Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-04 23:00
Hallo Allemaal

Zit met een behoorlijke uitdaging.

Heb een huurhuis van de sociale woningstichting.
Er is anderhalf jaar geleden een warmtepomp geplaatst.

Waarom warmtepomp?
Zelf behoefte gehad om van het aardgas over te gaan naar propaangas. (i.v.m. kostprijs aardgas)
Vervolgens aan woningstichting gevraagd (begin 2021) om de gasaansluiting te laten verwijderen op eigen kosten. Om vervolgens op propaan huis te verwarmen (ook tapwater)
Woningstichting weigerde dit. Dat was jammer.
Na een half jaar had men een aanbieding die mij ook kosten zouden kunnen besparen.

Aanbieding bestond uit 4 Keuzes.
Mijn keuze viel op:
10 zonnepanelen.
1 ste Verdieping met elektrische verwarming. (3 kleine sl,k. + 1 douche)
Begane grond All-electric verwarmen.
Halletje 5m2 1x Radiator (Ltv)
Keukentje 7m2 1x radiator (Ltv)
Woonkamer 30m2 2 radiatoren.(Ltv)

Op zolder staat de binnenunit EHSD-VMD2 met 200 ltr boiler. In de instalatie is ook een buffervaatje van 15Ltr en een expansievat ogenomen.
De buitenunit is een SUZ-SWM40VA
De zolder heeft men ook een update gegeven door isolatie aan te brengen.

Gelijk na installatie de warmtepomp aangezet. Na 2 weken kreeg de warmtepomp de ruimtes niet warm.
Buitentemperatuur 10 graden. Thermostaat op 20 graden. En na 3 dagen werd het in de woonkamer niet warmer dan max 18 graden.
Heb dit direct doorgegeven aan woningstichting. Deze namen mij niet serieus.
Na een jaar (m.b.v. rechtsbijstand) hebben ze de radiatoren vervangen. (2x meer capaciteit)

3 Maanden geleden hebben ze de radiatoren vervangen.
De buitenunit van de muur af (bromde door het huis heen bij verwarmen tapwater) en op de grond geplaatst op speciale blokken.
Installatie op zolder hebben ze alle leidingen van en naar de boiler, binnenunit en de aanvoer en retourleidingen van de radiatoren geïsoleerd. ( Het werd met alleen het opwarmen van de boiler al 6 graden warmer dan voordat de installatie er al zat).

Nu word de woonkamer (met keukentje) nog steeds niet goed warm.
Warmtevraag (thermostaat) is 19. Word nu (vandaag) niet warmer dan 18,2 tot 18,5 graden.
Voorheen (vanaf buitentemperatuur 6 graden) werd het niet warmer dan 18,8 graden
Begrijp dat defrost een probleem kan zijn. Sinds vanochtend 07:00 uur geen defrosts meer.
Sinds 12:00 uur niet hoger dan 18,5 (soms terug naar 18,3).

Warmteverliesberekening begane grond:
Totaal aansluitvermogen verwarmingssysteem ΦHL,i : 5813 [W]
Warmtepomp SUZ-SWM40VA
Radiatoren Ta =45 graden ingesteld. (Max. aanvoer 33,7 graden gemeten met laser op Ta bi draaiknop van radiator)
(kan nog geen werkelijke Ta en Tr zien. dus ook geen dT)

Mijn vermoeden is dat de SUZ te weinig capaciteit heeft. Wie heeft ervaring met deze pomp en of soortgelijke (b.v. SUZ-SWM60VA )
Geven ze daadwerkelijk 1,5 x zoveel capaciteit als dat het getal (40) vermeld?

De radiatoren hebben vermoedelijk ook een te lage capaciteit. Maar eerst proberen eruit te komen
of de capaciteit van de WP voldoende is.

Kan iemand mij op weg helpen om tot een definitieve conclusie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@ottop
Jij heb een SUZ unit, daar werken de service codes geloof ik niet.
Je kan bij overzicht van de thermistors in het service menu wel de Ta en Tr zien.
TH1: Kamertermperatuur
THW1: Ta
THW2: Tr

De flow rate kan je via code 540 opvragen, maar weet niet of die dat bij jou terug geeft.
output power = FlowRate/60.0 * (Ta - Tr) * 4.18f
Dan even databook naast houden en dan kan je zien of je tegen je max zit. Als je op je max zit en de boel wordt niet warm heb je mogelijk niet genoeg vermogen. Maar het kan ook zijn dat de boel niet goed is ingeregeld. Met iets van monitoring zal het wat makkelijker zijn om te zien wat de wp aan het doen is.

code 016 geeft de compressor frequentie, daar kan je ook wel zien hoe hard de WP aan het werk is, maar dan mis je de flow.

Overigens heb ik tot een uur of 19.00 vandaag defrost gehad hoor, alleen sinds 19.00 niet meer.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:04
ottop schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:30:
Hallo Allemaal

Zit met een behoorlijke uitdaging.

Heb een huurhuis van de sociale woningstichting.
Er is anderhalf jaar geleden een warmtepomp geplaatst.

Waarom warmtepomp?
Zelf behoefte gehad om van het aardgas over te gaan naar propaangas. (i.v.m. kostprijs aardgas)
Vervolgens aan woningstichting gevraagd (begin 2021) om de gasaansluiting te laten verwijderen op eigen kosten. Om vervolgens op propaan huis te verwarmen (ook tapwater)
Woningstichting weigerde dit. Dat was jammer.
Na een half jaar had men een aanbieding die mij ook kosten zouden kunnen besparen.

Mijn keuze viel op:
10 zonnepanelen.

Op zolder staat de binnenunit EHSD-VMD2 met 200 ltr boiler. In de instalatie is ook een buffervaatje van 15Ltr en een expansievat ogenomen.

Gelijk na installatie de warmtepomp aangezet. Na 2 weken kreeg de warmtepomp de ruimtes niet warm.
Buitentemperatuur 10 graden. Thermostaat op 20 graden. En na 3 dagen werd het in de woonkamer niet warmer dan max 18 graden.
Na een jaar (m.b.v. rechtsbijstand) hebben ze de radiatoren vervangen. (2x meer capaciteit)

De buitenunit van de muur af (bromde door het huis heen bij verwarmen tapwater) en op de grond geplaatst op speciale blokken.
Installatie op zolder hebben ze alle leidingen van en naar de boiler, binnenunit en de aanvoer en retourleidingen van de radiatoren geïsoleerd. ( Het werd met alleen het opwarmen van de boiler al 6 graden warmer dan voordat de installatie er al zat).

Warmtevraag (thermostaat) is 19. Word nu (vandaag) niet warmer dan 18,2 tot 18,5 graden.
Voorheen (vanaf buitentemperatuur 6 graden) werd het niet warmer dan 18,8 graden
Begrijp dat defrost een probleem kan zijn. Sinds vanochtend 07:00 uur geen defrosts meer.

Warmtepomp SUZ-SWM40VA
Radiatoren Ta =45 graden ingesteld. (Max. aanvoer 33,7 graden gemeten met laser op Ta bi draaiknop van radiator)

Mijn vermoeden is dat de SUZ te weinig capaciteit heeft. Wie heeft ervaring met deze pomp en of soortgelijke (b.v. SUZ-SWM60VA )

De radiatoren hebben vermoedelijk ook een te lage capaciteit. Maar eerst proberen eruit te komen
of de capaciteit van de WP voldoende is.

Kan iemand mij op weg helpen om tot een definitieve conclusie te komen.
Wat is het vermogen van de radiatoren bij 45/40/20? (Bereken je b.v. met de hytools app)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
BarryH schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:34:
[...]

Wat is het vermogen van de radiatoren bij 45/40/20? (Bereken je b.v. met de hytools app)
Capaciteit van 2 x Brugman radiatoren woonkamer 45/40/20 : 8312W x 0,35 (cor.fact.) = 2909Watt
Capaciteit van 1 x Brugman radiator keuken 45/40/20 : 1688W x 0,35 (cor.fact.) = 591Watt
Capaciteit van 1 x Brugman radiator hal 45/40/20 : 1703W x 0,35 (cor.fact.) = 596Watt

En dit is wat ze zouden moeten zijn:

• WVB Aansluitvermogen woonkamer: = 4226Watt
• WVB Aansluitvermogen keuken: = 994Watt
• WVB Aansluitvermogen hal: = 602Watt

De radiatoren schieten redelijk tekort denk ik.

Wat ik graag zou willen weten is of de warmtepomp het wel aan kan.
Ik wil het graag via berekeningen (om dat aan te tonen aan de woningstichting) kunnen bewijzen en dat lukt mij niet.
Volgens de performancedata en grafiek van de SUZ-SWM40VA zoals ik ze bekijk niet.

In de performance data heb ik voor de duidelijkheid de capaciteit van max 5,7Kw rood omcirkeld.
In de grafieken zijn de rode lijnen op 5813Watt gezet

Hier de grafieken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJf5f2RypIvUUan0axKS0q9Gngg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gdCDuPtkP3O6IhvOZY3oL5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhQKSYFZTWCtVN2saDrzmhK0cDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gzfu6Cxy3FUTVUsGhwTn97g.jpg?f=fotoalbum_large

Zeg het maar. Ik weet het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:01:
@ottop
Je kan bij overzicht van de thermistors in het service menu wel de Ta en Tr zien.

De flow rate kan je via code 540 opvragen, maar weet niet of die dat bij jou terug geeft.
Dan even databook naast houden en dan kan je zien of je tegen je max zit. Als je op je max zit en de boel wordt niet warm heb je mogelijk niet genoeg vermogen. Maar het kan ook zijn dat de boel niet goed is ingeregeld. Met iets van monitoring zal het wat makkelijker zijn om te zien wat de wp aan het doen is.

code 016 geeft de compressor frequentie, daar kan je ook wel zien hoe hard de WP aan het werk is, maar dan mis je de flow.

Overigens heb ik tot een uur of 19.00 vandaag defrost gehad hoor, alleen sinds 19.00 niet meer.
Heb hierboven (enkele reacties geleden) grafieken met info geplaatst.

Hier was het vanochtend rond 9 uur al weer 3,8 graden. Afgelopen nacht heeft de WP wel gependeld (waarschijnlijk ook defrost)
Temperatuur (zoals eerder vermeld) kamerthermostaat van 19 graden haalt hij niet. Max 18,5.
(Op zolder is het altijd 2 graden warmer, kan beter naar zolder verhuizen, haha)
Bijzonder is dat het vermogen van de W.P in loop van de dag verder is gezakt.
Buitentemperatuur liep buiten op tot max 6 graden (22:00 uur)

Hieronder de grafiek van de warmtepomp van vrijdag en zaterdag.
Weet niet of je er iets mee kan. (electrisch element van binnenunit wordt apart gemeten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRraQJhVeQBmhNiek2G4ZY_5h7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5zvTgbGxoH5F1FZ4stWKsgq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmy1hv-34gmioVUX-M9J_-xrZnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EIivQWgpPRTqdBvRKGnp1WA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:41
@xoror bij mijn SUZ werken de service codes wel.

@ottop jouw warmtepomp zit op de plaatjes nog lang niet aan zijn max: 500-600 W opgenomen vermogen! In de tabel kun je zien dat het max vermogen bij Ta 45 gr en Tbuiten 2 gr 5.7 kW is. In die omstandigheden zou de COP 2.52 zijn, dus opgenomen vermogen 2.26 kW. Daar zit jij nog lang niet op!

Hoe is de regeling in je huis? Wat voor thermostaat heb je en is dat er één of meerdere? Waar hangt je thermostaat? Je hebt dus alleen radiatoren als afgiftesysteem? Zit er een naregeling op je afgiftesysteem?

