Delerium schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:12:
Dat je als Europa niet van de VS afhankelijk wil zijn is duidelijk, maar een militair apparaat optuigen gelijk aan die van de VS is gekkenwerk. Dat leger is veel te groot en sterk, dat will je niet. En mocht je dat wel willen en zelfs lukken, dan ben je een militaire bedreiging voor de VS zelf en wordt je nog meer een vijand.
Ik heb wat doubts rondom dat leger en de militaire productiecapaciteit van de VS. Ik lees links en rechts dat er behoorlijk wat systemen in de VS eigenlijk in de EU worden ontwikkeld en geproduceerd. De F35 is een groot succesproject, niet alleen qua capaciteiten, maar zeker ook wat betreft productievolume. Daarnaast worden die dingen ook in Europa geproduceerd. Zou de VS wegvallen, dan ben ik benieuwd of we die toestellen vanaf nul kunnen opbouwen.
Mss dat enkele van onze deskundigen er wat over kunnen zeggen. @
DaniëlWW2 of anderen?
Verder zou mijn dringende advies zijn om alle ideeën over IP overboord te zetten. Als Europa zijnde moet je alle relevante Amerikaanse ontwerpen in handen krijgen. Dat kan via het grijze gebied, maar binnen de VS is alles te koop, van de president tot de CEO.
Wat de EU moet doen is een eigen plan formuleren maar ook bij Trump slijmen zodat hij niet onze kant opkijkt. Laat het eerst een binnenlandse puinhoop worden voor hij een externe vijand aanwijst. Met dit tempo is dat een zekerheid.
Slijmen, het is moeilijker dan dat. Waar we het waarschijnlijk over hebben is een heftig geval van narcisme inderdaad, maar daarmee ben je er nog niet. Het "recht van de sterkste" is een "spel" van overheersing en onderwerping. Sociale hiërarchie in de gevangenis.
In Europa was men onder de indruk hoe Rutte Trump lachend tegensprak en bij Trump respect afdwong. Want men had zelf geen idee hoe je met een Trump overweg moet. Evenmin met een Putin.
Welnu, de crux is dat je NOOIT OP DE GROND GAAT LIGGEN bij dit soort sociale dynamiek. Want dan wordt je client. (Terzijde, daarom vermoed ik dat de Franse diplomatie beter werkt dan de Duitse. Een scheutje zelfovertuiging en superioriteitsgevoel is onontbeerlijk bij confrontatie van dit fenomeen.)
En volgens mij vergeten we in deze discussie het allerbelangrijkste: wij zijn Übermensch. Mss een beetje ziek geworden door woke en luchtjes van asielzoekers, maar toch: het blanke, superieure ras.
Klinkt absurd. Kijk in het hoofd van Musk, Thiel, Trump, en de rest van MAGA. Trump en Musk zijn onder de indruk van Hitler. Een Meloni maakt Musk week. Het gaat domweg ook om dit soort vibes. Ze zien graag een dominante, blanke leiding.
Ik zou de EU adviseren: pak je kans ;-) Je tegenstander is belachelijk kwetsbaar, zeker nu.
Een laatste punt. Wijzelf.
- Op dit moment wordt in de VS de professor tot vijand verklaard, evenals de buitenlandse studenten die de VS zo ongelofelijk veel welvaart bezorgen. Je kan als Nederland (als je tenminste geen namaak-Orban met Twitter-account de dienst uit laat maken) een enorm reservoir aan talent binnenhalen, op wetenschappelijk en ondernemend gebied.
- In plaats van de universiteiten kapot te maken en waardevolle kennis verloren laten gaan, zou je ook je universitaire capaciteit kunnen verdubbelen. Trek internationaal talent aan.
- Lanceer een deltaplan voor het MKB. Wijs landbouw aan voor startups en maakindustrie. Land in ruil voor aandeel. Wees hard en duidelijk over die BBB-kermis en de PVV-dictator. Wees nog harder over de VVD, wat bereid is om alles in de oven te flikkeren om meer macht binnen te harken. De houding van de VVD tov Oekraine valt me alles mee, maar de binnenlandse politiek blijft er een van het organiseren van crises en sadopopulisme. De VVD is nu nog Trump light, en dat gaat hoe dan ook opschuiven naar verdere Verelendung.
- In de EU, dwing af dat investeringen niet meer richting de VS vloeien maar binnen Europa. Maak lobby van banken en grootbedrijven illegaal. Wij laten ongelofelijk veel geld wegvloeien naar de VS, en onze startups stromen mee.
- EIS ondubbelzinnig van Duitsland en Nederland dat ze stoppen met die kruideniersmentaliteit. Een paar jaar begrotingsoverschot is geen financieel plan.
- WEES HARD EN DUIDELIJK over media die nu NOG NIET HET GROTERE PLAAT WILLEN (LATEN) ZIEN. En dus doorgaan met bothsidisms, false balance, sane washing en doorgeefluik spelen van politieke PR.
- STOP MET AARDIG ZIJN voor partijen die enkel deelbelang dienen. De BBB, PVV en VVD hebben niks te zoeken in bestuur. Ik zeg het maar hard. Er zijn best enkele goedbedoelende mensen bij die clubs. Maar die begrijpen niet op welke schuit ze zitten.