[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.423.443 views

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:31

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
marcop23 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:54:
[...]

Nouja, veel Amerikaanse steden zijn een rommeltje met veel zichtbare armoede. Dat vindt niet alleen Donald Trump, dat vinden ook vele Europeanen als ze Amerikaanse steden bezoeken (en dan in het bijzonder plekken als San Francisco of Portland). Ik zou het niet kleinzerig noemen.

Het is alleen weer de manier waarop Trump het wil "aanpakken" die het bijzonder maakt.
het gaat er natuurlijk ook om hoe hij op dat punt komt. Gezien de foto's die hij gebruikte (zie artikel the guardian: https://www.theguardian.c...golf-course-washington-dc) lijkt het vooral te gaan om wat hij zelf zag toen hij een bepaalde route moest rijden en zich daar blijkbaar aan stoorde. Dat is gewoon kleinzerigheid. Zie ook dat hij met zijn social media bericht niet echt iets pleegt op te willen lossen buiten dat ze uit zijn beeld moeten verdwijnen ('verplaatsen naar buiten de hoofdstad').

Hij wil dus niet het daklozenprobleem oplossen, hij wil het optische probleem wat hij zelf ervaart oplossen: er zijn daklozen te zien op zijn route. Als men het daklozenprobleem oprecht wilde oplossen had men gekeken naar sociale voorzieningen, hulpverlening enz. Dat zijn zaken waar een national guard niet mee kan helpen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:14
polthemol schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

het gaat er natuurlijk ook om hoe hij op dat punt komt. Gezien de foto's die hij gebruikte (zie artikel the guardian: https://www.theguardian.c...golf-course-washington-dc) lijkt het vooral te gaan om wat hij zelf zag toen hij een bepaalde route moest rijden en zich daar blijkbaar aan stoorde. Dat is gewoon kleinzerigheid.
Nouja, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Amerikaanse steden zijn vaak rommelig (of zelfs verloederd), en ja, dat zie je als je er een bepaalde route door rijdt. Of dat nou naar de golfbaan is of naar de kerk.

Ik vind het wat gek om het daklozen / rommeligheidsprobleem te ontkennen.
Hij wil dus niet het daklozenprobleem oplossen, hij wil het optische probleem wat hij zelf ervaart oplossen: er zijn daklozen te zien op zijn route. Als men het daklozenprobleem oprecht wilde oplossen had men gekeken naar sociale voorzieningen, hulpverlening enz. Dat zijn zaken waar een national guard niet mee kan helpen.
Ja, daar ben ik het (uiteraard) mee eens. Daklozen wegjagen is pure symptoonbestrijding.

Als het gevolg nu is dat ze alleen de reisroutes van de president (van tevoren) netjes schoonvegen, slaat dat ook nergens op.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 11-08-2025 09:22 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

marcop23 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Dat ontkent toch niemand? Er is een probleem. Maar daklozen verplaatsen gaat niet voor minder daklozen zorgen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:08:
Zo, zijn aversie tegen China is toch afkoopbaar schijnt het:

[...]
https://nos.nl/artikel/2578260
Uiteraard, die acties tegen China van Turmp gingen ook helemaal niet om nationale veiligheid, dat was gewoon een nogal doorzichtig excuus.

Het ging in werkelijkheid gewoon om het spekken van de bankrekening van de VS (of Trump). Dat was officieus al wel bekend, en nu is het simpelweg bevestigt. Niet meer, niet minder.

Virussen? Scan ze hier!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
marcop23 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Nouja, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Amerikaanse steden zijn vaak rommelig (of zelfs verloederd), en ja, dat zie je als je er een bepaalde route door rijdt. Of dat nou naar de golfbaan is of naar de kerk.

nee, het is niet het probleem ontkennen. Wij 'denken' dat het om een daklozenprobleem gaat, maar de redeneringen/onderbouwingen die er tot nu toe zijn lijken te wijzen dat het geen daklozenprobleem is, het probleem is dat er daklozen binnen zijn blikveld zitten.

Er is geen intentie tot oplossen ook, dat zou helemaal niet kunnen met een casual decreet, wat inzet van national guard en een tweet. Voor het oplossen van daklozenproblematiek heb je diverse hulpverleningsinstanties en ministeries nodig en vooral een multijarenaanpak. Daar is hier geen enkele sprake van.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:16
Tja, een groot deel van de criminelen in Washington zitten toch echt in het witte huis en omgeving. Die oppakken zou inderdaad een deel van het probleem oplossen voor de rest van de wereld.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:17
Gelukkig is het die daklozen allemaal hun eigen schuld, ze hadden gewoon hard moeten werken, schouders er onder, wat maken van hun leven. Dat kan iedereen toch? Gewoon een beschikbare garage en startkapitaal van je ouders, of een paar miljoen aan vastgoed van papa. Zij hebben zichzelf zo opgewerkt, dus het kan voor iedereen!

Zorg, verslavingszorg en housing programs zijn allemaal sociaal en dus communisme, dus dat gaan we heel erg niet doen!

Je zou kunnen kijken hoe dat soort verplaatsing-programma's in het verleden uitgepakt hebben. Zelfs met sociale insteek waren de Veenkoloniën van Weldadigheid en hun "onvrije" strafkampen.
Hint, niet bijzonder goed.
Maar goed, aannemen dat Trump & Co. iets weten van de materie, zich interesseren voor de materie, of uberhaupt iets gaan lezen over de materie...
Bvanham schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:36:
Tja, een groot deel van de criminelen in Washington zitten toch echt in het witte huis en omgeving. Die oppakken zou inderdaad een deel van het probleem oplossen voor de rest van de wereld.
Ook in Nederland gaat het meeste om in de witte-boorden-criminaliteit. Btw-fraude en andere schimmige constructies. En natuurlijk de belastingontwijking van bedrijven, al dan niet met hulp van de belastingdienst.
Daar zijn met controles miljarden op te halen.
Maar nee, we gaan ons focussen op heel specifiek fatbikes verbieden.

[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 11-08-2025 13:15 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:14
downtime schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:29:
[...]

Dat ontkent toch niemand? Er is een probleem. Maar daklozen verplaatsen gaat niet voor minder daklozen zorgen.
Het werd kleinzerig genoemd dat Trump zich stoort aan daklozen en rommel op zijn route. Dat vind ik alsof je het probleem ontkent, gezien de troep die wel degelijk in Amerikaanse steden te vinden is. Trump is zeker niet de eerste die zich daaraan stoort.

Maar goed, het is een discussie van niets, dus ik zal er mee stoppen :+

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

marcop23 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Het werd kleinzerig genoemd dat Trump zich stoort aan daklozen en rommel op zijn route. Dat vind ik alsof je het probleem ontkent, gezien de troep die wel degelijk in Amerikaanse steden te vinden is. Trump is zeker niet de eerste die zich daaraan stoort.

Tsja, kleinzerig, hij heeft nu ook de portretten van zijn minder geliefde voorgangers weer verhangen in het witte huis:
Trump moves Obama, Bush portraits to hidden stairwell
https://edition.cnn.com/2...raits-to-hidden-stairwell
It’s not the first time the Obama painting has been repositioned. In April, the Obama portrait was moved across the Grand Foyer of the White House and replaced with a painting of an iconic scene of Trump surviving an assassination attempt in Butler, Pennsylvania.
:P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:17
polthemol schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:13:

Er zijn weinig presidenten geweest die het daklozenprobleem hebben opgelost in de VS jammer genoeg

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
bie100 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Er zijn weinig presidenten geweest die het daklozenprobleem hebben opgelost in de VS jammer genoeg
het is dan ook een complex probleem wat niet alleen door een president in zijn uppie kan worden opgelost.

Vanuit sociaal werk wat ik vroeger heb gedaan was de ervaring dat het hele gelaagde issues waren waarbij de effectieve dakloosheid vaak het 'kroonstukje' was op het drama (en als je eenmaal op dat punt zat, dan werd het ook heel erg moeilijk er nog uit te komen en al helemaal als er geen hulp zou komen). In die zin ga je het in de VS zwaar krijgen als je het effectief wil bestrijden, want het raakt bijna alle facetten aan van te werkstelling, sociale voorzieningen, gezondheidszorg, huisvesting, enz. In essentie is het het falen van een sociaal systeem waar je naar kijkt bij een dakloze.

Echter, wat men ook wel in nog wat steden heeft gedaan, is het cosmetisch oppoetsen: zorg dat niemand die daklozen ziet en je straalt succes uit. Dat gebeurde bij diverse Olympische spelen, bij grote sporttoenooien, autoraces en noem maar op: als jij over daklozen struikelt bij je bezoek aan een stad, ga je er vragen over stellen (al is het maar in je hoofd). Als ze niet zichtbaar zijn voor je, dan is het probleem cosmetisch gefixed: supersuccesvol allemaal! Waarom ga je maar door over gebrekkige sociale voorzieningen? Zie je mensen op straat slapen soms? enz.

Daarbij zie je ook dat onder Trump de hyperfocus ligt op democratische staten/steden waar hij zich ongevraagd en ongefundeerd even mee komt bemoeien met het bestuur. Hij dwingt (of probeert dat op zijn minst) om die steden te laten acteren: als er geen criminaliteitsprobleem is (of het is zeer sterk afgenomen), kan het bestuur van Washington het negeren, maar Trump blijft het roeptoeteren nu en overweegt ook bv. een nationale garde te sturen. Als men dan toch gaat acteren, staat dat qua perceptie voor veel kiezers gelijk aan het erkennen dat Trump dus gelijk had en dat hij het ook meteen op heeft gelost door hen te dwingen iets te gaan doen. Het is 'pitty politics' van de ergste soort, danwel kleinzerigheid als hij nog niet op dat niveau zit met dit plan, maar simpelweg geen armoede wil zien als hij naar zijn golfclub wordt gereden. Beide is zwaar onpresidentieel te noemen en zegt ook veel over het empatisch vermogen van de man (en de mensen die hem in het zadel hebben geholpen/hem houden).

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]
Tis gewoon een maffiabaas. Dreigen dreigen want oh wee als je niet betaald. Dit moet toch ergens een keer mis gaan?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:17
polthemol schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

het is dan ook een complex probleem wat niet alleen door een president in zijn uppie kan worden opgelost.

Vanuit sociaal werk wat ik vroeger heb gedaan was de ervaring dat het hele gelaagde issues waren waarbij de effectieve dakloosheid vaak het 'kroonstukje' was op het drama (en als je eenmaal op dat punt zat, dan werd het ook heel erg moeilijk er nog uit te komen en al helemaal als er geen hulp zou komen). In die zin ga je het in de VS zwaar krijgen als je het effectief wil bestrijden, want het raakt bijna alle facetten aan van te werkstelling, sociale voorzieningen, gezondheidszorg, huisvesting, enz. In essentie is het het falen van een sociaal systeem waar je naar kijkt bij een dakloze.

Echter, wat men ook wel in nog wat steden heeft gedaan, is het cosmetisch oppoetsen: zorg dat niemand die daklozen ziet en je straalt succes uit. Dat gebeurde bij diverse Olympische spelen, bij grote sporttoenooien, autoraces en noem maar op: als jij over daklozen struikelt bij je bezoek aan een stad, ga je er vragen over stellen (al is het maar in je hoofd). Als ze niet zichtbaar zijn voor je, dan is het probleem cosmetisch gefixed: supersuccesvol allemaal! Waarom ga je maar door over gebrekkige sociale voorzieningen? Zie je mensen op straat slapen soms? enz.

Daarbij zie je ook dat onder Trump de hyperfocus ligt op democratische staten/steden waar hij zich ongevraagd en ongefundeerd even mee komt bemoeien met het bestuur. Hij dwingt (of probeert dat op zijn minst) om die steden te laten acteren: als er geen criminaliteitsprobleem is (of het is zeer sterk afgenomen), kan het bestuur van Washington het negeren, maar Trump blijft het roeptoeteren nu en overweegt ook bv. een nationale garde te sturen. Als men dan toch gaat acteren, staat dat qua perceptie voor veel kiezers gelijk aan het erkennen dat Trump dus gelijk had en dat hij het ook meteen op heeft gelost door hen te dwingen iets te gaan doen. Het is 'pitty politics' van de ergste soort, danwel kleinzerigheid als hij nog niet op dat niveau zit met dit plan, maar simpelweg geen armoede wil zien als hij naar zijn golfclub wordt gereden. Beide is zwaar onpresidentieel te noemen en zegt ook veel over het empatisch vermogen van de man (en de mensen die hem in het zadel hebben geholpen/hem houden).
Tja goed Trump is een vol idioot dat weten we maar de problemen in dat land ligt toch echt aan het systeem als je arm bent geboren dan blijf je je hele leven arm

De hoop was dat dat zou gaan veranderen toen Obama president werd vooral onder de Afro-Amerikanen maar die heeft er jammer genoeg ook niks aan veranderd

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Tis gewoon een maffiabaas. Dreigen dreigen want oh wee als je niet betaald. Dit moet toch ergens een keer mis gaan?
Het gaat al mis, er is geen breed verzet want de angst regeert. De democraten maken geen vuist. Iedereen betaalt de voorlopige rekening en hoopt dat het daarbij blijft.

Uiteraard blijft het er niet bij. De democratie in de VS is ten einde en de rechtsstaat ook. Dat gaat hele nare en verstrekkende gevolgen hebben. De reeds autoritaire vijanden als China hoeven alleen maar te wachten.

• HvdBent
  • Laatst online: 19:15
bie100 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Tja goed Trump is een vol idioot dat weten we maar de problemen in dat land ligt toch echt aan het systeem als je arm bent geboren dan blijf je je hele leven arm

De hoop was dat dat zou gaan veranderen toen Obama president werd vooral onder de Afro-Amerikanen maar die heeft er jammer genoeg ook niks aan veranderd
Er zijn wel zaken veranderd, maar het is niet een probleem dat je in 2 presidentstermijnen helemaal wegkrijgt.
Obama heeft de gezondheidszorg aangepakt, veel infrastructuurprojecten geïnitieerd, en zo verder.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Zijn de daklozen geen excuus om de national guard te stationeren? Volgens mij bereikt hij daar meer mee, om aan iedereen duidelijk te maken dat hij het met het leger te zeggen heeft. Als dreigingsmiddel, niet alleen naar daklozen toe. Vergelijkbaar bij wat hij eerder al gedaan heeft?

Verder lijkt dit idd meer op een Potemkin village attempt... Van iemand die veel mosterd in de USSR haalt.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

manzonderdas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:42:
Zijn de daklozen geen excuus om de national guard te stationeren? Volgens mij bereikt hij daar meer mee, om aan iedereen duidelijk te maken dat hij het met het leger te zeggen heeft. Als dreigingsmiddel, niet alleen naar daklozen toe. Vergelijkbaar bij wat hij eerder al gedaan heeft?

Verder lijkt dit idd meer op een Potemkin village attempt... Van iemand die veel mosterd in de USSR haalt.
Ik heb veel meer het idee dat dit straks op een Amerikaanse variant van het Tian'anmen plein uitdraait.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14

[...]
Ik zag het net op de frontpage van Tweakers. Ik heb het al eerder gezegd hier: ik ben bang dat we als Europese consument ook de rekening krijgen om tariffs enz te compenseren.
Je ziet het al met gameconsoles en het zou me niet verbazen als dit nog verder gaat. Grote bedrijven gaan natuurlijk geen marge inleveren bij verkoop in de VS.

Dit zou natuurlijk niet zo moeten zijn, want de dollar is meer dan 10% in waarde gezakt t.o.v. januari.

• Snowdog
  • Laatst online: 18:48
Trishul schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Ik zag het net op de frontpage van Tweakers. Ik heb het al eerder gezegd hier: ik ben bang dat we als Europese consument ook de rekening krijgen om tariffs enz te compenseren.
Je ziet het al met gameconsoles en het zou me niet verbazen als dit nog verder gaat. Grote bedrijven gaan natuurlijk geen marge inleveren bij verkoop in de VS.

Dit zou natuurlijk niet zo moeten zijn, want de dollar is meer dan 10% in waarde gezakt t.o.v. januari.
Yep, je kan er wel zeker van zijn dat een deel van de rekening gewoon naar Europa wordt doorgeschoven. Wij zijn toch de minder belangrijke markt somehow.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
Snowdog schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Yep, je kan er wel zeker van zijn dat een deel van de rekening gewoon naar Europa wordt doorgeschoven. Wij zijn toch de minder belangrijke markt somehow.
Ik had een keer een onderzoek gelezen, schijnt te komen doordat de EU markt koopkrachtig is en relatief weinig prijselasticiteit kent.

De grote test komt over een maand als de iPhone 17 series uitkomt. De dollar/euro staat laag, maar het is wel Apple en Tim Cook...

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Trishul schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Ik had een keer een onderzoek gelezen, schijnt te komen doordat de EU markt koopkrachtig is en relatief weinig prijselasticiteit kent.

De grote test komt over een maand als de iPhone 17 series uitkomt. De dollar/euro staat laag, maar het is wel Apple en Tim Cook...
Volgende week de nieuwe Pixel serie, daar ben ik zelf meer benieuwd naar en is net zo Amerikaans

Home Assistant configuratie

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

manzonderdas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:42:

Zo me niks verbazen als dit een powergrab is. De cijfers mbt criminaliteit en wat de politie aldaar aangeeft zijn juist gedaald de afgelopen jaren.

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:52

J2S

Ik vraag me nu dan af of ie toch genoeg stront de ether in heeft geslingerd om succesvol van Epstein af te leiden.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• BadRespawn
  • Laatst online: 04:43
Stukfruit schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

Maar het geeft steun aan dit soort gedrag uit een hoek waar je dus eigenlijk weinig aan hebt, wat de groep in kwestie indirect en wellicht onbedoeld groter maakt.
Ook als dat zo is, is het geen reden om alle progressieven op één hoop te gooien.
Realistisch zou zijn "sommige progressieven", maar vergeleken met de formulering "de progressieven", is dat nauwelijks nog de moeite van het benoemen waard. Je zal het misschien niet zo bedoelen, maar het ligt in lijn met in bepaalde kringen populaire uitspraken tav "de buitenlanders" of "de joden".

Trump II - Project 2025 tracker

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

https://edition.cnn.com/p...sidency-dc-crime-08-11-25
En jawel meneer heeft de politie onder federal control gezet en heeft een interim gast naar voren geschoven. De reden? Geen idee. Iets met crime. Maar dit is waarschijnlijk gewoon dus soort van machtsovername van meneer de dictator.

En daar is de emergency lulkoek weer.
The Home Rule Act of 1973 allows the president to take control of the city’s police for 48 hours if he “determines that special conditions of an emergency nature exist,” which requires the department’s use for federal purposes. Trump said Monday he was declaring a public safety emergency.
In principe maar 48 uur dus.
Maar meteen effe een poppetje neerzetten in die 48 uur.
Trump names DEA administrator as interim federal commissioner of DC Metropolitan Police Department
The president told a crowd of reporters that his actions come as “something’s out of control, but we’re going to put it in control very quickly, like we did on the southern border.”

“I’m deploying the National Guard to help reestablish law, order and public safety in Washington, DC, and they’re going to be allowed to do their job properly,” Trump added.
Zou me totaal niks verbazen als meneer even de burgemeester (gekozen Democraat... Goh...) op laat pakken want die heeft er natuurlijk een rommeltje van gemaakt of iets dergelijks.
En in zo'n geval laat je meteen de Gestapo National Guard aantreden om elke verzet, commentaar of demonstraties de kop in te drukken.

En ja hoor daar istie
This dire public safety crisis stems directly from the abject failures of the city’s local leadership.
En dreigen met actieve militairen op straat...
“You’re going to have a lot of essentially military — and we will bring in the military if it’s needed, by the way,” Trump told reporters in the White House Briefing Room. “We’re going to have National Guard, but (Defense Secretary) Pete Hegseth will tell you about, we will bring in the military, if needed… I don’t think we’ll need it, I think we’ve got so many great people, including the people that are in the police department.”
Even een extra dreigement richting de politie. Oftewel je bent great als je meewerkt. En anders sturen we militairen.
Maar een plausibele reden en/of bewijs waarom dit nodig is blijft voorlopig erg onduidelijk. Dit stinkt echt zo hard.

*knip* laat schelden achterwege

Bronnen: CNN.com

[ Voor 110% gewijzigd door polthemol op 11-08-2025 18:26 ]

• BadRespawn
marcop23 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

"Het probleem" is in dit geval dat daklozen zichtbaar zijn voor mensen die zich er aan storen, niet de dakloosheid op zich. En de 'oplossing' is niet dakloosheid oplossen, maar daklozen buiten hun blikveld te plaatsen. Het draait dus puur om hoe Trump en sommige anderen het ervaren, niet om de daklozen. Dat is ronduit egoïstisch en idd kleinzielig (maar geen verassing).
Lijkt me verstandig, want zo'n standpunt is moeilijk te verdedigen.

• BadRespawn
Trump's plan mbt Washington DC wordt ten uitvoer gebracht:

Trump puts Washington, DC, police under federal control, deploys National Guard
aug 11 2025
https://www.cnbc.com/2025...ional-guard-homeless.html
President Donald Trump on Monday said he is placing the Washington, D.C., police department under federal control and deploying National Guard troops in order to address what he claims is out-of-control crime in the capital city...
He said he was invoking his authority under Section 740 of the district's Home Rule Act, the decades-old law that establishes the capital's local government.
The section Trump cited gives the president the power to order the D.C. mayor to temporarily hand over control of the Metropolitan Police force if he determines that "special conditions of an emergency nature exist."
But his emergency control is set to expire after a maximum of 30 days, according to the statute. That can be extended, but only if Congress passes a law authorizing it.
While Trump has frequently complained about crime in the district, violent crime there has fallen to a 30-year low as of January, according to the U.S. Department of Justice.

De directe aanleiding is blijkbaar dat gisteren een paar 'criminelen' (demonstranten) politie hebben bespuugd. Echt iets om militairen voor in te zetten.

"They fought back against law enforcement last night.... You spit, we hit, and we hit real hard"
YouTube: Trump STRUGGLES To SPEAK In DISASTER DC Takeover Presser!

[ Voor 14% gewijzigd door BadRespawn op 11-08-2025 18:15 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BadRespawn was een goede persco... Zelensky kreeg er weer eens van langs, en Trump heeft alvast half oekraine weggegeven.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:50
Interessant. Europese leiders spreken woensdag met de Amerikaanse president Donald Trump over zijn geplande ontmoeting met Vladimir Poetin. In een virtuele vergadering willen de leiders voorkomen dat Trump te veel concessies doet ten koste van Oekraïne. Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky sluit aan.

Bron: nu.nl

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Cheezborger Rutte was ook al met wat inleidende beschietingen begonnen in meerdere Amerikaanse tv shows afgelopen weekend.

https://abc.com/episode/3...6165/playlist/PL557226598

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2025 18:56 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je naar de cijfers kijkt voor geweldsmisdrijven in DC was dat begin dit jaar op het laagste punt in 30 jaar, en het daalt nog steeds:
Violent crime in Washington DC has fallen sharply since 2023, shaking off pandemic increases to reach a 30-year low on the day Trump took office, and have fallen 26% further this year according to weekly reports from the Metropolitan police department. The change in crime rates is consistent with dramatic decreases in violence in large cities across the country.
Hetzelfde patroon zie je ook in andere steden. Zelfs Patel zei dit vandaag:

Kash Patel: "We are now able to report that the murder rate is on track to be the lowest in US history." (But I thought US cities are crime hellscapes? 🥴)

Aaron Rupar (@atrupar.com) 11 augustus 2025

Niet dat Trump om cijfers geeft, maar het MAGA/GOP beeld van grote steden met steeds meer moord en geweld klopt gewoon niet.

• BadRespawn
user109731 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:48:
Als je naar de cijfers kijkt voor geweldsmisdrijven in DC was dat begin dit jaar op het laagste punt in 30 jaar, en het daalt nog steeds:

[...]

Hetzelfde patroon zie je ook in andere steden. Zelfs Patel zei dit vandaag:
[Bluesky]
Niet dat Trump om cijfers geeft, maar het MAGA/GOP beeld van grote steden met steeds meer moord en geweld klopt gewoon niet.
Trump geeft wel om cijfers, als hij ze maar kan verdraaien. Tijdens de persco een bizarre vergelijking met steden elders in de wereld met veel misdaad, hij sluit af met "wil je daar wonen?".

Washington DC heeft één vd laagste misdaad cijfers in de VS. Veruit het hoogste misdaad cijfer: Texas.
https://www.newsweek.com/...ompared-us-states-2110665

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Ben zeer benieuwd wanneer de democratisch gekozen burgemeester opgepakt gaat worden onder het mom van euhm geen idee, maar ze verzinnen vast wel wat.
Ze gaan waarschijnlijk wel een goor geintje flikken. Anders zet je er niet bij voorbaat je Nationale Garde neer. Want dan verwacht je toch problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door ManiacsHouse op 11-08-2025 20:06 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BadRespawn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:53:

Washington DC heeft één vd laagste misdaad cijfers in de VS. Veruit het hoogste misdaad cijfer: Texas.
Beetje misleidend om absolute aantallen donkerder te maken. Zeker als de kop het over de 'crime rate' heeft.

Texas heeft 1950 moorden op 31 miljoen inwoners
DC heeft 179 moorden op 702 duizend inwoners

Dat is dus 6,3 tegen 25 per 100k inwoners.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Deze National Guard deployments in LA en DC zijn volgens mij gewoon dry-runs voor de midterms volgend jaar. Als de pleuris dan uitbreekt door het niet erkennen van eventuele Democratische overwinningen in de senaat of het huis dan hebben ze alvast wat ervaring opgedaan in wat grote blauwe steden.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

kazuka schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:24:
Deze National Guard deployments in LA en DC zijn volgens mij gewoon dry-runs voor de midterms volgend jaar. Als de pleuris dan uitbreekt door het niet erkennen van eventuele Democratische overwinningen in de senaat of het huis dan hebben ze alvast wat ervaring opgedaan in wat grote blauwe steden.
Hey ze krijgen er wel mooie schone bermen en nieuw asfalt voor terug hoor.
https://www.nu.nl/319014/...oofdstad-terugpakken.html
:+

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
BadRespawn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Ook als dat zo is, is het geen reden om alle progressieven op één hoop te gooien.
Realistisch zou zijn "sommige progressieven", maar vergeleken met de formulering "de progressieven", is dat nauwelijks nog de moeite van het benoemen waard. Je zal het misschien niet zo bedoelen, maar het ligt in lijn met in bepaalde kringen populaire uitspraken tav "de buitenlanders" of "de joden".
Zo was het ook niet bedoeld :) Ik had het misschien iets duidelijker moeten neerzetten ipv alleen met de quote.

Dat zit wel Schnorr.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:28
BadRespawn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:53:
[...]

Trump geeft wel om cijfers, als hij ze maar kan verdraaien. Tijdens de persco een bizarre vergelijking met steden elders in de wereld met veel misdaad, hij sluit af met "wil je daar wonen?".

Ik weet niet of dat wel klopt.

Volgens Wikipedia is het New Mexico.
En District of Columbia heeft een hogere crime rate. Maar ja, dat is een en al stad (Washington DC).

Wikipedia: List of U.S. states and territories by violent crime rate

De Wikipedia pagina is al 9 maanden niet meer bijgewerkt, dus ik vermoed dat het niet door Trump aanhangers nu is aangepast.

Staafdiagram op statista bevestigt dit:

https://www.statista.com/...me-rate-in-the-us-states/

Dikke kans dat die anti-Trump "feiten weerleggingen" in dit geval absolute cijfers gebruiken, want Texas is de op een na grootste staat als je naar het aantal inwoners kijkt.

Wikipedia: List of U.S. states and territories by population

Neemt niet weg dat deze actie van Trump behoorlijk eng is. Blijkbaar wil hij alle Democratische staten in rep en roer brengen en alle Democraten bang maken iets tegen zijn beleid te doen.

[ Voor 52% gewijzigd door josh-hill op 12-08-2025 00:23 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
IJzerlijm schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Beetje misleidend om absolute aantallen donkerder te maken. Zeker als de kop het over de 'crime rate' heeft.

Ook dat is niet een geheel zuivere vergelijking. DC is eigenlijk maar één grote stad, Texas heeft een paar grote steden en een hoop leegte.

Overigens geen idee welke van de twee hierdoor slechter uit de bus komt.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:28
skimine schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:23:
[...]

Ook dat is niet een geheel zuivere vergelijking. DC is eigenlijk maar één grote stad, Texas heeft een paar grote steden en een hoop leegte.

Overigens geen idee welke van de twee hierdoor slechter uit de bus komt.
Zie hier:

Wikipedia: List of United States cities by crime rate

Washington DC en Houston TX hebben vergelijkbare violent crime rates.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• BadRespawn
Er was al op gewezen maar idd, absolute aantallen is niet een goede vergelijking. En ook idd DC is een stad, in een hele staat zijn de meeste van al die inwoners niet eens bij elkaar in de buurt dus is er *per inwoner* minder gelegenheid voor misdrijven tegen personen.

Om alsnog appels met appels te vergelijken:
Birmingham, AL. : 72.8 murders per 100,000 (2024) https://www.city-data.com...e-Birmingham-Alabama.html
Washington, D.C. had a homicide rate of 27.3 per 100,000 (2024)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BadRespawn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:39:
Er was al op gewezen maar idd, absolute aantallen is niet een goede vergelijking. En ook idd DC is een stad, in een hele staat zijn de meeste van al die inwoners niet eens bij elkaar in de buurt dus is er *per inwoner* minder gelegenheid voor misdrijven tegen personen.

Om alsnog appels met appels te vergelijken:
Birmingham, AL. : 72.8 murders per 100,000 (2024) https://www.city-data.com...e-Birmingham-Alabama.html
Washington, D.C. had a homicide rate of 27.3 per 100,000 (2024)
Absoluut. Maar het ging om de staat Texas die volgens die Newsweek kaart met afstand de meeste moorden had van Amerika. En dat is net zo fout als alles wat er uit de Trump regering komt qua cijfers, zelfs de dodelijkste stad in Texas (Dallas) is veiliger dan DC.

En qua urbanization is DC (100%) niet zo meer dan Californië (95%) dus zo'n simpele stad=moorden oorzaak en gevolg is het niet.

Wat de misdaadcijfers ook zijn, Trump had de enige National Guard die direct onder zijn bevel valt hoe dan ook wel een keer ingezet om zijn drang naar daden te voeden. Net zoals eerder zal het weinig doen, niet de misdaad aanpakken of massale arrestaties van Democraten. Een paar duizend Guardsmen zullen zich dood vervelen in slechte accomodaties waar iemand met de juiste connecties miljoenen voor ontvangt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:22

Amphiebietje

In de blubber

Nou, de officiële arbeidscijfers van de VS zijn vanaf vandaag per definitie onbetrouwbaar, totdat er regime change in de VS heeft plaatsgevonden:

https://www.theguardian.c...i-heritage-foundation-bls

Trump vervangt ontslagen chef door extreem rechtse Heritage Foundation econoom die ferm criticus was van de organisatie die hij nu gaat leiden.
Veel is er niet te vinden over de vent, afgezien van dat hij zijn Phd in economie pas in 2020 heeft behaald, ofwel dat klinkt als een academicus met bijna nul praktijkervaring...zal goed gaan. /s

• user109731
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:33:
Veel is er niet te vinden over de vent, afgezien van dat hij zijn Phd in economie pas in 2020 heeft behaald, ofwel dat klinkt als een academicus met bijna nul praktijkervaring...zal goed gaan. /s
Ik kwam op Bluesky deze tegen:

An "economist" so dumb I had to explain to him how the import price index works last month will now lead the BLS, kill me

Joey Politano🏳️‍🌈 (@josephpolitano.bsky.social) 11 augustus 2025

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:rbffgd2zo6r7rmnklo2nlyy5/bafkreihrytr53zccvbdzehidajc4hk34gop5z5wbqn5hcokksvw2dxzrhq@jpeg

Het oordeel van een econoom/professor:

Trump's nominee for BLS commissioner, EJ Antoni, is disastrously terrible. He's a 1200%, 1300% maybe 1400% in-the-tank Trumper, with few credentials beyond a history of misrepresenting or misunderstanding economic statistics. He has shown no commitment to truth www.washingtonpost.com/business/202...

Justin Wolfers (@justinwolfers.bsky.social) 11 augustus 2025

EJ Antoni is iemand met weinig ervaring en ondanks dat een slechte reputatie die alles gaat doen om met betere cijfers te komen voor Trump.

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-11 08:25

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

En weer schiet trump zichzelf in de voet. (y)

Het merendeel vd wapens die de EU landen betalen voor Oekraïne komt nu uit de EU zelf of uit Oekraïne.
De VS heeft weer het nakijken dankzij slecht beleid van trump. oOo *O* _O-

Bron: NOS (KIEL institute)

https://nos.nl/artikel/25...mt-van-europese-bedrijven
Bondgenoten leverden aan het begin van de oorlog vooral wapens en munitie uit eigen voorraad. Van de 0,5 miljard euro steun die Europese bondgenoten in mei en juni toekenden, ging 4,6 miljard naar bestellingen bij defensiebedrijven.72% daarvan is Europees of Oekraïens.
De bedragen 0,5 mld en 4,6 mld lijken hierboven niet te kloppen, (4,6 mld kan geen deel van 0,5 mld zijn).
Het percentage klopt hopelijk wel.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

keuringsdienst schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:02:
En weer schiet trump zichzelf in de voet. (y)

Het merendeel vd wapens die de EU landen betalen voor Oekraïne komt nu uit de EU zelf of uit Oekraïne.
De VS heeft weer het nakijken dankzij slecht beleid van trump. oOo *O* _O-

Bron: NOS (KIEL institute)

https://nos.nl/artikel/25...mt-van-europese-bedrijven

[...]

De bedragen 0,5 mld en 4,6 mld lijken hierboven niet te kloppen, (4,6 mld kan geen deel van 0,5 mld zijn).
Het percentage klopt hopelijk wel.
Het is inmiddels aangepast. Die 0,5 mld moest 10,5 mld zijn.

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:09
Het mag dan wel op maandag zijn getekend maar dit past wel prima in TACO tuesday.

https://nos.nl/artikel/25...or-china-met-90-dagen-uit

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-11 07:59
https://www.nu.nl/economi...oskleurigere-cijfers.html

Trump heeft een nieuwe chef statistiek aangesteld, uiteraard iemand die verbonden is aan The Heritage Foundation (zie: https://www.heritage.org/staff/ej-antoni-phd). Gaan we nu ineens cijfers zien die gunstiger uitpakken voor Trump?

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:16
Maar natuurlijk daarvoor is hij aangenomen. verwacht maar vooral groene plaatjes met enorme stijgingen in alles was Donny belooft vooral inkomsten in zijn eigen broekzakken natuurlijk

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:49
De volgende stoelpoot waaraan gezaagd wordt: het homo-huwelijk.
Kim Davis, the former Kentucky county clerk who was jailed for six days in 2015 after refusing to issue marriage licenses to a gay couple on religious grounds, is appealing a $100,000 jury verdict for emotional damages plus $260,000 for attorneys fees.

In a petition for writ of certiorari filed last month, Davis argues First Amendment protection for free exercise of religion immunizes her from personal liability for the denial of marriage licenses.

More fundamentally, she claims the high court's decision in Obergefell v Hodges -- extending marriage rights for same-sex couples under the 14th Amendment's due process protections -- was "egregiously wrong."

"The mistake must be corrected," wrote Davis' attorney Mathew Staver in the petition. He calls Justice Anthony Kennedy's majority opinion in Obergefell "legal fiction."

• wildhagen
  • Niet online
Goh, Trump heeft zich vermoedelijk weer eens laten omkopen...

Eerst eist hij dat de CEO van Intel wordt ontslagen:
review: Trump eist dat de nieuwe Intel-ceo onmiddellijk opstapt: wat zit daar...

Daarna moest hij op audientie komen bij His Royal Majesty, Don 'I'm going to make him an offer he can't refuse' Corleone Trump: nieuws: 'Intel-ceo heeft maandag ontmoeting met president Trump na oproep tot...

En ineens krijgt de CEO allerlei lof van Koning Trump: nieuws: Intel-ceo Lip-Bu Tan krijgt ineens lof van Trump na ontmoeting in Wit...

En dit alles in een tijdbestek van nog geen week...

Ik vraag me af hoeveel Intel hiervoor gedwongen heeft moeten betalen aan Trump?

Wat een corrupte klucht zeg...

Virussen? Scan ze hier!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

autje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:38:
De volgende stoelpoot waaraan gezaagd wordt: het homo-huwelijk.

[...]
Ook een actie die gedaan dient te worden ter voltooiing van project2025

Dit dus.

• BadRespawn
IJzerlijm schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Absoluut. Maar het ging om de staat Texas die volgens die Newsweek kaart met afstand de meeste moorden had van Amerika. En dat is net zo fout als alles wat er uit de Trump regering komt qua cijfers, zelfs de dodelijkste stad in Texas (Dallas) is veiliger dan DC.
Zoals ik zei: absolute aantallen is niet een goede vergelijking. En misdaadcijfers van een stad vergelijken met die van een staat gaat ook mank.

Belangrijker is dat DC bij lange na niet het criminele hellhole is zoals Trump het voorstelt, er zijn steden met 2 keer zo veel, 3 keer zoveel misdaad maar daar hoor je hem niet over. Blauwe steden met meer misdaad dan rode steden zijn wel erg, rode steden met nog meer misdaad zijn blijkbaar niet erg.
En qua urbanization is DC (100%) niet zo meer dan Californië (95%) dus zo'n simpele stad=moorden oorzaak en gevolg is het niet.
Urbanisatie is denk ik een te vage maatstaf, en ik kan geen bron vinden die zegt dat California voor 95% is geurbaniseerd. Het is de staat met de meeste urbanisatie maar als je een kaart er bij pakt zie je toch grote lappen wildernis, ik denk dat je die 95% urbanisatie van Californië hebt verzonnen.

Bevolkingsdichtheid is een beter maatstaf. Voor de volledigheid DC daarin meegenomen, al is die als staat natuurlijk uitzondering, als stad min of meer gemiddeld.

Washington DC ruim 4300/km2
California 100/km2
Texas 45/km2
Wikipedia: List of states and territories of the United States by population ...
Wikipedia: List of United States cities by population density

[ Voor 15% gewijzigd door BadRespawn op 12-08-2025 13:31 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:48:

review: Trump eist dat de nieuwe Intel-ceo onmiddellijk opstapt: wat zit daar...

Daarna moest hij op audientie komen bij His Royal Majesty, Don 'I'm going to make him an offer he can't refuse' Corleone Trump: nieuws: 'Intel-ceo heeft maandag ontmoeting met president Trump na oproep tot...

En ineens krijgt de CEO allerlei lof van Koning Trump: nieuws: Intel-ceo Lip-Bu Tan krijgt ineens lof van Trump na ontmoeting in Wit...

Weinig anders dan de deal met Nvidia en AMD toch?

https://www.bnr.nl/nieuws...elt-aan-innovatievermogen

:X

• wildhagen
  • Niet online
Het heeft zeker overeenkomsten. Ook met Don Corleone. Dit is in feite gewoon dat bedrijven 'protection money' aan Trump moeten afdragen. Want anders....

Tsja. The Godfather begint wel het template te worden daar. Alleen nu met Don Trump ipv met Marlon Brando in de hoofdrol. En Vance als consigliere.

Virussen? Scan ze hier!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:25
Er alles aan proberen doen dat dergelijk wangedrag niet overwaait naar Europa zou ik zeggen.

Er zullen politici zijn die dit zullen imiteren. Er niet voor stemmen.

• BadRespawn
Wozmro schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:37:
Er alles aan proberen doen dat dergelijk wangedrag niet overwaait naar Europa zou ik zeggen.

Er zullen politici zijn die dit zullen imiteren. Er niet voor stemmen.
Inmiddels is Musk niet de enige Amerikaan die Europese politiek probeert te beïnvloeden. Ze hebben er een mooier klinkend verhaal bij dan Musk en er zit veel meer organisatie achter, en we weten dat in praktijk het narratief belangrijker is dan de feiten.
YouTube: Zo wil Amerika de politieke toekomst van de EU beïnvloeden (Nieuwsuur)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wozmro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:12:
Daklozen deftig opvangen en begeleiden zou vele malen goedkoper zijn dan het leger inzetten.
Het zijn er veel daar hoor. *knip* Dit is hier offopic

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2025 17:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BadRespawn
wildhagen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:48:

Is idd corrupt, maar geld vragen in ruil voor geen schade toebrengen is niet 'laten omkopen', het is 'beschermingsgeld' á la maffia (bescherming tegen degene aan wie je betaald).

• user109731
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Het zijn er veel daar hoor. Hier nu ook wel door de grote stroom asielzoekers, maar daar ook veel autotochtone gezinnetjes zonder drank of drugsproblemen.
Dat gaat vast nog meer worden. Artikel van gisteren:
10 million Americans will go uninsured due to Trump tax and spend law, CBO estimates

Het effect van de BBB op inkomens:
The CBO also estimated that income will decrease for the poorest Americans by $1,200 per year due to the law's tax and benefit changes, but increase for middle-income households from $800 to $1,200, as well as by more than $13,000 for the wealthiest Americans.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Niemand iets over The Genius Bill?

https://www.volkskrant.nl...o-s-voor-europa~bde1108a/
De wet moet duidelijkheid bieden aan consumenten en bedrijven die actief zijn op de cryptomarkt. Bedrijven moeten voldoen aan regels die witwassen en terrorismefinanciering tegengaan, en die consumenten beschermen. Zo moet het vertrouwen in cryptovaluta worden bevorderd.
..
Cryptobedrijven waren gulle gevers aan Trump tijdens de verkiezingscampagne. ‘Ik heb jullie gesteund zodat jullie op mij zouden stemmen, en dat hebben jullie ook gedaan’, zei Trump. Nu geeft Trump de sector waar hij om vroeg: respectabiliteit door middel van de Genius Act. Waarbij het woord ‘Genius’ ook op hemzelf slaat, zo kon Trump niet nalaten op te merken tijdens de presentatie.

De wet moet de cryptomarkt zekerheid geven en de ‘Amerikaanse dominantie van mondiale financiën verstevigen’, aldus Trump. Als het aan de Amerikaanse president ligt, zal de wet de vraag naar Amerikaanse staatsschuld doen toenemen, de rente verlagen, en de Amerikaanse dollar als reservemunt ‘voor generaties lang’ versterken.
Hoe wil Trump crypto gebruiken om de staatsschuld te financieren?
De Genius Act verplicht stablecoin-aanbieders om 100 procent van de stablecoins te garanderen met dollars op een Amerikaanse bankrekening. Met deze dollars mogen aanbieders vervolgens ‘veilige’ investeringen doen, door bijvoorbeeld kortlopende Amerikaanse staatsschuld te kopen. Stablecoin-gigant Tether maakt nu al enorme winsten met de aankoop van Amerikaans schuldpapier, en is nu al een grotere schuldeiser dan Duitsland.
Klinkt geniaal. Wat zou er mis kunnen gaan?
Bij economen en internationale organisaties gaan de alarmbellen af: zij zien risico’s in de groeiende rol van crypto in de financiering van de Amerikaanse begroting. De Bank for International Settlements (BIS) waarschuwt voor een bankrun: als klanten massaal hun stablecoins willen verkopen, moeten aanbieders hun staatsschuld verkopen om klanten in dollars terug te betalen. Omdat Amerikaanse staatsschuld het glijmiddel is van globale financiële markten, kan dit onvoorspelbare gevolgen hebben, met een financiële kettingreactie à la 2008 als mogelijkheid.

Zowel de BIS als de Europese Centrale Bank (ECB) zien risico’s voor Europa. Een toename van dollar-stablecoins in de eurozone kan volgens hoofdeconoom Philip Lane leiden tot ‘digitale dollarisering’, waardoor de ECB controle verliest over betaalverkeer en monetair beleid, ten voordele van Amerika. Ditzelfde geldt voor landen waar stablecoins nu al populair zijn.
Alles om anderen kapot te maken. First you break them, then you own them.

It’s the economy, stupid!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Marzman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Het zijn er veel daar hoor. *knip* Dit is hier offopic
*knip* reactie op geknipte tekst

[ Voor 170% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2025 17:03 ]

Dit dus.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 18:03

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet of het hier al eens geopperd is, maar zou Trump niet op een gegeven moment een streep door de staatsschuld kunnen zetten?
Ik zie zoveel berichten over waarom die stijgende schuld een probleem is, maar één penstreek en heel conservatief amerika staat een week te applaudiseren. Hoe onrealistisch is dit?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

dawg schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:10:
Niemand iets over The Genius Bill?

https://www.volkskrant.nl...o-s-voor-europa~bde1108a/

Alles om anderen kapot te maken. First you break them, then you own them.
Van wat ik zoal op de kritische fora over tether lees is het 1 groot ongereguleerd schimmig ponzi scheme die bij lange na niet 100% aan dollars hebben om een run op te vangen. Ze hoeven niet te voldoen aan allerlei regelgeving die wel voor banken geldt.
Stablecoins is een soort volstrekt onnodige middle man. Ze zeggen dat je crypto gedekt is, maar het zijn vooral blauwe ogen die je moet geloven.

Dit dus.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DirtyBird schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:49:
Ik weet niet of het hier al eens geopperd is, maar zou Trump niet op een gegeven moment een streep door de staatsschuld kunnen zetten?
Ik zie zoveel berichten over waarom die stijgende schuld een probleem is, maar één penstreek en heel conservatief amerika staat een week te applaudiseren. Hoe onrealistisch is dit?
Dan stort de dollar in elkaar. En de wereldeconomie er achter aan gok ik. Misschien is dat wel een stiekem einddoel. Trump heeft immers al een paar miljard in crypto gestoken waar veel mensen wellicht ook naar toe zullen vluchten. En in vastgoed. Tevens zijn alle leningen in dollars natuurlijk niets meer waard. Zal me niets verbazen als bij een val van de dollar Trump aan de goede kant staat en er niet om zal malen om het te bewerkstelligen. En vervolgens anderen de schuld te geven natuurlijk.

Dit dus.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:31
De vraag is wel een beetje wie die kosten moeten gaan dragen. Pensioengerechtigden; investeerders. Banken. Buitenlandse centrale banken....

Hij stort de hele wereld plots wel in een diep, diep financieel ravijn, als er plots $31 bln verdwijnt, en ik denk niet dat we een crisis van die diepte hebben gezien sinds de jaren '30 van de vorige eeuw.

Bedenk ook dat werkelijk helemaal niemand meer het waardepapier van de VS zou vertrouwen. Er komt een risico-opslag voor de kans op herhaling, en wat zal dat zijn? 20%? Trump schiet er financieel dus ook niet zo gek veel mee op.

Trump is compleet gestoord, en controle ontbreekt volledig - maar dit is wel een beetje een third rail optie.....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00

Dido

heforshe

Dat applaudiseren gaat heel kort duren.

Wat gebeurt er als jij besluit om je hypotheekakte te verscheuren en je hypotheek niet terug te betalen? Precies, dan eindig je vrij snel op straat - letterlijk.

En als een land gewoon besluit zijn staatsschuld te schrappen, gebeurt iets vergelijkbaars. Niemand vertrouwt dat land nog, niemand leent nog een cent aan ze uit, en niemand heeft nog vetrouwen in de munt van dat land.

Oftewel, met één pennenstreek wordt de US dollar waardeloos.

Bedrijven die op dit moment op papier miljarden, of zelf biljoenen waard zijn, zijn op papier opeens waardeloos. Natuurlijk is dat geen echte waarde: zolang mensen iPhones willen heeft Apple bestaansrecht - maar die realiteit hielp in 1928 ook niet echt. Toen ging er ook alleen maar virtueel geld verloren, maar de economische gevolgen waren gigantisch.

Denk dus aan de beurskrach van toen, en vermenigvuldig dat met enkele tientallen.

En dat gaat niet alleen de VS raken, helaas.

In feite zou zo'n actie net zo stupide zijn als een kernaanval op Rusland uitvoeren: zelfmoord met een heleboel collateral damage.

Wat betekent mijn avatar?

• DropjesLover
Dido schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Dat applaudiseren gaat heel kort duren.

Wat gebeurt er als jij besluit om je hypotheekakte te verscheuren en je hypotheek niet terug te betalen? Precies, dan eindig je vrij snel op straat - letterlijk.

En als een land gewoon besluit zijn staatsschuld te schrappen, gebeurt iets vergelijkbaars. Niemand vertrouwt dat land nog, niemand leent nog een cent aan ze uit, en niemand heeft nog vetrouwen in de munt van dat land.

Oftewel, met één pennenstreek wordt de US dollar waardeloos.

Bedrijven die op dit moment op papier miljarden, of zelf biljoenen waard zijn, zijn op papier opeens waardeloos. Natuurlijk is dat geen echte waarde: zolang mensen iPhones willen heeft Apple bestaansrecht - maar die realiteit hielp in 1928 ook niet echt. Toen ging er ook alleen maar virtueel geld verloren, maar de economische gevolgen waren gigantisch.

Denk dus aan de beurskrach van toen, en vermenigvuldig dat met enkele tientallen.

En dat gaat niet alleen de VS raken, helaas.

In feite zou zo'n actie net zo stupide zijn als een kernaanval op Rusland uitvoeren: zelfmoord met een heleboel collateral damage.
Tegelijkertijd heeft de VS zo veel onderliggende assets (defensie-materiaal, chips) waar de wereld moeilijk zonder kan, dat de rest van de wereld het alsnog moet kopen, in dollars.

Bedenk dat Trump een casino failliet heeft laten gaan, dan zal het ook niet verbazen als dit zijn manier is om zijn verkiezingsbelofte in te lossen.
En met zijn vastgoed zal _hij_ er geen boterham of Big Mac minder om eten.

Maar de alarmbellen gingen maanden geleden al af met betrekking tot het schrappen van toezicht op banken en beurzen, dat ik toch echt hoop dat onze pensioenfondsen zich al lang teruggetrokken hebben.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom zou conservatief Amerika applaudiseren? Je hebt het over 36.000 miljard dollars die in rook op zouden gaan en minstens tweederde ervan komt van Amerikanen. De impact op de eigen economie zou immens zijn.

https://www.reuters.com/m...-owns-us-debt-2025-02-10/
https://www.pgpf.org/arti...t-who-owns-all-that-debt/

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
downtime schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:56:
[...]

Waarom zou conservatief Amerika applaudiseren? Je hebt het over 36.000 miljard dollars die in rook op zouden gaan en minstens tweederde ervan komt van Amerikanen. De impact op de eigen economie zou immens zijn.

https://www.reuters.com/m...-owns-us-debt-2025-02-10/
https://www.pgpf.org/arti...t-who-owns-all-that-debt/
Het is natuurlijk niet alsof feiten er toe doen bij die groep. Gewoon even melden dat de rente op de staatsschuld vele miljarden per jaar is en door het wegstrepen van die schuld kan het bespaarde geld aan de mensen worden besteed.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

edie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Het is natuurlijk niet alsof feiten er toe doen bij die groep. Gewoon even melden dat de rente op de staatsschuld vele miljarden per jaar is en door het wegstrepen van die schuld kan het bespaarde geld aan de mensen worden besteed.
Ik vermoed dat de feiten na een paar dagen, misschien enkele weken, wel zouden inzinken als de economie wegzinkt in een recessie. Je kan niet zomaar 36.000 miljard dollar uit de economie trekken, uit het vermogen van banken en pensioenfondsen, en doen alsof dat geen consequenties heeft.

• DropjesLover
downtime schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Ik vermoed dat de feiten na een paar dagen, misschien enkele weken, wel zouden inzinken als de economie wegzinkt in een recessie. Je kan niet zomaar 36.000 miljard dollar uit de economie trekken, uit het vermogen van banken en pensioenfondsen, en doen alsof dat geen consequenties heeft.
Aan de ene kant, Trump kan dat bij uitstek enorm goed.

Maar... Geld verdwijnt niet. 36.000 miljard wegstrepen is niets meer dan een ordinaire greep in de kas van iedereen die het geld uitgeleend heeft. Aangezien dat voor ~75% Amerikanen zelf zijn, zou het makkelijk moeten zijn voor Trumps tegenstanders om de bevolking op te zwepen.
Maar ook... weg = weg. Gewoon even failliet gaan, jammer helaas voor je leveranciers waar je op de pof gekocht hebt, "those idiots should never have invested in Biden and Obama's economy!" en weer doorrrrrrr. Klinkt wel heel erg Trump.

BThGvNeOA

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DropjesLover schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:33:
[...]

Aan de ene kant, Trump kan dat bij uitstek enorm goed.

Maar... Geld verdwijnt niet. 36.000 miljard wegstrepen is niets meer dan een ordinaire greep in de kas van iedereen die het geld uitgeleend heeft. Aangezien dat voor ~75% Amerikanen zelf zijn, zou het makkelijk moeten zijn voor Trumps tegenstanders om de bevolking op te zwepen.
Maar ook... weg = weg. Gewoon even failliet gaan, jammer helaas voor je leveranciers waar je op de pof gekocht hebt, "those idiots should never have invested in Biden and Obama's economy!" en weer doorrrrrrr. Klinkt wel heel erg Trump.
Biden en Obama hebben immers de schuld veroorzaakt! Dus waarom zou hij er dan last van moeten hebben? Weg ermee!

Dit dus.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Dat is waar maar je (nouja, dat artikel) vergelijkt nu een voornamelijk landelijke staat met een zeer compacte stadsstaat.

Het zou beter zijn om een Washington DC met een Houston of Dallas te vergelijken.

Edit: Oh dit punt was al gemaakt sorry, ik had de pagina niet gerefresht.

[ Voor 15% gewijzigd door Llopigat op 13-08-2025 00:17 ]

• wildhagen
  • Niet online
Koning Donald 1 wil nu ook een moderne beeldenstorm bij musea doorvoeren, die alleen nog het gewenste MAGA-narratiefje mogen gaan hanteren, de echte geschiedenis is vanaf nu niet meer welkom kennelijk:
De Amerikaanse regering heeft opdracht gegeven tot het beoordelen van tentoonstellingen in verschillende prominente musea op 'verdeeldheid zaaiende of partijdige verhalen'. Dat schrijft het Witte Huis in een brief aan het Smithsonian Institution.

Het Smithsonian, 's werelds grootste museum- en onderzoekscomplex, heeft de opdracht gekregen om concepten, tentoonstellingsplannen, catalogi en programmadetails in te dienen voor huidige en toekomstige tentoonstellingen. Tentoonstellingen in onder meer het National Museum of American History en de National Portrait Gallery worden beoordeeld.

Centraal in de beoordelingen staan 'de toon, historische context en aansluiting bij Amerikaanse idealen' van de tentoonstellingen, aldus het Witte Huis.

President Donald Trump stelde in maart dat het erfgoed van de natie in veel musea wordt afgeschilderd als 'racistisch, seksistisch, onderdrukkend of anderszins onherstelbaar gebrekkig', en noemde het Smithsonian als voorbeeld.
AD liveblog (https://www.bndestem.nl/b...-in-grote-musea~a4c857c7/)

Virussen? Scan ze hier!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

...en mijn gok is dat niet-gewenste stukken in de privé-collecties van oligarchen gaan verdwijnen.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Nou, de regering Trump moet van de rechter de omstandigheden in het indoor kamp in New York leefbaar gaan maken:

https://www.theguardian.c...new-york-ice-migrant-jail

Ik geef het een maand of twee voordat de regering Trump dit escaleert naar het Hooggerechtshof met het verzoek mensonwaardig opsluiten 100% legaal te maken.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
National Garde op straat in Washington DC en bekendmaking allereerste UFC kooigevecht (past precies bij het MAGA publiek) in the White House volgend jaar.

Dit alles met maar 1 reden en 1 reden alleen:

Afleiding Epstein files.

[ Voor 13% gewijzigd door _Bailey_ op 13-08-2025 10:14 ]

• BadRespawn
_Bailey_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:13:
National Garde op straat in Washington DC en bekendmaking allereerste UFC kooigevecht (past precies bij het MAGA publiek) in the White House volgend jaar.

Afleiding Epstein files.
Toevallig is het ook verder gaan met aanvallen van politieke tegenstanders (wat ook vóór de verkiezing al was aangekondigd) en sympathy bij de achterban bestendigen (weliswaar geen brood, maar wel spelen).

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

_Bailey_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:13:

Afleiding Epstein files.
Op een bepaalde manier word ik wel bang, een hoop van Trump kan gezien worden als afleiding *knip* dergelijke labels achterwege laten als het geen vaststaande feiten zijn, maar de afleidingsmanouverses an sich is in superrap tempo de staat omvormen tot een dictatuur. Zijn mensen marcheren door de straten van DC..... Da's geen afleiding maar einddoel

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 13-08-2025 10:56 ]

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-11 18:28
Delerium schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Op een bepaalde manier word ik wel bang, een hoop van Trump kan gezien worden als afleiding*knip*, maar de afleidingsmanouverses an sich is in superrap tempo de staat omvormen tot een dictatuur. Zijn mensen marcheren door de straten van DC..... Da's geen afleiding maar einddoel
Ja, op alles wat Trump doet wordt nu geantwoord met "afleiding voor Epstein", maar ondertussen gaat het wel gewoon door. Het lijkt zo eerder dat de Epstein-files afleiden van de hervormingen...

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 13-08-2025 10:57 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Delerium schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Op een bepaalde manier word ik wel bang, een hoop van Trump kan gezien worden als afleiding *knip*, maar de afleidingsmanouverses an sich is in superrap tempo de staat omvormen tot een dictatuur. Zijn mensen marcheren door de straten van DC..... Da's geen afleiding maar einddoel
Nee, ik denk dat voor veel mensen in de VS ook wel duidelijk is dat ze aan de vooravond staan van een defacto autocratie. Het is het nog niet maar dit is effectief alleen nog maar op papier zo. Als je gaat kijken naar wat er de afgelopen paar weken naar voren is geschoven dan is dat wel duidelijk.

De inzet bij Washington DC moet je niet alleen als een show of force zien maar ook als uitlokken. Wat we nog niet hebben is namelijk martial law en dat is de hekkensluiter. Maar door constant de national garde in te zetten wordt de druk op de samenleving groter en als er dan een incident plaats vind omtrent de national garde dan is er een reden om martial law af te kondigen.

Ik vermoed dat het doel er is om nog voor de midterm elections martial law af te kondigen. Er zijn namelijk vrij sterke tekens dat de Republikeinen de midterms zelfs met gerrymandering aan hun kant gaan verliezen. Martial law zou ervoor zorgen dat ze rondom de midterms kunnen gaan.

We zien hier ook hoe weinig vuurwapens eigenlijk uitmaken onder de bevolking. Hun democratie valt en ze doen over het algemeen niets. Menselijk instinct is vooral ingericht om niets te doen ook al ben je het er niet mee eens als je toch je gewone leven kunt blijven houden.

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 13-08-2025 10:57 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Auredium schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Nee, ik denk dat voor veel mensen in de VS ook wel duidelijk is dat ze aan de vooravond staan van een defacto autocratie.
Aangezien blijkbaar Southpark als duidelijkste bron van verzet wordt gezien zijn de Amerikanen blijkbaar aardig aan het slaapwandelen richting dictatuur. Nog af en toe hoor je iets over midterms, maar ze zijn al zover heen dat ont-Maga deze eeuw niet meer lukt.

Het leek dat MAGA de uitzondering was, maar eigenlijk zijn het de progresssieven die de komende jaren daadwerkelijk gaan uitsterven en dat MAGA de norm is. Niet wordt, maar is.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
In zekere zin zijn dictaturen in bananenrepublieken onstabieler omdat de dictator zich ook echt bewust tegen het gehele volk keert, dit is ook vaak het verkeerde beeld wat mensen hebben van hoe een dictatuur eruit ziet in een ontwikkelde westerse economie. In het westen ontstaan dictaturen omdat ruime groep kiezers de liberale democratie moe zijn en bewust/onbewust een autocraat willen die de liberale democratische rechtstaat opzij kan zetten.

Een westerse dictator bebouwd dan ook vaak steun van z'n kiezers omdat hij kan "leveren" wat niet mogelijk is in een democratie: openlijke onderdrukking en uitsluiten van minderheden, het openlijk bevoordelen van eigen groepen en het eenzijdig opleggen van verplichte normen en waarden.

En daar zit ook altijd het gevaar van het toestaan van illiberale partijen en ideeën in de samenleving, als ze zulke ideeën uitdragen in een liberale democratische rechtstaat, dan kunnen ze die nooit waar maken. Dit frustreert vervolgens de illiberale die dit wel keer op keer belooft wordt. Dit verworden vervolgens kiezers die niet alleen weinig moeite hebben met het afschaffen van de, ze verwelkomen de autocratie die "hun groep" boven de rest plaatst. Immers voor hun werkte de democratie niet, hun standpunten werden niet verwezenlijk.

En de illiberale bewegingen en voedingsbodem waren in Amerika al heel lang aanwezig. De gemiddelde conservatieve kiezer die zich onderdompelt in propaganda is gewoon klaar met de democratie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• DropjesLover
defiant schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:14:
In zekere zin zijn dictaturen in bananenrepublieken onstabieler omdat de dictator zich ook echt bewust tegen het gehele volk keert, dit is ook vaak het verkeerde beeld wat mensen hebben van hoe een dictatuur eruit ziet in een ontwikkelende westerse economie. In het westen ontstaan dictaturen omdat ruime groep kiezers de liberale democratie moe zijn en bewust/onbewust een autocraat willen die de liberale democratische rechtstaat opzij kan zetten.

Een westerse dictator bebouwd dan ook vaak steun van z'n kiezers omdat hij kan "leveren" wat niet mogelijk is in een democratie: openlijke onderdrukking en uitsluiten van minderheden, het openlijk bevoordelen van eigen groepen en het eenzijdig opleggen van verplichte normen en waarden.

En daar zit ook altijd het gevaar van het toestaan van illiberale partijen en ideeën in de samenleving, als ze zulke ideeën uitdragen in een liberale democratische rechtstaat, dan kunnen ze die nooit waar maken. Dit frustreert vervolgens de illiberale die dit wel keer op keer belooft wordt. Dit verworden vervolgens kiezers die niet alleen weinig moeite hebben met het afschaffen van de, ze verwelkomen de autocratie die "hun groep" boeven de rest plaatst. Immers voor hun werkte de democratie niet, hun standpunten werden niet verwezenlijk.

En de illiberale bewegingen en voedingsbodem waren in Amerika al heel lang aanwezig. De gemiddelde conservatieve kiezer die zich onderdompelt in propaganda is gewoon klaar met de democratie.
Maar is dat ook niet omdat de democratie al die tijd maar niet tegemoet wilde komen aan de wensen van het volk, en dat het dus een redelijk logische gevolg is?
Iedereen heeft het immers over die politici die dingen bekokstoven in hun ivoren torens waar de gewone man last van heeft.

BThGvNeOA

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
DropjesLover schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Maar is dat ook niet omdat de democratie al die tijd maar niet tegemoet wilde komen aan de wensen van het volk, en dat het dus een redelijk logische gevolg is?
Iedereen heeft het immers over die politici die dingen bekokstoven in hun ivoren torens waar de gewone man last van heeft.
Dat is een erg eenzijdig beeld van een democratie. De meeste partijen voeren hun verkiezingsprogramma uit, het probleem van een democratie zit hem erin dat er ook onafhankelijke journalistiek behoort te zijn die keuzes goed uitlegt en kritisch is.

Een goed voorbeeld is de zorgverzekering in Amerika, de meeste Amerikanen zijn voor Medicare voor iedereen, hoe kan het dan toch dat men toch kiest voor partijen die tegen zijn? Hoewel tegenstanders in principe voor zijn, geven ze voorkeur aan een conservatieve benadering omdat ze bang zijn dat de "outgroup" er misbruik van maakt of omdat men de voorkeur geeft aan andere beleid en dit voor lief neemt. Dit is het beeld wat continue geschetst wordt in conservatieve media, waarin eenzijdig de nadruk wordt gelegd op vermeend misbruik van collectieve voorzieningen.

D.w.z. als men de vraag zou stellen: Bent u voor Medicare voor iedereen als ook minderheden, daklozen, migranten, etc toegang krijgen tot het systeem? Dan zal de steun minder zijn, immers vanuit hun eigen media bubble is men overtuigd dat die groep het systeem zal misbruiken of men is er überhaupt niet voor dat die mensen rechten hebben.

Je kan dat zeggen dat ivoren toren politici de wens van de bevolking niet honoreert, maar het is wel degelijk de wens van die groep kiezers, ook al is die wel zwaar beïnvloed door partijdige media. Waarbij het probleem is dat het kiesstelsel in de VS niet meehelpt en dit soort minderheidsvisies versterkt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• BadRespawn
Uitgerekend "ward 8" van Washington DC, een deel vd stad met veel armoede, veel misdaad en 90% Afrikaans-Amerikaanse inwoners heeft nog niets van Trump's extra politie gezien.
YouTube: Washington, DC's Ward 8 neighborhood reacts to President Trump's fed...
https://thedcv.com/a-deep...-demographic-disparities/

Elders in DC ligt de nadruk vooralsnog op handhaven van het verbod op roken van marihuana en drinken van alcohol in het openbaar. Maar wel na één dag al resultaat...

Trump vowed to make D.C. ‘safe and beautiful.’
An order by Trump has led to stepped-up federal law enforcement in D.C., including many arrests for low-level offenses.
The White House says that has cut crime.

https://www.washingtonpos...trump-dc-crime-home-rule/

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
BadRespawn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:16:
Uitgerekend "ward 8" van Washington DC, een deel vd stad met veel armoede, veel misdaad en 90% Afrikaans-Amerikaanse inwoners heeft nog niets van Trump's extra politie gezien.
YouTube: Washington, DC's Ward 8 neighborhood reacts to President Trump's fed...
https://thedcv.com/a-deep...-demographic-disparities/

Elders in DC ligt de nadruk vooralsnog op handhaven van het verbod op roken van marihuana en drinken van alcohol in het openbaar. Maar wel na één dag al resultaat...

Trump vowed to make D.C. ‘safe and beautiful.’
An order by Trump has led to stepped-up federal law enforcement in D.C., including many arrests for low-level offenses.
The White House says that has cut crime.

https://www.washingtonpos...trump-dc-crime-home-rule/
tuurlijk, er is altijd resultaat bij Trump. Elke keutel zal hij vakkundig een strikje omheen knopen en presenteren als een uiterst genereus geschenk aan zijn land wat alleen hij had kunnen bewerkstellingen.

Het is een klassiek geval van dat wanneer je meer gaat controleren, je meer gaat vinden. De misdaad gaat niet perse afnemen (als je alcohol op straat drinken al een misdaad wil noemen), je bent alleen meer in kaart aan het brengen. Maar hij laat hiermee wel macht zien: de 2de keer nu stuurt hij al de nationale garde naar een democratische bestuurde stad op basis van geen/crappy voorwendselen en wederom kan niemand hem tegen houden en vind de partij die hem wel tegen zou kunnen houden het alleen maar prachtig. De democratische partij zal echt met een plan moeten komen en niet alleen een verkiezingsprogramma voor straks, want dit gedrag zal alleen maar verder toenemen.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:02
Wanneer gaan de leiders van andere grote landen eens inzien dat slijmen bij Koning Donald geen enkel effect op de lange termijn heeft? Met dit gedrag houden ze Trump's krankzinnige beleid juist in stand.

Ook opvallend dat de Amerikaanse bevolking het allemaal met lede ogen aanziet, maar enige vorm van actie tegen dit fascistische en autocratische beleid ontbreekt volledig. Mensenrechten worden elke dag geschonden, maar iedereen lijkt een 'zolang het mij niet raakt, interesseert het me niet'-mentaliteit te hebben.

Wat is er gebeurd met alle protesten tegen Trump en ICE?

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

P-Rock schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:01:
Wanneer gaan de leiders van andere grote landen eens inzien dat slijmen bij Koning Donald geen enkel effect op de lange termijn heeft? Met dit gedrag houden ze Trump's krankzinnige beleid juist in stand.

Ook opvallend dat de Amerikaanse bevolking het allemaal met lede ogen aanziet, maar enige vorm van actie tegen dit fascistische en autocratische beleid ontbreekt volledig. Mensenrechten worden elke dag geschonden, maar iedereen lijkt een 'zolang het mij niet raakt, interesseert het me niet'-mentaliteit te hebben.

Wat is er gebeurd met alle protesten tegen Trump en ICE?
Die mentaliteit waar je naar refereert is volstrekt menselijk en vrij universeel. Het is iets waar autocraten zeer dankbaar gebruik van maken. Alle grote dictators van de vorige eeuw kwamen aan de macht omdat de meeste mensen zo zijn. Zolang mensen hun dagelijkse leven kunnen doorvoeren doen ze niets. De gemiddelde Duitser deed niet heel veel toen hun democratie in de jaren 30 omver werd gegooid. De gemiddelde Nederland deed niet heel veel toen Nederland in de tweede wereldoorlog werd veroverd. Toen Poetin aan de macht kwam was het ook grotendeel krekelgeluid in Rusland. Met Trump is dit hetzelfde; men klaagt wat op social media en doet wat Demonstraties die toch worden genegeerd en wat politici klagen wat maar daar blijft het bij. De meeste wapens die Amerikanen in hun nachtkastje hebben? Die gaan ze over het algemeen niet gebruiken om gewapend in opstand te komen, het is gemakkelijker om door te blijven leven zolang het jou niet raakt.

Het enige uitzonderlijke aan deze situatie is dat Trump slechts tijdelijk 'koning' is. Het systeem en de mensen achter Project 2025 hebben het zo ingericht met de wetenschap dat Trump een tijdelijke figurehead is. Een useful idiot die gebruikt kan worden om het systeem te ontmantelen. Daarna wordt de echte keuze duidelijk gemaakt en enige problemen worden afgeschoven op Trump die dan toch al in een kistje ligt.

Ik verwacht dat de midterms tandeloos worden en dat er martial law voor of net na de midterms wordt uitgeroepen. En dan gaan we het zien, maar mijn instinct zegt mij dat de gemiddelde Amerikaan niet gewapend in opstand komt. Die accepteert het gelaten want hun leven blijft grotendeels hetzelfde buiten wat onaangename prijsstijgingen en wat razzia's in het nieuws.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe dan? Ze waren heel trots op hun tripple a status, die ze kwijt zijn maar dan ga je naar tripple D en wil niemand nog geld aan ze lenen (en ze leven boven hun stand).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

P-Rock schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:01:
Trump zit er ook niet voor de lange termijn, het is meer zaak voor de politiek om als land zo goed mogelijk door de komende paar jaar heen te manoeuvreren zonder dat je economisch gesloopt wordt door de VS?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:32
Marzman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Hoe dan? Ze waren heel trots op hun tripple a status, die ze kwijt zijn maar dan ga je naar tripple D en wil niemand nog geld aan ze lenen (en ze leven boven hun stand).
De grondwet verbiedt het zelfs:
The validity of the public debt of the United States, authorized by law, including debts incurred for payment of pensions and bounties for services in suppressing insurrection or rebellion, shall not be questioned. But neither the United States nor any State shall assume or pay any debt or obligation incurred in aid of insurrection or rebellion against the United States, or any claim for the loss or emancipation of any slave; but all such debts, obligations and claims shall be held illegal and void.
Los van dat de grootste schuldeisers het VK, Japan en tenslotte China zijn. Daar zitten twee belangrijke bondgenoten en drie belangrijke handelspartners.

Daarbij: de dollar is geen zak meer waard als hij dit doet. Leuk voor de export, maar importeren wordt een verschrikking. Iets wat de Amerikaanse economie nu al voelt. Trump heeft er nu al 11% af weten te liegen en de effecten er van met een handelsbalans die neigt naar import zal voelbaar blijken.

Dan nog de rating - dat is vooral een probleem als schuldeisers je faillissement eisen, dan kun je effectief geen geld meer lenen en ben je overgeleverd aan de IMF. Nu zal die soep niet meteen zo heet gegeten worden en kan de VS landen met geweld dreigen, maar op lange termijn gaat niemand meer geld aan ze lenen en zal er een forse kapitaalvlucht plaatsvinden.

Maargoed, er zal ongetwijfeld gepoogd worden de rente laag te krijgen en de impact van afbetalen beperkt te houden - Trump heeft veel van het geld wat geleend wordt door de Amerikaanse staat aan z'n billionair-buddy's beloofd in de 'big beautiful bill'.

Impact nieuwe regels op belastinginkomsten en herverdeling:
  • More than 70 percent of the net tax cuts will go to the richest fifth of Americans in 2026, only 10 percent will go to the middle fifth of Americans, and less than 1 percent will go to the poorest fifth.
  • The richest 5 percent alone will receive 45 percent of the net tax cuts next year.
  • The richest 1 percent of Americans will receive an average net tax cut of $66,000, many, many times more than the average tax cut received by other income groups.
  • The richest 1 percent of Americans will receive a total of $117 billion in net tax cuts in 2026. The middle 20 percent of taxpayers on the income scale, a group that has 20 times the number of taxpayers as the richest 1 percent, will receive less than half that much, $53 billion in net tax cuts that year.
  • The $117 billion in net tax cuts going to the richest 1 percent next year will exceed the amount going to the entire bottom 60 percent of taxpayers (about $77 billion).
  • The effects of President Trump’s tariff policies alone offset most of the tax cuts for the bottom 80 percent of Americans. For the bottom 40 percent of Americans, the tariffs impose a cost that is greater than the tax cuts they will receive under this legislation.
  • Even foreign investors who own shares in U.S. companies will benefit more than many Americans. These foreign investors will enjoy $32 billion in tax cuts in 2026 compared to just $1.5 billion for the bottom 20 percent of Americans.
  • The law provides the greatest rewards to high-income people living in states that have low state and local taxes on the wealthy. In these states, high-income people are not much affected by the cap on deductions for state and local taxes, which the law extends. As illustrated in Figure 6, the states where the richest 1 percent of residents receive the largest average net tax cuts will mostly be states that have particularly unfair tax systems because they have no personal income tax.
  • Compared to what would have happened if Congress simply extended the tax breaks that were scheduled to expire at the end of the year (in other words, compared to what was current policy), the megabill hikes taxes for the bottom 40 percent of Americans overall.
  • The megabill increases taxes on many Americans compared to what was current policy because the drafters of the megabill chose not to extend an enhancement of tax credits that help people secure health insurance, which expires at the end of 2025.
De staatsschuld wordt vergroot om de rijke mensen dit geld te geven, met maar liefst 568 miljard. Dit blijft staan na de bezuinigingen op sociale voorzieningen, zoals school, verduurzaming en zorg. Voor de langere termijn is dit onhoudbaar, daarom gaat een deel pas in na de volgende midterms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31Q3HUE9vN18cChRaoYzdeaA69U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7IapTQbwJmYJSdi3EIg9tXen.png?f=user_large

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:02
YakuzA schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Trump zit er ook niet voor de lange termijn, het is meer zaak voor de politiek om als land zo goed mogelijk door de komende paar jaar heen te manoeuvreren zonder dat je economisch gesloopt wordt door de VS?
Trump misschien niet, want hij wordt vooral ingezet als een useful idiot door de bedenkers van Project 2025. Maar het is zeker wel het doel om ook na Trump de republikeinen aan de macht te houden en de Democraten monddood te maken, wat zeker lijkt te gaan lukken aangezien Trump pas 8 maanden president is.

Het is wishful thinking dat de republikeinen de macht die ze nu hebben zomaar uit handen zullen geven, ook bij winst van de Democraten. Trump heeft wat dat betreft goed gekeken naar zijn helden Putin, Bolsonaro, Xi en Kim. De militaire parade en machtsvertoon in o.a. Washington is daarom nog maar het begin.

[ Voor 31% gewijzigd door P-Rock op 13-08-2025 14:13 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Trump heeft vijf klimaatontkenners gevraagd een “wetenschappelijk” rapport te schrijven over dat klimaatopwarming onzin is.
https://www.trouw.nl/wete...beleid-is-onzin~bce822bc/
Het is geschreven door vijf wetenschappers, aangezocht door de minister van Energie, Chris Wright. Hun opdracht: houd eerder onderzoek naar de stand van het klimaat, van vorige regeringen en het internationale klimaatpanel IPCC, kritisch tegen het licht op basis van het meest recente onderzoek.
Maar wat de meeste klimaatwetenschappers de afgelopen dagen zeiden, is dat het ministerie bewust vijf klimaatsceptici heeft aangezocht. Als op hun gezag de ‘gevaarverklaring’ inderdaad wegvalt, dan zijn de gevolgen voor het Amerikaanse klimaatbeleid enorm.

Om te beginnen haalt de EPA in hetzelfde conceptbesluit alvast een streep door de regelgeving voor de uitstoot van broeikasgassen door auto’s. Die zou het klimaat nauwelijks helpen, zegt de EPA nu. De regels zouden nieuwe auto’s namelijk zo duur maken dat consumenten liever in oude blijven rondrijden – die nog veel meer uitstoten.
Dat document zet meteen in het eerste hoofdstuk de toon: CO2 is duidelijk geen schadelijke stof in de traditionele betekenis. Mensen hebben er immers geen last van – pas als het niveau met een factor vijf stijgt, gaat je intelligentie ervan achteruit, noteert het rapport. Zo ver komt het de eerste anderhalve eeuw niet.

Bovendien kunnen planten het juist goed gebruiken: meer CO2 betekent een ‘vergroening’ van de aarde, met rijkere oogsten.
De aarde is inmiddels ‘goed’ op weg naar dat hoogste gehalte. In juli was het CO2-niveau 427,87 ppm, alweer ruim 2 ppm meer dan een jaar geleden. Die metingen worden dagelijks gedaan in Hawaii door het Mauna Loa Atmospheric Observatory, op de flank van de gelijknamige vulkaan. Ze lopen al sinds maart 1958 en maken snel glashelder dat de samenstelling van de atmosfeer aan het veranderen is, en dat wetenschappers zich daar terecht zorgen over maken.

De regering-Trump heeft in haar begrotingsvoorstel aan het Congres voorgesteld het observatorium te sluiten. Ze lijkt daarnaast van plan om twee satellieten uit te schakelen die CO2 vanuit de ruimte meten.

Rond de vierhonderd wetenschappers die werken aan het wettelijk verplichte, vierjaarlijkse klimaatrapport, zijn daarnaast vroegtijdig voor hun diensten bedankt. Eerdere edities van dat klimaatrapport zijn inmiddels diep weggestopt op de website van de EPA.

En een database van alle natuurrampen in het land met meer dan 1 miljard dollar schade, wordt vanaf dit jaar niet meer bijgehouden.
Commentaar niet nodig lijkt me. Behalve dan dat extremisten hier dat waarschijnlijk zullen aangrijpen om ook hier klimaatbeleid te frustreren. ;(

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

"En een database van alle natuurrampen in het land met meer dan 1 miljard dollar schade, wordt vanaf dit jaar niet meer bijgehouden."

Ja, dat lijkt mij wel noodzakelijk als ze willen doen alsof er niets verkeerd gaat in de VS. De schade zelf zal natuurlijk gewoon komen, en zonder ondersteunende instanties om de boel op te ruimen duidelijk zichtbaar blijven.

Ik zie er een taak bijkomen voor de Nationale Garde O-)

• CornermanNL
  • Nu online
De VS is afgeschreven, alleen de mensen weten het blijkbaar nog niet.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

CornermanNL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:27:
De VS is afgeschreven, alleen de mensen weten het blijkbaar nog niet.
Het termineren van klimaatbeleid in de VS raakt ook ons hard natuurlijk. De VS behoren tot de grootste uitstoters ter wereld, iedereen gaat dit voelen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:25
Delerium schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Aangezien blijkbaar Southpark als duidelijkste bron van verzet wordt gezien zijn de Amerikanen blijkbaar aardig aan het slaapwandelen richting dictatuur. Nog af en toe hoor je iets over midterms, maar ze zijn al zover heen dat ont-Maga deze eeuw niet meer lukt.

Het leek dat MAGA de uitzondering was, maar eigenlijk zijn het de progresssieven die de komende jaren daadwerkelijk gaan uitsterven en dat MAGA de norm is. Niet wordt, maar is.
Moest dit in Europa gebeuren dan zou ik het als best wel links individue ook niet direct weten wat ik zou moeten doen.

Ja, als er een leidersfiguur zou opstaan als tegenbeweging dan zou ik er waarschijnlijk wel mee achteraan lopen. Betogen, petities, misschien zelfs staken,...

Maar er zal iemand nodig zijn om het heilig vuur aan te steken.

Ik vermoed dat de jeugd hierin de speerpunt zal zijn. Zij hebben de omstandigheden en de dynamiek. Waarvoor ze dan ook alle eer en erkenning moeten krijgen.

Als oudere generaties kan je wel materieel en financieel ondersteunen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 13-08-2025 15:17 ]

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

De Verenigde Staten waren in klimaatbeleid altijd al behoorlijk ondermaats. Daar had men in de VS Trump niet voor nodig. De belangrijkste reden voor dat middelmatige klimaatbeleid is hoofdzakelijke geld. (schokkend, ik weet).

Klimaat maatregels vergt innovatie en innovatie kost investering. Dus hebben lobbyisten dat hoofdzakelijk plat weten te gooien met zakken geld. Er zijn daarbij ook wel zaken die meespelen op de achtergrond:
1) De VS is door schalie productie een groot producent van olie geworden.
2) De VS ligt zelf achter in zaken zoals zonnepanelen en EV wagens (Ironisch want ze hebben Tesla).
3) De VS is te laat geweest bij de race naar zeldzame aard-metalen in bijvoorbeeld Afrika.

De transactie kost veel geld. Dat weten wij hier ook. Ons hele stroomnetwerk raakt overbelast en er moet behoorlijk wat worden geïnvesteerd om dat goed te krijgen. Het grote probleem is natuurlijk dat hoe meer je achter komt hoe meer het kost om bij te komen. Dat probleem wordt dus steeds groter voor de VS.

Die natuurrampen blijven ook komen en je zag eigenlijk naar de orkaan Katrina al dat de VS een probleem heeft - ze zijn bijna niet in staat dit goed te herstellen. Effectief had de VS altijd al problemen om geld beschikbaar te maken voor herstel. Ik verwacht momenteel dat als er een grote natuurramp op treed in de VS (Dit is meermaals ieder jaar) dit uiteindelijk ertoe leid dat grote delen gewoonweg vervallen raken, niet meer opgelapt worden en economische woestijnen worden. Het achterland van de VS stelt al niet veel voor maar ik vermoed dat het nog verder gaat vervallen tot het vergelijkbaar is met het achterland van Rusland.

Klimaatverandering kun je ontkennen, je kunt het echter niet negeren.

Pagina: 1 ... 153 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.