En verder: met wat voor regeling verwarm je, ruimteregeling, vaste Ta, WAR? Hoe staan deze precies ingesteld? Te zien via de controller.

[ Voor 12% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-12-2024 09:36 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:50
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 01:31:
[...]

Heb hierboven (enkele reacties geleden) grafieken met info geplaatst.

Hier was het vanochtend rond 9 uur al weer 3,8 graden. Afgelopen nacht heeft de WP wel gependeld (waarschijnlijk ook defrost)
Temperatuur (zoals eerder vermeld) kamerthermostaat van 19 graden haalt hij niet. Max 18,5.
(Op zolder is het altijd 2 graden warmer, kan beter naar zolder verhuizen, haha)
Bijzonder is dat het vermogen van de W.P in loop van de dag verder is gezakt.
Buitentemperatuur liep buiten op tot max 6 graden (22:00 uur)

Hieronder de grafiek van de warmtepomp van vrijdag en zaterdag.
Weet niet of je er iets mee kan. (electrisch element van binnenunit wordt apart gemeten)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jou opgegeven Ta vs jou kWh gebruik kan niet. Tenminste ik kan hier niks anders van maken dan een Ta van 25 en zou verklaren waarom je huis niet warm wordt.

Dat red ik niet eens met 27 Ta wat jij daar aan stroom laat zien.

Je WP heeft ook nog zat vermogen over aan je stroom gebruik te zien.

Anyway, wellicht denkt de rest hier anders over.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:04
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 01:12:
[...]

Capaciteit van 2 x Brugman radiatoren woonkamer 45/40/20 : 8312W x 0,35 (cor.fact.) = 2909Watt
Capaciteit van 1 x Brugman radiator keuken 45/40/20 : 1688W x 0,35 (cor.fact.) = 591Watt
Capaciteit van 1 x Brugman radiator hal 45/40/20 : 1703W x 0,35 (cor.fact.) = 596Watt

De radiatoren schieten redelijk tekort denk ik.

Wat ik graag zou willen weten is of de warmtepomp het wel aan kan.
Ik wil het graag via berekeningen (om dat aan te tonen aan de woningstichting) kunnen bewijzen en dat lukt mij niet.
Volgens de performancedata en grafiek van de SUZ-SWM40VA zoals ik ze bekijk niet.

In de performance data heb ik voor de duidelijkheid de capaciteit van max 5,7Kw rood omcirkeld.
In de grafieken zijn de rode lijnen op 5813Watt gezet

Hier de grafieken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zeg het maar. Ik weet het niet
Je moet met een infrarood thermometer de Ta en Tr gaan volgen.
Ik denk dat de WP nu niet boven de 45 graden gaat en dan hebben de radiatoren nog geen 4000 watt afgifte.
Ik zou de capaciteit ook met de HyTools app bepalen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-05 10:42
@ottop
1 waar zit de hoofdcontroller
2 wat voor thermostaat
3 kun je in de hoofdcontroller in het service menu? Op hoofdcontroller->menuknop->pijtje naar links (gereedschapjes) -> vinkje knop->code 0000?-> met pijltjes naar boven-> zie daar het item: insallatiewizard? Zo ja, vinkje knop
Daar kun je Ta,Tr,Tboiler en flow per 5 minuten zien

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:26:
@xoror bij mijn SUZ werken de service codes wel.

@ottop jouw warmtepomp zit op de plaatjes nog lang niet aan zijn max: 500-600 W opgenomen vermogen! In de tabel kun je zien dat het max vermogen bij Ta 45 gr en Tbuiten 2 gr 5.7 kW is. In die omstandigheden zou de COP 2.52 zijn, dus opgenomen vermogen 2.26 kW. Daar zit jij nog lang niet op!

Hoe is de regeling in je huis? Wat voor thermostaat heb je en is dat er één of meerdere? Je hebt dus alleen radiatoren als afgiftesysteem? Zit er een naregeling op je afgiftesysteem?

En verder: met wat voor regeling verwarm je, ruimteregeling, vaste Ta, WAR? Hoe staan deze precies ingesteld? Te zien via de controller.
Regeling in ieder geval met 1x PAR-WT50R-E thermosstaat in de woonkamer. Voor de rest niks.
Heb alleen radiatoren (geen vloerverwarming) en een boiler op zolder van 200Ltr.
Heel vaak de Ta en Tr gemeten met infrarood bij de aansluiting van de radiator. Verschil tussen deze beiden is gemiddeld genomen niet meer dan 2,5 graden.

Het bijzondere is dat het vermogen van de warmtepomp nooit wordt aangesproken (tot max).
Aanvoer nog nooit hoger gemeten dan 33,8 graden. Deze ochtend net na het opwarmen tapwater kwam de Ta tot 36,8.

Ik kan de sd-card er wel uit halen en uitlezen, maar kan dat geen kwaad.?
Uiteraard spanning in- en outdoor-unit eraf, kaart eruit, kopie maken. Terug insteken en spanning er op. En uitkijken voor ESD.
Start de WP daarna gewoon automatisch op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
ottop schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:30:

Mijn keuze viel op:
10 zonnepanelen.
Als je toch al een WP hebt, waarom sluit je die WP niet ook aan op de radiatoren op de verdieping? Dat bespaart veel energie.

Je moet proberen uit te zoeken of de WP op vol vermogen draait. In de TS staan links naar de databooks, daarin kun je lezen hoeveel vermogen de WP maximaal bij een bepaalde buitentemperatuur kan opnemen. Dat kun je dan vergelijken met wat je op je slimme meter afleest.

Dat is geen warmteverliesberekening, maar het vermogen van de radiatoren.

Overigens moet je een berekening van je hele huis hebben. Als je de verwarming boven niet aan hebt, zal de verwarming van je bgg via de vloer ook de bovenverdieping gaan verwarmen, en dus meer capaciteit nodig hebben.
Warmtepomp SUZ-SWM40VA
Waarom niet? Die kun je aflezen op de binnenunit, en na zo'n jaar ellende zou ik toch zelf die paar tientjes voor een Melcloud adapter (zie gepinde post vlak onder de TS) uitgeven.
Dat staat allemaal in de TS. Tip: Lees die en de andere gepinde posts. Dat scheelt veel onnodige vragen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dus hoofdcontroller zit op binnenunit op zolder. Kun je in het servicemenu?
Dan kun je daar ta,tr,boilert en flow uitlezen bij de SUZ 40
De codes 1-100 geven 0000 (thermistor uitlezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 01:12:

Dit zegt allemaal niks als je de randvoorwaarden niet kent:
  1. Van welke buitentemperatuur is er uit gegaan.
  2. Van welke temperatuur op de 1e verdieping is er uitgegaan? Als je daar nu niet verwarmt (want duur door die elektrische verwarming) is je benodigde vermogen beneden waarschijnlijk hoger.
  3. Is eventuele trek door een trapgat meegenomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 08:30
@ottop
Als je een SD kaart hebt en die SD tool handleiding uit de TS gebruikt om te lezen, zou dat geen problemen moeten opleveren.

Ik ben nu ook nieuwsgierig naar verwarmings modus.
Ik denk dat je Ta niet hoog is voor radiatoren. Afhankelijk van je flow gaat er meer vermogen uit. Je geeft zelf een Dt van 2.5 op de radiatoren, denk dat je flow ook niet hoog zal zijn.

Op de binnenunit kun je altijd flow opzoeken samen met de Ta en Tr.
Zou je die willen geven? Het het nu over meerdere posts maar die heb ik denk ik nog niet gezien.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:40:
Het bijzondere is dat het vermogen van de warmtepomp nooit wordt aangesproken (tot max).
Je lijkt dus toch vermogen genoeg te hebben.
Aanvoer nog nooit hoger gemeten dan 33,8 graden. Deze ochtend net na het opwarmen tapwater kwam de Ta tot 36,8.

Ik kan de sd-card er wel uit halen en uitlezen, maar kan dat geen kwaad.?
Uiteraard spanning in- en outdoor-unit eraf, kaart eruit, kopie maken. Terug insteken en spanning er op. En uitkijken voor ESD.
Start de WP daarna gewoon automatisch op?
SD-kaart moet je er niet uithalen. Is niet nodig.

Ik denk dat je WP op een stooklijn staat, en dat die stooklijn (veel) te laag staat.

Zeker met een PAR thermostaat is het advies om eerst te beginnen met de adaptieve ruimtetemperatuurregeling. Even juist instellen (hoe dat moet staat in de FAQ onder de TS, en in de handleiding) en dan gaat alles vanzelf.
Temperaturen moet je niet met een infrarood thermometer meten (is erg onnauwkeurig vanwege emissiecoëfficiënten van metalen) maar gewoon aflezen in het menu van de controller op de binnenunit of, veel beter, via de Melcloud app, maar dan moet je wel een melcloud adapter kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Niet eens met dit advies.
Als je een SD kaart hebt en die SD tool handleiding uit de TS gebruikt om te lezen, zou dat geen problemen moeten opleveren.
SD kaart verwijderen is in dit stadium onnodig, gevaar van spanningsvoerende delen van meerdere groepen, kan best wat mis gaan.
Ik denk dat je Ta niet hoog is voor radiatoren. Afhankelijk van je flow gaat er meer vermogen uit. Je geeft zelf een Dt van 2.5 op de radiatoren, denk dat je flow ook niet hoog zal zijn.
Hoe kom je erbij? Als de dT nu 2.5 graden is (ook al is dat onnauwkeurig gemeten), dan is de flow prima, en op dit moment geen enkel punt van zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Het is een vermoeden, Er zijn nu op meerdere plekken gevraagd om een Ta, Tr en flow vanuit de binnenunit. (en hoe er verwarmd wordt) Voor mij als vermogensnoob is het handiger als die gegevens gedeeld worden.

En als hij/zij zelf aangeeft niets aan te willen raken en de stroom overal eraf haalt, hoop ik dat hij het inzicht heeft om alleen de SD kaart aan te raken.

[ Voor 34% gewijzigd door gr8-jen op 15-12-2024 10:10 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:46
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:49:
Als je toch al een WP hebt, waarom sluit je die WP niet ook aan op de radiatoren op de verdieping? Dat bespaart veel energie.
Ik denk (en mag hopen) dat @ottop met elektrische verwarming op de 1e verdieping bedoelt dat ook die radiatoren op de warmtepomp aangesloten zijn en dus elektrisch verwarmen. Anders mag de verhuurder/installateur sowieso terugkomen lijkt mij :).

Overigens benoemt @ottop ook nog ergens dat het op zolder wél lekker warm is. Ik kan niet terugvinden of daar nog iets van radiatoren zijn maar dat duidt er op dat er in ieder geval waterzijdig ook iets niet helemaal goed ingeregeld is.

