale instituties. Bvb gerrymandering, installeren van Republikeins gezinde rechters, voting committees. Neem daarbij de projectie van 'stop the steal', en je hebt een recept voor vreedzaam verlopen midterms waarbij de belangrijkste zetels vooraf al verdeeld zijn.
Op dit moment zijn er twee special elections gepland, beide in Florida, en beide voor een zetel in het huis van afgevaardigden. Die verkiezingen vinden plaats op 1 april, en op dit moment is het lastig in te zien hoe die zitjes naar de Democraten gaan. Aan de andere kant: Als Trump zo doorgaat....
Maar ik hou het scherp in de gaten. Als er ook maar een kleine kans is dat die zetels geflipt worden, dan vermoed ik dat we de ware aard van het beestje wel te zien zullen krijgen. Zo groot zijn de marges op dit moment nu ook weer niet.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dit topic is gesloten.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.