Hij vraagt 2500 via modbus en de accu reageert pas na 10sec wat ik leesGwaihir schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:36:
[...]
Wat reageert er (te) traag? Die 10 seconden komt me voor als een P1 waarde die maar elke 10 seconden wordt bijgewerkt. DSMR 4.x meters doen dat en daar moet je het dan maar mee doen. (En dus inderdaad naar een oplossing zoals de CT003 overstappen.)
Lees ook de rest: hij stelt dit vast via de P1, dus..Maxwp schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:39:
Hij vraagt 2500 via modbus en de accu reageert pas na 10sec wat ik lees
Bizar! En inderdaad, via die 2500W terugladen, een potentieel onveilig apparaat. Ik weet niet waar men dat kan melden in NL / EU (om wat druk erop te zetten)?
Overigens komt de Marstek hier in een stalen kast, mede vanuit brandveiligheid. Wellicht vormt die wel een goede kooi..
En gebruikt BT ook de Wifi antenne, d.w.z. dat ding dat ik er af kan schroeven?
Beschrijf de procedure om het te reproduceren svp!Gwaihir schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:43:
[...]
Bizar! En inderdaad, via die 2500W terugladen, een potentieel onveilig apparaat. Ik weet niet waar men dat kan melden in NL / EU (om wat druk erop te zetten)?
Overigens komt de Marstek hier in een stalen kast, mede vanuit brandveiligheid. Wellicht vormt die wel een goede kooi..
Dan kan dit concreet gemeld worden aan MT.
Alleen hier melden heeft geen zin om het op te laten lossen!
Als ik de procedure weet en kan reproduceren wil ik het ook wel melden.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Als jij die stalen kast verbindt met aarde, heb je een prima kooi van Faraday. Dat zal het grootste gedeelte van signalen wel tegenhouden.Gwaihir schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:43:
[...]
Ik vermoed zelf dat het afschroeven van de antenne niet voldoende gaat zijn om het signaal te dempen. Antennes hoeven helemaal niet lang te zijn om een redelijk signaal te geven. Neem bijvoorbeeld de ESP bordjes, die hebben nog geen tien centimeter aan antenne. Maar aangezien de Marstek van metaal is, is het misschien wel genoeg om het signaal te dempen. Misschien probeer ik het vanavond even.
Als je de gelinkte post van mij leest, staat daar exact de procedure beschreven.SatScan schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:47:
[...]
Beschrijf de procedure om het te reproduceren svp!
En dat werkt nog steeds? Ik had begrepen dat er in de tussentijd al iets aan verbetert is.pascallj schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:49:
[...]
Als je de gelinkte post van mij leest, staat daar exact de procedure beschreven.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Polling interval HW P1 meter versnellen: https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/elgringo schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:16:
Ik heb nu de batterij via modbus aangesloten en kan deze bedienen.
Vervolgens een script gemaakt waar ik de huidige P1 waarde heb en hiermee de batterij wil aansturen zodat deze met 0 op de meter komt.
Reden hiervoor is dat de CT003 internet nodig heeft en ik vertrouw niet dat ze discreet met de data om gaan.
Probleem is dat ik altijd een fout heb. De batterij regeert traag (vraag nu 2500w, en pas over 10 sec is deze er) waardoor ik te vaak er net wat naast zit.
Wat voor regeling werkt een beetje om de batterij aan te sturen?
Ik ben begonnen met:
requestedPower = deliveredPower + huidigeP1
Deze deed het aardig maar begone rond 0 te schommelen. Met een factor is het beter maar ik vind nog steeds dat er teveel fout in zit
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik heb hiervoor een oplossing. Ik vraag niet naar het werkelijk laad of aflaadvermogen, maar hou de ingestelde waarde bij in een hulpvariabele en verwerk alleen de delta (het werkelijk verbruik). Ik trek daar 4% af bij discharge en tel 4% bij bij charge (afwijking is groter bij lager vermogen, maar dat herstelt zich bij een volgende iteratie). Vervolgens neem ik een wachttijd van 6,5s. Bij nog lagere wachttijden begint het nogal te flippen als de batterij moet switchen tussen charge en disscharge (zelfs bij 6,5 seconden duurt het enkele iteraties).elgringo schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:16:
Ik heb nu de batterij via modbus aangesloten en kan deze bedienen.
Vervolgens een script gemaakt waar ik de huidige P1 waarde heb en hiermee de batterij wil aansturen zodat deze met 0 op de meter komt.
Reden hiervoor is dat de CT003 internet nodig heeft en ik vertrouw niet dat ze discreet met de data om gaan.
Probleem is dat ik altijd een fout heb. De batterij regeert traag (vraag nu 2500w, en pas over 10 sec is deze er) waardoor ik te vaak er net wat naast zit.
Wat voor regeling werkt een beetje om de batterij aan te sturen?
Ik ben begonnen met:
requestedPower = deliveredPower + huidigeP1
Deze deed het aardig maar begone rond 0 te schommelen. Met een factor is het beter maar ik vind nog steeds dat er teveel fout in zit
Ik ben ondertussen bezig mijn routines te verfijnen (zie vorige posts). Ik werk met drie batterijen en probeer zoveel mogelijk naar 1 batterij te gaan (bij lagere vermogens is het rendement veel lager). Dit zit al aardig in test en hoop in de loop van de volgende week mijn code in github te delen.
3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration
Mijn P1 draait op 1 sec interval, als ik met modbus de marstek uitlees zit ik op een latency van 200ms.superduper1969 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:17:
[...]
Polling interval HW P1 meter versnellen: https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
De 1 seconde is prima voor het regelen.
Het duurt even voordat de batterij zijn doel bereikt. Als deze van 0 naar 2500w moet duurt dit tussen de 5 en 10 seconden. Terug precies het zelfde. Vaker pollen zal dit niet verbetering, en moet iets van een regeling komen om het beter te krijgen.
Bij stabiel gebruik, 's nachts dus, gaat het prima maar met veel wisselingen vind ik dat het beter moet
if broken it is, fix it you should
Simpel laat je buurman de app installeren een eigen account aanmaken en je accu overnemen alsof hij hem zelf heeft gekregen. Zo simpel gaat dat.SatScan schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:47:
[...]
Beschrijf de procedure om het te reproduceren svp!
[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 21-04-2025 13:12 ]
zelfde ervaring jaelgringo schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:05:
[...]
Mijn P1 draait op 1 sec interval, als ik met modbus de marstek uitlees zit ik op een latency van 200ms.
Het duurt even voordat de batterij zijn doel bereikt. Als deze van 0 naar 2500w moet duurt dit tussen de 5 en 10 seconden. Terug precies het zelfde. Vaker pollen zal dit niet verbetering, en moet iets van een regeling komen om het beter te krijgen.
Bij stabiel gebruik, 's nachts dus, gaat het prima maar met veel wisselingen vind ik dat het beter moet
Ik denk niet dat het een goed idee is om zo vaak zulke variërende vermogens te gaan wijzigen binnen een korte tijd.elgringo schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:05:
[...]
Mijn P1 draait op 1 sec interval, als ik met modbus de marstek uitlees zit ik op een latency van 200ms.
Het is ten eerste bijna onmogelijk om dat te volgen via de P1, want het blijft de vraag wat je dan aan het meten bent. Het resultaat voor of na de wijziging die je aan het doen bent. Alleen met zeer snelle polling (in milliseconde) zou je dat kunnen opvangen.
Daarbij lijkt het mij voor de stabiliteit van het net ook niet ten goede komen om in korte tijd grote vermogens erop te zetten. Daar hoort gewoon iets van een ramp-up/-down in te zetten en zoals ik het lees, is dat ook zo.
Zolang je binnen een paar seconde NOM draait lijkt mij dit voldoende.
Ik zit sinds aanschaf nog steeds op v148, verder geen updates meer gehad, dus nee dat is nog niet opgelost.SatScan schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:08:
[...]
En dat werkt nog steeds? Ik had begrepen dat er in de tussentijd al iets aan verbetert is.
Ik twijfel ook of dat ooit opgelost gaat worden. Mogelijk kunnen ze het via firmware wijzigen, maar het is best wel een eigenschap wat diep in het apparaat verwerkt zit en vereist een ingrijpende wijziging om op te lossen (de manier van koppelen zal veranderd moeten worden, wat ook resulteert in een incorrecte handleiding etc.)
Hetgene wat mogelijk is opgelost, is het beveiligingsprobleem op de Marstek servers wat ook was gevonden door een Tweaker. Maar ook dat, vermoed ik eigenlijk niet.
Volgens mij is het eenvoudig op te lossen!pascallj schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:31:
[...]
Ik zit sinds aanschaf nog steeds op v148, verder geen updates meer gehad, dus nee dat is nog niet opgelost.
Ik twijfel ook of dat ooit opgelost gaat worden. Mogelijk kunnen ze het via firmware wijzigen, maar het is best wel een eigenschap wat diep in het apparaat verwerkt zit en vereist een ingrijpende wijziging om op te lossen (de manier van koppelen zal veranderd moeten worden, wat ook resulteert in een incorrecte handleiding etc.)
Hetgene wat mogelijk is opgelost, is het beveiligingsprobleem op de Marstek servers wat ook was gevonden door een Tweaker. Maar ook dat, vermoed ik eigenlijk niet.
100% zekerheid dat niet maar hier een mogelijke eenvoudige oplossing,
MT account en apparatuur koppelen aan het MAC nummer per apparaat.
Installatie gaat via een password en autorisatie app (2 weg verificatie)
Om aanpassingen te doen moet je een actief account hebben met het bewuste mac-nummer van apparatuur. Elk mac nummer is maar 1 keer te koppelen aan een account. Uiteraard kan helpdesk mac nummer weer vrijgeven.
Je kunt nu niet meer accounts aan de dezelfde batterij koppelen (>148 dacht ik)
Als je dat probeert dan wordt het andere account uitgelogd. Niet een solide oplossing maar er wordt aan gewerkt volgens mij.
Oh nee alsjeblieft niet zeg! Dat maakt het apparaat permanent afhankelijk van de Marstek infrastructuur. Dan kan je het nooit meer lokaal (via Bluetooth) gebruiken. Via modbus kan je geen CT koppelen, dus dat zou het apparaat lokaal onbruikbaar maken voor die situatie.SatScan schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:39:
[...]
Volgens mij is het eenvoudig op te lossen!
Om aanpassingen te doen moet je een actief account hebben met het bewuste mac-nummer van apparatuur. Elk mac nummer is maar 1 keer te koppelen aan een account. Uiteraard kan helpdesk mac nummer weer vrijgeven.
Als je dat probeert dan wordt het andere account uitgelogd. Niet een solide oplossing maar er wordt aan gewerkt volgens mij.
De werking die jij omschrijft klopt inderdaad (dat is op 148 net zo), maar dat zorgt er wel voor dat alle data van de oude gebruiker zichtbaar is voor de nieuwe gebruiker (dat is namelijk accu gekoppeld en niet account gekoppeld). Daarbij kan de nieuwe gebruiker dus zonder bevestiging van de oude de instellingen wijzigen.
Een betere oplossing is eenmalig koppelen en daarna alleen door een bepaald fysiek ritueel (denk aan dubbeltikken op de aan/uit knop).
De Venus heeft (te) weinig knoppen, bijv. geen menustructuur op het apparaat (zoals de Jupiter)?pascallj schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:45:
Een betere oplossing is eenmalig koppelen en daarna alleen door een bepaald fysiek ritueel (denk aan dubbeltikken op de aan/uit knop).
Nee, alleen een aan/uit-knop en een aantal LEDs. Verder geen interface.Gwaihir schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:31:
[...]
De Venus heeft (te) weinig knoppen, bijv. geen menustructuur op het apparaat (zoals de Jupiter)?
Misschien is dit op de Jupiter dan anders en kan ik WiFi en BT echt uitzetten. (Over ca. 4 weken weet ik meer.)
" Niet een solide oplossing " ??? Dat geen oplossing dat is nog steeds het zelfde probleemSatScan schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:39:
[...]
Volgens mij is het eenvoudig op te lossen!
Iedereen kan je accu overnemen en hij verdwijnt in je eigen account...
Even de aan en uit knop indrukken zou voldoende moeten zijn zodra je hem in de app koppeld
Dan niet toe te voegen in ander account tenzij je weer fysiek bij aanmeldnenvan nieuwe accu de knop eveb bediend
Wie weet kunnen ze de serial code vragen van het apparaat en anders wil de app niet verder of zo
Een gehackte versie met apk kan dat dan omzeilen.
Een aangepaste frmware in de accu zelf is nodig.
Snap niet waarom zoiets nog niet is opgelost.
Lukt het ze niet ? Ze zijn snel met firmware updates bij problemen maar dit grote probleem duurt al weken en had eigenlkk by design er niet eens in moeten zitten.
Vraag me afv( hoop dat ik er naast zitv) of ze dit wel opgelost krijgen
Maar via Hun servers de accu kunnen toevoegen en niet anders zou een probleem zijn bij wegvallen van hun diensten dus heeft ook niet mijn voorkeur
Het zou wat mij betreft toch makkelijk op te lossen moeten zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 22-04-2025 07:28 ]
Ik zie een beetje op tegen het maken van de modbus kabel connecties met de lilygo kan realiseren. Is er een tweaker die (tegen betaling) 2x een Lilygo Can kan leveren (de modbus kabel stuur ik dan op), ik heb vanaf volgende week een 2e MT en wil minder afhankelijk zijn van MT qua sturing dus het via HA gaan regelen. Maar het maken van die kabel gaat me net te ver.
[ Voor 4% gewijzigd door Hangover_ohoo op 22-04-2025 08:28 ]
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Ook goedemorgen,Maxwp schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:21:
[...]
" Niet een solide oplossing " ??? Dat geen oplossing dat is nog steeds het zelfde probleem
Iedereen kan je accu overnemen en hij verdwijnt in je eigen account...
Even de aan en uit knop indrukken zou voldoende moeten zijn zodra je hem in de app koppeld
Dan niet toe te voegen in ander account tenzij je weer fysiek bij aanmeldnenvan nieuwe accu de knop eveb bediend
Wie weet kunnen ze de serial code vragen van het apparaat en anders wil de app niet verder of zo
Een gehackte versie met apk kan dat dan omzeilen.
Een aangepaste frmware in de accu zelf is nodig.
Snap niet waarom zoiets nog niet is opgelost.
Lukt het ze niet ? Ze zijn snel met firmware updates bij problemen maar dit grote probleem duurt al weken en had eigenlkk by design er niet eens in moeten zitten.
Vraag me afv( hoop dat ik er naast zitv) of ze dit wel opgelost krijgen
Maar via Hun servers de accu kunnen toevoegen en niet anders zou een probleem zijn bij wegvallen van hun diensten dus heeft ook niet mijn voorkeur
Het zou wat mij betreft toch makkelijk op te lossen moeten zijn.
Ik zou zeggen doe een voorstel aan Marstek!
Succes
Het is letterlijk vier draadjes aansluiten... 4x een schroefje los/vast...Hangover_ohoo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:19:
Ik zie een beetje op tegen het maken van de modbus kabel connecties met de lilygo kan realiseren. Is er een tweaker die (tegen betaling) 2x een Lilygo Can kan leveren (de modbus kabel stuur ik dan op), ik heb vanaf volgende week een 2e MT en wil minder afhankelijk zijn van MT qua sturing dus het via HA gaan regelen. Maar het maken van die kabel gaat me net te ver.
Van het zelfde.SatScan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:44:
[...]
Ook goedemorgen,
Ik zou zeggen doe een voorstel aan Marstek!
Succes
Ik neem aan dat je er ook melding van hebt gemaakt want zoals je zelf vaker aangeeft zoveel mogelijk mensen melden word er wat aan gedaan
@Hangover_ohoo
You got DM
Edit: warning: werkt niet out of the box. 5V lijn doorgetrokken op de print
You got DM
![]() |
[ Voor 103% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2025 19:36 ]
@SatScan Ik sluit me hierin volledig aan bij @pascallj: dit zou een belachelijke reden vormen om een account en internetkoppeling noodzakelijk te maken.
Een gebruikelijke wijze is een pincode die wordt meegeleverd. Op een kaartje, of bij voorbeeld een sticker op de gebruiksaanwijzing, met als extra service de code ook als QR.
Dat kan ook nog best nu achteraf, want maar al te vaak zijn die codes toch default (= gelijk voor alle apparaten), met mogelijkheid 'm via de app te wijzigen voor wie daar netjes op is.
Een gebruikelijke wijze is een pincode die wordt meegeleverd. Op een kaartje, of bij voorbeeld een sticker op de gebruiksaanwijzing, met als extra service de code ook als QR.
Dat kan ook nog best nu achteraf, want maar al te vaak zijn die codes toch default (= gelijk voor alle apparaten), met mogelijkheid 'm via de app te wijzigen voor wie daar netjes op is.
Het serial nr van het app kan dan dienen sls code toch is dan uniek.Gwaihir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:33:
@SatScan Ik sluit me hierin volledig aan bij @pascallj: dit zou een belachelijke reden vormen om een account en internetkoppeling noodzakelijk te maken.
Wat met de 5 volt gedaan ? Je hebt moeten solderen om de 5 volt door te trekken ?AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:18:
@Hangover_ohoo
You got DM
[Afbeelding]
mooi thxAUijtdehaag schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:31:
@Maxwp
Klopt, anders maakt de buck converter er 4,5 V van en dan reboot de esp telkens
Nu is hij gebypassed en krijgt de esp 5 V van de modbus
Ik vermeld het er maar even bij voordat het massaal aangeschaft wordt.
[Afbeelding]
En waar had je ook weer die witte plug vandaan ? Die is plug en play toch op de marstek modbus kabel ?
@Maxwp
https://nl.aliexpress.com/item/1005005811950799.html
10 cm / 6P / female uit de TS
Is eigenlijk niet helemaal de goede (zit geen borging lip op) maar hij past prima
Heb er nog wel stuk of 20 liggen eventueel
@Maxwp
Een m5stack Tough heeft ook rs485.
Lijkt me ook wel een leuk experiment voor een regenachtige zondagmorgen.
Die heeft een magnetische achterkant om op te hangen.
Is een esp32 en geen esp32s3 dus stuk trager
Is eigenlijk niet helemaal de goede (zit geen borging lip op) maar hij past prima
@Maxwp
Een m5stack Tough heeft ook rs485.
Lijkt me ook wel een leuk experiment voor een regenachtige zondagmorgen.
Die heeft een magnetische achterkant om op te hangen.
Is een esp32 en geen esp32s3 dus stuk trager
[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2025 20:51 ]
@Maxwp
Kan ook maar dat is weer gebasseerd op ESP32 C3
Ik hou het maar op mijn Atom S3R om wat weer te geven.
Moet daar nog aan beginnen maar er is al beeld.
De Atoms hebben een vrije i2c groove poort, waar je vanalles aan kan hangen.
Kan ook maar dat is weer gebasseerd op ESP32 C3
Ik hou het maar op mijn Atom S3R om wat weer te geven.
Moet daar nog aan beginnen maar er is al beeld.
De Atoms hebben een vrije i2c groove poort, waar je vanalles aan kan hangen.
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2025 21:41 ]
Ik heb bij mijn bestelling blijkbaar niet goed opgelet en de 4 polige steker besteld. Maar met een kleine aanpassing, werkt die alsnog wel voor de belangrijkste pinnenAUijtdehaag schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:41:
@Maxwp
:strip_exif()/f/image/MG3nF2m3acc87SFj2kwu4v3T.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wwfe4GwE0lLwVP4vslWMCr4h.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 23-04-2025 09:16 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Heeft er iemand de Loxone RS485 extensie reeds op punt gekregen om de Marstek Venus E uit te lezen via de RS485 poort?superduper1969 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:06:
Laatste wijziging: 18-4-2025
Aangepaste code van @Disksoft en @Arjen S , orgineel van @scruysberghs
- Led functie Wifi indicatie
- Een paar namen aangepast voor hopelijk snellere code
- Berekening Remaining
- HZ verwijderd
- Offgrid op niet actief
- Meer timers naar 5 minuten voor offloading Marstek processor
- Code omgezet naar Github
- Interval AC Power 10S
- Interval Battery Power 10S
- Extra configs aangepast voor 2/3 aparte Lilygo's (Ongetest)
- Extra configs aangepast voor 2/3 aparte Elwin (Ongetest)
- Documentatie Modbus en Pinout verplaatst.
- Venus Control en MarstekMonitor toegevoegd
- Bitmask voor error codes nu correct in HEX met dank aan pascallj
Technisch is het mogelijk om met 1 Elwin of met 1 Lilygo 2/3 batterijen aan te sturen, als iemand mij een batterij wil doneren zoek ik dat natuurlijk even uit!.
Dit topic is niet voor MQTT of andere koppelingen of andere discussies voor de Marstek Venus / Duravolt PnP, daarvoor kun je hier terecht: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Link naar Modbus Documentatie: https://duravolt.nl/wp-co...lug-in-Battery-Modbus.pdf
Tekening van de kabel met de Weipu SP17 connector: https://cdn.shopify.com/s...nterface.pdf?v=1735295327
Er zijn nu 4 opties:Gebruik de (poster) zoek functie om bepaalde personen te zoeken voor updates:
- - ESP Home via LilyGo T-Can484, dit is de modernere optie
- - Elfin, dit was de eerste variant van de Modbus koppeling en deze is in het 2e deel uitgewerkt.
- - MarstekMonitor door kaasmakert.
- - Venus-Control door Edzelf
[Afbeelding]Modbus koppeling via Lilygo Can RS485:
1. Installeer ESP Home als je dit nog nooit gebruikt hebt.
2. Zorg dat in de ESP Home map ook de secrets.yaml staat met je Wifi gegevens.
3. Maak in ESPHome Builder een nieuw device lilygo-rs485 met als type ESP32
4. Negeer de melding over de encryption key dit doen we bij stap 6.
5. Kies Skip om de installatie over te slaan.
6. Selecteer Edit en kopieer het deel met de api en ota encryption key en plak deze tijdelijk in Kladblok/Notepad++
7. Kopieer vervang de volledige inhoud voor de inhoud uit Github en plaats daarna het deel van de api en ota encryption key weer terug.
Github: https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-LilygoRS485
8. Maak een map packages als submap van config.
9. Kopieer marstek_venus_battery_control.yaml uit Github en plaats deze in de map packages.
10. Maak een verwijzing naar het package in configuration.yaml
code:
1 2 homeassistant: packages: !include_dir_named packages
11. Herstart HA
12. Gebruik ESPHome Builder > Edit > Install om de Firmware te genereren en te plaatsen via de USB kabel.
13: Gebruik de plaatjes/kabel uit onderstaande handleiding van de Elfin om een direct te sluiten (Kabel Afknippen) of via een verloopstekkertje.
De pinout + - en A en B staan duidelijk vermeld aan de onderkant van de printplaat van de Lilygo.
Als je de nieuwe kabel met de gekleurde draden hebt dan ziet het er zo uit:
+ = Zwart (Ja echt waar!)
- = Rood (Ja echt waar!!)
A = Geel
B = Die andere Rood (helaas)
Dus alles goed doormeten!!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
14: Gebruik de View knop in ESP Home Builder om direct naar de Webpagina van de Lilygo te gaan ter controle en troubleshooting.
[Afbeelding]
15. 3D Behuizing, ik heb de DIN Rail Clips eerst verwijderd met Tinkercad.
https://www.thingiverse.com/thing:6788996
.
.
.Modbus koppeling via Elfin:
1: Benodigdheden
- Firmware V147
- Extra hardware nodig
- Meer mogelijkheden dan MQTT
Elwin EW11 van €20 (Handleiding)
[Afbeelding]
Jst Xh2.54, Female, 10cm, 6 Pin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2: Maak de kabel op de volgende manier:
De kleuren van het verloopkabeltje in het midden kan afhankelijk van je bestelling bij Ali of ergens anders variëren van kleur.
Je kan uiteraard ook de bestaande connector afknippen, let dan wel op hoe de nummering liep want er zijn vier zwarte aders.
NB. De Elfin RS485 naar TCP wordt gevoed vanuit de RS485 er is geen extra power nodig.
Pin Betekenis Pin Elfin EW11 1 Rood RS485 - A 1 2 Zwart RS485 - B 4 3 Zwart Niet gebruikt 4 Geen draad 5 Zwart + 5V voeding 2 6 Zwart GND 3
[Afbeelding]
Of met verloop:
[Afbeelding]
3: Test of de kabel goed is
[Afbeelding]
4: Sluit de kabel aan op de accu, de Elwin EW 11 zal starten en een Hotspot maken.
Koppel met een Laptop aan de hotspot en open IP:10.10.100.254 (mobieltje werkte bij mij de eerste keer niet)
5: Koppel de Elwin aan je Wifi via STA, let op als je dit fout doet in STA (Acces Point) modus moet je resetten.
Je kunt ook (tijdelijk) kiezen voor AP + STA maar dit geeft mindere prestaties.
PA is dus de Hotspot modus.
Optie 1: geef een vast IP adres buiten de scope van je IP
Optie 2: gebruik Dhcp en maak een reservering voor een vast IP voor je router
6: Configureer de Serial Port parameters in de Elwin7: Configureer de Configuration Settings
- Baud Rate = 115200
- Data Bit = 8
- Stop Bit = 1
- Parity = None
- Buffer Size = 512
- Gap Time = 50
- Flow Control = Half Duplex
- Cli = Disable
- Protocol = Modbus
8: Kopieer uit Github: marstek_venus_battery_control.yaml
- Protocol = Tcp Server
- Local Port = 502
- Buffer Size = 512
- Keep Alive(s) = 60
- Timeout(s) = 300
- Max Accept = 3
- Security = Disable
- Route = Uart
https://github.com/Superduper1969/MarstekVenus-ElfinEW11
Maak een map packages (zonder hoofdletter) en plaats de marstek_venus_battery_control.yaml erin.
Pas je configuration.yaml aan zodat packages geladen wordt.
[Afbeelding]
Als je nog nooit met HA Studio Code Server hebt gewerkt bekijk je een Video op Youtube over dit onderwerp. (Als je NotePad++ gebruikt met de standaard instellingen dan gaat het mis doordat er TABS worden gebruikt i.p.v. spaties.)
[Afbeelding]
9: Controleer en herstart:
[Afbeelding]
10: Je hebt nu bij Integraties een Modbus met 26 entiteiten.
[Afbeelding]
11: Je kunt nu een nieuwe Weergave toevoegen en (een deel) van de entiteiten selecteren, deze beginnen met "My Battery"
[Afbeelding]
16: En dit is dan het resultaat!
[Afbeelding]
18: Integratie in Energy Dashboard.
Zorg dat je minimaal 10 minuten laad en ontlaad om data te genereren.
Daarna kun je in het Energy Dashboard de Batterij toevoegen met de Nutsmeters.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle Modbus info is gebaseerd op deze documentatie: https://duravolt.nl/wp-content/uploads/Duravolt-Plug-in-Battery-Modbus.pdf
Met dank aan scruysberghs voor de aanvullingen van mij ontbrekende kennis.
Er zijn nog wat waarden verborgen met # deze kun je weer toevoegen als je daar behoefte aan hebt.
Ik had zelf geen behoefte aan de info en het maakte het wat minder stabiel leek het wel.
Op de Loxone website staat geen GND aangesloten, ondanks deze wel kan aangesloten worden. Lijkt me niet het beste voorbeeld?
/f/image/H4gaucXlTqiA6r0YeNJTR82b.png?f=fotoalbum_large)
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
RS485/Modbus is standaard zonder GND!Eveir schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:46:
[...]
Heeft er iemand de Loxone RS485 extensie reeds op punt gekregen om de Marstek Venus E uit te lezen via de RS485 poort?
Op de Loxone website staat geen GND aangesloten, ondanks deze wel kan aangesloten worden. Lijkt me niet het beste voorbeeld?
[Afbeelding]
GND is alleen bij problemen om potentiaalverschillen te voorkomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/RS-485
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Topic Start aangepast i.v.m. Signature
Om veel raadwerk bij vragen te voorkomen:
Het zou handig zijn dat iedereen zijn profiel bijwerkt met zijn setup!
Kies Profiel > Bewerken > Scrol dan helemaal naar beneden voor Signature.
Hoe completer/specifieker hoe beter!
Om veel raadwerk bij vragen te voorkomen:
Het zou handig zijn dat iedereen zijn profiel bijwerkt met zijn setup!
Kies Profiel > Bewerken > Scrol dan helemaal naar beneden voor Signature.
Hoe completer/specifieker hoe beter!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cJTzb7mrqDk1JfZwK46S6bPV.jpg?f=user_large)
Duidelijk, echter heeft de RS485 van de Venus E een GND.superduper1969 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:13:
[...]
RS485/Modbus is standaard zonder GND!
GND is alleen bij problemen om potentiaalverschillen te voorkomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/RS-485
Deze aansluiten op de RS485 extensie van Loxone zou ik ten allen tijde doen.
Vandaar de verwijzing, de afbeelding lijkt mij niet de beste illustratie in dit geval.
SMA STP 7000TL-20 - REC295 TP2 8700WP - 3x Marstek Venus E 5kWh v151 - Marstek CT002 v118 - Alfen Eve Single Pro-Line 11kW - Loxone
Iemand interesse om de code uit te proberen? (Voor ik aan Superduper1969 vraag ze in de startcode te zetten). Ook graag feedback of de readme instructies voldoende helder zijn.
Het gaat over een laadstrategie voor 3 batterijen voor een 3-fase elektriciteitsaansluiting. De nodige power instelling wordt niet verdeeld over de 3 batterijen omdat bij lage vermogens het rendement zakt. Er wordt dus maximaal op 1 batterij gezet, tenzij het de maximum power overschrijdt. Dan wordt er een volgende ingeschakeld, volgens de grootste inbalans op de fases. Er wordt ook rekening gehouden dat de 3 batterijen worden betrokken (zodat niet 1 batterij volledig opgeladen of afgeladen wordt en waarbij je later de capaciteit van de 3 batterijen nodig hebt).
https://github.com/JorisL...nus-LilyGo-3-bat-strategy
Het gaat over een laadstrategie voor 3 batterijen voor een 3-fase elektriciteitsaansluiting. De nodige power instelling wordt niet verdeeld over de 3 batterijen omdat bij lage vermogens het rendement zakt. Er wordt dus maximaal op 1 batterij gezet, tenzij het de maximum power overschrijdt. Dan wordt er een volgende ingeschakeld, volgens de grootste inbalans op de fases. Er wordt ook rekening gehouden dat de 3 batterijen worden betrokken (zodat niet 1 batterij volledig opgeladen of afgeladen wordt en waarbij je later de capaciteit van de 3 batterijen nodig hebt).
3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration
Het idee is prima lijkt me. Ik heb zelf iets gelijkaardig gebouwd voor 2 batterijen en overweeg ook naar een 3de te gaan, maar ik heb het in java-script uitgevoerd (in NodeRed).JorisLammar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:54:
Iemand interesse om de code uit te proberen? (Voor ik aan Superduper1969 vraag ze in de startcode te zetten). Ook graag feedback of de readme instructies voldoende helder zijn.
De essentie is dezelfde maar ik kreeg van iemand de feedback dat die batterijen regelmatig toch eens naar 100% moeten laden om te balanceren. In de zomer niet echt een probleem, maar in de wintermaanden kan dat wel maanden duren (afhankelijk van je zonne-paneel vermogen natuurlijk). Ik heb het nog niet aangepast, maar ik overweeg nog iets in te bouwen om elke batterij minstens éénmaal per maand of zo te dwingen om naar 100% te gaan, dwz enkel laadinstructies geven aan die batterij als er stroomoverschot is, maar nooit ontlaadinstructies als er stroomvraag is tot die betreffende batterij 100% bereikt heeft, en dat dus alternerend over de verschillende batterijen, eenmaal per maand tenzij het spontaan gebeurt bij de normale cycli in de zomer.
Eens per maand naar 100% is waarschijnlijk niet voldoende. In ieder geval niet met de huidige FW. Marstek zelf geeft aan minstens 1 ker per week, en dat strookt met mijn ervaring dat de SOC na ca. 7 dagen plotseling naar 11% gaat. Heb dat nu 2 keer gezien.Babavers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:43:
[...]
De essentie is dezelfde maar ik kreeg van iemand de feedback dat die batterijen regelmatig toch eens naar 100% moeten laden om te balanceren. In de zomer niet echt een probleem, maar in de wintermaanden kan dat wel maanden duren (afhankelijk van je zonne-paneel vermogen natuurlijk). Ik heb het nog niet aangepast, maar ik overweeg nog iets in te bouwen om elke batterij minstens éénmaal per maand of zo te dwingen om naar 100% te gaan, dwz enkel laadinstructies geven aan die batterij als er stroomoverschot is, maar nooit ontlaadinstructies als er stroomvraag is tot die betreffende batterij 100% bereikt heeft, en dat dus alternerend over de verschillende batterijen, eenmaal per maand tenzij het spontaan gebeurt bij de normale cycli in de zomer.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
OK, dat zullen we dan wel ervaren. En als dat zo is, reden te meer om dat te automatiseren in het programma. Iets voor een regenachtige zondag.... Nog lang eer het opnieuw winter is.Hometek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:03:
[...]
Eens per maand naar 100% is waarschijnlijk niet voldoende. In ieder geval niet met de huidige FW. Marstek zelf geeft aan minstens 1 ker per week, en dat strookt met mijn ervaring dat de SOC na ca. 7 dagen plotseling naar 11% gaat. Heb dat nu 2 keer gezien.
Maar wat bedoel je eigenlijk met 'plotseling naar 11%' : vertrekkend van welk percentage? Toch niet ineens van 50% naar 11% of zo veronderstel ik. Dan is er wel iets serieus mis met je batterij....
Ikzelf heb een defecte batterij die dat systematisch doet, iedere dag (en daarvoor heb ik precies vandaag een nieuwe vervangbatterij gekregen). Die flipt ineens van ca. 70% naar 100% bij het laden en omgekeerd van ca. 40% plots naar 10% bij het ontladen. En dat verdwijnt ook niet door voldoende cycli te doen, 'self-learning' of balancing. Die batterij heeft ook maar ca. 60 à 70 % van zijn capaciteit en heeft dus waarschijnlijk een aantal kapotte cellen. Ik hoop dat je dat niet aan de hand hebt.... Anyway, ik heb de mijne wel vervangen gekregen.
Ik weet niet hoe snel het gaat, heb alleen gezien dat ze op een ochtend beide op 11% stonden terwijl er 's nachts niet voldoende ontlading was om de batterijen leeg te trekken.Babavers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:43:
Maar wat bedoel je eigenlijk met 'plotseling naar 11%' : vertrekkend van welk percentage? Toch niet ineens van 50% naar 11% of zo veronderstel ik. Dan is er wel iets serieus mis met je batterij....
Heb daarna de SOC steeds 's avonds gecontroleerd en toen het weer gebeurde deze data genoteerd:
(het ontladen gedurende de nacht is geregistreerd met Shelly plugs)
/f/image/eUEuBdhNTOhiUoKdvIcuXqhO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het gemeld via feedback, reactie van Hame:
Thanks for your feedback. You two battery is working fine. You need to charge to 100% to do a SOC calibration.
En na opladen tot 100% werkten ze ook weer normaal, met de volle capaciteit.
Ik dacht ook eerst aan een defect, maar nu ze het issue tegelijk vertonen denk ik eerder aan een probleem met de software.
Aangezien je op dit forum zit veronderstel ik dat je de gegevens via modbus overhaalt naar een of ander systeem als Home Assistant, nee? Dan heb je toch historiek waarop je kan zien hoe de afname van SoC verloopt en of dat ineens ineen stuikt. Zo heb ik het ook ontdekt bij mij en daarmee ook kunnen aantonen dat er wel degelijk iets mis was met één van mijn batterijen.Hometek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:02:
[...]
Ik weet niet hoe snel het gaat, heb alleen gezien dat ze op een ochtend beide op 11% stonden terwijl er 's nachts niet voldoende ontlading was om de batterijen leeg te trekken.
Heb daarna de SOC steeds 's avonds gecontroleerd en toen het weer gebeurde deze data genoteerd:
(het ontladen gedurende de nacht is geregistreerd met Shelly plugs)
[Afbeelding]
Ik heb het gemeld via feedback, reactie van Hame:
Thanks for your feedback. You two battery is working fine. You need to charge to 100% to do a SOC calibration.
En na opladen tot 100% werkten ze ook weer normaal, met de volle capaciteit.
Ik dacht ook eerst aan een defect, maar nu ze het issue tegelijk vertonen denk ik eerder aan een probleem met de software.
De verschillen die je toont zijn toch wel groot vind ik.
Bij mij was het zo dat wanneer die foute batterij niet boven de 70% ging er niks aan de hand was. Dan gedoeg die SoC waarde zich correct, zowel bij het opladen als het ontladen. Maar eens boven de 70% flipte die naar 100% in no time en dan gedroeg zich die batterij heel normaal in het bovenste bereik (tussen 40% en 100%), maar als ik eenmaal onder de 40% kwam flipte die terug naar 10 of 11% en werd die weer normaal in het onderste bereik. Misschien heb je een gelijkaardig fenomeen en zie je dat niet iedere dag gebeuren omdat de batterij vermoedelijk ook niet iedere dag boven die grens komt waar datzelfde probleem bij jou misschien ook optreedt. Ik zou het toch eens nauwkeuriger opvolgen en best zowel SoC als stroom in grafiek proberen te krijgen via die modbus aansluiting.... Ik heb mijn vervangbatterij vanavond alvast uitgetest, dus helemaal opgeladen en ook weer helemaal ontladen en die doet het vlekkeloos net als mijn tweede batterij die nooit een probleem had, dus lineair gedrag zonder sprongen en ik heb dus ook wel degelijk de volle capaciteit nu.
Staar dat ergens in de documenten 1x per week naar 100? % dat gaat in de winter niet gebeuren plus ik ga geen stroom weggooien .Hometek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:03:
[...]
Eens per maand naar 100% is waarschijnlijk niet voldoende. In ieder geval niet met de huidige FW. Marstek zelf geeft aan minstens 1 ker per week, en dat strookt met mijn ervaring dat de SOC na ca. 7 dagen plotseling naar 11% gaat. Heb dat nu 2 keer gezien.
Daar us i niet voor aangeschaft
Enige omweg xou zijn niet ontladen totdat hij 100% heeft gehaald.
Maak een extra hulpvariabele aan die je bij het verbruik telt om te bepalen hoe je power instellingen bepaalt. Die staat op 0. Een andere boolean bepaalt of je in de week de 100% hebt gehaald (1 keer per week af zetten en van zodra de state of charge 100% is, zet je die aan). Als de boolean op het einde van de week afstaat, zet je die hulpvariabele op 1000W (of hoger, naar eigen inzicht en vermogen - voor de Vlamingen naar je tijdelijke maandpiek). Zo garandeer je (min of meer) één keer per week 100%. Met een rendementsverlies van 15% kost je dit ordegrootte minder dan 3€ per jaar (veronderstellende dat dit alleen in de wintermaanden nodig zal zijn).Maxwp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 03:25:
[...]
Staar dat ergens in de documenten 1x per week naar 100? % dat gaat in de winter niet gebeuren plus ik ga geen stroom weggooien .
Bedankt voor de info.Babavers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 01:09:
[...]
Aangezien je op dit forum zit veronderstel ik dat je de gegevens via modbus overhaalt naar een of ander systeem als Home Assistant, nee? Dan heb je toch historiek waarop je kan zien hoe de afname van SoC verloopt en of dat ineens ineen stuikt. Zo heb ik het ook ontdekt bij mij en daarmee ook kunnen aantonen dat er wel degelijk iets mis was met één van mijn batterijen.
Heb zelf nog geen modbus aansluiting, ben me op dit topic aan het inlezen. Lilygo is besteld, en zodra dat werkt ga ik met HA aan de slag. Dan hoop ik idd de SOC historiek te kunnen zien, en beter te begrijpen wat er gebeurt.
De tweede "Enige Omweg" zou zijn om in de winter AI te draaien zoals velen al van plan zijn.Maxwp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 03:25:
[...]
Staar dat ergens in de documenten 1x per week naar 100? % dat gaat in de winter niet gebeuren plus ik ga geen stroom weggooien .
Nee, ik heb mij vergist, blijkt geen Marstek info te zijn. Na enig zoeken gevonden waar ik het had gelezen, blijkt een algemene richtlijn voor LFP te zijn volgens deze postMaxwp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 03:25:
Staar dat ergens in de documenten 1x per week naar 100? %
ok ja het is eerder een BMS dingHometek schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:38:
[...]
Nee, ik heb mij vergist, blijkt geen Marstek info te zijn. Na enig zoeken gevonden waar ik het had gelezen, blijkt een algemene richtlijn voor LFP te zijn volgens deze post
bij het meten over tijd en het niet 100% opladen weet deze niet precies meer wat welke cell doet en gaat het driften.
door 100% op te laden weet hij weer wat elke cell aan kan en wat de 100% en "0"% is
zo lees ik het ( ergens anders )
Zou deze geschikt kunnen zijn als eenvoudige kleine ESP module voor koppeling met de Marstek?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/l3TEX3BzGjEeTGBRbR7h5qxo.webp?f=user_large)
https://templates.blakadder.com/sinilink_XY-WFPOW.html
:no_upscale():strip_exif()/f/image/l3TEX3BzGjEeTGBRbR7h5qxo.webp?f=user_large)
Kijk deze even ivm load-balancing (sco-drift)... vanaf 3min
YouTube: BYD Atto 3 how to Manage your Battery
YouTube: BYD Atto 3 how to Manage your Battery
Voor €6 weet je het, maar waarom zou je dat doen als er al meerdere met een Lilygo bewezen hebben dat het werkt? Compactere vormgeving? €10 besparen? Ik zie geen standaard USB poort.Juicie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:05:
Zou deze geschikt kunnen zijn als eenvoudige kleine ESP module voor koppeling met de Marstek?
[Afbeelding]
Maar al je een uitdaging zoekt en bekend bent in het Tasmota eco systeem, leef je uit!
Wat ik even niet snap met de elfin waveshare of welke naam het ook mag hebben is je laad een yalm in home assistant en dan weet home assiathtn dat het op ip x rs485 modbus data kan ophalen die in dat zelfde yalm weer word ontcijferd?
Is die yalm opzet dan ook een soort van driver of moet er nog wat anders standaard? Binnen home assistant draaien om dit te laten werken ?
Zit er aan te denken de waveshare rs485 naar ethernet te kopen.
https://amzn.eu/d/7RV3BJ4
Een vaste netwerk verbinding geen gedoe met wifi en ik neem aan net zo snel als de alternatieven ?
Edit
Zie dat deze naast dc ook nog poe erbij heeft
https://amzn.eu/d/3DJhtN4
Mss beterr keuze
Edit
Nog beter als je 2 accu's hebt ( helaas geen 3 version )
https://amzn.eu/d/eSPdNo4
1 kastje voor beide dubbel rs485 naar eth met poe
Edit
Problem solved
Jammer dat er add niet nog wifi op zit haha
https://amzn.eu/d/4XthOZ6
Is die yalm opzet dan ook een soort van driver of moet er nog wat anders standaard? Binnen home assistant draaien om dit te laten werken ?
Een vaste netwerk verbinding geen gedoe met wifi en ik neem aan net zo snel als de alternatieven ?
Edit
Mss beterr keuze
Edit
Edit
Problem solved
[ Voor 42% gewijzigd door Maxwp op 25-04-2025 21:12 ]
@Maxwp Ik heb die dubbele. Wil 'm dus op een DIN rail zetten. Maar even gemist dat hij verre van de standaard afmetingen heeft. Hij is inderdaad smal, maar toch ook fors. Moet wat zien te fabrieken in het voor standaard groepen e.d. bedoelde kastje. Er is dacht ik ook een bredere met meer standaard dikte. Had ik achteraf beter kunnen kopen.
Je verhaal over yalm moest ik behoorlijk ontcijferen. Het helpt als je Yet Another Markup Language afkort tot YAML
. Ik gebruik zelf geen HA, maar ik verwacht dat de 'driver' voor zoiets er wel standaard in zit en dat de configuratie in YAML inderdaad vertelt wat, hoe aan te spreken, en hoe het antwoord te gebruiken.
Je verhaal over yalm moest ik behoorlijk ontcijferen. Het helpt als je Yet Another Markup Language afkort tot YAML
thxGwaihir schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:30:
@Maxwp Ik heb die dubbele. Wil 'm dus op een DIN rail zetten. Maar even gemist dat hij verre van de standaard afmetingen heeft. Hij is inderdaad smal, maar toch ook fors. Moet wat zien te fabrieken in het voor standaard groepen e.d. bedoelde kastje. Er is dacht ik ook een bredere met meer standaard dikte. Had ik achteraf beter kunnen kopen.
Je verhaal over yalm moest ik behoorlijk ontcijferen. Het helpt als jet Yet Another Markup Language afkort tot YAML. Ik gebruik zelf geen HA, maar ik verwacht dat de 'driver' voor zoiets er wel standaard in zit en dat de configuratie in YAML inderdaad vertelt wat, hoe aan te spreken, en hoe het antwoord te gebruiken.
Ik vraag me af of dat gaat werken gezien ne in ha 1 ip moet opgeven.of daarin dan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende rs485 kanalen?
Maar ik zie dat deze ook mqtt de rs485 kan aanleveren ?
https://amzn.eu/d/6x73aOe
Geen idee hoe dat werkt maar dan kan je alle modbus data op mqtt broker aanleveren alleen hoe je dat in het app dan zelf toewijst en welke limit er aan omzetting kan worden gedaan is de vraag ? Of zou het zo niet werken.
Ben ook benieuwd hoe dit gaat werken in HA.Maxwp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:48:
[...]
thx
Ik vraag me af of dat gaat werken gezien ne in ha 1 ip moet opgeven.of daarin dan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende rs485 kanalen?
Maar ik zie dat deze ook mqtt de rs485 kan aanleveren ?
https://amzn.eu/d/6x73aOe
Geen idee hoe dat werkt maar dan kan je alle modbus data op mqtt broker aanleveren alleen hoe je dat in het app dan zelf toewijst en welke limit er aan omzetting kan worden gedaan is de vraag ? Of zou het zo niet werken.
Zou voor mij ook interessant zijn want MT en mijn SolarEdge zouden allebei met RS485 moeten draaien in HA.
Voor de verschillende RS485 kanalen: daarvoor moet je de MT's elk een ander adres geven. Heb hiervoor ergens al eens iets gepost in dit topic, dacht ik. Het werkt al bij iemand, weet niet meer bij wie.
Keep us posted!
[ Voor 11% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 25-04-2025 22:43 ]
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Ik ga een poging wagen om een hele beknopte uitleg te geven, maar als je zoveel vragen hebt over modbus, rs485, yaml, Home Assistant en wat dan nog, zou ik niet afstappen van de kant en klare oplossing die hier geboden wordt. Dan is er nog een hele hoop bij te leren namelijk. En dat is allemaal superleuk, maar misschien verstandiger om eerst de geboden oplossing te pakken en uit te zoeken hoe dat werkt voordat je iets 'customs' in elkaar wil zetten.Maxwp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:02:
Wat ik even niet snap met de elfin waveshare of welke naam het ook mag hebben is je laad een yalm in home assistant en dan weet home assiathtn dat het op ip x rs485 modbus data kan ophalen die in dat zelfde yalm weer word ontcijferd?
Edit
Mss beterr keuze
Edit
Edit
Problem solved
Die YAML is een configuratie voor code voor een firmware die heet ESPHome. Die firmware kan je draaien op modules die een ESP8266 of ESP32 chip bevatten. Die firmware kan veel componenten bevatten om dingen aan te sturen afhankelijk van de configuratie.
In die firmware zit een component dat modbus communicatie kan ontcijferen. Modbus gaat hier via het RS485 protocol. Dit is de hardware laag en houdt in dat er dus een hardware component aanwezig moet zijn om het signaal te lezen. De LilyGo is een module waarin die hardware is ingebouwd en tevens ook een ESP chip. Daar kan je dus ESPHome op draaien. De Lilygo module ontcijfert de RS485 communicatie, en de firmware zorgt voor de modbus ontcijfering. In de configuratie staat wat bepaalde adressen voor informatie bevatten.
Home Assistant verbindt simpelweg met de Lilygo module via WiFi en vraagt op wat voor informatie hij heeft. Dit komt allemaal uit de configuratie. De Lilygo stuurt dat weer door naar Home Assistant etc. Dit werkt ook de andere kant op voor sturing.
De Waveshare kan ook RS485 ontcijferen maar kan geen ESPHome draaien (voor zover ik weet). Je bent daar dus afhankelijk van een andere manier om de Waveshare aan te sturen. Hoe dat werkt weet ik niet.
Een RS485 netwerk werkt net als het internet met adressen. Dus er kunnen meerdere apparaten op 1 netwerk mits ze je een ander adres geeft. Wel is dit protocol industrieel, robuust en traag, dus meerdere apparaten zorgt al snel voor een vol netwerk. Zo kan in theorie dus 1 Lilygo meerdere modbus apparaten binnen 1 netwerk aansturen. Eerst vraagt het alle gegevens van apparaat 1 op, en daarna alle gegevens van apparaat 2 etc. Echter kan je via 1 ESPHome niet echt iets aangeven dat er meerdere apparaten aanhangen. Zo is het niet opgebouwd. In Home Assistant zal het dus verschijnen als 1 apparaat en zal je dmv naamgeving onderscheid moeten maken tussen de apparaten.
Makkelijkste manier is dus gewoon een losse Lilygo per accu. Werkt het meest robuust en overzichtelijk.
Werkt jouw SolarEdge niet met Modbus TCP ipv Modbus RTU? Dat eerste gaat gewoon via het standaard netwerk en de tweede via RS485.Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:41:
[...]
Ben ook benieuwd hoe dit gaat werken in HA.
Zou voor mij ook interessant zijn want MT en mijn SolarEdge zouden allebei met RS485 moeten draaien in HA.
Voor de verschillende RS485 kanalen: daarvoor moet je de MT's elk een ander adres geven. Heb hiervoor ergens al eens iets gepost in dit topic, dacht ik. Het werkt al bij iemand, weet niet meer bij wie.
Keep us posted!
Ik stuur mijn SolarEdge aan via Modbus TCP in elk geval.
@Maxwp De Yaml van de Elfin zou waarschijnlijk aangepast kunnen worden voor een Waveshare.
Bij deze configuratie is de YAML een handleiding voor het vraag en antwoord spel tussen HA en MT.
Geen idee waarom je hiervoor zou kiezen, de Modbus UI van HA is niet zo mooi/handig als die van EspHome/Lilygo.
Als je twijfelt over snelheidverlies ofzo: Modbus is uit 1979 Het is een Fax in de tijd van 4K+Atmos streamen.
Als je twijfelt over Wifi bereik dan soldeer je er een 3dB antenne op.
https://gathering.tweaker...message/82227338#82227338
Bij deze configuratie is de YAML een handleiding voor het vraag en antwoord spel tussen HA en MT.
Geen idee waarom je hiervoor zou kiezen, de Modbus UI van HA is niet zo mooi/handig als die van EspHome/Lilygo.
Als je twijfelt over snelheidverlies ofzo: Modbus is uit 1979 Het is een Fax in de tijd van 4K+Atmos streamen.
Als je twijfelt over Wifi bereik dan soldeer je er een 3dB antenne op.
https://gathering.tweaker...message/82227338#82227338
de lilygo is overal uitverkocht en nog weken wachten op xingping geen zin in
kwam deze tegen is hier ook al eens gepost dacht ik
https://www.tinytronics.n...m5stack-atomic-rs485-base
volgens mij gewoon zelfde als de lilygo dus esphome erop en het zou moeten draaien toch?
volgens mij gewoon zelfde als de lilygo dus esphome erop en het zou moeten draaien toch?
Ja dat zou ook moeten kunnen, led aansturing even eruit halen.Maxwp schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:39:
Hoe zou het toch kunnen dat die Lilygo opeens zo populair is geworden....
Weken wachten op Ali heb ik al tijden niet meegemaakt, maar ik zie dat er geen "Choice" aanbieder bij zit op dit moment.
De Ali store van Lilygo is betrouwbaar en ik verwacht ook binnen een 1week geleverd.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003624034092.html?
Dit is slechts de RS485 module. Hier moet nog een bijpassend ATOM chip/module bij. Die ATOM module bevat de ESP die ESPHome zou moeten kunnen draaien.Maxwp schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:39:
thx net al achter gekomen ja
de lite is voldoende en klik je er zo op ;-)
edit
denk dat dit hem word
M5Stack Atomic RS485 Base M5Stack Atomic RS485 Base 005646
€13.00 €13.00
M5Stack Atom S3 - ESP32-S3 Development Board - 0.85 inch Display M5Stack Atom S3 - ESP32-S3 Development Board - 0.85 inch Display 004926
€17.00 €17.00
heeft een eps s3 en een klein schermpje
altijd leuk als dat eens gaat werken met soc voltage etc.
wacht.... had niet iemand hier dat al draaien haha
de lite is voldoende en klik je er zo op ;-)
edit
denk dat dit hem word
M5Stack Atomic RS485 Base M5Stack Atomic RS485 Base 005646
€13.00 €13.00
M5Stack Atom S3 - ESP32-S3 Development Board - 0.85 inch Display M5Stack Atom S3 - ESP32-S3 Development Board - 0.85 inch Display 004926
€17.00 €17.00
heeft een eps s3 en een klein schermpje
altijd leuk als dat eens gaat werken met soc voltage etc.
wacht.... had niet iemand hier dat al draaien haha
[ Voor 74% gewijzigd door Maxwp op 26-04-2025 01:02 ]
je board werkt met de accu etc?AUijtdehaag schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:13:
Ik heb inmiddels een m5stack RS485 base met Atom S3r (display) werkend
Probleem was dat de ingebouwde DC/DC buck converter van de 5.1V die hij aangebood kreeg, er 4,5V van maakte waardoor de ESP bleef rebooten.
Ik heb de buck converter gebypassed met een draadje gesoldeerd op de onderzijde printplaatje en nu krijgt de esp32s3 gewoon 5.1V voor zijn kiezen. Problem solved
Verder ben ik sinds gisteren avond met de nodered flow van @Babavers aan de gang, welke gecontroleerd 2 batterijen laat werken. Hartelijk dank daarvoor.
Met kleine aanpassingen werkt dit ook op 1 batterij. Ik heb er "voorlopig" maar 1.
Eindelijk NOM dankzij deze aansturing via esphome en nodered..
De APP werking was ik na een week als nieuwe eigenaar van de MT al behoorlijk beu met V149.
Ik hoef er nu niet meer naar te kijken
Nu werkt het eindelijk zoals het hoort (nog een paar dagen aankijken)
P1 HW als meter elke 5 sec (kan per 1 sec via nodered flow en http uitlezen van de dsmr5, maar als het zo ook werkt vind ik het prima)
Toch wel fijn om niet meer afhankelijk te zijn van die ontwikkelaars
Al een paar keer een bericht gestuurd via de app maar geen reakties tot nog toe.
De MT was veel te veel ongecontroleerd aan het laden en ontladen. Of deed die niks.
@superduper1969 jij ook bedankt uiteraard voor de modbus code en onderhouden van dit topic.
Heel fijn die tweakers community,
bedoel nog steeds en zo
I try to follow the new developments here . Just saw the discussion on Waveshare models in question. THere is a parallel discussion in a german forum and some experience as I understand which model to use. Please refer to this post if you are interested... https://www.photovoltaikf...ostID=4265800#post4265800
2 x Venus E (V1,V2), V151, B2500-meter, Lilygo Modbus in HA integration
@Maxwp
Alle 3 de atoms werken op de rs485 base (na aanpassing met gesoldeerd draadje zoals eerder vermeld)
Atom S3 lite
Atom S3 display
Atom S3R
Ik heb hier de code staan.
De display versies zijn nog experimenteel (enkel de HA tijd is zichtbaar in het display)
Edit: lilygo is ook via tindie te verkrijgen, maar een atom heb je sneller
https://www.tindie.com/pr...t-can485-esp32-can-rs-485
Alle 3 de atoms werken op de rs485 base (na aanpassing met gesoldeerd draadje zoals eerder vermeld)
Atom S3 lite
Atom S3 display
Atom S3R
De display versies zijn nog experimenteel (enkel de HA tijd is zichtbaar in het display)
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-04-2025 07:49 ]
Dat is nodig als je geen externe usb aansluit neem ik aanAUijtdehaag schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:14:
@Maxwp
Atom S3 lite
Atom S3 display
Atom S3R
Anders gaat hey zonder solderen ook werken als je 5 volt aanbied op de usb c neem ik aan
HIER heb ik 2x eentje besteld en met een week geleverd.Maxwp schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:39:
Vandaag 1 batterij tot 100% geladen (was voldoende zon). Ik heb het een beetje in de gaten gehouden en geen rare sprongen gezien, tijd en opgenomen vermogen lijken ook normaal.Babavers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 01:09:
[...]
...
De verschillen die je toont zijn toch wel groot vind ik.
Bij mij was het zo dat wanneer die foute batterij niet boven de 70% ging er niks aan de hand was. Dan gedoeg die SoC waarde zich correct, zowel bij het opladen als het ontladen. Maar eens boven de 70% flipte die naar 100% in no time en dan gedroeg zich die batterij heel normaal in het bovenste bereik (tussen 40% en 100%), maar als ik eenmaal onder de 40% kwam flipte die terug naar 10 of 11% en werd die weer normaal in het onderste bereik. Misschien heb je een gelijkaardig fenomeen en zie je dat niet iedere dag gebeuren omdat de batterij vermoedelijk ook niet iedere dag boven die grens komt waar datzelfde probleem bij jou misschien ook optreedt.
...
Lijkt er op dat de batterijen (iig de twee die ik heb) relatief vaak gebalanced moeten worden.
In mijn situatie (veel batterij, weinig panelen) zal het denk ik verstandig zijn om de batterijen sequentieel te laden en ontladen ipv parallel. Zodra ik de Lilygo heb ga ik me daar eens in verdiepen, zag dat ook anderen hier aan soortgelijke strategieën werken.
Ik heb ondertussen mijn nieuwe vervangbatterij gekregen en uitgetest en die doet het perfect. Geen sprongen meer.Hometek schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:05:
[...]
Vandaag 1 batterij tot 100% geladen (was voldoende zon). Ik heb het een beetje in de gaten gehouden en geen rare sprongen gezien, tijd en opgenomen vermogen lijken ook normaal.
Lijkt er op dat de batterijen (iig de twee die ik heb) relatief vaak gebalanced moeten worden.
In mijn situatie (veel batterij, weinig panelen) zal het denk ik verstandig zijn om de batterijen sequentieel te laden en ontladen ipv parallel. Zodra ik de Lilygo heb ga ik me daar eens in verdiepen, zag dat ook anderen hier aan soortgelijke strategieën werken.
Wat dat parallel of sequentieel laden betreft. Ik heb me daar al in verdiept. In mijn ogen kan je het best parallel laden, mits enkele finesses erin te steken.
Parallel laden heeft sowieso het voordeel dat je dan altijd 2 x 2500 W ter beschikking hebt om pieken op te vangen. Als je bv. aan het koken bent zit je gauw boven 2500 W en als je er dan maar één hebt die nog deels opgeladen is, dan kan je dat al niet meer opvangen.
De finesse die ik erin gestoken heb is ervoor zorgen dat ze beide (ont)laden van zodra de totale stroom boven 1750 W gaat, komt die onder 1000 W dan laat ik ze alternerend (ont)laden om niet te veel rendementsverlies te hebben, maar ze blijven in elkaars buurt, dwz nooit verder dan 5% uit elkaar. Bij het laden zorg ik dus dat er omgeschakeld wordt van zodra de SoC 5% hoger is dan de andere en bij het ontladen van zodra de SoC 5% lager is dan de andere. Dat omschakelen helpt trouwens ook om de temperatuur van de toestellen laag te houden.
En wat ik er dan nog bij ga programmeren is de mogelijkheid om ze geautomatiseerd naar 100% te sturen als het meer dan x tijd geleden is sinds de batterij in kwestie nog aan 100% geweest is.
Volgens mij is dat het beste scenario waarmee je alle potentiële minpunten oplost.
Heb je een feedback gekregen wat nu het defect was in die batterij? Of wat denk je uiteindelijk zelf?Babavers schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:29:
[...]
Ik heb ondertussen mijn nieuwe vervangbatterij gekregen en uitgetest en die doet het perfect. Geen sprongen meer.
Wat dat parallel of sequentieel laden betreft. Ik heb me daar al in verdiept. In mijn ogen kan je het best parallel laden, mits enkele finesses erin te steken.
Parallel laden heeft sowieso het voordeel dat je dan altijd 2 x 2500 W ter beschikking hebt om pieken op te vangen. Als je bv. aan het koken bent zit je gauw boven 2500 W en als je er dan maar één hebt die nog deels opgeladen is, dan kan je dat al niet meer opvangen.
De finesse die ik erin gestoken heb is ervoor zorgen dat ze beide (ont)laden van zodra de totale stroom boven 1750 W gaat, komt die onder 1000 W dan laat ik ze alternerend (ont)laden om niet te veel rendementsverlies te hebben, maar ze blijven in elkaars buurt, dwz nooit verder dan 5% uit elkaar. Bij het laden zorg ik dus dat er omgeschakeld wordt van zodra de SoC 5% hoger is dan de andere en bij het ontladen van zodra de SoC 5% lager is dan de andere. Dat omschakelen helpt trouwens ook om de temperatuur van de toestellen laag te houden.
En wat ik er dan nog bij ga programmeren is de mogelijkheid om ze geautomatiseerd naar 100% te sturen als het meer dan x tijd geleden is sinds de batterij in kwestie nog aan 100% geweest is.
Volgens mij is dat het beste scenario waarmee je alle potentiële minpunten oplost.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
LeerzaamBabavers schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:29:
[...]
Ik heb ondertussen mijn nieuwe vervangbatterij gekregen en uitgetest en die doet het perfect. Geen sprongen meer.
Volgens mij zijn (gezien de gepubliceerde RTE tabellen) de optimale omslagpunten 1500W voor laden en ergens tussen 300/400W voor ontladen. Hoewel ik het ook flexibel heb geprogrammeerd laad ik gewoon met max 2500W de eerste accu vol en het overschot (max 1100W) met de 2e accu. Omdat bij mij beide accu's op 1 16A groep staan is het maximale 3600W (ont)laden. Wat je zegt over het "laag" houden van de temp is wel een aandachtpuntje waard: ik zou dan kunnen kiezen voor 1800W/1800W.
Bij het (ont)laden kan ik kiezen of om onder 350W niets te doen of juist 350W te (ont)laden (met dus een stukje "koop/verkoop"). Wat beter is ben ik nog niet over uit. Bij mij is overigens de gemiddelde "rust/sluip"stroom 500W. Dat "niets doen" is omdat mijn EVCC/cFos laadpaalcombinatie zelf ook al naar NOM streeft. De accu gaat dan het overschotje steeds (ont)laden dat dan ergens rond -50W en + 50W schommelt. Dat lijkt mij niet erg efficiënt en misschien slecht voor de hardware.
Ik alterneer (nog) niet omdat bij mij dagelijks beide accu's 100% vol (zullen) zijn en rond 8:00 leeg. Voor het goede zou ik een 3e accu nodig hebben omdat rond 8:00 juist de warmtepomp aan staat.
Het voordeel om de SOC's van beide accu's binnen 5% te houden snap ik niet zo.
Mijn strategie is alleen met PV laden en als er niet genoeg PV is laden op de goedkope uren op de dag. Met een 3e accu zou ik overschot kunnen verkopen op de dure uren. Verder NOM.
[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 27-04-2025 19:47 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
De batterij staat nog bij mij thuis, ingepakt om opgehaald te worden. Maar ik verwacht niet dat ze die gaan onderzoeken, laat staan mij feedback gaan bezorgen over hetgeen er mis is met dat ding. Die gaat volgens mij gewoon in het recuperatie-circuit zonder meer.Dolf_Tweakers schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:15:
[...]
Heb je een feedback gekregen wat nu het defect was in die batterij? Of wat denk je uiteindelijk zelf?
En wat kan het anders zijn dan een (aantal) defecte cel(len) in dat batterijpakket? Dat zijn waarschijnlijk een aantal cellen in parallel en enkele die niet meedoen. En dat heeft dan ook nog als gevolg dat de regeling de maximale stroom van 2500 W over minder werkende cellen verdeelt waardoor die ook nog eens overbelast worden en daardoor sneller gaan slijten. Een sneeuwbal-effect dus. Ik merkte trouwens dat het probleem alsmaar erger werd in die 1,5 maand dat ik de batterij in dienst heb gehad.
heb je voor de zekerheid de serial opgeschreven?Babavers schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:52:
[...]
De batterij staat nog bij mij thuis, ingepakt om opgehaald te worden. Maar ik verwacht niet dat ze die gaan onderzoeken, laat staan mij feedback gaan bezorgen over hetgeen er mis is met dat ding. Die gaat volgens mij gewoon in het recuperatie-circuit zonder meer.
En wat kan het anders zijn dan een (aantal) defecte cel(len) in dat batterijpakket? Dat zijn waarschijnlijk een aantal cellen in parallel en enkele die niet meedoen. En dat heeft dan ook nog als gevolg dat de regeling de maximale stroom van 2500 W over minder werkende cellen verdeelt waardoor die ook nog eens overbelast worden en daardoor sneller gaan slijten. Een sneeuwbal-effect dus. Ik merkte trouwens dat het probleem alsmaar erger werd in die 1,5 maand dat ik de batterij in dienst heb gehad.
Stel hij komt ineens ergens bij een andere tweaker terecht
Wie weet refurbiched
Het zullen denk ik 16 cellen zijn in serie
Of 2 kleinere pakketten van 16 in serie wie samen paralel staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 28-04-2025 09:11 ]
Nee, niks opgeschreven.... Zit nu in de doos. Die ga ik er niet meer uit halen. Het was zo al moeilijk genoeg om die doos gans te houden bij het uitpakken van de nieuwe en het inpakken van die oude. Dat ga ik niet nog eens doen om het serie-nummer terug te vinden....Maxwp schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:09:
[...]
heb je voor de zekerheid de serial opgeschreven?
Stel hij komt ineens ergens bij een andere tweaker terecht
Wie weet refurbiched
Het zullen denk ik 16 cellen zijn in serie
Of 2 kleinere pakketten van 16 in serie wie samen paralel staan.
Hier de Lilygo ook aangesloten. Werkte in eerste instantie niet ondanks dat ik 100% zeker alle aders goed had aangesloten. Na het meten bleek er (maar) 2,85 volt uit de Marstek te komen. Met een externe USB adapter werkt het wel. Is dat nog te verhelpen met een buck booster of is dit voltage echt te laag?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Je weet zeker dat die 2,85 volt tussen de +5V en GND staat? Dit klinkt namelijk als ongeveer het voltage wat tussen de modbus parenaanwezig is als die idle is. Niet toevallig gemeten tussen 5V en B of tussen A en GND bijvoorbeeld?Headshot_NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:07:
Hier de Lilygo ook aangesloten. Werkte in eerste instantie niet ondanks dat ik 100% zeker alle aders goed had aangesloten. Na het meten bleek er (maar) 2,85 volt uit de Marstek te komen. Met een externe USB adapter werkt het wel. Is dat nog te verhelpen met een buck booster of is dit voltage echt te laag?
En zo nee, is dat direct uit de connector of heb je er nog meer kabels tussen? Een beetje voltage drop is wel te verwachten, maar dit is wel heel laag.
Heb je de " nieuwe design " unit ?Headshot_NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:07:
https://tweakers.net/i/hP...z69FtLEs.jpg?f=user_large
Dat lijkt het inderdaad te zijn: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Maxwp schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:41:
[...]
Heb je de " nieuwe design " unit ?
Ik heb het nagemeten op de stekker die in de modbus gaat en dan op alle punten op de Lilygo. Alles klopt.pascallj schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:28:
[...]
Je weet zeker dat die 2,85 volt tussen de +5V en GND staat? Dit klinkt namelijk als ongeveer het voltage wat tussen de modbus parenaanwezig is als die idle is. Niet toevallig gemeten tussen 5V en B of tussen A en GND bijvoorbeeld?
En zo nee, is dat direct uit de connector of heb je er nog meer kabels tussen? Een beetje voltage drop is wel te verwachten, maar dit is wel heel laag.
Is het voltage ook te meten in de Marstek zelf zonder de modbus aan te sluiten? Of staat er dan geen spanning op?
Ga ik straks thuis nakijken. Dat kan het ook nog zijn.Maxwp schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:41:
[...]
Heb je de " nieuwe design " unit ?
Ik denk dat het de voorste is van die foto, de niet aangesloten Marstek.
[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 28-04-2025 13:34 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dat is helemaal prima. Wist niet of je daarna of verloopjes had gebruikt of een breadboard ertussen oid. Zoals ook door SatScan gepost in het andere topic, lijken de nieuwe units hier last van te hebben. Denk dat het even uitzoeken wordt hoe of wat hier het idee achter is.Headshot_NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:33:
[...]
Ik heb het nagemeten op de stekker die in de modbus gaat en dan op alle punten op de Lilygo. Alles klopt.
Is het voltage ook te meten in de Marstek zelf zonder de modbus aan te sluiten? Of staat er dan geen spanning op?
Nu is een 5V leiding geen onderdeel van de RS485 standaard, dus we kunnen er niet te zwaar aan tillen, maar ik heb wel een mening over het tussentijds wijzigen van dit soort dingen...
Betwijfel of er dan wel genoeg vermogen beschikbaar is om een Boost converter te laten werken. Kwestie van proberen.
Toevallig gisteren een Review gezien van een leuke Buck Booster!
Deze Buck booster begint op 2V
MT3608 DC-DC Step Up Converter Booster
https://nl.aliexpress.com/item/1005005853733696.html
Of morgen geleverd via: https://www.amazon.nl/AZD...usief/dp/B079H3YD8V/?th=1
Review: https://www.youtube.com/watch?v=2BtXrJRqF8Y
Of de Backup-poort op aan zetten en daar een USB adapter indoen als je niet voldoende aansluitpunten hebt.
Of de Backup-poort op aan zetten en daar een USB adapter indoen als je niet voldoende aansluitpunten hebt.
Ik ga eens kijken of ik hem bestel. Nu inderdaad op de back-up poort aangesloten. Als de buck booster werkt dan doe ik dat, anders zet ik hem op een permanente 5V adapter.superduper1969 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:11:
Toevallig gisteren een Review gezien van een leuke Buck Booster!
Kleine correctie, het is een alleen Boost converter. Een Buck Boost converter kan ook hogere voltages naar beneden zetten, deze kan alleen lagere voltages omhoog zetten. Zo kan een Buck converter alleen hogere voltages naar beneden bijstellen.
De backup uitgang permanent aanzetten zorgt er wel voor dat de inverter continu aan moet staan met een hoger stroomverbruik als gevolg. Als je een ander stopcontact in de buurt hebt, zou ik die lekker gebruiken.
De backup uitgang permanent aanzetten zorgt er wel voor dat de inverter continu aan moet staan met een hoger stroomverbruik als gevolg. Als je een ander stopcontact in de buurt hebt, zou ik die lekker gebruiken.
Heb hier hetzelfde, ik heb een "oude" versie en net een nieuwe. Alles goed aangesloten, maar hij gaat enkel aan als 'k ook stroom inplug.
BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023
Lijkt erop dat we de modbus extern moeten gaan voeden..
Wel beetje balen met alle problemen nu even focussen op de positieve komen ze met deze niet aangekondigde zaken.
Beugels , modbus en het formaat is anders
Wel beetje balen met alle problemen nu even focussen op de positieve komen ze met deze niet aangekondigde zaken.
Beugels , modbus en het formaat is anders
Ja dat is ook zonde natuurlijk voor die ene adapter. Is er een optie om de backup poort aan te zetten als wij hier in Nederland een keer een grote stroomstoring hebben? Kan dat met bluetooth alleen?pascallj schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:04:
Kleine correctie, het is een alleen Boost converter. Een Buck Boost converter kan ook hogere voltages naar beneden zetten, deze kan alleen lagere voltages omhoog zetten. Zo kan een Buck converter alleen hogere voltages naar beneden bijstellen.
Als dat via het netwerk moet gaat dat niet omdat er geen stroom is.
Ja hoor, dat kan via BT via de app. De batterij mag uiteraard niet 'leeg' zijn, dan gaat de backup uitgang niet aan.Headshot_NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:56:
[...]
Ja dat is ook zonde natuurlijk voor die ene adapter. Is er een optie om de backup poort aan te zetten als wij hier in Nederland een keer een grote stroomstoring hebben? Kan dat met bluetooth alleen?
Als dat via het netwerk moet gaat dat niet omdat er geen stroom is.
Thanks, heb het getest en het werkt. Heb ingesteld dat hij maximaal mag ontladen tot 20%. Dan heb ik altijd wat marge om een koelkast van stroom te voorzien.pascallj schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:58:
[...]
Ja hoor, dat kan via BT via de app. De batterij mag uiteraard niet 'leeg' zijn, dan gaat de backup uitgang niet aan.
Maar wat ik me nu bedenk. De modbus gebruik ik puur om uit te lezen. Via de modbus schakel ik de marstek naar manual als mijn auto aan de lader staat, dat doe ik door eerst de modbus control op enable te zetten en daarna hem op manual te zetten. Als de auto vol is gaat hij weer op auto mode (voor 0 op de meter) en daarna gaat de modbus control weer uit.
Kijkt de Marstek nog wel naar de ingestelde minimale SOC als modus control op uit staat?
Kwestie van testen maar misschien weet iemand dat zo.
Ja. Als je manueel stuurt, houdt die rekening met de ingestelde waardes (min en max SOC en ook max charge en discharge power)Headshot_NL schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:04:
[...]
Kijkt de Marstek nog wel naar de ingestelde minimale SOC als modus control op uit staat?
Kwestie van testen maar misschien weet iemand dat zo.
Bedankt voor de aanvullingen!pascallj schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:04:
Dan moet ik daar nog even wat op gaan verzinnen. Ik zet hem nu in principe alleen op manual als de auto gaat laden. Nu stuurt de HW p1 hem aan.JorisLammar schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:08:
[...]
Ja. Als je manueel stuurt, houdt die rekening met de ingestelde waardes (min en max SOC en ook max charge en discharge power)
Vind dat niet zo vanzelfsprekendpascallj schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:58:
[...]
Ja hoor, dat kan via BT via de app. De batterij mag uiteraard niet 'leeg' zijn, dan gaat de backup uitgang niet aan.
Het betekend namelijk ook dat als er wel nig grid spanning is en de accu Leeg die uitgang alsnog niks doet
Dus bijvoorbeeld je computer er op aansluiten of zo gaat jiet want die valt zelfs met grid spanning abrupt uit als de accu leeg is
Als de accu vol is en er grid spanning is dan is die backup uitgang wel actief maar word de grid Spanning namelijk doorgekoppeld
zover ik weer staat die uitgang alleen aan als er geen grid is en je hem bewust aan hebt gezet in de app.pascallj schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:04:
Als er wel.grid is en je zet de backup aan dat is de grid spanning doorgekoppeld naar de backup uitgang
Maar als er een stroompanne is, heb je nog alleen de resterende stroom uit de batterijen. Ik zoek naar een manier om dan toch de stroom van de zonnepanelen te kunnen gebruiken. Omwille van veiligheid schakelen de omvormers zich uit als er geen mooie 50Hz meer is. Idem voor de batterijen (tenzij de stekker achteraan), maar ze laden niet meer op. Je zou in principe via de backup stekker en een dubbele mannetjestekker stroom en dus 50Hz op jouw elektriciteitsnetwerk zetten. De hoofdschakelaar moet dan wel best uit staan. Vraag is wat de omvormers doen met de overtollige energie van de zon (bv zon brengt 5000W maar je verbruikt maar 2500W). Ik las dat de laatste omvormers van SMA de overtollige energie afknijpen. Dat zou al een gekende praktijk in NL zijn omwille van de negatieve injectieprijzen.
Heeft iemand ervaring met het offgrid gebruik van de zonnepanelen en opladen van de batterijen?
Heeft iemand ervaring met het offgrid gebruik van de zonnepanelen en opladen van de batterijen?
In het andere (niet modbus gerelateerde) Marstek topic zijn berichten geweest over mensen die een off-grid test setup hebben gemaakt. Ik zou daar even gaan zoeken. In de laatste paar pagina's is de post nog gelinkt door SatScan.JorisLammar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:01:
Maar als er een stroompanne is, heb je nog alleen de resterende stroom uit de batterijen. Ik zoek naar een manier om dan toch de stroom van de zonnepanelen te kunnen gebruiken. Omwille van veiligheid schakelen de omvormers zich uit als er geen mooie 50Hz meer is. Idem voor de batterijen (tenzij de stekker achteraan), maar ze laden niet meer op. Je zou in principe via de backup stekker en een dubbele mannetjestekker stroom en dus 50Hz op jouw elektriciteitsnetwerk zetten. De hoofdschakelaar moet dan wel best uit staan. Vraag is wat de omvormers doen met de overtollige energie van de zon (bv zon brengt 5000W maar je verbruikt maar 2500W). Ik las dat de laatste omvormers van SMA de overtollige energie afknijpen. Dat zou al een gekende praktijk in NL zijn omwille van de negatieve injectieprijzen.
Ik ben heel blij met de
https://github.com/Superd...enus_battery_control.yaml
van Superduper1969. Zonder die yaml had ik mijn modbus niet draaiend gekregen.
Maar zoals Superduper1969 al een keer heeft aangegeven heeft hij het voor batterij 2 en 3 niet kunnen testen.
Ik krijg straks mijn 2e batterij binnen en heb dus de 2e yaml geïnstalleerd
https://github.com/Superd...nus_battery2_control.yaml
Nu krijg ik de melding dat bij utility_meter een dubbele naam wordt gebruikt.
Dit kan opgelost worden door daily_discharge en daily_charge bij de tweede batterij te hernoemen naar b.v. daily_discharge2 en daily_charge2.
De tweede yaml heb ik voor mijzelf als volgt aangepast:
# --------------
# UTILITY METERS
# --------------
utility_meter:
daily_discharge2:
name: My Battery2 Daily Discharging in kWh
unique_id: my_battery2_daily_discharging_in_kwh
source: sensor.my_battery2_discharging_in_kwh
cycle: daily
daily_charge2:
name: My Battery2 Daily Charging in kWh
unique_id: my_battery2_daily_charging_in_kwh
source: sensor.my_battery2_charging_in_kwh
Maar nu krijg ik nog de melding:
Modbus MarstekVenus host/port 192.168.68.105 is duplicated,second entry not loaded.
Please update MarstekVenus and/or 192.168.68.105_502 for the entry in your configuration.yaml file and restart Home Assistant to fix this issue.
Zijn er nog restricties voor de waarde van de local port?
Mag dit gewoon 503 worden?
Uiteraard in de yaml en configuratie van de Elfin.
Ik heb namelijk 502 in yaml nr.2 gewijzigd in 503 maar ben nu communicatie met de eerste Elfin ook kwijt.
Zodra ik yaml nr2 verwijder uit de packages directory werkt de eerste weer.
https://github.com/Superd...enus_battery_control.yaml
van Superduper1969. Zonder die yaml had ik mijn modbus niet draaiend gekregen.
Maar zoals Superduper1969 al een keer heeft aangegeven heeft hij het voor batterij 2 en 3 niet kunnen testen.
Ik krijg straks mijn 2e batterij binnen en heb dus de 2e yaml geïnstalleerd
https://github.com/Superd...nus_battery2_control.yaml
Nu krijg ik de melding dat bij utility_meter een dubbele naam wordt gebruikt.
Dit kan opgelost worden door daily_discharge en daily_charge bij de tweede batterij te hernoemen naar b.v. daily_discharge2 en daily_charge2.
De tweede yaml heb ik voor mijzelf als volgt aangepast:
# --------------
# UTILITY METERS
# --------------
utility_meter:
daily_discharge2:
name: My Battery2 Daily Discharging in kWh
unique_id: my_battery2_daily_discharging_in_kwh
source: sensor.my_battery2_discharging_in_kwh
daily_charge2:
name: My Battery2 Daily Charging in kWh
unique_id: my_battery2_daily_charging_in_kwh
source: sensor.my_battery2_charging_in_kwh
Maar nu krijg ik nog de melding:
Modbus MarstekVenus host/port 192.168.68.105 is duplicated,second entry not loaded.
Please update MarstekVenus and/or 192.168.68.105_502 for the entry in your configuration.yaml file and restart Home Assistant to fix this issue.
Zijn er nog restricties voor de waarde van de local port?
Mag dit gewoon 503 worden?
Uiteraard in de yaml en configuratie van de Elfin.
Ik heb namelijk 502 in yaml nr.2 gewijzigd in 503 maar ben nu communicatie met de eerste Elfin ook kwijt.
Zodra ik yaml nr2 verwijder uit de packages directory werkt de eerste weer.
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase