SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dat zeg ik ook zeker niet.magnifor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:28:
[...]
Leven we in een utopie dat we daadwerkelijk denken dat er overal gelijke mensenrechten moeten zijn etc? Het is allemaal een excuus om China als vijand te bestempelen maar men moet gewoon accepteren dat niet de hele wereld hetzelfde is en dat er verschillende normen en waarden zijn. Hoeft handel niet in de weg te zitten maar omdat de uncle sam bang is zijn machtspositie te verliezen aan china is alles wat de laatste jaren uit china komt automatisch slecht en zijn we braaf achter de vs gaan staan. Het was nooit een probleem afgelopen 50 jaar, China als een dumpplek gebruiken zodat we goedkoop konden produceren en nu wanneer ze daadwerkelijk stappen ondernemen om een wereldmacht te worden is het opeens een probleem. Walgelijk.
En... de mensenrechten zijn wel de universele (voor iedereen geldende) mensenrechten, dus.. ja.
Wat ik meer bedoel, is: waarom helemaal richting China gaan? We kunnen ook wat minder consumeren, lekker ons vooral op Europa richten, en waar nodig een klein beetje op de andere landen. Dat is wat ik zeg.
Vervolgens blijft er bijna niks meer over. Oke, misschien hun protectionistische binnenlands economisch beleid. Maar dat hebben we hier in de EU ook (landbouw, auto's, enz.). We kunnen dus niet zo stellig met vingers wijzen.
Volgens mij kan dat niet meer door Globalisering. Bijna alle generieke medicijnen komen b.v. uit India.
Dat kan je niet zo maar hier in de EU opzetten en dat moeten we ook niet willen.
Heel veel industriële halffabricaten komen ook van buiten de EU.
Op zich is het wel een sympathiek idee.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Wij betalen onze medewerkers goed en mogen haast geen overuren maken wegens de verschillende regelgeving en certificatie uit het Westen. Je moet ook meer en meer betalen voor werkgevers omdat de jeugd niet meer in fabrieken e.d. wil werken. Het probleem ligt vaak ook bij de Westerse klanten die gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij willen. Natuurlijk zijn er problem in China maar je hebt ook werkgevers in Nederland die hun werknemers slecht behandelen... Ik bedoel wij moeten ons ook gewoon aan BSCI houden. Krijg ook de BSCI audits etcKritiek op China en hun beleid vind ik te makkelijk. Ja, wij benoemen graag hun problemen met mensenrechten enz. Maar wij kunnen geen moral highground claimen aangezien wij zelf blijven wegkijken van de genocide in Gaza. Dus ik vind dat 'ow China, mensenrechten' verhaal misplaatst.
[ Voor 50% gewijzigd door alienfruit op 09-04-2025 15:07 ]
Ze lieten toevallig gisteren op het journaal een stukje zien van Trump die uitlegt dat ie uit de Iran-deal stapt, uit 2018.Slasher schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:45:
Inderdaad, Wanneer gaan ze het 25e amendement in werking zetten? Hij is duidelijk geestesgestoord.
Het viel me op hoe ontzettend gezond hij er toen nog uitzag, vergeleken met nu.
Hij is in de tussentijd echt een oude man geworden, steeds fragieler, en steeds meer lijkend op alles waar hij Biden zo graag op afrekent.
Aan de ene kant niet zo gek (hij is de oudste president ooit), maar ik begin me serieus af te vragen of hij het einde van deze termijn haalt. Niet dat ik denk dat Vance een verbetering zou zijn, trouwens. En Vance zou verdomme de volgende verkiezingen in kunnen gaan als zittend president, zodat we nog 4 jaar MAGA te verduren krijgen.
Maar goed, dan ga ik er, heel naief, vanuit dat er verkiezingen komen in 2028

De Europese Unie slaat terug in de handelsoorlog met de Verenigde Staten. Vanaf begin volgende week heft de EU invoertarieven oplopend tot 25 procent op een lange lijst goederen uit de VS. Het gaat naar verluidt om onder andere sojabonen, vleesproducten, kunststof, staalproducten en cosmetica.
[ Voor 78% gewijzigd door kazuka op 09-04-2025 15:20 ]
[ Voor 78% gewijzigd door NMH op 09-04-2025 20:01 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik ben benieuwd hoe je hier naar zou kijken als jij in een autocratie woonde, en niet hier.magnifor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:28:
[...]
Leven we in een utopie dat we daadwerkelijk denken dat er overal gelijke mensenrechten moeten zijn etc? Het is allemaal een excuus om China als vijand te bestempelen maar men moet gewoon accepteren dat niet de hele wereld hetzelfde is en dat er verschillende normen en waarden zijn.
Dit heeft niets met normen en waarden te maken, alsof het arbitraire systemen zijn waar alles “ok” is zolang het “eigen” maar niet zo is als elders.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Interessant, dus de Amerikaanse boeren kunnen hun producten niet meer kwijt in de EU en China. Te duur geworden.
Dat wordt dan flink binnenlands consumeren.
Dit zullen de Amerikaanse sojaboeren niet leuk vinden...
Did not expect
Stond ook een opinie stuk op nu.nl over hoe de EU en China samen kunnen werken om de vrije wereldhandel grotendeels buiten de VS om kunnen herzien.
En nu roept Bessent dat de EU zichzelf in de voet schiet als we (meer) zaken gaan doen met China.Hoe makkelijk kan Europa de VS negeren en meer gaan handelen met China?
"Daar zijn mogelijkheden voor", vertelt Frans-Paul van der Putten, onderzoeker voor het China-centrum van Instituut Clingendael. "De EU en China zijn na de VS de twee belangrijkste economieën van de wereld. Ze praten nu om economisch de banden te versterken."
Het wordt wel moeilijk om de VS helemaal uit te sluiten, volgens Van der Putten, omdat we wereldwijd Amerikaanse financiële systemen gebruiken en de dollar de dominante munt voor handel is. "We moeten dan nieuwe systemen ontwikkelen voor de handel."
Trump gebruikt handelsrelaties bovendien om invloed uit te oefenen. Hij kan het Europa moeilijk maken als we meer met concurrent China optrekken. "Economisch en vooral militair is de EU afhankelijker van de VS dan dat China is."
Wat een shit zooi is het toch...
Dat is dus realignment, en het kan best nog wel een behoorlijke trend worden. Saillant punt, in de draaiboeken die op dit moment dominant zijn in de VS ten aanzien van handel als wapen en tariffs als basisgereedschap wordt dat fenomeen niet erkend.alienfruit schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:02:
Tot heden nooit aandacht besteed aan Canada. Maar zojuist gesproken met een partij waarvan ik de contactgegevens heb gekregen via de lokale fabrieken WeChat groep en een goed gesprek gehad. Ze waren net op zoek naar een hoogwaardige producent nu dat ze geen zaken meer doen met een Amerikaanse partij. Ze vonden het volgens mij ook een leuk idee als ze productiecapaciteit wegkaapten van Amerikanen. Zo ver een succes
Het bestaat niet. Nu ja, tja.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Eenkindbeleid. Je mag tegenwoordig 3 kinderen hebben...Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:23:
alleen dat eenkindbeleid is lastiger.
Sterker nog: China is een van de grootste schuldeisers van Amerika. Alleen Japan is groter...dr.lowtune schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:24:
Is het niet ook zo dat de gigantische schuldenberg van de VS gestut wordt doordat de Dollar dé "internationale handelsvaluta" is? .
