Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:54:
[...]

We hebben geen 5th generation fighters. En de transport en tank capaciteit van de Navo hangt ook volledig op de capaciteit van de VS.

Ik noem even een 568 tank vliegtuigen.

@wildhagen ik bedoelde geen ruimte raketten maar ballistische aanvals raketten.

Conclusie is wellicht dat we het in theorie kunnen. Maar in de praktijk 10 jaar nodig hebben om het op te schalen.
Wat is dan het alternatief? Maar niks doen en slaafs achter Trump aan blijven lopen en ons helemaal kapot laten maken door Trump en Musk die de EU kapot willen maken en destabiliseren?

Waar vervolgens Rusland weer van zal profiteren (logisch, want zowel Trump als Musk hebben warme banden met Putin en regelmatig contact met elkaar)

Dat lijkt me ook niet wenselijk.

Imho moeten we stoppen om de VS als vriendschappelijke staat en bondgenoot te zien. Dat zijn ze namelijk niet meer, ze zijn nu meer een vijandige staat die de EU liefst uit elkaar ziet vallen en ons willen destabiliseren.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 02-02-2025 10:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat je als Europa niet van de VS afhankelijk wil zijn is duidelijk, maar een militair apparaat optuigen gelijk aan die van de VS is gekkenwerk. Dat leger is veel te groot en sterk, dat will je niet. En mocht je dat wel willen en zelfs lukken, dan ben je een militaire bedreiging voor de VS zelf en wordt je nog meer een vijand.

Wat de EU moet doen is een eigen plan formuleren maar ook bij Trump slijmen zodat hij niet onze kant opkijkt. Laat het eerst een binnenlandse puinhoop worden voor hij een externe vijand aanwijst. Met dit tempo is dat een zekerheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:14
@Delerium in ieder geval niet slaafs en reactief zijn maar ons eigen plan trekken, eigen identiteit bepalen en zelf onze boontjes doppen. Met of zonder de VS.

Zoals het er nu naar uit begint te zien is de Vs geen democratie meer. Dus niet anders dan Rusland, China, etc, alleen dan met het grootste leger op aarde. Dus vriendschappelijk blijven en een onaantrekkelijk doelwit worden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
@NiGeLaToR
Eens maar je ontkomt er niet aan Trump en Musk boos te maken. Want wil je je eigen democratie overeind houden moet je weerstand bieden tegen de macht van de tech bedrijven. Regulering van bijvoorbeeld X moet doorgaan, ook als dat betekent dat Musk boos wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
D-e-n schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:20:
@NiGeLaToR
Eens maar je ontkomt er niet aan Trump en Musk boos te maken. Want wil je je eigen democratie overeind houden moet je weerstand bieden tegen de macht van de tech bedrijven. Regulering van bijvoorbeeld X moet doorgaan, ook als dat betekent dat Musk boos wordt.
Yes, maar dan helpt onze Europese bureaucratie ons: als je een dagelijks narratief zoekt om je cult boos te houden is slowmotion enorm vervelend.

Dus in dit geval is ons niet uit de tent laten lokken een voordeel.

Mag ik zeggen dat ik de discussie in dit topic wat flets vind? Hebben we reeds geaccepteerd dat de VS dit weekend in een autocratie wordt getransformeerd door een tech billionair-drugsverslaafde samen met felon 47?

Had iets meer [vul emotie in] verwacht in deze ongekende situatie, maar ms ben ik laat bij het feestje en zijn we dat punt reeds gepasseerd?

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-02-2025 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
[...]

We hebben geen 5th generation fighters. En de transport en tank capaciteit van de Navo hangt ook volledig op de capaciteit van de VS.

Ik noem even een 568 tank vliegtuigen.

@wildhagen ik bedoelde geen ruimte raketten maar ballistische aanvals raketten.

Conclusie is wellicht dat we het in theorie kunnen. Maar in de praktijk 10 jaar nodig hebben om het op te schalen.
En als we daar in Trumps eerste termijn mee begonnen waren hadden we het voor het einde van zijn tweede termijn rond kunnen hebben. Maar "het zal wel meevallen" en toen "viel het wel mee" en toen was hij toch weg... toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
MikeyMan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:21:
En zelfs als het plan werkt, en er meer fabrikanten naar de vs gaan, duurt het jaren om die industrie weer op te bouwen. Als ze al de mensen hebben om het spul te bemannen.

Echt beyond belief dit... Geen woorden meer voor inmiddels. Een kleuter zou minder destructief zijn.
Een kleuter zou ook een grotere woordenschat hebben dan "tarrifs" en meer genuanceerde meningen dan "the BESTEST" of "NOT GOOD!!!"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Mag ik zeggen dat ik de discussie in dit topic wat flets vind? Hebben we reeds geaccepteerd dat de VS dit weekend in een autocratie wordt getransformeerd door een tech billionair-drugsverslaafde samen met felon 47?

Had iets meer [vul emotie in] verwacht in deze ongekende situatie, maar ms ben ik laat bij het feestje en zijn we dat punt reeds gepasseerd?
Hoe bedoel je dat? Aan het feit de VS een autocratie worden kunnen we hier weinig veranderen. En de meeste users zijn toch echt wel bezorgd in mijn ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:03
wildhagen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:21:
Volgens Trump wordt er vanuit Canada (en ook via China en Mexico) enorm veel fentanyl (een verdovend middel) de VS ingesmokkeld. Deze handelstarieven zijn daar de straf voor.
Tot zover de propaganda.

Trump had volgens mij al besloten dat hij importheffingen op Canada zou opleggen nog voordat hij de casus er bij had verzonnen. Adepten en ja-knikkers zullen tevreden zijn met deze reden, maar hij doet er niet echt toe.

De reden is tweeledig. Ten eerste ziet hij de relatief sterke positie van andere economieën als een bedreiging voor de VS. Immers, wat America Great maakt, is hun relatieve voorsprong op de concurrentie. Tijd om die dus af te koelen.

Het andere is dat Trump gelooft maakindustrie terug te halen naar de VS wanneer import relatief duurder wordt. En daar heeft hij deels een punt, in ieder geval voor eindproducten. Voor grondstoffen en halffabricaten geldt dat niet per se. Denk bijvoorbeeld dat de VS veel olie uit Canada importeert om dan te raffineren. Dan werkt zo'n tarief ineens tegen je. Mogelijk is dat de reden voor de lagere tarieven op energieproducten.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:41
Het is ook niet helemaal waar dat Trump nooit een oorlog is begonnen, althans niet in traditionele zin. Hadden we de vorige keer ook geen handelsoorlog met de oompa loompa in chief?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Opeens? De VS heeft met de inval in Afghanistan en zeker Irak in 2001/2003 al laten zien liever met leugen in zee te gaan dan wat dan ook. En hun deregulatie in 2008 met de financiële shit doet ook wel wat. Media 2010 hebben de republikeinen de rem erop gegooid en altijd via het huis of senaat alles geblokkeerd, beleid dat in 1995 is ontwikkeld. Met Trump in 2016 was al volstrekt duidelijk wat er ging gebeuren. En mensen die hier media 2024 opmerken dat het wel meevallen verdienen een beter woord dan debiel.

Dit zat al zo lang in de pijpleiding dat het geen verrassing is. Het is meer dat de mensen in de VS hier geen probleem mee zien, maar sociale netwerken zijn opeens niet zo sociaal meer (nationaal sociaal?) en de kranten doen het ook niet meer. Zelfs de burgers doen niet veel, dus waarom zou je je in Europa druk maken? Europa kan ook prima deals sluiten met een minder goed land, dus als de VS zichzelf veranderen dan is dat maar zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
P-Rock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:31:
Het is ook niet helemaal waar dat Trump nooit een oorlog is begonnen, althans niet in traditionele zin. Hadden we de vorige keer ook geen handelsoorlog met de oompa loompa in chief?
Trump was de vorige keer bijna verzijld geraakt in een oorlog met Iran. Dat dat niet gebeurd is, had niets te maken met de pacifistische inborst van Donald J. Trump.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
[...]

Yes, maar dan helpt onze Europese bureaucratie ons: als je een dagelijks narratief zoekt om je cult boos te houden is slowmotion enorm vervelend.

Flets, meer gelaten. Het is ook niet dat wij het in Nederland nu zo lekker doen met onze politieke keuzes en waarborgen van de eigen democratie en rechtsstaat.

De discussie is niet erg breed, neem daarbij de moeite die de media al heeft om het bij te benen en mensen te bereiken. Algehele interesse in globale onderwerpen is naar mijn idee vrij laag. Belangrijker is de ski vakantie.

We zijn te rijk en hebben het te goed, en als er een beetje “rijkdom” oftewel koopkracht moet worden ingeleverd om de maatschappij beter te maken vindt iedereen dat een ander dat maar moet doen of is het de schuld van de “buitenlanders”.

We zijn zelf geen haar beter, er is behoudens op niche fora (op zichzelf al ouderwets waarschijnlijk) nergens een breed gedragen angst voor wat al gebeurd is. De uitholling van de grootste voorganger van democratie en vrijheid. En de grootste economische en militaire macht.

We waren banger voor een veel kleinere dreiging van weleer, de USSR. Daar waren we ons als brede maatschappij wel bewust van. Andere tijden, de huidige dynamiek is nu heel anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P-Rock
Deze handelsoorlog zal de hardwerkende mensen het meest raken. Maar ja, ik heb er geen medelijden mee; Dan hadden ze maar op Harris moeten stemmen of überhaupt moeten gaan stemmen.

Deze totalitaire staat in the making hebben ze zelf op hun geweten. Iedereen wist van Project 2025 en dat Trump en zijn maffiamaatjes dat zsm in gang zouden zetten, maar toch bleven de Dems liever thuis.
Voters in traditional "liberal strongholds" failed to show up for Vice President Kamala Harris, said The New York Times. Those strongholds — cities and suburbs, along with traditionally blue states like New Jersey — gave Harris nearly 2 million fewer votes than Joe Biden won four years earlier, while Republican-dominated areas gave Donald Trump an additional 1.2 million votes over 2020. Turnout was also down among traditional Democratic constituencies like Black Christians and Jewish voters. "Many Democrats sat this election out," said the Times.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Dit ligt, in mijn geval tenminste, ook wel aan het feit dat de US zich zelf er bij heeft neergelegd. De Democraten zijn volledig missing in action, geen acties, geen protesten, geen stakingen. Niks. En daarmee berust de US zich in zijn lot; en ik ook. Ik merk dat ik verdrietig ben en zelfs wat angstig, maar ook strijdlustig om dan nu maar de focus naar onszelf te brengen. Make Europe Great Again. Knipoog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
P-Rock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:36:
Deze handelsoorlog zal de hardwerkende mensen het meest raken. Maar ja, ik heb er geen medelijden mee; Dan hadden ze maar op Harris moeten stemmen of überhaupt moeten gaan stemmen.
Maar er hebben ook miljoenen mensen wel op Harris gestemd en die zijn ook de dupe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
P-Rock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:31:
Dat hij geen oorlog begonnen is, is niet bepaald uniek ofzo. Er zijn maar enkele presidenten die wél een oorlog zijn begonnen, George Bush Junior was de laatste met de illegale invasie in Irak. Zie Fact check: Which U.S. presidents led the nation into new wars?

Wat Trump wél heeft gedaan is dat hij in letterlijke elke oorlog die al speelde de boel verergerd heeft:
But with four years of accumulated evidence all pointing in the same direction, it’s time to kill this myth once and for all. Sure, Donald Trump didn’t launch a new all-out ground invasion on the scale of Iraq. But he did escalate conflict in every theatre of war he inherited, repeatedly brought the country to the brink of new wars, and recklessly threw around U.S. power with no regard for the many lives it would cost. The “anti-war” candidate, like those before him, was a pro-war president.

Despite repeated PR stunts, Trump did not “bring the troops home” or “end endless wars.” In fact, Trump consistently added fuel to the fire, increasing troop levels, deepening reliance on private contractors, and dramatically scaling up aerial warfare. Where an end to endless war requires repealing the 2001 and 2002 Authorizations for Use of Military Force, Trump expanded conflicts under both. His term saw four consecutive years of growth of an already out-of-control Pentagon budget. And loosening even the minimal restrictions that were already in place, he expanded the United States’ deadly and unaccountable drone wars.

Not only did Trump not end the wars he promised to, he worsened them, dropping more bombs, stoking further conflict, undermining the prospects of peace, and massively increasing the rate of civilian deaths.
Zie https://responsiblestatec...sident-was-always-a-myth/

Zo heeft hij bijvoorbeeld geholpen om de Taliban, die net verdreven waren, weer aan de macht te helpen in Afghanistan. Waar de bevolking nog altijd flink onder leidt.

Hij heeft dus letterlijk heel wat bloed aan zijn handen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Don Quijote schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Dit ligt, in mijn geval tenminste, ook wel aan het feit dat de US zich zelf er bij heeft neergelegd. De Democraten zijn volledig missing in action, geen acties, geen protesten, geen stakingen. Niks. En daarmee berust de US zich in zijn lot; en ik ook. Ik merk dat ik verdrietig ben en zelfs wat angstig, maar ook strijdlustig om dan nu maar de focus naar onszelf te brengen. Make Europe Great Again. Knipoog.
Kijk nou maar uit. Musk twittert dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2adQ8AZpfIk9QPZQXavvTeV4v6k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nMDgm0NCj1e4hKyFOrFWbJY8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
D-e-n schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Hoe bedoel je dat? Aan het feit de VS een autocratie worden kunnen we hier weinig veranderen. En de meeste users zijn toch echt wel bezorgd in mijn ogen.
Meer dat de dingen die nu gebeuren redelijk uniek zijn, zelfs voor een land als de VS.

Lees verderop gelatenheid - ga m’n best doen dat maar te omarmen vandaag, vind het gewoon een bizarre gedachte dat de post-WO2 machtsblokken uit elkaar vallen.

Het maakt dan voor de EU niet meer uit: China, VS, of wie dan ook. We staan alleen als democratie en zullen zaken moeten doen met iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 15:09

mr_obb

Lakse Perfectionist

Even meest zwarte scenario: gedurende het weekend bepaalt Musk dat er echt niet zo veel medewerkers nodig zijn om het congres te ondersteunen. Hij stopt met de uitbetaling van de medewerkers daar en blokkeert de accounts. Congresleden zitten zonder ondersteuning en staan machteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Don Quijote schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:38:
[...]

True: dat heeft ook met timing te maken. Musk roept op twitler trots dat hij dit in het weekend doet omdat overheidsfunctionarissen toch niet werken in het weekend. Luie mensen worden meteen gestraft, echte mannen werken 24/7!

Herken je emotie btw, daar komt m’n vraag dan ook vandaan. En ervaar de strijdlust die de Canadezen en Mexicanen ook laten zien. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
D-e-n schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Maar er hebben ook miljoenen mensen wel op Harris gestemd en die zijn ook de dupe.
Yup, en die moeten de schuld bij hun mede-liberalen leggen die niet zijn gaan stemmen. De Democraten had dit makkelijk kunnen winnen, maar zelfs in blauwe staten hebben ze op Trump gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:26

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Aandrijving ja... Targeting is wel een ander verhaal natuurlijk. Maar daar kan Hollandsche Signaalapparaten wellicht iets in betekenen
De te volgen koers is allemaal redelijk simpelere natuurkunde en wiskunde. Alleen als je de koers actief wil kunnen bijstellen komt er misschien wat meer bij kijken, maar het zou mij verbazen als we binnen Europa daar de kennis niet voor hebben (ESA + wapenfabrikanten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

PWM schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Kijk nou maar uit. Musk twittert dit:

[Afbeelding]
Ik verheug mij op de photoshop van dat plaatje met "MEGA" vervangen door "NAZI". Of doe eigenlijk maar gewoon "MEGA NAZI".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:49:
[...]

De te volgen koers is allemaal redelijk simpelere natuurkunde en wiskunde. Alleen als je de koers actief wil kunnen bijstellen komt er misschien wat meer bij kijken, maar het zou mij verbazen als we binnen Europa daar de kennis niet voor hebben (ESA + wapenfabrikanten).
Die kennis is er zeker. Europa heeft in het verleden zelf ook ballistische raketten geproduceerd.

Denk aan de Franse Pluton of zijn opvolger, de eveneens Franse Hades bijvoorbeeld.

De kennis is er dus, dus als men echt wil zou men iets kunnen ontwikkelen. Dat kost uiteraard wel tijd en geld, maar onmogelijk is het dus niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Zeg, nu die tarieven er door zijn, maak ik me wel een beetje zorgen over de VS.

Specifiek breekt Trump hier zijn belangrijkste verkiezingsbelofte: Het terugdringen van inflatie. Ja, je zou misschien kunnen zeggen dat hij meer banen naar de VS haalt, en daarmee de maakindustrie aanzwengelt. En daarmee dus de economische positie van veel Amerikanen versterkt. Maar ook dát zorgt voor inflatie - zeker als je miljoenen ongedocumenteerde immigranten het land uit wilt smijten.

Bovendien begreep ik dat hij de Fed onder druk zet om de rente te verlagen. Vraag maar aan Turkije hoe dat precies uitpakt.

Die verkiezingsbelofte lijkt hem dus niet langer te deren. En dat terwijl in de meeste gevallen populistische volksmenners er juist wel bij gebaat zijn om het volk op dat soort vlakken tevreden te houden.

Ik weet het niet, er hangt een na-mij-de-zondvloed achtige sfeer rond deze eerste twee weken. Dat is deels natuurlijk ook zo - het is Trump's laatste periode onder de huidige spelregels. Maar, mijn god hij is zijn achterban hier aan het verraden. En na twee jaar zijn er ook gewoon tussentijdse verkiezingen.

Ik vraag me oprecht af wat zijn plan is voor de langere termijn. Ik bedoel, toen Putin Oekraïene binnenviel waren er meteen geruchten over zijn tanende gezondheid, dat hij in zijn laatste dagen nog een historische zet wou doen. Moeten we deze schertsvertoning dan maar in dat licht bezien?!

De andere mogelijkheid is natuurlijk dat de wil van het volk vanaf nu er niet meer toe doet. Misschien rekent hij op de propagandamachines van Murdoch, Musk en Bezos. Misschien rekent hij op de corruptie van het electorale proces, de SCOTUS, of alledrie.

Maar hij handelt alsof het er allemaal niet meer toe doet. En dat baart mij diepe zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:43:
Herken je emotie btw, daar komt m’n vraag dan ook vandaan. En ervaar de strijdlust die de Canadezen en Mexicanen ook laten zien. d:)b
Als ik iets van post-truth populisme heb begrepen, is dat het drijft op emotie, het voeden van de onderbuik. Als je geen knollen voor citroenen wilt laten verkopen dan ben je beter af met nuchter, saai, een doe maar gewoon houding. De nuchtere Hollandse handelsmentaliteit van weleer. Emotie staat in de weg als je dingen rationeel wilt beoordelen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Had het geholpen? Het gedoe in het Huis over budgetten heeft niet veel opgeleverd aan verlies van stemmen en dat gedoe blijft. Idem voor de senaat, daar struikelt ook al het beleid. Harris wilde voortzetten van Biden deed maar met 4 jaar Biden is weinig doorbraak geweest met wat de GOP aan wanbeleid deed. Texas en Florida voorop, alleen maar sabotage en publieksstunten. Florida in de clinch met Disney, het wetsvoorstel van de grenscontroles getorpedeerd omdat verkiezingen...
Na 4 jaar loopt zelfs een couppleger vrij rond. Had een stem op Harris veel uitgemaakt? Zelfs onder Biden zijn vrouwenrechten zoals abortus niet echt veilig.

Stel dat Harris wel had gewonnen en de komende 4 jaar lekker had kunnen doormodderen, dan had de GOP over 4 jaar alsnog een president gehad, misschien niet Trump maar het is niet Trump die het probleem is maar een partijapparaat en ideologie met de juiste mensen op de juiste plaatsen. Dan had je misschien geen project 2025 gehad maar een project 2029.

En dan zie je Biden tegen Trump op 20 januari 2025:"Welkom thuis". Misschien is dit deel van de cyclus wel onvermijdelijk. Het verbaast mij alleen dat men zo makkelijk aan economische knoppen mag draaien waarvan je niet weet wat het doet. In 1929 bleek er opeens ook geen houden aan te zijn toen het begon te schuiven.

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 02-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mekkieboek schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Als ik iets van post-truth populisme heb begrepen, is dat het drijft op emotie, het voeden van de onderbuik. Als je geen knollen voor citroenen wilt laten verkopen dan ben je beter af met nuchter, saai, een doe maar gewoon houding. De nuchtere Hollandse handelsmentaliteit van weleer. Emotie staat in de weg als je dingen rationeel wilt beoordelen.
Ik wil daar tegenover stellen dat gelatenheid voor deze lui het equivalent van instemming is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Helixes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:58:
Zeg, nu die tarieven er door zijn, maak ik me wel een beetje zorgen over de VS.

Specifiek breekt Trump hier zijn belangrijkste verkiezingsbelofte: Het terugdringen van inflatie. Ja, je zou misschien kunnen zeggen dat hij meer banen naar de VS haalt, en daarmee de maakindustrie aanzwengelt. En daarmee dus de economische positie van veel Amerikanen versterkt. Maar ook dát zorgt voor inflatie - zeker als je miljoenen ongedocumenteerde immigranten het land uit wilt smijten.

Bovendien begreep ik dat hij de Fed onder druk zet om de rente te verlagen. Vraag maar aan Turkije hoe dat precies uitpakt.

Die verkiezingsbelofte lijkt hem dus niet langer te deren. En dat terwijl in de meeste gevallen populistische volksmenners er juist wel bij gebaat zijn om het volk op dat soort vlakken tevreden te houden.

Ik weet het niet, er hangt een na-mij-de-zondvloed achtige sfeer rond deze eerste twee weken. Dat is deels natuurlijk ook zo - het is Trump's laatste periode onder de huidige spelregels. Maar, mijn god hij is zijn achterban hier aan het verraden. En na twee jaar zijn er ook gewoon tussentijdse verkiezingen.

Ik vraag me oprecht af wat zijn plan is voor de langere termijn. Ik bedoel, toen Putin Oekraïene binnenviel waren er meteen geruchten over zijn tanende gezondheid, dat hij in zijn laatste dagen nog een historische zet wou doen. Moeten we deze schertsvertoning dan maar in dat licht bezien?!

De andere mogelijkheid is natuurlijk dat de wil van het volk vanaf nu er niet meer toe doet. Misschien rekent hij op de propagandamachines van Murdoch, Musk en Bezos. Misschien rekent hij op de corruptie van het electorale proces, de SCOTUS, of alledrie.

Maar hij handelt alsof het er allemaal niet meer toe doet. En dat baart mij diepe zorgen.
Moet je eens opzoeken wat voor griezels de Evangelistische Christen sectes zijn die hem steunen (ik zal alvast een voorproefje geven: "Armageddon starten door een kernoorlog in het Midden Oosten")

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:02

Deze totalitaire staat in the making hebben ze zelf op hun geweten. Iedereen wist van Project 2025 en dat Trump en zijn maffiamaatjes dat zsm in gang zouden zetten, maar toch bleven de Dems liever thuis.

[...]
Bijna de helft van alle stemmers, namelijk ruim 75 miljoen mensen!, heeft dat ook gedaan, en die worden evenzogoed geraakt... dus dat geen medelijden kan imho wel wat nuance gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Delerium schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Had het geholpen? Het gedoe in het Huis over budgetten heeft niet veel opgeleverd aan verlies van stemmen en dat gedoe blijft. Idem voor de senaat, daar struikelt ook al het beleid. Harris wilde voortzetten van Biden deed maar met 4 jaar Biden is weinig doorbraak geweest met wat de GOP aan wanbeleid deed. Texas en Florida voorop, alleen maar sabotage en publieksstunten. Florida in de clinch met Disney, het wetsvoorstel van de grenscontroles getorpedeerd omdat verkiezingen...
Na 4 jaar loopt zelfs een couppleger vrij rond. Had een stem op Harris veel uitgemaakt? Zelfs onder Biden zijn vrouwenrechten zoals abortus niet echt veilig.

Stel dat Harris wel had gewonnen en de komende 4 jaar lekker had kunnen doormodderen, dan had de GOP over 4 jaar alsnog een president gehad, misschien niet Trump maar het is niet Trump die het probleem is maar een partijapparaat en ideologie met de juiste mensen op de juiste plaatsen. Dan had je misschien geen project 2025 gehad maar een project 2029.

En dan zie je Biden tegen Trump op 20 januari 2025:"Welkom thuis". Misschien is dit deel van de cyclus wel onvermijdelijk. Het verbaast mij alleen dat men zo makkelijk aan economische knoppen mag draaien waarvan je niet weet wat het doet. In 1929 bleek er opeens ook geen houden aan te zijn toen het begon te schuiven.
Het zou in ieder geval een stuk rustiger zijn dan nu het geval is. En door dat rare partijensysteem daar kon Biden weinig inbrengen in het geval van het verbieden van abortus in rode staten.

Daarbij vind ik het knap dat jij al weet hoe Amerika er over 4 jaar uit had gezien onder Harris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P-Rock
migchiell schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Bijna de helft van alle stemmers, namelijk ruim 75 miljoen mensen!, heeft dat ook gedaan, en die worden evenzogoed geraakt... dus dat geen medelijden kan imho wel wat nuance gebruiken.
Zoals ik al zei mogen ze hun medeliberalen die thuis zijn gebleven daar de schuld van geven.

het enige waar ik me zorgen om maak is dat die ellende in Amerika op een gegeven moment ook hier naartoe zal komen en hoe Europa en de EU daar op zal reageren, want met alleen praten kom er je niet.

[ Voor 20% gewijzigd door P-Rock op 02-02-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:02
P-Rock schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Zoals ik al zei mogen ze hun medeliberalen die thuis zijn gebleven daar de schuld van geven.
Tuurlijk, maar ondertussen zitten die ruim 75 miljoen mensen, die gedaan hebben wat ze konden om dit te voorkomen, ook met de brokken. Dan kun je mooi iemand de schuld geven van dit alles, maar daar gaan je problemen niet mee weg.

En daar mogen we best wat medelijden voor opbrengen, zoals we dat ook mogen voor gewone burgers van andere autocratisch geleide landen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 25-04 15:09

mr_obb

Lakse Perfectionist

Helixes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:58:
En na twee jaar zijn er ook gewoon tussentijdse verkiezingen.
Denk je dat echt? Denk je dat de Amerikaanse ‘democratie’ twee jaar overleeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 22:07

[...]
Op zich niet gek, als je keek naar op welke mensen de campagne was gericht. Namelijk duidelijk op de wat meer centrum Republikeinen die niet op Trump zaten te wachten, waardoor de campagne veel "rechtser" was dan andere Democratische campagnes. En ja dan zullen aan de andere kant mensen afvallen, alleen gingen de Democratische leiders er van uit dat die mensen wel hoe dan ook op hun zouden stemmen omdat Trump nog erger zou zijn. Maar was toch wel al duidelijk door hoe lang ze aan Biden vast hebben gehouden als leiding dat die totaal niet door hadden wat de stemmers wouden en heel eigenwijs met hun eigen plan door zijn gegaan. Beetje vingers in de oren en nanana zeggen en dan verbaasd zijn dat je dingen mist en de realiteit anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door Pompi op 02-02-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Delerium schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:03:
Misschien is dit deel van de cyclus wel onvermijdelijk. Het verbaast mij alleen dat men zo makkelijk aan economische knoppen mag draaien waarvan je niet weet wat het doet.
Gisteren hoorde ik Conway in een analyse (Bulwark, youtube) over het trump2 team die in stelling wordt gebracht als de Dunning-Kruger Administration.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:31

hneel

denkt er het zijne van

[...]

Thuis gebleven? Of op een of andere manier verhinderd of ontmoedigt om te stemmen?

Vergeet niet dat de VS een heel ander kiessysteem kent dan in de rest van de westerse wereld. Hier krijgt iedere kiesgerechtigde automatisch een stempas in de bus. Id de VS moet je zelf moeite doen om uberhaupt te mogen stemmen, en er is een lange traditie om dat voor vele bevolkingsgroepen zo veel mogelijk te ontmoedigen. De afgelopen 4 jaar zijn republikeinen op de achtergrond flink bezig geweest vingers in de pap te krijgen bij stembureaus en dergelijke.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20250202_112724_geburtzeinernation.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
mr_obb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:15:
Denk je dat echt? Denk je dat de Amerikaanse ‘democratie’ twee jaar overleeft?
Als je mijn hele betoog gelezen zou hebben, dan zou je begrijpen dat het gedrag van Trump mij daar aan doet laten twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

DropjesLover

Dit dus ->

wildhagen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Volgens Trump wordt er vanuit Canada (en ook via China en Mexico) enorm veel fentanyl (een verdovend middel) de VS ingesmokkeld. Deze handelstarieven zijn daar de straf voor.
In al zn gebral heeft hij het altijd over tariffs voor Mexico en Canada want illegale migratie en drugs.
Vanuit Mexico is dat zeker een probleem. Vanuit Canada heb ik daar nooit wat over gehoord, vandaar dat ik er naar vraag of iemand daar ergens een bron van heeft.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Compuchip87 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Een kleuter zou ook een grotere woordenschat hebben dan "tarrifs" en meer genuanceerde meningen dan "the BESTEST" of "NOT GOOD!!!"
Misschien spreekt hij hiermee een significant deel van z'n achterban aan. De knipoog of clownsmiley laat ik maar weg...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:12:
Dat je als Europa niet van de VS afhankelijk wil zijn is duidelijk, maar een militair apparaat optuigen gelijk aan die van de VS is gekkenwerk. Dat leger is veel te groot en sterk, dat will je niet. En mocht je dat wel willen en zelfs lukken, dan ben je een militaire bedreiging voor de VS zelf en wordt je nog meer een vijand.
De militaire macht in de VS is gericht op globale militaire projecties. Doel is om waar dan ook ter wereld binnen 24 uur aan te kunnen vallen.

Waarom zou je zo'n projectie als Europa willen? Europa projecteert macht juist door diplomatie en economie. Militair is juist defensief ingericht. Heb je een heel ander, kleiner en goedkoper, leger voor nodig. Dat kan de Europese industrie prima zelf - mits daar ook politieke wil achter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Skyaero schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:45:
[...]

De militaire macht in de VS is gericht op globale militaire projecties. Doel is om waar dan ook ter wereld binnen 24 uur aan te kunnen vallen.

Waarom zou je zo'n projectie als Europa willen? Europa projecteert macht juist door diplomatie en economie. Militair is juist defensief ingericht. Heb je een heel ander, kleiner en goedkoper, leger voor nodig. Dat kan de Europese industrie prima zelf - mits daar ook politieke wil achter zit.
Bijvoorbeeld omdat er nog wat overzeese gebieden zijn waar je iets mee moet. En daar mag je de facto Canada en Australië ook bij rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
DropjesLover schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:42:
[...]

In al zn gebral heeft hij het altijd over tariffs voor Mexico en Canada want illegale migratie en drugs.
Vanuit Mexico is dat zeker een probleem. Vanuit Canada heb ik daar nooit wat over gehoord, vandaar dat ik er naar vraag of iemand daar ergens een bron van heeft.
Van drugs weet ik niet, maar migratie zijn er wel bronnen te vinden. Bijvoorbeeld:
U.S. border patrol reports record number of encounters with migrants at the Canadian border
U.S. Customs and Border Protection says it recorded a record-high number of encounters with migrants between border posts on the Canada-U.S. border between October 2023 and July of this year.
[...]
CBP reported encountering 19,498 migrants between border posts on the northern border between October 2023 and July 2024 — 15,612 of them in the Swanton Sector, which runs along the Quebec's border with New York and Vermont.
CBC.ca

Ook wel eens gelezen dat sommige migranten juist Canada kiezen doordat de grens daar nauwelijks wordt bewaakt door het onherbergzaam omgeving in sommige stukken. Dat ze dan op sneeuwschoenen door de wildernis de grens oversteken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Je kan je emotioneel op reageren, maar wat voor zin heeft dat?
Het is een groter, machtiger land hier ver vandaan waar wij 0,0 invloed op hebben.

Absoluut verontrustend, en zaak om vergelijkbare trends hier te herkennen en tijdig een passend antwoord op te vinden, maar verder...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Pompi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Van drugs weet ik niet, maar migratie zijn er wel bronnen te vinden. Bijvoorbeeld:

[...]

CBC.ca

Ook wel eens gelezen dat sommige migranten juist Canada kiezen doordat de grens daar nauwelijks wordt bewaakt door het onherbergzaam omgeving in sommige stukken. Dat ze dan op sneeuwschoenen door de wildernis de grens oversteken
Die aantallen vallen in het niet bij de honderdduizenden die via Mexico komen...
Dus ik vraag me af waar die focus van Trump zo vandaan komt.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
Helixes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Tot zover de propaganda.

Trump had volgens mij al besloten dat hij importheffingen op Canada zou opleggen nog voordat hij de casus er bij had verzonnen. Adepten en ja-knikkers zullen tevreden zijn met deze reden, maar hij doet er niet echt toe.

De reden is tweeledig. Ten eerste ziet hij de relatief sterke positie van andere economieën als een bedreiging voor de VS. Immers, wat America Great maakt, is hun relatieve voorsprong op de concurrentie. Tijd om die dus af te koelen.

Het andere is dat Trump gelooft maakindustrie terug te halen naar de VS wanneer import relatief duurder wordt. En daar heeft hij deels een punt, in ieder geval voor eindproducten. Voor grondstoffen en halffabricaten geldt dat niet per se. Denk bijvoorbeeld dat de VS veel olie uit Canada importeert om dan te raffineren. Dan werkt zo'n tarief ineens tegen je. Mogelijk is dat de reden voor de lagere tarieven op energieproducten.
Misschien onderschat ik de sluwheid van Trump. Maar ik sluit niet uit dat hij naar de handelsbalans heeft gekeken, het woord deficit zag en dacht: "daar moeten we wat aan doen".

De man is tenslotte een (niet al te beste) zakenman en als je bedrijf meer inkoopt dan verkoopt lijd je verlies. Eén van de redenen dat een land runnen en een bedrijf runnen niet hetzelfde is, maar ik weet niet of hij dat al doorheeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
DropjesLover schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Die aantallen vallen in het niet bij de honderdduizenden die via Mexico komen...
Dus ik vraag me af waar die focus van Trump zo vandaan komt.
Dit zijn natuurlijk de nummers van de posten en die Noord grens is natuurlijk minder bevolkt dan de Zuid grens bij Mexico dus nummers zijn mogelijk stuk(je) hoger. Maar inderdaad stuk kleinere nummers.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:02
Amphiebietje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Ik verheug mij op de photoshop van dat plaatje met "MEGA" vervangen door "NAZI". Of doe eigenlijk maar gewoon "MEGA NAZI".
Make Elon Go Away ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
Compuchip87 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Misschien onderschat ik de sluwheid van Trump. Maar ik sluit niet uit dat hij naar de handelsbalans heeft gekeken, het woord deficit zag en dacht: "daar moeten we wat aan doen".

De man is tenslotte een (niet al te beste) zakenman en als je bedrijf meer inkoopt dan verkoopt lijd je verlies. Eén van de redenen dat een land runnen en een bedrijf runnen niet hetzelfde is, maar ik weet niet of hij dat al doorheeft.
Trump is geen zakenman, nooit geweest het is een ouderwetse zwendelaar. Had geluk dat hij een erfenis had en die vervolgens verkwanseld.

De “deals” zijn pure oplichterij en diefstal. Hij heeft alleen het beste voor met zichzelf en zijn inner circle. Dat als president is desastreus maar de marketing zit wel erg goed in elkaar. En dat is in deze tijden van ‘post-facts’ het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22:31

hneel

denkt er het zijne van

Waarom hebben Trump en de zijnen toch zo'n probleem met mexicanen en andere latijnsamerikanen?

Kijk, hier in Nederland hebben we Wilders. Die heeft het steeds over de islam. Die heeft ergens nog wel een punt want er zitten bepaalde aspecten aan de islam de niet zo stroken met de westerse manier van leven. (Voor de duidelijkheid: ik ben het verder totaal niet eens met hoe hij dat op de spits drijft)

Maar mexicanen? Die zijn doorgaans katholiek. Waarom worden die dan gedemoniseerd? Dan blijft toch alleen over dat ze een lichtbruin kleurtje hebben?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

hneel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:16:
Waarom hebben Trump en de zijnen toch zo'n probleem met mexicanen en andere latijnsamerikanen?

Kijk, hier in Nederland hebben we Wilders. Die heeft het steeds over de islam. Die heeft ergens nog wel een punt want er zitten bepaalde aspecten aan de islam de niet zo stroken met de westerse manier van leven. (Voor de duidelijkheid: ik ben het verder totaal niet eens met hoe hij dat op de spits drijft)

Maar mexicanen? Die zijn doorgaans katholiek. Waarom worden die dan gedemoniseerd? Dan blijft toch alleen over dat ze een lichtbruin kleurtje hebben?
Als je ze maar de schuld kunt geven. Gewoon de zondebok, zoals altijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes

Dit is een hele nauwe notie van discriminatie en racisme.

Het gaat om de ander. Mensen die er anders uit zien, anders praten, andere culturele uitingen hebben, andere prioriteiten kennen. Het gaat om het vreemde. Dat is ingewikkeld voor sommige mensen. Religie is zeker één element daarvan - maar is daar absoluut niet toe beperkt.

Het fenomeen is ook tribalistisch, het idee dat onze stam niet vervuild mag geraken met de ideeën, de gewoonten - of zelfs vaak DNA - van die anderen. Het is het aloude alles goed en aardig, zolang mijn dochter maar niet met een Marokkaan thuiskomt.

Amerikanen kijken ook neer op Latijns Amerikanen. Het zijn zonder uitzondering landen met een slechtere economie, en slechtere vooruitzichten. Dat maakt ook dat Latino's graag naar de VS komen om te wonen, en te werken. Het adverteert zichzelf natuurlijk op die manier - een land van immigranten met een Amerikaanse Droom.

Als je kijkt naar onze eigen situatie, dan fulmineert Wilders inderdaad het liefst tegen Moslims, dat klopt. Het is allicht een reliek uit de 9/11-periode, waaruit deze politieke dinosaurus nog stamt. Maar hij had net zoveel problemen met Polen, toen hij er een meldpunt voor heeft opgericht. En, Polen zijn niet alleen Katholiek, maar ook blanker dan wij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37

Dennis1812

Amateur prutser

Tja, wat is er mis met joden of Roma? Vond Hitler ook niet zo leuk.

Of wat is mis met mensen met een amputatie, epilepsie of psychische stoornis? Die vind Trump ook niet leuk. Of homoseksualiteit of transgenders. Vind Trump ook niet leuk.

De wereld moet gezuiverd worden van alles wat Trump of Musk niet aanstaat. Die realiteit zitten we in en accepteren we ook nog.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Het vetgedrukte geeft je je antwoord. De eerste kolonisten en uiteindelijk de mensen die de Verenigde Staten hebben gesticht waren de puriteinen en andere radicaal orthodoxe christenen die in Europa niet meer gewenst waren omdat hun geloof (en daarmee hun afwijzing van de machthebbers) te extreem was. De invloed van deze kolonisten werkt nog steeds door in de Amerikaanse samenleving en politiek. Er zijn niet voor niets maar 2 katholieke presidenten geweest, Kennedy en Biden. Katholieken zijn voor het conservatieve christendom in de VS niet mede-christenen, het zijn andersdenkenden, en daarmee een potentieel vijandsbeeld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:12:
Ik heb wat doubts rondom dat leger en de militaire productiecapaciteit van de VS. Ik lees links en rechts dat er behoorlijk wat systemen in de VS eigenlijk in de EU worden ontwikkeld en geproduceerd. De F35 is een groot succesproject, niet alleen qua capaciteiten, maar zeker ook wat betreft productievolume. Daarnaast worden die dingen ook in Europa geproduceerd. Zou de VS wegvallen, dan ben ik benieuwd of we die toestellen vanaf nul kunnen opbouwen.

Mss dat enkele van onze deskundigen er wat over kunnen zeggen. @DaniëlWW2 of anderen?

Verder zou mijn dringende advies zijn om alle ideeën over IP overboord te zetten. Als Europa zijnde moet je alle relevante Amerikaanse ontwerpen in handen krijgen. Dat kan via het grijze gebied, maar binnen de VS is alles te koop, van de president tot de CEO.
Wat de EU moet doen is een eigen plan formuleren maar ook bij Trump slijmen zodat hij niet onze kant opkijkt. Laat het eerst een binnenlandse puinhoop worden voor hij een externe vijand aanwijst. Met dit tempo is dat een zekerheid.
Slijmen, het is moeilijker dan dat. Waar we het waarschijnlijk over hebben is een heftig geval van narcisme inderdaad, maar daarmee ben je er nog niet. Het "recht van de sterkste" is een "spel" van overheersing en onderwerping. Sociale hiërarchie in de gevangenis.

In Europa was men onder de indruk hoe Rutte Trump lachend tegensprak en bij Trump respect afdwong. Want men had zelf geen idee hoe je met een Trump overweg moet. Evenmin met een Putin.

Welnu, de crux is dat je NOOIT OP DE GROND GAAT LIGGEN bij dit soort sociale dynamiek. Want dan wordt je client. (Terzijde, daarom vermoed ik dat de Franse diplomatie beter werkt dan de Duitse. Een scheutje zelfovertuiging en superioriteitsgevoel is onontbeerlijk bij confrontatie van dit fenomeen.)

En volgens mij vergeten we in deze discussie het allerbelangrijkste: wij zijn Übermensch. Mss een beetje ziek geworden door woke en luchtjes van asielzoekers, maar toch: het blanke, superieure ras.
Klinkt absurd. Kijk in het hoofd van Musk, Thiel, Trump, en de rest van MAGA. Trump en Musk zijn onder de indruk van Hitler. Een Meloni maakt Musk week. Het gaat domweg ook om dit soort vibes. Ze zien graag een dominante, blanke leiding.

Ik zou de EU adviseren: pak je kans ;-) Je tegenstander is belachelijk kwetsbaar, zeker nu.

Een laatste punt. Wijzelf.

- Op dit moment wordt in de VS de professor tot vijand verklaard, evenals de buitenlandse studenten die de VS zo ongelofelijk veel welvaart bezorgen. Je kan als Nederland (als je tenminste geen namaak-Orban met Twitter-account de dienst uit laat maken) een enorm reservoir aan talent binnenhalen, op wetenschappelijk en ondernemend gebied.

- In plaats van de universiteiten kapot te maken en waardevolle kennis verloren laten gaan, zou je ook je universitaire capaciteit kunnen verdubbelen. Trek internationaal talent aan.

- Lanceer een deltaplan voor het MKB. Wijs landbouw aan voor startups en maakindustrie. Land in ruil voor aandeel. Wees hard en duidelijk over die BBB-kermis en de PVV-dictator. Wees nog harder over de VVD, wat bereid is om alles in de oven te flikkeren om meer macht binnen te harken. De houding van de VVD tov Oekraine valt me alles mee, maar de binnenlandse politiek blijft er een van het organiseren van crises en sadopopulisme. De VVD is nu nog Trump light, en dat gaat hoe dan ook opschuiven naar verdere Verelendung.

- In de EU, dwing af dat investeringen niet meer richting de VS vloeien maar binnen Europa. Maak lobby van banken en grootbedrijven illegaal. Wij laten ongelofelijk veel geld wegvloeien naar de VS, en onze startups stromen mee.

- EIS ondubbelzinnig van Duitsland en Nederland dat ze stoppen met die kruideniersmentaliteit. Een paar jaar begrotingsoverschot is geen financieel plan.

- WEES HARD EN DUIDELIJK over media die nu NOG NIET HET GROTERE PLAAT WILLEN (LATEN) ZIEN. En dus doorgaan met bothsidisms, false balance, sane washing en doorgeefluik spelen van politieke PR.

- STOP MET AARDIG ZIJN voor partijen die enkel deelbelang dienen. De BBB, PVV en VVD hebben niks te zoeken in bestuur. Ik zeg het maar hard. Er zijn best enkele goedbedoelende mensen bij die clubs. Maar die begrijpen niet op welke schuit ze zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
DropjesLover schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:42:
[...]

De ironie wil dat als Amerika minder goedkope arbeid zou aantrekken en daarbij de vraag naar cocaïne en fentanyl landelijk zou aanpakken de problemen een stuk minder zouden zijn. Vraag en aanbod zijn immers altijd in balans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
[...]

Geloof mij, aan emotie geen gebrek. Als ik mijn daadwerkelijke gedachten hier neerplemp dan heb ik echter binnen 3 minuten een ban te pakken.

Rants en heftige berichten dragen ook niets bij aan de discussie in dit topic.

Maar neem me serieus als ik zeg dat mijn handen jeuken en ik verlang naar chaos.

White trash for life but never white pride })

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Naast dat wat al eerder is gezegd over dat dit niet binnen een weekend is gebeurd (laat je niet meeslepen door de propaganda van Musk), kan ik je vertellen dat er zeker wel wat deelnemers in dit topic zitten waarvoor dit eventueel nog wat harder binnenkomt dan voor de gemiddelde persoon die in Europa woont.

Probleem is dat alleen kwaad zijn weinig doet behalve stress aanjagen en jezelf op de langere termijn om zeep helpen, gezien de gevolgen die zulke stress fysiek op het lichaam heeft.

Bijkomend is dit iets wat in principe al honderden jaren speelt he?

Maar je moet ook de realiteit accepteren en dat is dat de federatie ernstig onder druk staat. Ik benoem het nu met opzet wat het is: een federatie van staten, die ieder op zich meer lijken op landen dan op delen van 1 land. Voor hetzelfde geld besluiten de blauwe staten richting het einde van deze rit om met Canada of zelfs Mexico te gaan samenwerken. Bizar? Wellicht, maar gezien hoe vloeibaar de democratie en rechtsstaat nu zijn niet eens een heel vreemd idee, toch?

Wat ik probeer te zeggen is dit: ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld een New York hier uit gaat komen als (stemgewijs) rood gebied en het is relatief bekend dat zaken zoals gerrymandering meer macht overdragen aan staten die inmiddels afglijden tot schurkenstaten zoals een Iran, waar religieuze repressie de boventoon voert.

Aan de andere kant heb je nu zoiets als een Minnesota waar nu Democraten vandaan gaan komen die opvallend blauw zijn. Niet vanuit ademnood, maar vechtlust om de boel op nationaal niveau te helpen flippen.

Ik zie hier in dit topic steeds de roep dat mensen op hun gat zitten en niets doen: hebben zij al eens overwogen dat dit niet alleen enorm fatalistisch is maar misschien ook niet de werkelijkheid? Tenminste, je kan mij echt niet wijsmaken dat er bijna geen tegengeluid klinkt omdat mensen op hun handen zitten.

Maar de straten op rennen om te demonstreren leidt niet altijd tot goede resultaten. Iran? Weinig resultaat. Egypte? Geen resultaat. Israël? Koloniseren gaat gewoon verder. Wil je dat mensen zichzelf in de schijnwerpers van fascisme plaatsen om zo als een hert in de schijnwerpers van een auto te laten gebruiken of wil je dat mensen achter de schermen daadwerkelijk iets doen en hierdoor wellicht geen tijd hebben om iedere scheet te tweeten?

De straat op gaan heeft vooral als effect, als je de huidige wereldsituatie zo eens bekijkt, dat het bij lang aanhoudende demonstraties juist gaat verslappen en dat militaire overmacht wint of dat er een papieren overwinning komt, zoals na de BLM-protesten waarvan de deelnemers nu zien dat alles waarvoor men de straat op is gegaan teniet wordt gedaan met een (digitale) pennenstreek.

Boos worden op Democraten die op basis van gevoel "niets doen" speelt fascisten alleen maar in de kaart, dus nee: don't lose your cool. Dat werkt alleen maar mee om die gekken verder te helpen.

Wat wel helpt is educatie en goede voorbereiding: zelfs op dit forum zitten mensen die Trump hebben gestemd omdat ze de huidige Democratische oplossing niets vonden. Ben ik het daarmee eens? Hell no, maar men lijkt nu op de achtergrond (zie ook m'n vorige reactie over bv. Ken Martin) bezig te zijn om daar wat aan te doen.

Neem geen actie door de straat op te gaan of op een forum te klagen, neem actie door in de haarvaten van de instanties te gaan zitten. Ook in Europa trouwens. Het aantal mensen dat "ik ben niet politiek en heb er geen zin in" zegt ligt duidelijk te hoog als een fascistische minderheid het zomaar lijkt te kunnen gaan overnemen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
orf schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Als je ze maar de schuld kunt geven. Gewoon de zondebok, zoals altijd.
Precies, het maakt niet uit over welke groep het gaat. Alles voor de afleiding en het theater om de groep die je nodig hebt via angst te kunnen beinvloeden.

Over heel veel 'andere' groepen iets roepen en dan kijken wat er blijft hangen en wat er in het netwerk resoneert. En vervolgens daar op doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Volgens mij zoek je er teveel ratio achter.

Buitenlanders = slecht.
Amerikanen = goed.

Veel meer logica kan ik er bij trump niet bespeuren, verder worden daar gewoon argumenten bij gepakt om die mening uit te dragen.

‘Ze stelen je baan’
‘Ze stelen je geld door een uitkering te nemen’
‘Handelsoverschot is slecht’
‘Criminelen’
Etc.
Die argumenten kun je zo ook copy/pasten naar een Wilders of een Baudet.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2025 13:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dennis1812 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Tja, wat is er mis met joden of Roma? Vond Hitler ook niet zo leuk.

Of wat is mis met mensen met een amputatie, epilepsie of psychische stoornis? Die vind Trump ook niet leuk. Of homoseksualiteit of transgenders. Vind Trump ook niet leuk.

De wereld moet gezuiverd worden van alles wat Trump of Musk niet aanstaat. Die realiteit zitten we in en accepteren we ook nog.
Mja, de Joden kwamen 100 jaar gelden als relatief rijk de depressie door, mede omdat ze voornamelijk in het bankwezen en edelmetalen zaten van oudsher, wat nog teruggrijpt tot de gilden van de middeleeuwen (omdat Joden uitgesloten werden van traditionele ambachten moesten ze wel het bankwezen in).
Roma stonden altijd al buiten de samenleving, met dat vreemde rondtrekken en de zweem van criminaliteit die er altijd omheen hing. Dat dat kwam net omdat ze overal buitengesloten werden en toch moesten eten... tsja.
Dus de rijken waren natuurlijk de uitzuigers die met hun geld alles bepaalden, en de rondtrekkende criminelen, beiden waren ratten die uit de samenleving moesten verdwijnen.

Eigenlijk is dat ook wat nu wat vreemd is, de MAGA beweging keert zich nog steeds niet tegen de exhorbitant rijken, terwijl de meeste MAGA's net enorm arm zijn.

Homosexuelen zijn gewoon anders, en transpersonen zijn zeer zichtbaar anders.

Allemaal zondebokken, niet meer niet minder.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:53:
[...]

Maar de straten op rennen om te demonstreren leidt niet altijd tot goede resultaten. Iran? Weinig resultaat. Egypte? Geen resultaat. Israël? Koloniseren gaat gewoon verder. Wil je dat mensen zichzelf in de schijnwerpers van fascisme plaatsen om zo als een hert in de schijnwerpers van een auto te laten gebruiken of wil je dat mensen achter de schermen daadwerkelijk iets doen en hierdoor wellicht geen tijd hebben om iedere scheet te tweeten?

De straat op gaan heeft vooral als effect, als je de huidige wereldsituatie zo eens bekijkt, dat het bij lang aanhoudende demonstraties juist gaat verslappen en dat militaire overmacht wint of dat er een papieren overwinning komt, zoals na de BLM-protesten waarvan de deelnemers nu zien dat alles waarvoor men de straat op is gegaan teniet wordt gedaan met een (digitale) pennenstreek.

Boos worden op Democraten die op basis van gevoel "niets doen" speelt fascisten alleen maar in de kaart, dus nee: don't lose your cool. Dat werkt alleen maar mee om die gekken verder te helpen.

Wat wel helpt is educatie en goede voorbereiding: zelfs op dit forum zitten mensen die Trump hebben gestemd omdat ze de huidige Democratische oplossing niets vonden. Ben ik het daarmee eens? Hell no, maar men lijkt nu op de achtergrond (zie ook m'n vorige reactie over bv. Ken Martin) bezig te zijn om daar wat aan te doen.
Ik denk niet de Dems niets doen. Maar zoals @Virtuozzo heeft aangegeven, het duurde lang voordat de Dems in de gaten hadden dat de Rode Partij het principe van de democratische rechtstaat heeft gedag gezegd.

Maw,

a. er is een partij die zich wil houden aan wet & regelgeving en ordelijk openbaar bestuur
b. er is een andere partij die de democratie wil afschaffen.

Voor een speler in deze omstandigheid is het van kritiek belang of deze punt b weet te internaliseren.

Zo noem je educatie. Dat is deels mogelijk in een-op-een, in real life. De kritieke informatiesfeer, daar kom je niet meer in.

Kijk eens naar Nederland. Ik hoor zelfs nu nog mensen bij negatief nieuws zeuren dat het allemaal de schuld van links is. Na decennia rechts. Met sadopopulisme maakt het gewoon geen reet meer uit hoeveel shit je veroorzaakt, prio 1 is dat het tussen de oren zit dat de kiezer zich NOOIT zal verlagen op het alternatief te stemmen. Met elke dag nieuwe fophef in de krant ga je nooit aan educatie toekomen.

Zelfs als een constructieve beweging het lukt om in de cockpit te komen, dan zal men ontdekken dat alle boordcomputers en instrumenten stuk zijn. Je gaat nooit meer vliegen. Dat is de bloedhaast van MAGA.

Je zal als politieke beweging eerst duidelijk voor jezelf moeten maken waar het rechtsstatelijke politieke speelveld stopt. En ja, het is een goed teken als je gruwelt bij de realisatie dat dit een grens kent.
De tolerantieparadox, hij is vooral niet comfortabel maar wel nuttig om te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

YakuzA schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Volgens mij zoek je er teveel ratio achter.

Buitenlanders = slecht.
Amerikanen = goed.

Veel meer logica kan ik er bij trump niet bespeuren, verder worden daar gewoon argumenten bij gepakt om die mening uit te dragen.

‘Ze stelen je baan’
‘Ze stelen je geld door een uitkering te nemen’
‘Handelsoverschot is slecht’
‘Criminelen’
Etc.
Die argumenten kun je zo ook copy/pasten naar een Wilders of een Baudet.
Maar dat is te makkelijk. Het probleem, ook in de EU, is dat je aan de ene kant mensen als Trump hebt die de schuld 1 kant op schuiven en aan de andere kant mensen die roepen: NIETS AAN DE HAND. Het normale midden is al jaren zoek.

Mexicanen zijn oververtegenwoordigd in straatcriminaliteit, drugshandel en bendegeweld. Ze werken vaker illegaal en zwart.

Dat betekent dus geenzins dat je die groep over 1 kam moet scheren. Maar waar Trump enkel negativiteit ziet, zijn er veel gebieden waar de democratische tegenhangers doen alsof er niets aan de hand is (de Mexicaanse stem hebben ze nodig). Aan welke kant je ook staat, het is toch moeilijk te ontkennen dat het systeem in Amerika, waarbij in veel staten de economie (deels of flink) afhankelijk is van miljoenen illegale Mexicanen onhoudbaar is.

Het decennia laten sluimeren, waar we in Europa ook een handje van hebben. heeft er ook voor gezorgd dat iemand als Trump er misbruik van kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Miki schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:48:
[...]

De ironie wil dat als Amerika minder goedkope arbeid zou aantrekken en daarbij de vraag naar cocaïne en fentanyl landelijk zou aanpakken de problemen een stuk minder zouden zijn. Vraag en aanbod zijn immers altijd in balans.
Vervelend is dat het aanpakken van de problemen van mensen zodat ze niet naar drugs grijpen sociale ondersteuning is. En in Amerika is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf. De rest los je op via charity via de kerk (en belastingaftrek), maar sociale programma's, voor iedereen, dat is socialisme en dus ook communisme!
Niemand wil verplicht (want belastinggeld) meebetalen aan de hulp aan anderen, en al helemaal niet als het misschien wel ook die van het andere kamp zou kunnen zijn.

Terwijl de opiaten crisis daar een serieus probleem is.

Gemist arbeidspotentieel, verloedering, onveiligheid en criminaliteit sowieso.

BThGvNeOA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
PWM schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:17:
Mexicanen zijn oververtegenwoordigd in straatcriminaliteit, drugshandel en bendegeweld. Ze werken vaker illegaal en zwart.
Je begrijpt dat dit allen symptomen zijn van systemisch racisme, nietwaar?

Ik moet daarbij wel zeggen dat de Amerikanen, door eigenlijk hun gehele systeem, wel veel te maken hebben met ongedocumenteerde immigranten. Veel ervan hebben gewoon ook werk, betalen belating, en zijn onderdeel van de maatschappij. Alleen doen ze dat buiten de gebaande paden van de bureaucratie om.

Daarmee creëer je dus wel tweede derderangsburgers. Dat is hoedanook onwenselijk. En, het is niet lastig voor te stellen dat derderangsburgers vaker minder legale manieren verzinnen om in hun levensonderhoud te voorzien. Dat is gewoon een logisch gevolg.

Maar, sowieso denk ik dat je onderscheid moet maken tussen Amerikanen met Latino roots; en ongedocumenteerde vreemdelingen.
Dat betekent dus geenzins dat je die groep over 1 kam moet scheren. Maar waar Trump enkel negativiteit ziet, zijn er veel gebieden waar de democratische tegenhangers doen alsof er niets aan de hand is. Aan welke kan je ook staat, het is toch moeilijk te ontkennen dat het systeem in Amerika, waarbij in veel staten de economie (deels of flink) afhankelijk is van miljoenen illegale Mexicanen onhoudbaar is.
Ehhh.... Het is niet zo dat Biden ICE heeft afgeschaft. Het is niet alsof hij er niet een miljoen terug heeft gestuurd naar land van herkomst. Democraten zijn niet heel soft op migratie hoor.
Het decennia laten sluimeren, waar we in Europa ook een handje van hebben. heeft er ook voor gezorgd dat iemand als Trump er misbruik van kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Maar dat is te makkelijk. Het probleem, ook in de EU, is dat je aan de ene kant mensen als Trump hebt die de schuld 1 kant op schuiven en aan de andere kant mensen die roepen: NIETS AAN DE HAND. Het normale midden is al jaren zoek.

Dat betekent dus geenzins dat je die groep over 1 kam moet scheren. Maar waar Trump enkel negativiteit ziet, zijn er veel gebieden waar de democratische tegenhangers doen alsof er niets aan de hand is (de Mexicaanse stem hebben ze nodig). Aan welke kant je ook staat, het is toch moeilijk te ontkennen dat het systeem in Amerika, waarbij in veel staten de economie (deels of flink) afhankelijk is van miljoenen illegale Mexicanen onhoudbaar is.

De immigranten waar het over gaat zitten per definitie de eerste 2 generaties in een lagere sociaaleconomische klasse. Omdat ze ook voornamelijk laagbetaald werk doen.

Ga je iedereen bekijken uit deze laag sociaaleconomische klasse, dan zijn de immigranten niet meer of minder crimineel dat autochtonen.
Feit is wel dat immigranten voornamelijk in die lage sociaaleconomische klasse zitten, en autochtonen in de hele samenleving. Dat vertekend het beeld enorm.

Die effecten hebben 2 tot 4 generaties nodig om te verdwijnen...

Het begint in basis met misschien minder immigranten binnen laten, een betere integratie/assimilatie en voornamelijk niet zien als goedkope, tijdelijke arbeidskrachten. Ze sneller en beter integreren, bijscholen en op gemiddelde banen krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 02-02-2025 13:31 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 17-03 09:43
[...]

[....]
En toch met de 4e generatie die een update heeft gehad kunnen ineens ook die f35s een target lock krijgen. Het voordeel van die dingen s compleet weg.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar goed, nu de afleiding van de tarieven is aangezwengeld speelt er iets veel verontrustender op dit moment. Voor ons misschien minder van belang, maar mbt democratie en staatsveiligheid wel een dingetje:

Several conversations today w people in the key executive departments. And while the particulars are hard to pin down my impression is that the Musk take over stuff is considerably worse than is being presented in the press. By this I don’t necessarily things they *done* yet but the level of …

Josh Marshall (@joshtpm.bsky.social) 2 februari 2025

2/ they already have over key computer systems, payment systems, etc. and with the press picture it’s not that things aren’t getting out. The stuff abt the Treasury payments systems and control over certain computer networks has been reported. It’s more putting together the big picture abt how …

3/ different pieces fit together. There also seems to be a significant amount of downloading government data onto private servers, etc, totally outside any cybersecurity regime. Additionally it’s unclear to the people inside whether the people doing these things actually work for the US govt…

4/ who they are, whether they’re even American citizens. They all seem to be Thiel and Musk protégés. And I’ve had multiple references to their refusing to identify themselves by anything but first name. The rationale given is that they could be doxed.

5/ One additional point and to be clear this latter stuff isn’t from my reporting just pieced together other reports and what musk is saying himself. They’re into th ex treasury payment system and claiming they’ve already found like $4B in “savings” a day.

6/ It’s important to know what this means. This is simple his DOGE team reviewing the US federal budget, law of the land and deciding which parts aren’t necessary. It sounds like they’re saying they will unilaterally cut these funds with control over the check writing at Treasury.

7/ They’re not saying that last part explicitly but that’s certainly the logic of what they’re saying. (Go look at his tweets over thd last two days). So a group of Musk protégés seem to be overruling the US federal budget. Impoundment by the president is illegal. It’s hard to think through …

8/ the levels of illegality having a group of people who don’t even seem to be US government employees doing it.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Interessant opniniestuk over de parallellen tussen Duitsland jaren '30 en Amerika in 2024:
Germany at the dawn of Nazism, the USA today. Similarities? Differences? Many today ask such questions, for good reasons. In 2020, I wrote a MinnPost Voices column with basically the same headline. The year differed: then 2020, now 2024. The basics have not changed, but the threat is even more pertinent today.
1930s Germany and 2024 USA redux: Should we fear the parallels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Caelorum schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:35:
En toch met de 4e generatie die een update heeft gehad kunnen ineens ook die f35s een target lock krijgen. Het voordeel van die dingen s compleet weg.
Ik heb geen zin in een welles-nietesspelletje in een topic die er niet over gaat.

Wat ik er van begrijp is dat dit is gebeurd niet in een war games scenario, maar in een testscenario, waarin men op zoek is gegaan naar de grenzen van de mogelijkheden van de F-35 in onwaarschijnlijke (maar mogelijke) scenario's. En ja, die grenzen zijn verkend - en gevonden.

De exacte omstandigheden zijn, naar mijn beste kennis, echter geheim.

Maar - of stealth-gevechtsvliegtuigen een onevenredig voordeel bieden in een oorlogsscenario met twee landen, waarvan er één toegang heeft tot die technologie is ongetest. We wéten het gewoon niet. Dat geldt voor de F-22; de F-35; de SU-53 en de J-20 en J-35

Bovendien kunnen andere technologische ontwikkelingen die in dit soort vliegtuigen aanwezig zijn, maar ontbreken in andere of oudere modellen, nog steeds zorgen voor een vergelijkbaar onevenredig voordeel.

Dus. Mijn advies is weg te blijven van stellige stellingnames. God verhoedde dat het ooit een keertje zover komt, maar voorlopig denk ik dat voorzichtigheid geboden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Helixes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Ehhh.... Het is niet zo dat Biden ICE heeft afgeschaft. Het is niet alsof hij er niet een miljoen terug heeft gestuurd naar land van herkomst. Democraten zijn niet heel soft op migratie hoor.
Softer, maar vooral niet vocaal. Die domme muur van Trump die de Mexicanen gingen betalen, was al goeddeels in aanbouw: Door/Onder Obama. Maar in de campagne maakten de democraten daar eigenlijk nooit echt gewag van: "Joh, die muur zijn wij al aan het bouwen". Altijd maar weer die spagaat.

Kamala was in haar campagne ook erg aan het sussen de hele tijd. Ze maken hem op dat vlak ook niet erg moeilijk.

EDIT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuBFZYKLt0cKwA5BBNTdq3LaPyk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GrqV7ovdEMntne8UcddXXUTv.jpg?f=user_large

Aldus de rijkste en de facto machtigste man in de US 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 02-02-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
PWM schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Softer, maar vooral niet vocaal. Die domme muur van Trump die de Mexicanen gingen betalen, was al goeddeels in aanbouw: Door/Onder Obama. Maar in de campagne maakten de democraten daar eigenlijk nooit echt gewag van: "Joh, die muur zijn wij al aan het bouwen". Altijd maar weer die spagaat.

Kamala was in haar campagne ook erg aan het sussen de hele tijd. Ze maken hem op dat vlak ook niet erg moeilijk.
Die 'muur' van jou betrof een lang hek en werd al in het Jimmy Carter-tijdperk gestart. Dit hek was zo goed als af tijdens de periode dat Obama president was:
We have gone above and beyond what was requested by the very Republicans who said they supported broader reform as long as we got serious about enforcement. All the stuff they asked for, we've done. But ... I suspect there are still going to be some who are trying to move the goal posts on us one more time. They'll want a higher fence. Maybe they'll need a moat. Maybe they want alligators in the moat. They'll never be satisfied. And I understand that. That's politics.
Maar Trump is toch echt degene die een muur wilde:
Throughout his 2016 presidential campaign, Donald Trump called for the construction of a much larger and fortified border wall, claiming that if elected, he would "build the wall and make Mexico pay for it".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Dit soort statistieken zijn in de VS natuurlijk wel redelijk gekleurd en moeilijker te interpreteren door de manier van arresteren in de VS.
De bekende offense ‘driving while black’ onder andere.

Ik kan verder zo snel alleen statistieken vinden waar alle Hispanic/Latino op 1 hoop zijn geveegd :)

Maar het punt was meer dat trump niet de diepgang heeft om deze statistieken te interpreteren.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2025 14:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Apache4u schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:38:
Maar goed, nu de afleiding van de tarieven is aangezwengeld speelt er iets veel verontrustender op dit moment. Voor ons misschien minder van belang, maar mbt democratie en staatsveiligheid wel een dingetje:
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Ik denk dat er op dit moment zoveel gebeurd dat mensen het overzicht een beetje kwijt zijn door alle opgeworpen rookgordijnen.

Maar wat we hier zien gebeuren is een onwettelijke overname van controle over het complete staatsapparaat door een team van mensen die niet door het volk zijn verkozen.

Sterker nog; onder initiatief van een man wezen die geen geboren Amerikaan is uit een bloedlijn die zijn vermogen heeft verworven met Zuid-Afrikaanse apartheid.

Je bedenkt het niet, het is echt bizar. Het is gewoon zo bizar dat je eigenlijk amper kan beseffen dat het de realiteit is. Het begin van een dystopische fictie van een door oligarchen ingerichte technocratie die werkelijkheid wordt en uitvouwt voor onze ogen. Het begin van het einde van vrije wil.

Maargoed we moeten natuurlijk kalm blijven want het is maar politiek 8)7

Dit zijn toch dingen om voor te sterven in een poging het te voorkomen als ik me niet vergis en mijn morale compas nog enigsinds de juiste richting aangeeft? :?

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FrambozenTaart schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat er op dit moment zoveel gebeurd dat mensen het overzicht een beetje kwijt zijn door alle opgeworpen rookgordijnen.

Maar wat we hier zien gebeuren is een onwettelijke overname van controle over het complete staatsapparaat door een team van mensen die niet door het volk zijn verkozen.

Sterker nog; onder initiatief van een man wezen die geen geboren Amerikaan is uit een bloedlijn die zijn vermogen heeft verworven met Zuid-Afrikaanse apartheid.

Je bedenkt het niet, het is echt bizar. Het is gewoon zo bizar dat je eigenlijk amper kan beseffen dat het de realiteit is. Het begin van een dystopische fictie van een door oligarchen ingerichte technocratie die werkelijkheid wordt en uitvouwt voor onze ogen. Het begin van het einde van vrije wil.

Maargoed we moeten natuurlijk kalm blijven want het is maar politiek 8)7

Dit zijn toch dingen om voor te sterven in een poging het te voorkomen als ik me niet vergis en mijn morale compas nog enigsinds de juiste richting aangeeft? :?
Sorry, ik ga niet sterven omdat 75 miljoen Amerikanen te dom zijn om fatsoenlijk te stemmen en de andere 74 miljoen te dom zijn in om opstand te komen.

Ja, elke band mogelijk met de VS verbreken en kapot sanctioneren. Maar ervoor sterven? Nee. Militair ingrijpen? Nee.
Hooguit een team speciale operaties onder aansturing van de EU/NAVO om Trump om te leggen en de regering af te zetten.
Maar zolang er nog 75 miljoen Amerikanen achter hem staan gaat je dat niet lukken.

Voorlopig lijken economische sancties het beste en elke band verbreken en accepteren dat het je vijand is geworden.
En Canada helpen met grensbewaking voor ze geannexeerd worden. Zelfde met Groenland.
Zorgen dat het Amerikaanse leger geen millimeter over de grens komt en als ze dat wel komen keihard afstraffen.
Kernwapens hebben ze wel, maar durven ze toch niet in te zetten. Dan is de mensheid weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10

MazeWing

The plot thickens...

Een onwaarschijnlijk scenario, maar wat zou er gebeuren als de EU, Canada, Mexico, etc. allemaal met China op zouden trekken. Dus dat China zeg maar het “nieuwe” Amerika wordt (zoals in de 20e eeuw)?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan is China de grote winnaar van de Amerikaanse verkiezingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Apache4u schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:38:
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Zoals CNN het samenvat:

We do not know what exactly Elon Musk is doing to the federal government
February 1, 2025
https://edition.cnn.com/2...t-what-matters/index.html
...
The top civil servant at the Treasury Department, David Lebryk, is leaving unexpectedly after Trump-affiliated officials expressed interest in stopping certain payments made by the federal government, according to three people familiar with the situation.
According to one person familiar with the department, Trump-affiliated employees had asked about Treasury’s ability to stop payments. But Lebryk’s pushback was, “We don’t do that,” the person said.
“They seem to want Treasury to be the chokepoint on payments, and that’s unprecedented,” the person added, emphasizing that it is not the bureau’s role to decide which payments to make — it is “just to make the f-ing payments.”

Musk claims to be reclaiming government for you, the taxpaying voter
“This is the critical battle to restore power to the PEOPLE from the massive unelected bureaucracy!” he wrote on the social media platform he owns, pushing people to rally at events opposing the use of taxpayer dollars to fund NGOs, nonprofits unaffiliated with the government that are supposed to do good works. Think Catholic Relief Services, the World Food Program and Save the Children.

Musk allies now in the government’s HR office
The New York Times and others reported this week that three former Musk employees have taken top positions at the Office of Personnel Management, the formerly obscure HR department for the federal government. It was OPM that first created a government-wide email system and then blasted it with an offer to millions of federal workers giving them the option to resign with pay until September. The offer caught federal workers off guard and unions and government watchdogs have said it is illegal...

Musk’s actual role is unclear
...One outstanding question: Has he taken an oath, like the federal workers he apparently has plans to fire, to uphold the Constitution?
...

En van reddit:
The article referenced a NYT article with this nugget:
"Several of Mr. Musk’s top aides have landed senior adviser roles at the Office of Personnel Management. They include Brian Bjelde, a human resources executive at SpaceX who has identified himself as the company’s 14th employee and who played a role in Mr. Musk’s takeover of Twitter, where he helped carry out widespread layoffs. Another arrival is Riccardo Biasini, an executive at the Boring Company, Mr. Musk’s tunneling company, who also joined Mr. Musk’s team at Twitter.

But the most empowered of Mr. Musk’s allies at the Office of Personnel Management has been Anthony Armstrong, a top technology banker at Morgan Stanley who worked on the billionaire’s acquisition of Twitter in 2022."

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 22:38

Don Quijote

El Magnifico

MazeWing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:19:
Een onwaarschijnlijk scenario, maar wat zou er gebeuren als de EU, Canada, Mexico, etc. allemaal met China op zouden trekken. Dus dat China zeg maar het “nieuwe” Amerika wordt (zoals in de 20e eeuw)?
Dat gaan we heel snel merken. China gaat in dit gat stappen en een handreiking naar ons doen, en wij gaan die hand aannemen. Dit komt voor China op een uitstekend moment omdat de binnenlandse economie klap na klap krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Heel simpel, dan wordt China de nieuwe wereldmacht, nog groter en invloedrijker dan ze nu al zijn.

En is de VS die leidende rol kwijt. Die hebben ze wel een beetje verspeeld, nu ze hebben laten zien hoe onbetrouwbaar dat land is om handel mee te drijven.

China is hier onder de streep dan de grote winnaar, en daar mogen ze Trump (en zijn beleid) van harte voor bedanken.

Als EU, Canada, Mexico het dan een beetje slim spelen kunnen ze ook een deel van de weggevallen invloed overnemen, samen met China.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

bulle bas schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Ik heb wat doubts rondom dat leger en de militaire productiecapaciteit van de VS. Ik lees links en rechts dat er behoorlijk wat systemen in de VS eigenlijk in de EU worden ontwikkeld en geproduceerd. De F35 is een groot succesproject, niet alleen qua capaciteiten, maar zeker ook wat betreft productievolume. Daarnaast worden die dingen ook in Europa geproduceerd. Zou de VS wegvallen, dan ben ik benieuwd of we die toestellen vanaf nul kunnen opbouwen.

Mss dat enkele van onze deskundigen er wat over kunnen zeggen. @DaniëlWW2 of anderen?
Tja, kort gesteld denk ik dat we geen militair apparaat hoeven op te tuigen. Dat hebben we. Het moet grondig gereorganiseerd en gerationaliseerd worden. Dat is een andere, zeer complexe, maar uiteindelijk politieke kwestie. Want uiteindelijk moeten met name de grotere Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk verteld worden dat ze eens wat van elkaar moeten kopen en niet telkens, onafhankelijk van elkaar, vergelijkbare systemen moeten gaan ontwikkelen en produceren. En ook geen ruzie gaan lopen maken over elk klein detail dat ze aangepast willen of elk klein subcontract dat ze allemaal zelf moeten hebben. Dan gezamenlijk een grote bestelling plaatsen zodat de stukprijs en operationele kosten omlaag gaat. Zo krijg je de andere Europese landen mee. Daarmee zou je al heel ver komen.

Bijvoorbeeld de F-35 is wel een probleem. Niet omdat we dat niet kunnen in Europa, dat kunnen we zeker wel. Grootste pijnpunten met elke moderne straaljager zijn de motor, elektronica en de wapens. We hebben meerdere motorfabrikanten in Europa, meerdere industrieën die dergelijke elektronica kunnen maken en we kunnen ook een behoorlijke wapenrusting bij elkaar halen. Het probleem daar is meer dat dit nog niet klaar is. De BAE Tempest wordt op zijn vroegst over een decennium verwacht en de SCAF nog een aantal jaar later. Dat zijn 6th gen concepten in ontwikkeling die voortbouwen op 5th gen.

Uiteindelijk is het fundamentele probleem dat er nog steeds te veel in nationale industrie wordt gedacht en niet Europees breed. Daar is de EU eindelijk ingesprongen toen het drie jaar geleden duidelijk werd dat het weer nodig was. De Amerikanen stimuleerde deze geïsoleerde, nationale focus altijd, omdat zij hierdoor altijd zoveel konden exporteren naar Europa. Want er vallen hierdoor telkens gaten die zij opvullen. Daarbij gaat het meestal echt niet om het simpelere spul. Het gaat juist om de meest geavanceerde en kostbare wapensystemen, met de grootste marges. Die vragen het meest om een Europese aanpak. Uiteindelijk is het geen technisch probleem, maar een politiek probleem. Trump die zo te keer gaat, kan eindelijk wel eens de katalysator van verandering gaan worden. Niet omdat men wil, maar omdat men moet in de Europese hoofdsteden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10

MazeWing

The plot thickens...

Ok maar dan zou de US dus uiteindelijk de grote verliezer zijn en op elk vlak hun invloed drastisch verminderd zien worden?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, ik denk dat ze dat vanaf maandagochtend bij opening beurzen al gaan merken.
Zeker nu Musk het hele financiële apparaat in zijn macht heeft. Dat gaat niet goed vallen is mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Het zou me niet verbazen als het morgen, als de beurzen openen, inderdaad een flink bloedbad gaat worden.

Trump heeft hier een ongelovelijke hoeveelheid schade aan de Amerikaanse economie aangericht, waar burgers heel veel last van gaan krijgen (als in, veel hogere prijzen en inflatie). Daar zijn bedrijven, en daarmee beleggers, niet echt gecharmeerd van. Verre van.

Vrijdag zag je dat al licht gebeuren (zie https://www.tijd.be/markt...-op-verlies/10585558.html), maar in het weekend kwamen de meeste nieuwsberichten naar buiten. Ik denk dat de echte klapper morgen pas gaat komen zodra de beurzen openien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
MazeWing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:29:
Ok maar dan zou de US dus uiteindelijk de grote verliezer zijn en op elk vlak hun invloed drastisch verminderd zien worden?
Europa heeft twee keer zelfmoord gepleegd.
  1. WO I
  2. WO II
Serieus, kijk eens hoeveel jonge mannen Duitsland alleen al kwijt was na WO I. Na de sociale en wetenschappelijke opgang barstte Europa uit de voegen van potentieel, talent en bevolking, aan de vooravond van WO I.
Met WO II vernietigen we nog grondiger onze cultuur en doen we vervolgens ook de intelligentsia kado aan de VS.

Europa staat nog overeind, zwaar gehavend wel, zichzelf bevlekt en beroofd. Maar het is kennelijk een sterke dame. De VS hebben niet zo'n krachttest doorgemaakt, maar... de yankees zijn niet alleen wereldvreemd. Ze hebben ook die tomeloze can-do mentaliteit, waarmee ik ze ook wel rap hun eigen puinhoop zie opruimen. Maar: beschadigd zullen ze dan blijven, minimaal.

----

Hier een artikel van een site die zichzelf omschrijft als "
Reporting and thoughts from Garrett M. Graff, trying to answer if things are as bad as they seem."

Het wrange is dat je zo'n stuk niet leest in de media, puur omdat de feitelijke gang van zaken niet in ons hoofd past. De memes over onszelf en de VS zitten ons in weg.
Musk's Junta Establishes Him as Head of Government
Imagining how we'd cover overseas what's happening to the U.S. right now

I’ve long believed that the American media would be more clear-eyed about the rise and return of Donald Trump if it was happening overseas in a foreign country, where we’re used to foreign correspondents writing with more incisive authority. Having watched with growing alarm the developments of the last 24 and 36 hours in Washington, I thought I’d take a stab at just such a dispatch. Here’s a story that should be written this weekend:
WASHINGTON, D.C. — What started Thursday as a political purge of the internal security services accelerated Friday into a full-blown coup, as elite technical units aligned with media oligarch Elon Musk moved to seize key systems at the national treasury, block outside access to federal personnel records, and take offline governmental communication networks.

With rapidity that has stunned even longtime political observers, forces loyal to Musk’s junta have established him as the all-but undisputed unelected head of government in just a matter of days, unwinding the longtime democracy’s constitutional system and its proud nearly 250-year-old tradition of the rule of law. Having secured themselves in key ministries and in a building adjacent to the presidential office complex, Musk’s forces have begun issuing directives to civil service workers and forcing the resignation of officials deemed insufficiently loyal, like the head of the country’s aviation authority.
Etc.

De Speld, maar dan zonder ironie.

[ Voor 50% gewijzigd door bulle bas op 02-02-2025 14:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat gaat niet gebeuren omdat wij ook fundamentele problemen met China hebben. Ook wij worden bestolen van onze technologie, waarna dit tegen ons gebruikt word. Onze industrieën worden ook langzaam maar zeker, kapot gemaakt door gesubsidieerde overproductie in China. En de handelsbalans is ook steeds krommer aan het trekken. Zie:
https://ec.europa.eu/euro...trade_in_goods_statistics

Daarnaast hebben we ook nog wat onoverbrugbare, maar principiële morele kwesties zoals concentratiekampen. Dat is lang terzijde geschoven en wordt tot op zekere hoogte nog steeds terzijde geschoven vanwege de handelsbelangen. Maar als die gaan afnemen, tja...

Maar als Trump echt los zou gaan tegen China, dan gaan wij de gevolgen ervaren. Want als China echt steeds minder naar de VS zou kunnen exporteren, dan zullen ze een alternatief nodig hebben. Dat zijn wij. Dan kunnen wij ook enorme tarieven doorvoeren of aankijken hoe onze industrieën kapot gaan. Ik mag toch hopen dat het dan tarieven worden. Dan is het ook snel klaar met die relatie met China.

Ik heb al genoeg gezien van types die alles reduceren tot een rekenmodel, veel verder lijkt moderne economie als wetenschap, helaas niet meer te komen. Maar ik zie de menselijke realiteit hiervan wel in. Het is niet zo'n probleem voor mensen zoals ik die vrij gemakkelijk een universitaire studie hebben voltooid en meer opties hebben. Maar de nog verdere afbraak van industrieën, zou een ramp zijn voor een aanzienlijk deel van de bevolking. Want die verliezen niet alleen werk waar ze goed in zijn en in getraind zijn. Maar ze worden vervolgens ook nog verder naar elkaar geduwd in kantoorwerk en andere diensten.

Kijk, ik heb best wel twee linkerhanden. Productiewerk is echt niks voor mij. :P
Maar denkwerk kan ik wel aardig. Ik gruwel dan ook echt van het idee dat ik met mijn mooie titel, inherent superieur zou zijn aan andere mensen. Iedereen heeft zo zijn eigen talenten een een functionele samenleving laat iedereen zijn eigen talenten, optimaal gebruiken. Maar ik weet wel dat in een dergelijk scenario van verdere de-industrialisatie, er nog meer mensen met elkaar moeten concurreren om minder (kantoor)banen. En ook tegen al die AI ontwikkelingen waarmee doelbewust gezocht wordt om veel administratieve en relatief repetitieve taken te automatiseren en mensen die dit nu doen, te vervangen.

Ik maak me niet (veel) zorgen om mijzelf in een dergelijk scenario. Maar ik voorzie wel wat voor maatschappelijke ellende dat kan veroorzaken als een deel van de bevolking (nog meer) buiten de boot valt en een ander deel nauwelijks een onderhandelingspositie heeft tegenover werkgevers, omdat ze te makkelijk te vervangen zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Trump doet een 180-graden bocht. Eerst zou het gunstig zijn voor de VS, nu geeft hij aan dat juist pijn doet.
De Amerikaanse president Donald Trump heeft zondag erkend dat Amerikanen 'misschien' zullen lijden onder de douanerechten die hij zaterdag invoerde voor geïmporteerde goederen uit Canada, Mexico en China, maar dat het 'de moeite waard zal zijn'.

'Zal er pijn zijn? Ja, misschien (en misschien niet). Maar we zullen Amerika weer groot maken en het zal het allemaal waard zijn', schreef hij in hoofdletters op zijn Truth Social-netwerk.

Trump ondertekende zaterdag presidentiële bevelen die importheffingen van 25 procent opleggen op goederen uit Canada en Mexico, met uitzondering van Canadese energieproducten (olie, gas en brandstof) waarvoor een tarief van 10 procent geldt. Voor goederen uit China voerde hij eveneens een heffing van tien procent in.

De maatregelen zijn volgens het Witte Huis nodig om de toestroom van drugs en illegale immigranten een halt toe te roepen. In het presidentiële decreet is opgenomen dat de tarieven kunnen worden herzien zodra Canada de drugscrisis weer onder controle heeft. Deskundigen vrezen echter voor grote prijsstijgingen voor Amerikaanse consumenten bij een groot aantal veel gebruikte producten.
(AD Liveblog).

En hoe helpt een importtarief tegen China of de EU tegen illegale immigraten? Zijn er dan zo enorm veel illegale immigraten uit de EU of China in de VS dan?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MazeWing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:29:
De VS wel; de techbro's e.a. oligarchen niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 16:18

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:06:
Trump doet een 180-graden bocht. Eerst zou het gunstig zijn voor de VS, nu geeft hij aan dat juist pijn doet.
"Some of you may die, but that is a sacrifice I am willing to make."

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
wildhagen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:06:

[...]

(AD Liveblog).
Musk eerder al een dergelijk verhaal:

Elon Musk Warns Of 'Hardship' For Americans If Trump Puts Him In Charge Of Cutting $33 Trillion Debt
Nov 2 2024
https://finance.yahoo.com...-americans-163015991.html
Musk told voters to expect some "temporary hardship" as he aims to drastically reduce federal spending, a role Trump has floated if re-elected. Musk said cuts would be so broad that "everyone's going to have to take a haircut," and he's already predicting pushback, calling it a necessary path to "long-term prosperity."

2x pijn dus: één door importheffingen, één door hard snijden in overheidsuitgaven.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 17-03 09:43
Helixes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Ik heb geen zin in een welles-nietesspelletje in een topic die er niet over gaat.

Wat ik er van begrijp is dat dit is gebeurd niet in een war games scenario, maar in een testscenario, waarin men op zoek is gegaan naar de grenzen van de mogelijkheden van de F-35 in onwaarschijnlijke (maar mogelijke) scenario's. En ja, die grenzen zijn verkend - en gevonden.

De exacte omstandigheden zijn, naar mijn beste kennis, echter geheim.

Maar - of stealth-gevechtsvliegtuigen een onevenredig voordeel bieden in een oorlogsscenario met twee landen, waarvan er één toegang heeft tot die technologie is ongetest. We wéten het gewoon niet. Dat geldt voor de F-22; de F-35; de SU-53 en de J-20 en J-35

Bovendien kunnen andere technologische ontwikkelingen die in dit soort vliegtuigen aanwezig zijn, maar ontbreken in andere of oudere modellen, nog steeds zorgen voor een vergelijkbaar onevenredig voordeel.

Dus. Mijn advies is weg te blijven van stellige stellingnames. God verhoedde dat het ooit een keertje zover komt, maar voorlopig denk ik dat voorzichtigheid geboden is.
Ik ga hier blind op het oordeel van ex-bevelvoerders van NAVO legers. Wat mij betreft als zij zeggen dat er een target lock op een f35 kan worden geplaats door een Rafale dan ga ik daar vanuit. Er zullen echt nog wel voordelen overblijven, maar de grootste is daarmee gewoon vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
wildhagen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Heel simpel, dan wordt China de nieuwe wereldmacht, nog groter en invloedrijker dan ze nu al zijn.

En is de VS die leidende rol kwijt. Die hebben ze wel een beetje verspeeld, nu ze hebben laten zien hoe onbetrouwbaar dat land is om handel mee te drijven.

China is hier onder de streep dan de grote winnaar, en daar mogen ze Trump (en zijn beleid) van harte voor bedanken.

Als EU, Canada, Mexico het dan een beetje slim spelen kunnen ze ook een deel van de weggevallen invloed overnemen, samen met China.
En China is in de basis een land dat wil handelen/verkopen. Die hebben niet zo'n behoefte om zich overal mee te bemoeien in de wereld zoals de VS dat altijd wel deed en doet. Als ze genoeg kunnen verdienen vinden ze het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Zo noem je educatie. Dat is deels mogelijk in een-op-een, in real life. De kritieke informatiesfeer, daar kom je niet meer in.
Ik doelde vooral op educatie (en als we het er toch over hebben: documentatie -> bewaar alles en timestamp het) rond wat er momenteel gaande is.

Mensen die al verloren zijn ga je niet meekrijgen met argumentatie of educatie, maar er zijn er genoeg die intelligent genoeg zijn om te zien dat dit misschien niet de juiste weg is en dat dit voor hen ook schadelijk gaat zijn. Daarom haalde ik aan dat er voorzichtig beweging in lijkt te komen.

Is het te laat? Jazeker, helaas wel. Maar beter te laat dan niet.
Kijk eens naar Nederland. Ik hoor zelfs nu nog mensen bij negatief nieuws zeuren dat het allemaal de schuld van links is. Na decennia rechts. Met sadopopulisme maakt het gewoon geen reet meer uit hoeveel shit je veroorzaakt, prio 1 is dat het tussen de oren zit dat de kiezer zich NOOIT zal verlagen op het alternatief te stemmen. Met elke dag nieuwe fophef in de krant ga je nooit aan educatie toekomen.
True, daarom stel ik voor om dat te negeren waar nodig. Je kan niet babysitten tijdens een crisis. Dat komt later wel weer een keer beter mee omdat ze sowieso met alle winden meewaaien en voornamelijk naar lokale zaken kijken. Daar krijg je het nationale besef niet in, al denken ze zelf iets anders.
Zelfs als een constructieve beweging het lukt om in de cockpit te komen, dan zal men ontdekken dat alle boordcomputers en instrumenten stuk zijn. Je gaat nooit meer vliegen. Dat is de bloedhaast van MAGA.
Gezien hoe het met Twitter is afgelopen vrees ik daar ook wel het ergste ja :X
Je zal als politieke beweging eerst duidelijk voor jezelf moeten maken waar het rechtsstatelijke politieke speelveld stopt. En ja, het is een goed teken als je gruwelt bij de realisatie dat dit een grens kent.
De tolerantieparadox, hij is vooral niet comfortabel maar wel nuttig om te snappen.
Yes, helemaal eens met dat over de tolerantieparadox, maar waar ik op probeerde voor te sorteren is dat ze op deze manier ook een beetje het militaire apparaat in handen lijken te krijgen. Er is een override voor de financiën. Welke uitwerking gaat dat hebben op zulke zaken?

We weten inmiddels dat Musk iedere gelegenheid om er zelf beter van te worden met beide handen aanpakt, dus met genoemde mogelijkheden in zulke handen is dit doodeng.

Die rechtszaken moeten sowieso komen, maar hoe ver gaat dat mogelijk zijn als de zaak van bovenaf wordt gesaboteerd op een manier waar ze in Rusland hun vingers bij zouden aflikken?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Pompi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Op zich niet gek, als je keek naar op welke mensen de campagne was gericht. Namelijk duidelijk op de wat meer centrum Republikeinen die niet op Trump zaten te wachten, waardoor de campagne veel "rechtser" was dan andere Democratische campagnes. En ja dan zullen aan de andere kant mensen afvallen, alleen gingen de Democratische leiders er van uit dat die mensen wel hoe dan ook op hun zouden stemmen omdat Trump nog erger zou zijn. Maar was toch wel al duidelijk door hoe lang ze aan Biden vast hebben gehouden als leiding dat die totaal niet door hadden wat de stemmers wouden en heel eigenwijs met hun eigen plan door zijn gegaan. Beetje vingers in de oren en nanana zeggen en dan verbaasd zijn dat je dingen mist en de realiteit anders is.
Kijk naar Biden's geschiedenis als politicus en je begrijpt dat hij niet links is, hoogstens centrum. AOC of Sanders is links. Die laatste mocht het in 2016 niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Caelorum schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Ik ga hier blind op het oordeel van ex-bevelvoerders van NAVO legers. Wat mij betreft als zij zeggen dat er een target lock op een f35 kan worden geplaats door een Rafale dan ga ik daar vanuit. Er zullen echt nog wel voordelen overblijven, maar de grootste is daarmee gewoon vervallen.
De rafale ligt al smeulend op de grond voordat ie überhaupt weet dat er een f35 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

het enige waar ik me zorgen om maak is dat die ellende in Amerika op een gegeven moment ook hier naartoe zal komen en hoe Europa en de EU daar op zal reageren, want met alleen praten kom er je niet.
Onzin, het is geen popular vote. Het gaat enkel om de swingstates. In New York en Californië kun (nou ja: kon want over twee en vier jaar ligt het 'anders' :x) je de hele dag naar een muur staren op verkiezingsdag. Dat is net zo effectief als stemmen. Want de popular vote doet er niet toe, en het zijn geen swingstates. Zelfde geldt voor Texas. Ik noem dit overigens al een gebrekkige democratie (de facto tweepartijenstelsel idem) maar het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:05:
[...]

Ik wil daar tegenover stellen dat gelatenheid voor deze lui het equivalent van instemming is.
Hopelijk is er straks subversion from within. Die is er binnen Twitter ook geweest. Niet veel (Big Brother is watching YOU), maar toch.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
BadRespawn schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Musk eerder al een dergelijk verhaal:

Elon Musk Warns Of 'Hardship' For Americans If Trump Puts Him In Charge Of Cutting $33 Trillion Debt
Nov 2 2024
https://finance.yahoo.com...-americans-163015991.html
Musk told voters to expect some "temporary hardship" as he aims to drastically reduce federal spending, a role Trump has floated if re-elected. Musk said cuts would be so broad that "everyone's going to have to take a haircut," and he's already predicting pushback, calling it a necessary path to "long-term prosperity."

2x pijn dus: één door importheffingen, één door hard snijden in overheidsuitgaven.
Niet om Musk te verdedigen, maar dit zat er toch al lange tijd aan te komen? Of eigenlijk, dit is zodanig lang vooruitgeschoven dat het een steeds pijnlijker zou worden? (#netalsonzestikstofcrisis)

De hele financiële huishouding in de VS is één grote bende wat in een nogal forse schuld heeft geleid. Over de oplossingsrichting kan je natuurlijk discussiëren, maar het zal er inderdaad toe leiden dat de rijken er weinig van merken en de rest van de Amerikanen het zwaar gaat krijgen. Je zou vervolgens verwachten dat 'ze, de normale Amerikanen' dan opstaan tegen Trump/Musk, maar even goede kans dat het de woede verder versterkt tegen alles van buiten. Een ander land of een minderheid de schuld ergens van geven bijvoorbeeld.

Heeeeeeeey, dat patroon ken ik.... :|

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
Jerie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Kijk naar Biden's geschiedenis als politicus en je begrijpt dat hij niet links is, hoogstens centrum. AOC of Sanders is links. Die laatste mocht het in 2016 niet worden.
Weet ik, maar de campagne was nog meer naar rechts gegaan.
Vice President Kamala Harris is shifting her campaign strategy to win over more men and Republicans, and sharpening her attacks on Donald Trump as Democratic anxieties rise over polls showing her rival making strong gains.
Reuters
The Harris campaign believes Trump-skeptical Republicans are the secret pro-Harris voters who will win them the election. Team Trump thinks it’s a mirage.
NBC

Dan moet je niet raar opkijken als je mensen uit je eigen kamp verliest. Want er zit gewoon te veel verschil in hoe democraten en republikeinen tegen dingen kijken en je zou dus die sceptische republikeinen alleen kunnen overtuigen als je concessies doet. Was waarschijnlijk beter geweest als ze dat niet hadden gedaan en eventuele republikeinen naar hun toe laten bewegen in plaats van andersom.
Pagina: 1 ... 21 ... 112 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.