Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:
Respons van MT op melding: ...is only for professionals... :+

PS ze leveren wel standaard de kabel stekker erbij :9
Ik vind die kabel dus nogal een aanfluiting voor wat IP65 wordt geacht te zijn.

Bij mijn Jupiter was hij nog wat erger dan ik hier op de foto's langs zie komen. Dus ik heb er een goede aan gesoldeerd, met gelijk maar een slotweerstand erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@Gwaihir als je zeker bent van het nut of de nood van een slotweerstand, kun je dan aub de details delen hoe je zelf zoiets maakt?
Voorbeeld:
hergebruik connector
4 (of 5) aderige kabel
Weerstand x ohm
Krimpkous?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Maarten69 De nood lijkt beperkt :). D.w.z. ik hoor hier weinig 'vage verbindingsklachten'.

Modbus schrijft een afsluitweerstand van 120 Ohm voor. Die hoort tussen A en B aan beide uiteinden van de kabel (dus niet bij devices halverwege). Dat voorkomt verstoring door reflecties. Speelt vooral bij lange kabels.

Ik pas elders in huis weldra de modbus waar mijn warmtepomp op zit aan naar eentje met nog drie extra devices erop, die bovendien niet formeel gegarandeerd zijn voor de hoge snelheid waarop die bus momenteel ingesteld staat. (Maar ik houdt 't graag snel bij die WP.) Bij die gelegenheid breng ik afsluitweerstanden aan. En ach, Conrad verkocht ze per 100 en ik wilde toch een fatsoenlijke kabel aan die Marstek maken.

Die stekker kun je open schroeven. Dan kun je bij de contacten om er wat anders aan te solderen. Zo'n klein weerstandje verdwijnt volledig in de stekker, dus extra krimpkous o.i.d. heb ik niet ingezet. Voor modbus gebruik je een kabel met twisted pair(s). Dus wel even kijken welke pin wat is, zodat je het A-B paar bijeen houdt.

Oftewel: als je toch die kabel wil vervangen - bijvoorbeeld omdat 't ding buiten staat - kun je het gemakkelijk ook meenemen. Anders zou ik 't in de categorie 'verwondert u slechts' laten ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:01:
@Maarten69 De nood lijkt beperkt :). D.w.z. ik hoor hier weinig 'vage verbindingsklachten'. k pas elders in huis weldra de modbus waar mijn warmtepomp op zit aan naar eentje met nog drie extra devices erop, die bovendien niet formeel gegarandeerd zijn voor de hoge snelheid waarop die bus momenteel ingesteld staat. (Maar ik houdt 't graag snel bij die WP.) Bij die gelegenheid breng ik afsluitweerstanden aan. En ach, Conrad verkocht ze per 100 en ik wilde toch een fatsoenlijke kabel aan die Marstek maken.
Ik zou willen dat fabrikanten ook de modbus beetje standaard zouden inrichten.
Ik heb nu een growatt omvormer die op 9600 of 38400 bps kan praten, een toros vision warmtepomp op 19200 en nu de marstek op 115200.
Zo blijf je rs485 converters installeren, zou liever 1 bus kabel naar alles trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gwaihir schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:01:
@Maarten69 De nood lijkt beperkt :). D.w.z. ik hoor hier weinig 'vage verbindingsklachten'.

Modbus schrijft een afsluitweerstand van 120 Ohm voor. Die hoort tussen A en B aan beide uiteinden van de kabel (dus niet bij devices halverwege). Dat voorkomt verstoring door reflecties. Speelt vooral bij lange kabels.

Ik pas elders in huis weldra de modbus waar mijn warmtepomp op zit aan naar eentje met nog drie extra devices erop, die bovendien niet formeel gegarandeerd zijn voor de hoge snelheid waarop die bus momenteel ingesteld staat. (Maar ik houdt 't graag snel bij die WP.) Bij die gelegenheid breng ik afsluitweerstanden aan. En ach, Conrad verkocht ze per 100 en ik wilde toch een fatsoenlijke kabel aan die Marstek maken.

Die stekker kun je open schroeven. Dan kun je bij de contacten om er wat anders aan te solderen. Zo'n klein weerstandje verdwijnt volledig in de stekker, dus extra krimpkous o.i.d. heb ik niet ingezet. Voor modbus gebruik je een kabel met twisted pair(s). Dus wel even kijken welke pin wat is, zodat je het A-B paar bijeen houdt.

Oftewel: als je toch die kabel wil vervangen - bijvoorbeeld omdat 't ding buiten staat - kun je het gemakkelijk ook meenemen. Anders zou ik 't in de categorie 'verwondert u slechts' laten ;).
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je de stekker open schroeft dan heb je over het deel wat je in de Modus aansluiting in de Marstek inprikt? Daar moet je juist geen weerstand maken want dat is halverwege de kabel. Er moet een weerstand zitten op het PCB in de Marstek en op het PCB van de LilyGo/Elfin.

Overigens is dat voor dit soort kleine afstanden niet nodig. Zelfde geldt voor de data ground. Met dat soort dingen hoef je eigenlijk pas rekening te houden over langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pascallj schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:09:
Daar moet je juist geen weerstand maken want dat is halverwege de kabel.
Dat lijkt me zwaar overdreven!

Die weerstanden zet je op 't eind van een kabel. Het is echt niet de bedoeling daar apparaten voor open te trekken en PCBs aan te gaan passen. En waar heb je het dan over bij die Elfin, één centimeter verderop? Bij de Marstek zal het wellicht een paar centimeter meer zijn. Dat maakt niet uit en illustreert slechts waar we het allemaal over eens zijn: dit wordt pas belangrijk bij langere kabels (met meerdere devices op de bus).

[Kabellengte binnenin apparaten zal sowieso beperkt moeten blijven, want het doet een stervormige bus ontstaan, wat niet ondersteund wordt door modbus. Zo lang de bus één lijn blijft, vraag ik me af hoeveel het uitmaakt waar de afsluitweerstanden precies zitten. Zolang ze maar tussen bus einde en apparaat ervoor zitten, zullen ze de reflecties dempen, toch?]

Vanwaar je druk maken om een stukje kabel in de Marstek, maar niet om een stekker die totaal niet waterdicht afgewerkt is? (Dat was immers het punt: dat die aansluiting een betere kabel verdient dan in de doos zit.)

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 10-06-2025 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Running_Dutch
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-07 16:57
Marc Both schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:23:
Hi fellow tweakers. Ik heb nu een goeie week de lillygo draaien naar volle tevredenheid!

Hoe houden jullie bij wat jullie accu nu rendeerd? Ik heb zowel mijn zonneplan kosten in HA zitten als dus de accu. Iemand al iets gefixt om dit aan elkaar te knopen?
Ik gebruik deze custom integratie voor HA: https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost/ Die houdt heel nauwkeurig bij wat mijn kosten zijn op basis van de prijs sensor van zonneplan (kost omhoog als de accu laad en naar beneden als hij ontlaad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Running_Dutch schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Ik gebruik deze custom integratie voor HA: https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost/ Die houdt heel nauwkeurig bij wat mijn kosten zijn op basis van de prijs sensor van zonneplan (kost omhoog als de accu laad en naar beneden als hij ontlaad.)
Goedemorgen,

Misschien wil je hier delen ( Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening ) hoe je dit precies doet.

Ik zou zelf dit ook wel preciezer willen weten, kosten - opbrengsten.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Dat lijkt me zwaar overdreven!

Die weerstanden zet je op 't eind van een kabel. Het is echt niet de bedoeling daar apparaten voor open te trekken en PCBs aan te gaan passen. En waar heb je het dan over bij die Elfin, één centimeter verderop? Bij de Marstek zal het wellicht een paar centimeter meer zijn. Dat maakt niet uit en illustreert slechts waar we het allemaal over eens zijn: dit wordt pas belangrijk bij langere kabels (met meerdere devices op de bus).

[Kabellengte binnenin apparaten zal sowieso beperkt moeten blijven, want het doet een stervormige bus ontstaan, wat niet ondersteund wordt door modbus. Zo lang de bus één lijn blijft, vraag ik me af hoeveel het uitmaakt waar de afsluitweerstanden precies zitten. Zolang ze maar tussen bus einde en apparaat ervoor zitten, zullen ze de reflecties dempen, toch?]

Vanwaar je druk maken om een stukje kabel in de Marstek, maar niet om een stekker die totaal niet waterdicht afgewerkt is? (Dat was immers het punt: dat die aansluiting een betere kabel verdient dan in de doos zit.)
Het plaatsen van een weerstand op een plek waar hij niet hoort, lijkt mij meer overdreven dan hem niet plaatsen. Het is niet de bedoeling om dit zelf te doen want de meeste professionele apparaten hebben een eindweerstsnd ingebouwd of kan je met een dipswitch aan of uit zetten. Als jij ze in de stekker plaatst is het niet een paar centimer verderop, want je heb eerst de hele lengte van de kabel nog.

Maar goed ik maak me nergens druk om, ik zeg alleen maar dat je nu ongeveer de eindweerstsand halverwege hebt geplaatst tussen de twee apparaten in in plaats van aan het einde van de kabels. Waar die waterdichtheid vandaan komt vind ik niet interessant en dat de apparaat een betere kabel verdient ook niet. Want de weerstanden horen niet in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:09:
Het is niet de bedoeling om dit zelf te doen want de meeste professionele apparaten hebben een eindweerstsnd ingebouwd of kan je met een dipswitch aan of uit zetten.
Zoals?

Inmiddels Modbus apparaten van vijf verschillende merken in gebruik. Die dipswitch nog nergens aangetroffen. Daarbij is vast ingebouwd pertinent onjuist, want niet elk apparaat bevindt zich aan het eind van de keten.
Als jij ze in de stekker plaatst is het niet een paar centimer verderop, want je heb eerst de hele lengte van de kabel nog.
:? De afsluitweerstand wordt geplaatst aan het eind van de kabel. Eén aan elk eind. Ja, per definitief heb je dus altijd de hele lengte van je kabel / keten voor je, gezien vanaf de aflsuitweerstand.
Waar die waterdichtheid vandaan komt vind ik niet interessant en dat de apparaat een betere kabel verdient ook niet.
Dat kan. Jouwe staat dan niet buiten, hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:41:

Zoals?

Inmiddels Modbus apparaten van vijf verschillende merken in gebruik. Die dipswitch nog nergens aangetroffen. Daarbij is vast ingebouwd pertinent onjuist, want niet elk apparaat bevindt zich aan het eind van de keten.
De Procon A1M voor mijn Mitsubishi warmtepomp heeft een dipswitch voor de instelling en de Brink Flair 400 heeft hem ingebouwd en moet je 'verwijderen' als het niet op het eind zit.
:? De afsluitweerstand wordt geplaatst aan het eind van de kabel. Eén aan elk eind. Ja, per definitief heb je dus altijd de hele lengte van je kabel / keten voor je, gezien vanaf de aflsuitweerstand.
Het ging mij erom welk eind je nu de weerstand aan het plaatsen bent als je het in de stekker zet? Aan de Marstek kant of aan de LilyGo/Elfin kant? Want je zit dus ongeveer halverwege. Er loopt aan de binnenkant ook nog een kabel door naar een PCB hebben we toen gezien.
Dat kan. Jouwe staat dan niet buiten, hoop ik?
Het was voor deze discussie gewoon niet interessant. Ik had het alleen maar over jouw eindweerstand verhaal. De rest doe ik geen uitspraak over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
EcoForest, Loxone, Eastron, WaveShare, Marstek: niets over ingebouwd teruggevonden. Brink staat nog op de wensenlijst (wel een ander type). Alvast goed om te weten :).

@pascallj Ik heb ze aan beide einden geplaatst.

Opmerkelijk dat die kabel binnenin kennelijk zo lang is. Nog een manier waarop dit ding een modbus voor zichzelf claimt; er is immers ook geen ID, snelheid, e.d., instelbaar. Ik heb trouwens zelf een Jupiter, geen Venus, dus ook die opbouw kan weer anders zijn.

Of is jouw kabel aan de buitenzijde zo kort? Ik kan me, als ik naar mijn Jupiter kijk, niet voorstellen waar meer dan 20 à 25 cm interne kabel nog naar toe kan gaan. Tegen ruim een meter 'echte' kabel, zit m'n stekker dan op maximaal 20%.

Afijn, hij zit dus in z'n eentje op een korte bus, dus het doet er hoe dan ook niet echt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:39:
EcoForest, Loxone, Eastron, WaveShare, Marstek: niets over ingebouwd teruggevonden. Brink staat nog op de wensenlijst (wel een ander type). Alvast goed om te weten :).

@pascallj Ik heb ze aan beide einden geplaatst.

Opmerkelijk dat die kabel binnenin kennelijk zo lang is. Nog een manier waarop dit ding een modbus voor zichzelf claimt; er is immers ook geen ID, snelheid, e.d., instelbaar. Ik heb trouwens zelf een Jupiter, geen Venus, dus ook die opbouw kan weer anders zijn.

Of is jouw kabel aan de buitenzijde zo kort? Ik kan me, als ik naar mijn Jupiter kijk, niet voorstellen waar meer dan 20 à 25 cm interne kabel nog naar toe kan gaan. Tegen ruim een meter 'echte' kabel, zit m'n stekker dan op maximaal 20%.

Afijn, hij zit dus in z'n eentje op een korte bus, dus het doet er hoe dan ook niet echt toe.
Laten we de kabel discussie maar laten voor wat het is inderdaad. Maar bij de Venus kan je het ID wel instellen. Weet niet of je daar wat aan hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@pascallj Ach, ik heb de losse bus nu toch en zie me er niet meer iets bij op hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 17:38
Je kan via de Lilygo zeker niet zien wat je cycles zijn van de batterij? althans ik ben anders erg scheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgiebels schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:46:
Je kan via de Lilygo zeker niet zien wat je cycles zijn van de batterij? althans ik ben anders erg scheel
Nee helaas niet. Maar ook in de MQTT data was ik het niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pascallj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Nee helaas niet. Maar ook in de MQTT data was ik het niet tegengekomen.
MQTT?
Ik heb alle addons uitgezet sinds ik me Lilygo heb of had ik wat moeten aanlaten?
uitgezet : B2500 Meter, Hame Relay, hm2qtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mgiebels schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:40:
[...]

MQTT?
Ik heb alle addons uitgezet sinds ik me Lilygo heb of had ik wat moeten aanlaten?
uitgezet : B2500 Meter, Hame Relay, hm2qtt
Nee klopt. Ik geef alleen aan dat het ook in hm2mqtt niet zichtbaar was. Oftewel we hebben deze data nog op geen enkele manier ingezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pascallj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Nee klopt. Ik geef alleen aan dat het ook in hm2mqtt niet zichtbaar was. Oftewel we hebben deze data nog op geen enkele manier ingezien.
Ah dan snap ik het nu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 11:09
Na wat spanning, zweet en een gezonde dosis zenuwen is het me gelukt om mijn Marstek-batterij succesvol te integreren in EVCC!

Voor degenen die hier nog nooit mee gewerkt hebben: ik overweeg om een stap-voor-stap handleiding te schrijven om anderen op weg te helpen — dat lijkt me sowieso een waardevolle toevoeging.

Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden met het resultaat en hoe alles nu samenkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 17:08
Tunestwo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:43:
Na wat spanning, zweet en een gezonde dosis zenuwen is het me gelukt om mijn Marstek-batterij succesvol te integreren in EVCC!

Voor degenen die hier nog nooit mee gewerkt hebben: ik overweeg om een stap-voor-stap handleiding te schrijven om anderen op weg te helpen — dat lijkt me sowieso een waardevolle toevoeging.

Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden met het resultaat en hoe alles nu samenkomt!
Mooi zou ik zeker interesse in hebben. Ben me zelf nog aan het verdiepen in EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVouter
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-07 17:57
Heeft er nog iemand een Lilygo ter overname toevallig?
Op Tinytronics is de levertijd 2 tot 4 weken en ook op Amazon en bij Lilygo zelf is de levertjd redelijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
VVouter schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:59:
Op Tinytronics is de levertijd 2 tot 4 weken en ook op Amazon en bij Lilygo zelf is de levertjd redelijk lang.
Aliexpress binnen week heb je hem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tunestwo
Mede mogelijk gemaakt door chat GPT en het Marstek Venus modbus koppeling tweakers forum

[HOW TO] Marstek Venus E batterij toevoegen aan EVCC via Elfin-EW11 (WiFi-RS485)

In deze how-to leg ik uit hoe je een Marstek Venus E thuisbatterij toevoegt aan EVCC (Electric Vehicle Charge Controller) via een Elfin-EW11 WiFi-RS485 adapter.

Benodigdheden:
  • Marstek Venus E thuisbatterij
  • EVCC installatie (Versie 0.204.0 of hoger) (bijv. via evcc.local:7070)
  • Elfin-EW11 WiFi-variant: AliExpress link
  • Meegeleverde Weipu SP17 RS485-kabel (zit bij batterij)
1. Hardware aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b_ORSGH965xsK8dkJkwWRHVZ2Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/24zKg0FCUU9tsWjbUXbpTuj3.avif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq_tZiX1ttq7vXoKOrX_O5PdeCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WqpR3dRicn4J5tHEulJ3vAVj.jpg?f=user_large
Op de aliexpress connector zelf staan de aanduidingen (-, +, R, T).
  1. Knip de connector van de Weipu SP17 kabel af.
  2. Verbind de draden van de kabel als volgt met de Elfin-EW11:
  3. Gele draad → T (RS485-A)
  4. Rode draad → R (RS485-B)
  5. Zwarte draad (GND) → -
  6. Zwarte draad (5V voeding) → +
  7. Andere rode draad word niet gebruikt.
Controleer dat er 5V aanwezig is op de + voordat je verdergaat.
Zodra alles correct aangesloten is, zou het LED-lampje van de Elfin moeten oplichten.
2. Elfin-EW11 configureren (WiFi instellen)
  1. Maak verbinding met het WiFi-netwerk van de Elfin (SSID begint bij mij met EW11).
  2. Open je browser en ga naar: http://10.10.100.254
  3. Gebruikersnaam: admin
  4. Wachtwoord: admin
  5. Ga naar het tabblad SystemSettings
  6. Ga naar WIFI settings
  7. Druk op Scan
  8. Selecteer je WiFi-netwerk
  9. Vul het wachtwoord in
  10. Druk onderaan op Submit
  11. Ga naar tabblad Others en klik op Restart
Na de herstart verbindt de Elfin met je netwerk. Achterhaal het nieuwe IP-adres via je router of een netwerkscanner.
3. Seriële & netwerkinstellingen
Ga opnieuw in de Elfin-configuratie via het nieuw verkregen IP-adres.
Serial Port Settings:
  • Baud Rate: 115200
  • Data Bit: 8
  • Stop Bit: 1
  • Parity: None
  • Buffer Size: 512
  • Gap Time: 50
  • Flow Control: Half Duplex
  • CLI: Disable
  • Protocol: Modbus
Communication Settings:
  • Protocol: Tcp Server
  • Local Port: 502
  • Buffer Size: 512
  • Keep Alive(s): 60
  • Timeout(s): 300
  • Max Accept: 3
  • Security: Disable
  • Route: Uart
Elke keer op Submit klikken, daarna op Restart.
4. Toevoegen in EVCC
  1. Open EVCC via http://evcc.local:7070
  2. Ga naar Settings > Solar & Battery
  3. Klik op Add New Battery
  4. Vul het volgende in:
  5. Name: eigen keuze
  6. Manufacturer: Marstek
  7. Type: Network
  8. Modbus ID: 1
  9. IP Address: IP van de Elfin
  10. Port: 502
  11. Protocol: TCP
  12. Klik op Validate
Als alles goed is ingesteld, wordt de batterij herkend en zichtbaar in EVCC.

Resultaat:
Je Marstek Venus E batterij communiceert nu via Modbus TCP over WiFi met EVCC. De laadstatus en batterijgegevens zijn inzichtelijk binnen de EVCC-interface.

Optioneel
  • Zet via je router een DHCP-reservering voor het IP-adres van de Elfin
  • Plaats eventueel een Home Assistant sensor op basis van EVCC data
Laat gerust weten als je tegen problemen aanloopt of aanvullingen hebt!

[ Voor 22% gewijzigd door Tunestwo op 13-06-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:34
Zijn er nog voor of nadelen tussen de EW11 en de Lilygo implementatie? Dingen die je bij de ene wel of niet kan doen?
De EW11 lijkt mij namelijk het netste weg te werken, hoef geen kastje te 3dprinten en de voeding komt direct uit de batterij waar de Lilygo nog externe voeding nodig lijkt te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RuudBurger schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:21:
Zijn er nog voor of nadelen tussen de EW11 en de Lilygo implementatie? Dingen die je bij de ene wel of niet kan doen?
De EW11 lijkt mij namelijk het netste weg te werken, hoef geen kastje te 3dprinten en de voeding komt direct uit de batterij waar de Lilygo nog externe voeding nodig lijkt te hebben.
De LilyGo draait ESPHome (open source), wat ik zelf een groot voordeel vindt, maar misschien voor anderen minder interessant is.

Maar ook de LiLygo kan je voeden vanuit de batterij. Daar verschillen de apparaten niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23
Mochten mensen interesse hebben.
Heb je een lilygo en wil deze in Homey hebben, ik ben bezig met een app die deze uitleest zonder het gedrocht van esphome app op Homey.

Zie https://gathering.tweaker...message/82667830#82667830 voor screenshots.

Het is work in progress, maar stuur maar een dm als je wilt testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:10
Tunestwo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:53:
Mede mogelijk gemaakt door chat GPT en het Marstek Venus modbus koppeling tweakers forum

[HOW TO] Marstek Venus E batterij toevoegen aan EVCC via Elfin-EW11 (WiFi-RS485)

In deze how-to leg ik uit hoe je een Marstek Venus E thuisbatterij toevoegt aan EVCC (Electric Vehicle Charge Controller) via een Elfin-EW11 WiFi-RS485 adapter.

Benodigdheden:

Marstek Venus E thuisbatterij

EVCC installatie (bijv. via evcc.local:7070)

Elfin-EW11 WiFi-variant: AliExpress link

Meegeleverde Weipu SP17 RS485-kabel (zit bij batterij)

1. Hardware aansluiten
[Afbeelding]

Knip de connector van de Weipu SP17 kabel af.

Verbind de draden van de kabel als volgt met de Elfin-EW11:

Gele draad → T (RS485-A)

Rode draad → R (RS485-B)

Zwarte draad (GND) → -

Zwarte draad (5V voeding) → +

Andere rode draad word niet gebruikt.

Op de connector zelf staan de aanduidingen (-, +, R, T). Controleer dat er 5V aanwezig is op de + voordat je verdergaat.

Zodra alles correct aangesloten is, zou het LED-lampje van de Elfin moeten oplichten.

2. Elfin-EW11 configureren (WiFi instellen)

Maak verbinding met het WiFi-netwerk van de Elfin (SSID begint bij mij met EW11).

Open je browser en ga naar: http://10.10.100.254

Gebruikersnaam: admin

Wachtwoord: admin

Ga naar het tabblad SystemSettings

Ga naar WIFI settings

Druk op Scan

Selecteer je WiFi-netwerk

Vul het wachtwoord in

Druk onderaan op Submit

Ga naar tabblad Others en klik op Restart

Na de herstart verbindt de Elfin met je netwerk. Achterhaal het nieuwe IP-adres via je router of een netwerkscanner.

3. Seriële & netwerkinstellingen

Ga opnieuw in de Elfin-configuratie via het nieuw verkregen IP-adres.

Serial Port Settings:

Baud Rate: 115200

Data Bit: 8

Stop Bit: 1

Parity: None

Buffer Size: 512

Gap Time: 50

Flow Control: Half Duplex

CLI: Disable

Protocol: Modbus

Communication Settings:

Protocol: Tcp Server

Local Port: 502

Buffer Size: 512

Keep Alive(s): 60

Timeout(s): 300

Max Accept: 3

Security: Disable

Route: Uart

Elke keer op Submit klikken, daarna op Restart.

4. Toevoegen in EVCC

Open EVCC via http://evcc.local:7070

Ga naar Settings > Solar & Battery

Klik op Add New Battery

Vul het volgende in:

Name: eigen keuze

Manufacturer: Marstek

Type: Network

Modbus ID: 1

IP Address: IP van de Elfin

Port: 502

Protocol: TCP

Klik op Validate

Als alles goed is ingesteld, wordt de batterij herkend en zichtbaar in EVCC.

Resultaat:
Je Marstek Venus E batterij communiceert nu via Modbus TCP over WiFi met EVCC. De laadstatus en batterijgegevens zijn inzichtelijk binnen de EVCC-interface.

Optioneel:

Zet via je router een DHCP-reservering voor het IP-adres van de Elfin

Plaats eventueel een Home Assistant sensor op basis van EVCC data

Laat gerust weten als je tegen problemen aanloopt of aanvullingen hebt!
Top, staat in de topic start, misschien kun je de formatting nog wat aanpassen mer CODE blokken en Bold of hoofdstuk inficatoren.
En minder lege regels.
De toolbox boven het tekstvak bied al heel veel mogeliijkheden, ik gebruik er ook steeds meer.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
RuudBurger schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:21:
Het doosje van de Lilygo is een uitstekende behuizing.
Voeding uit de MT
Code wordt beter onderhouden aangezien er meer mensen deze gebruiken.
Ik ga zelf niet meer testen met de Elfin.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunestwo
superduper1969 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Top, staat in de topic start, misschien kun je de formatting nog wat aanpassen mer CODE blokken en Bold of hoofdstuk inficatoren.
En minder lege regels.
De toolbox boven het tekstvak bied al heel veel mogeliijkheden, ik gebruik er ook steeds meer.
Aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 08:27

R-B

Blokkert

pascallj schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:25:
[...]

De LilyGo draait ESPHome (open source), wat ik zelf een groot voordeel vindt, maar misschien voor anderen minder interessant is.

Maar ook de LiLygo kan je voeden vanuit de batterij. Daar verschillen de apparaten niet in.
Hoe voedt je de LiLygo vanuit de batterij (5V)? Kan daar in dit topic niets over terugvinden.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R-B schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Hoe voedt je de LiLygo vanuit de batterij (5V)? Kan daar in dit topic niets over terugvinden.
Ik denk dat dat ook gewoon een beetje verwacht wordt onder basiskennis elektronica. Maar gewoon de 5V op de + van de DC aansluiting van de LilyGo en GND op de - van de DC aansluiting van de LilyGo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 08:27

R-B

Blokkert

pascallj schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat dat ook gewoon een beetje verwacht wordt onder basiskennis elektronica. Maar gewoon de 5V op de + van de DC aansluiting van de LilyGo en GND op de - van de DC aansluiting van de LilyGo.
Lol, uiteraard.. Vanuit de modbus connector.. Niet eens over nagedacht. :9

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
VVouter schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:59:
Of je neemt een m5stack Atom s3 lite met aangepaste rs485 base
Stuur even een DM

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-06-2025 17:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspelr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 23:43
R-B schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Lol, uiteraard.. Vanuit de modbus connector.. Niet eens over nagedacht. :9
Maar de v2 heeft het ground en dataground omgewisseld. Dus 5v en dataground bij die gebruiken. Eerst ff meten waar 5 tussen staat!

1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
  • Laatst online: 25-09 08:18
Vraag aan de mensen die de Marstek in Home Assistant hebben.

Marstek RS485 Controle modus:

Als ik dit op enable zet dan haalt het de data op van SMA (omvormer + Home Manager) en kan ik de shelly emulator verwijderen, de Marstek APP verwijderen en de WLAN verbinding met de Marstek verbreken? Zie ik dat goed?

Plotseling kun je veel instellingen maken op het opslagsysteem, wat is logisch?

9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVouter
  • Laatst online: 27-07 17:57
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:44:
[...]

Of je neemt een m5stack Atom s3 lite met aangepaste rs485 base
Stuur even een DM
Thanks voor de suggestie! Ik heb al 2 batterijen met een Lilygo en case, mijn OCD trekt het niet als de derde een afwijkend device zou hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
german_noob schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:49:
Vraag aan de mensen die de Marstek in Home Assistant hebben.

Marstek RS485 Controle modus:

Als ik dit op enable zet dan haalt het de data op van SMA (omvormer + Home Manager) en kan ik de shelly emulator verwijderen, de Marstek APP verwijderen en de WLAN verbinding met de Marstek verbreken? Zie ik dat goed?

Plotseling kun je veel instellingen maken op het opslagsysteem, wat is logisch?
Sorry ik kan hier weinig wijs van maken. Vertaald bericht? In de TS staat precies beschreven welke opties wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
  • Laatst online: 25-09 08:18
Ja, helaas moet ik hier met een vertaler werken

9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
caspelr schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Maar de v2 heeft het ground en dataground omgewisseld. Dus 5v en dataground bij die gebruiken. Eerst ff meten waar 5 tussen staat!
Ik heb gewoon met een heel klein schroeven draaier de 2 pinnen uit de plug gehaald en ze terug omgedraaid. 😀 zo is i weer origineel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08 11:58
Geen al te beste ervaring tot nu toe. Na heel wat problemen met het koppelen van de CT (uiteindelijk gelukt) doet de batterij simpelweg niks. De soc blijft op 0% staan, reset en laatste versie van de firmware halen niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aroha schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:01:
Geen al te beste ervaring tot nu toe. Na heel wat problemen met het koppelen van de CT (uiteindelijk gelukt) doet de batterij simpelweg niks. De soc blijft op 0% staan, reset en laatste versie van de firmware halen niks uit.
Lees hier eens misschien dat er een oplossing tussen staat.
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Anders even je signatuur vullen met relevante info en een vraag stallen in dat Topic.

[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 14-06-2025 20:09 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:37
superduper1969 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:06:
[...]
Code wordt beter onderhouden aangezien er meer mensen deze gebruiken.
Volgens mij heb je met de Lilygo oplossing juist meer code nodig dan wanneer je een standaard RS-485 Modbus naar TCP adapter gebruikt. Ik heb m’n huis volhangen met ESP8266 en ESP32 bordjes maar alleen voor die toepassingen waar geen standaard oplossing voor is. Bij de Marstek heb ik bewust voor de Elfin gekozen en ben erg tevreden over de werking. Ik gebruik de modbus client in Node red waarmee ik HA met een hoge frequentie van updates voorzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:03
Ik had nog een Seeed Studio XIAO RS485 breakout board liggen dus maar eens aan de gang gegaan met de modbus aansluiten, echter krijg geen response van de Marstek (V2 / V151).

De XIAO heeft een breakoutboard voor RS485 (https://wiki.seeedstudio.com/XIAO-RS485-Expansion-Board/) echter ik gebruik een ESP32S3 als basis: https://wiki.seeedstudio.com/xiao_esp32s3_getting_started/
en dus moet ik andere pinnummers gebruiken voor rx, tx en enable. waarschijnlijk 44, 43 en pin 2.

Ik stuur dan: 01 03 7d 64 00 06 9c 7b om 6 registers vanaf 32100 op te vragen, krijg echter geen enkel response, iemand enige tip anders moet ik een scoop regelen. Poort staat verder ingesteld op 115200 8N1 zoals in document van Duravolt vermeld staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4y9tjucQwP0cNrNbjjrGKxQC8aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoae3bMRK8AkiYhlxrfHjsEl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn doel is extra gegevens uitlezen en later de marstek direct aansturen. Ik gebruik verder geen HA oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtlvandeven schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:32:
Ik had nog een Seeed Studio XIAO RS485 breakout board liggen dus maar eens aan de gang gegaan met de modbus aansluiten, echter krijg geen response van de Marstek (V2 / V151).

De XIAO heeft een breakoutboard voor RS485 (https://wiki.seeedstudio.com/XIAO-RS485-Expansion-Board/) echter ik gebruik een ESP32S3 als basis: https://wiki.seeedstudio.com/xiao_esp32s3_getting_started/
en dus moet ik andere pinnummers gebruiken voor rx, tx en enable. waarschijnlijk 44, 43 en pin 2.

Ik stuur dan: 01 03 7d 64 00 06 9c 7b om 6 registers vanaf 32100 op te vragen, krijg echter geen enkel response, iemand enige tip anders moet ik een scoop regelen. Poort staat verder ingesteld op 115200 8N1 zoals in document van Duravolt vermeld staat.

[Afbeelding]

Mijn doel is extra gegevens uitlezen en later de marstek direct aansturen. Ik gebruik verder geen HA oid.
De ESP32 heeft een hardware mux en dus zouden de pinnummers niet zo veel uit moeten maken. Je kan de hardware UART op bijna alle pins laten uitkomen als je het maar goed configureert. Als jij handmatig een commando stuurt gebruik je dus geen ESPHome? Gebruik je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
@pascallj Ik gebruik Arduino IDE om er zelfgeschreven software in te zetten. Dit doe ik met al mijn esp32 devices echter rs485 via een breakout board is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtlvandeven schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:27:
@pascallj Ik gebruik Arduino IDE om er zelfgeschreven software in te zetten. Dit doe ik met al mijn esp32 devices echter rs485 via een breakout board is nieuw voor mij.
Dan heeft het niet zo veel meer met de Marstek te maken, maar meer met of je zelfgeschreven software werkt of niet. Dus dan ben ik bang dat je naar andere topics of fora moet uitwijken voor codeerhulp.

Modbus op de Marstek werkt eigenlijk onwijs stabiel. De documentatie is mager (eigenlijk afwezig, Duramotion document is het enige wat we hebben), maar het lijkt zich wel perfect aan de standaard te houden. Als je een fout register uitvraagt, of een goed register maar met onjuiste parameters krijg je netjes een exception terug etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58

[Afbeelding]

Die pins die je noemt lijken de juiste maar inderdaad als je zelf schrijft dan wordt het lastiger om uit te zoeken.
Is het een idee om voor de test ESPHome te flashen op de esp32s en dan de modbus sketch te gebruiken, kan je in de sketch de rx, te pin en flowcontrol zetten op 44,43 en 2
Je hebt dan niet perse HomeAssistant nodig, je kan wel via de interne webserver en logging kijken of je contact hebt met de marstek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Modbus op de Marstek werkt eigenlijk onwijs stabiel. De documentatie is mager (eigenlijk afwezig, Duramotion document is het enige wat we hebben), maar het lijkt zich wel perfect aan de standaard te houden. Als je een fout register uitvraagt, of een goed register maar met onjuiste parameters krijg je netjes een exception terug etc.
Denk dat niet de bedoeling was dat Duramotion het modbus document had gedeeld (bij veel firma's moet je NDA ondertekenen om te verkrijgen). Maar goed voor ons uiteraard. Maar kans bestaat dat we nooit een nieuwe versie gaan zien hiervan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Denk dat niet de bedoeling was dat Duramotion het modbus document had gedeeld (bij veel firma's moet je NDA ondertekenen om te verkrijgen). Maar goed voor ons uiteraard. Maar kans bestaat dat we nooit een nieuwe versie gaan zien hiervan...
Heb geduld en vertrouwen... komt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edzelf
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-09 10:12

[Afbeelding]

Prima oplossing, je zou mijn software kunnen gebruiken. Zie hier. Voor de combinatie van een ESP32 en een RS485 interface heb ik een printje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDF_GVa9N3LQqXixOoazxOO30pk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cjfbhzc0C92dovm3fXj3Fbhl.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rtlvandeven
JoebarRC schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Die pins die je noemt lijken de juiste maar inderdaad als je zelf schrijft dan wordt het lastiger om uit te zoeken.
Is het een idee om voor de test ESPHome te flashen op de esp32s en dan de modbus sketch te gebruiken, kan je in de sketch de rx, te pin en flowcontrol zetten op 44,43 en 2
Je hebt dan niet perse HomeAssistant nodig, je kan wel via de interne webserver en logging kijken of je contact hebt met de marstek…
Ik heb met een scoop gekeken maar de signalen uit dit bordje lijken niet correct te zijn. Denk dat deze defect is. Uit de marstek zie ik wel duidelijk een rs485 blokgolf (differencieel). Ik ga op zoek naar een andere oplossing. Oplossing van Edzelf zoiets wil ik inderdaad waarbij het algoritme erin zit, maar wil niet zelf gaan solderen. Iedereen bedankt voor het meedenken.

De reden dat ik dit wil is dat de marstek soms niet reageerd op wijzigingen van de HW P1 terwijl mijn esp32-dashboard gewoon nieuwe metingen binnenkrijg, en dat terwijl deze helemaal geen externe wifi-antenne heeft. Volgens mij zit er in de communicatie tussen de marstek en P1 iets niet goed (software matig), er wordt na het niet kunnen uitlezen van de P1 geen correctie uitgevoerd en gaat door met een waarde die 10 minuten oud kan zijn. Dat zie ik terug in de auto diagnosis.

Hier enkele fotos van mijn project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgR4VEzp77Pw1pV5hVhHOjYK1Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJy56rbi1jP8Inf7sAJ5HIhC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjIRD1yvKGgysanAXNtuFcyN_WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAd7sDGG6NErd5zBQeW444dv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4Z5KLSK1rRfHlOg_tlz8qgzGjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxWJgFk7i0Z8xy2lu9xobZUI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door rtlvandeven op 15-06-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:39
rtlvandeven schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Ik heb met een scoop gekeken maar de signalen uit dit bordje lijken niet correct te zijn. Denk dat deze defect is. Uit de marstek zie ik wel duidelijk een rs485 blokgolf (differencieel). Ik ga op zoek naar een andere oplossing. Oplossing van Edzelf zoiets wil ik inderdaad waarbij het algoritme erin zit, maar wil niet zelf gaan solderen. Iedereen bedankt voor het meedenken.

De reden dat ik dit wil is dat de marstek soms niet reageerd op wijzigingen van de HW P1 terwijl mijn esp32-dashboard gewoon nieuwe metingen binnenkrijg, en dat terwijl deze helemaal geen externe wifi-antenne heeft. Volgens mij zit er in de communicatie tussen de marstek en P1 iets niet goed (software matig), er wordt na het niet kunnen uitlezen van de P1 geen correctie uitgevoerd en gaat door met een waarde die 10 minuten oud kan zijn. Dat zie ik terug in de auto diagnosis.

Hier enkele fotos van mijn project:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij een verandering van de HW P1 meter reageert de Marstek na 5 seconden hier bij mij. Kan het niet zijn dat jou digitale meter niet snel genoeg reageert?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtlvandeven
dannyro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Bij een verandering van de HW P1 meter reageert de Marstek na 5 seconden hier bij mij. Kan het niet zijn dat jou digitale meter niet snel genoeg reageert?
Ik heb meter die elke seconde update, dat zie ik in mijn esp32-display (waarde rechtsonder). Deze staat op de tafel waar de marstek nu ook staat. Nu spring momenteel de boiler aan en de magnetron, zichtbaar op mijn display (icoontjes en in fases terug te zien (rechts)), maar de Venus (waarde onderaan) reageert hier niet op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhEkeR8W0bXAje-T6DUumuoj0Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNumbXRBzZsekIXHjQLC1yS1.jpg?f=fotoalbum_large

Elke rood streepje is een minuut, marstek is nog steeds aan het laden met 1639w terwijl er nu ruim 3500w naar binnen wordt gehaald.

Na enkele minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJfAWt5mHUJZkgSt4WsmoeoA7qM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD2nyK2jGRFBVvrSWrwPT2us.jpg?f=fotoalbum_large

magnetron (L3) weer uit binnen een minuut, boiler (L1) uit na bijna 2 minuten en pas 2 minuten daarna schakelt de marstek (blauwe lijn L1) naar 0, en dan naar de juiste waarde 713). Dit is gedrag wat ik meerdere malen per dag zie. In de marstek app is het wifi symbool groen met maximaal bereik. Heb zojuist weer een bericht naar hame/marstek gestuurd.

Zonder zo'n display zie je dit niet, en in de grafieken van HW komt dit ook niet naar voren, die zijn te onauwkeurig. In de onderste grafiek zie dat de martek netjes corrigeert vanaf 713w (L1) op wat gebeurt op L3 (zonnepanelen oost), dus verder werkt het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door rtlvandeven op 16-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nive66
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 12:09
rtlvandeven schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:39:
[...]
Zonder zo'n display zie je dit niet,
Wat is dat voor leuk display'tje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rtlvandeven
nive66 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Wat is dat voor leuk display'tje?
Dit is een LilyGo T-Display S3 Long met eigen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 13:40
Voor de geïnteresseerden. De LillyGo staat op AliExpress momenteel voor €16 incl. verzending. €17,99 - €2 coupon)
Leek me wel een goede deal.

https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 07:20
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:24:
Voor de geïnteresseerden. De LillyGo staat op AliExpress momenteel voor €16 incl. verzending. €17,99 - €2 coupon)
Leek me wel een goede deal.

https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html
Ik heb gekozen voor levering vanuit Tsjechië toen ik hem bestelde, woensdag eind van de middag besteld en zaterdag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 23:49
Iemand die een stukje code werkend heeft om de "Remaining Capacity" te berekenen via Elfin Modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
Kan je met 1 lilygo meerdere batterijen sturen eigenlijk? of is dat technisch niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:23:
Kan je met 1 lilygo meerdere batterijen sturen eigenlijk? of is dat technisch niet mogelijk?
Technisch is het mogelijk, maar vereist wel even wat instel-werk:

pascallj in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
Mijn liligo led brand soms groen maar meestal rood (modbus error), ik kan wel normaal de waarden uitlzezen dus dat is geen probleem. Ik kan ook geen error vinden.
Zijn er soms nog met hetzelfde? Of moet ik mij van de led kleur niets aantrekken als alles werkt.

🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinamar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:49:
Mijn liligo led brand soms groen maar meestal rood (modbus error), ik kan wel normaal de waarden uitlzezen dus dat is geen probleem. Ik kan ook geen error vinden.
Zijn er soms nog met hetzelfde? Of moet ik mij van de led kleur niets aantrekken als alles werkt.
Red Led = Zwak(ker) wifi signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
SatScan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:10:
[...]

Red Led = Zwak(ker) wifi signaal
Volgens yaml is het
Red= modbus error - wifi ok
Blue= weak wifi signal

[ Voor 7% gewijzigd door tinamar op 18-06-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinamar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:21:
[...]

Volgens yaml is het
Red= modbus error - wifi ok
Blue= weak wifi signal
Oke, ik heb ook regelmatig een red led maar geen problemen met de modbus en de resultaten...
Zal er eens meer op letten om te bezien of ik een oorzaak kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pascallj schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:08:
Je moet dan namelijk een specifieke firmware maken die het adres kan veranderen, aansluiten op 1 accu, eenmalig draaien. Nieuwe firmware maken, reflashen en eenmalig aansluiten en draaien op tweede accu etc. Vervolgens moet je weer een nieuwe firmware maken waarin je deze adressen verwerkt voor twee of meer accu's.
Aha! Voor Eastron elektriciteitsmeters zit je aan een 'light' versie hiervan: die moet je ook via modbus programmeren, incl. instellen van het id, maar dan m.b.v. één instelknop. Dus zeg je hebt er drie aangesloten, met allen hetzelfde id, dan luistert alléén degene die in instelmodus is gedrukt met de fysieke knop naar het commando om van adres te veranderen. Wel ineens aansluitbaar dus en speciale firmware komt er ook niet aan te pas.
De besturing wordt ongetwijfeld ook iets trager gezien de drukte op de Modbus-lijn. Alhoewel in mijn geval alles wel binnen de seconde uitgelezen is (en dan lees ik bijna alle registers uit).
Nou, daar twijfel ik zeker aan hoor ;). Met de modbus op deze snelheid, verwacht ik niet dat je er iets van merkt. Het is toch echt 'n bus, bedoeld voor meerdere devices, ook al hikt Marstek daar wat tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:22:
Ik wacht dus nog altijd op de modbus implementatie + documentatie voor de Jupiter. In de communicatie daarover, heb ik niet het idee dat ze met een 'geheime aard' van die info worstelen. (Klinkt ook niet erg Chinees, intellectueel eigendom..)

Ze noemen wel steeds dat de aandacht gaat naar waar het meeste te halen lijkt. Heb dus prompt uiteen gezet dat ze met die modbus aansturing een USP hebben waar vanuit de markt heel goed op gereageerd wordt. Maar tegelijkertijd vrees ik dat 't peanuts is vanuit hen gezien: één bubbel, grotendeels hier in Nederland door dat vrijgeven door Duramotion + dit forum. Met mazzel 1 à 2% van de in Nederland verkochte units en elders véél minder. Dus wereldwijd.. 1 à 2 units van elke 10.000 wellicht?

Ik geloof heilig dat er een toekomst ligt en dus een voordeel voor wie de voorsprong neemt: dergelijke apparaten moeten binnen het huishouden goed (gaan) communiceren. Maar waar het gaat over 'meeste te halen', lijkt Marstek helaas naar de hele korte termijn te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Ik wacht dus nog altijd op de modbus implementatie + documentatie voor de Jupiter. In de communicatie daarover, heb ik niet het idee dat ze met een 'geheime aard' van die info worstelen. (Klinkt ook niet erg Chinees, intellectueel eigendom..)

Ze noemen wel steeds dat de aandacht gaat naar waar het meeste te halen lijkt. Heb dus prompt uiteen gezet dat ze met die modbus aansturing een USP hebben waar vanuit de markt heel goed op gereageerd wordt. Maar tegelijkertijd vrees ik dat 't peanuts is vanuit hen gezien: één bubbel, grotendeels hier in Nederland door dat vrijgeven door Duramotion + dit forum. Met mazzel 1 à 2% van de in Nederland verkochte units en elders véél minder. Dus wereldwijd.. 1 à 2 units van elke 10.000 wellicht?

Ik geloof heilig dat er een toekomst ligt en dus een voordeel voor wie de voorsprong neemt: dergelijke apparaten moeten binnen het huishouden goed (gaan) communiceren. Maar waar het gaat over 'meeste te halen', lijkt Marstek helaas naar de hele korte termijn te kijken.
Zodra de saldering eraf is zal er veel meer vraag komen vanuit de markt van professionals als eindgebruikers voor dit type oplossingen. Dan is het een kwestie van tijd totdat die gegevens publiekelijk worden. Daarnaast is de aangekondigde open API een stap in de goede richting.

Ik heb met name voor Marstek gekozen omdat die ook via de modbus aan te sturen is en hierdoor meer toekomstvast is dan andere systemen. Als we hier de tweakers kunnen mobiliseren om een bericht hierover in de feedback te sturen dan creëren we meer tractie op dit onderwerp en misschien meer spoed bij Marstek om hiermee aan de slag te gaan. Het is namelijk wel vermeld in de oorspronkelijke release notes van de Marstek.

Wie maakt er een concept bericht in begrijpelijk Engels (daar gaat het bij mij mis...) dat we kunnen gebruiken voor melding in de feedback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SatScan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:48:
Als we hier de tweakers kunnen mobiliseren om een bericht hierover in de feedback te sturen dan creëren we meer tractie op dit onderwerp en misschien meer spoed bij Marstek om hiermee aan de slag te gaan. Het is namelijk wel vermeld in de oorspronkelijke release notes van de Marstek.

Wie maakt er een concept bericht in begrijpelijk Engels (daar gaat het bij mij mis...) dat we kunnen gebruiken voor melding in de feedback?
Releasenotes? De datasheet bedoel je? Daar stond (of staat) het voor de Jupiter ook. Daar bestaat nog niets..

Wat je voor de Venus mist en tractie op zoekt is mij eerlijk gezegd niet duidelijk. Dus wellicht kun je dat eerst dan in begrijpelijk Nederlands samenvatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:37:
[...]
Ja hopelijk komt die Open API er die ze voor v3 beloofd hebben. En anders is er nog altijd modbus gelukkig 8)
Ook wel de reden dat ik voor deze gegaan ben en niet HomeWizard/Zendure/etc. In toekomst zou leuk zijn om met domotica (HA, Homey, etc) slimme taken te koppelen afhankelijk van batterijniveau, dus eigen gesloten systeem is voor mij een no-go.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 21:55
tinamar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:49:
Ik had dat ook, volgens mij kun je het negeren. Is denk ik geen echte error, alles blijft werken. De modbus state wordt indirect bepaald (comment in yaml file: # Using the Battery SOC register as a reference)

Bij mij heb ik de mobus error state in de yaml files er uit gehaald en de led oranje gemaakt voor zwakke wifi en rood voor hele slechte wifi.
Ook heb ik de drempelwaarden en de led intensiteit aangepast naar mijn persoonlijke voorkeuren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
###############################################################################
# LED
###############################################################################
light:
  - platform: neopixelbus
    type: GRB
    variant: WS2812
    pin: GPIO4
    num_leds: 1
    name: "Status LED"
    id: status_led

interval:
  - interval: 5s
    then:
      - lambda: |-
          ESP_LOGD("status", "WiFi: %.0f", id(wifi_strength).state);
      - if:
          condition:
            lambda: |-
              return id(wifi_strength).state > -75;
          then:
            - light.turn_on:
                red: 0%
                green: 70%  # GREEN = WiFi strong
                blue: 0%
          else:
            - if:
                condition:
                  lambda: |-
                    return id(wifi_strength).state < -85;
                then:
                  - light.turn_on:
                      red: 70%  # RED = WiFi failed
                      green: 0%
                else:
                  - light.turn_on:
                      red: 70%
                      green: 70% # ORANGE = Weak WiFi signal (< -75 dBm)

[ Voor 51% gewijzigd door Hometek op 18-06-2025 10:39 ]

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Thanks, zal dit ook eens aanpassen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Langs mij heen gegaan eerlijk gezegd. (Maar ik vind modbus dan ook nog altijd een prima protocol voor zaken als dit.) Is dat ook lokaal, dus NIET via hun cloud? Is er een linkje naar meer info?
En anders is er nog altijd modbus gelukkig 8)
Ook wel de reden dat ik voor deze gegaan ben en niet HomeWizard/Zendure/etc. In toekomst zou leuk zijn om met domotica (HA, Homey, etc) slimme taken te koppelen afhankelijk van batterijniveau, dus eigen gesloten systeem is voor mij een no-go.
Exact.

Nou ja.. hoezo toekomst? Ik sta te popelen om het verder te integreren, het HEMS is er (maar de modbus API van de Jupiter dus nog niet).

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 18-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Langs mij heen gegaan eerlijk gezegd. (Maar ik vind modbus dan ook nog altijd een prima protocol voor zaken als dit.) Is dat ook lokaal, dus NIET via hun cloud? Is er een linkje naar meer info?
Was lokale API dacht ik en hebben ze op Intersolar gepresenteert.
PDF is niet meer online denk ik, heb er een screenshot hieronder van genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KERAVpsOKArnCE0OPk0MmNPvZtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VtMb1ONuuv4icQLC4t5SSnOC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 18-06-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Avenger 2.0 Ok, dank.

(Die info zegt al met al niets eigenlijk; een 'open API via modbus protocol' is er al. Er zal wel iets via ethernet bedoeld worden? Al is het maar Modbus TCP.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:52:
@Avenger 2.0 Ok, dank.

(Die info zegt al met al niets eigenlijk; een 'open API via modbus protocol' is er al. Er zal wel iets via ethernet bedoeld worden? Al is het maar Modbus TCP.)
Ja ik denk inderdaad iets via ethernet. Je kan op YouTube in de intersolar videos meer informatie vinden (wel in Duits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Avenger 2.0 Ethernet is geen firmware update voor mijn Jupiter (of jouw Venus). Dus ik weet wel weer genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Bedoel wifi/ethernet. Hoogstwaarschijnlijk modbus TCP of iets dergelijks. Laten we hopen dat v1 en v2 inderdaad ook deze update krijgen, maar gok van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Oh.. da's wellicht nog wel geinig dan. Al wil ik tot nu toe de WiFi ook z.s.m. simpelweg uit zetten en vertrouw ik graag op draden voor zulke snelle, belangrijke communicatie.

[ Voor 33% gewijzigd door Gwaihir op 18-06-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:46
Ik heb vandaag ook de Marstek-E binnen gekregen, en modbus aansturing via Elfin EW11. Alles lijkt goed te werken in HA, ik zie in ieder geval de waardes van de sensors. So far so good. Waar ik echter niet uitkom is hoe kan ik de batterij zo instellen dat hij standaard wat minder hard oplaadt (b.v 1800 watt ipv 2500) en de battery cuttoff % op b.v. 14% zetten?
Met de marstek_venus_battery_control.yaml voor de Elfin van de OP zie ik niet de juiste controls terug in HA. Ik zie wel die slider (My battery (dis)charge power) die je kan schuiven tussen -2500 en 2500 maar dat doet niks, en hoe stel ik dan de discharge op -800W en tegelijkertijd de charge waarde op b.v. 1800W in?

Ik zag dan andere tweakers mooie dashboards hadden met de control settings, maar die zijn voor de Lillygo of andere modbus interfaces.
Wie o wie kan mij uitleggen hoe ik dit realiseer.. Of is er ergens een nieuwe .yaml voor de marstek in combi met de Elfin EW11 met deze opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Releasenotes? De datasheet bedoel je? Daar stond (of staat) het voor de Jupiter ook. Daar bestaat nog niets..

Wat je voor de Venus mist en tractie op zoekt is mij eerlijk gezegd niet duidelijk. Dus wellicht kun je dat eerst dan in begrijpelijk Nederlands samenvatten?
Oke, nieuwe poging...

Marstek heeft aangeven dat de verdere implementatie/ondersteuning van de Modbus geen prioriteit heeft omdat er geen vraag naar is.

Als wij op tweakers een voorbeeld tekst klaarzetten die gebruikers kunnen posten in de feedback van de app met de vraag over de ondersteuning van de modbus. Dan kunnen we misschien zo Marstek er van overtuigen het een hogere prioriteit te geven.

Dus vandaar mijn vraag of iemand met goede schrijfvaardigheid Engels en deskundigheid een bericht kan opstellen om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Was lokale API dacht ik en hebben ze op Intersolar gepresenteert.
PDF is niet meer online denk ik, heb er een screenshot hieronder van genomen.

[Afbeelding]
Hier de file, zie TS Hoofdtopic Marstek/Duravolt.
https://drive.google.com/...jMfXapprQwkJA3x4egu3/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@SatScan Welke 'verdere implementatie': wat mis je dan? :?

Is de Modbus API niet simpelweg af (voor de Venus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, volgens mij kan je de accu volledig aansturen nu. Ik zou echt niet durven zeggen wat er verder nog aan registers bij zou moeten komen.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 02:51
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:11:
@SatScan Welke 'verdere implementatie': wat mis je dan? :?

Is de Modbus API niet simpelweg af (voor de Venus)?
Modbus zou af zijn wanneer het werkte via Wifi en je geen separaat device moet aansluiten.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leejoow schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:22:
Inderdaad, volgens mij kan je de accu volledig aansturen nu. Ik zou echt niet durven zeggen wat er verder nog aan registers bij zou moeten komen.
Wat erbij kan is meer diagnostische data zoals het voltage van de cellen, SoH en aantal cycli bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Modbus zou af zijn wanneer het werkte via Wifi en je geen separaat device moet aansluiten.
Dat is gewoon een andere standaard. Dan heb je het over Modbus TCP en niet Modbus RTU (RS485). Modbus RTU is een van de meestgebruikte standaarden in de industrie voor dit soort dingen dus vind het een logische keuze om zo te doen. Mijn warmtepomp, ventilatie, zonnepanelen, energiemeters, watermeters: ze praten allemaal Modbus RTU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Dat is gewoon een andere standaard. Dan heb je het over Modbus TCP en niet Modbus RTU (RS485). Modbus RTU is een van de meestgebruikte standaarden in de industrie voor dit soort dingen dus vind het een logische keuze om zo te doen. Mijn warmtepomp, ventilatie, zonnepanelen, energiemeters, watermeters: ze praten allemaal Modbus RTU.
Maar wat ik jammer vind is dat ik zelf moet knutselen om het werkend te krijgen. Apart esp bordje met ondersteuning voor RS485, flashen, et cetera. Wanneer ik naar mijn budget omvormer kijk dan is dat gewoon een vinkje in de software en het werkt en 10 minuten later hangt het in HA.
Nu moet ik voor de Marsteks bordjes gaan kopen, software flashen, een 3D printer kopen of regelen om een kastje te maken. En dan maar hopen dat het gaat werken.
Ik weet alles van electro maar dingen flashen is een ander verhaal. Laatste keer dat ik een flash moest doen moest ik naar de winkel terug en was ik 800 armer voor een nieuwe laptop omdat ik hem “gebricked” had. Zo ver mijn kennis.

Ik wil gewoon dat de Marstek zelf Modbus over IP doet of een kant en klaar kastje die ik op de Modbus poort aansluit en via wifi in home assistant hangt. En als dat kastje € 25-50 kost, si be it.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Maar wat ik jammer vind is dat ik zelf moet knutselen om het werkend te krijgen. Apart esp bordje met ondersteuning voor RS485, flashen, et cetera. Wanneer ik naar mijn budget omvormer kijk dan is dat gewoon een vinkje in de software en het werkt en 10 minuten later hangt het in HA.
Nu moet ik voor de Marsteks bordjes gaan kopen, software flashen, een 3D printer kopen of regelen om een kastje te maken. En dan maar hopen dat het gaat werken.
Ik weet alles van electro maar dingen flashen is een ander verhaal. Laatste keer dat ik een flash moest doen moest ik naar de winkel terug en was ik 800 armer voor een nieuwe laptop omdat ik hem “gebricked” had. Zo ver mijn kennis.

Ik wil gewoon dat de Marstek zelf Modbus over IP doet of een kant en klaar kastje die ik op de Modbus poort aansluit en via wifi in home assistant hangt. En als dat kastje € 25-50 kost, si be it.
Tsja, voor 25 a 50 EUR wil een Tweaker vast wel een kit voor je in elkaar zetten. Geflashed en al. :9

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
  • Laatst online: 12-09 16:14
Ik heb hier de Elfin zonder antenne ontvangen, dat gaat em niet worden zeker.

Dan maar de juiste bijbestellen.

Die EW11A zou de Wifi-antenne gewoon intern hebben, dan is het apart dat ik hem niet online krijg, even verder zoeken..

[ Voor 35% gewijzigd door PoltergeistBE op 19-06-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-09 14:13
Mirabis schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Tsja, voor 25 a 50 EUR wil een Tweaker vast wel een kit voor je in elkaar zetten. Geflashed en al. :9
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/...

Ik begrijp dat deze "plug&Play is.
Weet iemand of dit gebruikte dit ESP modbus bordje de connectie met HA via Wifi verloopt? Zo ja, hoe voer je de wifi naam en wachtwoord in? (ESP bord is reeds geflashed voor verzending).

Ik lees in de advertentie dat De voeding via USB-c 230V verloopt en dat deze niet wordt meegeleverd.
Is deze voeding voor Marstek niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 21:55
WargamingPlayer schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Misschien komt zoiets nog, maar zoals ik het zie heeft Marstek geen erg duidelijke strategie met deze producten. Enerzijds is het een plug-en-play product, duidelijk bedoeld voor gebruikers die helemaal niets willen aanpassen. Anderzijds is daar die RS485 poort en er wordt zelfs een kabel bij geleverd.
Een fysieke poort is natuurlijk noodzakelijk voor diagnose en service, maar de kabel hoeft er eigenlijk niet bij te zitten voor een plug-and-play product.

Bedenk ook dat gebruik van de modbus geen officiele feature is, maar een hack.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hometek schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Misschien komt zoiets nog, maar zoals ik het zie heeft Marstek geen erg duidelijke strategie met deze producten. Enerzijds is het een plug-en-play product, duidelijk bedoeld voor gebruikers die helemaal niets willen aanpassen. Anderzijds is daar die RS485 poort en er wordt zelfs een kabel bij geleverd.
Een fysieke poort is natuurlijk noodzakelijk voor diagnose en service, maar de kabel hoeft er eigenlijk niet bij te zitten voor een plug-and-play product.

Bedenk ook dat gebruik van de modbus geen officiele feature is, maar een hack.
Is in BE een firma die deze thuisbatterij levert met eigen (betalende) EMS sturing in hun ecosysteem (ev lader, smart plugs, etc). Dus zal zeker wel vraag voor zijn. Maar inderdaad raar dat ze modbus kabel leveren vanuit Marstek. Dat gaan ze zeker bij v3 eruit laten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
UsernameIsInUse schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:06:
[...]

v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/...

Ik begrijp dat deze "plug&Play is.
Weet iemand of dit gebruikte dit ESP modbus bordje de connectie met HA via Wifi verloopt? Zo ja, hoe voer je de wifi naam en wachtwoord in? (ESP bord is reeds geflashed voor verzending).

Ik lees in de advertentie dat De voeding via USB-c 230V verloopt en dat deze niet wordt meegeleverd.
Is deze voeding voor Marstek niet nodig?
Dit is dus iets waar ik iets mee kan. Deze past zelfs in een IP67 doosje. Alleen uitverkocht op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
Ondertussen de Elfin hier draaiende gekregen en de instellingen ingevuld zoals beschreven in de TS (inclusief herstart).

Telnet naar poort 502 gaat, dus die staat open.

Nu zie ik in de log echter hetvolgende staan, alsook alle entities zijn niet beschikbaar.

"Logger: pymodbus.logging
Bron: components/modbus/modbus.py:394
Eerst voorgekomen: 12:53:35 (97 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 13:30:01

No response received after 3 retries, continue with next request"

Als ik hier op verder zoek, zie ik alvast een aantal bugs in HA core e.d. maar heb ook net (voor en na) geüpdatet naar de laatste versie, dus daarin zouden de bugs van 2024 alvast niet meer mogen inzitten toch.

Wat kan ik verder nog nakijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXHBI2s0kjLWmGfY69QIUo2WZCE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bRYqhahQfCb87ihKrYbTEDbR.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door PoltergeistBE op 19-06-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 21:21
gmj2 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:28:
Ik heb vandaag ook de Marstek-E binnen gekregen, en modbus aansturing via Elfin EW11. Alles lijkt goed te werken in HA, ik zie in ieder geval de waardes van de sensors. So far so good. Waar ik echter niet uitkom is hoe kan ik de batterij zo instellen dat hij standaard wat minder hard oplaadt (b.v 1800 watt ipv 2500) en de battery cuttoff % op b.v. 14% zetten?
Met de marstek_venus_battery_control.yaml voor de Elfin van de OP zie ik niet de juiste controls terug in HA. Ik zie wel die slider (My battery (dis)charge power) die je kan schuiven tussen -2500 en 2500 maar dat doet niks, en hoe stel ik dan de discharge op -800W en tegelijkertijd de charge waarde op b.v. 1800W in?

Ik zag dan andere tweakers mooie dashboards hadden met de control settings, maar die zijn voor de Lillygo of andere modbus interfaces.
Wie o wie kan mij uitleggen hoe ik dit realiseer.. Of is er ergens een nieuwe .yaml voor de marstek in combi met de Elfin EW11 met deze opties?
Ik gebruik geen HA en ken dus het gebruik ervan niet, maar heb wel de modbus integratie en gebruik ook de charge en discharge limieten om laden en ontladen te optimaliseren. Ik gebruik daarvoor modbus registers 44002 en 44003 en dat werkt prima.
Mss even nakijken in de HA yaml files of en hoe deze registerrs opgenomen zijn.

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:46
@PVerga , bedankt. Dat wordt even puzzelen, ik ben niet zo'n held in HA en yaml. Ik had gehoopt dat iemand dat al had gedaan met de modbus adapter die ik heb (Elfin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
PoltergeistBE schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:31:
Ondertussen de Elfin hier draaiende gekregen en de instellingen ingevuld zoals beschreven in de TS (inclusief herstart).

Telnet naar poort 502 gaat, dus die staat open.

Nu zie ik in de log echter hetvolgende staan, alsook alle entities zijn niet beschikbaar.

"Logger: pymodbus.logging
Bron: components/modbus/modbus.py:394
Eerst voorgekomen: 12:53:35 (97 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 13:30:01

No response received after 3 retries, continue with next request"

Als ik hier op verder zoek, zie ik alvast een aantal bugs in HA core e.d. maar heb ook net (voor en na) geüpdatet naar de laatste versie, dus daarin zouden de bugs van 2024 alvast niet meer mogen inzitten toch.

Wat kan ik verder nog nakijken?

[Afbeelding]
Kijk even onderaan deze post voor screenshots, zie je het HA IP?https://gathering.tweaker...message/82548242#82548242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 00:57
PVerga schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ik gebruik geen HA en ken dus het gebruik ervan niet, maar heb wel de modbus integratie en gebruik ook de charge en discharge limieten om laden en ontladen te optimaliseren. Ik gebruik daarvoor modbus registers 44002 en 44003 en dat werkt prima.
Mss even nakijken in de HA yaml files of en hoe deze registerrs opgenomen zijn.
De registers 44002 en 44003 zijn helaas niet opgenomen in de HA yaml file voor de Elfin EW11. Is er een Tweaker die die heeft toegevoegd en zijn yaml code wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
Dat IP zie ik inderdaad staan.

Helaas worden er (serieel) geen frames verzonden, die teller blijft op 0 staan.

Beetje met de handen in het haar vooralsnog, de aansluiting van de kabel is ok want anders zou de adapter niet opstarten natuurlijk.
Pagina: 1 ... 12 ... 23 Laatste