Dat houdt dan ook in, dat China er geen belang bij heeft om de dollar te devalueren, want dan krimpt ook de waarde van de schuld.
Dat is geen statisch gegeven. Zowel in termen van geopolitiek als mondiale handel gaat het daarbij om curves waar er punten zijn waarop het loont om de treasury bonds, de crux van dat drama, te laten vallen - dus niet langer de kapitaalstroom te continueren die het reserve munt zijn van de dollar garandeerd.Makaja schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:33:
[...]
Sterker nog: China is een van de grootste schuldeisers van Amerika. Alleen Japan is groter...
Dat houdt dan ook in, dat China er geen belang bij heeft om de dollar te devalueren, want dan krimpt ook de waarde van de schuld.
Het praktische probleem daarbij is dat er botweg geen alternatief is. BRICS is een grapje, zeker in termen van volume kapitaalstromen, de EU heeft absoluut geen interesse in die last, is daar ook niet voor ingericht, en er hangt nogal wat aan de VS verder dan enkel die treasury bonds, dollar reserve currency en zo meer. Die interne Amerikaanse markt van virtuele economie is vooralsnog het enige echte mondiale marktportaal.
Ja, maar ze zitten de komende jaren wel met een uitdaging. Hun vergrijzing is nog erger dan de onze.Makaja schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:33:
[...]
Eenkindbeleid. Je mag tegenwoordig 3 kinderen hebben...
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Laat China maar het voortouw nemen in escaleren, zou ik zeggen. Er is geen reden om ons al te ver bloot te stellen aan Trump, Trump struikelt vanzelf vanuit zijn eigen motivatie in reactie op China.MazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:07:
Ik geef China groot gelijk en ben dan ook voor #teamChina in dit geval!
Al is het maar om een statement te maken dat dit gedrag, ongeacht wie of welk land dit dan ook vertoont, gewoon afgestraft moet worden. Wat mij betreft is het jammer dat de EU ook niet een statement maakt door het gewoon direct te verhogen. Laat het maar escaleren en anderen, rondom Trump, ingrijpen om het op te lossen.
Overigens zie je ook dat China maatregelen neemt op vlakken die henzelf weinig raken, net zoals de EU gaat doen. Alleen laat de EU China het voortouw nemen, omdat die de initiële klappen iets beter kunnen opvangen omdat het geen vrije economie is
Boehoe voor de beurs, ja, maar dat is redelijk tijdelijk.
Daar lijkt het wel naar toe te gaanMazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:12:
[...]
Wie had dat gedacht dat dit hersenspinsel nog wel eens waar zou kunnen worden....

https://x.com/DeItaone/status/1909946043044671693
:strip_exif()/f/image/Umf7qHMO9VAS1hBkcvr7Uaie.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan mij niet voorstellend dat er veel bedrijven zijn die zin hebben in grootschalige investeringen in een onzeker klimaat zoals in de VS op dit moment.Thalaron schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:37:
Wat ik zelf wel mooi vind, is dat Trump blijkbaar denkt dat andere landen direct op hun rug gaan liggen óf dat bedrijven productie naar de US verkassen.
Ondertussen verkast men de productie vanuit China naar India 🫠
Volgende logische stap zou denk ik zijn: je hoofdkantoor/ bedrijf verkassen buiten de US. Tariffs zijn dan alleen nog een probleem voor verkoop naar de US.
/▌

Bron:
[ Voor 24% gewijzigd door Slasher op 09-04-2025 15:55 ]
Elect a clown, expect a circus.
Dat is bewust gok ik, om fabrikanten / kopers de tijd te geven om over te stappen.Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:50:
Die tegenmaatregelen van de EU zijn ook lekker ingewikkeld zeg. Jeans vanaf die datum, sinaasappaelsap die datum, sojabonen. Dat is toch niet te controleren?
2 miljard is toch niets voor de Amerikaanse economie?Slasher schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:52:
Trump gaf gister aan tijdens een bijeenkomst van zijn partij aan dat ze 2 miljard euro binnenharken als belasting naar aanleiding van de tarieven, ja dat is leuk en zal ongetwijfeld zo zijn maar uiteindelijk draait de US consument hiervoor op, dat vertelt hij er niet bij.
Bron: [YouTube: ‘I know what the hell I’m doing’: Trump keeps touting tariffs as Americans lose retirement savings]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Had ik erbij moeten zeggen, per dag is dat.Bossie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:54:
[...]
2 miljard is toch niets voor de Amerikaanse economie?
Elect a clown, expect a circus.
De maatregelen zijn geënt op een aantal specifieke invalshoeken.Trishul schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:28:
[...]
Interessant, dus de Amerikaanse boeren kunnen hun producten niet meer kwijt in de EU en China. Te duur geworden.
Dat wordt dan flink binnenlands consumeren.
Dit zullen de Amerikaanse sojaboeren niet leuk vinden...
Als eerste, het gebruikelijke niet beschadigen van nationaal-politieke belangen bij merken / productie binnen de EU, dat heeft te maken met risico management
Als tweede, het scheppen van intern potentieel. Anders gezegd, dit zijn niet echt maatregelen ontworpen om de VS te treffen, het zijn maatregelen onderdeel van een graduele termijnstrategie van wat we disentanglement noemen.
De echte test van deze maatregelen zit hem niet in hoe Trump of de vectoren van autoritarisme daar reageren. Wel in welke mate Europese ondernemingen potentieel herkennen, en er gebruik van maken om risicoblootstelling bij voetafdruk in de VS te beperken, alsmede door te schakelen naar wat we realignment noemen.
Dat realignment kan intern Europees zijn, het kan ook extern Europees zijn. Zoals wat hier eerder vandaag voorbij kwam, het schakelen met Canada, goed voorbeeld van dat laatste. Of als voorbeeld van het eerste, wat we op dit moment zien rondom Rheinmetall in Duitsland, wat relatief hoge risicoblootstelling heeft t.a.v. de VS (defensie industrie), en vanuit opschalen capaciteit (Oekraïne) en strategische partnerschappen voor lokale productie capaciteit / spinoff met / in andere lidstaten.
De EU zal geen vuist maken. We houden ons aan het spelbord van normale, beschaafde, functionele mondiale rechtsorde en handelsstelsels. Daar zijn bruut goede redenen voor, niet in het minst dat als we het spel van autocraten gaan spelen, we alle beheersing over het spel verliezen.
De maatregelen nu moet je eigenlijk zien als het scheppen van een solide basis voor wat we long range effect instrumentation noemen, zoals bijvoorbeeld Anti Coercion Measures, iets wat naar alle waarschijnlijkheid op tafel gaat komen op gegeven moment t.a.v. de Amerikaanse dienstensectoren, zoals Big Data, Big Tech, maar ook Big Pharma en zo meer. Immers, we hebben niet te maken met normale omstandigheden of conforme tegenstander, maar met een proces van State Capture gericht op het omvormen van de VS tot een politieke kleptocratie als front voor oligarchie met saillant cultisme, met het grootste mondiale bereik van militarised capitalism waarbij in het denken van wat nu heerst alles, maar dan dus ook alles, een wapen is.
Geen kaders meer, geen gereedschappen, geen toolboxen. Enkel wapens. Dat is het denken.
Ik begrijp de verzuchting bij het idee van "een vuist maken", maar dat is een narratief van autoritarisme. Het is een mythe, de echte wereld werkt heel anders. Proces, procedure, diversiteit, gelaagdheid, redundantie - er zijn bruut goede redenen waarom autocratieën zo'n zero sum focus hebben op het vernietigen van normale beschaving, want pur sang is autoritarisme pijnlijk destructief, en is er geen realiteit van glorieus leiderschap.
Dit is voor ons tegenwoordig moeilijk voorstelbaar. We worden al heel lang overgoten met zowel fictie als literatuur als media vol met predisposities en frames van autoritarisme. Onderschat dit niet, de effecten daarvan zijn meetbaar. Of dit nu gaat om reframing binnen policy advisory circuits, het binnensluizen van concepten die avers zijn aan functioneel synergistische stabiliteit, of om films en tv series die tot aan de nek vol zitten met triggers voor activatie van predisposities voor autoritarisme.
Dit is de tijd waarin we leven. We zitten in een cyclus van autoritarisme, die is veertig jaar geleden langzaam begonnen, en al dit soort zaken zijn daar onderdeel van. Volstrekt logisch ook, want de inzet is altijd het menselijke denken en voelen.
Denk eens aan het "sterke man" syndroom. Trump of Wilders, exact hetzelfde: chaotic actors, geen sterke mannen, maar de mythos is repetitief, en herhaling is macht tenzij er verhaal als tegengif is. Kijk ook eens naar het laisser-faire denken, de economische school, geworteld in hoekstenen van autoritarisme is het een van de volstrekt genormaliseerde aanjagers van condities ten gunste van autoritarisme, maar het is al zolang genormaliseerd dat we daar niet langer stil bij staan. Sterker nog, het aandurven van de analyse is een confrontatie met ons eigen aandeel binnen verschuivingen over de tijd heen.
Wat de EU doet is eigenlijk heel eenvoudig. We houden ons aan best practices geleerd vanuit meervoudige en achtereenvolgende bloedige historische lessen bij cycli van autoritarisme. In de praktijk wil dat dus zeggen dat we niet aan theater doen, dat we ons niet laten triggeren om om het spelbord van autoritarisme aan te gaan klooien, en dat de tijd van reageren voorbij is.
Maar dat laatste is iets waar media een eigen bewustwording bij zullen moeten ontwikkelen, want het niet reactief zijn is niet hetzelfde als met de vuisten gaan slaan. Het is wel een termijnstrategie van redundantie en synergie ontwikkelen en opbouwen. Bij het houden aan de nog steeds doodnormaal aanwezige mondiale orde van recht en handel.
Ongeacht alle ruis en chaos van actoren van autoritarisme, ze staan zwak, ze zijn in de minderheid, ze hebben absoluut hun afhankelijkheden nog niet gezekerd, ze moeten het hebben van wat we Noopolitieke toepassingen noemen. Narratief voor perceptie management.
Als de boete maar hoog genoeg isMarzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:50:
Die tegenmaatregelen van de EU zijn ook lekker ingewikkeld zeg. Jeans vanaf die datum, sinaasappaelsap die datum, sojabonen. Dat is toch niet te controleren?
Maar dit is wel EU-style.
Een regel komt langzaamaan op stoom om daarna onverbiddelijk door te dreunen.
Trump is van de theatrale momenten, de EU van het 'I told you so a year ago'.
Het staat ook haaks op waar Trump voor staat dat meer belasting betalenSlasher schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:52:
Trump gaf gister aan tijdens een bijeenkomst van zijn partij aan dat ze 2 miljard euro per dag binnenharken als belasting naar aanleiding van de tarieven, ja dat is leuk en zal ongetwijfeld zo zijn maar uiteindelijk draait de US consument hiervoor op, dat vertelt hij er niet bij.
/▌
In 2024 handelde de EU voor ruim €731 miljard met China, maar we hadden wel een groot tekort van zo’n €304 miljard. China blijft dus een belangrijke handelspartner, al is de import iets gedaald (-0,5%) en de export ook (-4,5%).ArcticWolf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:44:
[...]
Daar lijkt het wel naar toe te gaanwie had dat gedacht idd.
[Afbeelding]
Tegelijk lopen de spanningen op. De EU doet onderzoek naar subsidies op Chinese elektrische auto's en heeft daarom extra invoerheffingen ingevoerd. China sloeg terug met een onderzoek naar Europese zuivel.
De EU probeert een balans te houden: ze wil goed blijven samenwerken met de VS, maar ook met China. Door de spanningen met beide landen is er nu geen duidelijke keuze voor de één boven de ander. De EU lijkt vooral minder afhankelijk te willen zijn van één land, en wil haar eigen belangen goed beschermen.
Von der Leyen heeft ook al aangegeven te willen praten met Trump in het witte huis, maar Trump heeft haar persooonlijk afgewezen.
Giorgia Meloni zal op 17 april naar Washington reizen om met de Amerikaanse president Donald Trump te praten over de recent opgelegde tarieven van 20% op Europese goederen.
Ze is van plan om het "zero for zero"-principe voor te stellen, wat betekent dat wederzijdse tarieven op industriële producten worden geëlimineerd. Deze stap wordt gezien als een poging om de spanningen te verminderen en een escalatie van de handelsoorlog te voorkomen.
De bovenstaande stelling gaat hem sws niet worden.
Etuuuuuh!
[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 09-04-2025 20:01 ]
Er is geen nut in een realignment naar China toe.ArcticWolf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:44:
[...]
[Afbeelding]
Integendeel. Misschien ietwat cru, maar op dat pad ligt enkel het wisselen van de ene hyperparasitaire machtsdynamiek naar de andere.
De les voor de EU is gevoelig. Het komt eigenlijk neer op een confrontatie met het te lang laten verlammen van het Europese Experiment door een select aantal lidstaten (met het VK uit de mix, Nederland voorop), waarbij de EU een visie moet ontwikkelen om niet louter als blok van markt te functioneren, maar als blok van boodschap/grondvesten, ordening en markt - in die volgorde.
Onderschat dit niet. Het is geen vanzelfsprekend proces. Waar we ook kijken, vrijwel iedereen beseft zowel noodzaak als realiteit van uitdaging. Maar er liggen serieuze blokkades, en die hebben minder te maken met de aanwezigheid van extreem / radicaal in bepaalde lidstaten, veel meer met geïnternaliseerd Angelsaksisch hellend vlak naar oligarchie. Of, de lokale variant, regentisme - links- of rechtsom is het gewoon autoritarisme.
Dit is het spanningsveld van beslissingsbomen op dit moment binnen Europa. De post- "eind" Koude Oorlog fixatie op transitie weg van demos cratos, terug naar varianten van oligarchie / regentisme, wat eigenlijk precies dezelfde problematiek is in de VS, gekaapt door extreem en radicaal daar, plus nogal wat vectoren van transnationale aard (Geopolitiek, Captured States zoals voormalig Rusland, TOC).
Dit spanningsveld is pur sang de grotere prioriteit dan wat een VS doen, voor goede redenen, je kan geen termijnstrategie toepassen als je continue het tapijt onder je voeten uitgetrokken krijgt door lidstaatjes waar men zelf autoritarisme nastreeft.
Is het niet bloedlink dat Bourbon vanwege Champagne uitgezonderd is? Daarmee laat je direct in je kaarten kijken en geef je een interne splijtzwam op een presenteerblaadje.
Beurzen zijn niet anders dan een random walk waar richting geven weinig moeite kost. Het is gewoon een gedragsdynamiek.Cartman! schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:14:
De Dow Jones en Nasdaq openen vooralsnog in het (licht) groen, dat verbaast me...
En "never waste a crisis" is al heel lang normaal.
Denk dat de rek met tol er langzaam uit is. Het maakt denk ik niet heel veel uit of je 104% og 372% tol instelt. Op een gegeven moment stopt de handel gewoon voor 99(,999) procent.Cartman! schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:14:
De Dow Jones en Nasdaq openen vooralsnog in het (licht) groen, dat verbaast me...
Overigens vind ik de reactie van Europa prima. Lekker volwassen, mogelijkheid tot adaptie. Is van wat ik begrijp een maatregel op de tol op staal, niet op de 20%. Er is dus een waarschuwingsschot gelost, maar het magazijn is nog niet leeg!
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Voor figuren als een Trump is dat inderdaad een lokkertjeYucon schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:16:
[...]
Is het niet bloedlink dat Bourbon vanwege Champagne uitgezonderd is? Daarmee laat je direct in je kaarten kijken en geef je een interne splijtzwam op een presenteerblaadje.
Vraag is of het om de rode lap of de matador gaat. Vergeet niet, dit is een arena van gedrag. De VS hebben nauwelijks begrip van Europese gedragskaders, men navigeert heel cru gesteld op memes en aannames.
Zeker, een NOS legt dit niet uit - ik ben benieuwd of er in het Nederlandse kranten zijn die hierbij een Big Picture perspectief geven, maar kijk eens naar de specifieke lidstaten, en waar zij hun deel van termijnstrategie op enten. Niet huismerken, maar diensteneconomie
Het heeft soms nut om aannames bij gedrag te laten voor wat ze zijn bij de zelfverklaarde tegenstander.
[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 09-04-2025 16:29 ]
Republikeinse staten in het vizier
De EU richt zich met name op producten die worden geproduceerd in Amerikaanse staten waar overwegend op Trump is gestemd bij de laatste presidentsverkiezingen. Door bijvoorbeeld soja te treffen met de EU-invoerheffing hoopt de Europese Commissie de grote sojaproducenten in de Republikeinse staat Louisiana te confronteren met de gevolgen van de Amerikaanse handelspolitiek.
Artikel vd NOS van 15:16 uur vandaag.
https://nos.nl/collectie/...n-in-handelsoorlog-met-vs
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Geen schijn van kans in de zin van realignment naar China. De les is inmiddels wel geleerd, een strategische relatie met autoritarisme is gewoon niet gezond.mprkooij schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:29:
Zouden we door heel dit debacle rondom Trump en zijn heffingen kunnen zien dat de (handels) relatie tussen de EU en China sterker wordt dan ooit? Ik heb wel het idee dat de communicatie en relatie tussen de EU en China een stuk beter kan en gaat worden.
Die relatie, zowel politiek als geopolitiek als handelstechnisch blijft ongewijzigd een continue uitdaging.
https://www.cnn.com/polit...cm99u15f2001q3b6qtf1k9dm2President Donald Trump said yesterday the US would announce new tariffs on pharmaceutical imports, without specifying when.
...
The president complained about the high costs Americans pay for the same pharmaceuticals that are cheaper in other countries: “It’s sometimes 10 times more,” he said.
...
“We’re going to be announcing very shortly a major tariff on pharmaceuticals,” he added.
Dus door daar extra tariff's op te plakken worden ze goedkoper in de VS oid
Trump-logic.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat gaat hoe dan ook gebeuren. Want de markt van 450 miljoen consumenten wordt op deze manier nog belangrijker voor China. De EU en China hebben al frequenter contact dan voorheen.mprkooij schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:29:
Zouden we door heel dit debacle rondom Trump en zijn heffingen kunnen zien dat de (handels) relatie tussen de EU en China sterker wordt dan ooit? Ik heb wel het idee dat de communicatie en relatie tussen de EU en China een stuk beter kan en gaat worden.
China wil graag de producten hier afzetten en we zullen hier lagere prijzen krijgen voor Chinese producten. Enige gevaar is wel dat de Chinezen hun producten kunnen gaan 'dumpen' op de Europese markt aangezien de VS als markt is weggevallen. Dat is niet zo positief voor de Europese bedrijven en hun producten. Maar ook daarover zijn ze in gesprek, het meest concrete is dat China en de EU de productie van EV's willen limiteren omdat de prijs anders nog harder naar beneden dendert.
Fyi, dit is hetzelfde account dat het gerucht heeft verspreid dat Trump de tarieven 90 dagen zou uitstellen waarna de beurs dus een rare sprong maakte. Dus neem het met een korreltje zout a.u.b.ArcticWolf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:44:
[...]
6 triljoen op de beurs verloren ondertussen terwijl je een handelstekort van 1 triljoen wilde oplossen met tarieven.Bossie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:54:
[...]
2 miljard is toch niets voor de Amerikaanse economie?
slimme zet, ipv het 'afval buiten te zetten' heeft de oranjeman gekozen om het 'huis maar af te branden' als oplossing.
Ben ook benieuwd naar de beelden uit Amerika over een week of 3 als de voorraden op zijn bij oa Best Buy van mensen die een TV of koffiezetautomaat willen kopen en dat de stellingen allemaal leeg zijn omdat niemand nog spullen heeft geïmporteerd uit China.
vermoed dat het dan wel gaat beginnen met gemor als we 'Oostblok toestanden' gaan zien
... of je nieuwe krultang die 80 dollar gaat kosten (als je hem al kunt krijgen)
'nobody does deals like I do' en daar heeft ie gelijk in er is idd niemand die zoiets dom doet

[ Voor 39% gewijzigd door Zwelgje op 09-04-2025 16:55 ]
A wise man's life is based around fuck you
https://www.byteseu.com/905883/
A'dam PVOutput
Ik kan me voorstellen dat mijn bubbel zo sterk is dat ik niet bij de informatie kom, dus mogelijk kan iemand hierover iets delen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit maatschappelijk geen onrust veroorzaakt.
Vorige week waren er wel wat demonstraties, maar echt goot leken die niet te zijn. Het leek sowieso vooral opgezet te zijn door het anti-Trump kamp. Ik ben vooral benieuwd naar het Trump kamp zelf.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Idd weer erg bijzonder. Hij lijkt echt te denken dat door een heffing door te voeren, iets ineens lokaal geproduceerd gaat worden, en ook nog eens goedkoper. Geen idee waar hij die waanideeen vandaan haalt. Het wordt hoog tijd dat ze daar om hem heen eens wakker worden en hem in een dwangbuis afvoeren.YakuzA schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:43:
Pharmaceuticals zijn zijn volgende doelwit blijkbaar:
[...]
https://www.cnn.com/polit...cm99u15f2001q3b6qtf1k9dm2
Trump-logic.
Interessant om te merken dat de EU nog niet met heffingen op diensten is gekomen. Langzaam opbouwen blijkbaar.
De onrust zie ik vooral bij de MSM kant en die van de Democraten. Ik denk dat de rest pas echt wakker gaat worden als de bedragen van producten omhoog gaan. Nu kan men eerst nog teren op voorraden, dus prijzen schieten niet vanaf vandaag omhoog voor de gemiddelde Trump stemmer.Zewatanejo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:10:
Wat me opvalt is dat er zo weinig geluiden vanuit de VS lijken door te komen in de media. Ik probeer het online wel te volgen, maar veel verder dan het al eerder sterk gepolariseerde nieuws komt ik eigenlijk niet echt. Zijn er staten, groepen, politici uit het kamp Trump die zich beginnen uit te spreken? Is er iets te merken van onrust? Of ondergaat men dit allemaal maar gelaten in de VS? Of is de angst te groot om zich publiekelijk tegen de "grote leider" te keren?
Ik kan me voorstellen dat mijn bubbel zo sterk is dat ik niet bij de informatie kom, dus mogelijk kan iemand hierover iets delen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit maatschappelijk geen onrust veroorzaakt.
Vorige week waren er wel wat demonstraties, maar echt goot leken die niet te zijn. Het leek sowieso vooral opgezet te zijn door het anti-Trump kamp. Ik ben vooral benieuwd naar het Trump kamp zelf.
Dat het mag betekent niet dat het gedaan wordt. Woningen zijn te klein, kosten van kinderen (opvang, scholing) is echt hartstikke duur en de gemiddelde Chinees werkt zich al half dood. Exact wat ook in Japan en Zuid Korea speelt.Makaja schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:33:
[...]
Eenkindbeleid. Je mag tegenwoordig 3 kinderen hebben...
[...]
Sterker nog: China is een van de grootste schuldeisers van Amerika. Alleen Japan is groter...
Nee, dat gaat daar niet goed komen qua geboortecijfer.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ze komen wel en zelfs Foxnews post erover:Zewatanejo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:10:
Wat me opvalt is dat er zo weinig geluiden vanuit de VS lijken door te komen in de media. Ik probeer het online wel te volgen, maar veel verder dan het al eerder sterk gepolariseerde nieuws komt ik eigenlijk niet echt. Zijn er staten, groepen, politici uit het kamp Trump die zich beginnen uit te spreken? Is er iets te merken van onrust? Of ondergaat men dit allemaal maar gelaten in de VS? Of is de angst te groot om zich publiekelijk tegen de "grote leider" te keren?
https://www.foxnews.com/p...egotiate-like-i-negotiate
Maar goed, het valt idd nog wel mee.
CNN en dergelijke zijn wel fel aan het rapporteren over alles en nog wat over de tarieven.
Tegelijkertijd is het een mooi drukmiddel richting Trump.Virtuozzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:09:
[...]
Er is geen nut in een realignment naar China toe.
Integendeel. Misschien ietwat cru, maar op dat pad ligt enkel het wisselen van de ene hyperparasitaire machtsdynamiek naar de andere.
Bron: nu.nlRuim zeventig landen om tafel met VS in komende weken De VS gaat in gesprek met meer dan zeventig landen om te onderhandelen over de heffingen. De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent waarschuwt dat zakendoen met China nadelig kan uitpakken aan de onderhandelingstafel. Bessent stelde dat de partners van de VS "goede militaire bondgenoten" zijn geweest, "maar niet perfect op economisch vlak".
Mooie chantage weer. Ga je met China zakendoen dan heb je een probleem met ons.
Jammer dat landen gaan onderhandelen. Wat mij betreft is de beste actie gewoon de boel laten escaleren en vuur met vuur bestrijden.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Hij vergeet te melden dat die 70 landen ook met de EU en China pratenMazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:31:
[...]
Bron: nu.nl
Jammer dat landen gaan onderhandelen. Wat mij betreft is de beste actie gewoon de boel laten escaleren en vuur met vuur bestrijden.

Ik heb sterk het vermoeden dat die suggestie expres vroeg is gelekt om te zien hoe de Amerikanen op die dreiging zouden reageren, en dat die reactie er is geweest. Daarna zijn wat weifelende mensen die meer aan de EU-kant staan wakker geworden, want die hebben iets gezien waar ze niet blij van werden.olafmol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:12:
Interessant om te merken dat de EU nog niet met heffingen op diensten is gekomen. Langzaam opbouwen blijkbaar.
Maar ja, dat is enkel wat gespeculeer van mijn zijde, gebaseerd op wanneer @Virtuozzo met bepaalde info kwam.

Plus natuurlijk de mogelijkheid scheppen van "We told you we would do this, back then."
Musk begint hem tegen te spreken.Zewatanejo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:10:
https://edition.cnn.com/2...mments-tariffs/index.html
Trump heeft het natuurlijk anders aangepakt deze termijn door veel mensen te vervangen door mensen die het met hem eens zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 09-04-2025 17:38 ]
/▌
https://www.groene.nl/artikel/woke-wetenschap
Het digitale krantenarchief laat zien dat het begrip politieke correctheid überhaupt niet bestond in Nederland voordat de Republikeinen dat in 1991 populariseerden onder George Bush sr.
Waarbij “politieke correctheid” inmiddels is uitgerekt tot het punt dat het dankbaar gebruikt wordt als stok om andere, voornamelijk linkse & progressieve mensen/partijen/organisaties mee te slaan.De Republikeinen gebruikten de strijd tegen ‘politieke correctheid’ (PC) aan universiteiten als wedge-issue: een polariserend thema dat een wig drijft in de achterban van de tegenstander. Tijdens de ‘PC-wars’ in de jaren negentig werden incidenten aan universiteiten in de VS flink opgeklopt. Hoe meer het debat daarover ging, hoe meer de lageropgeleide witte Democratische kiezer vervreemdde van het hogeropgeleide deel van de coalitie.
U kent dat woord vast wel. Velen op T.net gruwelen ervan. Bedenk dan dat u simpelweg gemanipuleerd bent. Geen leuke boodschap. Ja ja, lekker aanmatigend. Ware het niet dat er mensen echt onder lijden.
Ik heb het uiteraard over de term “woke”.
[ Voor 19% gewijzigd door dawg op 09-04-2025 17:41 ]
Is dat echt zo? Trump drukt landen naar Xi toe die zich al enige tijd aan Chinese invloed proberen te ontworstelen, zoals Vietnam. Autocrats like autocrats, no one else.MikeyMan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:24:
[...]
Tegelijkertijd is het een mooi drukmiddel richting Trump.
Hou ook in gedachten dat gestoorde wereldbeeld van drie hegemony van might makes right.
opstapje richting militaire actie vanuit China.. Taiwan gaat niet lang meer duren. dat is nodig om het morrende Chinese volk straks wat te pleasen.MazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:31:
[...]
Bron: nu.nl
gevaarlijke tijden
Eerst zien, dan nog steeds niet geloven. Wanneer de ene chaotic actor de andere chaotic actor van dezelfde kliek en architecten tegenspreekt is de waarschijnlijkheid dat het om theater voor media gaat nogal aanwezig.Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:37:
[...]
Musk begint hem tegen te spreken.
Trump heeft het natuurlijk anders aangepakt deze termijn door veel mensen te vervangen door mensen die het met hem eens zijn.
Bij de huidige strategie en geopolitieke ontwikkelingen hoeft China geen militaire middelen in te zetten voor “vereniging”, behoudens de politieke functie van tijd.Zwelgje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:41:
[...]
opstapje richting militaire actie vanuit China.. Taiwan gaat niet lang meer duren. dat is nodig om het morrende Chinese volk straks wat te pleasen.
gevaarlijke tijden
Dat waar de VS strategische belangen in hebben op Taiwan vertrekt stilletjes. De oude top / nazaten daarvan idem. Gecontroleerde Migratie van Chinezen naar Taiwan neemt nog steeds navenant toe.
Het is slechts een kwestie van tijd.
Met antisemitisme wordt bedoeld het uiten, toestaan of bediscussiëren van elke vorm van kritiek op Israël.De regering-Trump bevriest een flink deel van de financiering voor nog eens twee universiteiten. Het Witte Huis heeft bevestigd dat er een onderzoek loopt naar Cornell University en Northwestern University, omdat de twee universiteiten zich met hun diversiteitsbeleid schuldig zouden maken aan antisemitisme en rassendiscriminatie.
De twee universiteiten voegen zich bij de andere onderwijsinstellingen die eerder al werden gekort, waaronder Harvard, Columbia en Princeton.
Maar vermoedelijk is dat slechts een makkelijke stok om mee te slaan, cq. om deze maatregelen te verkopen aan Trump-aanhangers. Waarschijnlijk is de echte motivatie om denken te ontmoedigen.
Medicijnen/zorg zijn om interne redenen zo duur, tot ruim 2x zo duur als bijv. in Nederland. Terwijl de lonen (behalve voor specialisten) en materialen even duur zijn.YakuzA schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:43:
Pharmaceuticals zijn zijn volgende doelwit blijkbaar:
[...]
https://www.cnn.com/polit...cm99u15f2001q3b6qtf1k9dm2
Trump-logic.
Dat is al langer een probleem en punt van zorg, ook hier. Maar die (halffabricaten en eindproducten) industrie optuigen gebeurt nauwelijks want te duur vergeleken met India/China, en optuigen met staatssteun (wat India en China wel doen) willen we pertinent niet doen hierkeuringsdienst schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:01:
@ChrisM
Volgens mij kan dat niet meer door Globalisering. Bijna alle generieke medicijnen komen b.v. uit India.
Dat kan je niet zo maar hier in de EU opzetten en dat moeten we ook niet willen.
Heel veel industriële halffabricaten komen ook van buiten de EU.
Op zich is het wel een sympathiek idee.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Maar dat is dus altijd het geval. Waar je ook kijkt, alles van dat zogenaamde Culture War en Projectie drama komt consistent uit dezelfde hoeken en gaten, bewust en gericht ontworpen voor subversie - vanuit basis in accusation in a mirror tot elite capture toepassingen en alles er tussen in.dawg schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:38:
Ik kwam een mooie uitspraak tegen van Merijn Oudenampsen, waarmee in één klap duidelijk wordt hoe de Republikeinen (en daaropvolgend de rechtsextremisten) de publieke opinie hebben weten te manipuleren. Een die zelfs in Nederland en andere landen buitensporig veel invloed heeft gehad, en nóg steeds.
https://www.groene.nl/artikel/woke-wetenschap
[...]
[...]
Waarbij “politieke correctheid” inmiddels is uitgerekt tot het punt dat het dankbaar gebruikt wordt als stok om andere, voornamelijk linkse & progressieve mensen/partijen/organisaties mee te slaan.
U kent dat woord vast wel. Velen op T.net gruwelen ervan. Bedenk dan dat u simpelweg gemanipuleerd bent. Geen leuke boodschap. Ja ja, lekker aanmatigend. Ware het niet dat er mensen echt onder lijden.
Ik heb het uiteraard over de term “woke”.
De realiteit is pijnlijk en gevoelig. Juist voor de rechtse en conservatieve kiezers. Dat wat pretendeert “hun” vlag te zijn heeft geen enkele relatie met die kiezers of zelfs maar de narratieven waar die kiezers zich aan verbinden.
Dit is waarom onderzoekers als Timothy Snyder, Karen Stenner, Milan Zafivoski, Cas Mudde en zo vele anderen er op wijzen dat in electorale én ideologische zin er al heel lang geen traditionele of zelfs maar normale dan wel conforme rechtse of conservatieve partijen meer zijn in de Westerse landen.
Het zijn stuk voor stuk voormalige rechts / conservatieve partijen, die onzelfstandig gemaakt geworden zijn, overgenomen zijn, binnen kaders van push weg van democratie naar oligarchie.
Voor de rechtse en conservatieve kiezers is dit een realiteit die dermate dicht bij toetsing van eigen aandeel, identiteit en individualiteit komt dat het heel makkelijk is om nog verder misbruik te maken van hun gedrag. Het enige wat nodig is, dat is wat normaliseren van accelerationisme, wat binaire toepassingen van vijandsbeeld, en substituties bij narratieven / geloofsartikelen bij voormalige kern concepten (bijvoorbeeld, empathie, vrije markt, ga zo door).
Men wordt door dat waar men zich aan verbonden heeft niet enkel misbruikt, men wordt ook keihard in een confrontatie met de spiegel van medeschuldigheid geduwd. En dan is gedrag voorspelbaar.
Dit is waarom in het Nederlandse nu de laatste kans ligt voor zowel rechts als conservatief om post mortem te houden over hoe we hier gekomen zijn, wat het echte spel is, en wat de consequenties op korte afstand gaan zijn.
De VS hebben dat venster gemist. Voila, zie de resultaten daarvan. Slachtvee wat niets anders kan doen dan toestemming geven aan autoritarisme in ruil voor het wat later dan “de ander” geslachtofferd worden.
Voor wie dit confronterend is, het spijt me. Ik kom zelf uit klassiek rechtse achtergronden, persoonlijk en zakelijk, maar het is een weg geweest van wakker worden bij discrepantie tussen overtuigingen en realiteit, maar nog meer, de bewust geschapen kloof tussen narratieven en doelstellingen.
Maar het is altijd beter wakker te worden voordat de trein komt. En die verwijzing maak ik niet zonder goede redenen. En zelfs daar waar men zich bewust is van het streven naar corporatisme en oligarchie, bedenk dat het streven al twintig jaar geleden gekaapt is geworden door een nog meer duistere en veel verder denkende machtsdynamiek - die van autoritarisme.
Terug naar de balans tussen collectivisme en individualisme.
Het is een experimenteel narratief, zoals altijd zowel experiment als directe toepassing. De les is dat wat als experiment dient altijd verder toegepast wordt dan de oorspronkelijke selectie bij experiment.migchiell schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:49:
En weer een paar universiteiten die monddood worden gemaakt...
[...]
Met antisemitisme wordt bedoeld het uiten, toestaan of bediscussiëren van elke vorm van kritiek op Israël.
Maar vermoedelijk is dat slechts een makkelijke stok om mee te slaan, cq. om deze maatregelen te verkopen aan Trump-aanhangers. Waarschijnlijk is de echte motivatie om denken te ontmoedigen.
De splijtzwam techniek. Hoe zet je mensen klem vanuit identitaire dynamiek met valse vlag keuzes. Media trappen er helaas vrij uniform in, zie ook het recente drama in Amsterdam. Je hebt niet veel nodig om organisch incident te scheppen, de rest is politieke functie van inertie.
Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld de Guardian, daar stond al enige tijd geleden een verkenning van precies dit probleem in.
Theater als in dat Musk wel voor die tarieven is? Dat denk ik niet, theater als in dat hij een attention seeker is dat wel ja.Virtuozzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:42:
[...]
Eerst zien, dan nog steeds niet geloven. Wanneer de ene chaotic actor de andere chaotic actor van dezelfde kliek en architecten tegenspreekt is de waarschijnlijkheid dat het om theater voor media gaat nogal aanwezig.
/▌
Wat ik me dan afvraag voor de langere termijn. De VS lijken te gaan vervallen in een soort Ruslandachtige zooi. Dus het land wordt leeggeroofd, de levenstandaard gaat omlaag. Economisch gaat t niet echt jofel. Er is een braindrain van jewelste. Een land in verval met een lading steenrijke oligarchen. Wat gaan die doen dan als de USA ''op'' is? Gaan ze dan proberen bij de buren te vreten a la Rusland in Ukraine?migchiell schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:49:
En weer een paar universiteiten die monddood worden gemaakt...
Hoe is dit een verbetering van de situatie waar ze pas nog in zaten? Zo'n Bezos moet toch ook wel inzien dat dit op termijn tegen hem gaat werken? Of zie ik dat verkeerd en denkt ie dat dit wel the way to go is.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Ze gaan massaal aan de goedkope wodca? Nee ik denk het niet. Economisch gaat het niet echt jofel misschien met de regering maar de mensen zijn daar nog steeds erg rijk.boesOne schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:02:
[...]
Wat ik me dan afvraag voor de langere termijn. De VS lijken te gaan vervallen in een soort Ruslandachtige zooi. Dus het land wordt leeggeroofd, de levenstandaard gaat omlaag. Economisch gaat t niet echt jofel. Er is een braindrain van jewelste. Een land in verval met een lading steenrijke oligarchen. Wat gaan die doen dan als de USA ''op'' is? Gaan ze dan proberen bij de buren te vreten a la Rusland in Ukraine?
Hoe is dit een verbetering van de situatie waar ze pas nog in zaten? Zo'n Bezos moet toch ook wel inzien dat dit op termijn tegen hem gaat werken? Of zie ik dat verkeerd en denkt ie dat dit wel the way to go is.
https://www.allianz.nl/al...gt-op-wereldranglijs.html
edit: Ok, lijst van 2016 zie ik net, maar ze zijn nog steeds rijker dan ons hoor daar
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 09-04-2025 18:06 ]
/▌
Theater van misdirectie / ruis. Het interesseert ze weinig tot niets, zeker Musk vanuit aanwezig cultisme bestaat geld niet (geen grap dit), virtuele economie is irrelevant e.d.Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:02:
[...]
Theater als in dat Musk wel voor die tarieven is? Dat denk ik niet, theater als in dat hij een attention seeker is dat wel ja.
De toepassing die meestal volgt wanneer er wat roering is over deze of gene maatregel of kwestie, is niet anders dan wat regulier bij rechts / conservatief al decennia draaiboek is. Je schept een theater waar A een positie inneemt, en B de andere positie. Klassiek binaire valstrik die vervolgens iedereen gaat proberen te interpreteren en observeren.
Met enorm verlies aan bandbreedte voor functionele analyse.
Ondertussen wordt agenda dan altijd gewoon doorgezet. Hoe gestoord het ook is, hoe breed de alarmsignalen, agenda is sacrosanct.
Als we dan kijken naar de vereisten bij de overlap tussen agenda’s van respectievelijke vectoren, dan zijn en blijven afbraak en verhogen van druk op stressors de gemene delers.
Het is iets waar media nog echt wakker bij moeten worden. Eigenlijk zijn de momenten waarop dit soort theater of signaal naar voren komt juist de momenten waarop media niet moeten happen, maar de ruimte nemen voor Big Picture analyse en perspectief. Op zijn minst de vertaalslag/uitleg bij het draaiboek.
Maar ja, content productie dependencies. Got to sell. Got to follow every trigger.
Tsjah, als alternatief voor met Trump meelopen vind ik het prima. Druk maar op die knop, eens kijken wat er gebeurt. Nodig Xi uit tijdens de NAVO top. Laat die mafklapper maar door het lint gaan.Virtuozzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:38:
[...]
Is dat echt zo? Trump drukt landen naar Xi toe die zich al enige tijd aan Chinese invloed proberen te ontworstelen, zoals Vietnam. Autocrats like autocrats, no one else.
Hou ook in gedachten dat gestoorde wereldbeeld van drie hegemony van might makes right.
Hoe sneller dit over zn hoogtepunt bezig is, hoe beter.
Men ziet nu dalende koersen en stijgende rentes wat redelijk ongehoord is. Duidelijk een signaal dat men het vertrouwen in de VS aan het verliezen is. Kan zomaar ineens heel hard gaan op die obligatiemarkt...
https://nos.nl/collectie/...rkten-dreigt-los-te-slaan
Meerdere grote (buitenlandse) investeerders die niet intekenen op uitgifte van nieuwe leningen, dat geeft toch wel te kennen...
En hedgefunds die dan snel in de problemen komen (niet dat ik dat vervelend vind voor die parasieten).
Jammer dat de economieën zo verweven zijn.
Ik mag toch hopen dat er al maanden flink afgebouwd wordt

BThGvNeOA
Zie het probleem van Bonhoeffer. Don’t analyse this as a problem of rationality. Cultisme, geloofsgedrag, rigiditeit.boesOne schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:02:
[...]
Wat ik me dan afvraag voor de langere termijn. De VS lijken te gaan vervallen in een soort Ruslandachtige zooi. Dus het land wordt leeggeroofd, de levenstandaard gaat omlaag. Economisch gaat t niet echt jofel. Er is een braindrain van jewelste. Een land in verval met een lading steenrijke oligarchen. Wat gaan die doen dan als de USA ''op'' is? Gaan ze dan proberen bij de buren te vreten a la Rusland in Ukraine?
Een goede oefening voor meer realistisch perspectief is het aangaan van gesprek met Amerikanen en het in gesprek aanstippen van frames, memes en geloofsartikelen. Denk aan concepten als freedom, competition, market - welk culture buzzword dan ook.
Welkom in Weimar Amerika.
Zie ookDropjesLover schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:16:
Mocht Trump willen bereiken met deze handelsoorlog dat de rente(lasten) op obligaties ed dalen, dan is het omgekeerde nu aan het gebeuren.
Meerdere grote (buitenlandse) investeerders die niet intekenen op uitgifte van nieuwe leningen, dat geeft toch wel te kennen...
En hedgefunds die dan snel in de problemen komen (niet dat ik dat vervelend vind voor die parasieten).
Jammer dat de economieën zo verweven zijn.
Ik mag toch hopen dat er al maanden flink afgebouwd wordt
Dramatic sell-off of US government bonds as tariff war panic deepens
Prima om het hierbij te houden in eerste instantie. Volgende week komt de EU met het tweede pakket heffingen. De proefballonnetjes zijn al verspreid de afgelopen week, nu gaat de omgeving van Trump de rest doen. Musk is al ruzie aan het maken met die tariffs advisor en is voor nu nog gevrijwaard van heffingen op Tesla's. De TechBro's zijn ook nog veilig voorlopig, maar de paniek is er.
Mooi dat de EU nog even boven de markt laat hangen waar dat tweede pakket van volgende week uit komt te bestaan. Amerikaanse techsector mag even goed gaan nadenken.
Zijn gedachtenspinsel is dan ook dat deze tarief tax uiteindelijk de income tax gaat vervangen. Dan heb je nog wel even te gaan vanaf die 2 mrd per dag (en vergeet je ook even hoe handelsstromen verlegd gaan worden)Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:00:
[...]
Het staat ook haaks op waar Trump voor staat dat meer belasting betalen
https://www.goodreads.com...les-wordt-anders-en-beter
Daarin gaat het onder andere een groot stuk over hoe de wereld veel regionaler zal worden. En dit om verschillende redenen bijvoorbeeld ook door het minder dominant worden van de fossiele industrie en bijhorende globale gigantische handelsvolumes. (Fossiel richting Europa, cash richting VS, Rusland, Arabische landen,...)
Een redelijk optimistisch boek. Dus voor wie daar wat nood aan heeft zeker eens opzoeken in de bib
Een Amerikaans hobbyforum waar ik op zit, heeft discussie over de invoerheffingen toegestaan, met twee caveats: 1) Niet afgeven op specifieke personen of politieke partijen, 2) Houdt het bij de feiten. Dat heeft binnen de scope van dat forum tot een politieke discussie geleid die een van de netste, minst flamewar-achtige discussies over zo'n onderwerp is die ik ooit heb gezien op een Amerikaans forum. Het bij de feiten houden heeft ook de consequentie dat mensen worden aangemoedigd op zoek te gaan naar de echte feiten, d.w.z. "Hoe werkt een invoerheffing?", "Wat doen andere landen, en waarom?", etc. Vervolgens realiseren ze zich dat wat de Amerikaanse regering zegt bullshit is, en welke valkuilen er vanuit hun eigen cultuur en bijbehorende mythos zijn geschapen.Virtuozzo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:16:
[...]
Zie het probleem van Bonhoeffer. Don’t analyse this as a problem of rationality. Cultisme, geloofsgedrag, rigiditeit.
Een goede oefening voor meer realistisch perspectief is het aangaan van gesprek met Amerikanen en het in gesprek aanstippen van frames, memes en geloofsartikelen. Denk aan concepten als freedom, competition, market - welk culture buzzword dan ook.
Welkom in Weimar Amerika.
Het is waarschijnlijk te kleinschalig om echt een effect te hebben op landsniveau, maar betekent wel dat de ideeën kunnen circuleren en via het lezerspubliek een groter bereik kunnen krijgen.
Eigenlijk zouden we Radio Free America moeten beginnen met hetzelfde doel...
Dat is wel heel zacht uitgedrukt, want ja, dit is een informatie oorlog. Laat ik het zo zeggen, een VS gericht equivalent van NAFO memetics zoals bij de sociale media Oekraïne scope zou ook niet verkeerd zijn.Amphiebietje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:42:
[...]
Eigenlijk zouden we Radio Free America moeten beginnen met hetzelfde doel...
🚨104% is not enough. We need 400%!
— NEXTA (@nexta_tv) 9 april 2025
Investor Kevin O’Leary urged Trump to “squeeze Chinese heads into the wall.”
“America is the number one economy on Earth with all the cards,” he said.
😏Just don’t outplay yourselves — that happens too... pic.twitter.com/zUyyiVcIAe
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 09-04-2025 19:15 ]
Wat is hiervan echt? Het kan net zo goed onderdeel zijn van het theater, of gespeelde oppositie. Musk is een onzinvulkaan, we moeten ervoor waken dat op het moment dat er iets uit spuugt wat voor de verandering wel eens redelijk klinkt dat niet per se opeens iets betekent of waard is.Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:37:
[...]
Musk begint hem tegen te spreken.
Ah ja, Amerika, het land dat afhankelijk is van producten uit China, heeft de beste kaarten tegenover China... Ik denk persoonlijk dat China nog wel even door kan gaan.ArcticWolf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:14:
Dit zou echt waanzin zijn tot de macht 10;
[Twitter]
https://edition.cnn.com/p...-hall-04-09-25/index.htmlTrump orders 90-day pause on new tariffs except for China
Wat een marktmisbruik zeg. Ik hoop echt dat andere landen hun poot stijf houden. Sowieso kan dit nooit goed zijn voor de waardigheid van de VS natuurlijk. Hier wordt op een vieze manier veel geld verdiend. Sommige beurzen richting de +10%

[ Voor 5% gewijzigd door Razr op 09-04-2025 19:37 ]
Deze Canadees, want dat is Kevin O'Leary, denkt vast dat als dingen te duur worden hij ze gewoon via een in Canada gevestigde entiteit kan kopen. Aangezien Canada geen handelsoorlog voert met ChinaArcticWolf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:14:
Dit zou echt waanzin zijn tot de macht 10;
[Twitter]
wtffff• JUST IN: President Donald Trump says he is applying a 90-day pause on new tariffs as his trade war shakes the world economy. At the same time, he announced he was raising tariff rates on China to 125%, ratcheting up his tit-for-tat with Beijing.

Met zo iemand (land) wil je toch geen handel meer voeren...

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 09-04-2025 19:45 ]
Hopelijk zetten de andere landen door en komen de tarieven er alsnog. Trump moet leren (en voelen) dat hij dit soort dingen echt niet kan doen.
De beurzen in Amerika schieten in ieder geval omhoog. Dit is marktmanipulatie ten top!
[ Voor 16% gewijzigd door MazeWing op 09-04-2025 19:48 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Op basis van z'n truthsocial kreeg ik de indruk dat die 90 dagen pauze geldt voor landen die met hangende pootjes naar Trump & co zijn gekomen.ArcticWolf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:44:
[...]
wtffff![]()
Met zo iemand (land) wil je toch geen handel meer voeren...
of een belletje gehad van grote industriëlen om niet te dicht bij een raam te zitten of thee te drinken.MazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:47:
Kennelijk ziet Trump in dat ruzie maken met de hele wereld niet echt verstandig is.
Hopelijk zetten de andere landen door en komen de tarieven er alsnog. Trump moet leren (en voelen) dat hij dit soort dingen echt niet kan doen.
er zijn grote bedrijven die het faillissement aan kunnen vragen als die tarieven er komen.
https://edition.cnn.com/2...procal-tariff-pause-trumpvickypollard schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:49:
[...]
Op basis van z'n truthsocial kreeg ik de indruk dat die 90 dagen pauze geldt voor landen die met hangende pootjes naar Trump & co zijn gekomen.
Zo te lezen idd 90 dagen pauze op die 75 landen en 10% voor de rest van de wereld. Maar goed, morgen weer een nieuwe dag...

En er is het dartbord bij gepakt om 75 gelukkige landen te kiezen:
https://nos.nl/l/2562986
De pinguïns zijn vast blij
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit kan als een economische oorlogsverklaring gezien worden.
Net als de (voor ons na-beurse) aankondiging dat de overige tarieven voor 90 dagen gepauzeerd gaan worden.
Bij ons staat alles in het rood, in de VS knallen de beurzen omhoog. En morgen voor opening zal de vreugde wel weer getemperd worden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Of ze hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en...doen maar wat, "because we can".MazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:47:
Kennelijk ziet Trump in dat ruzie maken met de hele wereld niet echt verstandig is.
Angstaanjagend, als zulke mensen zoveel macht hebben.
(fascists gonna fascist, bullies gonna bully.
[ Voor 6% gewijzigd door iamerwin op 09-04-2025 19:57 ]
Hello. Is it me you're looking for?
Ik snap wel dat Trump eerst gezorgd heeft dat de SEC direct onder hem valt voordat hij z’n tarieven spelletje begon.
Wat hier al vaker werd geroepen, verwacht ik dat China binnenkort Taiwan aanvalt/binnenvalt als tegenreactie. Dan stort de halve wereld economie in... enige lichtpuntje is dat de EU met China bleef praten de afgelopen dagen.MazeWing schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:55:
Wat mij betreft mag China per direct de gehele handel naar de US volledig tot stilstand brengen.
Maar moet het hele concept "beurs" zoals dat nu bestaat niet gewoon op de schop?
Het is zijn oorspronkelijke doel volgens mij al lang voorbijgeschoten en de wereld als geheel schiet er mijns inziens niets meer mee op.
Zeker niet als er op deze manier gemanipuleerd wordt. Misschien niet iets voor in dit topic, maar dit gedoe van Trump met zn Tarriffs deed me er maar weer aan denken.
Dit topic is gesloten.
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.