Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.423.609 views

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-11 14:37
DropjesLover schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Zo lang maar ergens een handtekening onder staat en er een deal is...
Zo lang Trump met decreten regeert, is een handtekening niets waard.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Exact dit.

Rutte maakt een persoonlijk offer - het kost ‘ons’ niets als hij dat doet, behalve dan die 3,5% maar die moet je ook zonder de VS in de Navo dubbel en dwars spenderen.
Rutte representeert ook niet Europa, hij is voorzitter van de NAVO. Het weerwoord zal (moeten) komen van Europese leiders zelf.

Regeren is vooruitschuiven

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vannacht om half 4 toch nog even een bericht eruit als reactie op:

CNN: Early US intel assessment suggests strikes on Iran did not destroy nuclear sites, sources say
NYT: Strike Set Back Iran’s Nuclear Program by Only a Few Months, U.S. Report Says

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:4llrhdclvdlmmynkwsmg5tdc/bafkreifzi7y4o3egtisxeozl6bvgqztz2wnguhg6dtdjbousvgodqkbbay@jpeg

Het maakt niet uit wat mijn inlichtingendiensten zeggen, alles is vernietigd in de beste aanval ooit.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:06:
Ik vind er helemaal niks briljants aan. Het is kruipen en slijmen zonder weerga. Hopen dat big poppa niet boos op je wordt. Zo plat en zo obvious dat zelfs Trump hier niet voor zal vallen.

En verder zal het precies niets opleveren, want morgen is er weer een nieuwe dag en begint goudvis Trump gewoon weer vanaf nul met z’n random acties en uitspraken.

De Amerikanen die het bedenkelijk of frustrerend vinden dat Rutte e.a. geen ruggengraat tonen hebben helaas helemaal gelijk. Uitstel van executie.
Helaas werkt dit wel zo. Vergis je ook niet, Amerikanen zijn vaak erg oppervlakkige mensen die heel gevoelig zijn voor oppervlakkig vertoon. Paaien en slijmen en zeker met een monarchie erbij als hulp (waar hij een zwak voor heeft) is helaas voor nuchtere hollanders wel de manier om Donald tevreden te stellen. Alle beetjes kunnen helpen in dit geval.

Een blije Donald ligt minder dwars. En hoe je het ook bekijkt, hij zit momenteel op die stoel daar en we zullen het er nog een tijdje mee moeten doen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:26
Bvanham schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Helaas werkt dit wel zo. Vergis je ook niet, Amerikanen zijn vaak erg oppervlakkige mensen die heel gevoelig zijn voor oppervlakkig vertoon. Paaien en slijmen en zeker met een monarchie erbij als hulp (waar hij een zwak voor heeft) is helaas voor nuchtere hollanders wel de manier om Donald tevreden te stellen. Alle beetjes kunnen helpen in dit geval.

Een blije Donald ligt minder dwars. En hoe je het ook bekijkt, hij zit momenteel op die stoel daar en we zullen het er nog een tijdje mee moeten doen.
En alle Nederlanders dragen klompen en wonen in windmolens. Tuurlijk.

Hier is gewoon niets subtiels of geniaals aan. Ik kan er helaas niets anders van maken. Dit is gewoon op je rug gaan liggen en hard kwispelen. Mensen als Trump voelen deze zwakte heel instinctief aan en maken er maximaal misbruik van.

Maargoed, we gaan de komende dagen wel zien hoe effectief dit uitpakt.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

olafmol schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Hier is gewoon niets subtiels of geniaals aan. Ik kan er helaas niets anders van maken. Dit is gewoon op je rug gaan liggen en hard kwispelen. Mensen als Trump voelen dit heel instinctief aan als zwakte en maken er maximaal misbruik van.
De zwakte is echt, dat is geen gevoel. Dat een stoet aan eerdere presidenten zo aardig waren niet al teveel stennis over te schoppen was leuk maar dat verandert niks aan de realiteit.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:33
T-MOB schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Rutte representeert ook niet Europa, hij is voorzitter van de NAVO. Het weerwoord zal (moeten) komen van Europese leiders zelf.
Ja, qua netto bestedingen aan de NAVO is Trump technisch gezien Rutte's baas.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:27
olafmol schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Hier is gewoon niets subtiels of geniaals aan. Ik kan er helaas niets anders van maken. Dit is gewoon op je rug gaan liggen en hard kwispelen. Mensen als Trump voelen dit heel instinctief aan als zwakte en maken er maximaal misbruik van.

Maargoed, we gaan de komende dagen wel zien hoe effectief dit uitpakt.
De enige reden dat je dit zo zegt is omdat je uzelf niet kan inleven in een personage zoals Trump, een narcist. Dat is opzich niet erg, maar het geeft je welliswaar niet het benodigde inzicht om te weten wat je moet doen als je met z'n type persoon wordt geconfronteerd.

Psychologie voor dummy's , en het werkt ook nog.

• olafmol
Rubberen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:19:
[...]

De enige reden dat je dit zo zegt is omdat je uzelf niet kan inleven in een personage zoals Trump, een narcist. Dat is opzich niet erg, maar het geeft je welliswaar niet het benodigde inzicht om te weten wat je moet doen als je met z'n type persoon wordt geconfronteerd.

Psychologie voor dummy's , en het werkt ook nog.
Heleboel aannames. Ik heb zowaar met minstens 1 “certified” narcist heel close samengewerkt, dus ik weet wel hoe dit soort types denken en doen. En ik kan je vertellen dat dit soort geslijm effectief niks oplevert want morgen zijn ze het weer vergeten en is alles weer anders.

Wat veel beter werkt in mijn ervaring is om een gedeelde uitdaging te vinden of creëren, daarmee span je de narcist voor je eigen karretje. Ze zijn als een soort handgranaten zonder pin, als je ze gericht de juiste kant op kan gooien en ver genoeg van je af, dan kunnen ze veel zaken voor je oplossen. Maar als je ze niet goed richt, dan krijg je zelf de explosie in je gezicht.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:30

Fanta

FordPerformance™️

user109731 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:02:

CNN: Early US intel assessment suggests strikes on Iran did not destroy nuclear sites, sources say
NYT: Strike Set Back Iran’s Nuclear Program by Only a Few Months, U.S. Report Says

[Afbeelding]

Het maakt niet uit wat mijn inlichtingendiensten zeggen, alles is vernietigd in de beste aanval ooit.
Deze man doet me denken aan een Nederlander die ik eens bij een Franse bakker brood zag kopen. De Nederlander sprak geen Frans en de arme bakker begreep geen Nederlands. Vervolgens ging de Nederlander steeds harder schreeuwen wat hij wilde kopen, denkend dat de Franse bakker het uiteindelijk wel zou begrijpen.

Het enige wat Trump kan is schreeuwen en om zich heen slaan. Als je zo graag wilt dat iedereen gelooft dat de missie een succes was, bewijs het dan. Harder schreeuwen maakt je niet geloofwaardiger.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-11 21:23

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bvanham schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:07:
[...]

cc: @olafmol

Dat niet alleen het toont ook aan wat de hierarchie is en wie macht heeft. Het maakt niet uit of het gespeeld is of niet. Er is één partij die zich ondergeschikt maakt aan de andere.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• NiGeLaToR
DevWouter schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:31:
[...]

cc: @olafmol

Dat niet alleen het toont ook aan wat de hierarchie is en wie macht heeft. Het maakt niet uit of het gespeeld is of niet. Er is één partij die zich ondergeschikt maakt aan de andere.
De ene partij is immers ook ondergeschikt aan de ander.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:24:

Wat veel beter werkt in mijn ervaring is om een gedeelde uitdaging te vinden of creëren, daarmee span je de narcist voor je eigen karretje.
Dat is toch gelukt met die 5%?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:48
jadjong schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Dat is toch gelukt met die 5%?
En de bluff van Trump callen, want hij voldoet er zelf niet eens aan, en wil er niet aan voldoen. Hij had niet verwacht dat de rest er in mee zou gaan. En met termijnen van 10 jaar om tot daar te komen, kan het over 4 jaar met de volgende Amerikaanse president weer afgeschaald worden.

