Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
https://nos.nl/artikel/26...zen-vastgemaakt-aan-spoor
Laat het nu ook net toevallig prinsjesdag zijn.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Een helikopter van de Deense luchtmacht is gisteren met twee lichtkogels beschoten door een Russisch fregat. Dat meldt het Deense ministerie van Defensie.
Een van de lichtkogels vloog rakelings langs de helikopter, schrijft het ministerie. De bemanning raakte niet gewond en de helikopter raakte niet beschadigd, zegt minister Jeppe Bruus tegen het Deense persbureau Ritzau.
De helikopter maakte volgens de Deense autoriteiten een routinevlucht om foto's te maken van het Russische schip dat zich in internationale wateren bevond. [...]
Ik dacht ook direct aan dit onderwerp.teacup schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:05:
Sabotage acties op ons spoor. Buizen vastgemaakt op het spoor om veiligheidssystemen te frustreren. Deze actie is duidelijk intentievol en kan niet afgedaan worden als willekeurig.
https://nos.nl/artikel/26...zen-vastgemaakt-aan-spoor
Laat het nu ook net toevallig prinsjesdag zijn.
Anderzijds: erg low tech (er zijn simpelweg stalen buizen over de rails gelegd, waardoor de "er is hier een trein" detectielus gesloten wordt) en op heel veel plekken tegelijk (=een grotere groep werven, aansturen en dat geheim houden) klinkt niet direct als de standaard modus operandi van Russische inlichtingendiensten. Andere kandidaten zijn doorgedraaide milieuactivisten (maar die claimen hun acties meestal luidkeels) of boze boeren, vanwege stikstofspelregels.
Zeker de laatste groep heeft voor deze actie alle mogelijkheden: een appgroepje met boze boeren kan heel goed leiden tot twintig stalen buizen in landelijk gebied.
Als ik op het moment zou moeten wedden, dan gok ik op radicale boeren (en terwijl ik dit schrijf begrijp ik weer waarom ik een hekel aan wedden heb). Het incident is in ieder geval groot genoeg voor grondig onderzoek, dus we zullen vanzelf wel horen hoe het ongeveer in elkaar zit.
Eenmaal in ons leven hebben we de mensen gelukkig willen maken. Dat zullen wij onszelf nooit vergeven.
Ter ontdubbeling: Die discussie loopt ook al in Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratieDaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:44:
Grootschalige sabotage van het Nederlandse spoor, op Prinsjesdag.
Ik vraag me af wie zoiets treurigs zou doen...
https://nos.nl/artikel/2631022-grote-treinstoring-door-sabotageactie-buizen-vastgemaakt-aan-spoor
Eenmaal in ons leven hebben we de mensen gelukkig willen maken. Dat zullen wij onszelf nooit vergeven.
Is Rusland zo sterk op zoek naar een grote escalatie om daarmee de mobilisatie te kunnen doen?
Wat is het achterliggende doel van de mobilisatie?
Versterking in Oekraine, een inval in de Baltische staten om de Navo echt uit te lokken (en mogelijk om de Navo te blokkeren richting Taiwan?)
Of zou er nog iets anders zijn waar ik nu nog even niet op kom?
Precies overigens wat Rusland wil, meer chaos, meer onduidelijkheid.
Het patroon wat al een tijdje wordt gezien is dat door gebrek aan geheime dienst capaciteit ter plaatse (het merendeel is uitgezet naar Rusland) lokale actoren worden geregeld.onkl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:24:
Anderzijds: erg low tech (er zijn simpelweg stalen buizen over de rails gelegd, waardoor de "er is hier een trein" detectielus gesloten wordt) en op heel veel plekken tegelijk (=een grotere groep werven, aansturen en dat geheim houden) klinkt niet direct als de standaard modus operandi van Russische inlichtingendiensten. Andere kandidaten zijn doorgedraaide milieuactivisten (maar die claimen hun acties meestal luidkeels) of boze boeren, vanwege stikstofspelregels.
Zeker de laatste groep heeft voor deze actie alle mogelijkheden: een appgroepje met boze boeren kan heel goed leiden tot twintig stalen buizen in landelijk gebied.
Als ik op het moment zou moeten wedden, dan gok ik op radicale boeren (en terwijl ik dit schrijf begrijp ik weer waarom ik een hekel aan wedden heb). Het incident is in ieder geval groot genoeg voor grondig onderzoek, dus we zullen vanzelf wel horen hoe het ongeveer in elkaar zit.
Lokale actoren lijkt een veilige veronderstelling, of die dan weer door een opdrachtgever worden aangestuurd moet worden uitgezocht.
Maar tracht ook voorbij de low tech te kijken. Zie ook dat het intentievol is, en gecoördineerd. Ook is enige kennis nodig om te weten hoe een veiligheidssysteem op hol is te krijgen. We moeten denk ik meer gaan kijken naar de patronen erachter dan gebeurtenissen an sich. Hoe blurry en ruisig het ook is om dat te doen.
Ja inderdaad, een tunnelvisie is een valkuil. We moeten ons dwingen een open mind te houden.Requiem19 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:31:
Al die sabotage acties wereldweid brengen andere mensen ook op ideëen: ‘hey, zo krijgen we aandacht!’.
Precies overigens wat Rusland wil, meer chaos, meer onduidelijkheid.
Een gezonde dosis alertheid vind ik wel verstandig
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
onkl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:29:
[...]
Ter ontdubbeling: Die discussie loopt ook al in Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2026 09:58 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Klopt, maar juist om die patronen erachter aarzel ik of dit past bij Russische acties. Bezien het effect kan ik er nog wel in meegaan: Ik denk dat je een prima functioneringsgesprek gaat krijgen wanneer je dit als inlichtingenofficier weet op te zetten. Maar in manier waarop dit is uitgevoerd vallen twee punten mij direct op:teacup schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:57:
[...]
Het patroon wat al een tijdje wordt gezien is dat door gebrek aan geheime dienst capaciteit ter plaatse (het merendeel is uitgezet naar Rusland) lokale actoren worden geregeld.
Lokale actoren lijkt een veilige veronderstelling, of die dan weer door een opdrachtgever worden aangestuurd moet worden uitgezocht.
Maar tracht ook voorbij de low tech te kijken. Zie ook dat het intentievol is, en gecoördineerd. Ook is enige kennis nodig om te weten hoe een veiligheidssysteen op hol is te krijgen. We moeten denk ik meer gaan kijken naar de patronen erachter dan gebeurtenissen an sich. Hoe blurry en ruisig het ook us om dat te doen.
[...]
- Voor deze sabotage heb je vrij veel mensen (minimaal 20) nodig, die je ook nog eens onderling moet coördineren. Dat past totaal niet bij de cellenstructuur van een Russische operatie. De "regel een getroebleerde tiener/kruimeldief/junk via telegram" operaties werken tot nu toe altijd met één of hooguit een paar individuen. Dat zal niet zijn omdat ze dat leuk vinden, maar omdat bij grotere groepen de kans op detectie snel toeneemt.
- Daarnaast wordt er bijzonder weinig schade aangericht, waardoor het "rendement" van deze actie bijzonder laag is. Stel je voor dat je bij een Russische inlichtingendienst werkt en het je, tegen alle verwachtingen in, lukt een groep van 20 idioten te rekruteren. Dan stuur je ze toch niet op pad met een steigerpijp oid om een seinstoring te creëren? Dan geef je ze ieder een paar Cobra's mee om langs het spoor een relaiskast op te blazen. Twintig opgeblazen relaiskasten hebben precies hetzelfde effect op de dienstregeling, maar dan duurt herstel plotseling een aantal dagen ipv een paar uur, terwijl het voor jou, als inlichtingendienst, net zoveel werk is.
De NOS heeft in haar liveblog een filmpje staan waarop je ziet hoe de buizen in kwestie worden afgevoerd. Het lijken inderdaad simpelweg steigerpijpen of iets equivalents.
Buizen afgevoerd bij Veenendaal
[ Voor 5% gewijzigd door onkl op 15-09-2026 10:32 ]
Ze doen echt niet alles zelf.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
"Bevestig om 5am deze buis op het spoor bij deze sensor"
2 briefjes van 50 euro en gaan. Lijkt me weinig risico aan te zitten. Als er 1 naar de politie gaat zal de rest de actie gewoon gaan uitvoeren en weet je ook precies wie er gelekt heeft.
Gewoon even afwachten. Zo kun je toch niet zo'n situatie analyseren?
Hier zijn we inderdaad gezellig aan het speculeren. Wat prettiger is, is dat de kans dat er op zoveel verschillende plaatsen delict geen enkel spoor (pun=happy accident) achter is gebleven nihil is, dus zal de politie voldoende houvast hebben om verder te komen dan speculeren.Bvanham schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:25:
Hoe komen we bij boeren ? Omdat wat stedelingen dit roepen ? Ik ga meer voor de radicale anti koningshuis groeperingen. Maar omdat we allemaal maar een beetje in het rond gokken zal er niet veel uitkomen vrees ik.
Wel van belang is om te scannen op brokjes informatie die het beeld completer maken.
Ik weet niet in hoeverre deze actie gevaarlijk was, maar als dit tot een ontsporing had kunnen leiden dan zie ik deze actie als een terroristische daad. Die wil je niet zomaar opeisen als simpele protestactie lijkt me.barrymossel schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:16:
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat niemand de actie heeft opgeëist. Als het vanuit protest is gedaan lijkt het me verstandig om te vertellen waarom het gedaan is...
Denk niet dat de intentie ontsporing was, omdat ze onterecht bezetmeldingen hebben gecreëerd door de GRS te truken.3raser schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:22:
[...]
Ik weet niet in hoeverre deze actie gevaarlijk was, maar als dit tot een ontsporing had kunnen leiden dan zie ik deze actie als een terroristische daad. Die wil je niet zomaar opeisen als simpele protestactie lijkt me.
Maar op sommige baanvakken wordt de detectie niet door GRS gedaan waardoor het kortsluiten van de spoorstaven geen effect heeft op het beveiligingssysteem. Mocht 1 van die buizen verkeerd hebben gelegen dan was er wel degelijk ontsporingsgevaar.
Even een kanttekening; een trein krijg je niet zomaar uit het spoor, de buizen die gebruikt zijn lijken op het eerste gezicht ook niet enorm zwaar dus even een aanname dat de kans op ontsporing erg klein was.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
https://nos.nl/liveblog/2...het-spoor#UPDATE-97179777Op verschillende plaatsen in het land woeden branden langs snelwegen, onder meer langs de A2 bij Breukelen en de A28 bij Putten en Dwingeloo. Op beelden van die branden is te zien dat er hooi in brand staat. Dat wijst op acties van activistische boeren. Die hebben in hun strijd tegen het stikstofbeleid van het kabinet vaker voor deze actievorm gekozen. Radicale boerenleiders hebben hun achterban opgeroepen vandaag opnieuw in actie te komen.
De GRU heeft het maar druk.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Forum voor Democratie ontkent pro-Russisch te zijn, maar in de Engelstalige podcast van de partij wordt geregeld Kremlin-propaganda verspreid en wensen sprekers dat Rusland het Westen en Oekraïne verslaat. ‘Wij verdienen het om deze oorlog te verliezen.’
De ultranationalistische Doegin staat op dat moment op de Europese sanctielijsten vanwege zijn steun aan de oorlog in Oekraïne. ‘Als jullie niet willen dat wij escaleren, moeten jullie ons Oekraïne geven’, schreef hij eind augustus op X. Deze Doegin krijgt in de FvD-podcast ruim een uur lang de ruimte voor verhandelingen waarin hij de moderne westerse cultuur als ‘luciferiaans, antichristelijk en antimenselijk’ bestempelt. Rusland, zegt Doegin, kan het Westen behoeden voor de naderende ondergang.
Zie ook hier waarom Poetin onze democratieën zwak vind, welk land subsidieert mensen die openlijk heulen met staats vijandelijke regimes?De uitzending met de filosoof is een van de eerste van wat later The Forum & Friends gaat heten: een wekelijkse Engelstalige podcast over met name geopolitieke onderwerpen, besproken door oud-hoogleraren, schrijvers, influencers en voormalig diplomaten die weinig aanzien genieten in de reguliere media, maar onder Ruslandvrienden en complotdenkers als vooraanstaande experts gelden.
De gasten, die zich in verschillende landen bevinden, bellen in, sinds 2024 met een videoverbinding. De podcast verschijnt onder de vlag van Forum for Democracy International, de internationale FvD-tak die wordt gefinancierd met overheidssubsidie.
De Volkskrant bekeek de gastenlijst en analyseerde de inhoud van alle beschikbare 156 uitzendingen van FvD International van april 2023 tot september 2026. In tientallen afleveringen gaat het over de relatie van Rusland met het Westen. De keuze voor de gasten is opvallend: 27 gasten en de twee vaste presentatoren leveren ook bijdragen aan RT of Sputnik, de Russische staatszenders die vanwege het verspreiden van desinformatie in de Europese Unie zijn verboden.
Dezelfde Marcel de Graaff bekend door uitspraken over z.g.n. kinderkennelsDiverse media hebben de afgelopen jaren gewezen op mogelijke banden van FvD met het regime in Moskou. Twee jaar geleden werd er een huiszoeking gedaan bij een medewerker van FvD-europarlementariër Marcel de Graaff, op verdenking van Russische omkoping. Maar onomstotelijk bewijs dat Forum voor Democratie geld uit Moskou heeft ontvangen, ontbreekt.
Het probleem is dat dit nog niet eens met gefinancierd hoeft te zijn vanuit het Kremlin, ideologische overtuiging is voor veel mensen vaak al genoeg. Ik ben persoonlijk al langer voorstander van wetgeving die contact met staat vijandelijke regimes alleen mogelijk maakt met goedkeuring en toezicht van buitenlandse zaken en de AIVD. Ongeoorloofd contact resulteert in een gevangenisstraf.Ook in zijn werkkamer in het Tweede Kamergebouw weerspreekt Dekker tegen de Volkskrant in alle toonaarden dat hij of zijn partij pro-Russisch is. ‘Natuurlijk ben ik er als Nederlander geen voorstander van dat Rusland wint. Dat zou gekkigheid zijn.’
Maar wie de podcast beluistert, komt tot de conclusie dat Forum voor Democratie in de eigen bubbel een ander geluid verkondigt en, in een oorlog waarbij Nederland betrokken is, de tegenstander steunt.
Het is tekenend dat we het al zover hebben laten komen, vooral ook omdat impliciet hier eigenlijk geen problemen mee hebben. Autoritaire en staat vijandelijke partijen hebben de volledige vrijheid en het recht om mee te doen aan onze liberale democratie, het enige middel wat we hebben is het publieke debat.
En op dat gat van het publieke debat ligt nu decennia een enorme focus omdat te exploiteren, het is de ingang die steeds verder wordt geperfectioneerd en verfijnd, zowel door autoritaire partijen zelf alsmede door kennisuitwisseling met andere (staats vijandelijke) landen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Het is met name aan de extreme laksheid te danken dat een Rusland, maar ook een China zo vrij spel krijgen. Beiden worden aangemerkt als vijanden, maar ondertussen blijven we enerzijds politiek Rusland ruimte geven, en anderzijds China om onze interne markt kapot te maken met subsidies (zie auto's) zodat straks de meeste auto's uit China gaan komen wat ons 0.0 nieuwe banen gaat opleveren (op wellicht wat transport en verkoopmedewerkers na).defiant schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:25:
[...]
Het probleem is dat dit nog niet eens met gefinancierd hoeft te zijn vanuit het Kremlin, ideologische overtuiging is voor veel mensen vaak al genoeg. Ik ben persoonlijk al langer voorstander van wetgeving die contact met staat vijandelijke regimes alleen mogelijk maakt met goedkeuring en toezicht van buitenlandse zaken en de AIVD. Ongeoorloofd contact resulteert in een gevangenisstraf.
Het is tekenend dat we het al zover hebben laten komen, vooral ook omdat impliciet hier eigenlijk geen problemen mee hebben. Autoritaire en staat vijandelijke partijen hebben de volledige vrijheid en het recht om mee te doen aan onze liberale democratie, het enige middel wat we hebben is het publieke debat.
En op dat gat van het publieke debat ligt nu decennia een enorme focus omdat te exploiteren, het is de ingang die steeds verder wordt geperfectioneerd en verfijnd, zowel door autoritaire partijen zelf alsmede door kennisuitwisseling met andere (staats vijandelijke) landen.
Europa moet echt snel gaan leren om voor zich op te komen...
https://nos.nl/artikel/26...t-mogelijk-hybride-aanval
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Met al dit soort dingetjes is het IMO niet alleen de politiek, maar ook de maatschappij.Pasteis schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:28:
[...]
Het is met name aan de extreme laksheid te danken dat een Rusland, maar ook een China zo vrij spel krijgen. Beiden worden aangemerkt als vijanden, maar ondertussen blijven we enerzijds politiek Rusland ruimte geven, en anderzijds China om onze interne markt kapot te maken met subsidies (zie auto's) zodat straks de meeste auto's uit China gaan komen wat ons 0.0 nieuwe banen gaat opleveren (op wellicht wat transport en verkoopmedewerkers na).
Bijna iedereen vindt het belangrijk dat energie goedkoop is (Russisch gas) en dat je voordelige producten en auto's kunt kopen (China).
De politieke partij die een handelsoorlog met China ontketend waardoor de inflatie stijgt kan de volgende verkiezingen z'n partij opheffen.
Uiteindelijk zie je de zwakte van democratie naar voren komen zodra je in een wereld terechtkomt waarin International recht vervangen wordt door het recht van de sterkste. Democratieën zijn buitengewoon slecht in het nemen van noodzakelijke impopulaire maatregelen, omdat ze erop worden afgerekend door het electoraat.
Helaas zijn dictaturen in sommige aspecten iets beter dan democratieën.
Ik denk dat in deze context "beter" niet het juiste woord is. Eerder gaat het makkelijker. En ik sluit me verder aan op jouw reactie. We zouden als maatschappij veel bewuster moeten omgaan met de afkomst van onze producten.Requiem19 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:35:
[...]
Met al dit soort dingetjes is het IMO niet alleen de politiek, maar ook de maatschappij.
Bijna iedereen vindt het belangrijk dat energie goedkoop is (Russisch gas) en dat je voordelige producten en auto's kunt kopen (China).
De politieke partij die een handelsoorlog met China ontketend waardoor de inflatie stijgt kan de volgende verkiezingen z'n partij opheffen.
Uiteindelijk zie je de zwakte van democratie naar voren komen zodra je in een wereld terechtkomt waarin International recht vervangen wordt door het recht van de sterkste. Democratieën zijn buitengewoon slecht in het nemen van noodzakelijke impopulaire maatregelen, omdat ze erop worden afgerekend door het electoraat.
Helaas zijn dictaturen in sommige aspecten iets beter dan democratieën.
Ik zelf besteed overigens liever wat extra geld uit aan een merk wat goede intenties heeft en niet als doel de samenleving te schaden.
Een voorbeeld is dat ik zo min mogelijk op Amazon bestel vanwege hun aggressieve strategie en de omgang met het personeel. Ali, Shein etc... zijn al bij voorbaat uitgesloten. Chinese auto's mijd ik vanwege de schade die het onze economie (indirect) toebrengt. En Chinese apparatuur alleen als ik het lokaal kan beheren. Chinese cloud ben ik wantrouwend tegenover.
En nee, niet altijd weet je wat er achter de schermen gebeurt.
Maar het zou de democratie kunnen helpen als we iets meer stilstaan bij wat we doen en wat het effect daarop kan zijn.
Geef de politiek de ruimte voor een langetermijnvisie en geef de maatschappij het vertrouwen terug dat de politiek altijd in het belang van haar inwoners handelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Pasteis op 21-09-2026 17:02 ]
Ik ben het met je eens, maar ik realiseer mezelf dan altijd wel dat dit voor mij relatief makkelijk is. Prima werk, inkomsten, eigen woning etc etc.Pasteis schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:01:
[...]
Maar het zou de democratie kunnen helpen als we iets meer stilstaan bij wat we doen en wat het effect daarop kan zijn.
Geef de politiek de ruimte voor een langetermijnvisie en geef de maatschappij het vertrouwen terug dat de politiek altijd in het belang van haar inwoners handelt.
Als je deze gedaches al hebt, sta je al ver voor op een groot gedeelte van de bevolking die het heel benauwd krijgt als de energieprijzen 50 euro p/m stijgen. Daarnaast heb je natuurlijk ook veel mensen die zich weinig bezig houden met 'het nieuws' en geloven in de realiteit die hun TikTok bubbel hun voorspiegelt.
Het is gewoon een illusie dat grote groepen van de bevolking opeens weer tevreden zijn (los van het feit of hun ontevredenheid op dit moment terecht is) en iedereen rustig de ruimte geeft aan de politiek voor lange termijn beslissingen.
Zo werkt het simpelweg niet in de echte wereld.
