Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 08:53
JanAllElectric schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:33:
Wat doe ik verkeerd? ik probeer - als voorbereiding- te installeren op een ESP32 wroom

edit 23:25: met esp-idf en zonder het led gedeelte werkt het wel.
Niet iedere ESP32 is gelijk, blij dat je het verschil hebt gevonden.

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:35
superduper1969 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:36:
[...]

Niet iedere ESP32 is gelijk, blij dat je het verschil hebt gevonden.
_/-\o_ Dankzij deze softwarematige aansturing ga ik zeker 2 Masteks 5kWh bestellen (ik twijfelde nog tussen Mastek en Zendure).

Vraag: ik kan denk ik wel 2 Masteks aan één Liligo RS485 verbinden. Hoe ga ik deze dan aansturen? Of heb je 2 liligo's nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 11-03-2025 00:31 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
JanAllElectric schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:56:
[...]

_/-\o_ Dankzij deze softwarematige aansturing ga ik zeker 2 Masteks 5kWh bestellen (ik twijfelde nog tussen Mastek en Zendure).

Vraag: ik kan denk ik wel 2 Masteks aan één Liligo RS485 verbinden. Hoe ga ik deze dan aansturen? Of heb je 2 liligo's nodig?
In principe kan modbus 250+ apparaten aansturen. Maar het modbus adres van accu 1 = 1, en zo te zien is deze programmeerbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u8VO298547vfs-3YZpt8ib2hMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sFdoMtOoXNNm4LHzg6fg3Cp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door superduper1969 op 11-03-2025 08:16 ]

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Ik heb toevallig (nog uit het heishamon project om mijn panasonic warmtepomp aan te sturen ) 2 esp32 wroom liggen en 2 RS485- ttl adapters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA_qGl6pZwZLBqoA0JeR2dcOE8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxufPm0L0ZUzLBdR91mgh7oZ.png?f=fotoalbum_large

Ik hoef dan volgens mij alleen het stukje liligo 485 uit de yaml te verwijderen Ik neem aan dat de tx en rx hetzelfde is. Vervolgens een 2e yaml te maken met een ander devicenaam. In HA kan ik beide masteks dan simultaan aansturen cq master/slave omdat ze beiden nooit even vol zullen zitten.

NB: ik draai al een jaar een thuisaccu simulatie in HA-node-red/javascript (kopen/verkopen en NOM/XOM. Ook het laden van mijn EV buiten de accu houden) gekoppeld aan mijn P1 meter. Die kan ik dan gebruiken om de masteks aan te sturen. De polling is variabel en staat nu op 1 seconde. Welke polling zou het best zijn met de masteks?

NB: het beste lijkt mij de masteks zelf dus helemaal niet aan enige P1 meter te koppelen. klopt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 11-03-2025 11:14 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
1 Yaml met alles erin en alles definieren voor 1 en 2
Maar een 2e Lilygo is ook niet duur.

Op dit moment is de FW nog niet geschik voor 2 MT op 1 P1, dat kan alleen als er via 1 schedule draait.
Maar nieuwe firmware zal dat weer veranderen.

modbus_controller:
- id: mt1
address: 0x1
modbus_id: modbus1
command_throttle: 200ms
update_interval: 5s
- id: mt2
address: 0x2
modbus_id: modbus2
command_throttle: 200ms
update_interval: 5s[/code]

En dan al je sensoren er dubbel in:

binary_sensor:
- platform: modbus_controller
name: "Marstek1 PLL Abnormal Restart"
modbus_controller_id: mt1
register_type: holding
address: 36000
bitmask: 0x01
skip_updates: 6 # 30 seconds
- platform: modbus_controller
name: "Marstek2 PLL Abnormal Restart"
modbus_controller_id: mt2
address: 36000
bitmask: 0x01
skip_updates: 6 # 30 seconds

[ Voor 8% gewijzigd door superduper1969 op 11-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 12:07
Hallo,
We zijn sinds een week de eigenaar van de Marstek Venus 5.12kWh met de CT003 P1 meter..
Ik heb weinig verstand van elektriciteit, ik weet het verschil tussen AC en DC te benoemen, maar mijn kennis houdt daarna snel op.
We hebben al sinds 2017 zonnepanelen op het dak en wilden die stroom graag overdag opslaan in een thuisbatterij die wij dan in de avond geheel zelf kunnen gebruiken. Met nog 1 jaar vast contract (Vattenfall) hebben we geen interesse om te "handelen" op de energie markt.
Over de Marstek een paar vraagjes?
Hoe kunnen we de Marstek dwingen stroom te laden van de panelen als de zon schijnt , en terug te leveren aan het huis in de avond?

Wij zien namelijk op de "zelf geïnitieerd" stand, dat de Marstek regelmatig in de nacht gaat laden en ontladen naar het net, en ook overdag, als de zon schijnt begint hij te ontladen naar het net.
Wij hebben niets aan de in de nacht geladen stroom van Vattenfall, en al helemaal niets aan stroom die naar Vattenfal wordt gestuurd uit de Marstek batterij.

Regelmatig zien we de tekst "Verkoop_elektriciteit" staan, kan dat ook zijn dat het een idiote tekst is, terwijl hij gewoon terug levert aan ons huis?

Tevens zien we steeds dat het WIFI signaal, zowel de P1 als de batterij, uit staan.
Wij kunnen dan als we van huis zijn de app nooit bedienen en niets uitlezen van de batterij.
Als ik thuis ben is er verbinding zowel via BT als WIFI,m maar als we van huis zijn zien we dat de WIFI uit is.
Daarnaast gingen alle firmware updates goed, Tot de voorlaatste, 148.211.0.0, daarna staat er dat er nieuwe FW is, de 149.212.0.0 maar die wordt niet uitgevoerd en kan ik ook niet activeren.

Marstek in een email zegt: alles goed, de nieuwe FW is 149.212.0.0 . . . . . . tja, dat weet ik, maar de batterij installeert dat niet.
Dus, hoe dwing ik de batterij te laden als de zonnepanelen stroom leveren, hoe verhinder ik dat de batterij aan het net gaat leveren en hoe zorg ik dat de Marstek installatie via de app ook buitenshuis bereikbaar blijft

Gaarne enig advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgnt1kPwsbAj18MmYRPNAaaQ5wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93lHX4LOdAFzWI9KSvBgwGGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGZXcYWid89hVuD63ahGY80Zc5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c23nlbTp5FtLug0L9wBHjL8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqDAV5E_0HRKfBwzHnhMLIC_CPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQtaRvM0R2H2OnFjxHbtmhU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x47EWMh4CAk9TETsCXEh3t4Wtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AROrWx72ijeTOWdgbaAziu1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
@Grizzlyb1
Als hij snachts laad heb je hem in de AI mode staan of je hebt bij Manual een klok schema staan waarin staat dat dat moet.
Je Screenshot zegt Manual!
Deze moet Auto staan, dan voor de rest ben je klaar!
FW bijwerken kun je alleen binnen bluetooth bereik, gewoon ernaast gaan staan en zorgen dat je telefoon niet in de spaarstand gaat is het beste.

Verkoop electriciteijt is gewoon een idiote tekst.

Alleen baterij kan op afstand bediend/gemonitored worden, trek je scherm naar beneden om te verversen.

[ Voor 17% gewijzigd door superduper1969 op 11-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
superduper1969 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:48:
@Grizzlyb1
Als hij snachts laad heb je hem in de AI mode staan of je hebt bij Manual een klok schema staan waarin staat dat dat moet.
Je Screenshot zegt Manual!
Deze moet Auto staan, dan voor de rest ben je klaar!
FW bijwerken kun je alleen binnen bluetooth bereik, gewoon ernaast gaan staan en zorgen dat je telefoon niet in de spaarstand gaat is het beste.

Verkoop electriciteijt is gewoon een idiote tekst.

Alleen baterij kan op afstand bediend/gemonitored worden, trek je scherm naar beneden om te verversen.
Hahaha, dank je voor die verheldering rond de "verkoop" tekst. We hebben ons rot gelachen, en dat is nu opgelost.

We zullen hem weer in de "auto" stand zetten (zelf geïnitieerd? ) en kijken of hij dan niet meer gaat laden van het net.
Die manual stand, had ik al ingesteld op ontladen tussen 18.00 uur en 23.59 en 00.01 en 09.00 (als het zonnetje op kan komen) En laden in de periode dat de zon op is en kan schijnen.

We waren gister weg van huis en ik probeerde met de app verbinding te krijgen met de batterij. naar beneden swipen gaf geen resultaat de wifi bleeg uit, met dat rode stipje erbij.

Misschien dat het met de update van 148 naar 149 gaat werken. Als de batterij dat ooit besluit om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:38
Grizzlyb1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Hahaha, dank je voor die verheldering rond de "verkoop" tekst. We hebben ons rot gelachen, en dat is nu opgelost.

We zullen hem weer in de "auto" stand zetten (zelf geïnitieerd? ) en kijken of hij dan niet meer gaat laden van het net.
Die manual stand, had ik al ingesteld op ontladen tussen 18.00 uur en 23.59 en 00.01 en 09.00 (als het zonnetje op kan komen) En laden in de periode dat de zon op is en kan schijnen.

We waren gister weg van huis en ik probeerde met de app verbinding te krijgen met de batterij. naar beneden swipen gaf geen resultaat de wifi bleeg uit, met dat rode stipje erbij.

Misschien dat het met de update van 148 naar 149 gaat werken. Als de batterij dat ooit besluit om te doen.
Dat gaat ook niet werken op afstand. Druk op groene icoontje CT...
Die informatie wordt via de Batt aan de server aangeboden (heb je geselecteerd tijdens installatie) en dmv de app opgehaald. Ben je in wifi/bt bereik van de Batt dan komt de informatie lokaal.
De CT003 is alleen lokaal rechtstreeks uit te lezen.

Allemaal terug te lezen;
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 11-03-2025 13:11 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V116 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
SatScan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Dat gaat ook niet werken op afstand. Druk op groene icoontje CT...
Die informatie wordt via de Batt aan de server aangeboden (heb je geselecteerd tijdens installatie) en dmv de app opgehaald. Ben je in wifi/bt bereik van de Batt dan komt de informatie lokaal.
De CT003 is alleen lokaal rechtstreeks uit te lezen.
Ah, Dus dan kan het ook nooit werken zoals de HW app, die kan via internet communiceren met de P1 meter? Die app werkt wel prima.

Elke keer dat ik de Marstek app aandoe zie ik deze melding dat er nieuwe firmware is.
Er wordt gevraagd de telefoon dicht bij de batterij te houden voor de BT verbinding tijdens de firmware update, maar na een uurtje blijft alles het zelfde. hij installeert niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ1Sz2YuUs8CR13eE1thedZYYFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcyTB9MPKlNbhQfhR8PEnTL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eBmOTFF_eBMWDG4yisXIA5meq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lz53a38xYiZypNRnvyuwKoV6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SG3QOByyj1hkxqg-3_BkZhSXF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gLduwTqZWm3l66uolmQh06v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-06 10:36
Vandaag binnen een uur de Elwin aangesloten op de batterij en in Home Assistant.

Thanks @superduper1968 voor de uitgebreide start topic. Zonder dit was het niet zo snel gelukt.

Ik heb echter 22 entiteiten i.p.v. de genoemde 26 maar ik zie dat er een stel zijn uit gecommentarieerd.
Dus dat gaat wel goed komen.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 13:53
superduper1969 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:44:
[...]

Volgens mij hoef je alleen de tekstjes aan te passen, de codes zullen het zelfde zijn.
trade-mode wordt AI.

[Afbeelding]
Hoi,
Ik heb sinds een week mijn Marstek batterij en heb ondertussen een en ander werkende, de Modbus interface incluis, waarvoor dank.
Ik ben geen HA gebruiker maar heb een Loxone home automation systeem waarin tamelijk wat EMS functionaliteit aanwezig is (o.a. Epex hourly price forecast, energy flow dashboards etc.) en daar wil ik maximaal gebruik van maken.
Self Consumption mode werkt naar behoren wanneer er voldoende PV energie aanwezig is, maar ik ben nu aan't bekijken wat te doen wanneer er moet bijgeladen worden van het net (aan laagste Epex prijzen).
Zelf sturen op basis van de Epex prijzen of Marstek AI zijn ding eens een tijdje laten doen?

Ik heb in mijn systeem een aantal switches en selectors waarmee ik o.a. de user work mode kan aansturen (register 43000). Het zou mooi zijn als ik ook op een of ander register de AI mode aan en uit kan schakelen.
Ik zit op Marstek V148 en ik zie in register 43000 geen verschillende waarde tussen 'Self Consumption' en 'AI Optimization', beide geven waarde 1. 'Manual' mode geeft waarde 0. (In trade mode heb ik geen interesse, wil gewoon NOM draaien).

Iemand enig idee?

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
@superduper1969 :Ik zit een beetje met een vergelijkbare vraag.

Ik wil de Masktek volledig zelf gaan besturen in HA/HA-node-red en ga deze niet eens aan de p1-meter koppelen.

Reden:
- ook om het EV laden er helemaal buiten te houden (accu veel te klein)
- straks met meerder Masteks te kunnen werken.
- eigen strategieen met dynamische min en max levels op basis noodzakelijk eigen gebruik.
- voornamelijk NOM/XOM en daarnaast overschot verhandelen.

Ik neem aan voor zelfbesturing eenmalig instellen:
- Marstek 1 RS485 Control Mode : enable
- Marstek 1 User Work Mode: manual
- Marstek 1 Max. Charge Power : 1250 (er komt ook nog een mastek 2)
- Marstek 1 Max. Discharge Power: 1250 (er komt ook nog een mastek 2)

en vanuit HA-node-red ieder 1 seconde:
- Marstek 1 Forcible Charge Power : waarde waarmee HA-node-red aangeeft te moeten laden
- Marstek 1 Forcible Discharge Power: waarde waarmee HA-node-red aangeeft te moeten ontladen
- Marstek 1 Forcible Charge/Discharge: stop, charge, discharge om het (ont)laden te starten en te stoppen

Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:34:

het lijkt er dus op dat de 5 volt uit de marstek in mijn geval niet voldoende is of wat ik eerder denk dat de voeding ingang 5-12volt niet helemaal 100% werkt en daardoor de rs485 niet schakeld.

zit nu te denken als ik de 5 volt van de marstek modbus gewoon op de usb c ingang zet heb ik het hele schakel geval omzeild en zou het moeten werken.
mmm usb kabeltjes even knippen :)

iemand die dit probleem kan reproduceren?
Ik zie hier hetzelfde. Uit de Marstek komt 4,8V. Dat lijkt in mijn geval niet genoeg om de ESP32 stabiel aan de praat te krijgen. Met een losse USB voeding eraan werkt alles prima. Zou in theorie ook kunnen liggen aan de gebruikte ESP32 devboard.

Edit:
Weet er iemand al welke connector Marstek gebruikt voor de RS485 poort?
Heb al flink rondgezocht en uiteindelijk deze connector besteld. Lijkt er heel erg op, maar is niet de goede. Net een fractie te klein.

[ Voor 20% gewijzigd door kaasmakert op 12-03-2025 14:21 ]

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:19
kaasmakert schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Ik zie hier hetzelfde. Uit de Marstek komt 4,8V. Dat lijkt in mijn geval niet genoeg om de ESP32 stabiel aan de praat te krijgen. Met een losse USB voeding eraan werkt alles prima. Zou in theorie ook kunnen liggen aan de gebruikte ESP32 devboard.

Edit:
Weet er iemand al welke connector Marstek gebruikt voor de RS485 poort?
Heb al flink rondgezocht en uiteindelijk deze connector besteld. Lijkt er heel erg op, maar is niet de goede. Net een fractie te klein.
Zie TS: https://nl.aliexpress.com/item/1005005811950799.html

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Bedankt, dat is inderdaad de JST-XH connector, maar ik ben op zoek naar de connector die op de accu zelf gaat (dus de blauw/zwarte waterdichte RS485 connector).

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
PVerga schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Hoi,
Ik heb sinds een week mijn Marstek batterij en heb ondertussen een en ander werkende, de Modbus interface incluis, waarvoor dank.
Ik ben geen HA gebruiker maar heb een Loxone home automation systeem waarin tamelijk wat EMS functionaliteit aanwezig is (o.a. Epex hourly price forecast, energy flow dashboards etc.) en daar wil ik maximaal gebruik van maken.
Self Consumption mode werkt naar behoren wanneer er voldoende PV energie aanwezig is, maar ik ben nu aan't bekijken wat te doen wanneer er moet bijgeladen worden van het net (aan laagste Epex prijzen).
Zelf sturen op basis van de Epex prijzen of Marstek AI zijn ding eens een tijdje laten doen?

Ik heb in mijn systeem een aantal switches en selectors waarmee ik o.a. de user work mode kan aansturen (register 43000). Het zou mooi zijn als ik ook op een of ander register de AI mode aan en uit kan schakelen.
Ik zit op Marstek V148 en ik zie in register 43000 geen verschillende waarde tussen 'Self Consumption' en 'AI Optimization', beide geven waarde 1. 'Manual' mode geeft waarde 0. (In trade mode heb ik geen interesse, wil gewoon NOM draaien).

Iemand enig idee?
Trade Mode in de Sheet is dus nu AI.
Zo staat het dus ook in de code op github.
Deze moet je dus combineren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwUcmRcfkr2oKzh7A8LGNLuiXuw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7aqSYKOnZvJP98wkewchRuFK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
JanAllElectric schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:28:

Ik wil de Masktek volledig zelf gaan besturen in HA/HA-node-red en ga deze niet eens aan de p1-meter koppelen.

Reden:
- eigen strategieen met dynamische min en max levels op basis noodzakelijk eigen gebruik.

- Marstek 1 Forcible Charge Power : waarde waarmee HA-node-red aangeeft te moeten laden
- Marstek 1 Forcible Discharge Power: waarde waarmee HA-node-red aangeeft te moeten ontladen
- Marstek 1 Forcible Charge/Discharge: stop, charge, discharge om het (ont)laden te starten en te stoppen

Klopt dit?
Ja, zo te zien klopt je redenatie, voor dat je Node Red gaat inrichten kun je natuurlijk alles even checken in de HA UI.
De 800W+ Discharge kun je niet unlocken in de HA UI, dit moet in de APP, daarna kun je gewoon 1250W Laden of ontladen.
En de Interval in Node Red kan natuurlijk nooit korter zijn al die in de YAML (Het kan wel maar hij reageert pas als de code is verwerkt) Maar die kun je misschien ook tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
superduper1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Ja, zo te zien klopt je redenatie, voor dat je Node Red gaat inrichten kun je natuurlijk alles even checken in de HA UI.
De 800W+ Discharge kun je niet unlocken in de HA UI, dit moet in de APP, daarna kun je gewoon 1250W Laden of ontladen.
En de Interval in Node Red kan natuurlijk nooit korter zijn al die in de YAML (Het kan wel maar hij reageert pas als de code is verwerkt) Maar die kun je misschien ook tweaken.
Ik kan de polling in nod-red variabel maken (staat voor mijn simulatie op 1 sec). Ik denk dat ik vooral afhankelijk ben van o.a:

- name: "Marstek 1 Forcible Discharge Power"
icon: mdi:tune-variant
mode: box
platform: modbus_controller
modbus_controller_id: mt
address: 42021
value_type: U_WORD
unit_of_measurement: "W"
min_value: 0
max_value: 2500
step: 1
skip_updates: 2 # 10 seconds

+ de tijd dat de Mastek nodig heeft dat de leveren en dat de P1-meter dat ziet.

Polling ergens bv op 30 seconden zetten ? (ik gebruik nu EVCC om mijn cFos laadpaal aan te sturen incl loadbalancing. Die polt ook op 30 seconden)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Edzelf
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:31
De print en de software voor mijn Venus-control project is inmiddels gereed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9on-GollkUQzzGWcPVwkQNXw_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/famfISHFE9ctno7YB9XWLuXh.png?f=user_large

Venus-control vervangt de Marstek software voor nul op de meter. Tevens is een uitgebreide web-interface beschikbaar. MQTT koppeling volgt nog. Zie de beschrijving hier.

Indien er belangstelling voor is kan ik wel een exemplaar opsturen. Neem even contact op. De prijs van de module (zonder kastje) is 10 euro plus verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Edzelf schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:43:

[Afbeelding]

Venus-control vervangt de Marstek software voor nul op de meter. Tevens is een uitgebreide web-interface beschikbaar. MQTT koppeling volgt nog. Zie de beschrijving hier.

Indien er belangstelling voor is kan ik wel een exemplaar opsturen. Neem even contact op. De prijs van de module (zonder kastje) is 10 euro plus verzendkosten.
Ik heb wel interesse, maar wat kan de huidige versie nu precies en is deze aan te sturen met HA/Node-Red? [edit: ik lees op jouw github (nog) niet]

Ik sta op het punt mijn 1e Marstek te bestellen. Ik wil deze aansturen met mijn simulatie thuisaccu die in HA/Node-red draait. Voor mij belangrijk om dat ik het 3 fase laden van mijn EV buiten NOM wil houden!

Ik kijk nu vooral naar de modbus koppeling van @superduper1969 met een lilygo RS485 (nog niet besteld) of met een ESP32 vroom en RS485-TTL koppeling. Toevallig heb ik die in huis.

Voordeel van jouw module lijkt de makkelijke koppeling met de stekker van Marstek en de zefstandige plug&play (als deze voldoende mogelijkheden bevat). Misschien kan je de documentatie eens publiceren.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 13-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969

[Afbeelding]

Als je meer wilt weten over de data van/naar de batterij dan kun je Wireshark gebruiken.
Optie 1: Vind ik zelf nogal complex maar jij bent duidelijk handig https://www.youtube.com/watch?v=boIDEJY5Vhc https://www.youtube.com/watch?v=p3Ik_pcwp9c
Optie 2: Zou ik zelf gebruiken, maak je Wifi weer bekabeld met een Wifi Bridge, gebruik een ouderwetse HUB of een simpele managed switch om je capture te maken.
Optie 3: als je toevallig OpenWRT in je router draait of eenrouter heeft die een capture port support: https://openwrt.org/docs/...ll/misc/tcpdump_wireshark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:32
Ik zag voorheen 800 watt ac en ~850 watt batt. Via de modbus
Met v149 797 watt ac en 900🙈💩 watt batt
Iemand anders dat ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]

erg netjes
En voor dat geld.
Plug and play.
Echt top vallen alle andere bijna gelijk weg zeg maar
Zou zelf alleen een ethernet erop willen als optie of zo liefs alles bekabeld als het aangestuurd moet worden met zekrrheden

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 13-03-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Maxwp op 14-03-2025 08:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edzelf
  • Laatst online: 16:31
JanAllElectric schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb wel interesse, maar wat kan de huidige versie nu precies en is deze aan te sturen met HA/Node-Red? [edit: ik lees op jouw github (nog) niet]

Ik sta op het punt mijn 1e Marstek te bestellen. Ik wil deze aansturen met mijn simulatie thuisaccu die in HA/Node-red draait. Voor mij belangrijk om dat ik het 3 fase laden van mijn EV buiten NOM wil houden!

Ik kijk nu vooral naar de modbus koppeling van @superduper1969 met een lilygo RS485 (nog niet besteld) of met een ESP32 vroom en RS485-TTL koppeling. Toevallig heb ik die in huis.

Voordeel van jouw module lijkt de makkelijke koppeling met de stekker van Marstek en de zefstandige plug&play (als deze voldoende mogelijkheden bevat). Misschien kan je de documentatie eens publiceren.
De documentatie kan je vinden in de pdf-file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Maxwp op 14-03-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 21:09
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier de link:
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden. Kijk het zelf ook nog even na.
Dat is wel een grote teleurstelling.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:26:
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier de link:
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden. Kijk het zelf ook nog even na.
Dat is wel een grote teleurstelling.
Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Edzelf schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:10:
[...]

De documentatie kan je vinden in de pdf-file.
Met RESPECT top werk!

Ik heb de bijgeleverde modbus aansluiting al in gebruik.
Wie iemand waar ik een extra exemplaar kan bij bestellen?

[ Voor 18% gewijzigd door SatScan op 17-03-2025 14:42 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V116 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-07 10:34
SatScan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Met RESPECT top werk!

Ik heb de bijgeleverde modbus aansluiting al in gebruik.
Wie iemand waar ik een extra exemplaar kan bij bestellen?
NL of Belgie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Afijn, ik heb dus de Jupiter variant in de garage staan, in afwachting van de installateur van de PV. Had al vrij snel door dat ik daarmee de eerste ben voor mijn leverancier. Maar vandaag toch even schrikken:

Ik lijk ook (een van de) eerste(n) wereldwijd die daadwerklijk naar de Modbus API daarvoor vraagt: Marstek heeft 'm nog niet bij de hand :|. Zo werd mij dan eerlijk verteld, toen ik na enkele weken wachten wat door vroeg.

Ik zie me het ding nou niet direct praktisch aansturen zonder.. (Moet samenwerken met EMS van het huis. En moet in de winter ook voldoende vol gehouden worden, omdat hij nimmer vanaf het net kan bijladen. Dat zie ik niet lukken met een 'fake shelly p1'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Gwaihir schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:28:
Afijn, ik heb dus de Jupiter variant in de garage staan, in afwachting van de installateur van de PV. Had al vrij snel door dat ik daarmee de eerste ben voor mijn leverancier. Maar vandaag toch even schrikken:

Ik lijk ook (een van de) eerste(n) wereldwijd die daadwerklijk naar de Modbus API daarvoor vraagt: Marstek heeft 'm nog niet bij de hand :|. Zo werd mij dan eerlijk verteld, toen ik na enkele weken wachten wat door vroeg.

Ik zie me het ding nou niet direct praktisch aansturen zonder.. (Moet samenwerken met EMS van het huis. En moet in de winter ook voldoende vol gehouden worden, omdat hij nimmer vanaf het net kan bijladen. Dat zie ik niet lukken met een 'fake shelly p1'.)
Ik kan me niet voorstellen dat het opeens een compleet andere methode is. Ik zou gewoon de huidige lilygo-rs485 setup gebruiken in ieder geval om te monitoren. Als dat lijkt te werken dan eens proberen een actie te starten. Maar je kunt natuurlijk ook de reactie afwachten. Better safe than sorry. Ik dacht dat deze alleen solar geladen kon worden maar ik zie op de site ook AC charge staan. Dus ik ga er vanuit dat er ook een AI mode is of gaat komen voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
superduper1969 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:40:
Ik kan me niet voorstellen dat het opeens een compleet andere methode is. Ik zou gewoon de huidige lilygo-rs485 setup gebruiken in ieder geval om te monitoren. Als dat lijkt te werken dan eens proberen een actie te starten. Maar je kunt natuurlijk ook de reactie afwachten. Better safe than sorry.
Ik kocht een Waveshare en ga zeker kijken wat er overeen komt, ja. Maar ik weet dus niet in hoeverre het al ontsloten is. (Is dat een losse stap, of 'praat' het ding intern ook in die registers?) En daarnaast heb ik denk ik ook bijv. de actuele opbrengst per MPTT nodig, wat de Venus niet kent.

Verder zou het ook fijn zijn op voorhand te weten welke draad 'A' en welke 'B' is. (De stekker is anders dan bij de Venus en slechts twee draden aangesloten.) Valt ook uit te proberen, maar dat klinkt wel 'n beetje tijdverspilling.
Ik dacht dat deze alleen solar geladen kon worden maar ik zie op de site ook AC charge staan. Dus ik ga er vanuit dat er ook een AI mode is of gaat komen voor de winter.
Huh, waar zie je dat? Voor zover ik weet is het inderdaad alléén laden met de zon (Jupiter E). 230V laden vergt hardwarematig een voeding, die kun je er niet even bij in programmeren. Zou wel geinig zijn, ook al is het maar 800W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Gwaihir schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Ik kocht een Waveshare en ga zeker kijken wat er overeen komt, ja. Maar ik weet dus niet in hoeverre het al ontsloten is. (Is dat een losse stap, of 'praat' het ding intern ook in die registers?) En daarnaast heb ik denk ik ook bijv. de actuele opbrengst per MPTT nodig, wat de Venus niet kent.

Verder zou het ook fijn zijn op voorhand te weten welke draad 'A' en welke 'B' is. (De stekker is anders dan bij de Venus en slechts twee draden aangesloten.) Valt ook uit te proberen, maar dat klinkt wel 'n beetje tijdverspilling.

[...]

Huh, waar zie je dat? Voor zover ik weet is het inderdaad alléén laden met de zon (Jupiter E). 230V laden vergt hardwarematig een voeding, die kun je er niet even bij in programmeren. Zou wel geinig zijn, ook al is het maar 800W.
https://marstek-power.eu/...2Cqh0Lmm2riYaAq8CEALw_wcBAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph_U-SiluTdE8Vu21K7FQT8HmmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxrgCF0puP57IghL8oPloCRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@superduper1969 Opmerkelijk, zeker zo heftig! 80% van 5120Wh in één uur = 4.096W. Op een Duitse 20A groep zou dat kunnen. In Nederland gaat dat, als ongeregeld projectiel, helemaal niet goed.

En hoe komt zo'n lader, zo op het oog bijna als afterthought, in dat apparaat? Voor de Venus is dit 'core business' maar die doet maar 2500W. En hoe kan de accu dit dan hebben? Laden met 0,8 C is toch absurd voor deze chemie? Op zon gaat hij tot 2000W oftewel, 0,39C.

Ik ben nogal sceptisch over dit verrassende statement. Ik zal het gaan zien! Bedankt voor het delen.

[De accu maakt hier extra PV mogelijk en nuttig. AC laden zou kopzorgen schelen in de winter, omdat hij dan zonder enige extra regeling vast wel voor minimale SOC zorgt. Verder heb ik er vermoedelijk geen use case voor vooralsnog.]

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 20-03-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:07:
@superduper1969 Opmerkelijk, zeker zo heftig! 80% van 5120Wh in één uur = 4.096W. Op een Duitse 20A groep zou dat kunnen. In Nederland gaat dat, als ongeregeld projectiel, helemaal niet goed.

En hoe komt zo'n lader, zo op het oog bijna als afterthought, in dat apparaat? Voor de Venus is dit 'core business' maar die doet maar 2500W. En hoe kan de accu dit dan hebben? Laden met 0,8 C is toch absurd voor deze chemie? Op zon gaat hij tot 2000W oftewel, 0,39C.

Ik ben nogal sceptisch over dit verrassende statement. Ik zal het gaan zien! Bedankt voor het delen.

[De accu maakt hier extra PV mogelijk en nuttig. AC laden zou kopzorgen schelen in de winter, omdat hij dan zonder enige extra regeling vast wel voor minimale SOC zorgt. Verder heb ik er vermoedelijk geen use case voor vooralsnog.]
Ik denk dat ze 10-80% bedoelen, is een delta van 70%. Volgens mij kunnen ze niet ontladen onder de 10%
5120*0,7=3.584W

Dat gaat net goed met een 16A zekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Eastman op 24-03-2025 07:09 ]

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar is er via modbus ook een manier om de batterij in een "Stand by" modus te plaatsen? Oftewel een stand waarin die niet op- of ontlaadt en waarin ook niet voorgeprogrammeerde laad of ontlaadschema's uti de manual-stand worden uitgevoerd?
Oftewel: de batterij doet niks, maar is nog wel bereikbaar via modbus. Bijvoorbeeld om de batterij weer te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Mr_Big schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:21:
Misschien een domme vraag, maar is er via modbus ook een manier om de batterij in een "Stand by" modus te plaatsen? Oftewel een stand waarin die niet op- of ontlaadt en waarin ook niet voorgeprogrammeerde laad of ontlaadschema's uti de manual-stand worden uitgevoerd?
Oftewel: de batterij doet niks, maar is nog wel bereikbaar via modbus. Bijvoorbeeld om de batterij weer te activeren.
Nog niet getest maar dit lijkt me mogelijk:
  • Laden met 0W
  • Ontladen met 0W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zoiets zat ik ook al te denken als plan B. Maar dat is natuurlijk meer een afgeleide manier van werken dan een echte "schakelaar" omzetten.
Maar als ik het zo lees, dan hoef ik daar ook niet naar zo'n schakelaar te zoeken: die is er waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Mr_Big schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:13:
Zoiets zat ik ook al te denken als plan B. Maar dat is natuurlijk meer een afgeleide manier van werken dan een echte "schakelaar" omzetten.
Maar als ik het zo lees, dan hoef ik daar ook niet naar zo'n schakelaar te zoeken: die is er waarschijnlijk niet.
Zie TS in andere topic daar staat een schermafdruk van de modbus mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:23
Prachtige oplossing om de batterij vanuit Home Assistant te kunnen aansturen. Werkt voortreffelijk. Ik heb wel een vraagje.

Heeft al iemand geprobeerd meerdere MarsTek's te verbinden met één Lilygo? Maw, kan je het standaard adres (0x1) van de Marstek/Duravolt wijzigen zodat er 2 of meer toestellen op dezelfde RS485 bus kunnen communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Babavers schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:14:
Prachtige oplossing om de batterij vanuit Home Assistant te kunnen aansturen. Werkt voortreffelijk. Ik heb wel een vraagje.

Heeft al iemand geprobeerd meerdere MarsTek's te verbinden met één Lilygo? Maw, kan je het standaard adres (0x1) van de Marstek/Duravolt wijzigen zodat er 2 of meer toestellen op dezelfde RS485 bus kunnen communiceren?
Ik heb bij een eerdere vraag uitgelegd hoe dit zou kunnen werken. https://gathering.tweaker...message/81889558#81889558
Ik weet niet of het de investering van tijd waard is t.o.v. de €15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
superduper1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb bij een eerdere vraag uitgelegd hoe dit zou kunnen werken. https://gathering.tweaker...message/81889558#81889558
Ik weet niet of het de investering van tijd waard is t.o.v. de €15
Ah OK. Ik had wat gezocht maar niet gevonden. Ondertussen heb ik dat gelezen en wat er staat had ik zelf ook al ontdekt ivm het feit dat dat adres in die lijst stond, maar je kan op die lijst niet zien of dat allemaal read/write adressen zijn dan wel louter informatief enkel read-adressen (of althans sommige ervan). Dat was eigenlijk wat ik wilde weten. En dan nog, als je dat kan wijzigen. Dan moet je dus eerst verbinden op adres 1, dan de wijziging doorsturen en dan verlies je logischerwijze meteen contact op adres 1 en moet je daarna op 2 connecteren. Is het zo dat dat dan werkt? En wat gebeurt met dat adres na spanningsloos schakelen? Luisteren beide MT's dan opnieuw beide naar adres 1 of is dat een waarde die ook bij spanningsloos bewaard blijft in de SmartTek? Zou me verbazen.... Ik had eigenlijk eerder verwacht dat ergens een of andere dip-switch geschakeld zou moeten worden. Dat waren mijn vragen en bedenkingen meer in detail. Voor het geval dat het al iemand uitgevogeld had....

Maar het is inderdaad de 15 € niet waard. Eerder uit pure interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
PVerga schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Hoi,

Iemand enig idee?
Hier is de lijst met adressen : https://duravolt.nl/wp-co...lug-in-Battery-Modbus.pdf.
'Anti-feed' is hetzelfde als 'Self Consumption' volgens mij en dat heeft waarde 1
'Trade mode' is volgens mij idem aan 'AI Optimization' en zou waarde 2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
JanAllElectric schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:28:

Reden:

Klopt dit?
Inderdaad. Ik gebruik diezelfde 'handvatten' om de mijne aan te sturen vanuit HA/NodeRed. Je moet de software van die Lilygo wel een beetje aanpassen om die waardes aan een hogere frequentie binnen te lezen. Dat staat standaard op 5 seconden en voor heel wat waardes zelfs een veelvoud daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Babavers schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Ah OK. Ik had wat gezocht maar niet gevonden. Ondertussen heb ik dat gelezen en wat er staat had ik zelf ook al ontdekt ivm het feit dat dat adres in die lijst stond, maar je kan op die lijst niet zien of dat allemaal read/write adressen zijn dan wel louter informatief enkel read-adressen (of althans sommige ervan). Dat was eigenlijk wat ik wilde weten. En dan nog, als je dat kan wijzigen. Dan moet je dus eerst verbinden op adres 1, dan de wijziging doorsturen en dan verlies je logischerwijze meteen contact op adres 1 en moet je daarna op 2 connecteren. Is het zo dat dat dan werkt? En wat gebeurt met dat adres na spanningsloos schakelen? Luisteren beide MT's dan opnieuw beide naar adres 1 of is dat een waarde die ook bij spanningsloos bewaard blijft in de SmartTek? Zou me verbazen.... Ik had eigenlijk eerder verwacht dat ergens een of andere dip-switch geschakeld zou moeten worden. Dat waren mijn vragen en bedenkingen meer in detail. Voor het geval dat het al iemand uitgevogeld had....

Maar het is inderdaad de 15 € niet waard. Eerder uit pure interesse.
Je huidige accu proberen te programmeren dat het adres wijzigt in 2 en kijken of het een reboot overleeft, en dan alles al testen na een aanpassing van je lilygo
En dan je nieuwe accu wordt 1.
En alles dubbel er in voor MT1 en MT2
Je doet gewoon een call naar MT1 en daarna een naar MT2 of je doet ze eerst allemaal naar MT1 en daarna naar MT2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babavers
Yep, bevestiging van wat ik dacht.
De vraag is dan nog of het effectief wijzigbaar is (read/write) en of het een reboot overleeft. Dat heeft dus blijkbaar nog niemand getest.
Als ik nog eens zin en tijd heb zal ik het eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:49
Heb de ESP Home builder geïnstalleerd in HA en een Lilygo en een 6 pins Jst Xh 2.54 kabel gekocht. Een poweradapter heb ik nog liggen.
Dit lijkt me voldoende om hem te integreren volgens optie 1 in de startpost?

Ga voor het eerst aan de slag met dit soort spul dus 0 ervaring mee. Maar lijkt me zeer interessant om het te proberen en te leren.
Doel is om HA te koppelen aan de Marstek om hem toe te voegen in het energy dashboard en een automation te maken zodat de Marstek niet gaat ontladen als ik mijn EV ga opladen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Headshot_NL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:44:
Heb de ESP Home builder geïnstalleerd in HA en een Lilygo en een 6 pins Jst Xh 2.54 kabel gekocht. Een poweradapter heb ik nog liggen.

Ga voor het eerst aan de slag met dit soort spul dus 0 ervaring mee. Maar lijkt me zeer interessant om het te proberen en te leren.
Doel is om HA te koppelen aan de Marstek om hem toe te voegen in het energy dashboard en een automation te maken zodat de Marstek niet gaat ontladen als ik mijn EV ga opladen.
Goed lezen, rustig aan, dan komt het vast goed.
Power adapter niet nodig, voeding komt uit de MT-Venus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Babavers
superduper1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:42:
[...]

Je huidige accu proberen te programmeren dat het adres wijzigt in 2 en kijken of het een reboot overleeft, en dan alles al testen na een aanpassing van je lilygo
En dan je nieuwe accu wordt 1.
En alles dubbel er in voor MT1 en MT2
Je doet gewoon een call naar MT1 en daarna een naar MT2 of je doet ze eerst allemaal naar MT1 en daarna naar MT2.
Ik heb het geprobeerd en dat werkt. Het is dus een read/write adres en je kan het dus wijzigen. Nadien opnieuw verbinden met het nieuwe adres en alles werkt weer perfect. En daarna was het een kleine moeite om het ding eens even volledig spanningsloos te zetten en dat heeft hij ook overleefd. Het adres blijft ongewijzigd. (Wat trouwens niet het geval is met de homewizard P1 als je die gebruikt voor nom-regeling. Die moet je na elk spanningsloos opnieuw configureren of het werkt niet meer.) Het is dus perfect mogelijk om met één Lyligo een veelvoud van batterijen aan te sturen of uit te lezen. Anderzijds of het dynamisch nog allemaal even snel gaat en/of er geen berichten verloren gaan heb ik (nog) niet uitgetest maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn als je slechts éénmaal per seconde cruciale data uitleest of settings wijzigt. Wordt vervolgd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Babavers schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Ik heb het geprobeerd en dat werkt. Het is dus een read/write adres en je kan het dus wijzigen. Nadien opnieuw verbinden met het nieuwe adres en alles werkt weer perfect. En daarna was het een kleine moeite om het ding eens even volledig spanningsloos te zetten en dat heeft hij ook overleefd. Het adres blijft ongewijzigd. (Wat trouwens niet het geval is met de homewizard P1 als je die gebruikt voor nom-regeling. Die moet je na elk spanningsloos opnieuw configureren of het werkt niet meer.) Het is dus perfect mogelijk om met één Lyligo een veelvoud van batterijen aan te sturen of uit te lezen. Anderzijds of het dynamisch nog allemaal even snel gaat en/of er geen berichten verloren gaan heb ik (nog) niet uitgetest maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn als je slechts éénmaal per seconde cruciale data uitleest of settings wijzigt. Wordt vervolgd....
Top! Ik ben benieuwd. Zelf geen 2e genomen omdat ik al wat had maar handig om te weten. Als je later het stukje code kan plaatsen om het ID aan te passen kan ik het weer verwerken in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Babavers schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Zo kan je er 32 aansturen. Hele wijk dus. *O*
En tegen een snelheid van 115200 baud in 8bit moet je echt niet bang zijn als je er 2 of 3 hebt aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 27-03-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SatScan
Headshot_NL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:44:

Ja hoor dat werkt! Enkele weken geleden had ik het ook nog nooit gedaan en nu heb ik 4 verschillende modules hier liggen... en ben van alles aan het uittesten en inregelen ;-)

Ik heb op dit moment toch maar 1 batt en heb even quick en dirty HA automation aangemaakt dmv: Wallbox aan batt op Manueel mode en bij Wallbox Off batt op AI mode.
Manueel voor 24/7 als 100w laden gezet, ik gebruik die stand toch niet.

KISS Keep it simple - Keep it stupid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasmakert
Niet alle Marstek leveren op de RS485 poort een 5V die stabiel genoeg is om rechtstreeks een ESP32 aan te hangen.
In mijn geval is de spanning met 4,7 - 4,8V net te laag, waardoor de ESP reset.
Ik heb dat opgelost door er een kleine buck-boost module tussen te zetten (deze). Die maakt er een nette 5V van waardoor de ESP prima draait. (zonder aparte USB kabel/voeding dus)

Daarnaast wil ik graag zonder app of telefoon op mijn accu altijd de status kunnen zien.
Ben daarom bezig met een klein plugin apparaatje inclusief display, behuizing en RS485 connector die je rechtstreeks aan de zijkant in de Marstek prikt. Het prototype draait inmiddels prima bij mij thuis. De eerste versie van de PCB's worden vandaag besteld in China. Zodra alles binnen is post ik het resultaat hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
kaasmakert schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:49:
Niet alle Marstek leveren op de RS485 poort een 5V die stabiel genoeg is om rechtstreeks een ESP32 aan te hangen.
Ik heb dat opgelost door er een kleine buck-boost module tussen te zetten (deze). Die maakt er een nette 5V van waardoor de ESP prima draait. (zonder aparte USB kabel/voeding dus)

Daarnaast wil ik graag zonder app of telefoon op mijn accu altijd de status kunnen zien.
Ben daarom bezig met een klein plugin apparaatje inclusief display, behuizing en RS485 connector die je rechtstreeks aan de zijkant in de Marstek prikt. Het prototype draait inmiddels prima bij mij thuis. De eerste versie van de PCB's worden vandaag besteld in China. Zodra alles binnen is post ik het resultaat hier ;)
Je hebt het dan over een generieke ESP32, want de Lilygo lijkt al een Buck boost te hebben.
Maar ik ben benieuwd naar je project!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EC8ThDphhAJexrXh_E2W_shw1zg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6U1VTTjCz8cL58IqDXpuzaWt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
superduper1969 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Je hebt het dan over een generieke ESP32, want de Lilygo lijkt al een Buck boost te hebben.
Klopt. Ik heb geen Lilygo maar inderdaad een standaard ESP32 + losse RS485 module. Daarmee red je het dus niet zonder losse buck-boost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Kom de vraag ook hier stellen, aan de Modbus-lovers:

Ben op zoek naar een PIB zoals de Zendure Hyper, met een omvormer van rond de 1200W en aansluiting voor 4 panelen maar dan wel met een mogelijkheid om met Modbus aan te sturen, alles lokaal.

Dacht dat de Hyper dat had, was ik al een hele tijd aan het volgen, maar kwam er dan achter dat die dat niet heeft.

Heb namelijk al een MT 5.12 besteld en heb nog plaats voor 4 panelen, rechtstreeks in PIB-systeem om dan beide met Modbus aan te sturen en volledig onafhankelijk en lokaal te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:59:
Kom de vraag ook hier stellen, aan de Modbus-lovers:

Ben op zoek naar een PIB zoals de Zendure Hyper, met een omvormer van rond de 1200W en aansluiting voor 4 panelen maar dan wel met een mogelijkheid om met Modbus aan te sturen, alles lokaal.

Dacht dat de Hyper dat had, was ik al een hele tijd aan het volgen, maar kwam er dan achter dat die dat niet heeft.

Heb namelijk al een MT 5.12 besteld en heb nog plaats voor 4 panelen, rechtstreeks in PIB-systeem om dan beide met Modbus aan te sturen en volledig onafhankelijk en lokaal te kunnen werken.
Vraagje waarom de PV niet met een mirco-omvormer? Lekker simpel

Zie TS bij andere Topic mbt grid test en backup functie. Er komt een module aan die je installatie off grid kan schakelen.
Kost 250, maar moet wel door een deskundige geïnstalleerd worden!

[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 28-03-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
SatScan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Vraagje waarom de PV niet met een mirco-omvormer? Lekker simpel

Zie TS bij andere Topic mbt grid test en backup functie. Er komt een module aan die je installatie off grid kan schakelen.
Kost 250, maar moet wel door een deskundige geïnstalleerd worden!
Wil die opbrengst rechtstreeks in batterij steken DC > AC
Wil daarbij 1x AC > AC minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Wil die opbrengst rechtstreeks in batterij steken DC > AC
Wil daarbij 1x AC > AC minder hebben.
Ja kijk de test, en je kunt de PV ook 'knijpen' als de batt bijna vol is.
Bijvoorbeeld voor de HoyMiles kun je Ahoydtu of Opendtu gebruiken.

Of Ecosoft, die heb ik ook in (test)gebruik, moet er nog mee aan de slag.
Vele mogelijkheden voor evenveel verschillende situaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
SatScan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Ja kijk de test, en je kunt de PV ook 'knijpen' als de batt bijna vol is.
Bijvoorbeeld voor de HoyMiles kun je Ahoydtu of Opendtu gebruiken.

Of Ecosoft, die heb ik ook in (test)gebruik, moet er nog mee aan de slag.
Vele mogelijkheden voor evenveel verschillende situaties ;)
ecosoft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
superduper1969 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Maar ik ben benieuwd naar je project!
[Afbeelding]
Dat werkt toch niet overal
Bij mij start de rs485 module niet ondanks deze specifiek te schakelen
Dan zakt de spanning toch in of zo
Als ik usb c aansluit welke direct de rs485 module voed is er geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eastman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:07:
Ik denk dat ze 10-80% bedoelen, is een delta van 70%. Volgens mij kunnen ze niet ontladen onder de 10%
5120*0,7=3.584W

Dat gaat net goed met een 16A zekering.
Leuke berekening, maar ik houd het er toch op dat deze claims over AC-laden en off-grid functionaliteit van de Jupiter complete BS zijn. (Evenals de claim op de Duravolt site dat het ding een USB-A poort heeft.)

Ik heb er over gemaild, maar het blijft erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy-B
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 22:24
Ik heb even zitten zoeken in de gegevens die uit de Marstek komen, maar ik kan nergens het huidige oplaad/teruglever vermogen vinden, maar dat wel in de app weergegeven wordt.

Ook zie ik nergens wat er nu in de accu zit in procenten of kWh.

Kijk ik verkeerd of staat het er inderdaad niet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-07 21:14
Willy-B schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:41:
Ik heb even zitten zoeken in de gegevens die uit de Marstek komen, maar ik kan nergens het huidige oplaad/teruglever vermogen vinden, maar dat wel in de app weergegeven wordt.

Ook zie ik nergens wat er nu in de accu zit in procenten of kWh.

Kijk ik verkeerd of staat het er inderdaad niet tussen?
Dat is toch AC power? (ID 32202)
In de Home Assistant yaml is hier een template sensor van gemaakt (door superduper1969?) "my_battery_charging_in_w" en "my_battery_discharging_in_w"

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:03
Ik gebruik een lilygo voor het aansturen van de Marstek. Ik merk echter dat de connectie tussen mijn Home Assistant server en de lilygo regelmatig wegvalt. Is dit iets waar nog mensen last van hebben? Iemand een oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWHkM0zE7AGrv1V1Uv2XdRqc6-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZaGYpFxKSl3K2gk3UabwaLe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
WitteVerf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:39:
Ik gebruik een lilygo voor het aansturen van de Marstek. Ik merk echter dat de connectie tussen mijn Home Assistant server en de lilygo regelmatig wegvalt. Is dit iets waar nog mensen last van hebben? Iemand een oplossing?[Afbeelding]
Nope geen last van, wifi ontvangst voldoende? Kun je ook uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:53
Ik heb 3 Marsteks staan, met daar aan gekoppeld elk een Elwin EW11.
Batterij 1 kan ik uitlezen in HA, maar op batterij 2 en 3 krijg ik in HA foutmeldingen zoals:

Configuratiewaarschuwingen
Setup of package 'marstek_venus_battery_control2' failed: integration 'utility_meter' has duplicate key 'name'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'input_number' has duplicate key 'name'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'input_select' has duplicate key 'name'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'script' has duplicate key 'alias'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'utility_meter' has duplicate key 'name'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yesafD4u9oGRkoh24-Wo0ehD8MM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eNj6tAte3ejDoeJLjhsFvl1F.png?f=user_large
In Studio code heb ik batterij 2 en 3 gekopieerd van batterij 1. Wat doe ik niet goed? Wie kan me helpen om de andere batterijen ook uit te lezen in HA.
NB. Ben een nitwit in HA, vind het al knap dat ik 1 aan de gang heb gekregen.

[ Voor 37% gewijzigd door Njord1 op 30-03-2025 11:24 ]

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
Njord1 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:16:
Ik heb 3 Marsteks staan, met daar aan gekoppeld elk een Elwin EW11.
Batterij 1 kan ik uitlezen in HA, maar op batterij 2 en 3 krijg ik in HA foutmeldingen zoals:

Setup of package 'marstek_venus_battery_control2' failed: integration 'utility_meter' has duplicate key 'name'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'input_number' has duplicate key 'name'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'input_select' has duplicate key 'name'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'script' has duplicate key 'alias'
Setup of package 'marstek_venus_battery_control3' failed: integration 'utility_meter' has duplicate key 'name'

[Afbeelding]
In Studio code heb ik batterij 2 en 3 gekopieerd van batterij 1. Wat doe ik niet goed? Wie kan me helpen om de andere batterijen ook uit te lezen in HA.
NB. Ben een nitwit in HA, vind het al knap dat ik 1 aan de gang heb gekregen.
Staat er eigenlijk ;-)

Alle drie een aparte naam geven bijvoorbeeld MT1 - MT2 en MT3
Dus door kopiëren prima maar wel alles een unieke naam geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
SatScan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Nope geen last van, wifi ontvangst voldoende? Kun je ook uitlezen.
Tussen -60 en -65dB wat me OK lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
WitteVerf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Tussen -60 en -65dB wat me OK lijkt.
Ik zie iets anders in je log staan.... geen ontvangst eigenlijk.
Dat kun je ook uitlezen met de modbus

Marstek Wifi Abnormal OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
SatScan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Ik zie iets anders in je log staan.... geen ontvangst eigenlijk.
Dat kun je ook uitlezen met de modbus

Marstek Wifi Abnormal OFF
Ik zie dat niet direct staan. De wifi op de batterij is trouwens ook niet belangrijk gezien ze gestuurd wordt door de Lilygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
WitteVerf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Ik zie dat niet direct staan. De wifi op de batterij is trouwens ook niet belangrijk gezien ze gestuurd wordt door de Lilygo.
Klopt maar die staan bij elkaar... dus ik heb het vermoeden... 1+1 is 3 in dit geval ;-)

Zie deze laatste regels bij mij

WiFi Signal Strength -29 dBm
WiFi Status ON

[ Voor 11% gewijzigd door SatScan op 30-03-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
SatScan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Staat er eigenlijk ;-)

Alle drie een aparte naam geven bijvoorbeeld MT1 - MT2 en MT3
Dus door kopiëren prima maar wel alles een unieke naam geven!

Dank, alles een unieke naam gegeven, configuratie is geldig nu, HA herstart gedaan, maar nog geen data uit MT2 en MT3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Njord1 Wellicht moet je een laagje dieper ook nog hernoemen?
(D.w.z. wellicht vul je nu de info van MT1 met die van MT1-3, dwars over elkaar (en blijft die van MT2-3 dus leeg)?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
Gwaihir schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:17:
@Njord1 Wellicht moet je een laagje dieper ook nog hernoemen?
(D.w.z. wellicht vul je nu de info van MT1 met die van MT1-3, dwars over elkaar (en blijft die van MT2-3 dus leeg)?)
Heb alle namen in yaml MT1, MT2 en MT3 gewijzigt. Alleen MT1 wordt weergegeven, MT2 en MT3 niet. Als ik het IP adres van MT2 of MT3 invul in MT1 dan worden de waardes uit MT2 of MT3 weegegeven. Het lijkt erop alsof HA alleen de MT1 yaml leest, en daar niet verder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gebruikt er niemand de Atom met rs485 base? Gebruik die al een aantal jaar voor mijn Brink Flair wtw zonder problemen.

Minimale ingaande dc is 4,5V dus zou ook moeten werken op de marstek aansluiting.

Een Atom met display kan je info weergeven.
Of een Atom s3 lite gebruiken
Beide dezelfde pin out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgN_8Xe7xBawbuDe4b6-e1uoaS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3T0hZZt8vx52BIrqDQhdaec.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2025 17:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kaasmakert schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:49:

Ow heb je al ee prototype met dat scherm draaien ? Foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Er zijn ineens wel veel initiatieven moet io zeggen of alternatieven voor modbus aansturing.

Edit

Is er een nieuwe modbus lijst in omloop met geüpdatet codes?
Jammer dat er nog steeds geen cell voltages van de bms uitleenbedrijven zijn
Is zowat de standaard bij DIY of grotere systemen en moet zeker onderdeel zijn van bms wil her kunnen balanceren

[ Voor 59% gewijzigd door Maxwp op 31-03-2025 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimpie25
  • Laatst online: 10-06 19:28
Ik heb de Lilygo geïnstalleerd en met HA en de Marstek verbonden. Gebruiken doe ik hem voor de waardes. Regelen doe ik met de P1 van Marstek. En ik gebruik er nog een youless bij. Ben tevreden want het loopt zonder problemen.
Dank aan Superduper1969.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
Ik heb een ELFIN gekoppeld conform de methode zoals in de start topic is genoemd.

Nu wil ik als voorbereiding voor mijn tweede batterij de namen van de sensoren veranderen.

Als test had ik in de marstek_venus_battery_control.yaml
name: "my Battery Battery Current"
unique_id: my_battery_battery_current

gewijzigd in
name: "my Battery 1 Battery Current"
unique_id: my_battery_1_battery_current

Na herladen van de MODBUS yaml kreeg ik er een entiteit bij in plaats van dat hij hernoemt werd.

Iemand tips hoe ik ze kan hernoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Ronald_61 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:57:
Ik heb een ELFIN gekoppeld conform de methode zoals in de start topic is genoemd.

Nu wil ik als voorbereiding voor mijn tweede batterij de namen van de sensoren veranderen.

Als test had ik in de marstek_venus_battery_control.yaml
name: "my Battery Battery Current"
unique_id: my_battery_battery_current

gewijzigd in
name: "my Battery 1 Battery Current"
unique_id: my_battery_1_battery_current

Na herladen van de MODBUS yaml kreeg ik er een entiteit bij in plaats van dat hij hernoemt werd.

Iemand tips hoe ik ze kan hernoemen?
Dat komt door de historische data in HA. Zoek op Youtube hoe je historische data kan weggooien. Alternatief is om alles zo te houden en alleen de 2e batterij van nieuwe namen te voorzien en alleen de labels in een dashboard hernoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
superduper1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Dat komt door de historische data in HA. Zoek op Youtube hoe je historische data kan weggooien. Alternatief is om alles zo te houden en alleen de 2e batterij van nieuwe namen te voorzien en alleen de labels in een dashboard hernoemen.
Heb je ook een oplossing voor mijn probleem met 3x Elfin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
superduper1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Dan laat ik het zo voor de eerste batterij want ik wil de historische waarden behouden.

En dan in de directory package een tweede file aanmaken conform jouw marstek_venus_battery_control.yaml
Uiteraard met naam wijziging van de yaml en de wijzigingen zoals ik hiervoor probeerde?

Of moet alles in een file blijven om een tweede modbus te starten?
Dit zou ook weleens het probleem van Njord1 kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Njord1 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:23:
[...]

Heb je ook een oplossing voor mijn probleem met 3x Elfin?
Gewoon alles 3 keer in 3 losse files met unieke namen.
Dan kan je makkelijk 2x find&replace doen om in 1 keer de inhoud van de files te hernoemen.

My Battery = My Battery2
my_battey = my_ battery2

[ Voor 8% gewijzigd door superduper1969 op 01-04-2025 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Dan kan je makkelijk 2x find&replace doen om in 1 keer de inhoud van de files te hernoemen.

My Battery = My Battery2
my_battey = my_ battery2
1e file niet hernoemen naar battery1 ivm dubbele entrys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
superduper1969 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:30:
[...]

My Battery = My Battery2
my_battey = my_ battery2
1e file niet hernoemen naar battery1 ivm dubbele entrys.

Ik probeer vandaag wel even github aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
Top! Dit werkt. MT2 henoemd zoals beschreven, en komt nu naar boven. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik ben nu bezig met het configureren van de Lilygo,
Stap 8 is voor mij niet heel duidelijk. Moet ik de map "packages" aanmaken op deze locatie (/homeassistant/esphome) in Home Assistant?

Stap 10 doe je dan in /homeassistant/configuration.yaml ?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Startpost aangepast!
- Extra configs aangepast voor 2/3 aparte Lilygo's (Ongetest)
- Extra configs aangepast voor 2/3 aparte Elwin (Ongetest)
Technisch is het mogelijk om met 1 Elwin of met 1 Lilygo 2/3 batterijen aan te sturen, als iemand mij een batterij wil doneren zoek ik dat natuurlijk even uit!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Headshot_NL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:08:
Ik ben nu bezig met het configureren van de Lilygo,
Stap 8 is voor mij niet heel duidelijk. Moet ik de map "packages" aanmaken op deze locatie (/homeassistant/esphome) in Home Assistant?

Stap 10 doe je dan in /homeassistant/configuration.yaml ?
packages is een submap van de map waar configuration.yaml in staat.

ja, want anders weet configuration.yaml niet van het bestaan van de map packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Zag dat men al met een kant en klare esp based device op esphome basis voor integratie in Home assistant komt voor modus rs485 communicatie voor 10 euro ex verzendkosten kosten.

Link naar info

LINK

[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 01-04-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
superduper1969 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:23:
[...]

packages is een submap van de map waar configuration.yaml in staat.

ja, want anders weet configuration.yaml niet van het bestaan van de map packages.
Thanks, gelukt. Nu heb ik een web interface met alle Marstek waardes. Deze is nu nog leeg (nog geen Marstek) maar ik denk dat het zo goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-07 21:14
@superduper1969 Als ik de "My Battery Enable RS485 Control Mode" aanzet kan ik via "my_battery_user_work_mode_input_select" de batterij in de verschillende modi zetten (manual, anti-feed, trade). Dat werkt prima, alleen af en toe wordt de batterij teruggezet naar manual. Ik heb in de "my_battery_user_work_mode_input_select" de initial waarde op "anti-feed" gezet maar dat helpt niet. Als ik de RS485 control mode uitzet blijft de batterij wel altijd in de anti-feed mode. Heb jij een idee?

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
amvolleb schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:15:
@superduper1969 Als ik de "My Battery Enable RS485 Control Mode" aanzet kan ik via "my_battery_user_work_mode_input_select" de batterij in de verschillende modi zetten (manual, anti-feed, trade). Dat werkt prima, alleen af en toe wordt de batterij teruggezet naar manual. Ik heb in de "my_battery_user_work_mode_input_select" de initial waarde op "anti-feed" gezet maar dat helpt niet. Als ik de RS485 control mode uitzet blijft de batterij wel altijd in de anti-feed mode. Heb jij een idee?
Wat je in de app hebt staan overruled wat je zelf doet volgens mij . Daar dus alles uitzetten sq op handmatig zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisLammar
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:39
Vooreerst hartelijk dank @superduper1969, @scruysberghs en @denievankleef (voor zijn inspirerende youtube). Ik heb een maand geleden 3 batterijen gekocht en zit op een 3-fase elektriciteitsnet, met 2 set zonnepanelen met een monofase omvormer op 2 van de 3 fases. Conclusie: de batterijen gaan volledig loos (bijvoorbeeld 's nachts op volle kracht op te laden). Omdat ik geen handige Harry ben, ben ik met een bang hart begonnen aan de connectie met Lilygo's. De eerste ging supervlot (zoals uitgelegd in de video van Denie). De tweede en derde was een probleem, maar blijkbaar moet je bij het "over the air" updaten, best de andere lilygo's offline zetten (want die nemen dan toch ongewild wat settings over). Ik heb Homewizards power plugs waar ik de in- en out meet van de batterijen en dat behoud ik zo (geef een realistisch beeld op mijn energie dashboards). Op die manier zag ik een afwijking van 20% (lage vermogens) tot 4% (hogere vermogens) tussen de instelling op de Marstek en het werkelijk vermogen. Ik heb ook al een script ontwikkeld waar ik de last verdeel over de 3 batterijen (ze staan dus in sync via een HA script). Ik heb de tact tijd op 8 seconden gezet, omdat ik heb gemerkt dat de Homewizard plug vrij snel het vermogen zag wijzigen (ordegrootte 3 seconden) tov de waardes die via de RS232 worden uitgelezen. De script houdt ook rekening met de 4% afwijking. Deze draait mooi en geeft een zeer stabiel vermogen (quasi nul). Indien interesse in de YAML, wil ik die zeker sharen.

Maar nu komt mijn probleem. Ik wil de code in een pyscript zetten omdat ik de berekening wat complexer wil maken (niet verdelen over 3 batterijen, maar naar maximaal vermogen streven omdat dit het minste verlies geeft en dan pas extra batterijen inschakelen. Ook voorkeur van de batterij nemen waarvan de fase het meeste vermogen vraagt of geeft). De waardes die ik via de pyscript in de variabelen zet, komen netjes binnen op de entiteiten (forcible_charge_discharge, forcible_charge_power en forcible_discharge_power). Maar ze veranderen niet het gedrag van de batterijen. Iemand een idee waarom?
(eerlijkheidshalve erbij vermelden dat ik wel een newB ben in het gebruik van PHP in HA)

3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasmakert
Maxwp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 02:58:
[...]

Ow heb je al ee prototype met dat scherm draaien ? Foto's?
Op dit moment is het nog niet veel meer dan het werk dat @superduper1969 al gedaan heeft.
Enige verschil is dat het mij erom te doen is dat ik een lokaal schermpje heb zodat ik altijd kan zien hoe het met de accu is. Daarvoor gebruik ik een ESP32 met ingebouwd display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_qlBW38OYs48FUrEXzvPaCutzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8x9sJsGxkLlAzcN66yDJNBl.jpg?f=fotoalbum_large

Het scherm roteert door verschillende pagina's en laat alle belangrijke info zien. Uiteraard kan hij de data ook doorsturen naar HomeAssistant.
Uiteindelijk wordt dit dus een klein apparaatje dat je in de Marstek prikt en altijd afleesbaar is.
Zodra de PCB binnen is kan hij in de behuizing (3D print) en post ik hier foto's + hoe je dit zelf kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
@superduper1969

Kan je even kijken in het andere topic Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
mijn forumpost Dolf_Tweakers in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Als jullie aansturen via Modbus, blijft dan de CT via Wifi actief in de batterij?
Wordt daar dan nog iets mee gedaan?

Dezelfde vraag blijft als je deze dan ook al gebruikt in de HA.
Blijft die alsnog ook actief in de app?

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste