Hallo Allemaal
Zit met een behoorlijke uitdaging.
Heb een huurhuis van de sociale woningstichting.
Er is anderhalf jaar geleden een warmtepomp geplaatst.
Waarom warmtepomp?
Zelf behoefte gehad om van het aardgas over te gaan naar propaangas. (i.v.m. kostprijs aardgas)
Vervolgens aan woningstichting gevraagd (begin 2021) om de gasaansluiting te laten verwijderen op eigen kosten. Om vervolgens op propaan huis te verwarmen (ook tapwater)
Woningstichting weigerde dit. Dat was jammer.
Na een half jaar had men een aanbieding die mij ook kosten zouden kunnen besparen.
Aanbieding bestond uit 4 Keuzes.
Mijn keuze viel op:
10 zonnepanelen.
1 ste Verdieping met elektrische verwarming. (3 kleine sl,k. + 1 douche)
Begane grond All-electric verwarmen.
Halletje 5m2 1x Radiator (Ltv)
Keukentje 7m2 1x radiator (Ltv)
Woonkamer 30m2 2 radiatoren.(Ltv)
Op zolder staat de binnenunit EHSD-VMD2 met 200 ltr boiler. In de instalatie is ook een buffervaatje van 15Ltr en een expansievat ogenomen.
De buitenunit is een SUZ-SWM40VA
De zolder heeft men ook een update gegeven door isolatie aan te brengen.
Gelijk na installatie de warmtepomp aangezet. Na 2 weken kreeg de warmtepomp de ruimtes niet warm.
Buitentemperatuur 10 graden. Thermostaat op 20 graden. En na 3 dagen werd het in de woonkamer niet warmer dan max 18 graden.
Heb dit direct doorgegeven aan woningstichting. Deze namen mij niet serieus.
Na een jaar (m.b.v. rechtsbijstand) hebben ze de radiatoren vervangen. (2x meer capaciteit)
3 Maanden geleden hebben ze de radiatoren vervangen.
De buitenunit van de muur af (bromde door het huis heen bij verwarmen tapwater) en op de grond geplaatst op speciale blokken.
Installatie op zolder hebben ze alle leidingen van en naar de boiler, binnenunit en de aanvoer en retourleidingen van de radiatoren geïsoleerd. ( Het werd met alleen het opwarmen van de boiler al 6 graden warmer dan voordat de installatie er al zat).
Nu word de woonkamer (met keukentje) nog steeds niet goed warm.
Warmtevraag (thermostaat) is 19. Word nu (vandaag) niet warmer dan 18,2 tot 18,5 graden.
Voorheen (vanaf buitentemperatuur 6 graden) werd het niet warmer dan 18,8 graden
Begrijp dat defrost een probleem kan zijn. Sinds vanochtend 07:00 uur geen defrosts meer.
Sinds 12:00 uur niet hoger dan 18,5 (soms terug naar 18,3).
Warmteverliesberekening begane grond:
Totaal aansluitvermogen verwarmingssysteem ΦHL,i : 5813 [W]
Warmtepomp SUZ-SWM40VA
Radiatoren Ta =45 graden ingesteld. (Max. aanvoer 33,7 graden gemeten met laser op Ta bi draaiknop van radiator)
(kan nog geen werkelijke Ta en Tr zien. dus ook geen dT)
Mijn vermoeden is dat de SUZ te weinig capaciteit heeft. Wie heeft ervaring met deze pomp en of soortgelijke (b.v. SUZ-SWM60VA )
Geven ze daadwerkelijk 1,5 x zoveel capaciteit als dat het getal (40) vermeld?
De radiatoren hebben vermoedelijk ook een te lage capaciteit. Maar eerst proberen eruit te komen
of de capaciteit van de WP voldoende is.
Kan iemand mij op weg helpen om tot een definitieve conclusie te komen.
Zit met een behoorlijke uitdaging.
Heb een huurhuis van de sociale woningstichting.
Er is anderhalf jaar geleden een warmtepomp geplaatst.
Waarom warmtepomp?
Zelf behoefte gehad om van het aardgas over te gaan naar propaangas. (i.v.m. kostprijs aardgas)
Vervolgens aan woningstichting gevraagd (begin 2021) om de gasaansluiting te laten verwijderen op eigen kosten. Om vervolgens op propaan huis te verwarmen (ook tapwater)
Woningstichting weigerde dit. Dat was jammer.
Na een half jaar had men een aanbieding die mij ook kosten zouden kunnen besparen.
Aanbieding bestond uit 4 Keuzes.
Mijn keuze viel op:
10 zonnepanelen.
1 ste Verdieping met elektrische verwarming. (3 kleine sl,k. + 1 douche)
Begane grond All-electric verwarmen.
Halletje 5m2 1x Radiator (Ltv)
Keukentje 7m2 1x radiator (Ltv)
Woonkamer 30m2 2 radiatoren.(Ltv)
Op zolder staat de binnenunit EHSD-VMD2 met 200 ltr boiler. In de instalatie is ook een buffervaatje van 15Ltr en een expansievat ogenomen.
De buitenunit is een SUZ-SWM40VA
De zolder heeft men ook een update gegeven door isolatie aan te brengen.
Gelijk na installatie de warmtepomp aangezet. Na 2 weken kreeg de warmtepomp de ruimtes niet warm.
Buitentemperatuur 10 graden. Thermostaat op 20 graden. En na 3 dagen werd het in de woonkamer niet warmer dan max 18 graden.
Heb dit direct doorgegeven aan woningstichting. Deze namen mij niet serieus.
Na een jaar (m.b.v. rechtsbijstand) hebben ze de radiatoren vervangen. (2x meer capaciteit)
3 Maanden geleden hebben ze de radiatoren vervangen.
De buitenunit van de muur af (bromde door het huis heen bij verwarmen tapwater) en op de grond geplaatst op speciale blokken.
Installatie op zolder hebben ze alle leidingen van en naar de boiler, binnenunit en de aanvoer en retourleidingen van de radiatoren geïsoleerd. ( Het werd met alleen het opwarmen van de boiler al 6 graden warmer dan voordat de installatie er al zat).
Nu word de woonkamer (met keukentje) nog steeds niet goed warm.
Warmtevraag (thermostaat) is 19. Word nu (vandaag) niet warmer dan 18,2 tot 18,5 graden.
Voorheen (vanaf buitentemperatuur 6 graden) werd het niet warmer dan 18,8 graden
Begrijp dat defrost een probleem kan zijn. Sinds vanochtend 07:00 uur geen defrosts meer.
Sinds 12:00 uur niet hoger dan 18,5 (soms terug naar 18,3).
Warmteverliesberekening begane grond:
Totaal aansluitvermogen verwarmingssysteem ΦHL,i : 5813 [W]
Warmtepomp SUZ-SWM40VA
Radiatoren Ta =45 graden ingesteld. (Max. aanvoer 33,7 graden gemeten met laser op Ta bi draaiknop van radiator)
(kan nog geen werkelijke Ta en Tr zien. dus ook geen dT)
Mijn vermoeden is dat de SUZ te weinig capaciteit heeft. Wie heeft ervaring met deze pomp en of soortgelijke (b.v. SUZ-SWM60VA )
Geven ze daadwerkelijk 1,5 x zoveel capaciteit als dat het getal (40) vermeld?
De radiatoren hebben vermoedelijk ook een te lage capaciteit. Maar eerst proberen eruit te komen
of de capaciteit van de WP voldoende is.
Kan iemand mij op weg helpen om tot een definitieve conclusie te komen.