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 25-06-2025 09:49 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een kinderhand is snel gevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0ZQQAO-x3tsBWdkIPnnJVroDa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJt1in5JxgfTzsWj16DPfkbp.png?f=fotoalbum_large

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-11 01:18
Maxima's blik op al die foto's spreekt boekdelen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zouden ze een gezellige pyjama party gehad hebben? :+

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 25-06-2025 10:06 ]

March of the Eagles

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Voor Trump is het gewoon een soort PR plaatje. Ik denk dat we daar niet veel onder moeten zoeken.
Er is wel 1 ding wat ik dan wel weer leuk vind. Trump is best lang maar voor Nederlandse begrippen is hij gemiddeld en dat zie je feitelijk op deze foto ook.
Waar hij normaal vaak iets langer is dan de mensen rondom hem heen zal dat rondom Nederlanders niet snel zijn :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:15

Pierre

Van nature lui!

XWB schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Ze hebben naar Ziggo Kids zitten kijken :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Polderviking
[...]

Zou Maxima extra security hebben om te zorgen dat hij niet gaat proberen haar te deporteren naar El Salvador?

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:32
offtopic:
Rare foto, Willem en Maxima en dan een blauw pak er tussen, oh wacht ik zie het, die gozer heeft zoveel lagen brons opgespoten dat hij in de muur erachter verdwijnt :P

• [Roland]
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:27:
[...]

Zijn we ooit weleens zo afhankelijk geweest van een dergelijk figuur? We hebben wapens nodig. Die we zelf niet (goed) genoeg maken. We hebben handel nodig. En onze volledige IT draait op spul uit de VS. We hebben onszelf met open ogen naar deze slachtbank laten leiden. In de hoop een paar centen te besparen.
Dit is wel een beetje waarom ik het idee heb dat Trump zo op verhoging van de defensieuitgaven zit. Een groot deel van dat geld zal richting de VS vloeien.
Ik snap wel dat Trump niet anti Rusland is, conflict zorgt voor handel en de VS is de grootste in de defensie industrie.

• olafmol
DropjesLover schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:48:
[...]

En de bluff van Trump callen, want hij voldoet er zelf niet eens aan, en wil er niet aan voldoen. Hij had niet verwacht dat de rest er in mee zou gaan. En met termijnen van 10 jaar om tot daar te komen, kan het over 4 jaar met de volgende Amerikaanse president weer afgeschaald worden.
Plus dat Amerika nog flink veel moet terugbetalen aan alle landen die hen militair in Afghanistan hebben geholpen. Inclusief rente.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Trump is in ieder geval blij. Misschien krijgen we nu korting op de tariffs na het verlopen van de 90 dagen.

https://truthsocial.com/@.../posts/114742858969719244

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 13:39
user109731 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:02:

[Afbeelding]

Vond het ook wel grappig dat zijn spokeperson zei dat het niet klopte maar ook dat het verslag top secret was en dat het door een "low-level loser" was gelekt. Dat ze zelf niet in zien dat het nogal tegenstrijdig is om iets wat zogenaamd niet waar is dan wel top secret classificatie mee te geven.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:58

Vrijdag

De Zwarte

[...]

En natuurlijk eten van de Taco Mundo door Thuisbezorgd laten komen O-)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Misschien al eens gemeld hier, maar Rutte en NL hebben altijd nog een gouden Joker die we kunnen inzetten om Trump te paaien. We kunnen de ms. Tromp hernoemen naar ms. Trump. Nu maar hopen dat hij niet op de hoogte is van dat marineschip...

• Polderviking
[Roland] schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:08:
[...]

Dit is wel een beetje waarom ik het idee heb dat Trump zo op verhoging van de defensieuitgaven zit. Een groot deel van dat geld zal richting de VS vloeien.
Ik snap wel dat Trump niet anti Rusland is, conflict zorgt voor handel en de VS is de grootste in de defensie industrie.
Vraag me toch af of nu die defensiebudgetten omhooggaan er wellicht niet toch ook industrie alhier ontstaat en dat dus averechts werkt.
Het gaat om bizar veel geld en wellicht willen we dat zo veel mogelijk in onze economie houden.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
zullen deze vragen aan Rutte en Trump met de persco die nu bezig zeer strak vooraf gescript zijn? Of mag elke journalist zo goed als alles vragen?

Lijkt me dat Trump vooraf zijn favo journalisten eruit pikt.

Rutte die nu al 5x Trump een ''man of peace'' noemt.... 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door _Bailey_ op 25-06-2025 10:44 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Polderviking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Vraag me toch af of nu die defensiebudgetten omhooggaan er wellicht niet toch ook industrie alhier ontstaat en dat dus averechts werkt.
Het gaat om bizar veel geld en wellicht willen we dat zo veel mogelijk in onze economie houden.
De defensie industrie is maar een schim van wat het ooit was uit de tijd van Eisenhower's Military Industrial Complex.

Wikipedia: List of largest companies in the United States by revenue

Geen enkel defensie bedrijf in de top 50 en maar 2 in de top 100. Het idee dat het MIC achter de schermen aan de touwtjes trekt is volkomen achterhaald.

• TheBrut3
  • Nu online
Een groot deel van dat geld zal richting de VS vloeien.
Dat is geheel onze (Europese deel NAVO) eigen keuze.
Bijna alle middelen zijn ook hier beschikbaar. Als je kijkt naar wat de landmacht recent heeft gekocht, dan valt het Amerikaanse aandeel mee.

Leopard 2A8 - Duitsland
Boxer RCT30 - Duitsland/Nederland
Boxer MRAV - Duitsland/Nederland
Boxer Knifefish - Duitsland/Nederland
Manticore - Italië
Caracal - Duitsland (assemblage Nederland)
JLTV - Amerika
PULS - Israël
CV90 Mjölner - Zweden
MMR - Nederland

Ook qua marine doen we bijna alles in Europa. Alleen bij de luchtmacht is het Amerika aandeel zeer groot; F35, Apache, Chinook, C-130, MQ-9. Maar ook daar staan diverse middelen in bestelling welke niet uit Amerika komen; H225M, C-390, PC-7 MKX.

Dus ja, een deel van het geld zal zeker naar Amerika gaan. Maar we kunnen ook een hoop binnen Europa houden.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:56
_Bailey_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:39:
zullen deze vragen aan Rutte en Trump met de persco die nu bezig zeer strak vooraf gescript zijn? Of mag elke journalist zo goed als alles vragen?

Lijkt me dat Trump vooraf zijn favo journalisten eruit pikt.
Ik verwacht niet dat Rutte toe zal laten dat zijn gast kritisch ondervraagd wordt. Als Trump geschoffeerd wordt dan zal die weer gaan dreigen met het uit de NAVO stappen en dan is Rutte zijn lucratieve baantje kwijt.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Er is wel 1 ding wat ik dan wel weer leuk vind. Trump is best lang maar voor Nederlandse begrippen is hij gemiddeld en dat zie je feitelijk op deze foto ook.
Waar hij normaal vaak iets langer is dan de mensen rondom hem heen zal dat rondom Nederlanders niet snel zijn :P
Pssst! Er staat maar 1 Nederlander op die foto. De derde persoon is een Argentijnse die waarschijnlijk hakken draagt. Ik neem tenminste aan dat Maximo niet op pantoffels de Amerikaanse president ontvangt.

En Trump is inderdaad best lang. De langste president sinds LBJ.

Wikipedia: Heights of presidents and presidential candidates of the United St...

Soms ben ik echt verbaasd over het soort informatie wat je op Wikipedia vindt. Een heel artikel over de lengte van Amerikaanse presidenten!

• Sjurm
  • Laatst online: 09:24
P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Ik verwacht niet dat Rutte toe zal laten dat zijn gast kritisch ondervraagd wordt. Als Trump geschoffeerd wordt dan zal die weer gaan dreigen met het uit de NAVO stappen en dan is Rutte zijn lucratieve baantje kwijt.
Het gaat vooralsnog totaal niet over NATO. Rutte zit er lekker ongemakkelijk naast terwijl CNN weer wordt gebashed en het alleen maar over Iran gaat

• Polderviking
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Pssst! Er staat maar 1 Nederlander op die foto. De derde persoon is een Argentijnse die waarschijnlijk hakken draagt. Ik neem tenminste aan dat Maximo niet op pantoffels de Amerikaanse president ontvangt.

Wikipedia: Heights of presidents and presidential candidates of the United St...

Soms ben ik echt verbaasd over het soort informatie wat je op Wikipedia vindt. Een heel artikel over de lengte van Amerikaanse presidenten!
Toch grappig.
Als ik Google op de lengte van Wimlex zie ik steeds 1.83 voorbij komen, maar als Trump 1.90 is kan dat op basis van deze foto's niet kloppen.

Maxima is volgens haar wikipedia pagina 1.78, dat zijn dan ook wel erg hoge hakken.

Ik denk dat Trump geen 1.90 is.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 25-06-2025 10:54 . Reden: Toevoeging. ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Polderviking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Toch grappig.
Als ik Google op de lengte van Wimlex zie ik steeds 1.83 voorbij komen, maar als Trump 1.90 is kan dat op basis van deze foto's niet kloppen.

Maxima is volgens haar wikipedia pagina 1.78, dat zijn dan ook wel erg hoge hakken.

Even gezocht en er blijkt ook al een Reddit discussie over te zijn. Meest geloofwaardige lijkt toch dat Trump door z'n leeftijd "gekrompen" is en allang geen 1.90 meer is.

• TheBrut3
  • Nu online
Polderviking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:49:
Toch grappig.

Bleek uit officiële politie gegevens niet dat Trump ongeveer 1.80m is? Ook als je hem op foto's naast mensen ziet staan die 1.80-1.82 zijn, dan is hij ongeveer dezelfde lengte.

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-11 18:59
Te grappig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IePFlzQHMz98y2ihsNeyRVFBDSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prhvlaMUEyxOmSKsR4EBKU4M.jpg?f=fotoalbum_large

Van Insta (opgepikt op LinkedIn).

[ Voor 4% gewijzigd door Der Rudi op 25-06-2025 11:07 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het is me een raadsel waar dat getal vandaan komt. Heb het idee dat die 5% gewoon een brainfart was en dat ze pas achteraf uitgezocht hebben wat een redelijk cijfer zou zijn. En zo komen ze dan op 3.5% en die 5% wordt alleen nog maar aangehouden om te voorkomen dat Trump gezichtsverlies lijdt.

Waarschijnlijk geven alle NATO-landen al zoveel aan infrastructuur uit dat ze alleen maar uitgaven die ze anders ook hadden gedaan op een andere manier in de boeken hoeven te zetten. Dat nieuwe voetgangersbruggetje voor de toeristen op Ameland wordt straks bij die 1.5% defensie-gerelateerde bestedingen in de boeken gezet. Je weet maar nooit. De mariniers kunnen het ooit nodig hebben als de Russen op Ameland landen.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16
Polderviking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Dat zou natuurlijk wel het beste en slimste zijn. Die 5% kun je prima investeren in defensie-industrie die gewoon (op termijn) geld gaat opleveren, als je aan NAVO partners kunt gaan leveren. Daarnaast levert het ook nog werkgelegenheid op en kun je investeren in infrastructuur.

• DropjesLover
Polderviking schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Maxima's blik op al die foto's spreekt boekdelen.
heb je het gezicht van Melania wel eens gezien op foto's naast Trump?
En ook bijna altijd in lekker begrafenisstemmig zwart...

Er gaan ook meerdere geruchten rond dat Trump enorm stinkt uit z'n adult diapers (zie ook de "real men wear diapers" shirts die een paar MAGA's hadden). Maar goed, daar kan die arme vent ook zelf niks aan doen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pompi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Vond het ook wel grappig dat zijn spokeperson zei dat het niet klopte maar ook dat het verslag top secret was en dat het door een "low-level loser" was gelekt. Dat ze zelf niet in zien dat het nogal tegenstrijdig is om iets wat zogenaamd niet waar is dan wel top secret classificatie mee te geven.
Wat zei die spokesperson letterlijk? Dat het niet waar is? Of dat het fake news is? Dat zijn verschillende dingen in Trumpland.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stefanass schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:11:
[...]

Dat zou natuurlijk wel het beste en slimste zijn. Die 5% kun je prima investeren in defensie-industrie die gewoon (op termijn) geld gaat opleveren, als je aan NAVO partners kunt gaan leveren. Daarnaast levert het ook nog werkgelegenheid op en kun je investeren in infrastructuur.
Je kan ook alle salarissen van Defensie verdubbelen en dan geef je op papier ook veel meer uit aan de verdediging van je land zonder dat er iets effectief beter wordt.

Een gedetailleerde set vereisten zou veel nuttiger zijn dat Nederland zich vastlegt aan bijvoorbeeld vier operationele onderzeeboten en 120 stuks raketartillerie met X duizend stuks munitie per lanceerinriching.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
DropjesLover schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:13:
[...]

heb je het gezicht van Melania wel eens gezien op foto's naast Trump?
En ook bijna altijd in lekker begrafenisstemmig zwart...

Er gaan ook meerdere geruchten rond dat Trump enorm stinkt uit z'n adult diapers (zie ook de "real men wear diapers" shirts die een paar MAGA's hadden). Maar goed, daar kan die arme vent ook zelf niks aan doen.
Wow, dat is iets dat ik nog niets wist, en eigenlijk ook helemaal niet wil weten. Een... beerput.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• P-Rock
Sjurm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Het gaat vooralsnog totaal niet over NATO. Rutte zit er lekker ongemakkelijk naast terwijl CNN weer wordt gebashed en het alleen maar over Iran gaat
Ik begrijp sowieso nog steeds niet waarom alle wereldleiders zo angstig reageren op elke brainfart van Trump en hem zo veel mogelijk proberen te paaien. Zijn ze bang dat hij weer met heffingen gaat dreigen?

De man staat erom bekend dat hij 30x per dag draait in zijn gedachtengoed en het lijkt me ook voldoende aannemelijk dat Trump en Amerika een zeer onbetrouwbare (handels)partner is gebleken.

• stefanass
IJzerlijm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Je kan ook alle salarissen van Defensie verdubbelen en dan geef je op papier ook veel meer uit aan de verdediging van je land zonder dat er iets effectief beter wordt.

Een gedetailleerde set vereisten zou veel nuttiger zijn dat Nederland zich vastlegt aan bijvoorbeeld vier operationele onderzeeboten en 120 stuks raketartillerie met X duizend stuks munitie per lanceerinriching.
Als je in Nederland goede defensie-industrie opzet die uiteindelijk ook nog geld kan opleveren, lijkt me dat toch iets waar er effectief wel iets beter wordt? Of begrijp ik je verkeerd.

Het geld uitgeven aan zaken om er alleen op papier aan een normpje voldaan wordt lijkt mij ook niet de bedoeling, maar als je het slim aanpakt kun je het wel uitgeven aan zaken waar het land juist baat bij heeft. In mijn voorbeeld dus aan zaken die onder de streep geld op kunnen leveren, werkgelegenheid kunnen creëren en infrastructuur die niet uitsluitend nuttig is voor defensie maar ook voor anderen (burgers & industrie)

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Ik begrijp sowieso nog steeds niet waarom alle wereldleiders zo angstig reageren op elke brainfart van Trump en hem zo veel mogelijk proberen te paaien. Zijn ze bang dat hij weer met heffingen gaat dreigen?

De man staat erom bekend dat hij 30x per dag draait in zijn gedachtengoed en het lijkt me ook voldoende aannemelijk dat Trump en Amerika een zeer onbetrouwbare (handels)partner is gebleken.
Omdat Trump (hopelijk) een tijdelijke verschijning is en de NAVO al veel langer bestaat en gaat bestaan dus nu ligt de focus (in mijn optiek) op de boel strakker bij elkaar krijgen.. En dit 'slijmen' moet gebeuren om op de achtergrond de EU nader tot elkaar te brengen..

• HEY_DUDE
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:31:
[...]

De strategie is 4 jaar Trump overleven en de strategie van Europa is volledig rationeel ingestoken. Het doel is helder en dan worden de middelen bij gezocht. En de middelen zijn, Trump paaien zodat hij in de NAVO blijft.

Ik weet niet wat Trump op dit moment nog bijdraagt aan de Oekraïne, niet genoeg, maar waarschijnlijk wel substantieel. Als we de Amerikanen binnen boord willen houden voor Oekraïne dan moeten we dat zo maar doen.

Als er geen oorlog in Oekraïne was, of de V.S. de steun daar definitief staakt, dan kun je misschien ook ophouden met de NAVO. Dan kun je beter met de Europese partners een eigen militaire strategie opzetten.

Denk dat Zelensky erg ongelukkig wordt als we een ruzie gaan zoeken met Trump op dit moment.

Vind de SMS (wie sms't er überhaupt nog, zou wel weer zo'n telefoon met beperkt geheugen zijn), van Rutte wel briljant. Het dient beide doelen, Trump pleasen en door het zo over de top te doen een signaal afgeven dat je Trump aan het managen bent en daar mee zelf wat buiten de discussie blijft.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:34
De strategie is om militair zelfstandig te worden, dan hebben we Amerika niet meer nodig.

Op dit moment hebben we Amerika wel nodig, dus moeten we een beetje slim zijn en Trump paaien.

Mooie is dat hij uiteraard totaal niet doorheeft dat hij er persoonlijk voor gezorgd heeft dat Europa grotendeels US onafhankelijk wordt militair. Het gevolg daarvan is dat de US echt VEEL minder leverage heeft op ons - ook in economische zin.

Om het simpel uit te drukken: Trump helpt Europa om sterker te worden. En Mark Rutte leidt dat proces in goede banen, terwijl hij Trump het gevoel geeft dat hij de baas is.

Simpelweg briljant.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

stefanass schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Als je in Nederland goede defensie-industrie opzet die uiteindelijk ook nog geld kan opleveren, lijkt me dat toch iets waar er effectief wel iets beter wordt? Of begrijp ik je verkeerd.

Het geld uitgeven aan zaken om er alleen op papier aan een normpje voldaan wordt lijkt mij ook niet de bedoeling, maar als je het slim aanpakt kun je het wel uitgeven aan zaken waar het land juist baat bij heeft. In mijn voorbeeld dus aan zaken die onder de streep geld op kunnen leveren, werkgelegenheid kunnen creëren en infrastructuur die niet uitsluitend nuttig is voor defensie maar ook voor anderen (burgers & industrie)
In principe loont het in Nederland wel om defensie industrie op te bouwen. Onze marineschepen zijn bijvoorbeeld redelijk populair in het buitenland. Dat is een mooi exportproduct waar we uiteindelijk ook gewoon aan kunnen verdienen.

Je ziet dit ook aan sommige dingen waar het Nederlandse leger zelf in doet investeren; assemblage in Nederland e.d.

Ik zie de groei van onze legers in de EU ook niet als een fout iets. Ten eerste was er al een NATO norm die was afgesproken en niet altijd werd gehandhaafd. Ten tweede heeft de EU gewoon zijn eigen defensie industrie welke uiteindelijk gewoonweg een industriële tak is die werkgelegenheid doet opleveren en onderdeel is van de bestaande economieën.

Wat mij opvalt (en wat ook logisch is) is dat de pacifisten nu uit hun schulp kruipen wat anti_NATO sentiment propagandeert waar Rusland natuurlijk direct op doet inspringen om die voedingsbodem te cultiveren. Iets om de vinger aan de pols te houden.

Anyways - Trump's initiële 3% eis van zijn eerste periode had ik zelf daarom ook niet veel moeite mee. Zijn 5% eis zette ik vraagtekens bij en ik heb altijd zitten gissen of hij wellicht NATO wilde opbreken of dat hij echt investeringen probeert door te duwen.
Vooralsnog lijkt het erop dat Trump is bijgedraaid. Dit zou echter wel in lijn liggen met een overwinning bij de Republikeinen van de Neo-Conservative tak en een verlies van de MAGA tak. Iets wat ook blijkt uit de aanval op Iran. Het komt ook in overeenstemming met de pionnen van Poetin zoals Tucker Carlson die plotseling probeerde op te komen voor het isolationistische beeld van MAGA.

Anyways - we gaan het zien.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

De enige factor zou moeten zijn wat het bijdraagt aan de militaire slagkracht. Als je zelf alles wil gaan maken voor de werkgelegenheid stel je het punt dat er zaken worden geproduceerd die operationeel inzetbaar zijn 5 tot 10 jaar uit. Of al je alles uitgeeft aan zaken die ook nog eens een civiel nut hebben zoals transportvliegtuigen heb je niks dat een salvo van 100 Shahed drones op de electriciteitscentrales kan afslaan.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:54
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Het is me een raadsel waar dat getal vandaan komt. Heb het idee dat die 5% gewoon een brainfart was en dat ze pas achteraf uitgezocht hebben wat een redelijk cijfer zou zijn. En zo komen ze dan op 3.5% en die 5% wordt alleen nog maar aangehouden om te voorkomen dat Trump gezichtsverlies lijdt.

Waarschijnlijk geven alle NATO-landen al zoveel aan infrastructuur uit dat ze alleen maar uitgaven die ze anders ook hadden gedaan op een andere manier in de boeken hoeven te zetten. Dat nieuwe voetgangersbruggetje voor de toeristen op Ameland wordt straks bij die 1.5% defensie-gerelateerde bestedingen in de boeken gezet. Je weet maar nooit. De mariniers kunnen het ooit nodig hebben als de Russen op Ameland landen.
Puur historisch gezien waren de defensie-uitgaven in Nederland, gecorrigeerd voor inflatie, over de periode 1946-1990 (dus ca. de koude oorlog periode) 3,4% á 3,5% van het BBP. Waarbij het de eerste 20 jaar duidelijk boven de 3,5% en de laatste 20 jaar duidelijk onder de 3,5% (en verder dalende) was.

Dus historisch gezien is 3,5% geen heel gek percentage. Ter vergelijking, tussen de 1e en 2e wereldoorlog zaten we rond de 1,3% - 1,5%; afgelopen decennia tussen de 1,0% en 1,3%

Historisch gezien extreem laag; Enerzijds mogelijk dankzij de EU, we hebben geen vijanden direct in de buurt en omdat we een unie zijn die ook rondom defensie afspraken heeft gemaakt, kunnen we ook op onze buren leunen, anderzijds dankzij de VS waar we als EU in zijn geheel ook op leunen.

• HEY_DUDE
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:45:
De strategie is om militair zelfstandig te worden, dan hebben we Amerika niet meer nodig.

Op dit moment hebben we Amerika wel nodig, dus moeten we een beetje slim zijn en Trump paaien.

Mooie is dat hij uiteraard totaal niet doorheeft dat hij er persoonlijk voor gezorgd heeft dat Europa grotendeels US onafhankelijk wordt militair. Het gevolg daarvan is dat de US echt VEEL minder leverage heeft op ons - ook in economische zin.

Om het simpel uit te drukken: Trump helpt Europa om sterker te worden. En Mark Rutte leidt dat proces in goede banen, terwijl hij Trump het gevoel geeft dat hij de baas is.

Simpelweg briljant.
Gezien het gros van de investeringen en deadlines na de termijn van Trump liggen is de primaire doelstelling niet op korte termijn militair zelfstandig worden. Of zoals de voormalig secretaris generaal Jaap de Hoop Scheffer zei in nieuwsuur "2029 Dat is te laat".

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Daar zit wel een risico aan. Meer geld uitgeven kan ook uitnodigen om het minder efficient uit te geven. Omdat je die miljarden perse in eigen land wilt besteden.
Miljarden extra voor defensie kan betekenen dat de Fransen, Duitsers, Italianen, Britten, Turken en Polen straks allemaal weer hun eigen tanks (blijven) bouwen terwijl de prijs per tank wellicht gehalveerd kan worden als ze allemaal hetzelfde type kiezen en daarvan een paar duizend exemplaren bouwen.

Met die lagere prijzen help je dan weer de export zodat de prijs per stuk nog verder omlaag kan.

Ik zag gisteren dit filmpje:

Nu ben ik het niet eens met hun conclusie dat we eerst efficienter moeten gaan werken voordat we het defensiebudget verhogen (de tijdsdruk is zo groot dat we het allebei tegelijk moeten doen) maar het illustreert wel waarom Europa zo weinig waar voor z'n euro krijgt vergeleken met andere landen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rik86 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Puur historisch gezien waren de defensie-uitgaven in Nederland, gecorrigeerd voor inflatie, over de periode 1946-1990 (dus ca. de koude oorlog periode) 3,4% á 3,5% van het BBP. Waarbij het de eerste 20 jaar duidelijk boven de 3,5% en de laatste 20 jaar duidelijk onder de 3,5% (en verder dalende) was.
Klopt. Maar dat helpt niet om die 5% te begrijpen. Dat is gewoon heel veel en wordt, zover ik weet, in vredestijd door maar heel weinig landen gehaald.

Wikipedia: List of countries with highest military expenditures

• P-Rock
Ja, over een paar weken roept Trump dat het defensiebudget naar 7% moet. Gaat NAVO-baas Rutte dan ook roepen dat dit moet gebeuren?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rik86 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Het was wel meer vroeger, in 1985 was het 7,7% van de overheidsuitgaven.
https://archief.rijksbegr.../miljoenennota/mn1985.pdf
En in 1980 9,5%
https://archief.rijksbegr.../miljoenennota/mn1980.pdf

Dit vergeleken met 4,3% van de overheidsuitgaven in 2015.
https://www.rijksfinancie...nota/2015/bijlage/d16e214

Percentage van overheidsuitgaves zie ik als een beter cijfer om vergelijkingen mee te doen dan van BNP waar cijfers behoorlijk kunnen afwijken afhankelijk van de bron.

• P-Rock
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Klopt. Maar dat helpt niet om die 5% te begrijpen. Dat is gewoon heel veel en wordt, zover ik weet, in vredestijd door maar heel weinig landen gehaald.

En het geld wat vrijgemaakt moet worden, moet dan weer uit andere budgetten worden gehaald. Dus dat wordt dan weer bezuinigen op zorg, educatie, milieu etc.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Percentage van overheidsuitgaves zie ik als een beter cijfer om vergelijkingen mee te doen dan van BNP waar cijfers behoorlijk kunnen afwijken afhankelijk van de bron.
Niet echt. Want dan maak je het percentage afhankelijk van de hoogte van de overheidsuitgaven i.p.v. de omvang van de economie (lees: de welvaart van het land). Je maakt het dus afhankelijk van politieke keuzes die dat land heeft gemaakt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:19:
[...]

En het geld wat vrijgemaakt moet worden, moet dan weer uit andere budgetten worden gehaald. Dus dat wordt dan weer bezuinigen op zorg, educatie, milieu etc.
Vandaar ook die 1.5%. Daarbij mag je het nuttige (defensiebestedingen) en het aangename (uitgaven die de kwaliteit van leven verbeteren) met elkaar verenigen. Want 5% pure defensiebestedingen kon niemand serieus nemen.

• stefanass
IJzerlijm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:47:
[...]

De enige factor zou moeten zijn wat het bijdraagt aan de militaire slagkracht. Als je zelf alles wil gaan maken voor de werkgelegenheid stel je het punt dat er zaken worden geproduceerd die operationeel inzetbaar zijn 5 tot 10 jaar uit. Of al je alles uitgeeft aan zaken die ook nog eens een civiel nut hebben zoals transportvliegtuigen heb je niks dat een salvo van 100 Shahed drones op de electriciteitscentrales kan afslaan.
Natuurlijk moet het bijdragen aan de slagkracht. Maar dat hoeft echt geen 5-10 jaar te duren als je defensie industrie wilt opbouwen. Voor complexe dingen uiteraard wel, maar een grote behoefte is ook(domme) munitie en drones, zie Oekraïne. Dat kan volgens mij vrij snel opgezet worden en hoeft niet zo lang te duren voordat je daar iets mee kunt.

Verder moet het geld vooral slim ingezet worden. Ik zeg ook nergens dat we alles zelf moeten doen, of dat alles naar zaken moet die civiel ingezet kunnen worden. Wat je imo niet wilt is dat je nu die 5% gebruikt om alles maar weer ergens anders te gaan kopen en daarbij niet investeert in de eigen defensie industrie

• P-Rock
Wat Trump natuurlijk voor ogen heeft is dat we het defensiebudget uitgeven aan Amerikaanse producten.

• Bvanham
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Alleen is alle foto's te zien dat Trump geen 190 is maar hoogstens net boven de 180, liegen kan iedereen.

• Bvanham
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:29:
Wat Trump natuurlijk voor ogen heeft is dat we het defensiebudget uitgeven aan Amerikaanse producten.
En laten we dat nu eens gewoon niet doen en investeren in Europa. Gaan we accoord met zijn eisen en doen we het geld in eigen handen houden

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 13:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Auredium schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Voor Trump is het gewoon een soort PR plaatje. Ik denk dat we daar niet veel onder moeten zoeken.
Sterker nog, het is veel leuker om te constateren dat zelfverklaarde 1.90m Trump kleiner is dan 1m83 Wim-Lex :o

Dit dus.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Inmiddels is wel enige maanden duidelijk (ook voor de VS) dat de EU hoofdzakelijk in de EU zal investeren. Wellicht herinner je de aankondiging van Trump nog over de 'Golden dome'? Ik zag die aankondiging als tegemoet komen aan de Amerikaanse wapenindustrie omdat de EU besloten had om initieel eerst in de EU te steken qua geld.

Dat wilt overigens niet zeggen dat de VS geen geld ervan opharkt. Een deel van de investeringen zal gaan naar bestaande onderdelen en daar zal o.a. geld van naar de VS gaan. (denk aan Patriot systemen e.d.)
Ook worden nog steeds sommige wapens bij de VS besteld. Hoofdzakelijk wordt echter veel in de EU gestoken. Alhoewel landen zoals Zuid-Korea er ook aardig aan verdienen (Hallo Polen :) )

• Requiem19
HEY_DUDE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Gezien het gros van de investeringen en deadlines na de termijn van Trump liggen is de primaire doelstelling niet op korte termijn militair zelfstandig worden. Of zoals de voormalig secretaris generaal Jaap de Hoop Scheffer zei in nieuwsuur "2029 Dat is te laat".
Het is ook volledig onmogelijk om zo snel te ‘de-couplen’.

Lead times en R&D zijn in militaire industrie enorm lang. We praten eerder over 2035 dan 2029.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Nee hoor. Het budget voor infrastructuur binnen NL gaat deels als defensiebudget beschouwd worden. Bekabeling, brugonderhoud etc. Wellicht innovatieve subsidies zoals drone technieken en radartechnologie gaan ook deels onder defensie vallen. Dat zijn bij elkaar al aardig wat miljardjes gok ik.

Maar goed, dan hou je inderdaad nog een tekort van miljarden over. Dat zal met links aan de macht wat meer bij grote bedrijven worden gehaald en hogere belastingen op de hogere inkomens en met rechts op korten op zorg,educatie en milieu denk ik.

Dit dus.

• MikeyMan
  • Laatst online: 09:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Probleem is wel dat je in oorlogstijd naar een veelvoud ervan moet. Dan toch liever inzetten op het voorkomen ervan.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

MikeyMan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:55:
[...]

Probleem is wel dat je in oorlogstijd naar een veelvoud ervan moet. Dan toch liever inzetten op het voorkomen ervan.
Ga er vanuit dat Rusland stiekem wel ruim boven die 7% zit ondertussen.

Dit dus.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09

Pinjataaa

Hit me!

Het lijkt erop dat Europese landen heel druk bezig zijn om juist meer Europese producten aan te schaffen op defensie gebied.
Onderdeel daarvan is huidige systemen compatible krijgen met Europese subsystemen / munitie etc. Er wordt veel meer samenwerking gezocht op dit vlak.

Ik ben benieuwd of een deel van die 5% ook naar dit soort onderzoeken zal gaan. Dat zou wel grappig zijn, precies wat meneer niet wil.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:55:
Man man man wat een geslijm bij Trump om hem maar te vriend te houden... En het stomme is, het werkt ook nog bij hem.

Ik snap dat het noodzakelijk is, voordat hij in een opwelling de tafel omkiept en zich per decreet terugtrekt als elke 9 jarige, maar toch... Een bullebak / pestkop zo in de watten leggen is, al helemaal bij een Trump, een beloning / bevestiging van dat zijn gedrag werkt. Of dat nu zo wenselijk is...
Aan de andere kant, een oude hond kan je geen nieuwe truckjes leren, Trump zal nooit veranderen en de wereld moet hier nog 3,5 jaar mee dealen :X

Ik hoop toch echt dat op de achtergrond de radaren als een malle draaien om "het" ook zonder de VS te kunnen rooien, en dat we die clown over een jaartje kunnen negeren.
Al ben ik ook bang dat net doordat hem tevreden houden de radaren niet de urgentie meer voelen -O-

[...]

Yeah, maar dan wordt hij humeurig. En behalve wat klein pestkopje-pesten pleziertje en gegniffel, wat schiet je daar politiek mee op? Helemaal niks.
Andere hints van staatshoofden zoals een Duitse geboorteacte van immigrant-opa pikte hij ook totaal niet op. Hoe Macron hem door wat zoel Frans getimde aanrakingen op het juiste moment hem weet te corrigeren zonder dat hij ontploft, is ook een absolute gave, maar Trump pikt dat niet op.

Achja, Zelenski is er vanavond in ieder geval in pak bij :+
Stom? Dit is toch helemaal logisch. Regelrecht de hemel in prijzen is de manier om iets van Trump gedaan te krijgen op een diplomatieke manier. Iedereen ziet dat Trump gemanipuleerd wordt, behalve het 'slachtoffer' zelf. In dezelfde posting geef je trouwens aan het eind dan weer aan dat je deze handelswijze begrijpt. Wat is het nu?
olafmol schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:06:
Ik vind er helemaal niks briljants aan. Het is kruipen en slijmen zonder weerga. Hopen dat big poppa niet boos op je wordt. Zo plat en zo obvious dat zelfs Trump hier niet voor zal vallen.

En verder zal het precies niets opleveren, want morgen is er weer een nieuwe dag en begint goudvis Trump gewoon weer vanaf nul met z’n random acties en uitspraken.

De Amerikanen die het bedenkelijk of frustrerend vinden dat Rutte e.a. geen ruggengraat tonen hebben helaas helemaal gelijk. Uitstel van executie.
Dat Trump dit zelf publiceert geeft voor mij aan dat hij het juist niet doorheeft. Hij ziet dit als bevestiging van zijn grootsheid. Narcisten zijn zeer gevoelig voor vleierij en fel op alles wat maar enigszins op kritiek lijkt. Als hij je partner zou zijn dan is er maar één oplossing: banden verbreken. Maar bij de president van de USA kan dat niet. Daarvoor heeft hij teveel macht. Dus pak je het op deze manier aan.

Overigens denk ik dat het voornamelijk een natuurlijk gave is van mensen als Rutte om hier flexibel doorheen te glibberen. In zijn positie is dat een kernkwaliteit. Rutte komt oorspronkelijk uit de HR hoek en daar gaat voornamelijk over zaken als communicatie, verbinden, et cetera. En de basis is simpel: pak er een paar tweets van Trump bij waarin hij zichzelf op de borst klopt met allerlei superlatieven en draai dat om naar een compliment. Dat is de taal die Trump spreekt.
olafmol schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:38:
[...]
Dit was “achter de schermen” totdat Trump het publiek maakte.
Ik ga ervan uit dat dit 'risico' ingecalculeerd was. Trump heeft dat namelijk vaker gedaan.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11 20:45
IJzerlijm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Het was wel meer vroeger, in 1985 was het 7,7% van de overheidsuitgaven.
https://archief.rijksbegr.../miljoenennota/mn1985.pdf
En in 1980 9,5%
https://archief.rijksbegr.../miljoenennota/mn1980.pdf

Dit vergeleken met 4,3% van de overheidsuitgaven in 2015.
https://www.rijksfinancie...nota/2015/bijlage/d16e214

5% van het BBP betekent echter circa 11-12% van de totale rijksbegroting (as is). Dus dat is aanzienlijk meer dan vroeger.

• Roenie
  • Niet online
Pinjataaa schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Het lijkt erop dat Europese landen heel druk bezig zijn om juist meer Europese producten aan te schaffen op defensie gebied.
Onderdeel daarvan is huidige systemen compatible krijgen met Europese subsystemen / munitie etc. Er wordt veel meer samenwerking gezocht op dit vlak.

Ik ben benieuwd of een deel van die 5% ook naar dit soort onderzoeken zal gaan. Dat zou wel grappig zijn, precies wat meneer niet wil.
Met wat creativiteit kun je alle kosten van het ministerie van defensie er onder laten vallen. Dan laat je die ambtenaren ook werk van andere ministeries op uitleenbasis doen ;)

• bazzemans
Roenie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Met wat creativiteit kun je alle kosten van het ministerie van defensie er onder laten vallen. Dan laat je die ambtenaren ook werk van andere ministeries op uitleenbasis doen ;)
Uurtjes detachering sprokkelen om aan miljarden aan uitgaven te komen? Succes! :+

• Requiem19
bazzemans schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:26:
[...]

5% van het BBP betekent echter circa 11-12% van de totale rijksbegroting (as is). Dus dat is aanzienlijk meer dan vroeger.
Als we met Trump (of iemand uit Amerika praten), moeten we inderdaad structureel '5%' noemen.

Maar laten we in de discussie hier gewoon 3.5% noemen (vanaf 2035, niet vanaf volgend jaar..).

De andere 1.5% geven we toch al uit aan infrastructuur en cyber. Daar komt nu alleen een ander labeltje op...

• DropjesLover
Roenie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Infrastructuur is ook IT, er gaan stemmen op om een soort overheids interne IT detachering op te zetten om de kosten te beteugelen. Geen ministerie wil dit zelf doen want de workload aan projecten wisselt te zeer.

Ik zie mogelijkheden :p
Roenie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:26:
[...]
Stom? Dit is toch helemaal logisch. Regelrecht de hemel in prijzen is de manier om iets van Trump gedaan te krijgen op een diplomatieke manier. Iedereen ziet dat Trump gemanipuleerd wordt, behalve het 'slachtoffer' zelf. In dezelfde posting geef je trouwens aan het eind dan weer aan dat je deze handelswijze begrijpt. Wat is het nu?
Het is mijn stomme verbazing dat het werkt en dat Trump het niet door heeft, het ligt er zo dik bovenop.
Maar zoals je zegt, een narcist ziet dat niet.

BThGvNeOA

• Requiem19
DropjesLover schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Het is mijn stomme verbazing dat het werkt en dat Trump het niet door heeft, het ligt er zo dik bovenop.
Maar zoals je zegt, een narcist ziet dat niet.
Het is alsof je naar een film of tv-serie kijkt en alle kijkers begrijpen dat de ene hoofdpersoon de andere volledig bespeeld. De enige die het niet door heeft is dat ene personage.

De keizer die zonder kleren z'n volk toespreekt en het niet door heeft.

Want Trump denkt ECHT OPRECHT dat Mark Rutte hem fantastisch vind en dat alles wat er nu in gang gezet is aan Trump toekomt.

Ik zou vooral achterover leunen en genieten ;-).

• Roenie
  • Niet online
bazzemans schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]Uurtjes detachering sprokkelen om aan miljarden aan uitgaven te komen? Succes! :+
Tegen uurtarieven van 500 euro uiteraard en dan niet hier en daar iemand, maar volledige afdelingen. Een minuut alleen maar aan defensie denken is al gelijk een uur werk ;) En uiteraard niet alleen de wegen om die mooie tanks te kunnen vervoeren, maar ook het hele ministerie van verkeer en waterstaat. Zonder hen immers geen wegen. The sky is de limit. Een beetje groot denken in de trant van Trump ;)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker als ie hem “Daddy” gaat noemen. 😂.

Telegraph.co.uk:
“Daddy has to use tough language,” says Mark Rutte, as his flattery of Donald Trump continues to reach new, bizarre heights.

The US President had been comparing Iran and Israel to children fighting in the school playground during a sit down on the sidelines of the Nato summit in the Hague.

Mr Rutte, Nato’s secretary-general, has mounted a campaign of flattery to win over Mr Trump in recent months in the hope of maintaining American support for the alliance.

Dat betekent, stam + t .

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:55:
[...]
Tegen uurtarieven van 500 euro uiteraard en dan niet hier en daar iemand, maar volledige afdelingen. Een minuut alleen maar aan defensie denken is al gelijk een uur werk ;) En uiteraard niet alleen de wegen om die mooie tanks te kunnen vervoeren, maar ook het hele ministerie van verkeer en waterstaat. Zonder hen immers geen wegen. The sky is de limit. Een beetje groot denken in de trant van Trump ;)
Op die manier is de zorg natuurlijk essentieel om onze manschappen / potentieel beschikbaar te kunnen houden. De gedegen opleidingen die ze als kinderen / jongvolwassenen krijgen is daarin ook een cruciaal onderdeel.

• DropjesLover
Napo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Op die manier is de zorg natuurlijk essentieel om onze manschappen / potentieel beschikbaar te kunnen houden. De gedegen opleidingen die ze als kinderen / jongvolwassenen krijgen is daarin ook een cruciaal onderdeel.
En gratis kinderopvang om nieuwe soldaten al vroeg klaar te stomen! Uitkeringen voor veteranen en helaas dient-ongeschikten, die wel op afroep beschikbaar zijn onder de Participatiewet!

80% gaat naar defensie, easy peasy

BThGvNeOA

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:58

Vrijdag

De Zwarte

Roenie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:55:
[...]
Een Departement van Opschaling en Gecontracteerde Externen oprichten misschien? 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• bazzemans
Requiem19 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Als we met Trump (of iemand uit Amerika praten), moeten we inderdaad structureel '5%' noemen.

Maar laten we in de discussie hier gewoon 3.5% noemen (vanaf 2035, niet vanaf volgend jaar..).

De andere 1.5% geven we toch al uit aan infrastructuur en cyber. Daar komt nu alleen een ander labeltje op...
Mijn reactie is gericht op een bericht dat de uitgaven aan de NAVO al veel hoger zijn geweest. Daar werd gebruik gemaakt van percentages van de gehele overheidsuitgaven (lees: de rijisbegroting). Dat is echter appels met peren vergelijken. Als je uitgaat van 3,5% dan is dat namelijk nog steeds zo'n 8% van de totale Rijksuitgaven en daarmee hoger dan genoemde voorbeelden.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik moet eerlijk zijn dat iktot nu toe het allemaal vind meevallen. Ik had verwacht dat de delegatie van Trump wel een stunt had uitgehaald. Nu zijn we er natuurlijk nog niet.

Ik zie het als een verder teken dat de Neo-Cons meer greep op de Trump administratie hebben gekregen ten opzichte van de Maga isolationisten.

• P-Rock
Weten we zeker dat Rutte dit echt aan Trump heeft gestuurd??? Wow. :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bHHt5rB.png

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:07:

[Afbeelding]
Meh, ik vind vooral het 'big way' wat overdreven op het laatst. Maar Mark is dan ook alleen maar een Nederlander en niet de minister president van ons land. M.a.w. hij vertegenwoordigd niet Nederland maar NATO.

Een hoop konten gekus tot in het extreme en het is wat lelijk maar als dat nodig is om DT in het gareel te houden dan is het een whatever kwestie in mijn ogen.

• P-Rock
Auredium schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:07:
Ik moet eerlijk zijn dat iktot nu toe het allemaal vind meevallen. Ik had verwacht dat de delegatie van Trump wel een stunt had uitgehaald. Nu zijn we er natuurlijk nog niet.

Ik zie het als een verder teken dat de Neo-Cons meer greep op de Trump administratie hebben gekregen ten opzichte van de Maga isolationisten.
Nu ik de (misselijkmakende) sms van Rutte aan Trump heb gelezen denk ik dat deze hele NAVO-top vooral bedoeld was om hem zoveel mogelijk te paaien.

• Stoney3K
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Nu ik de (misselijkmakende) sms van Rutte aan Trump heb gelezen denk ik dat deze hele NAVO-top vooral bedoeld was om hem zoveel mogelijk te paaien.
Ik heb ook de indruk dat dat geslijm van Rutte aan Trump een enorm cynische ondertoon heeft. En dat Trump dusdanig 'dense' is dat ie er met 2 benen in trapt. :X

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 25-06-2025 15:20 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-11 21:23

DevWouter

Creator of Todo2d.com

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:07:

[Afbeelding]
Ja, is al eerder besproken in dit topic (maandag avond volgens mij al) en is ook door meerdere partijen bevestigd dat het van Rutte is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:06

Zewatanejo

Fine Thanks!

De opzet van Rutte is om de zwakte van Trump te gebruiken. Door hem alle succes toe te schrijven is de NAVO top in feite al geslaagd. Trump is zo narcistich dat hij dit zelf helemaal geloofd. Alles wat Rutte doet is dit bevestigen en dat is precies de erkenning die hij eindeloos lijkt te zoeken en wat hem blind maakt voor bijna al het andere mbt de NAVO en de top.

Iran kan hier wat van opsteken. Toen Trump beweerde dat alle nucleaire locaties vernietigd waren, hadden ze dat gewoon moeten erkennen. En vervolgens hadden ze ook kunnen aangeven dat ze het NPV dan ook niet meer nodig hebben. Dan hadden ze simpelweg hun gang kunnen gaan na deze aanvallen en enkel hoeven verwijzen naar de stellingen van Trump over de vernietigingen als er ooit nog twijfel over zou ontstaan.

Trump's narcisme maakt hem (en bijna al zijn volgelingen) blind en daarmee zwak. Het is simpelweg slim om dat tegen hem te gebruiken. Je moet het alleen wel kunnen. Het vergt dat je al je trots aan de kant schuift voor dit doel en dat is maar weinigen weggelegd. We hebben bij Zelensky in het witte huis kunnen zien hoe dat mis kan gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Zewatanejo op 25-06-2025 15:49 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• P-Rock
Zewatanejo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:32:
De opzet van Rutte is om de zwakte van Trump te gebruiken. Door hem alle succes toe te schrijven is de NAVO top in feite al geslaagd. Trump is zo narcistich dat hij dit zelf helemaal geloofd. Alles wat Rutte doet is dit bevestigen en dat is precies de erkenning die hij eindeloos lijkt te zoeken en wat hem blind maakt voor bijna al het andere mbt de NAVO en de top.

Iran kan hier wat van opsteken. Toen Trump beweerde dat alle nucleaire locaties vernietigd waren, hadden ze dat gewoon moeten erkennen. En vervolgens hadden ze ook kunnen aangeven dat ze het NPV dan ook niet meer nodig hebben. Dan hadden ze simpelweg hun gang kunnen gaan na deze aanvallen en enkel hoeven verwijzen naar de stellingen van Trump over de vernietigingen als er ooit nog twijfel over zou ontstaan.

Trump's narcisme maakt hem (en bijna al zijn volgelingen) blind en daarmee zwak. Het is simpelweg slim om dat tegen hem te gebruiken. Je moet het alleen wel kunnen. Het vergt dat je al je trots aan de kant schuift voor dit doel en dat is maar weinigen weggelegd.
Ik ben bang dat al die kontenkruiperij van Rutte geen enkel effect heeft op de lange termijn. Trump heeft het geheugen van een goudvis en zal morgen weer heel anders kunnen reageren.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29

Seraphin

Meep?

P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Ik ben bang dat al die kontenkruiperij van Rutte geen enkel effect heeft op de lange termijn. Trump heeft het geheugen van een goudvis en zal morgen weer heel anders kunnen reageren.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Het doel is echter natuurlijk niet om Trump & de VS op de lange termijn te vriend te houden, maar lang genoeg om militair & strategisch van de VS los te koppelen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Om eerlijk te zijn lijk jij op dit moment de goudvis die rondjes zwemt in z'n kom ;)

Tot dusverre 'mission accomplished' vwb de organisatie van deze NAVO top. Dat de vorm (en inhoud) voor velen er niet uitziet zal ze hun reet roesten. Op dit moment zijn de rangen gesloten vwb de 32 NAVO landen en gaan ze allemaal '5% bijdragen'.. Missie geslaagd en wat Trump morgen weer zegt is een zorg voor later.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:31
Trump snapt echt wel dat ze hem proberen te paaien hoor , die man is gek maar niet dom. Hij geniet gewoon van de aandacht en dat hij als God behandeld wordt.. en tegen de tijd dat er een navo land wordt aangevallen verzint hij wel weer een reden om niet te hoeven helpen, immers USA first en only...

Playstation 5

• Stoney3K
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

Iemand die tot 5 keer toe een keten van zijn casino's failliet heeft lagen gaan getuigt misschien wel van een berg durf maar niet van een hoop intelligentie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• P-Rock
Stylze schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:45:
Trump snapt echt wel dat ze hem proberen te paaien hoor , die man is gek maar niet dom. Hij geniet gewoon van de aandacht en dat hij als God behandeld wordt.. en tegen de tijd dat er een navo land wordt aangevallen verzint hij wel weer een reden om niet te hoeven helpen, immers USA first en only...
Precies, de enige die hier een figuur slaat is Rutte die op zijn knietjes gaat voor Trump.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:06

Zewatanejo

Fine Thanks!

Stylze schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:45:
Dit heeft niets met slim of dom te maken. Ik ben geen psycholoog of psychiater, maar het heeft er toch alle schijn van dat Trump een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Bij mensen die dat hebben is er meestal geen of nauwelijks inzicht in oneigenlijke complimenten.

Mensen met NPS hebben vaak een vertekend zelfbeeld. Ze zien zichzelf als superieur of uniek, en hebben een diepgewortelde behoefte aan bewondering en bevestiging. Kijk maar naar het gedrag wat we bij Trump hebben gezien:
  • Overdreven compliment geven --> Wordt geloofd en gewaardeerd ("Eindelijk ziet iemand het")
  • Ironisch of sarcastisch compliment geven --> Wordt soms letterlijk genomen, of leidt tot woede
  • Oprechte feedback met nuance --> Kan als aanval ervaren worden (“jaloezie”, “respectloos”)

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08

Agent47

I always close my contracts.

Rutte heeft dit mega slim gedaan bij trump en zit er met de virtuele elleboog lekker hoog in bij Donald.

Rutte houdt hem te vriend door lekker te paaien. Ze hebben elkaar nodig.

Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar die Rutte kan lullen als Brugman.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• NiGeLaToR
P-Rock schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Precies, de enige die hier een figuur slaat is Rutte die op zijn knietjes gaat voor Trump.
Trump's loftrompet is al de hele dag aan het tetteren op z'n eigen platform. De koning, de koningin, paleis, logeerbed, Rutte, allemaal geweldig, the best, greatest, en allemaal omdat Trump natuurlijk nog beter is.

Volgens mij is Rutte's enige doel de VS aan boord van de NAVO houden en zo te zien doet hij dat goed. Dat hij hiermee z'n eigenwaarde overboord moet gooien - prima. Met Nederlanders als publiek krijg je toch de volle laag al, dus kan hem het schelen.

De toekomstige geschiedenis zal uitwijzen of het ook echt gewerkt heeft, we weten inmiddels wel dat de confrontatie opzoeken met de beste man momenteel niet zo slim is. JDAM's op je lege bunker, scheldpartij met Vance in het Witte Huis, we hebben nogal wat voorbeelden van zijn ongelimiteerde woede gezien.

Vooralsnog ben ik dus juist positief over de aanpak - ongeacht wat ik er van vind als ik er naar kijk. :F

Pagina: 1 ... 138 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.