Verder eens met @Andrehj, eerst maar eens met de juiste instellingen de ruimtetemperatuurregeling proberen, daarbij monitoren wat het vermogen/flow/Ta/Tr doen en dan na 2 dagen nog eens hier terug komen met verdere vragen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
@ottop Net nog even over je casus nagedacht, en ik begrijp er steeds minder van. Je zit met deze WP blijkbaar al een jaar in de kou, maar gezien bovenstaande posts ben je best handig met dingen uitzoeken. Maar dan gaat er ook vanaf jouw kant veel mis:
  • In je eerste post kom je met halve info. Als je daar het grafiekje van HW in had gezet, was ik (en anderen) niet op het verkeerde been gezet. Volgens de databooks (die je zelf al had gevonden!) levert de SUZ-SWM40VA bij 2 graden en 40 graden water 5.8 kW bij een COP van 2.83. Dat komt neer op een elektrisch vermogen van iets meer dan 2 kW. Jouw WP neemt maar ongeveer een kwart daarvan op, en draait dus zo'n beetje op minimum vermogen. De gemakkelijke eerste conclusie is dus dat het vermogen van de WP niet het probleem is. Dat jij vraagt om een grotere WP begrijp ik dus totaal niet.
  • Als je de databooks kunt vinden, kun je ook de handleiding(en) vinden. Die heb je er als het goed is bij gekregen. Als je daar toegang tot hebt, waarom zet je dan de watertemperatuur niet hoger?
  • Je bent best handig, maar hebt na een jaar nog niet het menu gevonden waarin je de temperaturen uit kunt lezen. In plaats daarvan werk je met een infrarood thermometer.
  • Je vermeldt niet met welke temperatuurregeling (WAR of ruimtetemperatuurregeling de WP werkt).
Mijn conclusie is dat je watertemperatuur omhoog moet. Als je dan over een week of zo een soort steady-state hebt bereikt, moet je gaan kijken welke temperatuur je nodig hebt om de keet warm te houden. Aan de hand van die temperatuur (en de buitentemperatuur) kun je dan uitrekenen welke watertemperatuur je bij -7 of -10 nodig hebt. Ik denk dat dat nog wel eens krap kan worden. Als dat zo is, moet je het afgiftesysteem (laten) verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 12:09
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:25:
@ottop Net nog even over je casus nagedacht, en ik begrijp er steeds minder van. Je zit met deze WP blijkbaar al een jaar in de kou, maar gezien bovenstaande posts ben je best handig met dingen uitzoeken. Maar dan gaat er ook vanaf jouw kant veel mis:
  • In je eerste post kom je met halve info. Als je daar het grafiekje van HW in had gezet, was ik (en anderen) niet op het verkeerde been gezet. Volgens de databooks (die je zelf al had gevonden!) levert de SUZ-SWM40VA bij 2 graden en 40 graden water 5.8 kW bij een COP van 2.83. Dat komt neer op een elektrisch vermogen van iets meer dan 2 kW. Jouw WP neemt maar ongeveer een kwart daarvan op, en draait dus zo'n beetje op minimum vermogen. De gemakkelijke eerste conclusie is dus dat het vermogen van de WP niet het probleem is. Dat jij vraagt om een grotere WP begrijp ik dus totaal niet.
  • Als je de databooks kunt vinden, kun je ook de handleiding(en) vinden. Die heb je er als het goed is bij gekregen. Als je daar toegang tot hebt, waarom zet je dan de watertemperatuur niet hoger?
  • Je bent best handig, maar hebt na een jaar nog niet het menu gevonden waarin je de temperaturen uit kunt lezen. In plaats daarvan werk je met een infrarood thermometer.
  • Je vermeldt niet met welke temperatuurregeling (WAR of ruimtetemperatuurregeling de WP werkt).
Mijn conclusie is dat je watertemperatuur omhoog moet. Als je dan over een week of zo een soort steady-state hebt bereikt, moet je gaan kijken welke temperatuur je nodig hebt om de keet warm te houden. Aan de hand van die temperatuur (en de buitentemperatuur) kun je dan uitrekenen welke watertemperatuur je bij -7 of -10 nodig hebt. Ik denk dat dat nog wel eens krap kan worden. Als dat zo is, moet je het afgiftesysteem (laten) verbeteren.
Filter kan ook verstopt zijn waardoor de flow lager is, @ottop svp je filter controleren.
Vermogen kan je op diverse manieren vergroten, inderdaad zoals Andre al schreef de aanvoertemperatuur omhoog maar als de flow omhoog gaat krijg je ook meer vermogen bij gelijkblijvende delta T.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ottop kijkt niet zoals wij inmiddels kijken.
Hij moet met gegevens komen en anders naar de verhuurder als het niet warm wordt!
Of bij buren vragen die voor hetzelfde hebben gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
nessio schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:08:
Ottop kijkt niet zoals wij inmiddels kijken.
Hij moet met gegevens komen en anders naar de verhuurder als het niet warm wordt!
Of bij buren vragen die voor hetzelfde hebben gekozen.
Ik kijk al met een half oog naar Tros Radar

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:49:
Op de verdieping is alles elektrisch (220V). Deze staan helemaal los van de WP
Je moet proberen uit te zoeken of de WP op vol vermogen draait. In de TS staan links naar de databooks, daarin kun je lezen hoeveel vermogen de WP maximaal bij een bepaalde buitentemperatuur kan opnemen. Dat kun je dan vergelijken met wat je op je slimme meter afleest.
Van deze grafieken ben ik voorzien. Heb ze al geplaats (vanochtend zeer vroeg)
Dat is geen warmteverliesberekening, maar het vermogen van de radiatoren.

Overigens moet je een berekening van je hele huis hebben. Als je de verwarming boven niet aan hebt, zal de verwarming van je bgg via de vloer ook de bovenverdieping gaan verwarmen, en dus meer capaciteit nodig hebben.
Berekening van het hele huis is aanwezig. Complete rapport.
Hieronder de uitkomst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj5MieOBWhnHrTIx8p-ekJxzipI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VElPhyyWeYgRWRHAMsOKDqt9.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Waarom niet? Die kun je aflezen op de binnenunit, en na zo'n jaar ellende zou ik toch zelf die paar tientjes voor een Melcloud adapter (zie gepinde post vlak onder de TS) uitgeven.
Heb van AUijtdehaag inmiddels de Atom S3 Lite. Weet hoe ik het aan moet sluiten. Weet alleen niet of men het terug kan zien op de sd-card dat deze is geplaatst.
[...]

Dat staat allemaal in de TS. Tip: Lees die en de andere gepinde posts. Dat scheelt veel onnodige vragen.
Heb al heel veel posts gelezen in deze topic. Ondanks de ingewonnen info blijven er vragen openstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
nessio schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:49:
Dus hoofdcontroller zit op binnenunit op zolder. Kun je in het servicemenu?
Dan kun je daar ta,tr,boilert en flow uitlezen bij de SUZ 40
De codes 1-100 geven 0000 (thermistor uitlezen)
Ok, daar ga ik een dezer dagen mee aan de gang. (Moet nog veel uitzoeken over WP Installatie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:31:
[...]

[...]

[...]

Hieronder de uitkomst
[Afbeelding]

[...]

Heb van AUijtdehaag inmiddels de Atom S3 Lite. Weet hoe ik het aan moet sluiten. Weet alleen niet of men het terug kan zien op de sd-card dat deze is geplaatst.

[...]

Heb al heel veel posts gelezen in deze topic. Ondanks de ingewonnen info blijven er vragen openstaan
Je blijven posten met mooie text en honderden plaatjes.

Je negeert geheel wat we zeggen of vragen.

Dus ik zal het nog een keer samenvatten.

Je systeem loopt op minimaal vermogen. Daar zit je probleem.

Zorg dus voor meer vraag door Ta te verhogen, want de Ta die je zegt klopt niet met je kWh verbruik.

Je denkt dat je Ta rond de 40c is maar wij garanderen je dat dit niet zo is. Onmogelijk.

Wij denken dat je verwarming curve niet goed is waardoor je op minimaal vermogen blijft draaien. We horen hier niets over van je.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bschnitz schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:39:
[...]

Zorg dus voor meer vraag door Ta te verhogen, want de Ta die je zegt klopt niet met je kWh verbruik.

Je denkt dat je Ta rond de 40c is maar wij garanderen je dat dit niet zo is. Onmogelijk.

Wij denken dat je verwarming curve niet goed is waardoor je op minimaal vermogen blijft draaien. We horen hier niets over van je.
Volgens mij schreef hij dat het boven wel flink warm word, dus boven knijpen en dan gaat de retourtemperatuur omlaag en het vermogen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ottop
* http://ecodan-heatpump.local/ (of http://ip) dan krijg je live gestreamed alle data als je de esp heb ingeplugged en wifi heb geconfigged.
* of als je HA heb, zal die automatisch gezien worden en worden toegevoegd, dan kan je ook realtime daar alles bekijken

Uit je warmteverlies berekening lijk je 5,8 kW nodig te hebben voor beneden. Je Wp kan dat leveren, zeker bij deze buiten temps, maar zit uit zijn neus te eten aan je stroom verbruik te zien...

gauw output van de esp uitlezen...

relevante velden (engels/nl):
Estimated Output Power / Geschatte afgegeven vermogen: berekende vermogen gegeven Ta, Tr en flow
Flow Rate / Flow waarde
Feed temp / Aanvoer temp: (Ta)
Return temp / Retour temp: (Tr)
Compressor Frequency
Operation Mode / Status Bedrijf
Selected operating mode / Gekozen werking mode

[ Voor 53% gewijzigd door xoror op 15-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:53:
[...]

Dit zegt allemaal niks als je de randvoorwaarden niet kent:
  1. Van welke buitentemperatuur is er uit gegaan.
  2. Van welke temperatuur op de 1e verdieping is er uitgegaan? Als je daar nu niet verwarmt (want duur door die elektrische verwarming) is je benodigde vermogen beneden waarschijnlijk hoger.
  3. Is eventuele trek door een trapgat meegenomen?
1 Bij warmteverliesberekening gaan ze uit van -10 graden.
2 Bij warmteverliesberekeningen slk = 18. Badkamer = 22
3 uiteraard. Maar het kan nooit zo zijn dat slaapkamer altijd 18 graden, en de douch/badkamer altijd 22 graden moet zijn omdat anders de warmtepomp de benedenverdieping niet warm zou krijgen. Zorg er altijd voor dat het daar niet kouder wordt dan 13 graden.
4 Bij warmteverliesberekeningen houden ze zelfs rekening met de voor en achterdeur. Ook de tocht. Ook de afzuiging en dauerlufters, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:55:
@ottop

Op de binnenunit kun je altijd flow opzoeken samen met de Ta en Tr.
Zou je die willen geven? Het het nu over meerdere posts maar die heb ik denk ik nog niet gezien.
Geen probleem. Ben eerst alle reacties voorzien van antwoorden. :)
Morgen zal wel lukken! Hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:31:
[...]

[...]

[...]

Hieronder de uitkomst
[Afbeelding]

[...]

[...]

Je stooklijn staat te laag. Warmtepomp kan het wel aan. Zoals @Andrehj al een paar keer gezegd heeft. De warmtepomp kan het op z’n sloffen aan, je radiatoren krijgen alleen te koud water. Zet er eventueel fancoils onder voor hoger rendement en zet je stooklijn begintemperatuur 5 graden hoger en eind ook. Ergens in dit topic staat wel hoe dat werkt. Kan je al doen zonder je monitoring. Als ik mijn stooklijn 2 graden lager zet krijg ik het ook niet warm bij kouder weer.

De situatie boven is niet interessant, elektrische units hebben een eigen ruimtethermometer, die doen het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@ottop net als @Andrehj en @Bschnitz denk ik dat het probleem zit in je regeling, blijkbaar wordt er een te lage watertemperatuur gevraagd van je warmtepomp want hij draait de hele dag op laag vermogen maar het wordt nog niet warm. Voordat je allerlei ingewikkelde of niet-ingewikkelde extra dingen gaat doen, post nou eerst even hoe je verwarmt (vaste Ta, WAR, ruimteregeling) en hoe die regeling ingesteld staat. Kinderlijk eenvoudig en dikke kans dat daar de oplossing zit. Te bekijken via de controller, zie handleiding, topic start en gepinde posts.

@koevlaas2 blijkbaar heeft hij boven elektrische verwarming die helemaal los staat van de WP

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-12-2024 17:04 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:59:
[...]

Je lijkt dus toch vermogen genoeg te hebben.
Tenzij de WP geen hogere Ta geeft (ondanks warmtevraag van thermostaat) Maar ga de instellingen morgen bekijken.
[...]

SD-kaart moet je er niet uithalen. Is niet nodig.
Indien alles spanningsloos is (binnen en buitenunit) en ESD bandje gebruik is dat geen probleem.
Mijn vraag is wel.... Kun je dat naderhand terugzien op de sd-card. En moet je de tijd opnieuw instellen. Daar staat nergens iets over beschreven. Bij stroomuitval is alles ook spanningsloos, wat doet de tijdsinstelling dan?
Ik denk dat je WP op een stooklijn staat, en dat die stooklijn (veel) te laag staat.
Dat vermoed ik zelf ook. Maar daar kijk ik morgen naar.
Zeker met een PAR thermostaat is het advies om eerst te beginnen met de adaptieve ruimtetemperatuurregeling. Even juist instellen (hoe dat moet staat in de FAQ onder de TS, en in de handleiding) en dan gaat alles vanzelf.
Temperaturen moet je niet met een infrarood thermometer meten (is erg onnauwkeurig vanwege emissiecoëfficiënten van metalen) maar gewoon aflezen in het menu van de controller op de binnenunit of, veel beter, via de Melcloud app, maar dan moet je wel een melcloud adapter kopen.
Tja, heb de Atom S3 Lite uit deze topic. Weet alleen niet of sd-card het aansluiten van de Atom registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:14:
[...]

Tenzij de WP geen hogere Ta geeft (ondanks warmtevraag van thermostaat) Maar ga de instellingen morgen bekijken.

[...]

Indien alles spanningsloos is (binnen en buitenunit) en ESD bandje gebruik is dat geen probleem.
Mijn vraag is wel.... Kun je dat naderhand terugzien op de sd-card. En moet je de tijd opnieuw instellen. Daar staat nergens iets over beschreven. Bij stroomuitval is alles ook spanningsloos, wat doet de tijdsinstelling dan?

[...]

Dat vermoed ik zelf ook. Maar daar kijk ik morgen naar.

[...]

Tja, heb de Atom S3 Lite uit deze topic. Weet alleen niet of sd-card het aansluiten van de Atom registreert.
Het wordt aangesloten op een poort die ervoor bedoeld is, voorlopig ga je uitlezen. Ik zou niet weten waarom dat gelogd wordt, omdat het bedoeld is voor de prestaties van de WP. En als het gelogd wordt , wat maakt het uit? Het is ter verbetering van het systeem.

Als je het van stroom afhaalt (binnen en buiten unit) worden instellingen bewaard door stroom van de batterij die op de printplaat zit.

Ik heb meerdere keren de stroom eraf gehaald voor aansluiting van cn connector en aansluiten van thermostaat. De instellingen blijven.
Geen printplaat aanraking en je kunt het veilig aansluiten.

Bij stroomuitval kan die wel alles opnieuw leren als die op ruimte temp afhankelijk (naam weet ik even niet) staat ipv vaste Ta of WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:08:
Het is een vermoeden, Er zijn nu op meerdere plekken gevraagd om een Ta, Tr en flow vanuit de binnenunit. (en hoe er verwarmd wordt) Voor mij als vermogensnoob is het handiger als die gegevens gedeeld worden.
Ben vandaag weggeweest. Vandaar mijn late reactie.
Die gegevens komen morgen. Hopelijk. Doe m'n best. Maar ze komen in ieder geval wel.
En als hij/zij zelf aangeeft niets aan te willen raken en de stroom overal eraf haalt, hoop ik dat hij het inzicht heeft om alleen de SD kaart aan te raken.
Heb geen problemen om iets aan te raken. Ben goed onderlegt op het gebied van elektra.
(Monteur sterkstroominstallaties)
Wil graag weten wat voor invloed het heeft (als die sd-card eruit gaat, kopie maak, en gelijk weer terugzet) op de tijd en instellingen. Dat kan ik nergens teruglezen, noch in de Tech-handleiding, noch hier of op internet.
Uiteraard dat alles spanningsloos van in- en outdoor-unit en met ESD-bandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
michaelvo schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:45:
[...]

Ik denk (en mag hopen) dat @ottop met elektrische verwarming op de 1e verdieping bedoelt dat ook die radiatoren op de warmtepomp aangesloten zijn en dus elektrisch verwarmen. Anders mag de verhuurder/installateur sowieso terugkomen lijkt mij :).
De radiatoren zijn niet aangesloten op de WP. Alleen elektrisch (220V.... 220-240V)
Overigens benoemt @ottop ook nog ergens dat het op zolder wél lekker warm is. Ik kan niet terugvinden of daar nog iets van radiatoren zijn maar dat duidt er op dat er in ieder geval waterzijdig ook iets niet helemaal goed ingeregeld is.
Helemaal niks van verwarming op zolder.
Verder eens met @Andrehj, eerst maar eens met de juiste instellingen de ruimtetemperatuurregeling proberen, daarbij monitoren wat het vermogen/flow/Ta/Tr doen en dan na 2 dagen nog eens hier terug komen met verdere vragen.
Ja, dat begrijp ik.
Maar in 1ste instantie was mijn vraag:
Voldoet de warmtepomp aan de warmtevraag van mijn benedenverdieping i.c.m. de geplaatste radiatoren. (Volgens de door mij gestuurde gegevens naar mijn mening van de WP niet.
Zal hierbij ook nog de capaciteit geven van de radiatoren bij verschillende Ta-Tr met gevraagde ruimtetemperatuur van 20 graden.

• Woonkamer 2 x Brugman standard 400 x 2400 Type 33
• Keuken 1 x Brugman standard 500 x 900 Type 33
• Hal 1 x Brugman standard 700 x 900 Type 22

Warmteverliesberekeningsrapport geeft aan :

Uit bovenstaande volgt:

Ta = 75 Tr = 65 Gevraagd ruimte = 20 graden:
Capaciteit van 2 x Brugman radiatoren woonkamer 75/65/20 : 4156W x 2 = 8312Watt
Capaciteit van 1 x Brugman radiator keuken 75/65/20 : 1688W x 1 = 1688Watt
Capaciteit van 1 x Brugman radiator hal 75/65/20 : 1703W x 1 = 1703Watt

Correctiefactor 55/50/20 = 0,57
Correctiefactor 50/45/20 = 0,46
Correctiefactor 45/40/20 = 0,35
Correctiefactor 40/35/20 = 0,26

Daaruit volgt:
Ta = 55 Tr = 50 Gevraagd ruimte = 20 graden:
Capaciteit van 2 x Brugman rad. woonkamer 55/50/20 : 8312W x 0,57 (cor.fact.) = 4737Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad, keuken 55/50/20: 1688W x 0,57 (cor.fact.) = 962Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad, hal 55/50/20 : 1703W x 0,57 (cor.fact.) = 970Watt

Ta = 50 Tr = 45 Gevraagd ruimte = 20 graden:
Capaciteit van 2 x Brugman rad. woonkamer 50/45/20 : 8312W x 0,46 (cor.fact.) = 3823Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad. keuken 50/45/20 : 1688W x 0,46 (cor.fact.) = 777Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad. hal 50/45/20 : 1703W x 0,46 (cor.fact.) = 783Watt

Ta = 45 Tr = 40 Gevraagd ruimte = 20 graden:
Capaciteit van 2 x Brugman rad. woonkamer 45/40/20 : 8312W x 0,35 (cor.fact.) = 2909Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad. keuken 45/40/20 : 1688W x 0,35 (cor.fact.) = 591Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad. hal 45/40/20 : 1703W x 0,35 (cor.fact.) = 596Watt

Ta = 40 Tr = 35 Gevraagd ruimte = 20 graden:
Capaciteit van 2 x Brugman rad. woonkamer 40/35/20 : 8312W x 0,26 (cor.fact.) = 2161Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad. keuken 40/35/20 : 1688W x 0,26 (cor.fact.) = 438Watt
Capaciteit van 1 x Brugman rad. hal 40/35/20 : 1703W x 0,26 (cor.fact.) = 443Watt

Uit bovenstaande kun je de conclusie trekken dat (volgens de eerder getoonde grafieken en tabel)
mijn huidige radiatoren alleen voldoen aan de Ta55/ Tr 50/ Tv20 en met enige tekortkoming aan de
Ta50/ Tr 45/ Tv20 .De rest van de gevallen voldoen mijn radiatoren niet aan de warmtevraag van mijn woonkamer

Het kan nooit de bedoeling zijn (althans naar mijn mening)dat een warmtepomp de radiatoren voorziet van een Ta55 of Ta 50.
De warmtepomp (welk een capaciteit dan ook) is niet rendabel bij die aanvoertemperaturen van 55 of 50 graden.

Als ik de tabel van de SUZ 40 bekijk (eerder al geplaatst) dan zou mijn warmtepomp
bij een aanvoertemperatuur van 55 graden, bij 5 graden 5,8KW leveren. Lagere Bt (-3) niet goed.
Bij een aanvoertemperatuur van 45 graden, bij 2,5 graden 5,8KW leveren. Lagere Bt (-3) niet goed.
Bij een aanvoertemperatuur van 35 graden, bij -9 graden 5,8KW leveren. Wel ok goed. Maar deze draait dan continu vanaf de 2 graden op maximaal.

Radiatoren die voor mijn benedenverdieping zouden voldoen (buiten de W.P. om) zijn dan ook weer een stuk groter. Dat zijn de radiator-convectoren voor aan de wand.

Bovenstaand lijken mijn conclusies te staven. Tenzij ik de beschikbare data verkeerd interpreteer. Dat hoor ik ook graag. Daar sta ik helemaal open voor.
Alle reacties zijn welkom.

Hieronder nog de Brugman-correctietabel van de geplaatste Brugman radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv-cXYsUZjL9IRr3jQKvHQBI2u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iz3biy9MQXLvpcBwBOucNFrk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:33:
[...]

Ben vandaag weggeweest. Vandaar mijn late reactie.
Die gegevens komen morgen. Hopelijk. Doe m'n best. Maar ze komen in ieder geval wel.

[...]

Heb geen problemen om iets aan te raken. Ben goed onderlegt op het gebied van elektra.
(Monteur sterkstroominstallaties)
Wil graag weten wat voor invloed het heeft (als die sd-card eruit gaat, kopie maak, en gelijk weer terugzet) op de tijd en instellingen. Dat kan ik nergens teruglezen, noch in de Tech-handleiding, noch hier of op internet.
Uiteraard dat alles spanningsloos van in- en outdoor-unit en met ESD-bandje.
Ik haal de SDcard eruit als de WP nog aanstaat, erin ook weer en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:28:
[...]

Het wordt aangesloten op een poort die ervoor bedoeld is, voorlopig ga je uitlezen. Ik zou niet weten waarom dat gelogd wordt, omdat het bedoeld is voor de prestaties van de WP. En als het gelogd wordt , wat maakt het uit? Het is ter verbetering van het systeem.

Als je het van stroom afhaalt (binnen en buiten unit) worden instellingen bewaard door stroom van de batterij die op de printplaat zit.

Ik heb meerdere keren de stroom eraf gehaald voor aansluiting van cn connector en aansluiten van thermostaat. De instellingen blijven.
Geen printplaat aanraking en je kunt het veilig aansluiten.

Bij stroomuitval kan die wel alles opnieuw leren als die op ruimte temp afhankelijk (naam weet ik even niet) staat ipv vaste Ta of WAR.
Dank voor je uitleg. Dat van die batterij heb ik nergens kunnen vinden. (niet goed gezocht blijkbaar).
Nu begrijp ik ook beter wat er dan gebeurd. Vind dat wel belangrijk. Goede info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
koevlaas2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:53:
[...]

Ik haal de SDcard eruit als de WP nog aanstaat, erin ook weer en dat gaat prima.
Dank voor je info. Weet inmiddels van Qgr8-jen ook dat er een batterij in zit die nog enige functie heeft.
Ga zelf spanningsloos werken aan WP (met ESD). Zekerheid voor alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:02:
@ottop net als @Andrehj en @Bschnitz denk ik dat het probleem zit in je regeling, blijkbaar wordt er een te lage watertemperatuur gevraagd van je warmtepomp want hij draait de hele dag op laag vermogen maar het wordt nog niet warm. Voordat je allerlei ingewikkelde of niet-ingewikkelde extra dingen gaat doen, post nou eerst even hoe je verwarmt (vaste Ta, WAR, ruimteregeling) en hoe die regeling ingesteld staat. Kinderlijk eenvoudig en dikke kans dat daar de oplossing zit. Te bekijken via de controller, zie handleiding, topic start en gepinde posts.

@koevlaas2 blijkbaar heeft hij boven elektrische verwarming die helemaal los staat van de WP
Ja, goed plan. Morgen ga ik er mee aan de slag. Hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:46
@ottop dus de enige ruimte waar de temperatuur wél goed is (de zolder) heeft geen verwarming. En je 1e verdieping verwarm je met COP1 radiatoren. En dan heb je nog een warmtepomp van 6 kW waarmee je de begane grond (van nota bene 40 m2) warm wil krijgen. Zo lang je niet luistert naar onze vragen en steeds weer met ellenlange posts met zinloze plaatjes komt ben ik er wel klaar mee. En stop aub met dat gedoe over die SD kaart, zoals al meerdere malen gezegd heb je daar nu niks aan.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Miezie schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:56:
[...]

Je stooklijn staat te laag. Warmtepomp kan het wel aan. Zoals @Andrehj al een paar keer gezegd heeft. De warmtepomp kan het op z’n sloffen aan, je radiatoren krijgen alleen te koud water. Zet er eventueel fancoils onder voor hoger rendement en zet je stooklijn begintemperatuur 5 graden hoger en eind ook. Ergens in dit topic staat wel hoe dat werkt. Kan je al doen zonder je monitoring. Als ik mijn stooklijn 2 graden lager zet krijg ik het ook niet warm bij kouder weer.

De situatie boven is niet interessant, elektrische units hebben een eigen ruimtethermometer, die doen het prima.
Thanks voor de info. Ga er morgen mee aan de slag.
Zoals je al zei: verschillende mensen hebben dit advies gegeven.
Aan alle reageerders op mijn vragen: Sorry als ik iemand oversla met antwoorden op hun advies of vragen. Dat is geen opzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:15:
[...]

Thanks voor de info. Ga er morgen mee aan de slag.
Zoals je al zei: verschillende mensen hebben dit advies gegeven.
Aan alle reageerders op mijn vragen: Sorry als ik iemand oversla met antwoorden op hun advies of vragen. Dat is geen opzet
En geef je installateur de kleine hint dat hij zijn werk beter moet doen ;). Als ze het erkennen… radiatoren kan nog een ding zijn, maar dan moet je de specs van die dingen er even bij zoeken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
michaelvo schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:09:
@ottop dus de enige ruimte waar de temperatuur wél goed is (de zolder) heeft geen verwarming. En je 1e verdieping verwarm je met COP1 radiatoren. En dan heb je nog een warmtepomp van 6 kW waarmee je de begane grond warm wil krijgen. Zo lang je niet luistert naar onze vragen en steeds weer met ellenlange posts met zinloze plaatjes komt ben ik er wel klaar mee. En stop aub met dat gedoe over die SD kaart, zoals al meerdere malen gezegd heb je daar nu niks aan.
Sorry voor het ongemak. Heb inmiddels wel antwoord gekregen wat betreft sd-card.
Mijn warmtepomp (eerder vermeld in topic) is een SUZ-SWM40VA.

Enigste vraag waar ik mee begon was:
Voldoet mijn warmtepomp aan de warmtevraag (5813W)van mijn huis;
Is de capaciteit van mijn radiatoren voldoende voor de warmtepomp. Rekening houdende met een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden (Hoger aanvoertemperatuur is minder rendabel lijkt mij)

Daar had ik graag advies over. Nogmaals sorry voor de irritaties die ik bij u opwek.

Wat wel vreugdevol is en waar ik goed mee aan de gang kan zijn de adviezen van meerdere personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:55
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:37:
[...]
...
Mijn warmtepomp (eerder vermeld in topic) is een SUZ-SWM40VA.

Enigste vraag waar ik mee begon was:
Voldoet mijn warmtepomp aan de warmtevraag (5813W)van mijn huis;
...
Ja.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@ottop
Ik zou eerst maar eens je warmtepomp goed instellen en dan kijken of je klacht is opgelost.

Wat is eigenlijk je onderliggende hoofdklacht? Dat het niet warm wordt, stookkosten, of allebei? Anders?

Zelfs al zouden je radiatoren te klein bemeten zijn dan kun je ze best eenvoudig zelf boosten met fans, hier op Tweakers mooie voorbeelden van fans die mee moduleren met het vermogen en hartstikke stil zijn. Zie: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
[...]

Lees net je reactie.
Ben vandaag tot de namiddag weggeweest. Terug thuis gelijk begonnen met reageren (tot zojuist). Hopelijk heb ik nu alle reacties kunnen beantwoorden.

Alsnog
Dank voor je advies.
Morgen ga ik Ta en Tr en andere data van display halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:19
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:37:
[...]

...
Is de capaciteit van mijn radiatoren voldoende voor de warmtepomp. Rekening houdende met een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden (Hoger aanvoertemperatuur is minder rendabel lijkt mij)
...
De temperatuur doet er niet toe!

Je kunt die 5000 W er ook in brengen met een andere temperatuur. Slechts de dT is bepalend. Het gaat om overdracht van energie.

Wat je goed moet snappen wat betreft warmteverlies, met als voorbeeld eentje van bijvoorbeeld 5000 W bij -10, is dat er op zo'n moment dat het buiten -10 is, er continue 5000 W ingepompt moet worden om de woning op de temperatuur te houden, die er al heerste !!

Is de woning al (iets) afgekoeld en wil je het warmer, dan moet er meer vermogen in dan dat getal uit de berekening.
Daar gaat het dan ook meestal fout. Nachtverlaging bijvoorbeeld kan alleen maar als er overcapaciteit is in je verwarmingssysteem. Doorgaans komen we er allemaal ook mee weg als het overdag weer wat minder koud wordt en de zon naar binnen kan kijken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Knowbody schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:46:
De temperatuur doet er niet toe!

Je kunt die 5000 W er ook in brengen met een andere temperatuur. Slechts de dT is bepalend. Het gaat om overdracht van energie.
Hij heeft de hoge Ta nodig om de radiatoren voldoende warmte af te laten geven. Die temperatuur kan pas naar beneden als het afgiftesysteem wordt verbeterd (meer radiatoren, of ze boosten met fans oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:18:
@ottop
Ik zou eerst maar eens je warmtepomp goed instellen en dan kijken of je klacht is opgelost.

Wat is eigenlijk je onderliggende hoofdklacht? Dat het niet warm wordt, stookkosten, of allebei? Anders?

Zelfs al zouden je radiatoren te klein bemeten zijn dan kun je ze best eenvoudig zelf boosten met fans, hier op Tweakers mooie voorbeelden van fans die mee moduleren met het vermogen en hartstikke stil zijn. Zie: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Klacht: Het wordt niet warm.

HeatBooster is eventueel optie.
Maar eerst kijken naar instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Als je nou in plaats van deze veel te lange post maken de watertemperatuur van je WP even omhoog had gezet, was je probleem inmiddels opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Spreek alsjeblieft voor jezelf. Jij bent de enige die dit schrijft. Bij een ondermaats afgiftesysteem kan het wel degelijk dat er bij Ta 40 maar zo'n 2 kW afgifte is, waardoor de WP op minimum vermogen gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:02:
[...]

Spreek alsjeblieft voor jezelf. Jij bent de enige die dit schrijft. Bij een ondermaats afgiftesysteem kan het wel degelijk dat er bij Ta 40 maar zo'n 2 kW afgifte is, waardoor de WP op minimum vermogen gaat draaien.
Dat klopt maar hij zit onder de 1 kW. No way dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Bschnitz schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:17:
Dat klopt maar hij zit onder de 1 kW. No way dus.
  1. Hoe weet jij het thermisch vermogen?
  2. 1 kW is (veel) minder dan het minimum vermogen van een SUZ 40. Bijzonder onwaarschijnlijk dus dat de WP dat continu kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:54:
[...]

Hij heeft de hoge Ta nodig om de radiatoren voldoende warmte af te laten geven. Die temperatuur kan pas naar beneden als het afgiftesysteem wordt verbeterd (meer radiatoren, of ze boosten met fans oid).
Dankjewel.
Dit was en is ook mijn conclusie.
Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe groter de capaciteit van radiatoren moet worden (volume).

(Warmtevraag is trouwens 5813W en geen 5000W)

De vragen die hier door mij zijn gesteld heb ik ook bij een onafhankelijke bureau neergelegd.
Deze gaan uitrekenen om te kijken of de WP voldoet qua capaciteit aan de warmtevraag vermeld in WVB.
Ook gaan ze uitrekenen om te kijken of dat de radiatoren voldoen aan de maximale Ta van 45 graden rekening houdende met de warmtevraag van het huis (benedenverdieping)

Daaruit volgt een officieel rapport. Wat ik ook kan gebruiken.
Uit dat rapport weet ik dan ook gelijk of de WP en of de radiatoren voldoen aan de warmtevraag i.c.m. Ta.
Hopelijk klopt alles wat ze geïnstalleerd hebben. Klopt het niet dan krijgen de installateur en de woningstichting deze rapportage uitgereikt.

In deze topic krijg ik gelukkig ook advies om te zorgen dat het in huis wat comfortabeler kan worden wat betreft temperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:31:
De vragen die hier door mij zijn gesteld heb ik ook bij een onafhankelijke bureau neergelegd.
Deze gaan uitrekenen om te kijken of de WP voldoet qua capaciteit aan de warmtevraag vermeld in WVB.
Sorry, maar dan heb je echt geld teveel. Jouw WP draait getuige de HW grafieken maar net boven het minimum vermogen, en daarmee blijft het blijkbaar nog steeds 18 graden binnen. Daarmee is allang aangetoond dat die WP groot genoeg is.
Ook gaan ze uitrekenen om te kijken of dat de radiatoren voldoen aan de maximale Ta van 45 graden rekening houdende met de warmtevraag van het huis (benedenverdieping)
Dat kun je ook gemakkelijk zelf bepalen, als je even de moeite neemt om te noteren bij welke buitentemperatuur je welke watertemperatuur nodig hebt om het binnen warm te houden, en de resulterende grafiek door te trekken naar de ontwerptemperatuur.
Daaruit volgt een officieel rapport. Wat ik ook kan gebruiken.
Uit dat rapport weet ik dan ook gelijk of de WP en of de radiatoren voldoen aan de warmtevraag i.c.m. Ta.
Hopelijk klopt alles wat ze geïnstalleerd hebben. Klopt het niet dan krijgen de installateur en de woningstichting deze rapportage uitgereikt.

In deze topic krijg ik gelukkig ook advies om te zorgen dat het in huis wat comfortabeler kan worden wat betreft temperatuur.
Maar doe je nou ook wat met dat advies????

Ondertussen weten we nog steeds niet hoe je WP staat ingesteld en heb je blijkbaar nog steeds die watertemperatuur niet verhoogd.

Ik ben er in ieder geval klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:54:
[...]

Dat klopt. Je bent een bepaalde temperatuur nodig om ergens te KOMEN. Om ergens te BLIJVEN, daar ging mijn post over.

Als het eenmaal op temperatuur IS heb je alleen maar een systeem nodig die continue die bijvoorbeeld 5000 Watt levert.
Of dat nou met 45 35 is of met 40 30 maakt even niet uit voor het beeld.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Knowbody schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:39:
[...]

Dat klopt. Je bent een bepaalde temperatuur nodig om ergens te KOMEN. Om ergens te BLIJVEN, daar ging mijn post over.

Als het eenmaal op temperatuur IS heb je alleen maar een systeem nodig die continue die bijvoorbeeld 5000 Watt levert.
Of dat nou met 45 35 is of met 40 30 maakt even niet uit voor het beeld.
Sorry, maar dit verhaal is zodanig onzin dat ik niet eens weet hoe ik hier wat tegenin moet typen. Je haalt temperatuur en vermogen door elkaar etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:25:
[...]
  1. Hoe weet jij het thermisch vermogen?
  2. 1 kW is (veel) minder dan het minimum vermogen van een SUZ 40. Bijzonder onwaarschijnlijk dus dat de WP dat continu kan leveren.
Ergens in een van zijn 50 posts.

Hij gebruikt 500w en daarmee kan je simpelweg niet 45c mee maken, neem aan dat je het eens daarmee bent toch?

Maybe warmhouden maar als dat zo was dan was zijn woning niet max 18c.

Anyway zijn we het algemeen eens dat zijn WP zo goed als 24/7 minimaal draait.

Hij post nog steeds zijn instellingen niet dus niemand kan verder helpen. Wij gokken ook maar wat tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:01:
@ottop

@ottop als je ESP nog niet heb aangesloten, kijk dan even naar service menu, en maak daar fotos van. Daar is nu al een paar keer naar gevraagd, dat kan je eenvoudig doen en dan wordt een hoop duidelijk. Stop even met lappen tekst plakken, en ga even achter de gevraagde data aan. In het service menu kan je thermistors kijken en bij informatie werking kan je codes invoeren om de data op te halen.

zie ook nessio in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 15-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:37:
[...]

Sorry, maar dan heb je echt geld teveel. Jouw WP draait getuige de HW grafieken maar net boven het minimum vermogen, en daarmee blijft het blijkbaar nog steeds 18 graden binnen. Daarmee is allang aangetoond dat die WP groot genoeg is.
Geen geld genoeg.
Na anderhalf jaar en veel kou en storingen en inschakelen rechtsbijstand, dan wordt je het wel beu.
[...]

Dat kun je ook gemakkelijk zelf bepalen, als je even de moeite neemt om te noteren bij welke buitentemperatuur je welke watertemperatuur nodig hebt om het binnen warm te houden, en de resulterende grafiek door te trekken naar de ontwerptemperatuur.
Ok
[...]

Maar doe je nou ook wat met dat advies????

Ondertussen weten we nog steeds niet hoe je WP staat ingesteld en heb je blijkbaar nog steeds die watertemperatuur niet verhoogd.

Ik ben er in ieder geval klaar mee.
Al het advies neem ik ter harte, en probeer er gevolg aan te geven. (kan niet alles, beperkingen)
Morgen kan ik hopelijk laten weten wat de instellingen van de WP zijn. (eerder ook al vermeld)
Ga alle data noteren wat er te halen valt van de display op de binnen-unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
xoror schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:47:
[...]

@ottop als je ESP nog niet heb aangesloten, kijk dan even naar service menu, en maak daar fotos van. Daar is nu al een paar keer naar gevraagd, dat kan je eenvoudig doen en dan wordt een hoop duidelijk. Stop even met lappen tekst plakken, en ga even achter de gevraagde data aan. In het service menu kan je thermistors kijken en bij informatie werking kan je codes invoeren om de data op te halen.
Sorry,Heb helaas mijn beperkingen. morgen probeer ik het. Moet daarvoor 2 trappen op.
Dat lukt nu eventjes niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Bschnitz schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:45:
[...]

Ergens in een van zijn 50 posts.

Hij gebruikt 500w en daarmee kan je simpelweg niet 45c mee maken, neem aan dat je het eens daarmee bent toch?

Maybe warmhouden maar als dat zo was dan was zijn woning niet max 18c.

Anyway zijn we het algemeen eens dat zijn WP zo goed als 24/7 minimaal draait.

Hij post nog steeds zijn instellingen niet dus niemand kan verder helpen. Wij gokken ook maar wat tot die tijd.
Zie mijn vorige post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:20:
[...]
Sorry,Heb helaas mijn beperkingen. morgen probeer ik het. Moet daarvoor 2 trappen op.
Dat lukt nu eventjes niet
Kijk dat verklaart een hoop. Wij wachten even rustig af totdat jij die trappen op bent gekomen.
Vooral dus even naar de verwarmingsmodus kijken en de instellingen binnen die specifieke modus. Zie handleiding, topic start en gepinde posts. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:13:

Geen geld genoeg.
Na anderhalf jaar en veel kou en storingen en inschakelen rechtsbijstand, dan wordt je het wel beu.
Maar iedere installateur weet drommels goed hoe je een ruimte inefficiënt warm kan krijgen…
Genoeg afgiftecapaciteit en aanvoertemperatuur lekker hoog. Wat voor mensen werk je dan mee?

Hoe het ook is: neem het gewoon voor de goede vrede van de mensen hier aan. Stel het morgen even in, kijk het een weekje aan en koppel het dan terug. En vertel het ook even die dure rekenmeesters… plus merk en type van je radiatoren. Scheelt een bultje uren voor ze.

(En vervelend van de beperkingen, geeft niet, maar ook het niet te moeilijk voor jezelf maken met doordenken. Dat herken ik bij mezelf ook wel :)).

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 15-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ottop
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:24:
[...]

Kijk dat verklaart een hoop. Wij wachten even rustig af totdat jij die trappen op bent gekomen.
Vooral dus even naar de verwarmingsmodus kijken en de instellingen binnen die specifieke modus. Zie handleiding, topic start en gepinde posts. Succes.
Bedankt voor het begrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@ottop In welke regio woon je? Ik denk dat je beter een van de installateurs in dit topic kunt raadplegen afhankelijk van waar je woont.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@ottop en maak foto’s van de instellingen en alle pagina’s die je bezoekt op de controller. Hoef je niet meteen terug als de deskundigen ( ben ik niet, ik heb alleen eenzelfde ervaring: 2 koude winters en een klagende WAF) iets willen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
DutchWing schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:40:
@ottop In welke regio woon je? Ik denk dat je beter een van de installateurs in dit topic kunt raadplegen afhankelijk van waar je woont.
Woonplaats is Valkenswaard. Huurhuis.
Helaas heeft de sociale woningstichting mij duidelijk te kennen gegeven voor de installatie van de WP, dat er niets aan de instellingen van de warmtepomp iets veranderd mag worden.
Maar advies en nakijken/controleren met een conclusie kan nooit geen kwaad.
Daar kan ik dan zeker iets mee.
Waar staan deze installateurs in deze topic? Staan ze apart vermeld? Met regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
nessio schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:57:
@ottop en maak foto’s van de instellingen en alle pagina’s die je bezoekt op de controller. Hoef je niet meteen terug als de deskundigen ( ben ik niet, ik heb alleen eenzelfde ervaring: 2 koude winters en een klagende WAF) iets willen weten
Morgen zal het hopelijk wel lukken. Zoals eerder al beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ottop schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:33:
[...]

Ja, ze hebben 11 pdf-jes 1 word document met in totaal 31Mb aan info en data. :)
Kijk ook even of in het menu (tandwiel/sensor settings) de ruimte sensor goed is ingesteld op de externe thermostaat “Room RC1”, anders regelt ie ipv met de woonkamertemperatuur, met de zoldertemperatuur, waar het warm was zei je.
40 m2 Verwarmen moet meer dan ruim lukken als alles naar behoren werkt, geen zorgen. Ik heb een 100 m2 benedenwoning uit 1934 met 3 m hoge plafonds die verwarmd wordt door 7 standaard radiatoren en dezelfde wp als jij.
Deze koudere dagen met aanvoertemperatuur van 37 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 15-12-2024 23:06 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
joezzt schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:05:
[...]

Kijk ook even of in het menu (tandwiel/sensor settings) de ruimte sensor goed is ingesteld op de externe thermostaat “Room RC1”, anders regelt ie ipv met de woonkamertemperatuur, met de zoldertemperatuur, waar het warm was zei je.
Zal ik naar kijken en ook foto van maken. (morgen)
40 m2 Verwarmen moet meer dan ruim lukken als alles naar behoren werkt, geen zorgen. Ik heb een 100 m2 benedenwoning uit 1934 met 3 m hoge plafonds die verwarmd wordt door 7 standaard radiatoren en dezelfde wp als jij.
Deze koudere dagen met aanvoertemperatuur van 37 graden.
Dat brengt hoop

Wat is de warmtevraag van je benedenwoning volgens warmteverliesberekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DutchWing schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:40:
Mooi aanbod. Wellicht is Facetime oid een optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@ottop ik kreeg het niet warm. Het 1e wat de aannemer riep: u hebt aan de aanstellingen gezeten. Als de uitvoerder langs kwam of komt maakt hij overal foto’s van. Nadat ze bij onderdelen hebben vervangen had hij weer alle instellingen aangepast( dus fout).
De kans dat jouw installateur net als de woningstichting geen verstand heeft van wp’s is erg groot.
Als je foto’s maakt kun je alle instellingen weer terug zetten. En geen zorgen : je maakt niets stuk als je wat verandert.
Hoe dik zijn trouwens de leidingen die naar je ltv ‘s lopen. Zijn dat nog de oude? Of heb je nieuwe meerlagen buis ( daar staat een maat op).
Daarvoor hoef je niet naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
nessio schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:55:
@ottop ik kreeg het niet warm. Het 1e wat de aannemer riep: u hebt aan de aanstellingen gezeten. Als de uitvoerder langs kwam of komt maakt hij overal foto’s van. Nadat ze bij onderdelen hebben vervangen had hij weer alle instellingen aangepast( dus fout).
Hier ook hetzelfde.
De kans dat jouw installateur net als de woningstichting geen verstand heeft van wp’s is erg groot.
Yep.
Als je foto’s maakt kun je alle instellingen weer terug zetten. En geen zorgen : je maakt niets stuk als je wat verandert.
Ok. Maar dat valt toch terug te zien (als je iets veranderd) op de SD
Hoe dik zijn trouwens de leidingen die naar je ltv ‘s lopen. Zijn dat nog de oude? Of heb je nieuwe meerlagen buis ( daar staat een maat op)
Oude dikwandig.
Van zolder naar vloer 1e verd. 28. Van vloer 1e naar beg.grond 22
.
Daarvoor hoef je niet naar boven.
Die gegevens had ik al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:36:
[...]
Ok. Maar dat valt toch terug te zien (als je iets veranderd) op de SD
Waar ben je precies bang voor? Dan kan dit misschien ontkracht worden.

Blijkbaar zijn er 276 parameters die je kan zien. in dit forum zijn ook plaatjes gedeeld die je kan zien als je zoekt op `sd kaart`. het gaat volgens mij om hoe die alles doet: temperaturen, energies, etc. En dat per minuut.

Blijkbaar kun je ook instellingen ermee in de unit zetten voor als je die wilt opslaan ergens of wilt verspreiden over meerdere units in de straat.

Weet je toevallig of meer mensen in de straat dezelfde oplossing hebben gekregen en of het ook zo ruk werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:20:
[...]

Waar ben je precies bang voor? Dan kan dit misschien ontkracht worden.
Helaas heeft de sociale woningstichting mij duidelijk te kennen gegeven voor de installatie van de WP, dat er niets aan de instellingen van de warmtepomp veranderd mag worden.
Mijn angst: Als ze dat kunnen zien op SD dan is de kans groot dat ze geen service meer verlenen.
Blijkbaar zijn er 276 parameters die je kan zien. in dit forum zijn ook plaatjes gedeeld die je kan zien als je zoekt op `sd kaart`. het gaat volgens mij om hoe die alles doet: temperaturen, energies, etc. En dat per minuut.
Ja, Ga binnenkort Atom S3 Lite aansluiten (als SD dit niet registreert)
Blijkbaar kun je ook instellingen ermee in de unit zetten voor als je die wilt opslaan ergens of wilt verspreiden over meerdere units in de straat.
Klopt.... Gelukkig hier niet van toepassing.
Weet je toevallig of meer mensen in de straat dezelfde oplossing hebben gekregen en of het ook zo ruk werkt?
Niemand hier in de straat.... Ben de eerste met All Electric (proefwoning)

Ga zo de instellingen WP hier zetten'. heb foto's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:46:
[...]

Helaas heeft de sociale woningstichting mij duidelijk te kennen gegeven voor de installatie van de WP, dat er niets aan de instellingen van de warmtepomp veranderd mag worden.
Mijn angst: Als ze dat kunnen zien op SD dan is de kans groot dat ze geen service meer verlenen.

[...]

Ja, Ga binnenkort Atom S3 Lite aansluiten (als SD dit niet registreert)

[...]

Klopt.... Gelukkig hier niet van toepassing.

[...]

Niemand hier in de straat.... Ben de eerste met All Electric (proefwoning)

Ga zo de instellingen WP hier zetten'. heb foto's gemaakt.
Ik heb tot nu toe geen installateur meegemaakt die moeite zou doen om die kaart uit te lezen. Maar misschien is er hier iemand die deze kaart al heeft uitgelezen en kan bevestigen dat niet wordt opgeslagen dat een connector wordt aangesloten.

(het lijkt mij heeel onwaarschijnlijk dat het wordt opgeslagen, maar voor jouw gemoedsrust beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:46:
[...]

9/10 sd kaartjes zijn meestal corrupt / kapot / anders (zwart SD kaar icoontje) en dit icoontje word meestal alleen wit (werkend) bij een herstart (voor een half uur ofzo).

Het is niet zo dat de SD kaart echt stuk is maar dat de WP heel kies keurig is over welk SD kaatje hij wel en niet wil lezen. (alleen hele oude SD kaartjes, fat32 (op windows/linux geformatteerd) niet groter als X GB)

Dus hier zou ik mezelf niet heel druk om maken.. je kan een backup maken en terug zetten als je wilt maar dan mis je "logs" die je normaal toch ook wel mist eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
spoiler: hint
Of SD kaart er niet in als je iets hebt aangesloten, of formatteren nadat je hetgeen dat monitored weer hebt losgekoppeld
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
service menu kan je gewoon bekijken zonder iets aan te hoeven passen.

verder kan je sd kaart eruit halen en uit laten, de boel draait ook zonder sd kaart, dan is zeker niets gelogged?

Als ze niet willen dat je dingen aanpast, hadden ze maar MRC prohibits op moeten zetten.

offtopic: je kan de FTC restricten wat je mag aanpassen, je kan dat aan/uit zetten over de cn105 poort. ik heb dit nog niet ingebouwd (want waarom zou je jezelf willen restricten, behalve als je verhuurder bent), maar misschien dat die *** bij service menu daar het gevolg van zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@gr8-jen
@nessio
@Andrehj
@joezzt enz.

Er waren er veel die om onderstaande info gevraagd hebben.
Hopelijk is er nu genoeg info.

Selectie Kanmer sensor = RC 1

Lezen Thermistor:

TH1A 19 THW5A – THW8 --
TH1B -- THWB 53 T boiler THW9 --
TH2 30 T Leiding TH7 10 THW10 --
THW1 32 Ta Primair THW6 -- Tb THWB1 --
THW2 30 Tr primair THW7 --

Samenvatting inst.

HW Temp 55 graden L temp 3u Z1 Mode HER C room1 12
HW drop 5 graden L freq 7 Dag Z2 Mode C room2
HW time 90 min L start 13:00 H room1 19 C flow1 5
NO HW 30 min L time 3u H flow1 50 C flow2
HW set ECO L keep 60 min H flow2 FS flow 20
FS out -40

T Leiding (TH2) ID505 30
Waterdebiet ID540 16
Ta Primair (THW1) ID511 32
Tr Primair (THW2) ID506 30
T Tapwater(THW5) ID508 53
T Ruimte (TH1) ID555 20

Ben er bewust van dat er enkele gegevens dubbel staan.
Mocht er nog iets missen dan laat maar weten.

En, graag jullie reacties en conclusies naar aanleiding bovenstaande cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ja Ta is maar 32, en Tr is 30, dus delta T is maar 2 graden.
Bij een flow van 16 is je power output 4.18 * 16/60 * 2 = 2,23 kW
Hij loopt dus uit zijn neus te eten.

Je moet de Ta (flink) omhoog gooien.
Heb je een foto van het display zodat we kunnen zien in welke mode hij draait ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:02:
@gr8-jen
@nessio
@Andrehj
@joezzt enz.

Er waren er veel die om onderstaande info gevraagd hebben.
Hopelijk is er nu genoeg info.

Lezen Thermistor:

TH1A 19 THW5A – THW8 --
TH1B -- THWB 53 T boiler THW9 --
TH2 30 T Leiding TH7 10 THW10 --
THW1 32 Ta Primair THW6 -- Tb THWB1 --
THW2 30 Tr primair THW7 --

Samenvatting inst.

HW Temp 55 graden L temp 3u Z1 Mode HER C room1 12
HW drop 5 graden L freq 7 Dag Z2 Mode C room2
HW time 90 min L start 13:00 H room1 19 C flow1 5
NO HW 30 min L time 3u H flow1 50 C flow2
HW set ECO L keep 60 min H flow2 FS flow 20
FS out -40

T Leiding (TH2) ID505 30
Waterdebiet ID540 16
T Ruimte (TH1) ID555 20

Ben er bewust van dat er enkele gegevens dubbel staan.
Mocht er nog iets missen dan laat maar weten.

En, graag jullie reacties en conclusies naar aanleiding bovenstaande cijfers.
Nou een Dt van 2 en Ta is niet echt hoog. Maar dat wist je al. Met een flow van 16 duw je nu ~2.24kW in het huis.

Lijkt mij weinig.

Heb je gezien hoe je verwarmd? Stonden er graden weergegeven op het startscherm?
Of meer zoiets Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbYAr7BIka8-ATisOPW85RN0asY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqQhM5MavgRYLFXUu9utiZki.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@gr8-jen
@nessio
@Andrehj
@joezzt enz.

Vorige reactie staan de getallen door elkaar (voor plaatsing niet gecontroleerd 8)7 )
Nu alle gegevens onder elkaar.

Lezen Thermistor
TH1A 19
TH1B --
TH2 30 T Leiding
THW1 32 Ta Primair
THW2 30 Tr primair
THW5A –
THWB 53 T boiler
TH7 10 Tb
THW6 --
THW7 --
THW8 --
THW9 --
THW10 --
THWB1 --

Samenvatting inst.

HW Temp 55 graden
HW drop 5 graden
HW time 90 min
NO HW 30 min
HW set ECO
L temp 60 graden
L freq 7 Dag
Ltime 3u
L keep 60 min
L start 13:00
Z1 Mode HER
Z2 Mode
H room1 19
H room2
H flow1 50
H flow2

C room1 12
C room2
C flow1 5
C flow2
FS flow 20
FS out -40

T Leiding (TH2) ID505 30
Waterdebiet ID540 16
T Ruimte (TH1) ID555 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:19:
[...]

Nou een Dt van 2 en Ta is niet echt hoog. Maar dat wist je al. Met een flow van 16 duw je nu ~2.24kW in het huis.

Lijkt mij weinig.

Heb je gezien hoe je verwarmd? Stonden er graden weergegeven op het startscherm?
Of meer zoiets [Afbeelding]
Hieronder de startscherm. Moest wel daarvoor naar boven. Nu even geen traplopen meer :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQRv8pZTeiBdtbwMRZ6WGNSgd_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TB7OZTPgiJ6mgHztPXVcrYdh.jpg?f=fotoalbum_large

Theorie naar aanleiding gegevens:
Ta en Tr laag. pomp blijft geven zolang max. gevraagde temperatuur beneden niet word overschreden.
Ingesteld op 19. Bij 20 graden gaat pomp uit.

Klopt mijn theorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
xoror schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:12:
Ja Ta is maar 32, en Tr is 30, dus delta T is maar 2 graden.
Bij een flow van 16 is je power output 4.18 * 16/60 * 2 = 2,23 kW
Hij loopt dus uit zijn neus te eten.

Je moet de Ta (flink) omhoog gooien.
Heb je een foto van het display zodat we kunnen zien in welke mode hij draait ?
Tja, Dat klopt.

Mag helaas niks aan instellingen veranderen.
Heb ongeveer 4 weken geleden huidige probleem gemeld, maar ze doen niks.

Zit wel met ''handen in het haar''

Gewoon veranderen?? (indien men het registreerd ben ik service kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:44:
[...]

Hieronder de startscherm. Moest wel daarvoor naar boven. Nu even geen traplopen meer :)
[Afbeelding]

Theorie naar aanleiding gegevens:
Ta en Tr laag. pomp blijft geven zolang max. gevraagde temperatuur beneden niet word overschreden.
Ingesteld op 19. Bij 20 graden gaat pomp uit.

Klopt mijn theorie?
De verwachte temp staat op 19 graden. Volgens de leidende thermostaat is het ook 19 graden.
Bij mijn weten gaat de WP uit als deze denkt dan het 20 graden is.
Maar als het beneden niet warm aanvoelt zet je het toch op 20?

Het zit nu in een zelf lerend proces. Anderen mogen mij corrigeren als ik fout zit maar als je nu de gewenste temp omhoog zet (geen instelling >:) ), dan duwt deze vanzelf de Ta omhoog om bij die temperatuur te komen.

Edit: je hebt wel een thermostaat beneden? Ik verwacht het niet, maar als die er is, dan kan je die een graad omhoog zetten toch? En anders een dag dat het kan weer naar boven en 1 keer op het plusje drukken.

[ Voor 8% gewijzigd door gr8-jen op 16-12-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 07:49
gr8-jen schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:03:
[...]

De verwachte temp staat op 19 graden. Volgens de leidende thermostaat is het ook 19 graden.

Het zit nu in een zelf lerend proces. Anderen mogen mij corrigeren als ik fout zit maar als je nu de gewenste temp omhoog zet (geen instelling >:) ), dan duwt deze vanzelf de Ta omhoog om bij die temperatuur te komen.

Edit: je hebt wel een thermostaat beneden? Ik verwacht het niet, maar als die er is, dan kan je die een graad omhoog zetten toch? En anders een dag dat het kan weer naar boven en 1 keer op het plusje drukken.
Tenzij de installateur de voorlooptemp. begrensd heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Klopt, ziet er uit alsof hij op dit moment precies doet wat hij doen moet:
Huis op gevraagde temperatuur houden en met de huidige buitentemperatuur is 2,2kW kennelijk voldoende.
Zo loopt de ruimte-regeling het liefst: hele dag door zachtjes pruttelen.

Als je de gewenste kamertemperatuur nu op 20 of 21 zet dan gaat hij harder werken en langzaam de Ta omhoog bijstellen totdat de gevraagde temperatuur bereikt is. Daar neemt de ruimteregeling ruim de tijd voor (ik zie hem soms de doel-aanvoertemperatuur met sprongetjes, maar soms ook met 0,01 graad per minuut ophogen)

edit: met toevoeging van Blackraven dat hij niet hoger gaat dan ingesteld (in het service menu).

[ Voor 7% gewijzigd door ocaj op 16-12-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:03:
[...]

Dan schuift mijn probleem toch op?. Nu bij vraag 19 graden met buitentemperatuur van 2a3 graden zakt de temperatuur onder de 18.(naar 17,8). WP krijgt het niet warmer.
Indien ik de thermostaat naar 20 zet en buiten 2a3 graden is, zou de ruimtetemperatuur zakken tot 18,8 en ook niet warmer krijgen?
WP draait op deze instellingen inmiddels ongeveer 4 weken. Hoe lang moeten ze ''leren''
Ja, dat is ook een mogelijkheid.
Lijkt mij wel onlogisch om bij elk een daling of stijging van 6 graden buitentemperatuur de thermostaat hoger of lager te zetten.

En nu de huur door opwaardering van de warmtepomp en de zonnepanelen (energielabel C naar B )
€180 per maand hoger word (verdeeld over 3 jaar) lijkt het mij een beetje overdreven om bij elke 6 graden verandering buiten, de thermostaat hoger of lager te zetten.
Hoogte van de huur hier werkt op puntentelling. Heb nu 166 punten na plaatsing warmtepomp en zonnepanelen.
De grens ligt op 162 punten. Men betaald bij max 162 punten €180 minder dan bij 163 of meer punten. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:31:
[...]

Dan schuift mijn probleem toch op?. Nu bij vraag 19 graden met buitentemperatuur van 2a3 graden zakt de temperatuur onder de 18.(naar 17,8). WP krijgt het niet warmer.
Indien ik de thermostaat naar 20 zet en buiten 2a3 graden is, zou de ruimtetemperatuur zakken tot 18,8 en ook niet warmer krijgen?
Het hele idee van een thermostaat is dat je instelt hoe warm je het in de kamer wil hebben en dan is het de taak van de warmtepomp om daar voor te zorgen.
Op de foto heb je 19 graden gevraagd en 19 graden gekregen. Op dit moment doet hij het dus goed.

Als het buiten kouder wordt, dan moet de WP harder gaan werken om diezelfde 19 graden vast te houden.
Wel is het een hele trage regeling. Met een CV-ketel stook je het in een uurtje zomaar 2 of 3 graden warmer.
Maar ik merk dat de ruimteregeling er geen problemen mee heeft om een uurtje of 4-5 over een halve graad verhogen te doen. Dat doet hij dan wel heel zuinig, maar het is een beetje omdenken.

Laat je hem 24/7 op die 19 graden staan? Of zet je hem 's nachts op 15 graden en dan 's morgens weer naar 19 of 20? En als je dat zo doet: hoe koud is het dan in de ochtend voordat je hem hoger zet?
WP draait op deze instellingen inmiddels ongeveer 4 weken. Hoe lang moeten ze ''leren''
Met 1 a 2 weken is hij een heel eind. Let op: als de spanning er af is geweest begint hij soms weer opnieuw met leren (kwam ik laatst achter na een stroomstoring....).
Lijkt mij wel onlogisch om bij elk een daling of stijging van 6 graden buitentemperatuur de thermostaat hoger of lager te zetten.
Je zet hem gewoon op een voor jou comfortabele temperatuur. Dat staat toch los van de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
ocaj schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:39:
[...]

Het hele idee van een thermostaat is dat je instelt hoe warm je het in de kamer wil hebben en dan is het de taak van de warmtepomp om daar voor te zorgen.
Op de foto heb je 19 graden gevraagd en 19 graden gekregen. Op dit moment doet hij het dus goed.
Als het buiten kouder wordt, dan moet de WP harder gaan werken om diezelfde 19 graden vast te houden.
Wel is het een hele trage regeling. Met een CV-ketel stook je het in een uurtje zomaar 2 of 3 graden warmer.
Maar ik merk dat de ruimteregeling er geen problemen mee heeft om een uurtje of 4-5 over een halve graad verhogen te doen. Dat doet hij dan wel heel zuinig, maar het is een beetje omdenken.
Zie mijn eerdere reacties, daarin kwam de binnentemperatuur over een periode van 2 dagen (24 uur) niet hoger dan 17,8 tot 18 graden (schommelend) met buiten 2a3 graden
Daar ligt het probleem. Met buitentemperatuur van 6 graden niet hoger dan 18,5 graden, met de thermostaat op 19
Buiten is het nu 10,8 en de binnentemperatuur is nu 19,2 met de thermostaat op 19 (dat is goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aha, met dat stukje extra informatie (thermostaat staat al wekenlang 24/7 op 19) lijkt het inderdaad aannemelijk wat Blackraven zegt: Als de installateur heeft ingesteld dat de aanvoertemperatuur bijvoorbeeld maximaal 35 graden mag worden en dat is te weinig, dan zit daar mogelijk het probleem. Daardoor gaat de WP nooit echt lekker hard aan het werk.

Als je in het servicemenu kunt komen, dan kun je die instellingen controleren. Staat uitgelegd bij de eerste vraag in FAQ in de topic start: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

(Dan kun je daarna nog overwegen of je het zelf aan wil passen of dat je de installateur een hint geeft wat hij moet aanpassen als je dat zelf niet mag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
Zijdellings aan het meelezen, heel veel posts in korte tijd terwijl de benodigde / gevraagd informatie maar mondjesmaat binnendruppelt met heel veel onnodige en daardoor afleidende informatie eromheen, wellicht heb ik het mis of is dit al aan bod gekomen.

Is het probleem bij @ottop niet dat er wordt gestuurd op ruimtetemperatuur, maar dat de 'thermostaat' (controller) niet in het hoofdverblijf hangt, maar in een ruimte waar geen radiatoren hangen. Dit leidt dan toch toch heel raar regelgedrag.

Ik lees dat @ottop heel bang is om aan de instellingen te komen, maar als hij (/zij) dat niet gaat doen, dan zal de situatie niet verbeteren. Enorm veel posts hierboven zijn gewoon samen te vatten en op te lossen met 'stel een fatsoenlijke stooklijn in'.

excuses als ik helemaal mis zit, heb niet alles tot op de letter gelezen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
ottop schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:31:
[...]

De WP zet de Ta op de temp die nodig is om het huis zo warm te krijgen als je hebt ingesteld. Als je het nodig hebt dat het warmer is, dan zet je het warmer. Wegens gezondheid van mijn vrouw zet ik het ook op 23 graden.
Ik denk een week of 2, dan zou het moeten weten hoe snel het de ruimte opwarmt. Ik doe alleen niet meer op deze manier verwarmen, dit omdat het juist zuiniger en betere COP, etc. geeft als ik het op WAR draai.
En nu de huur door opwaardering van de warmtepomp en de zonnepanelen (energielabel C naar B )
€180 per maand hoger word (verdeeld over 3 jaar) lijkt het mij een beetje overdreven om bij elke 6 graden verandering buiten, de thermostaat hoger of lager te zetten.
Hoogte van de huur hier werkt op puntentelling. Heb nu 166 punten na plaatsing warmtepomp en zonnepanelen.
De grens ligt op 162 punten. Men betaald bij max 162 punten €180 minder dan bij 163 of meer punten. :'(
Zit de stroom bij de huur verwerkt? dan zet je het toch hoger? Je kan geeneens stroom besparen als je niets mag aanpassen.

En als je er apart voor moet betalen dan zet je zolder (als dat kan met die COP1) kouder om stroom te besparen en voordeliger uit te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
M_AW schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:57:
Zijdellings aan het meelezen, heel veel posts in korte tijd terwijl de benodigde / gevraagd informatie maar mondjesmaat binnendruppelt met heel veel onnodige en daardoor afleidende informatie eromheen, wellicht heb ik het mis of is dit al aan bod gekomen.

Is het probleem bij @ottop niet dat er wordt gestuurd op ruimtetemperatuur, maar dat de 'thermostaat' (controller) niet in het hoofdverblijft hangt, maar in een ruimte waar geen radiatoren hangen. Dit leidt dan toch toch heel raar regelgedrag.

Ik lees dat @ottop heel bang is om aan de instellingen te komen, maar als hij (/zij) dat niet gaat doen, dan zal de situatie niet verbeteren. Enorm veel postst hierboven zijn gewoon samen te vatten en op te lossen met 'stel een fatsoenlijke stooklijn in'.

excuses als ik helemaal mis zit, heb niet alles tot op de letter gelezen hierboven.
Daar komt het wel op neer. Maar wegens eerder gedoe en booschap vanuit de verhuurder snap ik wel dat er nu voorzichtigheid is.

Daarom probeer ik mee te denken. Er is denk ik nog niet uit gekomen waar de thermostaten hangen en hoeveel er zijn. En of het te compenseren is door boven de electrische verwarming van COP1 minder warm te zetten en beneden warmer omdat daar geleefd word en je met een hogere COP verwarmd.

[ Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 16-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
ocaj schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:55:
Aha, met dat stukje extra informatie (thermostaat staat al wekenlang 24/7 op 19) lijkt het inderdaad aannemelijk wat Blackraven zegt: Als de installateur heeft ingesteld dat de aanvoertemperatuur bijvoorbeeld maximaal 35 graden mag worden en dat is te weinig, dan zit daar mogelijk het probleem. Daardoor gaat de WP nooit echt lekker hard aan het werk.

Als je in het servicemenu kunt komen, dan kun je die instellingen controleren. Staat uitgelegd bij de eerste vraag in FAQ in de topic start: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Zie bericht maandag 16 december 2024 13:27. Daar staan alle instellingen van mijn WP
(Dan kun je daarna nog overwegen of je het zelf aan wil passen of dat je de installateur een hint geeft wat hij moet aanpassen als je dat zelf niet mag)
Kan ze niet overtuigen. De WP doet zijn werk goed volgens installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
gr8-jen schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:01:
[...]

Daar komt het wel op neer. Maar wegens eerder gedoe en booschap vanuit de verhuurder snap ik wel dat er nu voorzichtigheid is.

Daarom probeer ik mee te denken. Er is denk ik nog niet uit gekomen waar de thermostaten hangen en hoeveel er zijn. En of het te compenseren is door boven de electrische verwarming van COP1 minder warm te zetten en beneden warmer omdat daar geleefd word en je met een hogere COP verwarmd.
Dan nu om voor mij de situatie duidelijk te krijgen. @ottop:
Waar hangt de controller?
Waar staat de binnenunit?
Wat is er in je woonkamer aanwezig? Alleen iets dat de temperatuur meet, of ook iets dat met je warmtepomp communiceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
M_AW schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:57:

Is het probleem bij @ottop niet dat er wordt gestuurd op ruimtetemperatuur, maar dat de 'thermostaat' (controller) niet in het hoofdverblijf hangt, maar in een ruimte waar geen radiatoren hangen. Dit leidt dan toch toch heel raar regelgedrag.
Thermostaat hangt in de woonkamer op een ''windstille'' plek op 1,6Mtr hoogte
Ik lees dat @ottop heel bang is om aan de instellingen te komen, maar als hij (/zij) dat niet gaat doen, dan zal de situatie niet verbeteren. Enorm veel posts hierboven zijn gewoon samen te vatten en op te lossen met 'stel een fatsoenlijke stooklijn in'.
Mag zelf niks aan veranderen. En installateur doet er verder niks mee.
Is ook wel veel, heeeeeel veel. Heb informatie gegeven, daar waar er om werd gevraagd.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste