Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-04 23:00
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:18:
@ottop
Ik heb geen contract met de installateur, alleen met de bouwer (nieuwbouw).
Rechtbijstand doet die gasten helemaal niets.

Maar ik heb al besloten om het erbij te laten:
- De kans op overlast is klein (hoe vaak gaat het nou echt zo koud worden)
- de kans op success is laag (ik ken ze....)
- De hoeveel energie voor de strijd is is te hoog.

Pick your battles :)
Maar dat is voor een ieder zelf te bepalen natuurlijk.
In jouw geval zoals jij het uitlegt begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Fr33z schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:22:

Als ik @ottop was zou ik zelf die Ta allang op 50 hebben gezet en dan lekker daar mee draaien. Boeiend dat je theoretisch dan bij -10 te weinig vermogen hebt maar dat is een theoretisch probleem voor een dag die niet voorkomt(of in elk geval nog niet is opgetreden). En die uitkomst is van belang voor de pilot maar niet voor jou. Jij wilt je huis warm hebben.
Dat ben ik nu sinds een week aan het doen.
Alleen is het nu nog niet van toepassing om de Ta op 50 te zetten. Heb de Ta al wel en keer op 44 gehad vanaf -3.
Zoals je eerder hebt kunnen lezen lukt het nu redelijk tot voldoende om de kamertemperatuur hoger te houden dan 18,9 graden bij koudere dagen. Dat is al een +

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
@Fr33z ik vind dit best wel een ding. Ottop is bijdehand genoeg om te snappen wat hij moet aanpassen, maar heel veel huurders zullen dat niet. Dus deze pilot is niet dummy proof uitgerold. Dat vind ik best kwalijk eigenlijk.

Volgens mij ook nodig om onder de aandacht te brengen van Techniek Nederland. Zij willen dat alle installaties door brancheorganisatie worden uitgerold. En zij hebben ook bedongen dat subsidie op warmtepompen via een installatiebedrijf moet lopen. Maar zowel in het elektratopic als bij de warmtepompen, kom je de meest bijzondere opleveringen tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ottop
BiLLY_daKid schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:03:
@Fr33z ik vind dit best wel een ding. Ottop is bijdehand genoeg om te snappen wat hij moet aanpassen, maar heel veel huurders zullen dat niet. Dus deze pilot is niet dummy proof uitgerold. Dat vind ik best kwalijk eigenlijk.

Volgens mij ook nodig om onder de aandacht te brengen van Techniek Nederland. Zij willen dat alle installaties door brancheorganisatie worden uitgerold. En zij hebben ook bedongen dat subsidie op warmtepompen via een installatiebedrijf moet lopen. Maar zowel in het elektratopic als bij de warmtepompen, kom je de meest bijzondere opleveringen tegen.
Als eerste ben ik hier op tweakers begonnen om te vragen naar ervaringen met een WP samen met radiatoren.

Gaandeweg heb ik veel info kunnen opnemen.

Waar het mij nu om gaat is dat mensen met sociale huurwoningen die op google gaan zoeken naar sociale huurwoning en warmtepomp in ieder geval meerdere bronnen kunnen raadplegen.

Google verwijst veel naar tweakers. Als ze dan in deze topic of andere topics komen, kunnen ze veel info inwinnen en (indien mogelijk) er eventueel iets mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:16
BiLLY_daKid schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:03:
offtopic:
Wiens brood men eet, diens taal men spreekt. Het eerste wat je ziet op de website van Techniek Nederland is:

Wij zijn er voor onze leden
Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de elektrotechnische detailhandel en reparatie.

Die hebben mooi gelobbyd dat de installatie via hun leden dient te lopen, en dat gaan ze echt niet zo maar willen veranderen. Wat de bedrijven er ook voor een zooitje van mogen maken.

@ottop goed bezig dat je probeert je in te lezen en zelf het probleem op te lossen, jammer dat je met handen en voeten gebonden zit. Zelf de kennis op doen is de beste manier om je te wapenen tegen onkunde van installateurs.

Ik vrees dat het niveau van veel topics op tweakers soms net een stapje te hoog ligt voor de installateur. Dat zegt weinig over de kwaliteit van de installateur trouwens, weten hoe iets moet en goed met de handen zijn kan ook op andere manieren aangeleerd worden. Technisch lezen is niet de enige weg naar Rome.

[ Voor 11% gewijzigd door big bang op 16-01-2025 17:15 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Update,

De monteur van de installateur (Haha dat rijmt) heeft net de SD-card opnieuw ingesteld.
Hij zou de SD-card uitwisselen. Dat was afgesproken.
Heb de hele tijd meegekeken (op zolder).

Nu zegt hij dat de SD-card is uitgewisseld, maar heb dat niet kunnen waarnemen.
Hij heeft de binnen en de buitenunit ook niet spanningsloos gemaakt.
Wel heeft hij de nieuwe instellingen naar de SD-card overgeschreven via de display van de indoorunit.

Het is toch zo dat, indien je de SD-card uitwisselt, eerst de binnenunit via display moet uitschakelen, vervolgens de in- en out-doorunit spanningsloos moet zetten, voor je de SD-card er uit haalt?

Ze gaan nu op de compensatiecurve verwarmen deze is op 60 graden gezet.
Dat is te hoog volgens de gegevens die zijn verzameld, door mij, in de afgelopen week.
En ook teveel volgens de data van de SUZ-40 i.c.m. de data van de radiatoren.
De pomp vraagt daardoor veel meer vermogen na de defrost om de Ta van de compensatiecurve te halen. Bij een buitentemperatuur van 0 graden zou de Ta volgens de curve 46 graden zijn. Dat kost per dag ongeveer 7 tot 8 Kw extra energie. En de huiskamertemperatuur word straks veel te hoog.

De SWW blijft ook op dezelfde waardes staan. Deze schakelt in bij 49 graden en schakelt uit bij 55 graden. En dat 2 x per dag. (Tapwater direct uit de SWW gebruik ik zeer weinig. 300 tot 400 liter per maand)

Heb de monteur dat meegedeeld en gevraagd waarom de nieuwe instellingen op die waardes staan. Zijn antwoord:
Dat hebben ze zo doorgegeven van kantoor, ik doe wat ze mij opdragen.
Vind dat ook heel logisch. De monteur doet zijn werk gewoon goed. Hij was ook zeer beleefd en vriendelijk

Zodra de binnentemperatuur te hoog wordt, ga ik zelf maar weer verwarmen met een vaste Ta.
Dat is geen probleem.

Nu is mijn vraag aan jullie,
Is er een manier om de SWW waarden aan te passen (zonder in het menu achter de 0000 code te komen)?
Zou de SWW graag naar 44 graden inschakelen en 50 graden uitschakelen zetten

En onderstaande vraag heb ik al eens eerder gesteld, maar voor mijn gevoel nog geen duidelijk antwoord gehad.
Indien je de poort cn105 gebruikt om te monitoren, blijft de SD-card de data nog steeds live opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-05 19:34
Hoe is dat sww vat aangesloten?
Lopen de cv en warmwater leidingen direct naar beneden of vanaf de aansluiting bijvoorbeeld eerst nog horizontaal, of zelfs omhoog?
2x sww verwarmen op 1 dag lijkt me wel erg vaak

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
SWW temperatuur kun je gewoon instellein het normale menu. Kwestie van ,menu knop lang inhouden, daarna kun je bij SWW menu de temp instellen.

Maar eigenlijk doet die monteur wat wij al tijdje zeggen:
Zet die Ta nou eens hoger en kijk of die dat haalt. Of dat nou via WAR is of via vaste Ta is dan niet relevant.

En ja die les is ook al nuttig met deze temperaturen. Als je bijvoorbeeld weet dat de MAX ta die hij haalt bij 0 graden 35 is, dan weet je dat die het -10 ook niet gaat redden.

Hier krijg ik momenteel geen hogere Ta van 30 eruit en dat komt omdat:
- Mijn TR 22.5 is
- Mijn TR is 22.5 omdat mijn woning maar heel even, tussen defrosts, de Ta van 30 krijgt.
- Mijn woning ook teveel warmtevraag heeft

En op die manier kan ik mijn woning met dit weer precies op de 21 graden houden. Kleine stukjes vol gas tussendoor de defrotst

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
RenBeu schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:40:
Hoe is dat sww vat aangesloten?
Lopen de cv en warmwater leidingen direct naar beneden of vanaf de aansluiting bijvoorbeeld eerst nog horizontaal, of zelfs omhoog?
2x sww verwarmen op 1 dag lijkt me wel erg vaak
Dank voor je reactie.

Dat 2x verwarmen komt door de instellingen. Begint bij 49 graden en stopt bij 55 graden.
Is al 1 jaar en 8 maanden zo. Bij max. 400Ltr tapwater per maand.
Vat zit maar 80cm van de indoorunit af.

Wat ik graag wil veranderen is de start en stop temperatuur.
De vraag is of dat te veranderen is buiten de 0000 code instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:41:

Maar eigenlijk doet die monteur wat wij al tijdje zeggen:
Zet die Ta nou eens hoger en kijk of die dat haalt. Of dat nou via WAR is of via vaste Ta is dan niet relevant.

En ja die les is ook al nuttig met deze temperaturen. Als je bijvoorbeeld weet dat de MAX ta die hij haalt bij 0 graden 35 is, dan weet je dat die het -10 ook niet gaat redden.
Mijn warmtepomp kan bij 0 graden een Ta halen van 50 graden
Dat is een feit. (Alklima praktijk i.c.m. brugman radiator praktijk)

Op dit moment heb ik bij deze buitentemperatuur (-0,5graden) om het binnen 20 graden te krijgen een Ta nodig van 41 graden. (bij windstil en de dauerlufters kleinste stand en de afzuiging op vakantiestand)
Daarom is het pas van toepassing om bij -5,5 graad te kijken of dat de W.P. het aan kan.

Alles hoger dan -5,5 graden buitentemperatuur, heeft de pomp i.c.m. de radiatoren, geen moeite mee.
(Bij -10 graden kan deze WP max. een Ta geven van 46,7 graden.)

Nu de compensatiecurve op 60 graden staat geeft de pomp bij 0 gradenbuiten een Ta van46 graden.
Dan werkt ie veel te hard voor wat ik nodig heb.

Hogere compensatiecurve dan Ta49 is niet nodig. Dan geeft de pomp t.o.v. de compensatiecurve bij 0 graden een Ta van 41 graden. En wordt het hier 19,5 tot 20 graden.

Zonet viel de pomp al uit. Hij werkt blijkbaar met de compensatiecurve ook nog op de ruimtethermostaat. Dat wist ik niet!
Dan is het toch raadzaam om de compensatiecurve naar 49 te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:49
veel te hard werken voor wat je nodig hebt is niet erg, want je hebt een ruimtethermostaat dus die remt wel weer af. Je 7 a 8 kWh extra verbruik t.o.v. andere instellingen lijken mij ook bijzonder veel. Ik zou het gewoon even aankijken met de nieuwe instellingen. Probeer het als volgt te zien: elke graad qua aanvoertemp. die je lager kunt scheelt je op jaarbasis 2 a 3% verbruik. Stel even dat dat bij jou 2000 kWh elektrisch voor verwarmen is dan maakt een Ta die 5 graden te hoog staat dus ~300 kWh uit. Is niet ideaal maar ook niet het eind evan de wereld.

ik vind het wel heel erg zonde dat je warmtepomp 2x per dag dat vat warmer wil maken terwijl er weinig gebruik is. Kunnen ze dat niet op een timertje instellen zodat er 1 blok per dag is waar die verwarming gedaan wordt? dat scheelt al een stukje. Ik heb vooral het idee dat de gebruiker niet met de partij die echt de pilot moet uitvoeren en weet wat er gebeurt in contact kan komen/er geen contact wordt gezocht. Natuurlijk kan TS daar weinig aan doen maar het is wel heel knullig.

[ Voor 30% gewijzigd door Fr33z op 17-01-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Fr33z schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:19:
veel te hard werken voor wat je nodig hebt is niet erg, want je hebt een ruimtethermostaat dus die remt wel weer af. Je 7 a 8 kWh extra verbruik t.o.v. andere instellingen lijken mij ook bijzonder veel. Ik zou het gewoon even aankijken met de nieuwe instellingen. Probeer het als volgt te zien: elke graad qua aanvoertemp. die je lager kunt scheelt je op jaarbasis 2 a 3% verbruik. Stel even dat dat bij jou 2000 kWh elektrisch voor verwarmen is dan maakt een Ta die 5 graden te hoog staat dus ~300 kWh uit. Is niet ideaal maar ook niet het eind evan de wereld.
Verbruik na de aanpassing in 5,75 uur is 7,8 kWh. Gemiddeld is dat 1,35Kw per uur
Verbruik voor de aanpassing in 9,5 uur 9,3KWh. Gemiddeld is dat 0,98Uw per uur
De condities zijn buiten en binnen ongeveer gelijk gebleven. Buitentemperatuur voor wijzigingen gen. 19,7 graden. Nu binnen temperatuur gem. 20 graden
Per 24 uur is bij huidige instellingen zou dat 0,38Kw X 24 uur = 9,12KWh verschil in verbruik zijn
Procentueel verbruikt de huidige instelling 35% meer.
Ik zal het 24 uur aankijken. Is het verbruik dan nog steeds zo hoog, dan pas ik het we aan.
Ik heb vooral het idee dat de gebruiker niet met de partij die echt de pilot moet uitvoeren en weet wat er gebeurt in contact kan komen/er geen contact wordt gezocht. Natuurlijk kan TS daar weinig aan doen maar het is wel heel knullig.
Communiceren met mij, en onderling, doen ze wel. Alleen vragen ze mij niks en delen ook geen info met mij.
Ondanks herhaaldelijk aandringen. Als er door mij een storing via servicedienst wordt gemeld dan duurt het minimaal 2 weken voordat ze het oplossen.

Heb zelf het vermoeden dat ze willen dat het mislukt.
Je laat anders toch niet een klant voor 15 maanden zitten met radiatoren die maar 35% va de benodigde capaciteit hebben.
Na deze 15 maanden hebben ze da radiatoren vervangen(okt 2024). Deze hebben 2X zoveel capaciteit dan de vorige.

Ondanks alles wil ik wel dat deze pilot slaagt. Heb er al veel tijd, energie en geld in zitten.

Het kan lukken met de juiste apparatuur, en de juiste instellingen van de WP installatie.
Daar ben ik heilig van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Vanwege hoge verbruik met de WP op Ta60 van de compensatiecurve, heb ik deze maar via display aangepast. Onderstaand op de 2 printscreens duidelijk te zien.

Weet iemand wat ze bedoelen met de (compensatie curve instelling in display) - en de + .
Weet dat de gradens kunt veranderen. Maar waar gaan die graden vanaf?
Van de Ta die op dat moment hoort bij de buitentemperatuur, of van de Ta van de gehele curve?
(zie display laatste foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEIslAI0fr6CakQ4MA2j1izV3mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KuleiiH4YSE6AxuiBgQpdyR.jpg?f=fotoalbum_large

Dezelfde dag kamertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVHjNar3frHuVXCw7qGAG9AXjRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DT6bnRJKi1JA4T5wNFV9Qco.jpg?f=fotoalbum_large

Display waar je de graden kan veranderen.
Waar gaan die graden vanaf?
Van de Ta die op dat moment hoort bij de buitentemperatuur, of van de Ta van de gehele curve?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJyUmh4bKRWXh59enZhpusnb4hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIPe8QKE9swZyswmhsUmD0WW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:25
ottop schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:00:
Vanwege hoge verbruik met de WP op Ta60 van de compensatiecurve, heb ik deze maar via display aangepast. Onderstaand op de 2 printscreens duidelijk te zien.

Weet iemand wat ze bedoelen met de (compensatie curve instelling in display) - en de + .
Weet dat de gradens kunt veranderen. Maar waar gaan die graden vanaf?
(zie display laatste foto)

[Afbeelding]

Dezelfde dag kamertemperatuur.
[Afbeelding]

Display waar je de graden kan veranderen.
Waar gaan die graden vanaf?
[Afbeelding]
Je bewijst eigenlijk dat je warmtepomp prima werkt en dat het verbruik hoger wordt bij een hogere wenswaarde betekend dat je best veel vermogen over had.

En wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Technician- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Je bewijst eigenlijk dat je warmtepomp prima werkt en dat het verbruik hoger wordt bij een hogere wenswaarde betekend dat je best veel vermogen over had.

En wat nu?
Lees ik dat goed: Als een WP bij 60 graden stooklijn een ruimte kan warm houden bij 0 graden buitentemperatuur, en nog genoeg capaciteit overhoud, dat dezelfde WP bij -6 graden het huis ook warm kan houden tot 20 graden binnentemperatuur? Dat is hier dus niet het geval.

Bij een buitentemperatuur van -5,5 graad en lager krijgt mijn WP met de huidige radiatoren de ruimte niet verwarmd tot 20 graden.
Ja, tenzij je alle kieren en deuren dichtplakt, de dauerlufters dicht en geen afzuiging aan. En vooral geen buitendeur openen en weer dichtdoen.

Ik heb ook nooit beweert dat de pomp bij deze temperaturen de binnentemperatuur van 19 niet kan halen.
Heb wel verkondigd dat met de huidige instellingen (voor 2 weken terug en langer geleden) de WP de binnentemperatuur niet haalde bij 2 graden en lager.

Heb hier ook beweerd dat de WP in combinatie met de radiatoren het huis niet warm kunnen krijgen, dit bij temperaturen beneden de -5,5 graad.
De SUZ-40 haalt hier bij 0 graden zonder problemen een Ta van 50 graden.
Waarom moet de Ta nu dan met de compensatiecurve op 60 gezet worden?

Bij 60 graden vraagt de WP meer vermogen. Als de binnentemperatuur gehaald wordt, dan zorgt de thermostaat ervoor dat WP uitgaat. Totdat er weer vraag is. En dat is hier in dit huis bij deze buitentemperaturen al binnen 12 minuten. Dat vindt een WP maar niks heb ik hier geleerd in al de topics die gaan over de L/W WP installaties.
De WP kan makkelijk draaien op Ta van 49 graden.

Dat de pomp nu zijn temperaturen kan (tot -5,5 graden) halen is omdat ik zelf 2 weken geleden( (na kopie gemaakt te hebben van de SD-card) de vaste Ta heb verhoogd. Dat heb ik hier ook gelijk vermeld.

Helaas mag ik van de installateur nog steeds niks aan de instellingen veranderen, daarom haalde de WP anderhalve week geleden en daarvoor de binnentemperatuur van 19 graden niet. De installateur had en heeft de instellingen verkeerd staan. Helaas hebben ze niets daarvan geloofd, en zat ik na dat de radiatoren zijn vervangen met een koud huis.(en van 7-2023 tot 10-2024) Dit was bij buitentemperaturen vanaf 2 graden en lager. Nu werken ze, bijna 2 weken, naar behoren.

En omdat ik van top tot teen vol zit met reumatische-artritus, en de binnentemperatuur beneden de 19 graden ging, was dat voor mijn pezen en gewrichten behoorlijk pijnlijk. De pijnstillers waren niet aan te slepen (oxycodon max. aantal per dag)
De woningstichting weet dat, (daarom heb ik via WMO dit huis toegewezen gekregen) maar hebben zo goed als niet gereageerd op mijn meldingen (dat de binnentemperatuur verscheidene malen beneden de 18 graden kwam).

Zal hierbij de grafiek tonen, waarbij je kunt zien dat de pomp tot en met -5,5 graden zonder problemen mijn kamer tot max.20 graden warm kan houden

De grafiek is gebaseerd op een binnentemperatuur van 20 graden. Met alles in huis op de normale stand.
De dauerlufters op noemale stand, de afzuiging op normele stand, etc.
De data komt van Mitsubishi (WP) en Brugman (de producent van de radiatoren). Er zit geen marge op de

Alles hieronder in de grafiek, rechts van de gele (schuine) lijn voldoet in dit huis om het tot 20 graden warm te krijgen.
Huidige radiatoren = gele lijn = stooklijn (Aantal graden dat de radiatoren minimaal nodig hebben om het binnen 20 graden te krijgen)
De SUZ 40 is de bruine lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)
De SUZ 60 is de groene lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)
De grafiek laat ook zien dat de SUZ 60 uitermate geschikt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQaan6l9o83IFQqVMP1A745_BXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ygRTcPjt3SeuuaKMImciLGT.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een grafiek die laat zien dat iets zwaardere radiatoren beter zijn voor de WP
40/35/20 radiatoren = lichtblauwe lijn = stooklijn (Aantal graden dat de radiatoren minimaal nodig hebben om het binnen 20 graden te krijgen)
De SUZ 40 is de donkerblauwe lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)
De SUZ 60 is de grijze lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)

De WP draait dan op een lagere Ta.
De installateur had de radiatoren in deze grafiek beter kunnen plaatsen i.v.m. duurzaamheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bObzuSQqqotcVb3ITPjQwFtTpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lwGdHKK390EyLkbWn55wZbj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ottop schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Met de booster red ik het niet. Dat weet ik nu zeker.
Op het moment dat dan de booster bij verwarmt en het tapwater is te koud dan kom je tekort.
Tapwater dient op temperatuur te blijven vanwege legionella.
Als tapwater verwarmt word bij -6 buiten, (en dat duurt minimaal 1,5 uur) zakt je binnentemperatuur in.
Zie dan de verloren energie maar terug te halen als het -6 blijft of zelfs lager.
Nu zul jij daar minder last van hebben dan ik. Jouw huis is een stuk beter geïsoleerd.
Hier zakt de binnentemperatuur (19) al snel bij 0 graden buiten als het tapwater word verwarmd.
Wil je het helemaal conform het boekje.
- SWW setpoint op 55 graden.
- SWW drop 5 graden.
- Legionella run 1x per week op 60 graden voor ca 30 minuten.

Je kan de instellingen voor SWW wijzigen dat die bijvoorbeeld 1 uur de boiler opwarmt, daarna 30 minuten de verwarming doet en daarna verder gaat met de boiler.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
DutchWing schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Je kan de instellingen voor SWW wijzigen dat die bijvoorbeeld 1 uur de boiler opwarmt, daarna 30 minuten de verwarming doet en daarna verder gaat met de boiler.
Oké, deze kende ik nog niet, dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ottop schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Verbruik na de aanpassing in 5,75 uur is 7,8 kWh. Gemiddeld is dat 1,35Kw per uur
Verbruik voor de aanpassing in 9,5 uur 9,3KWh. Gemiddeld is dat 0,98Uw per uur
De condities zijn buiten en binnen ongeveer gelijk gebleven. Buitentemperatuur voor wijzigingen gen. 19,7 graden. Nu binnen temperatuur gem. 20 graden
Per 24 uur is bij huidige instellingen zou dat 0,38Kw X 24 uur = 9,12KWh verschil in verbruik zijn
Procentueel verbruikt de huidige instelling 35% meer.
Ik zal het 24 uur aankijken. Is het verbruik dan nog steeds zo hoog, dan pas ik het we aan.
Je moet de installateur bellen dat het nu een sauna binnen is of je verbruik enorm omhoog is gegaan…
Je blijft er zelf constant aan rommelen, op zo’n manier kan ik het de woningbouw of installateur ook niet helemaal kwalijk nemen…

Geen idee nu precies hoe het traject er verder uitziet, maar ze willen zoals ik het nu begrijpt bepaalde dingen uitsluiten of monitoren… Vervolgens zit je de hele tijd instellingen te wijzigen. :?
Communiceren met mij, en onderling, doen ze wel. Alleen vragen ze mij niks en delen ook geen info met mij.
Ondanks herhaaldelijk aandringen. Als er door mij een storing via servicedienst wordt gemeld dan duurt het minimaal 2 weken voordat ze het oplossen.
Jij bent heel vervelend gezegd niet de klant (opdrachtgever) en misschien hebben ze afspraken dat ze niks mogen zeggen tegen huurder en dat dit via de verhuurder moet.

De 2 weken voordat ze reageren is ook afhankelijk van de afspraken, misschien moet de verhuurder eerst opdracht geven voordat ze langs mogen komen.
Dan ligt de oorzaak bij de verhuurder en niet de installateur.
Heb zelf het vermoeden dat ze willen dat het mislukt.
Je laat anders toch niet een klant voor 15 maanden zitten met radiatoren die maar 35% va de benodigde capaciteit hebben.
Geen idee waar het misgaat en wie er allemaal bij betrokken is. Misschien is het wel een discussie tussen opdrachtgever, installateur en een adviesbureau die ertussen zit… Helaas bent u als bewoner hiervan de dupe.
Na deze 15 maanden hebben ze da radiatoren vervangen(okt 2024). Deze hebben 2X zoveel capaciteit dan de vorige.

Ondanks alles wil ik wel dat deze pilot slaagt. Heb er al veel tijd, energie en geld in zitten.
Uiteindelijk zal het vast wel goedkomen.
Het kan lukken met de juiste apparatuur, en de juiste instellingen van de WP installatie.
Daar ben ik heilig van overtuigd.
Elke woning kan op een warmtepomp als de randvoorwaarden maar goed doordacht zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
DutchWing schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Je moet de installateur bellen dat het nu een sauna binnen is of je verbruik enorm omhoog is gegaan…
Je blijft er zelf constant aan rommelen, op zo’n manier kan ik het de woningbouw of installateur ook niet helemaal kwalijk nemen…
Nee, 19 maanden lang niet aangeraakt, tot voor 2 weken terug (na SD-card opgestuurd te hebben).
En nu ook weer. Sinds dat ze gisteren de instellingen hebben veranderd.

Gisteren t.o.v. de andere vergelijkbare dagen 7Kwh meer verstookt. Normaal bij deze dagen Max. 21Kw. Heb daarom de Ta lager gezet.
Geld groeit bij mij niet op mijn rug!
Ga maandag wel informatie inwinnen, met de vraag waarom de WP aansturing op de compensatiecurve moet draaien.
Geen idee nu precies hoe het traject er verder uitziet, maar ze willen zoals ik het nu begrijpt bepaalde dingen uitsluiten of monitoren… Vervolgens zit je de hele tijd instellingen te wijzigen. :?
Nee, zie antwoord hierboven.
[...]

Jij bent heel vervelend gezegd niet de klant (opdrachtgever) en misschien hebben ze afspraken dat ze niks mogen zeggen tegen huurder en dat dit via de verhuurder moet.
Nope, volgens afspraak zou alles in overleg gaan. Hier in huis hebben alle gesprekken met alle betrokkenen plaatsgevonden. En er zou ieder kwartaal geëvalueerd worden.
De 2 weken voordat ze reageren is ook afhankelijk van de afspraken, misschien moet de verhuurder eerst opdracht geven voordat ze langs mogen komen.
Dan ligt de oorzaak bij de verhuurder en niet de installateur.
Als je de woningstichting belt voor een storing, word je automatisch doorverbonden met de installateur. Er zitten geen andere personen of instellingen meer tussen. Direct contact.
Die 2 weken was minimaal. Ergste geval was 15 maanden!!
[...]

Geen idee waar het misgaat en wie er allemaal bij betrokken is. Misschien is het wel een discussie tussen opdrachtgever, installateur en een adviesbureau die ertussen zit… Helaas bent u als bewoner hiervan de dupe.
De dupe..... Pffff, dat dan weer wel. :'(
[...]

Uiteindelijk zal het vast wel goedkomen.
:Y
[...]

Elke woning kan op een warmtepomp als de randvoorwaarden maar goed doordacht zijn.
Goede berekeningen, voorbereiding, overleg, uitwerking, planning, uitvoering, etc. Een goed begin is het halve werk!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
ottop schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Lees ik dat goed: Als een WP bij 60 graden stooklijn een ruimte kan warm houden bij 0 graden buitentemperatuur, en nog genoeg capaciteit overhoud, dat dezelfde WP bij -6 graden het huis ook warm kan houden tot 20 graden binnentemperatuur? Dat is hier dus niet het geval.

Bij een buitentemperatuur van -5,5 graad en lager krijgt mijn WP met de huidige radiatoren de ruimte niet verwarmd tot 20 graden.
Ja, tenzij je alle kieren en deuren dichtplakt, de dauerlufters dicht en geen afzuiging aan. En vooral geen buitendeur openen en weer dichtdoen.

Ik heb ook nooit beweert dat de pomp bij deze temperaturen de binnentemperatuur van 19 niet kan halen.
Heb wel verkondigd dat met de huidige instellingen (voor 2 weken terug en langer geleden) de WP de binnentemperatuur niet haalde bij 2 graden en lager.

Heb hier ook beweerd dat de WP in combinatie met de radiatoren het huis niet warm kunnen krijgen, dit bij temperaturen beneden de -5,5 graad.
De SUZ-40 haalt hier bij 0 graden zonder problemen een Ta van 50 graden.
Waarom moet de Ta nu dan met de compensatiecurve op 60 gezet worden?

Bij 60 graden vraagt de WP meer vermogen. Als de binnentemperatuur gehaald wordt, dan zorgt de thermostaat ervoor dat WP uitgaat. Totdat er weer vraag is. En dat is hier in dit huis bij deze buitentemperaturen al binnen 12 minuten. Dat vindt een WP maar niks heb ik hier geleerd in al de topics die gaan over de L/W WP installaties.
De WP kan makkelijk draaien op Ta van 49 graden.

Dat de pomp nu zijn temperaturen kan (tot -5,5 graden) halen is omdat ik zelf 2 weken geleden( (na kopie gemaakt te hebben van de SD-card) de vaste Ta heb verhoogd. Dat heb ik hier ook gelijk vermeld.

Helaas mag ik van de installateur nog steeds niks aan de instellingen veranderen, daarom haalde de WP anderhalve week geleden en daarvoor de binnentemperatuur van 19 graden niet. De installateur had en heeft de instellingen verkeerd staan. Helaas hebben ze niets daarvan geloofd, en zat ik na dat de radiatoren zijn vervangen met een koud huis.(en van 7-2023 tot 10-2024) Dit was bij buitentemperaturen vanaf 2 graden en lager. Nu werken ze, bijna 2 weken, naar behoren.

En omdat ik van top tot teen vol zit met reumatische-artritus, en de binnentemperatuur beneden de 19 graden ging, was dat voor mijn pezen en gewrichten behoorlijk pijnlijk. De pijnstillers waren niet aan te slepen (oxycodon max. aantal per dag)
De woningstichting weet dat, (daarom heb ik via WOB dit huis toegewezen gekregen) maar hebben zo goed als niet gereageerd op mijn meldingen (dat de binnentemperatuur verscheidene malen beneden de 18 graden kwam).

Zal hierbij de grafiek tonen, waarbij je kunt zien dat de pomp tot en met -5,5 graden zonder problemen mijn kamer tot max.20 graden warm kan houden

De grafiek is gebaseerd op een binnentemperatuur van 20 graden. Met alles in huis op de normale stand.
De dauerlufters op noemale stand, de afzuiging op normele stand, etc.
De data komt van Mitsubishi (WP) en Brugman (de producent van de radiatoren). Er zit geen marge op de

Alles hieronder in de grafiek, rechts van de gele (schuine) lijn voldoet in dit huis om het tot 20 graden warm te krijgen.
Huidige radiatoren = gele lijn = stooklijn (Aantal graden dat de radiatoren minimaal nodig hebben om het binnen 20 graden te krijgen)
De SUZ 40 is de bruine lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)
De SUZ 60 is de groene lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)
De grafiek laat ook zien dat de SUZ 60 uitermate geschikt is.

[Afbeelding]

Hieronder een grafiek die laat zien dat iets zwaardere radiatoren beter zijn voor de WP
40/35/20 radiatoren = lichtblauwe lijn = stooklijn (Aantal graden dat de radiatoren minimaal nodig hebben om het binnen 20 graden te krijgen)
De SUZ 40 is de donkerblauwe lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)
De SUZ 60 is de grijze lijn. (Aantal graden dat deze WP maximaal kan leveren in deze situatie)

De WP draait dan op een lagere Ta.
De installateur had de radiatoren in deze grafiek beter kunnen plaatsen i.v.m. duurzaamheid.

[Afbeelding]
TT is: “warmtepomp krijgt huis niet warm”
Maar WP krijgt huis wel warm.
Je vind het stom dat dat meer energie kost bij slechtere condities
Je denkt dat vanaf -5,5C het niet meer lukt.

Oké.

Warmtepompen in de sociale huurongeving, het is lastig allemaal.
Er is serieus geld gespendeerd aan woning en installatie in goede wil. Het eindigt in drama.
Het enige dat jij kan meegeven is dat de installatie prima is, de isolatiewaarde ook, alleen de afgifte moet zodanig dat deze bij lagere temperaturen meer afgeeft. Radiatoren boosten of echte laag temperatuur convectoren plaatsen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 19-01-2025 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:02:
[...]

TT is: “warmtepomp krijgt huis niet warm”
Maar WP krijgt huis wel warm.
Niet volgens de regels van de huurwoningen in de sociale sector!
Vandaar titel: ''Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
Een sociale huurwoning dient bij -10 graden buiten, de verwarmde ruimtes warm te kunnen houden met de bestaande middelen.
Bij -10 moet de woonkamer 20 graden kunnen worden.
Bij -10 moet de keuken 20 graden kunne.......

Ach heb dat al eerder vermeld in deze topic.
Maar hier in dikke letters nogmaals:

Uitgangspunt is de feitelijk gehuurde situatie of de bij ingang van de verhuring bedoelde bestemming van de diverse ruimten. In elk geval behoort de temperatuur te worden gehaald die is berekend ten tijde van de aanleg van de installatie.

In het algemeen zal de Huurcommissie aansluiting zoeken bij de geldende normen. Bij een buitentemperatuur van -10 C˚ dienen de onderstaande temperaturen te kunnen worden gehandhaafd van alle te verwarmen ruimten:

Woonkamer 20 C˚
Keuken 20 C˚
Toilet 15 C˚
Entree 15 C˚
Overloop 15 C˚
Slaapkamer 18 C˚
Badkamer 22 C˚

En in het begin (voor 2 weken terug) kreeg WP de woning ook niet warm bij een buitentemperatuur van zeker 0 graden buiten.
Van juli 2023 tot half november 2024 deed de verwarming allen zijn taak bij een buitentemperatuur van 10 graden en hoger, dan werd de woonkamer maar liefst 19 graden oOo
Maar WP krijgt huis wel warm
Dat ontken ik niet.
Je vind het stom dat dat meer energie kost bij slechtere condities
Dat heb ik nergens staan. Wat ik vermeld is dat mijn WP onder dezelfde condities meer ging gebruiken na verandering instellingen installateur. (Veel meert +30%)
Je denkt dat vanaf -5,5C het niet meer lukt."
Weet het voor 99% zeker:
Nadat Alklima dat gemaild heeft.
Nadat ik mijn gegevens met meerdere dealers (installateurs) van Alklima heb gedeeld en gevraagd of dat de WP en de radiatoren i.c.m. de warmteverliesberekening wel overeenkomen qua capaciteit.
Nadat de huidige installateur mij zei dat er pas geleden een zwaardere (SUZ-60) was geplaatst vanwege capaciteitstekort van de WP. (Nu nog niet geplaatst)
En........ De grafieken met data van Alklima en Brugman geven ook deze info.
Oké.

Warmtepompen in de sociale huurongeving, het is lastig allemaal.
Niet voor mij. De uitvoering laat te wensen over.
Er is serieus geld gespendeerd aan woning en installatie in goede wil.
Door mij wel!!
Maar waar baseer jij je op dat het in goede wil is gegaan van de installateur en of woningbouw? Of begrijp ik jou verkeerd?? :?
Het eindigt in drama.
Waarom denk je dat? Waar een wil is, is een weg. :*)
Het enige dat jij kan meegeven is dat de installatie prima is
Waar schrijf ik dat?? :?
de isolatiewaarde ook,
Waarom denk jij van wel?? Het energielabel rapport van dit huis zegt van niet, tenminste niet voor een WP.
Alleen de afgifte moet zodanig dat deze bij lagere temperaturen meer afgeeft.
Tja, de huidige installatie voldoet niet aan de warmtevraag van deze woning, capaciteit radiatoren en/of capaciteit WP. Daar heb je een punt.
Radiatoren boosten of echte laag temperatuur convectoren plaatsen dus.
Klopt..... En daar laat de Woningstichting en of de installateur toch weer de huurder in de steek.
Het is hun taak, niet die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Analyse van deskundige instantie:

Met jouw gegevens kunnen we een nauwkeurige analyse maken van het verwarmingssysteem. Hier zijn de belangrijkste punten en oplossingsrichtingen:

Gegeven:
1. Warmtepompvermogen: 4,3 kW bij 50/45/20 °C en buitentemperatuur -10 °C.
2. Warmteverlies woning: 5,8 kW bij -10 °C buitentemperatuur.
3. Radiatorcapaciteit: 6,7 kW bij 55/50/20 °C.
4. Kamertemperatuur: 20 °C.

Analyse:

1. Warmteverlies vs. warmtepompvermogen
• De warmtepomp levert 4,3 kW warmte bij -10 °C buitentemperatuur.
• Het warmteverlies van de woning is echter 5,8 kW.
Conclusie: Er is een tekort van 1,5 kW. De warmtepomp kan alleen niet voldoen aan de warmtevraag bij extreme kou.

2. Radiatorcapaciteit bij lagere watertemperatuur
De radiatorcapaciteit van 6,7 kW is gebaseerd op een aanvoertemperatuur van 55 °C en retour van 50 °C

..........................................(ΔT=35\Delta T = 35ΔT=35).

Bij een warmtepomp met een watertemperatuur van 50/45 °C (ΔT=30\Delta T = 30ΔT=30), neemt het vermogen van de radiatoren af. Een correctiefactor van ~0,85 wordt doorgaans toegepast:

............................................6,7kW×0,85=5,7kW.

Conclusie: De radiatoren kunnen 5,7 kW leveren bij 50/45 °C, wat vrijwel gelijk is aan het warmteverlies van de woning (5,8 kW). De radiatoren zijn dus net voldoende geschikt voor de warmtepomp.

3. Samenspel van warmtepomp en radiatoren
Bij -10 °C is het systeem beperkt door de warmtepomp, niet door de radiatoren.
• Het tekort van 1,5 kW kan leiden tot een temperatuurverlies in de woning bij langdurige kou, tenzij aanvullende maatregelen worden genomen.

Oplossingen voor het tekort:
1. Gebruik een hybride systeem
• Combineer de warmtepomp met een extra warmtebron, zoals:
o Elektrische bijverwarming: Voor kleine tekorten.
o Cv-ketel: Voor grotere verwarmingsondersteuning in een hybride opstelling. Dit kan
handmatig of automatisch worden ingeschakeld bij extreme kou.

2. Radiatorcapaciteit verhogen
Als de radiatoren onvoldoende vermogen leveren bij 50/45 °C:
• Vergroot de radiatoren of vervang ze door lage-temperatuurradiatoren (bijvoorbeeld convectoren
met ventilatoren).
• Alternatief: gebruik vloerverwarming, dat efficiënter werkt bij lagere temperaturen.

3. Warmteverlies van de woning verminderen
• Extra isolatie: Verlaag het warmteverlies, bijvoorbeeld door dakisolatie, muurisolatie of dubbelglas.
• Tochtstrips: Minimaliseer warmteverlies door kieren en naden te dichten.
Door de warmtebehoefte te verlagen, kan de warmtepomp het beter bijbenen.

4. Buffervat toepassen
Een buffervat kan:
• Efficiënt warmte opslaan en pieken in de warmtevraag opvangen.
• De warmtepomp beter laten presteren, vooral in minder koude perioden.

Samenvatting:
1. Huidige situatie:
o Warmtepomp (4,3 kW) is niet voldoende om het warmteverlies (5,8 kW) bij -10 °C volledig te
compenseren.
o Radiatoren zijn geschikt, maar de beperkte capaciteit van de warmtepomp vormt een knelpunt.

2. Aanbevolen oplossingen:
o Hybride systeem: Voeg een elektrische of gasgestookte bijverwarming toe.
o Isolatie verbeteren: Verlaag het warmteverlies van de woning.
o Radiatoren aanpassen: Overweeg efficiëntere radiatoren voor lagere temperaturen.
o Buffervat: Optimaliseer de prestaties van de warmtepomp.

Met deze maatregelen kun je het tekort van 1,5 kW compenseren en het systeem optimaal laten functioneren, zelfs bij extreem koud weer. 😊

[ Voor 196% gewijzigd door ottop op 19-01-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:49
je blijft maar hameren op theorie van situaties die nooit voorkomen. Ik zou dat loslaten (gaat niet zomaar I know). Grafiekjes en berekeningen zijn precies dat, hulpmiddelen om te proberen te benaderen hoe de werkelijkheid is. Maar ze komen allemaal met aandachtspunten, kanttekeningen etc.

TL/DR: het is heel kort door de bocht om te zeggen mijn warmtepomp krijgt mijn huis bij precies -5,x graden ineens niet meer warm. Allemaal theorie die een basis geeft maar niet meer dna dat.

Ja de conclusie die je nu hebt gekregen dat bij -10 buiten het vermogen aan de lage kant is zou kunnen kloppen. Vraag blijft: is dat dan erg? Een transmissieverliesberekening is ook zeer theoretisch, gaat bijv. uit van geen interne warmtelast (mensen/ovens/computers/aquaria etc etc.), opwarmtoeslag, bepaalde windsnelheid, grote mate van ventilatie (meeste mensen zetten dingen dicht als het koud is)). Als je al die dingen niet weet dan blijf je denken dat het niet goed genoeg is maar dat valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoe een buffervat precies gaat helpen is me niet duidelijk en behoeft wat meer onderbouwing.
Hier een buffervat toevoegen kost je m.i. alleen maar extra ruimte en de woningstichting geld.

Of ervaar je comfortklachten bij dit defrostweer?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Fyi, vanwege omstandigheden moesten mn ramen open en heb ik boosters aangezet.
Ik zit nu uitgerekend op 8,19kW vermogen met een suz40 met booster aan

Jij mag raden hoelaat ik de booster heb aangezet :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8cVilalRfS1b09HtRY48PsG5WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFEKjcWIvza9BsrOeM1ypst6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:02
ottop schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:58:
Analyse van deskundige instantie:

Met jouw gegevens kunnen we een nauwkeurige analyse maken van het verwarmingssysteem. Hier zijn de belangrijkste punten en oplossingsrichtingen:

Gegeven:
1. Warmtepompvermogen: 4,3 kW bij 50/45/20 °C en buitentemperatuur -10 °C.
3. Radiatorcapaciteit: 6,7 kW bij 55/50/20 °C.
4. Kamertemperatuur: 20 °C.

Analyse:

1. Warmteverlies vs. warmtepompvermogen
• De warmtepomp levert 4,3 kW warmte bij -10 °C buitentemperatuur.
• Het warmteverlies van de woning is echter 5,8 kW.
Conclusie: Er is een tekort van 1,5 kW. De warmtepomp kan alleen niet voldoen aan de warmtevraag bij extreme kou.
Uit jouw eigen tekst van 14 december:
1 ste Verdieping met elektrische verwarming. (3 kleine sl,k. + 1 douche)
Waarom is die ineens niet meer meegenomen?
Ik weet niet hoeveel vermogen dat systeem heeft, maar vast wel meer dan de 1.5 kW die je nu (theoretisch!) tekort komt.

Bovendien zit er nog een 1.8 kW boosterelement in de binnenunit van je WP.

Conclusie blijft: Die WP heeft vermogen zat.
Conclusie: De radiatoren kunnen 5,7 kW leveren bij 50/45 °C, wat vrijwel gelijk is aan het warmteverlies van de woning (5,8 kW). De radiatoren zijn dus net voldoende geschikt voor de warmtepomp.

3. Samenspel van warmtepomp en radiatoren
Bij -10 °C is het systeem beperkt door de warmtepomp, niet door de radiatoren.
• Het tekort van 1,5 kW kan leiden tot een temperatuurverlies in de woning bij langdurige kou, tenzij aanvullende maatregelen worden genomen.
• Combineer de warmtepomp met een extra warmtebron, zoals:
o Elektrische bijverwarming: Voor kleine tekorten.
o Cv-ketel: Voor grotere verwarmingsondersteuning in een hybride opstelling. Dit kan
handmatig of automatisch worden ingeschakeld bij extreme kou.

2. Radiatorcapaciteit verhogen
Als de radiatoren onvoldoende vermogen leveren bij 50/45 °C:
• Vergroot de radiatoren of vervang ze door lage-temperatuurradiatoren (bijvoorbeeld convectoren
met ventilatoren).
• Alternatief: gebruik vloerverwarming, dat efficiënter werkt bij lagere temperaturen.
Hier wordt helemaal vergeten dat het verhogen van de radiatorcapaciteit er tevens voor zorgt dat je WP meer vermogen krijgt. Bij een meer gebruikelijke Ta van 35 graden, levert jouw WP namelijk al 5.4 kW bij -10 en zelfs 6.1 kW bij -7.
Weet je hoe lang het geleden is dat we in NL etmaalgemiddeldes van onder de -7 hebben gehad?
4. Buffervat toepassen
Een buffervat kan:
• Efficiënt warmte opslaan en pieken in de warmtevraag opvangen.
• De warmtepomp beter laten presteren, vooral in minder koude perioden.
Hiermee heeft dat zogenaamde "deskundige" bureau zich helemaal gediskwalificeerd, want om in een buffervat effectief warmte op te kunnen slaan moet dat vat ongeveer net zo groot worden als jouw hele woning...

De conclusie is wederom eenvoudig en totaal niet veranderd t.o.v. wat we meer dan een maand geleden al wisten:
Je WP is groot zat en het afgiftesysteem minimaal. Je hebt enkel grotere radiatoren en/of boosters nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2025 18:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Fr33z schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:13:
je blijft maar hameren op theorie van situaties die nooit voorkomen. Ik zou dat loslaten (gaat niet zomaar I know). Grafiekjes en berekeningen zijn precies dat, hulpmiddelen om te proberen te benaderen hoe de werkelijkheid is. Maar ze komen allemaal met aandachtspunten, kanttekeningen etc.

TL/DR: het is heel kort door de bocht om te zeggen mijn warmtepomp krijgt mijn huis bij precies -5,x graden ineens niet meer warm. Allemaal theorie die een basis geeft maar niet meer dna dat.

Ja de conclusie die je nu hebt gekregen dat bij -10 buiten het vermogen aan de lage kant is zou kunnen kloppen. Vraag blijft: is dat dan erg? Een transmissieverliesberekening is ook zeer theoretisch, gaat bijv. uit van geen interne warmtelast (mensen/ovens/computers/aquaria etc etc.), opwarmtoeslag, bepaalde windsnelheid, grote mate van ventilatie (meeste mensen zetten dingen dicht als het koud is)). Als je al die dingen niet weet dan blijf je denken dat het niet goed genoeg is maar dat valt reuze mee.
Bedankt voor je opmerkingen.

Indien je mijn plembs terugleest dan zie je dat bij mij de dauerlufters op kleinste stand staan.
De ventilatie op vakantiestand. En al mijn buitendeuren en zelfs de binnendeuren zijn voorzien van de juiste tochtstrippen. Bij de draairamen zijn alle kieren opgevuld met tochtwerende middelen.
Wat betreft het weer...... Het is windstil al bijna een week, gunstig om voordelig te stoken. oOo

Het wel vreemd dat op dit moment de warmtepomp op flink vermogen draait, met deze instellingen
De instellingen staan maximaal (Ta60 bij -10 buiten en Ta25 bij 15 buiten).
De thermostaar staat op 21, maar de max. kamertemperatuur komt niet boven de 20 graden (tussen de 19,3 en de 20,1) bij een buitentemperatuur van -1 graden.

Het verbruik staat bij -1 graden buiten nu op 31Kw per dag, voor een kamertje van nog geen 35m².
Dat is bijna 2x zo veel als voor de installatie van de WP .
Dat lijkt mij veel, toch?

En als je al meer dan 18 maanden bent voorzien van een warmtepomp die alleen de laatste 2 maanden verwarmt, dan word je automatisch radeloos.
Ze hebben mij letterlijk 18 maanden in de shit laten zitten. Dat is mijn praktijk.

Sinds 2 weken krijg ik het hier naar omstandigheden (huiskamer) warm.
En het heeft niks met theorie te maken. Ik zit hier in de praktijk.

Vanaf half oktober 2024 tot begin jan. 2025 Hadden ze de instellingen ook helemaal verkeerd staan.
De stooklijn stond op Ta45 bij buiten -10 en de Ta op 25 bij 15 buiten. Binnen werd het daardoor bij 2 graden en lager niet warmer dan 18,5 tot 18 graden.

Bovenstaand is mijn praktijk. En ondervindt dit aan den lijve!

[ Voor 5% gewijzigd door ottop op 21-01-2025 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vraag , hou je je kamertje warm met 2 olie radiatoren van 2000 W denk je ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Uit jouw eigen tekst van 14 december:
? Wat is dit nou? Wat suggereer jij hiermee?
[...]

Waarom is die ineens niet meer meegenomen?
Ik weet niet hoeveel vermogen dat systeem heeft, maar vast wel meer dan de 1.5 kW die je nu (theoretisch!) tekort komt.
Indien jij alles goed gelezen hebt.... Maar blijkbaar niet? Of ik begrijp je nu verkeerd!? Dat kan ook.
De benedenverdieping draait alleen op de WP.
De benedenverdieping heeft 5822Watt nodig.
De 1e verdieping heeft 4582Watt nodig. En daar heb ik geen problemen mee!!
Waarom daar geld aan gaan uitgeven om dat te berekenen? Beetje nutteloos, toch?
Het ging mij om de gegeven warmtevraag uit het warmteverliesberekening. En vervolgens hoe deze zich verhoud met de capaciteit van de WP en/of de radiatoren. En de capaciteit van de radiatoren t.o.v. de WP
Bovendien zit er nog een 1.8 kW boosterelement in de binnenunit van je WP.
FYI (naar mijn mening) 2200Watt, Dat geeft ie aan in de metingen
Maar helaas verliest mijn huis bij extreme kou (dat is bij 0 graden en lager)
zoveel warmte, dat een SWW run al funest is. (dat is nu al duidelijk merkbaar.
Conclusie blijft: Die WP heeft vermogen zat.
Wat jou conclusie is, is jou mening. Daar heb ik respect voor. (Zou je ook eens kunnen proberen naar andere personen toe!)
[...]

Niet waar, want de elektrische verwarming van boven + de booster zijn vergeten.
Zie mijn antwoorden hierboven.
Maar nog iets........ Mijn zolder wordt wel lekker warm. minimaal 1 (normaal) tot maximaal 2,5 graden (bij SWW Run standaard 2x per dag en 1 x per week legionella run).
Maar ja, volgens jou telt dat natuurlijk niet.
O........ En de verwarmingsleidingen zijn nog dikwandig (34Mtr 28mm en 12Mtr 22mm), met veel bochten. Maar ja, geen verlies natuurlijk.
O...... En de leidingen van de indoor naar de outdoor-unit zijn 16Mtr heen en 16Mtr terug. Maar dat maakt gelukkig maar 1% verlies van de geleverde vermogen op dat moment uit.
[...]

Hier wordt helemaal vergeten dat het verhogen van de radiatorcapaciteit er tevens voor zorgt dat je WP meer vermogen krijgt. Bij een meer gebruikelijke Ta van 35 graden, levert jouw WP namelijk al 5.4 kW bij -10 en zelfs 6.1 kW bij -7.
Weet je hoe lang het geleden is dat we in NL etmaalgemiddeldes van onder de -7 hebben gehad?
Er zijn geen radiatoren verkrijgbaar voor mijn huisje die zoveel vermogen kunnen leveren bij 35/30/20.
Let op: Stooklijn 35/30/20..... Totaal vermogen Radiatoren 36,0Kw bij stooklijn 75/65/20
Woonkamer 1x 13206W
Woonkamer 1x 13206W
Keuken 1x 6213W
Hal 1x 3762W
Het formaat van bovenstaande radiatoren/convectoren (indien leverbaar) in de woonkamer zouden zijn:
Lengte 2,40Mtr Hoogte 0,4Mtr Diepte minimaal 0,45Mtr.

Bij een warmtepomp is het: Hoe lager de Ta.... Hoe hoger het vermogen.
Bij radiatoren:......................Hoe lager de Ta..... Hoe lager het vermogen.
En aangezien de huidige radiatoren bij 55/50/20 net genoeg capaciteit leveren, is het niet zo vreemd dat elke warmtepomp meer vermogen moet afgeven dan bij radiatoren die dezelfde vermogen kunnen leveren bij 40/35/20.
Indien de installateur deze radiatoren (45/40/20) zou plaatsen, dan zou dat al heel veel in verbruik uitmaken. (ongeveer 30%)
[...]

Hiermee heeft dat zogenaamde "deskundige" bureau zich helemaal gediskwalificeerd, want om in een buffervat effectief warmte op te kunnen slaan moet dat vat ongeveer net zo groot worden als jouw hele woning...
Wat is het probleem.....? Waarom heb jij problemen met mensen en instanties die niet met jou visie meegaan? Dit bureau gaat uit van de geleverde gegevens. En dat hebben ze uitstekend gedaan. Ze krijgen van mij de rekening betaald, en mijn ook nog mijn complimenten
[...]

De conclusie is wederom eenvoudig en totaal niet veranderd t.o.v. wat we meer dan een maand geleden al wisten:
Je WP is groot zat en het afgiftesysteem minimaal. Je hebt enkel grotere radiatoren en/of boosters nodig.
Het is niet zo netjes om ook voor anderen iets neer te schrijven:
'' t.o.v. wat we meer dan een maand geleden al wisten:
Het zou je beter passen om te schrijven:
'' t.o.v. wat ik meer dan een maand geleden al wist.''

En vervolgens is het jou conclusie. Dat is makkelijk op afstand. En... je conclusie is niet juist! Hierbij is deze gediskwalificeerd.

Weet je wat,
Ik nodig je hierbij uit om, bij mij thuis, de situatie tot je te nemen.
Gaan we alle papieren doornemen, alsmede het traject vanaf het moment van plaatsen van de WP.
Inclusief alle correspondentie en tekortkomingen van de woningstichting (en installateur).
Waarbij je waarschijnlijk aan 1 dag niet genoeg zult hebben. Dan ben ik bereid om van mijn laatste centjes jou alle brandstof te vergoeden.
Maar heb het vermoeden dat jij dat niet zult doen!!! Maar dat maakt niet uit. Even goede vrienden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
joezzt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:30:
Vraag , hou je je kamertje warm met 2 olie radiatoren van 2000 W denk je ?
Nope, nee. Maar als ik ze er bij zet wel. Alleen wordt dat behoorlijk kostbaar! :)
Maar begrijp mij niet verkeerd. De kamer wordt sinds 2 weken wel warm.

[ Voor 11% gewijzigd door ottop op 21-01-2025 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:22:
@ottop
Fyi, vanwege omstandigheden moesten mn ramen open en heb ik boosters aangezet.
Ik zit nu uitgerekend op 8,19kW vermogen met een suz40 met booster aan

Jij mag raden hoelaat ik de booster heb aangezet :+
[Afbeelding]
Rond de klok van 14:00?
Hopelijk is de reden waarom jij de ramen open hebt moeten zetten inmiddels afgelopen/voorbij. Lijt mij geen pretje... Brrrrr

Hieronder mijn verbruik zonder booster. 8) En geen ramen of deuren open. :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDxuduC4XYS6AQsEjtN5by7FZCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dH9ih8Djt0ScrJJV8nVfyvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 10:22
Ik snap het nog niet helemaal. Zijn we eruit wat het probleem was, en wordt er actie op ondernomen? Of is het nu opgelost?

Ik zag ergens dat je aangaf dat windstil weer zoals afgelopen dagen goed was voor het stoken (of woorden van gelijke strekking)…? Dat mag op zich zo zijn, maar voor de werking van een WP is dit zo’n beetje het meest ongunstige weer. Hoge luchtvochtigheid zorgt voor bevriezing van de verdamper waardoor deze steeds moet ontdooien, resulterend in hee veel defrosts op een dag en een relatief hoog verbruik. Maar bij jou vind ik het niet eens zo gek hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ottop schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:59:
[...]

Nope, nee. Maar als ik ze er bij zet wel. Alleen wordt dat behoorlijk kostbaar! :)
Maar begrijp mij niet verkeerd. De kamer wordt sinds 2 weken wel warm.
Het enige dat op dit moment dan zin heeft is op zoek gaan naar de warmtelekken en isoleren.
Mooie taak voor de verhuurder.
35 m2 Moeten verwarmen met meer dan 4 kW warmte slaat nergens op.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Gramser schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 06:50:
Ik snap het nog niet helemaal. Zijn we eruit wat het probleem was, en wordt er actie op ondernomen? Of is het nu opgelost?

Ik zag ergens dat je aangaf dat windstil weer zoals afgelopen dagen goed was voor het stoken (of woorden van gelijke strekking)…? Dat mag op zich zo zijn, maar voor de werking van een WP is dit zo’n beetje het meest ongunstige weer. Hoge luchtvochtigheid zorgt voor bevriezing van de verdamper waardoor deze steeds moet ontdooien, resulterend in hee veel defrosts op een dag en een relatief hoog verbruik. Maar bij jou vind ik het niet eens zo gek hoog.
Dit is een hoekhuis met dauerlufters. Windstil word het binnen warmer als dat het waait bij dit weer.

Ook al is het ongunstig weer met al die defrost (bij mij nu 1x per 50min) dan nog dient de WPzijn werk te doen.
Daar staan warmtepompen toch om bekend. Kans dat je vanaf 2 graden buiten en lager defrost krijgt is vrij aannemelijk. Daar hoor je mij ook niet over klagen (dat is bij ME al mee-berekend in het vermogen vanaf 2 graden en lager)

Als je bij dit weer (defrost-weer) al de gevraagde binnentemperatuur (20) niet gehaald wordt, dan is er iets niet goed.
Of aan je instellingen, of je leidingwerk, of de capaciteit van de WP, of de vvw en/of radiatoren.

En nee, ze zijn er bij de installateur nog niet uit. Ze zijn nog steeds de SD-card aan het lezen.

En ja, bij deze temperaturen haalt de WP net (net niet) 🪫 een temperatuur binnen in de huiskamer van 20 graden. Met de pomp op maximale stooklijn (compensatiecurve Ta60 graden bij -10 en Ta25 graden bij 15).

Maar als de normale SWW-cyclus start dan zakt de temperatuur in 1 graad., en duurt het een behoorlijke tijd voordat deze hersteld is. Vannacht is deze gestart om 4 uur. Deze was gezakt tot minimaal 1 graad in 1,5 uur. Temperatuur binnen is nu bijna terug op ''normaal'' nog 0,3 graden.(nu duurt het eigenlijk wel heel lang)
Duurt lang, maar dan heb je ook wat! 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
joezzt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Het enige dat op dit moment dan zin heeft is op zoek gaan naar de warmtelekken en isoleren.
Mooie taak voor de verhuurder.
35 m2 Moeten verwarmen met meer dan 4 kW warmte slaat nergens op.
Totaal gevraagde capaciteit in dit huis (2 verdiepingen en zolder) is 10.200Watt volgens warmteverliesberekening van de installateur. Benedenverdieping 5822Watt.

Mijn huis is volgens het energielabel-rapport niet geschikt voor een WP. (staat er letterlijk in)

Voordat de WP was geplaatst, gebruikte ik geen cv meer. Mijn benedenverdieping warmde ik op met mijn airco (mitsubishi HI SRK35ZM-S).
Bij een buitentemperatuur van 2 graden of kouder, werd er een propaankacheltje bijgezet met een afgifte van 1,5Kw. Bij -2 werd deze verhoogd naar 3Kw. (het dak was nog niet geïsoleerd)
Benedenverdieping hield ik het destijds redelijk tot goed op 19 graden. (handdoeken onder bij de buitendeuren en alle binnendeuren gesloten en ook hendoeken onder tegen de deuren)
De kosten waren destijds 35% tot 45% lager per maand dan nu, onder dezelfde omstandigheden.

Energielabel B is afgegeven nadat de WP is geplaatst, en het dak is geïsoleerd.

Met alleen het isoleren van het dak was deze blijven steken op energielabel C.
(geen vloerisolatie, slechte buitendeuren, muren minimaal voorzien van isolatie, geen WTW, dauerlufters, centrale afzuiging, etc. etc.)

Dankzij de WP is deze gegaan naar energielabel B
Heb over bovenstaande navraag gedaan:
De WP hoeft niet te werken maar geeft wel extra punten. dat heeft er voor gezorgd dat dit huis energielabel B heeft gekregen. (Heb dat in deze topic al eerder vermeld)

Er wordt overal op het internet ook vermeld dat een huis met energielabel-C niet geschikt is voor een WP.
Vreemd dat als je een huis met energielabel-C voorziet van een WP (deze hoeft niet te werken), het huis toch energielabel-B krijgt!!! :?

Voor degene die geïnteresseerd is in dit rapport...... Laat weten, dan plaats ik deze!
Zolang niemand interesse daarin heeft, dan doe ik dat ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ottop op 21-01-2025 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 22:52
ottop schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Er wordt overal op het internet ook vermeld dat een huis met energielabel-C niet geschikt is voor een WP.
Vreemd dat als je een huis met energielabel-C voorziet van een WP (deze hoeft niet te werken), het huis toch energielabel-B krijgt!!! :?
Het energielabel zegt weinig over hoe 'geschikt' een huis is om te verwarmen met een warmtepomp. De schil maakt niet heel veel uit; een doorwaaiwoning kan je prima warm stoken met een zwaardere warmtepomp (en zal je terugverdientijd nog korter zijn ook). Het afgiftesysteem is, zoals ook in jouw situatie blijkt, wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Geschikt moet je inderdaad niet zo zwart wit lezen en helemaal niet als ze dat baseren op een energielabel ipv warmteverlies berekening.

Ik bedoel als je je dak volplempt met panelen dan groei je in je energielabel. Maakt dat de woning geschikter voor een warmtepomp?

Daarnaast ook zoveel mensen zoveel meningen. Er zullen vast genoeg monteurs/mensen zijn die bevestigen dat je woning niet geschikt is of dat je pomp te klein is. Daarnaast zul je ook genoeg andere vinden met een tegengeluid.

Het is lastig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:45:
Geschikt moet je inderdaad niet zo zwart wit lezen en helemaal niet als ze dat baseren op een energielabel ipv warmteverlies berekening.

Ik bedoel als je je dak volplempt met panelen dan groei je in je energielabel. Maakt dat de woning geschikter voor een warmtepomp?

Daarnaast ook zoveel mensen zoveel meningen. Er zullen vast genoeg monteurs/mensen zijn die bevestigen dat je woning niet geschikt is of dat je pomp te klein is. Daarnaast zul je ook genoeg andere vinden met een tegengeluid.

Het is lastig allemaal.
Daar ben ik het met jou eens. (over bovenstaande opmerkingen)

Het relativeringsvermogen en inlevingsvermogen van jou schat ik zeer hoog in.
Mijn complimenten daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 10:22
Met de meeste woningen zal het zo zijn dat warmte bij windstil weer beter wordt vastgehouden. Mijn punt was meer dat het niet per se zo is dat er beneden de twee graden meer defrosts optreden, dat is vooral een combinatie van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Het kan zomaar zijn dat een warmtepomp efficiënter presteert bij lagere temperaturen, dus verder onder nul zelfs, dan dat hij nu doet, want vaak is de RLV een stuk lager, schijnt de zon erbij, en waait het waardoor mist geen factor.

Juist met de huidige omstandigheden hebben warmtepompen het relatief moeilijk. Daarmee zeg ik niet dat ze de hut niet ook gewoon nu warm moeten houden, het was meer wat inkleuring van hoe dit werkt, omdat ik dacht dat je erg makkelijk over dat punt heen stapte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:02
ottop schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 00:49:
? Wat is dit nou? Wat suggereer jij hiermee?
Ik suggereer niks. Ik schrijf enkel dat jij zelf had aangegeven dat de bovenverdieping elektrisch wordt verwarmd.
[...]
Indien jij alles goed gelezen hebt.... Maar blijkbaar niet? Of ik begrijp je nu verkeerd!? Dat kan ook.
De benedenverdieping draait alleen op de WP.
De benedenverdieping heeft 5822Watt nodig.
De 1e verdieping heeft 4582Watt nodig. En daar heb ik geen problemen mee!!
Geen idee waar die 4582 vandaan komt, maar in het rapport wat je gisteren postte, staat:
Dat is dus het warmteverlies van de hele woning. Niet alleen van beneden.
Het kan natuurlijk ook nooit kloppen dat jouw hele woning (met een benedenoppervlak van slechts 42 m²) maar liefst 10.5 kW aan verwarmingsvermogen nodig zou hebben.
Bovendien vermeld je hier een historisch gasverbruik van 1100 m³. Met behulp van de koevlaasformule kom je dan op 5.3 kW aan WP vermogen.

En dat was nog zonder de nageisoleerde zolder! (Je schrijft zelf in de TS van dit topic dat die zolder gelijktijdige met de installatie van de WP werd geisoleerd.)

Nu zal het benodigd vermogen dus zelfs nog wat lager liggen. Rond de 5 kW voor de totale woning dus, wat heel mooi past bij een WP die dik 5 kW kan leveren bij A-10W40.

Alles overeenkomend met de al weken geleden getrokken conclusie, toen je WP op ongeveer minimum vermogen je huis op 18 graden hield.
Zie mijn antwoorden hierboven.
Maar nog iets........ Mijn zolder wordt wel lekker warm. minimaal 1 (normaal) tot maximaal 2,5 graden (bij SWW Run standaard 2x per dag en 1 x per week legionella run).
Maar ja, volgens jou telt dat natuurlijk niet.
O........ En de verwarmingsleidingen zijn nog dikwandig (34Mtr 28mm en 12Mtr 22mm), met veel bochten. Maar ja, geen verlies natuurlijk.
O...... En de leidingen van de indoor naar de outdoor-unit zijn 16Mtr heen en 16Mtr terug. Maar dat maakt gelukkig maar 1% verlies van de geleverde vermogen op dat moment uit.
Geen idee waarom je dit er allemaal bij trekt. Heb je liever een koude zolder dan? :? Die zolder is uiteraard lekker warm omdat die dik nageisoleerd is, en het leidingwerk daar blijkbaar niet. Even een zaterdagmiddag besteden om wat leidingisolatie aan te brengen lijkt dus goed besteed. Maar dit heeft weinig met je oorspronkelijke probleem te maken.
Er zijn geen radiatoren verkrijgbaar voor mijn huisje die zoveel vermogen kunnen leveren bij 35/30/20.
Als je de huidige radiatoren zou boosten met ventilatoren ben je er al.
Wat is het probleem.....? Waarom heb jij problemen met mensen en instanties die niet met jou visie meegaan? Dit bureau gaat uit van de geleverde gegevens. En dat hebben ze uitstekend gedaan. Ze krijgen van mij de rekening betaald, en mijn ook nog mijn complimenten
Ik kan er slecht tegen als dingen niet kloppen.
Het is niet zo netjes om ook voor anderen iets neer te schrijven:
'' t.o.v. wat we meer dan een maand geleden al wisten:
Het zou je beter passen om te schrijven:
'' t.o.v. wat ik meer dan een maand geleden al wist.''
Ik was bepaald niet de enige:
@Bschnitz zegt dat je WP op minimaal vermogen loopt en dat je Ta omhoog moet: Bschnitz in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
@Miezie schrijft dat je stooklijn te laag staat: Miezie in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
@SebastiaanPs is het daarmee eens: SebastiaanPs in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
@xoror trekt een dag later dezelfde conclusie: xoror in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
en @gr8-jen ook: gr8-jen in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"

Ik ben hooguit de enige die zo gek is om voor de zoveelste maal te proberen je te overtuigen, de rest heeft het geloof ik al opgegeven. Ik denk dat ik me ook maar bij die rest ga voegen...
En vervolgens is het jou conclusie. Dat is makkelijk op afstand. En... je conclusie is niet juist! Hierbij is deze gediskwalificeerd.
Op basis van welk argument dan? :?

Als je voor het geld van het blijkbaar zelf betaalde onderzoek en de frustratie van de afgelopen twee jaar gewoon radiatorventilatortjes had gekocht was je huis al lang warm geweest. Deze hint kreeg je op 17 december al van @Proton_ in Proton_ in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm" die daarmee de spijker precies op zijn kop sloeg.
Ik nodig je hierbij uit om, bij mij thuis, de situatie tot je te nemen.
Dan ben ik bereid om van mijn laatste centjes jou alle brandstof te vergoeden.
Dat zou ik niet doen. Ik zou dat geld besteden aan ventilatoren om je radiatoren te boosten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
Is dit nog niet opgelost? Ik was er inderdaad al klaar mee, maar @Andrehj tagt me.

Ik heb in warmtepomp land zelf veel flauwekul geproduceerd en veel flauwekul aangehoord. De grootste ingewikkelde flauwekul komt van excelsheet bureaus, daarna van partijen die het goed moeten leveren en daarna ook nog wel eens van mensen die het denken te weten inclusief mezelf. Levert soms ook mooie Posts op her en der met bijvoorbeeld @Andrehj.

Maar hier wordt niet eens geprobeerd wat we stellen en waar om gevraagd wordt…
Hier is de conclusie in onze ogen zo simpel als dat we stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid:
Stooklijn omhoog
Leidingen na-isoleren
Boosters op de radiatoren als dat past

Dat kost een paar 100 euro en je bent klaar.

Als de eenvoud te eenvoudig lijkt en niet uitgeprobeerd, blijf ik er echt klaar mee. Als het het niet oplost, zit er licht tussen bewezen praktijkervaring en de vrij duidelijke probleemomschrijving. Ik heb niet het hele topic nagelezen.

Ik schrijf dit zo plat, omdat ik je een oplossing gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat er een disconnect is omdat ts helemaal niet op zoek is naar een technische oplossing met deze installatie maar een (juridische) bevestiging zoekt dat de installatie niet passend is.

Waarom weet ik niet precies maar vertrouw erop dat de ts daar zo zijn redenen voor heeft.

Als dat klopt dan staat het topic eigenlijk verkeerd en is het meer een huur/verhuur geschil. Dus meer voor wonen/shopping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:17:
[...]

Ik suggereer niks. Ik schrijf enkel dat jij zelf had aangegeven dat de bovenverdieping elektrisch wordt verwarmd.
Nee, heb vermeld dat daar elektrische radiatoren hangen. Deze hebben ze geplaatst nadat ze de oude radiatoren hebben verwijderd. Deze staan ook in de warmteverliesberekening.
Het huis heeft echt 10200Watt nodig ; Zie warmteverliesberekening
En dan nog iets..... Zelfs daar (1ste verdieping) voldoen ze niet aan de warmtevraag. Totale capaciteit van de COP1 radiatoren is 2750Watt (kom ik dus ook weer 1750Watt capaciteit tekort op de 1e verdieping.
Ben jij het daar mee eens? Of begrijp ik de warmteverliesberekening niet, en lees ik dingen die er niet zijn?
[...]

Geen idee waar die 4582 vandaan komt, maar in het rapport wat je gisteren postte, staat:

[...]

Dat is dus het warmteverlies van de hele woning. Niet alleen van beneden.
Het kan natuurlijk ook nooit kloppen dat jouw hele woning (met een benedenoppervlak van slechts 42 m²) maar liefst 10.5 kW aan verwarmingsvermogen nodig zou hebben.
Bovendien vermeld je hier een historisch gasverbruik van 1100 m³. Met behulp van de koevlaasformule kom je dan op 5.3 kW aan WP vermogen.
Heb nog nooit in dit huis de bovenverdieping of zolder verwarmt.
Daarbij lag ik verscheidene malen voor in het ziekenhuis voor langere periodes. (Ben eigenlijk geen verantwoording schuldig, maar geen probleem)

Hier heb je de warmteverliesberekening van mijn koud huisje. Die echt 10200Watt nodig heeft om de begane grond en de 1ste verdieping te verwarmen tot -10 graden met alle verwarmde ruimtes tot een temperatuur die daar voor gelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rpnwp6oe3_onVtDVTT9n5mTge8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxhnWvDTkM96T93Wshoatl7l.jpg?f=fotoalbum_large

Geloof jij mij nu wel.
Wil best het hele rapport plaatsen. Of zoals ik al eerder vermelde.... Kom hier naar toe, en overtuig jezelf.
De uitnodiging staat nog steeds! De koffie is alleen oploskoffie. Heb geen geld voor echte koffiebonen. :$
En dat was nog de nageisoleerde zolder! (Je schrijft zelf in de TS van dit topic dat die zolder gelijktijdige met de installatie van de WP werd geisoleerd.)
Ja, en dan, De warmteverliesberekening is na het isoleren van de zolder gemaakt!
Nu zal het benodigd vermogen dus zelfs nog wat lager liggen. Rond de 5 kW voor de totale woning dus, wat heel mooi past bij een WP die dik 5 kW kan leveren bij A-10W40.
Zie de warmteverliesberekening!
Alles overeenkomend met de al weken geleden getrokken conclusie, toen je WP op ongeveer minimum vermogen je huis op 18 graden hield
Mooi man. Dat is dus niet genoeg. Het werd zelfs kouder dan dat. De huiskamer dient ten allen tijden een temperatuur te halen van 20 graden volgens de regels en de normen die voor een sociale huurwoning staan.
[...]

Geen idee waarom je dit er allemaal bij trekt. Heb je liever een koude zolder dan? :? Die zolder is uiteraard lekker warm omdat die dik nageisoleerd is, en het leidingwerk daar blijkbaar niet. Even een zaterdagmiddag besteden om wat leidingisolatie aan te brengen lijkt dus goed besteed. Maar dit heeft weinig met je oorspronkelijke probleem te maken.
De zolder wordt warm vanwege de WP instalatie die op zolder staat.
Dat betekent dat daar ook al vermogensverlies vermogensverlies optreed. Deze warmte is echt beneden nodig om het in de huiskamer warm te krijgen
En nogmaals: Het is de taak van de verhuurder van deze sociale huurwoning om er voor te zorgen dat.....Ach, laat ook maar
[...]

Als je de huidige radiatoren zou boosten met ventilatoren ben je er al.
Haha. Hoe wil jij uit deze radiatoren die 11,7Kw leveren bij 75/65/20 (bij 50/45/20 geven ze 5,7Kw) een vermogen halen van 22Kw bij 75/65/20 Heb nog nooit gehoord dat je met die ventilator-boosters 100% meer vermogen kunt halen.
Die 22Kw heb je nodig om een redelijke stooklijn voor de WP te verwezenlijken n.l. 40/35/20. (radiatoren geven dan 5,8Kw af)
En dan nog zou de WP vermogen te kort komen. Maar wel beter dan nu het geval is.

De woningstichting dient er voor te zorgen dat de ruimtes volgens de regels zonder hulpmiddelen van de huurder op temperatuur kunnen komen met een buitentemperatuur van minimaal -10.
Die regels heb ik niet gemaakt. Die zijn er gewoon. (heb ze al meerdere keren in deze topic geplaatst)
Heb al meer dan genoeg geld gestoken vanwege deze WP-Installatie. Dat had de woningstichting MOETEN doen.
Ik huur dit huis met al mijn plichten. Maar ook mijn rechten. Heb dit ook al meerdere malen verkondigd.
[...]

Ik kan er slecht tegen als dingen niet kloppen.
Dat zegt meer over jou dan over mij denk ik. Jij trekt te snel conclusies. Ook al is het ongeloofwaardig dat dit huis zoveel capaciteit nodig heeft, oordeel pas als je het ziet. En ga niet uit van eigen ervaringen. Iedere situatie is uniek en heeft zijn eigen plan van aanpak nodig.
Alles wat ik heb verteld over mijn WP en de Installateur en de warmteverliesberekening, etc. etc.... klopt als een bus. Heb hier niemand om de tuin geleid, of verkeerde informatie gegeven.
[...]

Ik was bepaald niet de enige:
@Bschnitz zegt dat je WP op minimaal vermogen loopt en dat je Ta omhoog moet: Bschnitz in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
@Miezie schrijft dat je stooklijn te laag staat: Miezie in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
@SebastiaanPs is het daarmee eens: SebastiaanPs in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
@xoror trekt een dag later dezelfde conclusie: xoror in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
en @gr8-jen ook: gr8-jen in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"

Ik ben hooguit de enige die zo gek is om voor de zoveelste maal te proberen je te overtuigen, de rest heeft het geloof ik al opgegeven. Ik denk dat ik me ook maar bij die rest ga voegen...
Nogmaals, jij valt mij persoonlijk aan. Dan is het niet netjes om andere personen te noemen die eventueel ook zo van mening zijn. Als deze personen het nodig vinden om mij aan te spreken zullen ze dat denk ik zelf wel doen. Daar hebben ze jou niet voor nodig.
Indien deze personen dat zo met jou besproken hebben. dan heb ik niks gezegd. Dan vind ik dat alleen maar heel jammer dat deze personen daar iemand anders voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Miezie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:23:
Is dit nog niet opgelost? Ik was er inderdaad al klaar mee, maar @Andrehj tagt me.

Ik heb in warmtepomp land zelf veel flauwekul geproduceerd en veel flauwekul aangehoord. De grootste ingewikkelde flauwekul komt van excelsheet bureaus, daarna van partijen die het goed moeten leveren en daarna ook nog wel eens van mensen die het denken te weten inclusief mezelf. Levert soms ook mooie Posts op her en der met bijvoorbeeld @Andrehj.

Maar hier wordt niet eens geprobeerd wat we stellen en waar om gevraagd wordt…
Hier is de conclusie in onze ogen zo simpel als dat we stellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid:
Stooklijn omhoog
Leidingen na-isoleren
Boosters op de radiatoren als dat past

Dat kost een paar 100 euro en je bent klaar.

Als de eenvoud te eenvoudig lijkt en niet uitgeprobeerd, blijf ik er echt klaar mee. Als het het niet oplost, zit er licht tussen bewezen praktijkervaring en de vrij duidelijke probleemomschrijving. Ik heb niet het hele topic nagelezen.

Ik schrijf dit zo plat, omdat ik je een oplossing gun.
Heb je jouw hart kunnen luchten?
Oke, dat is mooi!!

Maar oordeel niet voordat je alle ins en outs kent

Heb jij geprobeerd om mijn vraag te beantwoorden?

De basis waar deze topic mee start staat in de laatste alinea.

Mijn vermoeden is dat de SUZ te weinig capaciteit heeft. Wie heeft ervaring met deze pomp en of soortgelijke (b.v. SUZ-SWM60VA )
Geven ze daadwerkelijk 1,5 x zoveel capaciteit als dat het getal (40) vermeld?

De radiatoren hebben vermoedelijk ook een te lage capaciteit. Maar eerst proberen eruit te komen
of de capaciteit van de WP voldoende is.

Kan iemand mij op weg helpen om tot een definitieve conclusie te komen?

Staat hierin: ottop in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"

Heb veel advies gekregen, waar ik tot nu toe zeer blij mee en, en ook iets mee kan.

En deze is voor jou:
Begin er niet over dat ik iets aan de instellingen zou moeten veranderen, of nog meer geld aan de installatie moet uitgeven om het hier warm te krijgen.
Waarom niet:
Dat redenen daarvan worden in in vele posts van mij tot vervelends toe uitgelegd.

Ik kan niet oordelen over jou, maar jij blijkbaar wel over mij.
Maar kan je wel vertellen dat ik op alle manieren oprecht en eerlijk de mensen in deze topic van antwoorden heb voorzien en zal voorzien.
En flauwekul heb ik al zeker niet verkondigd. Al de bevindingen zijn mij aangereikt door personen die toch al heel lang te maken hebben met warmtepompen. o.a. Alklima.
Mocht jij van mening zijn dat Alklima niet weet waar ze over praten, laat het mij weten, dan zal ik ze dat graag doorgeven uit naam van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
Ik heb het over adviezen en flauwekul vanuit mezelf en adviseurs. Er staat niet dat jij flauwekul opschrijft, nog dat ik je probleem niet erken. Het enige wat ik je nu gun is een praktische oplossing en warm huis.
Mijn antwoord is in die zin net zo oprecht als jouw informatievoorziening en zeker niet op je persoonlijke omstandigheden gericht. Als je mijn buurman was geweest had ik je waarschijnlijk geholpen, ook en juist met de onderhandeling… wat Alklima vindt en schrijft zal zo zijn, je hoeft dat niet voor me door te geven. Enkel dat jij een eindklant bent en voor hun geen partij is voor mij voldoende om met gezond verstand er naar te kijken: ze zullen niet snel jouw kant kiezen en dat voor je uitspelen richting jouw installateur, daar liggen de belangen anders voor.

Hoe fijn feiten soms ook zijn, soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Het is de juridische weg om de verhuurder kans tot herstel te geven, dat kan op verschillende manieren en dat hoeft niet per se jouw manier te zijn. Ook niet als je het voor het gerecht laat komen.
Wat ik in deze niet begrijp is waarom je het jezelf laat gebeuren dat je in een koud huis woont voor langere tijd terwijl de gezondheid broos is. Persoonlijk heb ik geleerd dat wakker liggen van conflicten in zulke situaties meer kost, dan dingen oplossen waar je kan. Als er dan geldstromen zijn die wel naar het papierwerk gaan, maar niet naar de praktijk kan ik dat niet volgen. That’s all.

Bovenstaande had ik je ook aan de keukentafel uit kunnen leggen. En daarna de vraag stellen: wat wil je bereiken met de antwoorden die je krijgt? En wat wil je bereiken met de koude situatie vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Miezie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:07:
Enkel dat jij een eindklant bent en voor hun geen partij is voor mij voldoende om met gezond verstand er naar te kijken: ze zullen niet snel jouw kant kiezen en dat voor je uitspelen richting jouw installateur, daar liggen de belangen anders voor.
Daar was, en ben ik mijzelf continue van bewust.
Dat heeft Alklima ook in de mail aangegeven:
"De vraag die je moet neerleggen bij de installateur is simpelweg, hoe krijg ik mijn woning warm en waarom werkt het nu niet. En hoe ze het gaan oplossen, dat is hun zaak."
Hoe fijn feiten soms ook zijn, soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Het is de juridische weg om de verhuurder kans tot herstel te geven, dat kan op verschillende manieren en dat hoeft niet per se jouw manier te zijn.
Globale tijdlijn:
Juli 2023:.............................Wp installatie afgerond. Woningstichting vermeld dat ik niks aan de instellingen van de WP mag veranderen. Deze zijn door de Installateur op jouw huis ingesteld
September 2023:..............Oplevering. met Installateur en Woningstichting.(Heb alle tekortkomingen gemeld. waarvan o.a. capaciteit radiatoren, zolder 25 graden, flink brommen binnen van buitenunit tegen buitenmuur, gevel flink nat vanwege afwezigheid afvoerslang voor condenswater aan opvangbak onder outdoorunit, etc, etc
Half februari 2024:................Heb nogmaals gemeld (4e keer): Woonkamer word bij 10 graden buiten maar 17 graden. (thermostaat op 19). (Persoonlijk aan de balie gemeld).
Antwoord Woningstichting: Kan niet! Installateur weet wat ze doen, jij zeurt en begrijpt niks!
Vanwege reactie en mijn meldingen niet serieus nemen..... Rechtsbijstand ingeschakeld!
Half oktober 2024:..................Herstel bovenstaande punten en meer. (vanwege tussenkomst rechtsbijstand)
Na herstel dezelfde dag:.........Verwarming werkt niet. Men meende na het weekend te kunnen komen. Maar na menigmaal aandringen komt er die avond om 23:00 uur een storingsmonteur.
Ook kwam ik na enkele dagen erachter dat:.................Tapwater word 2x per dag op temperatuur gebracht door elektrisch element. Heb dit gelijk gemeld. Weer niet serieus genomen. Monteur komt een week later. Hij meld dat alles ok is...................Laat hem daarop mijn data zien............. Hij zegt dat hij er later op terug komt, en vertrekt............... Week later komt monteur weer en kan het probleem niet lokaliseren. Monteur vertrekt met de mededeling dat ze dezelfde dag nog contact met mij opnemen.
Einde dag telefoontje installateur: Alklima komt over enkele dagen hier naar de pomp kijken
.
Alklima monteur komt tot verschillende tekortkomingen:

* Zolder te warm (24 graden)
* Druk in het systeem (R32?) veel te hoog. 24Bar!! Mag op dat moment maar 11 bar zijn (10 graden buiten).
* SWW vat watertemperatuur 95 graden Oorzaak: temp. sensor is niet ver genoeg in het vat.
* Signaalverlies op comm. kabel naar buitenunit.......... Monteur Alklima onderzoekt dit en constateert dat de voeding en de signaalkabel in de stijggoot met kroonsteentjes is opgelengd en met tape omwikkeld!

Monteur Alklima zegt tegen installateur: Los eerst alle tekortkomingen op, daarna kan ik onderzoeken wat er allemaal mis is. (installateur heeft Alklima niet meer laten komen om verder onderzoekingen te verrichten).

Half november 2024:..................SD-card wordt uitgewisseld. Hierop staan de nieuwe instellingen.... Helaas bij 2 graden buiten en lager word de gevraagde temp woonkamer (19 graden) niet gehaald). Meld dit via woningstichting aan installateur. Men neemt mij niet serieus.
Sinds 17 januari heeft de installateur instellingen WP veranderd. WAR Ta 60 bij -10 en Ta 25 bij 15.
Ook niet als je het voor het gerecht laat komen.
Huurcommissie, dat speelt nu!
Als je mijn ervaringen leest, en ze wuiven alles weg, tja.
Wat ik in deze niet begrijp is waarom je het jezelf laat gebeuren dat je in een koud huis woont voor langere tijd terwijl de gezondheid broos is.
Had wel overwogen om zelf mijn airco en gaskacheltje te gebruiken. Wat mij tegenhield is dat er dan geen juiste data zou zijn. De thermostaat van de WP hangt ook in de woonkamer.(De gegevens op de SD-card zouden dan registreren dat het wel warm zou worden in de huiskamer!)
Persoonlijk heb ik geleerd dat wakker liggen van conflicten in zulke situaties meer kost, dan dingen oplossen waar je kan.
Idem. Maar na bijna 2 jaar ''strijd'' zakt de moed bijna in mijn sokken. :)
Als er dan geldstromen zijn die wel naar het papierwerk gaan, maar niet naar de praktijk kan ik dat niet volgen. That’s all.
Aangeschaft
Watermeter (Op waterleiding naar SWW)
Watersensor op watermeter loggen (verbruik Liters aanvoer tapwater)
2x Kwh meter MID loggen (binnenunit, buitenunit)
3x Temperatuursensoren die loggen (woonkamer, slaapkamer, zolder.)
Tochtstrips (alle deuren)
etc. etc.
Bovenstaande had ik je ook aan de keukentafel uit kunnen leggen. En daarna de vraag stellen: wat wil je bereiken met de antwoorden die je krijgt? En wat wil je bereiken met de koude situatie vandaag?
Antwoorden:
Mijn vraag waar ik deze topic mee begon ging over de capaciteitsverhoudingen WP met radiatoren en warmteverliesberekening, meer niet.
Koude situatie:
Op dit moment WAR regeling (sinds 17-1-2024) ingesteld door installateur.
Nu haalt de WP het redelijk.om de huiskamer te verwarmen. (Bij deze buitentemperaturen)

En als bovenstaande uitdagingen, met zoveel hindernissen, op een redelijke manier waren opgelost, dan was alles nog te overzien.
Maar 15 maanden mij in de kou laten zitten met een verwarming die niet inzetbaar is, overschrijd voor mij alle grenzen.
Na tussenkomst rechtsbijstand, en deze uitdaging bij de huurcommissie te hebben aangemeld, is er warmte aan de einde van de tunnel. ;)
Nu wordt de woningstichting wakker! En hopen dat ze wakker blijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
@ottop knap dat je het zo volhoudt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 2 3 4 Laatste