Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ooit zoiets gedaan voor een weergave van energieprijzen. Ledstrip voor kleurcode prijs huidige en volgende uur zodat je makkelijker kan zien of de wasmachine aankan of zo. Inmiddels meer segmenten die aangeven hoe snel de accu laad of ontlaad. Vol of leeg en Nom +/- 50w is witJanAllElectric schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:28:
Voor de mensen die tegen ingewikkelde berekeningen aan hikken, heb ik een vrij eenvoudig algoritme gevonden op basis afwijking prijs_nu tov gemiddelde prijs van vandaag.
Op dit moment gebruik ik dit algoritme voor beide Marsteks met een vergelijkbaar resultaat tov (ingewikkelde) berekeningen op basis allerlei marges in € in mijn virtuele accu.
function prijsLevel(prijsNu, prijsGemiddeld){
// Prijslevel bepalen volgens cFOS-methode
//-6 =very cheap, -5 = cheap, -4 = normal, -3 = expensive, -2 = very expensive
let prijsLevel = '';
let prijsLeveltekst = '';
let prijsRatio = 100 * prijsNu / prijsGemiddeld;
if (prijsRatio >= 140) {prijsLevel = -2; prijsLeveltekst = 'Tarief is erg duur'}
else if (prijsRatio >= 115) {prijsLevel = -3; prijsLeveltekst ='Tarief is duur'}
else if (prijsRatio >= 90) {prijsLevel = -4; prijsLeveltekst = 'Tarief is gemiddeld'}
else if (prijsRatio >= 60) {prijsLevel = -5; prijsLeveltekst = 'Tarief is goedkoop'}
else {prijsLevel = -6; prijsLeveltekst = 'Tarief is erg goedkoop'} ;
return {prijsLevel, prijsLeveltekst}
}
Ik gebruik het voor:
- (bij)kopen als prijsLevel <= -5
- verkopen als prijsLevel >= -3
- NOM als prijsLevel = -4
Bij een gemiddelde prijs van € 0,24 is dan de marge >= € 0,06 (ongeveer voldoende om afschrijving + verlies te compenseren). Je kan het strakker stellen door (bij)kopen <= -6 en verkopen >= -2 te gebruiken
PrijsGemiddeld bepaal je altijd met de prijzen incl energiebelasting en opslag provider
Prijs_nu is ook inclusief energiebelasting en opslag provider zolang je kan salderen. Anders zonder energiebelasting en eventueel zonder opslag provider (hangt van de provider af).
Voordeel is ook dat dit algoritme robuust is voor de komende kwartierprijzen, zolang je uit de gebruikte integratie maar het juiste gemiddelde en juiste kwartierprijs krijgt.
NB: ik heb het iets strakker gemaakt door het gemiddelde te berekenen van 'nu tot einde dag' of van 'nu tot einde morgen'.
https://gathering.tweaker...sages/1929384/32#73256740
MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
thnx
Ik was ervan overtuigd dat het wel in de TS stond, maar niet echt inderdaad. De modbuskabel zou erbij moeten zitten. Deze komt met een connector aan de andere kant (die staat wel in de TS, Jst Xh2.54). Als je de kabel niet wil aanpassen zal je een kabel moeten kopen met de matchende connector aan 1 kant (Jst Xh2.54, Female, 10cm, 6 Pin).NoFate schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:02:
Ik ga ook de venus kopen en ga werken met de liliygo, buiten de liligo kopen, moet je nog extra kabeltjes kopen? of zit alles bij de Venus? want deze info vind ik niet in de TS
thnx
Wat je ook kan doen, is de pinnen bij de bestaande kabel eruit drukken en deze direct in de schroefterminals van de LilyGo zetten. Als je dat met een beetje beleid doet, zal er niks permanent beschadigd raken.
perfect, heb je een linkje met een kabeltje: Jst Xh2.54, Female, 10cm, 6 Pinpascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Ik was ervan overtuigd dat het wel in de TS stond, maar niet echt inderdaad. De modbuskabel zou erbij moeten zitten. Deze komt met een connector aan de andere kant (die staat wel in de TS, Jst Xh2.54). Als je de kabel niet wil aanpassen zal je een kabel moeten kopen met de matchende connector aan 1 kant (Jst Xh2.54, Female, 10cm, 6 Pin).
Wat je ook kan doen, is de pinnen bij de bestaande kabel eruit drukken en deze direct in de schroefterminals van de LilyGo zetten. Als je dat met een beetje beleid doet, zal er niks permanent beschadigd raken.
Die staat dan weer wel in de TS. En anders even terugzoeken in dit topic. Er zijn hier mensen die veel kabels gekocht hebben. Stuur ze een DM en misschien willen ze je er wel eentje opsturen.NoFate schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:29:
[...]
perfect, heb je een linkje met een kabeltje: Jst Xh2.54, Female, 10cm, 6 Pin
De sturing laat ik gewoon via P1 lopen, niet via modbus
1) Moet ik dan ergens op letten? zodat modbus de sturing NIET over neemt?
2) Als ik schakel tussen auto/man, gaat de app/cloud dat gewoon overnemen? Zodat de mode in de app/cloud ook veranderd?
bedankt
Yep, zolang jij geen instellingen verandert zal er via de modbus ook niets veranderen...NoFate schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:22:
even een vraagje, ik ga de lilygo aankopen, mijn bedoeling is puur om data te krijgen in HA voor energy dashboard EN voor het aan/uit zetten van de batterij door te schakelen tussen AUTO en MAN
De sturing laat ik gewoon via P1 lopen, niet via modbus
1) Moet ik dan ergens op letten? zodat modbus de sturing NIET over neemt?
2) Als ik schakel tussen auto/man, gaat de app/cloud dat gewoon overnemen? Zodat de mode in de app/cloud ook veranderd?
bedankt
De app en modbus draaien zonder problemen naast elkaar.
Alle instellingen wordt in de batterij zelf bewaard.
Succes, en welkom bij de club!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Mijn Venus komt binnenkort aan, ik heb in Home Assistant al alles voor de Modbus-verbinding ingesteld en ook al mijn nodige automatiseringen ingericht. De opslag wordt verbonden met de Elfin EW11.
Nu een vraag, heb ik het goed begrepen dat via de Elfin EW11-adapter slechts elke 20 seconden een Modbus register-schrijfopdracht kan worden verzonden? Ik heb deze info nergens bevestigd gevonden, maar hier op het forum werd het vermeld.
Als dat inderdaad het geval is, is een nulinjectie natuurlijk wat lastig.
Dan zou ik wellicht toch een Shelly moeten emuleren en de waarden via die weg naar de opslag sturen.
Maar het komt me wat vreemd voor dat het daadwerkelijk maar elke 20 seconden mogelijk is?
Bij voorbaat dank.
Die sensors van de HA YAML heb je niet nodig. Althans ik zie er geen nut voor. Volgens mij is dat een overblijfsel van toen er problemen waren met de modbus. De enige die je zou kunnen toevoegen is de RTE.NoFate schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:02:
Ook nog een vraagje over de lilygo, ik zie op GitHub de yaml voor het board, en dan nog een aparte yaml voor template sensors, waarom moeten die template sensors apart in HA gemaakt worden? Waarom niet direct op de ESP? Dan zit toch alles mooi in 1 yaml file?
Maar je hebt gelijk; sensors die waarden berekenen, kunnen ook prima berekend worden in ESPHome. Dit gebeurt al voor resterende capaciteit bijvoorbeeld.
Zijn die utility sensors in die 2de yaml niet nodig voor het energy dashboard?pascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:53:
[...]
Die sensors van de HA YAML heb je niet nodig. Althans ik zie er geen nut voor. Volgens mij is dat een overblijfsel van toen er problemen waren met de modbus. De enige die je zou kunnen toevoegen is de RTE.
Maar je hebt gelijk; sensors die waarden berekenen, kunnen ook prima berekend worden in ESPHome. Dit gebeurt al voor resterende capaciteit bijvoorbeeld.
Ik draai momenteel nog een oude versie van Home Assistant, maar daar is het gewoon een kwestie van 'Total Charging' en 'Total Discharging' toevoegen als batterij in het Energy Dashboard en het werkt. Maar kan mij niet voorstellen dat dat bij een nieuwere versie anders is geworden.NoFate schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:38:
[...]
Zijn die utility sensors in die 2de yaml niet nodig voor het energy dashboard?
Ok, dan moet die TS idd eens aangepast worden als die yaml idd niet nodig is :-)pascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:40:
[...]
Ik draai momenteel nog een oude versie van Home Assistant, maar daar is het gewoon een kwestie van 'Total Charging' en 'Total Discharging' toevoegen als batterij in het Energy Dashboard en het werkt. Maar kan mij niet voorstellen dat dat bij een nieuwere versie anders is geworden.
Nee, dat klopt niet. Het past vlot aan. Las/begreep je mijn timings van 20 ms niet verkeerd?fuxae schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:52:
Maar het komt me wat vreemd voor dat het daadwerkelijk maar elke 20 seconden mogelijk is?
[ Voor 4% gewijzigd door Maarten69 op 07-05-2025 22:18 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
scruysberghs schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:47:
[...]
Via modbus kan je nu alles aansturen idd. Laden, ontladen (-2500 tot +2500), nul op meter sturing met alle vermogen meters die in home assistant koppelbaar zijn (p1, modbus meters, homewizard, modbus meters, ....). Is voorlopig gelimiteerd tot ongeveer 1 stuurcommando per 20 sec via de huidige home assistant modbus setup. Kan nog getweaked worden maar daar moet nog wat tijd in gestoken worden.
Als mqtt beschikbaar komt zou dat mogelijk wel sneller kunnen zonder last te hebben van de ;odbus wachtrij. In de webomgeving kan je mqtt al aanzetten, in de app ontbreekt voorlopig(?) de setting om een mqtt server in te stellen.
https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485
https://nl.aliexpress.com/item/1005005811950799.html? - Female, 10cm, 6P.
Ben ik er dan met de kabel die er al bij zat? (en eventueel een mooi geprint case-je?)
Vind de startpost niet mega duidelijk. Ik heb overigens de nieuwe ('tweakers') versie.
https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config
Klopt! Je zou ook nog het plastic doosje als case kunnen gebruiken waar de lilygo in komtRobinJB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:44:
Begrijp ik het goed als ik de Marstek wil uitlezen / aansturen in Home Assistant dat ik dan dit nodig heb;
Ben ik er dan met de kabel die er al bij zat? (en eventueel een mooi geprint case-je?)
Vind de startpost niet mega duidelijk. Ik heb overigens de nieuwe ('tweakers') versie.
Misschien dat je aan de uiteindes van de kabel nog wat adereindhuls (wist niet dat ze zo heten) kan krimpen
Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)
Begrijp ik het goed als ik de Marstek wil uitlezen / aansturen in Home Assistant dat ik dan dit nodig heb;
[/quote
IDD + schroevendraaier
Venus E (V1) V151 + CT003 V114 + ISK5 + 2600 Wp solar
De startpost is idd een beetje cryptischRobinJB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:44:
Ik heb het ook 5x gelezen en een en ander via Google opgezocht om alle stappen te kunnen volgen.
De losse kabeltjes heb je niet perse nodig, je kunt ook de witte steker an de Marstek RS485 kabel verwijderen en de draden rechtstreeks aan de stekkers van de Lilygo vastschroeven.
(de zwarte schroefterminals aan de Liligo zijn in feite stekkers)
2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA
https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config
Ik heb een paar keer gezien dat de batterij heel lang (ca.1.5 uur) op SOC 99% blijft staan laden met 1000-1200W.JanAllElectric schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:37:
...
ik loop nu bij een van beide Marsteks tegen het feit aan dat het laden stopt bij 99% omdat deze meent dat hij vol is. Maar de software rekent op 100% en blijft proberen te laden.
...
Ik vermoed dat het BMS dan aan het balancen is en de SOC hercalibreert.
Door SOC drift klopt de getoonde 99% vóór het balancen feitelijk niet.
regio?NoFate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:28:
Ik zoek nog 3 kabeltjes, iemand deze over voor briefpost naar BE ?
24 x Phono Solar 410W Oost-West - SMA Tripower 10kW - Sunny Home Manager 2.0 - Alfen Eve Single Pro-Line - EQB 250+ 74kWh - WP Nibe S1255 6kW
Ik heb deze nu op 25% staan. Zo kan ik bij stroomuitval de vriezer etc. nog voorzien van stroom. Maar werkt deze poort nog onder de 25% of stopt deze ook?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
En even op je geheugendisk zetten dat data-grnd en grnd zijn omgedraaid in de modbus bij de nieuwe Form-facter Batt.Totalen123 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:48:
[quote]RobinJB schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:44:
[/quote
IDD + schroevendraaier
Respons van MT op melding: ...is only for professionals...
PS ze leveren wel standaard de kabel erbij
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
nog mooier.SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:
[...]
En even op je geheugendisk zetten dat data-grnd en grnd zijn omgedraaid in de modbus bij de nieuwe Form-facter Batt.
Respons van MT op melding: ...is only for professionals...![]()
Zijn ze zelf professioneel bezig met hun kabels qua kleur codering etc
Of hun partners er niet van op de hoogte stellen dat er een geheel new behuizing al onderweg is haha
Helaas valt die ondanks aanwezige grid dan toch nog uitHeadshot_NL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:37:
Heeft iemand al getest of de back-up poort nog power geeft onder het ingestelde cutoff percentage?
Ik heb deze nu op 25% staan. Zo kan ik bij stroomuitval de vriezer etc. nog voorzien van stroom. Maar werkt deze poort nog onder de 25% of stopt deze ook?
1000 watt om te calibreren vind ik wel erg veelHometek schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:
[...]
Ik heb een paar keer gezien dat de batterij heel lang (ca.1.5 uur) op SOC 99% blijft staan laden met 1000-1200W.
Ik vermoed dat het BMS dan aan het balancen is en de SOC hercalibreert.
Door SOC drift klopt de getoonde 99% vóór het balancen feitelijk niet.
Er moet dan veel energie worden weggegooid.
Zijn dacht ik 16 cellen
Z'n 60-75 watt per cell.
Zeker geen idee of hij toen ook warmer werd dan normaal ?
3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151
Dan moet ik nog wat verzinnen. Wil stoppen met ontladen op 25% om wat marge te hebben. Maar dan moet de backup poort wel werken. Bij stroomuitval werkt mijn home assistant ook niet.Maxwp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:24:
[...]
Helaas valt die ondanks aanwezige grid dan toch nog uit
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Heb al vaker gevraagd waarom niet de grid naar backup poort aan te laten als er grid spanning is maar elke keer kreeg ik een reactie dat ze totaal niet snappen wat de vraag is.Headshot_NL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Dan moet ik nog wat verzinnen. Wil stoppen met ontladen op 25% om wat marge te hebben. Maar dan moet de backup poort wel werken. Bij stroomuitval werkt mijn home assistant ook niet.
Dus tot nu toe geen verschil
Het kan wel want als de accu opgeladen is staat er spanning op de backup poort vanuit het grid.
Maar ze denken denk ik dat als er geen grid is want dan gebruik he se backuo port dat het dan ook geen zin heeft ze snappen niet het NOM ontladen en de backup poort gebruiken als ups ook als er wel grid spanning is.
Wat ik doe: marstek zelf op 11% houden. Ontladen tot 20% en dan de batterij op stop zetten. Bij teruglevering opnieuw naar charge. NOM regel ik via modbus icm node red. HA zit op de backup uitgang met een contactor (2 NO, 2NC) tussen die getrokken is als de spanning op de backup aanwezig is. HA krijgt dan voeding uit backup. Bij wegvallen backup valt contactor af en komt de netspanning op de HA te staan. Soort van fail safe voor de batterij zeg maar.Headshot_NL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:28:
[...]
Dan moet ik nog wat verzinnen. Wil stoppen met ontladen op 25% om wat marge te hebben. Maar dan moet de backup poort wel werken. Bij stroomuitval werkt mijn home assistant ook niet.
Geen temperatuurmeting, wel even gevoeld, leek niet warmer dan normaal.Maxwp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:28:
[...]
1000 watt om te calibreren vind ik wel erg veel
Er moet dan veel energie worden weggegooid.
Zijn dacht ik 16 cellen
Z'n 60-75 watt per cell.
Zeker geen idee of hij toen ook warmer werd dan normaal ?
Ik vermoed dat het calibreren pas aan aan het einde gebeurt en dat de SOC waarde gewoon behoorlijk af kan wijken bij deze batterijen.
Ik heb al eerder gemerkt dat na langere tijd niet volledig opladen soms 1 á 2 kWh 'verdwijnen' en de batterij plots op 11% staat.
Zodra ik HA goed werkend heb kan ik dat hopelijk wat beter in kaart brengen.
Hmmm, bedoel je daarmee dus de "v2" batterij die bv. alle deelnemers aan de actie met Duravolt hebben gekregen?SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:
[...]
En even op je geheugendisk zetten dat data-grnd en grnd zijn omgedraaid in de modbus bij de nieuwe Form-facter Batt.
Klopt de pin-out van de Modbus connector in de TS dus eigenlijk niet meer?
Vanmiddag voor het eerst geprobeerd om de Lillygo aan de Marstek te hangen. Ik gebruik een externe voeding, vanwege geluiden dat de V2 zelf niet meer genoeg vermogen geeft.
Nou zie ik in de Youtube video van Denie van Kleef dat hij de voedingspinnen van de Marstek evengoed nog aansluit, aan de kant van de Lillygo gebundeld met de externe voeding. Maar vraag me af of (en waarom) dat uberhaupt wel moet.
Ik heb vanmiddag en vanavond zelf eerst eens geprobeerd om alleen RS_A en RS_B en de externe voeding aan te sluiten (dus geen connectie met power vanuit de Marstek). Voeding is 5V, max. 2A (had vanmiddag eerst een universele voeding ingesteld op 9V geprobeerd, maar toen wilde de Lillygo niet booten als hij aan de Marstek hing).
En, jawel hoor, er kwam na een paar tellen groen licht
:strip_exif()/f/image/X4uM5YW68Yulhqq0DqXIPI8s.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdelijk even rechtop in een lasdoos-bakje zodat de print niet met z'n soldeerverbindingen op de metalen behuizing van de Marstek hoeft te liggen. Snel op zoek naar wat mooiers. Oh ja, en de voeding zit in de backup poort. Aangezien ik verwacht dat de batterij voor het einde van de nacht op 11% zal zitten, zal hij tegen de ochtend wel uit zijn
Zit eraan te denken om deze te gaan (laten) printen: https://makerworld.com/en...85-case#profileId-1053950
Mooie aan deze is dat de verbindingen met de bedrading ook netjes beschermd zitten. En er zijn ventilatieopeningen aan 1 van de zijden (die kan ik dan evt nog bedekken met wat horrengaas, aangezien het toch in een schuurtje staat.
[ Voor 54% gewijzigd door eymey op 08-05-2025 23:44 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Dan heb je toch een probleem batterij denk ik. Ik heb er ook zo eentje gehad. Bij het opladen sprong die ineens van 70% naar 100% en bij het ontladen van 40% naar 10 %. Als die bij het laden niet tot aan 70% geraakte, dan was er bij het ontladen niks te merken. Dan zakte die mooi naar 10% zoals het hoort. Maar als hij bij 70% die sprong naar 100% wél gemaakt had, dan gebeurde dat ook bij het ontladen van 40 naar 10.Hometek schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:02:
[...]
Geen temperatuurmeting, wel even gevoeld, leek niet warmer dan normaal.
Ik vermoed dat het calibreren pas aan aan het einde gebeurt en dat de SOC waarde gewoon behoorlijk af kan wijken bij deze batterijen.
Ik heb al eerder gemerkt dat na langere tijd niet volledig opladen soms 1 á 2 kWh 'verdwijnen' en de batterij plots op 11% staat.
Zodra ik HA goed werkend heb kan ik dat hopelijk wat beter in kaart brengen.
Er verdween dus nergens plotseling energie hetgeen trouwens niet zomaar kan. Enkel was het bereik van die batterij 70-10 = 60% ipv 100-10 = 90%. Die had dus gewoonweg een veel lagere capaciteit.
Ik heb redelijk wat op en af moeten mailen met support en ook de winkel waar ik gekocht had om hun te overtuigen van het probleem, ook met grafieken uit HA en uiteindelijk hebben ze het aanvaard en heb ik een nieuwe gekregen die het wél correct doet.
Aanvankelijk argumenteerden ze dat die batterij zich nog moest balanceren en automatisch instellen. Ik moest manuele op- en ontlaadcycli doen aan 'beperkt' vermogen van ca. 500 W. Maar dat hielp allemaal niet en langzaam werd het trouwens steeds erger met die batterij.
Check het maar eens. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je hetzelfde aan de hand hebt.
Hoe heb je het nu dan wel werkend gekregen? Alleen het aansluiten van RS485_A en RS485_B zou in theorie geen invloed moeten hebben op het wel of niet booten van de LilyGo.eymey schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Ik heb vanmiddag en vanavond zelf eerst eens geprobeerd om alleen RS_A en RS_B en de externe voeding aan te sluiten (dus geen connectie met power vanuit de Marstek). Voeding is 5V, max. 2A (had vanmiddag eerst een universele voeding ingesteld op 9V geprobeerd, maar toen wilde de Lillygo niet booten als hij aan de Marstek hing).
En, jawel hoor, er kwam na een paar tellen groen licht
[Afbeelding]
[...]
Mocht je iemand zoeken die voor je kan printen, stuur maar een DM. Ik heb voor meerdere een behuizing geprinteymey schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Zit eraan te denken om deze te gaan (laten) printen: https://makerworld.com/en...85-case#profileId-1053950
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
Het enige verschil tussen mijn eerste en latere poging is eigenlijk de voeding. Bij mijn eerste poging had ik een universele voeding, ingesteld op 9V (5V kon die niet). Bij mijn tweede een voeding van 5V, wel zelfde barrel jack plug. Wellicht dat bij mijn eerste poging de modbus connector aan de Marstek kant er ook niet goed in zat (al kan ik me dat niet voorstellen, want ook toen gewoon netjes aangedraaid).pascallj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 00:03:
[...]
Hoe heb je het nu dan wel werkend gekregen? Alleen het aansluiten van RS485_A en RS485_B zou in theorie geen invloed moeten hebben op het wel of niet booten van de LilyGo.
Vond het ook wel vaag bij de eerste poging dat hij helemaal niet wilde booten, behalve als ik de connector naar de Marstek los haalde.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
We hebben het hier al eerder over gehad.Babavers schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:33:
[...]
Dan heb je toch een probleem batterij denk ik. Ik heb er ook zo eentje gehad.
...
Ik zie dit bij 2 batterijen (uit verschillende productie serie), en na opladen tot 100% gedragen beide batterijen zich volledig normaal, geen rare sprongen in SOC of beperkte capaciteit voor zover ik dat kon zien.
Volgens mij is het alleen SOC drift, de weegegeven SOC is dan veel hoger dan de werkelijke hoeveelheid kWh in de batterij.
Ik ben HA aan het inrichten (moet een modernere router plaatsen, de oude is diverse keren gecrasht na toevoegen HA en nieuwe wifi devices), dan kan ik de SOC beter volgen.
1 à 2 kWh drift, dat is ongeveer 20 à 40% SoC. Dat is toch wel extreem voor een batterij. Dat kan ik bij mijn 'gezonde' toestellen toch helemaal niet vaststellen en moest dat wel zo zijn zou ik me daar ernstig vragen bij stellen. Maar goed, je kan inderdaad niet beter doen dat het met HA in grafiek te zetten. Succes.Hometek schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:27:
[...]
We hebben het hier al eerder over gehad.
Ik zie dit bij 2 batterijen (uit verschillende productie serie), en na opladen tot 100% gedragen beide batterijen zich volledig normaal, geen rare sprongen in SOC of beperkte capaciteit voor zover ik dat kon zien.
Volgens mij is het alleen SOC drift, de weegegeven SOC is dan veel hoger dan de werkelijke hoeveelheid kWh in de batterij.
Ik ben HA aan het inrichten (moet een modernere router plaatsen, de oude is diverse keren gecrasht na toevoegen HA en nieuwe wifi devices), dan kan ik de SOC beter volgen.
Ik heb nu ook mijn lilygo aangesloten en krijg ook alles binnen in Home Assistant. Heb de nieuwe variant dus moest ff kijken hoe dat met de 5v werkt maar dat klopt zoals hier in in deze topic aangegeven 😎🎉
Nog wel enkele vragen:
Wat doet en wat is de marstek_user_work_mode? Mot ik hier iets mee?
Ik neem aan dat het verstandig is om bij overproductie gewoon qua limiet naar boven op100% "charge" te laten staan zodat de batterij goed kan balancen? Volgens mij is dat de setting die Marstek ook standaard doet.
Ik heb helpers aangemaakt om mijn charge en delivery values (number.set_value) naar wens te kunnen manipuleren, bijv. offset voor charge. Ik moet nog testen hoe goed dit werkt maar vraag me wel af wat een verstandige snelheid is om d evalues te gaan schrijven? Heeft hier iemand een suggestie?
User work mode is vergelijkbaar met het menu wat je in de App hebt om uit de verschillende modi te kiezen. Dus 'Manual' voor tijdschema, 'Anti-Feed' (of Auto) voor NOM en 'AI' voor, nouja AI dus. Zodra je RS485 control aanzet, schiet deze mode bij mij naar 'Anti-Feed' terwijl het 'Manual' stond, maar als je vervolgens in de App kijkt, zie je dat er geen van alle modi is geselecteerd. Als ik RS485 control weer uitzet, verandert het weer terug naar 'Manual'. Oftewel er is eigenlijk een vierde modus ('Handmatig-via-Modbus'), maar die kan niet via Modbus uitgelezen worden.florism schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:22:
Hey,
Ik heb nu ook mijn lilygo aangesloten en krijg ook alles binnen in Home Assistant. Heb de nieuwe variant dus moest ff kijken hoe dat met de 5v werkt maar dat klopt zoals hier in in deze topic aangegeven 😎🎉
Nog wel enkele vragen:
Wat doet en wat is de marstek_user_work_mode? Mot ik hier iets mee?
Ik neem aan dat het verstandig is om bij overproductie gewoon qua limiet naar boven op100% "charge" te laten staan zodat de batterij goed kan balancen? Volgens mij is dat de setting die Marstek ook standaard doet.
Ik heb helpers aangemaakt om mijn charge en delivery values (number.set_value) naar wens te kunnen manipuleren, bijv. offset voor charge. Ik moet nog testen hoe goed dit werkt maar vraag me wel af wat een verstandige snelheid is om d evalues te gaan schrijven? Heeft hier iemand een suggestie?
Als je je geen zorgen wil maken over SOC drift of af en toe eens balanceren, zou ik Charge Cutoff gewoon op honderd procent laten staan. Je kunt ook scripts gaan schrijven die eens in de zoveel tijd opladen naar honderd procent als je echt dit op een lager percentage zou willen.
Ik moet zelf ook nog experimenteren met het schrijven van waardes na elkaar, maar ik denk dat je met 5 seconde tussenpozen wel veilig zit. Je zal denk ik ook niet meer dan een paar commando's achter elkaar hoeven te versturen. Ik vermoed ook dat veel sneller na elkaar ook wel moet kunnen. Als ik het goed heb verwerkt ESPHome de Modbus opdrachten gewoon in de volgorde zoals ze zijn binnen gekomen en de Marstek lijkt ook geen vertraging nodig te hebben tussen meerdere commando's. In de YAML configuratie staat 200 ms als veilige waarde tussen commando's en volgens mij wordt dit voor 'sturende' commando's ook gewoon gehonoreerd.
Voor de echte kenners/deskundigen onder ons. Ikke nie dus ;-)
Zie hier hieronder is het mogelijk om deze informatie ook te ontsluiten?
fingers crossed ;-)
[1.3.0]
Breaking Change
Previously hm2mqtt published its own data to the hame_energy/{deviceType}/ or marstek_energy/{deviceType} topic. From 1.3.0 onwards the topic changed to hm2mqtt/{deviceType}
Added
B2500: Better support for devices with firmware >=226 (for HMA, HMF or HMK) or >=108 (for HMJ):
Automatically calculate new encrypted device ID: No need to wait for 20 minutes to get the encrypted id. Instead, just enter the MAC address.
Remove the need to manually enter the topicPrefix
Venus: Add BMS information sensors including:
Cell voltages (up to 16 cells)
Cell temperatures (up to 4 sensors)
BMS version, SOC, SOH, capacity
Battery voltage, current, temperature
Charge voltage and full charge capacity
Cell cycle count
Error and warning states
Total runtime and energy throughput
MOSFET temperature
\
Nieuwe actiekorting vanaf woensdag in de maak (is streven)
Graag bij interesse dit graag melden... praat gemakkelijker als je een aantal kunt noemen ;-)
Verwijzing naar interesse bestand inventarisatie interesse MT Venus thuisbatterij Mei 2025
Als het nog nodig is: ik moet hier nog ergens vier paar hebben liggen.NoFate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:28:
Ik zoek nog 3 kabeltjes, iemand deze over voor briefpost naar BE ?
Net een bestelling gedaan, niet meer nodig dus ;+)Horla schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Als het nog nodig is: ik moet hier nog ergens vier paar hebben liggen.
Ter verduidelijking: hier de te gebruiken aansluitingen van de bijgeleverde ModBus kabel van de nieuwe versie (die met de handvatten en zonder muurbeugel)SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:
[...]
/f/image/ml9o3xgNVxtKtZ4QgGDd4mEu.png?f=fotoalbum_large)
Tussen GND en +5V meet ik zonder belasting 5.4V
:strip_exif()/f/image/y5EJuNEvmreB80XVyEctEder.jpg?f=fotoalbum_large)
zeker kan dat! intressante waardes. dit is via de Hame Relay niet via modbus.SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:45:
Good Morming,
fingers crossed ;-)
[1.3.0]
Breaking Change
Previously hm2mqtt published its own data to the hame_energy/{deviceType}/ or marstek_energy/{deviceType} topic. From 1.3.0 onwards the topic changed to hm2mqtt/{deviceType}
Added
B2500: Better support for devices with firmware >=226 (for HMA, HMF or HMK) or >=108 (for HMJ):
Automatically calculate new encrypted device ID: No need to wait for 20 minutes to get the encrypted id. Instead, just enter the MAC address.
Cell cycle count
Error and warning states
MOSFET temperature
\
/f/image/GEOkll19aY0bF9OQgsxIbOzk.png?f=fotoalbum_large)
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Zolang wij nog geen officiële modbus documentatie krijgen, kunnen we dit niet toevoegen. Heb de documentatie gevraagd, maar die willen ze niet vrijgeven. Het enige wat we hebben is de documentatie van Duravolt.SatScan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:45:
Good Morming,
fingers crossed ;-)
[1.3.0]
Breaking Change
Added
Cell cycle count
Error and warning states
MOSFET temperature
\
[ Voor 97% gewijzigd door Ronald_61 op 11-05-2025 22:56 ]
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase
wacht evenmatrover schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:30:
[...]
zeker kan dat! intressante waardes. dit is via de Hame Relay niet via modbus.
[Afbeelding]
We hebben celvoltages
Ok hoe wat waar moet dit nu Operatieel hebben
😀
Edit
Deze werkt al niet
https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html
[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 12-05-2025 03:47 ]
Hiervoor moet je 2 Home assistant add-ons hebben draaien:Maxwp schreef op maandag 12 mei 2025 @ 03:43:
[...]
wacht even
We hebben celvoltages
Ok hoe wat waar moet dit nu Operatieel hebben
😀
Edit
Deze werkt al niet
https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html
https://github.com/tomquist/hm2mqtt
https://github.com/tomquist/hame-relay
Goed de instructies lezen, komt nogal precies.
Zekermatrover schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:24:
[...]
Hiervoor moet je 2 Home assistant add-ons hebben draaien:
https://github.com/tomquist/hm2mqtt
https://github.com/tomquist/hame-relay
Goed de instructies lezen, komt nogal precies.
Maar device id en mac van de martsek zelf staan op.die site niet in de app ?
Als die site offline is kan ik die niet terug vnden
Tot welke waarde je eenmalig wil opladen waarna de batterij in Standby gaat.Totalen123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:38:
Graag wat uitleg bij de instellingen van de lilygo die je in home assistant kan zien. Daar zie ik staan: "Marstek Charge To SOC" Wat stel je hier mee in? De waarde na aansluiting is 0%.
Thanks.pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:58:
[...]
Tot welke waarde je eenmalig wil opladen waarna de batterij in Standby gaat.
Dus die moet normaal op 0 % staan of op 100% of....?
En wat is eigenlijk het verschil met "Marstek Charging Cutoff Capacity"? Is dat gerelateerd aan de door jouw genoemde beperking "eenmalig"? En indien zo, wanneer zou je "eenmalig" willen gebruiken?
Is het dan ook niet via Duravolt te verkrijgen? Gezien ze de originele modbus ook vrijgegeven hebben?pascallj schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Zolang wij nog geen officiële modbus documentatie krijgen, kunnen we dit niet toevoegen. Heb de documentatie gevraagd, maar die willen ze niet vrijgeven. Het enige wat we hebben is de documentatie van Duravolt.
Nee dat lijkt van niet inderdaad. ik heb even gekeken maar het MAC adress wat ik geconfigureerd heb, is bijv. ook niet het mac adress wat unifi van de marstek doorkrijgt.Maxwp schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:54:
[...]
Zeker
Maar device id en mac van de martsek zelf staan op.die site niet in de app ?
Als die site offline is kan ik die niet terug vnden
Ik zal alles wat in te stellen is even op een rijtje zetten met uitleg voor zover ik het begrepen hebTotalen123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:17:
[...]
Thanks.
Dus die moet normaal op 0 % staan of op 100% of....?
En wat is eigenlijk het verschil met "Marstek Charging Cutoff Capacity"? Is dat gerelateerd aan de door jouw genoemde beperking "eenmalig"? En indien zo, wanneer zou je die willen gebruiken?
- Marstek RS485 Control Mode
Zet bediening via Modbus aan of uit. Is alleen van toepassing op:- Marstek Forcible Charge/Discharge
Forceer actie: stoppen, laden of ontladen - Marstek Forcible Charge Power
Als bovenstaande actie laden is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen - Marstek Forcible Discharge Power
Als bovenstaande actie ontladen is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen - Marstek Charge To SOC
Laad (of ontlaad, dat zal ik vanmiddag nog even testen wanneer de batterij vol is) eenmalig tot dit ingestelde percentage en ga daarna in Standby
- Marstek Forcible Charge/Discharge
- Marstek User Work Mode
Kies de modus die de batterij moet gebruiken (handmatig, NOM, AI) - Marstek Backup Function
- Zet het back-upstopcontact aan/uit.
- Marstek Charging Cutoff Capacity
Stop laden altijd bij dit percentage - Marstek Discharging Cutoff Capacity
Stop ontladen altijd bij dit percentage - Marstek Max. Charge Power
Limiteer laadvermogen altijd tot dit ingestelde vermogen - Marstek Max. Discharge Power
Limiteer ontlaadvermogen altijd tot dit ingestelde vermogen
De cutoff capacities zijn normaliter altijd van toepassing (weet niet of dat ook bij forceer acties is). Stel dat je de batterij tussen 20 en 80 procent zou willen houden bijvoorbeeld. Dit is echter niet aan te raden voor permanente toepassing aan gezien de SoC dan flink kan gaan afwijken na verloop van tijd bij LFP cellen.
Dat zou een klant van Duramotion moeten vragen of er al een vernieuwde/uitgebreidere versie van modbus registers beschikbaar is. Ik ben zelf geen Duramotion klant, dus hoopte het rechtstreeks bij Marstek vandaan te halen.Avenger 2.0 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:18:
[...]
Is het dan ook niet via Duravolt te verkrijgen? Gezien ze de originele modbus ook vrijgegeven hebben?
Heb ook het idee om d.m.v. reverse engineering van de firmware te kijken of daar nog meer register waarden uit te halen zijn voor de Modbus, maar dat is een project voor de toekomst.
Gedaan
Vraag is nu uitgezet bij MT zelf
[ Voor 69% gewijzigd door SatScan op 12-05-2025 11:21 ]
Layout veranderd om het leesbaarder te houden.
- Nieuwe layout modbus kabel
- Nieuwe 3D Behuizing Lilygo
- Beschrijving control settings
MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Nog wel even de indentatie fixen in de TS, andere klopt het stukje "Alleen van toepassing op:" niet.superduper1969 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:24:
Startpost aangepast:
Layout veranderd om het leesbaarder te houden.
- Nieuwe layout modbus kabel
- Nieuwe 3D Behuizing Lilygo
- Beschrijving control settings
Gefixed met screenshotpascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Nog wel even de indentatie fixen in de TS, andere klopt het stukje "Alleen van toepassing op:" niet.
Goedemiddag vakantieganger.....,
Ik kom er niet meer uit... nu ik twee batterijen heb.
Ik gebruik de Yaml files van https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485
Alvast heel veel dank voor de (eventuele) antwoorden!
Mijn werkwijze;
* ik heb nu de control files in de config/packages map staan.
* ik heb de vorige gebruikte template.yaml verwijderd
* ik las dat er typefout in de batt2 yaml zit en die aangepast. _ ertussen gezet.
* homeassistant: packages: !include_dir_named packages (staat ik mijn config file
* restart HA en reflash Lilygo...
Wat gaat er fout
Resultaat is dit....
/f/image/HIL6DhTS2H0e3d04mOgWo70E.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 97% gewijzigd door SatScan op 12-05-2025 13:57 ]
Gebruik je dit bestand van mij nog? pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"SatScan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Goedemiddag vakantieganger.....,
Ik kom er niet meer uit... nu ik twee batterijen heb.
Ik gebruik de Yaml files van https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485
Alvast heel veel dank voor de (eventuele) antwoorden!
Mijn werkwijze;
* ik heb nu de control files in de config/packages map staan.
* ik heb de vorige gebruikte template.yaml verwijderd
* ik las dat er typefout in de batt2 yaml zit en die aangepast. _ ertussen gezet.
* homeassistant: packages: !include_dir_named packages (staat ik mijn config file
* restart HA en reflash Lilygo...
Wat gaat er fout
Resultaat is dit....
[Afbeelding]
Als je die template niet meer gebruikt, maar de APEX charts nog wel i.c.m. de configuraties van de repository met de naamfix, dan zal je in de APEX charts de '_' tussen 'battery' en '2' moeten verwijderen.
Ja die gebruik ik en als in die _ weghaal dan zie ik alleen alle drie de waarden op 0 staan.pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:02:
[...]
Gebruik je dit bestand van mij nog? pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Als je die template niet meer gebruikt, maar de APEX charts nog wel i.c.m. de configuraties van de repository met de naamfix, dan zal je in de APEX charts de '_' tussen 'battery' en '2' moeten verwijderen.
DANK!
Opnieuw geknipt en geplakt - restart en nu reflash... fingers crossed...
Helaas dit helpt ook niet blijf op 0 staan ondanks alles opnieuw erin en geflasht Geen halszaak maar vreemd dat het bij 1 batterij wel werkte! Ik gebruik de batt2 yaml van de git
[ Voor 18% gewijzigd door SatScan op 12-05-2025 14:26 ]
Als je dan geen entity errors krijgt (maar alleen '0'), heb je waarschijnlijk de namefix niet volledig toegepast.SatScan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Ja die gebruik ik en als in die _ weghaal dan zie ik alleen alle drie de waarden op 0 staan.
Of de tweede ESP met de verkeerde YAML geflasht.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| # ---------------- # TEMPLATE SENSORS # ---------------- template: - sensor: - name: "My Battery2 Charging in W" unique_id: my_battery2_charging_in_w unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement state: > {% if states('sensor.lilygo_rs485_2_marstek_ac_power') | float < 0 %} {{ (states('sensor.lilygo_rs485_2_marstek_ac_power') | float) *-1 }} {% else %} 0 {% endif %} - name: "My Battery2 Discharging in W" unique_id: my_battery2_discharging_in_w unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement state: > {% if states('sensor.lilygo_rs485_2_marstek_ac_power') | float > 0 %} {{ (states('sensor.lilygo_rs485_2_marstek_ac_power') | float) }} {% else %} 0 {% endif %} - name: "My Battery2 Efficiency Percentage" unique_id: my_battery2_efficiency_percentage unit_of_measurement: "%" state_class: measurement state: > {% set charging = states('sensor.my_battery2_daily_charging_in_kwh') | float %} {% set discharging = states('sensor.my_battery2_daily_discharging_in_kwh') | float %} {% if charging > 0 %} {{ ((discharging / charging) * 100) | int }} {% else %} 0 {% endif %} |
Individuele cell voltages zouden top zijn.SatScan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:55:
Zal even vragen!
Gedaan
Vraag is nu uitgezet bij MT zelf
Ik heb een volledig ontlaad/laad cyclus gedaan met 500W.Babavers schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:25:
[...]
1 à 2 kWh drift, dat is ongeveer 20 à 40% SoC. Dat is toch wel extreem voor een batterij. Dat kan ik bij mijn 'gezonde' toestellen toch helemaal niet vaststellen en moest dat wel zo zijn zou ik me daar ernstig vragen bij stellen. Maar goed, je kan inderdaad niet beter doen dat het met HA in grafiek te zetten. Succes.
Lijkt mij in orde, het enige opvallende is dat bij het opladen de SOC ca. 1 uur op 99% blijft staan.
(rond 01:30 lag mij router er even uit, daar ontbreekt een stukje data)
/f/image/RCxaLwRNwA9wlJKBjx4vFVTm.png?f=fotoalbum_large)
Dat ervaar ik ook. Tijdens het laden loopt op een vast wattage loopt de SOC in een mooie rechte lijn op. Alleen de laatste % duurt een stuk langer. Dat is al zo sinds ik hem heb. Hij is 1x helemaal leeg geweest maar meestal zit er in de ochtend nog 60% + in, afgelopen nacht iets minder door het gebruik van de airco. Dus misschien nog vaker laten ontladen en laden om dit stabieler te krijgen?Hometek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:23:
[...]
Ik heb een volledig ontlaad/laad cyclus gedaan met 500W.
Lijkt mij in orde, het enige opvallende is dat bij het opladen de SOC ca. 1 uur op 99% blijft staan.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8A5gw6WllDG0cSMbPlB3AZL0.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Headshot_NL op 12-05-2025 15:27 ]
Ik weet niet of je het beter kunt krijgen, misschien is de SOC berekening van Marstek altijd iets te optimistisch.Headshot_NL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:25:
[...]
Dat ervaar ik ook. Tijdens het laden loopt op een vast wattage loopt de SOC in een mooie rechte lijn op. Alleen de laatste % duurt een stuk langer. Dat is al zo sinds ik hem heb. Hij is 1x helemaal leeg geweest maar meestal zit er in de ochtend nog 60% + in, afgelopen nacht iets minder door het gebruik van de airco. Dus misschien nog vaker laten ontladen en laden om dit stabieler te krijgen?
[Afbeelding]
Ja wellicht is dit hoe het is. Bij mijn auto zie ik dat de laatste procent ook langer duurt, alleen is dan het vermogen ook een stuk lager. Bij de Marstek is het bij de laatste paar procenten al lager.Hometek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:38:
[...]
Ik weet niet of je het beter kunt krijgen, misschien is de SOC berekening van Marstek altijd iets te optimistisch.
De batterij was vol en zojuist even wat testen kunnen draaien:pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:37:
[...]
Ik zal alles wat in te stellen is even op een rijtje zetten met uitleg voor zover ik het begrepen hebOf de 'normale' limieten ook gelden voor de forceer actie weet ik niet. De waarde 'Charge To SOC' moet je gewoon niet wijzigen, tenzij je deze actie nu uit wil voeren. Wat de waarde is na het uitvoeren van de actie weet ik niet.
Zet bediening via Modbus aan of uit. Is alleen van toepassing op:
Forceer actie: stoppen, laden of ontladen- Marstek Forcible Charge Power
Als bovenstaande actie laden is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen- Marstek Forcible Discharge Power
Als bovenstaande actie ontladen is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen- Marstek Charge To SOC
Laad (of ontlaad, dat zal ik vanmiddag nog even testen wanneer de batterij vol is) eenmalig tot dit ingestelde percentage en ga daarna in Standby- Marstek User Work Mode
Kies de modus die de batterij moet gebruiken (handmatig, NOM, AI)- Marstek Backup Function
Stop laden altijd bij dit percentage- Marstek Discharging Cutoff Capacity
Stop ontladen altijd bij dit percentage- Marstek Max. Charge Power
Limiteer laadvermogen altijd tot dit ingestelde vermogen- Marstek Max. Discharge Power
De cutoff capacities zijn normaliter altijd van toepassing (weet niet of dat ook bij forceer acties is). Stel dat je de batterij tussen 20 en 80 procent zou willen houden bijvoorbeeld. Dit is echter niet aan te raden voor permanente toepassing aan gezien de SoC dan flink kan gaan afwijken na verloop van tijd bij LFP cellen.
* De 'Marstek Max. (Dis)Charge Power' zijn uiterste maxima. Deze gelden altijd, ook voor 'Forcible' acties.
* Deze kan je verder limiteren d.m.v. de instelbare 'Forcible' vermogens bij een 'Forcible' actie.
* Ook de 'Cutoff' percentages zijn uiterste maxima. De 'Charge to SOC' zal deze ook respecteren.
* De 'Charge to SOC' functie werkt ook voor ontladen. Het is eigenlijk dus een "Breng de accu zo snel mogelijk naar dit percentage en ga daarna uit"-functie.
Dus de nieuwe tabel is:
Zet bediening via Modbus aan of uit. Is alleen van toepassing op:- Marstek Forcible Charge/Discharge
Forceer actie: stoppen, laden of ontladen - Marstek Forcible Charge Power
Als bovenstaande actie laden is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen (tenzij 'Marstek Max. Charge Power' lager is) - Marstek Forcible Discharge Power
Als bovenstaande actie ontladen is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen (tenzij 'Marstek Max. Discharge Power' lager is) - Marstek Charge To SOC
Breng de batterij (laad/ontlaad) eenmalig naar dit ingestelde percentage (met een min/max van de 'Cutoff' percentages) en ga daarna in Standby
- Marstek User Work Mode
Kies de modus die de batterij moet gebruiken (handmatig, NOM, AI) - Marstek Backup Function
Stop laden altijd bij dit percentage - Marstek Discharging Cutoff Capacity
Stop ontladen altijd bij dit percentage - Marstek Max. Charge Power
Limiteer laadvermogen altijd tot dit ingestelde vermogen - Marstek Max. Discharge Power
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| [list] [li][b]Marstek RS485 Control Mode[/b] Zet bediening via Modbus aan of uit. Is alleen van toepassing op: [list] [li][b]Marstek Forcible Charge/Discharge[/b] Forceer actie: stoppen, laden of ontladen[/li] [li][b]Marstek Forcible Charge Power[/b] Als bovenstaande actie laden is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen (tenzij 'Marstek Max. Charge Power' lager is)[/li] [li][b]Marstek Forcible Discharge Power[/b] Als bovenstaande actie ontladen is, limiteer het tot dit ingestelde vermogen (tenzij 'Marstek Max. Discharge Power' lager is)[/li] [li][b]Marstek Charge To SOC[/b] Breng de batterij (laad/ontlaad) eenmalig naar dit ingestelde percentage (met een min/max van de 'Cutoff' percentages) en ga daarna in Standby[/li] [/list][/li] [li][b]Marstek User Work Mode[/b] Kies de modus die de batterij moet gebruiken (handmatig, NOM, AI)[/li] [li][b]Marstek Backup Function[/b][/li] Zet het back-upstopcontact aan/uit. [li][b]Marstek Charging Cutoff Capacity[/b] Stop laden altijd bij dit percentage[/li] [li][b]Marstek Discharging Cutoff Capacity[/b] Stop ontladen altijd bij dit percentage[/li] [li][b]Marstek Max. Charge Power[/b] Limiteer laadvermogen altijd tot dit ingestelde vermogen[/li] [li][b]Marstek Max. Discharge Power[/b] Limiteer ontlaadvermogen altijd tot dit ingestelde vermogen[/li] [/list] |
Als dit de eerste keer is (in een lange tijd) dat je een volledige cyclus maakt, is dit normaal gedrag. Lange tijd op 99% is het balanceren/kalibreren wat je dan ziet. Het BMS denkt dat de batterij bijna vol is maar ziet aan het voltage van de cellen dat dat in werkelijkheid nog niet zo iets.Hometek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding]
Als je dit elke keer ziet, is er toch iets niet helemaal in de haak. Ik maak alleen maar volledige cycli, en blijf slechts 5 minuten op 99 procent hangen.
pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:00:
[...]
Als dit de eerste keer is (in een lange tijd) dat je een volledige cyclus maakt, is dit normaal gedrag. Lange tijd op 99% is het balanceren/kalibreren wat je dan ziet. Het BMS denkt dat de batterij bijna vol is maar ziet aan het voltage van de cellen dat dat in werkelijkheid nog niet zo iets.
Als je dit elke keer ziet, is er toch iets niet helemaal in de haak. Ik maak alleen maar volledige cycli, en blijf slechts 5 minuten op 99 procent hangen.
hier zijn beide zn 40% leeg in de ochtendHometek schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:23:
[...]
[Afbeelding]
ik zie dit gedrag ook niet ze blijven maar koprtt op de 99%
als je de batt voltage eens kunt bijhouden en loggen kan je zien hoe zich dat gedraagt op die momenten
totdat we op cell nivo deze kunnen uitlezen weten we nog weinig of er tussen zitten die meer moeite hebben
:strip_exif()/f/image/AiCxyalniRsYHi2vOSAqRBBj.jpg?f=fotoalbum_large)
2x Marstek Venus E, Shelly Pro 3EM, 2x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
De AI modus van de Marstek is net niet smart genoeg maar heb nu niet de tijd om een goede automatisering te schrijven 😅
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
2x Marstek Venus E, Shelly Pro 3EM, 2x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
Wil je die delen?Marco_64 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:41:
Ik heb zelf een automation geschreven in Home Assistant.
1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
PNARI in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Broodro0ster schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:12:
Heeft hier al iemand de RTE berekend via een energie meter en dan vergeleken met de sensor data van de batterij zelf? Komt die overeen of geeft de batterij gunstigere waarden weer dan de werkelijkheid?
Het is lastig zoeken, maar meen gelezen te hebben dat het na een update nauwkeuriger zou zijn geworden. Zou inderdaad nog wel graag een uitgebreidere test zien.
HW Socket:Broodro0ster schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:12:
Heeft hier al iemand de RTE berekend via een energie meter en dan vergeleken met de sensor data van de batterij zelf? Komt die overeen of geeft de batterij gunstigere waarden weer dan de werkelijkheid?
Energy import: 66.08 kWh
Energy export: 52.915 kWh
RTE o.b.v. bovenstaande: 80.08%
Marstek Lilygo:
Total Charging Energy: 62.48 kWh
Total Discharging Energy: 55.10 kWh
RTE o.b.v. bovenstaande: 88.19%
Merk op, bovenstaande is niet gecorrigeerd voor dat er wat juice in zat bij ontvangst. Zal dus iets lager zijn in de werkelijkheid.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Sankey card, live power flow
De card is nog 'in development', niet echt geschikt om in je default dashboard te plaatsen, maar ik vind hem wel handig tijdens testen.
Werkt ook prima als je geen verbruikers definiert, ondanks dat deze in de card 'required' zijn.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/s9JhyOhwcVgjiJrfrzICgARn.gif?f=user_large)
Twee kleine nuances op dit handige overzicht mbt het backup stopcontact:pascallj schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:37:
[...]
Ik zal alles wat in te stellen is even op een rijtje zetten met uitleg voor zover ik het begrepen heb
- ...
- Marstek Backup Function
- Zet het back-upstopcontact aan/uit. ...
- Marstek Discharging Cutoff Capacity
Stop ontladen altijd bij dit percentage- ...
- de Backup Function is alleen een setting, of er daadwerkelijk stroom op het backup stopcontact staat is afhankelijk van de situatie (zie tabel)
- Bij de discharging cutoff capacity stopt niet alleen het ontladen, maar gaat ook het backup stopcontact uit (BAT 11% in de tabel)
/f/image/CM49TsaossrpZm9MOSUDQgEa.png?f=fotoalbum_large)
de discharging_cutoff_capacity in instelbaar, althans via modbus.
Heb hier eerder gelezen dat ondanks hogere instelling hiervan de backup wcd mee uitgaat...
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Klopt, dat is ook wat hierboven bedoeld wordt. Discharging cutoff is een uiterste maximum. Zodra dit niveau bereikt wordt, stopt gewoon de werking van de batterij totdat deze weer wordt opgeladen.Maarten69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 06:53:
Kleine nuance hier weer op;
de discharging_cutoff_capacity in instelbaar, althans via modbus.
Heb hier eerder gelezen dat ondanks hogere instelling hiervan de backup wcd mee uitgaat...
Vroeg me af of er iemand al meerdere batterijen aanstuurt met 1 liliygo? Via modbus kan je elke batterij een apart modbus id geven
/f/image/U15T6N1kr17LtkiGjUMRkMBA.png?f=fotoalbum_large)
Je zou dan met 1 lilygo kaartje met een aangepaste esphome yaml file (copy pasten en je sensoren andere namen geven) meerdere batterijen kunnen uitlezen/aansturen. Je zou dat dan zelfs vanuit home assistant of zelfs in de esp setup als 1 grote batterij kunnen gaan aansturen.
Nu kosten die lilygo bordjes ook niet veel en valt er voor de meeste use cases wel wat te zeggen om er gewoon eentje per batterij te voorzien. Iemand al mee geexperimenteerd?
Dit zou inderdaad mogelijk moeten zijn. Het probleem is alleen dat het lastig om hier een gebruiksvriendelijke manier voor te vinden om dit in stappen uit te leggen. Je moet dan namelijk een specifieke firmware maken die het adres kan veranderen, aansluiten op 1 accu, eenmalig draaien. Nieuwe firmware maken, reflashen en eenmalig aansluiten en draaien op tweede accu etc. Vervolgens moet je weer een nieuwe firmware maken waarin je deze adressen verwerkt voor twee of meer accu's.scruysberghs schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:55:
was hier al even niet meer geweest in het topic maar goed om te zien dat er hier nog verder gewerkt is op mijn oorspronkelijke lilygo setup van begin dit jaar. Nice work @superduper1969 en Co!
Vroeg me af of er iemand al meerdere batterijen aanstuurt met 1 liliygo? Via modbus kan je elke batterij een apart modbus id geven
[Afbeelding]
Je zou dan met 1 lilygo kaartje met een aangepaste esphome yaml file (copy pasten en je sensoren andere namen geven) meerdere batterijen kunnen uitlezen/aansturen. Je zou dat dan zelfs vanuit home assistant of zelfs in de esp setup als 1 grote batterij kunnen gaan aansturen.
Nu kosten die lilygo bordjes ook niet veel en valt er voor de meeste use cases wel wat te zeggen om er gewoon eentje per batterij te voorzien. Iemand al mee geexperimenteerd?
Daarbij komt nog dat meerdere accu's onder hetzelfde apparaat zullen verschijnen in Home Assistant omdat ESPHome geen concept van subdevices ondersteundt. Dit werkt prima, alleen zul je ze dan moeten onderscheiden op basis van naam alleen en staan ze niet netjes als een apart apparaat weergegeven. Je krijgt dan dus: "Marstek 1 SOC, Marstek 2 SOC, Marstek 1 Voltage, Marstek 2 Voltage etc."
De besturing wordt ongetwijfeld ook iets trager gezien de drukte op de Modbus-lijn. Alhoewel in mijn geval alles wel binnen de seconde uitgelezen is (en dan lees ik bijna alle registers uit).
Vooral het feit dat je ze eenmalig moet aansluiten (en dus loskoppelen van de rest), om het adres te veranderen, is een ding. Ik verwacht dat het dynamisch toewijzen van een adres per accu nog wel mogelijk is met een tekstveld ofzo.
Ik ben een cheapskate (en hou misschien van een uitdaging...) en als ik meerdere accu's had gehad, had ik dit ongetwijfeld zo toegepast, maar zou het zeker niet aanraden.
Ja dat is ook mijn idee, de andere reden kan zijn dat iemand verschillende locaties heeft per batterij.pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:08:
[...]
Dit zou inderdaad mogelijk moeten zijn. Het probleem is alleen dat het lastig om hier een gebruiksvriendelijke manier voor te vinden om dit in stappen uit te leggen. Je moet dan namelijk een specifieke firmware maken die het adres kan veranderen, aansluiten op 1 accu, eenmalig draaien. Nieuwe firmware maken, reflashen en eenmalig aansluiten en draaien op tweede accu etc. Vervolgens moet je weer een nieuwe firmware maken waarin je deze adressen verwerkt voor twee of meer accu's.
Daarbij komt nog dat meerdere accu's onder hetzelfde apparaat zullen verschijnen in Home Assistant omdat ESPHome geen concept van subdevices ondersteundt. Dit werkt prima, alleen zul je ze dan moeten onderscheiden op basis van naam alleen en staan ze niet netjes als een apart apparaat weergegeven. Je krijgt dan dus: "Marstek 1 SOC, Marstek 2 SOC, Marstek 1 Voltage, Marstek 2 Voltage etc."
De besturing wordt ongetwijfeld ook iets trager gezien de drukte op de Modbus-lijn. Alhoewel in mijn geval alles wel binnen de seconde uitgelezen is (en dan lees ik bijna alle registers uit).
Vooral het feit dat je ze eenmalig moet aansluiten (en dus loskoppelen van de rest), om het adres te veranderen, is een ding. Ik verwacht dat het dynamisch toewijzen van een adres per accu nog wel mogelijk is met een tekstveld ofzo.
Ik ben een cheapskate (en hou misschien van een uitdaging...) en als ik meerdere accu's had gehad, had ik dit ongetwijfeld zo toegepast, maar zou het zeker niet aanraden.
Daarom heb ik er voor gekozen om de oplossing voor 3 Lilygo's te houden. Ik ben ze aan het veranderen op github maar heb nog geen tijd gehad om het af te ronden, Unique ID's toegevoegd @Maxwp , sensoren met trage feedback geclassificeerd en benoemd in de Yaml, bij de andere de timeouts weggehaald op advies van @pascallj .
@superduper1969 Geef aub even aan wanneer de "opgeschoonde" yaml's beschikbaar zijn. Dan ga ik die gebruiken. NOM met 2 accu's werkt uitstekend en zal voor 3 hopelijk ook gaan werken. Mijn software zou er nu eigenlijk al geschikt voor moeten zijn

Ik heb zelf al (volgens mij op aanraden @pascallj) wat skip timings weggehaald en de werking op 20ms resp. 2 seconden gezet. Werkt goed. Alleen als ik de skip timing van AC Power weghaal gebeurt er niets meer. Op skip 1 (dus 1 keer per 4 sec ) gaat het wel goed.
Ik heb nog een oude DSMR4 meter die per 10 seconden doorgeeft. Dus helaas niet veel ruimte om sneller te werken. Ik gebruik nu een polling van 12 seconden en dat is in alle gevallen stabiel..
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Met betrekking tot de timings even heel erg kort: Modbus werkt met registers. Elk register heeft 1 antwoord op een vraag. Echter als je opeenvolgende register opvraagt, kan dit met 1 bericht beantwoord worden. Dit scheelt veel verkeer. ESPHome zal automatisch opeenvolgende registers met dezelfde timings opvragen als een efficiënte vraag voor 2 registers zodat het antwoord ook in 1 bericht kan.JanAllElectric schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:32:
Ikzelf werk nu met 2 lilygo's en straks met 3. Werkt uitstekend.
@superduper1969 Geef aub even aan wanneer de "opgeschoonde" yaml's beschikbaar zijn. Dan ga ik die gebruiken. NOM met 2 accu's werkt uitstekend en zal voor 3 hopelijk ook gaan werken. Mijn software zou er nu eigenlijk al geschikt voor moeten zijn.
Ik heb zelf al (volgens mij op aanraden @pascallj) wat skip timings weggehaald en de werking op 20ms resp. 2 seconden gezet. Werkt goed. Alleen als ik de skip timing van AC Power weghaal gebeurt er niets meer. Op skip 1 (dus 1 keer per 4 sec ) gaat het wel goed.
Ik heb nog een oude DMRS4 meter die per 10 seconden doorgeeft. Dus helaas niet veel ruimte om sneller te werken. Ik gebruik nu een polling van 12 seconden en dat is in alle gevallen stabiel..
Ik vermoed dat er daar ergens iets niet helemaal matcht als je dit gaat wijzigen.
Met firmwareversie 148 van de batterij kom ik op:Broodro0ster schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:12:
charge | discharge | RTE | |
Marstek | 100,70 | 81,94 | 82,2% |
Eastron SDM120 | 106,78 | 74,92 | 70,8% |
Afwijking | -5,69% | +9,37% |
Voor de berekening van de RTE heb ik 1 kWh van de kolom charge afgehaald, omdat de batterij met 80% SOC is geleverd en momenteel op 100% staat. De Eastron kWh meter meet ook het sluipverbruik van continu 5,5 W wanneer de accu in standby staat. Dit heeft ook een redelijk effect op de RTE (ik dacht ca 2%).
[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 15-05-2025 16:13 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik draai 2 batterijen op 1 Lilygo. Dan moet je inderdaad dat adres aanpassen. Als je dat doet verlies je direct contact met de batterij. Je past de software van de Lilygo dan aan aan de nieuwe adres en klaar is kees. Uiteraard zie je dan wel maar 1 device in HA en moet je de code binnen ESPHome helemaal aanpassen, maar dat is eigenlijk niet meer dan copy/paste en alle benamingen aanpassen. Werkt perfect.scruysberghs schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:55:
was hier al even niet meer geweest in het topic maar goed om te zien dat er hier nog verder gewerkt is op mijn oorspronkelijke lilygo setup van begin dit jaar. Nice work @superduper1969 en Co!
[Afbeelding]
En dat adres valt ook niet zomaar terug op de default waarde. Dat overleeft zelfs een firmware update. Het is enkel bij een reset naar 'factory default' dat de waarde van dat adres gereset wordt naar de standaard waarde 1.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2293338