• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Grootschalige sabotage van het Nederlandse spoor, op Prinsjesdag.
Ik vraag me af wie zoiets treurigs zou doen...
https://nos.nl/artikel/2631022-grote-treinstoring-door-sabotageactie-buizen-vastgemaakt-aan-spoor

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:09

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Sabotage acties op ons spoor. Buizen vastgemaakt op het spoor om veiligheidssystemen te frustreren. Deze actie is duidelijk intentievol en kan niet afgedaan worden als willekeurig.

https://nos.nl/artikel/26...zen-vastgemaakt-aan-spoor

Laat het nu ook net toevallig prinsjesdag zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
De bereidheid van Rusland om de boel te laten escaleren is hoog: https://nos.nl/artikel/2631041-russisch-fregat-beschiet-deense-legerhelikopter-met-lichtkogels
Een helikopter van de Deense luchtmacht is gisteren met twee lichtkogels beschoten door een Russisch fregat. Dat meldt het Deense ministerie van Defensie.

Een van de lichtkogels vloog rakelings langs de helikopter, schrijft het ministerie. De bemanning raakte niet gewond en de helikopter raakte niet beschadigd, zegt minister Jeppe Bruus tegen het Deense persbureau Ritzau.

De helikopter maakte volgens de Deense autoriteiten een routinevlucht om foto's te maken van het Russische schip dat zich in internationale wateren bevond. [...]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
teacup schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:05:
Sabotage acties op ons spoor. Buizen vastgemaakt op het spoor om veiligheidssystemen te frustreren. Deze actie is duidelijk intentievol en kan niet afgedaan worden als willekeurig.

https://nos.nl/artikel/26...zen-vastgemaakt-aan-spoor

Laat het nu ook net toevallig prinsjesdag zijn.
Ik dacht ook direct aan dit onderwerp.
Anderzijds: erg low tech (er zijn simpelweg stalen buizen over de rails gelegd, waardoor de "er is hier een trein" detectielus gesloten wordt) en op heel veel plekken tegelijk (=een grotere groep werven, aansturen en dat geheim houden) klinkt niet direct als de standaard modus operandi van Russische inlichtingendiensten. Andere kandidaten zijn doorgedraaide milieuactivisten (maar die claimen hun acties meestal luidkeels) of boze boeren, vanwege stikstofspelregels.
Zeker de laatste groep heeft voor deze actie alle mogelijkheden: een appgroepje met boze boeren kan heel goed leiden tot twintig stalen buizen in landelijk gebied.
Als ik op het moment zou moeten wedden, dan gok ik op radicale boeren (en terwijl ik dit schrijf begrijp ik weer waarom ik een hekel aan wedden heb). Het incident is in ieder geval groot genoeg voor grondig onderzoek, dus we zullen vanzelf wel horen hoe het ongeveer in elkaar zit.

• onkl
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:44:
Grootschalige sabotage van het Nederlandse spoor, op Prinsjesdag.
Ik vraag me af wie zoiets treurigs zou doen...
https://nos.nl/artikel/2631022-grote-treinstoring-door-sabotageactie-buizen-vastgemaakt-aan-spoor
Ter ontdubbeling: Die discussie loopt ook al in Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07
De locatie is ook wat merkwaardig, de trajecten rondom Den Haag hebben er nagenoeg geen last van. Gezien de locatie gok ik ook eerder op boze boeren dan een actie van de Russen. Maar je weet het nooit. Het kan ook bewust verblinden zijn, daar zijn ze goed in.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:51
Het volgt elkaar allemaal erg snel op de afgelopen dagen, in aanloop naar de Russische verkiezingen.

Is Rusland zo sterk op zoek naar een grote escalatie om daarmee de mobilisatie te kunnen doen?

Wat is het achterliggende doel van de mobilisatie?
Versterking in Oekraine, een inval in de Baltische staten om de Navo echt uit te lokken (en mogelijk om de Navo te blokkeren richting Taiwan?)
Of zou er nog iets anders zijn waar ik nu nog even niet op kom?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Al die sabotage acties wereldweid brengen andere mensen ook op ideëen: ‘hey, zo krijgen we aandacht!’.

Precies overigens wat Rusland wil, meer chaos, meer onduidelijkheid.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
onkl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:24:
Anderzijds: erg low tech (er zijn simpelweg stalen buizen over de rails gelegd, waardoor de "er is hier een trein" detectielus gesloten wordt) en op heel veel plekken tegelijk (=een grotere groep werven, aansturen en dat geheim houden) klinkt niet direct als de standaard modus operandi van Russische inlichtingendiensten. Andere kandidaten zijn doorgedraaide milieuactivisten (maar die claimen hun acties meestal luidkeels) of boze boeren, vanwege stikstofspelregels.
Zeker de laatste groep heeft voor deze actie alle mogelijkheden: een appgroepje met boze boeren kan heel goed leiden tot twintig stalen buizen in landelijk gebied.
Als ik op het moment zou moeten wedden, dan gok ik op radicale boeren (en terwijl ik dit schrijf begrijp ik weer waarom ik een hekel aan wedden heb). Het incident is in ieder geval groot genoeg voor grondig onderzoek, dus we zullen vanzelf wel horen hoe het ongeveer in elkaar zit.
Het patroon wat al een tijdje wordt gezien is dat door gebrek aan geheime dienst capaciteit ter plaatse (het merendeel is uitgezet naar Rusland) lokale actoren worden geregeld.

Lokale actoren lijkt een veilige veronderstelling, of die dan weer door een opdrachtgever worden aangestuurd moet worden uitgezocht.

Maar tracht ook voorbij de low tech te kijken. Zie ook dat het intentievol is, en gecoördineerd. Ook is enige kennis nodig om te weten hoe een veiligheidssysteem op hol is te krijgen. We moeten denk ik meer gaan kijken naar de patronen erachter dan gebeurtenissen an sich. Hoe blurry en ruisig het ook is om dat te doen.
Requiem19 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:31:
Al die sabotage acties wereldweid brengen andere mensen ook op ideëen: ‘hey, zo krijgen we aandacht!’.

Precies overigens wat Rusland wil, meer chaos, meer onduidelijkheid.
Ja inderdaad, een tunnelvisie is een valkuil. We moeten ons dwingen een open mind te houden.

Een gezonde dosis alertheid vind ik wel verstandig :)

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Goed punt, verplaatst. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2026 09:58 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• onkl
  • Nu online
teacup schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:57:
[...]

Het patroon wat al een tijdje wordt gezien is dat door gebrek aan geheime dienst capaciteit ter plaatse (het merendeel is uitgezet naar Rusland) lokale actoren worden geregeld.

Lokale actoren lijkt een veilige veronderstelling, of die dan weer door een opdrachtgever worden aangestuurd moet worden uitgezocht.

Maar tracht ook voorbij de low tech te kijken. Zie ook dat het intentievol is, en gecoördineerd. Ook is enige kennis nodig om te weten hoe een veiligheidssysteen op hol is te krijgen. We moeten denk ik meer gaan kijken naar de patronen erachter dan gebeurtenissen an sich. Hoe blurry en ruisig het ook us om dat te doen.

[...]
Klopt, maar juist om die patronen erachter aarzel ik of dit past bij Russische acties. Bezien het effect kan ik er nog wel in meegaan: Ik denk dat je een prima functioneringsgesprek gaat krijgen wanneer je dit als inlichtingenofficier weet op te zetten. Maar in manier waarop dit is uitgevoerd vallen twee punten mij direct op:
  1. Voor deze sabotage heb je vrij veel mensen (minimaal 20) nodig, die je ook nog eens onderling moet coördineren. Dat past totaal niet bij de cellenstructuur van een Russische operatie. De "regel een getroebleerde tiener/kruimeldief/junk via telegram" operaties werken tot nu toe altijd met één of hooguit een paar individuen. Dat zal niet zijn omdat ze dat leuk vinden, maar omdat bij grotere groepen de kans op detectie snel toeneemt.
  2. Daarnaast wordt er bijzonder weinig schade aangericht, waardoor het "rendement" van deze actie bijzonder laag is. Stel je voor dat je bij een Russische inlichtingendienst werkt en het je, tegen alle verwachtingen in, lukt een groep van 20 idioten te rekruteren. Dan stuur je ze toch niet op pad met een steigerpijp oid om een seinstoring te creëren? Dan geef je ze ieder een paar Cobra's mee om langs het spoor een relaiskast op te blazen. Twintig opgeblazen relaiskasten hebben precies hetzelfde effect op de dienstregeling, maar dan duurt herstel plotseling een aantal dagen ipv een paar uur, terwijl het voor jou, als inlichtingendienst, net zoveel werk is.
-edit-
De NOS heeft in haar liveblog een filmpje staan waarop je ziet hoe de buizen in kwestie worden afgevoerd. Het lijken inderdaad simpelweg steigerpijpen of iets equivalents.
Buizen afgevoerd bij Veenendaal

[ Voor 5% gewijzigd door onkl op 15-09-2026 10:32 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

maar lokale groepen (boeren/groene rakkers/etc) opstoken om dit soort acties te doen, waar ze wellicht zelf niet tot gekomen waren, past natuurlijk perfect bij de russen.

Ze doen echt niet alles zelf.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:49
Hoe komen we bij boeren ? Omdat wat stedelingen dit roepen ? Ik ga meer voor de radicale anti koningshuis groeperingen. Maar omdat we allemaal maar een beetje in het rond gokken zal er niet veel uitkomen vrees ik.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:19
Heb je voor de actie van afgelopen nacht een groep nodig? Of zijn individuele personen die niet van elkaars actie afweten is net ze goed mogelijk?

"Bevestig om 5am deze buis op het spoor bij deze sensor"
2 briefjes van 50 euro en gaan. Lijkt me weinig risico aan te zitten. Als er 1 naar de politie gaat zal de rest de actie gewoon gaan uitvoeren en weet je ook precies wie er gelekt heeft.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Poeh, wat een speculatie.

Gewoon even afwachten. Zo kun je toch niet zo'n situatie analyseren?

• onkl
  • Nu online
Bvanham schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:25:
Hoe komen we bij boeren ? Omdat wat stedelingen dit roepen ? Ik ga meer voor de radicale anti koningshuis groeperingen. Maar omdat we allemaal maar een beetje in het rond gokken zal er niet veel uitkomen vrees ik.
Hier zijn we inderdaad gezellig aan het speculeren. Wat prettiger is, is dat de kans dat er op zoveel verschillende plaatsen delict geen enkel spoor (pun=happy accident) achter is gebleven nihil is, dus zal de politie voldoende houvast hebben om verder te komen dan speculeren.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Helemaal eens met de laatste reacties, laten we proberen onszelf niet te verliezen in speculaties.

Wel van belang is om te scannen op brokjes informatie die het beeld completer maken.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat niemand de actie heeft opgeëist. Als het vanuit protest is gedaan lijkt het me verstandig om te vertellen waarom het gedaan is... :?

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:57

3raser

⚜️ Premium member

barrymossel schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:16:
Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind is dat niemand de actie heeft opgeëist. Als het vanuit protest is gedaan lijkt het me verstandig om te vertellen waarom het gedaan is... :?
Ik weet niet in hoeverre deze actie gevaarlijk was, maar als dit tot een ontsporing had kunnen leiden dan zie ik deze actie als een terroristische daad. Die wil je niet zomaar opeisen als simpele protestactie lijkt me.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:22:
[...]

Ik weet niet in hoeverre deze actie gevaarlijk was, maar als dit tot een ontsporing had kunnen leiden dan zie ik deze actie als een terroristische daad. Die wil je niet zomaar opeisen als simpele protestactie lijkt me.
Denk niet dat de intentie ontsporing was, omdat ze onterecht bezetmeldingen hebben gecreëerd door de GRS te truken.
Maar op sommige baanvakken wordt de detectie niet door GRS gedaan waardoor het kortsluiten van de spoorstaven geen effect heeft op het beveiligingssysteem. Mocht 1 van die buizen verkeerd hebben gelegen dan was er wel degelijk ontsporingsgevaar.

Even een kanttekening; een trein krijg je niet zomaar uit het spoor, de buizen die gebruikt zijn lijken op het eerste gezicht ook niet enorm zwaar dus even een aanname dat de kans op ontsporing erg klein was.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Hooibalen in brand langs snelwegen
Op verschillende plaatsen in het land woeden branden langs snelwegen, onder meer langs de A2 bij Breukelen en de A28 bij Putten en Dwingeloo. Op beelden van die branden is te zien dat er hooi in brand staat. Dat wijst op acties van activistische boeren. Die hebben in hun strijd tegen het stikstofbeleid van het kabinet vaker voor deze actievorm gekozen. Radicale boerenleiders hebben hun achterban opgeroepen vandaag opnieuw in actie te komen.
https://nos.nl/liveblog/2...het-spoor#UPDATE-97179777

De GRU heeft het maar druk.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Na intern overleg graag de discussie over wie de sabotage acties mbt. de spoorlijnen heeft gedaan niet in dit topic door nemen. Er is geen enkele informatie beschikbaar, dus alles wat hier staat is speculatie wat moeiljik te bevestigen, danwel te weerleggen is.

Het is daarbij vooralsnog zeer onwaarschijnlijk dat dit een deel van een hybride oorlog is, gezien daar staten actief bij betrokken zijn en dit eerder (met de huidige informatie beschikbaar) neigt naar een zeer ondoordachte protestactie.

Reacties die nog doorgaan hierover na deze modbreak zullen naar de trashcan worden verplaatst.

Mocht tzt blijken dat het onomstotelijk te linken is aan een statelijke actor, dan kunnen we de discussie hier heropenen, maar dan ook meteen met wat minder speculatie en meer onderbouwing

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1 2 3 4 Laatste