Het grote BMW i3(s) Topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Theo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:29:
Vervangen bij de dealer zal ik zelf niet zo snel doen, of het moet echt in de buurt zitten van de 130 euro dat de accu zelf kost. Wat schroefjes los en vast draaien dat kan ik zelf ook wel, zonder dat er een 100 euro aan werkplaatstarief bij komt..

@teacher @Carboy54 Dan ga ik dus dit weekend even een nieuwe accu bestellen en in de schuur neerleggen voor de zekerheid. dan kan ik 'm vervangen zodra ik de melding zie (wat dus kan zijn ergens tussen nu en over drie jaar gebaseerd op de ervaringen in dit topic)
Zo simpel is dat niet, de procedure is vrij specifiek, en als die niet volgt heb je kans dat je dc/dc lader eruit fikt. Daarnaast moet je nieuwe accu aangemeld worden met Ista zodat de laadcurve aangepast wordt. Heeft Bimmercode de optie om je nieuwe accu aan te melden ?

Ook is bekend dat non OEM accu's vaak snel de geest geven. Het advies wat overal terugkomt is om een orginele BMW accu te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2026 10:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37

Theo

moederbord

revolution-nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Zo simpel is dat niet, de procedure is vrij specifiek, en als die niet volgt heb je kans dat je dc/dc lader eruit fikt. Daarnaast moet je nieuwe accu aangemeld worden met Ista zodat de laadcurve aangepast wordt. Heeft Bimmercode de optie om je nieuwe accu aan te melden ?

Ook is bekend dat non OEM accu's vaak snel de geest geven. Het advies wat overal terugkomt is om een orginele BMW accu te plaatsen.
Enkel wat schroefjes los/vast maken om de accu te vervangen is idd nét wat te simpel; de stap om met BimmerCode de accu aan te melden die ontbrak in de omschrijving.. :) Gelukkig zijn alle geschreven turials en video's over het vervangen van de accu unianiem duidelijk; naast het schroefwerk is het aanmelden gewoon een must.

Je noemt dat de OEM accu beter is dan bijv de Exide accu. Er valt helaas vrij weinig te vinden over de levensduur van bijv de Exide batterij terwijl deze wel veel wordt gebruikt als vervanger omdat de OEM batterij lastig te verkrijgen is, terwijl er wel veel te vinden is over de originele batterij.
Wat zou jij doen of adviseren? :) Onderstaande OEM batterij bestellen in Duitsland (gezien deze lastig te verkrijgen is), of de Exide batterij bestellen die veel wordt gebuikt als vervanger? De OBD kabel en BimmerCode die zijn up en running met een paar dagen (kabel is onderweg), dus daarmee is het wisselen van de batterij (en het aanmelden) iets dat vrij snel gedaan kan worden wanneer de eerste melding komt over een zwakke batterij (of een drive train error, of welke error dan ook). Tot die tijd is mijn idee om de batterij 100% opgeladen in de (vorstvrije) schuur op te slaan.
https://www.hubauer-shop....-battery-61219321815.html

Nu met WP, PV, EV en PC

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Theo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Enkel wat schroefjes los/vast maken om de accu te vervangen is idd nét wat te simpel; de stap om met BimmerCode de accu aan te melden die ontbrak in de omschrijving.. :) Gelukkig zijn alle geschreven turials en video's over het vervangen van de accu unianiem duidelijk; naast het schroefwerk is het aanmelden gewoon een must.

Je noemt dat de OEM accu beter is dan bijv de Exide accu. Er valt helaas vrij weinig te vinden over de levensduur van bijv de Exide batterij terwijl deze wel veel wordt gebruikt als vervanger omdat de OEM batterij lastig te verkrijgen is, terwijl er wel veel te vinden is over de originele batterij.
Wat zou jij doen of adviseren? :) Onderstaande OEM batterij bestellen in Duitsland (gezien deze lastig te verkrijgen is), of de Exide batterij bestellen die veel wordt gebuikt als vervanger? De OBD kabel en BimmerCode die zijn up en running met een paar dagen (kabel is onderweg), dus daarmee is het wisselen van de batterij (en het aanmelden) iets dat vrij snel gedaan kan worden wanneer de eerste melding komt over een zwakke batterij (of een drive train error, of welke error dan ook). Tot die tijd is mijn idee om de batterij 100% opgeladen in de (vorstvrije) schuur op te slaan.
https://www.hubauer-shop....-battery-61219321815.html
Ik zal altijd voor OEM gaan die paar centen over de hele levensduur is het risico en gedoe toch niet waard. Maar dat ben ik.

Bij Ekris kan je online spullen bestellen https://shop.ekris.nl/bmw/nl/kies-uw-model

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je lokale bmw dealer heeft ook gewoon een onderdelen balie. Ik kom daar meer dan geregeld zodat we op first name basis zijn. :+

Overigens is de originele ook een exide, maar dan met bmw dingetjes erop.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 04-01-2026 14:37 ]

Wise enough to play the fool

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:00
revolution-nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:12:
[...]
Heeft Bimmercode de optie om je nieuwe accu aan te melden ?
Het lukt niet met Bimmercode. Daar heb je Bimmerlink voor nodig. Het is heel eenvoudig en ik kan de nieuwe accu wel registreren. (Emmen)

• Theo

Theo

moederbord

teacher schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:35:
Je lokale bmw dealer heeft ook gewoon een onderdelen balie. Ik kom daar meer dan geregeld zodat we op first name basis zijn. :+

Overigens is de originele ook een exide, maar dan met bmw dingetjes erop.
Ik had er al zo'n vermoeden van daar er niet zoveel fabrikanten zijn die AGM accu's in dit formaat maken, en BMW niet zelf een accufabriek heeft. Zij kopen dus ook hun onderdelen in, plakken er een OEM stickertje op en verkopen het voor BMW prijzen :P

Ik ga de gok gewoon wagen en de Exide accu bestellen. Zodra mijn OBD kabels binnen zijn dan is het de accu volledig opladen, vervangen en aanmelden.

Mijn huidige accu is van week 44, 2019, en de spanning over de accu is 12.47 Vdc in rust (gemeten op de accupolen, auto staat nu een uur uit, en staat buiten in 0C, goede multimeter). Er zijn geen foutmeldingen, maar het is dus wel aan de lage kant. Dan gaat deze oudere accu gewoon de schuur in en is deze als reserve mocht de Exide wél een foutmelding veroorzaken.

Het wordt wel een exemplarische meting, maar dan kan dit ook als een test gezien worden om te kijken hoe de Exide accu presteert, en hoelang deze meegaat in de i3 :) . Van de OEM is bekend dat deze 6-9 jaar meegaat in NL voordat deze een foutmelding geeft.

Nu met WP, PV, EV en PC

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:31

johnwoo

3S-GTE

Nou zeg, ik rij al ruim anderhalf jaar een i3 en had dit topic nog niet voorbij zien komen... Gelijk een terugvindpost maar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zh0BMLvKW-YMC6PYDvonA76Y5c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3itn0QUe2abzOpBhpQP18bFS.jpg?f=user_large

2018 94Ah BEV in Imperial Blue met warmtepomp, comfort access, inparkeerautomaat, professional navi, carplay, DAB.
Aanpassingen: Wokeby laadklepdeksel ter vervanging van de rubber doppen; PremiumRetrofit Android Auto MMI box; zilvergrijze sierstrips langs dakrand en A-stijl verwijderd.

[edit] En volgens mij nog op de originele 12V accu. Ik heb in de herfst al wel een vervanger gekocht met het idee die preventief te vervangen, maar ben er nog niet aan toegekomen, en de auto geeft nog nul meldingen en vertoont geen raar gedrag, ook niet na 3 weken stilstand in de zomervakantie of 1 week stilstand in deze kerstvakantie met vorst. Dus dat komt in de lente wel ;)

[edit2] Stukje teruggelezen over het al dan niet tot 100% laden... Hier is de auto ook een 2e auto voor korte afstanden en is de 100% range zelden nodig, maar in de winter willen we wel voorverwarmen, de accu ook om de levensduur te verlengen, en daarvoor moet de auto vanaf minimaal 3 uur voor vertrektijd geladen worden (anders enkel cabineverwarming). 3 uur x 3 fasen x 6A is 12,5kWh, dus in de praktijk zit hij in de winter toch vaak op 100% in de ochtend (met toasty accu :9 ). Wel tegen de ochtend (tot einde daltarief) getimed, dus hij blijft niet met 100% staan, er wordt dan wel gelijk mee gereden. Als het niet meer zo koud is laten we die accuvoorverwarming zitten, dan is een kwartiertje cabinevoorverwarming (if at all) wel genoeg, en komt hij minder vaak tot aan de 100%. Hoe doen jullie dat qua accuvoorverwarming?

[ Voor 52% gewijzigd door johnwoo op 04-01-2026 18:43 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:21
Carboy54 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Of je bent te laat en gaan de deuren niet meer open BJ 2020 dus in de gevarenzone. Ik laat hem nu dus aan de lader hangen tijdens mijn vakantie. 😅
De 12V accu wordt niet opgeladen als je de auto aan de kabel hebt hangen. Dat doet ie wel als je voorverwarmd. Tijdens het laden weet ik niet, waarschijnlijk ook wel?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Boszie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Het lukt niet met Bimmercode. Daar heb je Bimmerlink voor nodig. Het is heel eenvoudig en ik kan de nieuwe accu wel registreren. (Emmen)
Thanks, meteen het verschil tussen bimmercode en bimmerlink beschreven in de startpost.

• DrBOB101
Theo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Ik had er al zo'n vermoeden van daar er niet zoveel fabrikanten zijn die AGM accu's in dit formaat maken, en BMW niet zelf een accufabriek heeft. Zij kopen dus ook hun onderdelen in, plakken er een OEM stickertje op en verkopen het voor BMW prijzen :P

Ik ga de gok gewoon wagen en de Exide accu bestellen. Zodra mijn OBD kabels binnen zijn dan is het de accu volledig opladen, vervangen en aanmelden.

Mijn huidige accu is van week 44, 2019, en de spanning over de accu is 12.47 Vdc in rust (gemeten op de accupolen, auto staat nu een uur uit, en staat buiten in 0C, goede multimeter). Er zijn geen foutmeldingen, maar het is dus wel aan de lage kant. Dan gaat deze oudere accu gewoon de schuur in en is deze als reserve mocht de Exide wél een foutmelding veroorzaken.

Het wordt wel een exemplarische meting, maar dan kan dit ook als een test gezien worden om te kijken hoe de Exide accu presteert, en hoelang deze meegaat in de i3 :) . Van de OEM is bekend dat deze 6-9 jaar meegaat in NL voordat deze een foutmelding geeft.
Het voordeel is dat je nauwelijks startvermogen nodig hebt.
Als je een accu koopt en thuis op de plank legt kun je h'm beter meteen inbouwen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

revolution-nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Thanks, meteen het verschil tussen bimmercode en bimmerlink beschreven in de startpost.
Check. Ik schreef hier al bimmerlink: teacher in "Het grote BMW i3(s) Topic"

Wise enough to play the fool

• DrBOB101
revolution-nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:05:
Het is weer een nieuw jaar dus tijd voor een nieuw prijspeil en een analyse ten opzichte van vorig jaar :9

Marktplaats-analyse BMW i3 prijspeil 2025 vs 2026

Ik heb een analyse gemaakt op basis van het actuele Marktplaats-aanbod en dit vergeleken met het prijspeil van 1 januari 2025.

Prijspeil 1 jan 2025 (Marktplaats)
• i3 60Ah: €7.000 – €17.700
• i3 94Ah: €9.400 – €20.000
• i3 120Ah: €15.400 – €30.940
• i3S: 94Ah-120Ah €15.400 – €30.940

Prijspeil begin 2026 (Marktplaats)
• i3 60Ah: €8.500 – €14.450
• i3 94Ah: €8.750 – €20.000
• i3 120Ah: €16.333 – €27.900
• i3S 94Ah-120Ah : €17.500 – €21.499
Indicatieve waardeverandering (berekend op basis van het midden van de prijsvork)
Model Indicatie t.o.v. 2025
i3 60Ah ~ -7 %
i3 94Ah ~ -2 %
i3 120Ah ~ -5 %
i3S ~ -16 %*
* Het i3S-aanbod is beperkt, waardoor dit percentage gevoeliger is voor uitschieters.

Gemiddelde vraagprijzen
Op basis van het Marktplaats-aanbod en dezelfde dataset heb ik ook gekeken naar gemiddelde vraagprijzen, benaderd via het midden van de prijsvork.

Model Gemiddelde 2025 Gemiddelde 2026
i3 60Ah ± €12.350 ± €11.475
i3 94Ah ± €14.700 ± €14.375
i3 120Ah ± €23.170 ± €22.117
i3S ± €23.170 ± €19.500

Deze gemiddelden dienen als indicatie en zijn bedoeld om trends zichtbaar te maken, niet als exacte marktwaardes.
Context: BMW i3 vs algemene EV-occasionmarkt
Wat opvalt is dat de BMW i3 zich relatief goed staande houdt ten opzichte van de bredere tweedehands EV-markt. In het algemeen is er bij EV-occasions sprake van duidelijke prijsdruk door:

• toegenomen aanbod van gebruikte EV’s
• afnemende subsidies en fiscale voordelen
• concurrentie van nieuwere modellen met grotere accu’s en snellere laadprestaties

Binnen die context blijven vooral de i3 94Ah en 120Ah relatief stabiel geprijsd. De i3 lijkt daarmee minder hard te corrigeren dan diverse andere EV’s uit hetzelfde tijdvak.

Overige observaties uit het Marktplaats EV-aanbod

- Vraagprijzen zijn stabieler dan verwacht bij de BMW i3 vergeleken met veel andere EV-occasions.
- Accucapaciteit is de belangrijkste prijsdriver: 94Ah en vooral 120Ah blijven duidelijk beter geprijsd dan 60Ah.
- i3S-data is volatiel door beperkt aanbod; enkele advertenties beïnvloeden de prijsvork sterk.
- Particulier vs dealer: dealers houden de bovengrens hoog (garantie/aflevering), particulieren bepalen vaak de ondergrens.
- Kilometerstand weegt zwaar: <100.000 km blijft structureel beter geprijsd, ongeacht bouwjaar.
- Niche-modellen doen het beter: EV’s met een duidelijke fanbase of unieke eigenschappen (zoals de i3) corrigeren minder hard dan generieke EV’s.

Deze punten verklaren mede waarom de BMW i3 zich relatief waardevast toont binnen de bredere EV-occasionmarkt.
Mooi overzicht!
Je kunt ipv het gemiddelde de mediaan nemen (middelste waarde van prijzen laag naar hoog gesorteerd). Dan heb je nauwelijks/geen last van uitschieters.

Ik rij nu 1 jaar BMW i3 120 Ah na 5 jaar BMW i3 94 Ah. De statistieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e8wO8u2EiAk2Cn-dDE2-AQcgqY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Jd1xvtWRmm5JzZ6prQ6xYQ0w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7HZ-girpSSqy1i6R607lAQxUWo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BnJlD2Rpj7jc3COR1375HsPq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmGNaNDfGLhNiGxseWbpkW8rfPs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pc0VqV5aatAkYg9yIJrxLpQm.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlvM2rpO9EWkABUMj5KlAnYsHgw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aDd52AcPc7BtBryCF0ffsPXW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuayTdnZpeJNnyK3IEQtYObsyrw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nBZU7gdc7flhb9eg3QLIj68Y.png?f=fotoalbum_tile

• Theo

Theo

moederbord

DrBOB101 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Het voordeel is dat je nauwelijks startvermogen nodig hebt.
Als je een accu koopt en thuis op de plank legt kun je h'm beter meteen inbouwen.
Dat is ook het plan :) Zodra de OBD kabel en de accu binnen is wissel ik de accu om en meld ik deze aan bij de auto. De oude accu (die het nu nog gewoon doet) daar doe ik een paar testen mee (openklem spanning, interne weerstand, capaciteit meten met een load) waarna deze accu volledig opgeladen de opslag in gaat als reserve/backup in geval de nieuwe accu het onverwacht begeeft.

Nu met WP, PV, EV en PC

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSnkoASt6hLyibJuQ_ilxt5z1_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNoOkap74T7ymy1hf8WkO5hv.jpg?f=fotoalbum_large

Crap, heater heeft het begeven lijkt het. Morgen maar even doormeten.
Foto is genomen na een rit van 45min. Dan zou dit niet moeten gebeuren lijkt me.
Alsie echt stuk is dan ga ik deze bestellen:
https://www.ebay.nl/itm/277426314645

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 06-01-2026 19:00 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 12:01

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste