[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.860 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 16:52
Ik las net dit via de befaamde link van Kirsten Verdel dit:
Trump zegt op social media dat hij zich vereerd voelt dat hij 60 Minutes, CBS en Paramount aanklaagt voor frauduleuze verslaggeving over de verkiezingen en stelt dat ze geen nieuws maken maar ‘politieke instrumenten’ zijn. Hij zegt te hopen dat de Federal Communications Commission boetes eist en licenties intrekt.
Dan zullen andere zenders wel gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
martwoutnl schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:19:
Ik las net dit via de befaamde link van Kirsten Verdel dit:

Dan zullen andere zenders wel gaan volgen.
Dat is echt ironie 7(8)7 Als er iets een politiek instrument is (van de "mainstream" nieuws netwerken in Amerika) dan is het fox news wel.

Maargoed dit hele presidentschap is zo gek dat zelfs the onion het niet had kunnen verzinnen. SAD!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
_Bailey_ schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:08:
bevestiging nummer zoveel dat Trump en Putin goeie maatjes zijn;

De Amerikaanse president Trump heeft met afgrijzen gereageerd op de Russische aanval op Soemy.
"Ik vind het verschrikkelijk", zei hij tegen verslaggevers aan boord van zijn regeringsvliegtuig.

Gevraagd of hij het als een moedwillige aanval op burgers ziet, pleitte hij echter Rusland vrij. "Er is mij verteld dat ze een fout hebben gemaakt.
Maar ik vind het verschrikkelijk. De hele oorlog is verschrikkelijk.''

De Russen kunnen volgens mij Trump echt álles wijsmaken.

https://nos.nl/liveblog/2...r-veroordeelt-aanval-niet
om je even aan te vullen, want zijn gebrabbel was nog wat erger dan de vertaling:

https://kyivindependent.c...-been-allowed-trump-says/
"I think it was terrible, and I was told they made a mistake, but I think it's a horrible thing. I think the whole war is a horrible thing... for that war to have started is an abuse of power," Trump said.

"This is (former U.S. President Joe) Biden's war. This is not my war; I've been here for a very short period of time. This is a war that was under Biden. He gave them billions and billions of dollars," Trump said, adding Biden should have never "allowed" the war to start.
Hij wilde niet duidelijk maken wie een 'mistake' had gemaakt, het kan duiden op Rusland, het kan duiden op Oekraïne waar het gerucht rond gaat (of gerucht lijkt meer bevestigd te zijn) dat de gouverneur (? denk ik, ik snap niet helemaal niet hun systeem daar met oblasts ed.) een ceremonie had georganiseerd om decoraties uit te delen aan militairen.

Maar zoals gebruikelijk bij Trump: inhoudsloos die man, totaal inhoudsloos. Ook hier laat hij steken vallen om een bondgenoot te beschermen. De eerste stap zou zijn om specifiek te zijn in bewoordingen en duidelijk. In momenten dat er steun nodig is, gaat hij echter het pr-moment gebruiken om nog maar eens ongefundeerd uit te halen naar een oud-rivaal waar hij wat persoonlijke wrok tegen koestert. Dit is alleszeggend over de man zijn karakter.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 14-04-2025 08:49 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 08:26

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

wildhagen schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:45:

We hebben nu in 24 uur tijd 3 verschillende en tegenstrijdige verhalen hierover gehoord. Het wordt er niet duidelijker van zo...
Jawel, nu heeft iedereen gewoon gelijk gekregen, de tarieven zijn er wel en niet, Schrodingers kat is er niks bij. Nu kunnen die tarieven alleen worden toegepast als het Trump uitkomt, en als z'n vriendje iets wil importeren bestaan ze niet. Dit is gewoon de nieuwe politiek, beide kanten blij, en niemand weet waar ie aan toe is, tenzij het van de Grote Leider komt.

Ondertussen rennen de tegenstanders zich suf, om uit te vinden wat er gebeurt, wat we potentieel zouden kunnen dreigen te doen, en of we dat eigenlijk wel moeten willen.
Wat Trump doet is bezigheidstherapie verschaffen voor journalisten, politici en bedrijven, en daarmee alles lamleggen.

Oplossing voor de EU, China en anderen: botweg tarieven opleggen, en kijken hoe snel Trump knippert. China heeft al een 2-0 gescoord, en Trump schreeuwt nu tegen het publiek dat het 2e doelpunt niet telt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:04
Virtuozzo schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:52:
[...]
EO -> religieuze organisaties / gemeenschappen. Het op tafel liggen van de Evangelische connectie is iets wat de afgelopen jaren binnen veel denominaties taboe onderwerp was.
Is dat zo? Kun je dat onderbouwen? Je lijkt vooral te reageren vanuit projecties van algemene kenmerken op specifieke situaties. De vraag is echter of deze projecties correct zijn. Is b.v. de rol van Amerikaanse evangelicals een onderwerp dat binnen de EO achterban taboe was? Ik denk dat de pluriformiteit binnen Nederlandse geloofsgemeenschappen en de bijbehorende dynamiek een mooie vector van onderzoek voor jou zouden zijn. Een gevoelige wellicht, maar toch.
Daarbij, achter de deur van die verkenning zit ook volgende confrontatie, met de realiteit van misbruik van veel netwerken en organisaties die als conform en goed beschouwd worden, maar in de afgelopen jaren en zelfs decennia in toenemende mate in de kern gekaapt zijn geworden door stromingen in de VS die er misbruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan het misbruik van conforme organisaties mondiaal die zich richten op het ondersteunen van christenen, getransformeerd tot narratieven van christenvervolging, gekaapt voor zendingen en logistiek ten gunste van accelerationistische organisatie en besmetting.
Kun je dat concreet maken? Over welke organisatie hebben we het dan en hoe uit zich deze kaping?
Hoe gevoelig dat is, maar ook hoe gevaarlijk, nu ja, zo lang geleden in het topic kwam nog voorbij hoe het basisconcept van empathie als narratief binnen christelijke denominaties langzaam maar zeker getransformeerd wordt. Ondanks dat mensen oorspronkelijke zich verbonden hebben vanwege relevantie en vereiste van empathie blijkt dat het bot mogelijk is dat geloofsgedrag te perverteren, waarbij empathie niet langer hoeksteen van narratief is als iets goed en vereist, maar fout en bedreiging.
Is die pervertering van de empathie aanwijsbaar in Nederlandse stromingen? Zo ja, welke?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 08:28
er is nog hoop, Trump's 'spiritual advisor is in Oekraïne geweest en is om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv5jbXiARwOwA5U04YEsX35gdng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLclouMsIyuIKz7eAuJd88hN.jpg?f=fotoalbum_large
He witnessed firsthand the aftermath of Kryvyi Rih.

In an interview with the Kyiv Independent, Burns said reports that Ukraine persecutes Christians are lies and fake news.

He called Putin a dictator who indiscriminately kills civilians.

But most importantly
https://kyivindependent.c...dvisor-pastor-mark-burns/

(of hij kan zijn biezenpakken natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 14-04-2025 09:27 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:24
Tens schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:25:

[Twitter]

[Afbeelding]

[...]

Hoe gaat Donald zich hier nu weer uit manoeuvreren? Want z’n hardcore MAGA aanhang zit nog steeds op z’n oude “Zelensky moet aftreden, dat het conflict nog doorgaat ligt aan hem”. Dat zie je ook direct aan de reacties op X onder de tweet van Zelensky. Al kunnen dat natuurlijk ook prima Russische bots zijn. Maar het moet toch extreem verwarrend zijn voor een Trump-adept, al dat gedraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 16:52

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

FreezeXJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:52:
[...]
Jawel, nu heeft iedereen gewoon gelijk gekregen, de tarieven zijn er wel en niet, Schrodingers kat is er niks bij. Nu kunnen die tarieven alleen worden toegepast als het Trump uitkomt, en als z'n vriendje iets wil importeren bestaan ze niet. Dit is gewoon de nieuwe politiek, beide kanten blij, en niemand weet waar ie aan toe is, tenzij het van de Grote Leider komt.

Ondertussen rennen de tegenstanders zich suf, om uit te vinden wat er gebeurt, wat we potentieel zouden kunnen dreigen te doen, en of we dat eigenlijk wel moeten willen.
Wat Trump doet is bezigheidstherapie verschaffen voor journalisten, politici en bedrijven, en daarmee alles lamleggen.

Oplossing voor de EU, China en anderen: botweg tarieven opleggen, en kijken hoe snel Trump knippert. China heeft al een 2-0 gescoord, en Trump schreeuwt nu tegen het publiek dat het 2e doelpunt niet telt.
We kunnen ook zelf het goede voorbeeld geven en Amerikaanse producten bijna niet meer kopen.
Je kan niet overal omheen maar bv. beginnen met geen Lays chips, geen Levi's etc. meer te kopen.
Wanneer 450 miljoen EU burgers dat gaan doen dan gaan ze dat echt wel merken.
Vaak zijn EU of China producten ook nog beter en vaak heel veel voordeliger.
Het isoleren van die blonde kuif leugenaar levert dan nog geld op ook.

Het enige waar ik vooralsnog echt niet omheen kan zijn desktop Cpu's. Ofwel intel ofwel AMD.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-10 19:31
Kunnen we al ergens wedden wanneer Powell wordt ontslagen door Trump?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:22
Gretzkyus schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:49:
Kunnen we al ergens wedden wanneer Powell wordt ontslagen door Trump?
Als dat gebeurt dan is het vertrouwen in Amerika helemaal weg ... Tot nu toe is de Fed ontzien ...en specifiek uitgezonderd in bepaalde executive orders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:04
polthemol schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:47:
[...]

om je even aan te vullen, want zijn gebrabbel was nog wat erger dan de vertaling:

https://kyivindependent.c...-been-allowed-trump-says/

[...]

Hij wilde niet duidelijk maken wie een 'mistake' had gemaakt, het kan duiden op Rusland, het kan duiden op Oekraïne waar het gerucht rond gaat (of gerucht lijkt meer bevestigd te zijn) dat de gouverneur (? denk ik, ik snap niet helemaal niet hun systeem daar met oblasts ed.) een ceremonie had georganiseerd om decoraties uit te delen aan militairen.

Maar zoals gebruikelijk bij Trump: inhoudsloos die man, totaal inhoudsloos. Ook hier laat hij steken vallen om een bondgenoot te beschermen. De eerste stap zou zijn om specifiek te zijn in bewoordingen en duidelijk. In momenten dat er steun nodig is, gaat hij echter het pr-moment gebruiken om nog maar eens ongefundeerd uit te halen naar een oud-rivaal waar hij wat persoonlijke wrok tegen koestert. Dit is alleszeggend over de man zijn karakter.
Niet inhoudsloos. Hij impliceert weer even dat Oekraïne de oorlog is begonnen, vanwege Biden (of iets in die richting, het moet natuurlijk allemaal lekker vaag blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:02
Tens schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:25:

[Twitter]

[Afbeelding]

[...]

Sowieso vreemd dat Oekraïne christenen zou vervolgen. Het land is 87% (orthodox) christelijk, meer dan de VS zelf :')

Maar goed, het is natuurlijk niet het beloofde land van God, de VS, en ver weg van de westerse wereld, dus het zal wel wat anders zijn, volgens de gemiddelde Amerikaan. Alternatieve feiten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

keuringsdienst schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:43:
[...]

We kunnen ook zelf het goede voorbeeld geven en Amerikaanse producten bijna niet meer kopen.
Je kan niet overal omheen maar bv. beginnen met geen Lays chips, geen Levi's etc. meer te kopen.
Wanneer 450 miljoen EU burgers dat gaan doen dan gaan ze dat echt wel merken.
Vaak zijn EU of China producten ook nog beter en vaak heel veel voordeliger.
Het isoleren van die blonde kuif leugenaar levert dan nog geld op ook.

Het enige waar ik vooralsnog echt niet omheen kan zijn desktop Cpu's. Ofwel intel ofwel AMD.
Denk je nu echt dat dat zoden aan de dijk gaat zetten? Dit soort consumentenboycots heeft (bij mijn weten) nog nooit noemenswaardig resultaat opgeleverd. De gemiddelde burger doet gewoon wat ie altijd heeft gedaan. Misschien dat ie een flesje bourbon minder drinkt maar daar houdt het echt op. Misschien dat Musk een paar Tesla's minder verkoopt nu de geur van idealistisch groen rijden vervangen is door een nare bruine lucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
downtime schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:26:
[...]

Denk je nu echt dat dat zoden aan de dijk gaat zetten? Dit soort consumentenboycots heeft (bij mijn weten) nog nooit noemenswaardig resultaat opgeleverd. De gemiddelde burger doet gewoon wat ie altijd heeft gedaan. Misschien dat ie een flesje bourbon minder drinkt maar daar houdt het echt op. Misschien dat Musk een paar Tesla's minder verkoopt nu de geur van idealistisch groen rijden vervangen is door een nare bruine lucht.
In Canada lukt ze dit wel. Vote with your feet and wallet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Ooit van Buckler gehoord? Nee? Dat klopt, merk bestaat niet meer na 1 grap van een cabaretier over het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:29:
[...]

In Canada lukt ze dit wel. Vote with your feet and wallet.
Ik hoor graag de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jeroenkb schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:48:
[...]

Ooit van Buckler gehoord? Nee? Dat klopt, merk bestaat niet meer na 1 grap van een cabaretier over het merk.
Da's, zover ik weet, een mythe. Het ging voor die tijd ook al niet zo goed met Buckler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
downtime schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:05:
[...]

Da's, zover ik weet, een mythe. Het ging voor die tijd ook al niet zo goed met Buckler.
De waarheid zal in het midden liggen
De aanpak

De Amsterdamse bierbouwer lanceert in de zomer van 1988 een alcoholarm bier (0.5%). Heineken koos bewust voor alcoholarm bier omdat men vreesde dat de consument moeite zou hebben met bier waar helemaal geen alcohol in zat. Men koos voor de ‘stevige’ biernaam Buckler. De naam Heineken kwam veiligheidshalve niet op het etiket voor.

Het resultaat

In eerste instantie was Buckler succesvol en kende, zowel op de thuismarkt als internationaal, een groot marktaandeel onder de alcoholarme bieren. Echter, vijf jaar na de lancering werd Buckler, althans in Nederland, na aanvankelijk succes uit de markt genomen.

Een zekere Yoep van ‘t hek zet in zijn eerste oudejaarsconference in 1989 de Buckler drinker genadeloos neer met de volgende passage.

“Buckler drinkers daar heb ik nu een hekel aan. Buckler dat kent u wel, dat is dat gereformeerde bier. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen! Ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga eens weg gek, ga in de kerk zuipen idioot. Zuip dan niet idioot, BUCKLER drinker.”

De impact was desastreus voor het alcoholarme bier.

Naast het Buckler effect van Yoep van ‘t Hek had Heineken ook de concurrentie van Bavaria onderschat. Bavaria Malt krijgt exclusiviteit voor light bieren in Saoedi-Arabië tijdens de oorlog.

In ’91 deed Heineken nog een inhaalmanoeuvre door Buckler te herformuleren door een lager alcoholpercentage, maar het heeft niet mogen baten. Ook de televisiecampagne met een sexy dame die in tijgerpakje over de bar kroop en de Buckler-wielerploeg hebben het tij niet mogen keren.

In de rest van Europa is Buckler nog steeds een groot succes, maar in Nederland is het bier verdwenen. Heineken heeft het alcoholvrije bier later onder het Amstel label op de markt gebracht, een merk dat sterk genoeg wordt geacht om eventuele onvoorziene grappen te weerstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenkb op 14-04-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Doorscrollen naar beneden. Worden 5 voorbeelden gegeven. Laatste voorbeeld is de boycot van Bud Light ivm transgender in reclame. Daling van de omzet met 1,4 miljard dollar en niet meer nummer 1 op de ranglijst

https://www.consumerrepor...e-successful-a1122761400/

Zullen nog wel meer voorbeelden te vinden zijn, maar genoeg in ieder geval om je stelligheid te ontkrachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:08:
bevestiging nummer zoveel dat Trump en Putin goeie maatjes zijn;

De Amerikaanse president Trump heeft met afgrijzen gereageerd op de Russische aanval op Soemy.
"Ik vind het verschrikkelijk", zei hij tegen verslaggevers aan boord van zijn regeringsvliegtuig.

Gevraagd of hij het als een moedwillige aanval op burgers ziet, pleitte hij echter Rusland vrij. "Er is mij verteld dat ze een fout hebben gemaakt.
Maar ik vind het verschrikkelijk. De hele oorlog is verschrikkelijk.''

De Russen kunnen volgens mij Trump echt álles wijsmaken.

https://nos.nl/liveblog/2...r-veroordeelt-aanval-niet
Ik denk dat je dat wijsmaken wel weg kan laten. Het insinueert een soort naïve onschuld. Ik denk dat daar geen sprake van is en dat hij heel goed weet wat hij zegt en waarom hij het zegt, en dat is om de daden van de Russen te bagatelliseren, (gedeeltelijk) op Oekraïne af te wentelen 'de hele oorlog is verschrikkelijk' (-alsof dat [de oorlog] iets anders is dan de wandaden van de Russen).

Ze zijn goede maatjes maar vooral uit hetzelfde hout gesneden. Gewetenloze psychopaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
[...]

Volgens mij zijn de verkopen van Tesla flink onderuit in Europa, en de consument zal wat langer nadenken als een zak chips van Lays opeens flink wat duurder word, evenals een flesje bourbon etc.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 17:59
Alvanosa schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:31:
[...]

Volgens mij zijn de verkopen van Tesla flink onderuit in Europa, en de consument zal wat langer nadenken als een zak chips van Lays opeens flink wat duurder word, evenals een flesje bourbon etc.
De Lay's chips die je in Nederland koopt wordt gewoon in Nederland gemaakt van Europese aardappels. Die zullen geen cent duurder worden door heffingen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het ging niet over het effect van prijsverhogingen. Dat prijsverhogingen invloed hebben op de verkoop staat niet ter discussie. Het ging om het effect van een (politiek gemotiveerde) consumentenboycot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
T-MOB schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:36:
[...]

De Lay's chips die je in Nederland koopt wordt gewoon in Nederland gemaakt van Europese aardappels. Die zullen geen cent duurder worden door heffingen.
Nee, maar de winsten vloeien wel terug naar het Amerikaanse moederbedrijf. Dus die mindere verkoop wordt wel degelijk gemerkt.
Ben zelf overgestapt op de Franse Brets chips. Kleinere zakken, maar een zakje chips op de bank wel knabbelen ook iets minder qua calorieën O-)
Maar aan de andere kant, er is maar 1 cola en dat is Coca Cola (original) O+
downtime schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:03:
[...]

Ik hoor graag de cijfers.
Wat ook een enorme impact is, is dat Canadezen niet meer over de grens gaan winkelen, geen Amerikaanse auto's en geen vakantie/vluchten naar Amerika meer doen. Dat zijn wel serieuze miljarden aan impact.
FreezeXJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:52:
[...]

nieuws: Donald Trump: techproducten krijgen toch geen uitzondering op importh...
Schrodingers tariffs, die hou ik er in :D
Totaal geen pijl op te trekken inderdaad...

Ik hoop het ook, maar ook dat de terughoudenheid en kalmte vanuit de EU Trump nog verder opjaagt (hij wil immers een respons triggeren, en dat krijgt hij niet) of domweg uitput dat hij niet meer wil spelen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:47:
[...]
Ook hier laat hij steken vallen om een bondgenoot te beschermen. De eerste stap zou zijn om specifiek te zijn in bewoordingen en duidelijk. In momenten dat er steun nodig is, gaat hij echter het pr-moment gebruiken om nog maar eens ongefundeerd uit te halen naar een oud-rivaal waar hij wat persoonlijke wrok tegen koestert. Dit is alleszeggend over de man zijn karakter.
Steken vallen in de rol zoals wij die projecteren op een president, maar die hij bewust helemaal niet invult op die manier.

Misschien een beetje semantisch maar ik merk dat het steeds terugkomt dat zijn gedrag en acties worden neergezet als een soort incompetentie, onwetendheid, naïviteit etc. Maar dit is toch allemaal compleet bewust en conform intentie? Oekraïne is niet zijn bondgenoot, hij gaat hen niet steunen, en dat uithalen is bewust (voorlopig) nog camouflage. Hij kan ze nog net niet publiekelijk in het gezicht schoppen voor nu, dus komt er nog een narratief omheen. Biden zijn schuld, both-sidism, accusation in a mirror etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Brazos schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:04:
[...]

Steken vallen in de rol zoals wij die projecteren op een president, maar die hij bewust helemaal niet invult op die manier.

Misschien een beetje semantisch maar ik merk dat het steeds terugkomt dat zijn gedrag en acties worden neergezet als een soort incompetentie, onwetendheid, naïviteit etc. Maar dit is toch allemaal compleet bewust en conform intentie? Oekraïne is niet zijn bondgenoot, hij gaat hen niet steunen, en dat uithalen is bewust (voorlopig) nog camouflage. Hij kan ze nog net niet publiekelijk in het gezicht schoppen voor nu, dus komt er nog een narratief omheen. Biden zijn schuld, both-sidism, accusation in a mirror etc.
Als hij zo’n fantastische strateeg en 4D schaker is, waarom zijn dan zo ongeveer al zijn eigen bedrijven failliet gegaan? Vaak is het gewoon zo simpel als het lijkt. Hij is gewoon een ongeleid projectiel dat alles op zn gevoel doet. Er zitten denk ik wel wat slimmere doortrapte types achter maar die kunnen hem ook maar beperkt “richten”.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

downtime schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:47:
[...]
Het ging niet over het effect van prijsverhogingen. Dat prijsverhogingen invloed hebben op de verkoop staat niet ter discussie. Het ging om het effect van een (politiek gemotiveerde) consumentenboycot.
Bij tesla werkt de politiek gedreven boycot door consumenten juist perfect.
Sinds musk knettergek gedrag laat zien in de politiek wil niemand meer in een tesla gezien worden.
Met als dieptepunt voor musk die Toyota sticker op een tesla. Dus ja, dat werkt echt wel.
Aandelen tesla fors naar beneden en de verkopen kelderen. In Duitsland vanwege zijn steun voor de AfD.
Wikipedia: Tesla Takedown
https://electrek.co/2025/...sks-meddling-in-politics/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8fDIiZ70uTclRW5AoqiaUZSSYA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jPN1QnsAgNd09Aj5XgKE0DOK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Yutb2bsXN_nOV0Zn0cqQDo6exQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5ol3dGPfmUkV9Cns6MQxviui.png?f=user_large

Bovendien, alle beetjes helpen & niet geschoten is altijd mis.
Gewoon amerikaans blijven kopen gaat zeker niet werken.
De winst van Lays gaat gewoon naar de VS dus dat koop ik niet meer.
Net als zoveel mogelijk andere VS handel komt dat er hier niet meer in.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:01:
Ben zelf overgestapt op de Franse Brets chips. Kleinere zakken, maar een zakje chips op de bank wel knabbelen ook iets minder qua calorieën O-)
Brets chips zijn goddelijk. De smaken zijn echt intens aanwezig. Bacon smaakt naar bacon etc. Ik importeer alle smaken die de jumbo niet heeft en heb een kast vol ondertussen. Voor mij geen Lays of Croky meer.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
keuringsdienst schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:25:
[...]

Bij tesla werkt de politiek gedreven boycot door consumenten juist perfect.
Sinds musk knettergek gedrag laat zien in de politiek wil niemand meer in een tesla gezien worden.
Met als dieptepunt voor musk die Toyota sticker op een tesla. Dus ja, dat werkt echt wel.
Aandelen tesla fors naar beneden en de verkopen kelderen. In Duitsland vanwege zijn steun voor de AfD.
Wikipedia: Tesla Takedown
https://electrek.co/2025/...sks-meddling-in-politics/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovendien, alle beetjes helpen & niet geschoten is altijd mis.
Gewoon amerikaans blijven kopen gaat zeker niet werken.
De winst van Lays gaat gewoon naar de VS dus dat koop ik niet meer.
Net als zoveel mogelijk andere VS handel komt dat er hier niet meer in.
Vrienden van ons (zij Russische afkomst Letse, zeker niet pro-Russisch, hij beetje half wereldvreemd) hebben een tweedehands Tesla 3 gekocht. Daar heb ik wel naar gevraagd ja :P
Voor hun was het de beste EV voor de prijs (M3 LR voor ~€24k), dus die overweging snap ik wel.
Ik zie ook ID4's van 75kW voor soortgelijke bedragen staan, maar goed...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:15:
[...]
Vrienden van ons (zij Russische afkomst Letse, zeker niet pro-Russisch, hij beetje half wereldvreemd) hebben een tweedehands Tesla 3 gekocht. Daar heb ik wel naar gevraagd ja :P
Voor hun was het de beste EV voor de prijs (M3 LR voor ~€24k), dus die overweging snap ik wel.
Ik zie ook ID4's van 75kW voor soortgelijke bedragen staan, maar goed...
Zonder compleet doorgedraaide musk zou tesla ook nog een prima merk zijn, maar ja, dat liep dus anders.

Voor die Lays chips consumenten boycot zitten we al op N=3 (y)

Dropjeslover
Funkytrip
Keuringsdienst

Ze zullen er bij Lays nog niet arm van worden maar je moet ergens beginnen.
Eigenlijk is er zo'n teller nodig wie allemaal VS handel aan het boycotten is. Kan en mag dat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:24:
[...]

Als hij zo’n fantastische strateeg en 4D schaker is, waarom zijn dan zo ongeveer al zijn eigen bedrijven failliet gegaan? Vaak is het gewoon zo simpel als het lijkt. Hij is gewoon een ongeleid projectiel dat alles op zn gevoel doet. Er zitten denk ik wel wat slimmere doortrapte types achter maar die kunnen hem ook maar beperkt “richten”.
Ik snap je reactie niet helemaal, zou hij alleen politiek gezien een strategie hebben, en iets kunnen bereiken als zijn bedrijven succesvol waren geweest?

Je kunt het ook omdraaien, hij maakt(e) er een potje van in zijn bedrijven, maar vliegt ondertussen wel rond in een gigantische privéjet, zit te lanterfanten op zijn privé golfbaan etc.

Voor een ongeleid projectiel die alles op gevoel doet hoef je niet veel verder te kijken dan een doorsnee facebook pagina, maar die mensen hebben geen golfbaan of privéjet hoor. Dus hij kan wel iets, niets 'goeds' wellicht, maar dat is ook niet de/zijn insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:21
Zou er al een app in de maak zijn waarbij je de barcode kan scannen om te kijken of het amerika's is of niet.
Ben wel benieuwd of die wel goed gekeurd zou worden in door Google of Apple.

Ik hoor wel meer geluiden dat sommige over zijn naar niet amerikaanse eten.
Voor smartphones en software wordt wel lastig.
Ik zie het wel gebeuren dat er nu misschien wel een OS van Europese afkomst komt, als het er al niet is. Misschien maar eens kijken in de mei vakantie.

Dat 1 man iets doet wat het tegenover gestelde effect heeft.

Misschien zagen ze de bui al komen toen Vance tekeer ging tegen de EU en zei dat we meer amerikaanse spullen moesten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
[...]

Vergeet ook niet dat Tesla nu flink wat concurrentie ondervindt. Zij waren wel first to market om een "goede elektrische" auto neer te zetten waarin mensen graag wilden rijden, maar inmiddels heeft zo goed als iedere autofabrikant aantrekkelijke elektrisch aangedreven auto's en ook nog eens in verschillende prijsklassen en niet onbelangrijk typen lees: klein, groot, SUV, MPV, etc.
Tesla was dus eigenlijk al op zijn retour en heeft de afgelopen jaren niet meer geïnnoveerd op die rare cybertruck na, de 3, S, Y en X gaan namelijk al een tijdje mee.

Het bewust zijn dat consumenten niet meer geassocieerd willen worden met het merk is dan ook de bevestiging van het gevolg en niet zo zeer de oorzaak. Het doet met dat betreft een beetje denken aan Nokia. Die waande zich ook onaantastbaar en toen de concurrentie met betere telefoons kwam was het te laat om het roer om te gooien.

Maar los van dit alles, ik ben benieuwd hoe we eind van de week staan met de importheffingen. Ik kan me niet voorstellen dat de grote techbedrijven die afhankelijk zijn van Chinese fabricatieproces, de 180 graden draai van Trump's prikbord door alsnog heffingen op te leggen met gejuich hebben ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

Marc H

- - Is wakker - -

Miki schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:41:
[...]

Vergeet ook niet dat Tesla nu flink wat concurrentie ondervindt. Zij waren wel first to market om een "goede elektrische" auto neer te zetten die waarin mensen graag wilden rijden, maar inmiddels heeft zo goed als iedere autofabrikant aantrekkelijke elektrisch aangedreven auto's en ook nog eens in verschillende prijsklassen en niet onbelangrijk typen lees: klein, groot, SUV, MPV, etc.
Tesla was dus eigenlijk al op zijn retour en heeft de afgelopen jaren niet meer geïnnoveerd op die rare cybertruck na, de 3, S, Y en X gaan namelijk al een tijdje mee.

Het bewust zijn dat consumenten niet meer geassocieerd willen worden met het merk is dan ook de bevestiging van het gevolg en niet zo zeer de oorzaak. Het doet met dat betreft een beetje denken aan Nokia. Die waande zich ook onaantastbaar en toen de concurrentie met betere telefoons kwam was het te laat om het roer om te gooien.

Maar los van dit alles, ik ben benieuwd hoe we eind van de week staan met de importheffingen. Ik kan me niet voorstellen dat de grote techbedrijven die afhankelijk zijn van Chinese fabricatieproces, de 180 graden draai van Trump's prikbord door alsnog heffingen op te leggen met gejuich hebben ontvangen.
Niet alleen dat, maar hij vindt veel concurrentie uit, jawel, China. En de kans is groot dat als zijn "buddy" Trump zo doorgaat de banden tussen China en de rest van de wereld flink aangehaald worden, met gevolgen voor de heffingen die nu (nog) worden geheven op die goedkope EV's uit dat land, wat zijn bottom line zeker niet gaat helpen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Calamor schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:41:
Zou er al een app in de maak zijn waarbij je de barcode kan scannen om te kijken of het amerika's is of niet.
Ben wel benieuwd of die wel goed gekeurd zou worden in door Google of Apple.

Ik hoor wel meer geluiden dat sommige over zijn naar niet amerikaanse eten.
Voor smartphones en software wordt wel lastig.
Ik zie het wel gebeuren dat er nu misschien wel een OS van Europese afkomst komt, als het er al niet is. Misschien maar eens kijken in de mei vakantie.

Dat 1 man iets doet wat het tegenover gestelde effect heeft.

Misschien zagen ze de bui al komen toen Vance tekeer ging tegen de EU en zei dat we meer amerikaanse spullen moesten kopen.
Smartphones is juist makkelijk met de Koreaanse Samsung high-end tot low end toestellen.
Anders de vele Chinese varianten van high-end tot budget. Alleen Apple blijft altijd VS handel.

Een eigen Euro CPU en OS zou idd zeer welkom zijn.
Liefst met een maximale ondersteuning voor MS progsels.
We hebben al ASML in eigen hand dat de beste chipmachines kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:54
olafmol schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:24:
Als hij zo’n fantastische strateeg en 4D schaker is, waarom zijn dan zo ongeveer al zijn eigen bedrijven failliet gegaan?
Misschien was dat spoor van faillisementen, benadeelde leveranciers en dito geldschieters en al die mensen die zonder mededogen onder de bus zijn gegooid wel onderdeel van het mastermind plan. Dat is het moeilijke met 4d schaken, alleen een echte stable genius kan het overzien. Wij simpele 2d schakers staan erbij en kijken ernaar en denken gut wat een prutser maar wij missen totaal de geweldige rokade / en-passent schaakmat die heeft plaatsgevonden.

Daarom heeft trump vermoedelijk zoveel sycofanten om zich heen, niemand wil voor domme 2d schaker worden versleten en toegeven dat hij/zij het niet helemaal heeft begrepen terwijl verder iedereen om hem heen dat wel heeft.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
keuringsdienst schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:52:
[...]

Smartphones is juist makkelijk met de Koreaanse Samsung high-end tot low end toestellen.
Anders de vele Chinese varianten van high-end tot budget. Alleen Apple blijft altijd VS handel.

Een eigen Euro CPU en OS zou idd zeer welkom zijn.
Liefst met een maximale ondersteuning voor MS progsels.
We hebben al ASML in eigen hand dat de beste chipmachines kan maken.
“Grappig” genoeg is de ARM chip architectuur in de UK ontwikkeld en komt Linus Torvalds uit Finland. Ohja, Python is in Nederland ontwikkeld. En het brein en oorspronkelijke CTO van AWS is een Nederlandse. Kortom: genoeg track record en expertise in Europa.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 14-04-2025 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
Brazos schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:37:
[...]

Ik snap je reactie niet helemaal, zou hij alleen politiek gezien een strategie hebben, en iets kunnen bereiken als zijn bedrijven succesvol waren geweest?

Je kunt het ook omdraaien, hij maakt(e) er een potje van in zijn bedrijven, maar vliegt ondertussen wel rond in een gigantische privéjet, zit te lanterfanten op zijn privé golfbaan etc.

Voor een ongeleid projectiel die alles op gevoel doet hoef je niet veel verder te kijken dan een doorsnee facebook pagina, maar die mensen hebben geen golfbaan of privéjet hoor. Dus hij kan wel iets, niets 'goeds' wellicht, maar dat is ook niet de/zijn insteek.
Geld en vastgoed maakt vanzelf meer geld, in deze samenleving...
Plus dat hij gigantisch op de pof moet leven ergens, want een golfbaan is nagenoeg overal ter wereld verlieslatend, laat staan meerdere.

Er zijn meerdere vragen geweest tijdens zijn eerste termijn naar zijn belastingaangiftes om openheid te geven. Dat was gebruikelijk bij presidenten. Maar niet verplicht, en Trump vertikt het. Zelf zeggen ze vaak genoeg "als je niks te verbergen hebt hoef je nergens bang voor te zijn...".
Wikipedia: Tax returns of Donald Trump
Ze waren in 2022 toch beschikbaar gekomen voor het publiek, en er staan her en der wel wat opmerkelijke dingen in. https://www.nbcnews.com/p...s-legal-battles-rcna62408
4 van de 6 beschikbare jaren siginificante verliezen, inkomsten uit meerdere landen (waaronder China en Azerbaijan) en sowieso nauwelijks belasting betalen.

Terwijl zijn net worth wel flink is de afgelopen 10 jaar volgens Forbes
https://www.visualcapital...umps-net-worth-2014-2024/

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 14-04-2025 18:22 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 10:33
Calamor schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:41:
De meeste producten van hoge waarde zijn samengestelde producten, en samengestelde producten zijn steeds complexer kwa supply chain. Misschien wel duizenden componenten, met onderdelen die zelf ook alweer complexe halffabrikaten zijn. En fabrieken die van leverancier switchen al naar gelang wat die dag bij wijze van spreken het goedkoopst is. Het is vaak niet eens 100% zeker te weten welke chain precies in een exemplaar zit (vandaar dat je met bepaalde voedselproducten single source keurmerken hebt, dan heb je die duidelijkheid).

Wat importeren we? Ruwe aardolie en aardolieproducten, Aardgas en industriegas, Instrumenten en apparaten voor beroepsbeoefening, wetenschap, Medicinale en farmaceutische producten, en Diverse fabricaten.

Olie en gas zijn gelukkig extreem uitwisselbaar. En ik denk dat we er niet heel merkgevoelig bij zijn. Instrumenten voor beroepsbeoefening en wetenschap: daar hebben we ook zelf productie van. Zit daar iets tussen wat echt alleen uit de VS gaat komen? Farmaceutische producten: ook dat doen we hier. Diverse fabrikaten is te vaag om verder naar te kijken. Afgaande op het CBS missen we dan nog overige chemische producten afgaande op waarde.

Consumentenproducten zijn iig zeer gering kwa waarde is mijn indruk, dus is de vraag wat er precies te besparen valt. Geen evidente Amerikaanse merken kan, maar als je prijsgevoelig was deed je dat al niet (en welke Nederlander is dat nu niet ;)).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:07:
[...]

Geld en vastgoed maakt vanzelf meer geld, in deze samenleving...
Plus dat hij gigantisch op de pof moet leven ergens, want een golfbaan is nagenoeg overal ter wereld verlieslatend, laat staan meerdere.

Er zijn meerdere vragen geweest tijdens zijn eerste termijn naar zijn belastingaangiftes om openheid te geven. Dat was gebruikelijk bij presidenten. Maar niet verplicht, en Trump vertikt het. Zelf zeggen ze vaak genoeg "als je niks te verbergen hebt hoef je nergens bang voor te zijn...".
Wikipedia: Tax returns of Donald Trump
Ze waren in 2022 toch beschikbaar gekomen voor het publiek, en er staan her en der wel wat opmerkelijke dingen in. https://www.nbcnews.com/p...s-legal-battles-rcna62408
4 van de 6 beschikbare jaren siginificante verliezen, inkomsten uit meerdere landen (waaronder China en Azerbaijan) en sowieso nauwelijks belasting betalen.
Dus een echte conman. Zo iemand geloof je niet op zijn woord, en zegt dingen met een reden. Met of zonder verlieslatende (-ex)bedrijven.

Want iemand die geen bedrijf kan runnen kan nog steeds ontzettend goed zijn in mensen voor de gek houden, voor zijn karretje spannen, een poot uittrekken, chanteren etc.

Het verhaal van incompetentie, niet beter weten, naïviteit etc. suggereert een soort onschuld door onwetendheid, bedekt door een mantel van goede/menselijke bedoelingen.

Maar hij weet echt wel heel goed wat hij zegt en waarom hij dat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Brazos schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:41:
[...]

Dus een echte conman. Zo iemand geloof je niet op zijn woord, en zegt dingen met een reden. Met of zonder verlieslatende (-ex)bedrijven.

Want iemand die geen bedrijf kan runnen kan nog steeds ontzettend goed zijn in mensen voor de gek houden, voor zijn karretje spannen, een poot uittrekken, chanteren etc.

Het verhaal van incompetentie, niet beter weten, naïviteit etc. suggereert een soort onschuld door onwetendheid, bedekt door een mantel van goede/menselijke bedoelingen.

Maar hij weet echt wel heel goed wat hij zegt en waarom hij dat zegt.
En zn vermogen zit voornamelijk in vastgoed. Aangezien dat ruim 100% gestegen is afgelopen jaren, doet zijn vermogen dat ook. Terwijl dat dus sinds corona redelijk stabiel gebleven is. Totdat hij met z'n "media" bedrijf naar de beurs ging, hoppa 2 miljard er bij, wtf
https://www.visualcapital...umps-net-worth-2014-2024/

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

olafmol schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:25:
[...]
“Grappig” genoeg is de ARM chip architectuur in de UK ontwikkeld en komt Linus Torvalds uit Finland. Ohja, Python is in Nederland ontwikkeld. En het brein en oorspronkelijke CTO van AWS is een Nederlandse. Kortom: genoeg track record en expertise in Europa.
Bluetooth is zelfs een Nederlandse uitvinding maar daar kan ik allemaal geen desktop PC op draaien.
Daarvoor zitten we helaas nog vast aan VS tech in de vorm van intel, AMD, MS en Apple.
Voor de PC zie ik dat dus graag zsm veranderen naar EU tech inclusief EU OS.

Wikipedia: Bluetooth

"De techniek zelf is ontwikkeld door de Nederlander Jaap Haartsen die bij het Zweedse Ericsson in dienst was.[1] De naam bluetooth verwijst naar de Vikingenkoning Harald Blauwtand, die het christendom in Scandinavië introduceerde."

..............................................................................................................................................

Ander onderwerp aanpassing. Aflevering Zembla van gisteren, zeer de moeite waard !

Operatie Trump

"De wereld kijkt toe hoe de president Trump sinds zijn aanstelling de NAVO verzwakt, Europese bondgenoten kleineert en Oekraïne uitlevert aan Rusland. Trump praat over Poetin als een betrouwbare toekomstige zakenpartner die een nare oorlog wil beëindigen en recht heeft op delen van Oekraïne. Het is een radicale ommezwaai in het Witte Huis.

Hoe heeft dit kunnen ontstaan? Hoe groot is de invloed van Poetin op Trump? Komt het voort uit een operatie die al veertig jaar geleden is begonnen door de Russische geheime dienst? In ‘Operatie Trump’ reconstrueren Franse Journalisten met hulp van unieke bronnen hoe het Kremlin een voet tussen de deur kreeg van het Witte Huis."

Directe link hieronder naar uitzending gemist kijken.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/operatie-trump

Geeft inzage in de decennia lange aanloop naar wat we nu zien.

[ Voor 37% gewijzigd door keuringsdienst op 14-04-2025 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

mekkieboek schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:35:
Ook 'reguliere' media beginnen te vertellen over dat wat bij trump / maga op de achtergrond speelt. Weliswaar niet op tv laat staan prime time maar via een (live) podcast vanuit de EO. Die hebben een programma 'De Ongeloofelijke Podcast' en recent namen ze die op met publiek in een flinke zaal. Een interviewer, historicus Beatrice de Graaf en theoloog Stefan Paas doken in de wereld achter trump en maga, over rancune en haat en afbraak. En ze gingen best ver, ze meden niet de rol vd evangelicals, het ging (bescheiden) over de rol van big tech, over het doelbewust omverwerpen van democratie en van overheid.

Ook werd benoemd dat er in de beweging partijen zijn met tegenstrijdige belangen, de tarieven die wel goed zijn voor de afbraak maar dat b.v. Musk daar niet blij mee is, of Bannon die eig niets heeft met de tech bros, dat soort dingen.
offtopic:
Het is niet alleen de EU die te kampen heeft met strijdige belangen :)

YouTube: De Denkers achter Trump met Beatrice de Graaf en Stefan Paas | De On...
Dank voor het delen. Het was heel verhelderend, maar ook heel zorgelijk.

Deze beweging is groter en complexer dan ik had gedacht, en het betekend ook zeker dat we hier na Trump niet vanaf zijn omdat Vance, heel gedreven, en vanuit zijn eigen optiek ook heel oprecht hiermee door zal gaan.

Ik vond de vergelijking met orthodoxe moslims die in deze aflevering werd gedaan uitstekend. Het is exact hetzelfde “probleem” gedreven door dezelfde gedachtes.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
De Amerikaans rechtsstaat is officieel dood en begraven.
Trump and Bukele make clear mistakenly deported Maryland father won’t be returned to US
En Trump ziet zijn kans schoon om een ieder te deporteren die hem niet zindt
President Donald Trump said Monday that he is open to deporting US citizens who are considered violent criminals.
Geen recht op proces niks nakkes nada. Scotus is het laatste bastion dat definitief geveld is door Trump.

https://edition.cnn.com/p...visit-04-14-25/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door HEY_DUDE op 14-04-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Sebazzz schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:09:
[...]

Dank voor het delen. Het was heel verhelderend, maar ook heel zorgelijk.

Deze beweging is groter en complexer dan ik had gedacht, en het betekend ook zeker dat we hier na Trump niet vanaf zijn omdat Vance, heel gedreven, en vanuit zijn eigen optiek ook heel oprecht hiermee door zal gaan.

Ik vond de vergelijking met orthodoxe moslims die in deze aflevering werd gedaan uitstekend. Het is exact hetzelfde “probleem” gedreven door dezelfde gedachtes.
Helaas en gelukkig zijn de trends en mechanieken zeker niet uniek, voor wie een open blik heeft.
Ook zijn ze zeker niet nieuw (zo oud als de mensheid), alleen zijn de ondersteunende technieken veranderd, met makkelijker een breder publiek.

Wat geruststellend is, is dat de wereld nog steeds rond draait, "we" zijn er ook weer van weggedraaid.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

HEY_DUDE schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:40:
De Amerikaans rechtsstaat is officieel dood en begraven.

[...]

En Trump ziet zijn kans schoon om een ieder te deporteren die hem niet zindt

[...]

Geen recht op proces niks nakkes nada. Scotus is het laatste bastion dat definitief geveld is door Trump.

Ja, dit is echt de doodsteek voor de constitution. Die Bukele is ook echt de Loekasjenko van El Salvador. En dan fluistert Trump hem nog in dat ie graag 5 gevangenissen erbij ziet komen zodat ie ook 'homegrown' Americans kan deporteren. Walgelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 08:20
DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:43:
[...]

Helaas en gelukkig zijn de trends en mechanieken zeker niet uniek, voor wie een open blik heeft.
Ook zijn ze zeker niet nieuw (zo oud als de mensheid), alleen zijn de ondersteunende technieken veranderd, met makkelijker een breder publiek.

Wat geruststellend is, is dat de wereld nog steeds rond draait, "we" zijn er ook weer van weggedraaid.
Ik geloof je bij de uitslag van de volgende verkiezingen in NL. "We" zijn niet zo ver verwijderd van eenzelfde lot. De peilingen laten dat ook niet zien en de VVD is nog altijd iedereens beste vriend somehow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Snowdog schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:50:
[...]

Ik geloof je bij de uitslag van de volgende verkiezingen in NL. "We" zijn niet zo ver verwijderd van eenzelfde lot. De peilingen laten dat ook niet zien en de VVD is nog altijd iedereens beste vriend somehow.
Er van wegdraaien is ook niet in een weekje of jaartje, dat kan decennia of eeuwen duren.
Hoe denk je dat al die andere monarchieen en dynastieën hun macht kregen, hielden en verloren?

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

Snowdog schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:50:
[...]

Nou als iets de afgelopen periode duidelijk is geworden, is dat de Nederlandse democratie extremen juist behoorlijk kan dempen.

In de VS zie je juist dat er helemaal geen demping is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowdog
DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:55:
[...]

Er van wegdraaien is ook niet in een weekje of jaartje, dat kan decennia of eeuwen duren.
Hoe denk je dat al die andere monarchieen en dynastieën hun macht kregen, hielden en verloren?
Sebazzz schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:57:
[...]

Nou als iets de afgelopen periode duidelijk is geworden, is dat de Nederlandse democratie extremen juist behoorlijk kan dempen.

Ik hoop dat we het dan wel kunnen omdraaien en ik denk dat we sinds de LPF al in een neergaande spiraal zitten, ook met dank aan mijzelf, maar goed... Als we het inderdaad kunnen omdraaien dan zou dat fantastisch zijn, maar ik moet het nog maar zien. Ik heb niet het gevoel dat we nu "echt" beter weten. Even een tijdelijke afkeer van Amerika, maar daarna? Who knows.

Die demping is verder ook een goed ding inderdaad, maar het is wel echt dat, een demping. We zullen nu wel zelf veranderingen moeten doorvoeren en wie weet wat daarvan terecht gaat komen, zeker als de VVD de grootste blijft (en daar lijkt het wel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
*knip* offtopic

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:48 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:54
Sebazzz schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:09:
Deze beweging is groter en complexer dan ik had gedacht
Als ik me niet vergis is het nog groter en complexer. Het is gegroeid en gefine-tuned over decennia. Er valt nog zo veel meer over te vertellen (vraag maar aan Virtuozzo, of nee doe maar niet :P, zijn arme toetsenbord heeft al zo te lijden). Maar deze live discussie duurde nu al meer dan een uur en mensen moeten misschien eerst nog wennen aan het idee dat het flink rommelt in de VS. Het kan best koud op je dak vallen als je gewend bent aan de VS als trouwe leverancier van veiligheid, film en tv, muziek, eetcultuur, noem maar op.

Wat wel aardig is aan deze podcast vorm, ja het bereik is minder groot maar er is eindelijk tijd voor verdieping. Dit onderwerp heeft zoveel dimensies, dat krijg je met geen mogelijkheid verteld in een 5 minuten venster aan een talkshow tafel (of in een 10 minuten venster in Buitenhof). Je zou kunnen zeggen dat men bang is teveel kijkers te verliezen maar dat hoeft niet zo te zijn. In Duitsland is er ook een wekelijks talkshow programma Markus Lanz, duurt een heel uur en dat wordt doorgaans besteed aan één enkel onderwerp, van meer kanten belicht met verschillende gasten. Bestaat al een hele tijd, dus het kan wel maar mss durft men dat niet aan in Nederland.

Mijn hoop is dat men gaat inzien dat de diverse podcasts prima in staat zijn de aandacht vd luisteraar (nota bene !, niet eens kijker, en zelfs met publiek) vast te houden voor een uur en dat een programmamaker de kans krijgt het eens een jaartje op tv te proberen.
dat we hier na Trump niet vanaf zijn omdat Vance, heel gedreven, en vanuit zijn eigen optiek ook heel oprecht hiermee door zal gaan.
Dat vrees ik ook, geen idee of het Vance gaat zijn of een ander poppetje die naar voren wordt geschoven door de mensen op de achtergrond.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:40:

De Declaration of Independence heeft een lijstje met aanklachten tegen de Britse koning, waaronder deze drie:
For cutting off our Trade with all parts of the world:

For depriving us in many cases, of the benefits of Trial by Jury:

For transporting us beyond Seas to be tried for pretended offences:
Het is nu Koning Trump die hetzelfde doet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snowdog
*knip* offtopic

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
[...]

De demping is overal waar genoeg partijen zijn. In landen met weinig partijen is die demping klein tot minimaal; VS: 2, UK: 3, Italië: 2 (coalities), Duitsland: 4, etc.

Aan de ene kant maakt dat een land wel makkelijker bestuurbaar dan met 17 partijen, maar dus niet die demping.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:21:
[...]

De demping is overal waar genoeg partijen zijn. In landen met weinig partijen is die demping klein tot minimaal; VS: 2, UK: 3, Italië: 2 (coalities), Duitsland: 4, etc.

Aan de ene kant maakt dat een land wel makkelijker bestuurbaar dan met 17 partijen, maar dus niet die demping.
Het lastige aan onze verdeling qua partijen is denk ik wel dat we niet voor iedereen wat wils hebben. Dat geldt bijv. in de UK ook. Ze zijn daar klaar met de ene partij en stemmen dan maar op de volgende partij, ondanks dat die ook geen heel duidelijk beleid hebben of echt enorme veranderingen willen doorvoeren.

Alles zou een stuk makkelijker en beter zijn als we zowaar goede politieke partijen zouden hebben, dat speelt in NL ook wel een beetje imo. Ik heb persoonlijk geen partij waarop ik echt zou willen stemmen omdat die partij er gewoon niet is, ondanks onze vele partijen. Daarbij vraag je je dan ook soms af of 4 jaar wel genoeg is. Hoe kan je ooit op de lange termijn denken als je na 4 jaar je positie weer moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:47

ManiacsHouse

Scheisse!

kazuka schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:48:
[...]

Ja, dit is echt de doodsteek voor de constitution. Die Bukele is ook echt de Loekasjenko van El Salvador. En dan fluistert Trump hem nog in dat ie graag 5 gevangenissen erbij ziet komen zodat ie ook 'homegrown' Americans kan deporteren. Walgelijk.
Nu is het dus zogenaamd een criminele groep. En 1 onschuldige neemt meneer blijkbaar maar als collateral damage ofzo (welke door meneer uit El Salvador nog steeds een terrorist wordt genoemd) Nu is het afwachten wanneer de propaganda-machine gaat draaien welke club er vervolgens aan de beurt is... Afijn 40/45 Joden/Roma/gehandicapten/etc. We weten het allemaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Dat dempen is goed. Alleen zie je ook wel hier en daar dat er langzaam een verschuiving optreed waar je je van af kunt vragen of het wenselijk is.Normaliseren van wat niet normaal zou moeten zijn valt daar wat mij betreft onder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Polen en Groot Brittannië hebben de trend van het populistisch rechts gedachtengoed al weten te keren. (y)
Dat was wel minder giftig dan trump, maar er is dus hoop. Merk ook op dat de pvv stevig daalt in de peilingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
Snowdog schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:30:
[...]

Het lastige aan onze verdeling qua partijen is denk ik wel dat we niet voor iedereen wat wils hebben. Dat geldt bijv. in de UK ook. Ze zijn daar klaar met de ene partij en stemmen dan maar op de volgende partij, ondanks dat die ook geen heel duidelijk beleid hebben of echt enorme veranderingen willen doorvoeren.

Alles zou een stuk makkelijker en beter zijn als we zowaar goede politieke partijen zouden hebben, dat speelt in NL ook wel een beetje imo. Ik heb persoonlijk geen partij waarop ik echt zou willen stemmen omdat die partij er gewoon niet is, ondanks onze vele partijen. Daarbij vraag je je dan ook soms af of 4 jaar wel genoeg is. Hoe kan je ooit op de lange termijn denken als je na 4 jaar je positie weer moet inleveren.
In het VK hebben ze ook enorm last van het winner takes all districtenstelsel. Waar denk je dat de VS het van heeft? :p
Ook dat is exemplarisch voor landen met weinig partijen, een paar gevestigde en een uitdager die feitelijk maar 1 verkiezing mee doet en daarna fizzelt of in de marge blijft.
Maar een extreem rechtse partij die wel echt blijft, zoals de PVV, Front National, AfD. Maar ook aan de linkerkant, bijv. PvdD.

Probleem is dat het spectrum nauwelijks schuift, alleen wie nog met elkaar wil spelen tussen "links" en "rechts". Wat de demping oplevert die er niet kan zijn wanneer je maar 2 partijen hebt.

Tsja, wat is wel lang genoeg? 6 jaar? 10 jaar?
Ik denk dat 4 jaar in ieder geval voorkomt dat de dan dominante partij het de oppositie helemaal onmogelijk maakt.
Misschien is 3 jaar nog beter. Zo kort dat je wel aan de lange termijn visie moet werken/houden en gematigd moet zijn wil je herkozen worden. Stemmen op extremen blijft het land heen en weer slingeren...

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 14-04-2025 23:23 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
kazuka schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:48:
[...]

Hier is het filmpje.
En Amerika is fucked, ik had nog een klein beetje hoop dat het wel goed zou komen, die hoop is nu volledig weg.

Ik ben benieuwd hoeveel procent van de republikeinen dit goed gaat praten als het in werking is.
Valt hier iets over te zeggen? Hoeveel procent van het Duitse volk in de jaren 30 ging maar al te graag mee in die gekte?

https://www.reddit.com/r/...in_but_while_a_live_feed/

[ Voor 15% gewijzigd door C00P op 15-04-2025 00:20 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 13:26
C00P schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:11:
[...]

Hier is het filmpje.
En Amerika is fucked, ik had nog een klein beetje hoop dat het wel goed zou komen, die hoop is nu volledig weg.

Ik ben benieuwd hoeveel procent van de republikeinen dit goed gaat praten als het in werking is.
Valt hier iets over te zeggen? Hoeveel procent van het Duitse volk in de jaren 30 ging maar al te graag mee in die gekte?

https://www.reddit.com/r/...in_but_while_a_live_feed/
Zolang het goed gaat, en ze persoonlijk er niet slechter uit komen? Altijd.
Zoveel reactie kwam er ook niet na de bestorming op het capitool, vanuit de republikeinen.

Pas nadat ze voelen dat hun (republikeinen) tijdperk stopt, zullen er wel een paar 'overlopers' komen met een hoop spijt/excuses. Tot dan. Er alles uit halen wat je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
bottom line schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:44:
[...]

Zolang het goed gaat, en ze persoonlijk er niet slechter uit komen? Altijd.
Zoveel reactie kwam er ook niet na de bestorming op het capitool, vanuit de republikeinen.

Pas nadat ze voelen dat hun (republikeinen) tijdperk stopt, zullen er wel een paar 'overlopers' komen met een hoop spijt/excuses. Tot dan. Er alles uit halen wat je kan.
Mij lijkt het toch wel dat als ze linkse mensen beginnen op te pakken omdat ze links zijn en naar kampen sturen veel maga mensen dit een stap te ver gaan vinden.
Ik schat dat zo een 30% mee gaat in zijn gekte.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 13:26
C00P schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 01:02:
[...]

Mij lijkt het toch wel dat als ze linkse mensen beginnen op te pakken omdat ze links zijn en naar kampen sturen veel maga mensen dit een stap te ver gaan vinden.
Ik schat dat zo een 30% mee gaat in zijn gekte.
Tuurlijk niet.
Een democraat is erger dan een Rus voor een MAGA.

Voor de gematigde republikeinen gaat dit waarschijnlijk wel wrevel creëren, maar waarom zou je je kenbaar maken / actie hiervoor ondernemen? Dan loop je zelf kans om opgepakt te worden en weggestuurd te worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
*knip* offtopic

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:48 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip* offtopic

[ Voor 76% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:49 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Harvard verzet zich gelukkig wel tegen Trump, maar wordt nu 2,3 miljard dollar afgepakt.
Trump officials cut billions in Harvard funds after university defies demands

De dagelijkse DoJ update in de El Salvador zaak was weer te laat en geeft geen antwoord op de gestelde vragen. Het is nu de vraag wat deze rechter vandaag gaat doen.

UPDATE: An hour late, the only substantive update from DOJ is a link to Bukele's Oval Office comments. Still no response to the judge's questions. Spells Kilmar's first name wrong. storage.courtlistener.com/recap/gov.us...

Kyle Cheney (@kyledcheney.bsky.social) 14 april 2025

It seems a matter of when, not if, Xinis initiates contempt proceedings. She is clearly using these updates to build a case. Not out of the question she will order someone from DHS, State or DOJ to provide sworn testimony at Tuesday's hearing.

Kyle Cheney (@kyledcheney.bsky.social) 14 april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:47

ManiacsHouse

Scheisse!

user109731 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:15:
Harvard verzet zich gelukkig wel tegen Trump, maar wordt nu 2,3 miljard dollar afgepakt.

De dagelijkse DoJ update in de El Salvador zaak was weer te laat en geeft geen antwoord op de gestelde vragen. Het is nu de vraag wat deze rechter vandaag gaat doen.
[Bluesky][Bluesky]
De arrogantie hè... Even YouTube linken kijk kijk ze willen hem niet teruggeven nah nah nah nah na aaah. Werd er met Rusland niet een wapenhandelaar teruggeleverd voor een simpele basketballer. Kosten nog moeite.
Nu ook kosten nog moeite maar nu om te proberen de rechterlijke macht onderuit te halen. Man man dat we dit meemaken. VS afglijdend naar dictatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-10 19:42
ManiacsHouse schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:25:
[...] Werd er met Rusland niet een wapenhandelaar teruggeleverd voor een simpele basketballer
Klopt Viktor Boet die heeft heel wat wapens geleverd vooral in Afrika zit volgens mij al in de Doema

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 04-10 21:13

nwagenaar

God, root. What's the differen

user109731 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:15:
De aanvraag vanuit de taskforce die hierover gaat is trouwens ook vrijgegeven, de eisen die ze stellen alsmede bijbehorende audits om te bepalen of ze hier aan houden zijn absurd. Doe je dit niet, dan word je (verder) gekort op grants.

Het meest mooie aan dit vind ik dat Harvard een open brief heeft gecommuniceerd waarin ze duidelijk aangeven (even gesimpliceerd) dat ze een private school zijn, dat de (federale) overheid geen invloed heeft op het beleid en materiaal van de school en dat hun eisen tegen de grondwet in gaan waarbij ze zich niet laten chanteren.

Dat is best wel een harde terugkoppeling, zeker ook omdat ze 8 miljard+ in langdurige researchgrants zouden krijgen zou je verwachten dat ze - net zoals Columbia - toch eieren voor hun geld zouden kiezen. Daarentegen gaan ze er vol in, ik kan dit enorm waarderen. Nu nog de andere universiteiten...

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:19:
[...]

In het VK hebben ze ook enorm last van het winner takes all districtenstelsel. Waar denk je dat de VS het van heeft? :p
Ook dat is exemplarisch voor landen met weinig partijen, een paar gevestigde en een uitdager die feitelijk maar 1 verkiezing mee doet en daarna fizzelt of in de marge blijft.
Maar een extreem rechtse partij die wel echt blijft, zoals de PVV, Front National, AfD. Maar ook aan de linkerkant, bijv. PvdD.

Probleem is dat het spectrum nauwelijks schuift, alleen wie nog met elkaar wil spelen tussen "links" en "rechts". Wat de demping oplevert die er niet kan zijn wanneer je maar 2 partijen hebt.

Tsja, wat is wel lang genoeg? 6 jaar? 10 jaar?
Ik denk dat 4 jaar in ieder geval voorkomt dat de dan dominante partij het de oppositie helemaal onmogelijk maakt.
Misschien is 3 jaar nog beter. Zo kort dat je wel aan de lange termijn visie moet werken/houden en gematigd moet zijn wil je herkozen worden. Stemmen op extremen blijft het land heen en weer slingeren...
Veel mensen stemmen helaas zoals ze boodschappen doen: kijken waar de aanbiedingen en voordeeltjes nu in de aanbieding zijn. Er is wat te zeggen voor het regelmatig evalueren van iemands plannen en track record, maar ook wel voor merkentrouw. Zeker als er een lange termijn visie uitgerold moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Beetje ondergesneeuwd, maar wel opvallend, Trump noemt Putin als eerst verantwoordelijk.
(Daarna als volleerd mokkende puber Biden en Zelensky nog een trap geven)
"Millions of people dead because of three people," Trump said on Monday.
"Let's say Putin number one,
let's say Biden who had no idea what the hell he was doing, number two,
and Zelensky."
Het zal wel te optimistisch zijn, maar het lijkt alsof er meer anti Putin geluid uit de republikeinse hoek komt.
Trump and Witkoff believe Putin, although Trump's entourage asks to be tougher on Russia, - WSJ
Witkoff en co daargelaten natuurlijk
"The meeting with Putin lasted over 5 hours, it was a compelling meeting, and at the end we finally learned what Putin is asking for to achieve permanent peace," — Trump's envoy Witkoff

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 15-04-2025 08:54 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Tens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:54:
Beetje ondergesneeuwd, maar wel opvallend, Trump noemt Putin als eerst verantwoordelijk.
(Daarna als volleerd mokkende puber Biden en Zelensky nog een trap geven)

[...]

Het zal wel te optimistisch zijn, maar het lijkt alsof er meer anti Putin geluid uit de republikeinse hoek komt.

[...]

Witkoff en co daargelaten natuurlijk

[...]
Tja. Het is de fout van iedereen natuurlijk. En morgen weer van een ander lijstje of andere volgorde. Compleet random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
nwagenaar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:39:
[...]

Dat is best wel een harde terugkoppeling, zeker ook omdat ze 8 miljard+ in langdurige researchgrants zouden krijgen zou je verwachten dat ze - net zoals Columbia - toch eieren voor hun geld zouden kiezen. Daarentegen gaan ze er vol in, ik kan dit enorm waarderen. Nu nog de andere universiteiten...
Kijk, de kunst is de slippery slope te zien voor je proefondervindelijk vaststeld dat het er 1 is.

Het is natuurlijk een gebed zonder einde, nu meegaan met die eis. Niets maar dan ook niets doet vermoeden dat daar dan ook de kous mee af is. Die audits onderstrepen dat.

Als je als toonaangevend onderzoeksuniversiteit je zo uitlevert aan een dictator (want er zitten genoeg slimme mensen bij Columbia of Harvard om dat te herkennen) wat doe je dan nog? Dan maak je van jezelf een loopjongen, een knecht, een lakei. Deze Witte Huis kliek zal de kraan voor niet-STEM nog verder dicht draaien, zal inzetten op hoger beroepsonderwijs ipv universitair onderzoek, waarmee niet alleen de innovatie-capaciteit verdampt, maar ook het type mensen dat je aantrekt veranderd.

Er zijn altijd mensen die daar geen moeite mee hebben, zeker. Juist als er veel op het spel staat, zoals bij 'succesvolle' mensen en bedrijven. Maar kennelijk is er genoeg vooruitzien en bewustzijn van de betekenis van academische vrijheid bij Harvard om te beseffen dat men dan ook een pad in zou slaan dat haaks staat op wat men placht te zijn. Ook hun status als toonaangevend instituut is dan ook verleden tijd: academici zijn de VS al aan het verlaten, en een instituut dat zwicht, medeplichtig wordt, natuurlijk als eerst. Academici hebben het voordeel van relatieve mobiliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 15-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
keuringsdienst schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:52:
Polen en Groot Brittannië hebben de trend van het populistisch rechts gedachtengoed al weten te keren. (y)
Dat was wel minder giftig dan trump, maar er is dus hoop. Merk ook op dat de pvv stevig daalt in de peilingen.
Ik hoor van Britten dat er eigenlijk helemaal niks veranderd is. Labour volgt exact hetzelfde beleid. Anti-privacy, conservatief enzo. Ik ken wat labour volgers en die zijn enorm gedesillusioneerd en noemen het "Tory-lite", een term die komt uit de tijd van "New Labour" met Blair vanuit gedesillusioneerde stemmers. Volgens The Guardian is het zelfs erger dan dat: https://www.theguardian.c...rime-minister-poor-people

Ik kan niet inschatten of dat inderdaad zo is maar als het inderdaad het geval is dan is het wel erg kwalijk met name omdat het een twee partijen stelsel is. Dus eigenlijk hebben ze geen serieuze keus meer en daarmee geen democratie.

Zo erg als Trump is het nooit geweest nee. Maar wel ook erg populistisch. Ik hoop eigenlijk dat de afkeuring van Trump richting al zijn medestanders ze een beetje terug naar ons doet draaien. Qua PVV zie ik ook niet echt veel liefde tussen Trump en Wilders trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 15-04-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Brent schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:05:
[...]

Kijk, de kunst is de slippery slope te zien voor je proefondervindelijk vaststeld dat het er 1 is.

Het is natuurlijk een gebed zonder einde, nu meegaan met die eis. Niets maar dan ook niets doet vermoeden dat daar dan ook de kous mee af is. Die audits onderstrepen dat.

Als je als toonaangevend onderzoeksuniversiteit je zo uitlevert aan een dictator (want er zitten genoeg slimme mensen bij Columbia of Harvard om dat te herkennen) wat doe je dan nog? Dan maak je van jezelf een loopjongen, een knecht, een lakei. Deze Witte Huis kliek zal de kraan voor niet-STEM nog verder dicht draaien, zal inzetten op hoger beroepsonderwijs ipv universitair onderzoek, waarmee niet alleen de innovatie-capaciteit verdampt, maar ook het type mensen dat je aantrekt veranderd.

Er zijn altijd mensen die daar geen moeite mee hebben, zeker. Juist als er veel op het spel staat, zoals bij 'succesvolle' mensen en bedrijven. Maar kennelijk is er genoeg vooruitzien en bewustzijn van de betekenis van academische vrijheid bij Harvard om te beseffen dat men dan ook een pad in zou slaan dat haaks staat op wat men placht te zijn. Ook hun status als toonaangevend instituut is dan ook verleden tijd: academici zijn de VS al aan het verlaten, en een instituut dat zwicht, medeplichtig wordt, natuurlijk als eerst. Academici hebben het voordeel van relatieve mobiliteit.
Wat meehelpt denk ik is dat er behoorlijk wat geld bij de alumni van Harvard zit. En dat die niet perse allemaal fanboys van Trump zijn. De vraag natuurlijk is of ze ook hun financiële support publiekelijk durven te tonen, Trump kennende staan ze dan wel direct op een lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 12:39

hamsteg

Species 5618

*knip* offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:49 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
hamsteg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:30:
[...]
Dit gaat mij wel heel ver.
*knip* offtopic

[ Voor 67% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52

Peetman

Tjah....

Volgens Bloomberg zou China hun luchtvaartmaatschappijen hebben opgedragen om geen onderdelen en vliegtuigen meer bij Boeing te kopen:
https://www.nrc.nl/nieuws...-van-boeing-meer-a4889965

De grootste Chinese luchtvaartmaatschappijen vliegen voornamelijk met Boeing en Airbus, dus dit kan best gunstig zijn voor de balans in handel tussen de EU en China.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 15-04-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:07
Peetman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:49:
Volgens Bloomberg zou China hun luchtvaartmaatschappijen hebben opgedragen om geen onderdelen en vliegtuigen meer bij Boeing te kopen:

De grootste Chinese luchtvaartmaatschappijen vliegen voornamelijk met Boeing en Airbus, dus dit kan best gunstig zijn voor de balans in handel tussen de EU en China.
Positief voor Airbus zeker, maar Airbus was Boeing eigenlijk al een beetje voorbij gestreefd.
De invoer heffingen van 125% op Amerikaanse producten zal ook meespelen, Boeing is daardoor helemaal niet meer competitief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Peetman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:49:

Nu is het bepalen van eigendom van vliegtuigen wel heel ingewikkeld (tientallen vormen van leasing, waarbij sommigen dicht op economisch eigendom schurken maar het toch niet zijn), plus, vliegtuigen kun je ergens heen vliegen voor onderhoud, en de terugvlucht telt niet als export.

Lijkt mij eentje voor de bühne, of misschien meer, een poging van de Chinese overheid om de verkopen van dat lokale ding aan te wakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Het totale aantal Boeing orders vanuit China was sowieso heel erg laag, slechts 2% van het orderboek. Dat zullen ze dus niet direct voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Brent schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:14:
[...]
Lijkt mij eentje voor de bühne, of misschien meer, een poging van de Chinese overheid om de verkopen van dat lokale ding aan te wakkeren.
Die gebruikt Amerikaanse motoren :p Dat verander je niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 23:18

Garyu

WW

PWM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:17:
[...]

Niet alleen de motoren ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PWM schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:17:
[...]

Frans-Amerikaanse. Met IIRC een fabriek in Frankrijk.

Ja, er zitten veel westerse onderdelen in. Maar je bent gek als je denkt dat daar geen programmaatje voor loopt ergens in het Partijbureau :) En ondertussen, Westers =/= Amerikaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Naast motoren, cockpit/navigatie systemen enz. zijn wel meer dingen Amerikaans.
En dan is dat Chinese vliegtuig ook nog een narrowbody model. Geen widebody waar 250+ passagiers in kunnen.
Belangrijk voor China.

Maar dat is een kwestie van tijd. Wel leuk dat Airbus nu iets betere kaarten heeft in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Trishul schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:23:
Naast motoren, cockpit/navigatie systemen enz. zijn wel meer dingen Amerikaans.
En dan is dat Chinese vliegtuig ook nog een narrowbody model. Geen widebody waar 250+ passagiers in kunnen.
Belangrijk voor China.

Maar dat is een kwestie van tijd. Wel leuk dat Airbus nu iets betere kaarten heeft in China.
Airbus' orderboek zit al overvol. Waarbij een deel van de productie van Airbus ook nog in de VS plaatsvindt (waaronder onderdelen die daarna in Europa verder geassembleerd worden). Voor Airbus is de huidige situatie met tariffs over en weer daarom ook niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Waaj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:29:
[...]

Airbus' orderboek zit al overvol. Waarbij een deel van de productie van Airbus ook nog in de VS plaatsvindt (waaronder onderdelen die daarna in Europa verder geassembleerd worden). Voor Airbus is de huidige situatie met tariffs over en weer daarom ook niet gunstig.
Zeker, iedereen voelt de 'pijn' van die rare heffingen van *knip* Trump
Producten die niet eens in de VS geproduceerd worden, worden ook duurder in de EU. Niet allemaal, maar langzamerhand komen er steeds meer voorbeelden. Gisteren bv. Sony die de PS5 in prijs verhoogd in de EU, een console van inmiddels 4,5 jaar oud.

noem mensen gewoon bij hun naam

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Punt is: stukje bij beetje die supply chain onshoren is heel direct in het voordeel van de Chinezen. En je kunt ivm tariffs ook beter bovenaan beginnen, waar meestal de meeste waardetoevoeging zit, en waar het tariff over geheven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Trishul schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:36:
[...]

Zeker, iedereen voelt de 'pijn' van die rare heffingen van [mbr]*knip* Trump[/mbr]
Producten die niet eens in de VS geproduceerd worden, worden ook duurder in de EU. Niet allemaal, maar langzamerhand komen er steeds meer voorbeelden. Gisteren bv. Sony die de PS5 in prijs verhoogd in de EU, een console van inmiddels 4,5 jaar oud.
Niet raar toch, de inflatie is wereldwijd een dingetje. Sinds hij voldoende beschikbaar is (sinds 2 jaar, begin 2023) was de prijs voor de digital edition ~€450, en is sindsdien opgekropen naar €520.
En sowieso worden de consoles zelf met verlies verkocht, de winst zit in de games.

Dat is domweg niet Trump z'n praktijken aan te rekenen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 04-10 12:39

hamsteg

Species 5618

*knip* offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door polthemol op 15-04-2025 12:45 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De gehele offtopic discussie over de Nederlandse politiek en/of Nederlandse partijen is klaar. Dit topic gaat over Trump II en de Amerikaanse politiek. Er zijn andere topics waar mensen een discussie kunnen voeren over Nederlandse politiek, voer die dan ook daar.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ik hoor van Britten dat er eigenlijk helemaal niks veranderd is. Labour volgt exact hetzelfde beleid. Anti-privacy, conservatief enzo. Ik ken wat labour volgers en die zijn enorm gedesillusioneerd en noemen het "Tory-lite", een term die komt uit de tijd van "New Labour" met Blair vanuit gedesillusioneerde stemmers. Volgens The Guardian is het zelfs erger dan dat: https://www.theguardian.c...rime-minister-poor-people
Dat is precies die valstrik van de oude Derde Weg politieke school, ooit ontworpen in Nederland, breed ingezet vanuit PR / Policy Advisory circuits voor beïnvloeding van met name sociaal / progressief / democraten als segmenten binnen politiek spectrum - zie het als een stroming rond het idee van marktwerking is een magisch iets wat fundamenteel is bij vraagstukken rondom ordening. Met alle gevolgen van dien, de school is zowel in het Nederlandse (zie Wim Kok, maar ook Stef Bos et alii) als in het VK en de VS breed genormaliseerd geworden.

Lang verhaal kort, dat is vanuit rechts-conservatief heel slim gebruikt geworden om neoliberalisme te internaliseren binnen systemen van ordening. Met alle gevolgen van dien, dus niet enkel het scheppen van condities voor een cyclus van autoritarisme, maar ook het besmetten van publiek debat met frames die ook tegenwoordig niet ter discussie worden gesteld.

Elk van die drie landen zou eigenlijk een bruut post mortem moeten doen over hoe ze gecompromitteerd zijn in gedachtegoed bij ordeningsvraagstukken, wat de oorsprong is van het narratief, en hoe het kwetsbaar gemaakt heeft. Datzelfde zou eigenlijk ook in het media debat én het publieke debat moeten plaatsvinden, omdat hier niet louter sprake is van gevolgen voor politiek denken, maar ook is er sprake van brede cultuur-maatschappelijke gevolgen.

Praktisch voorbeeld, het probleem van hypernormalisatie is geworteld in het systemisch geïntegreerde neoliberalisme, maar dat ligt niet in beeld want als samenleving zijn die frames en prikkels zo die geïntegreerd dat het niet over gedragseffecten van politieke organisatie meer gaat, maar over gedragseffecten bij collectieve groepsdynamica.

Binnen context van de VS is het een van de drie meest succesvolle narratieven van subversie geweest, naast het segregatie narratief achter "war on drugs" en het verzuchtingsnarratief van corporatisme / cult of wealth.

De situatie in het VK is verklaarbaar, ook begrijpelijk. De crux daar is dat de rechts-conservatieve kiezer de stekker uit eigen politieke strata getrokken heeft. Dan zit je dus met enerzijds een heel zorgvuldig moeten dansen op het scherp van de snede ten aanzien van die segmenten, maar ook met een confrontatie ten aanzien van eigen aandeel op de weg naar condities voor een cyclus van autoritarisme.

Dat is absoluut niet eenvoudig. Niet in het minst omdat het vereiste post mortem tot nu toe nog nergens waar de Derde Weg school geïnternaliseerd is geworden ook daadwerkelijk onderwerp is kunnen worden - ondanks de brute noodzaak daartoe. Dat is het resultaat van zowel hypernormalisatie als gebrekkige processen bij bewustwording als disfuncties binnen het media debat ... en de verklaarbare sociaal-psychologische reflex bij zowel politicus als burger van het niet echt willen weten / horen (want het is een confrontatie met eigen aandeel in het vraagstuk van "how did we get here").

Bij de Democraten in de VS is sinds de herverkiezing van Trump een behoorlijk intern conflict aanwezig, naast alle verdere uitdagingen, tussen de Derde Weg adepten (die behoorlijk geïntegreerd zijn binnen circuits van lobby / pr / policy advisory, maar zonder door te hebben wie de echte eigenaren zijn van die de denk tanks die ze volgen, maar ook als product van spanningsvelden tussen zij die het Derde Weg probleem erkennen, en zij die vanuit het circuit / de stroming er in gevormd zijn.

Wat al dit aangaat zou ik toch voor willen stellen dat media debat dat post mortem wel aangaat. Ongeacht wat dat voor de neus gehouden wordt of losbarst. We kunnen immers
in de VS zien wat volgt wanneer dat post mortem geweigerd wordt, en
in het VK zien wanneer het post mortem de ruimte niet krijgt als proces.
Lijkt mij nogal van kritiek belang aangezien het Nederlandse exact dezelfde lijnen volgt. Compleet met subversie voor districtenstelsel en andere herzieningen en zelfs herdefiniëren van concepten en structuren van ordening.

Wie de Democraten in de VS observeert zal de perikelen herkennen. Het lijkt alsof de Democraten niets doen. Toch is dat niet correct. Er is sprake van een vrij effectieve media filter, het probleem van content productie en Loudest Voice wat de dynamiek als geheel laat verschuiven, en topics doet de-selecteren.

Maar binnen dat amalgaam van stromingen wat wij de Democraten noemen is sprake van een aantal processen.
Grassroots. Daar zoekt men het momentum, het post-mortem, en de correcties.
Derde Weg. Daar weigert men alles van wat Grassroots wil.
Progressieve Oligarchie. Die zijn vrijwel volledig verlamd. Rauwe ironie.
Het zijn behoorlijke tekenen aan de wand.

Het vacuüm wat volgt wanneer electoraal rechts-conservatief wakker wordt is niet voldoende als mechanisme voor correctie. Het vacuüm moet gevuld worden, zeker, maar het is iets waar men niet ontsnapt aan processen van bewustwording die niet louter electoraal rechts-conservatief omvatten, maar ook politieke organisatie van wat het vacuüm doet vullen. Wederom is het synergistisch moeten zijn van proces wat centraal staat bij vermogen tot weerstand en correctie bij cycli van autoritarisme.

There is no magical return to business as usual. It was never business in the first place, and change is the only constant so there isn't even a magical return to the old status quo.

Dus niet enkel de ruis en het drama. Maar de ontwikkelingen op de grond en in de politiek, ook al lijkt het niet langer relevant. Het is het wel.

*knip* zie modbreak boven je

[ Voor 49% gewijzigd door NMH op 15-04-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Llopigat schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:23:
[...]

Bovendien heeft Starmer wel net iets heel vervelends ingevoerd: Wij Europeanen moeten tegenwoordig een online visum aanvragen en betalen. Toenadering is dat ook niet echt.
Eigenlijk juist geen visum ;)

Desondanks net zo paradoxaal als de Amerikaanse variant: de ESTA. Het is wel toestemming om het land in te reizen, maar geen toestemming om binnen te komen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keuringsdienst schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:17:
[...]

Er is overduidelijk toenadering tot Europa en de EU sinds K. Starmer verkozen is.
Samen met Frankrijk voeren die twee landen het voortouw bij het counteren van de trump leugens.
The coalition of the willing helpt Oekraïne zo goed als mogelijk door het verraad van trump.

Dat Engeland financieel economisch nog vele jaren zal moeten bezuinigen om de gestoorde Brexit te bekostigen kan je Starmer niet kwalijk nemen, dat is de erfenis van liegende populist boris johnson.

Dat Starmer het initiatief heeft genomen om de vrijwel direct na de verkiezingen de EU te benaderen is goed nieuws voor Oekraïne en de EU. Starmer is een realist en dat is de grootste verademing daar in 15 jaar.
De ironie van die Coalition of the Willing is dan ook een subtiele maar flinke reminder naar de VS toe. Het is dezelfde constructie als wat aan de basis lag bij de Amerikaanse inzet op de eerste Irak oorlog.

Maar ben voorzichtig, er is in het VK sprake van toenadering, maar die is behoorlijk schizofreen. Er ligt zowel focus op een EU, als een focus op de VS. Het is echts iets om flink vinger bij aan de pols te houden, want waar die eerste toenadering geen gemakkelijk debat is met flinke beperkingen, liggen er bij de tweede behoorlijke valstrikken die in het VK absoluut nog niet voldoende besproken zijn.

Het VK zit bij scenario's van confrontatie met de Amerikaanse verschuivingen van poging tot herstructurering van mondiaal bestel best in een spagaat, maar meer kritiek nog, men zit met harde grenzen van hoe lang men een confrontatie vol kan houden.

Als er iets is wat het VK nu dwarsboomt, dan is het wel de gevolgen van Brexit, reserves zijn uitgeput, er zijn behoorlijk systemische kwetsbaarheden toegevoegd, eigen treasury bonds lopen absoluut niet goed.

Ik kan het helaas zo snel niet vinden van hieruit, maar er stond recent in de Guardian een analyse waar men het had over een periode van vijf jaar van reserves / ruimte tot aanpassing. En dan is het absoluut een vraag welke richting de aanpassing zal nemen.

Er is voor het VK geen echt stabiele ruimte voor het bouwen van een brugfunctie, zoals Starmer vaak over spreekt. Het wordt kiezen, de een of de ander.

Aangezien vanuit de processen achter Brexit er een brede en diepe aanwezigheid is van Amerikaanse policy advisory circuits, zowel regulier als commercieel, is de verwachting dat een van de volgende fases van bully / bullshit politics uit de VS zich dan ook op het VK zal richten.

En dat is eigenlijk binnen Labour de grootste aanjager voor het op de bühne staan bij die Coalition of the Willing. De wetenschap dat men op de korrel genomen zal worden, het (nog) niet hebben van realistisch vermogen tot bestendige weerstand, parallel aan het besef dat men niet op eigen benen kan staan.

Laat ik het zo zeggen, Brexit is een heel complex onderwerp met heel veel gevolgen, maar een consequentie komt eigenlijk neer op het einde van het VK als mondiale en transnationale mogendheid, en een confrontatie met die realiteit en toekomst. Dat is zowel potentieel voor constructieve ontwikkeling, als destructieve.

De opmerkelijke ironie is dat wat op dit moment de revue passeert in en omtrent de VS voor dat land eigenlijk ook een vergelijkbaar proces is. Ongeacht de intenties, ongeacht het geloofsgedrag erbij, de positie van de VS als opvolger van het VK in de zin van stabilisator mondiaal bestel ... die gaat onderuit.

Men schept eigenlijk precies wat men in perceptie al zo lang cultiveert. Beetje selffulfilling prophecy probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olafmol schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:29:
[...]

Wat meehelpt denk ik is dat er behoorlijk wat geld bij de alumni van Harvard zit. En dat die niet perse allemaal fanboys van Trump zijn. De vraag natuurlijk is of ze ook hun financiële support publiekelijk durven te tonen, Trump kennende staan ze dan wel direct op een lijstje.
Dat tweede is het kritieke punt.

Stille weerstand is zeker weerstand, maar het heeft een tijdlijn en beperkingen wanneer het geen publieke weerstand is.

In historische zin is dit een zeer zure situatie. Niet zozeer vanwege wat Harvard of de donors doen, maar in die zin dat de processen van weerstand bij cyclus van autoritarisme altijd pas later volgen. Dus na offers van actoren / organisaties die vervolgens daarop afgeserveerd worden.

Je zou kunnen stellen dat het minder uitmaakt of publiek support door alumni effectief is, maar dat het meer uitmaakt dat het support er komt én dat het afgerekend wordt zodat het als punt van debat en inspiratie elders rol en functie krijgt.

Maar goed, dit is waar Cas Mudde het laatst over had in die column bij de Guardian een paar weken geleden hier in het topic, de condities van tegenwoordig zijn in specifieke opzichten anders dan bij vorige cycli van autoritarisme.

Praktisch voorbeeld, het functioneren van het nationale media landschap. Het is een serieuze vraag of een offer / afserveren nog de ruimte zal krijgen om onderwerp te kunnen zijn in het publieke debat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Rusland heeft blijkbaar te kort, Trump zal wel even wat regelen.
🇺🇸🇮🇷🇷🇺 The US has been offering Iran indirect talks to transfer its enriched uranium stockpiles to a third country, such as Russia, - The Guardian

☢️ Iran insists that the uranium stockpiles should remain in the country under IAEA supervision.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:22
Tens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:16:
Rusland heeft blijkbaar te kort, Trump zal wel even wat regelen.
[...]
:?
Het is alleen "opslag" .. dus het blijft eigendom van Iran. Maar Iran heeft al aangegeven dat ze niet akkoord gaan met dat voorstel.
Iran expected to resist US plan to move uranium stockpile to third country

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Wat ik al vermoedde duikt ook op in documenten. De V.S. wil volledige toegang tot de Europese Martje zodat ze ook hun gore chloorkip en hormoon volgespoten vlees hier mogen verkopen. Eigenlijk gewoon hun lage kwaliteitsstandaard opdringen aan de EU. Het zelfde zal wel gelden voor reguleren van de tech bros. Wellicht komen ze ook nog op het idee om zaken zoals gezondheidszorg vergaand te vernielen met het opdringen van een “vrije” markt.

https://www.ad.nl/economi...sen-vs-en-china~ae2d4f44/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:08
De Irish Times geeft aan dat uit gelekte nota's zou blijken dat Trump zou willen dat de EU stopt met handelen met China.
The United States will seek to force the European Union to choose between the US and China on trade, according to briefings circulated to senior ministers and officials after Tánaiste Simon Harris’s meeting in Washington last week with US commerce secretary Howard Lutnick.
The briefings, confirmed by multiple senior sources, go considerably further than before in identifying the ultimate US agenda for any future trade negotiations.
https://www.irishtimes.co...ice-between-us-and-china/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1 ... 106 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.