Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:58
Hallo, ik ben nieuw hier en nog steeds een beginner.

Ik heb thuis HA draaien. Ik heb de Marstek Venus E nog niet kunnen integreren. Nu heb ik van de gebruiker @kaasmakert gezien dat hij iets geweldigs heeft gebouwd. Is dit onderdeel ook als compleet pakket te koop? Helaas hebben de onderdelen in de onderdelenlijst niet allemaal een link en ik heb geen 3D printer.
Omdat ik nieuw ben kan ik hem geen bericht sturen.

Groeten

[ Voor 13% gewijzigd door german_noob op 03-06-2025 09:01 ]

9,36 kWp / South+North / Marstek Venus E / SMA STP8.0 / SMA SHM2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:18
Goedenmiddag,

Klopt de pinlayout zoals hij direct onder deze quote in de topicstart staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuE10cJn428VV8F0EgbGCVPsZvE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/i56sPn1LeR4fRxmW8DjRYKEo.avif?f=user_large

Is de GND in de afbeelding daadwerkelijk GND? ALs ik in de documentatie kijk en die vergelijk met de afbeelding zou ik verwachten dat het de GND die in afbeelding wordt beschreven, Data GND is namelijk. (https://cdn.shopify.com/s...nterface.pdf?v=1735295327)

Als ik in de TS naar beneden scroll, dan maakt hij wel gebruik van het rode en zwarte draad voor GND en +5v
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci-l40QKvf_KD_IQ5yA1g8lT7Ro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/mvqj2SFl38Ms9Qc6x631WdkG.webp?f=user_large

Iemand die het recent heeft gedaan? Ik heb zelf niet de spullen om 't even door te meten

Voordat ik de boel opblaas :-D (met 5v i know ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Marc Both op 03-06-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Marc Both schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:53:
Goedenmiddag,

[Afbeelding]

Is de GND in de afbeelding daadwerkelijk GND? ALs ik in de documentatie kijk en die vergelijk met de afbeelding zou ik verwachten dat het de GND die in afbeelding wordt beschreven, Data GND is namelijk. (https://cdn.shopify.com/s...nterface.pdf?v=1735295327)

Als ik in de TS naar beneden scroll, dan maakt hij wel gebruik van het rode draad voor de +5v
[Afbeelding]

Iemand die het recent heeft gedaan? Ik heb zelf niet de spullen om 't even door te meten

Welke versie heb je? Die met de handvaten bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Both
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Dan zou de afbeelding moeten kloppen. Het was eerst (vbnb): A, B, Data GND, +5 V, GND.

Toen bleek data GND en GND omgewisseld bij V2. Die tweede afbeelding staat al langere tijd in de TS dus vermoed dat is aangesloten met de oude situatie.

Maar misschien kan iemand met een V2 dit verifiëren. Ik zou het zelf als nog liever doormeten...

Je kan ook zelf (tijdelijk) een eigen voeding aansluiten en alleen A en B gebruiken. Dan weet je zeker dat er niks kan doorbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Both
pascallj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Dan zou de afbeelding moeten kloppen. Het was eerst (vbnb): A, B, Data GND, +5 V, GND.

Toen bleek data GND en GND omgewisseld bij V2. Die tweede afbeelding staat al langere tijd in de TS dus vermoed dat is aangesloten met de oude situatie.

Maar misschien kan iemand met een V2 dit verifiëren. Ik zou het zelf als nog liever doormeten...

Je kan ook zelf (tijdelijk) een eigen voeding aansluiten en alleen A en B gebruiken. Dan weet je zeker dat er niks kan doorbranden.
gouwe tip. heb een andere 5v adapter gevonden, werkt als een speer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:45
pascallj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:09:
[...]

De foto van de V2 pinlayout is van mij: ik heb namelijk een V2 PIB, heb alles nagemeten en heb mijn Elwin EW11 dus op die manier aangesloten en dat werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:18
Is er een mogelijkheid om de batterijen via Modbus aan het Ethernet te koppelen, en zo geen Wifi meer nodig te hebben?
B.v. via onderstaand?
https://www.amazon.nl/LUC...389966&psc=1&gad_source=1

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Njord1 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:52:
Is er een mogelijkheid om de batterijen via Modbus aan het Ethernet te koppelen, en zo geen Wifi meer nodig te hebben?
B.v. via onderstaand?
https://www.amazon.nl/LUC...389966&psc=1&gad_source=1
Nee het is niet als vervanging voor de WiFi. Modbus kan niet dienen als internetlaag, daar is de bandbreedte veel te laag voor en is het ook niet op gebouwd. Je kunt wel de Modbus aansturen via ethernet met bovengenoemde producten, maar dat is eigenlijk iets heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:16:
Nee het is niet als vervanging voor de WiFi. Modbus kan niet dienen als internetlaag, daar is de bandbreedte veel te laag voor en is het ook niet op gebouwd. Je kunt wel de Modbus aansturen via ethernet met bovengenoemde producten, maar dat is eigenlijk iets heel anders.
:?

Misschien heb je hetzelfde in gedachten als @Njord1. Maar ik heb geen idee wat.. 8)7

(Zodra de modbus bij mijn model goed werkt, gaat hij toch echt van de WiFi af. Ik loop niet zo warm voor een nodeloze Chinese cloud.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
Hallo, ik heb de lilygo-rs485 besteld. Het doel is om de Marstek te integreren in HA en de verbinding met China van de Marstek te verwijderen.

Is dit mogelijk?

Ik heb de Marstek Venus E V1 en ik weet niet precies hoe ik de meegeleverde Mod-bus kabel moet aansluiten op de lilygo-rs485. Welke afbeelding is van toepassing?

Bijgevoegd is een foto van “mijn” Mod-bus kabel. Ik zal de stekker eraf knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3I25khytZuQx48f-Whw3bqazCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi5FVqipy4kDJI0tZbPenn9b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

german_noob schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:16:
Hallo, ik heb de lilygo-rs485 besteld. Het doel is om de Marstek te integreren in HA en de verbinding met China van de Marstek te verwijderen.

Is dit mogelijk?

Ik heb de Marstek Venus E V1 en ik weet niet precies hoe ik de meegeleverde Mod-bus kabel moet aansluiten op de lilygo-rs485. Welke afbeelding is van toepassing?

Bijgevoegd is een foto van “mijn” Mod-bus kabel. Ik zal de stekker eraf knippen.
Als je die stekker origineel wil houden, ik heb nog kabeltjes die in de TS worden genoemd. PM maar als je interesse hebt

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:38
german_noob schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:16:

Is dit mogelijk?

V1 Cable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cqdzR7w_uLrS8bizm5oPDdlTYc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RSAxABZRnLzyEdFnJTBfBol5.jpg?f=user_large

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german_noob
BIG Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:00
Marc Both schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:53:
Goedenmiddag,

[Afbeelding]

Als ik in de TS naar beneden scroll, dan maakt hij wel gebruik van het rode en zwarte draad voor GND en +5v
[Afbeelding]

Ik kijk met je mee want mijn lilygo is opgerookt omdat de documentatie niet overeenkomt met de laatste serie batterijen.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om meer metingen te doen. Maar ik had alleen de A en B aangesloten met externe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:23:
[...]

:?

Misschien heb je hetzelfde in gedachten als @Njord1. Maar ik heb geen idee wat.. 8)7

(Zodra de modbus bij mijn model goed werkt, gaat hij toch echt van de WiFi af. Ik loop niet zo warm voor een nodeloze Chinese cloud.)
Ik snap niet wat je bedoelt? Ik leg Njord1 juist uit dat Modbus geen alternatief is voor de WiFi. Als in je kan niet een ethernetkabel via Modbus inprikken en zo een ip krijgen en de CT gebruiken etc.

Uiteraard kan je wel alternatieve sturing via Modbus verzorgen zoals je zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Both
tisniwoar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:43:
[...]

De foto van de V2 pinlayout is van mij: ik heb namelijk een V2 PIB, heb alles nagemeten en heb mijn Elwin EW11 dus op die manier aangesloten en dat werkt perfect :)
Dank!
Chris96 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:10:
[...]

Ik kijk met je mee want mijn lilygo is opgerookt omdat de documentatie niet overeenkomt met de laatste serie batterijen.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om meer metingen te doen. Maar ik had alleen de A en B aangesloten met externe voeding.
De hierboven gequote reactie van tisniwoar was correct. Heb 'm blind vertrouwd, ondanks het politiek vandaag is mijn vertrouwen in de mensheid niet verder beschadigd :D

Tip van een andere Tweaker vanmiddag om gewoon een traditionele 5v adapter te gebruiken heb ik ook gedaan voordat ik de gok nam. Dat was ook helemaal prima

Edit: overigens, als je alleen een externe voeding had aangesloten. Dan zat daar de fout, dus of zwart-rood gewisseld, of veel te hoog voltage of defecte adapter oid?

[ Voor 7% gewijzigd door Marc Both op 03-06-2025 21:18 . Reden: mbt externe voeding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:00
Marc Both schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Dank!

[...]

De hierboven gequote reactie van tisniwoar was correct. Heb 'm blind vertrouwd, ondanks het politiek vandaag is mijn vertrouwen in de mensheid niet verder beschadigd :D

Tip van een andere Tweaker vanmiddag om gewoon een traditionele 5v adapter te gebruiken heb ik ook gedaan voordat ik de gok nam. Dat was ook helemaal prima

Edit: overigens, als je alleen een externe voeding had aangesloten. Dan zat daar de fout, dus of zwart-rood gewisseld, of veel te hoog voltage of defecte adapter oid?
De voeding zou ik eigenlijk kunnen uitsluiten want ik heb hem vooraf zonder A/B signaal aan de laptop gehad via 5V voeding naast de usb-c aansluiting. Het ging pas mis na het aansluiting op de batterij. Eind deze week komt er een nieuwe module binnen en probeer ik het opnieuw en vooraf eerst de signaal draden beter controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:34
Sorry voor misschien de noob vraag, maar hoe kan ik de Marstek nu toevoegen aan EVCC, moet ik dan een rs485 module maken met wifi, die aansluiten op mijn wifi netwerk om dan zo via de evcc toe te voegen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:28
Ik ben home assistant gebruiker met 20+ esphome devices in gebruik en wou dus graag via de lilygo gaan aansturen.

Jammer genoeg komt de marstek op een plek waar geen stabiel wifi signaal beschikbaar is.
Gelukkig heb ik een aantal jaar geleden ethernet naar daar getrokken (met het oog op een laadpaal in de toekomst) en ethernet toch net iets bedrijfszekerder dan wifi .

Ik heb de esphome code van @superduper1969 daarom omgezet naar de hardware voor een Lilygo T-POE-Pro en er een kleine behuizing voor geprint. Bij interesse wil ik dit met veel plezier delen als bedraad alternatief voor de waveshare devices.

(Ik had uiteraard ook gewoon een extra access point kunnen plaatsen maar waarom makkelijk als moeilijk ook kan :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:38
Tunestwo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Sorry voor misschien de noob vraag, maar hoe kan ik de Marstek nu toevoegen aan EVCC, moet ik dan een rs485 module maken met wifi, die aansluiten op mijn wifi netwerk om dan zo via de evcc toe te voegen?
Stuur een PM in het engels naar @jbeMR voor meer achtergrondinfo.

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:25
Hallo, daar ben ik weer even.

Ik heb de Lilygo al een week probleemloos draaiende... maar ik kom nu bij mijn volgende stap/
Tenminste ik hoop dat er iets mee kan.

Als je eenmaal de Marstek in ESPhome hebt staan dan kun je een aantal dingen regelen via Home Assistant.

We weten allemaal dat er drie modes bestaan waarop je je mastek in kan stellen.

De meeste tijd heb ik hem op:

Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel staan (wat een zin joh :D )

Nu kijk ik vandaag en dan is de zon een stuk minder aanwezig.

Als we even niet kijken naar de prijzen:

Momenteel staat mijn Marstek op 23%

En dan kijk ik op het scherm dan zie ik toch dat hij aan het terugleveren is.
Je hebt daar op dat moment geen invloed op en daar kan ik slecht tegen (ADHD ook :D)

Ik persoonlijk vind het belangrijker dat de batterij geladen is, zodat ik in de avond "gratis" tv kan kijken.
Dat vind ik gewoon leuk ook :D.

Hij staat dus "Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel".

Ik vind de instellingsmogelijkheiden op de app te weinig zeg maar. Ik wil het meer finetunen.

Ik zeg maar wat... bijv.

Als er zoveel stroom wordt opgewekt dan wil ik dat alles naar het laden gaat.

Dat wil ik totdat mijn acuu vol is. Bijvoorbeeld.

Nu kun je via ESPhome de Marstek ook aansturen.

Mijn vraag is, is er ook een Forum waar men over dit finetunen met elkaar in discussie is?

Wat ik wil eigenlijk en net beschreef moet echt kunnen met HA bedenk ik mij nu.

Maar er zijn vast hele slimme mensen die aan nog veel meer dingen denken.

Even hardop denken.

Je zou een instelling kunnen maken bij manual die alleen op laden staat gedurende de hele dag.

Maar die activeer je niet meteen.

HA bepaald wanner die geactiveerd wordt.

Je laat HA beslissen wanner dat moet gebeuren en als die vol is mag hij weer gaan leveren.

Dus Batterij nog niet vol:

- Alleen laden (manueel)

Batterij 100% dan mag hij naar "Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel"

Home assistant regeld dat dan...

.
Nu ik het aan het schrijven ben dus bedenk ik mij dat ik dat al kan maken. Maar zoals ik al zei er zijn hier veel slimmere mensen dan ik hahaha

Nou ja, ik hoop dat mensen begrijpen wat ik bedoel. Lijkt mij superleuk om hier over te brainstormen maar ik heb dat nog niet ergens gezien.

Dus via de MODbus en homeassistant het beste schema maken.

Of beter gezegd: Een schema precies zoals jij het wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XROCI1oYggUm7syoVY1sO1hmutQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRsF3dX7DLwmVmQarVl4h6V8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Arjanski op 05-06-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:25
Hoop dat ik duidelijk genoeg ben hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47
Doordat ik v153 draai en niet meer terug kan werkt MQTT niet meer jammer genoeg. Daarom maar een Lilygo besteld. Deze komt hopelijk ergens volgende week. Ik snap het verschil tussen de 2 kabellayouts alleen niet helemaal. Ik heb een V2 batterij dus verwacht dat de kabel die er bij zit ook een V2 kabel is. Als ik de kabel doormeet lijkt het echter een V1 kabel. Heb ik het nou verkeerd begrepen dat de kabel verschillend is? Of is de pin layout op de batterij anders en is de kabel hetzelfde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Hemmik schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:46:
Doordat ik v153 draai en niet meer terug kan werkt MQTT niet meer jammer genoeg. Daarom maar een Lilygo besteld. Deze komt hopelijk ergens volgende week. Ik snap het verschil tussen de 2 kabellayouts alleen niet helemaal. Ik heb een V2 batterij dus verwacht dat de kabel die er bij zit ook een V2 kabel is. Als ik de kabel doormeet lijkt het echter een V1 kabel. Heb ik het nou verkeerd begrepen dat de kabel verschillend is? Of is de pin layout op de batterij anders en is de kabel hetzelfde?
Ik vermoed inderdaad dat laatste. Ik zou even kijken welke voltages je meet op het moment dat de kabel aangesloten is aan de batterij. Dan zou jij met een V2 tussen de zwarte kabels 5 V moeten meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:04
Hemmik schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:46:
Mijn V2 kabel is precies als in het topic 5V op de twee zwarte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47
pascallj schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat laatste. Ik zou even kijken welke voltages je meet op het moment dat de kabel aangesloten is aan de batterij. Dan zou jij met een V2 tussen de zwarte kabels 5 V moeten meten.
Dank! Inderdaad 5v tussen de zwarte kabels
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste