Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 14:29
iamerwin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:08:
Ik bekijk dus weleens van die hearings en het valt me op dat veel (alle?) van Trump’s trekpoppen een vraag krijgen over bijvoorbeeld Trump’s cryptomunt en dan een antwoord geven dat absoluut niks met de vraag te maken heeft. Meestal dat Trump fantastisch is, dat Bide. Alles slecht gedaan heeft etc.etc.

Hebben de vragenstellers geen mogelijkheid dat af te kappen en beleefd te vragen of er inhoudelijk op de vraag gereageerd kan worden?

(ik besef me dat dat niet uniek is voor de VS, maar het is wel heul extreem daaro)
Ik heb ook al veel verschillende hearings gezien maar dat afkappen heeft geen zin, een Vance bijvoorbeeld die blijft eromheen draaien en een hoop ruis de lucht in slingeren ook al vragen ze 100x om gewoon Ja of Nee te zeggen.
Ze doen het gewoon niet (Ja of Nee zeggen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 13:54
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:43:
[...]

Onze EU wapenproductie zit op amateur niveau vergeleken bij VS.
Jachtvliegtuigen verkopen ze daar per duizenden, hier in de EU hooguit per honderden.
En dan werken al die EU jachtvliegtuigen ook nog met niet uitwisselbare systemen.
In de VS valt dat allemaal onder 1 en dezelfde standaard.

Het enige waar we, kuch, trots op kunnen zijn is dat we lekker veel keuze hebben in de EU. |:(

[...]

Precies voor de komende 50 jr wanneer poetin allang de pijp uit is 20 miljard per jaar door de toilet spoelen.
Mja dat is het resultaat van een keuze uit het verleden. De VS koos voor militaire dominantie, Europa voor andere zaken zoals sociale zekerheid, inkomen gelijkheid, zorgstelsel, onderwijs, enz.

Nu gaat er goed geld naar defensie en kunnen nog meer dingen inhouse hier ontwikkeld worden.
Het klopt dat de Fransen soms opteren voor hun eigen route (Rafale vs Eurofighter) omdat ze enerzijds eigenwijs zijn en anderzijds andere behoeften hebben (de Fransen wilden een omnirole fighter ook geschikt voor een vliegdekschip, de Duitsers hadden daar geen behoefte aan).
Nog steeds respectabele aantallen geproduceerd; Eurofighter 600+ en Rafale 300+ tot nu toe. Niet de aantallen van een F16, maar autonomie is ook wat waard en het Amerikaanse spul explodeert zo'n beetje in kosten. Zelfs een patriot systeem is bizar veel duurder geworden en ondertussen wordt hier in Europa een alternatief ontwikkeld.

Ik geloof trouwens niet dat die Navo norm verder oprekken alleen maar bedoelt is als afschrikking t.o.v. Rusland. Ik heb dan misschien een controversiële mening, maar ik denk dat het ook bedoeld is om in de toekomst (10+ jaar) onze welvaart en levensstijl veilig te stellen. Even heel plat gezegd, het is niet zo vanzelfsprekend dat we hier een kilo bananen kunnen kopen voor €1 of een zak cashewnoten voor €2,40.
Dat is geen fijn vooruitzicht voor landen die ons 'voeden' met exotische voedsel en grondstoffen zeg maar. Het zou me ook niet verbazen als de VS in de toekomst weer een 'Afghanistan' doet door een beroep te doen op de Navo bondgenoten. Immers, er werd toch al flink geld uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Alleen zijn we dan geen democratie meer.
Hoe kom je tot die conclusie?

Ook een democratisch gekozen overheid moet op bepaalde momenten kuezes maken die het beste zijn voor de natie / maatschappij in zijn algemeen waar op dit moment een meerderheid op tegen zou kunnen zijn. Zie ook de stijgende AOW-leeftijd als voorbeeld als een minder populaire maatregel. Idem met investeringen in defensie, soms moet je daarin de keujze maken om daar meer in te investeren omwille van veiligheid op langere termijn ( en daarmee dus ook in tijden van vrede waarin het minder nodig lijkt ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
iamerwin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:08:
Ik bekijk dus weleens van die hearings en het valt me op dat veel (alle?) van Trump’s trekpoppen een vraag krijgen over bijvoorbeeld Trump’s cryptomunt en dan een antwoord geven dat absoluut niks met de vraag te maken heeft. Meestal dat Trump fantastisch is, dat Bide. Alles slecht gedaan heeft etc.etc.

Hebben de vragenstellers geen mogelijkheid dat af te kappen en beleefd te vragen of er inhoudelijk op de vraag gereageerd kan worden?

(ik besef me dat dat niet uniek is voor de VS, maar het is wel heul extreem daaro)
Ze lijken het deze week mee te hebben genomen naar Den Haag.

Gisteren werd bij VI (en vast ook bij de andere rechtse media) het beeld neergezet (@ 3 minuten) dat Tim Hofman een achterblijvertje was die zielig overal achteraan moest staan tijdens de persconferentie die volgde.

Zijn verhaal, en niet alleen van hem maar blijkbaar ook van Eelco Bosch van Rosenthal (Nieuwsuur) en nog een aantal anderen, lijkt anders in elkaar te zitten: Nederlandse journalisten zaten op de eerste rijen in de zaal waar geen toegewezen plekken gehanteerd zouden worden.

Vervolgens zouden er tijdens de podiumwissel naar Trump Amerikanen binnen zijn komen lopen die de Nederlandse pers hebben opgedragen om naar achteren te gaan, op straffe van uitzetting uit de zaal. Deze club leek echter niet bij de NAVO of de organisatie in het algemeen te horen.

In bovenstaande zit uiteraard spul dat bevestigd moet worden, maar het geschetste beeld lijkt in ieder geval alvast niet te kloppen. En wat ook minder leuk is: MAGA-gedrag wordt zo buiten de landsgrenzen (schoorvoetend) geaccepteerd en verder genormaliseerd.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 13:54
Stukfruit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Ze lijken het deze week mee te hebben genomen naar Den Haag.

Gisteren werd bij VI (en vast ook bij de andere rechtse media) het beeld neergezet (@ 3 minuten) dat Tim Hofman een achterblijvertje was die zielig overal achteraan moest staan tijdens de persconferentie die volgde.

Zijn verhaal, en niet alleen van hem maar blijkbaar ook van Eelco Bosch van Rosenthal (Nieuwsuur) en nog een aantal anderen, lijkt anders in elkaar te zitten: Nederlandse journalisten zaten op de eerste rijen in de zaal waar geen toegewezen plekken gehanteerd zouden worden.

Vervolgens zouden er tijdens de podiumwissel naar Trump Amerikanen binnen zijn komen lopen die de Nederlandse pers hebben opgedragen om naar achteren te gaan, op straffe van uitzetting uit de zaal. Deze club leek echter niet bij de NAVO of de organisatie in het algemeen te horen.

In bovenstaande zit uiteraard spul dat bevestigd moet worden, maar het geschetste beeld lijkt in ieder geval alvast niet te kloppen. En wat ook minder leuk is: MAGA-gedrag wordt zo buiten de landsgrenzen (schoorvoetend) geaccepteerd en verder genormaliseerd.
Interessant. Ik denk dat ze uitgebreid de profielen van die journalisten geanalyseerd hebben. Amerikanen houden van big data en analyses. Zijn social media, dat X profiel waar je naar linkt, staat alvast vol met kritiek op de Amerikaanse regering en beleid. Uit voorzorg willen ze dan waarschijnlijk de front rows schoonvegen van critici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Victor Vlam die kritiek heeft op Hofman die de insteek van een podcast niet lijkt te begrijpen, algemene kennis verwart met specifieke kennis ( president VS jaren '90 ), en andere verwijt hoog van de toren te blazen. Daarmee is Vlam wel een uitstekende gast bij VI en offspins, zelfbenoemd VI-kenner 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Trishul schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Interessant. Ik denk dat ze uitgebreid de profielen van die journalisten geanalyseerd hebben. Amerikanen houden van big data en analyses. Zijn social media, dat X profiel waar je naar linkt, staat alvast vol met kritiek op de Amerikaanse regering en beleid. Uit voorzorg willen ze dan waarschijnlijk de front rows schoonvegen van critici.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik hoop eigenlijk dat er een journalist is die hier wat verder in gaat duiken.

Want dat Amerikanen graag de touwtjes in handen nemen is niets onbekends, maar dit lijkt bullying tegen de vierde macht te zijn ipv simpelweg de regie overnemen voor belangrijke zaken (zoals bv. veiligheid).

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:46:
[...]

Victor Vlam die kritiek heeft op Hofman die de insteek van een podcast niet lijkt te begrijpen, algemene kennis verwart met specifieke kennis ( president VS jaren '90 ), en andere verwijt hoog van de toren te blazen. Daarmee is Vlam wel een uitstekende gast bij VI en offspins, zelfbenoemd VI-kenner 8)7
Zijn optreden biedt inderdaad geen meerwaarde. Daarom heb ik 'm niet genoemd. Ik vind het al erg genoeg dat ik moet linken naar zoiets om iets duidelijk te maken :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44
autje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:54:
De hoop van de Democratische partij is dat huidig burgemeester Adams (of Cuomo, die Mamdani verslagen heeft op maandag) alsnog een gooi doet als onafhankelijk kandidaat, en door Mamdani zwart te maken hem alsnog uit het stadhuis te houden.
Adams heeft al aangegeven dat hij als onafhankelijke mee gaat doen (vandaar dat hij niet in de voorverkiezingen mee deed met de Democraten). "Iedereen" aan beide kanten van het spectrum had verwacht dat Cuomo er uit zou rollen als Democratische kandidaat .. maar die heeft dus nog net te veel bagage aan zich hangen. En nu is hij echt aan het kijken of hij OOK als onafhankelijke kandidaat toch mee kan gaan doen aan de verkiezingen.

En zelfs Democraten zijn dus verrast over deze uitkomsten .. maar dat geeft ook aan dat ze de verbinding met de keizers flink aan het verliezen zijn .. precies wat Sanders ook zegt.

Dus interesante tijden zo ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als Mamdani wint ben ik benieuwd of hij de standpunten van de DSA blijft verkondigen, dat de NAVO de schuld heeft aan de invasie van Oekraine en dat er geen miltaire steun moet worden gegeven aan Oekraine.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06 09:37

Jebus4life

BE User

Belgisch Premier Bart de Wever kwam nog eens terug op het "Daddy" incident:
Tijdens een persbriefing noemde Mark Rutte de Amerikaanse president “daddy”, een opvallend moment waarmee Trump en zijn achterban achteraf smakelijk konden lachen.

Ons land mag niet afhankelijk zijn van andere wereldwachten op het vlak van defensie, reageert hij. “Voordat je het weet moet je ‘daddy’ zeggen tegen iemand en ook doen alsof je dat plezant vindt”, aldus de premier. “Ik denk dat dat voor velen een zure smaak heeft nagelaten.”

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

IJzerlijm schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:22:
Als Mamdani wint ben ik benieuwd of hij de standpunten van de DSA blijft verkondigen, dat de NAVO de schuld heeft aan de invasie van Oekraine en dat er geen miltaire steun moet worden gegeven aan Oekraine.
Zover ik weet/lees heeft Mamdani zich nooit uitgesproken over Oekraïne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jebus4life schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Zover ik weet/lees heeft Mamdani zich nooit uitgesproken over Oekraïne?
Heel slim van hem, kijken of hij dat vol kan houden als hij eenmaal burgemeester is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 21:00

Auredium

Informaticus Chaoticus

duvekot schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Adams heeft al aangegeven dat hij als onafhankelijke mee gaat doen (vandaar dat hij niet in de voorverkiezingen mee deed met de Democraten). "Iedereen" aan beide kanten van het spectrum had verwacht dat Cuomo er uit zou rollen als Democratische kandidaat .. maar die heeft dus nog net te veel bagage aan zich hangen. En nu is hij echt aan het kijken of hij OOK als onafhankelijke kandidaat toch mee kan gaan doen aan de verkiezingen.

En zelfs Democraten zijn dus verrast over deze uitkomsten .. maar dat geeft ook aan dat ze de verbinding met de keizers flink aan het verliezen zijn .. precies wat Sanders ook zegt.

Dus interesante tijden zo ..
Dat de Democraten de connectie aan het verliezen zijn is al langer. Ze hebben echt wel enkele problemen die de kern van hun partij raken. Als je het wilt samenvatten in een enkel woord dan is het connectie. Er ontbreekt een goed gevoel van wat het Amerikaanse volk wilt aan de kant van de Democraten.

de Republikeinen hebben met MAGA daar heel goed op ingespeeld. Ze hebben een populistische versie gemaakt van 'het onderbuikgevoel'.

Als we gaan kijken naar traditioneel verlangen bij de gewone burger dan zijn het kernzaken:
- Een goed bestaan kunnen opbouwen en aanhouden. Dus zaken zoals werkgelegenheid.
- Veilige straten en veiligheid van de burgers.

Zowel Republikeinen alsook Democraten komen hiervoor op maar geleidelijk aan begonnen de Democraten af te dwalen. Wat we eigenlijk zien is dat er teveel hoog opgeleiden in de Democratische top zijn komen te zitten en deze hebben vervolgens de richting bepaald. De illusie heerste dat de algemene Democratische waarde wel waren voldaan en de pijlen konden worden gericht op zijstraten die effectief veel minder relevant zijn zoals het uitbreiden van tolerantie voor subgroepen. Alhoewel zo'n beeld nobel is doe je daarmee ook de algehele demografie te kort van alle burgers.
De Republikeinse populisten zijn hier handig op ingesprongen. 'Kijk waar de Democraten ons geld en aan uitgeven!' Als je dan vervolgens de aandacht hebt kun je de mensen steeds verder het bos in trekken. Waar het initieel gaat om het geld wordt het snel waarom geld besteden onzin is en dan komen de steeds rechtsere punten naar boven drijven die zo makkelijk kunnen worden genormaliseerd. En als je dan toch bezig bent met uitleggen waarom LGBTIQ+ fout is en geld er naartoe sturen helemaal fout is dan kun je gelijk even aanstippen waarom hetzelfde geld voor immigranten immers zijn dat ook subgroepen die anders zijn'

Dit is effectief een vrij oud en bekend boekje van extreem rechts om de grondvesten van democratische rechtstaten aan te tasten. Iets waarvan de Democraten dachten dat deze altijd veilig waren.

Maar dat is wat wij juist hebben geleerd met de tweede wereldoorlog. De grondrechten van de democratie zijn nooit veilig. Het grootste gevaar komt altijd van binnen.
De Neo-liberalen zijn daarmee ook in de val gelopen en omdat de VS een twee-partijen systeem heeft zijn ze daarin ook vast gelopen.

Dit is overigens ook in de EU. Wij hebben ook partijen die vol zitten met hoog opgeleiden en wiens primaire doel klimaat is. Dat zijn partijen die totaal niet begrijpen dat de gemiddelde burger hier niet op zit te wachten. Maar wij hebben een multi-partijen systeem met coalities om dat te beteugelen. Indirect houd dit niet alleen controle over bijvoorbeeld extreem links, maar ook extreem rechts. Het coalitiesysteem heeft al meermaals bewezen dat Wilders zijn plannen onrealistisch en onuitvoerbaar zijn. In een twee partijen systeem had Wilders al een hoop van onze economische slagkracht ingezet en opgeofferd om immigratie in te perken waarna we met zijn alleen erachter zijn gekomen dat van een mug een olifant was gemaakt en we geinvesteerd hadden in gouden kanonnen om die af te schieten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:39
Ik heb het idee dat Trump en het Witte Huis toch wel erg tevreden zijn geweest met de NAVO trip. En dat Trump dan als 'Daddy' uitgemaakt wordt lijken ze helemaal mooi te vinden (filmpje komt daadwerkelijk van het Witte Huis account):

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-06 01:16

DevWouter

Creator of Todo2d.com

olafmol schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:29:
Wat is het verschil tussen een “zuil” en een “bubbel”?
De een is een cilinder en de ander is bol. :X

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

*knip*, reactie op geknipte reactie

[ Voor 98% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:28

Freak187

geen

IJzerlijm schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Heel slim van hem, kijken of hij dat vol kan houden als hij eenmaal burgemeester is.
Waarom willen we weten wat de burgermeester van New York vind van Oekraine? Wordt dat ook aan de burgermeester van St. Louis of Houston gevraagd? Of de burgermeester van Den Haag for that matter?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:00
Jebus4life schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:24:

[...]
België niet afhankelijk? Hoe willen ze dat doen? Ze hebben nauwelijks een leger en gaven afgelopen jaar maar liefst 1.3% uit aan defensie. Dat was het laagste percentage van alle NAVO landen (samen met Spanje, Slovenië en Luxemburg). Als Rutte dus namens iemand dus daddy moet zeggen, dan is dat België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-06 13:17
IJzerlijm schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:22:
Links or it didn't happen.

Waar heeft hij dat gezegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[ Voor 98% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-06 19:11
Jebus4life schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:24:

[...]
Als Belg zijnde vind ik dat de Wever het vooraf goed heeft aangepakt om niet in het vizier te komen van Trump. Iets wat de Spanjaarden dus niet is gelukt.

Echter vind ik dit achteraf commentaar en tijdens de NAVO top van de Wever eerder gevaarlijk. We dreigen op deze manier toch nog in het vizier te komen van Trump en dat is iets wat je dus niet wilt. Maw iets meer Mark Rutte retoriek vanuit de Wever zou wel mogen naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Er zijn toch al straaljagers? En verdomd goede ook nog. JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon en de Dassault Rafale zijn stuk voor stuk goede straaljagers. Ook zijn de opvolgers flink in ontwikkeling ; Flygsystem 2020, BAE Tempest en de NGF. Het is echt niet zo dat we in Europa niks kunnen, maar Nederland en een aantal andere landen hebben Amerikaans gekozen.
Ik noemde het omdat het aantal mensen nogal negatief zijn over wat Nederland (en Europa) kan maken. Die zullen zo vast wel weer in de lucht komen om te vertellen waarom Europees materiaal niet werkt in deze situatie. En zij zullen daarbij ook nog best gelijk hebben. Mijn hele punt is dat je gewoon moet beginnen in plaats van discussiëren over alle hindernissen en beperkingen die bij dit soort materieel spelen. Doe wat wel kan en kijk niet naar wat niet kan. Althans, voor de komende jaren. Iets afbreken is makkelijker dan iets opbouwen.

[ Voor 54% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

TheBrut3 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:13:
[...]

België niet afhankelijk? Hoe willen ze dat doen? Ze hebben nauwelijks een leger en gaven afgelopen jaar maar liefst 1.3% uit aan defensie. Dat was het laagste percentage van alle NAVO landen (samen met Spanje, Slovenië en Luxemburg). Als Rutte dus namens iemand dus daddy moet zeggen, dan is dat België.
Ik gok dat het eerder bedoeld werd als "wij". Want geen enkel Europees land (ook niet de Fransen of de Britten) kunnen nog zelfstandig buiten hun eigen achtertuin opereren.

De Polen geven met hun 4% het meeste uit uit, als je ze vraagt om morgen te interveniëren in pakweg Ivoorkust (ik noem maar iets willekeurig wat verder weg) stel ik mij de vraag of ze dat effectief kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jebus4life op 27-06-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Ondertussen bij het Hooggerechtshof in Washington:
Supreme Court allows Trump to partially enforce birthright citizenship order

Er is een uitspraak over de rechtzaak die was aangespannen over het automatisch staatsburgerschap bij een geboorte in Amerika. Belangrijk om te vermelden is dat het niet ging over de inhoud van de Executive Order van Trump om dat in te beperken, maar over de vraag of een lagere rechtbank het recht hebben om een landelijk tijdelijke voorziening in te stellen terwijl er een rechtzaak loopt.

Trump vond dat de rechtbanken dat niet mochten doen, en alleen een tijdelijke voorziening mochten uitspreken die van toepassing was op de deelnemers aan de rechtzaak en het gebied waar de rechtbank over ging.

Het Hooggerechtshof is het daar mee eens in een 6-3 uitspraak. De volledige uitspraak kan je hier lezen

Dus de Executive Order van Trump kan dus wel actief worden in delen van het land waar (nog) geen rechtzaak er over loopt. Wel hebben ze gezegd dat het pas op zijn vroegst over 30 dagen in kan gaan .. dus ga er maar vanuit dat er in de komende 30 dagen een heleboel verschillende rechtzaken gestart gaan worden om het op zo veel mogelijk plaatsen geblokkeerd te kunnen krijgen.

Dat wordt weer gezellig met rechters en Trump de komende tijd.

De 3 rechters die door Democratische presidenten zijn aangesteld waren het er uiteraard totaal mee on eens.
In a blistering dissent, Justice Sonia Sotomayor called the decision “a travesty for the rule of law.”
En deze quote:
In a separate dissent for herself alone, Justice Jackson says she agrees with Justice Sotomayor but wants to emphasize that the majority’s decision permits the executive branch to violate the Constitution with respect to anyone who has not yet sued, and thus is ”an existential threat to the rule of law.” She says the technical arguments about what judicial authority in the 18th Century are a “smokescreen” to give the president “the go-ahead to sometimes wield the kind of unchecked, arbitrary power the Founders crafted our Constitution to eradicate.”

[ Voor 18% gewijzigd door duvekot op 27-06-2025 16:58 . Reden: Dissent van Jackson toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 17:16

Nox

Noxiuz

Jebus4life schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Ik gok dat het eerder bedoeld werd als "wij". Want geen enkel Europees land (ook niet de Fransen of de Britten) kunnen nog zelfstandig buiten hun eigen achtertuin opereren.

De Polen geven met hun 4% het meeste uit uit, als je ze vraagt om morgen te interveniëren in pakweg Ivoorkust (ik noem maar iets willekeurig wat verder weg) stel ik mij de vraag of ze dat effectief kunnen.
Het ligt er voornamelijk aan wat je met 'opereren' bedoelt; de meeste europese landen met een marine kunnen wel in ivoorkust een kustlanding uitvoeren en vervolgens e.e.a. aan operaties uitvoeren. De landen met een vliegdekschip kunnen luchtaanvallen uitvoeren. De lange afstandsmissies zoals de VS hebben gedaan in Iran hebben voornamelijk te maken met dat de VS nog de enigen zijn met een (stealth) bomber, in de EU hebben we geen echte bombers meer. De russen en chinezen wel. Hier vervult de F35 de rol om bommen te gooien, niet echt geschikt ervoor maar hij kan het wel en zal wat vaker moeten vliegen. De VS hebben ook enorm veel forward operating bases van waaruit zij tankers kunnen laten opstijgen, die zal de EU ook nodig hebben indien we hier dergelijke missies willen uitvoeren. Het kan wel, maar kost wat meer moeite en we zijn wat meer afhankelijk van naburige landen (net als de VS). Een vliegdekschip kan eigenlijk alleen multirole toestellen een landingsbaan en startbaan bieden. De echte flinke bombers hebben gewoon asfalt nodig van een forward operating base. De VS heeft die overal over de wereld, de europese landen niet. Ik vermoed dat als de VS dit niet deed maar de EU moest helpen er op een andere manier geopereerd zou worden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
duvekot schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:52:
Ondertussen bij het Hooggerechtshof in Washington:
Supreme Court allows Trump to partially enforce birthright citizenship order

Dus de Executive Order van Trump kan dus wel actief worden in delen van het land waar (nog) geen rechtzaak er over loopt. Wel hebben ze gezegd dat het pas op zijn vroegst over 30 dagen in kan gaan .. dus ga er maar vanuit dat er in de komende 30 dagen een heleboel verschillende rechtzaken gestart gaan worden om het op zo veel mogelijk plaatsen geblokkeerd te kunnen krijgen.
En daar zijn de eerste vervolg rechtzaken al ...

Birthright citizenship plaintiffs make new push to block Trump’s order nationwide
Within hours, a group of plaintiffs suing in Maryland jumped on the suggestion, asking a district judge to issue a new ruling that applies to anyone designated as ineligible for birthright citizenship under Trump’s order.

“Without a class-wide injunction, Defendants will deny thousands of babies in the putative class their constitutional and statutory right to United States citizenship, as well as all of the rights and privileges that citizenship entails,” the motion reads.
En dit is de zelfde partij in de zaak waar vandaag dus een uitspraak over was (de opheffing van de voorlopige blokkade)
The motion was filed by CASA Inc., the Asylum Seeker Advocacy Project and several expectant mothers who filed one of the original lawsuits challenging Trump’s executive order.
Dus ... Ik verwacht dat we het volgende gaan krijgen: een claim van de overheid dat een nog niet geboren baby helemaal geen rechtzaak kan starten ... Dus geen onderdeel van een class kan zijn. (Wat ironisch zou zijn omdat ze in abortus zaken wel vinden dat een ongeboren fetus wel rechten heeft)
En ....

Verhuizingen van zwangere vrouwen naar Staten waar het verbod op de Executive Order nog wel van kracht is ...

En nog een boel andere lastige situaties .. en een totale splitsing tussen verschillende staten ...
FUBAR ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online

[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• duvekot
In de Volkskrant een opiniestuk van een docent in Amerika over hoe het er nu aan toe gaat daar:
Opinie: Nederland, het is hier in de VS erger dan jullie denken, ga ons alsjeblieft niet slaapwandelend achterna
Veel mensen, ook in Nederland, denken dat het allemaal wel meevalt in de VS; de eerste termijn van Trump was toch immers niet zo erg? Dat is een gevaarlijke onderschatting. Trump is slagvaardiger dan ooit.
In het stuk beschrijft hij verschillende voorvallen uit zijn directe omgeving en werk .. om te eindigen met deze afsluiter
Ik heb de ontwikkelingen in de VS jarenlang meegemaakt en ervaar de situatie die ik hierboven beschrijf als een natuurbrand die in Texas is begonnen en zich langzaam maar zeker over heel de VS verspreidt. Daarom kan ik de eerste vonken in Europa gemakkelijk herkennen. Van het afdoen van inhoudelijke expertise als ‘ook maar een mening’ tot de ondermijning van het demonstratierecht. Laat Nederland niet slaapwandelend in hetzelfde extreemrechtse populisme als de VS terechtkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:10

Amphiebietje

In de blubber

Daar gaan de onderhandelingen met Canada over handel:

https://www.theguardian.c...-canada-tariffs-trade-tax

Verder dreigt Trump nu Iran weer aan te vallen.

Nu is het wachten op dat hij de EU aanvalt, en daarna de NAVO natuurlijk.

Want wannabe dictators veren in hun reet stoppen werkt niet, dan denken ze dat ze direct de hele arm of meer kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:17:
In de Volkskrant een opiniestuk van een docent in Amerika over hoe het er nu aan toe gaat daar:
Opinie: Nederland, het is hier in de VS erger dan jullie denken, ga ons alsjeblieft niet slaapwandelend achterna

[...]

In het stuk beschrijft hij verschillende voorvallen uit zijn directe omgeving en werk .. om te eindigen met deze afsluiter

[...]
Wetenschap is niet meer relevant:
Collega‑deeltjesfysici uit Chicago vertellen me dat ze hetzelfde patroon zien bij Fermilab, het Amerikaanse Cern. De nieuwe topambtenaar bij hun subsidieverlener blijkt een 20-jarige loyalist uit Elon Musk’s ‘Department of Government Efficiency’. Toen ze kwamen opdraven in Washington, vertelde hij hen trots dat hij op de middelbare school was gezakt voor natuurkunde – een minachting voor kennis en expertise die kenmerkend is voor deze regering.
Niet verbazend als dit uiteindelijk ook weer een poging blijkt om de betreffende organisatie op te doeken wegens slecht functioneren. Hetzelfde als wat als een realistische verwachting wordt gezien bij de DHS (zoek in dat artikel op "babysitter").

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 28-06-2025 00:15 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:35
Amphiebietje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:58:
Daar gaan de onderhandelingen met Canada over handel:

https://www.theguardian.c...-canada-tariffs-trade-tax

Verder dreigt Trump nu Iran weer aan te vallen.

Nu is het wachten op dat hij de EU aanvalt, en daarna de NAVO natuurlijk.

Want wannabe dictators veren in hun reet stoppen werkt niet, dan denken ze dat ze direct de hele arm of meer kunnen pakken.
Vandaar dat Rutte's vreselijke geslijm bij Trump ook geen effect heeft. Hij is net terug van de NAVO-top en hij begint alweer over de EU te zaniken dat we hier geen Amerikaanse hormonenmelk willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
P-Rock schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:58:
[...]

Vandaar dat Rutte's vreselijke geslijm bij Trump ook geen effect heeft. Hij is net terug van de NAVO-top en hij begint alweer over de EU te zaniken dat we hier geen Amerikaanse hormonenmelk willen.
Dat staat compleet los van de NAVO.

Rutte heeft vreselijk lopen slijmen om de NAVO-top een 'succes' te maken, dat is voorlopig gelukt.

*knip* ongeacht de persoon is schelden niet nodig om je punt te maken

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 28-06-2025 07:40 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Rutte doet gewoon hetzelfde als Putin die bijv. een schilderij aan Trump cadeau deed en zei dat Trump slim is. Voor Putin werkt het, kan best voor Rutte ook werken.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Iemand heeft een ongelukkige aanrijding met een voertuig met Federale agenten. Wat is dan een normale reactie?

Nou, dan val je gekleed in tactische gear het huis van de vriendin van de veroorzaker aan na explosieven te hebben gebruikt om een raam en andere zaken te beschadigen, terwijl de veroorzaker niet thuis is:

https://www.theguardian.c...home-raid-huntington-park

Die agenten van de grenspolitie zijn volledig gestoord. Hoe lang voordat ze uitgroeien tot echte doodseskaders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Senaat stemt tegen resolutie om Trump's beslissingsvermogen over oorlogen te beginnen te verminderen:

https://www.theguardian.c...ate-iran-resolution-trump

Wedden dat hij hier binnen 1 week al gebruik van gaat maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Harvard heeft een deal gesloten met de Universiteit van Toronto zodat studenten die in gevaar zijn in de VS hun studie kunnen afmaken in Canada:

https://www.theguardian.c...to-harvard-students-trump

Ik denk dat dit niet vooruitstrevend genoeg is. Ze moeten z.s.m. een deel van hun vermogen en studies offshoren op een plek waar de Trump-regering er niet bij kan, buiten het Noord Amerikaanse continent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06 13:35
Amphiebietje schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:01:
Iemand heeft een ongelukkige aanrijding met een voertuig met Federale agenten. Wat is dan een normale reactie?

Nou, dan val je gekleed in tactische gear het huis van de vriendin van de veroorzaker aan na explosieven te hebben gebruikt om een raam en andere zaken te beschadigen, terwijl de veroorzaker niet thuis is:

https://www.theguardian.c...home-raid-huntington-park

Die agenten van de grenspolitie zijn volledig gestoord. Hoe lang voordat ze uitgroeien tot echte doodseskaders?
Ben ik een racist als ik denk dat dit
Jorge Sierra-Hernandez
de enige reden is waarom ze zo excessief te werk zijn gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:58:
[...]

Je vergeet hoe Rutte in elkaar zit. Visie? Dan moet je naar de oogarts. Die denkt alleen maar aan de klus die voor hem ligt. Hij moest die NATO-top tot een succes maken. Het was een succes, want Trump is gekomen en dreigde niet om uit NATO te stappen, en voor Rutte is dat genoeg.

Het is roeien met de riemen die je hebt. Je weet dat Trump morgen weer van mening verandert, want dan heeft ie weer met iemand anders gesproken, maar dat verandert niet dat de deelnemers aan de NATO-top tevreden naar huis zijn gegaan. En als Trump morgen weer draait dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 01:24

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Weer een nieuw onderzoek over de verkiezingsuitslag:
Pew: Behind Trump’s 2024 Victory, a More Racially and Ethnically Diverse Voter Coalition
Trump won with a voter coalition that was more racially and ethnically diverse than in 2020 or 2016, according to a new Pew Research Center analysis of the 2024 electorate.
  • Among Hispanic voters, Trump battled to near parity in 2024 (51% Harris, 48% Trump) after losing to Joe Biden 61%-36% in 2020.
  • Trump won 15% of Black voters – up from 8% four years earlier.
  • Trump also did better among Asian voters. While a majority of Asian voters (57%) backed Harris, 40% supported Trump. This was a narrower margin than Biden’s in 2020 (70% to 30%).
In 2024, Trump benefited from higher turnout among those who voted for him in 2020. He also held an edge over Harris among voters who did not vote four years earlier – a group that was considerably more diverse than those who voted in both elections.
Behalve de zwarte gemeenschap, heeft Trump dus ook steeds meer kiezers gewonnen in migratiegemeenschappen die traditioneel meer richting de democratische partij beweenden. En uit het artikel blijkt ook dat als de opkomst nog hoger was geweest dit in het voordeel van Trump zou hebben uitgepakt.

Dit gaat rechtstreeks in tegen het beeld in de jaren 90/00 waarin de verwachting was dat conservatisme/reactionair definitief op z'n retour zou zijn. Jongeren zouden minder religieus zijn en migranten zouden in het licht van de vaak negatieve tot zelfs racistische houding van aanhangers van de GOP zich aansluiten bij de democratische partij.

Waar geen rekening mee is gehouden is de kracht van het populisme in het licht van ontevreden anti-establishment kiezers in een slecht functionerend mediaklimaat. Want anti-establishment motiveert ook de afgehaakte/gedemotiveerde kiezer, zulke kiezers keren ook zelden automatisch terug naar het midden.

Het is opvallend mede omdat de VS relatief laat was met de voltooiing van deze trend, in Europa wonnen de populisten als sinds de eeuwwisseling aan terrein, met Berlusconi in Italië of de FPO in Oostenrijk. De VS keken altijd meewarig naar Europa met deze trends, niet beseffende dat de exacte condities ook aanwezig waren in de VS. En niet alleen dat, het kiesstelsel en medialandschap werken in de VS als een accelerator van de trends. Het is niet zo dat Trump een coalitie moest vormen en zo nog tegengehouden kon worden. The winner takes all.

In principe had de VS dit dus kunnen voorzien, maar ze hebben door hun eigen inrichting qua samenleving ook minder kansen om dit tij te keren.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Salvatron schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:30:
Rutte doet gewoon hetzelfde als Putin die bijv. een schilderij aan Trump cadeau deed en zei dat Trump slim is. Voor Putin werkt het, kan best voor Rutte ook werken.
Het meest opvallende aan de NAVO top vond ik de angst bij de regeringsleiders. Angst voor Trump, omdat men in de veronderstelling is (nog) niet zonder de VS te kunnen. Angst voor Trump, omdat men diep van binnen wél lijkt te beseffen met wat voor regime men te maken heeft en dat we de VS achter ons moeten laten.

Angst is vrijwel nooit een goede raadgever. Echter denk ik dat we ook zijn verleerd risico te nemen en met onzekerheid die risico’s met zich meebrengen om te gaan. It’s the economy, stupid! O wee als we niet aan de 3/60 regels voldoen, dan vergaat de wereld.

Onszelf onafhankelijk maken van de VS brengt een risico met zich mee. Gaat ons dat lukken? Kunnen onze economieën dergelijke investeringen dragen zonder dat we de hoekstenen van de samenleving hoeven af te breken?

Ik betwijfel of de huidige generatie politici een dergelijke verantwoordelijkheid kunnen én durven op zich te nemen. Ik hoop het want het is cruciaal, en er ligt een gigantische kans om onszelf te ontwikkelen tot lichtend voorbeeld, een baken van vrijheid, recht, innovatie, duurzaamheid & democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
dawg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Het meest opvallende aan de NAVO top vond ik de angst bij de regeringsleiders. Angst voor Trump, omdat men in de veronderstelling is (nog) niet zonder de VS te kunnen. Angst voor Trump, omdat men diep van binnen wél lijkt te beseffen met wat voor regime men te maken heeft en dat we de VS achter ons moeten laten.

Angst is vrijwel nooit een goede raadgever. Echter denk ik dat we ook zijn verleerd risico te nemen en met onzekerheid die risico’s met zich meebrengen om te gaan. It’s the economy, stupid! O wee als we niet aan de 3/60 regels voldoen, dan vergaat de wereld.

Onszelf onafhankelijk maken van de VS brengt een risico met zich mee. Gaat ons dat lukken? Kunnen onze economieën dergelijke investeringen dragen zonder dat we de hoekstenen van de samenleving hoeven af te breken?

Ik betwijfel of de huidige generatie politici een dergelijke verantwoordelijkheid kunnen én durven op zich te nemen. Ik hoop het want het is cruciaal, en er ligt een gigantische kans om onszelf te ontwikkelen tot lichtend voorbeeld, een baken van vrijheid, recht, innovatie, duurzaamheid & democratie.
Ik vraag me af of het angst is, je kan ook zeggen dat het realisme is. Op dit moment kunnen we nog niet zonder de USA, tot die tijd zullen we ze toch tevreden en te vriend moeten houden zo goed en kwaad als dat gaat.

Ons onafhankelijk maken van de USA heeft een risico, ik denk echter dat het risico veel groter is wanneer je dit niet gaat doen. Laten we hopen dat de eerste stappen daarvoor nu gezet zijn en men hiermee door gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:35
Ik denk dat er over vier jaar gewoon weer een Repubikein wordt gekozen (als de verkiezingen dan überhaupt nog eerlijk verlopen; Amerika begint steeds meer een totalitair regime te krijgen.). De Democraten hebben na 4 jaar Trump nog steeds geen flauw idee hoe ze hem aan moeten pakken en de conservatieve bejaarden in de partij maken het de jongere generatie leiders knap lastig om hun stem te laten gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
P-Rock schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:42:
Ik denk dat er over vier jaar gewoon weer een Repubikein wordt gekozen (als de verkiezingen dan überhaupt nog eerlijk verlopen; Amerika begint steeds meer een totalitair regime te krijgen.). De Democraten hebben na 4 jaar Trump nog steeds geen flauw idee hoe ze hem aan moeten pakken en de conservatieve bejaarden in de partij maken het de jongere generatie leiders knap lastig om hun stem te laten gelden.
De dems zijn fucked zoals het nu gaat. De Cuomo vs Mamdani strijd is exemplarisch. Dat Cuomo als een beter plan gezien werd met zijn verleden zegt genoeg: partijbonzen willen helemaal geen leftist social democracy, ze zitten net zo hard in het systeem als Republicans en dat systeem moet gecontinueerd worden. Daarom werd Biden ook niet op tijd aan de kant gezet: de kroonprins was nog niet gekozen. En dan verlies je het, zelfs met rugwind vanuit de abortus-strijd die toen hevig woedde.

Sanders ios maar lastig en werd net zo hard neergesabeld vanuit het Dem establishment als vanuit de Reps. Mamdani, AOC en anderen uit dezelfde hoek worden ook zo veel mogelijk de marge in gedrukt, ze mogen enkel opdraven bij bepaalde herdenkingsdagen waar het even goed uitkomt voor de media.

Proberen de centrist Republicans over te halen is ook steeds lastiger, waarom zou je stemmen op een verliezer? En het is inmiddels behoorlijk tribaal, je stemt niet op de andere kant. Zelfs niet als in je omgeving iemand door ICE is afgevoerd. Wachten tot de oude witte bevolkingsgroep te klein is, wordt ook steeds minder een zekerheidje, want zoals boven aangegeven wordt Trump langzaam populairder onder niet-witte minderheden. Zie verder 'Habe ich geschwiegen'/'First they came'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

P-Rock schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:42:
Ik zou het veel harder stellen. De Dems hoor en zien we niet (genoeg), derhalve zijn ze medeplichtig en de naam “Democraten” niet waard.

Verandering is nu een kwestie van zeer lange adem, en het zal een grassroots beweging moeten zijn die de verandering afdwingt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

stefanass schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Ik vraag me af of het angst is, je kan ook zeggen dat het realisme is. Op dit moment kunnen we nog niet zonder de USA, tot die tijd zullen we ze toch tevreden en te vriend moeten houden zo goed en kwaad als dat gaat.

Ons onafhankelijk maken van de USA heeft een risico, ik denk echter dat het risico veel groter is wanneer je dit niet gaat doen. Laten we hopen dat de eerste stappen daarvoor nu gezet zijn en men hiermee door gaat.
Het is angst, tweeledig. Realisme zou zeer zorgwekkend zijn aangezien men in de Unie toch wel ziet dat het regime Trump in feite een fascistisch regime is. Daar hebben we in de Unie wel wat ervaringen mee, zal ik maar zeggen.

We onderschatten onszelf, en de Unie enorm, en als we niet oppassen gaat ons dat nog opbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:21
Bundin schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:15:
[...]

De dems zijn fucked zoals het nu gaat. De Cuomo vs Mamdani strijd is exemplarisch. Dat Cuomo als een beter plan gezien werd met zijn verleden zegt genoeg: partijbonzen willen helemaal geen leftist social democracy, ze zitten net zo hard in het systeem als Republicans en dat systeem moet gecontinueerd worden. Daarom werd Biden ook niet op tijd aan de kant gezet: de kroonprins was nog niet gekozen. En dan verlies je het, zelfs met rugwind vanuit de abortus-strijd die toen hevig woedde.

Sanders ios maar lastig en werd net zo hard neergesabeld vanuit het Dem establishment als vanuit de Reps. Mamdani, AOC en anderen uit dezelfde hoek worden ook zo veel mogelijk de marge in gedrukt, ze mogen enkel opdraven bij bepaalde herdenkingsdagen waar het even goed uitkomt voor de media.

Proberen de centrist Republicans over te halen is ook steeds lastiger, waarom zou je stemmen op een verliezer? En het is inmiddels behoorlijk tribaal, je stemt niet op de andere kant. Zelfs niet als in je omgeving iemand door ICE is afgevoerd. Wachten tot de oude witte bevolkingsgroep te klein is, wordt ook steeds minder een zekerheidje, want zoals boven aangegeven wordt Trump langzaam populairder onder niet-witte minderheden. Zie verder 'Habe ich geschwiegen'/'First they came'.
Ook de Dems zitten in de zak van de miljardairs. Citizen United.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Met een jonge, socialistische democratische kandidaat voor burgemeester van New York begint de 1% al gelijk flink te piepen zeg.

https://www.theguardian.c...mie-summer-zohran-mamdani
Ackman said he was “gravely concerned” because he believed the leftwing candidate’s policies would trigger an exodus of the wealth that would destroy the tax base and undermine New York’s public services. The city under Mamdani, he posted on Wedneday, “is about to become much more dangerous and economically unviable.”
Ze "voelen" zich als de rijke New Yorkers / Gotham city'ers onder the Joker
CNBC financial news channel anchor Joe Kernen compared New York to Batman’s crime-riddled Gotham. “ They’re taking Wall Streeters and making them walk out onto the ice in the East River, And, and then they fall through. I mean there is a class warfare that’s going on.”
Maar dit is ronduit gevaarlijk en anti-democratisch:
With five months until the mayoral election proper, the 1% are revolting, led by loquacious billionaire hedge funder Bill Ackman, who said he and others in the finance industry are ready to commit “hundreds of millions of dollars” into an opposing campaign. “The risk/reward of running for mayor over the next 132 days is extremely compelling as the cost in time and energy is small and the upside is enormous.”

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 28-06-2025 14:55 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
dawg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:25:
[...]

Het is angst, tweeledig. Realisme zou zeer zorgwekkend zijn aangezien men in de Unie toch wel ziet dat het regime Trump in feite een fascistisch regime is. Daar hebben we in de Unie wel wat ervaringen mee, zal ik maar zeggen.

We onderschatten onszelf, en de Unie enorm, en als we niet oppassen gaat ons dat nog opbreken.
Dat is jouw mening, ik denk dat dit een verstandige en realistische aanpak is geweest voor deze NAVO top.
Het alternatief zou m.i. veel slechter zijn geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
In mijn ogen is het nog 3,5 jaar uitzitten en daarna weer nieuwe ronde nieuwe kansen. Laten we niet zo dramatisch de VS helemaal afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
stefanass schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Dat is jouw mening, ik denk dat dit een verstandige en realistische aanpak is geweest voor deze NAVO top.
Het alternatief zou m.i. veel slechter zijn geweest.
En waar komt die realistische aanpak uit voort?

Wat was er de motivatie voor?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 18:44
PLAE schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:20:
In mijn ogen is het nog 3,5 jaar uitzitten en daarna weer nieuwe ronde nieuwe kansen. Laten we niet zo dramatisch de VS helemaal afschrijven.
De laatste uitspraken van het Hooggerechtshof boezemen mij vrees in. In een neutrale wereld worden de conservatieve belangen net zo goed geschaadt als de liberalere door de lagere rechters de mogelijkheid af te nemen presidentiële beslissingen in te perken.

Die lijken, voor de zes, evenwel geen factor meer. Ze hebben een verhaal verzonnen waardoor deze boost vaan de uitvoerende macht kan worden gelegitimeerd. Er bestaat een mogelijkheid dat men bij de eerstvolgende Democraat de beslissing weer omdraait, maar dat is denk ik niet de meest waarschijnlijke lezing.

Er tekenen zich dingen af die steeds sterker wijzen in de richting van structurele afbraak, in plaats van een transciënte periode.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Helixes schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:32:
[...]

De laatste uitspraken van het Hooggerechtshof boezemen mij vrees in. In een neutrale wereld worden de conservatieve belangen net zo goed geschaadt als de liberalere door de lagere rechters de mogelijkheid af te nemen presidentiële beslissingen in te perken.

Die lijken, voor de zes, evenwel geen factor meer. Ze hebben een verhaal verzonnen waardoor deze boost vaan de uitvoerende macht kan worden gelegitimeerd. Er bestaat een mogelijkheid dat men bij de eerstvolgende Democraat de beslissing weer omdraait, maar dat is denk ik niet de meest waarschijnlijke lezing.

Er tekenen zich dingen af die steeds sterker wijzen in de richting van structurele afbraak, in plaats van een transciënte periode.
In de volgende democratische president per decreet het Supreme Court ontslaan. De weerstand daar tegen gebruiken om de macht van de president in te perken en andere weeffouten in de Trias Politica aan te pakken.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
DropjesLover schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:44:
In de volgende democratische president per decreet het Supreme Court ontslaan. De weerstand daar tegen gebruiken om de macht van de president in te perken en andere weeffouten in de Trias Politica aan te pakken.
Het wordt steeds duidelijker dat de VS toe is aan een grondige update van diens grondwet. Die weeffouten hebben een oorsprong, en die wordt, zoals het zich laat aanzien, nog steeds genegeerd.

Ik hou mijn hart wel vast, want het uitroepen van een nieuwe Republiek kon nog wel eens een gigantische splijtzwam blijken te zijn.

Maar, tot die tijd wordt het steeds redelijker om de gehele SCOTUS te ontslaan, en nieuwe rechters te benoemen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Jebus4life schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Het Poolse leger is ingericht om het land te verdedigen, veel geld wordt dan ook gespendeerd aan defensieve doelen. Zo wordt er momenteel een verdedigingslinie gebouwd (uitgebreid) met Kaliningrad en Belarus, inclusief mijnenvelden. Er worden nieuwe brigades opgericht die de verdegeginslinie moeten bemannen en daar worden ze ook voor getraind.

Dus ja, 4% uitgeven wil niet zeggen dat het leger zomaar geschikt is om ergens offensieve acties uit te voeren. Kunnen ze wel voor getraind worden natuurlijk, maar daar ligt de focus helemaal niet.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 28-06-2025 16:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
Stukfruit schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:24:
[...]

En waar komt die realistische aanpak uit voort?

Wat was er de motivatie voor?
Er voor zorgen dat deze top afgesloten kon worden met een akkoord voor de verhoogde uitgaven aan defensie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 01:24

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Helixes schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Het wordt steeds duidelijker dat de VS toe is aan een grondige update van diens grondwet. Die weeffouten hebben een oorsprong, en die wordt, zoals het zich laat aanzien, nog steeds genegeerd.

Ik hou mijn hart wel vast, want het uitroepen van een nieuwe Republiek kon nog wel eens een gigantische splijtzwam blijken te zijn.

Maar, tot die tijd wordt het steeds redelijker om de gehele SCOTUS te ontslaan, en nieuwe rechters te benoemen.
Wat de VS het meeste nodig heeft is kiesstelsel hervorming, wat het land mist is pluriformiteit qua partijen en ideeën. Een belangrijk onderdeel van een democratie is dat nieuwe ideeën kunnen ontstaan en oude ideeën kunnen sterven, maar in de VS moet dat allemaal door het twee partijen stelsel heen. Je ziet juist dan het tegenovergestelde, je ziet tevens dat het systeem leent zich voor manipulatie van de belangen van een selecte groep.

Zoals ik ook al in mijn vorige post betoogde, is de VS juist door hun huidige democratische inrichting kwetsbaar. Als je systeem zo is ingericht om verandering tegen te werken, dan heb je een groot probleem als die krachten wel opeens vrij komen. Wat bedoelt was voor het garanderen van stabiliteit, leent zich dan opeens voor chaos en afbraak.

En als er eenmaal een meerpartijenstelsel is, kan je ook de wetgevende en uitvoerende macht hervormen. Geen aparte presidentsverkiezingen meer en verdeling en verschuiving van macht naar ministers en ministeries. Een presidentieel systeem zal immers altijd kwetsbaar zijn voor misbruik, omdat het draait om 1 persoon met veel macht. Macht in een democratie moet altijd gefragmenteerd zijn.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Ik zou het veel harder stellen. De Dems hoor en zien we niet (genoeg), derhalve zijn ze medeplichtig en de naam “Democraten” niet waard.
De democraten zitten ook vastgeroest in het huidige politieke systeem helaas.
Verandering is nu een kwestie van zeer lange adem, en het zal een grassroots beweging moeten zijn die de verandering afdwingt.
Wie er ook aan de macht komt, de macht van de president is ondertussen zo ver opgerekt dat bij iedere volgende president, democratisch of republikein, het risico op machtsmisbruik op de loer ligt. Ik ben bang dat je dat niet meer oplost met een amendement op de grondwet, daar heb je denk ik een compleet nieuw politiek systeem voor nodig om dat op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
defiant schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:19:
Wat de VS het meeste nodig heeft is kiesstelsel hervorming, wat het land mist is pluriformiteit qua partijen en ideeën. Een belangrijk onderdeel van een democratie is dat nieuwe ideeën kunnen ontstaan en oude ideeën kunnen sterven, maar in de VS moet dat allemaal door het twee partijen stelsel heen. Je ziet juist dan het tegenovergestelde, je ziet tevens dat het systeem leent zich voor manipulatie van de belangen van een selecte groep.
Nee, ik zie dat anders. Wat ik zie als het probleem is dat de Grondwet te lang bestaat, en te lang niet is geüpdatet. Dat betekent dat slimme en domme mensen de wet ten volste hebben kunnen gebruiken, en misbruiken. Op zo'n manier dat de Grondwet is losgezongen van de kaders en realiteit waarbinnen die gecreëerd. Deels komt dat natuurlijk ook door de dikke twee eeuwen die inmiddels zijn verstreken. Maar deels ook door mensen die gaten en mazen hebben gevonden. En deels ook door uitspraken van vooral het Hooggerechtshof die - bewust of onbewust - duiding heeft gegeven met soms buitengewoon onwenselijke uitwerkingen. Het lot van iedere wet is, gegeven genoeg tijd en inspanning, meer maas dan wet te worden.

Het kiessysteem in de VS is daar een heel duidelijk voorbeeld van. Maar, de macht van geld en bedrijven en belangenverenigingen, en de toxische mix daarvan, is vrijwel exclusief uitwerking van een handjevol uitspraken van de SCOTUS. Ik weet niet zeker of ze die uitwerking steeds beoogd hebben, maar dat is wel degelijk gebeurd.

De VS heeft op dit moment gewoon een reset nodig. Je plan voor het wijzigen van het kiesstelsel is daar wat mij betreft onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Probleem is, wat nu enorm uitgebuit wordt, is dat de definitie en grenzen van de 3 machten eigenlijk niet duidelijk gedefinieerd zijn. En natuurlijk dat het Supreme Court te makkelijk te politiseren is omdat de benoemingen door de dan politieke leiders gedaan worden. An sich niet zo'n probleem omdat het benoemingen voor het leven zijn, maar dat door het 2 partijen systeem eigenlijk per definitie politiek gekleurd zijn.

Een meer-partijen systeem zou beter zijn, maar een 2 partijen systeem is de enige logische uitkomst in een winner takes all districtenstelsel.

Dus alles moet op de schop en kan niet gefaseerd.
Dat kan alleen met een explosieve rebellie of burgeroorlog.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Helixes schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:32:
[...]
Je bent niet de enige .. en als je de volledige uitspraak leest , zowel de punten voor als tegen .. dan leer je weer een boel over hun denkbeelden ...

Ik vond vooral deze tekst van Barrat wel tekenend:
No one disputes that the Executive has a duty to follow the law. But the Judiciary does not have unbridled authority to enforce this obligation—in fact, sometimes the law prohibits the Judiciary from doing so. See, e.g., Marbury v. Madison, 1 Cranch 137 (1803) (concluding that James Madison had violated the law but holding that the Court lacked jurisdiction to issue a writ of mandamus ordering him to follow it). But see post, at 15 (JACKSON, J., dissenting) (“If courts do not have the authority to require the Executive to adhere to law universally, . . . compliance with law sometimes becomes a matter of Executive prerogative”). Observing the limits on judicial authority—including, as relevant
here, the boundaries of the Judiciary Act of 1789—is required by a judge’s oath to follow the law.
(bewust deel vet gedrukt)

Dus ze vinden dat ze geen recht hebben om af te dwingen dat Trump en zijn regering de wet volgt .. wat natuurlijk heel bijzonder is voor een rechter om te zeggen ... zeker als dat volgens mij juist hun taak is ... Want als ze deze redenatie blijven volgen dan komt er dus uiteindelijk een regering/president die een ultieme positie heeft zonder dat iemand er wat aan kan doen ...

Zo wordt de Unitary executive theory vanzelf wel de nieuwe realiteit..

Niet voor niets dat ik FUBAR gebruik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

duvekot schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Je bent niet de enige .. en als je de volledige uitspraak leest , zowel de punten voor als tegen .. dan leer je weer een boel over hun denkbeelden ...

Ik vond vooral deze tekst van Barrat wel tekenend:

[...]

(bewust deel vet gedrukt)

Dus ze vinden dat ze geen recht hebben om af te dwingen dat Trump en zijn regering de wet volgt .. wat natuurlijk heel bijzonder is voor een rechter om te zeggen ... zeker als dat volgens mij juist hun taak is ... Want als ze deze redenatie blijven volgen dan komt er dus uiteindelijk een regering/president die een ultieme positie heeft zonder dat iemand er wat aan kan doen ...

Zo wordt de Unitary executive theory vanzelf wel de nieuwe realiteit..

Niet voor niets dat ik FUBAR gebruik ...
Ze zeggen zelf dat hun autoriteit stopt wanneer er geen wet voor is. Maar alles wat Trump doet staat al in (grond)wetten beschreven, dus hebben ze wel degelijk autoriteit over.
Ze zetten zichzelf en de hele juridische tak buiten spel :X

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ondertussen in Amerika .....
Haiti International Travel Information
(van de State Department)
Do not travel to Haiti due to kidnapping, crime, civil unrest, and limited health care.

Country Summary:
Since March 2024, Haiti has been under a State of Emergency. Crimes involving firearms are common in Haiti. They include robbery, carjackings, sexual assault, and kidnappings for ransom. Kidnapping is widespread, and U.S. citizens have been victims and have been hurt or killed. Kidnappers may plan carefully or target victims at random, unplanned times. Kidnappers will even target and attack convoys. Kidnapping cases often involve ransom requests. Victims’ families have paid thousands of dollars to rescue their family members. 
Protests, demonstrations, and roadblocks are common and unpredictable. They often damage or destroy infrastructure and can become violent. Mob killings and assaults by the public have increased, including targeting those suspected of committing crimes.
The airport in Port-au-Prince can be a focal point for armed activity. Armed robberies are common. Carjackers attack private vehicles stuck in traffic. They often target lone drivers, especially women. As a result, the U.S. embassy requires its staff to use official transportation to and from the airport.
Dus dan is het heel logisch dat Homeland Security het volgende zegt/doet:
DHS Terminates Haiti TPS, Encourages Haitians to Obtain Lawful Status
Secretary of Homeland Security Kristi Noem today announced the termination of Temporary Protected Status for Haiti. The TPS designation for the country expires on Aug. 3, 2025, and the termination will be effective on Tuesday, September 2, 2025.
“The environmental situation in Haiti has improved enough that it is safe for Haitian citizens to return home. We encourage these individuals to take advantage of the Department’s resources in returning to Haiti, which can be arranged through the CBP Home app. Haitian nationals may pursue lawful status through other immigration benefit requests, if eligible.”
FUBAR ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
stefanass schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Er voor zorgen dat deze top afgesloten kon worden met een akkoord voor de verhoogde uitgaven aan defensie
Je omschrijft hier een doel, niet de motivatie om bij dat doel te komen.

Dat is dus het verschil.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
Stukfruit schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Je omschrijft hier een doel, niet de motivatie om bij dat doel te komen.

Dat is dus het verschil.
Vermoeiende semantiek, alsof (het behalen van) een doel geen motivatie kan zijn.... Maar vooruit; De motivatie voor het gedrag richting Trump (daar ging het over) was om dat doel te halen, omdat het alternatief, geen resultaat op de top en verslechterde verhoudingen binnen de NAVO, een veel slechtere uitkomst zou zijn.

Maar geef gerust ook eens je eigen mening. wat had volgens jou het doel van de top moeten zijn en wat is de motivatie daarvoor?

[ Voor 15% gewijzigd door stefanass op 28-06-2025 19:54 ]

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.