Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 23:47
Zwelgje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:13:
[...]
het gaat om de staat van Europa, niet om wat er aan de andere kant van de grote plas gebeurd (daar mag je best over doemdenken)
Ah al die mensen in Slowakije waren feest aan het vieren de afgelopen week .. in Servie idem ditto.
En in Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Italie, Frankrijk gaat het ook al zo bijzonder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Niet alles dat Trump zegt is louter rhetoriek. Niet meer. Hij houdt zich tot nu toe netjes aan Project 2025.

Zou je eens wat recente voorbeelden van tegenwicht binnen USAF, FBI, SCOTUS, DEA, IRS, TSA, CIA, NSA, X Meta kunnen noemen? Ik zie deze namelijk nergens; het enige dat ik zie is zuiveringen aldaar (met X als succesvol voorbeeld). De vierde macht idem; die zijn ook bang en doen aan appeasement. Op statelijk niveau zie ik de rode staten ook meegaan, terwijl bijvoorbeeld een Californië wordt gechanteerd. En Chicago dat als eerst wordt getarget, is blauw. Puur machtsvertoon.
Ik bedoel het natuurlijk niet op dit niveau. De man is net begonnen en tuurlijk zullen er decreten getekend worden en verkeerde mensen aangesteld worden, maatregelen genomen worden die onbegrijpelijk zijn en mensen ontslagen worden die hem tegen spreken. Ik bedoel het in een bredere context, dat wanneer het allemaal echt zo erg wordt dat de complete wereld balans verstoord wordt zoals hier gevreesd wordt de midterms echt wel anders gaan uitpakken voor hem. Trump mag dan wel denken dat Amerika alles zelf kan regelen maar zelfs zijn nieuwe tech vrienden hebben de rest van de wereld nodig om zo rijk te blijven. Je ziet nu soms al kleine scheurtjes in deze samenwerking.

Zoals ik eerst al schreef, ik wil niemand zijn zorg bagatelliseren maar ik heb de overtuiging dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij is opgediend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zwelgje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:19:
[...]

"Het kantoor van premier Frederiksen "herkent de interpretatie van het gesprek door anonieme bronnen niet".

hoezo niet lekker, wat er in het nieuws staat is niet helemaal hoe het is gegaan, media zoeken ook sappige headlines.
De omschrijving dat iemand zich niet in iets herkent wordt opvallend vaak gebruikt wanneer men iets moet zeggen maar niets wil zeggen, dus dat zegt weinig ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Maar ik vind dit al heel erg lang. Ik ben bekend geraakt met die toko n.a.v. Clinton-affaire en 9/11. Het is geen nieuwszender. Ook geen actualiteitenzender. Het is een propagandavehikel, zoals RT. De naam die het draagt is op zichzelf propaganda. Waarom meegaan?
Dan noem je het "Fox" ipv "Fox News" :) Punt is dat het niet productief is om mee te gaan in hetzelfde type verbuigingen. Dat is voor mensen die alles maar door blijven trekken tot in het extreme en daarmee juist uitkomen op de verschrikkelijkste dingen.
De enige moral highground in deze is dan principiële aspecten van journalistiek: vrije nieuwsgaring, waarheidsvinding, hoor en wederhoor. Dat is er bij deze toko niet bij.
Klopt! Opportunistic "News" zou wat dat betreft een betere naam zijn.
Ogles/amendement is inmiddels al 2x in het topic langsgekomen. Blijkt een gevalletje kiss the ring zonder gevolgen omdat er geen meerderheid voor zal zijn. Toch vind ik het ook met die context noemenswaardig. Het is de toon die de muziek maakt.
Dit is trouwens wel een interessante: hoeveel werk ik er nu zelf indirect aan mee door dit weer aan te halen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
gekkie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Ah al die mensen in Slowakije waren feest aan het vieren de afgelopen week .. in Servie idem ditto.
En in Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Italie, Frankrijk gaat het ook al zo bijzonder lekker.
wellicht een idee om eens terug te scrollen? we hadden het over de economische staat van europa en dat we er echt niet zo slecht voor staan

hoe mensen stemmen en wie er protesteren staat hier echt he-le-maal los van.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

DropjesLover schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Ook toen bestond social media. De kranten en het gesprek op straat/de kroeg. Met wat goed getimede toespraken op de juiste plekken kon je veel bereiken.
Net omdat Hitler daar een zeer scherpe neus voor had en actief stuurde met propaganda en extreme woordkeuze (dehuminiseren ed.) kon hij worden wie hij was.

Hoe sociale groepen, social engineering werkt is al duizenden jaren oud. Alleen het medium is iets veranderd ten opzichte van 100 jaar geleden.
Dat is niet hetzelfde. Ik ben toevallig net klaar met Nexus waarin de geschiedenis van informatietechnologie tot in detail uitgelegd wordt. "Iets veranderd"... Veel invloedrijke personen hebben een netwerk van miljoenen mensen die hen volgen. Ze kunnen hun volgers meerdere keren per dag beïnvloeden met informatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Dit is schromelijk overdreven en door deze perceptie in stand te houden of te creëren draag je bij aan het beeld dat wij in een zwakke positie zitten. Dit is dan weer te misbruiken door polariserende politici en zorgt juist voor verdeeldheid. Deze perceptie kan ook Donald Trump gebruik van maken, of zelfs Elon Musk door te beargumenteren dat we een "sterke leider" nodig hebben om van ons zwakke Europa weer een sterk Europa te maken.
Ik zie dat eigenlijk andersom, door te doen alsof het allemaal wel meevalt draag je er aan bij dat we straks onvoorbereid een oorlog in worden gerommeld die in vrij pijnlijke concessies kan eindigen.

Door er wel open over te zijn maak je het ook duidelijk dat er actie nodig is, en creëer je daar ook meer draagvlak en bewustzijn voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 06-07 23:47
Zwelgje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:34:
[...]
wellicht een idee om eens terug te scrollen? we hadden het over de economische staat van europa en dat we er echt niet zo slecht voor staan

hoe mensen stemmen en wie er protesteren staat hier echt he-le-maal los van.
Het gebrek aan eenheid was ook opgebracht. En dat gebrek is er dus en dat zit vrij diep bij een vrij groot percentage van de EU bevolking.

Net als je fijn kunt spreken over van allerlei potentieel, maar ik zie ons niet 1-2-3 overschakelen van zeikerige influencers naar een oorlogseconomie. Zeker niet als je niks meer kan krijgen omdat je het niet kunt of wilt halen in Rusland, China of de VS, waarbij het nog maar de vraag is of de rest van de wereld dan nog wel wat wil leveren en tegen welke prijs omdat die zich ook in bepaalde invloedssfeer bevinden.

Voordat je dat allemaal ook maar een beetje op 1 lijn hebt gekregen in de tijd, ben je al aardig verloren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 13:01
Teknix1982 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:23:
Ik wil de zorgen van niemand bagatelliseren, maar misschien moeten we ook oppassen voor teveel angst en paniek. De wereld is complex, en Trump maakt daar deel van uit – maar hij is niet allesbepalend. Laten we proberen te vertrouwen op het tegenwicht dat ook in Amerika bestaat.
Trump is momenteel het schoolvoorbeeld van de beweging binnen de VS. Als Trump je geen zorgen baart, en daarin kan ik je nog wel redelijk volgen, dan dient die beweging dat wel te doen.
Kijk, Trump kan veel kapot maken in 4 jaar tijd, maar hij is ook over maximaal 4 jaar verdwenen. Dat wil echter niet zeggen dat alles dan plots weer koek en ei is.
Het decimeren van enige vorm van fatsoen in de politiek, het demoniseren en vervolgen van politieke tegenstanders, zonder schroom massa gratie verlenen aan criminelen, racisme en andere buitenlanderhaat aanjagen, dreigen, liegen en bedriegen ipv onderhandeling en discussie voeren. De lijst is natuurlijk nog veel langer, maar hij en zijn MAGA beweging staan hier aan de basis van, of hebben dit in enkele jaren tijd enorm aangejaagd.

En dit alles zie je terug als voedingsbodem voor dit soort gedrag in state en local government. Die voelen zich gesterkt voor iemand als Trump en de alsmaar toenemende polarisatie zorgt ervoor dat men alsnog graag op dat soort figuren stemt, want alles beter dan op de tegenpartij stemmen, toch?

Ik heb deze al eens vaker vermeld maar blijf het een goed voorbeeld vinden, en omdat het voor mij dichtbij is. Mark Robinson kreeg alsnog 40% van de stemmen voor NC governer, terwijl die zichzelf o.a. de 'Black Nazi' noemde.
Michele Morrow, een homeschooler zonder enige ervaring in het onderwijs en die publieke executies van o.a. Obama aanmoedigde, verloor nipt van een man zonder al die schandalen, leugens en met een berg relevante ervaring, in de race voor NC Public Schools superintendent.

Dat is de daadwerkelijke schade en het effect van Trump's "succes". In mijn ogen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:32

KroeT

[...]

k995 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Zoals ik zelf al aanhaalde sexuele aanranding (wat hem voro trump ongetwijfeld nog beter maakt) maar niks over geweldadig en chanteerbaar.
In het artikel staat: Hij raakte in opspraak na beschuldigingen van seksueel misbruik, mishandeling van zijn ex-vrouw en alcoholgebruik op het werk.

Ik schaar mishandeling onder geweld, en acht een pleger van mishandeling gewelddadig. Je kunt prima stellen dat iemand minder chantabel juist door het feit dat al deze modder al publiek bekend is, dus op het chanteren ga ik geen risicoanalyse loslaten.

Maar goed. Ik was er niet bij en ik heb niet aan bronverificatie gedaan na lezing van dit NOS-bericht. Lijkt mij niet nodig in dit geval, maar misschien zie jij dat anders.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:54
Brazos schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Ik zie dat eigenlijk andersom, door te doen alsof het allemaal wel meevalt draag je er aan bij dat we straks onvoorbereid een oorlog in worden gerommeld die in vrij pijnlijke concessies kan eindigen.

Door er wel open over te zijn maak je het ook duidelijk dat er actie nodig is, en creëer je daar ook meer draagvlak en bewustzijn voor.
Dat is een verschil in visie en nu gaat het meer over nuances. Ik kan heel goed begrijpen dat de pijnlijke punten benoemen er voor zorgt dat we beter voorbereid zijn.
Ik ageerde vooral op het sentiment dat we kansloos zijn in onze huidige staat. Dat gaat voorbij het nut en riekt meer naar wolf, wolf roepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

@Teknix1982
Wat ik echt een eyeopener vond is het volgende filmpje (inmiddels bijna 2 jaar oud) van Center for Humane Technology. Hierin zie je Tristan Harris (ex-google) en Aza Raskin (ex-mozilla) de onderliggende systemen van social media en AI blootleggen, waarom ze schadelijk zijn en waarom regulering nodig is. Koppel de informatie uit dit filmpje aan de gebeurtenissen die we nu zien in Amerika (o.a. deregulering en de "existentiële" push op groei), en beoordeel onze "doemscenario's" dan opnieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:54
The Realone schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Ik heb deze al eens vaker vermeld maar blijf het een goed voorbeeld vinden, en omdat het voor mij dichtbij is. Mark Robinson kreeg alsnog 40% van de stemmen voor NC governer, terwijl die zichzelf o.a. de 'Black Nazi' noemde.
Michele Morrow, een homeschooler zonder enige ervaring in het onderwijs en die publieke executies van o.a. Obama aanmoedigde, verloor nipt van een man zonder al die schandalen, leugens en met een berg relevante ervaring, in de race voor NC Public Schools superintendent.

Dat is de daadwerkelijke schade en het effect van Trump's "succes". In mijn ogen dan.
Dit vind ik veel beter om te benoemen. Hierdoor krijg je daadwerkelijk het besef dat er een groot probleem is binnen ons huidige democratische bestel. Dit is een extreem geval maar wel een sterke indicator die we ook in Europa gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trump, Wilders, Baudet, Fico, Le Pen... Het zijn symptomen. Niet de kwaal.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:39
MikeyMan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:14:
Maar wat is de kwaal dan? Er zijn al zoveel suggesties gedaan in die richting maar niets dat beklijft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

De kwaal is dat dat er al 25 jaar door de gevestigde orde geen echt antwoord komt op de onderbuikgevoelens van de gemiddeld wat lager opgeleide conservatieve rechterflank.
Zowel in Europa als de VS wordt mijn inziens al heel lang niet de meetbare, economische maar de moeilijk meetbare sociale / sociaal wenselijke absorptiegraad van immigratie overschreden.
Mensen zijn ook maar dieren, en dieren voelen zich op hun gemak bij anderen die net als hun uit zien en praten.

Echter, zowel links (immigranten hebben ook rechten) als rechts (goedkope werkkrachten, oplossing voor vergrijzing) hebben er geen antwoord op, behalve "mag niet van de EU, mensenrechten, moeilijk moeilijk".
Hetzelfde voor de andere grote problemen van deze tijd, klimaat, stikstof, woningbouw.

Dan wordt een fixer a la Trump makkelijk populair. En al helemaal wanneer hij de complete antiheld van the woke moreel superieur left is. Bonuspunten voor wanneer hij geen moeite heeft met de botste bijl. De wannabe sterke man.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 13:01
Deels waar. Het zijn figuren die al heel lang rondlopen, waarbij Wilders een goed voorbeeld is. Heeft heel lang kunnen roepen wat hij wilde, maar nu moet ie ook echt wat laten zien.
Ze zijn pas problematisch als ze ook daadwerkelijk macht krijgen. Maar dan worden ze wel ineens een symptoom dat de kwaal verergerd. Dan valt het in Nederland nog mee met coalities.
In de VS is het twee-partijenstelsel een enorm probleem, want het is letterlijk een us-versus-them geworden.
En in de laatste verkiezingen heb ik daar zelf ook aan bijgedragen. Er stonden, naar President, een hele waslijst aan opties op de ballot en die heb ik 100% blauw ingevuld. Grotendeels omdat al hun standpunten meestal ik lijn lagen met die van mij, maar deels ook om macht weg te nemen bij de GOP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

DropjesLover schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:33:
[...]

De kwaal is dat dat er al 25 jaar door de gevestigde orde geen echt antwoord komt op de onderbuikgevoelens van de gemiddeld wat lager opgeleide conservatieve rechterflank.
Zowel in Europa als de VS wordt mijn inziens al heel lang niet de meetbare, economische maar de moeilijk meetbare sociale / sociaal wenselijke absorptiegraad van immigratie overschreden.
Mensen zijn ook maar dieren, en dieren voelen zich op hun gemak bij anderen die net als hun uit zien en praten.

Echter, zowel links (immigranten hebben ook rechten) als rechts (goedkope werkkrachten, oplossing voor vergrijzing) hebben er geen antwoord op, behalve "mag niet van de EU, mensenrechten, moeilijk moeilijk".
Hetzelfde voor de andere grote problemen van deze tijd, klimaat, stikstof, woningbouw.

Dan wordt een fixer a la Trump makkelijk populair. En al helemaal wanneer hij de complete antiheld van the woke moreel superieur left is. Bonuspunten voor wanneer hij geen moeite heeft met de botste bijl. De wannabe sterke man.
Voor de populist is het altijd makkelijk scoren, is het niet op immigratie dan pak je een ander onderwerp. Framing door middel van sociale media geven je zelfs de optie om zelf een vector te creëren. Een populist opereert niet ter goeder trouw, dus je kan ook niet op eerlijke wijze daarmee concurreren. De bevolking zal zelf weerbaar moeten worden, de wet zal sociale media gestuurd met algoritmes en desinformatie moeten tegengaan, en pas dan kan een zittende coalitie een eerlijke kans krijgen tegen populisme.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Dat is niet hetzelfde. Ik ben toevallig net klaar met Nexus waarin de geschiedenis van informatietechnologie tot in detail uitgelegd wordt. "Iets veranderd"... Veel invloedrijke personen hebben een netwerk van miljoenen mensen die hen volgen. Ze kunnen hun volgers meerdere keren per dag beïnvloeden met informatie.
De schaal is groter maar het beïnvloeden is van alle tijden. In de jaren 20/30 gaven de nazi's in Duitsland gratis bier om mensen te ronselen uit de minder rijke buurten. Tijdens het gratis bier in de buurtcafes werden de mensen gehersenspoeld. Dat is in feite vergelijkbaar met tonen van bepaalde content via algoritmes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Frame164 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:51:
[...]

De schaal is groter maar het beïnvloeden is van alle tijden. In de jaren 20/30 gaven de nazi's in Duitsland gratis bier om mensen te ronselen uit de minder rijke buurten. Tijdens het gratis bier in de buurtcafes werden de mensen gehersenspoeld. Dat is in feite vergelijkbaar met tonen van bepaalde content via algoritmes.
Bekijk mijn bericht nog eens goed. Het gaat mij niet om het kunnen beïnvloeden, maar om de onderliggende methode en hoeveel makkelijker dat nu is. Leuk dat ze gratis bier weggaven, maar dat was een lokaal gebeuren. Niet vergelijkbaar met hoe nu de hele wereld een smartphone heeft met internet wat gedomineerd wordt door Amerikaanse techbedrijven. Als de hele wereld destijds een pocketradio zou hebben met exclusief nazi propaganda, dan zou je een punt hebben. Mijn punt nogmaals: je moet naar het grote geheel kijken, niet alleen naar Trump. Kijk naar de tools die hij ter beschikking heeft en aan het ontwikkelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Bekijk mijn bericht nog eens goed. Het gaat mij niet om het kunnen beïnvloeden, maar om de onderliggende methode en hoeveel makkelijker dat nu is. Leuk dat ze gratis bier weggaven, maar dat was een lokaal gebeuren. Niet vergelijkbaar met hoe nu de hele wereld een smartphone heeft met internet wat gedomineerd wordt door Amerikaanse techbedrijven. Als de hele wereld destijds een pocketradio zou hebben met exclusief nazi propaganda, dan zou je een punt hebben. Mijn punt nogmaals: je moet naar het grote geheel kijken, niet alleen naar Trump. Kijk naar de tools die hij ter beschikking heeft en aan het ontwikkelen is.
Zolang Google en Meta "zij weten wat je wilt voordat je het zelf weet" mij nog steeds niet op links kunnen laten klikken vind ik hun macht beperkt.
Ook is uit onderzoek gebleken dat maar een klein (niet nihil!) deel van de bevolking echt vatbaar is voor beïnvloeding, de overgrote meerderheid eigenlijk niet/nauwelijks.

Er wordt de techbedrijven veel meer macht of vaardigheden toegedicht dan werkelijk zo is.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DropjesLover schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Zolang Google en Meta "zij weten wat je wilt voordat je het zelf weet" mij nog steeds niet op links kunnen laten klikken vind ik hun macht beperkt.
Ook is uit onderzoek gebleken dat maar een klein (niet nihil!) deel van de bevolking echt vatbaar is voor beïnvloeding, de overgrote meerderheid eigenlijk niet/nauwelijks.

Er wordt de techbedrijven veel meer macht of vaardigheden toegedicht dan werkelijk zo is.
Dat zijn behoorlijke uitspraken. Kun je die ook onderbouwen met bronnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 23:58
HEY_DUDE schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Maar wat is de kwaal dan? Er zijn al zoveel suggesties gedaan in die richting maar niets dat beklijft.
Het beklijft niet bij iedereen, maar in academische kringen is er wel min of meer consensus over dat welvaartsongelijkheid een voorname onderliggende oorzaak is:

Economic causes can be low growth, rising unemployment and inequality.
https://www.intereconomic...and-counter-strategy.html

Domestic economic frustrations cause many people to blame those perceived as “outsiders” for their woes, leading to anger against migrants, global elites, and institutions that promote economic interdependence.
https://www.uis.edu/news/...es-rhetoric-lead-conflict

We believe that the answers rely on two long-term processes: an increase in the salience of immigration and an increase in income and wealth inequality.
https://link.springer.com/article/10.1007/s11403-020-00300-7

Researchers have highlighted several related channels, such as social decline (Engler and Weisstanner Reference Engler and Weisstanner2021), the geographical concentration of economic discontent (Rodríguez-Pose Reference Rodríguez-Pose2018), income inequality (Han Reference Han2016), housing prices (Adler and Ansell Reference Adler and Ansell2020), and relative group deprivation (Burgoon et al. Reference Burgoon2018; Rico and Anduiza Reference Rico and Anduiza2019).
https://www.cambridge.org...73701512F9F4E0B171049E4DF

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
nst6ldr schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Voor de populist is het altijd makkelijk scoren, is het niet op immigratie dan pak je een ander onderwerp. Framing door middel van sociale media geven je zelfs de optie om zelf een vector te creëren. Een populist opereert niet ter goeder trouw, dus je kan ook niet op eerlijke wijze daarmee concurreren. De bevolking zal zelf weerbaar moeten worden, de wet zal sociale media gestuurd met algoritmes en desinformatie moeten tegengaan, en pas dan kan een zittende coalitie een eerlijke kans krijgen tegen populisme.
Makkelijk scoren ja, maar daarmee niet altijd even succesvol. Zie bvb de Centrumpartij in de jaren '80. Er is blijkbaar meer aan de hand dan 'populisten spelen vals'.
Het lijkt me ook niet evident dat in de jaren '80 de NL bevolking zoveel meer weerbaar was. Ook wat dat betreft is er blijkbaar meer aan de hand.
Er is voedingsbodem nodig: onvrede vanwege grote welvaartsongelijkheid is een terugkerend thema. Naarmate er minder voedingsbodem is voelen rechts-populisten zich ook minder geroepen om op te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door BadRespawn op 25-01-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Dat zijn behoorlijke uitspraken. Kun je die ook onderbouwen met bronnen?
Over de effectiviteit van Google Ads heeft de Correspondent jaren geleden een goed artikel geschreven.
Wat ik me kan herinneren over social media was een zelfde soort, maar ik kan er niks over terugvinden :/
De conclusie was wel dat er zeker een beïnvloedbaar deel is en bubbels gevaarlijk zijn, maar ook dat verrassend weinig mensen zo diep er in getrokken worden, mensen hebben nog steeds meerdere sociale verbindingen met elkaar, die de vorming van bubbels en beïnvloeding tegengaan.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Dat wordt gedaan omdat ze er ook flink hun best voor doen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:32
BadRespawn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Het lijkt me ook niet evident dat in de jaren '80 de NL bevolking zoveel meer weerbaar was. Ook wat dat betreft is er blijkbaar meer aan de hand.
[...]
Nou:
1) zij zagen dichter in tijd bij de 2e wereldoorlog dan wij bij hun. De effecten ervan waren een stuk duidelijker doordat ze zelf of hun ouders 1e hands de oorlog hebben meegemaakt en alle shit die daarvan kwam ook in de de en is daarna
2) ze hadden al decennia kunnen aanhoren hoe propaganda vanuit het oosten ze zou beïnvloeden en dat voor gevaar dat oplevert

Ik denk dat we rustig kunnen stellen dat ze echt wel weerbaarder waren voor desinformatie en ronduit propaganda. Dat je het niet alleen daarmee kan verklaren wil ik wel met je in meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DropjesLover schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Over de effectiviteit van Google Ads heeft de Correspondent jaren geleden een goed artikel geschreven.
Wat ik me kan herinneren over social media was een zelfde soort, maar ik kan er niks over terugvinden :/
De conclusie was wel dat er zeker een beïnvloedbaar deel is en bubbels gevaarlijk zijn, maar ook dat verrassend weinig mensen zo diep er in getrokken worden, mensen hebben nog steeds meerdere sociale verbindingen met elkaar, die de vorming van bubbels en beïnvloeding tegengaan.
Die eerste heb ik volgens mij destijds ook gelezen (marketeer :r ). Ik was zelf ook nieuwsgierig naar onderzoeken maar ik kon niks recents vinden. Daarnaast vind ik het ook lastig dat als je iets vind, hoe je dat dan moet interpreteren. Is de website en/of auteur betrouwbaar of neem je zijn verhaal voor waar aan omdat het in je/mijn straatje valt?

Kom ik op het volgende. Ben je het met me eens dat er veel desinformatie is op social media? Dat (verkeerde) informatie zich snel verspreid en mensen daardoor in echokamers/bubbels terecht komen? Dat dit vervolgens kan leiden tot polarisatie en een gebrek aan kritisch denkvermogen en dat dit de democratie kan ondermijnen?

Waarom zou Rusland anders dit systeem gebruiken? Of met TikTok in Roemenië?

Vast nog wel meer voorbeelden beschikbaar. Ik ben wel benieuwd hoe je daar naar kijkt als je denkt dat techbedrijven geen macht of invloed hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 26-01-2025 00:03 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BadRespawn schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Makkelijk scoren ja, maar daarmee niet altijd even succesvol. Zie bvb de Centrumpartij in de jaren '80. Er is blijkbaar meer aan de hand dan 'populisten spelen vals'.
Er is voedingsbodem nodig: onvrede vanwege grote welvaartsongelijkheid is een terugkerend thema. Naarmate er minder voedingsbodem is voelen rechts-populisten zich ook minder geroepen om op te staan.
Vanaf de jaren '80 is het verschil tussen zeer rijk en de rest (arm, middenklasse) alleen maar gegroeid. Dat lijkt een trend in het vrije Westen. Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt (integendeel) want gebrekkige middenklasse is bekende voedingsbodem voor extreemrechts.

Daarentegen, er spelen meerdere factoren:

Extreemrechts zocht al sinds jaar en dag middels populisme en accelerationalisme de randjes op. CP'86 werd verboden (net als later Vlaams Blok bij zuiderburen), vervolgens kreeg je CD, Nieuw Rechts, NNP, en toen normalisatie middels LPF. Deze knakker zit nu in Eerste Kamer namens PVV: Wikipedia: Alexander van Hattem en er zijn beelden van hem van dik 20 jaar geleden waar hij actief deelnemer is van extreemrechtse demonstraties. In de vorige eeuw waren er nog fatsoensnormen. Sommige dingen mocht je niet zeggen. Dingen die nu wel mogen, vielen toen onder groepsbelediging en leverden je een strafblad op. Extreemrechts heeft altijd de tolerantieparadox geprobeerd uit te buiten, en dat pastte in NL goed samen met liberalisering en afbraak verzuiling.

Volg je verder bijv narratief van Adam Curtis in Power of Nightmares dan was er na val SU een nieuwe gezamenlijke vijand nodig, en die vijand had ook een tegenstander nodig om zich tegen af te zetten: de radicale Islam. Waarbij de Evangelics door de GOP is omarmd. Die achterban is na acht jaar Bush nooit verdwenen. En de Tea Party was en is gewoon weer een stroming binnen GOP die voorop het ijs aan de rechterflank breekt. Ergo: de GOP is al tientallen jaren bezig om te radicaliseren. Fox (@Stukfruit) is hierbij een spin in het web met regelrechte bullshit al toen Poetin nog in Tjetjenië zat. Dat is bijzonder pijnlijk want wat is een democratie met één gematigde partij nog waard? (Nog even afgezien van kiesmannensysteem en gebrek aan popular vote.) Wat voor keuze heb je dan? En wat doet dit met deze partij? Paniekvoetbal (Clinton i.p.v. Sanders, Biden nog een termijn en dan toch maar Harris).

Dan speelt nog een ander fenomeen dat we m.i. niet mogen onderschatten. Wij Nederlanders zijn opgegroeid in vrijheid en kennen geen oorlog op ons eigen grondgebied. Ook de gigantische groep babyboomers niet. De oorlogsveteranen (van WOII), holocaust survivors, verzetshelden. Allemaal sterven ze een keer. Op 5 mei kun je van allerlei geopolitieke gebeurtenissen herdenken, zoals terroristische aanslagen of genocide. Gaat niet enkel over WOII. Dus heb je i.p.v. ooggetuigen nu de de overlevering, en dat is simpelweg zwakker.

Dus oude lichting spoeling verdund. Tel daar bij op dat de nieuwe lichting eenvoudig te manipuleren is middels computers die aan de andere kant van de wereld (al dan niet (deels) geautomatiseerd) in beheer van mensen die geen Nederlands spreken en nauwelijks of geen Engels lustig hacken, cryptovaluta verplaatsen, propaganda en leugens verspreiden. Door globalisatie zijn vertaaltools interessant, omzeilt cryptocurrency loodzware sancties zoals NK, krijgt AI gigantische datasets en bestaan er überhaupt Nvidia GPUs. Door globalisatie is all you can watch interessant, is het interessant diensten en data gratis beschikbaar te stellen in ruil voor ads en tracking. Tel op dat door globalisatie bepaalde ondermijnende criminaliteit zoals illegale drugs en illegaal vuurwerk een vraag-aanbod behoefte vervullen en tel op dat bevolkingsgroepen met succes door interne en externe factoren tegen elkaar worden opgezet en uitgespeeld en je hebt een perfect recept voor destabilisatie.

Ook in de jaren '20 / '30 was er niet één factor. Duitsland kreeg de schuld van WOI, gigantische hyperinflatie, beurskrach, heroïneverslaving, hoge werkloosheid, en toen knokploegen en een uitholling van de rechtsstaat. Vervolgens is Polen van twee kanten murw gebeukt en is Europa door Nazi-Duitsland en Sovjet-Unie opgesplitst. Daarna gingen ze elkaar te lijf, terwijl dat gekke, theedrinkende eiland ten Westen van ons ternauwernood aan capitulatie ontsnapte.

Dan is er nog een klein probleempje, deels te maken met kloof arm/rijk (want armoedecen niet afkomst is oorzaak kleine criminaliteit). Allerlei problemen worden niet opgelost. Ze worden zelfs ontkent. Ze komen om in een bureaucratische molen. Er worden groepen tegen elkaar opgehitst en uitgespeeld. De Klimaatstikstofwoningnoodlandbouw crisis. Waar we dan een zondebok voor nodig hebben. Maak je niet druk: deze keer niet de Joden.

De oplossing? Op inividueel niveau? Tegen de fabeltjesfuik? Koop één of meerdere abonnementen bij fatsoenlijke poortwachters (zoals een fatsoenlijke krant) die de bullshit filtert, verlaat sociale media, en realiseer je: macht corrumpeert. Dus hoe meer volgers men heeft, is niet die is populair dus goed, nee: die weet goed hoe populair te worden en blijven (bijv door goed te verpakken). En hoe populairder hoe moeilijker het is om er niet toe te geven aan. Een mooi voorbeeld in deze is VLC (VideoLAN Client). Dat is al sinds begin deze eeuw een prima FOSS mediaspeler voor de desktop. De ontwikkelaar (een Fransman) heeft talloze verzoeken gekregen om het project te verkopen of er malware in te dumpen. Aantal maal toegegeven: nul.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:21:
[...]

De oplossing? Op inividueel niveau? Tegen de fabeltjesfuik? Koop één of meerdere abonnementen bij fatsoenlijke poortwachters (zoals een fatsoenlijke krant) die de bullshit filtert, verlaat sociale media, en realiseer je: macht corrumpeert. Dus hoe meer volgers men heeft, is niet die is populair dus goed, nee: die weet goed hoe populair te worden en blijven (bijv door goed te verpakken). En hoe populairder hoe moeilijker het is om er niet toe te geven aan. Een mooi voorbeeld in deze is VLC (VideoLAN Client). Dat is al sinds begin deze eeuw een prima FOSS mediaspeler voor de desktop. De ontwikkelaar (een Fransman) heeft talloze verzoeken gekregen om het project te verkopen of er malware in te dumpen. Aantal maal toegegeven: nul.
En trap ook niet in zaken zoals Ground.news dat inmiddels stevig wordt gepromoot via kanalen die betrouwbaar lijken maar dat al lang niet meer zijn (bv. Forbes met hun upselling via comtent).

Zulke sites laten "beide kanten" van het nieuws zien en maken het imho erger omdat ze je nog verder in die fuik trekken door je aan te moedigen om extremistische contextloze nonsens serieus te nemen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Jerie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Neen, dit gaat niet over SCOTUS. Dit gaat over het wappie gebeuren dat door COVID tractie heeft gekregen.
Trump was al verkozen voor covid hoor, door covid is hij waarschijnlijk niet herverkozen.
SCOTUS was daarvoor al verloren, dat is de hoogste instantie binnen de rechterlijke macht. Daar loop je uiteindelijk altijd tegenaan. De wetgevende macht is volledig in handen van Trump m.u.v. de grondwet zelf. De uitvoerende macht wordt momenteel gezuiverd. Bij de rechterlijke macht verwacht ik meer verschuivingen bij lagere regionen. Binnen de hele Amerikaanse overheid vinden momenteel zuiveringen plaats om ja-knikkers aan het roer te krijgen.
Je doet alsof trump maar hoeft met zijn vingers te knippen en alle 3 de machten staan klaar voor hem.
Zo werkt dat niet in de VS, zelfs niet voor trump.
Nogmaals dit had hij allemaal net zo goed in 2017, zelfs nog een grotere meerderheid.
6th Jan, pardon 6th Jan, Nazi salute is allemaal onderdeel van accelerationisme waarbij normalisatie het doel is. Volgende keer zegt hij er Hail Trump of MAGA bij. Accelerationisme is een fenomeen waar jij geen kaas van hebt gegeten, terwijl het in Vlaanderen al heel lang aan de gang is.
En waarom zou trump dat willen? Trump wil geen revolutie, het systeem dat er is zorgtt goed voor hem. Het enige wat die wil is dat beter naar zijn hand zetten, thats it. trump is geen revolutionair.
Verdiep je eens in je eigen land man. Je hebt het over België en buitenlands gas. Fantastisch, met België gaan we geen oorlog winnen. Die spelen nu al nul betekenis in het RU-UA conflict. Ook econonisch stellen jullie weinig voor. BE heeft een nog meer treurige defensie dan NL. Bovendien gaan die ook geen gas leveren aan NL of DE. Er is momenteel geen alternatief voor op enige schaal van betekenis gas uit VS of RU. Het is nu of VS, of RU. Als beude achterneefje van Machiavelli spelen is het wel klaar. En dat wij in Europa defensieve oorlog zouden voeren? We hebben niet eens munitie.
Nogmaals wat minder propaganda lezen en meer realiteit, je bent redelijk alle besef kwijt.
De meeste gasreserves in de wereld zitten buiten Rusland en de VS (omdat jij blijkbaar de vs al als vijand ziet blijkbaar eeuwig ter dagen )
Tenslotte wil ik je er nog even op wijzen dat een vijandelijke mogelijkheid dreiging met oorlogstaal (China) en daad bij woord voegen (Iran) iets anders is dan een bevriende (Groenland / Denemarken).
Geen idee wat je hiermee bedoelt leg her gerust wat duidelijker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
KroeT schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:59:
[...]

In het artikel staat: Hij raakte in opspraak na beschuldigingen van seksueel misbruik, mishandeling van zijn ex-vrouw en alcoholgebruik op het werk.
Het ging over een problematiek van geweld waardoor hij chanteerbaar zou zijn.
Dat gaat over 1 bewering dat dit ooit eemalig zou gebeurd zijn, nogmaals nergens zie ik daar sprake van.
En nogmaals beter inceomptente ja knikkers op sleutelposities dan competente die dezelfde ideologie aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Zwelgje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:19:
[...]

"Het kantoor van premier Frederiksen "herkent de interpretatie van het gesprek door anonieme bronnen niet".

hoezo niet lekker, wat er in het nieuws staat is niet helemaal hoe het is gegaan, media zoeken ook sappige headlines.
Idd net zoals vorige keer en er zijn er veel hier die daar gretig intrappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
k995 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:57:
[...]

En waarom zou trump dat willen? Trump wil geen revolutie, het systeem dat er is zorgtt goed voor hem. Het enige wat die wil is dat beter naar zijn hand zetten, thats it. trump is geen revolutionair.
Wat je omschrijft is toch effectief een revolutie? Hij wil op de spreekwoordelijke troon zitten. Hoe is dat niets revolutionairs in een land dat gebaseerd is op het wegbonjouren van een opvolging gebaseerd op hoeveel invloed je familie had? Of het nou koning, dictator of president heet, hij zit er duidelijk om o.a. voor extra termijnen te gaan, z'n zoon Barron klaar te stomen, poging tot meewerken aan een coup, niet accepteren van verlies, enz.

Natuurlijk zegt dat op zichzelf weinig, maar samen met de fascistische trekjes vind ik dat best gevaarlijk.

Zoals je zegt: hij wil het systeem beter naar zijn hand zetten, maar dat is eigenlijk al een vreemde uitspraak omdat een president de inwoners van het land moet dienen en niet andersom.

Met o.a. een eigen memecoin om te rugpullen en als bank te gebruiken voor betaalde invloed van rijke partijen is dat idee al komen te vervallen...
Nogmaals wat minder propaganda lezen en meer realiteit, je bent redelijk alle besef kwijt.
De meeste gasreserves in de wereld zitten buiten Rusland en de VS (omdat jij blijkbaar de vs al als vijand ziet blijkbaar eeuwig ter dagen )
Dit lijstje lijkt iets anders te zeggen. Zelfs als je niet meeneemt dat bv. een Rusland invloed uitoefent in bepaalde landen.

Vooralsnog lijken de meeste reserves zich in landen te bevinden die niet stabiel te noemen zijn, waardoor zoiets volgens mij niet echt een simpel alternatief te noemen is?

Qua grootste ipv meeste is er ook sowieso wat onenigheid:
There is some disagreement on which country has the largest proven gas reserves. Sources that consider Russia in possession of the world's largest proven reserves include the US CIA (47,600 cubic kilometers),[2] the US Energy Information Administration (EIA) (49,000 km3),[3] and OPEC (48,810 km3).[4] However, BP credits Russia with only 32,900 km3,[5] which would place it in second place, slightly behind Iran (33,100 to 33,800 km3, depending on the source).
Dat er overal gas zit zegt op zich weinig als je het er niet uit kan halen. Dat is toch ook realiteit?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:32

KroeT

[...]

k995 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:59:
[...]

Het ging over een problematiek van geweld waardoor hij chanteerbaar zou zijn.
Dat gaat over 1 bewering dat dit ooit eemalig zou gebeurd zijn, nogmaals nergens zie ik daar sprake van.
En nogmaals beter inceomptente ja knikkers op sleutelposities dan competente die dezelfde ideologie aanhangen.
Je had een discussie met @Helixes waarbij jij vroeg om een bron voor gewelddadigheid. Die lever ik je. Je maakt er nu van dat het om structurele problematiek moet gaan én om chanteerbaarheid ten gevolge van structurele gewelddadigheden. En dat incompetente jaknikkers beter zijn dan competente ideologen.

Over het structurele karakter schrijft de New York Post:

An ex-sister-in-law of Pete Hegseth’s submitted a sworn statement to senators on Tuesday that accused Mr. Hegseth, President Trump’s nominee for secretary of defense, of being so “abusive” toward his second wife that she once hid in a closet from him and had a safe word to call for help if she needed to get away from him.
Bron: https://www.nytimes.com/2...h-senators-affidavit.html

Een safe word delen met vrienden en familie doe je volgens mij niet bij één incident. Het woord abusive bevat ook een structurele connotatie. Ik wil dus bepleiten dat het niet om één incident gaat.

Daarnaast is een structurele aard van een misdraging niet randvoorwaardelijk voor chantage.

Maar nogmaals: die discussie voerde je met iemand anders. Ik stap daar weer tussenuit na het aanleveren van nu twee hulpbronnen waar je zelf om vroeg.

Waar ik wel wat over kwijt wil is dat een jaknikker en een ideoloog netto overlappende resultaten opleveren. Ze doen wat Trump of zijn companen willen. Wat elke leider nodig heeft is tegenmacht. Op elk niveau. Ik ben criminoloog en houd me bezig met onder andere ethiek, integriteit en gedrag op de werkvloer. Veel sterke leiders die geen tegenmacht hebben of ervaren glijden af naar een ongezonde machtsdynamiek. Jaknikkers krijgen meer invloed in de groep onder de leider, tegenspraak wordt bestraft. Daardoor worden fouten gemaakt. Dat kan om kleine dingen gaan waardoor een organisatie slechter functioneert. Daar doel jij op denk ik, maar dat check ik graag bij je. Incompetente jaknikkers kunnen er dan voor zorgen dat een organisatie vastloopt, minder efficiënt functioneert, minder gedaan krijgt. Zit ik zo in de richting van je gedachten?
In het geval van Trump kan dat goed zijn voor de wereld. Maar bij een gemiddeld bedrijf kan een gebrek aan tegenspraak 'slechts' betekenen dat er een stom besluit wordt genomen: een slechte investering, een stom product, het niet naleven van milieuwetgeving. Bij een kernmacht is een foutje impactvoller en zie ik liever competente tegenmacht dan incompetente jaknikkers. En ook liever competente tegenmacht dan nog meer jaknikkende ideologen ja.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 13:52
Winkiller schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:54:
- De administratie van president Donald Trump heeft vrijdagavond de inspecteur-generaals van zeker twaalf grote federale bureaus ontslagen. Die zijn belast met het controleren van de overheid om zaken als fraude en misbruik tegen te gaan.
De Council of Inspectors General heeft inmiddels laten weten dat ze niet zomaar ontslagen kunnen worden, en dat Trump maar eens met z'n White House legal counsel moet gaan praten over hoe de wet werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfpi1BCTgVLRgfunnXbcZznfP8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IWOtZDtygQAhIhyznYEU4gUN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:38
Ik zag net een retweet van Kirsten Verdel langskomen. Bericht is van https://x.com/MeidasTouch/status/1883264252070527237
MeidasTouch @MeidasTouch
Insanity: The deportation flights Trump used military jets for—that Mexico refused to accept—cost the U.S. up to $852,000 per flight to attempt to deport just 80 migrants at a time.

To compare, flights directly chartered by Immigration and Customs Enforcement cost just $8,577.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ach, so why should Trump care?

De Amerikaanse belastingbetaler draagt de kosten, niet Trump zelf. En die belastingbetalers hebben er blijkbaar geen probleem mee. En die hebben voor Trump, en dus voor deze vluchten, gekozen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
wildhagen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:27:

De Amerikaanse belastingbetaler draagt de kosten, niet Trump zelf. En die belastingbetalers hebben er blijkbaar geen probleem mee. En die hebben voor Trump, en dus voor deze vluchten, gekozen.
Je zou ook kunnen denken dat Trump alleen is gebaat bij de bombarie en dat mag wat kosten. Net als Wilders en zijn ja-knikker Faber hebben ze juist belang bij het in stand houden van de problemen veroorzaakt door migranten. En laten we wel wezen, ook bij ons mag dat wat kosten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwelgje
mekkieboek schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Je zou ook kunnen denken dat Trump alleen is gebaat bij de bombarie en dat mag wat kosten. Net als Wilders en zijn ja-knikker Faber hebben ze juist belang bij het in stand houden van de problemen veroorzaakt door migranten. En laten we wel wezen, ook bij ons mag dat wat kosten.
zo is het inderdaad, hij heeft er alle belang bij om de problemen uit te vergroten e in stand te houden om te laten zien dat 'democratie heeft gefaald, kies voor mij'

alles om het volk af te leiden van het feit dat het niet de immigranten zijn die zorgen voor de maatschappelijke problemen (doen ze niet) maar de miljardairs op de eerste rij die allerlei maatschappij ontwrichtende activiteiten ontplooien (van X tot het private equity wat hier de kinderdagverblijven en dierenartsen heeft overgenomen) en natuurlijk het opkopen van huizen en opdrijven van de prijzen.

edit: migraine> immigranten :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Amerikaanse president Trump heeft Jordanië, Egypte en andere Arabische landen opgeroepen om meer Palestijnse vluchtelingen uit de Gazastrook op te vangen. Volgens persbureau AP stelde Trump voor om een aanzienlijk deel van de Palestijnse bevolking uit Gaza te verplaatsen, met als doel het gebied "op te ruimen" en een nieuwe start mogelijk te maken. Trump sprak daarover gisteren met koning Abdullah van Jordanië en er staat een gesprek gepland met de Egyptische president Sisi.

"Ik zou willen dat Egypte mensen opneemt", zei Trump tegen journalisten aan boord van zijn presidentiële Air Force One-toestel. "Je hebt het over waarschijnlijk anderhalf miljoen mensen en we ruimen dat hele ding gewoon op en zeggen: 'Weet je, het is voorbij.'" Wat hij daarmee bedoelt, is onduidelijk. Gevraagd naar de mogelijk vergaande implicaties van zijn woorden, zei Trump dat de verplaatsing "tijdelijk of voor de lange termijn" kan zijn.
Uit het ad liveblog.

Euh hier zakt mijn broek van op mijn enkels.

Het vetgedrukte stukje met name klinkt als een ordinaire etnische zuivering die Trump hier voorstelt.

Hier krijg ik een vieze smaak van in mijn mond hoor...

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 26-01-2025 09:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
wildhagen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Uit het ad liveblog.

Het vetgedrukte stukje met banen klinkt als een ordinaire etnische zuivering die Trump hier voorstelt.

valt me nog mee dat hij ze niet naar madagaskar wil verhuizen :X

dit komt wel op hetzelfde neer natuurlijk, Egypte dwingen tot opvangen van deze mensen, zal wel lukken want alle militaire hulp is stopgezet op 2 landen na: Israel en Egypte.. goh waarom dat laatste land, nou daarom dus als ruilmiddel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zwelgje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:56:
[...]

valt me nog mee dat hij ze niet naar madagaskar wil verhuizen :X

dit komt wel op hetzelfde neer natuurlijk, Egypte dwingen tot opvangen van deze mensen, zal wel lukken want alle militaire hulp is stopgezet op 2 landen na: Israel en Egypte.. goh waarom dat laatste land, nou daarom dus als ruilmiddel
Het plan van Trump klinkt angstaanjagend veel als het Wikipedia: Madagascar Plan inderdaad.

Alleen was het plan toen kom de joden etnisch te zuiveren, nu wil de VS dus niet de joden maar de Palestijnen etnisch gaan zuiveren.

Dan zullen daar ook wel binnenkort door de VS deportatievluchten uitgevoerd gaan worden, zoals ze dat nu in hun eigen land ook doen met immigranten?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe verhoudt de gemiddelde Nazi miljardair zich ten opzichte van de palestijnen eigenlijk?
Interessante contradictie...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:59
MikeyMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:23:
Hoe verhoudt de gemiddelde Nazi miljardair zich ten opzichte van de palestijnen eigenlijk?
Interessante contradictie...
Daarom is het overkoepelende "fascist" een betere term. En fascisten zijn zelden consequent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pompi
  • Laatst online: 29-06 17:04
wildhagen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Uit het ad liveblog.

Het vetgedrukte stukje met name klinkt als een ordinaire etnische zuivering die Trump hier voorstelt.

Helaas totaal niet verrassend, aangezien hij in oktober het al had over dat de kustlijn daar zoveel meer waard kon zijn/worden.
Trump has thoughts on how to make Gaza 'the most beautiful place'
Former President Donald Trump says the Palestinian people have not done a good job of utilizing their ocean-front views and that if Gaza is rebuilt the right way, it could become "one of the best places in the world."

"I've said it for years, when I've been there and it's rough, it's a rough place before all of the attacks and back and forth, what's happened over the last couple years. I said, 'Wow, look at this.' I mean, they have the back of a plant facing the ocean, you know," Trump told conservative radio host Hugh Hewitt on Monday. "They'd have, there was no ocean as far as that was concerned. They never took advantage of it. You know, as a developer, it could be the most beautiful place – the weather, the water, the whole thing, the climate."
[...]
The former president isn't the only one in his family who has thoughts about Gaza's future. Jared Kushner, Trump's son-in-law and a former top White House official, previously said Israel should move civilians out of the area while it builds up Gaza.

"Gaza's waterfront property, it could be very valuable, if people would focus on building up livelihoods," Kushner told a Harvard-affiliated program in February. "If you think about all the money that's gone into this tunnel network and into all the munitions, if that would have gone into education or innovation, what could have been done?"
Bron
Hij en zijn zakenvrienden zien alleen maar goedkope grond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Israël krijgt nu toegang tot zware bommen, volgens Trump omdat het land ervoor betaalt heeft:
Amerikaans president Donald Trump heeft zaterdag gezegd dat hij Israël toegang geeft tot zware bommen van 900 kilo. Die kunnen met gemak door beton en metaal heen komen en laten een grote krater achter. Oud-president Joe Biden had Israël in mei deze bommen ontzegd om zo het aantal burgerslachtoffers te beperken.

‘We hebben ze vrijgegeven en ze zullen ze hebben’, zo sprak Trump zaterdag tegen verslaggevers in zijn presidentiële vliegtuig. ‘Israël krijgt de bommen, omdat ze ervoor betaald hebben’, was Trumps antwoord toen een journalist hem vroeg waarom de VS de bommen vrijgeven aan Israël. Wanneer Israël ze in handen krijgt, is nog niet duidelijk.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000

JJJ

Pompi schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Helaas totaal niet verrassend, aangezien hij in oktober het al had over dat de kustlijn daar zoveel meer waard kon zijn/worden.

[...]

Bron
Hij en zijn zakenvrienden zien alleen maar goedkope grond
Mooi voorbeeld van de shock doctrine waarin de wreedheden een vereiste zijn voor het kapitalistische systeem om extra geld te verdienen…

[ Voor 60% gewijzigd door JJJ op 26-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
How unexpected ook 😂.

Snap nu meteen waarom er “opeens” een wapenstilstand kwam. Trump heeft naar mijn idee gewoon beloftes aan Netanyahu gedaan.

Wapenstilstand voor de bühne om vervolgens Israël gewoon volledig te ondersteunen in het verwijderen van Palestijnen uit het gebied.

What a time to be alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Stukfruit schreef op zondag 26 januari 2025 @ 02:10:
[...]

Wat je omschrijft is toch effectief een revolutie? Hij wil op de spreekwoordelijke troon zitten. Hoe is dat niets revolutionairs in een land dat gebaseerd is op het wegbonjouren van een opvolging gebaseerd op hoeveel invloed je familie had? Of het nou koning, dictator of president heet, hij zit er duidelijk om o.a. voor extra termijnen te gaan, z'n zoon Barron klaar te stomen, poging tot meewerken aan een coup, niet accepteren van verlies, enz.
*knip* s.v.p. geen whataboutism zonder onderbouwing.
Natuurlijk zegt dat op zichzelf weinig, maar samen met de fascistische trekjes vind ik dat best gevaarlijk.
Oh dat trump gevaarlijk is spreekt voor zich.
Zoals je zegt: hij wil het systeem beter naar zijn hand zetten, maar dat is eigenlijk al een vreemde uitspraak omdat een president de inwoners van het land moet dienen en niet andersom.

Met o.a. een eigen memecoin om te rugpullen en als bank te gebruiken voor betaalde invloed van rijke partijen is dat idee al komen te vervallen...
Puur voor eigen verrijking natuurlijk, dat is vooral waar trump het om te doen is.
Dit lijstje lijkt iets anders te zeggen. Zelfs als je niet meeneemt dat bv. een Rusland invloed uitoefent in bepaalde landen.

Vooralsnog lijken de meeste reserves zich in landen te bevinden die niet stabiel te noemen zijn, waardoor zoiets volgens mij niet echt een simpel alternatief te noemen is?
Nogmaals zelfs al maken we de absurde redenering dat de VS zou stoppen met de exporteren naar de EU voor "redenen" dan nog is de meerderheid van gas reserves beschikbaar. DIe bron toont dat mooi aan.

De uitspraak was 'er is geen gas buiten VS en rusland', en dat is gewoon zo fout als het maar zijn kan

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 28-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k995
De_Bastaard schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:54:
How unexpected ook 😂.

Snap nu meteen waarom er “opeens” een wapenstilstand kwam. Trump heeft naar mijn idee gewoon beloftes aan Netanyahu gedaan.

Wapenstilstand voor de bühne om vervolgens Israël gewoon volledig te ondersteunen in het verwijderen van Palestijnen uit het gebied.

What a time to be alive.
Idd de fascisten in die israelische regering pleiten al lang voor een ethnische zuivering, nu krijgen ze dat van trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
wildhagen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:27:

Die beseffen echter niet dat moest trump doorgaan met alle 11-12 miljoen migrantne zonder geldige verblijfsvergunning te deporteren de directe kost daarvan de komende 10 jaar kan oplopen tot 500-600 miljard en de kost voor de economie een 2-3000 miljard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Dit riekt naar "both sides". Wat er nu gebeurt staat echt in geen verhouding tot de (inderdaad ook dubieuze) vriendjespolitiek die je wel vaker zag.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 28-01-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:48

Amphiebietje

In de blubber

XWB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:53:
Israël krijgt nu toegang tot zware bommen, volgens Trump omdat het land ervoor betaalt heeft:

[...]
Oh, en Trump wil de Palestijnse bevolking deporteren naar elders:

https://www.theguardian.c...srael-undoing-biden-pause

Om de boel "op te schonen" :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:53:

[...]
Omdat het land ervoor betaalt heeft dat is het niveau van logica zoals 'geen actieve herinnering aan'. Wat een gelul. Waarom verkocht u dan die 7000 kilo cocaine? Dhr. Jos L. aan u het woord. Omdat de klant ervoor betaalt heeft 8)7

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:56:
Omdat het land ervoor betaalt heeft dat is het niveau van logica zoals 'geen actieve herinnering aan'. Wat een gelul. Waarom verkocht u dan die 7000 kilo cocaine? Dhr. Jos L. aan u het woord. Omdat de klant ervoor betaalt heeft 8)7
In de onvolprezen Kamer van Klok legde Pieter Klok eergister uit hoe het establishment de hele tijd wijst op de rechtsorde, en traditie, en in elkaar grijpende systemen die, tesamen, ons heel veel vrede en voorspoed hebben gebracht. En, dat populisten bestaansrecht ontlenen aan de opvatting: dat maken we zelf wel uit.

Trump is het klassieke voorbeeld van die laatste opvatting. En je ziet daar hier een expressie van. Zware bommen naar Israël? Dat maak ik zelf wel uit.

A propos, Klok legde ook uit dat de populisten een beetje vast zit aan dat idee. En dat ze vastlopen wanneer ze gedwongen worden daar niet aan vast kunnen houden. Zie stikstofcrisis.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:25
Niet alleen het zuiveren van de Palestijnen. Waarom denk je dat de IDF inmiddels ook in Syrië zit? Iedereen is dat alweer vergeten maar toen Assad en de Russen wegvielen zagen ze daar in Tel Aviv hun kans.
En in Jordanië zijn ze al sinds 1948 doodsbang voor Israël. Die weten hoe de klok slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:38
Amphiebietje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Oh, en Trump wil de Palestijnse bevolking deporteren naar elders:

https://www.theguardian.c...srael-undoing-biden-pause

Om de boel "op te schonen" :r
Wat is het alternatief, zo doorgaan? Laten die "broeder"-buurlanden nu ook maar eens hun steentje bijdragen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
jaapstobbe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:30:
Wat is het alternatief, zo doorgaan? Laten die "broeder"-buurlanden nu ook maar eens hun steentje bijdragen.
Het alternatief is erkenning van de meest basale mensenrechten in Israël, en de gebieden die ze bezetten.

Of, souvereiniteit.

Beide genieten wat mij betreft de voorkeur boven ethnische zuivering.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

What's next? Trump die oproept dat de buurlanden van de Oekraïne alle Oekraïners maar moet opnemen om het land te zuiveren?

Wat we hier zien is fascisme anno 2025: autocraten als Trump en Poetin die in de stijl van Hitler en Stalin Stratego willen spelen over de rug van de inwoners in die gebieden. Zie ook hoe hij omgaat met Groenland. Het komt niet eens in zijn hoofd op dat daar mensen wonen die daar misschien iets van vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 26-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompi
[...]

Wat dacht je van mensen niet verplicht wegsturen van hun (geboorte)grond? Dat wordt al illegaal op de Westbank gedaan. Volgens mij willen de meeste Palastijnen helemaal niet weg en een vluchteling worden in het buitenland zijn, maar hebben ze liever gewoon een rustig leventje in het land en buurt waar ze zijn opgegroeid of hun families hebben gekregen. Ik vermoed dat jij ook niet wil dat je van de ene op de andere dag verplicht naar Duitsland moet verhuizen en al je eigendommen hier in Nederland/Belgie moet achter laten.

