Apache4u schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:55:
De grap is wel dat er op dit moment , China uitgezonderd, nog gewoon minimaal 10% importheffingen op alles staat wat de VS in komt. En vooral dat niemand het daarover heeft.
In een normale, trump-loze, wereld zou dat gigantisch zijn.
In een normale wereld zouden de importheffingen ook berekend zijn op een manier die een econoom zou begrijpen, maar dat is in deze wereld ook al niet gebeurd.
code:
1
2
3
| trade deficit
-------------------- * 100%
total trade volume |
Dat hebben ze berekend, en dara hebben ze het labeltje "tariffs they impose on us" op geplakt.
En vervolgens voor de meeste landen gedeeld door 2, om te doien alsof ze heel redelijk waren, om de heffing te bepalen die ze het betreffende land opleggen.
Geen wonder dat er zo'n paniek ontstaan is, want met dit soort onzinnige berekeningen, die aangeven dat ze geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, is het belangrijkste signaal dat ze afgeven dat ze volledig irrationeel en onvoorspelbaar zijn - de nachtmerrie van elke belegger.
Het is alsof ik boos ben op mijn groenteboer. Ik heb vorig jaar een tweedehandsfiets verkocht aan hem voor 100 euro, maar ik heb afgelopen jaar voor 900 euro groenten bij hem gekocht. Hij maakt dus (volgens Trump-logica!) zwaar misbruik van mij!
Dus wat doe ik? Ik bereken mijn trade deficit: 900-100 = 800 euro. Totale handel is 900+100= 1000 euro. En omdat 800/1000*100% = 80%, besluit ik dat er een heffing van 40% moet komen op zijn groenten.
Dus als mijn vrouw bij hem groenten koopt, moet zij mij 40% van wat ze betaald heeft geven, anders komen die groenten het huis niet in.
Als ze daar vervolgens vragen bij stelt (mijn vrouw is niet helemaal achterlijk), dan verkondig op schreeuwend dat dit goed is voor het huishoudboekje, omdat dit betekent dat er op ons balkonnetje op driehoog achter nu op magische wijze eigen groenten gaan groeien!
In Nederland zou ik waarschijnlijk eindigen in een instelling. In de VS zou ik aan de knoppen van het land zitten
Oh, en de oplettende kijker heeft gezien dat heel veel landen op "Liberation Day" 10% hadden staan bij "their tariffs". Dat klopt. Dat zijn de landen waarmee de VS een handels
overschot heeft. Die voldoen dus aan Trump's verwrongen idee van eerlijkheid (althans,m in zijn logica misbruikt de VS die landen), en die krijgen dan alsnog 10% om de oren omdat de formule niet werkt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Dido op 10-04-2025 12:07
]