[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.423.461 views

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

YakuzA schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:14:
[...]

Trump wil ze niet vrijgeven, de stemming in het huis is om ze vrij te geven zonder toestemming van Trump.

[mbr]*knip*, niet onderbouwd.[/mbr]
De WSJ levert iig de onderbouwing:
When Attorney General Pam Bondi briefed President Donald Trump in May on the Justice Department’s review of the documents related to the Jeffrey Epstein case, she told him that his name appeared in the files, sources familiar with the discussion told CNN.

The conversation, which also included Deputy Attorney General Todd Blanche, was characterized by two White House officials as a “routine briefing” that covered the scope of the Justice Department’s findings. Trump’s name appearing in the files, they said, was not the sole focus of the discussions.
https://edition.cnn.com/2...-trump-epstein-list-files
“The White House is not surprised by this – Trump’s name was present in the binders that Bondi produced and handed out,” one of the White House officials said, adding that many of the materials already released by the Justice Department had included mention of the president’s name.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 24-07-2025 08:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:40
Marzman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:24:
[...]
Ik twijfel of dat wel klopt, in onze nieuwsbubble klopt het maar maar misschien zien wij nieuws van de democraten? Vanaf 2016 klopt ons nieuws niet over Trump, zijn overwinning was al onverwacht wat gek is als het nieuws niet partijdig zou zijn.

[...]

En wie zou dat moeten gaan doen voor Musk? Hij kan het niet zelf doen omdat hij niet in de VS geboren is.

Denk je dat Maga, of de evangelicals op zijn partij gaan stemmen? Misschien een deel van de rijken? (de top 1 procent, daar win je ook geen verkiezingen mee en die zijn slim genoeg om dat te beseffen en kiezen dan iets anders),
Er bestaat niet zoiets als het nieuws van de democraten. Dat het in het MAGA riool geen populair item is snap ik wel.

De man is al veroordeeld voor verkrachting en schept op over aanrandingen. En heeft meermaals zelf toespelingen gemaakt over de omgang met minder jarige meisjes. Verder in een interview sexuele toespelingen gedaan richting zijn eigen dochter. Ik zie de positie van Trump niet veranderen als er meer aanwijzingen opduiken over zeer ongepast gedrag met minder jarigen. MAGA gelooft alles er wordt vanzelf een onderzoek gelanceerd naar het manipuleren van de epstein files

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HEY_DUDE schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Er bestaat niet zoiets als het nieuws van de democraten. Dat het in het MAGA riool geen populair item is snap ik wel.

De man is al veroordeeld voor verkrachting en schept op over aanrandingen. En heeft meermaals zelf toespelingen gemaakt over de omgang met minder jarige meisjes. Verder in een interview sexuele toespelingen gedaan richting zijn eigen dochter. Ik zie de positie van Trump niet veranderen als er meer aanwijzingen opduiken over zeer ongepast gedrag met minder jarigen. MAGA gelooft alles er wordt vanzelf een onderzoek gelanceerd naar het manipuleren van de epstein files
Kan zijn toch zag 50 procent ongeveer het niet aankomen dat Trump een serieuze kandidaat was tot hij ineens president was dus er zijn wel degelijk nieuws bubbels. South Park had er destijds nog een aflevering over gemaakt (deze keer doen ze een stapje terug van dat nieuws)

Dat het een boef is ja, dat nieuws heb ik ook allemaal gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 24-07-2025 09:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• HEY_DUDE
Marzman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Kan zijn toch zag 50 procent ongeveer het niet aankomen dat Trump een serieuze kandidaat was tot hij ineens president was dus er zijn wel degelijk nieuws bubbels. South Park had er destijds nog een aflevering over gemaakt (deze keer doen ze een stapje terug van dat nieuws)

Dat het een boef is ja, dat nieuws heb ik ook allemaal gezien.
Nieuws bubbels bestaan en het niet zien aankomen van een verkiezingsuitslag duidt ook niet noodzakelijkerwijs op een bubbel. (Destijds was ik in de V.S. schatte ik de kansen van Trump best redelijk in . Toen ik terug kwam had ik het idee dat vooral het Nederlandse nieuws niet kon wennen aan het idee.)

Maar er is niet zoiets als nieuws van de democraten. Als je de invloeden wil duiden kun je beter stellen dat er veel nieuws van miljardairs met een eigen agenda geconsumeerd wordt.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
nwagenaar schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:36:
Vooralsnog. De MAGA extremisten (voor zover ze al niet extremistisch waren) worden steeds luider en heftiger.
Waar dan? De approval rating is redelijk stabiel. Fox heeft er gisteren nog 1 geplaatst, is gedaan door New Marquette Law School. Approval 45% overall, 86% onder Republikeinen (-1%), 7% onder Democraten (-1%) en 38% onder onafhankelijken (+7%).

Ik heb expres een artikel van Fox genomen, omdat die over het algemeen een positief beeld wegzetten.
https://www.foxnews.com/p...arty-lines-latest-polling

CNN heeft ook een tabel en daar zie je relatief weinig verschillen.
In de maand juli 8 polls gehouden, waarvan 2 een kleine + noteren, 3 noteren een kleine - en 3 zijn neutraal.
https://edition.cnn.com/polling/approval/trump-polls

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:15

nwagenaar

God, root. What's the differen

TheBrut3 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:56:
[...]
Waar dan? De approval rating is redelijk stabiel. Fox heeft er gisteren nog 1 geplaatst, is gedaan door New Marquette Law School. Approval 45% overall, 86% onder Republikeinen (-1%), 7% onder Democraten (-1%) en 38% onder onafhankelijken (+7%).

Ik heb expres een artikel van Fox genomen, omdat die over het algemeen een positief beeld wegzetten.
https://www.foxnews.com/p...arty-lines-latest-polling

CNN heeft ook een tabel en daar zie je relatief weinig verschillen.
In de maand juli 8 polls gehouden, waarvan 2 een kleine + noteren, 3 noteren een kleine - en 3 zijn neutraal.
https://edition.cnn.com/polling/approval/trump-polls
De Approval Rating is verre van stabiel: tov de vorige keer is het wederom gezakt:
185 days into Donald Trump's term
The president's net approval rating is -15%,
down 1.2 points since last week.
40% approve, 55% disapprove, 4% not sure
Last updated on July 24th 2025
Zie https://www.economist.com/interactive/trump-approval-tracker voor het verloop

Afgezien van zijn approval rating: er zijn verschillende bronnen dat aangeeft dat de MAGA "die hards" niet tevreden zijn over de afhandeling van de Eppstein Files.

Ook de manier van handelen vanuit Trump (deflecteren en de focus leggen op een andere complottheorie gelinkt aan democraten alsmede alles wat met hem en Eppstein te maken heeft weg zet als fakenews) is er eentje uit zijn reguliere playbook om de focus van de Eppstein Files weg te halen; echter zijn de Eppstein Files (of de afhandeling daarvan) al weken in de newscycle en het lijkt niet dat deze op korte termijn gaat verdwijnen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HEY_DUDE schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Nieuws bubbels bestaan en het niet zien aankomen van een verkiezingsuitslag duidt ook niet noodzakelijkerwijs op een bubbel. (Destijds was ik in de V.S. schatte ik de kansen van Trump best redelijk in . Toen ik terug kwam had ik het idee dat vooral het Nederlandse nieuws niet kon wennen aan het idee.)

Maar er is niet zoiets als nieuws van de democraten. Als je de invloeden wil duiden kun je beter stellen dat er veel nieuws van miljardairs met een eigen agenda geconsumeerd wordt.
Ik bedoel niet letterlijk nieuws van die partij, gewoon een stroming. Geenstijl is ook geen politieke partij, maar het past wel beter bij sommige partijen dan bij anderen.

/▌

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19
DropjesLover schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:33:
Trump wil gewoon overal ter wereld Amerikaanse auto's verkopen waar niemand op zit te wachten (te groot, te zwaar, te onzuinig, matige kwaliteit) :')
*knip* niet de HK hier

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 24-07-2025 14:33 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:44
Er zijn toch nogal wat Amerikaanse bedrijven met serieuze afzetproblemen van hun handel hoor en dat wordt er niet beter op. Een leverancier als Harley bv. heeft in het eerste kwartaal meer dan 27% omzetverlies geleden, vrnl. buitenlandhandel die ingestort is. en dat tov 2024 wat al slecht was.

Kun je tariffs hebben maar als het niet verkocht wordt, wat dan ? Wordt trouwens in eigen land ook slechter verkocht momenteel, ook in Amerika moet de hand duidelijk dus meer op de knip blijven voor luxe-speeltjes, precies in lijn met Donald zijn beleid. Waarom moet een kind meer dan 2 poppen hebben, ken je de leus nog van een maandje geleden..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*knip* niet de HK hier

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 24-07-2025 13:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TheBrut3 @nwagenaar misschien beter om naar gecombineerde polls te kijken:

https://www.realclearpoll...ald-trump/approval-rating

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO_SbsiVvR2eOLEr0_bZRVVfejs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vyez73y5h4hio2ACpi0XzIm8.png?f=fotoalbum_large

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Een ding in om in de gaten te houden is hoeveel handelsdeals er zijn afgesloten sinds Trump buiten de VS om en dat is een enorme veelvoud vergeleken met het handje vol van Trump.

Dat is belangrijk om te onthouden. Die handelsdeal krijgen vaak veel minder belichting in de media omdat ze niet worden aangehaald door Trump in een persconferentie (logisch ook, de VS is er niet bij betrokken). maar het is een tekenend fenomeen van iets wat eigenlijk al werd verwacht:

Men maakt een nieuw handelsnetwerk buiten de VS om. China importeert nu sojabonen andere landen als de VS bijvoorbeeld. Op langere termijn kun je verwachten dat andere landen gaan inspelen op de nieuwe vraag van producten en dus hun productie waar mogelijk gaan uitbreiden. Dit zal uiteindelijk de noodzaak om dezelfde producten vanuit de VS te krijgen verkleinen over tijd.

In dat licht is een langere tarief oorlog vanuit de VS ook niet wenselijk. Het standpunt is in die zin vooral isolationistisch bekeken en niet globaal. Trumps redenatie is altijd geweest dat de VS zo'n grote markt was dat de wereld niet goed economisch kon compenseren en schakelen als die markt onbenaderbaar werd. Dit is echter niet het geval. Het is gemakkelijker en voordeliger om de handelsnetwerken aan te passen buiten de VS om dan afhankelijk te zijn aan de grillen van de VS.

De VS heeft tot nu toe slechts een handje vol met nieuwe deals weten te krijgen, het gros ervan relatief beperkt in grote. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar China, de EU, Canada en Mexico; die hebben een enorme hoeveelheid handelsdeals buiten de VS om gesloten om de impact van Trumps tarievenoorlog te beperken. Voor iedere VS deal zijn er wellicht tien o meer niet-VS deals.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Bvanham schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:01:
Kun je tariffs hebben maar als het niet verkocht wordt, wat dan ? Wordt trouwens in eigen land ook slechter verkocht momenteel, ook in Amerika moet de hand duidelijk dus meer op de knip blijven voor luxe-speeltjes,
Of zijn ze duurder geworden in aankoop vanwege de tariffs en laten mensen ze daarom staan?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48
Raven schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:06:
[mbr]*knip* niet de HK hier[/mbr]
Ik snap dat aflevering zelf het label HK draagt en dat het niet de bedoeling is om hier uitgebreid over uit te wijden.

Maar het moet wel gezegd worden dit het wel degelijk van bijzondere waarde is. Ik kan me niet heugen dat zittende president zo hard is aangepakt en let wel, uitgezonden door een station wat net een schikking had overeengekomen met president Trump.
Reken maar dat dit niet onopgemerkt zal blijven en dat Trump gegarandeerd hierop zal reageren.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Auredium schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:57:
Een ding in om in de gaten te houden is hoeveel handelsdeals er zijn afgesloten sinds Trump buiten de VS om en dat is een enorme veelvoud vergeleken met het handje vol van Trump.

Dat is belangrijk om te onthouden. Die handelsdeal krijgen vaak veel minder belichting in de media omdat ze niet worden aangehaald door Trump in een persconferentie (logisch ook, de VS is er niet bij betrokken). maar het is een tekenend fenomeen van iets wat eigenlijk al werd verwacht:
Je bedoelt handelsdeals van andere landen die een betrouwbare vervanging zoeken van de VS? Dat zijn denk ik zowat alle landen.

/▌

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Marzman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Je bedoelt handelsdeals van andere landen die een betrouwbare vervanging zoeken van de VS? Dat zijn denk ik zowat alle landen.
Inderdaad maar het punt is wel dat ze die vaak ook vinden, deels of volledig. Dit was natuurlijk deels te verwachten. Ik denk echter dat Trump minder succes had verwacht van deze non-VS handelsdeals. Het succes van die handelsdeals ondermijnd de onderhandelingspositie van de VS.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-10 17:51

The_Bird

Meneer de Raaf

Wat heb je hier in de praktijk aan? Volgens mij zitten hier geen gevolgen aan en is het puur een opiniepeiling van wat de mensen vinden. Ook wanneer de mensen ontevreden zijn, wordt er volgens mij weinig druk gelegd om het beter te doen.

Als ik kijjk naar die van verschillende presidenten zijn de cijfers over het algemeen niet bijster hoog, met een paar uitschieters: Wikipedia: United States presidential approval rating

"21 jaar DSL!"

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The_Bird schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Wat heb je hier in de praktijk aan? Volgens mij zitten hier geen gevolgen aan en is het puur een opiniepeiling van wat de mensen vinden. Ook wanneer de mensen ontevreden zijn, wordt er volgens mij weinig druk gelegd om het beter te doen.

Als ik kijjk naar die van verschillende presidenten zijn de cijfers over het algemeen niet bijster hoog, met een paar uitschieters: Wikipedia: United States presidential approval rating
Dat was m'n punt niet. Er werd gediscussieerd over een paar aparte polls.
Ik geef enkel aan dat een geagregeerde poll dan misschien beter is.

Wat heb je eraan in de praktijk? Ach, er komen midterms aan volgend jaar.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En misschien interessant om te kijken hoe zich dit verhoudt met andere presidenten.

Dat betekent, stam + t .

• HEY_DUDE
Marzman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Ik bedoel niet letterlijk nieuws van die partij, gewoon een stroming. Geenstijl is ook geen politieke partij, maar het past wel beter bij sommige partijen dan bij anderen.
Nieuws heeft ook geen stromingen. Nieuws berust op journalistieke principes en is objectief, maar niet vrij van kleur. Maar dat is in de V.S. volledig stuk en aan de rechterzijde heb je überhaupt geen nieuws, uitsluitend entertainment op basis van (politieke) gebeurtenissen. Je hebt nog wat outlets die journalistieke principes toepassen en wat meer objectief zijn, maar dan wordt je onterecht als 'links of liberal' weggezet.

Ik denk dat wij inderdaad een slecht beeld hebben in hoeverre Trump en Epstein leeft onder de MAGA gemeenschap. Maar dat ligt meer aan het nieuws redacties niet goed weet hoe het de MAGA riolen moet duiden, wegen of er aandacht aan te besteden. Dat betekent ook niet dat er nieuws bestaat die wel weet wat er leeft onder de MAGA aanhang. Er zijn enkel entertainment kanalen die meer of te veel aandacht aan MAGA besteden zonder enkele vorm van objectiviteit.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:42

marapuru

db.

Trump wil dat Department of Justice achter o.a. Obama aan om hem te vervolgen. What’s next, oproepen tot een witch-hunt? Of is dit dat al?

En ja, ook dit is weer afleiding natuurlijk. Flood the zone. Maar wel met enge, enge woorden.
“Whether it’s right or wrong, it’s time to go after people,” he told reporters in the Oval Office.
Trump was asked which Democratic figures the Justice Department should target specifically in light of Director of National Intelligence Tulsi Gabbard’s recent call for Obama administration officials to be “prosecuted to the fullest extent of the law” over claims that they “manufactured” intelligence to allege Russia worked to get Trump elected in 2016.
“It would be President Obama, he started it,” Trump replied. “The leader of the gang was President Obama. Barack Hussein Obama, have you heard of him?” he continued. “He’s guilty, it’s not a question. This was treason. This was every word you could think of. They tried to steal the election.”
Uit: https://www.rollingstone....o-after-obama-1235391240/

https://archive.is/4c3ok (hier leesbaar zonder account)

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:25

DevWouter

Creator of Todo2d.com

marapuru schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:57:
Trump wil dat Department of Justice achter o.a. Obama aan om hem te vervolgen. What’s next, oproepen tot een witch-hunt? Of is dit dat al?

En ja, ook dit is weer afleiding natuurlijk. Flood the zone. Maar wel met enge, enge woorden.

[...]

Uit: https://www.rollingstone....o-after-obama-1235391240/

https://archive.is/4c3ok (hier leesbaar zonder account)
Bovendien heeft het hoge gerechtshof al uitgesproken dat een president (nagenoeg) onschendbaar is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 04:43
Marzman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Kan zijn toch zag 50 procent ongeveer het niet aankomen dat Trump een serieuze kandidaat was tot hij ineens president was dus er zijn wel degelijk nieuws bubbels.
Een voorspelling over de uitslag van een verkiezing is toch heel wat anders dan rapportages over actualiteiten?

Trump II - Project 2025 tracker

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DevWouter schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Bovendien heeft het hoge gerechtshof al uitgesproken dat een president (nagenoeg) onschendbaar is.
Ten tijde van de ‘strafbare feiten’ was die uitspraak nog niet gedaan.
De gedragingen zijn te ernstig voor immuniteit.

Zomaar een paar redenen die SCOTUS kan geven waarom er hier wel vervolgt kan worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HEY_DUDE
Glashelder schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Zomaar een paar redenen die SCOTUS kan geven waarom er hier wel vervolgt kan worden.
Het wordt lastig voor SCOTUS om hier een draai aan te geven. De uitspraak gaat over de intepretatie van de wet, de wet was er al dus ook de immuniteit.

SCOTUS blijft de hete aardappel doorschuiven en probeert nog de schijn van legitimiteit op te houden. Over duidelijke zaken zoals het recht op een paspoort wanneer je in de V.S. geboren bent worden terugverwezen naar een lagere rechter. Dat betekent uitstel tot kleur bekennen. Een landsbrede stop op ondeugdelijk beleid mag om procedurele redenen niet meer en moet via andere vehikels zoals een class action lawsuit. Allemaal om geen kleur te bekennen en de schijn van legitimiteit op te houden. SCOTUS zal zich niet zo snel wagen aan duidelijke uitspraken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uit het AD.nl liveblog.
Kilmar Abrego Garcia, die per ongeluk de VS werd uitgezet en door de Amerikaanse regering met tegenzin werd teruggehaald, moet in afwachting van zijn proces worden vrijgelaten zonder aan de immigratiedienst te worden overgedragen. Dat hebben twee federale rechters woensdag beslist.

Abrego Garcia komt oorspronkelijk uit El Salvador en heeft een Amerikaanse verblijfsvergunning. Nadat hij op basis van zijn tatoeages in maart per abuis was uitgezet naar El Salvador, liet de regering-Trump hem op 6 juni terugkeren naar de Verenigde Staten. Hij kwam echter niet vrij; het Amerikaanse ministerie van Justitie diende een aanklacht tegen hem in omdat hij mensen zou hebben geholpen die illegaal in de VS verblijven.

Een rechter in Tennessee oordeelde woensdag dat hij in afwachting van zijn proces, dat op 27 januari 2026 begint, vrijgelaten moet worden. De rechter bevestigde daarmee een eerdere beslissing en verwierp het laatste beroep van de overheid.

Een rechter in Maryland, waar Abrego Garcia voorafgaand aan zijn uitzetting en arrestatie woonde, verbood de overheid woensdag ook om hem opnieuw hechtenis te nemen zodra hij in Tennessee is vrijgelaten. Ook de immigratiepolitie Ice mag hem niet oppakken. De rechtbank verplicht de overheid tevens om Abrego Garcia en zijn advocaten minstens 72 uur van tevoren in te lichten als ze besluit hem uit te zetten naar een ander land.

In El Salvador werd Abrego opgesloten in CECOT, een beruchte gevangenis waar volgens mensenrechtenorganisaties gevangenen op mensonterende wijze worden behandeld. In zijn geboorteland is Abrego nooit voor een misdaad veroordeeld en er loopt ook geen strafrechtelijk onderzoek tegen hem. Volgens zijn advocaten werd de Salvadoraan in CECOT gemarteld.
Ze zullen wel tandenknarsen daar bij ICE.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BadRespawn
Ontwikkelingen mbt Trump/Epstein/MAGA

Na eerder kritiek te hebben geluit mbt het achterhouden van Epstein files, schaart een aantal MAGA influencers zich nu achter Trump in reactie op de publicatie door Wall Street Journal van een onkuise verjaardagsbrief die Trump aan Epstein heeft gestuurd.
https://edition.cnn.com/2...pport-trump-epstein-files (18 juli)

Afgezien van het feit die mensen eerst wel publiceren super belangrijk vonden en nu het tegenovergestelde super belangrijk vinden - intussen ook, en meer recent dan het bovenstaande:

Republican-led House panel votes to subpoena Jeffrey Epstein files
https://www.axios.com/202...ena-republicans-democrats (23 juli)

'They’re eating themselves alive': Fmr. GOP advisor says Dems have ‘struck gold’ as GOP splinters over Epstein
https://www.msnbc.com/mor...over-epstein-243766853784 (24 juli)

Donald Trump is privately worrying about his building political crisis over his ties to Jeffrey Epstein, complaining: “They’re going to f--- me.”
https://www.thedailybeast...y-epstein-funny-business/ (24 juli)
While the president insists he had nothing to do with the late pedophile’s crimes, Trump was overheard in the Oval Office saying, “They’re going to accuse me of some funny business,”

‘The rule was going down’: Inside the House GOP’s Epstein meltdown (24 juli)
https://www.politico.com/...ebellion-epstein-00473348
...The House GOP conference, which included some of the Louisiana Republican’s key allies, was in full rebellion over the spiraling Jeffrey Epstein situation.
...The lawmakers knew that bucking their own leadership was an extreme response. But panel Republicans were incensed that a week earlier, they were all but forced to vote against a Democratic effort calling for the release of Epstein-related information. Many, including Houchin, were under intense pressure from constituents to support the unsealing, and they wanted leaders to provide more political cover.
...The revolt of House Republicans who favored releasing Epstein case documents surprised White House officials and multiple members of GOP leadership. Trump officials in particular, who are used to House Republicans rolling over to the president’s every whim, were especially stunned at the increasingly public and blunt pushback.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
Ik vraag me af of Musk nog wat olie op het vuur gaat gooien. Zijn Doge clubje moet toch wel wat dirt op iedereen daar verzamelt hebben ..

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:59
*knip* graag s.v.p. een inhoudelijke reactie.

[ Voor 97% gewijzigd door defiant op 24-07-2025 23:47 ]

Inventaris

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Glashelder schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Los van wat HEY_DUDE in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek" beschrijft kunnen deze argumenten ook op Trump toegepast worden.

Dat is ook het probleem met mazen in de wet vinden: Anderen gaan er ook gebruik van maken >:)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:56
De Europese banken hebben een topkwartaal achter de rug wegens Trump.
Beleggers in bankaandelen hebben een topjaar achter de rug. Dit jaar alleen al wonnen bankaandelen zoals KBC, BNP Paribas en Deutsche Bank respectievelijk 22,2, 33 en 71,5 procent. De reden is tweeledig. Zo blijkt uit de kwartaalresultaten van BNP Paribas donderdag dat de handelsoorlog van Donald Trump zeer winstgevend is voor de marktenzaal van het bedrijf. Daar verhandelt men onder meer financiële effecten zoals valuta, obligaties, aandelen en grondstoffen die door de onrust sneller gekocht en verkocht worden dan voorheen.
Daarnaast boeren de traditionele activiteiten goed waarbij banken spaargeld uitlenen en daar ook rente op verdienen. Nu de spaarrentes blijven dalen, kan men een lagere vergoeding betalen aan spaarders voor dat geld. BNP Paribas rekent dit jaar op een jaarwinst van 12,2 miljard euro.
Ook Deutsche Bank kwam donderdag met cijfers waaruit blijkt dat ze de hoogste kwartaalwinst sinds 2007 kon boeken. Dit kwartaal alleen al kon de groep 1,5 miljard euro winst maken. Met dank aan Trump en de spaarder.
Uit een +artikel van De Standaard
https://www.standaard.be/...-waard-zijn/79774166.html

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Glashelder schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:17:
Uit het AD.nl liveblog.

[...]

En je denkt dat ICE zich ook maar één seconde druk maakt over dit besluit??

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:32
EDIT: spuit 11, ik zie dat iemand anders al hetzelfde argument heeft gemaakt.

[ Voor 87% gewijzigd door autje op 25-07-2025 09:19 ]

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11 01:16
*knip*, niet onderbouwd.

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 25-07-2025 19:18 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Uit het AD.nl liveblog.

[...]

De rechtelijke macht werkt dan in elk geval nog wel. In Rusland zou hij gewoon in de gevangenis moeten blijven tot hij uit een raam valt.
nextware schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:15:
[...]

En je denkt dat ICE zich ook maar één seconde druk maakt over dit besluit??
Nee, maar ze zullen hem wel vrij moeten laten.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 25-07-2025 10:38 ]

/▌

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Uit het AD.nl liveblog.

[...]

Heldere beslissing. Het was bekend dat ICE bij wijze van spreken stond te wachten bij de poorten van de faciliteit waar hij momenteel zit om hem opnieuw op te pakken.

Ze zullen hem nu waarschijnlijk vrij opzichtig gaan schaduwen, de spreekwoordelijke gieren die om hun prooi vliegen.

Het dient te worden gezegd dat de druk op Trump en zijn administratie groter en groter wordt. Interne decent, Murdoch die de aanval opent. De Epstein zaak die nog boven DT hangt. Nu de South Park aflevering waar Trump het beste niet op kan reageren maar hij het toch niet helemaal kan laten. Verdeeldheid in de achterban. Hij is pas zes maanden bezig en heeft feitelijk niet veel bereikt voor de economie wat goed is. Afbraak van de democratie ja; maar alle andere doelen zijn ver weg.

• Bvanham
Prima toch, misstanden mag je aan de kaak stellen. Als iemand het gore lef had een pedofiel te zijn mag zijn macht er niet voor zorgen dat dit niet bestraft wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door NMH op 25-07-2025 19:18 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bvanham schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Prima toch, misstanden mag je aan de kaak stellen. Als iemand het gore lef had een pedofiel te zijn mag zijn macht er niet voor zorgen dat dit niet bestraft wordt.
Ja, dat is prima, maar schijnbaar niet heel logisch. Kijk ook naar de zaak P Diddy. Iedereen wist van zijn feesten en toch is die decenia zijn gang kunnen gaan. Epstein zal wat gelijkenissen hebben vermoed ik.

/▌

• HEY_DUDE
Bvanham schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Als je iets strafbaars gedaan hebt moet je vervolgd worden. Ik ben geen voorstander van trial by media om mensen weg te zetten als pedofiel, omdat hun naam in een dossier staat. In het onderzoek is geoordeeld met een grand jury (mannen en vrouwen van de straat) en is er geen vervolging ingezet. Case closed. Als je het bewijs nogmaals tegen het licht wil houden doe je een nieuw onderzoek met een grand jury.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HEY_DUDE schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Als je iets strafbaars gedaan hebt moet je vervolgd worden. Ik ben geen voorstander van trial by media om mensen weg te zetten als pedofiel, omdat hun naam in een dossier staat. In het onderzoek is geoordeeld met een grand jury (mannen en vrouwen van de straat) en is er geen vervolging ingezet. Case closed. Als je het bewijs nogmaals tegen het licht wil houden doe je een nieuw onderzoek met een grand jury.
Volgens mij zegt ook niemand (nou ja, misschien dat er wel iemand te vinden is) dat Trump dat is. Alleen dat hij het naar buiten brengen tegen houdt en dat zijn naam in het dosier staat.

/▌

• HEY_DUDE
Marzman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Volgens mij zegt ook niemand (nou ja, misschien dat er wel iemand te vinden is) dat Trump dat is. Alleen dat hij het naar buiten brengen tegen houdt en dat zijn naam in het dosier staat.
Er staan heel veel namen in het epstein dossier waarvan de meerderheid geen pedofiel is al was het maar omdat alle mogelijke slachtoffers er ook met naam en toe maat in staan. Mijn punt is dat het volledig openbaar maken een slecht idee is. En het is lastig om een grens te trekken wie niet en wie wel zwart gekalkt wordt. Ergo het is gewoon geen goed idee om het openbaar te maken. En als jouw naam dan niet zwart is ben je dan gelijk verdacht en een pedofiel?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HEY_DUDE schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Er staan heel veel namen in het epstein dossier waarvan de meerderheid geen pedofiel is al was het maar omdat alle mogelijke slachtoffers er ook met naam en toe maat in staan. Mijn punt is dat het volledig openbaar maken een slecht idee is. En het is lastig om een grens te trekken wie niet en wie wel zwart gekalkt wordt. Ergo het is gewoon geen goed idee om het openbaar te maken. En als jouw naam dan niet zwart is ben je dan gelijk verdacht en een pedofiel?
Het probleem is dat Trump daar normaal gesproken helemaal niet mee zou zitten. Die gooit met genoegen andere mensen voor de bus. Als hij een rapport, waar zoveel ophef over is, niet openbaar wil maken dan is dat omdat hij daar persoonlijk belang bij heeft.

• HEY_DUDE
downtime schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Het probleem is dat Trump daar normaal gesproken helemaal niet mee zou zitten. Die gooit met genoegen andere mensen voor de bus. Als hij een rapport, waar zoveel ophef over is, niet openbaar wil maken dan is dat omdat hij daar persoonlijk belang bij heeft.
Ik vind het ook komisch dat dit in Trump zijn gezicht ontploft :+ Maar dat maakt het niet een goed plan om het nu wel te openbaren. Als er echt heel harde aanwijzingen instonden over ongepaste omgang met minderjarigen door Trump dan was dit wel naar buiten gekomen denk ik, of was er vervolging geweest. Zolang het niet naar buiten komt kan men de fantasie de vrije loop laten waarom Trump in het dossier staat.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Geen idee, het lijkt me sowieso slecht een dergelijke lijst aan het publiek te geven, maar het was een verkiezingsbelofte en een belangrijk punt voor veel mensen.

Al is het in de VS wel gebruikelijker dan bij ons dat de hele buurt het weet als je een veroordeelde pedofiel (dat is dus wat anders dan deze lijst) bent.
https://nos.nl/artikel/612919

/▌

• BadRespawn
Marzman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Geen idee, het lijkt me sowieso slecht een dergelijke lijst aan het publiek te geven, maar het was een verkiezingsbelofte en een belangrijk punt voor veel mensen.
Niet alleen belangrijk voor veel mensen, stukken mbt rechtszaken die zijn afgerond zijn officieel volgens de wet openbaar. Achterhouden is in strijd met de wet en maakt het alleen maar nog meer verdacht.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Nog een Epstein afleiding die een beetje backfired: Jerome Powell is ook een loser volgens Trump en hij zou hem liever weg zien. Hier wordt een 'feitje' van Trump even weerlegd:

Trump haalt bakzeil bij poging directeur centrale bank onder druk te zetten - https://nos.nl/l/2576364

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wren schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:36:
Nog een Epstein afleiding die een beetje backfired: Jerome Powell is ook een loser volgens Trump en hij zou hem liever weg zien. Hier wordt een 'feitje' van Trump even weerlegd:

Trump haalt bakzeil bij poging directeur centrale bank onder druk te zetten - https://nos.nl/l/2576364
Veel gaat op Epstein, maar dit was gewoon weer Powell pootje lichten.

Het voordeel van Epstein voor ons, is dat Trump zeker weten een grote EU Trade deal wil aankondigen. Dat versterkt onze positie aanzienlijk.

• Bvanham
niet eens pootje lichtten maar verkeerde feiten bijhebben van Donny. Powell wist gelukkig waar het om ging en kon zich goed staande houden, dat stuk van het fragment zal wel geknipt worden door de rode petjes mafia

• Bvanham
[...]

Het leuke is dat er bijna niemand weet wat er in staat. voor hetzelfde geld helemaal niet maar de angst om wat er in ZOU kunnen staan, die zorgt voor de ellende.

• BadRespawn
Bvanham schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Het leuke is dat er bijna niemand weet wat er in staat. voor hetzelfde geld helemaal niet maar de angst om wat er in ZOU kunnen staan, die zorgt voor de ellende.
Kunnen we redelijkerwijs aannemen dat getuigenverklaringen die al openbaar zijn, onderdeel zijn van het Epstein dossier?

We weten niet alles wat er in het dossier staat en kennen niet van alle klanten van Epstein de namen, maar oa Trump wordt expliciet genoemd compleet met beschrijvingen van wat ie heeft gedaan.
Volgens de strikte definitie van pedofilie zijn de verdachten wellicht niet pedofiel, maar hebben ze wel sex gehad met te jonge meiden die door Epstein en Maxwell geregeld waren. Dat zou dan vallen onder mensenhandel en/of illegale prostitutie oid.

YouTube: Katie Johnson's full testimony of 2/11/16 (Katie Johnson)
Given Epstein’s history of secretly taping famous people taking sexual advantage of young women procured by Epstein, if the allegations in the Katie Johnson complaint are true, Trump has every reason to be concerned that tapes might exist which would prove Johnson’s allegations.

• inXs
  • Laatst online: 16:18

inXs

known as inXs

De nieuwe southpark gaat los op Trump! En natuurlijk is de grote oranje leider ‘not amused. https://www.volkskrant.nl...et-trump-satire~be865824/

En het is echt een ding ook: YouTube: Trump fumes over ‘South Park’ roasting him, depicting him in bed wit... en YouTube: Donald Trump's South Park Appearance Sparks White House MELTDOWN

En uiteraard een deel van de aflevering (vet grappig is het wel!); YouTube: 'South Park' Mocks Trump In Jaw-Dropping Episode After $1.5B Paramou...

En als je flink doorklikt zie je nog veel meer! Kan hier wel van genieten ook!

[ Voor 4% gewijzigd door inXs op 25-07-2025 20:50 ]

superB

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
inXs schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:49:
De nieuwe southpark gaat los op Trump! En natuurlijk is de grote oranje leider ‘not amused. https://www.volkskrant.nl...et-trump-satire~be865824/
Een trieste reactie van het Witte Huis. In een fatsoenlijke democratische rechtsstaat moeten grapjes over de regeringsleiders gemaakt kunnen worden.

March of the Eagles

• inXs
  • Laatst online: 16:18

inXs

known as inXs

XWB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Een trieste reactie van het Witte Huis. In een fatsoenlijke democratische rechtsstaat moeten grapjes over de regeringsleiders gemaakt kunnen worden.
Zeker, satire is nodig. Wanneer satire onder vuur ligt dan weet je al vrij veel…..

superB

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Naast Trump die Powell letterlijk voor het oog van de camera desinformatie geeft in een poging om hem te laten struikelen, proberen leden vanuit dezelfde Heritage Foundation die de VS nu aan het slopen is zich actief te bemoeien met Europa en willen zij een machtswissel helpen forceren onder de originele naam "The Great Reset":

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2576394
Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de Trump-regering zich actief bemoeit met de politieke toekomst van de Europese Unie. In maart nodigde de invloedrijkste conservatieve denktank in Washington, de Heritage Foundation, conservatieve denkers uit Wenen en Boedapest uit. Zij presenteerden tijdens een workshop hun plannen voor de EU.

"Het is terecht dat de Verenigde Staten zich bemoeien met de toekomst van Europa", zegt Nile Gardiner van de Heritage Foundation tegen Nieuwsuur. Volgens de vooraanstaande conservatieve denker heeft Amerika met Donald Trump de eerste eurosceptische president. "De Verenigde Staten hebben Europa zo'n lange tijd beschermd dat Europese overheden respect moeten hebben voor de mening van de VS."
Ik heb er even over moeten nadenken in welk topic dit moet, maar aangezien het MAGA is die hier actief staten omver probeert te gooien van bondgenoten lijkt dit topic mij wel gepast.

Uiteraard staat in het stappenplan waar in het artikel over gesproken wordt een flinke hoeveelheid desinformatie, want de genoemde omschrijving van hoe bijvoorbeeld de EU werkt is niet hoe de EU werkt. Het is hetzelfde als MAGA, maar dan Europees.

Wordt er eigenlijk al ergens iets gedaan om die Heritage Foundation aan te pakken?

Dat zit wel Schnorr.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:11:
Wordt er eigenlijk al ergens iets gedaan om die Heritage Foundation aan te pakken?
Oef, wat deprimerend, dat ze die rotzooi hier nu ook proberen te spuwen. Alsof we daar niet genoeg last van hadden met Orban, Wilders, PiS, AfD, Meloni, Le Pen enz.

Maar wat wil je dat ze er tegen doen? Ze zullen met vuur en zwaard verdedigd worden door de VS regering, ik zie niet zo gauw iemand die het daar tegen op gaat nemen. Waarschijnlijk zullen ze stilletjes achter de schermen tegengewerkt worden. Ik denk niet dat iemand genoeg politiek kapitaal zal investeren hierin om ze bijvoorbeeld als verboden organisatie aan te merken. Het zal ook niet effectief zijn want ze gaan gewoon door achter de schermen met hun lobby, en het zet alleen maar de hele situatie op scherp (ook rondom de heffingen enzo).
XWB schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:33:
[...]
Vind ik ook. Maar fatsoenlijk en democratisch slaan niet echt meer op de VS, en rechtsstaat, mja, die is ook hard op weg om om te vallen.

[ Voor 32% gewijzigd door Llopigat op 25-07-2025 22:35 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21
@Llopigat tis een politieke spagaat: de VS afvallen om hun bemoeizucht betekent dat men de EU direct zal 'straffen' op allerlei manieren en op dit moment zijn we nog steeds niet schoothondje-af.

Sterker nog: na de initiële verontwaardiging lijken we weer lekker relaxt in de schoothond-modus terug te vallen, op technologie vlak, defensie, handel.. en dan geef je ze in feite deze macht.

Het ontmantelen van de EU zal voor mensen met een IQ hoger dan een doperwt een extreem slecht plan zijn, maar helaas werkt de retoriek gewoon goed. Dat de Brexit de Britten alleen maar pijn doet, Orban van Hongarije het armste land in de EU wist te maken en onze eigen PVV niet veel meer is dan een verzamelijk incompetente nee-knikkers lijkt die retoriek en het effect ervan niet te deren.

En helaas maar waar: we hebben ook daadwerkelijke problemen die de gevestigde orde niet hebben weten op te lossen. Niet dat de oplossing van de moderne pseudo-fascist komt, maar waar die wel vandaan moet komen is voor ons allemaal gissen.

Heritage foundation bundelt dit alles in een machtsblok - waar elke democratie een gevoeligheid heeft voor beïnvloeding van buitenaf. Gelukkig consumeren alle EU-inwoners hun nieuws vooral vanaf door de VS of China beheerde bronnen. Kan niet mis gaan dit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
Naast Trump die Powell letterlijk voor het oog van de camera desinformatie geeft in een poging om hem te laten struikelen, proberen leden vanuit dezelfde Heritage Foundation die de VS nu aan het slopen is zich actief te bemoeien met Europa en willen zij een machtswissel helpen forceren onder de originele naam "The Great Reset":

[...]

Ik heb er even over moeten nadenken in welk topic dit moet, maar aangezien het MAGA is die hier actief staten omver probeert te gooien van bondgenoten lijkt dit topic mij wel gepast.

Uiteraard staat in het stappenplan waar in het artikel over gesproken wordt een flinke hoeveelheid desinformatie, want de genoemde omschrijving van hoe bijvoorbeeld de EU werkt is niet hoe de EU werkt. Het is hetzelfde als MAGA, maar dan Europees.

Voor (bronnen met) wat achtergrondinformatie zou ik zeker even deze post bekijken: teacup in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie"

• Llopigat
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:43:
@Llopigat tis een politieke spagaat: de VS afvallen om hun bemoeizucht betekent dat men de EU direct zal 'straffen' op allerlei manieren en op dit moment zijn we nog steeds niet schoothondje-af.
Ja precies. De ellende die je je op je hals haalt is het niet waard omdat maatregelen tegen de heritage foundation vanaf hier toch niet effectief zijn. Dat bedoelde ik ook.
Sterker nog: na de initiële verontwaardiging lijken we weer lekker relaxt in de schoothond-modus terug te vallen, op technologie vlak, defensie, handel.. en dan geef je ze in feite deze macht.
Als ik Rutte zo zie dan zijn we nog nooit zo schoothondje geweest als nu, zelfs niet na WOII.
Het ontmantelen van de EU zal voor mensen met een IQ hoger dan een doperwt een extreem slecht plan zijn, maar helaas werkt de retoriek gewoon goed. Dat de Brexit de Britten alleen maar pijn doet, Orban van Hongarije het armste land in de EU wist te maken en onze eigen PVV niet veel meer is dan een verzamelijk incompetente nee-knikkers lijkt die retoriek en het effect ervan niet te deren.
Orban heeft van zijn eigen kliek in Hongarije ongetwijfeld de rijkste kliek gemaakt :) Voor hem een groot succes.
En helaas maar waar: we hebben ook daadwerkelijke problemen die de gevestigde orde niet hebben weten op te lossen. Niet dat de oplossing van de moderne pseudo-fascist komt, maar waar die wel vandaan moet komen is voor ons allemaal gissen.
Niet alleen heeft weten op te lossen maar ook gewoon veroorzaakt. Als bijvoorbeeld afleiding voor andere problemen of om een verkiezingspunt te scoren. Ik denk dat dat punt niet onderschat moet worden. En dat geldt voor de VS ook (maar wat minder denk ik). Never let a good crisis go to waste (and if there isn't one, just make one). Ze hebben met vuur gespeeld en de controle verloren.
Heritage foundation bundelt dit alles in een machtsblok - waar elke democratie een gevoeligheid heeft voor beïnvloeding van buitenaf. Gelukkig consumeren alle EU-inwoners hun nieuws vooral vanaf door de VS of China beheerde bronnen. Kan niet mis gaan dit.
Nouja de heritage foundation ansich heeft helemaal geen officiele macht whatsoever. Ze zijn puur een achtergrond lobby. Wel een hele machtige.

• NiGeLaToR
Llopigat schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:51:

Nouja de heritage foundation ansich heeft helemaal geen officiele macht whatsoever. Ze zijn puur een achtergrond lobby. Wel een hele machtige.
Daarin spreek je jezelf impliciet een beetje tegen toch? Geen formele macht - maar wel de auteurs van bijv die 'big beautiful bill' die Trump en de zijnen er net doorheen geloodst hebben?

Probleem van deze lobby groep(en) in alle gevallen is, is dat ze democratie benutten voor eigengewin. Waar we van oudsher zouden moeten stemmen op mensen die onze belangen vertegenwoordigen, zijn deze clubs er goed in geworden om ons te laten stemmen op dingen die hun belangen vertegenwoordigen, maar dan gelardeerd onder een sausje van boomakertjes, ophef en uiteraard.. een derde partij als dader, schuldige en dus vijand nummer 1.

Lobby vindt overal plaats en is voor mij in al die gevallen slecht nieuws - alleen is de heritage foundation weer net een stap erger, niet alleen vanwege hun denkbeelden maar vooral ook vanwege hun - impliciet - doch enorme invloed.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Llopigat
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:58:
[...]
Daarin spreek je jezelf impliciet een beetje tegen toch? Geen formele macht - maar wel de auteurs van bijv die 'big beautiful bill' die Trump en de zijnen er net doorheen geloodst hebben?
Ja dat is ook de rare situatie en daardoor zijn ze moeilijk aan te pakken. Je kan ze niet wegstemmen. Of zelfs maar campagne tegen voeren.

Achter Brexit zaten ook dit soort vage stichtingen trouwens.

Ik vind lobby ook altijd slecht. Maar ik weet niet precies wat je er tegen kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 25-07-2025 23:07 ]

• NiGeLaToR
Llopigat schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Ja dat is ook de rare situatie en daardoor zijn ze moeilijk aan te pakken. Je kan ze niet wegstemmen. Of zelfs maar campagne tegen voeren.

Ik vind lobby ook altijd slecht. Maar ik weet niet precies wat je er tegen kan doen.
1 optie is journalistiek. Daarom steun ik FTM, maar er zijn er meer en er moeten er mee zijn/komen.

Out in the open met die clubs. Het was ook een journalist die dat verhaal in Hongarije boven water kreeg - en het is exact de reden waarom politici die aan dit soort clubs hangen een hekel hebben aan goede journalistiek.

• Llopigat
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:15:
[...]
1 optie is journalistiek. Daarom steun ik FTM, maar er zijn er meer en er moeten er mee zijn/komen.

Out in the open met die clubs. Het was ook een journalist die dat verhaal in Hongarije boven water kreeg - en het is exact de reden waarom politici die aan dit soort clubs hangen een hekel hebben aan goede journalistiek.
Ik zie daar niet zo veel heil in eigenlijk. Dat soort alternatieve nieuwsdiensten worden toch alleen bekeken door mensen die niet vatbaar zijn voor rechts. Maar wel goed dat je dat doet.

Trouwens vergeet niet dat die vage stichtingen allemaal op de loonlijst staan van het grote geld. Daar kom je met wat tientjes van burgers nooit tegenop.

• DropjesLover
  • Nu online
Llopigat schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Met journalistiek en anti-lobby regels. Die macht van het grootkapitaal moet weggeduwd worden.

Maar er moet ook tegemoet gekomen worden aan de rechts conservatieve burger. Men moet die wind uit de zeilen nemen van de extreem rechtse partijen.
Dat gebrekkige integratie en stromen immigranten een groot punt van zorg zijn van veel burgers is al 20 jaar bekend. Het gesteggel en gedraai en gewijs naar "ja maar verdragen" duwt de kiezer alleen maar meer naar partijen die zeggen er wel wat aan te doen.

Trump is daar van het bewijs dat de burger zelfs een vreemdgaande, frauderende, dodgy real estate maffiabaas prefereert, zolang die maar zegt dat hij wat aan de immigranten gaat doen.
Dat is niet de schuld van Trump of "de burger", dat is in mijn ogen de schuld van de falende politiek die de burger weigert te zien/horen.

En ja het gaat in tegen verdragen, maar met pappen, nathouden, negeren, cordon sanitaire en Brandmauer worden die partijen alleen maar groter.

Net als EU als blok, dat uiteindelijk beleid maakt middels commissies waar alle landen en partijen in zitten, kunnen die 60 jaar oude verdragen echt wel aangepast worden. Maar men zit daar toch te hoog in de morele boom (waar ik doorgaans blij mee ben want pro-milieu (=pro-burger)) om er aan te willen morrelen.

Het gros zijn ook arbeidsmigranten. Het geheel vrije verkeer van personen binnen de EU is een fout geweest. Nu is dat alleen recht te trekken door op de een of andere manier de inkomens en woningprijzen tussen EU landen versneld gelijk te trekken, zodat werknemers fors minder aangetrokken worden door hogere lonen in Noord-West Europa...

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 25-07-2025 23:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Llopigat
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:29:
[...]
Maar er moet ook tegemoet gekomen worden aan de rechts conservatieve burger. Men moet die wind uit de zeilen nemen van de extreem rechtse partijen.
Dat gebrekkige integratie en stromen immigranten een groot punt van zorg zijn van veel burgers is al 20 jaar bekend. Het gesteggel en gedraai en gewijs naar "ja maar verdragen" duwt de kiezer alleen maar meer naar partijen die zeggen er wel wat aan te doen.
Door dat te doen legitimiseer je alleen maar de afleiding van de rechtse partijen. Dit asielprobleem is gewoon puur gecreeerd. Het COA is jarenlang afgeknepen met als gevolg de vele nieuws headlines. Zelfde verhaal in Amerika maar dan met nieuws over bendes. Zij gooien het namelijk niet zo op asiel maar meer op niet-blanke buitenlanders in het algemeen (wat weer anders is dan de niet-westerse die hier de zondebok zijn ***). Is het een latino die iets doet dan is het Bwaaah in de media. Doet een blanke iets dan is het stil. Works as designed. Het is beter om in te zien dat het gaat om een hoeveelheid mensen die een druppel op de hete plaat is en de ophef is alleen maar opgeblazen lucht.

Criminaliteit is bovendien veel meer een functie van sociaal economische status en niet van afkomst. De oplossing is welvaart en nivellering maar dat is communisme volgens Amerikanen. Dan krijg je waar je om vraagt, dat je niet op straat kan zonder bang te zijn een pistool in je gezicht gedrukt te krijgen.
[...]
Trump is daar van het bewijs dat de burger zelfs een vreemdgaande, frauderende, dodgy real estate maffiabaas prefereert, zolang die maar zegt dat hij wat aan de immigranten gaat doen.
Zo ziet zijn aanhang hem echt niet. Zij vereren hem. Het is een cult.
[...]
Dat is niet de schuld van Trump of "de burger", dat is in mijn ogen de schuld van de falende politiek die de burger weigert te zien/horen.

En ja het gaat in tegen verdragen, maar met pappen, nathouden, negeren, cordon sanitaire en Brandmauer worden die partijen alleen maar groter.
Als je op die toer gaat verlies je het altijd want je bent niet bereid zo extreem te gaan als die partijen willen. Dus ze zullen toch altijd met het vingertje blijven wijzen van "kijk, ze werken tegen!". Dan speel je het spelletje alleen maar mee. Dat is toch precies wat dit kabinet bewezen heeft? In Amerika hebben ze dat stadium natuurlijk overgeslagen vanwege het First Past The Post systeem.

***) Dit heb ik altijd een beetje vreemd gevonden. Want Latino's die daar de zondebok zijn, hebben cultureel enorm veel gemeen met ons westerlingen. Veel meer dan met mensen uit het midden oosten. Geen extreme lokale wetten (a la sharia), vooral veel "tranquilo" (relax) en aandacht voor familie wat daar belangrijk is. Zelfde soort geloven ook (vooral katholiek in latijns Amerika). Er is enorm veel aansluiting mogelijk. In tegenstelling tot hier waar wel eens echte culturele tegenstellingen zijn. Niet onoverkomelijk hoor, maar er is veel meer incompatibiliteit die uitvergroot kan worden in de media als hefboom. In Amerika is dat er niet echt. Ik moet alleen wel constateren dat nieuws daar veel minder over de inhoud gaat dan over de sensatie, wellicht komt het daardoor.

[ Voor 21% gewijzigd door Llopigat op 26-07-2025 00:03 . Reden: Wat meer uitgeweid over de situatie in Amerika. ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
De discussie loopt ook hier: teacup in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie"

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Llopigat schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Maar wat wil je dat ze er tegen doen? Ze zullen met vuur en zwaard verdedigd worden door de VS regering, ik zie niet zo gauw iemand die het daar tegen op gaat nemen. Waarschijnlijk zullen ze stilletjes achter de schermen tegengewerkt worden. Ik denk niet dat iemand genoeg politiek kapitaal zal investeren hierin om ze bijvoorbeeld als verboden organisatie aan te merken. Het zal ook niet effectief zijn want ze gaan gewoon door achter de schermen met hun lobby, en het zet alleen maar de hele situatie op scherp (ook rondom de heffingen enzo).
Ik zie nu via @defiant dat er al een topic is, dus laten we daar doorgaan.

Maar eerst even alles op een rijtje zetten voordat ik er met een lange post kom die nergens op slaat.

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06
Ondertussen rondom de Executive Order over US citizenship:

Na de uitspraak van de Supreme Court over "Nation wide injunctions" ... Zijn er ondertussen al 3 verschillende rechtbanken/rechters die de Executive Order van Trump toch nationaal laten blokkeren.

De eerste was een rechtbank die een "Class Action" toestond. Dit was een van de manieren waar de Supreme Court op had gewezen. De "Class" bestaat uit alle kinderen die geboren zijn of worden sinds de Executive Order .. en die er ondervallen. Dus dat is effectief een nationale blokkade:
Judge blocks Trump birthright citizenship order after Supreme Court ruling
U.S. District Judge Joseph Laplante, an appointee of former President George W. Bush, agreed to grant class action status to a lawsuit challenging the order. It means children beyond the plaintiffs are protected by the preliminary injunction.

The judge described his decision to issue a preliminary injunction as “not a close call,” suggesting that the deprivation of U.S. citizenship clearly qualifies as irreparable harm.
De tweede rechtbank die zich er boog was de 9th U.S. Circuit Court of Appeals in een rechtzaak van 4 (Democratische) staten tegen de Executive Order. De rechtbank vond dat er geen andere mogelijkheid was dan een volledige blokkade om de schade voor de staten te beperken tijdens de rechtzaak. Dit was een andere mogelijkheid die geopperd was door de Supreme Court.
Second court blocks Trump’s birthright citizenship order nationwide after Supreme Court ruling
The 9th U.S. Circuit Court of Appeals ruled 2-1 on Wednesday that four Democratic-led states were entitled to a nationwide injunction, because any narrower block would fail to provide them complete relief.

“States’ residents may give birth in a non-party state, and individuals subject to the Executive Order from non-party states will inevitably move to the States,” U.S. Circuit Judge Ronald Gould wrote.
De twee rechters die voor waren .. waren aangewezen door Bill Clinton. De rechter die tegen was door Trump.
U.S. Circuit Judge Patrick Bumatay, a Trump appointee, dissented, saying the states had no legal right to bring the case.

“Courts must be vigilant in enforcing the limits of our jurisdiction and our power to order relief,” Bumatay wrote.
En gisteren dan de 3de rechtbank die de Order blokkeert. De rechter heeft een grondige analyse gedaan van zijn vorige uitspraak zoals noodzakelijk was na de uitspraak van de Supreme Court, maar hij komt ook tot de conclusie dat er geen andere mogelijkheid is dan een nationale blokkade:
Third court blocks Trump birthright citizenship order nationwide after Supreme Court decision
U.S. District Judge Leo Sorokin, an appointee of former President Obama, found that the nationwide injunction he granted to more than a dozen states remains in effect because “no workable, narrower alternative” would provide the plaintiffs full relief — an exception laid out in the Supreme Court’s ruling.

“Despite the defendants’ chosen path, the Court — aided substantially by the plaintiffs’ meticulous factual and legal submissions — undertook the review required of it by CASA and considered anew whether its original order swept too broadly,” Sorokin wrote in a 23-page opinion, referencing the high court decision.
Dus we zijn weer precies daar waar we een tijdje geleden waren .. nog steeds een volledige blokkade van de Executive Order, en nog steeds geen definitieve uitspraak over de wetmatigheid van die Order, hoewel verschillende rechters en rechtbanken zich wel uitspreken dat het "hoogstwaarschijnlijk" onrechtmatig is.

Dus ...het circus gaat weer verder. De Trump Administration had bij de eerste uitspraak al tijd om in beroep te gaan, maar heeft dat nog niet gedaan .. blijkbaar hebben ze nu andere prioriteiten.

[ Voor 0% gewijzigd door duvekot op 26-07-2025 08:14 . Reden: spelling ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AI die dingen beweert waar Trump het niet mee eens is mogen niet meer worden gebruikt door de overheid, alleen MAGA-approved AI-modellen mogen blijkbaar nog gebruikt worden.
AI-modellen die gevoelig zijn voor thema’s als diversiteit, racisme of genderidentiteit mogen niet langer gebruikt worden door de Amerikaanse overheid. Dat bepaalt een nieuw presidentieel decreet van president Trump.

Volgens Trump ondermijnen die modellen de waarheid door hun ‘ideologische agenda’s’. Alleen AI die ‘neutraal, objectief en onpartijdig’ is, komt nog in aanmerking voor overheidsopdrachten. Critici waarschuwen dat de vaagheid van die begrippen zal leiden tot politieke druk op ontwikkelaars en selectieve uitsluiting van progressieve bedrijven.

De maatregel maakt deel uit van Trumps nieuwe AI-strategie, die focust op technologische voorsprong, minder regels en de competitie met China. De president wijst op de problematische Chinese AI-modellen die geen kritiek op de overheid toelaten – ironisch genoeg door zelf in te grijpen in wat AI wel en niet mag zeggen.
Zie https://www.dutchitchanne...k-op-techbedrijven-groeit

"neutraal, objectief en onpartijdig" in MAGA-termen betekent natuurlijk "alleen wat in het straatje van MAGA past, andersdenkende AI mag niet meer".

In andere woorden: China bestrijden door exact hetzelfde te gaan doen als China doet. Heerlijk die hypocrisie :)

Virussen? Scan ze hier!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20
wildhagen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:13:
AI die dingen beweert waar Trump het niet mee eens is mogen niet meer worden gebruikt door de overheid, alleen MAGA-approved AI-modellen mogen blijkbaar nog gebruikt worden.

[...]

Zie https://www.dutchitchanne...k-op-techbedrijven-groeit

"neutraal, objectief en onpartijdig" in MAGA-termen betekent natuurlijk "alleen wat in het straatje van MAGA past, andersdenkende AI mag niet meer".

In andere woorden: China bestrijden door exact hetzelfde te gaan doen als China doet. Heerlijk die hypocrisie :)
Ik denk dat Trump een boek van George Orwell best wel zou pruimen, als hij ooit eens zou gaan lezen.

• DropjesLover
  • Nu online
Llopigat schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:46:
[...]

Door dat te doen legitimiseer je alleen maar de afleiding van de rechtse partijen. Dit asielprobleem is gewoon puur gecreeerd. Het COA is jarenlang afgeknepen met als gevolg de vele nieuws headlines. Zelfde verhaal in Amerika maar dan met nieuws over bendes. Zij gooien het namelijk niet zo op asiel maar meer op niet-blanke buitenlanders in het algemeen (wat weer anders is dan de niet-westerse die hier de zondebok zijn ***). Is het een latino die iets doet dan is het Bwaaah in de media. Doet een blanke iets dan is het stil. Works as designed. Het is beter om in te zien dat het gaat om een hoeveelheid mensen die een druppel op de hete plaat is en de ophef is alleen maar opgeblazen lucht.

Criminaliteit is bovendien veel meer een functie van sociaal economische status en niet van afkomst. De oplossing is welvaart en nivellering maar dat is communisme volgens Amerikanen. Dan krijg je waar je om vraagt, dat je niet op straat kan zonder bang te zijn een pistool in je gezicht gedrukt te krijgen.

[...]

Zo ziet zijn aanhang hem echt niet. Zij vereren hem. Het is een cult.

[...]

Als je op die toer gaat verlies je het altijd want je bent niet bereid zo extreem te gaan als die partijen willen. Dus ze zullen toch altijd met het vingertje blijven wijzen van "kijk, ze werken tegen!". Dan speel je het spelletje alleen maar mee. Dat is toch precies wat dit kabinet bewezen heeft? In Amerika hebben ze dat stadium natuurlijk overgeslagen vanwege het First Past The Post systeem.

***) Dit heb ik altijd een beetje vreemd gevonden. Want Latino's die daar de zondebok zijn, hebben cultureel enorm veel gemeen met ons westerlingen. Veel meer dan met mensen uit het midden oosten. Geen extreme lokale wetten (a la sharia), vooral veel "tranquilo" (relax) en aandacht voor familie wat daar belangrijk is. Zelfde soort geloven ook (vooral katholiek in latijns Amerika). Er is enorm veel aansluiting mogelijk. In tegenstelling tot hier waar wel eens echte culturele tegenstellingen zijn. Niet onoverkomelijk hoor, maar er is veel meer incompatibiliteit die uitvergroot kan worden in de media als hefboom. In Amerika is dat er niet echt. Ik moet alleen wel constateren dat nieuws daar veel minder over de inhoud gaat dan over de sensatie, wellicht komt het daardoor.
Daar ben ik mij van bewust. Maar het resultaat van het alternatief, niets doen en wijzen op dat het een afleiding/nul probleem is, is wat we nu zien gebeuren.

Er wordt immers ook niks gedaan aan de onderliggende ontevredenheid waar een zondebok voor gezocht wordt, zoals woningbouw.

Daarbij zijn op de progressieve wind afgelopen decennia best wat veranderingen ingezet. Veranderingen die ik zeker goed en noodzakelijk vind, maar waar de conservatieve geesten domweg niet zo snel in mee kunnen gaan. Zij voelen dat hun denkbeelden en gevoel jaar na jaar genegeerd zijn.
Aan homo's is men eindelijk een beetje gewend, maar de lhbtiq+ heeft zeer veel aandacht gekregen terwijl het een nog veel kleinere groep is.
Milieu is ook zo iets.
Nogmaals, absoluut noodzakelijk of gaat over mensenrechten en gewoon fatsoenlijk mens zijn, maar dat is blijkbaar moeilijk in te zien.

En natuurlijk, de toenemende ongelijkheid, waar een modaal inkomen nauwelijks meer genoeg is om rond te komen. Al helemaal in de VS. Maar met de succesvolle spin dat alles wat daar iets aan wil doen socialistisch en dus communistisch en dus on-Amerikaans is, waardoor uitgestelde beloning men tegen hun eigen belangen stemt.
Dat moeten we hier echt voor zijn, maar dat gematigde linkse verhaal wil maar niet aankomen omdat de communicatie van rechts zo veel beter mensen triggert.

En laten we wel wezen, asiel migranten zijn, Europa breed, echt wel veel geweest. Aantallen wisselen, maar ongeveer een miljoen per jaar (nog los van de Oekraïners).
In Nederland hebben we er relatief weinig omdat "we" ze in Italië en Griekenland houden. Maar dat is ook in 3 jaar tijd alweer 1% van de totale bevolking van Europa.

In de VS is dat vergelijkbaar qua aantallen.
De limiet wat een samenleving economisch aan migranten kan opnemen is veel hoger dan wat de samenleving uit sociaal oogpunt kan.
We zijn gewoon dieren die miljoenen jaren evolutionaire programmering hebben om alles wat vreemd, anders en verandering is, niet fijn te vinden. "We" als dieren voelen ons op ons gemak bij onze mensen van onze kleur, taal en cultuur.
In de huidige tijd is dat economisch en moreel gezien niet meer van toepassing, maar aan die biologie kan je echt niets veranderen.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 26-07-2025 07:54 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een duidelijk verhaal over wat de toekomst van de wetenschap in Amerika te wachten staat door het dichtdraaien van geldkranen door Trump: Bron: NOS.nl
Veel wetenschappers keren Amerika de rug toe (of zijn dit van plan). Iets met: "Make America Dumb Again".
Goed dat Nederland (net zoals veel andere landen) geld uittrekt om deze knappe koppen hier naar toe te halen.
Persoonlijk zie ik ook liever dat de Nobelprijzen in de wetenschap beter aan Europese wetenschappers toegekend gaan worden, dat betekend namelijk dat wij het hier beter doen dan aan de andere kant van de oceaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trump zaait weer eens wat haat en probeert Europa weer verder te destabiliseren met zijn MAGA-flauwekul en desinformatie:
,,Europa krijgt maar beter de boel op orde rond migratie, anders zal er geen Europa meer zijn." Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump gezegd bij zijn aankomst in Schotland.

Trump kwam vrijdag rond 20.30 uur lokale tijd aan op de luchthaven van Prestwick, ten zuidwesten van Glasgow. Hij werd er ontvangen door Ian Murray, de minister voor Schotland van de Britse regering. Daarna sprak hij met journalisten.

Een van de vragen ging over illegale migratie. Trump stelde dat 'er een einde moet komen aan de vreselijke invasie die gaande is in Europa'. ,,Migratie is Europa aan het doodmaken", aldus de president nog. ,,Zoals jullie weten, is er vorige maand niemand ons land binnengekomen. Niemand. We hebben het gestopt."
(AD Liveblog https://www.bndestem.nl/b...uropa-meer-zijn~add2628b/)

Zou niemand een puur kwaadaardig persoon als Trump een inreisverbod in Europa kunnen opleggen? Dat zou voor de hele wereld een hele verbetering zijn :X

Virussen? Scan ze hier!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Ik snap niet waarom Trump zich bemoeit met Europa, laat hem eerst Amerika eens normaal laten worden en niet leven zoals ze nu doen in 1800.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:30
Meg schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:22:
Ik snap niet waarom Trump zich bemoeit met Europa, laat hem eerst Amerika eens normaal laten worden en niet leven zoals ze nu doen in 1800.
Hij is in gevecht met de "communisten" ;)
De gemiddelde amerikaan weet niet eens waar of wat Europa is (afgaand op mijn kennis beeldvorming door youtube & reddit)

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2025 10:39 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wildhagen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:19:
Zou niemand een puur kwaadaardig persoon als Trump een inreisverbod in Europa kunnen opleggen? Dat zou voor de hele wereld een hele verbetering zijn :X
Er zijn toch al landen waar veroordeelde personen het land niet in mogen?
* Raven doet Googlen
Oh wacht, daar staat de EU niet bij, alleen Verenigde Staten, Canada, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Dus Maxwell een pardon later (dit jaar?). Even eerst een vooraf gescripte (Epstein) namenlijst doorgeven aan de DOJ.
Wellicht komen Obama en Hillary Clinton er ook op te staan

*knip* onnodig om complottheorie te starten, sarcastisch bedoeld of niet

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 27-07-2025 09:18 ]

• DropjesLover
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:07:
Een duidelijk verhaal over wat de toekomst van de wetenschap in Amerika te wachten staat door het dichtdraaien van geldkranen door Trump: Bron: NOS.nl
Veel wetenschappers keren Amerika de rug toe (of zijn dit van plan). Iets met: "Make America Dumb Again".
Goed dat Nederland (net zoals veel andere landen) geld uittrekt om deze knappe koppen hier naar toe te halen.
Persoonlijk zie ik ook liever dat de Nobelprijzen in de wetenschap beter aan Europese wetenschappers toegekend gaan worden, dat betekend namelijk dat wij het hier beter doen dan aan de andere kant van de oceaan.
Klinkt leuk, maar dat geld voor die knappe koppen is peanuts (15 miljoen is nauwelijks genoeg voor 200 fte) en dat geld moet uit het eigen onderwijs budget komen.
Je weet wel, waar de PVV, BBB en VVD al een flinke bijl in gezet hebben...

Maar het is goed en triest tegelijkertijd dat ze de VS (willen) ontvluchten ja.

BThGvNeOA

• Yaksa
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:34:
[...]Klinkt leuk, maar dat geld voor die knappe koppen is peanuts (15 miljoen is nauwelijks genoeg voor 200 fte)
Daarom zeg ik ook "net zoals veel andere landen"
Alleen al in Europa zou het gaan om een half miljard.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Meg schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:22:
Ik snap het wel. Dit past nml precies in het straatje van de doelen mbt Europa van de Heritage Foundation zoals een paar posts eerder aangegeven in dit topic. Het gevoel stimuleren dat migratie het grote probleem in EU is, is koren op de molen van partijen zoals AfD , FN, Orban, PVV etc etc. Hier lijken VS en RU een gemeenschappelijk doel te hebben. Namelijk het uit elkaar spelen van de EU.

Dat betekent, stam + t .

• Trishul
  • Laatst online: 15:31
Ik heb dat artikel van nieuwsuur ook gezien, maar denk dat de EU er nu goed aan doet om rustig te blijven en vooralsnog geen reactie te geven.
Eerst even afwachten wat de VS willen doen met die invoer heffingen. Als ze zich constructief opstellen, is dat mooi meegenomen. Indien ze dat niet doen en blijven vasthouden aan bizarre percentages, dan komt de tegenreactie.

Vrijheid van meningsuiting en media vormt op dit moment een bedreiging door de rotzooi op (social) media en zelfs onze 'kwaliteitskranten' zoals Trouw, Volkskrant die falen. Ik heb die twee kranten de laatste tijd wel vaker betrapt op het verspreiden van artikelen waarin duidelijke fouten zitten. De feedback functie werkt vervolgens te omslachtig, omdat je daarmee niet reageert op een individueel artikel, maar doorverwezen wordt naar een algemene pagina.

Als blijkt dat de VS vasthouden aan die bizarre percentages invoer heffingen, dan zou ik zeggen, EU pak de beïnvloeding via (social) media maar aan. Inmiddels is er toch al een aardig dossier op dat gebied opgebouwd.
In aanloop naar de verkiezingen zie je nu al een hoop Nederlandse influencers rotzooi verspreiden op bijvoorbeeld Instagram. Soms zijn de connecties met de Amerikanen zelfs heel duidelijk. Dit vind ik een mooi voorbeeld: https://www.instagram.com...igsh=MWRlNzNnbmkxZjlhZA==
Zo opereert Heritage/MAGA al een tijdje, ook hier in NL.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Trishul schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:02:
Ik heb dat artikel van nieuwsuur ook gezien, maar denk dat de EU er nu goed aan doet om rustig te blijven en vooralsnog geen reactie te geven.
Eerst even afwachten wat de VS willen doen met die invoer heffingen. Als ze zich constructief opstellen, is dat mooi meegenomen. Indien ze dat niet doen en blijven vasthouden aan bizarre percentages, dan komt de tegenreactie.
Het is niet de VS of de EU die de spelers zijn in dat verhaal, maar landelijke partijen en hun interacties met hun Europese collega's. De Amerikaanse denktank (niet overheid) heeft vooral een coachende rol.

Het is altijd een proces en elk proces kost tijd. De Amerikaanse situatie is/zat ook in dat proces en is volgens expert op dat gebied extreem snel gegaan, maar het is nagenoeg onmogelijk om dezelfde snelheid in de EU te krijgen. Echter dat is ook niet het doel, elke beweging die zo'n denktank kan krijgen is in hun voordeel.

De EU als geheel moet ook niet afwachten of te reageren, ze moeten alleen zorgen dat er dempende effecten zijn en blijven. De bestaande effecten (zoals hoe de EU ingericht is) bieden al weerstand tegen dit soort processen, de vraag is alleen of het voldoende is.

Verder is het vooral heel zuur dat Amerika zich van dezelfde elementen bedient als Rusland. Hiermee is de VS van EU-vriendelijk naar EU-onverschillig tot EU-onvriendelijk gezakt en begint het steeds meer op EU-vijandig te worden.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

offtopic:
Ik kan het niet bewijzen maar ik heb een tijd geleden enkele media outlets gemaild met het artikel op VSquare, waaronder Nieuwsuur. Ik ben blij dat ze een item hebben gemaakt, heb ik in elk geval een heel klein steentje aan bijgedragen. :)

It’s the economy, stupid!

• Llopigat
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:41:
[...]
Daarbij zijn op de progressieve wind afgelopen decennia best wat veranderingen ingezet. Veranderingen die ik zeker goed en noodzakelijk vind, maar waar de conservatieve geesten domweg niet zo snel in mee kunnen gaan. Zij voelen dat hun denkbeelden en gevoel jaar na jaar genegeerd zijn.
Aan homo's is men eindelijk een beetje gewend, maar de lhbtiq+ heeft zeer veel aandacht gekregen terwijl het een nog veel kleinere groep is.
Milieu is ook zo iets.
Ten eerste, LHBTIQ+ is geen kleinere groep dan "homo's". Deze groep bevat die (is immers de H). Waar men daar enorm op gebeten is, zijn de trans mensen, maar vergeet niet dat dat maar een instappertje is voor haat jegens de hele gemeenschap. Dat zie je in het ultra rechtse florida al met de "don't say gay" wetgeving. Het is niet don't say trans, immers.

Ze haten de hele gemeenschap maar het stokpaardje zijn de mensen die het minst begrepen worden ja. Want daar is het het makkelijkst om de haat mee aan te wakkeren. En nee ik vind niet dat dat iets is om een strobreed op toe te geven zodat de conservatieven zich 'gehoord voelen'.

En wie is er nou voor een goor milieu? :?
[...]
En natuurlijk, de toenemende ongelijkheid, waar een modaal inkomen nauwelijks meer genoeg is om rond te komen. Al helemaal in de VS. Maar met de succesvolle spin dat alles wat daar iets aan wil doen socialistisch en dus communistisch en dus on-Amerikaans is, waardoor uitgestelde beloning men tegen hun eigen belangen stemt.
Dat moeten we hier echt voor zijn, maar dat gematigde linkse verhaal wil maar niet aankomen omdat de communicatie van rechts zo veel beter mensen triggert.
Ja maar ik vind ook niet dat wij als links (ik weet niet of jij daartoe hoort maar ik zeker wel) ons moeten verlagen tot dat niveau. Valse berichtgeving, uitmelken van tegenstellingen. Zelfs als het werkt. Eigenlijk word je dan waar je tegen vecht. En dan hebben ze ook gewonnen.

Ik heb deze al eens eerder gepost geloof ik maar dit is gewoon het probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_FPElYwZYS-nSRQOhPzVM0T7mU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MMKCoMrQfQOWJJPrknfw340h.png?f=user_large
[...]
In de VS is dat vergelijkbaar qua aantallen.
De limiet wat een samenleving economisch aan migranten kan opnemen is veel hoger dan wat de samenleving uit sociaal oogpunt kan.
We zijn gewoon dieren die miljoenen jaren evolutionaire programmering hebben om alles wat vreemd, anders en verandering is, niet fijn te vinden. "We" als dieren voelen ons op ons gemak bij onze mensen van onze kleur, taal en cultuur.
In de huidige tijd is dat economisch en moreel gezien niet meer van toepassing, maar aan die biologie kan je echt niets veranderen.
Maar de asielzoekers zijn helemaal geen probleem. In Amerika zijn het er maar weinig. Het gaat om maar 40.000 per jaar. De meeste Amerikanen zullen helemaal geen asielzoeker kennen in hun omgeving. Het 'probleem' is puur perceptie. En de Afrikaans Amerikanen hebben ze zelf met hele boten vol binnengehaald (en wij Nederlanders hebben ze daar helaas mee geholpen :( ). Dan kan je als Amerikaan niet klagen over verandering, als je die zelf hebt bewerkstelligd.

De discussie over Europa/Griekenland enzo sla ik even over want dat past niet bij dit topic.

Het biologie argument vind ik niet helemaal kloppen. Er zijn een heleboel samenlevingen waar dit soort problemen niet spelen en wel veel immigratie is. Nota bene Amerika zelf is tot zo rond de 1e wereldoorlog zowat overspoeld met immigranten en dat was nooit een probleem. Het is een probleem omdat men er geforceerd een probleem van maakt voor politiek gewin.

[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 27-07-2025 00:43 ]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:32
Llopigat schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:38:
[...]

Het biologie argument vind ik niet helemaal kloppen. Er zijn een heleboel samenlevingen waar dit soort problemen niet spelen en wel veel immigratie is. Nota bene Amerika zelf is tot zo rond de 1e wereldoorlog zowat overspoeld met immigranten en dat was nooit een probleem. Het is een probleem omdat men er geforceerd een probleem van maakt voor politiek gewin.
Dat was zeker wel een probleem. Ierse en Italiaanse immigranten waren tweederangs burgers (want katholiek en niet protestant). En dan heb je het over immigranten die zelfs voor Amerikaanse ogen dezelfde kleur hebben, en in mijn niet-gelovige ogen min of meer hetzelfde geloof.

Inmiddels is het katholicisme wel geaccepteerd, dus kijkt men weer meer naar kleur (ook de nazaten van de voormalig tweederangs burgers). Voor de gemiddelde Europeaan is iemand uit Centraal- of Zuid Amerika waarschijnlijk blank, maar voor Amerikanen zijn het toch echt 'brown people'.

[ Voor 3% gewijzigd door autje op 27-07-2025 08:55 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

inXs schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:49:

En het is echt een ding ook: YouTube: Trump fumes over ‘South Park’ roasting him, depicting him in bed wit... en YouTube: Donald Trump's South Park Appearance Sparks White House MELTDOWN

En uiteraard een deel van de aflevering (vet grappig is het wel!); YouTube: 'South Park' Mocks Trump In Jaw-Dropping Episode After $1.5B Paramou...

En als je flink doorklikt zie je nog veel meer! Kan hier wel van genieten ook!
Hij moet ook gewoon reageren.

Zoals gewoonlijk bij Trump weet je ook niet meer wat parodie en wat serieus is (van de reactiefilmpjes van zijn aanhangers).

/▌

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:16

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Het bespreken van de EU VS handelsdeal als bijzaak van golf resort bezoek geeft duidelijk de prioriteiten aan.
Zogenaamd om reistijd te besparen, yeah right...

Bron: NOS
https://nos.nl/video/2576611

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl_khJGIEbnsibWzd1vDntukmgo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F6TsvMoJpt3aUthq5BsWTzBU.png?f=user_large

De hele Epstein beerput heb ik al eens eerder omschreven als kansrijk om trump in de problemen te brengen.
Dat dit telkens blijft terug komen is imho geen toeval en ook een goed teken.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 09:07
De EU slikt de 15% en stelt er niks tegenover

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
PLAE schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:49:
De EU slikt de 15% en stelt er niks tegenover
Want appeasement werkt super goed tegen pestkoppen als Trump...

Ergens hoop ik dat het enkel ter overbrugging is, maar ik ben bang dat we gewoon vriendjes met (i.e. onderdanen van) de VS willen blijven.

Vorige week plaatste de NOS nog een artikel dat het een van Trump's doelen is om de EU op te breken. Waarom gaan we in hemelsnaam met een zelfverklaarde vijand in zee?

• PWM
  • Niet online

PWM

Heb de eerste verslagen nu gelezen en Trump lijkt de EU toch wel redelijk afgetroefd te hebben. Eigenlijk de eerste echte overwinning van hem na 6 maanden.

We wachten nog maar even de hele tekst af, maar de Japanners hebben het beter gedaan.

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:16

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

ErikT738 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Ergens hoop ik dat het enkel ter overbrugging is, maar ik ben bang dat we gewoon vriendjes met (i.e. onderdanen van) de VS willen blijven.

Vorige week plaatste de NOS nog een artikel dat het een van Trump's doelen is om de EU op te breken. Waarom gaan we in hemelsnaam met een zelfverklaarde vijand in zee?
We blijven voorlopig ook onderdanen van de VS totdat we eigen Nukes hebben.
Alleen Frankrijk heeft die binnen de EU.

Dan is 15 procent vergeleken met China helemaal zo gek nog niet.
Tel daar bij op dat er een EU tarief in de maak is voor VS Big Tech. :P

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ErikT738 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:57:
[...]

7(8)7 was ook mijn reactie. 15% invoerheffing, ok, prima, maar daarna lees ik dat EU in ruil voor 15% heffingen van de VS 0% heffingen oplegt. Ehm, ok, hoe is dit iets anders dan volledige overgave aan de eisen vanuit de VS, ik had/heb de EU hoog zitten, maar dit is toch niet wat ik had verwacht.
keuringsdienst schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:14:
[...]

We blijven voorlopig ook onderdanen van de VS totdat we eigen Nukes hebben.
Alleen Frankrijk heeft die binnen de EU.

Dan is 15 procent vergeleken met China helemaal zo gek nog niet.
Maar zoals ik het dus lees, die heffingen op BigTech, die komen niet....

[ Voor 22% gewijzigd door Norjee op 27-07-2025 20:15 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

keuringsdienst schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:14:
[...]
Never ever ever gonna happen. De EU laat zich weer als tandeloze tijger zien. Altijd bang, altijd de confrontatie uit de weg, altijd polderen (zullen ze het woord kennen).

Je kan rustig je pensioen op Big Tech Us inzetten, de EU gaat ze geen strobreed in de weg leggen.

EDIT:

En nog steeds 50% op staal. En pharma is excluded en kan nog xxx% krijgen. Echt weer lekker gewerkt Ursula.

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 27-07-2025 20:19 ]

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Norjee schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:14:
Uit wat ik begreep zijn de specifieke big tech heffingen/belastingen geschrapt om aan een meer algemene oplossing te werken.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
Norjee schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:14:
[...]
7(8)7 was ook mijn reactie. 15% invoerheffing, ok, prima, maar daarna lees ik dat EU in ruil voor 15% heffingen van de VS 0% heffingen oplegt. Ehm, ok, hoe is dit iets anders dan volledige overgave aan de eisen vanuit de VS, ik had/heb de EU hoog zitten, maar dit is toch niet wat ik had verwacht.
[...]
Geen tegenheffingen is nog tot daaraantoe, uiteindelijk raken de heffingen van de VS vooral ook hun eigen bevolking. En een hoop exportproducten zijn ook afhankelijk van dingen buiten de VS en worden door de heffingen ook duurder en daarom minder interessant om te kopen vanuit de EU.

Een groter probleem lijkt me de grote zak geld die vanuit de EU geïnvesteerd gaat worden in de VS om het bij die 15% te houden:
Met de overeenkomst wordt een hogere heffing van 30 procent voorkomen. In het akkoord zijn ook afspraken gemaakt over 600 miljard dollar aan investeringen door de EU in de VS, liet Trump weten. Daarmee koopt de EU Amerikaanse energie en militair materieel in.
Bron: https://www.nu.nl/economi...er-onderlinge-handel.html

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik denk dat dit vooral is om het Amerikaanse leger bij de NATO te houden. Von der Leyen was er ook in Den Haag tijdens de top en het in de watten leggen van Trump door o.a. Rutte en de koning zal puur zijn om terugtrekking van de US uit de NATO te voorkomen.

Als de EU nu volop eisen gaat stellen voor dit handelsakkoord vrees ik dat ze bang zijn dat Trump dan doodleuk weer stopt met het beschikbaar stellen van materiaal aan Oekraïne (zelfs als wij het willen kopen) of aankondigt artikel 5 te zullen negeren mocht het zover komen. Zolang Rusland militaire steun blijft krijgen van o.a. Noord Korea, Iran en China kan de EU simpelweg niet zonder de macht van het Amerikaanse leger. Eigenlijk zitten we dat betreft behoorlijk klem, dus dan maar aan zoveel mogelijk damage control doen qua handelstarieven. Aan de achterkant denk ik dat Von Der Leyen meer focus op handel zal gaan leggen met andere landen (Canada, APJ, etc).

[ Voor 11% gewijzigd door kazuka op 27-07-2025 20:30 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

kazuka schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:28:

Als de EU nu volop eisen gaat stellen voor dit handelsakkoord vrees ik dat ze bang zijn dat Trump dan doodleuk weer stopt met het beschikbaar stellen van materiaal aan Oekraïne
Hij kan daar over 1 minuut mee stoppen. Er is geen artikel opgenomen hierover.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

PWM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Hij kan daar over 1 minuut mee stoppen. Er is geen artikel opgenomen hierover.
Klopt, maar alles om de kans daarop te verminderen zal meespelen. Anders is de kontenlikkerij van Rutte ook voor niets geweest.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:28:
Ik denk dat dit vooral is om het Amerikaanse leger bij de NATO te houden. Von der Leyen was er ook in Den Haag tijdens de top en het in de watten leggen van Trump door o.a. Rutte en de koning zal puur zijn om terugtrekking van de US uit de NATO te voorkomen.

Als de EU nu volop eisen gaat stellen voor dit handelsakkoord vrees ik dat ze bang zijn dat Trump dan doodleuk weer stopt met het beschikbaar stellen van materiaal aan Oekraïne (zelfs als wij het willen kopen) of aankondigt artikel 5 te zullen negeren mocht het zover komen. Zolang Rusland militaire steun blijft krijgen van o.a. Noord Korea, Iran en China kan de EU simpelweg niet zonder de macht van het Amerikaanse leger. Eigenlijk zitten we dat betreft behoorlijk klem, dus dan maar aan zoveel mogelijk damage control doen qua handelstarieven. Aan de achterkant denk ik dat Von Der Leyen meer focus op handel zal gaan leggen met andere landen (Canada, APJ, etc).
Daar lijkt het wel op inderdaad. Europa heeft helemaal niets bereikt met onderhandelen en op zo'n beetje alle punten Trump zijn eisen ingewilligd. En dat op eigenlijk het enige onderwerp waar de EU vroeger sterk in was, handel.

Daar zit vast meer tegenover dan wat er in de kranten staat, dat kan bijna niet anders. Natuurlijk wel erg pijnlijk zo'n knieval, vooral omdat het ook raakt aan het bestaansrecht van de EU. Het Europese project is op de meeste fronten uitgelopen op een mislukking, handel was altijd het paradepaardje. Als het op dat punt niet kan leveren, wat voegt het dan nog toe.

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:25
Ik snap het ook niet. Niets garandeert dat Trump de EU (/UKR) morgen weer onder de bus gooit. Is de strategie van EU nu toegeven en hopen dat het hier bij blijft?

• HEY_DUDE
skimine schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Geen tegenheffingen is nog tot daaraantoe, uiteindelijk raken de heffingen van de VS vooral ook hun eigen bevolking. En een hoop exportproducten zijn ook afhankelijk van dingen buiten de VS en worden door de heffingen ook duurder en daarom minder interessant om te kopen vanuit de EU.

Een groter probleem lijkt me de grote zak geld die vanuit de EU geïnvesteerd gaat worden in de VS om het bij die 15% te houden:

[...]

Bron: https://www.nu.nl/economi...er-onderlinge-handel.html
We hebben niet voldoende andere bronnen om ons LNG in te kopen. We zijn als EU volledig afhankelijk van Amerikaans LNG. Goed dat dat dus veilig gesteld is met “investeringen”. Anders gaat de gasprijs binnen no time weer door het dak hier.

Wapens moeten we sowieso nog deels in de V.S. inkopen dus ook geen verassing.

Voor zomaar akkoord gaan met 15% zou ik graag de overwegingen willen weten.

Edit: Belangrijk onderdeel van de onderhandelingen was inderdaad het veiligstellen van LNG.

https://www.ciphernews.co...-whats-possible-and-when/

Het spinnen als investeringen is natuurlijk om
Trump te pleasen.

[ Voor 11% gewijzigd door HEY_DUDE op 27-07-2025 20:57 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.