DropjesLover schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:04:
[...]
Ze zeggen zelf dat hun autoriteit stopt wanneer er geen wet voor is. Maar alles wat Trump doet staat al in (grond)wetten beschreven, dus hebben ze wel degelijk autoriteit over.
Ze zetten zichzelf en de hele juridische tak buiten spel

Dit is het logische gevolg van de weg die onder oa. McConnell is ingeslagen. Hij was in zekere zin visionair in hoe je het hooggerechtshof kon gebruiken voor politieke doeleindes en hoe je het kon manipuleren.
Voor de mensen met interesse:
https://www.cbsnews.com/n...t-engineering-60-minutes/
Zijn visie:
"It's a lifetime appointment," McConnell said. "The normal legislative activities we involve in, they take over, taxes go up. We take over, taxes go down. In other words, it's very hard to get any kind of lasting impact. I felt that the way to get lasting impact is to put the right kind of men and women on the courts who hopefully will be there for a while."
Hij wil kortom de kortdurende politieke invloed ditchen en permanente zaken regelen via het hooggerechtshof en ronduit politieke aanstellingen aldaar.
His justification came down to whether the party in power in the Senate was the same as that in White House.
"There's nothing unconstitutional about it. It doesn't break any rules," McConnell told Stahl. "The majority decides whether to vote or not. And that's why in 2020 we were in the majority. The president was of our party. The vacancy occurred, and we filled it."
Geen ethiek, geen moraal, simpelweg 'might makes right, ik doe wat ik wil'.
According to Tackett, McConnell and his wife were taking a vacation in the Caribbean when Scalia died. By the time McConnell was in his hotel room, Tackett said, he told his staff they had to put out a statement saying the seat would not be filled.
"He announces this rather impulsive decision," Tackett said. "And then he realizes, 'We have to have a rationale for that decision.' So he tells his staff to, 'Look at the history books. Find us a rationale, find us some justification for this argument.'"
Er is geen motivatie nodig, je neemt de beslissing en gaat achteraf zoeken naar onderbouwingen die niet onderschrijven wat je daadwerkelijke motivatie was.
Ik weet niet zeker of hij heel blij is van wat er nu uit is gekomen, maar ik schat hem intelligent genoeg in dat hij goed genoeg wist wat er van ging komen uiteindelijk, ook al 'bijwerking' van wat je nu ziet met Trump zijn regering.
Vergeet ook niet dat de aanstellingen van Trump voor het hooggerechtshof (en andere juridische posities) behoorlijk omstreden waren, ook vanwege de competenties/verleden van de mensen die hij aanstelde of het 'soort' aanstelling (zwaar overwegend blank en man).
https://en.wikipedia.org/...appointment_controversies
[
Voor 20% gewijzigd door
polthemol op 30-06-2025 08:49
]