Ik heb mijn Marstek batterij nu een maand operationeel en wil mijn ervaringen en benadering delen, misschien is het nuttig voor iemand.
Situatie:
Enkelfasige electrische installatie, dynamisch electriciteitstarief.
Bestaande oudere 3,8 kWp PV installatie met niet gekoppelde (domme) inverter.
Bestaande Shelly Pro 3EM in enkelfasige configuratie met ct klemmen op de net aansluiting, pv omvormer en laadstation phev.
Bestaand Loxone home automation systeem onder eigen beheer.
En dus de Marstek Venus met de modbus koppeling zoals gedocumenteerd door Superduper1969 maar met Waveshare RS232/485 TO POE ETH convertor (ik wou standaard product met bekabelde netwerk verbinding met POE voeding).
Objectief:
Optimalisatie zelfvervbruik (NOM) voor huishoudelijk verbruik, phev enkel opladen wanneer er PV surplus is (PV overschot na aftrek eventuele laadstroom batterij en huishoudelijk verbruik) of tijdens goedkoopste uren dynamisch tarief (=uren in laagste prijskwadrant van de dag).
Nooit batterij wagen opladen vanuit Marstek batterij, tenzij manueel zo gekozen.
Wanneer er voor een dag niet voldoende PV opbrengst wordt voorspeld voor het opladen van de battterij, bijladen tijdens goedkoopste uren dynamisch tarief.
Vermits mijn wagen een phev is, heeft het laden van de Marstek battterij steeds voorrang op het laden van de wagen.
Aanpak:
Vermits ik de Marstek enkel wil gebruiken voor optimalisatie huishoudelijk verbruik, dus los van phev laden en ik reeds beschikte over de Shelly, heb ik de CT003 in de doos gelaten en een Shelly emulator gebouwd in Loxone.
Dus zo lang de phev laadstroom nul is, standaard NOM.
Wanneer de phev laadstroom > 0: NOM = net - laadstroom phev.
Phev begint met laden wanneer de export naar het net > 700W is (gemiddelde laatste 2 minuten). Hysteresis om te stoppen met laden op 2000W net import om flip-flop effect te voorkomen wanneer huishoudelijk ergens iets kort wordt ingeschakeld.
De 700W is ongeveer de helft van het minimale laadvermogen van mijn laadstation, ik kan het laden sturen tussen min. 6A en max. 16A.
Daarnaast start de phev met laden tijdens de goedkoopste uren dynamisch tarief laadstroom gespreid over aantal goedkoopste uren.
De Marstek blijkt dus permanent op Auto (zelfconsumptie) staan en ik manipuleer de net meting van de Shelly om te sturen naar wens.
Ik lees dan de laadstroom van de Marstek om de 2 seconden voor de terugkoppeling en herberekening NOM.
Momenteel heb ik naast de normale NOM werking volgende bijsturingen:
- Marstek laden aan manueel ingesteld aantal Watt ipv NOM target. Gebruik ik wanneer pv opbrengst sterk afwijkt van voorspelling of om ruimte te geven in PV overschot om wagen bij te laden aan NOM.
- Spreiden van de laadstroom op dagen met negatieve uurprijzen, zodat de SOC van de batterij nog laag genoeg is wanneer de prijzen negatief worden. Dagen met negatieve prijzen zijn gewoonlijk zeer zonnig dus risico dat de batterij dan te snel vol is met laden aan NOM.
- Bijladen van de batterij aan instelbaar vermogen wanneer de SOC daalt onder x% tot terug aan y% met de bedoeling de backup uitgang steeds aktief te houden. (Maar ik denk eraan de backup piste op te geven en deze optie evt te verwijderen, Marstek is geen UPS)
- Bijladen van de Marstek tijdens de goedkoopste uren dynamisch tarief wanneer er niet voldoende PV opbrengst wordt verwacht.
Gezien de overvloed aan zon de afgelopen maand heeft deze laatste optie nog geen dienst gedaan en is wat fine tuning waarschijnlijk nog wel aan de orde.
Op dit ogenblik is de enige modbus sturing die ik gebruik voor de Marstek een toggle tussen auto en manual, dit laatste om de Marstek ‘inactief’ te maken wanneer gewenst.
Tot nu toe werkt deze benadering prima voor mij, de NOM volging van de Marstek is zeker goed genoeg. Marstek firmware v148.
Enkele screen shots, merk op dat Loxone het laden van de battterij niet beschouwt als zelfconsumptie. Discutabel maar wat telt is % export te minimaliseren: