Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.423.825 views

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:26
inXs schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:13:
Scheiding kerk en staat gaat er ook aan in de VS: https://www.trouw.nl/reli...taat-even-opzij~b908b261/

Religie wordt weer onderdeel van ‘het conservatieve regeren’, de christelijke religie wel te verstaan… een aantal zeer conservatieve ‘prominenten’ krijgen openlijk invloed… Een soort afghanistan/iran, maar dan christelijk…. Vrouwenrechten dus uiteindelijk ook onder druk gok ik zomaar!
Die scheiding was er in de praktijk ook al niet. Zonder de Christelijke inbreng kom je er niet, in de Amerikaanse politiek. Je moet de bijbel hanteren, naar de kerk gaan en elke speech afsluiten met 'and God bless the United States of America'.

Dat je tegelijkertijd een opgeld beluste, notoire vreemdganger en bewezen leugenaar bent, dat doet er dan minder toe. Maar de scheiding van kerk en staat heeft er al heel lang geleden aan moeten geloven (pun intended ;) ).

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Makaja schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Die scheiding was er in de praktijk ook al niet. Zonder de Christelijke inbreng kom je er niet, in de Amerikaanse politiek. Je moet de bijbel hanteren, naar de kerk gaan en elke speech afsluiten met 'and God bless the United States of America'.

Dat je tegelijkertijd een opgeld beluste, notoire vreemdganger en bewezen leugenaar bent, dat doet er dan minder toe. Maar de scheiding van kerk en staat heeft er al heel lang geleden aan moeten geloven (pun intended ;) ).
Sterker nog, als werkelijk kerkgaande, barmhartige, vrijgevige, trouwe echtgenoot wordt je allerlei verschrikkelijke dingen toegewenst (Biden), net door de evangelicals :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:46
duvekot schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:43:
[...]
In deze lijn past dit artikel ook wel goed
Historians alarmed as Trump seeks to rewrite US story for 250th anniversary

[...]

Geschiedenis herschrijven komt ook altijd weer terug.
Als ze maar er in schrijven dat USA is opgericht door Nederland. Die connectie is grotendeels vergeten. Tijd om dat te corrigeren. :Y)
autje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:18:
[...]
Het is toch vooral Hollywood zelf wat naar het buitenland trekt, juist vanwege die voordelen. Op lokatie filmen in de VS kost, zeker in de grote steden, een godsvermogen. Dus ik snap het wel.

Hij geeft aan dat de Amerikaanse filmindustrie zieltogend is, maar dat raakt kant noch wal. Bioscoopbezoek zit sinds COVID weer in de lift. Als de industrie ergens aan ten onder gaat is het het risico-mijdende gedrag van grote studio's en het chronische gebrek aan creativiteit van dezelfde studio's.

Ik vraag me vooral af hoe hij het voor zich ziet. Films zijn geen fysiek product wat je bij de grens tegen kunt houden. Een percentage van de recette laten betalen? Belasting over de betaalde distributierechten (de grote studio's distribueren ook hun eigen films, dus dat gaat al niet werken)?
Ik denk voornamelijk dat het inderdaad om de productie gaat. Dus filmen met USA acteurs in USA steden met scripts gemaakt door USA schrijvers. Die hebben grote unions die bij Trump komen buurten en klagen dat ze te weinig verdienen. Maar ze worden wel gemaakt door Amerikaanse studio's. En de staten strijden met elkaar om maar (belasting)korting te geven om de productie maar bij hun te laten plaatsvinden, dus daar verdienen ze ook weinig aan.
Maar goede vraag: "hoe gaan ze die tarieven daarop heffen?". Wellicht zullen ze het uitstellen of tot een heffing komen die voor alle films & series gaan gelden.
Tens schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:27:
Trump: "Russia will have to give up all of Ukraine.
Dit is wel erg 180 graden anders, toch het effect van zijn spiritual advisor? :? :?

[Twitter]
Ik denk eerder een "you're quoting it wrong!"
Of hij is na het tekenen van de grondstoffendeal erachter gekomen dat de waardevolle grondstoffen in de bezette gebieden zit en wil daar nu Poetin weghebben. Gezien de doelen van Poetin en Oekraïne 100% tegenovergesteld zijn en de VS maar wat loopt te schipperen, zou ik daar geen waarde aan hechten. Poetin doet wat hij wil en de VS doet momenteel niets. Geen (re)actie of consequenties doorvoeren. Dus de patstelling blijft voortbestaan.
duvekot schreef op maandag 5 mei 2025 @ 05:56:
[...]
Trump gebruikt de IEEPA wet als basis voor het kunnen instellen van tarifs (die niet zodanig benoemd worden in die wet). Maar daarvoor moet hij wel een "National Emergency" uitroepen. Wie kan bepalen of er sprake is van een nationaal noodgeval is ook onduidelijk, maar het is dus nodig om enige wettelijke onderbouwing te hebben voor het mogen instellen van dit soort maatregelen.

Ondertussen lopen er dus al verschillende rechtzaken die deze tarifs onwettig vinden omdat Trump als president alleen wetten mag uitvoeren en het aan het congres is om oa tarifs etc te bepalen.

En de Republikeinen in het congres zijn ook bezig om de tarieven nu in een nieuwe wet te gieten om ze zo toch ook wettelijk vastgelegd te krijgen.
Trump heeft bepaald dat alle trade deficits een aanval op de USA zijn en dus een "National Emergency" zijn. En al die "emergencies" gebruikt hij om zijn acties *nu* door te voeren.
Nu heeft hij geluk dat het congres een republikeinse meerderheid heeft en hij daardoor niet teruggefloten wordt. Maar het gaat daar wel allemaal heel traag. Tegen de tijd dat ze die wet klaar hebben, is hij waarschijnlijk al meerdere keren van gedachte veranderd.
Volgens mij heeft Trump geen benul van het congres en wat ze daar doen. Enkel dat hij 1 keer per jaar een 'State of the Union' geeft (zijn grote promotieverhaal vertelt) en af en toe een babbeltje met Johnson doet. En die moet dan "alles regelen".

let the past be the past.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:33
HollovVpo1nt schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Ik lees het nog steeds zoals @duvekot uitlegt, mede vanwege de zin daarna, “because…”
hij zegt het twee keer, ook na een specifieke vraag:
KRISTEN WELKER:

All of Ukraine? Meaning they wouldn’t keep any of the land that they have claimed?

PRES. DONALD TRUMP:

No, no. Russia would have to give up all of Ukraine.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

SPee schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:33:
[...]
Volgens mij heeft Trump geen benul van het congres en wat ze daar doen. Enkel dat hij 1 keer per jaar een 'State of the Union' geeft (zijn grote promotieverhaal vertelt) en af en toe een babbeltje met Johnson doet. En die moet dan "alles regelen".
Dat heeft hij wel. En het congres is hier nog meer aan het verzaken/deelnemer aan deze coup dan men zich wil realiseren. Het is niet alleen Trump, het zijn ook dik 53 senatoren en 220 afgevaardigden die dit allemaal fantastisch vinden en op geen manier een stuk tegenspraak wensen te geven. Sterker nog, de overigens (de dems) vinden dit een soort spel wat men wil uitspelen want handig voor de volgende verkiezingen, dus die op z’n best alleen in woordkeuze tegen, of stemmen zelfs mee (want het land moet geregeerd worden).

De VS is aanzienlijk verder met het zichzelf omvormen tot fascistische staat dan zelfs dit topic doet vermoeden. Er zit geen enkele fractie van een check of balance in die hele samenleving meer, zelfs als scotus iets unaniem vaststelt is het hooguit een aanwijzing. Vandaar dat de Oranje God moeiteloos zelfs de geschiedenis kan herschrijven, want dat doet winnaars nu eenmaal.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Delerium schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:23:
[...]
(want het land moet geregeerd worden).
Mja, ik zou het langsbelang niet meer bovenaan zetten op dit punt. Daarom vind ik het jammer dat de democraten akkoord zijn gegaan met het budget vorige keer.

Zoals je verder zegt is Amerika helemaal fascistisch geworden. Dat tegengaan is veel belangrijker dan een beetje continuiteit in het dagelijks leven. De hele situatie is een mega-crisis.

Ik snap dat de strategie van de democraten nu is om een stapje terug te nemen, geen strobreed in de weg te leggen en te wachten tot Trump zichzelf in een onredbare situatie wringt. Maar die kans is niet zo groot want zijn achterban vergeeft hem echt alles. Ik denk dat het beter zou zijn om echt alles op alles te zetten om hem tegen te werken.

Maargoed ze doen maar, gelukkig is het Amerika maar en worden wij daar steeds minder afhankelijk van.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nou ja, het is nog steeds zorgelijk ook voor ons hier in Europa. Ook al stappen we steeds meer over op Europese producten en diensten.

Want een land zoals de VS dat zich in rap tempo ontwikkeld naar het Nazi-Duitsland van voor WOII heeft brandstof nodig. Als ze op een gegeven moment niet meer zoveel kunnen verdienen aan export, moet de binnenlandse consumptie en productie omhoog. Aan dat eerste zitten al grenzen die je snel bereikt. Dat tweede heeft een bepaalde afhankelijkheid van dat eerste.
Economie moet op peil gehouden worden, dus dan maar oorlog voeren en binnenlandse productie van wapens flink laten opschalen.

Wordt spannend/triest om te zien wie het slachtoffer wordt.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Llopigat schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:38:
[...]
Maargoed ze doen maar, gelukkig is het Amerika maar en worden wij daar steeds minder afhankelijk van.
En dat is wat mij betreft het verschil met Trump1. Dat was een bedrijfsongeval waar ‘wij’ als westerse wereld een probleem mee hadden. Met Trump2 zie je dat het geen bedrijfsongeval was maar gewoon een lelijk land dat ervoor kiest. Dat maakt dat de VS niet echt meer bij ‘ons’ als westerse wereld past maar iets anders.

Had ik 8 jaar geleden nog een solidariteitsgevoel met cultureel verwante lotgenoten in de VS heb ik nu alleen een dikke middelvinger voor alles wat door rondloopt (ook de dems*). Ik zie ze i.i.g. niet graag meer in mijn bubbel. Europa zou beter met de rest van de wereld een boycot met de VS kunnen doen om de bevolking sneller duidelijk te maken dat ze niet uniek zijn en onaantastbaar.

* De dems zijn politiek een soort afgezwakte versie van de GOP. Zie bv hoe Harris met Liz Cheney campagne voerde, zie hoe Biden Netanyahu rustig zijn genocide-tour inging en zie hoe matig de reactie was met bv citizen united of afschaffen abortus, ook die ‘betere’ kant vind het niet een serieus drama. Luister maar hoe ze praten dat over 1.5 jaar met de verkiezingen de boel wel gecorrigeerd gaat worden. Veel te laf en veel te laat. De rechtbanken zijn al bezig de fundering van campagnefondsen van de dems illegaal te maken.
Trishul schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:59:
Oekraïne en Gaza hebben we al, ik gok Denemarken.

[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 05-05-2025 16:05 ]

• Llopigat
  • Niet online
Nou ja, het is nog steeds zorgelijk ook voor ons hier in Europa. Ook al stappen we steeds meer over op Europese producten en diensten.

Want een land zoals de VS dat zich in rap tempo ontwikkeld naar het Nazi-Duitsland van voor WOII heeft brandstof nodig. Als ze op een gegeven moment niet meer zoveel kunnen verdienen aan export, moet de binnenlandse consumptie en productie omhoog. Aan dat eerste zitten al grenzen die je snel bereikt. Dat tweede heeft een bepaalde afhankelijkheid van dat eerste.
Economie moet op peil gehouden worden, dus dan maar oorlog voeren en binnenlandse productie van wapens flink laten opschalen.

Mja oorlog voeren is zo'n beetje de status quo van amerika. Als er geen reden is wordt die wel "gevonden", zie destijds Irak en Afghanistan *). Allemaal avontuurtjes die helemaal niets bereikt hebben, alleen maar levens hebben gekost en het militair industrieel complex hebben gesponsord. In beide landen zijn ze nu slechter af dan ervoor en op de koop toe hebben we er ook nog eens een probleem bijgekregen in de vorm van ISIS.

Ik denk zelf dat Iran de volgende is, daar spelen ze duidelijk naartoe.

*) Europa speelt nu de O-) door te zeggen dat we Amerika hebben verdedigd met het navo artikel 5 dingetje destijds in Afganistan, maar dat was niet zo zwart/wit natuurlijk. 9/11 was geen staatsactie van Afghanistan (als er al een staat bij betrokken was, dan was het wel Saudi Arabie). En de onderbouwing van de oorlog daar was op zijn minst zwak te noemen. Er waren wat geruchten dat Bin Laden daar zat en wellicht ook wel een tijdje heeft gezeten al zat hij zijn laatste jaren comfortabel in Pakistan. Maar is er echt iets bereikt als in de zin van 9/11 vergelding of toekomstige voorkoming? Niet echt. Het was meer een show voor de buhne van "we doen wat".
Delerium schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Had ik 8 jaar geleden nog een solidariteitsgevoel met cultureel verwante lotgenoten in de VS heb ik nu alleen een dikke middelvinger voor alles wat door rondloopt (ook de dems*). Ik zie ze i.i.g. niet graag meer in mijn bubbel. Europa zou beter met de rest van de wereld een boycot met de VS kunnen doen om de bevolking sneller duidelijk te maken dat ze niet uniek zijn en onaantastbaar.
Hmm ik ken nog wel Amerikanen die ik graag zie. Veel van hen gaan niet eens meer naar hun eigen thuisland toe omdat ze bijvoorbeeld in de LGBTIQ+ community zitten (of uitgesproken ally zijn daarvan) en zichzelf zelfs als blanke Amerikaan niet meer veilig voelen! Dat is nogal wat in je eigen land.
* De dems zijn politiek een soort afgezwakte versie van de GOP. Zie bv hoe Harris met Liz Cheney campagne voerde, zie hoe Biden Netanyahu rustig zijn genocide-tour inging en zie hoe matig de reactie was met bv citizen united of afschaffen abortus, ook die ‘betere’ kant vind het niet een serieus drama. Luister maar hoe ze praten dat over 1.5 jaar met de verkiezingen de boel wel gecorrigeerd gaat worden. Veel te laf en veel te laat. De rechtbanken zijn al bezig de fundering van campagnefondsen van de dems illegaal te maken.
Dat de democraten ook slecht zijn ben ik wel met je eens. Dat is het probleem van een tweepartijenstelsel. Je moet altijd de andere kant opzoeken om een meerderheid te kunnen krijgen.

PS: Harris en Cheney vind ik nou niet zo bijzonder, het is niet zeldzaam dat een familielid van een politicus heel anders georienteerd is. Denk aan de neoliberale bons Wim Duisenberg met zijn activistisch linkse vrouw Gretta die zelfs ongewenst was verklaard in Israel.

[ Voor 42% gewijzigd door Llopigat op 05-05-2025 17:36 . Reden: Quote gefixt ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

Ik ben net het boek Stellar van Tony Seba en James Arbib aan het lezen.

Nog niet helemaal uit. Maar in het eerste deel wordt geargumenteerd dat de volledige samenleving (dus ook bij ons) zoals wij die kennen gebaseerd is op de kerngedachte: extractie, de mens en zijn volledige leefomgeving(grond, water, lucht, grondstoffen,...), alles is grondstof om het extractie-vuur brandende te houden. En dit is al bezig sinds de mens zich gesetteld heeft om aan landbouw te beginnen doen.

Politieke systemen, religie, economie, sociale afspraken,... Alles vertrekt vanuit het idee van extractie, steeds meer, steeds sneller. Steeds snellere groei is het ultieme doel.

De enige reden waarom we zaken hebben zoals democratie en herverdelende/sociale maatregelen is om er voor te zorgen dat de mens als grondstof(arbeid) niet compleet vernietigd wordt en zo de groei belemmerd.

De samenleving zoekt voortdurend de balans tussen zo snel mogelijke groei en niet ten onder gaan aan te snelle groei.

In Europa is het dus eigenlijk niet zoveel beter dan in de VS.

Als ik het boek volledig uit heb dan kom ik er misschien nog eens op terug.

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11 01:16

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Llopigat schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:07:
[...]
[...]
Hmm ik ken nog wel Amerikanen die ik graag zie. Veel van hen gaan niet eens meer naar hun eigen thuisland toe omdat ze bijvoorbeeld in de LGBTIQ+ community zitten (of uitgesproken ally zijn daarvan) en zichzelf zelfs als blanke Amerikaan niet meer veilig voelen! Dat is nogal wat in je eigen land.
[...]
Dat de democraten ook slecht zijn ben ik wel met je eens. Dat is het probleem van een tweepartijenstelsel. Je moet altijd de andere kant opzoeken om een meerderheid te kunnen krijgen.

PS: Harris en Cheney vind ik nou niet zo bijzonder, het is niet zeldzaam dat een familielid van een politicus heel anders georienteerd is. Denk aan de neoliberale bons Wim Duisenberg met zijn activistisch linkse vrouw Gretta die zelfs ongewenst was verklaard in Israel.
Uit mijn hoofd hebben Pa en dochter Cheney wel dezelfde opvatting: "trump is echt een heel slecht idee".
Tot die conclusie zijn meerdere republikeinen gekomen, dus ze zijn niet allemaal 100% gek in die partij.
Wikipedia: Dick Cheney

Dan te bedenken dat destijds onder Bush junior waarvan Pa Cheney VP was, we hier in de EU dachten het na het verkeerde land aanvallen met een oorlog (Irak waar toen nog geen islam terreur was) het niet erger kon worden met de republikeinen. En nu hebben we dus een oranje dwaas, die alles fout doet en denkt paus te worden.

Back to subject: Ik heb nog steeds geen hekel aan de VS en wens alle dems en rationele mensen daar het beste toe, ze gaan het nog moeilijk genoeg krijgen. Anderzijds koop ik 4 jaar zo min mogelijk uit de VS.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
keuringsdienst schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Uit mijn hoofd hebben Pa en dochter Cheney wel dezelfde opvatting: "trump is echt een heel slecht idee".
Tot die conclusie zijn meerdere republikeinen gekomen, dus ze zijn niet allemaal 100% gek in die partij.
Wikipedia: Dick Cheney

Dan te bedenken dat destijds onder Bush junior waarvan Pa Cheney VP was, we hier in de EU dachten het na het verkeerde land aanvallen met een oorlog (Irak waar toen nog geen islam terreur was) het niet erger kon worden met de republikeinen. En nu hebben we dus een oranje dwaas, die alles fout doet en denkt paus te worden.

Back to subject: Ik heb nog steeds geen hekel aan de VS en wens alle dems en rationele mensen daar het beste toe, ze gaan het nog moeilijk genoeg krijgen. Anderzijds koop ik 4 jaar zo min mogelijk uit de VS.
Yea, maar tot het kleine momentje daarvoor gingen ze wel gewoon mee met alles... Geen ok mensen dus, gewoon aan de kant zetten net als de rest van de Reps, die hele partij moet gewoon buitenspel worden gezet, als niet, dan worden wij dat.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Nou, bij een eventuele vogelgriep pandemie wordt het belangrijk zo snel mogelijk alle reizen van en naar de VS totaal plat te leggen, aangezien er een totale idioot wordt aangesteld als pandemie preventie persoon:

https://www.theguardian.c...chloroquine-steve-hatfill

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

ericplan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
Vraag me af of je Hollywood helpt met tariffs. Dat vraagt om een tegenmaatregel vanuit de EU. Al was het alleen maar om andere talen dan Engels meer aandacht te geven. Er zijn prachtige Franse speelfilms.
In elk geval zijn de koersen van Amerikaanse mediabedrijven aan het zakken:

https://www.theguardian.c...ie-tariffs-netflix-amazon

Dus, alternatieve optie: Dit is een dump en pump die als doel heeft aandelen van mediabedrijven goedkoop op te kopen te maken door Trump medestanders, waarna het veel makkelijker is hen naar Trump's hand te zetten via de aandeelhoudervergaderingen.

• DropjesLover
  • Nu online
Amphiebietje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:50:
[...]

In elk geval zijn de koersen van Amerikaanse mediabedrijven aan het zakken:

https://www.theguardian.c...ie-tariffs-netflix-amazon

Dus, alternatieve optie: Dit is een dump en pump die als doel heeft aandelen van mediabedrijven goedkoop op te kopen te maken door Trump medestanders, waarna het veel makkelijker is hen naar Trump's hand te zetten via de aandeelhoudervergaderingen.
Ik zie Trump en z'n kliek er zo voor aan.
Maar ook dat hun meeste belang zit bij controle over nieuws-media. De filmindustrie is sowieso al enorm pro-VS, en alle filmprojecten zijn projecten van vele jaren met veel geld en grote belangen. Al een politiek gestuurde film flopt, is dat een zeer dure aangelegenheid. Aan de andere kant, Trump is gewend aan projecten die verlies draaien. Golfresorts draaien wereldwijd zelden winst.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:37
Amphiebietje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:45:
Nou, bij een eventuele vogelgriep pandemie wordt het belangrijk zo snel mogelijk alle reizen van en naar de VS totaal plat te leggen, aangezien er een totale idioot wordt aangesteld als pandemie preventie persoon:

https://www.theguardian.c...chloroquine-steve-hatfill
offtopic:
Ook de vliegreizen van trekvogels? De stern vliegt de atlantische oceaan over.

Laatst zag ik Jon Oliver die de diepte in ging over rfk de (totaal ondergekwalificeerde) secr. of health. Wat ze allemaal afbreken op gebied van gezondheidszorg in de VS, het is verbijsterend. Je vraagt je ook af, waarom? Of om met @Virtuozzo te spreken, cui bono? Het zal best dat er een of ander indirect abstract doel gebaat is bij de afbraak van gezondheidszorg, van onderzoek en instituties daarvoor maar weegt dat dan op tegen de directe en niet te vermijden nadelen? Ook nu al is er onherstelbare schade, langdurige onderzoekstrajecten die abrupt zijn afgebroken waarbij een doorstart niet meer mogelijk is. En niet eens alleen om zelden voorkomende aandoeningen, de afbraak speelt over de gehele breedte.

YouTube: RFK Jr. & HHS: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Donald Trump wilt de Alcatraz gevangenis opnieuw openen om gevaarlijke gevangen en illegalen op te sluiten. *knip*, je mag zelf ook iets meer moeite doen.

[ Voor 37% gewijzigd door NMH op 06-05-2025 20:40 ]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:10
Meg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:52:
Donald Trump wilt de Alcatraz gevangenis opnieuw openen om gevaarlijke gevangen en illegalen op te sluiten. *knip*
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 43% gewijzigd door NMH op 06-05-2025 20:40 ]

• Meg
  • Niet online

Meg

Ja dat is zo, maar Trump heeft als president toch het laatste woord en kan toch gewoon schijt hebben aan advies e.d. dat mensen hem geven?

[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 06-05-2025 20:40 ]

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• duvekot
Meg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Ja dat is zo, maar Trump heeft als president toch het laatste woord en kan toch gewoon schijt hebben aan advies e.d. dat mensen hem geven?
In theorie kan hij een aantal zaken idd negeren .. maar daarmee loopt hij ook meer risico dat de republieken in het huis en senaat zich tegen hem gaan keren ..
Of zijn Cabinet zegt dat hij niet geschikt meer is om te regeren omdat hij mentaal niet meer daartoe in staat is ... (Hij gedraagt zich totaal anders dan normaal)
En hij heeft niet het laatste woord .. het Congres maakt nog steeds alle wetten waar van verwacht wordt waar Trump zich aan zou moeten houden. Binnen de grenzen van die wetten kan hij ze uitvoeren.

Trump en zijn team is juist bezig om de grenzen van al die wetten op te zoeken en op te rekken waardoor er idd een almachtige president ontstaat.

En de Republikeinen laten dat gebeuren en staan er bij en kijken er naar ... Omdat ze geen weerwoord meer durven te geven (of het er totaal mee eens zijn)

Edit:
En ... Wat denk je dat "President Vance" voor een beleid gaat voeren? Of "President Johnson" .. of "President Rubio" .. en ja .. in theorie zouden we uiteindelijk ook nog een nieuwe "President Kennedy" kunnen krijgen ..

[ Voor 9% gewijzigd door duvekot op 05-05-2025 20:07 . Reden: Vraag over theoretische toekomstige presidenten ]

• Meg
  • Niet online

Meg

Wat dus een gevaar is voor Amerika maar ook de wereld. Maar als niemand er iets aan doet, wat zijn dan gevolgen?

• duvekot
Meg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:07:
Wat dus een gevaar is voor Amerika maar ook de wereld. Maar als niemand er iets aan doet, wat zijn dan gevolgen?
Daar gaat dit gehele topic over ... We zitten in "onbekend gebied" .. en niemand weet wat de uitkomst gaat zijn ...
Niet voor niets dat meer en meer mensen zich zorgen aan het maken zijn over hun toekomst .. waar ook ter wereld.
Het is vandaag hier "bevrijdingsdag" .. de vraag is hoe lang we dat nog zo ongedwongen kunnen blijven vieren.

De gehele wereld is onrustig:

Rusland - Oekraïne
Israël - Gaza
Soedan
Pakistan - India
congo - Rwanda
Etc etc ..

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

mekkieboek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:38:
[...]

offtopic:
Ook de vliegreizen van trekvogels? De stern vliegt de atlantische oceaan over.

Laatst zag ik Jon Oliver die de diepte in ging over rfk de (totaal ondergekwalificeerde) secr. of health. Wat ze allemaal afbreken op gebied van gezondheidszorg in de VS, het is verbijsterend. Je vraagt je ook af, waarom? Of om met @Virtuozzo te spreken, cui bono? Het zal best dat er een of ander indirect abstract doel gebaat is bij de afbraak van gezondheidszorg, van onderzoek en instituties daarvoor maar weegt dat dan op tegen de directe en niet te vermijden nadelen? Ook nu al is er onherstelbare schade, langdurige onderzoekstrajecten die abrupt zijn afgebroken waarbij een doorstart niet meer mogelijk is. En niet eens alleen om zelden voorkomende aandoeningen, de afbraak speelt over de gehele breedte.
Volgens dit artikel draait het om "soft eugenics", gebaseerd op het (volledig foute) stereotype beeld van survival of the strongest (fittest). Ofwel, je laat mensen ziek worden en aan hun lot over, en als ze het overleven, dan zijn ze die overleving waardig en geschikt voor je samenleving. Dat dit een hele hoop collateral damage tot gevolg heeft van mensen die voor het leven zijn getekend, wat weer diezelfde samenleving zwaar belast, kan ze niets schelen.

https://www.theguardian.c...may/04/maga-soft-eugenics

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:29:
Er zijn nieuwsberichten dat de Signal-screenshot van Waltz een speciale versie van de app is (gemaakt door TeleMessage) die de berichten ook archiveert.

Photo Shows Waltz’s Conversations on a Version of Signal

[...]

Het is maar de vraag of deze app net zo betrouwbaar is als Signal zelf. Als berichten ergens anders gearchiveerd worden is dat ook een interessant doelwit.
Er zijn inmiddels twee hacks bekend:

TeleMessage suspends services after hackers claim breach on app seen in use by Mike Waltz
TeleMessage, the app that President Donald Trump’s former national security adviser, Mike Waltz, appeared to use to archive his group chats, has suspended all services after hackers claimed to have stolen files from it.
On Sunday evening, a hacker credibly claimed to NBC News to have broken into a centralized TeleMessage server and downloaded a large cache of files. As evidence, the hacker provided a screenshot of TeleMessage’s contact list of employees at the cryptocurrency broker Coinbase, which uses TeleMessage.
Separately, a different hacker told the tech news publication 404 Media that they had also hacked TeleMessage and provided significant evidence. NBC News has not interacted with that hacker.

• mekkieboek
Amphiebietje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Volgens dit artikel draait het om "soft eugenics", gebaseerd op het (volledig foute) stereotype beeld van survival of the strongest (fittest). Ofwel, je laat mensen ziek worden en aan hun lot over, en als ze het overleven, dan zijn ze die overleving waardig en geschikt voor je samenleving. Dat dit een hele hoop collateral damage tot gevolg heeft van mensen die voor het leven zijn getekend, wat weer diezelfde samenleving zwaar belast, kan ze niets schelen.

Bizar. En je vraagt je ook af of alle trumpstemmers zich vooraf (!) hebben kunnen kunnen vinden in dat idee.

Het woord 'eugenics' vind ik niet terug in de 889 pagina's van het projectdocument Project 2025 Mandate for leadership en ook geen paragraaf die daarop hint.

Goal #1: Protecting Life, Conscience, and Bodily Integrity.
Goal #2: Empowering Patient Choices and Provider Autonomy.
Goal #3: Promoting Stable and Flourishing Married Families.
Goal #4: Preparing for the Next Health Emergency.
Goal #5: Instituting Greater Transparency, Accountability, and Oversight

Een overloos verhaal met de gekende gop thema's, weg met abortus, weg met Fauci, weg met Medicare en dito -aid. Maar niets dat wijst op het rucksichtslos uithollen van gezondheidszorg ten (twijfelachtige) bate van een op te richten superras.

Ik zou me wel bekocht voelen als (imaginaire) trumpstemmer.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@mekkieboek Termen als "eugenisme" ga je quasi-nooit vinden in de programma's van dat soort politieke partijen en bewegingen. Ze hebben zelf ook door dat het expliciet benoemen contraproductief is, dus het wordt verpakt als iets dat op het eerste gezicht redelijk klinkt voor de gemiddelde rechtse kiezer. Pas als je gaat kijken naar wie wat loopt te pushen (follow the money, dus), kom je er achter dat een en ander niet al te erg in de haak is, op manieren die zorgwekkend zijn.

Ook hebben mensen de neiging om te stemmen voor een partij op basis van maar een deel van het programma, namelijk dat deel dat het beste aansluit op hun interesses. De rest, daar letten ze niet op. Als ze de boel al lezen en niet gewoon stemmen op basis van onderbuikgevoelens...

• DropjesLover
  • Nu online
Meg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:07:
Gelukkig is het afbraakbeleid ook gericht op zelf-isolatie, een vrijwillige afname van invloed in de rest van de wereld.

Vertrouwen in de interne instituties in de VS neemt rap af. Wetenschappers maar voornamelijk geld zal teruggetrokken worden, Amerikaanse bedrijven zullen minder waard worden. De dollar zal zijn positie als wereldreservemunt verliezen, wat de interne inflatie opjaagt.
De rest van de wereld zal er domweg omheen werken in andere valuta.

Maar dat zal een hoop beleggers flink geld kosten.
Daarom hoop ik van ganse harte dat onze pensioenfondsen al aan het afbouwen zijn.
duvekot schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Daar gaat dit gehele topic over ... We zitten in "onbekend gebied" .. en niemand weet wat de uitkomst gaat zijn ...
Niet voor niets dat meer en meer mensen zich zorgen aan het maken zijn over hun toekomst .. waar ook ter wereld.
Het is vandaag hier "bevrijdingsdag" .. de vraag is hoe lang we dat nog zo ongedwongen kunnen blijven vieren.

De gehele wereld is onrustig:

Rusland - Oekraïne
Israël - Gaza
Soedan
Pakistan - India
congo - Rwanda
Etc etc ..
Op Rusland - Oekraïne na is je lijstje behoorlijk same shit different decennium...
Amphiebietje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Interessant is dat de religieuzen eigen Darwins theorie verpakken als Gods wil :p

Ook hier is het tot aan de klif een rotsvast geloof dat het allemaal wel mee zal vallen. Totdat men er massaal echt voelbaar/tastbaar mee te maken gaat krijgen. En dat het ook niet met een knip van de vinger ongedaan te maken is. Men zal dan bloed zal eisen (claimen, want het is de VS).
Doden en handicaps door vaccineerbare ziekten
Lege schappen in speelgoedwinkels en DIY stores
Etc

BThGvNeOA

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

DropjesLover schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:28:

Ook hier is het tot aan de klif een rotsvast geloof dat het allemaal wel mee zal vallen. Totdat men er massaal echt voelbaar/tastbaar mee te maken gaat krijgen. En dat het ook niet met een knip van de vinger ongedaan te maken is. Men zal dan bloed zal eisen (claimen, want het is de VS).
Claimen, waar? Deel van de afbraak is de rechtbanken naar eigen hand zetten, dus die claims komen er nooit doorheen. Het zal wel op een bloedbad uitlopen.
[...]

Gelukkig is het afbraakbeleid ook gericht op zelf-isolatie, een vrijwillige afname van invloed in de rest van de wereld.
Ogenschijnlijk. Dat is meer onze reactie bij aanwezige verslaggeving. Ondertussen is de lobby (met bijzondere rol voor interpersoonlijke relaties bij netwerken) in rap tempo extreem indringend aan het worden, maar dan vanuit andere verbindingen dan gebruikelijk. Met name de conservatief-confessionele connects, die te zelden herkend worden als instrumentatie van wat in Washington aan de touwtjes trekt (de netwerken die eerder in het topic voorbij zijn gekomen in relatie tot faciliteren & financieren van extreem en radicaal in de EU).

Zie ook: defiant in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie"

Onderschat dit niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 06-05-2025 09:43 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:22

Garyu

WW

[...]

Vertrouwen in de interne instituties in de VS neemt rap af. Wetenschappers maar voornamelijk geld zal teruggetrokken worden, Amerikaanse bedrijven zullen minder waard worden. De dollar zal zijn positie als wereldreservemunt verliezen, wat de interne inflatie opjaagt.
De rest van de wereld zal er domweg omheen werken in andere valuta.

Maar dat zal een hoop beleggers flink geld kosten.
Daarom hoop ik van ganse harte dat onze pensioenfondsen al aan het afbouwen zijn.

[...]

Op Rusland - Oekraïne na is je lijstje behoorlijk same shit different decennium...

[...]

Interessant is dat de religieuzen eigen Darwins theorie verpakken als Gods wil :p

Doden en handicaps door vaccineerbare ziekten
Lege schappen in speelgoedwinkels en DIY stores
Etc
Rusland Oekraïne is ook al ruim tien jaar bezig. Daarvoor was het Georgië, daarvoor Tsjetsjenië, daarvoor o.a. Armenië, Afghanistan en ga zo maar door. Ik zie niet wat het met Trump en consorten te maken heeft. Maar ik vrees eerder wat er nog gaat komen...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:45
20% van de generaals zijn ontslagen.
Dit is natuurlijk een zuivering zodat de leidinggevenden maga genoeg zijn.
Want je wilt het niet voorhebben dat als ze de opdracht krijgen om Groenland te bezetten het leger njet zegt.

https://vrtnws.be/p.oLJ3KaoWo

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:59

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Ogenschijnlijk. Dat is meer onze reactie bij aanwezige verslaggeving. Ondertussen is de lobby (met bijzondere rol voor interpersoonlijke relaties bij netwerken) in rap tempo extreem indringend aan het worden, maar dan vanuit andere verbindingen dan gebruikelijk. Met name de conservatief-confessionele connects, die te zelden herkend worden als instrumentatie van wat in Washington aan de touwtjes trekt (de netwerken die eerder in het topic voorbij zijn gekomen in relatie tot faciliteren & financieren van extreem en radicaal in de EU).

Zie ook: defiant in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie"

Onderschat dit niet.
Europa moet ballen krijgen en de Heritage foundation als terroristische organisatie aanmerken.

Dit dus.

FunkyTrip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Europa moet ballen krijgen en de Heritage foundation als terroristische organisatie aanmerken.
Het is geen kwestie van ballen krijgen, maar van bewustwording, en dat wringt hem voorlopig bij het media landschap. De EU heeft zowel brede als diepe voorbereiding, maar de structuren van een EU zijn niet ontworpen voor dit soort crises, en afhankelijk van lidstaten voor ontwikkeling.

Anders gezegd: een Den Haag zal het op tafel moeten leggen, en dat is een wisselwerking van druk die geschapen zal moeten worden. De crux is het media perspectief, wat vooralsnog te breed vast zit in reflexen ten gunste van hypernormalisatie.

Je kan ballen hebben totdat je een ons weegt, maar als er geen draagvlak is, geen mandaat is, dan kun je niks. Of erger, wordt je juist afgerekend als je wel iets doet, en dat brengt ons weer bij het onderwerp van interne vectoren van autoritarisme, zoals Den Haag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

C00P schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:35:
20% van de generaals zijn ontslagen.
Dit is natuurlijk een zuivering zodat de leidinggevenden maga genoeg zijn.
Want je wilt het niet voorhebben dat als ze de opdracht krijgen om Groenland te bezetten het leger njet zegt.

https://vrtnws.be/p.oLJ3KaoWo
Zuivering is inderdaad het goede woord.

Voor velen lijkt dit misschien “over the top”, of extreem, maar dit is het gewoon. Dit is het proces zoals we dat uit de geschiedenisboeken kennen, en van staten die al overgenomen zijn door autoritarisme. Tekstboek.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Zuivering is inderdaad het goede woord.

Voor velen lijkt dit misschien “over the top”, of extreem, maar dit is het gewoon. Dit is het proces zoals we dat uit de geschiedenisboeken kennen, en van staten die al overgenomen zijn door autoritarisme. Tekstboek.
Ja, want besparing voor 90 man (daar gaat het zownbeetje over) is natuurlijk onzin op het militaire budget van de US. Maar goed, ook nu nog in de media als bezuiniging benoemd, dus bewustwording zal er niet/amper zijn/komen hierover...

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• polthemol
  • Laatst online: 18:02

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
cleef schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Ja, want besparing voor 90 man (daar gaat het zownbeetje over) is natuurlijk onzin op het militaire budget van de US. Maar goed, ook nu nog in de media als bezuiniging benoemd, dus bewustwording zal er niet/amper zijn/komen hierover...
Het gaat dieper.

Uit het gelinkte artikel hierboven
Daarna zal nog eens 10 procent van het totale aantal generaals en officieren moeten opstappen.
Dit is dus de gehele staf waar men in begint te hakken, de mensen die door alle lagen heen sturing/leiding geven. Dit is dus over alle niveau's van planning die het leger kent: strategisch, tactisch en operationeel. Bedenk daarbij ook dat het Amerikaanse leger minder zelfbeslissend/zelfsturend is als bij bv. Europese landen en dan lijkt men een loyaal leger te bouwen, door alle lagen heen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DropjesLover
  • Nu online
FunkyTrip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Het eeuwige probleem is dat fatsoenlijke mensen regels opgesteld hebben met een sterk ideologische inslag en weinig tot geen vangnetten of criteria, om zo veel mogelijk anderen mee te krijgen.
Mensen met een andere ideologische inslag ge-/misbruiken deze weeffouten in hoog tempo en domineren de beeldvorming, waardoor regelgeving om de weeffouten te dichten makkelijk neergelegd worden als meer regels en tegen vrijheid/souvereiniteit.

Als het klopt wat de Heritage foundation wil bereiken is dat ook een kans om een nieuwe EU op te richten met minder landen en minder idealisme, met meer strakke regels/eisen en vangnetten om dit soort zaken te voorkomen. Die nieuwe EU kan langzaam uitgebreid worden, want de voordelen zijn wel degelijk aangetoond.
Tegen de EU stemmen maar wel maximaal blijven ontvangen, dat moet er gewoon uit. Prima als je conservatief wil zijn, maar met directe gevolgen en niet nog 20 jaar miljarden ontvangen.
Je zag het ook bij de NAVO. Turkije was toen het lid werd een enorm progressief vooruitstrevend land. 40 jaar later het tegenovergestelde, maar kan niet gewipt worden en houd gemeenschappelijke beslissingen tegen / perst het maximaal uit (Zweden/Finland). En we gaan er mee akkoord omdat het nu eenmaal strategisch gelegen is 8)7

BThGvNeOA

[...]

Zo zie je maar weer hoe kritiek taal is, zeker in omstandigheden van cycli van autoritarisme, afglijden naar autocratie en zo meer.

Het is al meer duidelijk geworden hoe kritiek taal is bij toepassingen van subversie, maar het probleem van hypernormalisatie is nog steeds geen onderwerp in en voor media.

Maar leg dit maar eens uit aan redacties waar de equivalenten van style guides rigoureus geënt zijn op wat elders linea recta autoritarisme mogelijk gemaakt heeft - zie een NYT in context van de VS, bijvoorbeeld.

Hier zit best flinke confrontatie op professionele en persoonlijke niveaus bij.

[ Voor 18% gewijzigd door Virtuozzo op 06-05-2025 11:00 ]

DropjesLover schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Als het klopt wat de Heritage foundation wil bereiken is dat ook een kans om een nieuwe EU op te richten met minder landen en minder idealisme, met meer strakke regels/eisen en vangnetten om dit soort zaken te voorkomen. Die nieuwe EU kan langzaam uitgebreid worden, want de voordelen zijn wel degelijk aangetoond.
Precies dat is een van de primaire subversie narratieven op dit moment in omloop - oprecht, je wil niet weten hoe vaak ik dat tegenkom.

Het praktische probleem hierbij is dat het niet enkel narratief van subversie is, het is ook proces van subversie. Waar men in het narratief meegaat wordt men gefaciliteerd. Dat wil dus zeggen dat naarmate het narratief propageert en mensen coöpteert organisaties als een Heritage Foundation en AEI (er zijn zoals altijd meerdere vectoren die gecoördineerd worden) een eigen voetafdruk krijgen binnen het proces.

Naarmate zich dat dus uit kan / weet te breiden krijg je precies wat we in de VS gezien hebben: een proces van niet enkel subversie, maar een proces van overname van sturing.

Anders gezegd: gaan we mee met dergelijke narratieven (ongeacht intentie of eventueel constructief initieel concept) dan verliezen we de beheersing over zowel proces als mechanismen. Onder de streep is dan het netto resultaat een effectieve overname door autoritarisme.

In de VS hebben we dit soort processen uitgebreid kunnen observeren, van hun Derde Weg school & Policy Advisory Circuits tot aan Civiele organisaties en ecosystemen als PR & Publishing. Wij zijn hier inherent kwetsbaar voor met name als resultaat van het probleem van hypernormalisatie, alsmede gulzige stimuli voor coöpteren van lokale actoren bij het proces van Elite Capture -> Lobby -> Faciliteren -> Sturen.

Ik besef dat dit zaken en toepassingen betreft waar wij hier nog niet echt aan gewend zijn, het idee dat we hier rekening mee moeten houden treft al snel als iets van onrealistisch, het raakt aan dat probleem van die afwezige structurele reflex tot toetsing van conform / non-conform / toxisch. Plus, er zijn helaas lidstaten die zelf inherent gevoelig of zelfs open zijn voor dit soort subversie, zoals het Nederlandse.

Maar dit is echt iets waar we heel snel heel consistent bij stil zullen moeten leren staan. Dit is een hybride conflict, en al lijkt het louter theater aan het Westelijke Front, voor autoritarisme is alles een toepassing van oorlog. Alles. Zero sum.

• DropjesLover
  • Nu online
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Precies dat is een van de primaire subversie narratieven op dit moment in omloop - oprecht, je wil niet weten hoe vaak ik dat tegenkom.
subversie = ondermijnend, ontwrichtend, gericht op het omverwerpen van het gezag.
Kijk, nu wordt het makkelijker om te reageren.

Het probleem is dat er snel een dergelijke narratief onstaat is omdat iedereen absoluut ziet dat er aanpassingen nodig zijn, maar ook het gebrek aan collectieve / politieke wil en daadkracht om dat daadwerkelijk uit te voeren. Terwijl de tijd echt begint te dingen en het geheel door externe factoren al uit elkaar begint te vallen.
Hoe wil je dat dan anders uitvoeren? Van intern komt het niet.

De politieke onwil "onmogelijkheid" tot verandering leidt net dat er op den duur keihard gekozen wordt voor een DOGE chainsaw in de organisatie.
Ook hier geld weer hetzelfde probleem als wat we zien bij de andere grote problemen van onze tijd, woningbouw, stikstof, klimaatverandering. Allemaal een stuk makkelijker en goedkoper aan te pakken wanneer dit tijdig gedaan wordt. Dat permanente gebrek aan politieke daadkracht en werkelijke keuzes leidt alleen maar tot de climax die we nu zien gebeuren.
En van de vorige climax/crisis worden mooie rapporten geschreven en leringen getrokken, maar stelselmatig niet uitgevoerd. Of verbeteringen na een korte tijd weer afgebroken want duur en moeilijk en we zien geen effect (want effect verwacht men binnen 2 jaar).

BThGvNeOA

DropjesLover schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:00:
[...]

subversie = ondermijnend, ontwrichtend, gericht op het omverwerpen van het gezag.
Kijk, nu wordt het makkelijker om te reageren.

Het probleem is dat er snel een dergelijke narratief onstaat is omdat iedereen absoluut ziet dat er aanpassingen nodig zijn, maar ook het gebrek aan collectieve / politieke wil en daadkracht om dat daadwerkelijk uit te voeren. Terwijl de tijd echt begint te dingen en het geheel door externe factoren al uit elkaar begint te vallen.
Iets om voorzichtig mee te zijn. Ook dat perspectief is product van subversie (wat als proces hybride is, dus niet extern óf intern, maar allebei). Minder direct, veel meer rustend op herhaling - vanuit extreem en radicaal nadat (!) het door traditioneel rechts en conservatief in het Nederlandse genormaliseerd is geworden (door bijvoorbeeld ministers die publiekelijk klaagden over traag Brussel en zelf zaken blokkeerden, ministers die klaagden over Brusselse onprofessionele huishoudboekjes die naheffingen produceerden die ze zelf afgedwongen hadden omdat ze thuis zaken niet op orde wilden hebben - ga zo door).

Dat gezegd, let op het verschil tussen verhaal en narratief. Een ondernemer die met de vinger naar Europa wijst vanwege raamwerken Europese Aanbestedingen en moet innoveren is iets heel anders dan een politicus of lobbyist die draaiboek aangereikt krijgt na de borrel met een AEI contact (plus her en der wat uitgestelde "stimuli" - en dan het narratief ontworpen voor doelstellingen van subversie toe gaat passen in processen van Elite Capture.
Hoe wil je dat dan anders uitvoeren? Van intern komt het niet.
In de echte wereld is het Europese Experiment een continu proces van ontwikkeling en adaptatie, van participatie en toetsing.

Maar dat is in het Nederlandse dus al heel, heel lang niet meer zichtbaar. Er wordt niet meer over gerept, het wordt niet langer gestimuleerd. Net zoals de bordjes van "mede mogelijk gemaakt door" van de wegen en viaducten gesloopt zijn, krijgen ondernemers al heel lang enkel nog stimuli (direct en indirect, zoals een KVK) om de blik naar binnen te houden, en zit bij onderwijs & onderzoek er al heel lang een kunstmatige trend van oriëntatie weg van Europa naar het Angelsaksische.

Nogal wiedes dat in het Nederlandse zoveel mensen een zekere variant van nihilisme hebben wanneer het op Europese onderwerpen aankomt.

We hebben het zelf in de hand. Maar de schoonmaak, we mogen echt wel eens thuis voor eigen deur vegen. Doen we dit niet, ja, dan krijg je precies wat we in de VS gezien hebben. En dan kan een heel stuk sneller gaan dan in de VS, met name omdat er al zoveel voorwerk aanwezig en genormaliseerd is.

We wijzen vaak naar de Amerikanen bij dit soort perikelen met expressies van frustratie en ongeloof, van hoe kan het dat, waarom ziet men dit niet, waarom doet men niets. Ik ben misschien hard, maar het Nederlandse is - weliswaar met iets andere karakteristieken en bij iets andere cultuur-maatschappelijke vormen - net zo systemisch gecompromitteerd als het Amerikaanse.

De ironie is dan juist dat er wel wegen zijn tot correctie, van bewustwording tot participatie en verder.

Don't get me wrong. Er zijn uitdagingen, er zijn bottlenecks. Die zijn er altijd. De afgelopen tien tot vijftien jaar zijn die in toenemende mate uitgemolken en verergerd geworden - primair door lidstaten als Nederland en de voormalige lidstaat het VK. Maar dat wil niet zeggen dat de structuren niet langer in staat zijn tot correcties. Er ligt wel flink probleem ten aanzien van hoe alles werkt en waarom en waar welke ingang en welk gereedschap zit. Dat zal opgepakt moeten worden, maar dat is het domein van de lidstaten (niet zozeer politiek, media spelen hier een cruciale rol in).

Maar wat er is, dat is heel goed in staat tot verdere ontwikkeling en aanpassing. Maar dat is een proces van synergie tussen lidstaten. En dat is een expressie van sentiment en bewustzijn bij de burgers van die lidstaten.

• DropjesLover
  • Nu online
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Iets om voorzichtig mee te zijn. Ook dat perspectief is product van subversie (wat als proces hybride is, dus niet extern óf intern, maar allebei). Minder direct, veel meer rustend op herhaling - vanuit extreem en radicaal nadat (!) het door traditioneel rechts en conservatief in het Nederlandse genormaliseerd is geworden (door bijvoorbeeld ministers die publiekelijk klaagden over traag Brussel en zelf zaken blokkeerden, ministers die klaagden over Brusselse onprofessionele huishoudboekjes die naheffingen produceerden die ze zelf afgedwongen hadden omdat ze thuis zaken niet op orde wilden hebben - ga zo door).

Dat gezegd, let op het verschil tussen verhaal en narratief. Een ondernemer die met de vinger naar Europa wijst vanwege raamwerken Europese Aanbestedingen en moet innoveren is iets heel anders dan een politicus of lobbyist die draaiboek aangereikt krijgt na de borrel met een AEI contact (plus her en der wat uitgestelde "stimuli" - en dan het narratief ontworpen voor doelstellingen van subversie toe gaat passen in processen van Elite Capture.

[...]

In de echte wereld is het Europese Experiment een continu proces van ontwikkeling en adaptatie, van participatie en toetsing.

Maar dat is in het Nederlandse dus al heel, heel lang niet meer zichtbaar. Er wordt niet meer over gerept, het wordt niet langer gestimuleerd. Net zoals de bordjes van "mede mogelijk gemaakt door" van de wegen en viaducten gesloopt zijn, krijgen ondernemers al heel lang enkel nog stimuli (direct en indirect, zoals een KVK) om de blik naar binnen te houden, en zit bij onderwijs & onderzoek er al heel lang een kunstmatige trend van oriëntatie weg van Europa naar het Angelsaksische.

Nogal wiedes dat in het Nederlandse zoveel mensen een zekere variant van nihilisme hebben wanneer het op Europese onderwerpen aankomt.

We hebben het zelf in de hand. Maar de schoonmaak, we mogen echt wel eens thuis voor eigen deur vegen. Doen we dit niet, ja, dan krijg je precies wat we in de VS gezien hebben. En dan kan een heel stuk sneller gaan dan in de VS, met name omdat er al zoveel voorwerk aanwezig en genormaliseerd is.

We wijzen vaak naar de Amerikanen bij dit soort perikelen met expressies van frustratie en ongeloof, van hoe kan het dat, waarom ziet men dit niet, waarom doet men niets. Ik ben misschien hard, maar het Nederlandse is - weliswaar met iets andere karakteristieken en bij iets andere cultuur-maatschappelijke vormen - net zo systemisch gecompromitteerd als het Amerikaanse.

De ironie is dan juist dat er wel wegen zijn tot correctie, van bewustwording tot participatie en verder.

Don't get me wrong. Er zijn uitdagingen, er zijn bottlenecks. Die zijn er altijd. De afgelopen tien tot vijftien jaar zijn die in toenemende mate uitgemolken en verergerd geworden - primair door lidstaten als Nederland en de voormalige lidstaat het VK. Maar dat wil niet zeggen dat de structuren niet langer in staat zijn tot correcties. Er ligt wel flink probleem ten aanzien van hoe alles werkt en waarom en waar welke ingang en welk gereedschap zit. Dat zal opgepakt moeten worden, maar dat is het domein van de lidstaten (niet zozeer politiek, media spelen hier een cruciale rol in).

Maar wat er is, dat is heel goed in staat tot verdere ontwikkeling en aanpassing. Maar dat is een proces van synergie tussen lidstaten. En dat is een expressie van sentiment en bewustzijn bij de burgers van die lidstaten.
Omdat dus ook vanuit de EU te weinig tegenberichten komen over hoe het werkelijk zit.

Die klagende nationale politicus moet gewoon lik op stuk, in de media, gecorrigeerd worden hoe wat waarom en de afgedwongen/geblokkeerde regels door de nationale regering.
Hetzelfde gebrek aan correcties / toelichting in de media leidt ook tot de situatie in de VS.

Caroline ging ook even naar Brussel om tekst en uitleg te krijgen, en kwam ook een stuk gematigder terug :P

Sterker nog, de EU zou veel meer berichten kunnen uitsturen over welke regelgeving geinnitieerd is en wat en door wie dat afgezwakt of geblokkeerd wordt.

BThGvNeOA

• Llopigat
  • Niet online
[...]
Ik zie juist het omgekeerde. Zoals dat Trump verkondigt dat buitenlandse bedrijven met een DEI beleid worden geweigerd als leverancier aan de federale overheid. Voor bijna elke multinational is dat een enorme klap.

Dit is iets wat me zelf nogal dwars zit. Gelukkig denkt de EU er erg anders over. Maar ze proberen juist hun Project 2025 agenda door te drukken naar de rest van de wereld.

[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 06-05-2025 11:45 ]

• DropjesLover
  • Nu online
Llopigat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Ik zie juist het omgekeerde. Zoals dat Trump verkondigt dat buitenlandse bedrijven met een DEI beleid worden geweigerd als leverancier aan de federale overheid. Voor bijna elke multinational is dat een enorme klap.

Dit is iets wat me zelf nogal dwars zit. Gelukkig denkt de EU er erg anders over. Maar ze proberen juist hun Project 2025 agenda door te drukken naar de rest van de wereld.
De EU als klant verliezen is een veel grotere klap. Meer mensen, meer kleine landen, meer klussen, minder schaalvoordeel / meer marge.

BThGvNeOA

• Llopigat
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:53:
[...]
De EU als klant verliezen is een veel grotere klap. Meer mensen, meer kleine landen, meer klussen, minder schaalvoordeel / meer marge.
Ja maar zal de EU het zo op de spits drijven? Amerika of wij? Dat verwacht ik niet. Trump doet dat zeker wel. Dus ik denk dat de meeste bedrijven eieren voor hun geld gaan kiezen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Llopigat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Ja maar zal de EU het zo op de spits drijven? Amerika of wij? Dat verwacht ik niet. Trump doet dat zeker wel. Dus ik denk dat de meeste bedrijven eieren voor hun geld gaan kiezen.
Je draait het om, de VS drijft het op de spits, niet andersom. Dat is ook het ding: die bedrijven zijn per land afhankelijk wat men aldaar aan regels/wetten heeft. Die bedrijven kunnen dus niet zomaar 'eieren voor hun geld' kiezen, ze kunnen een duaal beleid gaan voeren of ze moeten gaan kiezen.

• Llopigat
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Je draait het om, de VS drijft het op de spits, niet andersom. Dat is ook het ding: die bedrijven zijn per land afhankelijk wat men aldaar aan regels/wetten heeft. Die bedrijven kunnen dus niet zomaar 'eieren voor hun geld' kiezen, ze kunnen een duaal beleid gaan voeren of ze moeten gaan kiezen.
Ja maar het hebben van een DEI beleid is niet echt verplicht in de EU. Er zijn wat regels zoals de bekende m/v maar het complete beleid dat met DEI samengaat is niet verplicht.

En ik weet dat de VS het op de spits drijft (ik zei immers "Trump doet dat zeker wel"), maar om het goed tegen te gaan zou de EU dat ook moeten doen. Want de bedrijven zullen altijd het eerst naar hun bottom line kijken, niet naar hun ethiek. Dus die zullen uiteindelijk gewoon mee gaan met degene die het hardste dreigt. Als de EU niet hard genoeg is en de VS wel dan verliezen we het gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 06-05-2025 12:17 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Llopigat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Ja maar het hebben van een DEI beleid is niet echt verplicht in de EU. Er zijn wat regels zoals de bekende m/v maar het complete beleid dat met DEI samengaat is niet verplicht.

En ik weet dat de VS het op de spits drijft (ik zei immers "Trump doet dat zeker wel"), maar om het goed tegen te gaan zou de EU dat ook moeten doen. Want de bedrijven zullen altijd het eerst naar hun bottom line kijken, niet naar hun ethiek. Dus die zullen uiteindelijk gewoon mee gaan met degene die het hardste dreigt. Als de EU niet hard genoeg is en de VS wel dan verliezen we het gewoon.
Wat is 'DEI'-beleid precies dan? Want nu verval je een beetje in de kreten die men in de VS politiek gebruikt. Gelijke rechten voor iedere werknemer. Dat is een verplichting in de EU en niet 'wat regels'. Wat is dus het complete DEI-beleid? Dat zul je eerst helder moeten hebben.

De EU hoeft niets op de spits te drijven, we zijn een gigantische afzetmarkt, wat mensen steeds plegen te vergeten. De EU drijf ook niets op de spits: wij ondergaan in zekere zin de handelsoorlog, het is een keuze vanuit de VS om deze te voeren, niet vanuit ons. Woorden zijn belangrijk in deze discussies.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik zie nu "op de socials" meer Republikeinse politici het Alcatraz afleidingsmanoeuvre proefballonnetje waarderen.

Zijn die mensen (incl. Trump) recent wel eens ter plekke geweest :? Even los van het cultureel erfgoed wat je om zeep helpt, is er letterlijk geen steen die kan blijven staan. Je zou het hele eiland moeten strippen en opnieuw moeten opbouwen.

Maar goed, het is natuurlijk geen serieus plan. Maar het aantal mensen wat daadwerkelijk heil ziet (of alsof doet) is weer stuitend.

• boesOne
  • Registratie: April 2001

boesOne

meuh

Llopigat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Want de bedrijven zullen altijd het eerst naar hun bottom line kijken, niet naar hun ethiek. Dus die zullen uiteindelijk gewoon mee gaan met degene die het hardste dreigt. Als de EU niet hard genoeg is en de VS wel dan verliezen we het gewoon.
Ik denk dat de aard van dit conflict gaat inhouden dat bedrijven en consumenten wel naar de ethiek gaan kijken. Sterker, ik denk dat we gedwongen gaan worden ons niet primair als consument of bedrijf te zien, maar als mens en burger. Dit zie je ook wel gebeuren door de vrije val van tesla. De consument stapt volgens mij over zijn consumentisme heen en kiest geen tesla op basis van waarden.

Dus het gaat niet zozeer om ''hard'' zijn, maar juist om keuzes die je maakt vanuit een bepaalde visie, waarin niet perse geld de primaire driver is, maar waarin waarden prevaleren boven domweg geld = goed.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:55

Piggen

Lekker bakkie

PWM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:25:
Ik zie nu "op de socials" meer Republikeinse politici het Alcatraz afleidingsmanoeuvre proefballonnetje waarderen.

Zijn die mensen (incl. Trump) recent wel eens ter plekke geweest :? Even los van het cultureel erfgoed wat je om zeep helpt, is er letterlijk geen steen die kan blijven staan. Je zou het hele eiland moeten strippen en opnieuw moeten opbouwen.

Maar goed, het is natuurlijk geen serieus plan. Maar het aantal mensen wat daadwerkelijk heil ziet (of alsof doet) is weer stuitend.
Kennelijk was afgelopen weekend Escape from Alcatraz op TV - de publieke omroep, nota bene. Naderhand was er het plan voor Alcatraz én een plan voor 100% importtarieven voor films van buiten de VS. Die heeft die film gezien en gedacht 'Alcatraz moet weer open' en 'zo maken ze ze niet meer, ik moet Hollywood beschermen'. Kan bijna geen toeval zijn :D

[ Voor 6% gewijzigd door Piggen op 06-05-2025 14:52 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 21:38

alienfruit

the alien you never expected

Amerika zal het vast leuk vinden als de rest van de wereld een importtarief van 100% of meer gaan vragen voor Hollywood producties. Dat is toch voornamelijk een exportproduct. Ik krijg nou nooit echt idee dat Amerikanen veel buitenlandse films te zien krijgen.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:32
alienfruit schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:55:
Amerika zal het vast leuk vinden als de rest van de wereld een importtarief van 100% of meer gaan vragen voor Hollywood producties. Dat is toch voornamelijk een exportproduct. Ik krijg nou nooit echt idee dat Amerikanen veel buitenlandse films te zien krijgen.
Netflix gebruikt veel buitenlandse studios. Black Mirror bijvoorbeeld is Uk/Canada

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
Pendora schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Netflix gebruikt veel buitenlandse studios. Black Mirror bijvoorbeeld is Uk/Canada
Kijken de Amerikanen straks alleen nog Disney, ach ze geloven toch al in sprookjes....

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Of het nu wapentuig, tech, of films/series betreft, we moeten gewoon heel erg snel de-amerikaniseren.
Hoe sneller hoe beter. De VS onder Trump zijn fascistisch en zullen als een volleerd maffiabaas trachten alles en iedereen in de rest van de wereld naar hun hand te zetten. En zoals met échte maffia zal dat met intimidatie, dreiging of zelfs geweld gepaard gaan.

It’s the economy, stupid!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 21:38

alienfruit

the alien you never expected

Ik kijk zelf voornamelijk Chinese en Koreaanse shows en ik vind die in het geval beter dan Hollywood shows. Ik ben er wel content mee. IQYI, Viki Rakuten etc. Helaas heb je soms natuurlijk wel weer Amerikaanse streaming sites zoals Netflix of Disney+ die het alleenrecht hebben op bepaalde shows.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-11 22:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vraag me af of het massa-ontslag onder hoog defensiepersoneel misschien moet zorgen dat deze industrie zich minder goed kan verenigen cq dat mogelijke muiters er nu uitgewerkt worden.
Een coupe door het leger is denk ik niet ondenkbaar, maar wel moeilijk te realiseren van onderuit als de top loyaal is aan de regering. Of ben ik nu erg aluhoedje aan het doen?

Edit: overigens zou dit waarschijnlijk leiden tot een nieuwe burgeroorlog aangezien het 2e amendement in de basis is bedoeld om je als burger te kunnen beschermen tegen de overheid (het leger) en de Trump-aanhang denk ik de meeste wapens bezit.
Zou een beste shitshow worden.

[ Voor 27% gewijzigd door DirtyBird op 06-05-2025 15:40 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:17
alienfruit schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:55:
Het punt dat Trump dwarszit is niet dat buitenlandse films de markt in de VS verzieken, maar dat veel Hollywood-producties niet meer in de VS worden gemaakt, maar bv. in Canada of in Europa worden opgenomen omdat dat goedkoper is. Hij vindt dat er weer meer films (en series) in de VS moeten worden gemaakt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

migchiell schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Het punt dat Trump dwarszit is niet dat buitenlandse films de markt in de VS verzieken, maar dat veel Hollywood-producties niet meer in de VS worden gemaakt, maar bv. in Canada of in Europa worden opgenomen omdat dat goedkoper is. Hij vindt dat er weer meer films (en series) in de VS moeten worden gemaakt.
Europa heeft toch zelf ook beleid dat streaming diensten een bepaald percentage in de EU moeten produceren? Wat dat betreft is dat dan gewoon een tegenreactie van Trump daarop.
Zie bijvoorbeeld dit bericht: nieuws: Streamingdiensten moeten vanaf 1 januari investeren in Nederlandse pr...
[...]

Niet zolang als media hier niet in hun sociale kringen en/of directe feedback van burgers op aangesproken worden. Ons technisch-economisch denken, gestimuleerd vanuit narratieven als neo-klassieke economie, neoliberalisme en zo meer, zijn botweg een valstrik van hypernormalisatie.

En als we heel eerlijk zijn, dat is geen nieuw probleem. Hier ligt een bredere trend die al teruggaat tot zo ongeveer de terugkeer van Bolkestein uit … de VS.

• Llopigat
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:38:
Een coupe door het leger is denk ik niet ondenkbaar, maar wel moeilijk te realiseren van onderuit als de top loyaal is aan de regering. Of ben ik nu erg aluhoedje aan het doen?

Edit: overigens zou dit waarschijnlijk leiden tot een nieuwe burgeroorlog aangezien het 2e amendement in de basis is bedoeld om je als burger te kunnen beschermen tegen de overheid (het leger) en de Trump-aanhang denk ik de meeste wapens bezit.
Ik denk niet dat een coup er uberhaupt in had gezeten. Daar is de onvrede veel te laag voor. Sowieso gaan weinig mensen zelfs maar de straat op om te demonstreren. En laten we eerlijk wezen, een coup is nou niet bepaald een goede oplossing voor een autoritair regime. Dan bestrijd je vuur met nog iets ergers. En inderdaad dat zou een bloedbad worden. Daar wordt niemand beter van.

Trump gromt al een tijdje over tegenwerking vanuit het Pentagon. Als je dat leest als 'er zitten niet alleen maar yes-men' (anders dan in zijn directe cirkel in het witte huis), denk ik dat dit puur bedoeld was om de yes-men verhouding te verhogen.

PS: Die keer met zijn 100e dag dat al zijn lakeien hem zaten te vertellen wat een geweldige president hij wel niet is, dat was echt om te :r Maar die cultuur, daar zit hij dus middenin.

[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 06-05-2025 16:42 ]

[...]

Er zijn echter legio uitzonderingen, zie bijvoorbeeld de voetafdruk van entertainment fondsen en producties in Georgia. Maar, dan ligt er wel iets op tafel. Die producties en gelieerde ondernemingen delen een oude maar nog steeds stringente voetafdruk die terug gaat tot zo ongedeerde tijd van Reagan, toen behoorlijk wat organisaties en netwerken van entertainment industrie zich verstrengelden met de oude AT&T Ad Economy clusters (die ook het TV media landschap van silo’s richting geven voor content selectie en productie).

Onshoring is hier een onderwerp, absoluut. Maar daarbij is er sprake van druk annex lobby gericht op segmenten van de industrie die vrijer zijn dan de oudere stukken, die in hoge mate nog altijd conformeren aan structuren van Cultural Engineering.

Wij hier kennen dit eigenlijk niet, maar in de VS is dit iets wat in de Tweede Wereldoorlog begon, entertainment als variabele van culturele cohesie en vorm, wat tijdens de Koude Oorlog langzaam vervormde tot gereedschap meer gericht op het tweede dan het eerste - met wat interessante conflicten in die periode bij gebruik van / toegang tot de sector als functie van publiek debat. Zie producties als de Day After, Strangelove en zo meer.

Kunst en entertainment zijn vectoren van culturele expressie en maatschappelijk debat. Het is dan ook niet vreemd dat in een land als de VS het als sector altijd in zekere tot soms hoge mate onderhevig geweest is aan touwtrekken. De Vietnam periode was een goed voorbeeld van hoe Dood gesponsorde dan wel gefaciliteerde producties faalden bij objectieven, en hoe meer vrije expressie dat debat nogal aan deed zwengelen. De jaren ‘80 daarentegen gingen de andere kant uit bij distributie van memes en frames, en in de jaren na de eeuwwisseling is er enorme focus geweest, niet organisch maar georganiseerd, op het overnemen van culturele mythos en het transformeren daarvan. Denk bijvoorbeeld aan Star Wars, maar in recente tijd is Duin een tekstboek voorbeeld.

Dit soort zaken zijn altijd een samenspel van organische en/of georganiseerde invloed, wat pur sang ook volstrekt logisch is, maar ja, in de VS is het toch meer gecompliceerd vanwege zowel historische ontwikkelingen als het probleem van cycli van oligarchie - wat dat aangaat is gebruik dan wel poging tot gebruik van entertainment niet voor de eerste keer een belangrijk punt voor observatie.

En ja, het moet helaas opgemerkt worden, wanneer grote culturele mythos onderworpen wordt aan transformatie van narratief, bij cycli van autoritarisme is dat toch teken aan de wand.

Llopigat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:40:
[...]

Ik denk niet dat een coup er uberhaupt in had gezeten. Daar is de onvrede veel te laag voor. Sowieso gaan weinig mensen zelfs maar de straat op om te demonstreren. En laten we eerlijk wezen, een coup is nou niet bepaald een goede oplossing voor een autoritair regime. Dan bestrijd je vuur met nog iets ergers. En inderdaad dat zou een bloedbad worden. Daar wordt niemand beter van.

Trump gromt al een tijdje over tegenwerking vanuit het Pentagon. Als je dat leest als 'er zitten niet alleen maar yes-men' (anders dan in zijn directe cirkel in het witte huis), denk ik dat dit puur bedoeld was om de yes-men verhouding te verhogen.
Niet puur voor de ratio van yes-men.

Waar in historische cycli van autoritarisme het overnemen van strijdkrachten centraal stond is bij de evolutie van die cycli er een verschuiving ontstaan waarbij het veel meer gericht is op het verwijderen van weerstand tot gebruik / misbruik van strijdkrachten voor kolonialisme / imperialisme, veelal gepaard met het positioneren van yes-men maar ook brokers en fixers voor toegang tot informatie - soms voor verkoop externe mogendheden, soms vanuit puur functionele incompetentie, soms voor keys & coins in selectoraal model van het kopen van steun, maar nooit zonder die focus op controle over / gebruik van.

De National Guards duiken al sinds voor de periode Reagan met regelmaat op in studies en rapportage inzake radicalisering, maar ook criminele overlap met milities en de zogeheten contractor economy. Bij de reguliere strijdkrachten was dat een issue van veel lagere orde, en waren er ook allerlei mechanismen om zaken te corrigeren - wat in de periode van Bush senior helaas allemaal afgebroken is geworden. Soldiers of God zijn geen uitzondering meer, maar werden beperkt tot specifieke lagere rangen en structuren. Die tijd is voorbij.

De reguliere strijdkrachten zitten veel dieper in conditionering van eed en grondwet, daarom ook dat probleem van Chiefs die wel wezen op Rijksdagmoment maar als enige handeling van protest zich aan het dreigement van opstappen hielden.

Wat we niet mogen onderschatten is hoezeer wat wij zien als defensie binnen moderne varianten van autoritarisme gezien wordt als bedreiging voor het regime. Het plaatsen van controle punten en systemen is dan ook het minste wat gedaan wordt. De Captured State van Rusland is in dit opzicht een heel goed startpunt voor verkenning. Kleine Koninkrijkjes gecontroleerd door yes-men, kopjes continu kleiner gemaakt bij het minste geringste, maar ook baronieën die gekoppeld worden aan de private strijdkrachten / PMC's van oligarchie.

Het concept van strijdkrachten is bij moderne varianten van autoritatisme ook iets wat moet dienen voor gebruik van voedingssystemen, maar ook als voedingssysteem zelf. En dan zijn de VS zelf interessant om eens goed tegen het licht te houden, omdat de VS in bepalende mate drijven op een duale economische structuur van wat we militarised capitalism noemen.

Het is niet zonder reden dat niet-Amerikaanse observatie zich heel nauwgezet richt op het in kaart brengen van welke posities vrijgemaakt worden, en welke personen met welke profielen gepositioneerd worden. Dit is in essentie niet anders dan wat we bij het domein van Inlichtingen en Veiligheid reeds gedaan hebben zien worden.

State Capture, stap voor stap.

• duvekot
Ondertussen in het Witte huis vlak voordat Carney langs komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG27pvqbWRnxwmYjHp_nsabFe0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APz52rWXVZpq84SNJ9nz5kQf.png?f=fotoalbum_large

Dat wordt vast een prettige gesprek zo ..

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:42

Player1S

Probably out in the dark

duvekot schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:08:

[Afbeelding]

Zou mooi zijn als Canada dan nu ook zegt "Goed, dan leveren we je die spullen niet meer". En dan over half jaar als de boel daar in stort hem publiekelijk laten smeken om weer te leveren. Op z'n blote knieën

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:04
HvdBent schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Kijken de Amerikanen straks alleen nog Disney, ach ze geloven toch al in sprookjes....
Disney is meestal te "woke" voor Amerikanen!
Ryur schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:53:
[...]

Disney is meestal te "woke" voor Amerikanen!
Misschien wat wij hier zien, maar Disney is een veel groter ecosysteem van entertainment en productie dan de films die we hier krijgen. Het is niet enkel ecosysteem van verticale mobiliteit / selectie / de-selectie voor carrière, heel wat netwerken in de VS krijgen hun content uit dat huis, direct en indirect. En dan krijgen we ook nog weinig echt mee van beeldvorming rondom Disney de onderneming, meer van Disney het park in Florida.

En daar zitten nogal wat randjes aan wanneer we daar eens dieper in duiken, maar goed, dat is meer iets voor een heel ander topic: entertainment is een van de grote drivers van collectieve perceptie. Wanneer een franchise predisposities van bijvoorbeeld hiërarchie of socipoathie activeert, tja, het is een dingetje waar we zelden stil bij staan.

Wij kennen Disney voornamelijk van oudere reproducties van culturele mythos, en de producties die het resultaat zijn van wat we story & narrative capture noemen, het opkopen van franchises en transformeren daarvan conform Disney's commerciële én morele doelstellingen.

Enfin, zoals ik al zei, dit gaat ver voor dit topic, maar goed, aangezien de huidige verschuivingen product zijn van toepassingen gegrond in consumptief gedrag bij culturele transformaties, er zal een punt komen waarop we ons toch vragen moeten stellen over het concept van Cultural Engineering.

Onder de streep is Disney een productie huis van wat we consumer culture noemen, geënt op beheersing en distributie van fantasie en creatieve expressie. Waar individuele creatieve expressie inherent open is, maar commercieel gebruik daarvan steeds meer onderhevig is aan corporatistische en gelieerde kaders van denken en organisatie is zeker bij een cyclus van autoritarisme het toch wel iets om stil bij te staan.

De vorige grote cyclus die we uit de geschiedenisboeken kennen heeft ook zijn eigen hoofdstukken bij onderwerp van commercie van entertainment. Wie herinnert zich nog Leni Riefenstahl, als één voorbeeld van velen met enorme rol bij consolidatie van autoritarisme in die periode, en haar vermogen tot verbloemen van haar verleden na die wereldoorlog.

Player1S schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:49:
[...]

Zou mooi zijn als Canada dan nu ook zegt "Goed, dan leveren we je die spullen niet meer". En dan over half jaar als de boel daar in stort hem publiekelijk laten smeken om weer te leveren. Op z'n blote knieën
Het zou absoluut niet verkeerd zijn wanneer er in de synergie van omgang met een VS die afglijden naar autoritarisme er ook een cluster in het spectrum zat waar een directe lijn getrokken werd, als buffer bij de vereiste strategie van focus op het toch telkens weer vooruit proberen te laten struikelen van de VS naar het spelbord van rules based order.

Op zijn minst als vector gericht op stressors aanwezig bij de huidige machtsdynamiek in de VS. En al helemaal omdat bully politics en bullshit politics rusten op het kunnen domineren van processen die collectieve perceptie vormen.

Even alle gekheid op een stokje, klein voorbeeld misschien. Maar stel de relatie tussen Canada en de VS in context van defensie en defensie industrie breekt, wat dan? Nu ja, een praktische consequentie is dat alles van drone platforms geïntegreerd binnen Amerikaanse defensie breekt. Dat komt immers ... uit Canada.

En ik heb toch wel het idee dat er best wel wat andere landen zijn die prima gebruik kunnen maken van die platform en technologie frameworks die in Canada ontwikkeld en geproduceerd worden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:48
Player1S schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:49:
[...]

Ik was gewoon weer omgekeerd. Of een of andere lage ambtenaar sturen. Dit soort bullying moet je gewoon niet accepteren.

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

olafmol schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:18:
[...]

Ik was gewoon weer omgekeerd. Of een of andere lage ambtenaar sturen. Dit soort bullying moet je gewoon niet accepteren.
Dat ook maar de VS heeft bijvoorbeeld gewoon het hout uit Canada nodig. Amerikaans hout is simpelweg mindere kwaliteit en het duurt tientallen jaren voor ze zelf beetje hout hebben wat ze kunnen gebruiken.
Dus, met beetje staatshulp, kun je gewoon hun het hout ontzeggen tot ze de dictator afgezet en gevierdeeld hebben.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 04:43
polthemol schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:21:
[...]

Wat is 'DEI'-beleid precies dan? Want nu verval je een beetje in de kreten die men in de VS politiek gebruikt. Gelijke rechten voor iedere werknemer. Dat is een verplichting in de EU en niet 'wat regels'. Wat is dus het complete DEI-beleid? Dat zul je eerst helder moeten hebben.
Kan zijn dat het in de EU de vorm heeft van "gelijke rechten voor iedere werknemer" maar in de VS wordt vaak wel expliciet vrouw, trans e.d. genoemd - vandaar de executive order die overheidsorganisaties specifiek verplicht die termen niet meer te gebruiken (met daarbij veel collateral damage*).

*)
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
https://www.advocate.com/...loited-lgbtq-kids-removed
https://www.theguardian.c...ns-people-federal-prisons

Trump II - Project 2025 tracker

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-11 01:16

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

boesOne schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:30:
[...]
Ik denk dat de aard van dit conflict gaat inhouden dat bedrijven en consumenten wel naar de ethiek gaan kijken. Sterker, ik denk dat we gedwongen gaan worden ons niet primair als consument of bedrijf te zien, maar als mens en burger. Dit zie je ook wel gebeuren door de vrije val van tesla. De consument stapt volgens mij over zijn consumentisme heen en kiest geen tesla op basis van waarden.

Dus het gaat niet zozeer om ''hard'' zijn, maar juist om keuzes die je maakt vanuit een bepaalde visie, waarin niet perse geld de primaire driver is, maar waarin waarden prevaleren boven domweg geld = goed.
Ik ben daar een stuk pessimistischer over.

Tesla's zijn nog steeds voor het milieu en klimaat beter dan ICE auto's.
Dat de oprichter en eigenaar nu compleet de weg kwijt is veranderd daar niets aan.
Maar omdat imago en status voor heel veel mensen belangrijker zijn kopen ze geen Tesla's meer.
Sterker nog een echte "BYD" heeft nu een gunstiger imago dan een veel mooiere Tesla.

Juist dankzij trump komt geld, zakelijk en privé nu nog meer op de eerste plaats, daarna imago, etc..
Bedrijven en consumenten zijn opportunistisch en blijven dat ook.

Een grote omslag naar MVO, burgerrechten etc, zie ik juist niet gebeuren, wel veel meer graaien.
Maar laten we vooral hopen dat ik het helemaal fout heb. :Y

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• DropjesLover
  • Nu online
DirtyBird schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:38:
Ik vraag me af of het massa-ontslag onder hoog defensiepersoneel misschien moet zorgen dat deze industrie zich minder goed kan verenigen cq dat mogelijke muiters er nu uitgewerkt worden.

De komende weken gaat net de socio-economische lagere klasse (de armen) keihard voelen wat het beleid van Trump nu echt inhoudt, in de vorm van fors minder goederen naar de VS, lege schappen.
Trump zegt doodleuk dat je je dochter dan maar 2 poppen moet geven/hebben in plaats van 20, maar je snapt hoe dat gaat uitpakken.

Er zijn 80 mega-containers geschrapt. In verhouding, de verstoringen van de wereldhandel (aanvoer maar ook vervoer van lege containers) ten tijde van corona was "maar" 50 containerschepen die geschrapt waren.

Ook precies de filmindustrie die veel in het buitenland doet / opneemt is net omdat het in de VS domweg te duur is, voor toch al producties met gigantische budgetten en dus ook gigantische risico's.
Amerika is domweg te duur voor wat het te bieden heeft.
duvekot schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:08:

[Afbeelding]

Dan dumpt Carney samen met Japan en de EU weer wat US Bonds op de kapitaalmarkt waardoor de rentes voor broodnodige nieuwe leningen stijgen.

Moet je eens kijken hoe snel Trump die keutel _alweer_ intrekt...

Carney is veel ervarenere econoom dan Trump en wie dan ook in Trumps team.

Trump de duif die aan het schaken is, maar wel nu niet meer tegen de gedweeë EU, maar tegenover Xi en Carney die gewoon echte economische soft-power macht kennen en in durven zetten.

BThGvNeOA

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 04:43
keuringsdienst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Ik ben daar een stuk pessimistischer over.

Tesla's zijn nog steeds voor het milieu en klimaat beter dan ICE auto's.
Dat de oprichter en eigenaar nu compleet de weg kwijt is veranderd daar niets aan.
Maar het is niet kiezen tussen Tesla of ICE, er zijn nog andere elektrische autos.
Maar omdat imago en status voor heel veel mensen belangrijker zijn kopen ze geen Tesla's meer.
Voor veel mensen gaat het denk ik om meer dan imago en status: het verschil tussen mensen die Trump-Musk steunen vs die hen niet steunen is een inschatting over de gevolgen van wat die momenteel doen. Tegenstanders denken dat de gevolgen heel slecht zijn, willen er iets tegen doen en kiezen daarom voor boycot.

[ Voor 3% gewijzigd door BadRespawn op 06-05-2025 22:01 ]

Trump II - Project 2025 tracker

alienfruit schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:27:
Ik kijk zelf voornamelijk Chinese en Koreaanse shows en ik vind die in het geval beter dan Hollywood shows. Ik ben er wel content mee. IQYI, Viki Rakuten etc. Helaas heb je soms natuurlijk wel weer Amerikaanse streaming sites zoals Netflix of Disney+ die het alleenrecht hebben op bepaalde shows.
Als terzijde, het verschil tussen de Netflix adaptatie en de Tencen adaptatie van Liu Cixin’s The Three-Body Problem is een opmerkelijke studie in prioriteiten.

Magical Thinking, Reductionisme, Narrative Capture & Transform cultiveren versus intelligentie, diepgang en vertaalslag van verhaal naar beeld met behoud van essentie.

Maar goed, idiocracy has reigned for quite a while now in de VS. Consumer Culture Cultivated. Het is niet moeilijk om meer diepgang of denken te vinden buiten Hollywood. Maar wat opvalt is dat die structurele verschillen niet langer beperkt zijn tot Amerikaanse adaptaties van Europese producties of literatuur, maar dat dit inmiddels breed mondiaal patroon is.

BadRespawn schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Kan zijn dat het in de EU de vorm heeft van "gelijke rechten voor iedere werknemer" maar in de VS wordt vaak wel expliciet vrouw, trans e.d. genoemd - vandaar de executive order die overheidsorganisaties specifiek verplicht die termen niet meer te gebruiken (met daarbij veel collateral damage*).

*)
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
https://www.advocate.com/...loited-lgbtq-kids-removed
https://www.theguardian.c...ns-people-federal-prisons
De Amerikaanse “discussie” rondom DEI is heel eenvoudig een gericht verstoord debat om pogingen tot basale mensenrechten en ordening op basis van gezond verstand op afstand te houden en onderuit te halen.

Het is niet zonder reden dat er consistente focus is op het injecteren van dat debat met toxische frames, en het continu beperken van bandbreedte daarbij - nota bene juist met fixate op geconstrueerde vijandsbeelden … die nota bene precies hetzelfde zijn als bij de Nazis van de vorige grote cyclus van autoritarisme.

Pur sang is wat rest van dat DEI debat in de VS een tekstboek voorbeeld van makkelijk het is om mensen te manipuleren met inzet van taal als wapen.

Het is de moeite waard om eens met Amerikanen in gesprek te gaan die in de VS wonen, daar narratieven consumerend, en Amerikanen die in Europa wonen, en inmiddels wakker zijn geworden ten aanzien van hoe pervers de Amerikaanse ordening is. Angst, zorg, stress, vijand.

Player1S schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Dat ook maar de VS heeft bijvoorbeeld gewoon het hout uit Canada nodig. Amerikaans hout is simpelweg mindere kwaliteit en het duurt tientallen jaren voor ze zelf beetje hout hebben wat ze kunnen gebruiken.
Dus, met beetje staatshulp, kun je gewoon hun het hout ontzeggen tot ze de dictator afgezet en gevierdeeld hebben.
Heh, klopt, zeker bij condities van Amerikaanse woningmarkt van het moment. Dat gezegd, er ligt wel een vraag ten aanzien van welke stressors je moet raken bij processen van weerstand. Die woningmarkt is een drama van interne roofbouw op bevolking en ondernemingen, die maar al te eenvoudig in elkaar kan storten, weer eens.

Wat consequenties van dergelijke collaps aangaat, ik zou dan andere keuzes maken, en vooral druk toevoegen aan de spreekwoordelijke elite politieke economie. Fiscaal, economisch, conform basiskaders voor sanctiemodellen toegepast op wat ooit Rusland was. Het is immers nog mogelijk in de VS om de beslissingsbomen te buigen zolang ze nog aanwezig zijn.

Dat gezegd, het idee van een Canada wat Trump hout ontzegt, ergens zit hier wel een meme in voor saillante marketing campagne. Met nogal wat pun intended.

• Llopigat
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:42:
[...]

De Amerikaanse “discussie” rondom DEI is heel eenvoudig een gericht verstoord debat om pogingen tot basale mensenrechten en ordening op basis van gezond verstand op afstand te houden en onderuit te halen.

Het is niet zonder reden dat er consistente focus is op het injecteren van dat debat met toxische frames, en het continu beperken van bandbreedte daarbij - nota bene juist met fixate op geconstrueerde vijandsbeelden … die nota bene precies hetzelfde zijn als bij de Nazis van de vorige grote cyclus van autoritarisme.

Pur sang is wat rest van dat DEI debat in de VS een tekstboek voorbeeld van makkelijk het is om mensen te manipuleren met inzet van taal als wapen.
Het stomste vind ik nog dat wat Trump zegt dat hij wil "Colourblind", nou juist exact het hele doel is van DEI.

Bovendien wordt er heel erg gehamerd op 1 klein aspect van een inclusiviteitsbeleid, namelijk de quota's. Deze zijn helemaal geen standaard onderdeel hiervan, het 'reserveren' van banen voor bepaalde minderheden om quota's te halen gebeurt wel hier en daar, maar het is vooral bij bedrijven die niet echt om inclusiviteit geven en zich er gewoon makkelijk af willen maken door de cijfertjes netjes te hebben. Zonder zich druk te maken over echte mentaliteitsverandering bij HR en management.

Waar het juist om gaat is bewustwording van inherente vooroordelen. Met trainingen en workshops enzo, en procedures. Niet om een target van X% minderheidsgroepering in het bedrijf. Natuurlijk, dat soort getallen kan je wel goed gebruiken om te zien hoe goed je het doet (als 30% van de bevolking in je regio een latino achtergrond heeft en je hebt 99% blanke mannen in dienst dan doe je natuurlijk echt wat fout). Maar een doel op zich moet het niet zijn. Ik ben zelf betrokken bij het DEI programma van mijn werkgever en wij doen dat absoluut niet.

De hele discussie is helemaal gericht op een soort fantasie onderbuikgevoel dat mensen zonder kwalificaties op een plek worden gezet om een nummertje te vullen en de banen 'stelen' van de Trump achterban (die voor een groot deel laag gekwalificeerde mannen zijn en dus toch niet in aanmerking komen). Niet dat ze daar echt iets aan kunnen doen want het onderwijs is daar gewoon waardeloos. Maar die mensen zijn dus kwaad dat de wereld aan ze voorbij trekt maar dit gaat het alleen maar erger maken.

Maar die quota's, daar draait het helemal niet om. Het zal wel eens gebeuren hier en daar maar zoals ik zei, alleen bij bedrijven die het puur voor de vorm aan het doen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 06-05-2025 23:19 ]

• mekkieboek
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:42:
Het is de moeite waard om eens met Amerikanen in gesprek te gaan die in de VS wonen, daar narratieven consumerend, en Amerikanen die in Europa wonen, en inmiddels wakker zijn geworden ten aanzien van hoe pervers de Amerikaanse ordening is. Angst, zorg, stress, vijand.
Nou ja, hoeveel opmerkelijke herkenningspunten zien wij daar voor onszelf. Misschien is het thema bij ons meer immigratie dan DEI maar toch. De focus op het injecteren van debat met toxische frames, check. Het beperken van bandbreedte daarbij, check. Fixatie op geconstrueerde vijandsbeelden, check.

Nee, faber is niet zo extreem als een stephen miller, nee we hebben geen stuitend excessieve ice agressie (steevast voor een toevallig aanwezige camera) en nee we zetten nog geen Nederlanders met afwijkende naam of kleur op het vliegtuig zonder recht op wederhoor. But it sure rhymes. *knip* offtopic

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 07-05-2025 08:03 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:enkele posts verwijderd over asielproblematiek binnen Nederland, dit topic gaat over Trump II en de Amerikaanse politiek, graag andere onderwerpen bespreken bij de daarbij behorende topics.

• alexbl69
  • Laatst online: 16:43
*knip* niet de HK hier

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 07-05-2025 08:52 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Amerikaanse inlichtingendiensten gaan zich meer richten op.. Groenland.

US intelligence agencies told to ramp up spying on Greenland as Trump eyes takeover
Last week, agencies including the CIA, Defense Intelligence Agency, and National Security Agency received a “collection emphasis message” about Greenland-related intelligence from officials under Director of National Intelligence Tulsi Gabbard, The Wall Street Journal reports, citing two people familiar with the effort.

The intelligence gathering reportedly will focus in part on identifying individuals in Greenland and Denmark who support the Trump administration’s interest in taking over the island.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:09

*knip* oorspronkelijk bericht is verwijderd

[ Voor 63% gewijzigd door polthemol op 07-05-2025 08:53 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gesponsord door de FSB?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:52
BadRespawn schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Maar het is niet kiezen tussen Tesla of ICE, er zijn nog andere elektrische autos.

[...]

Voor veel mensen gaat het denk ik om meer dan imago en status: het verschil tussen mensen die Trump-Musk steunen vs die hen niet steunen is een inschatting over de gevolgen van wat die momenteel doen. Tegenstanders denken dat de gevolgen heel slecht zijn, willen er iets tegen doen en kiezen daarom voor boycot.
Je ziet nu ook duidelijk het verschil tussen mensen die denken in systemen en mensen die denken in silo's.

In mijn hoofd kunt je Tesla met Musk aan het roer niet los zien van de effort van hem om Trump te steunen, die bijvoorbeeld ontbossing stimuleert en kolenmijnen (her)opent en fosiele brandstof consumptie maximaliseert. Een tesla kopen is op die manier investeren in fossiele brandstof, want Musk gebruikt Tesla geld om Trump te faciliteren.

Een ander vindt dat vergezocht en irrelevant. En het is in mijn beleving die categorie die ook dit soort mensen weer in het zadel houdt, simpelweg omdat de implicaties van hun keuzes niet tot ze doordringt.

Dit is dan een voorbeeld mbt auto-keuze, maar stemmen met de voeten geldt uiteraard voor alles. Helaas kosten principes geld: vaak is een alternatief duurder of mist een bepaald voordeel. En dat is dan de laatste reden voor selectieve beargumentering - ik wil het niet zien omdat het mijn beeld van goed en slecht in de war gooit.

Ik vind daarom de Britste guerilla marketing acties tegen Musk zo briljant - die is zo recht voor z'n raap en confronteert mensen zo hard met hun keuze dat het niet meer weg te poetsen is. Aangezien dat werkt hoop ik meer van dit in de nabije toekomst. Keuze = consequentie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verbazend genoeg deze keer niet bekvechten met een andere leider:
Carney bezoekt Trump, die herhaalt dat Canada beter af is als 51ste staat van VS

De nieuwe Canadese premier Mark Carney was vandaag voor het eerst op bezoek bij de Amerikaanse president Donald Trump. Hoewel bij een gezamenlijk persmoment duidelijk was dat Trump Canada nog altijd het liefst als deel van de Verenigde Staten ziet, bleef de toon veelal vriendelijk.
https://nos.nl/artikel/25...is-als-51ste-staat-van-vs

Blijft toch moeilijk

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:09:

[...]

Blijft toch moeilijk
"Ook stelde Trump dat Carney zijn winst deels aan hem te danken heeft vanwege zijn aangekondigde heffingen en opmerkingen over inlijving van Canada. Hij stelde dat hij "het beste was dat Carney is overkomen"."

Man man man 8)7

per aspera ad astra

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:09:

[...]

Blijft toch moeilijk
En dan zie je dat Mark Carney gewoon een competente staatsman/politicus is.

Vooral het stuk over onroerend goed, top, eigenlijk krijgt Trump gewoon even een lesje van Carney: "Begrijp je het nu wel, nu ik het uitleg op jouw niveau?"
En dan nog even uitleggen dat de eigenaren van Canada het volk zijn (niet een paar miljardairs).

Ik hoop dat niemand bij Trump in de buurt uitlegt dat hij eigenlijk is afgezeken :+

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:32

Vrijdag

De Zwarte

Virtuozzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:35:
[...]

De vorige grote cyclus die we uit de geschiedenisboeken kennen heeft ook zijn eigen hoofdstukken bij onderwerp van commercie van entertainment. Wie herinnert zich nog Leni Riefenstahl
Ik: Vrijdag in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"

Ik heb trouwens ook nog Der Sieg des Glaubens, Tag der Freiheit en Olympia op de planning staan om te kijken. Maar dat is iets wat ik met tussenpozen zal doen anders trek ik het niet.

Is dit een Godwin? Wellicht. Is het vergezocht en offtopic? Ik vind van niet. Nee. De ovens worden niet alvast opgestookt maar er zijn zoveel parallellen te zien die niet eens worden verborgen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

NiGeLaToR schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:59:
[...]

Je ziet nu ook duidelijk het verschil tussen mensen die denken in systemen en mensen die denken in silo's.

In mijn hoofd kunt je Tesla met Musk aan het roer niet los zien van de effort van hem om Trump te steunen, die bijvoorbeeld ontbossing stimuleert en kolenmijnen (her)opent en fosiele brandstof consumptie maximaliseert. Een tesla kopen is op die manier investeren in fossiele brandstof, want Musk gebruikt Tesla geld om Trump te faciliteren.

Een ander vindt dat vergezocht en irrelevant. En het is in mijn beleving die categorie die ook dit soort mensen weer in het zadel houdt, simpelweg omdat de implicaties van hun keuzes niet tot ze doordringt.

Dit is dan een voorbeeld mbt auto-keuze, maar stemmen met de voeten geldt uiteraard voor alles. Helaas kosten principes geld: vaak is een alternatief duurder of mist een bepaald voordeel. En dat is dan de laatste reden voor selectieve beargumentering - ik wil het niet zien omdat het mijn beeld van goed en slecht in de war gooit.

Ik vind daarom de Britste guerilla marketing acties tegen Musk zo briljant - die is zo recht voor z'n raap en confronteert mensen zo hard met hun keuze dat het niet meer weg te poetsen is. Aangezien dat werkt hoop ik meer van dit in de nabije toekomst. Keuze = consequentie.
Maar die guerilla marketing methodologie breekt helaas niet door de - inderdaad - silo structuur van het Amerikaanse media landschap, waar de-selectie actief mechanisme is.

Dat gezegd, ja, het is niet zonder reden dat hier, en elders, gesproken wordt over het Palantir Regime. Van alle vectoren is dit in ieder geval op het moment het meest dominant, en de meest verknoopte.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:18:
[...]

Ik hoop dat niemand bij Trump in de buurt uitlegt dat hij eigenlijk is afgezeken :+
Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt, en dat zelfs al zou je het zeggen hij het toch niet begrijpt.

Hij functioneert niet zoals normale mensen, heeft geen moreel of ethisch besef. Geen zelfreflectie of bewustzijn.

Dat is politiek gezien ook zijn kracht, het doet hem allemaal niks. Niks of niemand bereikt hem. Hij kent geen schuld of schaamte, geen spijt of verzoening.

Het lijkt me ontzettend lastig voor iemand die geen psychopaat is, en dus een hele andere beleving heeft, om hiermee af te rekenen. Het is eigenlijk een teflon Rutte in het kwadraat.
Vrijdag schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Ik: Vrijdag in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"

Ik heb trouwens ook nog Der Sieg des Glaubens, Tag der Freiheit en Olympia op de planning staan om te kijken. Maar dat is iets wat ik met tussenpozen zal doen anders trek ik het niet.

Is dit een Godwin? Wellicht. Is het vergezocht en offtopic? Ik vind van niet. Nee. De ovens worden niet alvast opgestookt maar er zijn zoveel parallellen te zien die niet eens worden verborgen.
Nja, Godwin is op gegeven moment teruggekomen op zijn initiële uitspraak. Niet zonder redenen.

Wat dat aangaat, de huidige Amerikaanse cyclus volgt in opmerkelijke zin vrij nauwgezet op de vorige grote cyclus van autoritarisme in zijn preselecties van vijandsbeelden - van trans tot autisme en zo voorts, de memetica is al helemaal overeenkomstig.

Zeker, er is een specifieke uitzondering, antisemitisme, maar dat is wel iets om eens goed te observeren want al wordt dat vijandsbeeld afgehouden, het wordt wel gebruikt als splijtzwam bij technieken van subversie en perceptie management (ben je tegen X dan ook Y er is geen spectrum of complexiteit, een paar weken geleden is de Guardian nog best diep en goed ingegaan op die splijtzwam techniek), maar dat is dan ook wel weer verklaarbaar want het Netanyahu Regime is zowel vanuit oorsprong als aard als operationele kaders onderdeel van de As van Autoritarisme.

• NiGeLaToR
Virtuozzo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:26:
[...]

Maar die guerilla marketing methodologie breekt helaas niet door de - inderdaad - silo structuur van het Amerikaanse media landschap, waar de-selectie actief mechanisme is.

Dat gezegd, ja, het is niet zonder reden dat hier, en elders, gesproken wordt over het Palantir Regime. Van alle vectoren is dit in ieder geval op het moment het meest dominant, en de meest verknoopte.
Ik denk dat die methode vooral werkt omdat het geen kant kiest. Het wijst vooral op absurditeit en stelt degene die het leest voor een dillema - dit is absurd, maar ben ik bereid dat te accepteren?

Wellicht dat in de VS het ook niet werkt omdat er geen (of onvoldoende) blootstelling is en er al een diepere grond voor escalatie ligt. In de UK plakken ze enorm grappige stickers op ramen van Tesla showrooms en in de VS steken ze de Tesla's in de fik.

Overigens hebben we in Nederland dit probleem net zo goed - hoewel de Speld en bij vlagen een talkshow host er wel in slagen een moment van confrontatie te realiseren zitten we ook hier net zo goed vast in dezelfde soort silo's geconstrueerd op dezelfde soort platformen.

Voor mij is de weg eruit dus interessant - moet dat per revolutie of kan dat nog via de schim van een democratisch proces?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:32
[...]

Dat punt zit niet Trump dwars, dat punt zit John Voight dwars. Ergens een paar maanden terug heeft Trump in een van zijn rants zomaar Stallone, Gibson en Voight als 'ambassadeurs voor Hollywood' benoemd die een oogje voor het in het zeil zouden houden. Stallone en Gibson hebben er niet eens op gereageerd, Voight heeft het helaas wel serieus genomen en heeft dat hele idee bij Trump binnen kunnen fietsen.

• NiGeLaToR
@Alex_79

'How conservatives learned to hate Hollywood'

Lang betoog met ergens in het midden een soort samenvatting:
o what's wrong with Hollywood today — and how did conservatives learn to hate Hollywood?

The obvious reason is Hollywood doesn't make movies like it used to. The conservative-friendly action heroes are mostly gone.

But another is that a lot of today's CGI-heavy action films seem, well, liberal. Iron Man is basically rebelling from his work building arms for the U.S. The Incredible Hulk is a military experiment gone wrong. X-Men are all victims of discrimination. And so on.

Here's another problem: Hollywood is no longer creating films specifically for Americans. The global box office is increasingly crucial for a big-budget movie's success. When they're crafted to appeal to Chinese and Russian audiences, films no longer scratch that unique conservative American itch. When we watch movies tailored to the world, we lose a sort of cultural connection.

It is, perhaps, easiest to illustrate this point by comparing apples to apples — by looking at how Hollywood handles remakes from that era instead of comparing 1980s era movies with today's original works.
Persoonlijk denk ik dat wat Trump eigenlijk bedoelt is niet per se 'made in America', net als dat z'n eigen MAGA-merch dat niet is, maar vooral ook weer past in het anti-woke straatje. Weet niet wat Voight z'n ding is, maar het hele plaatje moet natuurlijk wel kloppen.

Onderwijs, media, ook filmindustrie hoort daarbij, dus moet buigen of breken.

• DropjesLover
  • Nu online
Brazos schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt, en dat zelfs al zou je het zeggen hij het toch niet begrijpt.

Hij functioneert niet zoals normale mensen, heeft geen moreel of ethisch besef. Geen zelfreflectie of bewustzijn.

Dat is politiek gezien ook zijn kracht, het doet hem allemaal niks. Niks of niemand bereikt hem. Hij kent geen schuld of schaamte, geen spijt of verzoening.

Het lijkt me ontzettend lastig voor iemand die geen psychopaat is, en dus een hele andere beleving heeft, om hiermee af te rekenen. Het is eigenlijk een teflon Rutte in het kwadraat.
Over Trump maak ik ben niet zo'n zorgen. Die is gewoon oud en bijna dood.
Maar wat daarna komt... De kliek om hem heen zijn net zo geweten- en hersenloze socio-/psychopaten

BThGvNeOA

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

DropjesLover schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Over Trump maak ik ben niet zo'n zorgen. Die is gewoon oud en bijna dood.
Maar wat daarna komt... De kliek om hem heen zijn net zo geweten- en hersenloze socio-/psychopaten
Cults doen het vaak niet goed als de grote leider weg valt.
Onderlinge machtsstrijd, geen opvolger die de cult hetzelfde weet te raken.

Als Trump morgen weg zou vallen kan het zomaar zijn dat het hele MAGA in stort en de GOP een voetnoot wordt.

• duvekot
Player1S schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Als Trump morgen weg zou vallen kan het zomaar zijn dat het hele MAGA in stort en de GOP een voetnoot wordt.
Wat ik al eerder zei .. Trump is de presentator .. niet de leider. Dat er waarschijnlijk wel wat "in fighting" zal zijn zou ik niet ontkennen .. maar er zitten een boel mensen achter MAGA en de conservatieve Republikeinen om door te gaan. Daarnaast zal tegen die tijd eea wel zo veranderd/verschoven zijn dat de voortzetting eenvoudiger is geworden ..

Daarnaast zijn de Democraten op dit moment nu ook niet echt het lichtend voorbeeld voor de toekomst .. dus ik ben benieuwd waar het tegenwicht wel vandaan gaat komen.

• mekkieboek
Player1S schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:57:

Het is te hopen maar ik vrees dat ook al zou de gop in meerderheid gaan inzien dat dit de verkeerde weg is, de beweging achter maga is niet zomaar weg, de concentratie van rijkdom / de robber- en bigtech barons, het is niet zomaar weg, de (pseudo)religieuze organisaties zijn niet zomaar weg, het verknipte medialandschap is er nog steeds. En dan is er nog het vergestoorde democratische proces in de VS.

Maar ja het is te hopen dat er een soort correctie komt al is het maar tijdelijk, voordat het echt fout gaat. En wat is eigenlijk echt fout? Zitten ze daar niet nu al?

• boesOne
  • Registratie: April 2001

boesOne

meuh

mekkieboek schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Het is te hopen maar ik vrees dat ook al zou de gop in meerderheid gaan inzien dat dit de verkeerde weg is, de beweging achter maga is niet zomaar weg, de concentratie van rijkdom / de robber- en bigtech barons, het is niet zomaar weg, de (pseudo)religieuze organisaties zijn niet zomaar weg, het verknipte medialandschap is er nog steeds. En dan is er nog het vergestoorde democratische proces in de VS.

Maar ja het is te hopen dat er een soort correctie komt al is het maar tijdelijk, voordat het echt fout gaat. En wat is eigenlijk echt fout? Zitten ze daar niet nu al?
Het is al helemaal fout. En tegelijk hebben dit soort regimes wel vaak een sterke charismatische leider nodig om het volk zover te krijgen dat ze toestemming geven voor het begaan van grootse wandaden ter glorie van land en leider.
Trump, debiel als ie is, is toch blijkbaar charismatisch in zijn waanzin. Ik zie niet snel zo een opvolger met dezelfde volksmennende kwaliteiten. Als Trump wegvalt, dan is er wel een gat, so to speak.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Pagina: 1 ... 116 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.