[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.869 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:05
HEY_DUDE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:38:
Wat ik al vermoedde duikt ook op in documenten. De V.S. wil volledige toegang tot de Europese Martje zodat ze ook hun gore chloorkip en hormoon volgespoten vlees hier mogen verkopen. Eigenlijk gewoon hun lage kwaliteitsstandaard opdringen aan de EU. Het zelfde zal wel gelden voor reguleren van de tech bros. Wellicht komen ze ook nog op het idee om zaken zoals gezondheidszorg vergaand te vernielen met het opdringen van een “vrije” markt.

https://www.ad.nl/economi...sen-vs-en-china~ae2d4f44/
Eu reageerde hier al vlot op toch dat ze deze standaarden niet gaan verlagen. *knip* schelden voegt niets toe

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 16-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:39
Vind ik moeilijk te geloven.

Maar als het toch waar zou zijn dan lijkt mij dit informatie die Europa kan uitbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:24:

Maar als het toch waar zou zijn dan lijkt mij dit informatie die Europa kan uitbuiten.
Deze geruchten gingen enkele weken geleden al: waar rook is, is vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wat valt hieraan uit te buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:41:
[...]

Wat valt hieraan uit te buiten?
Er zijn 2 partijen die heel graag met ons willen traden.

Eindelijk heeft de EU een keer leverage. Nu dit nog durven te gebruiken om er veel uit te slepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:02

Zowel de VS als China hebben de EU nodig, zowel onze producten als onze koopkracht.
We hebben de betere kaarten en hoeven niet te kiezen.
Onze relatie met China is niet veranderd, alleen die met de VS...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:26
DropjesLover schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:05:
[...]

Zowel de VS als China hebben de EU nodig, zowel onze producten als onze koopkracht.
We hebben de betere kaarten en hoeven niet te kiezen.
Onze relatie met China is niet veranderd, alleen die met de VS...
exact, we moeten met beiden zaken blijven doen in ons voordeel. uiteraard moeten we dan wel 'even een memo lekken' dat we op termijn en in een mogelijke oorlog tussen China en Amerika we niet staan te juichen om de Yanks te komen helpen.

De liefde is bekoeld, dood en begraven..Ni Hao >:)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:39
Ik vind, gezien de omstandigheden, dat Europa de zaak best goed en beheerst aanpakt.

En de nationalistische partijen vallen op door hun afwezigheid.

Zonder het Europees project zaten we nu goed in de shit.
Als individueel landje zou je niet veel meer kunnen doen dan de ring gaan kussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Requiem19 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:50:
[...]

Er zijn 2 partijen die heel graag met ons willen traden.

Eindelijk heeft de EU een keer leverage. Nu dit nog durven te gebruiken om er veel uit te slepen.
Durven is nog nooit een probleem geweest voor een EU. Al is de beeldvorming absoluut anders, hier ligt een consistente lijn al sinds de eerste beginselen van het Europese Experiment. En dat is ook verklaarbaar, want die grondvesten waar al die experimenten en implementaties op gestoeld zijn volgen uit de lessen van de vorige cyclus van autoritarisme.

En daar zitten nogal wat harde lessen bij ten aanzien van handel. Zoals dat het geen wapen is of kan / mag zijn.

Maar laat wat nu dominant is in de VS precies dat wel weer nastreven, onder andere, handel niet als resultaat van gedrag of sociale psychologie, handel niet als product van een markt (en markten zijn de facto nooit vrij, zoiets bestaat niet), maar handel als wapen.

Dat wil niet zeggen dat een EU ineens zaken uit gaat spelen. Integendeel. De intrinsieke focus op proces en termijn vanuit de aanwezige grondvesten en al die vereisten voor functionaliteit, die ligt juist op best practices en balans. Een Duitsland en Japan zijn na die vorige cyclus genormaliseerd geworden, ondanks alle aanwezige schade en predisposities, maar een China is een totaal ander scenario, waar geen ruimte is voor een proces van normalisatie middels handel, omdat er sprake is van totaal andere condities (nummer 1, het land ligt niet in puin vanuit conflagratie, het zit in een cyclus van imperialisme en kolonialisme, en dat is heel iets anders).

Als media nu eens goed zouden kijken naar de lijnen van scope en focus de afgelopen tien jaar, dan zou al snel duidelijk zijn dat een concept als disentanglement al op tafel lag voordat er überhaupt een Trump was, want de lijnen van verschuivingen vanuit disfuncties in de VS waren al aanwezig en hadden momentum. Het zou ook goed zichtbaar zijn dat er nu geen sprake is van magische wendingen bij oriëntatie op markten en toegang, omdat wederom die processen er al een klein decennium liggen - gelieerd aan de aanwezige perikelen, maar ook volledig los daarvan. Immers, termijn focus. Als jij een opdracht tot behartiging hebt, met nogal behoorlijk wat complexiteit en gelaagdheid, en je wordt continu op de vingers gekeken en afgerekend als je het nota bene goed doet, dan liggen er nogal wat stimuli om allerlei scenario's van te voren uit te werken en niet te navigeren of bankieren op aannames, overtuigingen, geloofsgedrag of marketing.

Maar bijvoorbeeld al vroeg bij ontwikkeling van markten in India een vinger aan de pols te hebben, netwerken op te bouwen, synergistisch potentieel te stimuleren. Dat heeft zijn eigen curves en cycli, maar het is, wederom, proces.

Als er issues liggen ten aanzien van een EU bij de huidige uitdagingen, en die zijn er, dan zit dat toch heel anders in elkaar dan vaak gedacht wordt vanuit de dominante beeldvorming - die eigenlijk weinig meer is dan product van nationale verdeel & heers narratieven (het verfoeilijke brussel en zo meer - Janus Politiek, twee gezichten, het Nederlandse met name is daar wel een dingetje bij).

Een algemeen aspect hier is dat Europa een abstract concept is, en dat is iets anders dan een zogeheten collectieve identiteit of mythos. Dat ontbreekt omdat we halverwege de jaren '90 een aantal dominante lidstaten hadden die alles reduceerden tot number games, laat ik het zo zeggen. Er was geen verhaal meer nodig, de Koude Oorlog was exit, we hadden gewonnen, de markt is magisch, systemen zijn magisch, ga zo door.

Dus, geen noodzaak tot visie. Het woord visie werd taboe.

Een ander algemeen concept zit hem niet in hoe de structuren werken, maar waar ze zich op richten. Zo wordt vaak toegegeven aan predisposities voor autoritarisme vanuit aanwezige (gecompromitteerde) beeldvorming, zoals het idee van Europa moet een vuist maken en op tafel slaan! Nou, nee dus, dat zou zwaar ongezond zijn, want een EU maakt al een vuist maar past die procedureel toe. Dus niet als stimulus voor conflict, maar als stimulus voor processen van inzicht en balans.

Maar, die structuren hebben hun beperkingen in scope. We hebben de middelen tot individueel oorlog voeren beperkt en gedeeld, maar een EU heeft geen structuur voor een collectief mechanisme van politieke economie waar defensie onderdeel van is. We hebben dat bijvoorbeeld wel voor kenniseconomie, ook voor diensteneconomie, maar defensie hebben we er over decennia heen bewust buiten gehouden.

Veel daarvan was nota bene onderdeel van convenant met de VS en het kader van NATO, maar ook best wat daarvan is gewoon resultaat omdat we bang zijn voor herhaling van vroeger. Waar op nationale niveaus gedaan werd alsof extreem en radicaal voor altijd voorbij waren, waar op nationale niveaus gedaan werd alsof corporatisme geen transitiefase en -mechanisme is van autoritarisme, nu ja, op Europese niveaus is wel iets meer historisch bewustzijn. Van waaruit ook de erkenning volgde voor het potentieel van wat volgt als dat Europese Experiment als een geheel verschuift naar een herhaling van autoritarisme.

En al dat boven op de reguliere mandatering zoals vastegesteld door lidstaten. Het is een prachtige mythe dat Brussel de soevereiniteit van lidstaten ondermijnt, maar er klopt niets van. De realiteit is gewoon dat "Brussel" een overlegorgaan is van handel tussen lidstaten vanuit gedeelde kaders ontwikkeld vanuit bloedige lessen.

Brussel komt niet met naheffingen. Dat doen Nederlandse ministers die hun eigen spel spelen.

De VS begrijpen al dit niet. Voor ons hier is het al vaak wat gecompliceerd, en een kwestie van gewoon nooit te horen hebben gekregen in publiek en media debat, zelfs onderwijs de afgelopen twintig jaar, hoe Europa gevormd is vanuit een cyclus van autoritarisme, waarbij een aantal lidstaten nog altijd in hun detox zaten van extern gericht parasitisme - kolonialisme en zelfs imperialisme.

Een grote schok in het Europese is daarbij geweest dat de VS totaal vergeten zijn, in de zin van institutioneel geheugen, dat er überhaupt convenanten waren bij Transatlantische samenwerking, NATO en zo voorts en zo verder. Wel een schok die wakker maakt, in veel opzichten, maar ook een schok die in de VS condities schept van oriëntatie op alles Europees als vijandsbeeld wat het buffet moet zijn, anders gaan de VS onderuit.

Zero sum. Onderschat de setting bij alle uitdagingen niet. En dat is wederom brute reden waarom een EU zo'n focus op proces en procedure heeft, en niet op theater en drama.

[ Voor 39% gewijzigd door Virtuozzo op 15-04-2025 20:25 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Wozmro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:10:
Ik vind, gezien de omstandigheden, dat Europa de zaak best goed en beheerst aanpakt.

Als individueel landje zou je niet veel meer kunnen doen dan de ring gaan kussen.
Dat is nu ook de situatie in het VK. De Amerikanen begonnen daar ook hun zorgverzekering-stelsel op te dringen, en hun producten. Daar konden ze weinig tegen doen, want het domweg een te klein land. Die handelsovereenkomst is er ook niet gekomen. Een harde les, daarom willen ze nu toch weer wel meer bij de EU.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:10:

Sinds Brexit zijn de meeste nationalistische partijen (als je de PVV enzo bedoeld?) wel omgedraaid. Verder blijft het altijd gezond om kritisch te blijven naar je buren en handelspartners.
Heb mij persoonlijk nooit veel bezig gehouden met internationale politiek, al heb ik er in m'n werk wel mee te maken. En samen met m'n Duitse, Deense, Franse en Vlaamse collega's die net zoals ik de nationale wetgeving moeten opvolgen en op elkaar moeten laten aansluiten (blijft een leuke puzzel).
Maar moet zeggen dat ik echt respect heb gekregen voor Ursula (en haar collega's/achterban). Ze is to-the-point, zonder (persoonlijke) dreigementen, maar toch met commitment en overtuiging, denk dat je het erg zwaar gaat krijgen als je haar tegenover je hebt in een debat.
Denk dat iedereen (of bijna iedereen) dat wel in ziet en daarom weinig tegengeluid laat horen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 15-04-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Van teletekst:
NAVO-topman Rutte bezoekt Odesa

NAVO-secretaris-generaal Rutte heeft vandaag de Oekraïense havenstad Odesa bezocht, samen met president Zelensky. Het bezoek was niet aangekondigd.

Rutte onderstreepte dat er geen twijfel is dat Rusland de oorlog is begonnen. Hij sprak opnieuw de steun van de NAVO uit voor Oekraïne. Daarmee leek hij te reageren op uitspraken van president Trump, die gisteren herhaalde dat de oorlog is begonnen door Zelensky.

Op X schrijft Rutte dat de Oekraïense bevolking veel heeft doorstaan, niet in de laatste plaats de Russische aanval op Soemy op Palmzondag."We blijven Oekraïne helpen zodat het zich kan verdedigen tegen agressie", zei hij.
Mark Rutte, de onverschrokkende. Een subordinate die trump durft te tegenspreken. Hoe zal dat aflopen? Dissidenten worden in de VS nog niet uit het raam gegooid maar ik vraag me (hoe treurig ook) toch af of dit ongemerkt zal passeren.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:28:
[...]

Sinds Brexit zijn de meeste nationalistische partijen (als je de PVV enzo bedoeld?) wel omgedraaid. Verder blijft het altijd gezond om kritisch te blijven naar je buren en handelspartners.
Heb mij persoonlijk nooit veel bezig gehouden met internationale politiek, al heb ik er in m'n werk wel mee te maken. En samen met m'n Duitse, Deense, Franse en Vlaamse collega's die net zoals ik de nationale wetgeving moeten opvolgen en op elkaar moeten laten aansluiten (blijft een leuke puzzel).
Maar moet zeggen dat ik echt respect heb gekregen voor Ursula (en haar collega's/achterban). Ze is to-the-point, zonder dreigement, maar toch met commitment en overtuiging, denk dat je het erg zwaar gaat krijgen als je haar tegenover je hebt in een debat.
Denk dat iedereen (of bijna iedereen) dat wel in ziet en daarom weinig tegengeluid laat horen.
Verwacht voor continentaal Europa andere ingangen vanuit de VS, de recente Editorial bij de Guardian zit al in de goede richting met extrapolatie - zoals de farmaceutische industrie. Dat wordt een hefboom die men hier zal zoeken te gebruiken, omdat de meeste producenten in die sector hier hun grootste afzet danken aan de ongezondheid van de VS.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mekkieboek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:31:
Van teletekst:

[...]

Mark Rutte, de onverschrokkende. Een subordinate die trump durft te tegenspreken. Hoe zal dat aflopen? Dissidenten worden in de VS nog niet uit het raam gegooid maar ik vraag me (hoe treurig ook) toch af of dit ongemerkt zal passeren.
Waarschijnlijk wel, het zal opgevolgd worden door signaal naar Washington, waar men voorafgaand aan werkbezoek ook al signaal gegeven heeft. Dit is dus prima af te schrijven als PR pro forma, wat binnen kaders van strategie voor subversie (zie perception management) prima te gebruiken is.

Plus, wanneer dan de volgende mep uit Washington komt is de klap harder, zo wordt gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:31:
[...]

Verwacht voor continentaal Europa andere ingangen vanuit de VS, de recente Editorial bij de Guardian zit al in de goede richting met extrapolatie - zoals de farmaceutische industrie. Dat wordt een hefboom die men hier zal zoeken te gebruiken, omdat de meeste producenten in die sector hier hun grootste afzet danken aan de ongezondheid van de VS.
Die munt kan twee kanten op vallen...

Sowieso ligt het hele healthcare systeem in de VS op z'n gat, de heffingen gooien alleen maar meer olie op het vuur (daar):
"What keeps me up are young children dying": Melinda Gates sounds the alarm on DOGE health cutbacks
https://www.cnn.com/polit...cm9igkmfq00003b6p6mwt1tmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:37:
[...]

Sowieso ligt het hele healthcare systeem in de VS op z'n gat, de heffingen gooien alleen maar meer olie op het vuur (daar):

[...]

Als de VS zn medicijnen niet krijgt gaat er nog wat gebeuren daar...

Eigenlijk zouden de opiaten en dergelijke eens stop gezet moeten worden, het halve land spontaan ontregeld door afkickverschijnselen :p
Kijken wie de drugsdealer tegen durft te spreken.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 16:52

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

mekkieboek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:31:
Van teletekst:
[...]
Rutte onderstreepte dat er geen twijfel is dat Rusland de oorlog is begonnen. Hij sprak opnieuw de steun van de NAVO uit voor Oekraïne. Daarmee leek hij te reageren op uitspraken van president Trump, die gisteren herhaalde dat de oorlog is begonnen door Zelensky.

Deze rutte uitspraken die haaks staan op de valse claims van trump geven rutte idd wel een akelig vinkje.
Te veel van die negatieve vinkjes achter zijn naam en het gaat zelfs voor "teflon mark" stoppen bij de NAVO.

Achtergrond linkje over rutte en "teflon mark".
https://www.vrt.be/vrtnws...mark-rutte-als-navo-baas/

Maar het viel mij inderdaad ook op dat rutte het nu wel aandurfde om lijnrecht in te gaan tegen trump.

[ Voor 14% gewijzigd door keuringsdienst op 15-04-2025 20:54 ]

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:37:
[...]

[...]

Ligt het echt op zijn gat, of is het een voedings- en controle systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Het Witte Huis blijft herhalen dat Canada echt de 51e staat moet worden:
U.S. President Donald Trump still wants Canada to become the country’s 51st state, the White House said Friday, a threat he has made repeatedly but had appeared to quiet on in recent weeks.

Asked Tuesday if there was a reason for the apparent softening of tone, White House press secretary Karoline Leavitt denied there was any change in Trump’s posture behind the scenes.

“I would reject the president’s position on Canada has shifted,” she told reporters.

“The president still maintains his position on Canada: the United States has been subsidizing Canada’s national defence, and he believes that Canadians would benefit greatly from becoming the 51st state of the United States of America.”

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

keuringsdienst schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:52:
[...]

Deze rutte uitspraken die haaks staan op de valse claims van trump geven rutte idd wel een akelig vinkje.
Te veel van die negatieve vinkjes achter zijn naam en het gaat zelfs voor "teflon mark" stoppen bij de NAVO.

Achtergrond linkje over rutte en "teflon mark".
https://www.vrt.be/vrtnws...mark-rutte-als-navo-baas/

Maar het viel mij inderdaad ook op dat rutte het nu wel aandurfde om lijnrecht in te gaan tegen trump.
Tsjah, ik vraag mij dan af:
- wat zegt Trump achter de schermen tegen Rutte?
- wat verwacht je anders van Rutte? Trump is de baas. Hij is alleen de dagvoorzitter. Hij kan er lekker tegenin gaan, is ie morgen zn baan kwijt en zit er een andere mafkees. Zonder de politieke ervaring.

Zeg niet dat ik het een mooi plaatje vind, maar het kan erger.

Wat mij betreft zetten de EU, Canda, Japan, Korea en Australië samen een nieuw verbond op en laten we de VS het lekker uitzoeken. Maar geloof niet dat we al zo ver zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ondertussen blijft de regering Trump de uitspraak van de rechter negeren en blijft erbij dat het 'faciliteren' van de terugkeer van de man die ten onrechte naar El Salvador is gedeporteerd, niets anders betekent dan dat de VS moet helpen met de terugkeer als El Salvador de man wil terugsturen. En 'toevallig' wil El Salvador dat niet. Ook al is de uitspraak van de federale rechter in Maryland bekrachtigd door het Hooggerechtshof.

Gisteren heeft de rechter in Maryland geoordeeld dat er een diepgravende 'discovery' moet komen wat erop neerkomt dat de rechter documenten wil zien waaruit blijkt dat de regering Trump bezig is om Garcia terug te halen.

https://edition.cnn.com/2...inis-discovery/index.html

Het argument van de regering Trump komt erop neer dat:

- iedere aanwezige in de VS (inwoners én migranten, waaronder toeristen en studenten) kan plotseling worden aangehouden door de Immigration and Customs Enforcement (ICE)
- na aanhouding kan die persoon zonder rechtszaak worden gedeporteerd naar El Salvador
- zodra die persoon de VS heeft verlaten kan en hoeft de VS niets meer te doen

Voor wie overweegt om naar de VS te reizen zou ik persoonlijk zeggen: heroverweeg je reis.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:48:
[...]

Ooit van Buckler gehoord? Nee? Dat klopt, merk bestaat niet meer na 1 grap van een cabaretier over het merk.
Is een Heineken merk, wat in andere landen nog gewoon springlevend is. Toen (1989) was alcoholvrij bier nog een mooi item om grappen over te maken.Op de langere termijn, nu met Heineken 0.0 (en alle andere alcoholvrije biertjes) is het volledig geaccepteerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DHS heeft hun contract met MITRE niet verlengd. Dat is een non-profit organisatie die de CVE database onderhoudt voor software beveiligingsproblemen...

Funding Expires for Key Cyber Vulnerability Database

Er is nu ook een whistleblower met informatie over DOGE toegang bij NLRB. Volgens hem is er o.a. vlak daarna een login poging geweest vanuit Rusland met een juiste gebruikersnaam en wachtwoord, deze is alleen geweigerd op basis van locatie :X

Whistleblower org says DOGE may have caused 'significant cyber breach' at US labor watchdog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
Sebazzz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:05:
Het Witte Huis blijft herhalen dat Canada echt de 51e staat moet worden:

[...]
Ach, de perswoordvoerder... Een handpop die te laat geinformeerd wordt omdat Trump ondertussen alweer 3 tegenstrijdige dingen gezegd heeft. Ik zou aan wat zij zegt al helemaal geen waarde hangen.

Interessanter is wanneer er werkelijk troepenopbouw of dergelijke is, of anderzijds vijandelijke acties in gang gezet worden.
MikeyMan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:24:
[...]

Tsjah, ik vraag mij dan af:
- wat zegt Trump achter de schermen tegen Rutte?
- wat verwacht je anders van Rutte? Trump is de baas. Hij is alleen de dagvoorzitter. Hij kan er lekker tegenin gaan, is ie morgen zn baan kwijt en zit er een andere mafkees. Zonder de politieke ervaring.

Zeg niet dat ik het een mooi plaatje vind, maar het kan erger.

Wat mij betreft zetten de EU, Canda, Japan, Korea en Australië samen een nieuw verbond op en laten we de VS het lekker uitzoeken. Maar geloof niet dat we al zo ver zijn.
Je kan veel van Rutte vinden, maar hij is echt goed in dit soort situaties en figuren. Hij heeft gewoon geen lichtgeraakt ego, waar anderen zoals Macron dat wel hebben.

Iedereen is benieuwd naar wat er achter de schermen werkelijk gezegd wordt, maar helaas komen we daar nooit achter. Al dan niet door gebrek aan opslagruimte op z'n telefoon of geen actieve herinneringen :P
Vreemder is dat Trump zich zowaar stil houdt, elke keer wanneer Rutte wat zegt / hem corrigeert.
Real schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:27:
Ondertussen blijft de regering Trump de uitspraak van de rechter negeren en blijft erbij dat het 'faciliteren' van de terugkeer van de man die ten onrechte naar El Salvador is gedeporteerd, niets anders betekent dan dat de VS moet helpen met de terugkeer als El Salvador de man wil terugsturen. En 'toevallig' wil El Salvador dat niet. Ook al is de uitspraak van de federale rechter in Maryland bekrachtigd door het Hooggerechtshof.

Gisteren heeft de rechter in Maryland geoordeeld dat er een diepgravende 'discovery' moet komen wat erop neerkomt dat de rechter documenten wil zien waaruit blijkt dat de regering Trump bezig is om Garcia terug te halen.

- iedere aanwezige in de VS (inwoners én migranten, waaronder toeristen en studenten) kan plotseling worden aangehouden door de Immigration and Customs Enforcement (ICE)
- na aanhouding kan die persoon zonder rechtszaak worden gedeporteerd naar El Salvador

Voor wie overweegt om naar de VS te reizen zou ik persoonlijk zeggen: heroverweeg je reis.
Laten we wel wezen, er komen wekelijks 100.000+ reizigers de VS binnen. Daarvan zal een relatief klein deel echt 2 generaties geboren en getogen Amerikaan zijn, het gros komt binnen op een visa of heeft een werkvergunning / greencard.

Er zijn, naar wat ik kan vinden, ~250 mensen (in verschillende zeer dure militaire vluchten) gedeporteerd, in de afgelopen maand.
Het aantal mensen dat onterecht door de Immigration and Customs Enforcement (ICE) vastgehouden is de afgelopen maanden is ook <100

Hoewel absoluut zorgwekkend en schending van mensenrechten, gaat het maar om minder dan 0,00035% van de reizigers. Je hebt meer kans hier op dan een winnend lot uit de loterij, maar nog steeds een belachelijk kleine kans.
Al helemaal wanneer je geen tatoeages hebt :P

BThGvNeOA

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Die Chinezen weten het wel mooi te zeggen (of hun AI):
“The US is not getting ripped off by anybody,” it said. “The problem is the US has been living beyond its means for decades. It consumes more than it produces. It has outsourced its manufacturing and borrowed money in order to have a higher standard of living than it’s entitled to based on its productivity. Rather than being ‘cheated’, the US has been taking a free ride on the globalisation train.”

It added, “The US should stop whining about itself being a victim in global trade and put an end to its capricious and destructive behaviour.”
https://www.theguardian.c...ning-as-trade-war-spirals
DropjesLover schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:44:
[...]
Laten we wel wezen, er komen wekelijks 100.000+ reizigers de VS binnen. Daarvan zal een relatief klein deel echt 2 generaties geboren en getogen Amerikaan zijn, het gros komt binnen op een visa of heeft een werkvergunning / greencard.

Er zijn, naar wat ik kan vinden, ~250 mensen (in verschillende zeer dure militaire vluchten) gedeporteerd, in de afgelopen maand.
Het aantal mensen dat onterecht door de Immigration and Customs Enforcement (ICE) vastgehouden is de afgelopen maanden is ook <100

Hoewel absoluut zorgwekkend en schending van mensenrechten, gaat het maar om minder dan 0,00035% van de reizigers. Je hebt meer kans hier op dan een winnend lot uit de loterij, maar nog steeds een belachelijk kleine kans.
Al helemaal wanneer je geen tatoeages hebt :P
Mijn collega heeft een Mexicaanse vrouw. Zij, haar vrienden, familie, kennissen, etc voelen zich nu gevangen in hun eigen land. Ze zijn niet bang om van straat gepikt te worden, maar wel bang dat als ze het land verlaten, ze er niet meer inkomen.

Ben wel benieuwd naar dit plaatje voor Zuid-Amerikaanse landen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiQsf-23-PQeo2znIAXQEG6SoWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr88xNXLN4VcPSzr73YBZKjA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 16-04-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:42
Gewoon lekker nog een paar maanden laten sudderen daar, dan is ook voor de meeste Amerikanen wel duidelijk dat er niets goeds van deze regering komt. Ondertussen zelf aan onze eigen onafhankelijkheid blijven werken en afstand doen van Amerikaanse systemen en producten.

Over een paar jaar is Amerika net als Rusland een geisoleerd derde wereldland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:10
Bvanham schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:04:

Over een paar jaar is Amerika net als Rusland een geisoleerd derde wereldland.
Ik ben de afgelopen jaren een aantal keer in Amerika geweest. Op sommige punten is het gewoon een derde wereldland.. Ze pretenderen het beste land ter wereld te zijn maar op veel punten (of Infra, etc) kunnen ze echt nog wat leren van Europa..

Ben blij dat ik niet meer die kant op hoef te gaan. Ik blijf er wel weg zolang die blonde malloot daar in Washington zit.. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nextware schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ben de afgelopen jaren een aantal keer in Amerika geweest. Op sommige punten is het gewoon een derde wereldland.. Ze pretenderen het beste land ter wereld te zijn maar op veel punten (of Infra, etc) kunnen ze echt nog wat leren van Europa..

Ben blij dat ik niet meer die kant op hoef te gaan. Ik blijf er wel weg zolang die blonde malloot daar in Washington zit.. :w
Doet me een beetje aan deze denken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q70UUtoHDOfIl7h75035mM3GBu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKNBhaMCJRpTmONfpG0PuNoZ.png?f=fotoalbum_large

Die staten weten de schijn nog aardig op te houden. De overige 20 staten waar ik geweest ben wat minder.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 16-04-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

Ach, de perswoordvoerder... Een handpop die te laat geinformeerd wordt omdat Trump ondertussen alweer 3 tegenstrijdige dingen gezegd heeft. Ik zou aan wat zij zegt al helemaal geen waarde hangen.
Dat is die Karoline Leavitt toch? dat is echt de buikspreekpop van Trump inderdaad die al vaak de plank misslaat tijdens persconferentie en vreselijk onbeschoft is. Appel valt niet ver van de peer zullen we maar zeggen.

Dit is het bewuste tenenkrommende filmpje.

YouTube: Karoline Leavitt Asked: 'Is President Trump Going To Send The Statue...

[ Voor 30% gewijzigd door Slasher op 16-04-2025 09:56 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:05
MikeyMan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:48:
[...]

Die staten weten de schijn nog aardig op te houden. De overige 20 staten waar ik geweest ben wat minder.
Mwah, Washington (de staat) doet het ook nog wel aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:27

Volgens mij claimden ze ook dat de VS niet meer aansprakelijk is voor die persoon. Dus ze kunnen gewoon uit het vliegtuig worden gedropt.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
dakka schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:52:
[...]

Mwah, Washington (de staat) doet het ook nog wel aardig
klopt, als je alle staten in een tabel stopt dan zie je consequent dat de red-states by far het armst zijn (liggen aan het infuus van de overheid, die ze nota bene nu zelf willen korten!)

nb: zelfs Texas staat maar op plaats 23 , Florida nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:24
MikeyMan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]

Andersom hetzelfde. Als Amerikanen het over Europa hebben, dan gaat het over het algemeen over Engeland, Frankrijk en Italië (en een beetje Duitsland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:16:
[...]

Andersom hetzelfde. Als Amerikanen het over Europa hebben, dan gaat het over het algemeen over Engeland, Frankrijk en Italië (en een beetje Duitsland).
Ja alleen ga je hier niet ineens 100 jaar terug in de tijd als je buiten deze landen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:05
TheBrut3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:16:
[...]

offtopic:
Is dat niet gewoon hetzelfde voor Europeanen? (of iig Nederlanders, Duitsers en Britten) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Zwelgje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:14:
[...]

klopt, als je alle staten in een tabel stopt dan zie je consequent dat de red-states by far het armst zijn (liggen aan het infuus van de overheid, die ze nota bene nu zelf willen korten!)

nb: zelfs Texas staat maar op plaats 23 , Florida nog lager.
Dat blijft ook het meest verbazingwekkendste, de arme meerderheid kiest zelf voor lagere belastingen (voor de rijken) en slechtere gezondheidszorg zodat ze defacto nog armer/ongezonder worden.
Maar dat is ook geënt op het American Dream beeld dat iedereen met hard werken rijk kan worden. en wanneer je rijk bent, wil je natuurlijk zo min mogelijk belasting betalen, want voor die centen heb je immers zelf keihard gewerkt.

Dat klopt niet, niemand wordt echt rijk van hard werken.
Maar dat wil er maar niet in.
Veel duidelijker dan dat kan je het niet verwoorden, hoe de rest van de wereld de VS ziet
[...]

Mijn collega heeft een Mexicaanse vrouw. Zij, haar vrienden, familie, kennissen, etc voelen zich nu gevangen in hun eigen land. Ze zijn niet bang om van straat gepikt te worden, maar wel bang dat als ze het land verlaten, ze er niet meer inkomen.

Ben wel benieuwd naar dit plaatje voor Zuid-Amerikaanse landen:

[Afbeelding]
Zoals ik zei, zeer begrijpelijk. En moeten ook zeker benoemd en niet weggekeken van worden!
Maar toch, de aantallen zijn, in tegenstelling tot wat Trump / MAGA wil doen geloven, echt klein.
Het zal ook een harde reality check zijn voor heel Latijns Amerika dat de VS gewoon echt niet het beloofde land is.
Een betere maatregel tegen immigratie kan je bijna niet bedenken.

[ Voor 42% gewijzigd door DropjesLover op 16-04-2025 10:35 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Die man is waarschijnlijk al dood of zodanig mishandeld dat zijn terugkeer voor problemen zou zorgen. Ik zou niet weten waarom ze anders zo enorm moeilijk zouden doen.

Maar goed, zelfs als blanke man zou ik niet meer naar de VS gaan momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Je kan veel van Rutte vinden, maar hij is echt goed in dit soort situaties en figuren. Hij heeft gewoon geen lichtgeraakt ego, waar anderen zoals Macron dat wel hebben.

Iedereen is benieuwd naar wat er achter de schermen werkelijk gezegd wordt, maar helaas komen we daar nooit achter. Al dan niet door gebrek aan opslagruimte op z'n telefoon of geen actieve herinneringen :P
Vreemder is dat Trump zich zowaar stil houdt, elke keer wanneer Rutte wat zegt / hem corrigeert.

[...]
Bij Trump zou dit ook kunnen betekenen dat hij Rutte domweg niet belangrijk genoeg vind om energie in te steken. NAVO staat nu niet zo hoog op z'n agenda.
DropjesLover schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:28:
[...]

Dat blijft ook het meest verbazingwekkendste, de arme meerderheid kiest zelf voor lagere belastingen (voor de rijken) en slechtere gezondheidszorg zodat ze defacto nog armer/ongezonder worden.
Maar dat is ook geënt op het American Dream beeld dat iedereen met hard werken rijk kan worden. en wanneer je rijk bent, wil je natuurlijk zo min mogelijk belasting betalen, want voor die centen heb je immers zelf keihard gewerkt.

Dat klopt niet, niemand wordt echt rijk van hard werken.
Maar dat wil er maar niet in.
En in Amerika staat het opzetten van een goed sociaal stelsel, zoals normaal in Europa, gelijk staat aan communisme. Dat communisme iets totaal anders is, gaat er bij hen niet in, het is door de staat geregeld, dus communisme.
[...]
Veel duidelijker dan dat kan je het niet verwoorden, hoe de rest van de wereld de VS ziet
Kleine kanttekening daarbij is wel dat de Amerikaanse economie de laatste 30 / 40 jaar steeds meer is gaan vertrouwen op diensten en IT en minder op fysieke producten voor hun export.

Het zijn vooral de verschillende oorlogen (Golf-oorlog 1 en 2, Afghanistan) die ze hebben gevoerd uit naam van wereldvrede, die heel veel geld hebben gekost, zonder dat hier inkomsten tegenover stonden.

Ondertussen hebben ze al decennia een belastingstelsel waarin juist de bevolkingsgroep die het beste de belastingdruk kan dragen, juist het meest ontzien wordt, met als gevolg dat de belastinginkomsten relatief laag zijn voor de hoeveelheid privé kapitaal in het land.
[...]

Zoals ik zei, zeer begrijpelijk. En moeten ook zeker benoemd en niet weggekeken van worden!
Maar toch, de aantallen zijn, in tegenstelling tot wat Trump / MAGA wil doen geloven, echt klein.
Het zal ook een harde reality check zijn voor heel Latijns Amerika dat de VS gewoon echt niet het beloofde land is.
Een betere maatregel tegen immigratie kan je bijna niet bedenken.
En toch is dat niet hoe het werkt. Als dat werkelijk zou demotiveren, zouden er in Europa ook niet zoveel illegale immigranten zijn die kosten wat het kost naar de UK willen. Want binnen de EU moet je heel goed zoeken om mensen te vinden heel graag naar de UK willen als ze daar verder nog totaal geen banden mee hebben of toekomstperspectief.

Maar de angst om zonder waarschuwing opgepakt en gedeporteerd te kunnen worden, is heel sterk. Daarvoor hoeven er geen grote aantallen opgepakt te worden. Juist dat er nu steeds een aantal zaken in de media blijven terugkomen waarbij de persoon bij naam genoemd wordt, werkt heel sterk.

Over het instorten van toerisme naar Amerika, vanuit Europa is die groot (volgens 17% op het moment), maar vanuit Canada is het nog veel groter, met 32%.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:12
Slasher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:51:
[...]

Dat is die Karoline Leavitt toch? dat is echt de buikspreekpop van Trump inderdaad die al vaak de plank misslaat tijdens persconferentie en vreselijk onbeschoft is. Appel valt niet ver van de peer zullen we maar zeggen.

YouTube: Karoline Leavitt Asked: 'Is President Trump Going To Send The Statue...
Ze doet me altijd denken aan Baghdad Ali met zn "they are nowhere near Baghdad" terwijl op de achtergrond raketten neerkwam en

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwelgje
DropjesLover schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:28:
[...]

[...]
prachtig ook in dit artikel wat ik ook al jaren roep (en meer met mij)

“The US is not getting ripped off by anybody,” it said. “The problem is the US has been living beyond its means for decades. It consumes more than it produces. It has outsourced its manufacturing and borrowed money in order to have a higher standard of living than it’s entitled to based on its productivity. Rather than being ‘cheated’, the US has been taking a free ride on the globalisation train.”

en zo is het, die mensen moeten nodig eens in de spiegel kijken, ja dat doet pijn om die vette pens te zien maar het is wel realiteit. Amerika is een consumptiemarkt en kan en doet verder niks meer en leeft al jaren op de pof op kosten van de rest van de wereld.

wat we nu zien is een wild om zich heen slaande president omdat hij ook verder weinig meer kan doen om het tij te keren, dingen roepen als Canada als 51ste staat, groenland innemen is niks meer en minder dan 'voer voor het electoraat' om de pijn die straks komt enigszins te dempen en wat misplaatste Amerikaanse trots op te poetsen.

Game over, de komende jaren zien we de ondergang van het imperium in real-time met alle ellende voor de overige landen erbij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ErikT738 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:48:
[...]

Die man is waarschijnlijk al dood of zodanig mishandeld dat zijn terugkeer voor problemen zou zorgen. Ik zou niet weten waarom ze anders zo enorm moeilijk zouden doen.

Maar goed, zelfs als blanke man zou ik niet meer naar de VS gaan momenteel.
Ja, dat is ook een scenario waar ik aan dacht. Of, stel dat ie wel terug wordt gehaald is dat natuurlijk een PR probleem van jewelste voor Trump als de man uit de doeken gaat doen hoe hij behandeld is. Er is voor Trump waarschijnlijk een point of no return bereikt, letterlijk en figuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 21:53
Trump verhoogt de importtarieven voor China naar 245%, terwijl Hong Kong het leveren van alle post van en naar Amerika stopzet. So much winning...

*knip* onnodige suggestie

[ Voor 48% gewijzigd door polthemol op 16-04-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:56:
[...]

Ja, dat is ook een scenario waar ik aan dacht. Of, stel dat ie wel terug wordt gehaald is dat natuurlijk een PR probleem van jewelste voor Trump als de man uit de doeken gaat doen hoe hij behandeld is. Er is voor Trump waarschijnlijk een point of no return bereikt, letterlijk en figuurlijk.
Probleem bij elke variant van autoritarisme is wel dat vanuit aard en disfuncties die de "functionaliteit" verzorgen de constante altijd die van meer / erger / harder is.

Enige variabele daarbij is wat we de politieke functie van tijd noemen, het gebruik van tijd / tempo / timing bij handelingen & narratief voor effecten te instigeren / verbloemen / versterken.

Wat we goed in het achterhoofd moeten houden is dat het bij al die varianten van autoritarisme niet gaat om een conforme dynamiek, het onderschrijft aanwezige stelsels niet, of die nu van structuur zijn (bestel), moraliteit of ethiek, dat maakt niets uit.

Er is geen "point of no return", want het is vanuit aard inherent zero sum. Anders gezegd, men stoomt altijd door zoals vereist voor agenda.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:41
RTLZ meldt o.b.v. artikel Wall Street Journal dat landen korting krijgen op de heffing als ze minder zaken gaan doen met China. Kortom: chantage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 10:33
P-Rock schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:50:
Trump verhoogt de importtarieven voor China naar 245%, terwijl Hong Kong het leveren van alle post van en naar Amerika stopzet. So much winning...
offtopic:
inb4 ONE BAJILLION PERCENT TARIFFS!!!! OMGWTFBBQ

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:27
Een 'whistleblower' onthult hoe DOGE 10+GB aan gevoelige gegevens kopieerde en vervolgens poogden de logs te verwijderen. En als bedankje voor het rapporteren krijgt hij een dreigbrief op zijn deur geplakt met foto's van hem als hij zijn hond aan het uitlaten is...
[...]

... members of the DOGE team asked that their activities not be logged on the system and then appeared to try to cover their tracks behind them, turning off monitoring tools and manually deleting records of their access — evasive behavior that several cybersecurity experts interviewed by NPR compared to what criminal or state-sponsored hackers might do.

[...]

... attempts to raise concerns internally within the NLRB preceded someone "physically taping a threatening note" to his door that included sensitive personal information and overhead photos of him walking his dog that appeared to be taken with a drone ...

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29

Soullie

Planeshift

MikeyMan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:19:
[...]

Ja alleen ga je hier niet ineens 100 jaar terug in de tijd als je buiten deze landen komt.
Als je op sommige plekken in België komt, zou je daar aan kunnen twijfelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:25
Hier een bron:
https://www.whitehouse.go...-and-derivative-products/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
Een 'whistleblower' onthult hoe DOGE 10+GB aan gevoelige gegevens kopieerde en vervolgens poogden de logs te verwijderen. En als bedankje voor het rapporteren krijgt hij een dreigbrief op zijn deur geplakt met foto's van hem als hij zijn hond aan het uitlaten is...

[...]
Je zal maar bij een Inlichtingendienst werken in een Europese lidstaat, en intrinsiek verweven zijn voor werkzaamheden met Amerikaans Veiligheidsdomein, waar niet-Amerikaanse oligarchen zonder verweer alles kunnen doen wat ze willen.

Misschien zouden mensen wat chocolade en bloemen naar een AIVD, MIVD et alii moeten sturen, met wat boekentips erbij 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 16-04-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:43

Winkiller

De Mopperpot

De Amerikaanse oud-president Biden heeft voor het eerst sinds het aantreden van zijn opvolger Trump een publieke speech gegeven. Hij haalde daarin fel uit naar Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

nextware schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:40:
[...]

Op sommige punten is het gewoon een derde wereldland.. Ze pretenderen het beste land ter wereld te zijn maar op veel punten (of Infra, etc) kunnen ze echt nog wat leren van Europa..
Dat heeft ook meegeholpen om te komen op de huidige situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 16-04-2025 12:35 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:19
Zwelgje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:56:
[...]

prachtig ook in dit artikel wat ik ook al jaren roep (en meer met mij)

en zo is het, die mensen moeten nodig eens in de spiegel kijken, ja dat doet pijn om die vette pens te zien maar het is wel realiteit. Amerika is een consumptiemarkt en kan en doet verder niks meer en leeft al jaren op de pof op kosten van de rest van de wereld.

wat we nu zien is een wild om zich heen slaande president omdat hij ook verder weinig meer kan doen om het tij te keren, dingen roepen als Canada als 51ste staat, groenland innemen is niks meer en minder dan 'voer voor het electoraat' om de pijn die straks komt enigszins te dempen en wat misplaatste Amerikaanse trots op te poetsen.

Game over, de komende jaren zien we de ondergang van het imperium in real-time met alle ellende voor de overige landen erbij helaas.
Klopt, de VS lijkt verslaafd te zijn aan de goedkope leningen die zij kunnen afsluiten, omdat de dollar de reservemunt is. In 2024 was het begrotingstekort in de VS 6,4 procent van het BBP (bron) De totale overheidsschuld was 123 procent van het BBP (bron).

Ter vergelijking, het begrotingstekort van de EU lidstaten was in 2024 3,5 procent en de staatsschuld van deze landen was gemiddeld 82 procent van het BBP.

De verwachting is dat het Amerikaanse overheidstekort in 2025 zou kunnen stijgen naar 7,5 procent van het BBP, ondanks dat in deze verwachting nog uitgegaan wordt van een 'resilient' groei van het BBP. Dat betekent dus dat, en ja dat komt vaker voor, de verwachting is dat in een periode van economische groei, waarin de overheid was zuinigjes moet zijn om de economie niet te oververhitten, het begrotingstekort tóch oploopt.

Maar wat gebeurt er met het tekort als de economie inzakt? Hoe beïnvloedt een recessie, gecombineerd met de wispelturige Trump, de rente op Amerikaanse staatsleningen?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:35:
[...]

Dat heeft ook meegeholpen om te komen op de huidige situatie.
Inderdaad. En dat mag best wel meer belicht worden in het media landschap hier. Immers, de ontwikkelingen die de VS vrij breed gereduceerd hebben tot zogeheten 4e wereld land zijn product van specifiek gedachtegoed wat systemisch geïntegreerd is geworden.

Gedachtegoed van lijnen waar wij hier op volgen. We hebben die immers al geruime tijd klakkeloos overgenomen, zelfs gepopulariseerd.

Observatie en analyse van de VS is nogal nuttig bij het realiseren van potentieel voor correctie en herstel in het Europese.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

Slasher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:51:
[...]

Ikw as eigenlijk gestopt met het kijken naar dit soort persco's met haar. Tegen beter weten in klikte ik toch op je link. Zoals een van de comments het aangeeft: Karoline Leavitt was not hired because she knows anything, she was hired because she would say anything.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het doet me een beetje denken aan een uitspraak van Theodore Roosevelt, die de basis legde van de "Big Stck Diplomacy" die lang toonaangevend was voor de manier waarop amerika wereldleider kon worden door hun omgang met andere landen,
En zachte toon aanhouden, maar wel de dreiging hebben van een "keiharde counter" als de opponent weigert aan bepaalde wensen te voldoen.
"Speak softly and carry a big stick—you will go far." If a man continually blusters, if he lacks civility, a big stick will not save him from trouble; and neither will speaking softly avail, if back of the softness there does not lie strength, power. In private life there are few things more obnoxious than the man who is always loudly boasting; and if the boaster is not prepared to back up his words his position becomes absolutely contemptible. So it is with the nation. It is both foolish and undignified to indulge in undue self-glorification, and above all, in loose-tongued denunciation of other peoples.
Trump lijkt dit precies andersom te doen, hij is precies de person die Theodore Roosevelt aangeeft als "obnoxious the man who is always loudly boasting" and zeker die laatste zin lijkt 100% toe te treffen.

trump zit nu eigenlijk al in een situatie tov van China dat hij bijna geen speelruimte heeft.... enkel verhogen van de importtarieven hindert enkel de amerikaanse economie, omdat die op deze manier elemaal geen producten uit china die voor hen onmisbaar zijn lijken te kunnen gaan importeren en daarmee vooral zichzelf in de vingers snijden...

China daarentegen heeft een velvoud aan tegenmaatregelen die ze alsnog kunnen nemen, van het blkkeren van uitvoer van noodzakelijke producten als zeldzame aarde, het targetten van specifieke productgroepen (bv de sojaboeren) en tevens het aanknopen van deals met andere landen die ook hun problemen hebben met de amerikaanse tarieven, mar die bv china kunnen helpen als tussendoorvoerland om de extreme tarieven voor china te ontwijken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

[mbr]*knip* onnodige suggestie[/mbr]
Waar zie je dat van die 245%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bernard0343 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:40:

Maar wat gebeurt er met het tekort als de economie inzakt? Hoe beïnvloedt een recessie, gecombineerd met de wispelturige Trump, de rente op Amerikaanse staatsleningen?
Dat is minder een vraag van recessie en effecten daarvan (vergeet niet, "never waste a crisis" denken is genormaliseerd concept) dan van vertrouwen in de VS als politieke economie, en als stabilisator binnen mondiale dynamiek.

Dat heeft dus veel en veel minder te maken zelfs met Trump en wat hij doet, dan met de binnen de beslissingsbomen van de VS aanwezige gedragskaders en het aanwezige wereldbeeld.

Dit is best even schakelen voor ons hier, met name voor de traditionele economie geworteld in neoliberalisme waar alles gereduceerd wordt tot magische cijfertjes en niet nagedacht wordt over basisaannames in de rekenmodellen. Het is al snel iets van ongemak bij onvoorspelbaarheid want we moeten ineens de factor gedrag erkennen. En dan ook nog juist het gedrag van de zogenaamde helden van de magische markt.

We hebben hier al een kleine episode bij gehad. De flux bij langere termijn Treasury Bonds. Dat is waar de druk kwam, ook bij de vectoren die gebruik maken van een Trump. Conform rekenmodellen had die arena gevrijwaard moeten blijven van gevolgen van wat ogenschijnlijk theater van onzekerheid en structuurwijziging was.

Maar ja, de VS zijn los van presidenten een mechanisme binnen mondiaal bestel. Het gaat dus minder om de presidenten en hun gedrag, dan om de vraag of en hoe de gedragsdynamica van beslissingsbomen in de VS verschuiven. Het resultaat was een instinctieve beoordeling van het aanwezige potentieel van het transformeren van de VS als stabilisator, naar de VS als roofdier.

En daar is niet op te bankieren. Want het roofdier, je bent gewoon het buffer daarvoor. Hoe dan ook.

Hoe meer de VS als geheel verschuiven op die lijn, des te groter de respons op systemische vernietiging van vertrouwen in de VS als stabilisator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RM-rf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:46:
[...]

het doet me een beetje denken aan een uitspraak van Theodore Roosevelt, die de basis legde van de "Big Stck Diplomacy" die lang toonaangevend was voor de manier waarop amerika wereldleider kon worden door hun omgang met andere landen,
En zachte toon aanhouden, maar wel de dreiging hebben van een "keiharde counter" als de opponent weigert aan bepaalde wensen te voldoen.

[...]
Pillars of power, inderdaad. Met bijzondere rol voor het gebruik van handel en de VS als stabilisator daarbij voor het ontworstelen aan paden van/naar autoritarisme.
Trump lijkt dit precies andersom te doen, hij is precies de person die Theodore Roosevelt aangeeft als "obnoxious the man who is always loudly boasting" and zeker die laatste zin lijkt 100% toe te treffen.
Waarbij handel getransformeerd wordt tot wapen van hyperparasitisme.
trump zit nu eigenlijk al in een situatie tov van China dat hij bijna geen speelruimte heeft.... enkel verhogen van de importtarieven hindert enkel de amerikaanse economie, omdat die op deze manier elemaal geen producten uit china die voor hen onmisbaar zijn lijken te kunnen gaan importeren en daarmee vooral zichzelf in de vingers snijden...

China daarentegen heeft een velvoud aan tegenmaatregelen die ze alsnog kunnen nemen, van het blkkeren van uitvoer van noodzakelijke producten als zeldzame aarde, het targetten van specifieke productgroepen (bv de sojaboeren) en tevens het aanknopen van deals met andere landen die ook hun problemen hebben met de amerikaanse tarieven, mar die bv china kunnen helpen als tussendoorvoerland om de extreme tarieven voor china te ontwijken
Toch is dit iets wat groter is dan VS/China. Veel van wat Trump's theater teweegbrengt heeft geopolitieke effecten, zo drijft de agenda in de VS nogal wat landen in de armen van China. Nu zou dat stupiditeit kunnen zijn, ware het niet dat de publicaties van de architecten van die agenda het daar al twintig jaar geleden over hadden.

Wij zien dit nog steeds als een drama binnen normale, conforme dynamiek en structuren van mondiaal bestel. Maar de focus ligt minder op de relatie tussen VS en China, veel meer op iets vanuit die pennenstreken van die figuren.

Zoals het scheppen van een nieuwe geopolitieke dynamiek van gescheiden blokken, domeinen met eigen hegemon, gescheiden van de domeinen van andere hegemons, ieder met eigen buffet van verbonden en plichtige landen, en dan nog wat grondstoffenreservoirs voor proxy conflicten en drama waar de hegemons kunnen vreten bij het elkaar te lijf gaan.

In dat denken, bij dat streven, is een Vietnam en Zuid-Korea iets "voor China". En een Europa zit in de tweede categorie, reservoir en conflict zone.

I know, gestoord. Maar ja, men is wel volledig serieus in het wereldbeeld. Dat magische idee bijvoorbeeld van een Verenigde Staten van noordpool tot zuidpool neemt men volledig serieus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Dank. Op CNN, FD of BNR zag ik het niet staan. Ik denk ook niet dat het nog wat uitmaakt. Al wordt het 15000%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jaapstobbe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:23:
[...]

Dank. Op CNN, FD of BNR zag ik het niet staan. Ik denk ook niet dat het nog wat uitmaakt. Al wordt het 15000%.
Nee denk dat de reactie van China hierin veelzeggend is. Die gaan er vol tegenin. De beperkingen op IP (intellectual property) die ze nog hadden laten ze los. Boeing kan het uitzoeken. Chinese fabrikanten geven aan welke 'luxury goods' ze daar maken. Ze hebben nog wel wat ijzers in het vuur.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-04-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Virtuozzo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:49:
[...]

Dat is minder een vraag van recessie en effecten daarvan (vergeet niet, "never waste a crisis" denken is genormaliseerd concept) dan van vertrouwen in de VS als politieke economie, en als stabilisator binnen mondiale dynamiek.

Dat heeft dus veel en veel minder te maken zelfs met Trump en wat hij doet, dan met de binnen de beslissingsbomen van de VS aanwezige gedragskaders en het aanwezige wereldbeeld.

Dit is best even schakelen voor ons hier, met name voor de traditionele economie geworteld in neoliberalisme waar alles gereduceerd wordt tot magische cijfertjes en niet nagedacht wordt over basisaannames in de rekenmodellen. Het is al snel iets van ongemak bij onvoorspelbaarheid want we moeten ineens de factor gedrag erkennen. En dan ook nog juist het gedrag van de zogenaamde helden van de magische markt.

We hebben hier al een kleine episode bij gehad. De flux bij langere termijn Treasury Bonds. Dat is waar de druk kwam, ook bij de vectoren die gebruik maken van een Trump. Conform rekenmodellen had die arena gevrijwaard moeten blijven van gevolgen van wat ogenschijnlijk theater van onzekerheid en structuurwijziging was.

Maar ja, de VS zijn los van presidenten een mechanisme binnen mondiaal bestel. Het gaat dus minder om de presidenten en hun gedrag, dan om de vraag of en hoe de gedragsdynamica van beslissingsbomen in de VS verschuiven. Het resultaat was een instinctieve beoordeling van het aanwezige potentieel van het transformeren van de VS als stabilisator, naar de VS als roofdier.

En daar is niet op te bankieren. Want het roofdier, je bent gewoon het buffer daarvoor. Hoe dan ook.

Hoe meer de VS als geheel verschuiven op die lijn, des te groter de respons op systemische vernietiging van vertrouwen in de VS als stabilisator.
Op het moment dat cijfers, als de door mij aangehaalde, minder positief worden, zijn zij een klinische weergave van de ellende waarin mensen gestort worden. Je kan met een zakelijk gezicht cijfers over inflatie of over het groeiende aantal faillissementen of ontslagen opdreunen, maar het menselijk leed daarachter wordt minder vaak duidelijk gemaakt op RTL-Z, de Financial Times of wat dies meer zij.

En dat leed zal, zeker als de VS in een forse recessie duikt, groot zijn. Het lijkt er op dat Trump liever belastingverlagingen aan zijn rijke vriendjes uitdeelt, dan dat hij geld spendeert aan hen, door zijn beleid, aan de bedelstaf raken.

Mocht dit donkere scenario realiteit worden, is de vraag of 'de kiezer' de onzin van Trump gelooft, of dat deze een andere keuze maakt, mocht deze voorhanden zijn. Maar goed, dat zullen we in november volgend jaar wel merken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bvanham
de reactie van het witte huis op Biden vond ik vreselijk om aan te horen. Zo schofterig weggezet worden door blonde snollie en de cheung vind ik echt nog erger dan achterbuurtniveau. Als dat het niveau van de MAGA fans is dan werkt praten niet want luisteren en begrijpen doen ze dat toch niet.

Tenenkrommend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Zewatanejo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:44:
[...]

Ikw as eigenlijk gestopt met het kijken naar dit soort persco's met haar. Tegen beter weten in klikte ik toch op je link. Zoals een van de comments het aangeeft: Karoline Leavitt was not hired because she knows anything, she was hired because she would say anything.
...with a perfectly straight face.
Dat zou je toch een kwaliteit kunnen noemen, kunnen liegen dat het gedrukt staat. Ongegeneerd voor alle camera's totaal over-the-top en evident ongepaste complimenten geven aan de grote leider. Zonder lichaamstaal die verraadt dat je iets anders denkt.
Misschien krijgen ze daar mediatraining voor, Method Acting of iets dergelijks.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:01:
[...]

Dat zou je toch een kwaliteit kunnen noemen, kunnen liegen dat het gedrukt staat. Ongegeneerd voor alle camera's totaal over-the-top en evident ongepaste complimenten geven aan de grote leider. Zonder lichaamtaal die verraadt dat je iets anders denkt.
volgens mij gewoon sociopaat ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Trump is weer goed in zijn woordkeuze over de tour van Xi in Azie:
Chinese President Xi Jinping is on a tour of Southeast Asia, positioning China as a stable partner in contrast to the US. President Donald Trump reacted saying the tour was a chance to “screw” the US.
https://edition.cnn.com/2...a-us-trump-tariffs-digvid

Als je het zelf zo slecht doet dat China een 'betrouwbaardere' partner is dan jij als land dan is dit het resultaat inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2025 14:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Vers van de pers:

WTO waarschuwt dat internationale handel dit jaar met 0,2 procent kan teruglopen. De handel tussen de VS en China zou met 81 tot 91 procent kunnen afnemen, waardoor de twee grootste economieën van elkaar 'losgekoppeld' worden. De consequenties hiervan kunnen verreikend zijn (bron).

Aangezien de VS, op dit moment, niet volledig zelfvoorzienend is, waarvandaan gaat Trump de goederen halen die de Amerikaanse economie nodig heeft, vooral de goederen die nodig zijn om al die prachtige fabrieken te bouwen? Het lijkt me niet dat deze fabrieken zomaar verschijnen omdat Trump dit wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Bernard0343 op 16-04-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 21:53
Trump lijkt zich niet te realiseren hoe afhankelijk Amerika is van China.

Zou mooi zijn als China alsnog alle goederen gaat belasten die Trump heeft uitgesloten van zijn tariefverhoging. Big Tech zal niet blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bernard0343 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:43:
[...]

Op het moment dat cijfers, als de door mij aangehaalde, minder positief worden, zijn zij een klinische weergave van de ellende waarin mensen gestort worden. Je kan met een zakelijk gezicht cijfers over inflatie of over het groeiende aantal faillissementen of ontslagen opdreunen, maar het menselijk leed daarachter wordt minder vaak duidelijk gemaakt op RTL-Z, de Financial Times of wat dies meer zij.

En dat leed zal, zeker als de VS in een forse recessie duikt, groot zijn. Het lijkt er op dat Trump liever belastingverlagingen aan zijn rijke vriendjes uitdeelt, dan dat hij geld spendeert aan hen, door zijn beleid, aan de bedelstaf raken.

Mocht dit donkere scenario realiteit worden, is de vraag of 'de kiezer' de onzin van Trump gelooft, of dat deze een andere keuze maakt, mocht deze voorhanden zijn. Maar goed, dat zullen we in november volgend jaar wel merken.
De ellende die de bevolking te wachten staat bij destabilisatie, ik heb zo mijn twijfel er bij of dat ook maar enige invloed gaat hebben op de koers die er ligt. De geschiedenis van cycli van autoritarisme geeft weinig ruimte tot optimisme.

Zeker wanneer we de daar aanwezige condities bij signaalmechanismen in ogenschouw nemen, en de realiteit van Amerikaanse politieke economie en cultuur-maatschappelijke predisposities - voor de verandering - eens erkennen.

Laat ik het zo zeggen, de ruimte tot weerstand is al functioneel zeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
P-Rock schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:19:

Zou mooi zijn als China alsnog alle goederen gaat belasten die Trump heeft uitgesloten van zijn tariefverhoging. Big Tech zal niet blij zijn.
China en Rusland zijn veel beter in het bluf spel dan Trump, hij heeft al een paar keer toegegeven.
Volgende stap van china export stop van onderstaande?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_sUx0Jzin5GMj3kRObOXszt7ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNCkb4qIpSmFT9c2aG4mXoSk.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

P-Rock schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:19:

Smartphones etc. bijna niet meer leveren of een half jaartje opslaan in een loods heeft hetzelfde effect.
Daarmee zou in de VS de prijzen ook omhoog moeten schieten en het enthousiasme voor trump dalen.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:27:
[...]

China en Rusland zijn veel beter in het bluf spel dan Trump, hij heeft al een paar keer toegegeven.
[Afbeelding]
Is het überhaupt wel bluffen? In mijn beleving is de VS veel afhankelijker van China dan andersom.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bernard0343 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:13:

Aangezien de VS, op dit moment, niet volledig zelfvoorzienend is, waarvandaan gaat Trump de goederen halen die de Amerikaanse economie nodig heeft, vooral de goederen die nodig zijn om al die prachtige fabrieken te bouwen? Het lijkt me niet dat deze fabrieken zomaar verschijnen omdat Trump dit wil.
Het antwoord is "waar men maar kan".

Nederlandse institutionele en andere beleggers met belangen in de VS mogen heel serieus echt na gaan denken over scenario's van escalatie.

Ja, in theorie kan conflict rondom dit soort grondstoffen gedempt worden vanuit strategische reserves en interne grondstoffenwinning, maar daar zitten grenzen aan. China is bij deze selectie ook bijzonder gericht, meer gericht dan velen gedacht hadden de afgelopen dagen, want de selectie is er een die vrij specifiek raakt aan het veld van ondernemingen waar de VS zich op richten voor doelstellingen van onshoring (dus dat magische terugbrengen van productiecapaciteit).

Nu is veel van het narratief rondom die onshoring flauwekul. Eigenlijk heeft dat niets te maken met wat mensen denken dat het zou kunnen gaan betekenen, pur sang is die trend van onshoring er al dankzij Bidenomics (rechts en conservatief en corporatistisch is er geen fan van want het raakt aan hun selectorale voetafdruk, het laatste wat ze willen is een affluent geodemographic in rode staten). Wat achter de pr van onshoring zit heeft te maken met strategische industrie. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LAD93 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:37:
[...]

Is het überhaupt wel bluffen? In mijn beleving is de VS veel afhankelijker van China dan andersom.
Hier zitten juist best wel lessen voor het Europese.

De afgelopen vijftien jaar is er een consistente focus geweest vanuit zowel het Kremlin als China op resource capture, dus het zich plaatsen tussen grondstoffenreservoirs en westerse landen, of zelfs het effectief in bezit / beheer nemen van grondstoffenreservoirs.

Geavanceerde industrie rust net als kennis- en diensteneconomie op specifieke grondstoffen en toegang daartoe. Ligt het vermogen tot geven dan wel weigeren van toegang daartoe bij autocratische landen, dan heb je een probleem. Een wat niet gegarandeerd bij is dat het met de traditionele invalshoek van proxy conflicts / wars "op te lossen" is.

De VS zijn inderdaad op kritieke punten behoorlijk afhankelijk geworden vanuit de aanname van vrije toegang tot grondstoffenreservoirs.

Europese landen zijn daar minder naïef in geweest, maar zien zich nu geconfronteerd met het gegeven dat het niet ging om magische marketen en groei van China, maar om een termijnstrategie van het kunnen afsnijden van toegang tot grondstoffen.

Nu men daar een beetje wakker bij wordt in de VS, is er de magische aanname dat men het wel uit het Europese kan halen, dan wel nemen. Uiterst eigenaardig denken, tenzij je onderwerpen als Groenland e.d. in context zet van de verschuiving van de VS als geheel naar autoritarisme.

Nu is dit niet iets wat van direct kritieke aard is, deze selectie door China die nu al enige weken de ronde doet. Het is een heel uitgekiende selectie, maar het is er ook een van termijneffecten. Ze laten dus ruimte voor de VS bij aanwezige prikkel tot, nu ja, laten we het "attitude adjustment" noemen.

Maar het laat dus ook ruimte voor de VS om zich te oriënteren op waar men elders buffet kan houden.

Vooralsnog is dit een stok, maar het is wel een stok die ook de VS kan gebruiken, maar niet naar China toe. De vraag is bij huidige condities niet of China bereid is om dit in te zetten, maar wanneer - dus bij welke condities tussen VS en EU.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 16-04-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bvanham schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:00:
de reactie van het witte huis op Biden vond ik vreselijk om aan te horen. Zo schofterig weggezet worden door blonde snollie en de cheung vind ik echt nog erger dan achterbuurtniveau. Als dat het niveau van de MAGA fans is dan werkt praten niet want luisteren en begrijpen doen ze dat toch niet.

Tenenkrommend.
Toch is dat al bijna veertig jaar binnen de VS, specifiek het bredere ecosysteem van rechts en conservatief inclusief religieus de standaard, dergelijk gedrag.

Wij zien het nu pas. Het is nu pas iets wat in beeld komt.

Er is dus geen sprake van een onverwachte verschuiving naar genormaliseerd accelerationisme, maar een ongemakkelijke realiteit waarbij dat al dermate lang normaal is, en dus systemische reflex.

Dit is dus niet het niveau van de hefboom MAGA. Dit is al heel lang het niveau en het normaal van dagdagelijkse machtspolitieke realiteit bij rechts en conservatief.

Tot aan Trump I werd dat zowel bij media gefilterd, als binnen het ecosysteem intern gehouden. Wij moeten hier nu eigenlijk even nadenken over de vraag wat het wil zeggen dat men zich sterk genoeg voelt om niet langer filters / beeldvorming toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11

Zewatanejo

Fine Thanks!

YakuzA schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:40:

[...]

Als je het zelf zo slecht doet dat China een 'betrouwbaardere' partner is dan jij als land dan is dit het resultaat inderdaad.
Ja de US "is the greatest country in the world" maar worden wel door de wereld en zn moeder genaaid.
Ongelofelijk dat mensen daar in trappen zeg.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zewatanejo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:29:
[...]

Ja de US "is the greatest country in the world" maar worden wel door de wereld en zn moeder genaaid.
En met opleidingsniveaus heeft het niets te maken. Puur culturele programmering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Het is ook veel afleiding. Cultuuroorlogje spelen door de fratsen van Trump & de zijnen, terwijl op de achtergrond het fundament voor het autoritaire koningschap van Trump gelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Zewatanejo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:29:
[...]
In typische trump staten, vnl het zuiden, zijn opleiding en de ontwikkeling van gezond verstand slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfqlGRXD7YhrnrveEcmOjz6DAPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7L7t8zOCPTg51rIJa5AJ64Ir.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

YakuzA schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:40:

[...]

Trump is wel een beetje een Calimero aan het worden, eerst naait Europa de VS, en nu doet China het.
Hij klimt wel heel erg in de slachtofferrol.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 20:35

boesOne

meuh

Slasher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:44:
[...]

Trump is wel een beetje een Calimero aan het worden, eerst naait Europa de VS, en nu doet China het.
Hij klimt wel heel erg in de slachtofferrol.
Dat moet om goedkeuring te krijgen om terug te slaan.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Ondertussen in DC:
Trump’s D.C. U.S. attorney pick appeared on Russian state media over 150 times
Martin is now interim U.S. attorney for D.C. and Trump’s pick to serve full time in the role. But as a conservative activist and former Missouri Republican official, he appeared more than 150 times on RT and Sputnik — networks funded and directed by the Russian government
Toch wel bijzonder ...
Martin did not disclose the appearances last month on a Senate Judiciary Committee questionnaire, which asks nominees to list all media interviews. Analysis of television archives suggests he went on RT and Sputnik more often than on any major cable network during that span.
Dus meer op Russische televisie dan op de Amerikaanse netwerken 🤔
Hours before President Donald Trump announced U.S. missile strikes on Syria in response to a chemical attack that killed 90 civilians in April 2017, Ed Martin said on the Russian state television network RT America that Syrian President Bashar al-Assad might not be to blame. Instead, Martin told viewers, the situation was “engineered” in Washington “by the people that want war in Syria.”

In early 2022, Martin told an interviewer on the same arm of RT’s global network that “there’s no evidence” of a Russian military buildup on Ukraine’s borders, criticizing U.S. officials as warmongering and ignoring Russia’s security concerns. Russia invaded nine days later, igniting a war that continues today.
Klinkt als iemand die vertelt wat de opdrachtgever wil horen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Ik las gisteren dat China gaat stoppen met exporteren van rare earths, niet alleen naar de VS, ook naar Duitsland en Japan.

https://fortune.com/2025/...e-war-tariff-retaliation/

Nu weet ik niet hoe tijdelijk dat is, of er voorwaarden aan verbonden gaan worden etc. maar onder de streep zou een totale exportstop het wel lastig maken voor de productie van EV's, windturbines en andere items benodigd für die energiewende of voor onze wens om als EU militair minder afhankelijk te worden.

Het toont ook weer aan hoe vervlochten we zijn in de wereld, het legt afhankelijkheden bloot. Ook onze bezwaren tegen sommige handelswijzen van China, terecht of niet en ónze handelsbeperkingen voor China, ik kan me voorstellen dat men in China daar een mening over heeft. En dat de debiele voorhamer van trump bij hun een drempelwaarde heeft doen overlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:16:
Rusland heeft blijkbaar te kort, Trump zal wel even wat regelen.

[...]
:?
Op zich niet zo'n gekke gedachte omdat Rusland juist geen tekort heeft. Ze hebben meer dan genoeg, als ze nog meer hebben is dat geen verhoogd risico voor de VS of de wereld. Als iran het heeft wel.

Afgezien van de sprong die de VS heeft gemaakt mbt Rusland sinds de Trump administratie aan de macht is natuurlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:25:
[...]

Het toont ook weer aan hoe vervlochten we zijn in de wereld, het legt afhankelijkheden bloot.
Lijkt mij iets te kort door de bocht. Je laat het klinken alsof het een soort kracht der natuur of hoeksteen van de moderne samenleving is.

Maar dat is het helemaal niet. Dit is een strategie van machtspolitiek die veel mensen de gehele 21e eeuw al zien opkomen.

Van het massaal opkopen van elektronisch afval, tot het op/omkopen van zo'n beetje geheel Afrika. Dit is een lange termijn strategie van China.

Het is ook eerder een zeer achterhaald en ouderwets bestel dan dat het een soort modern globalisme zou moeten zijn. Het is een weerspiegeling van Europees kolonialisme. Grondstoffen roven, en bewerkte producten verkopen. Dit toont wat mij betreft niet aan hoe vervlochten we zijn, of onze afhankelijkheden, maar eerder hoe weinig we nog begrijpen van de wereld hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:25:
[...]

Ik las gisteren dat China gaat stoppen met exporteren van rare earths, niet alleen naar de VS, ook naar Duitsland en Japan.

https://fortune.com/2025/...e-war-tariff-retaliation/

Nu weet ik niet hoe tijdelijk dat is, of er voorwaarden aan verbonden gaan worden etc. maar onder de streep zou een totale exportstop het wel lastig maken voor de productie van EV's, windturbines en andere items benodigd für die energiewende of voor onze wens om als EU militair minder afhankelijk te worden.

Het toont ook weer aan hoe vervlochten we zijn in de wereld, het legt afhankelijkheden bloot. Ook onze bezwaren tegen sommige handelswijzen van China, terecht of niet en ónze handelsbeperkingen voor China, ik kan me voorstellen dat men in China daar een mening over heeft. En dat de debiele voorhamer van trump bij hun een drempelwaarde heeft doen overlopen.
Maar dat is waar het probleem bij doelstellingen van de As van Autoritarisme op tafel komt. Het lijkt alsof men elkaar in de weg zit, maar wat je langzaam ziet ontstaan is het vereiste proces van fragmentatie.

Peak globalism -> geen exit globalisme, maar een verdelen van de taart. Wederom dat hegemon probleem.

Edit. Toevoeging, zie: https://www.chathamhouse....cturing-not-deglobalizing

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 16-04-2025 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Brazos schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:09:
kracht der natuur of hoeksteen van de moderne samenleving is.
...
het een soort modern globalisme zou moeten zijn.
Mss verwoord ik het niet goed. Ik bedoel niet natuurkracht of hoeksteen en al helemaal niet of iets zou moeten zijn. Maar simpelweg hoe de wereld in elkaar is gegroeid over tijd. Ongeacht hoe we daar zijn gekomen, eerlijk of inderdaad oneerlijk (we hebben allemaal boter op het hoofd). Ik bedoel simpelweg, het is een lopend systeem van grondstoffen, energie, kennis, arbeid, geld, schulden, voedsel. Wij hebben producten en grondstoffen nodig, China nog veel meer maar heeft ook afnemers nodig en wij ook, de VS idem. En sommige dingen zijn veel harder nodig dan wordt vermoed.
maar eerder hoe weinig we nog begrijpen van de wereld hier.
Dat lijkt me ook ja. Kijk naar trump/maga die met een ontzettend simpele enkelvoudige kijk gaat zitten draaien aan een enkele variabele. En kijk hoe heeft gebackfired en dat zijn alleen de directe gevolgen, joost mag weten wat de rimpeleffecten zijn over 6 maanden, over 5 jaar. Of kijk naar onszelf, hoe wij de voedselketen in landen in Afrika verstoren met ons landbouwbeleid. Enfin, dat is een beetje off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:43:
[...]

Mss verwoord ik het niet goed. Ik bedoel niet natuurkracht of hoeksteen en al helemaal niet of iets zou moeten zijn. Maar simpelweg hoe de wereld in elkaar is gegroeid over tijd. Ongeacht hoe we daar zijn gekomen, eerlijk of inderdaad oneerlijk (we hebben allemaal boter op het hoofd). Ik bedoel simpelweg, het is een lopend systeem van grondstoffen, energie, kennis, arbeid, geld, schulden, voedsel. Wij hebben producten en grondstoffen nodig, China nog veel meer maar heeft ook afnemers nodig en wij ook, de VS idem. En sommige dingen zijn veel harder nodig dan wordt vermoed.

[...]

Dat lijkt me ook ja. Kijk naar trump/maga die met een ontzettend simpele enkelvoudige kijk gaat zitten draaien aan een enkele variabele. En kijk hoe heeft gebackfired en dat zijn alleen de directe gevolgen, joost mag weten wat de rimpeleffecten zijn over 6 maanden, over 5 jaar. Of kijk naar onszelf, hoe wij de voedselketen in landen in Afrika verstoren met ons landbouwbeleid. Enfin, dat is een beetje off-topic.
Alsof globalisering een nieuw proces is van de 20e of 21e eeuw 8) Het is al zo oud als de ontwikkeling van landbouw en feodalisme.

Dat is ook wel vaker fout gegaan, in die zin, het is geen lineair proces maar cyclische curve.

Meest historisch gekende voorbeeld is waarschijnlijk de collaps van toenmalige globalisering in de 12e eeuw voor christus, dat werd lang op het konto geschreven van magische "sea peoples", maar het kwam met wat onderzoek neer op aanwezigheid van accelerationisme in politieke economie, een poging tot verdelen van de taart, en het vervolgens breken van ketens van grondstoffen en diensten.

Voeg daar wat natuurlijke crises aan toe, en voila. Collaps.

Wat dat aangaat, de geschiedenis rijmt behoorlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duvekot
Ondertussen in de rechtszaal van rechter Boasberg:

Judge Threatens Contempt Proceedings Over Deportation Flights to El Salvador
Boasberg is boos zo te lezen:
In a 46-page ruling, the judge, James E. Boasberg, said he would begin contempt proceedings against the administration unless the White House did what it has failed to do for more than a month: give scores of Venezuelan men deported to El Salvador under the expansive authority of a wartime law called the Alien Enemies Act a chance to challenge their removal.
En hij heeft ook al goed nagedacht over de vervolgstappen in dit proces.
In his opinion, Judge Boasberg enumerated several reasons he believed there was “probable cause” that the administration had in fact violated his order. But even more remarkably, he laid out a road map for what could happen next.

He said that if the White House did not come up with some way of giving the Venezuelans an opportunity to contest their deportations, he would order sworn declarations from Trump officials in an effort to determine who in the administration was responsible for disobeying his instructions.
Dus dat is stap 1
If that failed to turn up the culprit, Judge Boasberg said he would then require depositions from officials or hold “hearings with live witness testimony under oath.”

If that technique was unsuccessful, too, Judge Boasberg said he would refer the case to the Justice Department for criminal prosecution.
Dat laatste is natuurlijk lastig .. gezien hoe de regering Trump nu werkt .. maar daar heeft hij ook aan gedacht
And given the unlikelihood that the department under Mr. Trump’s control would bring charges, Judge Boasberg said he would avail himself of one final gambit: using a special provision of criminal contempt law that permits him, as the judge overseeing the matter, to appoint a lawyer from outside the department to prosecute the contempt.
Dus hij legt echt het vuur aan de schenen van Trump.
De reactie vanuit het Witte huis is natuurlijk ook niet verrassend.
Shortly after Judge Boasberg’s order was handed down, the White House said it planned to appeal.

“The President is 100% committed to ensuring that terrorists and criminal illegal migrants are no longer a threat to Americans and their communities across the country,” Steven Cheung, President Trump’s spokesman, said on social media.
Maar als Trump die Venuelezianen terug moet halen .. kunnen ze meteen ook Kilmar Armando Abrego Garcia meenemen .. hebben ze daar ook direct aan voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:01:
[...]

Dat zou je toch een kwaliteit kunnen noemen, kunnen liegen dat het gedrukt staat. Ongegeneerd voor alle camera's totaal over-the-top en evident ongepaste complimenten geven aan de grote leider. Zonder lichaamstaal die verraadt dat je iets anders denkt.
Vlak voor ze de pers toespreekt doet ze samen met mensen van haar entourage een groepsgebed.
En ze lijkt trouwens heel fel op porno actrice Dina Jewel, maar dit volledig terzijde.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
C00P schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:57:
[...]

Vlak voor ze de pers toespreekt doet ze samen met mensen van haar entourage een groepsgebed.
En wat voor figuren dat zijn .... waarbij opgemerkt moet worden dat de zichtbare top van de piramide nog het minst surrealistisch is, en dat wil heel wat zeggen, want die zijn al volstrekt gestoord.

Maar, ook volledig serieus in hun streven, doelen en middelen. Dit zijn netwerken die decennia lang stapje voor stapje gewerkt hebben aan hun agenda van autoritarisme. Niet te onderschatten.

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 16-04-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Virtuozzo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:42:
Maar dat is waar het probleem bij doelstellingen van de As van Autoritarisme op tafel komt. Het lijkt alsof men elkaar in de weg zit, maar wat je langzaam ziet ontstaan is het vereiste proces van fragmentatie.

Peak globalism -> geen exit globalisme, maar een verdelen van de taart. Wederom dat hegemon probleem.

Edit. Toevoeging, zie: https://www.chathamhouse....cturing-not-deglobalizing
Waar ik moeite mee heb is dat pick sides, of VS of China. Dat is meer Splitting dan Fracturing. Er kunnen meer dan twee fracties ontstaan, de EU is een flinke speler. Is dat niet dat multi-polair wat wel wordt genoemd?

Dat polaire, VS versus China was net ook al de leidraad in een Ezra interview met Thomas Friedman, de EU kwam nauwelijks aan bod in een gesprek van 1+ uur.

offtopic:
In elk geval vraag ik me af of er straks in een fractured world nog wel ruimte is om ethische vragen te stellen bij een handelsovereenkomsten. Al vind ik dat daar nu ook soms wel hypocrisie van onze kant in zit, zo zuiver op de graat zijn wij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
C00P schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:57:
En ze lijkt trouwens heel fel op porno actrice Dina Jewel, maar dit volledig terzijde.
Ho ho, je mag mensen niet op hun uiterlijk beoordelen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tens schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:27:
[...]

[Afbeelding]
Het gaat niet alleen om deze materialen. Ook neodimium magneten, zelfs als er geen Terbium en Ittrium in zit, vallen er onder en dat geld ook voor de export vanuit China naar Europa.

Toevallig heb ik daar mee te maken en hebben we dat nagevraagd. Er word wel een licentieproces opgestart voor export maar het kan maanden duren en voor elke zending moet opnieuw worden aangevraagd.

Dit zou wel eens groter kunnen zijn als dat het in eerste instantie lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Virtuozzo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:48:
[...]

Alsof globalisering een nieuw proces is van de 20e of 21e eeuw 8) Het is al zo oud als de ontwikkeling van landbouw en feodalisme.

Dat is ook wel vaker fout gegaan, in die zin, het is geen lineair proces maar cyclische curve.

Meest historisch gekende voorbeeld is waarschijnlijk de collaps van toenmalige globalisering in de 12e eeuw voor christus, dat werd lang op het konto geschreven van magische "sea peoples", maar het kwam met wat onderzoek neer op aanwezigheid van accelerationisme in politieke economie, een poging tot verdelen van de taart, en het vervolgens breken van ketens van grondstoffen en diensten.

Voeg daar wat natuurlijke crises aan toe, en voila. Collaps.

Wat dat aangaat, de geschiedenis rijmt behoorlijk.
Dat is misschien ook dezelfde val als het doembeeld dat we bij een oorlog oid alle moderne middelen gaan kwijtraken en weer in zoals in de middeleeuwen gaan leven?

Hoewel de leden uit het kabinet dat zo uit Gilead weggelopen lijkt te zijn (zie de opmerking over het bidden hierboven :X) er flink hun best voor doen...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:10:
[...]

Waar ik moeite mee heb is dat pick sides, of VS of China. Dat is meer Splitting dan Fracturing. Er kunnen meer dan twee fracties kunnen ontstaan, de EU is een flinke speler. Is dat niet dat multi-polair wat wel wordt genoemd?

Dat polaire, VS versus China was net ook al de leidraad in een Ezra interview met Thomas Friedman, de EU kwam nauwelijks aan bod in een gesprek van 1+ uur.

offtopic:
In elk geval vraag ik me af of er straks in een fractured world nog wel ruimte is om ethische vragen te stellen bij een handelsovereenkomsten. Al vind ik dat daar nu ook soms wel hypocrisie van onze kant in zit, zo zuiver op de graat zijn wij ook niet.
Laat ik het even op scherp stellen. Europa is geen Vietnam. Die laatste is singulier producerend, grondstoffenreservoir. Die eerste is zowel producerend als ontwikkelend als scheppend (en dat in veel hogere en op meer consistente wijze dan zowel VS als China) maar geen grondstoffenreservoir, behalve dan in termen van output R&D (pijnlijk voorbeeld, zonder Europese R&D geen Amerikaans defensie industrie).

Fracturing is het verdelen van de taart per beoogde hegemon. I know, het totaal gestoorde is dat bij dit denken men streeft naar een model van drie poten. En er is in de menselijke geschiedenis niets zo inherent instabiel als een driepoot. Zaag een poot weg, en alles gaat onderuit - ga zo door.

Enfin, het is voor een deel constructie, voor een groter deel organisch proces. Een dynamiek waar vanuit ontbreken van correctieve processen (vanuit taboe op verkenning van oorzaken en vernietigen van elke visie tot correcties) een vacuüm valt voor dat beetje amateuristisch georganiseerde streven van autoritarisme om de taart te verdelen en gebruik te maken van potentieel / proces van fracturing.

Splitting is singulier gericht op het Europese, want een Vietnam is geen bedreiging voor de Hegemon. Canda ook niet. De EU wel. Het Europese zal doelwit van splitting zijn zolang als een EU bestaat, en er ergens ter wereld nog concept is van rechtsorde en balans tussen collectivisme en individualisme.

En nee, in een hegemon model is geen ruimte voor moraliteit of ethiek. Er is geen ruimte voor wat dan ook behoudens MightMakes Right. Alles wat daar niet mee resoneert is in het zero sum model existentiële bedreiging - waarom dacht je dat zoveel moeite gedaan wordt bij het sociale experiment op christenen om empathie tot het kwaad te transformeren.

Handel? Wapen. That’s it. Maar, binnen kaders van hybridiseren van toepassingen. Dus geen getrapte schaal van escalatie, maar een dynamiek waar het niet gaat om welk wapen wanneer, of zelfs maar “wat kan en wat niet”, maar waar alles gedaan moet worden. Want, zero sum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stukfruit schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:21:
[...]

Dat is misschien ook dezelfde val als het doembeeld dat we bij een oorlog oid alle moderne middelen gaan kwijtraken en weer in zoals in de middeleeuwen gaan leven?

Hoewel de leden uit het kabinet dat zo uit Gilead weggelopen lijkt te zijn (zie de opmerking over het bidden hierboven :X) er flink hun best voor doen...
Waarom denk je dat dystopia zo populair is bij de actoren van autoritarisme 8)

Dystopia, decay, destruction, it’s the point of it all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Nu online
Virtuozzo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:21:
Laat ik het even op scherp stellen.
...
ontnuchterend verhaal
...
Pfoe, ik zou soms bijna zeggen 'ignorance is bliss'.

Maar met alles wat er gebeurt is het lastig zaken weg te redeneren. Ik put een beetje hoop uit het gegeven dat autoritaire machtsystemen vaak op zwakheden zijn gebouwd, zoiets was het toch?

Dat idee dat christenen wordt verteld dat empathy fout is (absurd toch?) heb ik eerder meegekregen in een interview van Micheal Steele met Katherine Stewart n.a.v. haar nieuwe boek. Hoe religie wordt misbruikt voor, nu ja foute dingen. Ook hier gaat het weer over dingen waar je niet vrolijk van wordt maar waar ik wel blij mee ben is dat er mensen als Katherine zijn die het onderzoeken, analyseren en signaleren.

Voor geinteresseerden, het interview: YouTube: The Religious Right Married Systematic Evil | Michael's Quick Take

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mekkieboek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:50:
[...]

Pfoe, ik zou soms bijna zeggen 'ignorance is bliss'.

Maar met alles wat er gebeurt is het lastig zaken weg te redeneren. Ik put een beetje hoop uit het gegeven dat autoritaire machtsystemen vaak op zwakheden zijn gebouwd, zoiets was het toch?

Dat idee dat christenen wordt verteld dat empathy fout is (absurd toch?) heb ik eerder meegekregen in een interview van Micheal Steele met Katherine Stewart n.a.v. haar nieuwe boek. Hoe religie wordt misbruikt voor, nu ja foute dingen. Ook hier gaat het weer over dingen waar je niet vrolijk van wordt maar waar ik wel blij mee ben is dat er mensen als Katherine zijn die het onderzoeken, analyseren en signaleren.

Voor geinteresseerden, het interview: YouTube: The Religious Right Married Systematic Evil | Michael's Quick Take
Ignorance isn’t bliss. Ignorance is a weapon used against you and your interests.

Dat gezegd, het is goed dat het steeds lastiger wordt om alles weg te redeneren. Hypernormalisatie is gewoon een gruwelijk destructief probleem. Hoe lastiger het wordt om ons zelf dingen wijs te maken en hoe lastiger het wordt om ons dingen wijs te maken - of zelfs maar ons te onthouden in toepassingen van reductionisme - des te beter onze kansen voor weerstand en correctie.

Hoe lastig het soms ook is, hoe gevoelig het mag zijn, hoe niet vanzelfsprekend het ook is om de breedte en de diepte in te gaan (en niet louter op detail X binnen perceptie van conforme dynamiek te fixeren), het is wel de moeite waard.

Het maakt daarbij niets uit wie we zijn, hoeveel we verdienen, of welke positie we hebben. Als mensen hebben we een drive om te bouwen, te puzzelen, te verbinden - dat is de afgelopen decennia juist tegen mensen gericht geworden in processen van hypernormalisatie. En erger, zie het bewust zaaien van ruis en subversie. Dus hoe minder we weg kunnen redeneren, des te groter de behoefte - of die nu bewust is of niet - aan een Big Picture.

Autoritarisme is inherent zwak. Het is organisatie van roofdiergedrag, ja, maar het staat buiten de dynamiek van beschaving. Het is sterk in instinct en vreten, maar dat is het enige wat het kan. Het moet zich daar mee voeden want het is zelf niet scheppend. De ironie is dat het juist dat waar het zich mee moet voeden ook moet vernietigen, want anders overleeft het niet.

Maar autoritarisme kan consolideren. Voor het eerst in de menselijke geschiedenis is het potentieel daarvan niet enkel weer eens uiterst serieus, we zitten ook juist heel dicht bij het voldoen aan vereisten om dat consolideren definitief en volledig te maken. Immers, voor het eerst is het bijna mogelijk om subversie van zowel groepsdynamica als processen van menselijke perceptie op niveaus van neurolinguistiek en taal te automatiseren.

Dit is al snel dermate surrealistisch voor ons dat het heel veel moeite kost om echt aan te zetten tot onderzoek naar dat probleem. Dat is er, maar het heeft enorme achterstand, maar voornamelijk omdat er zo’n instinctief conflict ligt tussen wat gebouwd wordt aan instrumentatie voor absolute macht en het de afgelopen decennia geïnternaliseerde geloofsgedrag van individualisme en zelfredzaamheid - waar wel een bibliotheek aan onderzoeken bij op tafel ligt waar onderbouwt wordt wat voor onzin die narratieven zijn, en hoe destructief ze zijn voor stabiliteit van zowel samenleving als individu.

Wat dat aangaat is het vaak eenvoudiger om middels verhaal, of dit nu persoonlijke resonantie omvat of van fictie is, bewustzijn te stimuleren bij aanwezige condities. Wie bijvoorbeeld niet de recente gemutileerde film adaptatie van Frank Herbert’s Duin gezien heeft, maar wel de boeken gelezen heeft, zal inmiddels wel enige gedachten hebben bij het concept van Butleriaanse Jihad en oorsprong daarvan in die serie.

Once men turned their thinking over to machines in the hope that this would set them free. But that only permitted other men with machines to enslave them

Precies dat proces is wat constante is bij investeringen door de vectoren achter de huidige cyclus van autoritarisme. Saillant detail, de glorieuze Butleriaanse Jihad leverde een nieuw feodaal stelsel van Might Makes Right op, gestoeld op manipulatie van .. geloofsgedrag. Inclusief het overnemen van aanwezige religies en ideologieën, en het perverteren daarvan.

Verhaal > narratief. Want het activeert voorstellingsvermogen, empathie, schept ruimte voor zowel voelen als denken. Frank Herbert dreef bewust zaken op de spits, maakte alles steeds meer / erger / harder juist om de lezer uiteindelijk tot dat punt te brengen waar het lampje aangaat. Maar, Frank schreef zijn boeken in de tijd van een Simulmatics Corporation - eerder hier voorbij gekomen - met de verwachting dat het conservatisme wat hij omarmd had, na de cult van JFK, bij nadere toetsing weer een nieuwe cyclus van autoritarisme zou scheppen, in zijn tijd.

In de echte wereld heeft men twee decennia extra benodigd om tot trenddynamiek te kunnen komen.

Maar het punt blijft staan. Hoe moeilijker het wordt om zaken weg te redeneren, des te meer ruimte voor perspectief. Wanneer mensen elkaar dan verbinden in dan wel met verhaal? Dan volgt enorme impuls tot bewustzijn. En dat is de vereiste voor handelen.

It isn’t about just facts. It’s about reality. Ja, maar daar leven we niet. De menselijke soort leeft in dynamiek van perceptie, en dus is de realiteit al snel een confrontatie. Feiten zijn daarbij zo noodzakelijk als onvermijdelijk, maar als proces staat of valt het met de aanwezigheid van verhalen, in plaats van narratieven.

Hoe meer we verhaal delen, des te hoger de drempels voor narratief, ongeacht het AI drama van Might Makes Right wat bijna klaar is. Wanneer wegredeneren niet langer mogelijk is, blijft wegkijken wel mogelijk. Tenzij bewustzijn tussen mensen onderling de prikkel krijgt.

Autoritarisme is zwak omdat het niet scheppend maar vernietigend is. Maar als het weet te consolideren kan het zich volvreten aan wat normale mensen in beschaving scheppen, totdat elk scheppend vermogen daarvan vernietigd is, en dan worden de mensen zelf op de korrel genomen.

Zaak dus om het weg te laten struikelen van dat eigen spelbord van roofdiergedrag, zaak dus om het te laten reageren, niet andersom.

Pagina: 1 ... 107 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.