Net als dat Isreal stad voor stad Gaza heeft vernietigd, kan je ook stad voor stad opbouwen zonder dat mensen verplicht naar het buitenland moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Groenland kwam ook weer eens ter sprake...
[...]

"I do believe Greenland, we’ll get — because it really has to do with freedom of the world. It has nothing to do with the United States, other than we’re the one that can provide the freedom. They [Denmark] can’t. They put two dog sleds there two weeks ago, they thought that was protection"

[...]

"I don’t really know what claim Denmark has to it, but it would be a very unfriendly act if they didn’t allow that to happen because it’s for the protection of the free world."

[...]

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
edie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:49:

[...]
Man man, wat een bijzondere tijd.
Ben benieuwd wat er in de komende 4 jaar staat te gebeuren..

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
edie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:49:

[...]
Ja, nog meer BS van de bull.

Groenland stuurt daar al sinds jaar en dag patrouilles met honden. Wellicht is dat nu opgeschaald. Die honden zorgen dan voor het vervoer. Aan de kustlijn is ook niets. Niets te zien, niets te horen. Als het goed is.

VS heeft een basis, dat mag van Denemarken. Wil men nog een basis maken, en zou Denemarken toestemming geven, dan komt er nog eentje maar dat heeft nog niet tot gevolg dat de VS heel Groenland dan fysiek zou kunnen beveiligen. Die zouden ook gewoon patrouilles uitvoeren. Misschien ook wel met husky's.

Nee, het heeft allemaal niets met veiligheid te maken maar met de resources die aldaar liggen. Wat een huichelaar en pestkop. Geef hem niet z'n zin, sla hem vol op z'n bek.

Trouwens nog even iets anders. Veiligheid? Onze veiligheid? Die van NAVO? Door VS? Maar aan de andere kant lul je uit je nek over dat je alleen landen die 5% uitgeven zou verdedigen. You can't have both ways, Donny.

[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 26-01-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Die buurlanden doen dat allang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:57
De_Bastaard schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:54:
How unexpected ook 😂.

What a time to be alive.
Die beloftes gaan al verder terug. Weten we nog dat Biden eerder al dacht dat er een wapenstilstand zou komen en dat binnen een dag nieuws kwam dat Trump Netanyahu had gebeld.

Dag later kwam Netanyahu met extra eisen en was de wapenstilstand van tafel.

Netanyahu heeft daarmee bijgedragen aan de verkiezingsuitslag en daar wordt nu voor terugbetaald.

Vraag me wel af wat al die naïve idioten die op Trump hebben gestemd of in ieder geval niet op Harris hebben gestemd want de Palestijnen hiervan vinden. Terwijl dit gewoon in lijn is met wat tijdens de eerste termijn Trump ook gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:47
emeralda schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:19:
Niet alleen het zuiveren van de Palestijnen. Waarom denk je dat de IDF inmiddels ook in Syrië zit? Iedereen is dat alweer vergeten maar toen Assad en de Russen wegvielen zagen ze daar in Tel Aviv hun kans.
En in Jordanië zijn ze al sinds 1948 doodsbang voor Israël. Die weten hoe de klok slaat.
Ze zijn blijkbaar niet zo bang om in vredestijd geen raketten op Israël af te schieten. Ik weet ook wel dat het niet simpel is allemaal, maar doodsbang is niet het enige woord wat de relatie tussen buurlanden en Israel kwalificeert. Haat hoort daar ook bij.

Het voorstel om de boel in Gaza dan maar te ontruimen is een hele lelijke. Het woord etnische zuivering is als kwalificatie dan niet ver gezocht.

Het schijnbaar aantrekkelijke aan het voorstel is dat daarmee een streep onder het voortslepende conflict gezet zou kunnen worden. Je zou kunnen betogen dat soms een vieze oplossing nodig is om meer geweld te kunnen voorkomen. De vraag is wel of het echt over is.

In alle eerlijkheid, ik worstel met deze gedachte. is het voorstel Trump, hoezeer ik de man zijn politiek veracht, daarmee niet het beste van twee kwaden? Principieel kan je niet instemmen met de voorgestelde oplossing, maar op de oude voet doorgaan werkt ook niet.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
Totaal onvergelijkbaar. Hilary Clinton had al een carriere voordat Bill president was, en ze hebben hun dochter niet klaargestoomd om het over te nemen.

Idem voor George W.

Wat nu met Barron Trump gebeurt moet je eigenlijk vergelijken met hoe het in een monarchie of keizerrijk gaat. En dat is nu juist precies waar de VS in de grondwet heel expliciet afstand van heeft genomen.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 28-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DeKever schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Ze zijn blijkbaar niet zo bang om in vredestijd geen raketten op Israël af te schieten. Ik weet ook wel dat het niet simpel is allemaal, maar doodsbang is niet het enige woord wat de relatie tussen buurlanden en Israel kwalificeert. Haat hoort daar ook bij.

Het voorstel om de boel in Gaza dan maar te ontruimen is een hele lelijke. Het woord etnische zuivering is als kwalificatie dan niet ver gezocht.

Het schijnbaar aantrekkelijke aan het voorstel is dat daarmee een streep onder het voortslepende conflict gezet zou kunnen worden. Je zou kunnen betogen dat soms een vieze oplossing nodig is om meer geweld te kunnen voorkomen. De vraag is wel of het echt over is.

In alle eerlijkheid, ik worstel met deze gedachte. is het voorstel Trump, hoezeer ik de man zijn politiek veracht, daarmee niet het beste van twee kwaden? Principieel kan je niet instemmen met de voorgestelde oplossing, maar op de oude voet doorgaan werkt ook niet.

Hoe ik daar tegenaan kijk.

We hebben de Joden n.a.v. WOII een eigen staat gegeven ten koste van de Palestijnen. De Palestijnen hebben ook hun roots in datzelfde gebied.

Dan zijn er twee mogelijkheden:

1) Een land waarbij de beide volkeren in harmonie en gelijkheidsbeginselen samenleven.

2) Twee landen rondom het gebied waarbij zoveel mogelijk de culturele achtergrond van beide wordt bediend.

We hebben nu een soort van oplossing tie er tussenin hangt, en dat faalt. Dat komt met name door het gedrag van een enkele partij waarbij extremisten aan de macht zijn. En omdat degenen die hen steunen geen ruggengraat hebben vanwege schuldgevoel.

Je kunt dan zo'n bevolking verplaatsen naar een andere streek. Daarmee ontheem je ze, pak je ze hun land voor zover ze dat hebben af. Denk je dat deze mensen dat een eerlijke oplossing vinden? Nee. En als je dit als oplossing ziet, dan interesseert je dat ook geen ene zak want je kunt je blijkbaar niet in bovenstaande inleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 06-07 12:24
Frame164 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Die buurlanden doen dat allang.
Maar wel selectief; en niet van harte. Een pijnlijk onderdeel (maar niet overal bekend) van het probleem is dat de buurlanden ook niet zoveel met de Palestijnen hebben. Er is een reden dat Egypte hun grens met Gaza dicht houdt. Die gaan inderdaad echt niet zonder sterke dwang meer Palestijnen openemen. Maar goed, dit gaat redelijk offtopic en richting discussies die hier niet toegestaan zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
[...]

In dat licht gezien kun je elk conflict oplossen door een kant van het conflict te geven wat het wil ten koste van de ander, ongeacht wie waar aanspraak op kan maken, een kant krijgt het, de ander, niet... Dat kun je toch niet menen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Norjee schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:11:
[...]

In dat licht gezien kun je elk conflict oplossen door een kant van het conflict te geven wat het wil ten koste van de ander, ongeacht wie waar aanspraak op kan maken, een kant krijgt het, de ander, niet... Dat kun je toch niet menen.
Ja, dat klopt. Groenland, mag van de VS worden. Waarom? Zomaar, omdat de VS het wil. Dan vind ik dat de VS Alaska aan Rusland moet geven, en Hawaii aan Japan. Ook, zomaar. Gewoon omdat iemand dat wil. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:47
Norjee schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Dat is ook zo. Dat is ook waarom dit principieel niet kan. Ik ben het ook eens met de eerdere opmerking, dat het tegen alle vormen van beschaving in gaat om mensen te onthemen.

De ellende is dat dit een zeer slepend conflict is, waarbij samenleven niet mogelijk lijkt te zijn. Daar komt bij dat de Gazanen feitelijk al ontheemd zijn.

Maar ok, ik stop met het denken in die richting. Anderhalf miljoen mensen deporteren is geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
D-e-n schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:39:
[...]

What's next? Trump die oproept dat de buurlanden van de Oekraïne alle Oekraïners maar moet opnemen om het land te zuiveren?

Wat we hier zien is fascisme anno 2025: autocraten als Trump en Poetin die in de stijl van Hitler en Stalin Stratego willen spelen over de rug van de inwoners in die gebieden. Zie ook hoe hij omgaat met Groenland. Het komt niet eens in zijn hoofd op dat daar mensen wonen die daar misschien iets van vinden.
ik las op een site dat Trump had gezegd dat de groenlanders graag bij Amerika wilden horen :?

https://www.theguardian.c...mp-residents-greenland-us

nee ff serieus, dit is gewoon een 'hostile takeover' zoals je in het bedrijfsleven ook ziet, Trump is een zakenman en die wil het bedrijf groenland gewoon overnemen en wat het personeel daar van vindt zal hem een worst wezen

en wie doet er wat aan dan? juist niemand , Denemarken kan niks en de EU gaat niks doen anders dan even roepen 'dat het niet eerlijk is'

En in de VN veiligheidsraad heeft Amerika een veto en komt er ook niks uit.

Het recht van de sterkste krijgen we de komende jaren, ieder voor zich uit eigen belang. leuk is het niet maar het is de bittere realiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 26-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
Jerie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Ik vind dit nog wel een graad erger dan liegen. Voor Trump is alles een zakelijke transactie. Een moreel-ethisch kompas is afwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Zwelgje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:42:
nee ff serieus, dit is gewoon een 'hostile takeover' zoals je in het bedrijfsleven ook ziet, Trump is een zakenman en die wil het bedrijf groenland gewoon overnemen en wat het personeel daar van vindt zal hem een worst wezen
Ik denk dat er twee factoren zijn.

Ja, er zijn allicht mijngiganten die zich met een powerpoint presentatie (of een golftas) bij Trump hebben gemeld met een "geweldig idee".

Maar. Ik denk vooral dat Trump vooral zijn naam wil verbinden aan de grootste gebiedsuitbreiding sinds de Texas-annexatie en de Amerikaans-Mexicaanse oorlog. Vergeet nooit de heteluchtballon die Trump's ego is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Het probleem is dat er al miljoenen Palestijnen in het buitenland zitten, verdreven tijdens de oprichting, inname van de West Bank en in 1967. In Jordanië zijn alleen al 2 miljoen Palestijnse vluchtelingen uit die tijd, en ook grote aantallen in Libanon. Beide landen leveren opvang/hulp, maar nauwelijks integratie of staatsburgerschap.

Hoewel de Palestijnen in de nadagen van het Britse kolonialisme niet een gedefinieerd eigen staat kregen, waren ze wel degelijk daar.
En worden door Israël toen, in de tussentijd (met illegale nederzettingen) en nu met/door Trump helemaal de streek uit gebonjoerd...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
D-e-n schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Dit riekt naar "both sides". Wat er nu gebeurt staat echt in geen verhouding tot de (inderdaad ook dubieuze) vriendjespolitiek die je wel vaker zag.
Trump doet zeer zeker een ergere vorm ervan maar dat gebeurde al lang hoor, VS politiek is al lang rot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
Joris748 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Ik vind dit nog wel een graad erger dan liegen. Voor Trump is alles een zakelijke transactie. Een moreel-ethisch kompas is afwezig.
"Volgens Trump kunnen er vanaf nu ‘prachtige dingen’ gedaan worden met de Gazastrook - een ‘fenomenale locatie’ met ‘het beste weer’"

https://www.nrc.nl/nieuws...t-het-beste-weer-a4880331

hij ruikt zijn kansen, mooie pandjes aan het water: "beachfront property' (net als hij toen uitkraamde tijdens de storm in Florida dat dat ook kansen bood voor de vastgoedwereld'

man man wat een wereld, je zou bijna het idee hebben dat je enkele maanden/jaren geleden wakker bent geworden in een parallel universum, vergelijkbaar met de wereld voor je het bed in stapte maar nét even anders en bevolkt door mensen met een wat minder gekalibreerd moreel compas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Jerie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Hoe ik daar tegenaan kijk.

We hebben de Joden n.a.v. WOII een eigen staat gegeven ten koste van de Palestijnen. De Palestijnen hebben ook hun roots in datzelfde gebied.
We hebben niks gedaan de grernzen daar kwamen door een oorlog.
Dan zijn er twee mogelijkheden:

1) Een land waarbij de beide volkeren in harmonie en gelijkheidsbeginselen samenleven.

2) Twee landen rondom het gebied waarbij zoveel mogelijk de culturele achtergrond van beide wordt bediend.

We hebben nu een soort van oplossing tie er tussenin hangt, en dat faalt. Dat komt met name door het gedrag van een enkele partij waarbij extremisten aan de macht zijn. En omdat degenen die hen steunen geen ruggengraat hebben vanwege schuldgevoel.

Je kunt dan zo'n bevolking verplaatsen naar een andere streek. Daarmee ontheem je ze, pak je ze hun land voor zover ze dat hebben af. Denk je dat deze mensen dat een eerlijke oplossing vinden? Nee. En als je dit als oplossing ziet, dan interesseert je dat ook geen ene zak want je kunt je blijkbaar niet in bovenstaande inleven.
Verplaatsen is geen oplossign dat is ethnische zuivering.
De oplossing is dat isreal einde"lijk weer eens een regering verkiest die vrede wil en niet regeringen die meer land willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:57
k995 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:49:
[...]

We hebben niks gedaan de grernzen daar kwamen door een oorlog.

[...]

Verplaatsen is geen oplossign dat is ethnische zuivering.
De oplossing is dat isreal einde"lijk weer eens een regering verkiest die vrede wil en niet regeringen die meer land willen.
Alsof alleen Israël het probleem is. Dan heeft Israël een regering die vrede wil, is daarmee het omsingeld zijn door terroristen die jouw uitroeiing willen opgelost? Lijkt mij niet.

Het is echt veel te simplistisch om er nu van te maken dat enkel en alleen Israël het probleem is. De Palestijnen zijn er ook gewoon oorzaak en slachtoffer. En dan hebben we het nog niet over de rol van andere mogendheden zoals Iran en de VS.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zwelgje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:39:
[...]

"Volgens Trump kunnen er vanaf nu ‘prachtige dingen’ gedaan worden met de Gazastrook - een ‘fenomenale locatie’ met ‘het beste weer’"

https://www.nrc.nl/nieuws...t-het-beste-weer-a4880331

hij ruikt zijn kansen, mooie pandjes aan het water: "beachfront property' (net als hij toen uitkraamde tijdens de storm in Florida dat dat ook kansen bood voor de vastgoedwereld'

man man wat een wereld, je zou bijna het idee hebben dat je enkele maanden/jaren geleden wakker bent geworden in een parallel universum, vergelijkbaar met de wereld voor je het bed in stapte maar nét even anders en bevolkt door mensen met een wat minder gekalibreerd moreel compas
Daarom klaagt radicaal-rechts over alles dat met ethiek te maken heeft:
  • Klimaat
  • PoC
  • LGBT*
  • DEI
  • VN
  • ICC
  • WHO
  • Zgn. linkse media (voorbeelden volgens radicaal-rechts: nos.nl, nu.nl, cnn.com, ft.com, enz.)
Alles dat tegen hun belangen in gaat propageren ze als slecht, met bullshit. En eerlijk is eerlijk: ze zijn er effectief mee geworden. Nu heeft een rechtsextremist het mandaat gekregen om ook daad bij het woord te voegen. Alles dat we sinds WOII hebben opgebouwd qua internationaal recht wordt om zeep geholpen. Want meneer wenst zich ''niet te houden aan de regels van anderen'. Het is te hopen dat er een paar diensten in Europa wakker worden en aan de gang gaan met deze bullshitter. Want anders komen ze van een koude kermis thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Kist schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Alsof alleen Israël het probleem is. Dan heeft Israël een regering die vrede wil, is daarmee het omsingeld zijn door terroristen die jouw uitroeiing willen opgelost? Lijkt mij niet.

Het is echt veel te simplistisch om er nu van te maken dat enkel en alleen Israël het probleem is. De Palestijnen zijn er ook gewoon oorzaak en slachtoffer. En dan hebben we het nog niet over de rol van andere mogendheden zoals Iran en de VS.
Wel, op dit moment is Israel het probleem, ja. Weliswaar deels reactief, maar ook is men gewoon bezig met koloniseren en onderdrukken. Dat is offensief, niet defensief. Voorheen lag dat anders maar de balans is zoekgeraakt. Yitzhak Rabin is vermoord door een rechtsextremistische Jood. En die persoon, die heeft het conflict weer nieuw leven in geblazen. Want dat was het einde van de Oslo-akkoorden. Ook op dit moment gijzelt Bibi deze oorlog, en bovendien in verleden die extreemrechtse partijen in z'n regering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online

Er zijn parallellen tussen het optreden van Trump en Netanyahu te ontwaren. Beide zijn in de vorige periode buiten spel gezet door hun politieke rivalen. Beide worden bedreigd door juridische zaken, waarvoor ze naar mijn beste kennis immuun zijn zolang ze hun politieke positie kunnen behouden. Beide zijn gevuld met wrok en rancune ten overstaan van hun politieke tegenstanders.

Beide hebben het op een akkoordje gegooid met extreem-rechts. In het geval van Trump denk ik dat dat iets meer te maken heeft met zijn eigen inborst; in het geval van Netanyahu iets meer opportunisme (maar niet veel). In beide gevallen is de uitwerking dat de verhouding tussen politiek en rechtsstaat direct met elkaar op gespannen voet is komen te staan.

Netanyahu is in deze oorlog met Gaza gezogen deels door zijn eigen politieke ambitie (zijn populariteit was tot onder het nulpunt gezakt) en deels omdat de coalitiegenoten die hem in het pluche houden kortgezegd genocidale maniaken zijn. Wat dat zegt over de toekomst van deze termijn van Trump kan ik je achteraf pas vertellen.

En, natuurlijk herkennen de heerschappen zich in elkaar. Bovendien is Trump Israël om persoonlijke redenen trouw.

Hoe dan ook is mijn belangrijkste punt dat het allemaal niet precies op deze manier had hoeven te ontvouwen. Meer redelijke leiders en kabinetten hadden allicht ook ingegrepen in Gaza. Maar, het gaat er bij mij niet in dat de huidige campagne de enige mogelijkheid was. Ik hoop dan ook grondig dat het ICC zich dan ook nog een keertje grondig over de meest extreme uitwassen mag buigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
[...]

Israel is momenteel het voornamste probleem ja, al 10+ jaar weigeren ze elke vredesonderhandeling vanuit de west bank (die al zolang vredis is) en onderhandelde ze louter met hamas in gaza.

Israel heeft de macht daar en heeft alles in handen, zolang isreal niet veranderd zal er niks gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Jerie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Vanaf de jaren '80 is het verschil tussen zeer rijk en de rest (arm, middenklasse) alleen maar gegroeid. Dat lijkt een trend in het vrije Westen. Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt (integendeel) want gebrekkige middenklasse is bekende voedingsbodem voor extreemrechts.
Dat te grote economische ongelijkheid een voedingsbodem is voor extreemrechts wordt toch best wel vaak ontkend, ook op dit forum.

Mee eens dat er ook andere factoren zijn, dat impliceerde ik ook mijn post boven degene waarop je reageert ("welvaartsongelijkheid een voorname onderliggende oorzaak").
Maar veel van de andere factoren die je noemt zijn direct gerelateerd aan welvaartsongelijkheid (beurskrach/economische depressie, hoge werkloosheid), dan wel zijn manifestaties van de manier waarop rechts-populisme te werk gaat (knokploegen, ophitsen) - en zijn op zich dus niet onderliggende oorzaken van rechts-populisme.

En natuurlijk draagt het niet oplossen van onderliggende oorzaken bij aan die onderliggende oorzaken, en ontkennen vd problemen draagt bij aan het niet oplossen, dat is wat anders dan dat ontkennen en niet oplossen op zichzelf onderliggende oorzaken zijn.
De oplossing? Op inividueel niveau? Tegen de fabeltjesfuik? Koop één of meerdere abonnementen bij fatsoenlijke poortwachters (zoals een fatsoenlijke krant) die de bullshit filtert, verlaat sociale media, en realiseer je: macht corrumpeert.
Ik denk dat "de" oplossing niet op individueel niveau ligt, ook niet mbt de fabeltjesfuik. Als je wijs genoeg bent om social media te verlaten dan is dat omdat je desinfo herkent - dan kan je wat dat betreft eigenlijk net zo goed op social media blijven, al kunnen er natuurlijk andere redenen zijn om weg te gaan. Maar mensen die disinfo niet herkennen dragen bij aan dat probleem en die zullen social media niet verlaten. Iets dergelijks geldt voor een fatsoenlijke krant lezen.
En macht corrumpeert? Zeker, maar rechts-populisme gebruikt zelf dat argument mbt de 'liberal elite', dus mensen daar op wijzen heeft weinig effect.

De fabeltjesfuik op zich is een manier waarop rechts-populisme zich manifesteert en een mechanisme waardoor het groeit. Het is ahw het bemesten van de voedingsbodem die er al moet zijn voordat bemesting effect heeft, dus is op zich niet een onderliggende oorzaak. Als er niet al een voedingsbodem is dan hebben pogingen tot bemesten niet het beoogde effect, zie de ver-rechts partijen van ~40 jaar geleden. Zoals je zegt is sindsdien het verschil tussen zeer rijk en de rest toegenomen, en daarmee is de voedingsbodem ontstaan.

Als (te grote) economische ongelijkheid een voorname factor is, dat kan niet op individueel niveau worden opgelost, behalve door eens in de vier jaar je stem uit te brengen. Maar vanwege rechts-populisme stemt een meerderheid keer op keer weer op partijen die economische ongelijkheid in stand houden.
Dus of Links moet met een goed verhaal komen, of de (neo)liberale gevestigde orde moet het oplossen, maar afgaand op hoe het tot nu toe gaat kunnen we daarvan hooguit marginale correcties verwachten - net genoeg dat ze de macht niet verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voedingsbodem lijkt me vooral de diepgewortelde overtuiging dat het altijd maar meer en beter moet. Dat lukt tot op zekere hoogte een hele tijd. Maar de winst van de een gaat ten koste van een ander. En dan komen we vanzelf terecht op de bekende spotprent over de koekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Ondanks Meta's support voor Trump moet ik zeggen dat de "fabeltjesfuik" ook nig steeds de andere kant op werkt. Ik heb op instagram een aantal anti-Trump dingen bekeken en krijg nu eigenlijk geen enkel pro-Trump bericht meer te zien. Het positieve is dat Zuckerberg (nog) geen content tegenhoudt, het negatieve is dat de fuik er gewoon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
Frame164 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:17:
Ondanks Meta's support voor Trump moet ik zeggen dat de "fabeltjesfuik" ook nig steeds de andere kant op werkt.
De fabeltjesfuik is meer dan alleen pro- of anti- het één of het ander. Bij rechts-populisme zijn extreem uit verband gerukt verhalen en complete verzinsels (fabeltjes) veel meer een fenomeen dan in de 'mainstream samenleving'. Bvb het idee dat immigranten (al dan niet Joden) de oorzaak vd problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

.

Ik ga daar niet vanuit. Zodra Gaza is gezuiverd en geannexeerd is er de West-bank, en nu dus ook Syrië, en zuid-libanon, en als dat allemaal gezuiverd en geannexeerd is dan is er nog wel Jordanië, Egypte.

De lust voor meer land zal daar nooit gestild worden. Ik denk dat je ook erg moet oppassen om dit soort gedrag niet te belonen. (Zoals we bij de Russen nu ook niet doen) Daarnaast hebben we hier gewoon hele duidelijke regels voor, die dit niet alleen verbieden, maar elke vorm van steun of medewerking daaraan ook.

Willen we nog een internationale rechtsorde of alleen het recht van de sterkste? Volgens mij is die vraag voor Nederland evident, of in ieder geval zou moeten zijn. Wij zijn niet sterk, en zijn dus ook alleen gebaat bij de eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
Caelorum schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Nou:
1) zij zagen dichter in tijd bij de 2e wereldoorlog dan wij bij hun. De effecten ervan waren een stuk duidelijker doordat ze zelf of hun ouders 1e hands de oorlog hebben meegemaakt en alle shit die daarvan kwam ook in de de en is daarna
2) ze hadden al decennia kunnen aanhoren hoe propaganda vanuit het oosten ze zou beïnvloeden en dat voor gevaar dat oplevert

Ik denk dat we rustig kunnen stellen dat ze echt wel weerbaarder waren voor desinformatie en ronduit propaganda. Dat je het niet alleen daarmee kan verklaren wil ik wel met je in meegaan.
Wel iets meer weerbaar. Maar ook minder vatbaar omdat er minder voedingsbodem was, en het internet zoals we het nu kennen bestond nog niet.

Eén vd vele details hierbij is inflatie en vooral hoe dat wordt berekend, ook relevant mbt de VS en hoe Trump aan de macht is gekomen.

'Mensen ervaren inflatie veel hoger dan die is' (BNR)
YouTube: 'Mensen ervaren inflatie veel hoger dan die is'

Dat komt doordat het officiële inflatiecijfer niet weergeeft wat men er van verwacht.

"Er zijn heel veel dingen waar we elke maand geld aan uitgeven maar die vinden niet hun weg in het maandelijkse inflatiecijfer." Zoals: premie zorgverzekering/eigen bijdrage, belasting, versobering van toeslagen/aftrekposten, maandlasten mbt eigen woning.

Dingen die de afgelopen decennia (relatief) goedkoper zijn geworden, zijn zaken waar we niet dagelijks of maandelijks, maar eens in de paar jaar geld aan uitgeven: televisies, computers ed. Dat maakt dus relatief weinig verschil mbt uitgaven.

In de VS is er specifiek voor gelobbied (oa door Greenspan) om de berekening van inflatie bij te stellen zodat die lager uitvalt, en in 1995 is dat gerealiseerd. Daardoor gaat het op papier economisch beter dan hoe het voor een groot deel vd bevolking werkelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:25
Ik hoor heel veel in de media dat we Trump niet serieus moeten nemen maar we hebben het over de president van Amerika niet een zwerver die blikjes verzameld in het Vondelpark.

Ook wel een dubbel moraal: als kameraad Xi iets roept over Taiwan dan neemt iedereen dat wel serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
emeralda schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:12:
Ik hoor heel veel in de media dat we Trump niet serieus moeten nemen maar we hebben het over de president van Amerika niet een zwerver die blikjes verzameld in het Vondelpark.
Een probleem is dat we op voorhand niet weten wat we van Trump wel serieus moeten nemen en wat niet. Maar inmiddels weten we ook dat hij veel van wat hij zegt wel in praktijk brengt, al worden sommige dingen teruggefloten als het in strijd is met de grondwet.

Intussen wordt veel wel serieus genoeg genomen dat de president vd Europese Commissie in Davos een speech heeft gegeven waarin wordt gesteld dat Europa z'n eigen defensie moet opbouwen en de interne markt zo moet verdiepen dat het geld in Europa blijft. 'Het huwelijk met de VS is voorbij'.

YouTube: Wat betekenen Trumps plannen voor de economie? | Sandra Phlippen | B...
YouTube: President von der LEYEN in Davos: "Europe is ready for change"

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat een staatshoofd expansie van grondgebied aankondigt lang voordat de daad bij het woord wordt gevoegd: Boris Yeltsin kort voor zijn aftreden... Putin een paar decennia later.
Wat Trump zegt mbt Panama, Groenland en Canada is waarschijnlijk omdat er binnen zijn cirkel mensen zijn die dat graag willen. Of, wanneer, en hoeveel daartoe iets ondernomen gaat worden is een ander verhaal. Ttv de 2e Golfoorlog was achter de schermen ook sprake van een heleboel andere doelen elders in de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Brazos schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Ik ga daar niet vanuit. Zodra Gaza is gezuiverd en geannexeerd is er de West-bank, en nu dus ook Syrië, en zuid-libanon, en als dat allemaal gezuiverd en geannexeerd is dan is er nog wel Jordanië, Egypte.

De lust voor meer land zal daar nooit gestild worden. Ik denk dat je ook erg moet oppassen om dit soort gedrag niet te belonen. (Zoals we bij de Russen nu ook niet doen) Daarnaast hebben we hier gewoon hele duidelijke regels voor, die dit niet alleen verbieden, maar elke vorm van steun of medewerking daaraan ook.

Willen we nog een internationale rechtsorde of alleen het recht van de sterkste? Volgens mij is die vraag voor Nederland evident, of in ieder geval zou moeten zijn. Wij zijn niet sterk, en zijn dus ook alleen gebaat bij de eerste.
Probleem bij Israël is dat ze zich al decennia de kont afvegen met de internationale rechtsorde, met succes.
De muur, de kolonisatie/nederzettingen, het zonder aanklacht vasthouden van duizenden Palestijnen... Allemaal veroordeeld door de VN, en veel kritiek is al tegenhouden door zowel de VS als Rusland.

En er staat ook geen actie van de internationale gemeenschap tegenover, geen blauwhelmen.
Blauwhelmen in Zuid Libanon zijn ook gewoon gebombardeerd.

Nee, Israël en de VS kunnen daar ongestraft helemaal hun gang gaan.
Het arrestatiebevel van het ICC wordt toch ontweken. Ik zou Trump er nog wel voor aan zien om Bibi als een Amerikaan uit te breken in Den Haag.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
emeralda schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:12:

Ook wel een dubbel moraal: als kameraad Xi iets roept over Taiwan dan neemt iedereen dat wel serieus.
die zwerver uit het Vondelpark is nu minster van defensie geworden, 0 credentials nog nooit echt wat bereikt (op een klusje als TV presentator na) en nu minister bij het machtigste leger van de wereld.

ik bedoel wat krijgen we hierna? een complotwakkie op national intelligence? nee toch? :X

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Pompi
Twijfel beetje of dit hier hoort, maar aangezien het wel gelinked is aan recente gebeurtenissen die hier besproken werden toch geplaatst.

Musk was gisteravond blijkbaar virtual aanwezig bij een campagne event van AfD.
Musk, the world’s richest man, made a surprise virtual appearance at a campaign event for Germany’s far-right Alternative für Deutschland (AfD) party on Saturday, doubling down on his support for the group he has said can “save Germany” ahead of snap elections in February.

In an apparent reference to Germany’s Nazi history, the head of the Trump administration’s Department of Government Efficiency, whose smiling face was projected onto a vast screen, told a roaring crowd that “children should not be guilty of the sins of their parents, let alone their great-grandparents.”

“There is too much focus on past guilt, and we need to move beyond that,” he added at the rally in the eastern German city of Halle.
Bron

Maar... uhm... de fotograaf van AFP - Getty Images heeft op een interessant moment zijn sluiterknop in gedrukt.
Afbeeldingslocatie: https://media-cldnry.s-nbcnews.com/image/upload/t_fit-1000w,f_auto,q_auto:best/rockcms/2025-01/250126-musk-afd-01-aa-3f7de3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BadRespawn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:38:
[...]
al worden sommige dingen teruggefloten als het in strijd is met de grondwet.
Daar zijn we nog niet. Dat een lage rechter zich aan de grondwet houdt is niet vreemd. De vraag is hoe het gaat bij SCOTUS. En als die mee gaan met de grondwet hoe gaat het dan als Trump er schijt aan heeft. Pas dan weten we iets. Die lage rechter geeft eigenlijk niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Ik zag eens wat interviews met radicale Israëliërs die vinden dat Israël eigenlijk een stuk groter moet zijn, een deel van de Levant zeg maar.

Man man, vecht eerst een coalitie tegen IS en kornuiten, die ook uit zijn op dat gebied en nu gaat Israël er met de winst van door als ze gaat zuiveren daar.

En je dan afvragen waarom er steeds meer groeperingen zijn die toch wel klaar zijn met Israël :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
BadRespawn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:38:
Intussen wordt veel wel serieus genoeg genomen dat de president vd Europese Commissie in Davos een speech heeft gegeven waarin wordt gesteld dat Europa z'n eigen defensie moet opbouwen en de interne markt zo moet verdiepen dat het geld in Europa blijft. 'Het huwelijk met de VS is voorbij'.
Aan het eind van trump-1 waren er ook twijfels binnen de EU (m.u.v. van de Orbans) over hoe het verder moet met de relatie met de VS. Zie b.v. (okt 2020) https://www.politico.eu/a...ump-eu-fear-and-loathing/
Ik herinner me dat @Virtuozzo destijds ook hier schreef over de wens binnen de EU voor disentanglement van de VS na de trump zijn eerste termijn.

Het lijkt echter alsof we collectief 4 jaar in slaap zijn gesust toen Biden het roer gelukkig overnam. Mogelijk zijn dat 4 jaar die we nu moeten inhalen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:32
Nouja deels dan. Want dit soort initiatieven zijn wel door blijven lopen: https://www.government.nl...elux-and-nordic-countries
En iets eerder nog: Wikipedia: Joint Expeditionary Force
Pagina: 1 ... 14 ... 143 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.