Het probleem is dat veel burgers per direct oplossingen willen hebben voor alles. En dat een langetermijnvisie niet is uit te leggen in een soundbyte van 20 seconden. En als het al uitgelegd mag worden is het voor veel burgers een ver van hun bedshow als het over iets gaat van waar we als land over bijvoorbeeld 10 of 15 jaar willen staan. En dan komt er bij de volgende verkiezingen weer een nieuwe populist (smaak van de dag) die beloofd alle ingewikkelde problemen simpel te kunnen oplossen...Pasteis schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:01:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door R_Zwart op 21-09-2026 22:11 ]
Die Chinese auto's moeten ook onderhouden worden, hun banden slijten net zo snel als de banden op een Volkswagen. En niet iedereen wil in een Tesla rijden...Pasteis schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:28:
[...]Het is met name aan de extreme laksheid te danken dat een Rusland, maar ook een China zo vrij spel krijgen. Beiden worden aangemerkt als vijanden, maar ondertussen blijven we enerzijds politiek Rusland ruimte geven, en anderzijds China om onze interne markt kapot te maken met subsidies (zie auto's) zodat straks de meeste auto's uit China gaan komen wat ons 0.0 nieuwe banen gaat opleveren (op wellicht wat transport en verkoopmedewerkers na).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
De broodkruimels die banden en bougies zijn houden geen significante industrie in stand. Alle (zware) industrie verplaatsen maakt alles vandaag leuk goedkoop. Maar over nog 20 jaar is er niets over en mogen we blij zijn als het slechts enorm duur wordt.Yaksa schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:21:
[...]
Die Chinese auto's moeten ook onderhouden worden, hun banden slijten net zo snel als de banden op een Volkswagen. En niet iedereen wil in een Tesla rijden...
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
En idd ook geen Tesla of Ford.
[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 22-09-2026 06:04 ]
Genoeg alternatieven voor een Tesla. En ik ben niet eens zozeer tegen op het feit dat het niet-Europees is, maar veel fabrieken, zoals ook Tesla, staan gewoon ook in Europa. China heeft zover ik weet er nul. Als Duitsland hard geraakt wordt economisch dan zal Nederland hier ook onder lijden.Yaksa schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:21:
[...]
Die Chinese auto's moeten ook onderhouden worden, hun banden slijten net zo snel als de banden op een Volkswagen. En niet iedereen wil in een Tesla rijden...
Tsja, onderhoud is significant minder met eleketrische auto's, onderdelen zullen vaak ook in Cina geproduceerd worden en bandenproductie vs autoproductie hoeft volgens mij niet eens verder toegelicht te worden....
[ Voor 6% gewijzigd door Pasteis op 22-09-2026 07:52 ]
Of op zijn minst degene die een significante bijdrage aan de supply chain leveren.Spykie schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:03:
Previes, koop Europees! Óók of misschien vooral de auto.
En idd ook geen Tesla of Ford.
- Chery: Bouwt al auto's in een voormalige Nissan-fabriek in Catalonië, Spanje.
- Leapmotor: Produceert in Zaragoza (Spanje) via partner Stellantis.
- BYD: Plant meerdere eigen fabrieken in Europa, waaronder locaties in aanbouw.
- SAIC (MG): Start tegen 2028 met een eigen nieuwe fabriek in Spanje.
- Geely: Herstart een ongebruikte productielijn in de Ford-fabriek in Valencia.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Sorry... maar dan moet de kwaliteit echt omhoog. Hier een japanner of zuid-koreaan.Spykie schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:03:
Previes, koop Europees! Óók of misschien vooral de auto.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat maakt het nog geen Europese auto's. De winst gaat naar Chinamartijn v o schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:54:
- Chery: Bouwt al auto's in een voormalige Nissan-fabriek in Catalonië, Spanje.
- Leapmotor: Produceert in Zaragoza (Spanje) via partner Stellantis.
- BYD: Plant meerdere eigen fabrieken in Europa, waaronder locaties in aanbouw.
- SAIC (MG): Start tegen 2028 met een eigen nieuwe fabriek in Spanje.
- Geely: Herstart een ongebruikte productielijn in de Ford-fabriek in Valencia.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Het probleem is dat een land als China wel een langetermijnvisie heeft en dat ook nastreeft. Zij willen de kingpin worden op allerlei gebieden en subsidieren de boel zwaar. Europa denkt daar anders over waardoor bijv. de autoindustrie - maar ook de constructie wereld - het enorm zwaar hebben. Natuurlijk makkelijk gezegd "dan moeten die bedrijven maar innoveren en reorganiseren" maar over x-jaar hebben we hier niet meer van dat en hebben wij het nakijken. We spelen hiermee afhankelijkheid enorm mee in de hand en staan ondertussen toe dat zwaar gesubsidieerde bedrijven de markt overnemen. Ofwel we belasten de Chinese meuk hier nog meer (dus ook auto's) of we doen ook aan subsidies om e.e.a. hier te houden. As we speak wordt China nog altijd gezien als 'opkomende economie', puur om ondernemers en bedrijven in Europa tegemoet te komen zodat zij voor hun korte termijn winst kunnen gaan. Of zijn we nu zo naief om te denken dat China uiteindelijk het beste met ons voor heeft?R_Zwart schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:10:
[...]
Het probleem is dat veel burgers per direct oplossingen willen hebben voor alles. En dat een langetermijnvisie niet is uit te leggen in een soundbyte van 20 seconden. En als het al uitgelegd mag worden is het voor veel burgers een ver van hun bedshow als het over iets gaat van waar we als land over bijvoorbeeld 10 of 15 jaar willen staan. En dan komt er bij de volgende verkiezingen weer een nieuwe populist (smaak van de dag) die beloofd alle ingewikkelde problemen simpel te kunnen oplossen...
Maar nee, Europa en de onderliggende landen gaan elke 4 jaar een totaal andere kant op qua politiek terwijl een China gewoon zegt: Over x jaar willen we daar staan en handelen daar ook naar.
Dat beweerde ik ook niet het was een anrwoord op een europese bijdrage, en dat is nog altijd beter dan 100% gemaakt buiten de EU.Tens schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:57:
[...]
Dat maakt het nog geen Europese auto's. De winst gaat naar China
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Winst? Welke winst?Tens schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:57:
[...]
Dat maakt het nog geen Europese auto's. De winst gaat naar China
De Europese Unie, de lidstaten, vertrouwen nog teveel op “de markt”, waar dat in China niet het geval is. Dat maakt dat het speelveld ongelijk is.De_Bastaard schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:07:
[...]
Het probleem is dat een land als China wel een langetermijnvisie heeft en dat ook nastreeft. Zij willen de kingpin worden op allerlei gebieden en subsidieren de boel zwaar. Europa denkt daar anders over waardoor bijv. de autoindustrie - maar ook de constructie wereld - het enorm zwaar hebben. Natuurlijk makkelijk gezegd "dan moeten die bedrijven maar innoveren en reorganiseren" maar over x-jaar hebben we hier niet meer van dat en hebben wij het nakijken. We spelen hiermee afhankelijkheid enorm mee in de hand en staan ondertussen toe dat zwaar gesubsidieerde bedrijven de markt overnemen. Ofwel we belasten de Chinese meuk hier nog meer (dus ook auto's) of we doen ook aan subsidies om e.e.a. hier te houden. As we speak wordt China nog altijd gezien als 'opkomende economie', puur om ondernemers en bedrijven in Europa tegemoet te komen zodat zij voor hun korte termijn winst kunnen gaan. Of zijn we nu zo naief om te denken dat China uiteindelijk het beste met ons voor heeft?
Maar nee, Europa en de onderliggende landen gaan elke 4 jaar een totaal andere kant op qua politiek terwijl een China gewoon zegt: Over x jaar willen we daar staan en handelen daar ook naar.
En Mariana Mazzucato heeft in haar boek The Entrepreneurial State laten zien dat overheidsinvesteringen zeer belangrijk zijn voor innovatie. Nederland heeft dat bewezen met ASML door daarin de beginjaren fors in te investeren.
Natuurlijk, China kan sneller schakelen omdat het een dictatuur is, maar ook in democratieën kan er meer dan we de afgelopen decennia zien. Daarvoor is inderdaad een lange termijn visie nodig van de overheid/Europese Commissie. Dan is er iets om op te sturen, anders dan kwartaalcijfers van de economie.
Democratieën hebben nogal een neiging om zich te concentreren op het probleem van vandaag (Trump) en te weinig bezig te zijn met het probleem van morgen. Eén van de grote risico's voor Europa is de politieke destabilisatie. In dit artikel wordt oa besproken dat de EU één groot instrument heeft: toegang tot de gemeenschappelijke markt.
Maar deze leverage kan Europa alleen goed gebruiken als het op 1 lijn zit. Met de verkiezingen in Frankrijk in het vooruitzicht, is de kans redelijk aanwezig dat Le Pen straks de leider is van Frankrijk, waarbij een groot machtsblok in de EU opeens zand in de machine strooit. Interne verdeeldheid is ons grootste risico.
Tel daarbij op dat het steeds waarschijnlijker is dat de AFD een machtspositie krijgt, Farage in de UK. PIS wellicht terug in Polen... Dan heeft Europa pas ECHT een probleem.
Ik ben altijd benieuwd of een "Le Pen"/AFD/etc bewust de boel kapot wil maken of dat ze echt denken dat ze goed bezig zijn.Requiem19 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:46:
Ik kan niet helemaal het juiste topic vinden, maar interessant stuk van The Guardian: https://www.theguardian.c...the-least-of-our-problems
Democratieën hebben nogal een neiging om zich te concentreren op het probleem van vandaag (Trump) en te weinig bezig te zijn met het probleem van morgen. Eén van de grote risico's voor Europa is de politieke destabilisatie. In dit artikel wordt oa besproken dat de EU één groot instrument heeft: toegang tot de gemeenschappelijke markt.
Maar deze leverage kan Europa alleen goed gebruiken als het op 1 lijn zit. Met de verkiezingen in Frankrijk in het vooruitzicht, is de kans redelijk aanwezig dat Le Pen straks de leider is van Frankrijk, waarbij een groot machtsblok in de EU opeens zand in de machine strooit. Interne verdeeldheid is ons grootste risico.
Tel daarbij op dat het steeds waarschijnlijker is dat de AFD een machtspositie krijgt, Farage in de UK. PIS wellicht terug in Polen... Dan heeft Europa pas ECHT een probleem.
Ik ook.Pendora schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:15:
[...]
Ik ben altijd benieuwd of een "Le Pen"/AFD/etc bewust de boel kapot wil maken of dat ze echt denken dat ze goed bezig zijn.
Zijn het 'manosphere' influencers, dus eigenlijk mensen die niet een diep gepassioneerd geloof hebben in hun eigen boodschap, maar een verhaal dat enorm makkelijk aanslaat gebruiken voor eigen (financieel en macht) gewin?
Of zijn ze diep diep overtuigd van hun filosofie en denkbeelden?
I really don't know.
Het enige dat duidelijk is, is dat voor de 'tegenstanders' van Europa (VS, Rusland, China) het altijd veel beter zal zijn als Europa verdeeld is. En het daarbij enorm helpt om subservieve partijen aan de macht te krijgen binnen de EU.
Die koffer geld uit Rusland zal vermoedelijk motivatie nr 1 zijn. Dat en de machtswellust van mensen is een ideale combi. Vroeger noemden ze zulke mensen "usefull idiots"Pendora schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:15:
[...]
Ik ben altijd benieuwd of een "Le Pen"/AFD/etc bewust de boel kapot wil maken of dat ze echt denken dat ze goed bezig zijn.
https://defence-blog.com/...ses-into-polish-airspace/Russian helicopter briefly crosses into Polish airspace
https://nos.nl/artikel/26...li-pools-luchtruim-binnenNa waarschuwingen over escalatie vliegt Russische heli Pools luchtruim binnen
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ain't gonna happen. Ik blijf mijzelf herhalen: Europa is hier te bang en te naief voor.MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:36:
Wordt toch een keer tijd om e.e.a. uit de lucht te helpen zou je zeggen...
Zie ook hier https://x.com/Isa_Yusibov/status/2102675091616153794
Intussen blijven de sabotages ook gewoon door gaan.And it is official: EU removes number 9 and 10 of Putin's inner circle ranking from the sanctions list. Amazing signal in the light of the growing Russian threat in Europe: rewarding Putin. And folks still think Europeans will shoot back on Russians once he invades the Baltics.
Hier is een mooi overzicht van acties te vinden, Rusland stopt niet vanzelf: https://x.com/InsiderGeo/status/2102693215451124021
[ Voor 29% gewijzigd door bloody op 23-09-2026 20:27 ]
nope
En Rusland heeft zover ik weet toen ook niks actief terug gedaan.
Wikipedia: 2015 Russian Sukhoi Su-24 shootdown
According to Turkey, the aircraft was fired upon while in Turkish airspace because it violated the border up to a depth of 2.19 kilometres (1.36 miles) for about 17 seconds after being warned to change its heading ten times over a period of five minutes before entering the airspace.
17 seconden was voor hun al meer dan genoeg om een straaljager uit de lucht te pulken.
Dat ik deze woorden nog eens uit mijn vingers krijg: We kunnen wat leren van de Turkse regering en het Turkse leger.
People as things, that’s where it starts.
Ondertussen bij de CIA; pas op voor mogelijke Russische drone aanvallen.
Teken er nog een paar schepen op de Noordzee, Oostzee en Atlantic, en vraag je af welk land een aanval van 200+ drones kan afweren.
🇺🇸🇪🇸🇫🇷🇮🇹 CIA warns of Russia preparing drone attacks against Spain, France or Italy, — El Mundo.
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 24 september 2026
The relevant US intelligence has been passed on to European governments. Gerbera drones are planned to be launched from ships disguised as merchant vessels.
It is expected that the… pic.twitter.com/jEC4ghSVuT
Het zou op zich wel interessant zijn.Tens schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:35:
Trump nodigt Putin uit voor de G20.
Ondertussen bij de CIA; pas op voor mogelijke Russische drone aanvallen.
Teken er nog een paar schepen op de Noordzee, Oostzee en Atlantic, en vraag je af welk land een aanval van 200+ drones kan afweren.
[X]
[Afbeelding]
Spanje en Italië voelen zich niet zo betrokken bij de oorlog in UA vanwege hun geografische ligging. Als Rusland de oorlog brengt naar deze landen, is de kans juist groot dat zij zich meer bedreigd voelen en méér steun gaan geven aan UA.
Als ik Rusland zou zijn, zou ik juist PL / Baltische staten aanvallen en dan het niet reageren van sommige NAVO landen (zoals ES/IT) uitmelken.
Als je ES/IT aanvalt, weet je zeker dat zij volledige rugdekking krijgen van PL/ES/LT/LV.
Klinkt dus niet logisch... but as we know, expect the unexpected.
Het antwoord is: Vrijwel ieder NAVO land, tenzij ze hun luchtverdediging naar Oekraïne sturen". Dus laten we dat maar niet meer doen, want we hebben die systemen plotseling thuis nodig. Oh. En laten we wat extra spullen kopen. Daarmee verdringen we Oekraïne van de schaarse markt, maar zijn we wel veilig.Tens schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:35:
[...] vraag je af welk land een aanval van 200+ drones kan afweren.
Dat zou voor Rusland een zeer gewenst effect zijn, al ben ik zeker met je eens dat het voor het strategische doel "verdeeldheid in de NAVO" wat minder nuttig is (Tenzij het doel is om heel Europa frontaal met de VS te laten botsen)
Ik denk eerder: geen enkel. Oekraïne wat volgestouwd is met anti drone wapens en onderhand jaren ervaring heeft er al moeite mee.onkl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:16:
@Requiem19 : Een mogelijk motief zit in deze vraag:
Het antwoord is: Vrijwel ieder NAVO land,
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 24-09-2026 15:26 ]
https://nos.nl/artikel/26...remier-wijst-naar-ruslandBrand bij Starlink-installatie in Polen, vicepremier wijst naar Rusland
Ja want de US heeft laten zien dat drones aanvallen met PAC-3 wapens een goed idee is /sonkl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:16:
[...]
Het antwoord is: Vrijwel ieder NAVO land, tenzij ze hun luchtverdediging naar Oekraïne sturen". Dus laten we dat maar niet meer doen, want we hebben die systemen plotseling thuis nodig. Oh. En laten we wat extra spullen kopen. Daarmee verdringen we Oekraïne van de schaarse markt, maar zijn we wel veilig.
Dat zou voor Rusland een zeer gewenst effect zijn, al ben ik zeker met je eens dat het voor het strategische doel "verdeeldheid in de NAVO" wat minder nuttig is (Tenzij het doel is om heel Europa frontaal met de VS te laten botsen)
De Skyranger heeft ook een beperkte range dus kan bij lange na niet zoveel drones neerhalen.
Nee, Europa heeft een zwaar probleem als er 200 drones per land af worden geschoten, mogelijk kun je er nog wat neerhalen met vliegtuigen maar dan houdt het ook wel op. Het is niet voor niks dat er EU landen zijn die met Oekraïne samenwerken om anti drone wapens te bouwen.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
De vraag is vooral hoe de NAVO zal reageren als er daadwerkelijk drones op Europa worden afgevuurd. Gaan we eensgezind Rusland de oorlog verklaren of gaan we praten over sancties? Ik denk ook vooral, wat kunnen we doen? Rusland bombarderen gebeurt al dagelijks door Oekraïne dus valt er daadwerkelijk iets te winnen bij een oorlogsverklaring? Het meest logische lijkt mij dat "we" dan gaan helpen in Oekraïne in plaats van een proxy-oorlog te voeren.
De vraag is wat kunnen we doen, munitie voorraden zijn drama, productie is drama, schepen en onderzeeërs zijn nog in aanbouw. Lange afstandsraketten zijn er wel maar ook maar gelimiteerd. Met drones schiet het volgens mij wel op, maar dat is maar 1 deel van de schakel.3raser schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:11:
CIA waarschuwt Europa voor Russische drones: ‘Het wordt steeds spannender’
De vraag is vooral hoe de NAVO zal reageren als er daadwerkelijk drones op Europa worden afgevuurd. Gaan we eensgezind Rusland de oorlog verklaren of gaan we praten over sancties? Ik denk ook vooral, wat kunnen we doen? Rusland bombarderen gebeurt al dagelijks door Oekraïne dus valt er daadwerkelijk iets te winnen bij een oorlogsverklaring? Het meest logische lijkt mij dat "we" dan gaan helpen in Oekraïne in plaats van een proxy-oorlog te voeren.
We (Europa) hebben een sterke landmacht en luchtmacht maar daartussen is het nog lang niet goed. De strijdkrachten waren voorheen voornamelijk bedoeld voor defensie en niet voor offensief... die hele optiek wijzigen duurt lang (helaas). Maar misschien wijzigt dat wel als er wat drones op ons worden afgevuurd
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 24-09-2026 20:32 ]
We spelen een ander spel dan de Russen, en dat is op zijn minst lastig.
Dit keer Litouwen https://x.com/FaytuksNetwork/status/2103432333634191371:
Het artikel is intussen weer verwijderd, maar reken maar dat het niet spontaan / per ongeluk gepubliceerd is. Ook dit soort dingen worden georchestreerd.Russian state-media RIA Novosti, hours ago, published an article titled "Russia is facing another SVO (Special Military Operation). It will be very short" discussing a potential war with Lithuania
The piece, by Alexander Nosovich, responds to Lithuania's parliament voting to lift its constitutional ban on hosting nuclear weapons. It suggests Russia could forgo a ground contingent and rely on "missiles with the appropriate warhead."
nope
de volgende 3-daagse SMO wordt iig wel voorbereid idd.bloody schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:21:
En weer een stapje verder verder richting een inval/aanval.
[...]
Het artikel is intussen weer verwijderd, maar reken maar dat het niet spontaan / per ongeluk gepubliceerd is. Ook dit soort dingen worden georchestreerd.
Na Rusland in Oekraine en de VS in Iran...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heel simpel. Nu waarschuwen Elmer dat we dan een no fly zone instellen. En dat dan ook gewoon doen.3raser schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:11:
CIA waarschuwt Europa voor Russische drones: ‘Het wordt steeds spannender’
Dit idd...CornermanNL schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:54:
Vanaf dag 1 zijn we in Europa veel te slap geweest, nu worden we bedreigd door infiltratie op politiek gebied en komen er nu drones bij.
We spelen een ander spel dan de Russen, en dat is op zijn minst lastig.
1,5 jaar geleden kreeg ik nog te horen vanuit defensie dat de EU en RU qua nucleaire wapens capabiliteit elkaar "schaak" houden en dat de EU daarom zo slap overkomt.
Uiteindelijk is het wel duidelijk dat Rusland niet die kaarten in handen heeft... en toch blijven we de possum spelen. Kans dat de Russische ICBM's überhaupt werken is onbekend, terwijl de launch points wel bekend zijn.
Een zware militaire aanval vanuit de EU zal Rusland nooit verwachten, dat kunnen ze (Rusland) niet bevatten en zal waarschijnlijk ook het enige middel zijn om Rusland over te laten geven. De wapens zijn beschikbaar in Europa, de bereidheid echter niet.
Even gissen, omdat de EU jaren hiervoor aan het afschalen was op militair gebied hebben de militaire bevelhebbers niet de capaciteit om een dergelijke operatie überhaupt te bedenken. Van wat ik meekrijg vanuit defensie is dat er enkel re-actieve scenario's worden besproken, dus enkel overgaan op actie als Rusland iets doet, andersom is ondenkbaar: dat is onze grote zwakte.
Probeer ook niet teveel te speculeren. Blijf bij wat we momenteel weten.
[ Voor 105% gewijzigd door teacup op 26-09-2026 17:29 ]
Soms geloof ik haast bijna dat de beste verdediging juist de aanval zal gaan zijn. Maar ik ben geen voorstander van oorlog, gewonden of zelfs doden. Dus de vraag is dan... hoe kunnen we Rusland klemzetten?ArcticWolf schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:34:
[...]
Dit idd...
1,5 jaar geleden kreeg ik nog te horen vanuit defensie dat de EU en RU qua nucleaire wapens capabiliteit elkaar "schaak" houden en dat de EU daarom zo slap overkomt.
Uiteindelijk is het wel duidelijk dat Rusland niet die kaarten in handen heeft... en toch blijven we de possum spelen. Kans dat de Russische ICBM's überhaupt werken is onbekend, terwijl de launch points wel bekend zijn.
Een zware militaire aanval vanuit de EU zal Rusland nooit verwachten, dat kunnen ze (Rusland) niet bevatten en zal waarschijnlijk ook het enige middel zijn om Rusland over te laten geven. De wapens zijn beschikbaar in Europa, de bereidheid echter niet.
Even gissen, omdat de EU jaren hiervoor aan het afschalen was op militair gebied hebben de militaire bevelhebbers niet de capaciteit om een dergelijke operatie überhaupt te bedenken. Van wat ik meekrijg vanuit defensie is dat er enkel re-actieve scenario's worden besproken, dus enkel overgaan op actie als Rusland iets doet, andersom is ondenkbaar: dat is onze grote zwakte.
Proberen interne onrust in Rusland te veroorzaken is misschien nog wel de beste oplossing. De vraag is... hoe?
Na één van de laatste afleveringen van de Schaduwoorlog-podcast geluisterd te hebben, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er in het geheim al van alles gebeurt en wordt voorbereid.Pasteis schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:46:
[...]
Soms geloof ik haast bijna dat de beste verdediging juist de aanval zal gaan zijn. Maar ik ben geen voorstander van oorlog, gewonden of zelfs doden. Dus de vraag is dan... hoe kunnen we Rusland klemzetten?
Proberen interne onrust in Rusland te veroorzaken is misschien nog wel de beste oplossing. De vraag is... hoe?
waarom.denk je dat? volgens mij is er niemand behalve Ukraine die 'goed' tegen drones is. zelfs polen stuurt vooral straaljagers de lucht in als er een drone gesignaleerd wordt.... dat werkt voor geen meter als je 200 drones tegelijk voor je kiezen krijgt, nog los van dat je dat 1x kunt doen en dan zijn alle voorraden hier op.onkl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:16:
[...]
Het antwoord is: Vrijwel ieder NAVO land, tenzij ze hun luchtverdediging naar Oekraïne sturen". Dus laten we dat maar niet meer doen, want we hebben die systemen plotseling thuis nodig. Oh. En laten we wat extra spullen kopen. Daarmee verdringen we Oekraïne van de schaarse markt, maar zijn we wel veilig.
tuurlijk zou hier hetzelfde effect bereikt worden dat we meer onze spullen zelf willen houden, dat ben io met.je eens. Maar succesvol verdedigen tegen 200 drones zie ik niet gebeuren.
Ben ook geen voorstander van oorlog maar Rusland zal niet stoppen voordat ze hardhandig hun hondenhok ingetrapt zijn.Pasteis schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:46:
[...]
Soms geloof ik haast bijna dat de beste verdediging juist de aanval zal gaan zijn. Maar ik ben geen voorstander van oorlog, gewonden of zelfs doden. Dus de vraag is dan... hoe kunnen we Rusland klemzetten?
Moeilijk te bevatten maar de top in Rusland kan mentaal niet bevatten dat ze moeten overgeven:
https://www.instagram.com/p/DdqzFVAIe8z/?hl=en
Dit werd enkele weken al gesuggereerd door een schrijver die het verleden er even bij had gepakt:
https://x.com/jurgen_nauditt/status/2099062837293220293
Ook het feit dat Russen uit zichzelf erg weinig zelfmedelijden hebben omdat "hardship" bij het leven hoort, ze zijn dus letterlijk niet in staat om te begrijpen dat ze verkeerd bezig zijn en dat daar iets tegen moet gebeuren.
Persoonlijk kan ik dat maar slecht bevatten omdat we hier in de EU anders hebben geleerd, maar omdat Rusland al die kant op aan het gaan is sinds begin 2000 snap ik enigszins wat in-doctrine over een dergelijk lange periode kan doen met een mens.
Polen probeert met enige harde taal Rusland duidelijk te maken dat hun methode niet werkt:Maar ik heb er een hard hoofd in dat ze uit zichzelf zullen stoppen. Lijkt een beetje op Japan uit WWII... die pas overgaven nadat er twee nukes op ze waren gegooid.
Mooie linkjes. Ik dacht exact hetzelfde toen China met Rusland ging samenwerken. China doet dit echt niet om ze Rusland zo tof vinden.... sterker nog hun culturen zijn het verschil van dag en nacht. De grote zwakte van Rusland is het ego van de machthebbers.ArcticWolf schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:22:
[...]
Ben ook geen voorstander van oorlog maar Rusland zal niet stoppen voordat ze hardhandig hun hondenhok ingetrapt zijn.
Moeilijk te bevatten maar de top in Rusland kan mentaal niet bevatten dat ze moeten overgeven:
https://www.instagram.com/p/DdqzFVAIe8z/?hl=en
Dit werd enkele weken al gesuggereerd door een schrijver die het verleden er even bij had gepakt:
https://x.com/jurgen_nauditt/status/2099062837293220293
Ook het feit dat Russen uit zichzelf erg weinig zelfmedelijden hebben omdat "hardship" bij het leven hoort, ze zijn dus letterlijk niet in staat om te begrijpen dat ze verkeerd bezig zijn en dat daar iets tegen moet gebeuren.
Persoonlijk kan ik dat maar slecht bevatten omdat we hier in de EU anders hebben geleerd, maar omdat Rusland al die kant op aan het gaan is sinds begin 2000 snap ik enigszins wat in-doctrine over een dergelijk lange periode kan doen met een mens.
Polen probeert met enige harde taal Rusland duidelijk te maken dat hun methode niet werkt:
[YouTube: “You Cannot Win,” Poland's Sikorski Directly Answers Lavrov, Warns Russia at UN | AC1N]
Maar ik heb er een hard hoofd in dat ze uit zichzelf zullen stoppen. Lijkt een beetje op Japan uit WWII... die pas overgaven nadat er twee nukes op ze waren gegooid.
Ik vrees alleen dat je gelijk hebt en dat er iets catastrofaals moet gebeuren voor een echte doorbraak.
Dat Trump nu zo aan de macht is, is een verschrikkelijke stoorzender. Anders had ik hoop dat we wel iets verder waren gekomen om Rusland zwakker te maken.
Vredesactivisten eindigden als nuttige idioten van de KGB
Tijdens de Koude Oorlog slaagde de Sovjet-Unie erin om westerse vredesbewegingen te manipuleren. Terwijl activisten demonstreerden tegen kernwapens, keek de KGB gniffelend toe hoe ze verdeeldheid zaaiden in de NAVO-landen en de publieke opinie in West-Europa beïnvloedden.
Geen van de demonstranten bij Greenham Common wist in december 1982 dat ze werden ‘gebruikt’ door de Sovjet-Unie – net zoals westerse journalisten en communisten al sinds Lenin waren uitgebuit door de communistische partij.
Al 60 jaar eerder hadden de propaganda-experts van het Sovjetregime ontdekt dat de burgers van het Westen iets hadden wat zelfs de beste agenten nooit zouden krijgen: geloofwaardigheid.
Dit is ook wel beter bekend onder de noemer fellow traveler, mensen die buiten de Sovjet-Unie meereisden in het verhaal en de ideologie van het communisme, inclusief de afkeer van de vijanden hiervan.Lenins plan om Polen als bruggenhoofd te gebruiken om het communisme in West-Europa te verspreiden, was mislukt. Maar de Sovjetleider had een belangrijke les geleerd:
De wereld kon niet alleen met bajonetten worden veroverd – West-Europa moest van binnenuit worden bewerkt. Lenin noemde zijn aanhangers in het Westen popoettsjiki – reisgenoten.
Weinig westerse bezoekers logen bewust over hun ervaringen in de Sovjet-Unie, en dit was cruciaal voor de inlichtingendienst, die uiteindelijk KGB ging heten.
‘De truc is om mensen het Sovjetbeleid te laten steunen zonder dat ze het doorhebben,’ vertelde inlichtingenofficier en dissident Stanislav Levtsjenko vele jaren later.
De leden van de organisatie die de Britse ontmoette, waren echter geen burgers die streden voor wereldvrede. Het ‘Sovjet Vredescomité’ was opgericht door de communistische partij en de ‘leden’ waren ambtenaren die de propaganda van het Kremlin verspreidden.
Toen Ruddock terugkeerde naar Groot-Brittannië, vertelde ze de krant Morning Star dat eenzijdige Britse nucleaire ontwapening het land niet kwetsbaar zou maken.
Dat was ‘geen juiste lezing van de Russische intenties’.
Naast een zeer naïef beeld over veiligheid, zag je ook altijd hypocrisie terug in dit soort groepen doordat er vaak maar eenzijdig wordt beargumenteerd. Zoals het artikel ook zegt, men had geen kritiek tegen Sovjet imperialisme en Russische kernwapens. Als fellow travelers en in de zelfde orde useful idiots behartigden ze voornamelijk de Sovjet belangen tijdens de koude oorlog.In Moskou had het Sovjet Vredescomité haar verzekerd van de vreedzame bedoelingen van het land. Ze had zelfs een brief meegekregen waarin het Vredescomité de hoop uitsprak dat de twee organisaties samen konden werken aan nucleaire ontwapening.
Er is ook nu weer een z.g.n. "vredes" beweging opgestart, zoals ze zeggen de geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel. Deze columnist legt het imho goed uit:
Als je jezelf hoort zeggen ‘Ik kies voor vrede’, dan rijst hopelijk intern de wedervraag: ‘Maar wat als de ander voor oorlog kiest?
Elke keer dat ik een ‘Ik kies voor vrede’-filter zie langskomen op Instagram, voel ik irritatie over het vage, gratuite gebruik van termen als vrede en oorlogskoorts. De organisatoren gooien heel verschillende oorlogen, waarbij Nederland op moeilijk vergelijkbare manieren (niet) betrokken is, op een hoop en stellen daar ‘vrede’ tegenover. Het getuigt van rommelig denken en weinig realiteitszin, overgoten met een sausje van zelfvoldaanheid.
Het storendst komt dit tot uiting in het standpunt over Oekraïne. Het manifest ‘Stop de oorlogskoorts’ stelt dat er „geen serieus perspectief op vrede wordt onderzocht”. Dit is niet waar: Oekraïne wil onderhandelen, zelfs over de mogelijkheid om door Rusland veroverd land op te geven, maar gaat niet akkoord met de door Poetin geëiste demilitarisering, die zou neerkomen op uitstel van executie. Nogal losgezongen is dus de ‘eis’ van de vredesdemonstranten „dat Nederland zich actief inzet voor een rechtvaardige en duurzame vrede en Oekraïne de diplomatieke, politieke en humanitaire steun geeft die nodig is om een onderhandelde oplossing met solide veiligheidsgaranties te bereiken”. Ja, een rechtvaardige vrede met solide veiligheidsgaranties voor Oekraïne wil iedereen (nou ja, behalve Poetin), maar de vraag is: hoe krijg je die? De organisatoren zwemmen om het antwoord heen: „vechten zou alleen de allerlaatste uitweg moeten zijn”, schrijven ze, en „veiligheid ontstaan (sic) niet door steeds meer wapens”.
Het is alsof je tegen een gewelddadige overvaller zegt: „Voor mij betekent samenleven dat je elkaars grenzen respecteert.” Het is niet alleen wereldvreemd, maar ook zelfgenoegzaam: alsof alle anderen uit puur enthousiasme kiezen voor geweld.
Dat klopt, maar wie zegt dat niet meer mensen gaan vallen voor deze retoriek? Ik vind het veelzeggend dat de jeugdbewegingen van de grootste oppositiepartij en de grootste vakbond de demo steunen, en dat actieclubs als Extinction Rebellion, Dolle Mina en Milieudefensie Jong zich verbinden aan een protest dat niet eens over hun core business gaat. Geen van deze lieden struikelde blijkbaar over de vage, inconsistente teksten en onhaalbare eisen.
De auteur maakt een terrecht punt over de tactiek waarin verschillende onderwerpen op 1 hoop gegooid worden en met elkaar geassocieerd worden, terwijl ze vaak niets met elkaar te maken hebben. Dat is dezelfde tactiek door ook door extreem rechts wordt gebruikt, extreme ideeën worden vermengt legitieme zorgen, zodat ook het extreme idee gelimiteerd wordt.In Nederland vindt volgens het Nationaal Kiezersonderzoek twee derde van de kiezers dat we Oekraïne moeten blijven steunen, en dat Rusland een bedreiging vormt voor onze veiligheid. Maar blijft dat zo? Niet vanzelf, denk ik. Hoe vaag de vredesretoriek ook is, ze verdient wel een antwoord.
Als je voor vrouwenrechten bent en demonstreert, ben je dan ook voor het stopzetten van wapenhulp aan Oekraïne en het belonen van een imperialistische dictator?
Uiteindelijk spint Rusland net zoals in de koude oorlog garen bij dit soort protesten in Europa/Nederland, het is ook nu de vraag in hoeverre de standpunten van deze beweging direct en indirect worden beïnvloed.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Litouwen is het meest logisch voor Rusland om aan te grijpen.bloody schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:21:
En weer een stapje verder verder richting een inval/aanval.
[...]
Het artikel is intussen weer verwijderd, maar reken maar dat het niet spontaan / per ongeluk gepubliceerd is. Ook dit soort dingen worden georchestreerd.
1) Op die manier kunnen ze verbinding slaan naar Kaliningrad (corridor) die voor NATO heel moeilijk weer te sluiten is (plus het begin van de herbouw van de Sovjet Unie)
2) Rusland heeft via Kaliningrad weer een open verbinding met de Oostzee die moeilijk te blokkeren is voor NATO.
3) Ze hebben vanuit Kaliningrad een springpunt richting Oost-Duitsland en Scandinavië indien nodig voor verdere operaties.
4) Er staat een partij militair spul op Kaliningrad wat je bang van word, en waar NATO erg moeilijk een deuk in gaat kunnen slaan
Wat je vergeet is dat niet de maximale range de regel bepaald bij short-range intercept, maar de hoeveelheid doelen een AAA systeem kan aangrijpen.ArcticWolf schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:31:
[...]
Ja want de US heeft laten zien dat drones aanvallen met PAC-3 wapens een goed idee is /s
De Skyranger heeft ook een beperkte range dus kan bij lange na niet zoveel drones neerhalen.
Nee, Europa heeft een zwaar probleem als er 200 drones per land af worden geschoten, mogelijk kun je er nog wat neerhalen met vliegtuigen maar dan houdt het ook wel op. Het is niet voor niks dat er EU landen zijn die met Oekraïne samenwerken om anti drone wapens te bouwen.
En de Skyranger kan er veel weg werken in korte tijd.
Zelfs een "oude" Pruttel kan een vlucht van 200 drones al leuk uitdunnen..
Een Skyranger gaat sneller problemen krijgen met de beschikbare munitie voorraad aan boord dan de capaciteit om 200 drones te onderkennen
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Eh? De Skyranger heeft een range van 3 a 4km... een beetje stad heeft dan al meerdere Skyrangers nodig voor volledige coverage. Je denkt toch niet dat Rusland die 200 drones naar 1 doel stuurt? Dat is dus het hele probleem...dierkx36 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 21:27:
[...]
Litouwen is het meest logisch voor Rusland om aan te grijpen.
1) Op die manier kunnen ze verbinding slaan naar Kaliningrad (corridor) die voor NATO heel moeilijk weer te sluiten is (plus het begin van de herbouw van de Sovjet Unie)
2) Rusland heeft via Kaliningrad weer een open verbinding met de Oostzee die moeilijk te blokkeren is voor NATO.
3) Ze hebben vanuit Kaliningrad een springpunt richting Oost-Duitsland en Scandinavië indien nodig voor verdere operaties.
4) Er staat een partij militair spul op Kaliningrad wat je bang van word, en waar NATO erg moeilijk een deuk in gaat kunnen slaan
[...]
Wat je vergeet is dat niet de maximale range de regel bepaald bij short-range intercept, maar de hoeveelheid doelen een AAA systeem kan aangrijpen.
En de Skyranger kan er veel weg werken in korte tijd.
Zelfs een "oude" Pruttel kan een vlucht van 200 drones al leuk uitdunnen..
Een Skyranger gaat sneller problemen krijgen met de beschikbare munitie voorraad aan boord dan de capaciteit om 200 drones te onderkennen
Ja, je hebt meerdere Skyrangers nodig om een stad te beschermen, ik vermoed een hele batterij zelfs.ArcticWolf schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:31:
[...]
Eh? De Skyranger heeft een range van 3 a 4km... een beetje stad heeft dan al meerdere Skyrangers nodig voor volledige coverage. Je denkt toch niet dat Rusland die 200 drones naar 1 doel stuurt? Dat is dus het hele probleem...
Er is geen 1 wapensysteem wat zo'n oppervlakte alleen kan beschermen, je zal er altijd meerdere nodig hebben, met voorkeur ook nog met een overlap.
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Er liep veel volk rond die ronduit pro-Rusland is. Veel Russische vlaggen en zelfs een Nieuw-Russische vlag wat de gedroomde uitbreiding van Putin representeert.defiant schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:43:
Er komt weer een z.g.n. demonstratie voor z.g.n. "vrede". Eerst een kijk in de geschiedenis:
Vredesactivisten eindigden als nuttige idioten van de KGB
Dit is ook wel beter bekend onder de noemer fellow traveler, mensen die buiten de Sovjet-Unie meereisden in het verhaal en de ideologie van het communisme, inclusief de afkeer van de vijanden hiervan.
Zo'n vlag heb je niet zomaar in je laatje liggen. Iig heel bewust meegenomen naar de demo.
Zie ook https://x.com/vatniksoep_nl/status/2104212702172189148
En de gemiddelde 'neutrale' kijker:1/5 Ik wil even verduidelijken wat dit is. De gekruiste vlag is de Novorossiya vlag. Hij werd in 2014 officieel gelanceerd door Pavel Gubarev, "rebellenleider" in de Donbas. Gubarev was eerder ook onderdeel van het neonazistische Ruslands Nationale eenheid https://t.co/G1CvL1HnMj
— Vatniksoep in het Nederlands (officieel) (@vatniksoep_nl) 27 september 2026
En uiteraard is de Russische staatsmedia hier heel blij mee (hoe dat dát nu komen..)Als dat een tegendemonstratie tegen de vrede is, zijn die met de geel/blauwe vlaggen dus aan het demonstreren voor oorlog!
Kremlins staatspersbureau heeft een euforisch artikel geschreven over de demonstratie van hun useful idiots vandaag in Amsterdam. Lekker gewerkt, folks pic.twitter.com/6DrywpYW5T
— Isa Yusibov 🇪🇺 🇳🇱 🇺🇦 (@Isa_Yusibov) 27 september 2026
nope
Tenenkrommend dit, ik kan er niet bij hoe verschrikkelijk kortzichtig deze mensen zijn.bloody schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:10:
[...]
Er liep veel volk rond die ronduit pro-Rusland is. Veel Russische vlaggen en zelfs een Nieuw-Russische vlag wat de gedroomde uitbreiding van Putin representeert.
Zo'n vlag heb je niet zomaar in je laatje liggen. Iig heel bewust meegenomen naar de demo.
Zie ook https://x.com/vatniksoep_nl/status/2104212702172189148
[X]
En de gemiddelde 'neutrale' kijker:
[...]
En uiteraard is de Russische staatsmedia hier heel blij mee (hoe dat dát nu komen..)
[X]
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Je ziet hierin ook dat het maatschappelijke debat ontbreekt, veel van dit soort mensen zijn geen vredesactivisten maar gewoon useful idiots die Kremlin propaganda napraten:bloody schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:10:
[...]
Er liep veel volk rond die ronduit pro-Rusland is. Veel Russische vlaggen en zelfs een Nieuw-Russische vlag wat de gedroomde uitbreiding van Putin representeert.
‘Wat er nu gebeurt, werkt averechts’: bont gezelschap van jongeren, pacifisten en critici betoogt op de Dam voor vrede
Exact hetzelfde propaganda punt zag je tijdens de laatste Amerikaanse verkiezingen, telkens kwam terug dat Trump zogenaamde voor de vrede was, terwijl de democraten oorlogshitsers zouden zijn. En niet oorlog in het M-O of elders, specifiek "oorlog" met Rusland.Voor veel demonstranten staat lang niet vast, bijvoorbeeld, dat Oekraïne slachtoffer is van een Russische agressieoorlog die is begonnen door een dictator, Vladimir Poetin. Amsterdammer Karel Beckman, oud-hoofdredacteur van De Andere Krant, is ruim voor het begin van de manifestatie naar de Dam gekomen om de documentatie klaar te leggen die hij wil uitdelen. Door telkens te wijzen op „hybride aanvallen” voeren de EU en de NAVO in zijn ogen een „gecoördineerde propagandacampagne”. „Ze proberen nu op een of andere manier een aanleiding te vinden om, lijkt het, echt een oorlog met Rusland te beginnen.”
Ook dit is geen onafhankelijke visie, maar gewoon letterlijk het propaganda verhaal wat we al decennia kennen uit Rusland. Dit zijn geen mensen die in de regio zijn geweest en zelf met Oekraïners hebben gepraat. Dit is kenmerkende voor alle extreme visies op buitenlandse kwestie, een chronisch gebrek aan betrouwbare informatie en kortzichtigheid ligt hier vaak aan ten grondslag.Beckman staat niet alleen in zijn zienswijze. Sjoerd de Groot (28), voorzitter van de Antifascistische oud-verzetsstrijders Nederland (AFVN), had liever gehad dat de organisatie van de manifestatie deze dag had aangegrepen om op te roepen tot vrede met Rusland. Op de vraag of Rusland niet Oekraïne is binnengevallen zegt hij – terwijl op het podium The Sound of Silence wordt gezongen: „De geschiedenis is niet begonnen op 24 februari 2022.” De Groot vindt dat Oekraïne eerder al een aanval op de eigen bevolking was begonnen, in de Donbas. Hoofdoorzaak van het conflict met Rusland is in zijn ogen dat het „geopolitieke beleid van het Westen” er al „decennia” op gericht is het land te „balkaniseren”.
En daarin zit het werkelijk probleem, het is effect van Russische propaganda en beïnvloeding dat telkens weer bovenmatig effectief en invloedrijk blijkt. Maar je ziet aan de andere kant dat er geen actieve verdediging tegen is. Het maatschappelijke debat lijkt op een soort algoritmische free-for-all , waarin onze staatsvijanden en andere tegenstanders toegang en vrij spel hebben tot onze informatievoorziening.
Maar wat me nog het meest dwars zit is, is de onverantwoordelijkheid van de organisatie van dit soort demonstraties zelf. Er is in een democratie het concept dat vrijheid onlosmakelijk verbonden is met het nemen van verantwoordelijkheid en rekenschap. Blijkbaar heeft de organisatie toegelaten dat andere groepen wiens morele waarden botsen ook toegelaten werden. Zoals het NRC artikel ook zegt vlaggen van geconfedereerde Amerikaanse staten staan voor de slavernij, wat doen die überhaupt bij dit soort vredesdemonstraties?
Laat ik voor een keer bot zijn, de organisatie van deze demonstratie had vanuit journalistiek en alle humanitaire en democratische hoeken vernietigende kritiek moeten ontvangen voor een onverantwoordelijke georganiseerd protest.
Het is echt bijzonder zorgwekkend dat er zo mild verslag wordt gedaan van ontwikkelingen die werkelijk niets te maken hebben met daadwerkelijke vrede of democratie.
Volkskrant.nl
Servische president Vucic treedt af en maakt weg vrij voor vervroegde verkiezingen
Dit is natuurlijk onzin, een beweging naar de letter maar niet naar de geest. Vucic is een pluchezitter die zijn macht wil behouden:De Servische president Aleksandar Vucic heeft zondagavond zoals verwacht zijn aftreden aangekondigd. De 56-jarige Vucic gaf daarmee toe aan de eisen van demonstranten in het land, die al maandenlang protesteren tegen de huidige regering.
Over Vucic kunnen we ons achter de oren krabben:Eerder deze maand ontbond Vucic per decreet het Servische parlement. Verkiezingen stonden aanvankelijk gepland voor december 2027, maar worden nu op 25 oktober gehouden. Vucic is overigens niet van plan om zich terug te trekken uit de politiek. Hij wil als lijsttrekker van zijn Servische Progressieve Partij (SNS) zelf ook weer deelnemen aan de parlementsverkiezingen en premier worden. Op die manier hoopt hij zijn macht te consolideren, nu hij zich na twee mandaten niet opnieuw kandidaat mag stellen als president.
Vucic staat onder grote druk van een protestbeweging die grotendeels door studenten wordt georganiseerd. Vervroegde verkiezingen waren een van de belangrijkste eisen van de beweging, die ontstond na de instorting van een stationsgebouw in Novi Sad in 2024, die aan zestien mensen het leven kostte en grotendeels aan corruptie werd toegeschreven.
Doordat deze actie veel lijkt op wat in Bulgarije is gebeurd doet een draaiboek vermoeden. De Russische overheid zou in ieder geval in de handen klappen zou de man weer gekozen worden. De EU daarentegen niet. Zou hij weer premier worden dan gaat dit het lidmaatschap van de EU niet helpen, waarvoor Servië nu kandidaat lid is.Vucic en zijn partij zijn herhaaldelijk beschuldigd van wijdverbreide corruptie, banden met de georganiseerde misdaad en het inperken van democratische vrijheden, waaronder die van kritische media. Sinds de SNS-partij in 2012 aan de macht kwam, heeft ze geleidelijk de controle over alle staatsinstellingen overgenomen, terwijl ze misbruik van haar positie ontkent en herhaaldelijk belooft corruptie juist te bestrijden.
Servië is een kandidaat-lidstaat van de Europese Unie, maar de toetredingsonderhandelingen verlopen zeer stroef. De regering in Belgrado onderhoudt goede banden met Rusland en weigert de Europese sancties over te nemen. De EU was ook ontstemd toen de veroordeelde Bosnisch-Servische oorlogsmisdadiger Ratko Mladić onlangs met militaire eer werd begraven.
Het lijkt er wel heel veel op dat ze instructies van het Kremlin hebben gekregen om dit te plaatsen.Apparently the French, Dutch, German and Danish mothers all had the exact same thought, in the exact same order, on the exact same day. Remarkable. pic.twitter.com/DeEXSZLfIe
— Kadi🇪🇪🌻 (@TheFl0orIsLaVa) 28 september 2026
Waarom worden dit soort ontspoorde gasten niet aangepakt?
[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 01-10-2026 18:21 ]
nope
Stiekem worden dit soort gasten, of in ieder geval dit soort posts, wel aangepakt. Dit is één van de drijfveren achter het aanpakken van algoritmische feeds. Dat algoritme is de enige reden waarom dit soort posts een groter bereik hebben dan een marginale echokamer.bloody schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:41:
Herinner één van onze *knip*, Els van Veen.
[X]
Het lijkt er wel veel veel op dat ze instructies van het Kremlin hebben gekregen om dit te plaatsen.
Waarom worden dit soort ontspoorde gasten niet aangepakt?
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 01-10-2026 18:21 ]
Russia detains cargo ship bound for Estonia's Sillamäe port
Lokaal wordt er in elk geval gedaan alsof het gewone gang van zeken is.Russia's border guard detained a cargo ship in the Gulf of Finland that was headed for the port of Sillamäe. The vessel Västerbotten, sailing under the Cypriot flag, passed through Russian territorial waters, which ships have the right to transit.
The Police and Border Guard Board confirmed the detention of the ship.
According to the application Vesselfinder, the ship Västerbotten is anchored in Russian waters. When looking at the ship's trajectory in the map application, it appears that the ship passed through Russian territorial waters before being detained.
At the same time, Russia, Estonia and Finland have an agreement that ships may pass through that location, because that route is safer for large vessels than sailing between the shallows in Estonia's maritime area.
Maar zegt wel dat Russische wateren normaal gesproken vermeden worden.The head of the Transport Administration's vessel traffic management department, Are Piel, explained that although this is an unpleasant situation, it is not unusual.
https://news.err.ee/16101...r-estonia-s-sillamae-portPiel noted that although relatively few ships go to Sillamäe, Russia's territorial sea is not passed through just in case — precisely to avoid such inspection raids.
Letland
In Letland zijn verkiezingen geweest en de pro-Oekraïense en pro-Europese partij United List wint met 35.4% van de stemmen.De meeste Letten zijn we thuis bij de Russische dreiging:With more than 99.9 percent of votes counted, the United List led with 35.4 percent, according to state television. In the 100-seat parliament, Kulbergs' United List party secured 42 seats, a record for the post-independence history of the former Soviet republic, local media reports. The results point to a continued pro-European and pro-Ukrainian course for Latvia.
Maar deze pro-Russische partij wordt door de andere partijen gediskwalificeerd:Most parties expected to enter parliament support both high military spending and continued aid to Kyiv. The exception is the Sovereign Power party, which opposes military aid to Ukraine and further increases in defence spending. Having campaigned on cost-of-living issues, it looked set to finish third.
Eerder was er een andere grote pro-Russische partij, 1/3 van de bewoners van Letland behoren tot een Russisch sprekende minderheid. Deze minderheid heeft dus een invloed op verkiezingen. Deze partij implodeerde echter kort na de invasie van van Rusland in Oekraïne. Die stemmen hebben zich verdeeld onder andere partijen, waaronder de Sovereign Power party.However, it has been criticised as pro-Russian by its detractors, and most major parties have ruled out working with it.
Bosnië Herzegovina
Ook in Bosnië Herzegovina zijn vandaag verkiezingen gehouden.Over dit kleine staatje vindt een internationaal machtsspel plaats tussen Rusland, de VS en de EU. Of eigenlijk Rusland en de VS, want de EU is terughoudend om macht uit te oefenen. Formeel valt Bosnië Herzegovina onder de verantwoordelijkheid van de VN. Dit bestuur bevindt zich echter in een impasse:En waar een machtsvacuüm ontstaat wordt getracht voordeel te behalen:Het land staat sinds het einde van de bloedige burgeroorlog (1992-1995) formeel nog onder toezicht van de Verenigde Naties (VN), maar de positie van Hoge Vertegenwoordiger is al maanden vacant doordat de VS en de EU het niet eens kunnen worden over een opvolger.
In dit machtsspel heeft de VS ook een rol, een rol waar de EU te veel ruimte aan geeft...De Russische president Vladimir Poetin steunt ondertussen separatistische Servische krachten.[...]Zo onthaalde hij deze week in het Kremlin Milorad Dodik, de ongekroonde koning van de Servische regio. De autoritaire politicus zinspeelt op afscheiding van Bosnië Herzegovina en was recent nog aanwezig bij de begrafenis van Ratko Mladić, de oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk was voor de genocide op moslims in Bosnië Herzegovina.
Lang niet iedereen heeft er vertrouwen in dat Europa klaar is voor zo’n opdracht. Wolfgang Petritsch, de VN-Hoge Vertegenwoordiger in Bosnië tussen 1999 en 2002, wees erop dat de EU zich juist door Amerika in de hoek laat drijven. Volgens Petritsch is Bosnië Herzegovina een ‘proeftuin’ geworden van het buitenlandbeleid van president Donald Trump. ‘Een beleid dat totaal wordt gedomineerd door zakelijke belangen, corrupte zakelijke belangen.’
En hier zien we een ander stukje van dat canvas langs welke de Amerikaanse en Russische overheden met elkaar verweven zijn geraakt, zoals ook al is benoemd in teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"Die nieuwe koers kwam volgens Petritsch al snel aan het licht toen de regering-Trump vorig jaar opeens de veroordeelde pro-Russische separatist Dodik van de Amerikaanse sanctielijst haalde. De beslissing viel samen met een toename van geldstromen vanuit de Servische regio richting de VS: Amerikaanse lobbyclubs gerund door Trump-sympathisanten kregen miljoenen, zo bleek uit een openbaar register.
Haal ik toch maar dat woord kleptocratie van stal, iets anders is het gewoon niet:
Merk op hoe het kleine kringetje getrouwen rond Trump steeds maar terugkeren in deze transacties. De VN vertegenwoordiger ging hier dus voorliggen. Die moest dus weg van de VS:Een nog veel grotere deal draait om de aanleg van een honderden miljoenen kostende gaspijpleiding in Bosnië Herzegovina. Dat project moet uitgevoerd worden door een net opgericht Amerikaans bedrijf van een ex-advocaat van Trump en de broer van Trumps ex-adviseur, Michael Flynn.
Het mag duidelijk zijn dat de EU, en haar lidstaten, laten we dat niet vergeten, door een passieve houding mede verantwoordelijk zijn voor het machtsvacuüm dat hier is ontstaan.Volgens Petritsch moest de laatste VN-Hoge Vertegenwoordiger, Christian Schmidt, deze zomer vertrekken, omdat hij onvoldoende wilde meewerken aan de aanleg van de pijpleiding. ‘Ik vroeg aan Schmidt: ‘Wat gebeurt hier? Waar is Europa? Waarom doet jouw regering niks?’ Hij antwoordde: ‘Friedrich Merz (de Duitse bondkanselier, red.) wil niet nóg een probleem met Trump.’
Op verandering in Bosnië Herzegovina is niet veel hoop. De staatsopbouw is ook ontmoedigend ingewikkeld:
Kiezers hebben hierdoor vier stembiljetten en is het ooit logisch gebleken om 13 onderwijsministers te hebben. Met de verschillende bevolkingsgroepen is etnische spanningen nooit ver weg.Het land met ruim drie miljoen inwoners wordt bestuurd door een driekoppig presidentschap, met daaronder de semi-autonome Servische republiek (Republika Srpska) en de in tien kantons opgedeelde federatie Bosnië en Herzegovina, waar vooral Bosniakken en Kroaten wonen.
Hieronder uit EuronewsBinnen die complexe staatsstructuur gedijen al decennia dezelfde politici. Om hun lucratieve machtspositie te behouden – Bosnië behoort tot de corruptste landen van Europa – spelen ze gretig in op de etnische spanningen tussen de Bosniakse (circa 50 procent), Servische (30 procent) en Kroatische (15 procent) bevolkingsgroepen.
Digitaal stemmen heeft onbedoeld tot wat complicaties geleid:Polls opened Sunday in Bosnia's general election, where some 3.4 million voters are choosing the three members of the multi-ethnic presidency, national lawmakers, and leaders of the country's two entities: the Muslim-majority Federation of Bosnia and Herzegovina and the Serb-dominated Republika Srpska.
Mochten we denken dat we in Nederland veel partijen hebben:For the first time, authorities are using electronic voter identification and ballot scanning to curb the irregularities and organised manipulation that undermined confidence in earlier elections.
Most of the 75 parties running are organised along ethnic lines. The Bosniak nationalist Party of Democratic Action has campaigned on keeping Bosnia united against Serb separatism, while many Bosnian Croats back ethnic parties such as the local branch of Croatia's ruling Croatian Democratic Union.
Maar veranderingen gaan de verkiezingen uiteindelijk waarschijnlijk niet veroorzaken:Bosnia has been peaceful in recent years, but its politicians have kept ethnic divisions alive. Bosnian Serb leaders such as Dodik have pushed for their entity to break away, raising Western fears of renewed instability.
Many disillusioned citizens say politicians use nationalism to avoid tackling real problems like low living standards and the exodus of young people. Mostar voter Ivan Silic said nothing has improved since he first voted and that politicians live well while everyone else's situation stays the same.
Ik pluk dit stukje uit je verder uitstekende verhaal, omdat het misschien goed is expliciet te maken dat die Russische minderheden die Stalin door Letland (en de hele voormalige Sovjet Unie heeft verspreidt) intussen in ieder geval hier zeker niet meer als één blok op pro-Kremlin partijen stemmen.teacup schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:12:
[...]
Eerder was er een andere grote pro-Russische partij, 1/3 van de bewoners van Letland behoren tot een Russisch sprekende minderheid. Deze minderheid heeft dus een invloed op verkiezingen. Deze partij implodeerde echter kort na de invasie van van Rusland in Oekraïne. Die stemmen hebben zich verdeeld onder andere partijen, waaronder de Sovereign Power party
[...]
Het komt zeker nog voor, maar hier zien we dus dat het -deels- kan lukken een Russische ethnische minderheid politiek te integreren, waarbij iemand die ethnische Russisch en links (of juist rechts) is op een linkse (of rechtse) partij stemt en niet meer op de "Russische" partijen.
Soms is er in dit verhaal gelukkig ook wel een (klein) lichtpuntje te vinden.
Las net over zijn gevangenneming. Opmerkelijk, kwam in eerste instantie naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 waar het onderwerp al bezig was. Deze post schrijvende kwam ik tot het inzicht dat het hier thuishoort.PASware schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:24:
[...]
Was Rybar niet diegene die relatief betrouwbare kaarten van het slagveld maakte?
In antwoord op je vraag. De Rybar kaarten leken steeds acceptabeler te worden in diverse media. De prof die ik wel eens aanhaalde, Philips O'Brien, heeft niet zo lang terug ook Rybar kaarten vergeleken met westerse bronnen om tot een beeld van de frontsituatie te komen. Over de juistheid van die kaarten durf ik geen uitspraak te doen, daarnaast natuurlijk de reserve ten opzichte van het gegeven dat dat bron Russisch is.
Wat die kaarten niet leken te dupliceren waren de formele statements van de Russische overheid waar het front zich bevond. Mogelijk maakt dat de kaarten meer legitiem voor mensen in het Oekraïne kamp. Maar ook dit kunnen we nog niet zien als een bewijs dat niet ook deze Rybar kaarten deel zijn van de georkestreerde Russische informatie campagne. Een motie van wantrouwen blijft wat mij betreft altijd op zijn plaats. Daarom ook vergelijken, vergelijken, vergelijken van verschillende bronnen en de verschillen tussen gegevens trachten te begrijpen. Die verschillen zijn soms misschien zelfs informatiever dan de gegevens zelf, hoe aantrekkelijk die soms voor ons ook lijken.
Aan dit nieuws uit Montenegro zie ik twee dingen die mij wel in dit verhaal interesseren:
- Mikhail Zvinchuk, zijn vrouw en drie anderen kwamen twee dagen terug aan in Montenegro. Waarom precies is mijn vraag. Uit de Volkskrant (liveblog) maak ik op dat Zvinchuk erover opschepte dat ondanks sanctie hij gewoon in Montenegro werd toegelaten. Die sancties waren niet willekeurig, die waren op hun personen:Zvintsjoeks Telegramkanaal Rybar is sinds de Russische invasie van Oekraïne met zo’n 1,5 miljoen volgers een van de populairste blogs die de militaire ontwikkelingen aan het front volgt. Daarbij verspreidt het regelmatig pro-Kremlin propaganda. Zvintsjoek en zijn werknemers staan daarom al langer onder Europese sancties. De VS loofden in 2024 een beloning van tien miljoen dollar uit in ruil voor meer informatie over Zvintsjoeks activiteiten.
- Ondanks deze sancties werd Zvintsjoek tot Montenegro toegelaten. Hij deelde dit gegeven ook breedvoerig dat ondanks de sancties hij in staat was het land te betreden. Was Montenegro niet voldoende alert in haar toelatingsprocedures om dit te voorkomen? Het is een klein land met beperkte resources. Zou Zvintsjoek in Polen ook zijn toegelaten? Dit brengt ons weer bij de vraag waarom Zvintsjoek in Montenegro was.Enkele dagen geleden verkondigde Zvintsjoek met trots dat hij Montenegro binnen was gelaten ondanks de sancties en een toegangsverbod dat Montenegro in navolging van de EU had ingevoerd.
De reactie van de Montenegrijnse premier, Milojko Spajić, spreekt wat dat betreft boekdelen:Het kleine land op de Westelijke Balkan, dat sinds 2010 in de wachtkamer zit om lid te worden van de Europese Unie, stemt zijn Rusland-beleid doorgaans af op dat van het Europese blok.
Google translate maakte er een potje van, Ondersteuning van een AI engine leverde het volgende aan in Engels, beter kan ik het niet krijgen:Upozoravali smo da pokušaji hibridnog djelovanja i destabilizacije Crne Gore neumorno prate naš evropski put.
— Milojko Spajić (@MickeySpajic) 9 oktober 2026
Ovo nije trenutak za ishitrene izjave, ali ni za naivne zaključke. Postoje ozbiljne indicije koje zahtijevaju da se svaki trag pažljivo ispita i svaka veza sagleda u…
In de pers zien we vaak alleen de laatste zin terug. Die is van belang voor de feitelijkheid en wat de premier hierbij uitstraalt. De eerdere zinnen vertellen ons dat de hybride acties voortdurend aanwezig zijn en dat dit direct te maken heeft met de keuze van Montenegro voor de EU. Merk op dat de eerste zin indirect is en diplomatiek geformuleerd.“We have warned that attempts at hybrid operations and destabilization of Montenegro relentlessly follow our European path.
This is not a moment for rash statements, nor for naïve conclusions. There are serious indications that require every trace to be examined carefully and every connection to be viewed in a broader context.
We will not disclose what must remain within the domain of the security services.
But the message after today’s successful operation, in which the head of the ‘Rybar’ information network was detained, is clear: the institutions are doing their job, Montenegro is protecting its interests, and no one will jeopardize our European future.”
Ook is te lezen dat Montenegro heel behoedzaam, maar ook vastberaden deze actie met onderzoek in de juiste context willen plaatsen. Het maakt ook duidelijk dat het land dit niet als een toevallige actie opvat. Dit laatste suggereert dat het land over informatie beschikt dat een breder patroon doet vermoeden.
Vervolgens geeft hij een signaal. De geheime diensten zijn betrokken in het onderzoek. Dit kunnen we interpreteren als een waarschuwing en een geruststelling. Montenegro is alert en de kwestie is in onderzoek bij de geheime diensten. Dit is allereerst een signaal zowel naar Rusland. Er ligt nog een ander signaal onder, voor binnenlandse politieke fracties: gedurende dat onderzoek hoort de kwestie niet thuis in het politieke domein.
Met de veel gedeelde laatste zin toont Spajić zich de diplomaat die hij is. In die statement stelt hij dat Montenegro haar belangen verdedigt, en hiermee haar keuze voor een Europese toekomst.
En edit: En ik heb weer een dag NIET over Oekraïne gepraat. Dat verstorende effect heeft dit bovenstaande dus wel.