Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.423.602 views

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kijk met stijgende verbazing naar de persconferentie van Trump. Is dít echt de leider van het meest invloedrijke land ter wereld? Het lijkt eerder op een persoonlijk eerbetoon dan op een serieuze toespraak. Hij is vooral druk met zichzelf op de borst kloppen, terwijl de wereld brandt. Wat een aanfluiting.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Rutte antwoordde gisteren duidelijk op een vraag van een journalist waarom hij zo slijmde in dat sms bericht richting Trump. Hij antwoordde kort maar krachtig: 'zo werk ik gewoon'.

Perfecte mannetje om de belangen van de achterban te behartigen, dat hebben we ook vaak tijdens zijn kabinetten gezien (o.a. dividendbelasting).
Die 3,5% defensie uitgaven is niet zo spannend, gewoon wat extra geld uitgeven in NL, DE, FR, IT en UK. Goed voor onze werkgelegenheid en economie.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Precies, de enige die hier een figuur slaat is Rutte die op zijn knietjes gaat voor Trump.
Nee hoor, tussen de mensen met wie Rutte omgaat, is dit nu de norm. Ze gaan allemaal op hun knieen, ook de Duitse bondskanselier, ook de Franse president, ook de Britse premier. Niet gezien hoe Netanyahu deze week over Trump sprak? Ook die ging op zijn knieen. Op dat niveau moet je je trots opzij zetten voor het resultaat.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Trishul schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:07:
Rutte antwoordde gisteren duidelijk op een vraag van een journalist waarom hij zo slijmde in dat sms bericht richting Trump. Hij antwoordde kort maar krachtig: 'zo werk ik gewoon'.

Perfecte mannetje om de belangen van de achterban te behartigen, dat hebben we ook vaak tijdens zijn kabinetten gezien (o.a. dividendbelasting).
Die 3,5% defensie uitgaven is niet zo spannend, gewoon wat extra geld uitgeven in NL, DE, FR, IT en UK. Goed voor onze werkgelegenheid en economie.
Tja, NAVO blijft toch een beetje een speeltje van de VS. Ik zou liever zien dat we ons gestaag losweken van de VS en onafhankelijk onze eigen defensie organiseren.

It’s the economy, stupid!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Antwoord op vraag van Nieuwsuur tijdens de persco op de vraag of de aanval in Iran ook echt het gewenste doel heeft bereikt (dus: alles kaput): "there are numerous reports", gevolgd door een lang verhaal over hoe slecht Biden was omdat hij er een heet land van zou hebben gemaakt.

Goh, toch een soort erkenning dat klimaatverandering een ding is.

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 25-06-2025 16:28 ]

Dat zit wel Schnorr.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:18
dawg schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Tja, NAVO blijft toch een beetje een speeltje van de VS. Ik zou liever zien dat we ons gestaag losweken van de VS en onafhankelijk onze eigen defensie organiseren.
Dat doen ze nu toch ook? Nog ff aanpappen met Donald en zelf industrie opzetten.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Imperium schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:05:
Ik kijk met stijgende verbazing naar de persconferentie van Trump. Is dít echt de leider van het meest invloedrijke land ter wereld? Het lijkt eerder op een persoonlijk eerbetoon dan op een serieuze toespraak. Hij is vooral druk met zichzelf op de borst kloppen, terwijl de wereld brandt. Wat een aanfluiting.
Ik zit het ook te kijken. Het is absurd. Dit heeft helemaal geen inhoud. Het is een show om de behoeften van maar een man te bevredigen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tiswat schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Dat doen ze nu toch ook? Nog ff aanpappen met Donald en zelf industrie opzetten.
Eerst zien, dan geloven.. beloftes van politici betekenen doorgaans niet zoveel.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:08
tiswat schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Mensen moeten tussen het gezwam doorlezen/luisteren meer geld voor defensie vergroot ook onze onafhankelijkheid van de VS. Dat een proces en ja er zullen eerst nogsteeds veel wapens gekocht worden uit de VS maar het zal hoedanook bevordelijk zijn voor het vergroten van eigen productie in Europa.

• tiswat
  • Laatst online: 07:18
dawg schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Eerst zien, dan geloven.. beloftes van politici betekenen doorgaans niet zoveel.
Duitsland is toch al druk bezig? En denk dat Frankrijk liever het geld naar haar industrie ziet gaan dan naar de VS.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tiswat schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Duitsland is toch al druk bezig? En denk dat Frankrijk liever het geld naar haar industrie ziet gaan dan naar de VS.
Frankrijk is al behoorlijk lange tijd onafhankelijk van de VS. Duitsland heeft natuurlijk Ramstein waar zo’n 20.000 Amerikaanse militairen gestationeerd zijn.

Dus wederom eerst zien, dan geloven. Als we Nederland als voorbeeld nemen; ik vermoed dat de verleiding nog steeds erg groot is om bijvoorbeeld enkel meer F-35s aan te schaffen in plaats van een Europees toestel als de nog in ontwikkeling zijnde FCAS, of de reeds bewezen Eurofighter.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:29
dawg schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Frankrijk is al behoorlijk lange tijd onafhankelijk van de VS. Duitsland heeft natuurlijk Ramstein waar zo’n 20.000 Amerikaanse militairen gestationeerd zijn.

Dus wederom eerst zien, dan geloven. Als we Nederland als voorbeeld nemen; ik vermoed dat de verleiding nog steeds erg groot is om bijvoorbeeld enkel meer F-35s aan te schaffen dan een Europees toestel als de nog in ontwikkeling zijnde FCAS.
Zo lang de luchtmacht z'n kernwapentaak niet op wil geven, blijf je altijd aan die Amerikaanse gevechtsvliegtuigen gebonden. VK koopt niet voor niets ineens een setje F-35's ook om die B-61 kernwapens te kunnen/mogen inzetten.

Het is niet zo dat je dan niet een ander toestel er naast kan hebben, maar dat is vanuit onderdelen/kosten oogpunt ook niet wenselijk. Kijk maar naar ons materieel we hebben nagenoeg niets dat uit dezelfde periode komt en dezelfde rol vervult.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 25-06-2025 16:54 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dawg schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Dus wederom eerst zien, dan geloven. Als we Nederland als voorbeeld nemen; ik vermoed dat de verleiding nog steeds erg groot is om bijvoorbeeld enkel meer F-35s aan te schaffen in plaats van een Europees toestel als de nog in ontwikkeling zijnde FCAS, of de reeds bewezen Eurofighter.
Voor NL heeft het geen zin om verschillende types naast elkaar te opereren, het zorgt alleen maar voor veel extra kosten zonder nieuwe capabilities. (wat wel weer handig is icm het verplichte geld dat moet worden uitgegeven)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

TIGER1125 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Zo lang de luchtmacht z'n kernwapentaak niet op wil geven, blijf je altijd aan die Amerikaanse gevechtsvliegtuigen gebonden. VK koopt niet voor niets ineens een setje F-35's ook om die B-61 kernwapens te kunnen/mogen inzetten.

Het is niet zo dat je dan niet een ander toestel er naast kan hebben, maar dat is vanuit onderdelen/kosten oogpunt ook niet wenselijk. Kijk maar naar ons materieel we hebben nagenoeg niets dat uit dezelfde periode komt en dezelfde rol vervult.
En dat vind ik persoonlijk dus een strategische fout. Ik zit meer op de lijn die Frankrijk hanteert. Zoals Charles de Gaulle al ooit zei: ‘Europa is een wereld, de Angelsaksen vormen een andere’.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:41

Standeman

Prutser 1e klasse

TIGER1125 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Dan moet je Macron lief aankijken en gaan winkelen in Frankrijk voor een paar Rafale S5's met de ASN4G.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

edit:
En ja, twee platformen ondersteunen is duur, maar het geld moet toch gaan rollen. Dan maar richting Frankrijk

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 25-06-2025 17:51 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

YakuzA schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Voor NL heeft het geen zin om verschillende types naast elkaar te opereren, het zorgt alleen maar voor veel extra kosten zonder nieuwe capabilities. (wat wel weer handig is icm het verplichte geld dat moet worden uitgegeven)
Dat is wel een hele beperkte kijk op de zaken. Alsof defensie alleen geld inwisselen voor capabilities inhoudt. Door die beperkte blik zijn we juist nat gegaan.

• TIGER1125
  • Laatst online: 09-11 19:29
dawg schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:07:
[...]

En dat vind ik persoonlijk dus een strategische fout. Ik zit meer op de lijn die Frankrijk hanteert. Zoals Charles de Gaulle al ooit zei: ‘Europa is een wereld, de Angelsaksen vormen een andere’.
Mjah, uiteindelijk was Frankrijk er destijds ook bij toen de NAVO doctrine opgebouwd werd om een Russische gepantserde opmars te kunnen stoppen, en hebben ze ook niet gezegd van joh dat regelen wij wel. Toen moest de VS de kastanjes ook uit het vuur halen om die doctrine te kunnen laten slagen.

Zoals ik hieronder ook zeg, ik ben liever niet afhankelijk van een enkel land, en zeker niet wanneer het landen zijn die een handje hebben van alles in het eigen ecosysteem te houden.
Standeman schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:37:
[...]

Dan moet je Macron lief aankijken en gaan winkelen in Frankrijk voor een paar Rafale S5's met de ASN4G.

edit:
En ja, twee platformen ondersteunen is duur, maar het geld moet toch gaan rollen. Dan maar richting Frankrijk
Mjah, vind ik lastig. Persoonlijk ben ik een beetje van laat ze dat lekker zelf doen. Want het probleem daarvan is weer dat je in het Franse ecosysteem terecht komt. Waar ook weer weinig mogelijk is.

Ik ben meer voorstander van die taak lekker bij de eigenaar te laten, op een paar plekken in de EU een eigen squadron hosten. (Frans of Amerikaans) Waarna we zelf het beste (bewezen materieel) van verschillende plekken halen, met een sterke voorkeur voor eigen NL spul waar mogelijk. Én zelf de onderdelen en munitie gaan/kunnen produceren.

Als dat in het ene geval betekend dat je Amerikaans, Duits, Koreaans of Frans moet kopen vind ik daarin niet zo belangrijk. Zo lang wij onze broek omhoog kunnen houden in eigen land en onze troepen het beste en genoeg spullen hebben om hun werk goed en zo veilig mogelijk te kunnen doen.

De beweging weg van Amerikaans spul is natuurlijk al een paar jaar gaande, maar in sommige gevallen zijn er weinig echte andere opties/keuzes die de concurrentie aan kunnen gaan. De keuze voor de JSF was, los van de kernwapentaak, eigenlijk ook wel een no-brainer voor de Luchtmacht (kunnen jij en ik anders over denken :+ ) aangezien het het enige beschikbare westerse 5e generatie gevechtsvliegtuig met stealth-capaciteiten is/was.

[ Voor 46% gewijzigd door TIGER1125 op 25-06-2025 18:27 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

En Trump is net vertrokken van Schiphol.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Palindrome
Pierre schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:59:
En Trump is net vertrokken van Schiphol.
*knip*, dit is niet de huiskamer.

[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 25-06-2025 20:44 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:49
En ook in Amerika gaat het gewoon weer door met rechtzaken:

Trump Administration Sues Federal Bench in Maryland, Escalating Fight With Judiciary
On Tuesday evening, the Trump administration took an even more unusual step to kill Judge Russell’s unusual move: It filed a lawsuit against him and the other 14 federal judges who serve on the bench in Maryland, seeking a court order that would block the standing rule.
Dus de regering start een rechtzaak tegen 14 federale rechters omdat ze een "blijvende opdracht" hadden uitgegeven:
Moving forward, Judge Russell said, any immigrant who sought to challenge their removal from the country by filing what is known as a habeas petition would be automatically granted a temporary order stopping the government from expelling them for at least one day.
Dus als iemand zich verzet tegen zijn uitzetten en daar een zaak over begint .. krijgt standaard al een voorlopige uitspraak waarin het de overheid verboden wordt om de immigrant uit te zetten voor 1 dag. En dat is natuurlijk tegen het zere been van de overheid.
“This lawsuit involves yet another regrettable example of the unlawful use of equitable powers to restrain the executive,” the lawyers wrote. “Specifically, defendants have instituted an avowedly automatic injunction against the federal government, issued outside the context of any particular case or controversy.”
De overheid heeft deze zaak in de zelfde rechtbank gestart, wat natuurlijk weer direct een probleem zorgt .. want welke rechters moeten deze zaak over hun zelf nu behandelen
While the Justice Department filed the complaint in the same district it was suing, it requested that all of the district’s judges recuse themselves from the case and that the federal appeals court that sits over them appoint a judge from a different district to preside.
Dus weer een bijzondere actie van de overheid .. en het is nogmaals duidelijk dat er een groot gevecht gaande is tussen de twee verschillende delen van het Amerikaanse overheidsapparaat.

To be continued.....
hier de link naar de volledige aanklacht

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:00
[...]

edit:
Specifiek over de F35 maak ik mij weinig zorgen, die zit nokvol met Europese onderdelen (en ook nog landen buiten Europa)

Wikipedia: Lockheed Martin F-35 Lightning II procurement

Als het echt slaande ruzie zou worden tussen alles en iedereen dan vliegt er snel geen enkele F35 meer.

• Palindrome
[...]

edit:
Vanaf 2035....

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:53
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Daar zit wel een risico aan. Meer geld uitgeven kan ook uitnodigen om het minder efficient uit te geven. Omdat je die miljarden perse in eigen land wilt besteden.
Miljarden extra voor defensie kan betekenen dat de Fransen, Duitsers, Italianen, Britten, Turken en Polen straks allemaal weer hun eigen tanks (blijven) bouwen terwijl de prijs per tank wellicht gehalveerd kan worden als ze allemaal hetzelfde type kiezen en daarvan een paar duizend exemplaren bouwen.

Met die lagere prijzen help je dan weer de export zodat de prijs per stuk nog verder omlaag kan.

Ik zag gisteren dit filmpje:

[YouTube: The Big Problem With NATO's New 5% Target]

Nu ben ik het niet eens met hun conclusie dat we eerst efficienter moeten gaan werken voordat we het defensiebudget verhogen (de tijdsdruk is zo groot dat we het allebei tegelijk moeten doen) maar het illustreert wel waarom Europa zo weinig waar voor z'n euro krijgt vergeleken met andere landen.
Frankrijk zal altijd Frans materiaal kopen, tenzij het niet anders kan, dan ductappen ze zelf wel iets.
Engeland, zelfde verhaal : als een Engels product voldoet aan hun eisen word het een Engels product.
Duitsland : idem.

Alle EU landen hetzelfde materiaal is een natte droom : gaat nooit gebeuren : teveel chauvinisme (Frankrijk) en teveel lobby om het binnen de grenzen te houden (Frankrijk, Engeland, Duitsland)
Dat veel EU landen Duits materiaal aankopen mag je zien als een geschenk, maakt zowel de logistieke lijn, opleiding/training en uitwisselen van ervaringen een stuk makkelijker.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik dacht even dat ik De Speld las, maar is dit echt? Trump spreekt met Wilders tijdens NAVO-top? https://www.bnnvara.nl/jo...jn-ontmoeting-met-wilders

A'dam PVOutput

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:21
ericplan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:45:
Ik dacht even dat ik De Speld las, maar is dit echt? Trump spreekt met Wilders tijdens NAVO-top? https://www.bnnvara.nl/jo...jn-ontmoeting-met-wilders
De president van de VS is op bezoek in Nederland en spreekt daar een politicus uit de Tweede Kamer? Wat is daar verrassend aan?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dierkx36 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Frankrijk zal altijd Frans materiaal kopen, tenzij het niet anders kan, dan ductappen ze zelf wel iets.
Wist je dat Frankrijk de FAMAS heeft ingeruild voor de Duitse HK416? En die is op z'n beurt weer op de Amerikaanse AR-15 familie gebaseerd. De tijd is voorbij dat landen alles in hun eentje deden. Het is gewoon niet meer te betalen.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:53
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Wist je dat Frankrijk de FAMAS heeft ingeruild voor de Duitse HK416? En die is op z'n beurt weer op de Amerikaanse AR-15 familie gebaseerd. De tijd is voorbij dat landen alles in hun eentje deden. Het is gewoon niet meer te betalen.
Nee, die wist ik dan weer niet.
Frankrijk die iets koopt van Duitsland ... wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:46:
[...]

De HK416 is alleen gevormd als een AR-15 aan de buitenkant omdat die bouwgrootte een NATO standaard is geworden, en dus magazijnen en accessoires er direct op passen.

'van binnen' is het veel meer een G36. Het binnenwerk van een AR-15 is heel anders opgebouwd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Pinjataaa
  • Laatst online: 09-11 14:32

Pinjataaa

Hit me!

dierkx36 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Engeland, zelfde verhaal : als een Engels product voldoet aan hun eisen word het een Engels product.
Duitsland : idem.

Alle EU landen hetzelfde materiaal is een natte droom : gaat nooit gebeuren : teveel chauvinisme (Frankrijk) en teveel lobby om het binnen de grenzen te houden (Frankrijk, Engeland, Duitsland)
Dat veel EU landen Duits materiaal aankopen mag je zien als een geschenk, maakt zowel de logistieke lijn, opleiding/training en uitwisselen van ervaringen een stuk makkelijker.
Frankrijk Duitsland en Engeland hebben anders flinke orders geplaatst bij Thales en Damen in NL voor diverse marineschepen.
Klopt Thales is een Frans bedrijf, maar het wordt wel allemaal in NL geproduceerd.

Je ziet echt wel eea veranderen hoor.

Verder wel met jou eens!

[ Voor 3% gewijzigd door Pinjataaa op 25-06-2025 22:44 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:34:
[...]

De HK416 is alleen gevormd als een AR-15 aan de buitenkant omdat die bouwgrootte een NATO standaard is geworden, en dus magazijnen en accessoires er direct op passen.

'van binnen' is het veel meer een G36. Het binnenwerk van een AR-15 is heel anders opgebouwd.
Je hebt gelijk. Ik nam de formulering van Wikipedia over (zie hieronder) maar als het wapen op een ander principe gebaseerd is kun je het moeilijk "gebaseerd op de AR-15" noemen.
Ik volg Forgotten Weapons op Youtube maar ik ben vooral in de historie van wapens geinteresseerd. Het wanneer, waar en (vooral) waarom. De details over de interne werking gaan het ene oor in en het andere weer uit.
Although the design is based on the AR-15 class of firearm (specifically the Colt M4 carbine family issued to the U.S. military), it uses a proprietary short-stroke gas piston system from the Heckler & Koch G36 family of rifles.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
duvekot schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:08:
En ook in Amerika gaat het gewoon weer door met rechtzaken:

Trump Administration Sues Federal Bench in Maryland, Escalating Fight With Judiciary

[...]

Dus de regering start een rechtzaak tegen 14 federale rechters omdat ze een "blijvende opdracht" hadden uitgegeven:

[...]

Dus als iemand zich verzet tegen zijn uitzetten en daar een zaak over begint .. krijgt standaard al een voorlopige uitspraak waarin het de overheid verboden wordt om de immigrant uit te zetten voor 1 dag. En dat is natuurlijk tegen het zere been van de overheid.

[...]

De overheid heeft deze zaak in de zelfde rechtbank gestart, wat natuurlijk weer direct een probleem zorgt .. want welke rechters moeten deze zaak over hun zelf nu behandelen

[...]

Dus weer een bijzondere actie van de overheid .. en het is nogmaals duidelijk dat er een groot gevecht gaande is tussen de twee verschillende delen van het Amerikaanse overheidsapparaat.

To be continued.....
hier de link naar de volledige aanklacht
Ik zag in een nieuwsbericht staan dat de tijd/blokkade 2 dagen was.
Maar ook los daarvan, 1 of 2 dagen is al een zwek korte termijn om je deportatie aan te vechten.
En Trumps overheid wil dat al niet geven, omdat ze weten dat er fouten gemaakt worden, en omdat ze iedereen gewoon willen oppakken en direct het vliegtuig in willen zetten, zonder due process.

Dat past wel bij de mindere landen op deze planeet.
Nog hopen dat niet onderweg een deur geopend wordt en iedereen er uit gekeild wordt zo der parachute, om nog beter lastige vragen te vermijden :X

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Trishul
1 euro is blijkbaar inmiddels $1,17....
Dat is na wel heel lange tijd zeg. Maakt de F-35 toch weer iets goedkoper.

[ Voor 21% gewijzigd door Trishul op 26-06-2025 00:17 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er was eerder al twijfel over de Trump telefoon die zogenaamd in de VS geproduceerd zou worden... Die claim is nu vervangen door een nietszeggend stukje tekst.

After a week, Trump Mobile drops claim that Trump phone is “made in the USA”
But with electronics supply chain experts casting doubt on the feasibility of designing and building an American-made phone in a short span of time, Trump Mobile's website doesn't currently promise an American-made phone. The website says the T1 is "designed with American values in mind," that it is "brought to life right here in the USA," and that there are "American hands behind every device."
Weer zo'n voorbeeld van een Trump leugen, de media neemt het braaf over, en later blijkt dat er niets van waar is.

• Stukfruit
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:15:
Er was eerder al twijfel over de Trump telefoon die zogenaamd in de VS geproduceerd zou worden... Die claim is nu vervangen door een nietszeggend stukje tekst.

[...]

Weer zo'n voorbeeld van een Trump leugen, de media neemt het braaf over, en later blijkt dat er niets van waar is.
Wat mij vooral blijft steken is dat de media het überhaupt overneemt.

Je bent gratis reclame aan het maken voor het Trump-imperium. Duik erin door een verkenning te doen of zo, of laat het liggen. Maar zet het niet 1:1 door, want zelfs in het buitenland zorgt het zo voor naamsbekendheid (in combinatie met de betreffende dienst) terwijl er niet voor betaald wordt.

Dat zit wel Schnorr.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:02
user109731 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:15:

[...]

Het was vanaf het begin toch al bekend dat alles uit Azië komt, maar dat die in Amerika alleen nog in elkaar wordt geklikt? Een beetje hetzelfde als wat Tesla in Tilburg deed.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:56
TheBrut3 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Het was vanaf het begin toch al bekend dat alles uit Azië komt, maar dat die in Amerika alleen nog in elkaar wordt geklikt? Een beetje hetzelfde als wat Tesla in Tilburg deed.
Beetje jammer dat Xi niet 300% tariffs op alle componenten die gebruikt worden voor de Trump phone zet.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:52
In een normaal land zou men denken dat als mensen meegenomen worden door mensen met maskers die rondrijden in busjes zonder ketenplaten als kidnapping, maar in het Amerika van Trump is dit normaal kennelijk.
Stukfruit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Wat mij vooral blijft steken is dat de media het überhaupt overneemt.

Je bent gratis reclame aan het maken voor het Trump-imperium. Duik erin door een verkenning te doen of zo, of laat het liggen. Maar zet het niet 1:1 door, want zelfs in het buitenland zorgt het zo voor naamsbekendheid (in combinatie met de betreffende dienst) terwijl er niet voor betaald wordt.
Media zijn tegenwoordig als de dood om beschuldig te worden van "partijdig" door extreem rechts, en gaan daarom alles klakkeloos overnemen van extreem rechts, ook al is het regelrecht tegen de waarheid in. Ik zag laatst ook dat de NOS Trump betitelde als de anti-oorlogpresident in de titel van een artikel terwijl deze bewering alleen maar rondgaat omdat Trump en zijn partij dit maar verkondigen, ondanks dat hij helemaal niet anti-oorlog is. Dus ja, media nemen het gewoon over omdat onpartijdig lijken belangrijker is dan de waarheid rapporteren.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:49
separhim schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:22:
In een normaal land zou men denken dat als mensen meegenomen worden door mensen met maskers die rondrijden in busjes zonder ketenplaten als kidnapping, maar in het Amerika van Trump is dit normaal kennelijk.
[...]
Hebben deze "personen" zich dan wel officieel kenbaar gemaakt aan de LAPD? Dat wordt uit dit artikel niet duidelijk.
En als ik naar de beelden kijk dan zie je personen rondlopen met "Police" op de achterkant van hun kogelvrije vest ...

Hier het officiële statement van de LAPD hier over:
https://x.com/LAPDPIO/status/1937673980691046689
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5l9_Obp7WfJ2YKOfJxCBtmQZjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YSqKnDBTtrz8MIsVmogtO23s.png?f=fotoalbum_large

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
duvekot schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Hebben deze "personen" zich dan wel officieel kenbaar gemaakt aan de LAPD? Dat wordt uit dit artikel niet duidelijk.
En als ik naar de beelden kijk dan zie je personen rondlopen met "Police" op de achterkant van hun kogelvrije vest ...

Hier het officiële statement van de LAPD hier over:
https://x.com/LAPDPIO/status/1937673980691046689
[Afbeelding]
Wel fijn dat de politie het verkeer regelt zodat ongeïdentificeerde, gemaskerde, gewapende mannen razzia's kunnen houden. Je moet er niet aan denken dat de verkeersveiligheid in gevaar komt.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 13:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

migchiell schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Wel fijn dat de politie het verkeer regelt zodat ongeïdentificeerde, gemaskerde, gewapende mannen razzia's kunnen houden. Je moet er niet aan denken dat de verkeersveiligheid in gevaar komt.
Ben eigenlijk benieuwd of ze dit soort razzia's ook in staten houden met een stand-you-guard policy. Als jij gekidnapped wordt door mensen met een masker heb je reden om op ze te schieten lijkt me. In de VS.

Dit dus.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Naast de zeer bekende uitspraak: "praten als Brugman" lijkt het mij goed om de volgende uitdrukking te lanceren: "slijmen als Rutte."

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:57
Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:48:
Naast de zeer bekende uitspraak: "praten als Brugman" lijkt het mij goed om de volgende uitdrukking te lanceren: "slijmen als Rutte."
Als je je ego even opzij zet en door alleen maar te slijmen iets gedaan krijgt van een ander waardoor je jouw doel bereikt. Wie is dan de betreurenswaardige figuur ? De slijmer of de persoon die gevoelig is voor dat geslijm ?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
FunkyTrip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Ben eigenlijk benieuwd of ze dit soort razzia's ook in staten houden met een stand-you-guard policy. Als jij gekidnapped wordt door mensen met een masker heb je reden om op ze te schieten lijkt me. In de VS.
Wat voor kans zou je hebben tegen een half dozijn mannen met kogelvrije vesten, die met automatische wapens in de aanslag op je af komen gerend? Zodra je een beweging maakt die zij kunnen interpreteren als "hij reikt naar een wapen" knallen ze je af, en zelfs al zou het je lukken om een schot af te vuren dan knallen ze je zeker af.

En dit zou het frame "zie je wel, het zijn allemaal criminelen" ook alleen maar versterken.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 13:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

migchiell schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Wat voor kans zou je hebben tegen een half dozijn mannen met kogelvrije vesten, die met automatische wapens in de aanslag op je af komen gerend? Zodra je een beweging maakt die zij kunnen interpreteren als "hij reikt naar een wapen" knallen ze je af, en zelfs al zou het je lukken om een schot af te vuren dan knallen ze je zeker af.

En dit zou het frame "zie je wel, het zijn allemaal criminelen" ook alleen maar versterken.
Ik zie ze vaak zonder wapens de operatie uitvoeren. Zich niet-identificerende personen die je dringend verzoeken mee te komen. Misschien dat het ondertussen wat meer razzia-style is geworden.

Dit dus.

• Roenie
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:51:
[...]Als je je ego even opzij zet en door alleen maar te slijmen iets gedaan krijgt van een ander waardoor je jouw doel bereikt. Wie is dan de betreurenswaardige figuur ? De slijmer of de persoon die gevoelig is voor dat geslijm ?
Die laatste wat mij betreft. Zoals ik eerder schreef: Rutte heeft het goed gedaan. Een soort van 'Machiavelliaanse' slijmbal ;)

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-11 12:19
Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Die laatste wat mij betreft. Zoals ik eerder schreef: Rutte heeft het goed gedaan. Een soort van 'Machiavelliaanse' slijmbal ;)
Ik heb wel het idee dat Rutte de mist in ging met z'n Engels en 'father' bedoelde in plaats van 'daddy', wat tegenwoordig toch een andere betekenis heeft. Of hij is zo geniaal in z'n geslijm dat het mij de pet te boven gaat, dat kan ook.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Stukfruit
  • Niet online
Gezien de zinsopbouw:
Rutte took the fighting kids analogy a bit further: “Daddy has to sometimes use strong language.
...lijkt een taalfout logisch te zijn.

Maar goed, het is gebeurd. Pas over 3.5 jaar weten we of het de juiste keuze van hem was om zo ver te gaan.

Dat zit wel Schnorr.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Rutte heeft het helemaal niet goed gedaan. Dat kruiperige geslijm van hem heeft er voor gezorgd dat op het moment dat hij echt een keer en pubic boos met de vuist op tafel moet slaan, niemand hem serieus zal nemen. Hij zal eindeloos herinnerd worden aan de onderdanige vertoning van de afgelopen dagen. Ik heb alleen Rubio zijn lach niet in kunnen zien houden, maar reken maar dat er wat afgegniffeld is tussen regeringsleiders onderling.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DutchOwnage schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Rutte heeft het helemaal niet goed gedaan. Dat kruiperige geslijm van hem heeft er voor gezorgd dat op het moment dat hij echt een keer en pubic boos met de vuist op tafel moet slaan, niemand hem serieus zal nemen. Hij zal eindeloos herinnerd worden aan de onderdanige vertoning van de afgelopen dagen. Ik heb alleen Rubio zijn lach niet in kunnen zien houden, maar reken maar dat er wat afgegniffeld is tussen regeringsleiders onderling.
Ja stoere taal...

En wat had dat opgeleverd? We hangen volledig in de Amerikaanse strop. Dan kun je van leer trekken, maar das eerder ons probleem dan het zijne. Had een tafereel opgeleverd zoals Zelensky in het witte huis.

We hadden een grote bek kunnen hebben als Europa, als we de afgelopen jaren onze eigen broek hadden opgehouden op defensiegebied. We hebben dit volledig aan onszelf te danken.

En binnen dat kader kan ik niet anders concluderen dan dat ie zn oog op de bal heeft gehouden. Ik had het niet gekund, maar het was nuttig.

Rubio zit net zo diep in Trump zn achterste. Hell, 10 jaar geleden was ie nog volledig anti Trump. En goed ook.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2025 16:37 ]

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
En trouwens, voor nu was Trump even genoeg veren in z'n reet gedouwd dat ie bijna niet anders kon dan tevreden zijn. Maar we weten allemaal, er hoeft maar iets te gebeuren wat de narcist niet aanstaat en het is allemaal 100% gedraaid. Heb je voor niks je reputatie om zeep geholpen

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11 01:16

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

DutchOwnage schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:44:
En trouwens, voor nu was Trump even genoeg veren in z'n reet gedouwd dat ie bijna niet anders kon dan tevreden zijn. Maar we weten allemaal, er hoeft maar iets te gebeuren wat de narcist niet aanstaat en het is allemaal 100% gedraaid. Heb je voor niks je reputatie om zeep geholpen
Niet helemaal voor niets natuurlijk, we zitten dan nog steeds opgescheept met het veel te hoog 5% trump natte vinger percentage waarvoor bijna heel de EU en Navo direct op de knieën ging. Rutte voorop.

We zijn op zoek naar een daadkrachtiger EU en NAVO maar we kregen een kruiperiger en nederigere club.

Daar krijgen we bij de volgende recessies de komende 30 jaar nog flink spijt van.
Want dat rusland akkefietje is binnen 5 jaar tot een eindstatus beslecht.
Maar dan zitten we de decennia daarna nog vast aan die 1.000.000.000.000 Dollar extra defensie per jaar.
N.B. dan compleet onnodig maar wel peperduur.

1.000.000.000.000 oftewel 1000 miljard oftewel 1 Biljoen (metric) aan jaarlijkse financiële en milieu schade.
Goed verdienen dus voor de US defensie industrie. Die mogen trump wel een mooi schilderij sturen... :r

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:56
Stukfruit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:04:
...lijkt een taalfout logisch te zijn.
To boldly use a split infinitive.

• Trishul
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Niet helemaal voor niets natuurlijk, we zitten dan nog steeds opgescheept met het veel te hoog 5% trump natte vinger percentage waarvoor bijna heel de EU en Navo direct op de knieën ging. Rutte voorop.

We zijn op zoek naar een daadkrachtiger EU en NAVO maar we kregen een kruiperiger en nederigere club.

Daar krijgen we bij de volgende recessies de komende 30 jaar nog flink spijt van.
Maar dan zitten we de decennia daarna nog vast aan die 1.000.000.000.000 Dollar extra defensie per jaar.

1.000.000.000.000 oftewel 1000 miljard oftewel 1 Biljoen (metric) aan jaarlijkse financiële en milieu schade.
Goed verdienen dus voor de US defensie industrie. Die mogen trump wel een mooi schilderij sturen... :r
Lang niet alleen de Amerikaanse defensie industrie. We hebben hier in Europa veel Defensie bedrijven zoals Dassault, Leonardo, BAE, Rheinmetall, Thales, Airbus, enz. Die bedrijven hebben al veel extra orders binnen en kunnen er nog een hoop verwachten. Onze werkgelegenheid en economie groeit hierdoor enorm. Lokaal hier in NL betekent dat goed nieuws voor toeleveranciers, Damen, VDL enz.

In principe kunnen wij hier in Europa alles produceren, alleen een echte stealth fighter ontbreekt (type F22/F35). We hebben wel genoeg lokale fighters zoals Eurofighter, Gripen en Rafale, maar echte stealth fighters nog niet. Dat behoort wel tot de mogelijkheden met honderden miljarden budget. Als de Europese landen bijeenkomen en goed samenwerken is alles mogelijk, kijk maar naar Airbus en de Eurofighter Typhoon.

• Stukfruit
  • Niet online
hcQd schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:29:
[...]

To boldly use a split infinitive.
"To boldly go where no man has gone before" mag wellicht van toepassing zijn op Rutte, maar binnen deze context komt de huidige uitspraak meer over als een vernederlandsing.

De uitspraak is verder sowieso een beetje typisch.

Uiteraard is bovenstaande een mening, maar aangezien de discussies hierover net zo verhit kunnen raken als de discussie over het gebruik van de Oxford Comma is het misschien beter om dit niet hier voort te zetten.

Dat zit wel Schnorr.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Als de oorlog in Oekraïne voorbij is kunnen we natuurlijk weer in de slaapstand _O-

Nee we moeten juist doorpakken, ongeacht wat er daar gebeurt. Is ook prima voor de eigen economie, maar dan moeten we het geld wel zoveel mogelijk binnen de EU uitgeven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Trishul schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:21:
[...]
Lang niet alleen de Amerikaanse defensie industrie. We hebben hier in Europa veel Defensie bedrijven zoals Dassault, Leonardo, BAE, Rheinmetall, Thales, Airbus, enz. Die bedrijven hebben al veel extra orders binnen en kunnen er nog een hoop verwachten. Onze werkgelegenheid en economie groeit hierdoor enorm. Lokaal hier in NL betekent dat goed nieuws voor toeleveranciers, Damen, VDL enz.

In principe kunnen wij hier in Europa alles produceren, alleen een echte stealth fighter ontbreekt (type F22/F35). We hebben wel genoeg lokale fighters zoals Eurofighter, Gripen en Rafale, maar echte stealth fighters nog niet. Dat behoort wel tot de mogelijkheden met honderden miljarden budget. Als de Europese landen bijeenkomen en goed samenwerken is alles mogelijk, kijk maar naar Airbus en de Eurofighter Typhoon.
Onze EU wapenproductie zit op amateur niveau vergeleken bij VS.
Jachtvliegtuigen verkopen ze daar per duizenden, hier in de EU hooguit per honderden.
En dan werken al die EU jachtvliegtuigen ook nog met niet uitwisselbare systemen.
In de VS valt dat allemaal onder 1 en dezelfde standaard.

Het enige waar we, kuch, trots op kunnen zijn is dat we lekker veel keuze hebben in de EU. |:(
Glashelder schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:41:
[...]
Als de oorlog in Oekraïne voorbij is kunnen we natuurlijk weer in de slaapstand _O-

Nee we moeten juist doorpakken, ongeacht wat er daar gebeurt. Is ook prima voor de eigen economie, maar dan moeten we het geld wel zoveel mogelijk binnen de EU uitgeven.
Precies voor de komende 50 jr wanneer poetin allang de pijp uit is 20 miljard per jaar door de toilet spoelen.

[ Voor 15% gewijzigd door keuringsdienst op 26-06-2025 18:46 ]

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• Roenie
  • Niet online
DutchOwnage schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Ieder zijn mening ;) In de huidige situatie lijkt het mij prima. En over een paar jaar kunnen de kaarten heel anders geschud zijn. Afspraken worden m,et potlood geschreven tegenwoordig en de regels zijn van rubber. We gaan het zien :)
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:43:
[...]

Onze EU wapenproductie zit op amateur niveau vergeleken bij VS.
Jachtvliegtuigen verkopen ze daar per duizenden, hier in de EU hooguit per honderden.
En dan werken al die EU jachtvliegtuigen ook nog met niet uitwisselbare systemen.
In de VS valt dat allemaal onder 1 en dezelfde standaard.

Het enige waar we, kuch, trots op kunnen zijn is dat we lekker veel keuze hebben in de EU. |:(

[...]

Precies voor de komende 50 jr wanneer poetin allang de pijp uit is 20 miljard per jaar door de toilet spoelen.
Wapenproductie hoeft n iet gel;ijk een zeer geavanceerde straaljager te zijn toch? Simpelwe dingen valt daar ook onder. En daarbij is er nu genoeg geld vrijgemaakt om het een en ander op te starten. Die 3,5% hoeft toch niet uitgegeven te worden aan wapentuig dat al op de plank ligt?

[ Voor 36% gewijzigd door Roenie op 26-06-2025 18:51 ]

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Wapenproductie hoeft n iet gel;ijk een zeer geavanceerde straaljager te zijn toch? Simpelwe dingen valt daar ook onder. En daarbij is er nu genoeg geld vrijgemaakt om het een en ander op te starten. Die 3,5% hoeft toch niet uitgegeven te worden aan wapentuig dat al op de plank ligt?
In dit geval is het alleen bedoeld als afschrikking tegen rusland en poetin vanaf dit moment tot max. 3 jr.
De EU is dus veel te laat en al helemaal wanneer er nog moet worden begonnen met start-ups.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:48
MikeyMan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:35:
[...]

We hadden een grote bek kunnen hebben als Europa, als we de afgelopen jaren onze eigen broek hadden opgehouden op defensiegebied. We hebben dit volledig aan onszelf te danken.
*knip*, iets meer onderbouwing van dergelijke claims graag. Toen de VK en Frankrijk in 56 een conflict over het suezekanaal kregen met Egypte en Rusland is de VS aan de kant van Rusland gaan staan tegenover Europa. We mochten niks zonder toestemming.
Maargoed die tijd is nu dus voorbij

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:44 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:22
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:43:

[...]

Want de soft power methode die de EU de laatste decennia hanteert heeft z'n vruchten afgeworpen?

Er is reden waarom niemand daadkrachtig iets aan bijv. het Israëlisch-Palestijns conflict kan doen, puur en alleen door de hard power dominantie van Amerika. En zo zijn er nog veel meer conflicten.

Het wereldtoneel reikt verder dan alleen Putin, ook is het maar de vraag welke richting Rusland opgaat wanneer Putin vervangen wordt. Daarom moeten we net als Amerika domineren in de geopolitiek, door een gezonde evenwicht in soft- en hard power.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Freshouttheoven schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Want de soft power methode die de EU de laatste decennia hanteert heeft z'n vruchten afgeworpen?

Er is reden waarom niemand daadkrachtig iets aan bijv. het Israëlisch-Palestijns conflict kan doen, puur en alleen door de hard power dominantie van Amerika. En zo zijn er nog veel meer conflicten.

Het wereldtoneel reikt verder dan alleen Putin, ook is het maar de vraag welke richting Rusland opgaat wanneer Putin vervangen wordt. Daarom moeten we net als Amerika domineren in de geopolitiek, door een gezonde evenwicht in soft- en hard power.
Dat zit toch even anders, doordat er nu een acute dreiging is en een grootmacht als de VS (trump) die zijn afspraken niet meer na wenst te komen moet de EU en de Navo stevig aan de bak.

Maar dat gaat per 2035 allemaal veel te laat komen. (per 2035 gaat de 5% norm pas is in voor "Allies * ")
De dreiging vanuit rusland en onze eigen inzet zal binnen 3 jaar beslissend zijn.

Deze Navo top had dus veel meer moeten inzetten op juist betere samenwerking en snelle investering.
Wat we kregen was slechtere samenwerking en lange termijn weggegooid geld.

* "Allies" is een niet gebonden juridische term waar sowieso niemand zich aan hoeft te houden. :F

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:02:
[...]

*knip* Toen de VK en Frankrijk in 56 een conflict over het suezekanaal kregen met Egypte en Rusland is de VS aan de kant van Rusland gaan staan tegenover Europa. We mochten niks zonder toestemming.
Maargoed die tijd is nu dus voorbij
En dan nog vonden we het nodig om fors te bezuinigen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QHEVgdtIS-iEnyASaMzgksnDtE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HxsitwmZUtAtukH5yeY7mJ4G.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:44 ]

• Mutatie
MikeyMan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:00:
[...]

En dan nog vonden we het nodig om fors te bezuinigen...
Dat was inderdaad erg naïef, maar het volk koos en beloonde de politiek door telkens weer massaal diezelfde partij te stemmen. Blijft wat dat betreft bizar dat Rutte nu secretaris-generaal van de NAVO is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:04:
[...]

Dat was inderdaad erg naïef, maar het volk koos en beloonde de politiek door telkens weer massaal diezelfde partij te stemmen. Blijft wat dat betreft bizar dat Rutte nu secretaris-generaal van de NAVO is.
Hoe het komt komt het... Doet niks af aan het punt dat we deze shitshow grotendeels aan onszelf te danken hebben.

Soms moet je het volk tegen zichzelf in bescherming nemen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat Amerika een Europees leger verboden heeft mag wel goed onderbouwd worden. Hoe kan dit dan ooit gebeurd zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2C5yYjh.jpeg

And to think they once said that computers would take away jobs.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

MikeyMan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:06:
[...]
Hoe het komt komt het... Doet niks af aan het punt dat we deze shitshow grotendeels aan onszelf te danken hebben.

Soms moet je het volk tegen zichzelf in bescherming nemen.
Alleen zijn we dan geen democratie meer.

@IJzerlijm
Vanwege twee keer nodig ingrijpen VS in Europa tijdens de tweede en eerste wereldoorlogen.

[ Voor 13% gewijzigd door keuringsdienst op 26-06-2025 20:11 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Alleen zijn we dan geen democratie meer.

@IJzerlijm
Vanwege twee keer nodig ingrijpen VS in Europa tijdens de tweede en eerste wereldoorlogen.
De claim is dat de VS het vormen van een Europees leger verboden heeft. Amerika heeft na WO2 heel hard geholpen bij het heropbouw van de legers van Duitsland, Frankrijk en ook Nederland in het kader van de Koude Oorlog. Grote legers hadden ze geen probleem mee en volgens het artikel dat ik plaatste ook niet met Europese militaire samenwerking. Wat is precies dan het bewijs voor die claim?

Dat er nooit een Europees leger is gekomen kan simpel verklaard worden door de eindeloze discussies over wie dan de baas moet worden van de EDG/WUDO/WU/WEU/CDSP en alle andere mooie plannen.

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 26-06-2025 20:17 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:22
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Dat zit toch even anders, doordat er nu een acute dreiging is en een grootmacht als de VS (trump) die zijn afspraken niet meer na wenst te komen moet de EU en de Navo stevig aan de bak.

Maar dat gaat per 2035 allemaal veel te laat komen. (per 2035 gaat de 5% norm pas is in voor "Allies * ")
De dreiging vanuit rusland en onze eigen inzet zal binnen 3 jaar beslissend zijn.

Deze Navo top had dus veel meer moeten inzetten op juist betere samenwerking en snelle investering.
Wat we kregen was slechtere samenwerking en lange termijn weggegooid geld.

* "Allies" is een niet gebonden juridische term waar sowieso niemand zich aan hoeft te houden. :F
Met het gedeelte dat de focus van deze top meer op samenwerking en snelle concretere investeringen gelegd diende te worden ben ik het eens.

Echter vind ik jouw standpunt dat het op de lange termijn weggegooid geld is zwak en niet goed doordacht. Zoals ik eerder aangaf werkt de soft power aanpak helaas niet, met bijv. de klimaatverandering en alle negatieve gevolgen die daarbij komen kijken evenals een toekomstige schaarste van belangrijke grondstoffen en zoetwater zullen er nog vele conflicten volgen.

Daarom is het goed dat we als EU meer investeren in defensie, op de lange termijn gaan we daar veel aan hebben. Het is dus verre van weggegooid geld. Minder vertrouwen op de Navo, meer op de EU + eventueel UK en Canada en grootste gedeelte van de defensie investeringen binnen de EU houden. Op deze manier is het enkel een win-winsituatie.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

IJzerlijm schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:15:
[...]
De claim is dat de VS het vormen van een Europees leger verboden heeft. Amerika heeft na WO2 heel hard geholpen bij het heropbouw van de legers van Duitsland, Frankrijk en ook Nederland in het kader van de Koude Oorlog. Grote legers hadden ze geen probleem mee en aan het artikel dat ik plaatste ook niet met Europese militaire samenwerking. Wat is precies dan het bewijs voor die claim?
Het ligt anders, de VS wensten per land geen sterk leger en al helemaal geen atoom machten.
Dat GB en Frankrijk dat laatste toch zijn is de VS altijd een doorn in het oog geweest.
Merk ook op dat het helpen van individuele landen anders is dan de opzet van een EU leger.

@Freshouttheoven
De dreiging nu is acuut en voor maximaal de komende 3 jaar.
Daarna automatisch voor altijd het Defensie budget verdrievoudigen is misschien geen goed idee.
N.B. het is bekend dat landen met een te sterke defensie eerder onnodige conflicten en oorlogen beginnen.

[ Voor 15% gewijzigd door keuringsdienst op 26-06-2025 20:28 ]

• Mutatie
IJzerlijm schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:15:
[...]

De claim is dat de VS het vormen van een Europees leger verboden heeft. Amerika heeft na WO2 heel hard geholpen bij het heropbouw van de legers van Duitsland, Frankrijk en ook Nederland in het kader van de Koude Oorlog. Grote legers hadden ze geen probleem mee en volgens het artikel dat ik plaatste ook niet met Europese militaire samenwerking. Wat is precies dan het bewijs voor die claim?

Dat er nooit een Europees leger is gekomen kan simpel verklaard worden door de eindeloze discussies over wie dan de baas moet worden van de EDG/WUDO/WU/WEU/CDSP en alle andere mooie plannen.
In 1999 probeerde de EU een gezamelijke rapid deployment force op te zetten van 60.000 man, de reactie van de VS was hard en direct: geen gezamelijke EU macht binnen de NAVO! en dreigde met het opblazen van de NAVO als dit doorgezet zou worden.
Dit plan is daarna uitgedoofd met eeuwige onderlinge discussies.

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Wanneer heb je een f35 als je hem nu besteld? Ik denk niet dat die heel veel eerder rondvliegt dan 2035. Ze bouwen er ~150 per jaar, wat ik al indrukwekkend vind. Er zijn er meer dan 1100 besteld. Dus maak het sommetje maar ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:31:
[...]

In 1999 probeerde de EU een gezamelijke rapid deployment force op te zetten van 60.000 man, de reactie van de VS was hard en direct: geen gezamelijke EU macht binnen de NAVO! en dreigde met het opblazen van de NAVO als dit doorgezet zou worden.
Dit plan is daarna uitgedoofd met eeuwige onderlinge discussies.
Dat is weer een flinke claim. Zijn daar ook bronnen van?

• Mutatie
IJzerlijm schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:37:
[...]

Dat is weer een flinke claim. Zijn daar ook bronnen van?
https://www.usni.org/maga...force-transatlantic-issue

Washington began to show concern again, and the outgoing administration in the person of Defense Secretary William Cohen warned that, if Europe erected a competing military structure, NATO could become "a relic of the past."

Dit is natuurlijk het amerikaanse verhaal en er speelt meer mee natuurlijk. Maar zo word het politieke spel gespeeld.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:50:
[...]

https://www.usni.org/maga...force-transatlantic-issue

Washington began to show concern again, and the outgoing administration in the person of Defense Secretary William Cohen warned that, if Europe erected a competing military structure, NATO could become "a relic of the past."

Dit is natuurlijk het amerikaanse verhaal en er speelt meer mee natuurlijk. Maar zo word het politieke spel gespeeld.
Ik kan nergens dat dreigement vinden de NAVO op te blazen. Alleen de (correcte) constatering dat als Europa z'n toch al beperkte militaire middelen aan een eigen leger los van de NAVO gaat toekennen de NAVO effectief ophoudt te bestaan.

• Mutatie
IJzerlijm schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Ik kan nergens dat dreigement vinden de NAVO op te blazen. Alleen de (correcte) constatering dat als Europa z'n toch al beperkte militaire middelen aan een eigen leger los van de NAVO gaat toekennen de NAVO effectief ophoudt te bestaan.
Ik kan niet zomaar alle bronnen voor alles terug vinden.. Maar natuurlijk was dat een dreigement. Zo hard en direct word dat niet gemeld, die zaken gaan meestal subtieler. Behalve als in 1956, dat was een heel duidelijk keiharde boodschap. Maar door de geschiedenis heen is het toch best duidelijk. Het werd niet toegegestaan.
Het wel doen zou met een dure prijs komen. En eerlijk, tot het verraad van Trump was het verder vrede en welvaart voor zowel de VS als de EU.
Dat die idioot wel als een olifant in een porceleinen kast tekeer gaat tegen zijn bondgenoten was niet de norm en moeten we ook niet normaliseren.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar waarom niet? De VS kan ook gewoon onafhankelijk van de NAVO opereren. Hoezo betekend zoiets dan dat daarmee de NAVO zou ophouden met bestaan als wij die optie creeerden?
Enkel omdat zij wel de middelen hebben?
De middelen van een verenigd EU leger kunnen ook ingezet worden voor de NAVO indien nodig lijkt me.
Imo is het wat beschreven word in die link een dreigement verpakt in een smoes. " Als jullie dat doen is de NAVO obsolete en doen wij niet meer mee"

[ Voor 22% gewijzigd door Mutatie op 26-06-2025 21:38 ]

• Roenie
  • Niet online
keuringsdienst schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:57:
[...]

In dit geval is het alleen bedoeld als afschrikking tegen rusland en poetin vanaf dit moment tot max. 3 jr.
De EU is dus veel te laat en al helemaal wanneer er nog moet worden begonnen met start-ups.
Beter laat dan nooit toch ;) Dus laten we vooral snel beginnen met werken aan een goede defensie.

Edit: en zoals gezegd, het hoeven niet gelijk straaljagers te zijn. Laten we eens beginnen met zaken die sneller op te zetten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Roenie op 26-06-2025 21:16 ]

• Bvanham
  • Laatst online: 21:14
Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:04:
[...]

Bezuinigingen zijn begonnen onder kok, van Agt en Lubbers en alleen doorgezet. De toenmalige generatie was.blij met vrede. *knip*, lomp en generaliserend. Ja dat valt tegen danaar als we nu niets doen spreken we straks Russisch of chinees

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:56 ]

• Roenie
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie

[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

• Mutatie
Bvanham schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:05:
[...]

Bezuinigingen zijn begonnen onder kok, van Agt en Lubbers en alleen doorgezet. De toenmalige generatie was.blij met vrede. Tegenwoordig verhardt alles enorm en is het westen verworden tot bloemenstrooiende watjes. Ja dat valt tegen danaar als we nu niets doen spreken we straks Russisch of chinees
Met dat eerste eens hoor, alleen de laatste 20 30 jaar ging het wel heel hard. Er was niet eens oefen munitie meer... En dat was natuurlijk ook onder de tijdsgeest van geen EU leger kunnen opzetten en de VS als grote beschermheer en een gevoel dat de wereld zoals zij/wij kennen het normaal was. Terwijl tot en met WO2 het non stop ellende was in europa.

MAGA (met oa Bannon en de Heritage Foundation als coördinators) sturen aan op de tijd voor de NAVO. Een verdeeld en flink bewapend europa..en terug naar voor 90 jaar geleden.. Laten we dat aub beseffen en verenigd blijven. Vandaar dat ik Rutte zijn geslijm, hoe triest ook, wel begrijp, er staat nogal wat op het spel.
Wat ik met naief bedoel is dat het leek alsof men dacht dat als wij lief zijn de wereld ook lief doet. Vrijheid komt helaas met een prijs en Rusland heeft ons een flink portie realiteits besef gegeven.
De vrede en de "watjes" die opgroeiden in ongekende vrede en welvaart is eigenlijk alleen maar mooi. Maar hou wel het besef dat vijandige naties er misbruik van kunnen en gaan maken.

• bazzemans
  • Laatst online: 20:45
Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Ik kan niet zomaar alle bronnen voor alles terug vinden.. Maar natuurlijk was dat een dreigement. Zo hard en direct word dat niet gemeld, die zaken gaan meestal subtieler. Behalve als in 1956, dat was een heel duidelijk keiharde boodschap. Maar door de geschiedenis heen is het toch best duidelijk. Het werd niet toegegestaan.
Het wel doen zou met een dure prijs komen. En eerlijk, tot het verraad van Trump was het verder vrede en welvaart voor zowel de VS als de EU.
Dat die idioot wel als een olifant in een porceleinen kast tekeer gaat tegen zijn bondgenoten was niet de norm en moeten we ook niet normaliseren.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar waarom niet? De VS kan ook gewoon onafhankelijk van de NAVO opereren. Hoezo betekend zoiets dan dat daarmee de NAVO zou ophouden met bestaan als wij die optie creeerden?
Enkel omdat zij wel de middelen hebben?
De middelen van een verenigd EU leger kunnen ook ingezet worden voor de NAVO indien nodig lijkt me.
Imo is het wat beschreven word in die link een dreigement verpakt in een smoes. " Als jullie dat doen is de NAVO obsolete en doen wij niet meer mee"
Het was geen dreigement om de NAVO op te blazen. Omgekeerd zelfs. De VS was van mening dat de EU met het initiatief de NAVO zou opblazen. De VS zag het als een risico dat de NAVO-structuur zou worden gedupliceerd en dat dit tot gevolg zou hebben dat Europa uit de NAVO zou stappen. Daarmee zou het Europese initiatief het NAVO-verband juist verzwakken.

Bron: https://archive.nytimes.c...e/112699europe-force.html

• Mutatie
bazzemans schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Het was geen dreigement om de NAVO op te blazen. Omgekeerd zelfs. De VS was van mening dat de EU met het initiatief de NAVO zou opblazen. De VS zag het als een risico dat de NAVO-structuur zou worden gedupliceerd en dat dit tot gevolg zou hebben dat Europa uit de NAVO zou stappen. Daarmee zou het Europese initiatief het NAVO-verband juist verzwakken.

Bron: https://archive.nytimes.c...e/112699europe-force.html
Moeilijk, mijn beeld is toch iets anders. Gezien hoe de politieke spellen gespeeld worden, de defensie contracten en winsten word alles gedraaid naar eigen verhaal en ik vind het moeilijk die bron anders te lezen. Ik kan me ook voorstellen dat de VS dit niet wilde. Het zou ze een verlies aan macht, rijkdom en controle opleveren. Ik klaag verder ook niet over de afgelopen 80 jaar.
Maar nu lijkt het op verraad met hoe Trump tegenover de EU, Rusland het verdrag met Oekraine staat.
Dat er word geeist meer in defensie te investeren ben ik het mee eens. Maar het bedreigen en zwart maken (we are parasites, we have horrible trade deals, we treat the US horribly, dreigen met NATO opheffen e.d. absoluut niet. Een vijandsbeeld van ons creëren.

Maargoed, ik had me voorgenomen hier minder mee bezig te zijn. Misschien raar of stom maar ik heb er mentaal behoorlijk last van :X

• bazzemans
  • Laatst online: 20:45
@Mutatie dat de VS niet stond te springen om dese ontwikkeling is duidelijk. Alleen dreigden ze er niet mee dat ze zelf dan de NAVO zouden opblazen maar speelden de kaart dat het uiteenvallen van de NAVO het gevolg zou zijn. Beide een dreigement t.a.v. het voortbestaan van de NAVO, maar wel een nuanceverschil. Daar waar nu de dreiging juist is dat als Europa niet x doet dan blazen wij als VS de NAVO op en zie het dan maar eens te redden.

Het is overigens niet gek dat iets dergelijks invloed heeft op je mentale welzijn, als het je flink bezighoudt. Heel verstandig om het dan (meer) te mijden en te zoeken naar dat wat je (gedachtenvrij) ontspant. Dat wat het voor jou is, niet wat anderen vinden wat goed voor je is (voor sommigen is het sporten, anderen een goede boek -fictie- lezen of een symfonieorkest bezoeken). Ongevraagd advies, vanuit eigen ervaring.

• Roenie
  • Niet online
Mutatie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:40:
... Maar het bedreigen en zwart maken (we are parasites, we have horrible trade deals, we treat the US horribly, dreigen met NATO opheffen e.d. absoluut niet. Een vijandsbeeld van ons creëren....
Dat is toch gewoon simpelweg Trumps aanpak? Hij is, in ieder geval qua retoriek, een soort van straatvechter die eerst hard blaft en als de ander in zijn hok kruipt weer een bescheiden hand toesteekt. Al die woorden lijken mij simpelweg onderdeel van zijn aanpak.

En zoals @bazzemans schrijft: als het je teveel wordt, gewoon niet meer zelf het nieuws opzoeken.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Fuujii schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:18:
Nog steeds is 3,5% puur naar defensie en 1,5% naar randzaken ontzettend veel geld wat ten koste gaat van andere zaken. Ik begrijp ook wel dat een verhoging nodig is ben daar niet tegen, maar nu voelt het als pure chantage door de VS.
Onderhoud aan bruggen en dergelijke doen we toch al, kleine moeite om dat onder die 1,5% te boeken.

En die 3,5%, tja... Momenteel heeft Nederland genoeg munitie om enkele weken te kunnen vechten. Laten we eens beginnen met genoeg munitie aanleggen om enkele maanden te kunnen vechten. Doe mij maar tjokvolle depots. We hadden ook tanks, maar waren zo slim dom geweest om te verkopen... om ze nu weer aan te moeten schaffen.

March of the Eagles

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Mooie text in OBBB (one big beautiful bill) waar nu toch in geschrapt wordt...

Omdat Biden met de rest van de wereld een minimale belasting van 15% akkoord gegaan was voor alle bedrijven, om de race naar de bodem te stoppen... Had de OBBB een provisie dat de president (!!) een revenge tax mocht opleggen aan buitenlandse investeerders. Like, what the...

Maar daar werd Wall Street en de Bonds markt toch wat nerveus van, dus de GOP wil het er uit strepen.
Natuurlijk, wie zou dan nog in godsnaam in de VS investeren als je het risico loopt om enorme belastingen om je oren te krijgen omdat Trump of Vance met het verkeerde been uit bed gestapt is... Of domweg wat zakelijk verzet toont tegen zijn wens.

https://www.axios.com/2025/06/26/trump-revenge-tax-budget

Maar dat er überhaupt dat soort dingen in staat, en dan ook de macht bij 1 persoon ligt ipv bijv. de senaat...

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 26-06-2025 23:42 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:15:
[...]
Beter laat dan nooit toch ;) Dus laten we vooral snel beginnen met werken aan een goede defensie.

Edit: en zoals gezegd, het hoeven niet gelijk straaljagers te zijn. Laten we eens beginnen met zaken die sneller op te zetten zijn.
Alleen is het na 3 jaar in feite te laat omdat alle echte beslissingen in het kremlin dan al zijn genomen.
Vooral op basis van de mate van grip die poetin nog heeft op trump via 'compromat'.
Maar ook de mate waarin Europa zichzelf zonder VS kan verdedigen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:23

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Roenie
  • Niet online

Nog iets over Rutte. Een aantal mensen vindt dat hij Trump te makkelijk laat wegkomen met zaken en te toegefelijk is. Maar bedenk dat Rutte niet als Nederlands politicus bij de NAVO zit, maar simpelweg moet zorgen voor een krachtige organisatie. Dus vanuit dat licht bezien heeft hij goed werk afgeleverd. Heb dan eerder kritiek op Wim-Lex, want die zou er voor het Nederlands volk moeten zijn. Nu ben ik republikein, maar dat slaapfeestje was ook een meesterlijke zet. Wellicht ook een idee van Rutte.

[ Voor 55% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:23

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[ Voor 104% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:53 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-11 16:45
Ik bekijk dus weleens van die hearings en het valt me op dat veel (alle?) van Trump’s trekpoppen een vraag krijgen over bijvoorbeeld Trump’s cryptomunt en dan een antwoord geven dat absoluut niks met de vraag te maken heeft. Meestal dat Trump fantastisch is, dat Bide. Alles slecht gedaan heeft etc.etc.

Hebben de vragenstellers geen mogelijkheid dat af te kappen en beleefd te vragen of er inhoudelijk op de vraag gereageerd kan worden?

(ik besef me dat dat niet uniek is voor de VS, maar het is wel heul extreem daaro)

Hello. Is it me you're looking for?

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Amerikaanse gekidnapt'gearresteerd' door Ice, waarna haar arrestatie wordt geframed als het 'aanvallen van een Ice agent':

https://www.theguardian.c...ion-ice-raid-andrea-velez

Werkelijk geheel het soort gedrag dat van overheidsambtenaren wordt verwacht in een democratie /s

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:02
Roenie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Er zijn toch al straaljagers? En verdomd goede ook nog. JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon en de Dassault Rafale zijn stuk voor stuk goede straaljagers. Ook zijn de opvolgers flink in ontwikkeling ; Flygsystem 2020, BAE Tempest en de NGF. Het is echt niet zo dat we in Europa niks kunnen, maar Nederland en een aantal andere landen hebben Amerikaans gekozen.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11 18:45
Even iets anders: de Democratische kandidaat voor de komende burgemeestersverkiezing (en dus naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe burgemeester; New York is zwaar Democratisch) is maandag uit de bus gekomen in de Democratische primary in de stad. Winnaar Zohran Mamdani, moslim en een politicus in lijn met Bernie Sanders, AOC, etc.

Dan krijg je vanuit de MAGA hoek dus dit:

Te schandalig voor woorden natuurlijk.

Maar ook door het neo-liberale establishment van de Democraten wordt weer hard tegengas gegeven. 'Socialist', 'Communist', de gebruikelijke termen om de kiezer af te schrikken worden weer van stal gehaald door zijn eigen partij.

Tegen Trump *knip*, die termen hoeven niet zijn ze stil, maar o wee als er iemand aan hun eigen machtspositie komt. Dan zijn ze er als de kippen bij om iemand van hun eigen partij zwart te maken. En het erge is dat de pers, bij hoofde van de NYT en WP, daar net zo hard aan mee doet.

De hoop van de Democratische partij is dat huidig burgemeester Adams (of Cuomo, die Mamdani verslagen heeft op maandag) alsnog een gooi doet als onafhankelijk kandidaat, en door Mamdani zwart te maken hem alsnog uit het stadhuis te houden.

Walgelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 20:00 ]

• Bvanham
Het is een teken des tijds. Samenlevingen zijn ongelooflijk verhard en alleen uit op persoonlijk gewin. Samenwerken naar een groter doel is er voorlopig niet bij. Op deze manier gaan we nog lang genieten van de neergang van de Greatest of all USA en komen we steeds een stapje dichterbij de distopische wereld van Idiocracy.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:02
iamerwin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:08:

Hebben de vragenstellers geen mogelijkheid dat af te kappen en beleefd te vragen of er inhoudelijk op de vraag gereageerd kan worden?
Niet als je wilt dat jij en je collega's nog eens teruggevraagd worden in het Witte Huis. Kritische journalisten, daar heeft de Koning geen behoefte aan immers.

• Bvanham

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:55 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
Wat is het verschil tussen een “zuil” en een “bubbel”?

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

autje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:54:
Even iets anders: de Democratische kandidaat voor de komende burgemeestersverkiezing (en dus naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe burgemeester; New York is zwaar Democratisch) is maandag uit de bus gekomen in de Democratische primary in de stad. Winnaar Zohran Mamdani, moslim en een politicus in lijn met Bernie Sanders, AOC, etc.

Dan krijg je vanuit de MAGA hoek dus dit:

[X]

Te schandalig voor woorden natuurlijk.

Maar ook door het neo-liberale establishment van de Democraten wordt weer hard tegengas gegeven. 'Socialist', 'Communist', de gebruikelijke termen om de kiezer af te schrikken worden weer van stal gehaald door zijn eigen partij.

Tegen Trump *knip* zijn ze stil, maar o wee als er iemand aan hun eigen machtspositie komt. Dan zijn ze er als de kippen bij om iemand van hun eigen partij zwart te maken. En het erge is dat de pers, bij hoofde van de NYT en WP, daar net zo hard aan mee doet.

De hoop van de Democratische partij is dat huidig burgemeester Adams (of Cuomo, die Mamdani verslagen heeft op maandag) alsnog een gooi doet als onafhankelijk kandidaat, en door Mamdani zwart te maken hem alsnog uit het stadhuis te houden.

Walgelijk.
Dit is niet echt een verassing. de Republikeinse invalshoek kennen we al. Alle Democraten zijn radicaal linkse socialisten met Communistische verlangens. Nu hebben ze ook nog de deporatie en Moslim hoek dus die buiten ze uit. Gewoon aanvallen en gooien met alles wat etiquette en volwassen de regels volgen doen ze niet meer.

De Neo-Libs is ook geen verassing. Ze verraden hun kleuren (die wat toch iedereen al wist). De Neo-libs verdienen veel geld vanuit de lobbytak en willen dat niet kwijt.

De vraag is echter hoe lang dit kan worden vol gehouden. Bernie Sanders (hij is idd te oud) en nu Mamdani zijn een prelude van een komende verandering. Een logisch gevolg want als rechts radicaler wordt dan links in zijn houding ook. Het vuil van de Neo-libs in de VS dient ook te worden weg gespoeld; die gaan niets veranderen aan de heersende status quo.

Dient overigens te worden gezegd dat je de politiek in de VS niet 1-op-1 kunt vergelijken met de situatie in de EU. Alhoewel het mij hekelt dat Wilders nu de asielwet op scherp stelt voor zeteltjes ( en daarmee aantoont dat hij geen beloftes waar kan maken ) in de komende verkiezingen is dat verhoudingsgewijs nog beschaafd met de troep in de VS.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 27-06-2025 19:59 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 23:40

Seraphin

Meep?

TheBrut3 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Er zijn toch al straaljagers? En verdomd goede ook nog. JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon en de Dassault Rafale zijn stuk voor stuk goede straaljagers. Ook zijn de opvolgers flink in ontwikkeling ; Flygsystem 2020, BAE Tempest en de NGF. Het is echt niet zo dat we in Europa niks kunnen, maar Nederland en een aantal andere landen hebben Amerikaans gekozen.
De uitdaging hierin is dat je als krijgsmacht niet zozeer een keuze maakt voor straaljager A of B, maar voor een (vliegend) wapensysteem. De definitie van "systeem" is letterlijk "een verzameling componenten dat samenwerkt in een groter complex geheel". (en dat is zelfs nog puur militair bekeken, en de politieke invalshoek negerend)

Nederlandse defensie zit -voor zover ik als leek kan beoordelen- vrij dicht op de Amerikaanse doctrine hoe je een krijgsmacht indeelt, met alle integraties & relaties tussen systemen van dien. Daar nu even "iets" uitrukken en vervangen voor "iets anders" kan zomaar voor complexe situaties zorgen.

Voor de duidelijkheid; ik ben er helemaal voorstander van om de (weder)opbouw en opschaling van defensie in te kleuren met "Europees, tenzij" als prime directive. Die "tenzij" zullen we (helaas) stapsgewijs steeds minder moeten maken de komende jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Seraphin op 27-06-2025 09:58 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-11 16:45
Compuchip87 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Niet als je wilt dat jij en je collega's nog eens teruggevraagd worden in het Witte Huis. Kritische journalisten, daar heeft de Koning geen behoefte aan immers.
Leden van het Congres die vragen stellen, die bedoelde ik eigenlijk. Die worden precies zo geschoffeerd en schijnbaar wordt niet niet veel tegen gedaan.

Hello. Is it me you're looking for?

Pagina: 1 ... 139 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.